جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فرشید یداللهی وارد اعتصاب غذا شد

Posted: 01 Sep 2014 09:17 AM PDT

جرس: فرشید یداللهی، وکیل محبوس دراویش گنابادی در زندانی اوین، به دنبال انتقال از بند ۷ به بند ۴، اعلام اعتصاب غذا کرد.

 

به گزارش مجذوبان نور، این درویش گنابادی که روز گذشته با دستور محسنی، رئیس بند ۷ از حق استفاده از هواخوری و سایر امکانات به ظاهر فرهنگی بند مانند کتابخانه و همچنین خروج از سالن محروم شده بود و اعلام کرده بود که در صورت عدم تامین خواسته‌های حداقلی اش و رفع این موانع به عنوان یک زندانی عقیدتی در ۴۸ ساعت آینده دست به اعتصاب غذا خواهد زد، شب گذشته به طوری ناگهانی از بند ۷ به بند ۴ منتقل شد. در پی این انتقال آقای یداللهی اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.


این عضو کمسیون حقوق بشر کانون وکلا، در حال گذراندن چهارمین سال از هفت سال و نیم حبسی است که در دادگاه غیابی قاضی صلواتی برای وی رقم زده شده است.

روحانی: در دنیای امروز نمی توان اینترنت را کنار گذاشت

Posted: 01 Sep 2014 08:59 AM PDT

جرس: رئیس جمهور گفت: امروز اولین شرط ورود به دانشگاه های خارج از کشور استفاده قوی و درست از اینترنت است، اگر کسی نتواند استفاده کند حق ورود ندارد. یعنی دانشجویی هم نمی توان کرد، چه برسد به عالم بودن و دانشمند بودن.

 

به گزارش ایرنا، حسن روحانی روز دوشنبه در اجلاس روز جهانی مسجد به تصویب طرح ایران با موضوع مبارزه با خشونت و افراطی گری در سازمان ملل اشاره کرد و اظهارداشت: تصویب این طرح نشان می دهد که به رغم تبلیغات صهیونیست ها و استکبار، ایران و اسلام دنبال افراط و خشونت نیست و این را دنیا در رای خود توانست بپذیرد و قبول کند.

 

وی ادامه داد: دنیایی که گاهی می گفت مسلمان ها دنبال کار ترور و خشونت هستند و گاهی می گفت ایران به دنبال ترور و خشونت است، این که نماینده مردم ایران در سازمان ملل طرحی را برای مبارزه با خشونت و افراطی گری ارایه دهد و خداوند شرایطی را فراهم کند که طی چند ماه آن طرح با اجماع در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب برسد و چند کشوری که با ایران و این طرح مخالفت کردند، هنگام رای گیری جرات نکردند که تقاضای رای کنند، موفقیت ملت ایران است.

 

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: انشاء الله به حول و قوه الهی وعده هایی که این دولت در زمینه اقتصاد، فرهنگ و مسایل سیاسی و سیاست خارجی به مردم داده است، دنبال کرده و دنبال خواهد کرد.

 

روحانی با بیان این که ما در سیاست خارجی از برخی مشکلات عبور کردیم، تصریح کرد: مشکلات دیگری پیش رو داریم و امید ما این است که با همه توان و کوشش بتوانیم از آن مشکلات هم عبور کنیم.

 

رسالت روحانیت بس سنگین تر و سخت تر شده است

 

رییس قوه مجریه همچنین در این اجلاس تاکید کرد که روحانیت وظیفه و رسالتی بس سنگینی را بر دوش داشت که امروز این رسالت سخت تر و سنگین تر شده است.

 

روحانی افزود: مسجد بار بزرگ انقلاب و نهضت اسلامی را بر دوش کشید و با راهبری های امام عزیز و بزرگوار (ره) انقلاب را پیروز کرد.

 

وی با تاکید بر این که بار سنگینی بر دوش ما است بر ضرورت بهره مندی دولت از نظرات حوزویان، عالمان، بزرگان، اندیشمندان تاکید کرد.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که روز مسجد، روز تجلیل از مکان عبادت مومنان و مخلصان است، گفت: روز مسجد تجلیل از مکانی است که همواره مرکز هدایت مردم و شروع حرکت های مردمی، نهضت ها و انقلاب ها به نفع مردم و جامعه بوده است.

 

روحانی از قبله گاه اول مسلمین و مسجد الاقصی که تحت سلطه شروران و تجاوزگران است، یاد کرد و اظهارداشت: مسجد و روحانیت همواره دو عنوان و مفهومی بوده اند که در کنار هم دیده می شدند و می شوند.

 

وی ادامه داد: کدام مسجد بدون روحانی و عالم می تواند کارکرد خود را داشته باشد و کدام عالم و روحانی است که بدون مسجد جایگاه مناسب برای بیان سخن حق داشته باشد؟

 

وی با بیان این که روحانیت وظیفه و رسالت بس سنگینی را بر دوش داشت که امروز رسالتش سخت تر و سنگین تر شده است، اضافه کرد: اگر انقلاب اسلامی در برابر همه دسیسه ها و توطئه ها به ثمر رسید با امیدی بود که روحانیت در دل مردم به وجود آورد و آن امید را تا پیروزی انقلاب زنده نگاه داشت.

 

رییس قوه مجریه ادامه داد: به تعبیر امام راحل آن روزی که همه روشنفکران از پیروزی نهضت اسلامی و انقلاب مایوس شده بودند آنها که ایستادند و امید را زنده نگاه داشتند، روحانیت بودند.

 

روحانی با یادآوری این موضوع که روحانیت در آغاز نهضت اسلامی خود در صف مقدم این حرکت قرار گرفت، خاطرنشان کرد: حادثه خونبار مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال 1342، شهادت نخستین روحانی در مسیر نهضت اسلامی یعنی سید یونس رودباری در آن حادثه و بعد در همه حوادث، روحانیت پیشتاز زندان، شکنجه، تبعید و حتی شهادت بود.

 

وی اظهار داشت: در 15 خرداد هم در قم یک روحانی جوان در خط مقدم مبارزه در برابر دژخیمان به شهادت رسید شیخ هبة الله طالقانی و بعد هم در همه حوادث و مراحل، روحانیت هم پرچم و هم بار مسوولیت را بردوش گرفت.

 

رییس جمهوری همچنین گفت: اگر اتصال روحانیت از یک سمت به قرآن و شریعت و دین مبین اسلام و از سمت دیگر به مردم نبود، انقلاب اسلامی پیروز نمی شد، در جنگ تحمیلی ما در برابر افلقیان پیروز نمی شدیم و امروز نمی توانستیم در برابر توطئه استکبار جهانی بایسیتم و مقاومت کنیم.

 

روحانی افزود: اگر روحانیت و مرجعیت نبود امروز عراق به صورتی که شاهدیم، امنیت نسبی در این سرزمین نبود و اگر روحانیت و امام و رهبری معظم و فریاد روحانیت شیعه و سنی و مقاومت نبود امروز غزه همانند سرو سربلند و شاداب در برابر اشغالگران نبود.

 

وی اضافه کرد: آن تاریخ نویس انگلیسی در کتاب تاریخ ایران که دانشگاه کمبریج آن را تالیف کرده ،می گوید در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی دنیا از قدرت روحانیت و سازماندهی مساجد غافل ماند، فکر می کرد احزاب و گروه ها و آنهایی که نام و نشان سیاسی دارند، آنها می خواهند حرکت و انقلاب را به پیروزی برسانند او می گوید در سال 1977 تعبیر این کتاب است، اگر شهید بهشتی ها و مساجد تهران و مساجد شهرستان ها نبودند و اگر سازماندهی روحانیت نبود، انقلاب به پیروزی نمی رسید.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مسجد بار بزرگ انقلاب و نهضت اسلامی بر دوش کشید و با راهبری های امام عزیز و بزرگوارمان هم انقلاب را پیروزکرد اما با قول سدید «یا ایها الذین امنو اتقو الله و قولو قولا سدیدا یصلح لکم اعمالکم و یغفر لکم ذنوبکم و من یطع الله و رسوله فقد فاز فوزا عظیما».

 

روحانی یادآور شد: ما قول سدید می خواهیم امام بیاناتش و اعلامیه هایش قول سدید بود و امروز رهبری معظم انقلاب قول و کلامشان قول سدید است، روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد قولش، قول سدید است، قول سدید قول صدق نیست بالاتر است، قول سدید به معنای راستگویی تنها نیست.

 

وی ادامه داد: درست است که قول سدید یعنی قول محکم و استوار و همانند سد محکم اما سدید معنایش تنها استحکام و استواری نیست.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: سدید یعنی قصد و اقتصاد سدید یعنی میانه روی قول صدق، تاثیر گذار، استوار، محکم، میانه روانه و آن قول سدید است پیامبر اکرم (ص) همه سخنانش قول سدید بود که گفت «ما خطب رسول الله یا ما جلس رسول الله علی هذا الامنبر الا و تلی هذه آلایه یا ایها الذین امنواتقوالله و قولو قولا سدیدا»

 

روحانی همچنین گفت: مداوم رسول خدا این آیه شریفه را تکرار می کرد گویی هم به خود تذکر می داد که او منبع صدق و راستگویی و میانه روی و راستی و میانه روی و اقتصاد بود همواره و هم می خواست که مسلمانان و مونین وخطیبان آینده بر منبر یادآوری و تذکر دهندکه دنبال قول سدید باشند.

 

وی تصریح کرد: امروز نسل جوان ما نیاز به قول سدید دارد، ما نمی توانیم دروازه های دنیا را به روی نسل جوان ما ببندیم.

