جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احسان شریعتی هشدار داد: اصلاح‌طلبان خوب عمل نکنند، احمدی نژاد برمی‌گردد

Posted: 26 Nov 2014 06:14 AM PST

جرس: احتمال بازگشت جریان رادیکال به قدرت وجود دارد؛ این جمله‌ای‌ست که این روز‌ها در میان اخبار جا باز کرده است. با توجه به نارضایتی‌هایی که نسبت به رفتارهای افراطی در جامعه وجود دارد، ممکن است در نگاه اول احتمال حضور مجدد این تفکر بعید و دور از ذهن به نظر برسد؛ احسان شریعتی اما می‌گوید؛ هر جریانی برای بازگشت، امید دارد. به اعتقاد شریعتی احتمال بازگشت جریان‌های موسوم به اصولگرا یا اصلاح طلب به قدرت، دقیقا به نحوه عملکرد جریان حاکم بستگی دارد و می‌گوید اگر اصلاح طلبان بد عمل کنند، جریانی که حول رئیس دولت سابق شکل گرفته برمی گردد.
 
متن گفتگوی فرزند دکتر شریعتی با ایلنا به شرح زیر است:
گاه جریان‌هایی که از قدرت اجرایی کشور کنار گذاشته می‌شوند، تصمیم می‌گیرند خود را احیاء کنند. جریان نزدیک به تفکرات دولت سابق یکی از آن‌ها به حساب می‌آید. این را می‌توان از تبلیغات رسانه‌ای و دیدار وابستگان آن دولت با چهره‌های مورد قبول عامه فهمید. اما تا چه حد امکان بازگشت چنین جریان‌هایی وجود دارد؟ و آیا اصولا چنین جریان‌هایی می‌توانند به بازگشت امید داشته باشند؟
هر جریانی برای اینکه برگردد امید دارد اما به طور کلی اینکه جریانات موسوم به اصولگرا یا اصلاح‌طلب برمی‌گردند دقیقا به نحوه عملکرد جریان حاکم بستگی دارد؛ اگر اصلاح طلبان بد عمل کنند، آن‌ها برمی گردند. در تاریخ بشر هیچ چیز غیرقابل برگشت نیست. توهمی که پیشرفت همیشه خطی است و ما رو به جلو می‌رویم و شکست‌ها برنمی‌گردند٬ اشتباه است. بشر هر لحظه می‌تواند به قهقرا برگردد و دچار انحطاط شود. جوامعی مثل آلمان یا یوگوسلاوی که مردمی پیشرفته و متمدن داشتند به یکباره برگشتند به جنگ‌های داخلی و حوادثی که تعجب برانگیز بود. بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد و اگر جریان‌های قبلی بد عمل کنند٬ هر جریانی می‌تواند برگردد و این به عنوان یک قاعده کلی مطرح است؛ مقصود من هیچ جریان خاصی نیست.
عملکرد جریان حاکم در فضاهای رسانه‌ای و دانشگاهی - که به لحاظ تبلیغات سیاسی تاثیر اجتناب‌ناپذیری بر افکار عامه دارد - چگونه بوده؟ آیا تغییراتی در این فضا ایجاد شده است؟
خیلی بدیع و مشخص است که تغییراتی شکل گرفته و قطعا شرایط بهتر شده اما حرکت، بسیار کند است. در مجموع علت آن مقاومتی است که در سطوح مختلف انجام می‌شود و این به روش تیم جدید بستگی دارد که پراگماتیستی است و مصلحت اندیشانه عمل می‌کند و در نتیجه تغییر و تحولی که خواست ملت است، به کندی پیش می‌رود.
عملکرد ضعیف می‌تواند متاثر از عوامل و شرایط متنفاوت باشد. یکی از علل این حرکت آهسته عدم همراهی مجلس با دولت نیست؟ نمونه بارز آن وزیر علومی است که انتخاب نمی‌شود.
معمولا در کشورهای پیشرفته و نظام‌های موسساتی مثل فرانسه، زمانی که دولت جدید انتخاب می‌شود همه نهاد‌ها را یکپارچه می‌کنند برای نمونه مجلس را منحل می‌کنند اما ما در قانون اساسی چنین اصلی را نداریم و این یک ایراد ساختاری است؛ دکتر مصدق این کار را کرد. برای اینکه نظام اجرایی یکدست باشد، دو دولت نمی‌تواند وجود داشته باشد. به این دلیل که در هر دوره‌ای انتخاب مردم عوض می‌شود زمانی که انتخاب عوض شد باید خواست مردم اجرا شود و برای این خواست مردم اجرا شود باید موسساتی که از قبل انتخاب شده بودند با شرایط جدید هماهنگ شوند.
برخی جریان‌های فکری٬ امید خود برای بازگشت را برای همیشه از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد بحث تربیت شاگرد و زنده و پویا ماندن جریان‌های فکری در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار باشد. یک تفکر چگونه می‌تواند بماند ضمن اینکه با تغییرات روز خود را وفق بدهد؟
