جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سفر احتمالی امشب محمد جواد ظریف به تهران تکذیب شد

Posted: 21 Nov 2014 06:39 AM PST

 جرس: یک عضو تیم مذاکره کننده  هسته ای سفر احتمالی امشب محمد جواد ظریف به تهران را تکذیب کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، این خبر را که محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران، برای رایزنی با مقامات ارشد نظام امشب به تهران می رود تکذیب کرد و گفت: هنوز ایده ها به مرحله‌ای نرسیده است که آقای ظریف آنها را به تهران ببرد؛ از این رو وی به تهران نمی رود و مذاکرات ادامه می یابد.


خبرگزاری ایرنا، پیشتر به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات خبرداده بود که آقای ظریف برای رایزنی با مقامات ارشد نظام در باره مذاکرات هسته ای، امشب از وین به تهران می رود.
 

دادگاه مهدی هاشمی از هفته آینده هر روز برگزار می‌شود

Posted: 21 Nov 2014 04:33 AM PST

جرس: وکیل مهدی هاشمی گفت: دادگاه موکلم از هفته آینده هر روز برگزار می‌شود.


 

محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص زمان بعدی جلسه دادگاه مهدی هاشمی گفت: زمان جلسه بعدی در هفته آینده هنوز مشخص نشده است.

 

وی افزود: در هر صورت دادگاه موکلم من از هفته آینده هر روز برگزار می‌شود اما جلسات به بعدازظهر کشیده نخواهد شد.

 

هفدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی روز چهارشنبه 28 آبان ماه برگزار شد و بر اساس اعلام وکیل متهم این دادگاه حداقل 10 تا 15 جلسه دیگر ادامه خواهد داشت.
 

ظریف برای مشورت با مسوولان ارشد کشور به تهران می آید

Posted: 21 Nov 2014 04:33 AM PST

جرس: یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه احتمالا امشب برای مشورت و تبادل نظر درباره موضوع هسته ای به تهران می رود.



این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین گفت: « احتمالا دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور پاره ای مشورت ها و تبادل نظر با مسوولان ارشد کشور به تهران می رود».

 

ظریف در دهمین و آخرین مرحله از مذاکرات جامع هسته ای تاکنون دو دور مذاکرات سه جانبه با جان کری وزیر امور خارجه و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 داشته است.

 

ظریف قرار است بعد ازظهر امروز به وقت محلی نیز با لوران فابیوس و فیلیپ هاموند وزیران خارجه فرانسه و انگلیس دیدار و گفت و گو کند.
 

یک درویش گنابادی برای اجرای حکم شلاق و دو سال تبعید به دادگاه کوار فراخوانده شد

Posted: 21 Nov 2014 02:45 AM PST

جرس: صالح الدین مرادی فعال حقوق دراویش برای اجرای حکم دو سال تبعید و ۳۰ ضربه شلاق به دادگاه عمومی کوار فراخوانده شد.

 

 

به گزارش مجذوبان نور، این حکم با استناد به اتهام تشویش اذهان عمومی و اخلال در نظم برای این درویش گنابادی صادر شده است.

 

برای آقای مرادی، علاوه بر دادگاه عمومی کوار، در دادگاه انقلاب شیراز نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه، پرونده‌ای جداگانه تشکیل شده است.

 

این درویش گنابادی در جریان غائله آفرینی قشریون مذهبی علیه دراویش گنابادی در شهرستان کوار که به تحریک چهار روحانی جوان صورت گرفته بود بازداشت شد.

 

آقای مرادی در مدت زمان حبس در زندان عادل آباد شیراز، همراه با آقای کسری نوری دیگر هم اندیش خود، از این چهار نفر به عنوان مسبب درگیری‌های کوار که به کشته شدن یک درویش جوان و زندانی شدن شمار بسیاری از دراویش گنابادی و وکلا و خبرنگاران آنان انجامید، شکایت کرده بود اما همزمان با شکایت وی، دادگاه عمومی شهرستان کوار او را مخل نظم عمومی خوانده و به نفی بلد و تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد.

 

احمد جنتی: مذاکره‌کنندگان ذلت نپذیرند/ افراطیون را جذب نکنید/ مجلس استقلال خود را نشان داد

Posted: 21 Nov 2014 02:28 AM PST

جرس: خطیب نماز جمعه امروز تهران خطاب به دیپلمات‌های ایرانی گفت: مواظب باشید و حواستان باشد که عزتی که خدا داده را حفظ کنید.


 

به گزارش ایسنا، احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای خطاب به دیپلمات‌های کشورمان خاطر نشان کرد:‌ آنچه که من درباره مذاکرات می‌توانم بگویم این است که بگویم مواظب باشید و ذلت نپذیرید.

 

وی اضافه کرد: حواستان جمع باشد که عزتی که خدا داده است حفظ شود و از آمریکا هیچ هراسی نداشته باشید. به خدا توکل کنید و به او وصل شوید و از دشمنان خدا ببرید همانطور که بریده‌اید و مواظب باشید که ارزش هایی که کسب کرده‌اید را از دست ندهید.

