جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برخی با قشری‌گری و تعصب مجال ظهور حقیقت را از دیگران گرفته‌اند

Posted: 17 Nov 2014 06:39 AM PST

محمدرضا بهشتی:
جرس: دومین گردهمایی و نشست علمی- تحلیلی نخبگان و فرهیختگان اصلاح‌طلب استان مازندران از سوی شورای هماهنگی دانشجویان و جوانان اصلاح‌طلب مازندران برگزار شد.


 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امید، دراین گردهمایی که با عنوان "قیام عاشورا، مبارزه با تحریف" و با حضور چهره‌های فعال فرهنگی و علمی و دانشگاهی اصلاح‌طلب مازندران در ساری برگزار شد،دکتر محمدرضا حسینی بهشتی طی سخنانی مبارزه با تحریف را انگیزه‌ی قیام عاشورا و یکی از اهداف مهم این قیام دانست و گفت: در طول تاریخ، در تمام تمدن‌ها، دگرگونی‌های مهمی نسبت به آرمان‌های ابتدایی رخ داد. اما حرکتی پایدار خواهد بود که در جهت کمال و تکامل‌یافتن حرکت کند و در مواجهه با مسائل مختلف، بتواند واقع‌بینانه برخورد کند و در برابر پرسش‌های اساسی، پاسخی درخور بدهد، وگرنه رفته‌رفته مقبولیت‌اش در جامعه را از دست خواهد داد.

 

وی آرمان‌گرائی و ایده‌آلیسم را از ضروریات یک حرکت دانست و ادامه داد: یک حرکت، دوام نخواهد داشت، مگر اینکه واقع‌بینانه مسائل را ببیند و راه‌حل بدهد، نه واقع‌گرایانه. که این دو با هم تفاوت دارند. واقع‌گرایی یعنی تن دادن به شرایط موجود و هرجا این اتفاق بیا‌فتد، آن حرکت شکست خواهد خورد. چرا که باید واقع‌بینانه، صورت مسائل را به درستی دید و برای آنها راه حل داد. هرجا، هر حرکتی به اینصورت باشد، آرمان‌گرا و واقع‌بین، خواه ناخواه، موفق و ماندگار خواهد شد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اسلام در جائی مانند عربستان ظهور کرد و اگر اسلام، دین کامل و پاسخگوی نیازهای جوامع بشری بود، چرا در تمدن‌های بزرگ آن دوران ظاهر نشد؟! گفت: دوری از تمدن نوین و شهرنشینی مانند امپراطوری‌های ایران و روم و به نوعی صافی و بکر بودن مردم بیابان‌های عربستان، می‌دانست.

وی در کنار این حسن بکری و آمادگی برای شکل‌پذیری مردم عربستان در زمان ظهور اسلام، عیب‌هائی را هم ذکر می‌کند: بخش بسیاری از جامعه‌ی آن زمان، در ابتدائی‌ترین وضعیت تمدنی و فرهنگی بودند و درک و فهم‌شان نیز در همان حد بود. مسئله‌ی بعدی، نظام قبیله‌ای حاکم بر آن جامعه است که برخی مفاهیم کلیدی اسلام، مانند «امّت»، درک نمی‌شود و مجال حضور پیدا نمی‌کند و بعد از پیامبر نیز، این مناسبات قبیله‌ای، دوباره بر سر کار می‌آیند.

دکتر بهشتی، افزود: به مرور و در فراز و نشیب‌های زمان، ممکن است اتفاقات گوناگونی رخ دهد که بعضی از عواملی که قرار بوده در ابتدا، محرّک یا آرمان آن حرکت باشند، به طور عکس ظاهر شوند.

وی با اشاره به مذهب، علیه مذهب دکتر شریعتی، ادامه داد: مقابله‌ی پیامبر، مقابله‌‌ی با تنزیل بود، اما دشواری‌هائی بر سر تأویل به وجود می‌آید. در داخل، دو جریان در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند که هر دو در ظاهر دینی و اسلامی هستند و با آرمان اولیه قرابت دارند. میدان، میدان ِ شبهه‌هاست و اگر افراد، معیار روشنی نداشته باشند، سر در گم می‌شوند.

 

او در ادامه با بیان سخنی از امام علی (ع) گفت: در این شرایط است که احساس می‌شود دین، مانند پوستینی است که آنرا وارونه به تن کرده‌اند، آستین و یقه و ... اش سر جاست، اما آنرا وارونه پوشیده‌اند.

 

وی با بیان هدف قیام کربلا، که تصحیح و اصلاح دین امت پیامبر بود، گفت: چهره‌ی محوری این حرکت، خودش را کسی می‌داند که برای مبارزه با تحریف وارد میدان شد. اما مگر در آن پنجاه‌ سال چه گذشته بود؟!

