جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رهبری:کسانی که بصیرت ندارند،همانند بیچارگانی که در فتنه ۸۸گرفتار شدند در فضایی غبارآلود عمل می کنند

Posted: 27 Nov 2014 03:50 AM PST

در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج و نمایندگان اقشار مختلف بسیج
جرس: رهبر جمهوری اسلامی با اطلاق مجدد لفظ "فتنه" برای جنبش سبز و قیام حق طلبانه مردم ایران مدعی شد: "کسانی که بصیرت ندارند، همانند بیچارگانی که در فتنه ۸۸ گرفتار شدند، در فضایی غبارآلود حرکت و عمل می کنند و به همین علت چه بسا به دشمن کمک کنند. در همان ایام فتنه نیز برخی از تکرار موضوع بصیرت، ناراحت شدند اما من باز هم بر بصیرت تأکید می کنم، زیرا هرچه انگیزه و مسئولیت انسان بیشتر باشد ولی بصیرت نباشد، خطر بیشتر است و به این چنین فردی هیچ اطمینانی نیست."

 

به گزارش سایت رهبری، آقای خامنه ای روز پنجشنبه در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج و نمایندگان اقشار مختلف بسیج، نبود بصیرت را زمینه ساز گرفتار شدن در شبهات، نادانی ها و کج فهمی ها دانست و ادعا کرد: کسانی که بصیرت ندارند، همانند بیچارگانی که در فتنه ۸۸ گرفتار شدند، در فضایی غبارآلود حرکت و عمل می کنند و به همین علت چه بسا به دشمن کمک کنند و دوست را هدف حمله قرار دهند.

 

وی با تأکید براینکه احساس مسئولیت بدون داشتن بصیرت، بسیار خطرناک است، گفت: برخی افراد، در دوران مبارزات قبل از انقلاب، و در سه دهه اخیر با احساس مسئولیت اما بدون بصیرت اقداماتی کردند که در نهایت به ضرر نهضت امام و انقلاب و کشور تمام شد.

 

آقای خامنه ای با اشاره به تأکید های مکرر خود در جریان فتنه سال ۸۸ بر موضوع بصیرت، گفت: در همان ایام برخی از تکرار موضوع بصیرت، ناراحت شدند اما من باز هم بر بصیرت تأکید می کنم، زیرا هرچه انگیزه و مسئولیت انسان بیشتر باشد ولی بصیرت نباشد، خطر بیشتر است و به این چنین فردی هیچ اطمینانی نیست.

 

وی در حمایت از تشکیل بسیج ادعا کرد: امام بزرگوار فرمان تشکیل بسیج را صادر کرد و هم جهت گیری و هدف اصلی را نشان داد و گفت: «هرچه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید». افرادی که سخنان امام را درک نکردند، در برخی مقاطع خطاهایی فاحش مرتکب شدند.

 

 آقای خامنه ای عرصه فعالیت بسیج را نامحدود و بی پایان خواند و افزود: عرصه های دفاع، سازندگی، سیاست، اقتصاد، هنر، علم و فناوری، تشکل های مذهبی، و در واقع همه عرصه ها، میدان حضور بسیج است.

 

رهبر جمهوری اسلامی افزود: براساس همین واقعیت ها و به برکت تفکر بسیجی، جمهوری اسلامی ایران شکست ناپذیر است. و بسیجی بودن اکثریت قاطع ملت ایران، دلیل شکست ناپذیری نظام اسلامی است اما این به معنای غفلت از امتحان ها و جهت گیری حرکت نیست.

 

وی افزود: جهت گیری اصلی حرکت نظام اسلامی، مقابله با امریکا است و نباید در این جهت گیری سستی و یا اشتباهی بوجود آید البته ما با ملت یا کشور امریکا مشکلی نداریم، بلکه مشکل ما زورگویی و زیاده خواهی دولت امریکاست.

 

رهبر جمهوری اسلامی درباره تمدید مذاکرات با پنج به علاوه یک افزود: به همان دلیلی که با اصل مذاکره مخالفت نکردیم، با تمدید هم مخالف نیستیم اما باید به چند نکته نیز توجه کرد.

 

وی هیأت مذاکره کننده ایران را پرتلاش، جدی، دلسوز، مستحکم و منطقی خواند و افزود: هیأت ایرانی حقاً و انصافاً در مقابل حرف زور ایستادگی می کند و بر خلاف طرف مقابل، حرفش را هر روز عوض نمی کند.

 

رهبری با اشاره به برخورد های دو گانه امریکایی ها افزودند: آنها در مجالس خصوصی و در نامه پراکنی یک جور حرف می زنند و در سخنان عمومی یک جور دیگر!

 

آقای خامنه ای، با یادآوری عقبه های مختلف «دیپلماتیک، سیاسی و رسانه ای طرفهای مقابلِ ایران» گفت: پشت سر هر کدام از مذاکره کنندگانِ با ما یک لشکر قرار دارد و در میان آنها، امریکا از همه بداخلاق تر و انگلیسی ها از همه موذی ترند.

 

وی افزود: هم ملت ایران و هم طرفهای مذاکره کننده بدانند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آنکه بیش از همه ضرر می کند امریکایی ها هستند نه ما.

 

آقای خامنه ای مسئله هسته ای را فقط یک بهانه خواند و افزود: البته آنها بهانه های دیگری هم دارند اما هدف واقعیِ تحریم و فشار اقتصادی به عنوان عاملی مهم، متوقف کردن پیشرفت ایران است.

 

وی اذعان رسانه های غربی به کاهش محبوبیت رئیس جمهور امریکا، میزان بسیار پایین شرکت کنندگان در انتخابات اخیر امریکا و حوادث فرگوسن را از جمله نشانه های متعدد شکاف عمیق ملت و دولت امریکا برشمرد و در تبیین نیاز دولت امریکا به مذاکرات هسته ای اضافه کرد: مقامات امریکایی با توجه به همین مشکلات روز افزون، نیاز به یک موفقیت و پیروزی بزرگ دارند.


رهبر جمهوری اسلامی افزود: اما برخلاف امریکا، اگر مذاکرات به توافق نرسد برای ما آسمان به زمین نمی آید چون راه حلی داریم به نام اقتصاد مقاومتی.

 

وی  با انتقاد از سخنان برخی مقامات امریکا بعد از تمدید مذاکرات افزود: آنها می گویند ایران باید اعتماد جامعه جهانی را جلب کند که در این حرف دو نکته ی کاملاً غلط وجود دارد اولین نکته این است که این چند کشور معدود، نام خودشان را جامعه جهانی گذاشته اند و برای اثبات این حرف حدود ۱۵۰ کشور عضو غیرمتعهدها و میلیاردها نفر از جامعه بشری را عملاً از جامعه جهانی حذف می کنند.

 

آقای خامنه ای افزود: نکته دوم این است که ما اصلاً به اعتماد کردن امریکا هیچ احتیاجی نداریم و نمی خواهیم اعتماد او را جلب کنیم چرا که برای ما اهمیتی ندارد.اینها مستکبرند و ما آبمان با مستکبران در یک جوی نمی رود.