 

نسل جوان نیاز به قدرت ایستادگی در برابر فضای آلوده دارد

 

رییس جمهوری همچنین گفت: می گویند و راست هم می گویند که باید نسل جوان را از آب مسموم بر حذر داشت، نسل جوان را باید از هوای مسموم برحذر داشت، اما چه کنیم هوا آن چنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می توان در برابر آن آلودگی ایستاد، ما هوا را کاری نمی توانیم کنیم.

 

وی همچنین به دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: آنان که در جبهه بودند، خاطرتان هست آن زمان که سلاح شیمیایی به کار می رفت و بمب های شیمیایی بر سر رزمندگان ما فرود می آمد، اگر کسی می گفت می خواهم از این هوا فاصله بگیرم نه وقت، نه جا و نه زمان بود، آنچه درمان می کرد ماسک بود، از ماسک استفاده می کردیم تا از آن فضا عبور کنیم.

 

رییس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: نسل جوان ما نیاز به توان، قدرت ایستادگی در برابر فضای آلوده دارد، نسل جوان ما نیاز به آگاهی در برابر آب های آلوده دارد.

 

روحانی ادامه داد: فضای عالم امروز از وسایل ارتباطی جدید پُر شده است، یک روزی بود که یک مومنی در خانه اش رادیویی داشت آن را در قفسه ای می گذاشت و در آن را قفل می کرد و کلید را در جیب می گذاشت تا فرزند و همسرش از آن رادیو در ساعاتی که نباید استفاده کنند، استفاده نکنند. خود که از مغازه به خانه می آمد در موقع اخبار، رادیو را روشن می کرد و دوباره در آن کمد می گذاشت و در آن را قفل می کرد.

 

وی گفت: فکر می کنم که دیگر از آن دوران عبور کردیم، امروز نه کمدی و نه قفلی وجود دارد و حال اگر کلید هم وجود دارد....، دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته، اگر امروز هم به نسل دوم تلفن همراه نرویم و صبر و تامل کنیم، فردا خواهیم رفت، فردا نرویم، پس فردا خواهیم رفت.

 

رییس قوه مجریه اضافه کرد: من نمی خواهم ابزار جدید را به ویروس تعبیر کنیم، چون ابزار جدید هم نقاط مثبت و منفی دارد، هم خیر هم شر دارد، آلاتی هست که هر دو گونه می توان از آن استفاده و بهره برداری کرد.

 

روحانی خاطرنشان کرد: امروز ربط ما با دنیای علم با اینترنت است، کسی که اینترنت نداند و استفاده نکند در دنیای امروز نه تنها او را عالم نمی خوانند حتی دانشجو هم نمی خوانند.

 

در دنیای امروز نمی توان اینترنت را کنار گذاشت

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: امروز اولین شرط ورود به دانشگاه های خارج از کشور استفاده قوی و درست از اینترنت است، اگر کسی نتواند استفاده کند حق ورود ندارد. یعنی دانشجویی هم نمی توان کرد، چه برسد به عالم بودن و دانشمند بودن.

 

وی افزود:مگر می توان در دنیای امروز این ابزار را کنار بگذارد.البته استفاده از این ابزار نیاز به هوشیاری و هدایت و آگاهی نسل جوان دارد.چه کسی باید این کار را انجام دهد؟

 

فقه پویا ارمغان بزرگ امام راحل بود

 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: دولت در زمینه فرهنگ البته وظایفی را بر دوش دارد، اما بار اصلی فرهنگ بر دوش روحانیت، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ است، آنها بار اصلی را بردوش دارند و دولت هم کمک و یاری می کند.

 

روحانی تاکید کرد: حتما دولت در فهم مسایل دینی و فرهنگی به اندازه عالمان حوزه و دانشگاه و فرهیختگان آشنایی ندارد. حتما نسبت به احکام و موازین دین باید از حوزه و مراجع و اندیشمندان استفاده کند. حتما در بسیاری از علوم و فنون دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پیشتاز هستند و دولت باید یاری و کمک کند.

 

وی یادآور شد: اما در عین حال بار اصلی فهم و تبیین دین در دنیای امروز با شرایط امروز بر دوش روحانیت است.

 

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما هر زمان که به یاد امام (ره) به یاد نهضت امام (ره) می افتیم که البته به حق و بزرگ است و امام (ره) کار بزرگی انجام داده اند، اما هیچ زمان نمی گوییم فقه امام، بینش امام، برای ما ارمغان های بزرگی آورد که یکی از آن ارمغان ها زمان و مکان در اجتهاد پویای جواهری بود.

 

روحانی افزود: من در این زمینه سخن عام و خصوصی از امام (ره) شنیده ام که فرصت بیان آن نیست البته بهترین مکان بیان آن گفته ها در میان اساتید و فرزانگانی است که امروز در محضرشان هستم اما امروز فرصت بازکردن آن مباحث نیست و من قصد بیان نکته دیگری را دارم.

 

روحانیت صف مقدم مقابله با هجمه فرهنگی دشمن است

 

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: بار سنگینی به خاطر شرایط و فضای ارتباطی دنیای امروز بر دوش ما است،دشمن به ما هجمه می کند، دشمن می خواهد پیش ازمسلط شدن به سرزمین و منابع ما بر افکار و اذهان ما و به ویژه نسل جوان مسلط شود.

 

روحانی همچنین گفت: چه کسی باید در برابر این هجمه خود را آماده کند و در صف مقدم باشد. روحانیت همیشه در صف جهاد ، مقدم و ایستادگی به ویژه در زمینه فرهنگی بوده است و امروز توقع جامعه ، مومنین و نسل ما از روحانیت مساجد تنها برای بجا آوردن نماز نیست.

 

وی اضافه کرد: اگر چه نام آن مسجد است و جای راکعین و ساجدین است، اما مسجد جای تعلیم و تعلم است، همان تعلیم و تعلمی که پیامبراکرم(ص) آن را از سالیان دراز عبادت و نماز و برتر و بالاتر می داند.

 

باید به جاذبه و تعلیم گری مسجد بپردازیم

 

رییس جمهوری همچنین با بیان این که با علم و دانش است که مردم راه روا و ناروا را تشخیص می دهند، تاکید کرد: باید به عمارت مسجد بپردازیم منظور از عمارت مسجد، کاشی ها و فرش و موزاییک ها نیست، عمارت مسجد یعنی عمارت جاذبه و فرهنگ مسجد، عمارت تعلیم گری مسجد منظور است.

 

روحانی گفت: ما در محله هایی که در دهه 40 در تهران یا قم زندگی می کردیم، می دانستیم در محله چند مسجد و هر کدام چند امام جماعت دارند، همه هم خوب و پررونق بودند اما برخی مساجد با استقبال جوانان همراه بود.

 

وی افزود: در مقابل مسجدی در خیابان دیگر بود که البته افراد هم می رفتند و مساجد خوبی بودند، اما تعداد جوانان کمتر بود .آن روز روزی نبود که بگویند در مسجد کوپن می دهند و مردم به خاطر آن می آیند، همه برای خدا به مسجد می آمدند.

 

رییس جمهوری همچنین اظهارداشت: حتی آن ایام دوران قبل از انقلاب که فشار و اختناق حاکم بود، همه برای خدا به مسجد می رفتند و اما برخی مسجدها عمارت و تعمیرش بیش از مسجد دیگر بود. این عالم و امام مسجد است که می تواند مسجد را پر جاذبه تر کند.

 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که قدس و مسجدالاقصی محبوب همه مسلمانان است، گفت: مسجدالاقصی، مسجدی است که مسلمانان آرزو دارند در آن نماز اقامه کنند.

 

روحانی ادامه داد: مسجدالاقصی مسجد اولیاء، انبیا و احبای الهی است و بسیاری از آنها در این جایگاه به عبادت خدا پرداختند.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مسجدالاقصی سرزمین مبارک و اولین فرودگاه پیامبر(ص) است نقطه ای که معراج پیامبر (ص) از آنجا آغاز شد.

 

روحانی تصریح کرد: جهان اسلام و مسلمان ها و در راس آنها روحانیت نخواهند گذاشت، قبله اول مسلمان ها در اشغال متجاوزان باقی بماند.

 

رییس دولت تدبیر و امید گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته همه توان و امکان خود را برای نجات مسجدالاقصی و آزادی قبله اول مسلمان ها به کار خواهد گرفت و برای کمک به ملت مظلوم فلسطین دریغ نخواهد کرد.

 

روحانی تصریح کرد: مطمئن هستیم پیروزی نهایی متعلق به مسلمانان خواهد بود.

 

روحانیت تنها برای نماز خواندن نیست

 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به شخصیت امام راحل اشاره کرد و اظهارداشت: چرا هرگاه به یاد امام می افتیم یاد نهضت امام در ذهن ها تداعی می شود و سخنی از فقه و بینش امام راحل (ره) نمی گوییم.

 

روحانی ادامه داد: امام (ره) برای ما ارمغان های بزرگی آورد که یکی از آن ها ارمغان مکان و زمان و اجتهاد پویای جواهری بود.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز در شرایطی که دشمن هجمه سنگینی وارد کرده است اظهار داشت: دشمن می خواهد قبل از آنکه بر سرزمین و منابع ما مسلط باشد بر اذهان و افکار به ویژه افکار نسل جوان تسلط یابد.