این استاد دانشگاه ادامه داد: اولین مسئله‌ای که در مورد آن تحریف شد، اصل توحید است. چرا که اسلام، دین رهایی بندگان از بندگی انسان‌ها و رساندن آنها به بندگی خدا هست.

وی با رد این تفکر غلط که می‌گوید: اسلام، دین شمشیر است، گفت: اگر اسلام در آغاز، پیروز شد، مسلّماً به دلیل زور و زر نبود. اسلام به هیچ عنوان دین شمشیر نبوده و نیست، چرا که با شمشیر نمی‌شود ماندگار بود. اصلاً امکان چنین چیزی برای هیچ دینی وجود ندارد که بخواهد با شمشیر و خونریزی، باقی بماند.

دکتر بهشتی، یکی از انحرافات ایجاد شده را تحریف در تفسیر آیه‌ی السابقون السابقون.. و استفاده از آن در تقسیم بیت‌المال و منصب‌ها دانست، به طوری که به گفته وی در بنی‌امیه، سیاست ابلهانه‌ی قومی‌گزینی و برتربینی نسبت به سایر نژادها از شرایط اصلی اعطای منصب می‌شود و همین مسئله، در آینده موجبات شکست‌شان را فراهم می‌کند. ایشان رفتار امام حسین (ع) در عدم پناهجوئی از بنی‌هاشم را در مقابله با این تحریف دانست. امام حسین با این رفتار خود، نشان داد که قیام‌اش، یک دعوای قبیله‌ای و یا خانوادگی نبود.

بهشتی با انتقاد از روش‌‌ مرسوم در عزاداری‌های امروز گفت: متأسفانه در منابر و برخی سخنرانی‌ها، دقیقاً همان چهره‌ای معرفی و تثبیت می‌شود که امام حسین، نمی‌خواست از دین و از این قیام دیده شود.این ابراز عواطف و احساسات، هرچند باارزش است، اما به هیچ وجه، کفاف نمی‌دهد که این روزها و روزهای بعد، بگذرند و در ما هیچ تغییری حاصل نشود و فقط ابراز احساسات کرده باشیم.

 

وی ظهور نهضت عاشورا‌ را برای شکستن برخی تحریف‌ها دانست و گفت: متأسفانه ما برایش مراسم تشکیل می‌دهیم و همان کارهایی را انجام می‌دهیم که امام به مقابله با آنها برخاسته بود.
بهشتی با بررسی صورت ظاهری این قیام گفت: اگر این جنگ را با جنگ‌هایی که پس از آن اتفاق افتاد مقایسه کنیم، یک شورش سرکوب‌شده محسوب می‌شود، اما چه چیزی در آن نهفته بود که هنوز آن چنان زنده است که ما از آن حرف می‌زنیم و امروز، خودمان را در آنجا حاضر می‌بینیم. تفاوت اینجاست که حرکتی آغاز می‌شود که پایش خون کسی مانند حسین‌ ابن علی ریخته شده است.

وی با اشاره به برخی ناهنجاری‌ها در فضای کشور، گفت: اگر از همان ابتدا جلوی تعدی به اموال دیگران، انتصاب افراد نزدیک به خود‌شان و ... را بگیریم، دیگر شاهد اینگونه مسئله نخواهیم بود که 65 درصد توان و امکانات کشور در کانونی قرار بگیرد که توان سیاسی و اقتصادی و نظامی را یکجا دارد.

وی با دعوت به آگاهی فردی و همچنین آگاهی بخشیدن به دیگران گفت: برخی با قشری‌گری و تعصب در ظاهر، مجال ظهور حقیقت را از دیگران و رفته‌رفته از خود، سلب می‌کنند. اما با کوشش به آگاهی خود و آگاهی‌بخشی به دیگران، و با نقد منصفانه و واقع‌بینانه نسبت به خودمان در حرکتی واقع‌بینانه که واقع‌گرایانه نیست، پای بگذاریم، که البته در این حرکت‌ها، احتمال اینکه افراد مختلف در فراز و نشیب‌ها کنار بروند، هست.

بهشتی در پایان تاکید کرد: بسیاری حرکت‌ها با آرمان‌های بلند انسانی پدید آمدند و بعداً منحرف شدند، حتی گاهی به ضد آن آرمان‌های اولیه‌شان رسیدند. پوسته‌ها و قشرها مجال بروز و ظهور حقایق را می‌گیرد
 

درگیری‌ها باردیگر در کوبانی بالا گرفت

Posted: 17 Nov 2014 02:21 AM PST

جرس: درگیری‌ها در شهر کوبانی در شمال سوریه، بین مبارزان کرد و اعضای گروه داعش بالا گرفته است.

