جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جنگل‌های شمال ایران در مسیر نابودی ...

Posted: 19 Nov 2014 05:42 AM PST

 ساخت و ساز‌های روز افزون و بی رویه در جنگل‌ها و شالیزار‌های شمال کشور موجب وارد آمدن خسارت‌های جبران ناپذیر زیست محیطی به این مناطق شده است.عکس: نامدار بابایی - ایسنا   

 

فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شد

Posted: 19 Nov 2014 12:47 AM PST

جرس: در ادامه چالش های میان دولت و مجلس پیرامون وزیر علوم، رئیس جمهور در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی محمد فرهادی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی کرد.

 

به گزارش خانه ملت، رئیس جمهور صبح امروز در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی محمد فرهادی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری معرفی کرد.

فرهادی پنجمین گزینه دولت برای تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. روز گذشته مجلس با صلاحیت و برنامه فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای وزارت علوم مخالفت کرد.

محمد فرهادی در حال حاضر رییس جمعیت هلال‌احمر است.

فرهادی در کارنامه اجرایی خود علاوه بر وزیر بهداشت دولت خاتمی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی طی سال‌های 1364 تا 1368 بود. وی مدتی نیز به عنوان رئیس دانشگاه تهران و قائم مقام جمعیت هلال‌احمر به فعالیت مشغول بوده است.

حکم صادق زیباکلام توسط دادگاه تجدیدنظر؛ تبدیل حبس به جزای نقدی

Posted: 19 Nov 2014 12:10 AM PST

جرس: دادگاه تجدیدنظر استان تهران، دکتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی را به جای تحمل زندان به جزای نقدی محکوم کرد.

 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در وبلاگ خود در خبرآنلاین در یادداشتی خطاب به قضات دادگاه شعبه ۳۶تجدیدنظر نوشت: از اینکه حکم ۱۸ ماه محکومیت بنده را تبدیل به ۵ میلیون تومان جزای نقدی نمودید صمیمانه وازعمق وجودم ازتان سپاسگزاری می نمایم.شاید بسیاری به محکومیتم از همان ابتدا با نگاهی مشکوک می نگریستند و بالطبع حالا هم شک و شبهه شان دیگرتبدیل به یقین می شود. اما بنده نیک می دانم که اتفاقا آن محکومیت چقدر جدی بود و چگونه و چرا برخی از آقایان حقیقتا بدنبال فرستادنم به اوین بودند. به همین خاطر است که واقعا و صمیمانه از شما سپاسگزارم.

 

زیباکلام افزود:

درطی یکسالی که این پرونده در جریان بود من تلاش و تقلا و رایزنی های فراوانی بمنظور ملاقات با بسیاری از مسئولین نمودم و کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین در حافظه ام تلمبار شده.آنچه بیش از هر امر دیگری در عمق خاطرم نشست مروت و محبت برخی از آنها بود.با اینکه با بسیاری شان از نظر فکری سنخیت چندانی نداشتم مع ذالک برخوردشان بسیار کریمانه بود. قاضی دادگاه اولم آقای ماشاالله احمد زاده با اینکه مرا بواسطه طرح این سئوال که "هسته ایی علیرغم هزینه های سنگین آن چه نفعی برای کشور داشته؟" به یکسال زندان و طرح این سئوال که" متهمین پرونده معروف به اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی دقیقا بواسطه ارتکاب کدامین جرائم به اعدام محکوم شده اند؟" به شش ماه زندان محکوم نمودند، اما رفتار و برخورد وی آنقدر صمیمانه و با محبت بود که یقینا هرگز خوبی ها و مساعدت های شان در تمامی مراحل دادرسی را نمی توانم فراموش کنم.

 

زیباکلام در بخش دیگری از پیام خود در باره معاون اول رئیس قوه قضائیه نوشته است:

یکی از غیر منتظره ترین برخوردها در ملاقات با آیت الله محسنی اژه ای اتفاق افتاد.ایشان آنقدر متواضعانه، محترامانه و در عین حال صمیمانه با من برخورد کردند که تا لحظاتی که وارد دفترشان شده بودم فکر می کردم که حتما فرد دیگری هم پشت سر من وارد دفتر ایشان شده و آن همه احترام وصمیمیت شان به آن فرد است.باورم نمی شد و هنوز نشده که آن همه محبت و تکریم نسبت به من بود.

 

صادق زیباکلام در عین حال در یادداشت خود به انتقاد از یرخی از قضات که به زعم وی رفتار سیاسی داشته اند پرداخته و نوشته است:

مسئولین قضایی که آنقدرسیاسی و سیاست زده هستند که در برخورد با متهم به جز سیاست و نگاه سیاسی چیز دیگری نمی بینند،چرا نمی روند وارد فعالیت های حزبی و سیاسی شوندو چرا اصرار دارند در نهادی خدمت نمایند که اساس و بنیاد آن بر روی "استقلال" و "بیطرفی" بنا شده است؟ شاید سرنوشت زندگی حرفه ای قاضی سعید مرتضوی بتواند برای این آقایان درس عبرتی شود تا عدالت و قضاوت را بپای سیاست و قدرت قربانی نکنند.

آغاز نشست‌های دوجانبه عراقچی و روانچی با هیأت‌های روسیه و سه کشور اروپایی

Posted: 19 Nov 2014 12:01 AM PST

جرس: در ادامه رایزنی‌ها در خصوص راه‌حل جامع هسته‌ای، امروز چهارشنبه معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان روسیه، آلمان، فرانسه و انگلستان نشست‌های فشرده دوجانبه خواهند داشت و نشست کارشناسی نیز ادامه می‌یابد.

 

به گزارش فارس، قرار است سید‌عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران، در ادامه رایزنی‌ها در خصوص راه‌حل جامع هسته‌ای با نمایندگان روسیه، آلمان، فرانسه و انگلستان به صورت دوجانبه به گفت‌وگو و رایزنی بپردازند.