 

روحانی ادامه داد: درب مسجد برای فقیر و غنی، این جناح و آن جناح، این حزب و آن حزب باز است و هیچ وقت نمی پرسیم متعلق به کدام جناح، محله و یا حزب هستید بلکه درب مسجد بر روی همه علاقه مندان از هر تفکری که به عبادت خدا می آید، باز است.

 

رییس جمهوری با بیان این که باید به سمت خانه خدا و حق حرکت کنیم خطاب به علما و روحانیون مساجد اظهار داشت: این جاذبه را باید شما به وجود آورید و تفاوتی بین این و آن وجود ندارد، ما پیرو همان پیامبری هستیم که هنگام ورود نابینایی که فریادش هم ناهنجار است و ممکن است کسی را بیازارد اما اگر کسی برای ورودش عبوس شود تحمل نمی کند و چهره در هم می کشد.

 

روحانی با بیان این که مسجد مکان تزکیه است، تاکید کرد: امروز بار رسالت خاصی بر دوش همه ما است، منطقه شرایط و مشکلات خود را دارد و اسلام در بسیاری از کشورها از هر روز دیگر غریب تر است.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: عده ای به نام اسلام و جهاد مردم را می کشند و مسجد را تخریب می کنند، به نام جهاد کودکان را می کشند و زنان را به اسارت می گیرند، یک مشت وحشی نادان و سرانشان که قطعا مزدور هستند با اسلام و نام اسلام چه می کنند.

 

روحانی اضافه کرد: اسلام هراسی هدف استکبار جهانی است و این جاهلان و وابستگان همان مسیر را تقویت می کنند هم مسجد را و هم کلیسا را تخریب می کنند.

 

وی با تاکید بر این که اگر ایستادگی نباشد جاهلان و متجاوزان به هیچ چیز رحم نمی کنند، افزود: امروز در کشوری هستیم که ام القری جهاد اسلام است و پرچم اسلام خواهی و عدالت طلبی در آن در اهتزاز است، از این رو همه باید دست به دست هم دهیم.

 

براساس آمار و پیش بینی های سه ماهه اول امسال در حال عبور از رکود هستیم

 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای دولت در بخش اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: امروز خوشحالیم که بزرگترین معضل کشور یعنی رکود اقتصادی در حال برطرف شدن است و می توانیم ادعا کنیم که براساس آمار، ارقام و پیش بینی های سه ماهه اول امسال در حال عبور از رکود هستیم.

 

روحانی خاطرنشان کرد: این بزرگ ترین موفقیت برای دولت شما است و اگر تا پایان سال بتوانیم تورم را به کمتر از 20 درصد برسانیم که ان شاءالله خواهیم رساند و از رکود عبور کنیم که ان شاءالله عبور خواهیم کرد به اولین قدم های رونق خواهیم رسید.

 

روحانی ادامه داد: کاری که خادمان مردم در یک سال گذشته انجام داده اند در تاریخ کشورهایی که دچار شرایط تحریم بوده اند بی نظیر است.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این کار تنها در سایه تلاش، وحدت و حضور مردم در صحنه است و گرنه دولت به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.
 

وکیل محمدرضا رحیمی : حکم محکومیت هنوز ابلاغ نشده است

Posted: 01 Sep 2014 08:59 AM PDT

جرس: وکیل معاون اول دولت دهم گفت: حکم محکومیت موکلم هنوز به ما ابلاغ نشده است اما نسبت به این حکم اعتراض خواهیم کرد.

 

به گزارش جرس محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی‌نژاد، مهمترین متهم فساد کلان اقتصادی مشهور به پرونده بیمه ایران بود که صدور حکم برای وی به درازا کشید. امروز سخنگوی قوه قضائیه خبر از محکومیت وی به حبس و جزای نقدی داد.

 

پیشتر گفته می‌شد با دستور رهبری صدور حکم برای وی متوقف شده است.

محمد‌رضا نادری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اظهارات امروز محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد محکومیت محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم به حبس و جزای نقدی گفت: این حکم هنوز به ما ابلاغ نشده است. این حکم برای ما قابل قبول نیست و با فرض اینکه صحبت‌های آقای محسنی اژه‌ای صحت دارد حتما نسبت به تجدید‌نظر خواهی در خصوص حکم دادگاه بدوی اقدام خواهیم کرد.

 

وکیل معاون اول دولت دهم در پاسخ به این پرسش که آخرین مراجعه شما به دادگاه چه زمانی بوده است، گفت: اواخر هفته گذشته به شعبه رسیدگی کننده مراجعه کردم اما هنوز حکمی صادر نشده بود.

 

وی با بیان اینکه اصلا فکر نمی‌کردم چنین حکمی برای موکلم صادر شود،‌ در پاسخ به این پرسش که آیا پس از اطلاع از صدور حکم و محکومیت آقای رحیمی با وی تماسی داشته است،‌گفت: هنوز موفق به صحبت با آقای رحیمی نشده‌ام.
 

سردبیر خبرگزاری آنا بازداشت شد

Posted: 01 Sep 2014 08:36 AM PDT

جرس: معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خبر دستگیری عمار کلانتری سردبیر خبرگزاری آنا وابسته به این دانشگاه را تایید کرد.

 

طه هاشمی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، گفت: تا آنجا که ما اطلاع داریم ظهر امروز ماموران به دفتر خبرگزاری آنا آمده اند و عمار کلانتری سردبیر این خبرگزاری را دستگیر کرده اند.

 

وی در رابطه با دلایل دستگیری کلانتری، ادامه داد: هیچ اطلاعی از این مساله نداریم و خودمان هم بابت این اتفاق تعجب می کنیم.

 

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: تعجب ما از این مساله است که چرا برای دستگیری یکی از نیرو های دانشگاه ازاد با مدیران بالا دستی به ویژه رییس دانشگاه هماهنگی نشده است.

 

وی تصریح کرد: به طور طبیعی حضور نیرو های امنیتی در دانشگاه باید با اجازه یا حداقل هماهنگی رییس دانشگاه باشد البته ما پیگیر دلایل این اتفاق هستیم.

 

ظهر امروز عمار کلانتری سردبیر خبرگزاری آنا در محل کار خود دستگیر شد. این خبرگزاری زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کند.

هاشمی رفسنجانی: حبس عده‌ای با اتهامات سیاسی، هیچ منفعتی برای جامعه ندارد

Posted: 01 Sep 2014 08:36 AM PDT

جرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصطلاح منافع ملی و حیاتی را دارای معانی خاص در سیاست خارجی دانست و با اشاره به سفر خویش به مسکو در زمان شوروی سابق گفت: در مذاکرات با گورباچف توافقاتی داشتیم که تأثیرات آنها در تقویت ایران برای دفاع از حریم آبی و خاکی کشور فراوان بود و هنوز هم پایه بسیاری از قراردادهاست.

 


به گزارش آفتاب، وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای آسیای میانه، گفت: هم دانش و تکنولوژی کشور را در موضوعات خاص ارتقاء دادیم و هم همسایگانی داشتیم که به خاطر رفتار انسانی ایران در سال‌های نیازمندی آنان، مشتاق گسترش روابط و مبادلات اقتصادی و بازرگانی با جمهوری اسلامی بودند.


هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای اتاق فکر مسائل بین‌المللی در معاونت بین‌المللی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اهمیت تصمیمات تاریخی در سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی اصول دارد و عرصه شعار نیست و نباید به جای استفاده از فرصت‌ها، به سوی تخریب فرصت‌ها برویم.

 

وی، سیاست ایران در مقطع پذیرش قطعنامه را یک نمونه از اتخاذ سیاست خارجی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت دانست و گفت: ادامه جنگ به ادلّه‌ای خاص، مصلحت کشور نبود و چنان حکیمانه وارد شدیم که همه کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا در سازمان ملل سند عزت مردم ایران و ذلت حزب بعث را امضا و بین‌المللی کردند.
 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ماجرای مک‌فارلین، گفت: با اتخاذ روش‌های سیاسی، عمده‌ترین نیازهای جنگ را که در آن مقطع قطعات هواپیما و رادارها و موشک‌های دریایی، ضد تانک و ضدهوایی بود، تأمین کردیم و پس از آن نیز چنان مدیریت کردیم که آمریکایی ها خودشان بر طبل رسوایی خود کوبیدند.
 


وی با ابراز تأسف از سیاست خارجی چند سال گذشته که بسیاری از فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کرد، گفت: چرا باید همسایگان ما برای همراهی با دشمنان ایران، بپذیرند که درآمدهای نفتی خویش را ارزان بفروشند؟!
 


هاشمی رفسنجانی با تشریح تفاوت‌های سیاست خارجی ایران در قبال کشورهای آسیای میانه، همسایگان و کشورهای عربی طی دولت‌های گذشته، گفت: در تعاملات با کشورهاست که تولیدات افزایش می‌یابند و اقتصاد رونق می‌گیرند.

 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت سیاست خارجی در نظم جهانی و احساس امنیت مردم، پیامدهای تروریستی سال‌های اخیر را نتیجه اشتباهات قدرت‌های جهانی طی دو دهه گذشته خواند و گفت: وقتی دچار روزمرگی سیاسی شدند و برای اهداف کوتاه مدت از گروه‌های تندرو حمایت‌های سیاسی و نظامی کردند، آتش آنها دامن خودشان را گرفت و امروز القاعده، طالبان، داعش و بوکوحرام، مخلّ امنیت سیاسی آنها و زندگی مردم حتی در قاره آمریکا و اروپا هستند.
 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اختلافات اخیر روسیه با آمریکا و غرب در ماجرای اوکراین اشاره کرد و گفت: اگر درست مدیریت نشود و براساس منافع کشورها و لج‌بازی‌های سیاسی عمل کنند، امنیت روانی غرب برای تأمین انرژی مخدوش می‌شود.