 

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ستون‌هایی از دود عصر روز یک‌شنبه در آسمان کوبانی بالا می‌رفته و شلیک خمپاره در این شهر، از خاک ترکیه قابل رویت بوده است.

 

به گزارش رادیوفردا، شهر کوبانی بیش از ۵۰ روز است که تحت محاصره گروه داعش است. پیش‌تر ترکیه اجازه داده بود تا تعدادی از پیش‌مرگه‌های کرد عراقی از مرز این کشور عبور کنند و خود را برای کمک به کردهای کوبانی به این شهر برسانند.


 

مطهری: مخالفت‌ها علیه دانش آشتیانی سازمان‌یافته است

Posted: 17 Nov 2014 02:21 AM PST

جرس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن سازمان یافته خواندن مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی علوم، گفت: معمولا دستگاه‌های اطلاعاتی اسناد و مدارکی را در اختیار برخی نمایندگان قرار می‌دهند.

 

 

به گزارش ایسنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی معمولا اسناد و مدارکی را در اختیار برخی نمایندگان قرار می‌دهند و رده‌های پایین‌تر کار خود را انجام می‌دهند.

 

وی درباره فضای مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی علوم، گفت: هنوز فضا خیلی روشن نیست اما احساس من این است که به مرور فضا بهتر می‌شود، به هر حال ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و حرف‌هایمان را می‌زنیم، چه وزیر رای بیاورد یا نه.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره نقش رییس مجلس در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، یادآور شد: رییس مجلس نمی‌تواند کاری انجام دهد چرا که در جلسه قرعه‌کشی می‌شود و افراد حرف‌هایشان را در مورد گزینه پیشنهادی دولت مطرح می‌کنند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فراکسیون رهروان ولایت، آن را منفعل و کم‌تاثیر توصیف کرد و افزود: این یک نقص است و کلا فراکسیون رهروان ولایت یک فراکسیون نامتجانس است که تاثیر زیادی ندارد.

 

مطهری تاکید کرد: ما ان‌شاءالله تصمیم داریم فراکسیون صدای ملت را تشکیل دهیم.

 

مطهری همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار است فیلمی در جلسه رای اعتماد پخش شود گفت:‌ انشالله این فیلم اکشن باشد که از دیدن آن لذت ببریم.

جزئیات دادگاه امروز مهدی هاشمی

Posted: 17 Nov 2014 02:21 AM PST

 

 هجدهمین جلسه دادگاه مهدی هاشمی ساعت ۸ صبح دوشنبه ۲۶ آبان ۹۳ با قضاوت قاضی مقیسه برگزار شد.

به گزارش مهر، وحید ابوالمعالی، وکیل مهدی هاشمی در حاشیه این جلسه دادگاه گفت: دفاعیات از سوی متهم ادامه داشته و نماینده دادستان نیز همچنان ادعاهای خود را به دادگاه مطرح می کند.

 

وی افزود: زمان خاتمه دادگاه مشخص نیست اما نامه حمید رسایی نماینده مجلس به دادگاه را دیدم که تمامی مطالب آن بحث حقوقی نبود و به نوعی سیاسی بود.

 

ابوالمعالی از مجلس خواست که اگر نمایندگان بخواهند در مورد این پرونده با ما مناظره داشته باشند، نماینده ای آگاه به مسائل حقوقی معرفی کنند و ما حاضر به مناظره هستیم.

 

وکیل مهدی هاشمی گفت: اگر قرار باشد به فردی پاسخ بدهیم نمی شود و تنها مرجعی که ما به او پاسخگو هستیم قوه قضائیه است.

 

سخنان صریح دولت‌آبادی خطاب به مدیران ارشاد

Posted: 16 Nov 2014 11:51 PM PST

جرس: محمود دولت‌آبادی در مراسمی با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با لحنی اعتراضی گفت: سال‌هاست حقوق مدنی و انسانی من ، حق کار، بازنشستگی، بیمه نشر آثار و حق پیگیری سرقت آثار من در سینما و تلویزیون زیر پا له شده است.




به گزارش ایسنا، این نویسنده پیشکسوت همچنین به موضوع انتشار جعلی رمان «زوال کلنل» چاپ افغانستان اشاره کرد و از وزارت ارشاد خواست تا جلو این کار گرفته شود.