 

وی تاکید کرد: این را بدانید که چه توافق هسته ای بشود و چه نشود، اسرائیل روز بروز ناامن تر خواهد شد و البته مقامات امریکایی حتی در همین حرفشان نیز صادق نیستند چرا که دولت مردان امریکا در واقع دنبال منافع و امنیت فردی خودشان هستند نه امنیت اسرائیل. و هدف اصلی مقامات امریکایی، راضی نگاه داشتن شبکه جهانی سرمایه داران صهیونیست است چرا که این شبکه هم به آنها رشوه و پول و مقام می دهد هم در صورت مخالفت، آنها را تهدید، رسوا و یا حتی ترور می کنند.

 

آقای خامنه ای ادامه داد: اگر در مذاکرات حرف منطقی زده، و قرارهای عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول می کنیم اما ایران، از صدر تا ذیل از آحاد مردمش تا همه مسئولانش در مقابل زیاده خواهی می ایستند.

 

رهبر جمهوری اسلامی سپس به بسیجیان کمک دولت به رشد و گسترش بسیج را ضروری خواند و افزود: پایه اقتصادی مقاومتی تقویت تولید داخلی است که مسئولان دولتی در این زمینه از بسیج کمک بگیرند.

 

پیش از سخنان آقای خامنه ای، محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، بر آمادگی بسیج برای ایفای وظایف و مسئولیتها تاکید و خاطرنشان کرد: مجموعه عظیم بسیج در مسیر نوسازی خویش و به منظور ترویج و استحکام بخشی به تفکر انقلاب اسلامی در جامعه سازماندهی جدیدی را برای گسترش ظرفیت نخبگان جامعه تعریف کرده که عالی ترین سطح آن مجمع عالی بسیج است.

 

همچنین پاسدار محمدرضا نقدی فرمانده بسیج نیز در سخنانی با اشاره به تشکیل مجمع عالی اقشار بسیج گفت: این مجمع تلاش می کند با تبیین مواضع و ایجاد وحدت نظر، راه‌های پیشرفت سریعتر انقلاب  را هموار سازد.

انتشار تصویر حکم دادگاه سهیل عربی در واکنش به دروغ سازی رسانه‌های امنیتی

Posted: 27 Nov 2014 03:49 AM PST

جرس: وب‌سایت‌های وابسته به مراجع امنیتی در ایران، درگزارش‌های خود، نسبت به اطلاع رسانی وسیع رسانه‌های آزاد درخصوص حکم اعدام «سهیل عربی» به اتهام «توهین به پیامبر و سب النبی» واکنش نشان داده‌اند.

 

به گزارش سحام نیوز، یکی از این وب‌سایت‌ها، سایت امنیتی دانا است. این وب‌سایت درگزارشی ویژه، ضمن رد اتهام توهین به پیامبر، حکم اعدام سهیل عربی را اتهام «تجاوز به عنف» اعلام کرده است. اتهامی که پیش‌تر درباره «محسن امیراصلانی» توسط رسانه‌های وابسته به مراجع امنیتی و قضایی درایران اتفاق افتاد و با اطلاع رسانی به موقع، این پروژه امنیتی ناکام ماند.

به نظر می‌رسد رسانه‌های حکومتی برای اعدام زندانیان عقیدتی، احتیاج به مستمسک‌های دیگری دارند تا در مجامع جهانی وانمود کنند اعدام زندانیان عقیدتی نه به خاطرعقیده‌شان، بلکه برای اتهامات کیفری آن‌ها صورت می‌گیرد.

مطابق نص صریح حکم دادگاه، اعدام سهیل عربی نه به خاطر تجاوز به عنف، بلکه به خاطر اتهام دیگری که «سب النبی» خوانده شده، می‌باشد.

متن صریح قانون مجازات اسلامی صراحت دارد که اگر سب کننده به پیامبر اسلام ازعمل خود در دادگاه اظهار پشیمانی کند، حکم اعدام برای وی قابل اجرا نمی‌باشد و این حکم به ۷۴ ضربه شلاق تبدیل می‌شود. مطابق نص صریح این دادنامه، سهیل عربی اقرار کرده که از عمل خود پشیمان است و برابر قانون مجازات اسلامی، اجرای حکم اعدام برای وی، توجیه قانونی و شرعی ندارد و مجازات اعدام وی مطابق قانون مجازات اسلامی و احکام شرعی باید به ۷۴ ضربه شلاق تبدیل شود.

بسیج در سودای جاه‌طلبی‌های بیشتر

Posted: 27 Nov 2014 03:19 AM PST

نیلوفر زارع
جرس: بسیجی‌ها هنوز از قدرت و نفوذی که در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی دارند راضی نیستند. آنها به دنبال امتیازهای بیشتری می‌گردند. 

برخی از فرماندهان این سازمان شبه نظامی طی یک هفته گذشته و به مناسب « هفته بسیج » تمایلات خود برای دستیابی به نقوذ بیشتر را آشکار کردند. نفود نه فقط در ساختارهای سیاسی بلکه کسب قدرت اقتصادی و تسلط فرهنگی.


فشار به دولت برای حضور در پروژه‌های اقتصادی

میل به افزایش توان اقتصادی بسیج موضوعی نیست که در خفا و به صورت غیرعلنی طرح شود. فرماندهان این سازمان به شکلی واضح و علنی از دولت انتظار دارند که سهم آنان را در پروژه‌های کلان اقتصادی در نظر بگیرد. «محمدرضا نقدی»، رئیس سازمان بسیج در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین رابطه گفته است که این سازمان منتظر اجازه «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران است تا فعالیت‌های اقتصادی خود را آغاز کند. او گفته که بیشتر از ۱۰ ماه پیش سرلشکر «محمدعلی جعفری»، فرمانده سپاه، نامه‌ای به رییس‌جمهور نوشته و از وی درخواست کرده که اجازه « استفاده از ظرفیت بسیج در اقتصاد مقاومتی» را صادر کند اما روحانی هنوز به این درخواست «پاسخ مثبت» نداده است. تمایل به قدرت‌طلبی اقتصادی سازمان بسیج در حالی از سوی نقدی عتوان می‌شود که وی اخیرا از تمرکز دولت بر مسائل معیشتی انتقاد کرده بود. بر همین اساس می‌توان انتقاد او را ناشی از رعایت نشدن سهم بسیج در پروژه‌های اقتصادی توسط دانست. بسیجی‌ها برای تضمین‌ جاه‌طلبی‌های خود اگرچه کانال‌های با نفوذی خارج از حوزه دولت هم دارند اما نمی‌توانند وسوسه مشارکت در پروژه‌های دولتی را هم نادیده بگیرند.