 

جنتی با اشاره به تلاش مردم و دولت‌ها برای برطرف کردن مشکلات مسئله هسته‌ای ایران خطاب به دیپلمات‌های ایرانی اظهار کرد: سالهای سال است مردم، ملت و دولت در تلاش هستند که مسئله هسته‌ای را به جایی برسانند و آینده خود را از این موضوع تامین کنند. شما نیز باید پایه این حرفها بایستید و بدانید که اگر بر خدا توکل کنید و از او استعانت کنید، خداوند کمکتان می‌کند و مقام معظم رهبری و مردم نیز پشتیبان‌تان هستند.

 

خطیب موقت جمعه تهران همچنین با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی سیزده آبان و همزمانی این روز با عاشورای حسینی اظهار کرد: مردم باز هم یک دهن کجی به آمریکا نشان دادند و به خوبی قدرت و وحدت خود را در معرض نمایش گذاشتند. زیر لوای امام حسین (ع) مردم توانستند به خوبی موضع ضد آمریکایی خود را اعلام نمایند.

 

وی در بخشی از صحبت‌های خود به تغییر صورت گرفته در ریاست سازمان صدا وسیما و انتصاب محمد سرافراز به عنوان ریاست سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری طی حکمی خواسته‌ها و انتظارات خود را از ریاست جدید سازمان صداو سیما عنوان کردند امیدواریم که ان‌شاء‌الله چنانچه ریاست جدید این سازمان به وظایف خود عمل کنند عمق بیشتری در تبلیغات صدا وسیما به کار گرفته شود و آینده بسیار بهتری داشته باشیم.

 

جنتی همچنین با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج با بیان اینکه هر چه درباره بسیج بگوییم کم گفتیم، خاطر نشان کرد:‌ امام خمینی (ره) بسیج را شجره طیبه دانستند که شکوفه های آن بوی حدیث عشق می‌دهد. ایشان فرموده‌اند که بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است و بسیج لشکر مخلص خدا است.

 

امام جمعه موقت تهران افزود: مقام معظم رهبری نیز در مورد بسیج و جایگاه بسیج به بیانات امام خمینی (ره ) اشاره و فرموده‌اند که بسیج فتح الفتوح انقلاب اسلامی است. این سخن بدان معنی است که در دوران انقلاب فتوحات زیادی انجام گرفته است اما بسیج فتح الفتوحات آن بوده است. مقام معظم رهبری همچنین بسیج را پدیده ای عظیم و معجزگون و حقیقتی شبیه افسانه می دانند.

 

جنتی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه اگر بگوییم هرچه داریم به برکت وجود بسیج است مبالغه نکرده‌ایم، گفت:‌ بسیج یک تفکر و فرهنگ است و این تفکر و فرهنگ ممکن است همه جا حضور داشته باشد. بسیج پشت پا زدن به دنیا است و بدین معنا است که ما نه به دنبال مقام هستیم و ثروت و قدرت می‌خواهیم بلکه می‌خواهیم برای رضای خود خدمتی خالصانه داشته باشیم.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه تاریخ نشان داده است که بسیج عملکرد خوبی داشته است، اظهار کرد: من از بسیج و سردار نقدی تشکر می کنم چرا که سردار نقدی نقش تعیین کننده‌ای در بوسنی و در بیرون راندن صرب از سرزمین‌های اسلامی داشت و در آنجا سرباز و بسیجی تربیت کرد.

 

وی با بیان اینکه امروز تفکر و فرهنگ بسیجی در حال صادر شدن است، خاطر نشان کرد:‌ امروز در عراق و سوریه بسیج در حال صادر شدن است و همه فهمیده‌اند که اگر می‌خواهند با دشمنان بجنگند باید بسیج خود را مهیا کنند و جوانان را با تربیتی بسیجی به مقابله با دشمن بفرستند.

 

وی با بیان اینکه بسیجیان در میدان جنگ جان، اخلاص و ایمان و ایثارگری خود را به میدان آوردند و با این حربه دشمنان را شکست دادند، گفت:‌ بسیجیان راه جهاد و شهادت را باز کردند؛‌ از حادثه کربلا به بعد در ایثار و جهاد و شهادت بسته شد اما با آمدن انقلاب و امام خمینی (ره ) بسیجیان و نیروهای مخلص دیگر این در و راه بهشت را باز کردند.

 

جنتی در بخش دیگری از خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به وضعیت فلسطین و غزه اظهار کرد: امروز دشمنان فلسطین شرارت‌های خود را بیشتر کرده‌اند و به دنبال اشغال مسجد الاقصی هستند از جمله سیاست‌های شیطانی جدید آنها این است که برای عده‌ای یهودی افراطی در فلسطین خانه‌سازی می‌کنند تا آنها در آنجا ساکن شوند.

 

وی اضافه کرد: این گروه دیگر نیروی نظامی نیستند و تفنگی در دست ندارند. در آن سرزمین‌ها ساکن می‌شوند و ساکنین مسلمان را بیرون می‌رانند. آنها خانه‌های مسلمانان را خراب می‌کنند.

 

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از سیاست‌های مصر در مقابل موضوع فلسطین و گذرگاه رفح اظهار کرد: نمی دانم مصری‌ها چرا آنقدر دیوانگی می‌کنند؛ آنها سالهای سال طعم ذلت حاکمیت آمریکا را چشیده‌اند و سالهای سال حکومت شیطانی آمریکا بلایایی بر سر آنها آورده که تا سالهای سال با آن مواجه هستند. نمی دانم چرا به مسلمانان پشت می‌کنند و به سمت آمریکا روی بر می گردانند.