در پاسخ به این سوال باید بر فن پداگوژی تمرکز کرد؛ پداگوژی در عرصه آموزش و تعلیم و تربیت، رشته‌ای مستقل است و بحثی مفصل دارد.
برای توضیح می‌توان از تفکر دکتر علی شریعتی یاد کرد؛ دکتر شریعتی به این دلیل که خودش معلم بود و از آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاه دائما تدریس کرده بود، این فن را می‌دانست؛ او برخلاف چیزی که گفته می‌شود شاگردان بسیاری ولو گمنام یا نامدار، تربیت کرد اما اینکه عقیده او توسط شاگردانی مشخص ادامه داده نشد، به این دلیل نبود که در آموزه‌های او از نظر فن پداگوژی ضعفی وجود داشت بلکه به این دلیل بود که گاهی برداشت‌های متفاوتی از شریعتی شد یا شاگردان، خود دارای ضعف‌هایی بودند؛ همه جانبه نبودند؛ یا مطلب را به شکل کامل نگرفته بودند یا آن را اجرا نکرده بودند وگرنه توسط شریعتی به نسل بعدی انتقال یافته بود.
به نظر می‌رسد برخی جریان‌های فکری در ایران با برخی آدم‌ها تمام می‌شوند و در ‌‌نهایت چنین می‌شود که جریان‌هایی که در برهه زمانی خاصی تاثیرات بسیار بر جای گذاشته ادامه دار نمی‌شوند.
علت کمرنگ شدن فعالیت برخی جریان‌ها مانند ملی-مذهبی‌ها٬ ضعیف شدن پیوند نسلی و تاریخی است. این پدیده ای‌ست که در میان نسل جوان شاهد آن هستیم؛ باید گفت در مورد ملی مذهبی‌ها یا اصولا نسل ملیون و مبارزان ادوار مختلف از مشروطه تا کنون هم چنین مشکلی وجود داشته و دارد.
سوای از بین رفتن حافظه تاریخی، آیا می‌توان عملکرد رهبران جریان‌های فکری را هم مورد نقد قرار داد؟
بله٬ در خصوص دکتر شریعتی نقدی را به مجاهدین داشت و در اثری به نام «دریغ‌ها و آرزو‌ها» این گونه بیان کرده که جنبش با سر راه می‌رود؛ وقتی این‌ها ایثار و شهادت می‌کنند٬ نمی‌توانند حضور موثر داشته باشند و رهبری فکری کنند و این می‌شود که کار به دست گروه‌های غیر ذی‌صلاح و ناشایست می‌افتد‌‌ همان طور که بعد‌ها جریانی که محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و علی اصغر بدیع زادگان پیشرو آن بودند، توسط افرادی که خود اعضای این سازمان بودند به انحراف کشیده شد.
افرادی که بازمانده یک جریان فکری هستند چگونه باید رفتار کنند که حافظه تاریخی ضعیف نشود؟ به بیان دیگر رفتار نسل گذشته و نسل جدید باید به چه نحو باشد تا گسست ایجاد نشده و رابطه میان نسل‌ها حفظ شود؟
باید بازمانده‌ها را ارج بنهیم و از آن‌ها انتظار داشته باشیم که اطلاعات و تجارب تاریخی خود را منتقل کنند. شیوه کار باید به این شکل باشد که بدون اینکه به دام گذشته گرایی بیافتیم٬ بطوری که حال در خدمت گذشته باشد. به بیان دیگر گذشته را در خدمت حال قرار دهیم.
در حال حاضر حافظه تاریخی نسل جوان ما ضعیف است؛ این سبب می‌شود که گسست نسلی پیش بیاید؛ مشکلاتی که ما در فرزندان خود شاهد آن هستیم؛ در وهله اول باید ارتباطی ذهنی برقرار کرد که متوجه شویم حساسیت‌های نسل جدید چیست. ما نباید از موضع بالا نگاه کنیم که گویی حقیقت نزد ماست؛ ممکن است گاهی عکس قضیه مطرح باشد؛ در بخش‌هایی نسل جدید قوی‌تر هستند برای نمونه در زمینه تکنولوژی‌ها و گاهی هم نسل گذشته برتری دارد بنابراین باید نوعی دیالوگ و بده‌بستان وجود داشته باشد.

نسل گذشته باید از نسل‌های جوان بیاموزد تا نقاط قوت و ابتکار آن‌ها را به دست بیاورد و در مقابل، به آن‌ها تجربه و حافظه تاریخی خود را بدهد؛ متاسفانه این دیالوگ برقرار نمی‌شود به این دلیل که نسل گذشته از موضع بالا نگاه می‌کند و نسل جدید هم به نسل گذشته به عنوان نسل‌های ناکام و شکست خورده و فرتوت نگاه می‌کند و نمی‌داند که حتی در آن ناکامی‌ها و شکست‌ها تجارب گرانبهایی نهفته است که می‌توان از آن‌ها درس گرفت. 