گسترش پایگاه‌ها در ۵ سال

گزارش عملکرد ۵ ساله سازمان بسیج که به تازگی منتشر شده است به خوبی نشان می‌دهد که شبه نظامیان این سازمان تا چه اندازه توانسته‌اند قدرت و حوزه نفوذ خود را افزایش دهند. در این گزارش آمده است که سازمان بسیج طی پنج سال گذشته بیش از ۱۵ هزار پایگاه بسیج ساخته٬ ۵۰۰ گردان امنیتی سازماندهی کرده و در بیش از ۲۱ هزار پایگاه٬ دسته‌های واکنش سریع «بیت‌المقدس» تشکیل داده است.در این گزارش همچنین اشاره شده که طی ۵ سال اخیر بیش از ۵۰۰ گردان «امام علی» و «امام حسین» در پایگاه‌های بسیج تشکیل شده که کار این گردان‌ها برخورد با تهدید‌های امنیتی است. سازمان بسیج مستضعفان تا میانه سال ۱۳۸۸ با نام « نیروی مقاومت بسیج » شناخته می‌شد اما بعد از سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آن سال و با هدف کمرنگ کردن وابستگی نظامی‌‌اش به سپاه پاسدران٬ نام خود را به سازمان بسیج مستضعفان تغییر داد. بسیج به عنوان یکی از عمده‌ترین بازوهای ایدئولوژیک حکومت در معادلات سیاسی نیز نقش عمده‌ای بازی کرده است. عضویت در این سازمان برای کسانی که خواهان نشستن بر کرسی‌های قدرت هستند یک مزیت مهم محسوب می‌شود و انتقاد از این سازمان و اهداف و فعالیت‌هایش با هزینه‌های فراوان همراه خواهد بود. با این حال فرماندهان بسیج حاضر نیستند مسوولیت حضور خود در تحولات سیاسی را به عهده بگیرند و دخالت‌های خود را انکار می‌کنند. برای نمونه جلیل بابازاده فرمانده سپاه استان اردبیل این اتهام که بسیج برای «قشر خاص» است و از جریان‌های داخل ایران «باج‌گیری» می‌کنند را رد کرده و گفته که اتهام‌زنندگان «اشتباه» می‌کنند.

هدف؛ تسلط بر شهروندان

کنترل و نظارت بر عملکرد کاربران ایرانی در فضای اینترنت یکی از ماموریت‌های عمده‌ای است که بسیج در سالهای اخیر برای خود تعریف کرده است. آنها از این ماموریت به عنوان جنگ نرم یاد‌ می‌کنند و هدف‌شان انشار محتوایی در تایید حکومت جمهوری اسلامی و ایجاد جنگ روانی و ترس و ارعاب در میان کاربران است. تلاش‌های بسیج در این زمینه به رغم هزینه‌های فراوان مادی و انسانی نتیجه‌ای رضایت‌بخش در برنداشته است و آنها را به این فکر انداخته که ایده شبکه ملی اینترنت را به طور جدی‌ دنبال کنند. محمدرضا نقدی خبر داده که در هفته آینده اولین شبکه ملی اطلاع‌رسانی بومی مستقل از اینترنت از سوی بسیج راه اندازی می شود. او خواهان گسترش یافتن این شبکه شده و گفته « با امکانات محدود بسیجیان موفق به راه‌اندازی این شبکه شده‌اند پس با امکانات گسترده دیگر مسئولان می‌توان مردم را از شبکه‌ اطلاع‌رسانی برخوردار کرد.» فعالیت‌هایی از این دست به خوبی نشان می‌دهد که سازمان بسیج در صورت برخورداری از توان اقتصادی بالاتر دنبال چه اهداف و ماموریت‌هایی می‌رود. تقویت یگان‌های شبه‌نظامی و ایجاد شبکه‌های سرکوب در فضای واقعی و مجازی و کنترل و نظارت بر عملکرد شهروندان عمده‌ترین ماموریت‌های این سازمان است و فرماندهان بسیج ابایی ندارند از این که بگویند دنبال سهم خود در اقتصاد کشور هستند. میرحسین موسوی در آذرماه سال ۱۳۸۸ در بیانیه‌ای با انتقاد از ماموریت‌های بسیج مستضعفان خطاب به آنها نوشته بود:« آن نیرویی که یک زمان نماینده شجاعت ملت ما بود آیا اینک به کار گرفته شود تا ایرانیان را بترساند؟ کاملا پیداست که آخرین و تازه‌ترین راهبرد اقلیت اقتدارطلب ایجاد هراس در مردم است. آیا لباس‌های مخوف می‌پوشند و ‌در خیابان‌های شهر آرایش‌های نظامی به خود می‌گیرند تا هم‌وطنانشان را مرعوب کنند؟ یا مردم را می‌ترسانند چون خود می‌ترسند؟ یا فرزندان انقلاب را به هفت سال و ده سال و پانزده سال زندان محکوم می‌کنند تا به خود تسلی داده باشند؟ و فکر نمی‌کنند که با این رفتارهای کوته‌بینانه چگونه امنیت ملی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهند.» 

حسین رفیعی ۱۷ آذر ماه محاکمه می شود

Posted: 27 Nov 2014 02:54 AM PST

جرس: حسین رفیعی،استاد دانشگاه و عضو شورای فعالان ملی-مذهبی، ۱۷ آذر ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محاکمه خواهد شد.

 

به گزارش سایت ملی-مذهبی وکلای وی امروز برای خواندن پرونده جهت تنظیم لایحه ی دفاعی به دادگاه مراجعه خواهند کرد.


دکتر حسن رفیعی عضو شورای فعالان ملی-مذهبی است که منزل وی در اوایل تیرماه سال جاری با هجوم ماموران وزارت اطلاعات مواجه شد.


ماموران اطلاعات ضمن برخورد نامناسب با وی و خانواده اش وسایل شخصی این فعال ملی-مذهبی را ضبط کرده بودند.


حسین رفیعی در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران از رفتار نامناسب ماموران اطلاعات انتقاد کرد.


همسر وی نیز در نامه ای وقایع رخ داده هنگام تفتیش و بازرسی از خانه شان را شرح داده و نسبت به رفتار ماموران شدیدا انتقاد کرده بود.


دکتر رفیعی بعد از احضار به دادسرا و بازجویی و تفهیم اتهام با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.


احضار این فعال ملی-مذهبی در شرایطی صورت می گیرد که فشار بر فعالان ملی-مذهبی بعد از آغاز به کار دولت روحانی نه تنها متوقف نشده بلکه تشدید هم شده است.


دکتر ناصر هاشمی راد عضو شورای فعالان ملی-مذهبی روز دوشنبه برای اجرای حکم ۱۱ ساله خود بازداشت و روانه اوین شد.

زمزمه‌های افزایش مجدد قیمت نان/ مردم، حلقه مفقوده تکرار سناریوی عرضه نان بی‌کیفیت

Posted: 27 Nov 2014 02:03 AM PST

جرس: هیات وزیران در 14 آبان 93 تصویب کرده است، 'قیمت انواع نان از اول آذر ماه 1393، حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می یابد.'