 

محمود دولت‌آبادی در نشستی که 25 آبان‌ماه به‌مناسبت هفته کتاب در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد، با توجه به این‌که سیدعباس صالحی - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - هم در این مراسم حضور داشت، به موضوعات مطرح‌شده چند وقت اخیر درباره انتشار آثارش اشاره کرد و گفت: من اهل گله نیستم. به راه عشق گام نهادیم و آمدیم و می‌رویم. اما من 30 سال است که در این جامعه زندگی و کار می‌کنم. من به این سرزمین تعلق دارم. من عاشق کشورم هستم. رمز اصلی این است. با این حال، در تمام مدتی که خانه‌نشین بوده‌ام در میان تمام مقامات فرهنگی تنها با سه نفر صحبت داشته‌ام. یکی از آن‌ها جواد فریدزاده اهل خراسان بود که با او گفت‌و‌گویی دوستانه داشتیم. یکی آقای درّی بود که رفتارش دوستانه نبود و سومین شخص آقای صالحی بود و هست که به اعتبار منش و عرق خراسانی بودن، یک جلسه گفت‌و‌گوی دوستانه داشته‌ایم.

 

دولت‌آبادی ادامه داد: الان هم گله نمی‌کنم که سال‌هاست حقوق مدنی و انسانی من زیر پا له شده است. حق کار، بازنشستگی، بیمه نشر آثار، حق پیگیری سرقت آثار من در سینما و تلویزیون زیر پا له شده است و در مسیر این زیر پا له‌شده‌ها سه بار سه کشور مهم دنیا از من دعوت رسمی کردند تا بروم و با زن و بچه در آن‌جا زندگی کنم، اما از آن‌ها تشکر کردم و نرفتم.

 

نویسنده «کلیدر» اظهار کرد: زمانی در این مملکت جنگ بود. من برای گرفتن مجوز انتشار آثارم به وزارت ارشاد رفتم. فردی که آن‌جا بود من را تهدید کرد. من به او گفتم فکر نکن با این تهدیدها من از این مملکت می‌روم و در کافه‌های پاریس می‌نشینم و به شما فحش می‌دهم. ما دو خط موازی هستیم که هیچ‌گاه به هم نمی‌رسیم. زمان مشخص خواهد کرد که چه کسی وقتی موشک‌باران صدام به تهران برسد در این شهر می‌ماند. گذشت و موشک‌باران صدام به تهران رسید و من در زمان موشک‌باران با زن و سه بچه‌ام در تهران ماندم اما نمی‌دانم آن فرد ماند یا رفت.

 

دولت‌آبادی سپس گفت: در همان زمان که در ایران جنگ بود، دبیر کانون نویسندگان سوئد به من گفت، چرا می‌خواهی به ایران بروی؟ آن‌جا جنگ است! من هم به شوخی جوابش را دادم و برگشتم.

 

این نویسنده سپس با اشاره به گفته‌های چند روز قبل خود که گفته بود می‌خواهم برای بار آخر به وزارت ارشاد بروم و با مسئولان صحبت کنم، اظهار کرد: دلیل این‌که گفته بودم می‌خواهم با یکی از مقامات صحبت کنم، این بود که به آن‌ها بگویم چرا جلو یک کتاب جعلی را نمی‌توانید بگیرید و نمی‌گیرید. کتاب و اسم من را جعل کرده‌اند. اسم ناشر معلوم است. ضابط ارشاد در محل کار این ناشر، کتاب را ضبط کرده است ولی چرا این کتاب جعلی در شهرستان‌ها به اسم من به فروش می‌رسد و کسی نیست که جلو آن را بگیرد؟ پس ارشاد چه قیومیتی دارد؟ کار وزارت ارشاد این نیست که بگوید کتاب من اشکال ساختاری دارد. البته این اشکال ساختاری نیست؛ شاهکاری ساختاری است. اگر این‌طور نبود، منتقد غربی آن را همتای گرونیکای پیکاسو نمی‌دانست.

 

دولت‌آبادی سپس گفت: آثار پیکاسو همه شاهکارند، اما در میان آن‌ها گرونیکا از همه متمایز است. حالا آن آقا می‌گوید این کتاب اشکال ساختاری دارد، نه جانم! در خراسان قالیچه‌ای بافته می‌شود که دو طرف آن روست، یعنی پشت و روی آن یکی است. اگر آن منتقد غربی این قالیچه را دیده بود دیگر نمی‌گفت این اثر همتای گرونیکای پیکاسوست، بلکه می‌گفت این اثر مثل آن فرش دستباف خراسانی است. نه، آقای نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت ارشاد)! این اشکال ساختاری نیست.