 

بر همین اساس قرار است معاونان وزیر خارجه در ساعت 8 صبح به وقت محلی (10.30 به وقت تهران) با هیأت مذاکره‌کننده روسیه، ساعت 9 صبح با تیم مذاکره‌کننده آلمان ساعت 10 صبح با هیأت فرانسوی در گروه 1+5 و ساعت 11 نیز با هیأت مذاکره‌کننده انگلستان به گفت‌وگو و رایزنی خواهند پرداخت.

 

نشست کارشناسی‌ای که شب گذشته در وین در جریان بود نیز امروز ادامه خواهد یافت.

 

ظریف وزیر امور خارجه ایرانو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بامداد دیروز سه‌شنبه 20 آبان‌ماه به منظور شرکت در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای راهی وین شد.

ظهر دیروز ظریف و کاترین اشتون بر سر میز ناهار به رایزنی پرداختند و پس از آن هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران در سطح معاونان رایزنی‌های دوجانبه‌ای را با هیأت آمریکایی، چینی و همچنین نشست سه‌جانبه‌ای را با آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار کرد.

 

خبرها حاکی از این است که برخی از وزرای خارجه 6 کشور از جمله آمریکا و آلمان اوایل هفته آینده برای شرکت در این دوره از مذاکرات به وین خواهند آمد.

 

شهر وین پیش از این میزبان 8 دور مذاکرات جامع هسته‌ای بوده و یک دوره از این مذاکرات در نیویورک و نهمین دور نیز در مسقط برگزار شد.

 

در حال حاضر ظرفیت و میزان غنی‌سازی و تحریم‌ها از جمله موارد اختلافی بین ایران و 1+5 است.

 

در ششمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای که در شهر وین برگزار شد پس از آنکه طرفین به این نتیجه رسیدن که حصول توافق جامع تا پایان مهلت 6 ماهه توافق ژنو امکان‌پذیر نیست این مذاکرات را برای 4 ماه دیگر تمدید کردند که سوم آذر پایان ضرب‌العجل 4 ماهه این مذاکرات است.

 

برخی از رسانه‌ها و مقامات از جمله روس‌ها از تمدید این دوره از مذاکرات سخن می‌گویند و عده‌ای نیز از حصول توافق موقت.


 

افزایش دهه‌‌های عزاداری مردم را خسته می‌کند

Posted: 18 Nov 2014 11:54 PM PST

انتقاد هیات رزمندگان اسلام از تداوم عزاداری‌ها:
جرس: بزرگترین هیات زنجیره ای در ایران، طی بیانیه ای، نسبت به افزایش دامنه برگزاری دهه‌ها و مناسبت‌های مذهبی در ایران هشدار داد و متذکر شد که برگزاری دهه‌های عزاداری متعدد موجب رویگردانی جامعه از بزرگداشت مناسبت‌های اصلی دین اسلام خواهد شد.

 

به گزارش مهر، طی یک هفته اخیر از طریق برخی خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی مطالبی پیرامون تعدد، تکثر و مدت زمان مناسبتهای مذهبی منتشر و موجب بروز پاره ای ابهامات و شبهات گردید که در پی آن هیئت رزمندگان اسلام بیانیه ای را منتشر کرد.

 

 متن این بیانیه به شرح ذیل است:

گسترش روزافزون اسلام ناب محمدی (ص) در اقصی نقاط جهان موجب گردیده است تا دشمنان اسلام به شیوه ها و ترفندهای مختلف علاقه مندان به حق و حقیقت را نسبت به اسلام بدبین نمایند.

راه اندازی شبکه های ماهواره ای که پول و هزینه آن توسط انگلیس خبیث پرداخت می گردد، به تصویر کشیدن صحنه های خشونت آمیز قمه زنی و زنجیرزنی با تیغ در رسانه های جمعی، که با موافقت و تشویق آخوند های انگلیسی و آمریکایی مجوز آن صادر می گردد و امروز با ترویج و گسترش مناسبتهای متعدد و متفرقه(دهه ها و هفته های عزاداری) در تلاشند تا موجبات وهن دین مبین اسلام فراهم آید.

امت عزیز و دلداده خاندان عصمت و طهارت مستحضر هستند که دلدادگی و عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه معصومین (صلوه الله علیهم الصالحین) قابل نفی نیست لکن موازی سازی های متفرقه با جریان عاشورا یکی از شگردهای دشمنان اسلام است.

برگزاری غیرمنطقی مناسبتها و دهه های پیاپی زمینه ساز و به حاشیه رفتن مراسم عظیم عاشورای حسینی و موجب رویگردانی جامعه از بزرگداشت مناسبتهایی خواهد شد که اساس دین و اسلام ناب می باشد.

لذا از تمامی هیاتهای مذهبی، واعظان و سخنرانان، مداحان و ذاکران اهل بیت (علیهم السلام) تقاضا می گردد با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید با حفظ محوریت و ثقل مراسم عاشورا و دهه اول محرم از ترویج برگزاری مراسم عمومی به مناسبت هایی که اصلی نبوده و مردم را از عزاداری خسته می کند و موجب سواستفاده دشمنان اسلام و جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر تشیع در جهان می گردد پرهیز نمایند.
 

جمشید اسدی: سرمایه‌گذاران غربی مشتاق ورود به ایران هستند

Posted: 18 Nov 2014 11:49 PM PST

مژگان مدرس علوم
جرس: مذاکرات اتمی به حساس‌ترین روزهای خود رسیده است و نگاه‌ها به شهر وین دوخته شده‌است تا بلکه در این روزهای پاییزی و سرد و ابری‌اش توافقی تاریخی میان ایران و قدرت‌‌های جهانی بسته به دست بیاید و ابرهای تیره بحران اتمی کنار رود.  