 

جنتی خاطرنشان کرد:‌ همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرموده اند باید فلسطینیان را مسلح کرد و چاره‌ای دیگری جز این کار نیست.

 

وی همچنین با انتقاد از سیاست ها و مواضع حاکمان کشورهای منطقه نسبت به موضوع فلسطین افزود:‌ اُف بر حاکمان مدعی اسلام که نسبت به وقایع فلسطین بی تفاوت هستند و هیچ گاه حاضر نیستند که با عزیزان فلسطینی همدردی کنند. این حاکمان مشمول حدیث پیامبر (ص) هستند که می‌فرمایند هر کسی که صدای دادخواهی مسلمانان را بشنود و جواب ندهد مسلمان نیست.

 

خطیب موقت جمعه تهران همچنین در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری کنگره جهانی افراط و تکفیر و نقد و بررسی چاره‌جویی درباره تکفیر که در قم برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره، کنگره ای خوب برای افشاگری و چاره جویی در مورد افراط و تکفیر بود.

 

جنتی در خطبه عبادی نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه گاهی خداوند انسان را با نعمات و گاهی نیز با بلایا و امتحانات مورد آزمایش قرار می‌دهد، اظهار کرد: قسمتی از گرفتاری و بلایایی که انسان با آن مواجه می‌شود به منظور آزمایش و امتحان الهی است.

 

وی خاطر نشان کرد:‌بخشی از این بلایا مانند جراحت،‌شهادت، فقر و ... برای ترفیع درجات و مقام انسان ها است. انسان ها در برابر این بلایا صبر می‌کنند و خدا نیز اجر آنها را می‌دهد.

 

وی با اشاره به آیات و روایات قرآن کریم اظهار کرد: خداوند متعال در مورد مشکلات جنگی فرموده«خداوند این مصیبت ها را در جنگ با دشمن پیش می آورد تا شما شاهد باشید».

 

جنتی در ادامه با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی آمد و مردم شهدایی تقدیم کردند و سختی ها و محرومیت‌های بسیاری تحمل کردند تا نظامی به نام جمهوری اسلامی ایران برقرار شد. این نظام، امام خمینی(ره) و شهدا،‌ اسلام و حاکمیت خدا و عدالت و امنیت را می خواست.

 

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به تقوا، ادامه راه شهدا،‌ پرهیزکاری و اجتناب از گناه و حرکت در خط امام(ره) نیاز دارد، اظهار کرد: من هشدار می‌دهم وضعیت امروز ما وضعیت خوبی نیست.

 

وی با اشاره به معضلاتی از جمله ربا،‌ رشوه‌،فساد اداری،‌دریافت زیر میزی از سوی برخی پزشکان، افزایش سن ازدواج، شیوع طلاق و ... افزود:‌ آیا این اسلامی است؟ آیا اینگونه اقدامات خجالت‌آور نیست؟

 

جنتی با طرح این پرسش که فتنه و فتنه‌گر کیست که امروز در وضعیت فعلی در حال جولان دادن است، خاطرنشان کرد:‌ اینها که امتحان خود را پس داده‌اند و همه فهمیده‌اند که از عمال بیگانه هستند. دیگران نیز کف و سوت زده‌اند و تحسین‌شان کردند و به آنها آفرین گفته‌اند؛ حال سزاوار است چنین پست‌هایی به دست این افراد بیفتد؟

 

خطیب موقت جمعه این هفته تهران با بیان اینکه معرفی افراد برای وزارت علوم از جمله مواردی است که در این مورد علنی شد، اظهار کرد: من از مجلس تشکر می کنم که استقلال خود را نشان داد. اعتراض کرد و به چنین افرادی رای نداد چرا که این افراد با فتنه ارتباط داشتند.

 

جنتی همچنین با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا زمانی که می خواهند فردی را معرفی کنند چنین افرادی را معرفی می‌کنند، گفت:‌ آیا مقام بالایی که این افراد را معرفی می‌کند خود اینگونه فکر می‌کند؟ در این صورت باید در افکار خود تجدیدنظر کند و چنانچه نیز مشاورانی به او مشاوره می دهند باید آنها را عوض کنند.

 

وی با بیان اینکه معرفی افراد برای وزارت علوم از جمله مواردی بود که علنی شد و همگان در جریان آن قرار گرفتند، گفت:‌ جاهای دیگر و پست‌های دیگری وجود دارد که افرادی چیده می‌شوند و کسی صدایش در نمی‌آید. مهره‌های فتنه را سر جاهای مختلف می چینند؛ اینها درست نیست.

 

خطیب امام جمعه موقت تهران با تاکید بر لزوم حاکم شدن تفکر بسیجی در دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها خاطرنشان کرد: افراد افراطی را جذب نکنید بلکه افراد معتدل جذب کنید و بچه مسلمانان با تفکر بسیجی را طرد نکنید.

 

جنتی با اشاره به بخش‌هایی از وصیت‌نامه آیت الله خمینی (ره) خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود فرموده‌اند که توجه داشته باشید که رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه‌ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفین جامعه را لمس کرده باشند و در فکر آسایش و رفاه آنان باشند.