 

وی با تأکید بر اهمیت تحصیلات و تحقیقات آکادمیک برای تعمیق علمی و تحقق عملی آرمان‌های نظام در بعد سیاست خارجی، گفت: استادان و دانشجویان علوم سیاسی و مطالعات بین‌المللی پشتوانه‌های علمی کشور در امروز و آینده هستند و باید در فضایی آزاد، تحقیق و مباحثه کنند.
 


هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، با ابراز امیدواری از فراهم شدن زمینه‌ها برای آزادی همه آنها، اختلافات سلیقه و نظر را بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) «رحمه» خواند و گفت: آنچه که قرآن مسلمانان و به طور کلی انسان‌ها را از آن نهی کرده، تنازع است که فرد و اجتماع را فشل می‌سازد.

 

وی تعمیق فعالیت‌های نهادهای مدنی برای رشد آگاهی مردم مؤثر و ضروری دانست.

 

بر اساس این گزارش در ابتدای این دیدار هر یک از زنان عضو خانواده‌های زندانیان حاضر در این جلسه گزارشی از وضعیت جسمی و قضائی زندانی خویش ارائه و به خاطر بعضی از سختگیری‌های سلیقه‌ای گلایه کردند و هاشمی رفسنجانی نیز با ابراز همدردی با آنان که قبل و بعد از پیروزی انقلاب از شرایط زندان و زندانی آگاهی دارند، ضمن دعوت آنان به صبر و تحمل، گفت: مطمئن باشید مطالب شما را به جاهایی که لازم است، منتقل می‌نمایم.

محمدرضا رحیمی به حبس محکوم شد

Posted: 01 Sep 2014 04:16 AM PDT

جرس: سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به صدور حکم دادگاه بدوی در پرونده محمدرضا رحیمی، گفت: به دلیل اینکه قطعی نشده از بیان جزییات آن معذورم، اما در حکم صادره برای وی حبس و جزای نقدی وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری با اهالی رسانه با اشاره به صدور رای پرونده محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی‌نژاد، گفت: همان طور که قبلا گفته بودم از بیان جزییات یک حکم تا زمانی که قطعی نشده است، معذورم. اما حکم مربوط به این پرونده صادر شده، ولی چون هنوز قطعی نیست آن را اعلام نمی‌کنیم.

 

وی تاکید کرد که در حکم صادر شده برای وی حبس و جزای نقدی وجود دارد.

 

محمدرضا رحیمی که در دولت محمود احمدی‌نژاد، پست معاون اولی را به عهده داشت، مهمترین متهم پرونده فساد اقصادی بزرگ در بیمه ایران است.

 

محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به پرونده معروف نفتی (بابک زنجانی) گفت: از بیان جزییات این پرونده معذورم، اما مطالبی که در گذشته گفته‌ام اعم از بازداشت مدیر نفتی و بقیه افراد همچنان ادامه دارد و این افراد در بازداشت هستند.

 

وی افزود: در مورد رسیدن پرونده به وجوه نقدی که این متهم در داخل و خارج دارد، مطلب جدیدی ندارم و اکنون دسترسی به وجوه وی در خارج از کشور پیدا نشده است و در مورد سایر اموال وی در حال شناسایی هستیم.

 

وی افزود: اگر چنانچه از این امر مایوس شویم که وی اموال دیگری در خارج از کشور ندارد پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه می‌رود، ولی هنوز این موضوع مشخص نیست البته ظاهرا معلوم شده که وی پولی در خارج از کشور ندارد و اگر هم دارد ما امکان دسترسی به آن نداریم.

 

سخنگوی قوه قضاییه گفت که در پرونده فساد بزرگ بانکی، مهرگان امیرخسروی ( برادر مه آفرید) به صورت غیابی محاکمه و حکمش قطعی شده است.

 

وی اظهار کرد: اموال وی شناسایی و کارشناسی شده است و در آینده اموال وی جهت پرداخت دیون بانک‌ها و طلبکاران به مزایده گذاشته می‌شود.

 

وی درباره فردی که توسط عوامل شهرداری به قتل رسیده است، اظهار کرد: در این زمینه پرونده‌ای تشکیل شد و مشخص شد که پیمانکار شهرداری مقصر بوده است. درباره جمع‌آوری ضایعات بین افراد پیمانکار و آن فرد دعوایی رخ داده و ضاربین دستگیر شده‌اند که اکنون سه نفر در بازداشت هستند.

 

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی گفت: در دفعات گذشته هم گفتم که در مورد این پرونده تحقیق شده و امروز هم تحقیقات انجام شده است. امروز لایحه مربوطه اخذ شده و ان شاء الله این پرونده همچنان دنبال شود.

 

محسنی اژه‌ای درباره وجود روغن پالم در لبنیات گفت: از دادستان تهران این موضوع را پرسیدم و وی گفتند که هنوز گزارش رسمی یا شکایتی از وزارت بهداشت تحویل قوه قضاییه نشده است.

 

وی افزود: دادستان تهران در این زمینه نامه‌ای را به وزارت بهداشت نوشته و خواسته که اسنادی که دال بر این است که این روغن‌ها مضر هستند را بفرستد. امروز که در مورد این موضوع پرسیدم عنوان شد که هنوز اسنادی نرسیده است.

 

محسنی‌اژه‌ای درباره سقوط هواپیمایی که منجر به کشته و مصدوم شدن تعدادی از هموطنانمان شد، اظهار کرد: در این زمینه پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شد، کارشناسان مربوطه را فرستادند که در حال رسیدگی موضوع هستند، همچنین مسئولان ذیربط در دولت نیز در حال بررسی موضوع هستند.

 

سخنگوی قوه قضاییه درباره افرادی که با جعل عنوان وکیل تخلفاتی را انجام می‌دهند گفت: در جلسات گذشته گفته بودم که باید توجه بیشتری به افرادی که با واسطه یا بی‌واسطه در دستگاه قضایی مرتکب جرمی می‌شوند، شود.

 

وی افزود: علاوه بر مواردی که در جلسات قبل گفتم سه قاضی دیگر در این زمینه تحت تعقیب قرار گرفتند، 7 دلال و 21 وکیل نیز تحت تعقیب قرار گرفتند و دستگیر شدند.

 

وی گفت: به متخلفان نیز در این زمینه هشدار می‌دهم و مردم هم توجه داشته باشند که افرادی تحت عنوان وکیل، دلال و کارمند و ... از اعتماد مردم سوءاستفاده نکنند و اگر مواردی را دیدند به دادسرای انتظامی قضات و یا حفاظت اطلاعات قوه قضاییه اطلاع دهند.

 

وی یادآور شد: به عنوان مثال موردی داشتیم که فردی خود را به عنوان بازپرس دادستان کل کشور معرفی کرده و این عنوان جعلی را ساخته است، در صورتی که دادستانی کل کشور اصلا بازپرسی ندارد و مشخص شد که بیش از 50 مورد در این زمینه مهر جعل کرده‌اند.

 

  محسنی‌اژه‌ای در ادامه شصت و هشتمین نشست خبری خود با اهالی رسانه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در موردحادثه در زندان شهرکرد گفت: پرونده‌ای در رابطه با این موضوع تشکیل شد، اما به اتمام نرسیده است؛ زیرا تعدادی در این حادثه کشته شده‌اند و برای رسیدگی به این موضوع پرونده‌ مطرح است. لذا این پرونده در مرحله‌ رسیدگی قرار دارد.

 

وی ادامه داد: توضیحات مفصلی در این باره ارائه شد و شکی در این نیست که آتش سوزی عمدی بوده است، اما این که در چه شرایطی و چگونه بوده است در حال بررسی است و هنوز تحقیقات به پایان نرسیده است.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت پرونده‌ مهدی هاشمی اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعاتی که دارم دادگاه این فرد هنوز تمام نشده و ادامه دارد. دادگاه در مرحله تفهیم اتهام و اخذ دفاعیات وکیل مدافع و متهم است و امروز نیز هفتمین جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار شد.

 

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که پرونده‌ مدیر سابق ستاد سوخت به کجا رسید که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: کیفرخواست در رابطه با این پرونده صادر نشده و تحقیقات ادامه دارد. طبق آخرین اطلاعات تا 2-3 روز گذشته 2 نفر در رابطه با این پرونده بازداشت بودند، اما الان را نمی دانم.

 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد این که متهم پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که شرکتی به بابک زنجانی واگذار نشده است آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ تصریح کرد: من در ریز جزییات هر پرونده‌ای نیستم و اگر اطلاعاتی هم داشتم نمی‌توانستم آن را بیان کنم. در واقع ایشان به دادسرا احضار شدند و پرونده در حال بررسی است و امیدواریم زودتر به این پرونده رسیدگی و حکم مربوط به آن صادر شود.

 

سخنگوی قوه قضاییه درباره لایحه وکالت گفت:‌ ممکن است در یک لایحه مواردی غیرقضایی باشد، اما لایحه وکالت لایحه‌ای قضایی است و اگر درباره آنچه مدنظر قوه قضاییه است تغییرات اساسی داده شود به طور طبیعی مورد قبول دستگاه قضاییه نیست، البته ان‌شاءالله به آنجا هم نمی‌رسد.

 

وی افزود: نظر شورای نگهبان این است که اگر لایحه قضاییه بدون نظر دستگاه قضاییه به مجلس برود شورا آن را رد می‌کند و امیدواریم موضوع در مرحله ابتدایی حل شود.