ضرب‌الاجل مذاکرات روز سوم آذرماه فرا می‌رسد و لحن طرفین در حال حاضر حاکی از خوشبینی محتاطانه‌ای‌ است. برخی اختلاف‌ها هنوز حل نشده باقی مانده و طرفین اقرار می‌کنند که رسیدن به توافق نیازمند اتخاذ تصمیم‌های سخت است. تصمیم‌هایی که اگر گرفته شود نه فقط به بحران اتمی ایران می‌دهد بلکه زمینه رونق کسب و کار و تحول اقتصادی در ایران را در سایه رفع تدریجی تحریم‌ها فراهم می‌کند. درباره امکان کسب توافق و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران با دکتر جمشید اسدی اقتصاد دان در پاریس گفتگو کردیم.

متن کامل گفتگو را بخوانید

آقای اسدی!در فاصله کوتاه باقی مانده تا ضرب‌الاجل سوم آذر٬ موارد اختلاف باقی‌مانده میان ایران و قدرت‌های جهانی چیست؟

در دو مورد اختلاف میان گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران جدی است.


مورد اول اختلاف در مورد تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم است. موضع غرب این است که اگر جمهوری اسلامی راست می‌گوید برای دو راکتور پژوهشی تهران و حتی راکتور اراک دو هزار ماشین سانتریفیوژ کافی است. در نتیجه احتیاجی به ۱۰ هزار و دویست ماشین سانتریفیوژ که امروز جمهوری اسلامی از آن استفاده می‌کند وجود ندارد. غرب می‌گوید جمهوری اسلامی باید به‌‌ همان دو هزار ماشین سانتریفیوژ برگردد. اما موضع جمهوری اسلامی این است که این کار را تمام شده تلقی می‌کند و از این به بعد ماشین سانتریفیوز راه اندازی و نصب نمی‌کند به ویژه آنکه برای کارخانه بوشهر احتیاج دارد که این ماشین‌ها راه بیفتد و اورانیوم برای کارخانه بوشهر تهیه کند. غرب می‌گوید حتی برای بوشهر احتیاجی به این نیست و جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۲۱ قراردادی با روسیه دارد که اورانیوم مورد نیاز کارخانه بوشهر را روسیه تامین کند به همین خاطر پیشنهاد می‌کند که بعد از سال ۲۰۲۱ این قرارداد تمدید شود و تامین سوخت بوشهر انجام شود.


مورد دوم اختلافات بر سر تحریم هاست. جمهوری اسلامی می‌گوید برای کمک به رسیدن به توافق کلی باید به محض رسیدن به یک توافق اولیه٬ عمده تحریمهای اقتصادی از ایران برداشته شود و آنچه هم که باقی می‌ماند در مدت پنج سال برداشته شود. اما غرب موافق نیست و می‌گوید این تحریم‌ها باید به تدریج برداشته شود زیرا هر لحظه امکان دارد جمهوری اسلامی چنانچه در گذشته هم اتفاق افتاده به سمت تولید اورانیوم غنی شده برای نزدیک شدن به سلاح اتمی برود و برای جهان هم که باید یک پروسه قانونی را برای وضع تحریمهای جدید طی کند زمانبر است.


در حقیقت، غرب در فکر این است که جمهوری اسلامی آنقدر اورانیوم داشته باشد که به جای اینکه تا دو و سه ماه برای رسیدن به سوخت سلاح اتمی فاصله داشته باشد، فقط ۹ تا ۱۲ ماه احتیاج به زمان داشته باشد. در مقابل جمهوری اسلامی می‌گوید از آنجایی که قصد تولید سلاح اتمی ندارد این حرف غرب بی‌مورد است.


غرب می‌گوید اگر تا ۲۰۳۱ راست آزماییها درست بود با این تعداد سانتریفیوژی که الان جمهوری اسلامی دارد دیگر مشکلی نیست و اعتماد به دست آمده است. بنابراین رسیدن به توافق بر سر این مسائل ساده نیست.


فکر می‌کنید پیروزی اخیر جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای سنای آمریکا بر پیچیدگی این اختلافات اضافه خواهد کرد؟


بعد از این انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و بیشتر قدرت گرفتن جمهوری خواهان، آن‌ها با شک بیشتری به سیاستهای جمهوری اسلامی نگاه می‌کنند و همین موضوع امکان رسیدن به سازش را دشوار می‌کند. با این حال من امیدوارم که هر اتفاقی هم که بیفتد این مذاکرات قطع نشود زیرا به سود هیچکس نیست. از زمان به قدرت رسیدن روحانی بسیاری کار‌ها که باید انجام می‌شده صورت نگرفته و فرصتهای بسیاری را جمهوری اسلامی از دست داده هرچند یک اعتمادسازی نسبی به وجود آمده که در زمان آقای احمدی‌نژاد وجود نداشت. در هر حال اگر این مذاکرات قطع شود به‌‌ همان جای اول بر می‌گردیم و امکان دارد جناحهای تندی که بر‌تر از احمدی‌نژاد هستند پرونده هسته‌ای را به دست بگیرند که نه به نفع کشور و آزادیخواهان آن و نه به نفع غرب است. از همین رو فکر می‌کنم با قدرت گرفتن جمهوری خواهان مذاکرات در بیست و چهارم نوامبر به نتیجه ملموسی نرسد اما امیدوارم مهلت دیگری برای ادامه مذاکرات تعیین شود.