 

وی با طرح این پرسش که چرا باید افرادی که میلیاردر هستند و سرمایه‌ی صدمیلیاری و هزارمیلیاردی دارند پست‌های سنگین را در دست بگیرند، اضافه کرد: در وصیتنامه امام(ره) آمده است که توجه داشته باشید سرمایه‌داران و زمین‌خواران و مرفهین چنین پستهایی را کسب نکنند؛ چرا که آنها نمی‌توانند تلخی محرومیت و رنج گرسنگان را بفهمند.

 

امام جمعه موقت تهران در پایان خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: امروز مسوولین اقداماتی می‌کنند که در عین جزئی بودن زیر سوال است. به طور مثال می‌روند و از شرکتی که متهم به صهیونیسم بودن است 12 هزار میلیارد نخ سیگار مارلبرو می‌خرند.

 

آمارها در تضاد با سیاست افزایش جمعیت

Posted: 21 Nov 2014 02:08 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس: «پژوهش‌ها حاکی از آن است مادرانی که فرزندان بیشتری دارند به لحاظ تربیت نسبت به مادرانی که تک‌فرزند دارند، بسیار راحت‌ترند.»  

این جملات، بخشی از مصاحبه خبرگزاری فارس با خلیل علی محمدزاده، رئیس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده است که آبان ماه سال جاری منتشر شده بود. سخنان این مقام مسئول در جمهوری اسلامی در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران است که خانواده‌ها را به فرزندآوری بیشتر ترغیب می‌کنند.با این وجود آمار‌ها از افزایش سقط جنین و کاهش فرزندآوری در ایران خبرمی دهند.


سن باروری ۱۱ میلیون نفر درحال گذشت است


آمار سقط جنین در سال جاری در مقایسه با سال گذشته رشدی ۶ درصدی داشته و از ۳ هزار و ۹۰۴ نفر در شش ماهه نخست سال گذشته، به چهار هزار و ۱۳۷ نفر در مدت مشابه سال جاری رسیده است.
سقط جنین قانونی و غیر قانونی در ایران درحالی روند روبه رشدی طی می‌کند که به گفته رئیس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده میانگین شمار فرزندان هر خانواده به یک سوم سال ۶۸ کاهش یافته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ۱۷ آبان ماه سال جاری به نقل از خلیل علی محمدزاده، میزان کاهش زاد و ولد در ایران را بین سال‌های ۱۳۶۸ تاکنون در تاریخ بشریت بی‌سابقه دانسته است. برپایه آمارهای ارائه شده از سوی محمدزاده، در سال ۱۳۶۸ به ازای هر یکهزار نفر ۲۳ نفر در سال به جمعیت کشور افزوده می‌شد اما اکنون این عدد کمتر از نصف شده است.


جمعیت زیر ۱۵ سال یک کشور در حال توسعه باید ۴۰ درصد باشد و این درحالی است که اکنون این جمعیت در ایران ۲۳ درصد است.
ازسوی دیگر، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت در‌‌ همان ماه به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «۱۱میلیون دختر و پسر در ایران در آستانه ازدواج هستند درحالی که سن عادی باروری آنان درحال گذشت است.» به گفته محمداسماعیل مطلق، دومین عامل کاهش نرخ باروری در ایران بعد از بچه‌دار نشدن، تاخیر در سن ازدواج است.


سحر دیناروند، فعال حقوق زنان که در لندن ساکن است در گفتگو با جرس، شرایط اقتصادی و مالی نابسامان خانواده‌ها از جمله بیکاری و درآمد ناچیز در مقابل هزینه‌های بالا و سرسام آور زندگی در مواجهه با تعداد فرزندان را از دلایل عمده کاهش فرزندآوری در بین خانواده‌های ایرانی می‌داند.


به گفته این کنشگر حقوق زنان مشکل مسکن برای خانواده‌های پرجمعیت و هزینه‌های بالای کرایه خانه، کمبود و بالابودن هزینه‌های امکانات بهداشتی و درمانی، کمبود امکانات آموزشی در جامعه و نگرانی از تامین آینده فرزندان، فشارهای طاقت فرسای زندگی بر اعصاب و روان مردم٬ کمتر کسی خواهان داشتن فرزندان بیشتر است.


براساس آمارهای موجود، جمعیت ایران تا سال ۱۴۲۵ به ۹۷ تا ۱۰۱ میلیون نفر می‌رسد و بعد از آن منفی می‌شود. برای نخستین بار، محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم سال ۱۳۸۹در سخنانی با برنامه کنترل جمعیت مخالفت کرد و گفت شعار دو بچه کافی است را قبول ندارد. او این برنامه را سیاستی غربی خواند و از «سکوت علمای شیعه» در این زمینه انتقاد کرد و اعلام کرد ایران قابلیت داشتن جمعیتی ۱۵۰ میلیون نفر را دارد.


مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد نیز در سال ۱۳۹۱ از حذف ردیف بودجه کنترل جمعیت خبر داد و اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه را محدود به حفظ سلامت مادران دانست.