 

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که با توجه به تغییر رئیس دیوان عالی کشور آیا صحبتی درباره پرونده کهریزک و این که نظر دیوان زودتر ارائه شود، شده است که محسنی اژه ای پاسخ داد: تغییر رئیس دیوان در پرونده فرقی را ایجاد نمی‌کند، ولی ما می خواهیم به طور کلی دیوان عالی کشور پرونده را زودتر بررسی کند. امیدواریم که این امر در مورد پرونده کهریزک انجام شود. با صحبتی که بنده با شعبه داشتم امید است که اظهار نظر شعبه اعلام شود.

 

محسنی اژه ای در مورد این موضوع که آیا آقای میرکاظمی وزیر اسبق نفت به رئیس قوه قضاییه در مورد مسائل مربوط به پرونده شان شکایتی کرده اند و یا خواستار رسیدگی به پرونده شده‌اند که سخنگوی قوه قضاییه گفت که در جریان این موضوع نیستم.

 

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که با توجه به اتفاقاتی که اخیراً‌ در مورد مسائل مربوط شهرداری پیش می‌آید مانند تصادف ماشین عروس در سال گذشته یا قتل کارگری توسط عوامل شهرداری بهتر نیست که شهرداری نظارت های دقیق‌تری را داشته باشد؟

 

محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: بنای دولت و حتی شهرداری این است که کارهایشان را برون سپاری کنند و بهتر است شهرداری بتواند از طریق پیمانکاران آزاد کارها را انجام دهد. متاسفانه افرادی که در شهرداری به کار گرفته می‌شوند گزینش نمی شوند و شهرداری باید توجه کند که از پیمانکاران تعهد بگیرید و از نیروهای منضبطی استفاده کند. اصل مطلبی که شما فرمودید قابل تأمل است و حتما باید پیمانکار و ضارب در این زمینه جوابگو باشند.

 

خبرنگاری به شوخی خطاب به سخنگوی قوه قضاییه گفت که آیا می توانیم بگوییم که در چند سال آینده شما رئیس قوه قضاییه خواهید بود؟ که محسنی‌اژه‌ای گفت: نه، نمی توانیم چنین چیزی بگوییم.

 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شهرام جزایری تا دو ما دیگر آزاد می‌شود، گفت: اگر پایان محکومیت اش باشد این امر طبیعی است. البته زمان آزادی وی را نمی‌دانم.

 

بر اساس این گزارش، محسنی‌اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ پرونده آزار و اذیت چند دانش آموز توسط ناظم مدرسه گفت: این فرد در دادگاه بدوی محکوم شده و چون حکم قطعی نیست از بیان جزییات آن معذورم، اما اجمالا برای این فرد یک حکم حدی تازیانه، 2 سال تبعید و محرومیت‌هایی از برخی مشاغل و مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

 

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که شنیده شده 36 روزنامه‌نگار، فیلم ساز و وبلاگ نویس احضار و دستگیر شده‌اند و خواستار توضیح سخنگوی دستگاه قضایی شد که وی گفت: شنیده شما دروغ است.

 

خبرنگاری با اشاره به موضوع فیلترینگ از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که آیا قرار است وایبر فیلتر شود؟ که حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: شورایی در این راستا تشکیل شده به نام شورای عالی فضای مجازی که در 17 اسفند سال 90 به تصویب رسید. سیاست‌های مربوط به فضای مجازی و اقدامات اجرایی بر عهده‌ی آن شوراست، البته این منافاتی با سایر دستگاهها که دارای مسئولیت هستند مانند وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ندارد.

 

وی ادامه داد: ان‌شاء الله تصمیمات اساسی در این راستا گرفته شود تا شاهد برخی از این مسائلی که این روزها مطرح است نباشیم و یا کمتر با آن مواجه شویم. همه‌ ما قائل به این هستیم که از تکنولوژی نهایت بهره‌برداری را کنیم، این را هم همه‌ ما قائل هستیم که پیوست‌های فرهنگی، امنیتی و زیرساخت‌هایی که متناسب با نظام ما است فراهم شود.

 

سخنگوی دستگاه قضایی ضمن بیان مثالی در همین راستا گفت: برای مثال امروز آب از همه چیز برای موجودات حیاتی‌تر است، اما آبی که می‌خواهد به شهر بیاید نیاز به تصفیه‌خانه دارد. ما وظیفه و مسئولیت داریم که آب بهداشتی به مردم برسانیم؛ زیرا اگر آب آلوده به مردم برسد ضررش بسیار زیاد است. لذا هیچ کس منکر نیست که سرعت اینترنت بالا برود و از تکنولوژی استفاده کنیم اما باید تلاش کنیم که آلودگی پیدا نکند تا جامعه و جوانان ما مبتلا به فساد نشود.

 

محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره‌ کانون نویسندگان پاسخ داد: هرچه که به حکم قانون تعطیل شود اگر در زمانی که این محدودیت ایجاد شده خلافش را عمل کند دادستان متعرض می‌شود. ممکن است فردی محرومیتی تا ابد در این زمینه پیدا کند که طبق قانون نمی‌تواند آن کانون را راه بیاندازد و باید منتظر بماند. همچنین اگر حکم انفصال از خدمت صادر شود نمی‌توان استخدام را انجام داد. در پاره‌ای از موارد در تکمیل حکم قاضی مجازات را تعیین می‌کند. در حال حاضر نمی‌دانم که به طور کلی این کانون منحل شده است یا خیر؟ و حضور ذهن ندارم که حکم زمان دار بوده یا زمان دار نبوده است.

 

خبرنگاری با اشاره به پرونده‌ وزیر سابق نفت و این که در وارد کردن بنزین‌های آلوده نقش داشته است از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که وی در پاسخ گفت: مسائل تخصصی است و باید بررسی شود. بله این موضوع مطرح است اما معمولا باید حتما کارشناس در این راستا نظر بدهد. این مساله در حد مطرح بودن موضوع است اما به مرحله‌ قابل قبولی نرسیده که ببینیم چنین چیزی صحت دارد یا خیر؟

 

خبرنگار دیگری سوال خود را این گونه مطرح کرد که طبق برنامه توسعه قرار است طرحی درباره تربیت و آموزش ظابطان قضایی نوشته شود در این زمینه توضیح دهید که محسنی اژه‌ای گفت: طرح نیست، بلکه لایحه است. در خصوص ضابطین قوه قضاییه آموزش های مستمری را داریم ولی مواردی است که باید تازه و نو شود؛ لذا برنامه منظمی در این زمینه با همکاری نیروی انتظامی در نظر گرفته شده، به عنوان مثال در رابطه با پلیس قضایی، قوه قضاییه موظف بود که لایحه‌ای ارائه دهد که دستگاه قضایی این لایحه را تدوین کرده، ولی همچنان لایحه مذکور در دولت مانده و به مجلس ارسال نشده است.

 

خبرنگاری با اشاره به اظهارات رییس کمیسیون تحقیق و تفحص از خودروسازان مبنی بر اینکه 13 پرونده این کمیسیون به دستگاه قضایی ارسال شده خواستار توضیح شد که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: تا آنجا که می‌دانم چیزی به قوه قضاییه واصل نشده است؛ در واقع تحقیقی که صورت می گیرد باید به مجلس فرستاده شود و اگر مجلس آن را تأیید کرد به قوه قضاییه می‌آید.

 

وی درباره رشد چشم‌گیر فشن شوها در تابستان و با توجه به اینکه اکثر این فشن شو ها از وزارت ارشاد مجوز دارند، برنامه دستگاه قضایی در این زمینه گفت: در دو سه نوبت این موضوع را گفتم که کشور ما اسلامی است و مردمانمان مسلمان‌اند؛ بنابراین همه انتظار دارند در شئونات مختلف مسائل اسلامی و قانونی رعایت شود.

 

وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی فرهنگ باید نهایت دقت را داشته باشد. با کمال تاسف تأیید می‌کنم که فسادی که در جامعه است خلاف شأن جمهوری اسلامی و مردم ماست و همه انتظار داریم که متولیان امر از جمله وزارت ارشاد دقت بیشتری را در این زمینه داشته باشند.

 

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد:‌ اگر جرم مشهودی اتفاق افتاد ضابطین ما موظف هستند که از وقوع جرائم مشهود جلوگیری کنند و قوه قضاییه هم به هر شکلی که از این موضوع مطلع شود قطعا با آن برخورد می‌کند.

 

وی درباره تعامل بین دولت و قوه قضاییه طی یک سال گذشته به ویژه در مفاسد اقتصادی گفت: شما این تعامل را چطور می بینید؟ به نظر من تعامل خوبی بین دولت و قوه قضاییه به ویژه در زمینه مفاسد اقتصادی بوده است. اکنون ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده و نمایندگان از قوه قضاییه در جلسات این ستاد شرکت می‌کنند که این ستاد بسیار فعال است.

 

وی افزود:‌ اگر بخواهیم تعامل دولت با قوه قضاییه مقایسه کنیم باید بگویم که بسیار فعالتر شده اند. در مورد پرونده های موردی از جمله پرونده نفت قوه قضاییه با دولت همگام پیش رفته است و در مورد پرونده های دیگری از جمله پرونده‌های 3 هزار میلیاردی تعامل خوبی بین دولت و قوه قضاییه بوده است؛ بنابراین اگر همه قوا از جمله دولت، مجلس و قوه قضاییه در جهت منافع ملی و مردم تعامل داشته باشند این امر می تواند باعث تقویت نظام و به نفع ما شود.