رسیدن به توافق چه تاثیرات مشخصی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟


کوشندگان اقتصادی در غرب بسیار مشتاق ورود به ایران هستند. تقریبا بازار ایران به همه چیز نیاز دارد به خصوص بعد از فروپاشی که جمهوری اسلامی در زمان احمدی‌نژاد و رانت خواری‌ها متحمل شد. دست اندرکاران و شرکتهای بزرگ غربی موافقتنامه‌هایی با جمهوری اسلامی امضا کردند که به محض اینکه این تحریم‌ها برداشته شود این موافقتنامه‌ها را به قرارداد تبدیل می‌کنند و آماده کار کردن در ایران هستند. در هر حال فکر کنم فشاری که کوشندگان اقتصادی و شرکتهای اقتصادی بزرگ غرب بر روی مذاکره کنندگان کشور خودشان وارد می‌کنند کمتر از فشاری که جمهوری اسلامی در این مذاکرات وارد می‌کند٬ نیست چراکه سود کلانی از باز شدن بازار ایران خواهند برد.


چه ریسک‌هایی برای سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود دارد؟


دو ریسک برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد که از چشم شرکتهای بزرگ دور نمانده است. نخست، فرادستی سپاه پاسداران در ایران. سپاه پاسداران تنها پنجاه میلیارد دلار قرارداد با دولت ایران دارد و این به غیر از فعالیتهای مستقیم خود سپاه است؛ در نتیجه هر فعالیت مهم قابل بازگشت به سرمایه در ایران نمی‌تواند از نفوذ سپاه بیرون باشد و سپاه ورود این‌ها به کشور را به نوعی ورود رقیب برای خود می‌داند و آن را نخواهد پذیرفت. تا جاییکه در زمان آقای خاتمی قراردادهایی که دولت به طور رسمی بسته بود سپاه فسخ کرد تا اقتصاد را در دست بگیرد.


دوم، بازگشت تحریمهاست. اگر ایران و غرب در این مرحله به توافق برسند تحریم‌ها کم می‌شود و امکان سرمایه گذاری بیشتر می‌شود اما هر لحظه که جناحی در درون جمهوری اسلامی به طور پوشیده فعالیتی در زمینه اتمی انجام دهد و به دستیابی سلاح اتمی نزدیک شود این تحریم‌ها دوباره باز می‌گردد و اگر این تحریم‌ها دوباره بازگردد سرمایه گذاری که سرمایه گذاران خارجی در ایران انجام دادند لطمه خواهد خورد.


با توجه به دشواری‌هایی که گفتید آیا روزنه‌های امیدی برای رسیدن به توافق میان ایران و غرب تا روز سوم آذر وجود دارد؟


سه گمانه می‌توان در مورد نتیجه مذاکرات تا ۲۴ نوامبر زد. اولین گمانه اینکه به توافق کلی برسند و بازار ایران باز شود که به نظر من احتمال آن بعید است. دومین گمانه اینکه به نتیجه نرسند و تحریم‌ها سنگین‌تر شود و وضع از این هم که هست بد‌تر شود. یعنی جناح تندرو در گروه کشورهای ۱+۵ برای اینکه ضرب شستی به مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی نشان دهند تحریم‌ها را بیشتر کنند تا ایران مجبور شود به ناچار به توافق به جامعه جهانی تن در دهد. این را هم بعید می‌دانم زیرا غرب متوجه شده است که اگر هم روحانی بهترین شکل مذاکرات را انجام نداده باز هیچ تیمی بهتر ازروحانی در این شرایط نیست. سومین گمانه هم این است که جمهوری اسلامی امتیازاتی را خواهد داد البته نه به آن اندازه‌ای که گروه ۱+۵ می‌خواهد و همین مساله باعث خواهد شد که غرب و ایران موافقت کنند تا مذاکرات تمدید شود و در این مدت بدون لغو تحریم‌ها امکان تعلیق تحریم‌ها وجود دارد که به نظر من این گمانه قوی‌تر است.


به نظر شما آیا اقتصاد ایران در سال ۹۳ توانسته از رکود خارج شود و روند مثبتی را طی کند؟


اواخر ریاست آقای احمدی‌نژاد ما رشد منفی ۵ درصد داشتیم و حتی رشد منفی به منهای ۱۱ درصد در صنعت رسید. اما در دولت آقای روحانی در ابتدا تا ۳ درصد رشد داشتیم اما این ۳ درصد نسبت به آن ۵ درصدی است که قبلا داشتیم؛ یعنی ۵ متر زیر آب رفتیم و آقای روحانی ۳ متر ما را بالا آورد اما هنوز ۲ متر زیر آب هستیم.


در گزارشی که آقای طیب نیا چندی پیش دادند ـ که البته با شک و شبهه بسیار مواجه است ـ گفتند که ایران ۴۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. بنابر گزارش‌های خود نظام ۸۰۰ هزار فرصت شغلی در سال لازم است تا بر شمار بیکاران افزوده نشود (نه اینکه بیکاری برچیده شود)، حالا اگر هم گزارش آقای طیب نیا درست باشد که من بعید می‌دانم باز هم ما با رونقی که بیکاری را در کشور کم کند و از کاهش قدرت خرید مردم جلوگیری کند فاصله داریم. علاوه بر آن کاهش قیمت نفت که الان به ۸۰ دلار رسیده و بودجه را با ۷۰، ۸۰ دلار می‌بندند و این قیمت نفت بسیار پایین‌تر از آن بهای نفتی است که تا ۱۴۰ دلار هم رسیده بود. در نتیجه بدیهی است که شرایط اقتصادی از دوران آقای احمدی‌نژاد بسیار بهتر است اما این هنوز از رونق اقتصادی بسیار فاصله دارد. رانت خواری‌ها همچنان پابرجاست، سپاه کماکان قدرت را در دست دارد، از حجم فعالیت دولتی کاسته نشده است، سرمایه گذاری رشد نکرده است، بدهیهای نظام بانکی برچیده نشده است و مشکلات همچنان باقی است. اما یک تحلیلگر منصف باید بگوید که اوضاع از زمان آقای احمدی‌نژاد بهتر شده است اما هنوز با آن وضعیتی که آقای روحانی وعده داده‌اند و بهترین تیم را برای رسیدن به آن انتخاب کرده‌اند فاصله داریم.