«رادیو خانواده» برای تشویق به فرزندآوری و ازدواج


آقای خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در چند سال اخیر بار‌ها بر فرزندآوری تاکید کرده است. وی ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۲ در جمع گروهی از مردم شهر بجنورد، موضعگیری سال‎های گذشته خود را در برابر کنترل جمعیت در ایران اشتباه خواند و از خداوند خواست او را به خاطر این سیاست ببخشد. به این ترتیب سیاست‌های جمعیتی در ایران در پی این سخنرانی معروف رهبرجمهوری به طور کلی تغییر یافت.


رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به‌تدریج دچار پیری و در ‌‌‌‌نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد، بنابراین مسئولان باید با جدیت در سیاست کنترل جمعیت تجدید نظر کنند.»
درپی مخالفت رهبر حکومت ایران با ادامه سیاست‌های کنترل جمعیت، وزارت بهداشت بودجه‌ سیاست کنترل جمعیت را قطع کرد و به جای آن، طرح‌های تشویق به باروری را طراحی و اجرا کرد.


همان سال، درواکنش به اجرای سیاست تشویق به باروری، موید علویان، رئیس انجمن هپاتیت ایران و معاون سابق وزیر بهداشت گفته بود: «وزارت بهداشت میلیارد‌ها تومان برای خرید کاندوم و آموزش مردم هزینه می‌کرد. این هزینه‌ها تنها برای کنترل جمعیت نبوده، بخش عمده آن بابت رفتارهای پرخطر بود. اکنون این بودجه قطع شده است و خطر انتقال بیماری‌های ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی جامعه را تهدید می‌کند. با حذف بودجه پیشگیری و کاندوم به بخش دیگری آسیب زده می‌شود و نگران افزایش بار بیماری‌های منتقله از طریق رفتارهای پرخطر هستیم.»


با آغاز سال ۱۳۹۳، اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران شتاب بیشتری به خود گرفت. یکی از این اقدامات، راه‌اندازی «رادیو خانواده» برای تشویق به فرزندآوری و ازدواج بود.افزایش نرخ باروری و جمعیت و تشویق و ترغیب به فرزندآوری، تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج و برنامه‌سازی در حوزه عفاف و حجاب مهم‌ترین محورهای برنامه‌سازی رادیو خانواده اعلام شده است.


سوم تیرماه سال جاری کلیات «طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. برپایه این طرح، «سقط جنین، عقیم‌سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری» ممنوع است و کسانی که غیرمجاز «مباشرت به اسقاط جنین نمایند یا وسایل سقط جنین را فراهم سازند»، دو تا پنج سال به زندان می‌افتند و باید دیه پرداخت کنند.
نمایندگان مجلس ایران همچنین در مهر ماه سال جاری با اصلاح ماده‌ای طرح افزایش نرخ باروری را تصویب کردند که براساس آن، کلیه اعمال جراحی که به منظور پیشگیری دائمی از بارداری انجام می‌شود به جز موارد مرتبط با تهدید سلامت جسمی ممنوع است.


دیناروند در ادامه به آگاهی زنان به حق و حقوق اشاره می‌کند که نمی‌خواهند صرفاً به ماشین‌های جوجه کشی تبدیل شوند بلکه می‌خواهند در جامعه حضوری فعال داشته باشند که با تعدد فرزندان این امر امکان پذیر نیست.


وی تنظیم خانواده را یک تصمیم شخصی می‌داند و می‌افزاید: «زن و مرد باید با توجه به شرایط زندگی خود با آگاهی و بسیار مسوولانه برای داشتن فرزند بیشتر تصمیم بگیرند. از سوی دیگر زن و مرد باید از لحاظ سلامت روحی و روانی و شرایط اقتصادی آمادگی پذیرش فرزند را داشته باشند.


دیناروند معتقد است که هیچ کودکی خود انتخاب نمی‌کند که به این دنیا بیاید بلکه این پدر و مادر هستند که این انتخاب را می‌کنند پس هر پدر و مادری در مقا بل تمام نیازهای فرزندی که به این دنیا می‌آورند مسوول هستند و موظف هستند تمام امکانات لازم رفاهی و سلامتی فرزند خود را تامین کنند.


نرخ بیکاری دانش‌آموختگان و نرخ بیکاری کل کشور، از سوی دیگر بیمه‌های تامین اجتماعی با خدمات محدود، مسئولیت ناپذیری دولت‌ها در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی، تحولات و شوک‌های اقتصادی و سیاسی، همگی سرمنشاء عواملی هستند که باعث شده است خانواده‌های ایرانی برای مسیر زندگی و فرزندآوری حساب شده تصمیم گیری کنند.

شانس محمد فرهادی برای کسب کرسی وزارت علوم

Posted: 20 Nov 2014 10:55 PM PST

گفتگو با سه کارشناس؛
جرس- مژگان مدرس‌علوم: پس از رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به فخرالدین احمدی آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت علوم، حالا محمد فرهادی به عنوان پنجمین نامزد این پست از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی شده است.  

 

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس این بار فضا و جو مجلس را همراه محمد فرهادی می‌داند و در گفتگو با «جرس» می‌گوید: «آقای فرهادی موقعیت خوبی برای رای اعتماد نمایندگان مجلس دارد چراکه رزومه علمی وزرای پیشنهادی از اهمیت بالایی برخوردار است و هر چه هم که وزیر علوم بی‌حاشیه‌تر باشد کمک بیشتری به علم و دانش خواهد کرد. حالا در مورد وزرای پیشنهادی قبلی هر چه بود تمام شد اما الان جو و فضای عمومی مجلس همراه آقای فرهادی است و انشالله رای اعتماد را خواهند گرفت.»


