جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری از حمله نیروهای امنیتی به تجمع اعتراضی دراویش

Posted: 21 Sep 2014 07:27 AM PDT

جرس: شمار زنان و مردان حادثه دیده در حمله امروز نظامیان به دراویش محصور در خیابان بهشت از ۵۰ تن گذشت، در میان حادثه دیدگان یک کودک شش ماهه دیده می‌شود.

مجروح شدن بیش از ۵۰ درویش در حمله نظامیان

Posted: 21 Sep 2014 04:30 AM PDT

جرس: نیروهای امنیتی و پلیس امنیت تجمع اعتراضی دراویش گنابادی را به آشوب و درگیری کشاند.

 

به گزارش مجذوبان نور، نیروهای امنیتی و پلیس امنیت پس از محاصره چند ساعته دراویش در خیابان بهشت که حسینه دراویش گنابادی نیز در آن واقع است، این محل را به صحنه آشوب و درگیری تبدیل کرد.


نظامیان مستقر در خیابان بهشت با پرتاب گاز اشک آور میان دراویش محصور در نرده‌های یگان ویژه نیروی انتظامی، با باتوم به جان دراویش افتاده‌اند.

 

همچنین خبر رسیده است نیروهای امنیتی تونل باتوم درست کرده و با ضرب و شتم دراویش آن‌ها را به داخل حسینیه امیرسلیمانی واقع در کوچه معراج خیابان بهشت انتقال می‌دهند.

 

یک کودک ۹ ماهه در اثر پرتاپ مکرر گاز اشک آور دچار اختلال جدی تنفسی شده است، ۳ تن از دراویش دچار شکستگی سر شدند و بیش از ۵۰ مجروح به جای مانده است.

 

حملات خشونت بار ماموران به دراویش در حالی آغاز شده است که دراویش پیش از این اعلام کرده بودند حاضرند با پای خود و برای حفظ امنیت کشور به زندان بروند زیرا به رغم مصونیتی که در قانون و شرع دارند، از سوی عده‌ای از شارعان و قاضیان و حتی مقامات کشوری و دولتی بی‌دین و ضد امنیتی خوانده می‌شوند.

 

جمع صد‌ها نفری دراویش در حلقه تنگ شونده نیروهای امنیتی فریاد لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار سر می‌دهند.

 

غلام‌عباس توسلی: تندروی‌ها بی‌اخلاقی را به جامعه تزریق کرده‌اند

Posted: 21 Sep 2014 04:13 AM PDT

جرس: غلامعباس توسلی با بیان اینکه «هر عقل سلیمی به این نتیجه می‌رسد که در این شرایط همه مکلف به حفظ آرامش عمومی و همچنین دفاع از اهداف و منافع هستند. با این وجود همچنان شاهدیم که عده‌ای تندرو هر کاری را انجام می‌دهند تا بتوانند در کارِ دولت خلل ایجاد کنند که دلیل این تلاششان چه چیزی است و ریشه در چه مساله‌ای دارد، سئوالِ بی‌جوابی باشد.» معتقد است که شرایط برای دولت یازدهم شرایط حساس و البته سختی است.  




متن گفت‌گوی روزنامه آرمان، با غلامعباس توسلی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی، در پی می‌آید:

 

تندروي به عنوان دغدغه مطرح هست. تكليف جامعه دراين زمينه چيست؟

قبل از پاسخ دادن به پرسش لازم مي‌دانم بگويم كه تندروها دنبال اين هستند تا به اهداف خود برسند و به همين دليل بطور كاملا نااميد‌كننده‌اي نسبت به مسائل اصلي بي‌توجهي مي‌كنند و باعث مي‌شوند تا هزينه‌هايي به جامعه تحميل شود. به همين دليل بر همه واجب است تا با توجه به نقش و جايگاهي كه دارند، مقابله با آنها را به عنوان اصلي اصولي بر خود واجب بدانند.