آیا موانع اصلی بر سر راه اقتصاد ایران فقط همین تحریمهاست؟


قطعا مشکل اصلی کشور مساله تحریم‌ها نیست. ما رشد اقتصادی منفی داشتیم و در سالهای بعد از انقلاب درآمد سرانه ملی تا سال‌ها هنوز هم کمتر از زمان قبل از انقلاب است تا جاییکه کل حجم تولید ناخالص ملی ما تا زمان آقای رفسنجانی کمتر از قبل انقلاب بود، چه برسد به زمان آقای احمدی‌نژاد که تحریم‌ها گذاشته شد. مساله فساد‌ها و رانت خواریهای اقتصادی وجود داشت که در این زمینه لازم است به دو نمونه اشاره کنم. مساله آقای رفیق دوست و شهرام جزایری که این‌ها قبل از مساله تحریم‌ها در ایران اتفاق افتاد. سنگین شدن حجم اقتصاد دولتی اتفاق نامبارکی بود که قبل از تحریم اتفاق افتاد. رانت خواری در کشور و فرادست شدن سپاه که قدرت را در کل کشور نه به لحاظ سیاسی بلکه به لحاظ اقتصادی در دست گرفت و همین سبب شد که رقابت که لازمه پویایی کشور است برچیده شود قبل از تحریم‌ها اتفاق افتاد. فروپاشی اقتصادی ایران قبل از تحریم‌ها بود و وضع تحریم‌ها علیه ایران بخاطر خود مشکلات جمهوری اسلامی است. چرا علیه ترکیه یا اندونزی تحریم اقتصادی نمی‌شود؟ آن‌ها هم کشور اسلامی هستند اما می‌بینیم که هر دوی این کشور‌ها جزو کشورهای پر رشد اقتصادی هستند به طوریکه ترکیه جزو ۲۰ کشور صنعتی جهان پذیرفته شده است. تحریم‌ها تنها بهانه‌ای است که جمهوری اسلامی بگوید مشکلات اقتصادی به خاطر غرب است البته نمی‌گویم تحریم‌ها بر مشکلات کشور نیافزوده است اما به طور روشن مشکلات اقتصادی پیش از تحریم‌ها آغاز شد و مقصر این تحریم‌ها خود جمهوری اسلامی است.


مسوولان نظام از جمله رهبری بار‌ها گفته‌اند که تحریم‌ها را باید با اقتصاد مقاومتی خنثی کرد٬ تحلیل شما چیست؟


من بسیار مخالف اقتصاد مقاومتی هستم چرا که وضعیت کشور را بد‌تر خواهد کرد. اقتصاد مقاومتی یعنی در بر‌‌ همان پاشنه نامبارک ضدیت با جهان بچرخد و با اقتصاد رانت خواری از مردم بخواهند شرایط را تحمل کنند و اسم آن را مقاومت بگذارند. به عبارت دیگر تحریم‌ها را دور بزنند و جنس را به چندین برابر قیمت بخرند و از هفتاد بندر و فرودگاه نامرئی وارد کشور کنند مانند برنج فاسدی که از هند و پاکستان در زمان احمدی‌نژاد خریداری شد. در حقیقت، اقتصاد مقاومتی نامی جز مردم فریبی نیست برای‌‌ همان اقتصاد ورشکسته‌ای که تا به امروز داشتیم. ما برای رونق اقتصاد و رسیدن به جایگاهی که ایران شایستگی‌اش را دارد چاره‌ای نداریم جز اینکه در دوران جهانی شدن تنش‌ها با جامعه بین الملل را از بین ببریم. در این دوران جهانی شدن نمی‌توان با جهان تنش داشت و در عین حال رشد اقتصادی کرد. باز تاکید می‌کنم اقتصاد مقاومتی نام جدیدی است برای‌‌ همان اشتباهات اقتصادی که انجام دادند و باعث فروپاشی اقتصاد قبل از تحریم‌ها شدند.
 

انتقاد جمهوری اسلامی از علم‌الهدی

Posted: 18 Nov 2014 11:27 PM PST

جرس: روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب کوتاهی، ضمن انتشار بخش هایی از صحبت‌های اخیر سیداحمد علم‌الهدی، از وی انتقاد کرد.

 

به گزارش ایسنا، در مطلب امروز روزنامه جمهوری اسلامی آمده است: «حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی در همایش دلواپسان هسته‌ای گفت: در 35 سال گذشته به اندازه یک سال پس از توافق ژنو تحقیر نشده بودیم.

به گزارش پایگاه خبری "تیک" امام جمعه مشهد در این همایش که تحت عنوان "منهای عزت بعلاوه تحریم" در حوزه هنری برگزار شد، افزود: آمریکا می‌خواهد نشان دهد که ما از انقلاب و استکبارستیزی پشیمانیم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: "ما آنقدری که در این یکسال بعد از توافق ژنو تحقیر شدیم در طول این 35 سال نشده بودیم؛ اگر ما مانند آن ده سال که پشت میز مذاکره محکم ایستاده بودیم رفتار می‌کردیم، دولتمردان آمریکا ما را این مقدار تحقیر نمی‌کردند.

وی افزود: ما تا این اندازه به ذلت نیفتاده بودیم که در این یکسال به ذلت افتاده‌ایم. در تحریم اقتصادی آیا بچه‌های ما بالاتر از زجر بچه‌های امام حسین(ع) زجر دیدند؟"

آقای علم‌الهدی در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به تحقیرهای پیاپی که در اثر عملکرد دولت‌های نهم و دهم متوجه ملت ایران شد، نکرد و برای این سخن نادرست خود که ایران در این یکسال تحقیر شده است هیچ دلیلی ذکر نکرده است. واقعیت اینست که در یکسال اخیر به دلیل مواضع شفاف، عاقلانه و منطقی دولت یازدهم، ملت ایران توانست عزت خود را که در دولت‌های نهم و دهم دچار خدشه شده بود باز یابد و با دست بالا و از موضع عزت و اقتدار با قدرت‌های جهانی مذاکره نماید.»