موسوی تبریزی: تندروها برای سرکوب مخالفان٬ روی منافع‌ملی پا می‌گذارند

Posted: 26 Nov 2014 06:14 AM PST

جرس: دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با تمجید از فعالیت مذاکره کنندگان اتمی ایران گفت: تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات اخیر با قدرت‌های جهانی، از منافع ملی به خوبی دفاع کرد و نشان داد ایران اهل گفت‌وگوی منطقی، صلح‌جویانه و عدالت‌طلبانه است.

 

سیدحسین موسوی‌تبریزی، در گفت وگو با ایلنا، با اشاره به فعالیت تیم مذاکره کننده در مذاکرات اخیر هسته ای و همچنین نتایج آن، اظهار داشت: تیم سیاست خارجی کشورمان در مذاکرات اخیر هسته ای با کشورهای ابرقدرت دنیا، زحمت کشیدند و از هر جهت، با کمال جدیت منافع مردم ایران را در نظر گرفتند.

وی افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان از یک طرف از حقوق مردم کوتاه نیامدند و از طرف دیگر با رعایت شرایط اصول دیپلماسی، تا توانستند حرف ایران و مردم ایران را به دنیا رساندند و به همه مردم دنیا ثابت کردند که مردم ایران و انقلاب ایران، به دنبال گفت وگو است، چون مردم آن، مردمی هستند که به دنبال گفتمان منطقی و صلح جویانه و عدالت طلبانه با دنیاست و اگر مبارزه ای دارد با زورگویان و ظالمان دارند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، گفت: از این که آقای دکتر ظریف و تیم همراه ایشان، در مذاکرات هسته ای منافع مردم را لحاظ کردند تشکر می کنیم و انشاالله آینده خوبی را برای کشور پیش‌بینی می کنیم.

دادستان اسبق کل‌انقلاب با بیان این که عقلانیت و تدبیر بر تیم مذاکره‌کننده کشورمان حاکم است، گفت: اقدام جریانات تندرو و مخالف اعتدال کشور که فقط به فکر منافع شخصی و گروهی بوده و برای سرکوب مخالفان خود٬ حاضرند پا روی منافع ملی بگذارند و برای مثال دستاوردهای خوب مذاکرات را منفی جلوه می دهند، تأثیر چندانی روی منطق صحیح تیم مذاکره کننده کشورمان ندارد، چون اکثریت مردم به تلاش های صادقانه آقای دکتر ظریف و تیم هسته ای کشورمان پی برده‌اند.

وی اضافه کرد: آقای دکتر ظریف و تیم همراه ایشان در مذاکرات هسته ای، هم توانستند با قدرت منطق و گفت وگو از حقوق مردم ایران حمایت کرده و هم اعتماد به نفس ملت ایران را بالاتر ببرند.

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، گفت: دستاوردهای مذاکرات هسته ای بسیار مثبت بود و از جمله مهمترین آن ها می توان به توقف فشارها بر ملت ایران و اعتراف قدرت های جهانی به حقوق ایران اشاره کرد. 

دستیار حسن روحانی: بزرگترین خطری که دیانت را تهدید می‌کند دین بدون اخلاق و اخلاق بدون دین است

Posted: 26 Nov 2014 04:01 AM PST

جرس: دستیار حسن روحانی با اشاره به شکل‌گیری گروه‌های افراطی مانند داعش گفت: امروز باید تعریف جدیدی از رسالت دینی و نجات انسان از خشونت شود که این تعریف همکاری متقابل اسلام و مسیحیت را می طلبد.

 

به گزارش ایسنا، علی یونسی در مراسم افتتاحیه نهمین دور از گفت‌وگوهای دینی که عصر سه شنبه در حسینیه الزهراء سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن می فرماید دین در مقابل دین نیست، دین در مقابل شرک است و رسالت دین مقابله با بی دینی و شرک می باشد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه شریفه‌ای از قرآن آورده بین ما و شما (مسلمان و مسیحی) مشترکاتی است و دقیقا اشاره به توحید می کند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت دینی و مذهبی اظهارداشت: اما بعدها رابطه اسلام و مسیحیت به گونه‌ای تعریف شد که گویا این دو دین در برابر هم هستند.

یونسی تصریح کرد: خطر اصلی برای دینداری، شرک جدید است که در قالب مکاتب، ایدئولوژی‌های جدید و ایسم‌ها و سلطه استکباری دیده می‌شود، این شرک جدید است که اسلام و مسیحیت را هدف قرار داده است و با هر دو مخالف می‌باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین خطری که دیانت را تهدید می‌کند دین بدون اخلاق و اخلاق بدون دین است، گفت: اگر اخلاق را از دین حذف کنیم خشونت های مختلفی پدید می‌آید که امروز در دنیا شاهد آن هستیم.