فرهادی در کابینه دوم میر حسین موسوی، وزیر علوم و در دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز وزیر بهداشت؛ مسئولیت‌های مختلفی را تا کنون بر عهده داشته است.
محمد فرهادی سومین گزینه‌ای است که برای تصدی وزارت علوم یک ماه گذشته  به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود. به گفته برخی از ناظران سیاسی و دانشگاهی مخالفت نمایندگان مجلس بیش از آنکه متاثر از مسایل علمی و اجرایی باشد٬نوعی سیاسی کاری است.


در همین راستا محمد کیانوش راد، نماینده پیشین مجلس علت این رای عدم اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی را نوعی لجاجت با دولت می‌خواند و به جرس می‌گوید: «شکی نیست که مجلس یک نهاد سیاسی است و سیاسی رای دادن نمایندگان به وزراء نیز تا حدی که مبتنی بر نگاه واقع بینانه نمایندگان و در چارچوب مصالح ملی کشور باشد بلااشکال است. اما متاسفانه رفتار اکثریت مجلس به شیوه‌ای کودکانه همراه با لجبازی است و با اصرار بر مواضع تند و افراطی بنا شده است.»


وی ادامه می‌دهد: «باید توجه داشت که موضع گیری یک جناح سیاسی بیش از هر چیز می‌تواند به نفع جناح مقابل خودش تمام شود. بدین ترتیب موضع‌گیری غیرمنطقی و لجوجانه مجلس بیش از آنکه به جناح اصلاحات و اعتدال ضربه وارد کند از درون به ایجاد مساله بیشتر در میان اصولگرایان تبدیل خواهد شد و این امر سبب دور شدن مردم از آن‌ها می‌شود.»


روحانی تا کنون شش نفر (جعفرمیلی منفرد، جعفر توفیقی، رضا فرجی دانا، محمود نیلی احمدآبادی، فخرالدین احمدی آشتیانی و محمد فرهادی) را برای مدیریت وزارت علوم معرفی کرده است که به اعتقاد او از صلاحیت علمی و اجرایی بسیار بالایی برخوردار هستند.


کیانوش راد معتقد است که دکتر فرهادی زمانی‌که به عنوان وزیر علوم مشغول فعالیت بودند با نگاه علمی و منصفانه دانشگاه‌ها را اداره کردند از همین رو بهترین گزینه برای دانشگاه‌ها در شرایط فعلی است. او تصریح می‌کند: «دکتر فرهادی از نیروهای بسیار خوش فکر، علمی و تخصصی است و شاید مجلسی‌ها این بار نتوانند با اصرار بر مواضع قبلی خود به ایشان رای عدم اعتماد دهند. مجلسی‌ها باید توجه کنند که قاطبه دانشگاهیان نگاه متفاوتی با آنها دارند و اصولا اگر دیوارهای پادگان را هم به دور دیوار دانشگاه بکشند دانشجویان و کسانی‌ که با علم و اندیشه مواجه هستند افکار متحجرانه برخی از افراطیون به اصطلاح اصولگرا را پذیرا نخواهند بود و آن‌ها نه از روی رضایت بلکه از روی ناچاری و مماشات به آقای دکتر فرهادی رای اعتماد می‌دهند.»


وی ادامه می‌دهد: «وجود تخصص و رزومه علمی شرط بسیار مهم برای سپردن مسئولیت هاست اما سیاسی رفتار کردن در چارچوب مشخص منافع ملی می‌بایست تعریف و جانبداری شود که متاسفانه این سطح نگاه سیاسی به رفتارهای کودکانه تقلیل پیدا کرده و به لجاجت‌های بی‌مورد بسیار زشت و زننده تبدیل شده است. در واقع امروز مجلس به بهانه برخورد با فتنه گران نسبت به آنچه که خود در به وجود آوردن آن مقصر بوده است نوعی فرافکنی می‌کند. مجلس به عنوان یک نهاد سیاسی و رکنی از حاکمیت باید با دفاع از حقوق مردم جلوی تخلفات عدیده‌ای در حوادث ۱۳۸۸ را می‌گرفت اما این کار را نکرد و به وظیفه ملی، قانونی و اسلامی خود پایبند نبود و امروز با سر و صدای زیاد سعی می‌کند ناکارآمدی‌ها و کاستی‌های خود را بدینسان جبران کند. به هر حال طبیعی است که رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات نمایندگان مردم و پس از آن تعیین وزرا توسط آن‌ها تابعی از نوع نگاه سیاسی آنهاست اما می‌بایستی نمایندگان توجه کنند که زمانیکه مردم به رئیس جمهوری با دیدگاهی متفاوت رای می‌دهند باید از مانع تراشی‌ها کودکانه دست بردارند.»


وزارت علوم در دولت یازدهم به واسطه همین سیاسی کاری‌ها نزدیک به پنج ماه بدون وزیر اداره شده است که به گفته کار‌شناسان فعالیت‌های علمی و اجرایی دانشگاه‌ها را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
اما ساعاتی پس از معرفی فرهادی، به گفته جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی شروع کردند به ارسال پیامک و پرونده سازی برای آقای فرهادی که تا دیروز علیرغم اینکه مسئولیت ملی در کشور داشته، هیچ مطلب سوئی از او منتشر نمی‌شد.