 

دولت‌آبادی در ادامه اظهار کرد: این روزها از مشهد به من خبر داده‌اند که این کتاب (زوال کلنل) در افغانستان چاپ شده و به مشهد آمده است و دیگری می‌گوید این کتاب به شیراز رسیده است. الان هم می‌گویم این کتاب اعتبار ملی ماست. آثار ادبی اعتبار ملی ماست. من از شما انتظار دارم جلو این نقض حقوق معنوی مرا بگیرید. این دیگر آبروی معنوی من است نه مادی. دسیسه‌ای است که می‌خواهد مرا خراب کند، اما کوه را نمی‌توان خراب کرد.

 

خالق «جای خالی سلوچ» گفت: من از دل کویر ایران سلسله جبال پدید آورده‌ام. دل کوه می‌تواند معدن جواهر باشد. آن را می‌شود کشف کرد، اما نمی‌توان خرابش کرد.

 

دولت‌آبادی همچنین درباره نفس حضورش در این مراسم اظهار کرد: وقتی که از این‌جا به من زنگ زدند و گفتند موضوع برنامه درباره آثار پرمخاطب است، به این فکر کردم که اصطلاح پرمخاطب در مورد ادبیات، اصطلاح کاملاً غلطی است. برای این‌که مخاطب معنی خطابه‌خوان می‌دهد، در حالی که در 100 سال اخیر در ادبیات بحث مفصلی وجود داشته در باب این‌که نویسنده‌ خطیب نیست که مخاطب داشته باشد.

 

این نویسنده پیشکسوت اظهار کرد: ادبیات امری است که آزادانه خلق می‌شود، آزادانه در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد،‌ آنان هم آزادند که اثری را بخرند و بخوانند یا نخرند و نخوانند.

 

او سپس اظهار کرد: ما هنرورز داریم و هنرپذیر، ما خطیب نیستیم و هیچ امر متقنی را نمی‌نویسیم که به دیگران اعمال کنیم. ما چیزی را تلقین نمی‌کنیم. فضایی که ما در آن کار می‌کنیم، فضای خلوت ماست و این در صحت و صدق باطن وجود دارد و در آن خلوت هیچ نویسنده‌ای به خود اجازه نمی‌دهد که به مخاطب خودش بگوید شما مخاطب من باش و بشنو که من چه می‌گویم.

 

دولت‌آبادی درباره تجربه زمان نوشتن آثارش اظهار کرد: به‌راستی سوگند می‌خورم که هرگز در زمان نوشتن به این امر فکر نکرده‌ام که آیا اثر یا آثاری که از من منتشر می‌شود، خوانده خواهد شد یا نه. عمده فکر من در زمان نوشتن این است که از عهده خودم برخواهم آمد یا نه. برخی درباره من فکر می‌کنند که انگار این آدم عبوس با دنیا سر جنگ دارد. نه‌خیر، من با دنیا سر جنگ ندارم، با هیچ شخصی. جنگ من با خودم است. وقتی من از آن دهلیزهای خوفناک در جنگ با خود بیرون می‌آیم، دیگر فرصت این را ندارم که راجع‌ به آن چیزی که نوشته‌ام، دیگران چه فکر می‌کنند و این عجیب نیست.

 

او سپس درباره کار منتقدان ادبی ایرانی اظهار کرد: من هیچ نقدی را از آثارم نمی‌خوانم. نه این‌که خیلی قدر باشم، نه. برای این‌که نقد چیزی به من نمی‌دهد و وقتی هم به نقد نیاز داشتم، کسی چیزی ننوشت. در آن زمان تنها یک مقاله در روزنامه کیهان نوشته بود که من اشتباه می‌کنم و دارم خلاف جهت شنا می‌کنم. اصلاً مگر کار ادبیات غیر همین است؟ مگر کار ادبیات سؤال کردن نیست؟

 

دولت‌آبادی تصریح کرد: پس از این نقد دیگر چیزی درباره من نوشته نشد تا 25 سال بعد که دو مطلب اندک درباره «روزگار سپری‌شده مردم سالخورده» نوشته شد. من ایرادی به این‌که کسی درباره آثار من نقد ننوشت نمی‌بینم، چون ما منتقد حرفه‌یی نداریم. منتقد فیلسوف است و ما فیلسوف نداریم. متفکر ادبیات یعنی فیلسوف ادبیات و فیلسوف ادبیات کسی است که باید برای خواندن و نقد نوشتن یک کتاب شش ماه وقت بگذارد تا آن را نقد کند، اما مگر او زن و بچه ندارد که شش ماه برای خواندن یک کتاب و نوشتن نقد درباره آن وقت بگذارد؟ بنابراین، من هم وقتی کارم را انجام می‌دهم به این فکر می‌کنم که من در نوشته‌ام پیروز می‌شوم و او بر عمر من.