 یونسی ادامه داد: آنچه امروز توسط گروه‌هایی همانند داعش و طالبان تحت نام اسلام انجام می گیرد،هیچ ربطی به اسلام ندارد.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تصریح کرد: پیروان ادیان الهی باید از رسالت دینی و نجات انسان از بی دینی و خشونت تعریف جدیدی ارائه دهند، این تعریف همکاری متقابل اسلام و مسیحیت را می طلبد.

 یونسی در حاشیه این نشست نیز با کاردینال ژان لوئی توران رییس هیات و رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این دیدار بر لزوم همکاری بیش از پیش پیروان و مقام‌های مذهبی مسلمانان و مسیحیان برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری تاکید کردند. 

سازمان ملل: بیش از ۱۲ میلیون سوری به کمک نیازمندند

Posted: 26 Nov 2014 12:08 AM PST

جرس: سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از ۱۲ میلیون سوری محتاج کمک فوری هستند. جنگ و خونریزی سه سال و نیم گذشته در سوریه سبب شده است که میلیون‌ها نفر ناگزیر به ترک کشورشان گردند.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سوری به کمک‌های فوری نیازمندند. سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه (۲۵ نوامبر) ضمن اعلام این رقم خاطرنشان ساخت که بیش از پنج میلیون نفر از این افراد کودک هستند.

والری آموس، هماهنگ‌کننده‌ی برنامه‌های امدادی سازمان ملل، در این راستا گفت که شمار سوری‌های نیازمند به کمک در ماه ژوئیه سال جاری بالغ بر ۸ / ۱۰ میلیون نفر شده و حال به بیش از ۱۲ میلیون نفر رسیده است.

به گفته‌ی وی، دور باطل جنگ و خشونت در سوریه سبب شده که ۶ / ۷ میلیون نفر در خود خاک سوریه آواره شوند. بیش از ۲ / ۳ میلیون نفر نیز برای نجات جان خود ناگزیر به ترک کشورشان شده و از جمله به کشورهای همجوار پناه برده‌اند.

گزارش‌های سازمان ملل حاکی از آن هستند که از آغاز جنگ و خونریزی در سوریه تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

ده‌ها کشته در حمله هوایی به رقه

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه (۲۶ نوامبر) به نقل از سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که در جریان حملات هوایی به شهر رقه (واقع در شمال سوریه) دست‌کم ۶۳ نفر کشته شد‌ه‌اند که نیمی از آنها غیرنظامی بوده‌اند.

طبق این گزارش، ده هواپیمای جنگنده‌ی ارتش سوریه در دست‌کم ده حمله هوایی، رقه را هدف قرار داده‌اند. شهر رقه مانند برخی دیگر از بخش‌های سوریه تحت کنترل نیروهای "دولت اسلامی" قرار دارد.

یکی از مقامات آمریکایی در این ارتباط تصریح کرد که شهر رقه در طی ۲۴ ساعت گذشته از سوی نیروهای هوایی آمریکا مورد هدف قرار نگرفته است.

در این میان اما آمریکا و ترکیه بر سر آموزش شورشیان سوری به توافق رسیده‌اند. وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه (۲۴ نوامبر/ ۳ آذر) اعلام کرد که این کشور با کمک ایالات متحده دو هزار تن از نیروهای میانه‌رو مخالف حکومت سوریه را برای مقابله با گروه تروریستی "دولت اسلامی" آموزش می‌دهد.

آموزش این نیروها در یک پایگاه نظامی در منطقه آناتولی مرکزی صورت خواهد گرفت. قرار است در مجموع پنج هزار تن از شورشیان میانه‌رو سوری در کشورهای گوناگون برای مبارزه با "دولت اسلامی" دوره‌های آموزشی ویژه ببینند.
 

ناصر هاشمی راد برای اجرای حکم یازده ساله روانه زندان شد

Posted: 26 Nov 2014 12:05 AM PST

جرس: ناصر هاشمی راد عضو شورای فعالان ملی-مذهبی از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و روانه زندان شده است.

 

به گزارش ملی-مذهبی، دکتر ناصر هاشمی دانش آموخته اقتصاد در طول یک سال گذشته برای اجرای حکم یازده ساله اش تحت فشار بازجوی خود قرار داشته و سرانجام بر اثر همین فشارها وی روانه زندان شده است.


این فعال ملی-مذهبی به اتهام تاسیس شورای فعالان ملی-مذهبی در دادگاه بدوی به ۱۱ سال زندان محکوم شد و پس از تایید در دادگاه تجدید نظر از روز دوشنبه برای اجرای حکم ناعادلانه خود به زندان منتقل شده است.


ناصرهاشمی راد که فارغ التحصیل دکترای اقتصاد از دانشگاه های آمریکا و هند است از ابتدای سال ۱۳۹۰ در رابطه با عضویت در شورای فعالان ملی – مذهبی توسط بازجویان اطلاعات سپاه بار‌ها مورد بازجویی قرار گرفته بود.