 

به گزارش ایرنا، در حالی که شواهد موجود نشان از اعلام حالت آماده باش برای افزایش قیمت نان دارد، آیا کسی به تبعات نامطلوب کاهش سهم این ماده غذایی پرکالری در سفره های ایرانی فکر کرده است؟ آیا دستگاههای مسئول و متولی عرضه کننده آرد و ناظر بر تولید و عرضه آن، اقدامی برای مقابله با سوءاستفاده های احتمالی نانوایان و دیگر دست اندرکاران پخت نان در این دوره کرده اند؟

 

با وجودی که این مصوبه هنوز به نانوایی ها ابلاغ نشده و افزایش 30 درصدی قیمت نان هم رسماً از اول آذر عملیاتی نشده اما دولت فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفت.

 

نان فارغ از ارزش غذایی انواع مختلف آن، بعنوان قوت غالب و منبع تامین کالری یکی از ضروری ترین کالاهای سبد خانوار شهری و روستایی کشور است به طوری که آمارها و پژوهش های صورت گرفته در بازده زمانی مختلف نیز از نقش بسزای قوت لایموت به خصوص نوع سنتی آن در سبد مصرفی مردم حکایت دارد.

 

طبق آمار رسمی میانگین مصرف نان برای هر فرد در کشور حدود ۴۰۰ گرم در روز است و با توجه به اینکه هر ۱۰۰ گرم نان، ۴۷۰ کالری انرژی تولید می کند، می توان گفت هر ایرانی حدود هزار و ۱۰۰ کالری انرژی و حدود 60 درصد پروتئین مورد نیاز روزانه خود را از مصرف نان تامین می کند.

 

اما در صورت افزایش قیمت نان بعنوان مهمترین محصول غذایی به خصوص برای اقشار کم درآمد و دهک های درآمدی پایین جامعه سهم آن به بهانه افزایش کیفیت در سبد غذایی مردم کاهش خواهد یافت.

 

البته دولت برای تامین نان مصرفی خانوارهای ایرانی سالانه مقدار زیادی یارانه پرداخت می کند به طوری که این امر باعث پایین آمدن سهم هزینه نان در سبد خانوار ایرانی ها شده که ادامه آن برای دولت با توجه به محدودیت های بودجه ای و همچنین عدم کارایی نظام تولید، توزیع و مصرف مشکل ساز شده است.

 

گفته می شود حدود 30 درصد از نان پخت شده به صورت دورریز و ضایعات درمی‏آید که معادل 2.5 میلیون تن گندم و بعبارتی همان مقدار کسری سالانه ای است که با پرداخت ارز از خارج وارد می‏شود، برخی کارشناسان قیمت ارزان نان و برخی دیگر عدم نظارت صحیح دولت در صنعت آرد و نان را در این موضوع دخیل می دانند، مسئله جدی که سیاستگذاری جایگاه نان در سبد مصرفی خانوار از سوی دولت را بسیار ضروری کرده است.

 

اما شواهد موجود حاکی از آن است که دولت در ادامه اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه ها که از شش ماه پیش با تغییر در قیمت های حامل های انرژی آغاز شد، اجرای تغییرات جدید در میزان یارانه پرداختی به نان را در دستور کار خود قرار داده است.

 

طبق اعلام برخی از مسوولان بلندپایه دولت، نظرات کارشناسی سازمان های ذیربط از جمله سازمان حمایت، بازرگانی دولتی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه ها در خصوص اصلاح قیمت آرد و نان اخذ و گفته می شود در آینده نزدیک قیمت انواع نان حداقل 20 و حداکثر 30 درصد افزایش خواهد یافت.

 

** خودزنی به شیوه نانواها: افزایش قیمت نان را مردم پرداخت می‌کنند نه نانواها

به منظور تهیه گزارشی از میزان رضایت مردم از قیمت و همچنین کیفیت نان به تعدادی از نانوایی های سطح شهر مراجعه و در عین ناباوری با نانوایانی مواجه شدیم که بیشتر از درد خود به جای درد مردم گفتند.

 

یکی از نانوایان جنوب تهران که روزانه تعداد 10 کیسه چهل کیلویی آرد سهمیه دولتی به قیمت 24 هزار و 500 تومان برای پخت نان دریافت می کند، در گفت و گو با ایرنا، میزان سهمیه هر نانوایی را وابسته به مکان آن نانوایی و تعداد جمعیت ساکن در محدوده آن متغیر دانست و ضمن اظهار تعجب از اینکه قرار است قیمت نان افزایش پیدا کند، گفت: البته برای نانوایان این افزایش قیمت زیاد فرقی نمی کند چرا که این تفاوت قیمتی را از مردم دریافت می کنند.

 

منوچهر محمدی بابیان اینکه، کیفیت آرد قبل از هدفمندسازی یارانه ها بسیار بهتر از این بود، درآمد نانوایان را در آن مقطع بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: در دولت قبل تعداد صدور مجوز نانوایی بسیار زیاد شد و برخی حتی با پرداخت رشوه مجوز دریافت کردند.

 

وی با اشاره به اینکه، بسیاری از نانوایی ها تمام سهمیه خود را پخت نمی کنند، میزان استاندارد آرد مورد استفاده برای پخت یک قرص نان بربری را 600 گرم عنوان و با بیان اینکه، اکثر نانوایی ها برای پوشش هزینه های جاری خود 50 تا 100 گرم از آرد را می زنند، گفت: این میزان آرد اضافی توسط نانواها کیسه ای 37 هزار تومان به دلالان این حوزه فروخته و دلالان نیز آنرا 43 هزار تومان به صنایع مورد نیاز فروخته و حق مردم را ضایع می کنند.

 

این نانوا نیز با اشاره به افزایش هزینه های جاری نانوایی ها از جمله حقوق و دستمزد، اجاره، از عدم افزایش قیمت نان در طول دو سال گذشته انتقاد کرد و کم فروشی برخی از نانوایی ها و فروش آرد آزاد از سوی آنها را امری ناگزیر دانست و گفت: نانوا در صورتی می توانند نان استاندارد و کیفی به مردم تحویل دهند که آرد ارزانتر از دولت دریافت کنند!

 

عباس عباسی از دیگر نانوایان جنوب پایتخت نیز با اشاره به اینکه، اکثر نانوایی ها در تهران تحت اجاره فعالیت می کنند و کرایه یک نانوایی در پایتخت از یک میلیون و 500 هزار تومان در ماه شروع و به 10 میلیون تومان نیز در برخی مناطق پرتردد می رسد، گفت: 90 درصد نانوایی ها مقدار سهمیه خود را نمی پزند و اضافه آن را در بازار آزاد می فروشند.

 

این نانوا نیز با اشاره به حیف و میل شدید نان قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، افزایش مجدد قیمت نان را در جلوگیری بیشتر در هدررفت این نعمت ارزشمند بسیار موثر دانست و در خصوص افزایش کیفیت نان نیز پیشنهاد کرد صدور مجوز برای نانواهای آزادپز در نقاط مختلف کشور به منطور ایجاد رقابت با نانوایان مورد توجه قرار گیرد تا انواع مختلف نان در فضای رقابتی به مردم عرضه شود.