یورش گسترده معترضان هنگ‌کنگی به مجلس

Posted: 18 Nov 2014 11:10 PM PST

جرس: گروهی از معترضان هنگ کنگی در اعتراض به برچیده شدن موانع فیزیکی آنان که روز گذشته از سوی پلیس انجام شد، اوایل بامداد امروز - چهارشنبه - به ساختمان مجلس این کشور هجوم بردند.

 

به گزارش ایرنا، اعتراضات امروز دانشجویان از ساعت یک بامداد به وقت محلی از نقاط مختلف شهر شروع شد که اوج درگیری میان آنان و نیروهای پلیس در اطراف ساختمان مجلس (قوه مقننه) این کشور گزارش شده است.

 

حمله این گروه که واکنش شدید پلیس را نیز درپی داشت،باعث شد در اوایل صبح امروز مناطق مختلف شهر و بویژه خیابانهای اطراف ساختمان قانونگذاری این کشور متشنج شده و برای ساعاتی عبور و مرور در منطقه مختل شود.

 

به گزارش رسانه های محلی هنگ کنگ، پلیس برای برقراری نظم و امنیت از اسپری فلفل و باتوم استفاده کرد و چندتن از معترضین که با شکستن شیشه های ساختمان قوه مقننه خود را به داخل ساختمان رسانده بودند، دستگیر شدند.

 

معترضان هنگ کنگی که بیشتر آنان را دانشجویان تشکیل می دهند از حدود 2 ماه پیش با برپایی تجمعات خیابانی و ایجادموانع فیزیکی وضعیت عبورومرور شهر را دچار مشکل کرده اند.

 

ایجاد موانع در نقاط مختلف شهرهمواره گلایه های شهروندان هنگ کنگی را در پی داشته و آنان از اینکه این حرکت اعتراضی وضعیت زندگی روزمره آنان را دچال اختلال کرده است، ناراحت هستند و از دولت محلی خواستند به وضعیت شهر رسیدگی کند.

 

همین موضوع باعث شد که پلیس هنگ کنگ روز گذشته با انجام یک عملیات گسترده، به برچیدن موانع فیزیکی کار گذاشته شده توسط معترضین در منطقه «آدمیرالتی»، یکی از گرانترین مناطق هنگ کنگ، اقدام نماید.

 

وضعیت کنونی شهر هم اکنون، آرام گزارش شده و پلیس کنترل اوضاع را در اختیار دارد.

 

معترضین که اعتراض آنان از از روز بیست و هشتم سپتامبر (ششم مهر) آغاز شده، خواستار برکناری رییس دولت محلی و همچنین تغییر تصمیم دولت چین برای نظارت بر انتخابات سال 2017 میلادی هنگ هنگ هستند.

 

براساس تصمیم دولت پکن، صلاحیت نامزدهای انتخابات تعیین ریاست دولت محلی هنگ کنگ باید توسط دولت چین بررسی و تایید شود.

دادگاه مهدی هاشمی ۱۵ جلسه دیگر ادامه دارد

Posted: 18 Nov 2014 11:10 PM PST

جرس: محمود علیزاده طباطبایی با اشاره به اینکه دادگاه مهدی حداقل ۱۰ تا ۱۵ جلسه دیگر ادامه دارد، گفت: موضوع این پرونده سیاسی است و من مطمئنم که موکلم تبرئه خواهد شد.


به گزارش فارس، محمود علیزاده طباطبایی پیش از ورود به دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا امروز شاهد ختم رسیدگی به پرونده مهدی خواهیم بود یا خیر؟ گفت: دادگاه حداقل 10 تا 15 جلسه دیگر ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه این پرونده سیاسی است گفت: در واقع موضوع اصلی پرونده اکبر هاشمی رفسنجانی است نه مهدی و من مطمئن هستم که موکلم تبرئه خواهد شد.
 

انتقاد کمیته مجمع عمومی از تداوم نقض حقوق بشر در کره شمالی، سوریه و ایران

Posted: 18 Nov 2014 11:10 PM PST

تصویب قطعنامه علیه ایران
جرس: یک کمیته سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواسته است کره شمالی را به خاطر کارنامه حقوق بشری اش به دادگاه جرایم بین المللی ارجاع دهد. این کمیته همچنین حکومت های جمهوری اسلامی ایران و سوریه را نیز به دلیل نقض مداوم حقوق بشر، مورد انتقاد شدید قرار داده است.همزمان سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور علیه ایران تصویب کرد.

 

به گزارش بی بی سی، کمیته حقوق بشر با تصویب طرحی خواستار تحقیق درباره آنچه ادعا می شود جنایات علیه بشریت توسط مقام های پیونگ یانگ است شد.

این طرح پیش از آنکه به شورای امنیت برود باید ابتدا در صلح مجمع عمومی به رای مستقیم گذاشته شود.

این کمیته همچنین در این روز طی قطعنامه ای وضعیت حقوق بشر سوریه را قویا محکوم کرد و در قطعنامه ای از ایران هم انتقاد کرد.

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه "وخامت ناگوار وضعیت حقوق بشر" سوریه را با ۱۲۵ رای در مقابل ۱۳ رای منفی و ۴۷ ممتنع محکوم می کند.

 

قطعنامه در محکومیت کارنامه حقوق بشر ایران با ۷۸ رای مثبت در مقابل ۳۵ رای منفی و ۶۹ ممتنع تصویب شد.

این قطعنامه ها غیرالزام آور است و قرار است ماه آینده در مجمع عمومی به رای گذاشته شود.

 

سوریه از این قطعنامه انتقاد کرد و گفت با انگیزه سیاسی صورت گرفته.