 

او در پایان اظهار کرد: من نمی‌گویم هنرمند هستم، من هنرجو هستم و هنر می‌ورزم.

 

سیدعباس صالحی - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز در بخشی از سخنانش درباره گفته‌های محمود دولت‌آبادی گفت: راجع به صحبت‌های آقای دولت‌آبادی که صحبت‌شان درباره مسائل حاشیه‌یی حوزه کتاب بود و ایشان آن را مطرح کردند، باید بگویم، وزارت ارشاد نسبت به کتابی که حداقل در داخل کشور مجوز نشر ندارد، حساس است و درباره انتشار و عرضه این آثار سریعا پیگیری می‌کند.

 

معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: درباره این مسئله که آقای دولت‌آبادی مطرح کرده‌اند، یک بار قبلاً باواسطه موضوع این‌چنینی به ما منتقل شده بود که وزارت ارشاد سریعاً ورود پیدا کرد و خودشان می‌دانند و ناشرشان هم در جریان قرار گرفت. یک مورد دیگر هم که گفتند که کتاب‌شان در فلان جا و در جاده شیراز به فروش می‌رسد، دوستان رفتند و پیگیری کردند. در مورد اخیر هم که گفته شد کتاب در افغانستان چاپ شده و به مشهد رسیده است، حتماً دنبال می‌کنیم تا آثار غیرمجاز نه تنها آثار ایشان، بلکه آثار هیچ کسی در فضای نشر ایران غیرمجاز منتشر نشود و حق این افراد تضییع نشود.

 

صالحی ادامه داد: البته وزارت ارشاد نیروی انضباطی ندارد ولی در موارد اخیر از نیروهای انضباطی کمک گرفته تا این موضوعات را پیگیری کند. در این مورد هم ما حتماً پیگیری می‌کنیم تا این موردی را که ایشان گفتند رصد کنند.

 

در ادامه این نشست تعداد دیگری از نویسندگان و شاعران از جمله مصطفی مستور، محمدعلی بهمنی و فاضل نظری با موضوع آثار پرفروش و پرمخاطب سخنرانی کردند.

 

محمود دولت‌آبادی که در میانه این برنامه حاضر شد، بلافاصله پشت تریبون دعوت شد و سخنانش را که بیان کرد، از محل برگزاری این مراسم خارج شد.

فرحبخش: دوران لشگرکشی‌های خیابانی علیه سینما تمام شده است

Posted: 16 Nov 2014 10:34 PM PST

جرس: محمد حسین فرحبخش، کارگردان و تهیه کننده فیلم اجتماعی را آیینه تمام نمایی دانست که مشکلات و دردها را بازگو می‌کند و تاکید کرد: با تمامی حواشی از ساختن فیلم اجتماعی هراسی ندارم.



محمد حسین فرحبخش، کارگردان فیلم زندگی خصوصی است. فیلمی که با وجود داشتن مجوز وزارت ارشاد در سال ۹۱به دلیل تجمعات گروه‌های تندرو از پرده سینما پایین کشیده شد و مجوزش لغو شد. با این وجود محمد حسین فرحبخش فیلم تازه‌ای به نام مستانه را در نوبت اکران دارد که دوباره به واکاوی معضلات اجتماعی در ارتباط با زنان پرداخته است.

 

این کارگردان و تهیه‌کننده که پیشتر آثاری همچون آواز قو و شب‌های تهران را با محور معضلات اجتماعی ساخته درباره اثر تازه‌اش به «آفتاب» گفت: «همیشه برای ساختن فیلم اجتماعی انگیزه داشته‌ام . فیلم اجتماعی آیینه‌تمام‌نمای دردهای جامعه است و بیان و واکاوی این مشکلات در اثاری هنری می‌تواند مانند دارو تلقی شود بنابراین نباید از این موضوع هراس داشته و گریزان بود.»

 

وی در ادامه به برخورد گروه‌های تندرو با برخی از فیلم‌های که معضلات اجتماعی را به تصویر می‌کشند، اشاره کرده و افزود: آثار من همیشه مجوز داشته و اثری در مغایرت با شرع و قانون نساخته‌ام بنابراین از کسی و یا گروهی هراسی به دل ندارم.

 

وی گفت: هر کسی آزاد است تا نظرات و نقدهای خود را درباره یک اثر هنری در رسانه همسو با دیدگاه خودش منتشر کند اما من باور دارم که عصر ابرازنظرهای بدون منطق و یک‌سویه و دوران لشگرکشی‌های خیابانی تمام شده است و این کارها نتیجه‌ای در برندارد.