 

وی با اشاره به احتمال تغییر در نرخ نان از سوی دولت، گفت: اگر منصفانه قضاوت کنیم قیمت های فعلی نیز برای خیلی از مردم به خصوص مناطق محروم کشور بالا است و در حال حاضر پدیده نان خیراتی در جنوب تهران رواج پیدا کرده است.

 

این نانوا با اشاره به فقر برخی از خانواده های ساکن در جنوب پایتخت و عدم توانایی آنان حتی درخرید نان لواش گفت: برخی خیرین ماهانه مبلغی به منظور خیرات نان در بین فقرا به نانوایی ها اختصاص می دهند و اکثر نانوایان با اینگونه افراد نیکوکار در ارتباط هستند.

 

اما یکی دیگر از نانوایان درخیابان سئول تهران با اشاره به اینکه مردم ساکن در این منطقه به کیفیت نان بیش از قیمت آن بها می دهند ، گفت: در اینگونه مناطق اعیان نشین مردم رغبت بیشتری به استفاده از نان سنتی به خصوص تافتون و سنگک دارند و در صورتی که وزن و کیفیت نان مناسب نباشد اعتراض کرده و خرید از آن نانوایی را تحریم می کنند.

 

محمد صادق که بیشتر نان های سنگک خود را به صورت کنجدی و به قیمت هزار تومان به مردم عرضه می کند، در خصوص چگونگی فروش نان های صنعتی در این منطقه شمالی پایتخت نیز با اشاره به غذاهای سنتی مورد استفاده مردم کشورمان گفت: استفاده نان صنعتی با غذاهای سنتی ما سازگار نیست و طعم و مزه نان های سنتی چیز دیگری است و تصور اینکه نان صنعتی به این زودی ها در کشور ما جا بیفتد سخت به نظر می رسد.

 

** عزم جدی دولت برای اجرای مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها در بخش آرد و نان

بسیاری از کارشناسان صحبت های اخیر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در خصوص عزم دولت مبنی بر اصلاح قیمت آرد، گندم و در نهایت نان با مصوبه ستاد تنظیم بازار در راستای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها بدون هیچگونه اشاره ای به زمان اجرای این افزایش قیمت، آماده کردن فضای عمومی جامعه برای اصلاح قیمت نان تعبیر کرده اند.

 

البته اگر کمی به عقب تر بازگردیم نخستین عکس العمل مثبت دولت در خصوص افزایش قیمت آرد و نان پس از آغاز مرحله دوم فاز هدفمندسازی یارانه ها را می توان در لابه لای صحبت های معاون اجرایی رییس جمهور و رییس ستاد تنظیم بازار در شهریورماه سال جاری در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت نان جستجو کرد.

 

محمد شریعتمداری ضمن تاکید بر واقعی شدن قیمت نان، از اقدامات دولت پیشین در خصوص تبدیل یارانه نان از حالت غیرمستقیم به مستقیم اظهار خرسندی کرد و این اقدام را باعث رشد و توسعه صنعت آرد و نان کشور و در نتیجه افزایش کیفیت نان و ارتقاء سلامت مردم دانست.

 

این مقام ارشد دولتی اصلاح روش های پخت نان و استفاده کمتر از جوش شیرین از سوی نانواها و همچنین رشد تولید نان های صنعتی را از جمله دلائل تغییرات صورت گرفته پس از افزایش قیمت نان در مرحله نخست طرح هدفمندسازی یارانه ها عنوان کرد و گفت: هدف ما این است که هم کیفیت نان اصلاح شود هم به مردم فشار نیاید و هم نانواها ضرر نکنند و مجبور به کاهش وزن نان برای سود بیشتر نشوند.

 

اما عزم جدی دولت برای اجرای مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها در بخش آرد و نان در مصاحبه روز دوشنبه سوم آذرماه سید جواد تقوی سبزواری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیش از پیش نمایان گشت و این مقام مسوول در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص شرایط نامطلوب نان به دلیل نبود نظارت در این زمینه، اظهار داشت: سازمان حمایت با اعمال نظارت مانع از شکل گیری فضای تخلف در این بخش است.

 

وی افزود: دولت برای تامین گندم مورد نیاز کشور در هر کیلوگرم 685 تومان ضرر متحمل می شود، تا کارخانه تولید آرد، محصول خود را ارزانتر در اختیار واحدهای خبازی قرار دهد.

 

تقوی در ادامه خاطرنشان ساخت: ظرف مدت 30 ماهه گذشته قیمت جدیدی برای آرد و نان تعیین نشده و این درحالی است که علاوه بر نرخ انرژی و سوخت، سالانه حداقل 25 تا 26 درصد دستمزد کارگران افزایش داشته است.

 

** کیفیت نان متناسب با افزایش قیمت تغییر چندانی نداشته است

اما نائب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مسئله افزایش قیمت نان در مرحله نخست طرح هدفمندسازی یارانه ها بدون تغییرات لازم درکیفیت نان را بسیار تاسف بار خواند و با بیان اینکه، در مرحله نخست افزایش قیمت نان تنها جیب مردم خالی شد، گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس به طور حتم پیگیری این مسئله را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

 

ایرج ندیمی در گفت و گو با ایرنا، ضمن تاکید بر رقابتی شدن فضای تولید و عرضه نان در کشور و حرکت به سوی واقعی شدن قیمت ها، اینکه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها در بخش نان تنها معطوف به افزایش قیمت ها باشد را طرحی ناقص دانست و اظهار داشت: کیفیت نان به طور حتم با افزایش تولید و همچنین رقابتی شدن فضای کسب و کار افزایش خواهد یافت.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهار داشت: درصورتی که دو موضوع قیمت و کیفیت توام مد نظر دولت قرار گیرد ضمن اینکه رضایت مردم هرچه بیشتر برآورده خواهد شد، از اسراف نان نیز به طور چشم گیری جلوگیری خواهد شد.

 

** نبود نظارت کافی عامل نارضایتی مردم از صنعت آرد و نان کشور

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه، گندم برای دولت های قبل و پس از انقلاب همواره بعنوان یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک مطرح بوده، گفت: تمام دولت ها در طول تاریخ مکلف بوده اند تا با نگاهی حمایتی و در برهه هایی حتی قیمت گذاری بالاتر از سطح قیمت های جهانی تامین این محصول استراتژیک از کشاورزان را در دستور کار خود قرار دهند.

 

رسول مژده شفق با یادآوری اتفاقات خردادماه 1391، هنگامی که دولت وقت در ادامه اقدامات خود در اجرای مرحله نخست طرح هدفمندسازی یارانه ها، قیمت های جدید انواع نان را به مردم اعلام کرد، گفت: یکی از ماموریت های مهم دولت نظارت بر پخت و چگونگی عرضه نان به مردم تعریف شده بود که متاسفانه در کنار سایر وظایف از جمله آموزش هرچه بهتر نانوایان به منظور ارتقاء کیفیت نان به فراموشی سپرده شد و تنها این وسط مردم متضرر شدند.