این قطعنامه استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه و همچنین شکنجه در بازداشتگاه های سراسر این کشور را محکوم می کند و از دولت این کشور می خواهد به حملات به غیرنظامیان از جمله استفاده از بمب های بشکه ای پایان دهد.

 

نماینده ایران هم قطعنامه مربوط به کشورش را که کانادا با امضای ۴۵ کشور دیگر تنظیم کرده بود "بی معنی و غیرسازنده" خواند.

این قطعنامه نسبت به افزایش شدید موارد اعدام در ایران که شمار آنها به حداقل ۸۵۰ نفر در ۱۵ ماه گذشته می رسد ابراز نگرانی می کند.

 

چین و روسیه که در شورای امنیت هم حق وتو دارند با هر سه قطعنامه مخالفت کردند چرا که گفتند به طور غیرمنصفانه ای بعضی کشورها را هدف می گیرد.


'فجایع غیرقابل وصف'

سازمان ملل در گزارشی در ماه فوریه گفت که شهروندان عادی کره شمالی با "فجایع غیرقابل وصف" روبرو هستند.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل جزئیات طیف وسیعی از موارد نقض حقوق افراد از جمله شکنجه، سرکوب سیاسی و سایر جرایم را تشریح می کند.

همان یافته ها به رای گیری غیرالزام آور روز سه شنبه که با ۱۱۱ رای در مقابل ۱۹ رای با ۵۵ ممتنع تصویب شد منجر شد.

یک مقام وزارت خارجه کره شمالی پیش از این رای گیری نسبت به انجام آزمایش های هسته ای بیشتر توسط کشورش هشدار داد.

او گفت که تنبیه کره شمالی در ارتباط با حقوق بشر "ما را وامی دارد از انجام آزمایش های بیشتر اتمی خودداری نکنیم."

کره شمالی از همکاری با سازمان ملل در تهیه این گزارش خودداری کرده و نتایج آن را رد کرده است.

در گزارش تکان دهنده ماه فوریه سازمان ملل، مایکل کیربی رئیس کمیته ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر کره شمالی، رفتار پیونگ یانگ با مردم را با جنایات جنگی آلمان نازی در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و گفت چنین رفتارهایی در دنیای امروز نظیر ندارد.

از جمله روایت زنی منتشر شد که وادار شد فرزند خود را غرق کند، داستان کودکانی که از بدو تولد محبوس و گرسنه بوده اند و خانواده هایی که به خاطر تماشای سریال های خارجی شکنجه شده اند.

گزارش کمیته ویژه سازمان ملل متحد از وجود شبکه ای از زندان های سری خبر داده و تخمین زده است که صدها هزار نفر تا به حال در اثر گرسنگی و بد رفتاری در این زندان ها جان داده باشند.

حداقل ۲۴۰ نفر هم برای تکمیل این گزارش به طور محرمانه شهادت داده اند تا از اقدامات تلافی جویانه دولت کره شمالی در امان باشند.

مجمع عمومی در هفته های آینده این طرح را به رای خواهد گذاشت.

دیپلمات ها می گویند که چین احتمالا از قدرت وتو برای مسدود کردن هرگونه قطعنامه ای برای ارجاع کره شمالی به دادگاه جرایم بین المللی استفاده خواهد کرد.

واکنش جمهوری اسلامی به قطعنامه
نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد وضع حقوق بشر در ایران اعلام کرد: دولت کانادا با دفاع از جنایات صهیونیستها در غزه همدست جنایتکاران است.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، غلامحسین دهقانی، سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در نشست کمیته سوم مجمع عمومی با موضوع حقوق بشر به هنگام طرح قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: ارائه قطعنامه حقوق بشر ضد ایران از سوی کانادا با اهداف سیاسی و در ادامه حمایت از صهیونیست هاست.

تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا برغم تلاش گسترده بانیان آن، رای موافق کمتری نسبت به سال داشت.

غلامحسین دهقانی پیش نویس قطعنامه حقوق بشری کانادا ضد جمهوری اسلامی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: این اقدام خصمانه دیگر کانادا و در راستای 12 اقدام مشابه قبلی اوتاواست که در 12 سال گذشته صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه کانادا اقدامات خصمانه خود ضد ایران را در قالب ارائه قطعنامه حقوق بشری دنبال و خود را مدافع حقوق کسانی معرفی می کند که از نظر اوتاوا حقوقشان تضییع شده است، گفت: همه شواهد حاکی از این است که کانادا نه تنها نگران وضعیت حقوق بشر نیست بلکه در ادعای خود مبنی بر دفاع از حقوق انسانها نیز صادق نیست.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل عملکرد کانادا در تجاوز تابستان اسرائیل به غزه را شاهدی بر این مدعا دانست و گفت: درحالیکه تقریبا همه رهبران جهان صهیونیستها را بخاطر جنایاتشان در غزه محکوم کردند، دولت کانادا تنها عضو جامعه بین الملل بود که بر خلاف این اقدام جهانی موضع گرفت.

وی افزود: دولت کانادا نه تنها از رژیم صهیونیستی بخاطر جنایاتی که آنها در برابر دیدگان جهانیان مرتکب شدند، انتقاد نکرد بلکه بی شرمانه از جنایتکاران دفاع کرد.

دهقانی با ابراز تاسف از اینکه عالیترین مقامات کانادا آشکارا اعلام کردند که صهیونیستها مجازند هر تعداد از فلسطینی ها را که بخواهند بکشند و یا مجروح کنند، گفت: از نگاه اوتاوا حمله به غزه، نه تنها حق، بلکه وظیفه اسرائیل است.