 

وی مجددا درباره لایحه وکالت یادآور شد که در مورد هر لایحه ای که مطرح می‌شود اقشار مختلف نقطه نظراتی را دارند که این موضوع هیچ اشکالی ندارد. مهم این است که آنچه که قانونی شد همه ملزم به اجرای آن باشیم. در لایحه وکالت نظر قوه قضاییه باید رعایت شود و اگر شاکله قضایی آن بهم بخورد حتما موضوع را به مجلس خواهیم گفت.

 

خبرنگاری گفت که رئیس‌جمهور اخیرا در سفر به اردبیل اعلام کرد که مسئولیت اجرای قانون اساسی را قرار است شروع کند آیا برای نحوه ورود رئیس جمهور به این حیطه سازوکار مشخصی وجود دارد؟

 

محسنی اژه ای پاسخ داد:‌ وظایف رئیس قوه مجریه در قانون اساسی آمده که اموری مصرح و روشن شده است و اگر مواردی نیاز به تفسیر داشته باشد شورای نگهبان آن را تفسیر می‌کند.

 

حسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره‌ اختیاراتی که رئیس قوه قضاییه می‌تواند به معاون اول خود تفویض کند، گفت: برخی از مواردی که در قانون اساسی در مورد قوه قضاییه آمده منحصر به شخص رئیس قوه است. در قانون تصریح شده که آن موارد قابل تفویض نیست که این موارد را نمی شود کاری کرد. برای مثال صدور ابلاغ قضایی برای هر کدام از قضات بر عهده‌ رئیس دستگاه قضا است اما در مقابل برخی دیگر از موارد قابل تفویض است که تعدادی از آنها احصاء شده و همین الان نیز واگذار شده و تعدادی دیگر هم ممکن است در آینده واگذار شود.

 

وی ادامه داد: تا الان برخی از امور مانند نظارت بر اصل 49 که اعلام هم شده به معاون اول قوه قضاییه تفویض شده است، اما ماده 18 جزو مواردی است که خود ریاست قوه قضاییه باید در رابطه با آن تصمیم بگیرد، اما برای تمهیدات مقدماتی قابل تفویض است. اصل قضیه که ریاست محترم قوه قضاییه باید دستور اعاده دادرسی بدهد بر عهده ریاست قوه قضاییه است.

 

 

 

 

مرتضوی برای پاسخ‌گویی به اتهامات گوناگون به دادگاه رفت

Posted: 01 Sep 2014 03:27 AM PDT

جرس: سعید مرتضوی که امروز، دوشنبه، برای  پاسخگویی در دادسرای کارکنان دولت حضور یافت درباره دلیل احضار را سه پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، شکایت فاضل لاریجانی است و شکایت وکلای عباس پالیزدار عنوان کرد اما وکیل خانواده محسن روح‌الامینی خبر داد امروز تفهیم اتهام جدیدی درباره پرونده کهریزک نیز به مرتضوی شده است.

 

وکیل مدافع خانواده‌ی محسن روح‌الامینی، از شهدای کهریزک، به خبرگزاری مهر گفت: بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت امروز به سعید مرتضوی در خصوص بخشی از پرونده کهریزک تفهیم اتهام کرد.

 

طاهری وکیل خانواده روح الامینی، اظهار داشت: سعید مرتضوی در خصوص بخشی از پرونده کهریزک که در دادسرا در حال رسیدگی است امروز توسط بازپرس تفهیم اتهام شد.

 

وی ادامه داد: این پرونده باید زودتر به دادگاه ارسال می شد. امروز به همراه عبدالحسین روح الامینی موکلم در دادگاه حاضر شدیم.

 

سعید مرتضوی بعد ازظهر پس از خروج ازدادسرای رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با مطالب مطرح شده در جلسه بازپرسی‌اش با تاکید بر این‌که «به بابک زنجانی حتی یک شرکت هم واگذار نشده است» گفت: با دلایلی که من مطرح کرده‌ام مشخص شد که کل گزارش تحقیق و تفحص دروغ بوده است.

 

اما سعید مرتضوی پیش از حضور در دادسرا با حضور در جمع خبرنگاران درباره دلیل حضورش در این مرجع قضایی گفت: در واقع سه پرونده در دادسرا دارم که یکی مربوط به پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی بود که به قوه قضائیه ارجاع شده و یکی دیگر از پرونده‌هایم مربوط به شکایت آقای فاضل لاریجانی است.

 

وی ادامه داد: پرونده سومم مربوط به وکلای عباس پالیزدار است که مدعی بودند غیرقانونی بازداشت شده‌اند.

 

وی ادامه داد: در هر سه پرونده لایحه دفاعیه خود را تنظیم و به دادسرا ارائه کردم، الان نیز برای ارائه توضیحات تکمیلی به دادسرا آمده‌ام. من رأس ساعتی که اعلام شده بود حاضر شدم و باید ببینم که بازپرس پرونده چه سوالاتی را می‌خواهد بپرسد.

 

مرتضوی در رابطه با لایحه دفاعیه خود در پرونده تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی، گفت: این لایحه 47 صفحه است و من همه مطالبی را که باید در بحث تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی پاسخ می‌دادم در این لایحه ذکر کرده‌ام.

 

یکی از خبرنگاران سوال خود را این گونه مطرح کرد که شما مدعی بودید نظام باید به شما مدال بدهد آیا هنوز بر این باور هستید که سعید مرتضوی در پاسخ گفت: این بحث یک نگارش ژورنالیستی و تحریف مطبوعاتی بوده است و به همین جهت مایل نیستم با برخی رسانه‌ها مصاحبه کنم؛ زیرا حرف‌هایی که گفته می‌شود تحریف کرده و آن‌گونه که دوست دارند منتشر می‌کنند. در واقع ما مدیون نظام هستیم و نظام دینی بر گردن ما ندارد؛ لذا به جرأت میگویم که این بحث را مطرح نکردم و هر زمان صدای ضبط شده مرا بیاورید آن زمان حرف شما درست است.

 

وی درباره پرونده کهریزک و حضور عبدالحسین روح‌الامینی در دادسرا گفت: به پرونده کهریزک بیش از 10 جلسه در دادگاه کیفری رسیدگی شد و دادگاه کیفری استان تهران نیز رأی مربوط به این پرونده را صادر کرد. ما به رأی صادر شده اعتراض کردیم و اکنون بیش از یک سال است که پرونده در شعبه نهم دیوان عالی کشور در مرحله فرجام خواهی است.

 

وی ادامه داد: اعتقاد راسخ من این است که در طول خدمتم در سازمان تأمین اجتماعی یک گام خلاف قانون برنداشته‌ام و همه اقدامات و دستورات را بر اساس قانون انجام داده‌ام.

 

مرتضوی افزود: برخی رسانه‌ها دروغ‌های بزرگی را مطرح کرده اند. مثلا گفتند که 137 شرکت از اموال سازمان تأمین اجتماعی را به بابک زنجانی داده‌ام که ارزش آن بیش از 30 هزار میلیارد تومان بود. حال سوال من اینجاست که زمانی که بابک زنجانی را بازداشت کردند آیا یک ریال از اموال تأمین اجتماعی نزد او بوده است؟

 

مرتضوی تصریح کرد: این نوع دروغ‌ها توهین به شعور مردم است؛ زیرا مردم از قوانین تأمین اجتماعی آگاه هستند و می‌دانند که حتی رئیس جمهور هم نمی تواند بدون مجوز قانونی حتی یک شرکت تأمین اجتماعی را واگذار کند.

 

سعید مرتضوی تصریح کرد: مطالب دیگر در موضوع تحقیق و تفحص دروغ و خوراک رسانه‌ای است و الان هم اگر رسیدگی قضایی شود می‌گویم یک سند بیاورید که ما یک شرکت به بابک زنجانی واگذار کرده‌ایم.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در این پرونده‌ها وکیل دارید و این‌که گفته میشود هیچ آدرسی از شما وجود ندارد تصریح کرد: در تمامی پرونده‌ها دفاع بر عهده خودم است و وکیل ندارم. همچنین آدرس را به بازپرس پرونده اعلام کرده‌ام و امروز نیز احضاریه به همان آدرس اعلام شده فرستاده شده بود.

 

بر اساس این گزارش، دادستان پیشین تهران که در پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی نیز متهم است روز گذشته به ایسنا گفت که حتما روز دوشنبه به دادسرا می‌رود.

 

پس از ارسال گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از سوی مجلس به قوه قضاییه پرونده‌ای در این زمینه مفتوح شد. پس از آن نیز جمعی از کارگران به اتهام تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، اختلاس و خیانت در امانت از مرتضوی شکایت کردند و به این پرونده نیز همزمان با رسیدگی به پرونده تحقیق و تفحص رسیدگی می‌شود.

 

به گزارش ایسنا عبدالحسین روح‌الامینی هم که در دادسرا حاضر شده بود، درباره علت حضور خود گفت که برای پیگیری بخشی از پرونده کهریزک که هنوز در دادسرا مفتوح است به اینجا آمده‌ام.

 

وی افزود: پیرامون پرونده کهریزک که در حال حاضر در دادسرا مفتوح است در دادسرا حضور یافته‌ام. هنوز بازپرس پرونده درباره این پرونده تصمیم‌گیری نکرده و این بخش از پرونده هنوز مفتوح است. باید تشکیل جلسه شود تا بتوان درباره روند پرونده اظهارنظر کرد.