 

وی با اشاره به اینکه نرخ قیمتگذاری گندم خریداری شده از کشاورز از سوی دولت همواره بالاتر از نرخ جهانی بوده است، گفت: با یک حساب سرانگشتی میانگین قیمت هر تن گندم تحویل در بندرعباس در حال حاضر حدود 300 دلار است که اگر ضرب درقیمت آزاد دلار یعنی 3 هزار و 200 تومان شود بعلاوه چهار درصد حقوق و عوارض گمرکی قیمت کیلو 9980 ریال خواهیم رسید در صورتی که دولت گندم را کیلویی 10500 ریال از کشاورز خریداری می کند.

 

عضو هیات مدیره و معاون سابق کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه، در حال حاضر 55 تا 60درصد از محصول گندم در کشورمان به شیوه دیم کاشت می شود، بروز پدیده خشکسالی و کم آبی ایران به خصوص در سال های اخیر را باعث کاهش سهم گندم در بخش تولیدات کشاورزی دانست و با اشاره به نیاز 10 میلیون تن گندم مصرفی به منظور خبازی در کشور گفت: متاسفانه در طول سه سال گذشته بیش از نیمی ازنیاز کشور به گندم از طریق واردات تامین شد.

 

وی، یارانه پرداختی از سوی دولت در بخش آرد و نان به منظور پایین نگاه داشتن قیمت نان را سالانه 65 میلیارد ریال عنوان کرد و ضمن تاکید بر رقابتی شدن فضای صنعت آرد و نان کشور و همچنین افزایش کیفیت نان تحویلی پخت شده از سوی نانواها به مردم، اذعان داشت: رقم سنگین یارانه سالانه در حالی از سوی دولت پرداخت می شود که بدلیل عدم نظارت کافی مردم از وضعیت فعلی عرضه نان ناراضی هستند.

 

این کارشناس اقتصادی با ادعای اینکه، در حال حاضر نان های سنگک و بربری از سوی نانواها به منظور سودآوری بیشتر و تامین هزینه های جاری 30 تا 40 درصد کم فروشی می شود و از سویی دیگر با اضافه کردن مقداری خشخاش به نان همین درصد را گرانفروشی می کنند، این مسئله را به دلیل کاهش وزن خمیر باعث افت کیفیت نان و در نتیجه افزایش ضایعات نان دانست و گفت: بهترین راهکار موجود برای افزایش کیفیت نان قطع یارانه غیرمستقیم نان و افزایش پرداخت مستقیم آن به مردم است.

 

وی، ایجاد بازار رقابتی در صنعت آرد و نان کشور، از بین بردن رانت موجود در سهمیه های آرد دولتی و همچنین حمایت از آزادپزها را از جمله موثرترین عوامل بهبود افزایش کیفیت نان عنوان کرد.

امام جمعه مشهد: چون رهبر ولی همه است، خبرگان نمی توانند بر عملکرد ولی خود نظارت کنند

Posted: 27 Nov 2014 02:03 AM PST

بررسی ادعای تقلب در انتخابات راهکار دارد و آن ارجاع ادعا به شورای نگهبان است
جرس: عضو خبرگان و امام جمعه مشهد گفت: خبرگان، ناظر بر عملکرد رهبری نیستند چون رهبر ولی همه است و خبرگان نمی توانند بر عملکرد ولی خود نظارت کنند.

 

به گزارش ایرنا، سید احمد علم الهدی شامگاه چهارشنبه در جلسه تفسیر هفتگی قرآن خود در محل مهدیه مشهد در پاسخ به پرسشهای حاضران درباره سخنان اخیر یکی از نمایندگان تهران در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: رهبری ولی است و خبرگان مُوَلّی علیه هستند و وقتی او ولی من است چه طور بر عملکردش نظارت کنم؟

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نظارت خبرگان بر بقای شرایط رهبری است، نه نظارت بر عملکرد رهبر و خبرگان بر دفتر رهبری و دستگاههای زیر نظر ایشان نظارتی ندارند.

 

علم الهدی تصریح کرد: افرادی که چنین مسایلی را مطرح می کنند فقه بلد نیستند و نمی دانند که مسایل دموکراسی لیبرال یک چیز است و اسلام موضوعی دیگر است .

 

امام جمعه مشهد با اشاره به مخالفت برخی افراد با ادامه حصر سران فتنه گفت: دادستان بر اساس مصالح سیاسی حکم به بازداشت این افراد داده است، چون آقایانی که از دفاع از اینها دم می زنند به قضاوت دستگاه قضا راضی نخواهند شد.

 

علم الهدی به وقایع پس از انتخابات سال 88 اشاره و تاکید کرد: بررسی ادعای تقلب در انتخابات در نظام جمهوری اسلامی راهکار دارد و آن ارجاع ادعا به شورای نگهبان است .

 

وی افزود: در انتخابات 88 نیز به مدعیان تقلب در انتخابات گفته شد که از طریق راهکار قانونی ، اعتراض خود را پیگیری کنند اما آنها قبول نکردند و از نظام تقاضای ابطال انتخابات داشتند.

 

امام جمعه مشهد این تقاضا را زیاده خواهی در حقوق دانست و تصریح کرد: زیاده خواهی در حقوق ، 'بغی' است و حکم 'باغی' حکم محارب است.

 

علم الهدی گفت: در 25 خرداد 88 پس از راهپیمایی معترضان به نتایج انتخابات حدود 23 تن کشته شدند و چون مباشر این قتل ها معلوم نشد، پس مسبب قتل در حکم قاتل است و مسبب قتل کسی است که اعلامیه داده و به راهپیمایی غیرقانونی دعوت کرده است .

 

وی افزود: سران فتنه بعد از 25 خرداد 88 نیز با حمایت بی بی سی و فیس بوک و توئیتر ، اردوکشی خیابانی خود را ادامه دادند تا جایی که کار به سر دادن شعار 'نه غزه ، نه لبنان' در روز قدس، پاره کردن عکس امام و آتش زدن عزاخانه امام حسین کشیده شد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: موسوی هیچگاه نگفت که این کارها به من مربوط نیست، لذا او متهم است و دادستان طبق قانون حق دارد که او را بازداشت کند و هیچ قانونی در کشور دادستان را در تعیین زمان بازداشت محدود نکرده که متهم را یک روز یا دو روز یا یکسال نگه دارد.

 

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: دادستان به جای آنکه این افراد را در زندان نگهداری کند، حکم به نگهداری آنها در منزلشان داده و این افراد کنار دریا و ییلاق تابستانشان برقرار است، با محافظ می آیند و با محافظ می روند و رهبری در این حکم هیچ دخالتی ندارد و آن را به قانون واگذار کرده است.