هاشمی راد، پیش از این در سال ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در دی ماه همان سال به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی پیرعباسی محاکمه شد، اما حکمی به وی ابلاغ نشد.


وی به دنبال احضار به شعبه دو دادسرای اوین در مرداد ۹۲ بازداشت و روانه بند ۳۵۰ زندان اوین شد و و در شعبه دو دادسرای اوین بر اساس ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی اتهام تشکیل گروه غیرقانونی، به وی تفهیم شد. اما بلافاصله آزاد شد و از آن زمان تحت فشار بازجوی خود برا اجرای حکم قرار داشته است.

 

حکم کم سابقه یازده سال زندان در حالی به وی ابلاغ شد که پیش از این در شهریور سال جاری سایت امنیتی مشرق نیوز در خبری عجیب و اختصاصی از قطعی شدن حکم این فعال ملی-مذهبی در دادگاه تجدید نظر به اتهام نقش آفرینی در آنچه که این سایت امنیتی “حوادث فتنه”نامیده خبر داده بود.

 

فشار به فعالان ملی مذهبی در شرایطی دو چندان شده که قبل از هاشمی راد نیز روئین عطوفت از فعالان ملی-مذهبی به ده سال زندان محکوم شده بود.


سایت ملی-مذهبی ماه پیش در گزارشی به فشار هدفدارنیروهای امنیتی بر فعالان ملی-مذهبی اعم از پیر و جوان خبر داده بود.


این فشار بی سابقه به رغم پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و حاکم شدن آرامش نسبی بر فضای کشور تشدید شده است.


به خصوص در طول دو ماه گذشته نیروهای ملی-مذهبی با فشار شدید نیروهای امنیتی مواجه شده و احضار، زندان ، تایید حکم زندان و اخراج از دانشگاه مانند گذشته علیه افراد این جریان ادامه داشته است.


تایید حکم رضا آقاخانی، صدور وثیقه ۵۰۰ میلیونی برای دکتر رفیعی، صدور حکم ده ساله برای روئین عطوفت،اجرای حکم دکتر غروی به رغم بیماری، اخراج دکترمیکائیل عظیمی از دانشگاه سمنان ، احضار نرگس محمدی و بازجویی از وی تنها گوشه هایی از فشار نیروهای امنیتی بر ملی-مذهبی ها هستند.
این در حالی است که برخی از فعالان ملی-مذهبی دیگر نیز یا منتظر صدور حکم دادگاه تجدید نظر هستند یا پرونده آنها در دادگاه بدوی جریان دارد و هنوز احکام آنها رسانه ای نشده است.


ضمن آنکه بسیاری دیگر از فعالان ملی-مذهبی از جمله دکتر رجایی، دکتر مدنی، دکتر پدرام، کیوان صمیمی، دکتر احمد زیدآبادی، مهندس امیر خرم، مسعود صادقی، عماد بهاور، جعفر گنجی،…در زندان به سر می برند و دوران محکومیت خود را می گذارنند.
 

یکی از وکلای شاکیان پرونده مرتضوی: پس از اثبات اتهامات مرتضوی، نوبت به مدیران مطلع می‌رسد

Posted: 25 Nov 2014 11:38 PM PST

جرس: یکی از وکلای شاکیان پرونده رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی در زمان مدیریت‌ بر سازمان تامین اجتماعی، هشدار داد: سکوت مدیران کنونی سازمان تامین اجتماعی در این پرونده، احتمال تکرار چنین تخلفاتی را برای سالهای آینده افزایش می‌دهد.

 

«علیرضا دقیقی» با بیان این مطلب به ایلنا گفت: شکایت از آقای مرتضوی با این انگیزه مطرح شده که در صورت اثبات تخلفات بتوان سایر افرادی که در وقوع این تخلفات مشارکت داشته‌اند را مورد بازخواست قانونی قرارداد.

 

این وکیل دادگستری با استناد به گزارشی که سال گذشته در رابطه با عملکرد سازمان تامین اجتماعی از سوی هیات تحقیق و تفحص مجلس منتشر شده بود؛ گفت: مواردی که در این گزارش به عنوان تخلف ذکر شده آنقدر گسترده است که در صورت اثبات، بدون شک مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تنهایی و بدون همراهی بخشی از بدنه سازمان تامین اجتماعی نمی‌توانسته از عهده آن برآید.

 

دقیقی گفت: اگر در‌‌ هنگام بروز تخلف، مدیران و مسئولان سازمان تامین اجتماعی در مقابل اقدامات مدیران سطوح بالا‌تر مقاومت می‌کردند هرگز این اتفاق نمی‌افتاد، فراموش نکنیم از نظر قانون اگر شخصی از وقوع جرم یا تخلفی مطلع شود - ولو در آن مشارکتی نداشته باشد - ولی آنرا گزارش نکند متخلف محسوب می‌شود.