 

هم‌چنین وکیل‌مدافع جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در شهرستان چابهار که از سعید مرتضوی به عنوان رییس وقت سازمان تامین اجتماعی در دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده‌اند، گفت: امیدوارم دادسرا با جدیت این پرونده را رسیدگی کند.

 

مصطفی ترک‌همدانی در جمع خبرنگاران گفت: مرتضوی پیش از این بر این باور بود که نظام باید به او مدال بدهد، اما امیدوارم امروز دیگر این ذهنیت را نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: در پرونده مرتضوی برخی رسانه‌ها اسناد و مدارک خوبی را منتشر کرده‌اند.

 

ترک همدانی در پاسخ به این پرسش که آیا سرانجام این پرونده مانند پرونده کهریزک می‌شود؟ تصریح کرد: اصلا فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد؛ زیرا در پرونده کهریزک شاکی خصوصی وجود داشت، اما در این پرونده علاوه بر وجود شاکی خصوصی، مدعی ‌العموم نیز می‌تواند وارد شود.

 

ترک‌همدانی اظهار کرد: مطابق ماده 104 قانون سازمان تامین اجتماعی در این پرونده، تصرف غیرقانونی صورت گرفته است.

 

وی افزود: در این پرونده به حقوق تعداد زیادی از کارگران تعرض شده و به غیر از ظاهرا مجلس نیز شاکی است.

 

ترک‌همدانی در پایان ابراز امیدواری کرد که دادسرا با جدیت این پرونده را رسیدگی کند.

 

به گزارش ایسنا، پیمان حاج محمود عطار یکی از شاکیان سعید مرتضوی نیز در جمع خبرنگاران گفت: صرف نظر از محتوای پرونده که مرجع قضایی باید آن را پیگیری کند سوال ما اینجاست که نظام اسلامی و مردم که به دنبال قانونمندی هستند تا کی باید بابت عملکرد مرتضوی هزینه بپردازند.

 

وی با بیان اینکه مرتضوی به عنوان دادستان وقت تهران تخلفاتی را مرتکب شده است، افزود: خواسته ما از قوه قضاییه این است که یک بار برای همیشه تکلیف اتهامات این فرد را روشن کند.

 

این شاکی سعید مرتضوی در ادامه با اشاره به دلیل شکایت خود از رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال 85 به مدت 3 ماه مشاور حقوقی هیات تحقیق و تفحص مجلس بودم و دبیری این کمیته بر عهده آقای پالیزدار بود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در این راستا ما به تخلفاتی رسیدیم، گفت: متاسفانه علیه ما اتهاماتی مطرح شد و ما دستگیر شدیم و مدتی در سلول انفرادی بودیم.

 

حاج محمود عطار با بیان اینکه اکثر افراد در این جریان تبرئه شدند، گفت که بر این اساس ما شکایت کردیم و دادسرای انتظامی قضات وی را تعلیق کرد.

 

وی درباره اینکه آیا در صورت عدم حضور مرتضوی در دادسرا برای او حکم جلب صادر می‌شود گفت: به طور قانونی صدور حکم جلب در صلاحیت بازپرس پرونده است.

 

روایت سعید مرتضوی از آن‌چه امروز در دادسرا گذشت

 

 در پایان جریان این رسیدگی سعید مرتضوی بعد ازظهر امروز پس از خروج ازدادسرای رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با مطالب مطرح شده در جلسه بازپرسی‌اش با تاکید بر این‌که «به بابک زنجانی حتی یک شرکت هم واگذار نشده است» گفت: با دلایلی که من مطرح کرده‌ام مشخص شد که کل گزارش تحقیق و تفحص دروغ بوده است.

 

وی اظهار کرد: عمده مطالبی که در جلسه مطرح شد مربوط به موضوع گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی بود.

 

وی با بیان این‌که «چند نفر از وکلا نیز به عنوان این‌که بیمه شده تامین اجتماعی بودند شکایاتی شخصی مطرح کردند» افزود: این افراد صلاحیت طرح شکایت را نداشتند ولی به دلیل این‌که محور اصلی بحث گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بود من به همه موارد پاسخ دادم.

 

وی با بیان این‌که «لایحه دفاعیه خود را به بازپرس پرونده ارائه دادم» خاطرنشان کرد: لایحه‌ای از قبل در 48 برگ و بیش از 400 صفحه تدارک دیده بودم که طی آن تمام اقداماتی که من در سازمان تامین اجتماعی انجام داده بودم به صورت مستند وجود نداشت. مصوبات هیات امنای سازمان مستند به مصوبات هیات مدیره سازمان و مستند به قانون سازمان تامین اجتماعی است.

 

مرتضوی با بیان این‌که «ایرادی در رابطه با بحث پرداخت‌ها به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود» اظهار کرد: من مستندانی از پرداخت‌های قبلی سازمان در سنوات و دوره‌های قبل و حتی در همین دوره ارائه کردم که همگی نشان می‌داد پرداخت ها همگی از وجوه غیرشمول صورت گرفته و به نمایندگان داده شده تا به افراد مستحق یا بیماران بیمه شده سازمان تامین اجتماعی که در حوزه انتخابیه‌شان قرار دارند پرداخت کنند. در این موضوع هیچ ایراد قانونی وجود ندارد و من مستندات ودلایل خود ر ا در این زمینه ارائه کردم و نسبت به همه مواردی که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، پاسخ دادم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که جلسه بعدی بازپرسی چه زمانی برگزار می‌شود؟ گفت: من هم دفاعیات خود را گفته‌ام و هم لایحه‌ام را ارائه کرده‌ام و همچنین مستندات را نیز ارائه داده‌ام. قاعدتا اکنون بازپرس پرونده باید پرونده را مطالعه کند.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: بازپرس پرونده به من گفت که چهار نفر از کارشناسان رسمی را برای پرونده من تعیین کرده‌اند و باید پس از بررسی‌های لازم اعلام نظر کنم.

 

مرتضوی افزود: البته ظاهرا بازپرس پرونده نسبت به بخش‌هایی از پرونده اعلام نظر کرده است؛ چراکه بخش‌هایی از آن را در جلسه قرائت کرد و در قسمت‌هایی که کارشناسان اعلام نظر کرده بودند هیچ تخلفی در رابطه با اینجانب گزارش نشده بود. بازپرس پرونده لایحه مرا مطالعه می‌کند و پس از بررسی مستنداتی که ارائه کرده‌ام چنانچه نیاز به توضیح باشد مجددا برای حضور در دادسرا از من دعوت می‌کند.

 

به گزارش ایسنا در ادامه سعید مرتضی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که در مورد مبلغ پرداختی به تشکل‌های کارگری مطرح شد اظهار کرد: در رابطه با کمک به کانون‌های کارگری و اتحادیه‌ها در مصوبات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی قانونی داشتیم که به هرکدام از این کانون‌ها و تشکل‌ها می‌توانیم از محل غیرشمول کمک کنیم. ما نیز این اقدام را انجام داده‌ایم و کمک‌های ما قانونی بوده و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی همچنین با بیان این‌که «موضوع اصلی گزارش تحقیق و تفحص مربوط به بابک زنجانی است» اظهار کرد: به بابک زنجانی حتی یک شرکت هم واگذار نشده است و من با دلایل و مدارکی که اعلام کردم مشخص شد که کل گزارش دروغ بوده است.

 

ناگفته‌های شاکیان «سعید مرتضوی»

 

یکی از شاکیان پرونده سعید مرتضوی گفت: در جلسه امروز قرار شد استعلام‌هایی از دیوان محاسبات و اداره حقوقی سازمان تامین اجتماعی در مورد مصادیق غیرشمول بودجه سازمان تامین اجتماعی انجام بگیرد؛ بنابراین برگزاری جلسه بازپرسی بعدی منوط به نتایج این استعلامات است.

 

پیمان حاج محمودعطار یکی از شاکیان سعید مرتضوی بعدازظهر امروز پس از اتمام جلسه بازپرسی سعید مرتضوی در جمع خبرنگاران مدعی شد که سعید مرتضوی وی را تهدید به شکایت به اتهام افترا کرده و وی پاسخ داده که از من شکایت کنید، من پاسخگو هستم.

 

وی با اشاره به جلسه امروز بازپرسی با بیان این‌که «ما در این جلسه حضور نداشتیم» خاطرنشان کرد: امروز فقط به پرونده کهریزک و با حضور شاکیان پرونده و همچنین به پرونده شکایت ما از سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی رسیدگی شد.

 

حاج محمودعطار گفت: در حال حاضر اعتراض ما نسبت به عملکرد سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی در دو بخش قابل بررسی است. یکی اینکه آقای مرتضوی طبق حکم دادگاه عالی انتظامی قضات قاضی معلق بوده و حق نداشته که به هیات وزیران انتقال پیدا کند.

 

وی افزود: زمانی که یک شخص یک رابطه استخدامی با دولت دارد هنگامی که این رابطه از سوی مرجع ذیصلاح تعلیق می‌شود انتقال یا ماموریتش به سازمان دولتی دیگر خلاف قانون استخدامی کشوری است. آقای مرتضوی توسط مرجع صالحه قانونی از رابطه استخدامی با دولت تعلیق شده بود و نمی‌توانست از قوه قضائیه در قالب رئیس ستاد مبارزه با قاچاق یا رئیس سازمان تامین اجتماعی یا مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی به هیات وزیران منتقل شود.