 

امام جمعه مشهد گفت: ما قائل به معصومیت ولی فقیه نیستیم، اما حق نداریم هر تصمیم ایشان را که درست نمی دانیم بگوئیم اشتباه است، چون ولی فقیه، حکیم، حافظ الدینه و مخالف لهواه و مطیع الامر مولاه است و همه جوانب امور را در تصمیم گیری رعایت می کند و مشورت می گیرد.

 

علم الهدی افزود: ولی فقیه موید از جانب امام زمان است و آیا امام زمان، جامعه اسلامی را تحویل آقایی می دهند که بعد یک 'ابوالیلغوزی' از گوشه ای بیاید و بگوید او اشتباه می کند؟

 

وی با بیان اینکه آیت الله خمینی ولایت فقیه را همان ولایت رسول الله می دانند گفت: از این رو مقابله با ولی فقیه و رویارویی با او، مبارزه و رویارویی با شخص پیغمبر است، حتی اگر برخورد کننده مسلمان و شیعه و معتقد به وحی و امامت و نبوت باشد.

امام جمعه مشهد افزود: دشمنان به این نتیجه رسیده اند که انقلاب و نظام را تا زمانی که ولایت هست نمی توانند از بین ببرند و راه از بین بردن ولایت استفاده از جریانهای داخلی است.

آیت الله علم الهدی در عین حال تاکید کرد: برخورد فیزیکی و اجرایی با طرفداران فتنه درست نیست و وظیفه ما این است که برخورد فکری و منطقی داشته باشیم و موقعیت فکری و بینشی خود را نشان دهیم، اما اگر کسانی توطئه کنند باید با آنها برخورد کرد.

حکیمی‌پور: چمران باید درباره واریز ۸میلیاردی به حساب راستگو رفع‌شبهه کند

Posted: 26 Nov 2014 11:54 PM PST

جرس: ابهام در وضعیت مالی شورای شهر چند وقتی است که جزء دغدغه‌های اعضای آن شده است. چند وقت پیش بود که عبدالحسین مختاباد از واریز مبلغ ۸میلیاردی به حساب شخصی الهه راستگو دیگر عضو شورا خبر داده بود. آن هم از اعتبارات شورا؛ و از رئیس هم شفاها و هم طی چندفقره نامه‌نگاری خواسته بود تا در این باره شفاف‌سازی کند. اما مصطفی چمران رییس شورای حاضر به پاسخگویی به مختاباد در قبال وضعیت مالی شورای شهر نشده است.

 

خبرآنلاین به نقل از چمران گفته که وی حاضر به پاسخگویی درباره شبهه‌ای که برای مختاباد و برخی دیگر از اعضای شورای شهر پیش آمده نیست. رییس شورای شهر خواسته تا مختاباد برای گرفتن جواب خود به وی تذکر کتبی بدهد و در جواب خبرنگار خبرآنلاین گفته که "تذکر کتبی‌اش هنوز نرسیده".

احمد حکیمی‌پور از دیگر اعضای شورای شهر درباره نامه مختاباد به چمران به «آفتاب» می‌گوید: قرار نیست ما به این موضوع ورود کنیم. آقای مختاباد نامه نوشته‌اند و آقای چمران هم بالاخره باید جواب بدهند.

این عضو شورای شهر درباره صحبت‌های چمران و درخواست تذکر کتبی وی گفت: نه این صحبت‌ها درست نیست تذکر همان نامه‌ای است که به آقای چمران نوشته شده است. همه حرف آقای مختاباد این است که مسائل مالی شورای شهر در اختیار رییس و خزانه‌دار است. بنابراین دیگر اعضای شورای شهر حق ندارند که دستور پرداخت بدهند یا چکی امضاء کنند، این قانون است.

حکیمی‌پور افزود: آقای مختاباد هم نامه داده و مطرح کرده که ظاهرا در حساب بعضی از اعضا چنین چیزی هست. این موضوع غیرقانونی است، باید درست شود. ایشان باید جواب دهد تا مشخص شود موضوع چه بوده اگر اشتباه شده باید تصحیح شود.

وی درباره پاسخگونبودن رئیس شورا در قبال این شبهه تاکید می‌کند: ایشان نمی‌تواند پاسخگو نباشد این شبهه به‌وجود آمده و باید برطرف شود. یا باید بگویند چنین چیزی نیست که آن وقت باید آن حساب کنترل شود یا اگر وجود دارد آن را درست کنند.

حکیمی‌پور مطرح می‌کند: این موضوع در افکار عمومی مطرح شده و روشن‌نشدن آن به شورا ضربه می‌زند. این مسئله‌ای در ارتباط با اعتبارات سازمان‌های مردم‌نهاد است و نباید در اختیار شخص باشد. آقای مختاباد می‌گوید این اعتبار در اختیار شخص است و حتما دلیلی برای این موضوع دارد. هیات رییسه باید بررسی کند اگر نیست که رفع شبهه کند و اگر هست آن را درست کنند. وجود چنین کار و چنین شبهه‌ای کار درستی نیست.
 

پاسخ ایران به اظهارات وزیر خارجه بریتانیا درباره موانع بازگشایی سفارت

Posted: 26 Nov 2014 11:53 PM PST

جرس: سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به سخنان وزیرخارجه انگلیس درپارلمان این کشور گفت:جمهوری اسلامی ایران رفتاری یکسان و مشابه با همه سفارتخانه های مقیم تهران دارد و هیچ گونه تبعیضی بین آنها قائل نمی شود.


فیلیپ هموند در سخنانی که اوایل هفته جاری در مجلس عوام پارلمان بریتانیا ایراد کرد گفت که به دلیل اینکه دولت ایران با ورود تجهیزات کامپیوتری مورد نیاز سفارتخانه موافقت نکرده، بازگشایی سفارتخانه با مانع مواجه شده است.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مرضیه افخم در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه انگلیس در پارلمان این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات بین المللی خود و در پایبندی به مقررات کنوانسیون وین ناظر بر روابط دیپلماتیک کنسولی، رفتاری یکسان و مشابه با همه سفارتخانه های مقیم تهران دارد و هیچ گونه تبعیضی بین آنها قائل نمی شود.

 

افخم افزود: بدیهی است که وزارت امور خارجه در اجرای مفاد کنوانسیون وین نهایت تلاش و مساعدت را برای کارکرد عادی و روان نمایندگیهای دیپلماتیک و کنسولی مقیم تهران معمول داشته و انتظار دارد که مقررات داخلی و گمرکی کشور که ناظر بر ورود و خروج محموله های بار و پست سیاسی است مورد توجه و احترام کشورهای مختلف قرار گیرد.

 

وی همچنین ضمن رد ادعاها مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای منطقه مبتنی بر حسن همجواری، عدم دخالت، احترام متقابل و همکاری بوده و ادعاهای واهی دخالت در امور داخلی این کشورها هیچگونه پایه و اساسی ندارد، این مطالب افتراق آمیز است و کسانی که اینگونه مطالب را طرح می کنند، مطمئناً نیات دوستانه ای در قبال روابط و تحولات منطقه ای ندارند.