 

این وکیل دادگستری ادامه داد: بنابراین در روند رسیدگی به تخلفات مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی نباید تنها شحص مدیرعامل مورد بازخواست قرار بگیرد، باید به پرونده همه اشخصای که به نحوی با وقوع این تخلفات مرتبط بوده‌اند رسیدگی شود بنابراین از سازمان تامین اجتماعی انتظار می‌رفت که به عنوان ذی‌نفع و نماینده جامعه چند ده میلیون نفری بیمه شدگان در طرح این شکایت حضور پیدا می‌کرد.

 

وی افزود: از قرار معلوم آقای مرتضوی در دفاع از عملکرد خود به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته است که تمامی اقدامات وی در خصوص پرداخت‌هایی که هیات تحقیق و تفحص از مجلس مدعی خارج از ضابطه بودن آن‌ها شده است طبق قانون از محل بودجه‌های غیر شمول صورت گرفته است.

 

این حقوق‌دان در عین حال با سفسطه خواندن چنین اظهاراتی گفت: کسانی که با علم حقوق آشنایی دارند مطلع‌اند که مطابق مقررات اداری و مالی هرگونه پرداخت و هزینه‌ای باید مبنای قانونی داشته باشد، چنانچه با همین رویکرد است که تمامی سازمان‌ها مکلف هستند تا براساس درآمد‌ها و هزینه‌های جاری بودجه سالیانه خود را پیش بینی کنند.

 

وی یادآور شد: طبق تعریف قانونی دیوان محاسبات، قانون بودجه و قانون برنامه توسعه «اعتبارات غیر شمول» بخشی از بودجه سالیانه هر سازمان است که با هدف تامین هزینه‌های مربوط به امور پیش بینی نشده تعیین شده‌ است؛ به عبارت دیگر منظور از غیر شمول بودن بودجه، پرداخت‌های خارج از نظارت و دور از چشم بازرسان نیست. مطابق قانون تمامی هزینه‌های یک سازمان باید برای حسابرسی مستند باشند.

 

وی در عین حال تاکید کرد: از نظر مقررات اداری هرقدر که بودجه سالیانه یک سازمان براساس پیشبینی درست‌تر هزینه‌ها و درآمدهای آن سازمان تنظیم شده باشد میزان اعتبارات غیر شمول کاهش می‌یابد اما با این حال اعتبارات غیر شمول هرگز به صفر نمی‌رسد چرا که هر آن ممکن است به دلیل وقوع یک حادثه‌ پیش بینی نشده، هزینه پیش بینی نشده‌ای به سازمان تحمیل شود.
 

دومین روز اعتراضات سراسری در آمریکا/ اعزام نیروهای گارد ملی به فرگوسن

Posted: 25 Nov 2014 11:38 PM PST

لحظه زیرگرفتن معترضان به حکم دادگاه قتل مایکل براون
جرس: مردم بیش از ۹۰ شهر آمریکا دومین روز از تظاهرات خود را در اعتراض به بیگناه شناخته شدن قاتل "مایکل براون" برگزار کردند.

 

به گزارش شفقنا از دیلی میل در تظاهرات مردم معترض به حکم دادگاه قتل مایکل برون جوان سیاهپوست آمریکایی یک خودرو به ناگهان به میان مردم معترض آمده و چند تن از معترضان را مصدوم کرد که ازجمله یک تن از معترضان پس از کشیده شدن حدود 20 متر بر روی زمین از ناحیه پا زیر چرخ های جلو این خودرو قرار گرفت.

بر اساس این گزارش راننده خودرو از میان جمعیت گریخت اما بعدا از سوی پلیس دستگیر شد.

یادآور می شود در نهم ماه آگوست جوان سیاه پوست آمریکایی به نام مایکل براون با شلیک گلوله یک پلیس سفید پوست کشته شد که اعتراضات گسترده ای را در سراسر این ایالت و شهرهای مختلف آمریکا به دنبال داشت

در آن زمان وعده داده شد دادگاه به دقت موضوع این رخداد را بررسی و حکم عادلانه ای صادر خواهد کرد ولی چند روز پیش دادگاه هیچ مسوولیتی را متوجه دارن ویلسون پلیس شلیک کننده ندانست و همین موضوع موج جدیدی از اعتراضات را نسبت به تضییع حقوق سیاهپوستان در آمریکا به وجود آورد.

 

آخرین گزارش ها
مردم بیش از ۹۰ شهر آمریکا دومین روز از تظاهرات خود را در اعتراض به بیگناه شناخته شدن قاتل "مایکل براون" برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس از برگزاری تظاهرات در نیویورک، میناپولیس، کالیفرنیا، لوس آنجلس، میسوری، سنت لوئیس، و منهتن از مهمترین ایالت ها و شهرهایی بودند که دومین روز از اعتراضات آمریکا در آنها برگزار شد.

بر اساس گزارش های موجود بیش از ۹۰ شهر آمریکا صحنه اعتراضات بودند که در اغلب شهرها اعتراضات مردمی به آرامی برگزار شد، اما در برخی شهرها همچون سنت لوئیز و دیگر شهرهای ایالت میسوری اعتراضات به خشونت کشیده شد که در نتیجه آن بیش از ۵۰ نفر بازداشت شدند.