 

حاج محمودعطار معتقد است که هیچ‌کدام از این سمت‌های مرتضوی وجاهت قانونی نداشته است و هیات وزیران دولت آقای احمدی‌نژاد برای فرار از قوانین تشکیل جلسه دادند و طرحی را تصویب کردند که خلاف قانون بوده است.

 

وی بخش دوم اعتراض خود نسبت به عملکرد سعید مرتضوی را مربوط به پرداخت‌ها و دستوراتی که در سازمان تامین اجتماعی داشته عنوان کرد و گفت: سعید مرتضوی سمتش به عنوان مسئول سازمان تامین اجتماعی غیرقانونی بوده و همه پرداخت‌هایی که انجام داده چه با عنوان مراودات مالی که در ردیف بودجه و چه به عنوان مراودات مالی خارج از ردیف بودجه که غیرشمول نامیده می‌شود انجام داده است نیز تصرف غیرقانونی در اموال دولت به حساب می‌آید.

 

حاج محمودعطار در پایان اظهار کرد: پرسشی که ما از آقای مرتضوی و قوه قضائیه داریم این است که چرا آقای مرتضوی از مواردی که غیرشمول نامیده می‌شود به نمایندگان مجلس و اشخاص صاحب نظر و اختیار در ارکان نظام پرداخت‌هایی انجام داده‌اند و چرا این پرداخت‌ها را به من به عنوان وکیل دادگستری و یا به خبرنگاران نداده‌اند.

 

به گزارش ایسنا علیرضا دقیقی یکی دیگر از شاکیان سعید مرتضوی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درخواست ما از مرجع قضایی این است که همان‌طور که شهردار سابق را به اتهام پرداخت‌ها و اعطای سکه‌های طلا که از ردیف بودجه خارج شمول پرداخت کرده بود محاکمه کردند، در مورد سعید مرتضوی نیز اینگونه عمل می‌کنند؟

 

وی با بیان این‌که «ما انتظار داریم جلسه رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی مانند جلسه شهردار سابق به صورت علنی برگزار شود» اظهار کرد: ما منتظریم ببینیم که قوه قضاییه در مورد رئیس سازمان تامین اجتماعی که قانون و آیین‌نامه را به خاطر ریاست وی تغییر دادند، چگونه عمل می‌کند؟

 

دقیقی همچنین با انتقاد از ورود محافظان مسلح سعید مرتضوی در جلسه بازپرسی گفت: یکی از موضوعاتی که قلب من را به درد می‌آورد این است که زمانی که من وارد دادسرا می‌شوم حتی تلفن همراه خود را نیز باید تحویل بدهم اما با وجود اینکه بر اساس دستورالعمل‌ها همه افرادی که اسلحه حمل‌ می‌کنند باید هنگام حضور در جلسه بازپرسی اسلحه خود را تحویل دهند برخی از محافظان آقای مرتضوی با اسلحه و دستبند وارد جلسه می‌شوند و مرتبا این دو را به معرض نمایش می‌گذارند. آیا این افراد قصد ترساندن شاکیان را دارند؟

 

مصطفی ترک‌همدانی از دیگر شاکیان پرونده سعید مرتضوی نیز بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ماده 104 قانون تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از مواد قانون سازمان تامین اجتماعی اموال این سازمان را در حکم اموال دولتی می‌داند و تصرف غیرقانونی این اموال را در حکم اختلاس یا تصرف غیرقانونی در اموال دولتی می‌داند.

 

وی افزود: مطابق استدلالی که آقایان یعنی آقای سعید مرتضوی رئیس سابق تامین اجتماعی دارند می‌گویند که ما از قسمت منابع غیرشمول سازمان تامین اجتماعی مبالغ را به هرکس چه دولتی و چه غیردولتی، چه نیازمند و چه غیرنیازمند پرداخت می‌کنیم. با این احتساب اگر مدیری بخواهد اختلاس و یا تصرف غیرقانونی انجام دهد با وجود موضوع غیرشمول محال است که محاکمه شود.

 

ترک همدانی در پاسخ به این پرسش که آیا بازپرس پرونده در مورد گزارش مجلس شورای اسلامی پرسشی مطرح کرد؟ گفت: بازپرس پرونده در مورد گزارش مجلس شورای اسلامی پرسشی مطرح کردند و قرار شد که از دیوان محاسبات و اداره حقوقی سازمان تامین اجتماعی در مورد مصادیق غیرشمول بودجه سازمان تامین اجتماعی استعلام‌هایی گرفته شود.

 

وی در پایان در مورد زمان برگزاری جلسه بعدی بازپرسی اظهار کرد: جلسه بعدی بازپرسی منوط به نتیجه استعلام‌های دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و اداره حقوقی تامین اجتماعی است.

وکیل مهدی هاشمی: جلسات بیشتری برای ادامه دفاعیات لازم است/ واکنش به مطلب کیهان لندن

Posted: 01 Sep 2014 03:27 AM PDT

جرس: وکیل‌مدافع مهدی هاشمی با بیان اینکه مقدار زیادی از دفاعیات مهدی هاشمی باقی مانده است گفت: حداقل هفت الی هشت جلسه دیگر برای ادامه دفاعیات مهدی هاشمی برگزار خواهد شد.


به گزارش ایسنا، سیدمحمود علیزاده طباطبائی در پایان هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات موکلش در جمع خبرنگاران گفت: ‌در این جلسه ما به ادامه دفاعیات پرداختیم، ولی به دلیل اینکه جلسه غیر علنی است از بیان جزئیات آن معذور هستم.

 

وی با بیان اینکه همانطور که گفتم اتهامات مهدی هاشمی سیاسی است نه امنیتی و اقتصادی افزود: متهم این پرونده صرفاً‌ مهدی هاشمی است و پرونده متهم دیگری ندارد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند جلسه دیگر برای محاکمه مهدی هاشمی برگزار می‌شود، گفت‌: مقدار زیادی از دفاعیات ما باقی مانده و فکر می‌کنم حداقل 7 الی 8 جلسه دیگر برگزار شود.

 

علیزاده‌طباطبایی درباره وضعیت شکایت از نشریه 9 دی گفت: ما شکایت نکردیم، بلکه صرفا اعلام جرم کردیم و هنوز از نتیجه آن اطلاع نداریم.
 

 

واکنش علیزاده‌طباطبایی به مطلب کیهان لندن
 

وکیل‌مدافع مهدی هاشمی همچنین گفت که مطلب کیهان لندن در ارتباط با مهدی هاشمی سندسازی سرویس اطلاعاتی انگلیس است.

 

سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی پیش از آغاز هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات موکلش در این باره اظهار کرد: تمام مطالب منتشر شده در این راستا در ادامه تخریب آقای هاشمی است و من با سند و مدرک اثبات می‌کنم که این مطلب در راستای سندسازی سرویس اطلاعاتی انگلیس است.

 

وی درباره‌ انتشار مطالبی توسط مهدی هاشمی در فیسبوک گفت: این مطالب در پاسخ به مواردی است که علیه مهدی هاشمی در رسانه‌ها منتشر می‌شود وگرنه در آنها به جزییات جلسه غیرعلنی دادگاه اشاره نشده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل: عراق شاهد پاکسازی قومی و نژادی است

Posted: 01 Sep 2014 03:27 AM PDT

جرس: شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز (دوشنبه) در نشست اضطراری خود که به درخواست عراق برگزار شد اعزام گروه حقیقت‌یاب به این کشور را مورد بررسی قرار داد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این نشست ویژه که با حضور دیپلمات‌هایی از 47 کشور عضو برگزار شد، پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکوم کردن نقض سیستماتیک حقوق بشر و قوانین بین‌المللی توسط تروریست‌های داعش در عراق مورد بررسی قرار گرفت.

 

در این پیش نویس از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و رئیس جدید آن شاهزاده زید الحسین خواسته شده که یک گروه تحقیقاتی برای بررسی نقض حقوق بشر توسط داعش به عراق اعزام شود.

 

همچنین از جامعه بین المللی خواسته شده که تلاش‌های خود را برای کمک به عراق در برقراری صلح، ثبات و امنیت در مناطق تحت کنترل داعش تشدید کند.

 

شورای حقوق بشر در این نشست خود اعلام کرد که هشت هزار مسیحی به دلیل اقدامات وحشیانه داعش فرار کرده‌اند، نقض آشکار حقوق بشر در عراق رخ می‌دهد و این کشور شاهد پاکسازی قومی و نژادی است. یک میلیون و 200 هزار نفر در عراق آواره شده‌اند که نیمی از آنها کودک هستند.

 

در این نشست تاکید شد که افراد مسلح در عراق هزاران تن را کشته‌اند و جامعه بین‌المللی باید با این خشونت‌ها مقابله کند.

 

این شورا با بیان اینکه داعش کودکان را مجبور به شرکت در درگیری‌ها می‌کند اعلام کرد که داعش اقلیت‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را هدف حملات خود قرار داده است.

مسعود پدرام برای چهار روز به مرخصی آمد

Posted: 01 Sep 2014 02:22 AM PDT

جرس: مسعود پدرام، عضو شورای فعالان ملی-مذهبی، دیروز یکشنبه، برای مدت چهار روز از بند ۳۵۰ اوین به مرخصی آمد.

 

به گزارش رسانه‌ها، مسعود پدرام نویسنده و پژوهش‌گر اجتماعی و از اعضای شورای فعالان ملی – مذهبی است که به چهار سال حبس محکوم شده است. 

 

وی در آبان ماه ۹۰ برای تحمل محکومیت خود به زندان اوین رفت. هر چند در میانه این مدت بار دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس بیشتر نیز محکوم شد.