 

وی گفت: الان نمی‌توانم به شکل دقیق به واکاوی فیلم مستانه بپردازم اما این فیلم معضل اجتماعی مهمی اجتماعی را واکاوی می‌کند.

 

گفتنی است فیلم زندگی خصوصی جریان زندگی فردی به نام ابراهیم را روایت می‌کرد که در ابتدا فردی تندرو بوده و پس از اخراج از مقام‌های دولتی خود به عنوان اپوزیسیون در روزنامه‌اش آغاز به انتشار مطالب جنجالی می‌کند و شیوه زندگی‌اش بطور کامل عوض می‌گردد.

 

کاخ سفيد کشته شدن امدادرسان آمريکايی را به دست داعش تاييد کرد

Posted: 16 Nov 2014 10:34 PM PST

جرس: کاخ سفيد روز يکشنبه ۱۶ نوامبر کشته شدن عبدالرحمن (پيتر) کَسيگ، امدادرسان آمريکايی را توسط داعش تاييد کرد کرده است.

 

گروه داعش پيشتر ويدئويی ۱۶ دقيقه ای را در شبکه اجتماعی منتشر کرده‌ بود که سر بريده عبدالرحمن کاسيگ، امدادگر آمريکايی را نشان می‌دهد. در اين ويدئو همچنين صحنه هايی از سربريدن چند نفر ديگر را نشان می دهد که گفته می‌شود سربازان سوری هستند.

 

به گزارش رادیوفردا، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا که يکشنبه بعد از اجلاس گروه ۲۰ از استراليا راهی واشينگتن بود در بيانيه‌ای با خانواده عبدالرحمن (پيتر ) کَسيگ ابراز همدردی کرده است.

 

پیتر کاسیگ یک سال قبل از آنکه اسیر شود، مسلمان شده و نام عبدالرحمان را برای خود انتخاب کرده بود.

 

در فیلمی که در فضای مجازی قابل مشاهده است، دیده می‌شود که اعضای داعش، سربازان سوری را که لباس سیاه به تن آنها پوشانده شده، به خط کرده و با چاقوهای متعددی که در محل وجود دارد، یکی پس از دیگری سر آنها را می‌برند.

 

افراد متعددی از اعضای داعشی در این سربریدن دسته‌جمعی مشارکت کرده و هر یک در حال بریدن سر یکی از مردان دیده می‌شوند.

 

تصاویر منتشر شده چهره قاتلان نشان می‌دهد که آنها از نقاط مختلف جهان هستند و حتی چهره یکی از آنها شبیه مسلمانان خاور دور مانند اعضای «ابو سیاف» در فیلیپین است.

 

این رخداد ظاهراً در اطراف حلب صورت گرفته است.

 

بریدن سر این امدادگر آمریکایی و سربازان سوری در حالی صورت می‌گیرد که نشریه «میل آن ساندی» یکشنبه نوشته بود، «جان» با لقب «جان جهادگرا» شهروند بریتانیایی که سر خبرنگاران آمریکایی را در ماه‌های قبل بریده بود، در حمله هوایی هفته گذشته به نشست سران داعش در یکی از شهرهای عراق زخمی شده است.

 

داعش در حدود یک ماه پیش ويدئوی سر بريدن آلن هنينگ امدادگر بريتانيايی را منتشر کرد و در ان ویدئو هشدار داده بود که پیتر کسيگ را نیز خواهد کشت.
 

نماینده پیرانشهر: دانش‌آموزان حادثه دیده شین‌آبادی مستمری مادام‌العمر می‌گیرند

Posted: 16 Nov 2014 10:14 PM PST

جرس: نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته‌ی خود در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای پیگیری وضعیت دانش آموزان شین آبادی از درخواست اختصاص مستمری مادام‌العمر تامین اجتماعی برای این دانش آموزان آسیب دیده در حادثه آتش سوزی دو سال گذشته خبر داد.

 

رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: روز گذشته جلسه‌ای در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با حضور من و مشاوران حقوقی دان شآموزان شین آبادی برگزار شد.

 

وی افزود: همچنان بیشترین مطالبات ما همان مطالباتی است که بارها اعلام کردیم. از جمله پرداخت دیه کامل، مستمری و کمک هزینه به خانواده‌ها. تاکید ما هم این است که هر کمکی هست برای همه خانواده‌ها باشد.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: در این جلسه بهزیستی قبول کرد مستمری مادام‌العمری با پایه‌ی ماهی 100 هزار تومان را برای دانش آموزانی که در حادثه آتش سوزی شین آباد دچار معلولیت شدند پرداخت کند.