در همین رابطه رویترز نیز از اعزام دو هزار نیروی گارد ملی آمریکا به فرگوسن برای تامین امنیت آن خبر داده است. در برخی از شهرهای آمریکا معترضین اقدام به آتش زدن خودروهای پلیس و دیگر امکانات دولتی کرده اند.

اعتراضات در آمریکا از دوشنبه شب و پس از اعلام حکم هیئت منصفه رسیدگی کننده به پرونده قتل مایکل براون آغاز شد. در این رزو هیئت منصفه دادگاه میسوری رای به بیگناه بودن قاتل مایکل براون داد و همین امر موجب شد تا در ابتدا فرگوسن و در ادامه دیگر شهرهای ایالت میسوری و همچنین دیگر شهرها و ایالت های آمریکا صحنه اعتراضات علیه خشونت پلیس شوند.

مایکل براون نوجوانی سیاه پوست بود که در مردادماه سال گذشته توسط پلیس آمریکا به قتل رسید و پس از آن اغلب شهرهای امریکا بویژه شهر فرگوسن در ایالت میسوری صحنه اعتراضات علیه خشونت پلیس آمریکا شد.

معترضین و خانواده براون انتظار داشتند که هیئت منصفه رای به گناهکار بودن افسر پلیسی دهد که با شلیک گلوله به سر مایکل، وی را به قتل رسانده اما این واحد قضایی شب گذشته رای به بی گناهی پلیس داده و همین امر موجب آغاز دوباره اعتراضات در آمریکا شد.

دادگاه در حالی رای به بیگناهی قاتل مایکل براون داده که روز یکشنبه هفته جاری نیز یک کودک ۱۲ ساله بدست پلیس آمریکا کشته شده بود.

در این حادثه یکی از افسران شهر کلیولند پس از آنکه دید این کودک اسلحه‌ ای بدست دارد از او خواست اسلحه ‌اش را کنار گذاشته و دست‌های خود را بالا بگیرد. طبق اعلام پلیس، این پسر ۱۲ ساله به دستور مامور پلیس توجهی نکرد و به همین دلیل دو گلوله به سمتش شلیک شد. این کودک در حالی بدست پلیس آمریکا کشته شد که اسلحه همراه وی قلابی بود.

به گفته شاهدان، این کودک افسر پلیس را تهدید زبانی نکرده و حتی اسلحه‌اش را به سمت او نگرفته بود.

علاوه بر آن در هفته گذشته نیز در بروکلین جوانی سیاه پوست بدست پلیس آمریکا به قتل رسیده بود.​
 

گزارش تصویری از شورش های فرگوسن امریکا

Posted: 25 Nov 2014 11:38 PM PST

شورش های فرگوسن آمریکا از سر گرفته شد

آخرین وضعیت پرونده گروگانگیری دانایی فر

Posted: 25 Nov 2014 11:26 PM PST

جرس: وزیر کشور، استاندار سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از گذشت بیش از 10 ماه از گروگانگیری جمشید دانایی فر، آخرین وضعیت این پرونده را اعلام کردند.

 

شامگاه ۱۷ بهمن ۹۲ در منطقه "جکیگور" در شرق کشور، در مرز مشترک با پاکستان ۵ مرزبان ایرانی ربوده شدند و ۱۸ بهمن ماه همان سال خبر ربوده شدن مرزبانان رسما اعلام شد. هنوز ۲۴ ساعت از این خبر نگذشته بود که در ۱۹ بهمن ماه ۹۲ گروهک تروریستی با انتشار تصاویر ۵ مرزبان در صفحه توئیتر مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.

به گزارش مهر، این گروهک بعد از ۱۰ روز از انتشار تصاویر مرزبانان اقدام به انتشار فیلم لحظه گروگان گیری هم کرد اما برخی این فیلم را ساختگی و گروهی هم واقعی عنوان کردند.

اما نکته قابل تامل این بود که واقعا قصد و نیت آنها از گروگانگیری سربازان ایرانی چه بوده است تا اینکه جیش العدل اعلام کرد که در مقابل ۵ سرباز ایرانی خواهان آزادسازی زندانیانشان در ایران هستند. این گروهک روی توییتر خود نوشت: «بیایید معاوضه کنیم! اگر این سربازان برای حکومت ایران مهم هستند به خواسته جیش‌العدل تن بدهید! ما قبلا اعلام کردیم که برای سربازی به بلوچستان نیایید! حالا که می آیید جوابگو باشید.»

آزادی مرزبانان ایرانی ۱۵ فروردین ماه


تلاش مسئولان امنیتی، نیروی انتظامی، وزارت امور خارجه و مرزبانی برای آزادی گروگان ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۵ فروردین 93 "العربیه" خبر آزادی ۴ مرزبان ایرانی را منتشر کرد و پس از ۴۸ ساعت یعنی در ۱۷ فروردین، مرزبانان وارد خاک کشور شدند.