عارف: ذات اصلاح طلبی با تندروی و نگاه کوتاه مدت سازگاری ندارد

Posted: 26 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خوشحالیم که پرونده وزارت علوم بسته شد.

 

به گزارش ایسنا، محمد رضا عارف چهارشنبه شب با حضور در اولین نشست مشترک انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی کل کشور که در ارومیه برگزار شد، افزود: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تشکر می کنیم که با دادن رای اعتماد به دکتر فرهادی، پرونده وزارت علوم را امروز بستند؛ همچنین برای دکتر فرهادی وزیر جدید وزرات علوم وظیفه خطیر و پر مسوولیت خود را تبریک گفته و امیدواریم موفق عمل کند.

 

وی همچنین در رابطه با انگیزه اصلی تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی اذعان کرد: انگیزه اصلی از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی پاسخ به نیازهای اجتماعی و ارتقاء آموزش‌های دوره‌های تکمیلی بود؛ در دهه 70 و 80، دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کمی به سمت دوره‌های تکمیلی را از اهداف خود قرار داد که رفته رفته بر توسعه دوره‌های تکمیلی برنامه‌ریزی بیشتری شد.

 

وی همچنین در رابطه با جوانپور، رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنده از تجربه و خاطراتی که از ایشان دارم، یقین می‌کنم که دکتر جوانپور همیشه نگاهی دلسوزانه به دانشجویان و دانشگاهیان داشته و دارد؛ ایشان برنامه‌های مناسبی در جهت تعامل با دستگاه‌های اجرایی، پژوهش محور کردن دانشگاه‌ها و توجه به فعالیت‌های فرهنگی دارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه ذات اصلاح طلبی با تندروی و نگاه کوتاه مدت سازگاری ندارد، اظهار کرد: اصلاح طلبان همواره در چارچوب قانون عمل کرده و افقی بلند مدت در راستای توسعه کشور ترسیم کرده‌اند؛ شرایط تاثیرگذاری فعالیت‌های سیاسی ماندگاری آنهاست؛ می‌توان حرکتی تند و نتیجه بخش داشت ولی نمی‌توان نتیجهای ماندگار کسب کرد؛ باید نگاهی دراز مدت داشته و در برابر برچسب‌هایی که زده می‌شود صبر کرد، باید در چارچوب قانون عمل کرده و صبر داشته باشیم، صبری که در دین اسلام ارزشمند است.

 

وی ادامه داد: باید با آحاد مردم، تعامل داشت و همزبان بود؛ نباید اختلافات جزئی باعث بروز مشکلات شد.

 

عارف با بیان اینکه همیشه مفتخرم که در جمع دانشجویان و جوانان قرار دارم، اظهار کرد: نقش جوانان در توسعه کشور انکار ناپذیر است؛ بنده به علت باوری که در رابطه با تاثیرگذاری جوانان در توسعه کشور دارم، حتی در بنیاد امید نیز اولویت های ما با جوانان و نقش زنان در رسیدن به این توسعه است.

وی همچنین با تاکید بر ایجاد فضایی آغشته با نشاط در دانشگاه ها، گفت: پویایی در دانشگاه با ایجاد فضایی نشاط مند در دانشگاه ها موثر خواهد بود.

وی در رابطه با تشکل‌های دانشجویی گفت: ویژگی جنبش دانشجویی استقلال آن است؛ گذار بودن افراد نیز از ویژگی های تشکل های دانشجویی است؛ درس باید اولویت دانشجویان بوده و در کنار آن فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند؛ باید توجه کرد که دانشجویان خط دهنده جریانات سیاسی باشند نه اینکه از جریانات سیاسی خط بگیرند.

وی خواستار افزایش نقد پذیری در فضای دانشگاهی شد و اظهار کرد: از فعال بودن دانشجویان دانشگاه های ارومیه و آذربایجان غربی بسیار خوشحالم؛ دانشجویان آذربایجان غربی حضور بسیار فعالی در بحث پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه داشته اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با دریاچه ارومیه گفت: خشکی دریاچه ارومیه مسئله‌ای ملی نیست بلکه فرا ملی است؛ خشکی دریاچه ارومیه چندین استان حاصل خیز در کشور را به کویر تبدیل خواهد کرد.

عارف همچنین در رابطه با تشکیل اتحادیه‌ای برای حمایت از تشکل‌های دانشجویی گفت: اگر قرار است اتحادیه‌ای فعالیت کند باید الگو باشد؛ باید مراقب اختلافات جزئی برای جلوگیری از تفرقه شد؛ استفاده از تجربه افرادی که در تشکل‌های دانشجویی فعال بودند بسیار ارزشمند است؛ باید برنامه ای برای جذب حداکثری دانشجویان در تشکل های دانشجویی اجرا شود.

حمایت معلم زندانی از فراخوان کانون صنفی معلمان

Posted: 26 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: سید محمود باقری, معلم زندانی و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در واکنش به درگذشت محسن خشخاشی، دبیر فیزیک بروجردی، ضمن ابراز همدردی با خانواده خشخاشی از معلمان سراسر کشور دعوت کرد که در حمایت از فراخوان کانون صنفی معلمان ایران روز شنبه با لباس سیاه در کلاس های درس حاضر شوند.

 

به گزارش جرس، باقری دبیر فیزیک و از معلمان نمونه کشور است که 27 سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش دارد. وی از تیرماه 91 در بند 350 دوران محکومیت خود را می گذراند.

 

متن کامل بیانیه وی به شرح زیر است:

 

به نام خدا
همکاران محترم, مردم عزیز

خبر شهادت همکار مظلوممان محسن خشخاشی, دبیر زحمتکش فیزیک, تاثر عمیقی در پی داشت و در عین حال به همان میزان بهت آو ر بود.

جای تاسف است که دامنه خشونت های اجتماعی, تا کلاس های درس نیز گسترده شده و معلم و دانش آموز را هر دو قربانی می کند. نمی توان یک نوجوان بی تجربه را که هنوز دریافت روشنی از زندگی ندارد و به هر دلیل دستش به خون یک معلم مظلوم آلوده شده است قربانی ندانست و نسبت به آینده و سرنوشت اندوهبار او بی تفاوت بود.

ما به عنوان آموزگاران فرزندان این سرزمین به روشنی می دانیم که کودکان و نوجوانان چقدر نابهنگام و تاحدود زیادی غیرمنصفانه درگیر بخشی از پیچیدگی های زندگی می شوند که علی الاصول در حد طاقت و تجربه زندگی آن ها نمی گنجد.

اینجانب با تمام وجود خود را در غم خانواده محترم همکار شهیدمان محسن خشخاشی شریک می دانم و ضمن عرض تسلیت حضور تمامی همکاران معلم سراسر کشور, از همه عزیزان دعوت می کنم در فراخوان کانون صنفی معلمان کشور شرکت نموده و روز شنبه هشتم آذرماه با لباس سیاه در کلاس های درس حاضر شوند.

سید محمود باقری
زندان اوین _ بند 350