وی افزود: مقامات کانادا همبستگی با اسرائیل را بهترین راه پایان دادن به درگیریها دانستند و دولت کانادا در اقدامی تعجب برانگیز، اظهارات کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل درباره تجاوز اسرائیل به غزه را غیرسازنده نامیدند که واقعیات را منعکس نمی کند.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با اشاره به اینکه نحوه عکس العمل کانادا به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه این سوال را در اذهان زنده میکند که آیا اتاوا واقعا در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشورها نگران است، گفت: شاید کانادا از این رهگذر مانند موضوع کمیته حقوق بشر، بدنبال رسیدن به اهداف سیاسی خاصی است.

وی افزود: اگر بانیان پیش نویس قطعنامه ضد ایران نگران حقوق بشر بودند، لازم بود قبل از هر چیز، پیش نویس قطعنامه های را در محکومیت رژیم صهیونیستی برای ترور و کشتار مردم غیر نظامی، وارد کردن رنج و محنت بر مردم غزه و لگدمال کردن روزمره حقوق اعراب و ساکنان اراضی اشغالی ارائه می کردند.

دهقانی پیش نویس قطعنامه کانادا را بر پایه نگرشی ناقص، نامتوازن و جانبدارانه معرفی کرد و گفت: مشکل اصلی این پیش نویس این است که تلاش میکند جامعه ایرانی را جامعه ای بسته و تک صدایی معرفی کند، درحالیکه به تصویر کشیدن جامعه ایران به این شکل اقدامی کاملا اشتباه است.

وی افزود: جامعه ایران، جامعه ای پویا، با طراوات و چند صدایی است که در آن طیف گسترده ای از نگرشهای سیاسی و رسانه های همسو با این نگرشها همراه با حضور فرهنگها و خرده فرهنگ ها وجود دارند که نماینده جوامع مختلف و لایه های اجتماعی و گروههای چندگانه قومی مذهبی هستند.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با تاکید بر اینکه این پیش نویس تحولات مثبت حقوق بشری جامعه ایران در دوره اخیر بویژه پس از شروع بکار دولت جدید ایران را نادیده گرفته است، گفت: این قطعنامه دیدگاهی بر خلاف انتخاب مردم ایران که با حضور گسترده خود در انتخابات سال گذشته ایران، رئیس جمهور و دولت جدیدی را انتخاب کردند، ارائه میدهد.

وی به نادیده گرفتن آمادگی مستمر دولت ایران برای همکاری در چارچوب ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل در این پیش نویس اشاره کرد و گفت: برخلاف انتظارات، رویکرد کنونی که بر اساس قطعنامه ها و دستور کار بررسی وضعیت حقوق بشر کشورها اتخاذ شده، برخلاف رویه و سازوکار موثر و بی طرفانه حقوق بشری سازمان ملل است که آشکارا سازوکار مربوطه را محدود می کند.

دهقانی این شیوه را ایجاد کننده فرصت برای کشورهایی با مقاصد خاص سیاسی معرفی کرد که برخی کشورها را بمنظور رسیدن به اهداف سیاسی خاص مورد انتقاد قرار دهند و بجای ارتقاء وضعیت حقوق بشر در جهان، به تسویه حساب با آنها بپردازند.

وی صدور قطعنامه های کشوری را صرف نظر از ادعای حامیان آنها، با موارد استفاده دیگر معرفی کرد و گفت: برخی از گزارشگران ویژه با جمع آوری این گزارشها، اتهاماتی را به هر قیمت و بمنظور توجیه این روش متوجه کشورها می کنند.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل قطعنامه های کشوری را افزایش دهنده بی اعتمادی به سازمان ملل متحد خواند و گفت: صدور این قطعنامه ها قطعا به ارتقاء حقوق بشر در کشورهای هدف کمک نمی کند و چنانچه همکاری کشورها با سازمان ملل را غیر ممکن نسازد، قطعا این نوع همکاری ها را سخت تر خواهد کرد و به نتایجی که برخی کشورها مدعی رسیدن به آنها هستند، منجر نخواهد شد.

وی با تاکید مجدد بر آمادگی ایران برای اتخاد شیوه های جدی و هدف محور در بررسی وضعیت حقوق بشر براساس احترام متقابل و اصل برابری گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره باور خود را مبنی بر ضرورت ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در همه کشورها از طریق گفتگوی سازنده و همچنین همکاری کشورها با یکدیگر از یک سو و همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل از سوی دیگر اعلام کرده است.

دهقانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها نشان داده است که در برابر فشار، بی عدالتی و وضع اقدامات تحمیلی و یکجانبه مقاومت می کند، گفت: در شرایطی که بخشهای زیادی از منطقه خاورمیانه بدلیل سیاستهای غلط برخی کشورها در آتش افراطی گری و تندروی میسوزد و نیروهای تندرو، تهدیدی جدی را متوجه جامعه جهانی کردهاند، کوته بینی ها و اقدامات انتقامجویانه با انگیزه های سیاسی مانند آنچه در این پیش نویس آمده است، نه تنها هیچ ارتباطی با موضوع حقوق بشر ندارد بلکه غیر سازنده و بی معنا هستند.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل ضمن اعلام مخالفت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری های اسلامی با این پیش نویس گفت: این مخالفت به علت سازوکار نادرست آن و با هدف حراست از تمامیت و اعتبار راه کارهای حقوق بشری سازمان ملل است.

بعد از رای گیری این پیش نویس نیز سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل از نمایندگان کشورهایی که به پیش نویس قطعنامه رای منفی دادند تشکر کرد.

دهقانی گفت: تعداد قابل توجهی از کشورهای عضو از این پیش نویس حمایت نکردند که این حاکی از آنست که با این شیوه اقدام مخالفند و یا حداقل در مفید بودن چنین اقدامی که با انگیزه های سیاسی و نه بخاطر مسائل حقوق بشری که ضد جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است، تردید دارند.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران برغم اینگونه اقدامات برخی کشورها، به همکاری خود با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل ادامه خواهد داد.