فضا سازی علیه پنجمین وزیر پیشنهادی در حالی صورت می‌گیرد که حسن روحانی پس از استیضاح فرجی دانا اعلام کرد که با استیضاح و برکناری وزیر علوم، مسیر دولت عوض نخواهد شد و به وعده‌های انتخاباتی پایبند خواهد ماند.
بازگرداندن استادان و دانشجویان اخراجی و سپردن برخی مسئولیت‌های مهم به حامیان دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ ۱۳ و افشاگری درباره بورسیه‌های غیرقانونی در دولت احمدی‌نژاد از عوامل موثر استیضاح فرجی دانا بود.


دکتر شهلا اعزازی یکی از استادان بازنشسته اجباری دانشگاه علامه طباطبایی در دوره ریاست احمدی‌نژاد است. این جامعه‌شناس و پژوهشگر در خصوص بلاتکلیفی وزرات علوم به جرس می‌گوید: « بلاتکلیفی وزارت علوم مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد چراکه سرپرست قدرت‌اش از وزیر کمتر است و کارهایی که باید در دانشگاه صورت بگیرد معطل خواهد ماند. اما جدای این مسائل آنچه که اهمیت دارد این است که دانشگاه‌ها استقلال ندارند و متاسفانه آنچه مدنظر است عدم استقلال اساتید و وزیر علوم است.»


او با بیان اینکه دیگر در دانشگاه تدریس نمی‌کند ادامه می‌دهد: «در حقیقت علاقمندی خود را هم برای تدریس در دانشگاه از دست داده‌ام که تفصیل چرایی آن در این فرصت اندک نمی‌گنجد اما الان در جاهای دیگر مشغول خدمت هستم و معتقدم که واقعیت این است که جوانان کشور اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی از آگاهی و شناخت بسیار بالای برخوردار هستند و اگر در دانشگاه نشد از طرق دیگر مانند سخنرانی‌ها و نشست‌ها می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد.»


به گفته دکتر اعزازی، استقلال دانشگاه‌ها جزو بدیهی‌ترین اصولی است که باید وجود داشته باشد. متأسفانه در این چند سال شاهد بودیم هر اقدامی که در دانشگاه‌ها صورت گرفت در جهت وابستگی هرچه بیشتر دانشگاه‌ها و عدم استقلال برای دانشگاه‌ها بوده است؛ مثل ایجاد تغییرات و برنامه ریزی‌هایی که بدون مشورت با اعضای دانشگاه صورت می‌گرفت یا انتخاب رؤسای غیر مربوط برای بخش‌های مختلف و ریاست دانشگاه‌ها و تمام این اقدامات باعث دلسردی بیش از پیش اعضای دانشگاهی شد.
 

 

زنان ایرانی دو برابر مردان، افسرده می شوند

Posted: 20 Nov 2014 10:55 PM PST

جرس: معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه خانواده قدرتمندترین کانون اثرگذاری، ساماندهی و نابسامانی اجتماع است، گفت: ثبات و بی‌ثباتی خانواده بر جامعه تأثیر می‌گذارد و در جوامعی که ارزش‌های خانواده متزلزل شده است، ارزش‌های اخلاقی نیز سقوط می‌کند.


 

دکتر سوسن باستانی در اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان اینکه خانواده و سلامت دو مبحث اصلی مورد پیگیری در این کنگره هستند، گفت: خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی و نخستین مکان زایش، پرورش و رویش انسان است.


او با بیان اینکه دو نوع رابطه در خانواده شامل رابطه میان زوجین و والدین و فرزندان وجود دارد، گفت: خانواده قدرتمندترین کانون اثرگذاری، ساماندهی و نابسامانی اجتماع است. ثبات و بی‌ثباتی خانواده بر جامعه تأثیر می‌گذارد و جوامعی که در آنها ارزش‌های خانواده متزلزل شده، ارزشهای اخلاقی در جامعه نیز سقوط می‌کند.

 

باستانی با تأکید بر اینکه خانواده و جامعه به یکدیگر وابسته‌اند و فرآیندهای اساسی اجتماعی بدون حضور خانواده شکل واقعی خود را پیدا نمی‌کند، گفت: صفات مختلفی همچون سازش، سلطه‌پذیری، فرمانبرداری و ... در خانواده ریشه دارد و این نکته‌ مورد تایید همه صاحب‌نظران است. ریشه صعود و سقوط بشر را در خانواده باید جست‌وجو کرد و این کانون مؤثرترین نهاد برای هر گونه تحول در بافت اجتماعی است.

 

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه بررسی سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی مورد تأکید این معاونت است، به تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت روانی اشاره کرد و ادامه داد: هرگونه بیماری به ویژه از لحاظ روحی و روانی ثبات خانواده و سلامت اجتماعی را مختل می‌کند و جامعه باید بر شیوه‌های پیشگیری اهمیت ویژه‌ای دهد تا درمان.

 

او گفت: باید توجه داشته باشیم که در دنیای شبکه‌ای شده امروز از تغییرات داخل و خارج کشور نباید غافل بود و عواملی که فشارهای روحی و روانی را افزایش می‌دهد باید مورد مطالعه قرار گرفته و برای آنها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شود.