 

خضری اضافه کرد: پیش از این از طرف بیمه ایران 65 میلیون تومان و از طرف بیمه معلم 50 میلیون تومان به عنوان بیمه عمر برای هر یک از این دانش آموزان پرداخت شده و قرار شد ترتیبی اتخاذ شود که اگر بشود مستمری مادام‌العمر تامین اجتماعی برای این دانش آموزان در نظر بگیریم که البته پاسخ این درخواست به 48 ساعت بعد و بعد از درمیان گذاشتن آن با آقای نوبخت موکول شد.

 

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با تاکید بر لزوم روان درمانی دانش آموزان شین آبادی با توجه به تبعات و آسیب‌های اجتماعی که ممکن است آنها با آن روبرو شوند یادآور شد: در این جلسه آقای دکتر فرهادی رئیس کل هلال احمر و قائم مقام بهزیستی حضور داشتند و تقبل کردند که بحث‌های مربوط به توان بخشی و روان درمان یاین دانش آموزان را به طور کامل پوشش دهند.

 

خضری در پایان خاطر نشان کرد:‌علاوه بر این که با توجه به اینکه این دانش آموزان از نظر تحصیلی ممکن است دچار افت شوند این تاکید صورت گرفت که معلمینی در طول ساعات بعد از مدرسه برای جلوگیری از افت تحصیلی با این دانش آموزان کار کنند.

 

سیدهادی خامنه‌ای: عده‌ای با شعار فتنه، می‌خواهند با رقبایشان تصفیه حساب کنند

Posted: 16 Nov 2014 10:14 PM PST

  جرس: دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تاكید كرد: یک عده‌ای در مجلس هستند که هرچند در اقلیت هستند اما بسیار فعالند و با شعار فتنه می‌خواهند تمام حساب‌هایشان را با رقبایشان تصفیه کنند.


 

حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای در گفت‌وگو با  ایلنا در خصوص گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم نیز اذعان داشت: من وزیر پیشنهادی را می‌شناسم. ایشان فردی با سابقه علمی است و تلاش‌هایشان علمی و آموزشی بوده است. آقای دانش آشتیانی از خانواده‌ای مذهبی و انقلابی هستند.

 

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص مخالفت‌هایی که با گزینه‌های دولت برای تصدی وزارت علوم می‌شود، گفت: یک عده‌ای در مجلس هستند که هرچند در اقلیت هستند اما بسیار فعالند و شعاری مانند گروهی دیگر در خارج از مجلس انتخاب کرده‌اند و با آن شعار می‌خواهند تمام حساب‌هایشان را با رقبایشان تصفیه کنند و آن کلمه «فتنه» است که این کلمه، نه محتوایش و نه حد و مرزش مشخص نیست و هر که را دوست داشته باشند و فعالیتش با خواسته‌های آنان جور درنیاید، به شکلی به فتنه ربطش می‌دهند و ذهن‌ها را مشوش می‌کنند و فریب می‌دهند.

 

خامنه‌ای در پایان افزود: خوشبختانه دانشگاه‌ها و آموزش‌عالی در حال پیمودن مسیر خودشان هستند و ان‌شاءالله اگر انتخابات آتی مجلس، انتخابات خوبی باشد دیگر شاهد این نوع مسائل نخواهیم بود.
 

وزیر دفاع آمریکا: آموزش نیروهای نظامی عراق تسریع می‌شود

Posted: 16 Nov 2014 10:14 PM PST

جرس: وزیر دفاع آمریکا گفت که این کشور تصمیم دارد تا آموزش و هدایت نیروهای نظامی عراق را برای مقابله با گروه تروریستی داعش سرعت بخشد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا از تسریع آموزش نیروهای نظامی عراقی برای مقابله با حمله‌های گروه تروریستی داعش خبر داد و گفت که نیروهای نظامی عراقی مستقر در غرب استان «انبار» زود‌تر از سایر بخش‌ها این آموزش‌ها را آغاز می‌کنند.

 

وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد که اقدام‌ها برای آموزش پیش از موعد نیروهای نظامی عراقی آغاز شده است، اما از بیان جزئیات خودداری کرد.

 

هیگل که سخنرانی خود را پس از بازدید از تمرین نیروهای ارتش در بیابان «موهاوی» واقع در جنوب شرقی کالیفرنیا ایراد کرد، تصریح کرد که پیشنهاد تسریع آموزش نیروهای عراقی توسط ژنرال «لوید آوستین» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ارائه شده است.

 

۹ نیروی امنیتی عراق و سه پیشمرگ کرد، طبق برنامه اعلام شده در هفته گذشته، قرار است توسط مربیان آمریکایی آموزش ببینند.