دانایی فر شهید شده است

اما در این میان، خانواده یکی از مرزبانان همچنان انتظار دیدن فرزند خود را داشت چرا که در میان آزاد شده ها نبود. با این حال اول شهریور ماه سال جاری علی اصغر میرشکار معاون استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مرزبانی که در میان آزادشدگان نبوده به نام جمشید دانایی فر، شهید شده است.

هنوز سندی دست ما نرسیده است

بعد از انتشار خبر شهادت این گروهبان حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اعلام کرد: از زمان انتشار اخباری مبنی بر شهادت جمشید دانایی فر همچنان پیگیر این موضوع هستیم تا چنانچه سند و مدرکی مبنی بر تایید قطعی شهادت وی به دست آوریم اعلام خواهیم کرد.

قبلا گفته بودیم دانایی فر شهید شده است

این گفته ها در حالی بود که حجت السلام ابراهیم حمیدی رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد: قبلا گفته بودم که وی شهید شده البته من هم خبر تکمیلی در این خصوص ندارم و باید پیکر شهید پیدا شود.

انتشار جعلی تصویر دانایی فر بعد از شهادت

البته پس از اعلام خبر شهادت دانایی فر العربیه که اخبار گروهک تروریستی جیش العدل را پوشش می دهد عکسی را منتشر کرد و اعلام کرد که این تصویر متعلق به شهید دانایی فر است. اما این تصویر ارتباطی با مرزبان ایرانی نداشت و مربوط به کشته شدن یک سرباز عراقی بود.

به دلایل امنیتی صحبت نمی کنم

این روایت ها در حالی ادامه داشت که سخنگوی گروهک جیش العدل در مورد سرنوشت دانایی فر گفت: موضوع گروهبان جمشید دانایی فر در شورای مرکزی جیش العدل مطرح است و به دلایل امنیتی نمی توانم به آن پاسخ بگویم.

در حال پیگیری هستیم

حالا پس از گذشت ۳۱۳ روز از گروگانگیری گروه جیش العدل همچنان وضعیت جمشید دانایی فر نامعلوم است و هیچ عکس و فیلم جدیدی از این گروهبان ایرانی از سوی گروگانگیرها منتشر نشده است. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت نامشخص این پرونده می گوید: همچنان در حال پیگیری هستیم.

خبر جدیدی ندارم


خبرنگار مهر، طی تماس تلفنی با علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در مورد آخرین وضعیت این پرونده و پیگیری های رخ داده سوال کرد که وی پاسخ داد: خبر جدیدی در این خصوص ندارم و تنها باید بگویم که در حال پیگیری هستیم.

پرونده جمشید دانایی فر در کمیسیون امنیت ملی مجلس باز است

محمد آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پرونده جمشید دانایی فر همچنان در این کمسیون باز است. البته تفاهم نامه ای هم با ارتش پاکستان منعقد شده تا اگر گروه های تروریستی علیه ایران اقدام کردند بتوانیم نیروهای ضربتی را برای سرکوبی آنها وارد خاک پاکستان کنیم. در این خصوص هم در حال پیگیری هستیم.

آنچه از گفتگوها و پیگیری ها بر می آید هنوز برای وزارت کشور، مجلس و نیروهای امنیتی شهادت جمشید دانایی فر تائید نشده است. امیدواریم هرچه زودتر این گروهبان و سرباز فداکار وطن به آغوش خانواده بازگردد.

کلید وزارت علوم به فرهادی سپرده شد

Posted: 25 Nov 2014 11:26 PM PST

جرس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 197 رای موافق، کلید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به محمد فرهادی سپردند.

 

به گزارش مهر، محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم،تحقیقات و فناوری موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شد.

 

در جلسه علنی امروز و پس از سخنان رئیس جمهور، نمایندگان موافق و مخالف و فرهادی، رای گیری به عمل آمد که بر این اساس از مجموع 235 رای اخذ شده، محمد فرهادی با کسب 197 رای موافق، 28 رای مخالف و 10 رای ممتنع، رسما وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد.

 

پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا در مجلس، فرهادی سومین گزینه پیشنهادی دولت به مجلس بود که توانست از نیلی‌احمدآبادی و دانش‌آشتیانی پیشی گرفته و اعتماد نمایندگان را به خود جلب کند.

 

فرهادی که در دولت میرحسین موسوی و محمد خاتمی عضویت داشته، روزهای گذشته در گفتگویی با تارنمای «خانه ملت»، با تبری جستن از جنبش سبز و "فتنه" خواندن قیام مردم گفت که: "رویکرد وزارت علوم در خصوص فتنه 88 فصل‌الخطاب قرار دادن فرمایشان مقام معظم رهبری است و در خصوص برخورد با فتنه، خط قرمز ما، خط قرمز ولایت است."