 

باستانی با تأکید بر اینکه مسائل زنان بدون توجه به مسائل مردان حل نمی‌شود، گفت: آمارها نشان می‌دهد افسردگی در زنان ایرانی دو برابر مردان است. خودکشی، خشونت و مسائل زناشویی از پیامدهای افسردگی زنان است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ البته این زنان، تمام خانواده‌های ایرانی را تشکیل نمی‌دهند.

 

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه آموزش‌های پیش از ازدواج و در دوران کودکی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در معاونت اقدامات دولت‌های قبلی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است و طرح رحمت و مطلع مهر با هدف آموزش زوج‌های جوان در سه فاز آزمایش، مقدماتی و فراگیری ملی به اجرا درآمده است. در این راستا اقداماتی در حوزه آسیب‌شناسی و ضرورت اتخاذ سیاست آموزشی، روانشناسی، احکام و اخلاق انجام شد.

 

او گفت: همچنین این طرح‌ها در استان‌هایی که بیشترین آمار طلاق را داشته‌اند،‌ شامل تهران، البرز، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی و مازندران به اجرا درآمد.

 

باستانی گفت: این معاونت در راستای اقدامات آموزشی خود هدف اجرای پروژه خانواده سالم را دنبال می‌کند که در آن توجه به دوران‌های مختلف زندگی،‌ سلامت روانی، اجتماعی، جسمانی و حقوقی مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین ارزش‌های دینی، ملی و واقعیت‌های موجود در جامعه ایران در این برنامه‌ریزی موردنظر است. هدف اصلی ما در این سیاست‌گذاری‌ها هم‌افزایی برای دستیابی به مدل خانواده سالم ایرانی است.

 

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تشکیل 12 کارگروه در این معاونت بر اساس فعالیت‌های داوطلبانه، گفت: شورای پژوهشی معاونت امور زنان و خانواده از تحقیقات و پژوهش‌های حوزه زنان و خانواده استقبال می‌کند.

 

 

مصطفی دانشجو تحت تدابیر شدید امنیتی بستری شد

Posted: 20 Nov 2014 10:30 PM PST

جرس: مصطفی دانشجو، وکیل و فعال حقوق دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین، پس از گذشت سه هفته از شدت گرفتن بیماری ریوی و عفونت مجاری تنفسی، در جوی کاملا امنیتی در بیمارستان امام خمینی تهران بستری شد.

 

به گزارش مجذوبان نور، ماموران قضایی همراه آقای دانشجو حتی به همسر و دختر خردسال وی اجازه ملاقات با این وکیل دادگستری را ندادند.

 

آقای دانشجو در حالی در بیمارستان بستری شده است که به گفته پزشکان معالج، علاوه بر گسترش عفونت ریه، به اختلالات کبدی نیز دچار شده است.

 

تیم معالج آقای دانشجو وخامت حال جسمی این درویش گنابادی را نتیجه وضعیت نامناسب زندان عنوان کرده‌اند. آقای دانشجو به رغم اتهامات سیاسی و عقیدتی در بند ۸ زندان اوین که مختص جرایم عمومی ست نگهداری می‌شود.

 

دومین دیدار ظریف و کری صبح جمعه/ دیدار با وزیران خارجه فرانسه و انگلیس عصر جمعه

Posted: 20 Nov 2014 10:30 PM PST

جرس: محمدجواد ظریف و جان کری صبح جمعه برای دومین‌بار با یکدیگر دیدار می‌کنند.

 

 

به گزارش ایسنا، دومین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در حالی صبح جمعه انجام می‌شود که هیچ خبر، گزارش یا تحلیلی از دیدار اول آن‌ها که با همراهی کاترین اشتون پنج‌شنبه شب به مدت دو ساعت به طول انجامید منتشر نشده است و هم‌چنان سکوت خبری در وین حاکم است.

 

ایران انتظار دارد وزیر خارجه آمریکا با دست پر به وین آمده باشد تا راه‌حل‌ها برای عبور از موانع بر سر راه توافق به ویژه موضوع چگونگی لغو تحریم‌ها، بتوانند عملیاتی شوند.

 

هم‌چنین بر اساس اعلام رسانه‌های خارجی وزیران خارجه انگلیس و فرانسه صبح جمعه وارد وین می شوند.

 

قرار است آن‌ها جداگانه با همتای ایرانی خود در وین و در چارچوب مذاکرات هسته‌ای دیدار کنند.

 

این دیدارها بعد از ظهر روز جمعه انجام می‌شود.

 

هم‌چنین وزیر خارجه آلمان صبح شنبه وارد وین می‌شود . هنوز خبری درباره سفر وزیران خارجه چین و روسیه منتشر نشده است.

 

به گزارش ایسنا، مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از ۲۷ آبان تا سوم آذر در وین ادامه دارد اما هنوز مشخص نیست وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی با توجه به باقی بودن زمان تا پایان مذاکرات در وین خواهند ماند و به پیشرفت آن کمک می کنند یا خیر.

 

از سویی برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال بازگشت وزیر خارجه کشورمان به ایران و سفر دوباره به وین خبر داده‌اند اما هیچ مقام ایرانی تاکنون این اخبار و گمانه‌زنی‌ها را تایید نکرده است.