 

دولت چه واكنشي بايد داشته باشد؟

دولت در شرايطي كارش را شروع كرد كه كشور انواع و اقسام تهديد‌ها را متوجه خود مي‌ديد. مشكلات اقتصادي و سياسي و همچنين رابطه با دنيا كه وضعيت مطلوبي نداشت تا اذهان عمومي اينطور نتيجه‌گيري كند كه دولتي كه مشكل دارد نبايد انرِژي و حواس خود را معطوف به پاسخگويي به عده‌اي كارشكن كند. به همين دليل بايد به آنها توصيه كرد كه اجازه بدهند تا دولتي كه روي كار است، همه پتانسيلش را در راستاي بهبودي شرايط هزينه كند و اينطور نشود كه هر كاري بكنند، اتهام بزنند يا اينكه سياه نمايي كنند. هيچ گروهي در دنيا با دروغ و چوب لاي چرخ گذاشتن به جايي نرسيده است، چرا جامعه با ناهنجاري‌هاي اجتماعي همصدا نخواهد شد و به همين دليل هم منافع ملي ضربه مي‌بيند و هم كارشكنان از نظر افكار عمومي زير سئوال مي‌روند. چرا كه هزينه‌هاي گزافي تحميل مي‌شود.

با چنين رفتارهايي وقت و هزينه‌هايي كه بايد صرف سازندگي و توسعه شود، صرف اين خواهد شد كه با چنين تحركاتي مقابله شود. به همين دليل در مواردي كه تهمتي زده مي‌شود بايد دستگاه‌هاي مسئول بطور مطلوبي اعمال قانون كند و اجازه ندهد تا برخي تخريبگر تلاششان را ادامه بدهند. همچنين بايد گفت كه ظلم به ديگري به نوعي ظلمِ به نفس هم هست و مطمئنا چهره‌هايي كه تخرب و كارشكني را اولويت مي‌دانند در مرور زمان محكوم به حاشيه نشيني خواهند بود. اصل مساله به اخلاق اجتماعي بر می‌گردد و بر اساس اصول اخلاقي است كه آنها از اين كار‌ها منع مي‌شوند. مشاهدات موجود و اتفاق‌هايي كه روزانه در حال افتادن هستند، هر عقل سليمي را به اين نتيجه مي‌رساند كه جامعه ما مشكل اخلاقي دارد دراين شرايط همه مكلف به حفظ آرامش عمومي و همچنين دفاع از اهداف و منافع هستند. با اين وجود همچنان شاهديم كه عده‌اي تندرو هر كاري را انجام مي‌دهند تا بتوانند در كارِ دولت خلل ايجاد كنند كه دليل اين تلاششان چه چيزي است و ريشه در چه مساله‌اي دارد، سئوالِ بي‌جوابي باشد.

 

البته عده‌اي در مقام نمايندگي هستند و به همين دليل اينطور مي‌گويند كه براي هر اظهارنظري مصونيت قانوني دارند.

 

قانون به نمايندگان مجلس مصونيت داده است تا بتوانند در راستاي كاهش دغدغه‌هاي مردم قدم‌هاي تاثيرگذار بردارند و همچنين در وظايف قانونيشان كوشا باشند. اما اينكه برخي بهانه‌گيري كنند و بر اساس نزاع‌هاي سياسي دنبال تسويه حساب باشند، چطور مي‌توان به آنها اين اجازه را داد كه هر حرفي را بزنند و هر كاري كه دلشان خواست را انجام بدهند. شاعر بزرگوار جناب سعدي مي‌فرمايند كه «دو چيز تيره عقل است، دم فرو بستن به وقت گفتن / و گفتن به وقتِ خاموشي » ما بايد ياد بگيريم كه هر حرفي را در موقعيت و زمان خودش بزنيم. تاكيد مي‌شود كه تندروها اين حق را ندارند كه با سوءاستفاده از موقعيت قانوني خود كارشكني كنند.

 

وظیفه ما در قبال كسانيكه تندروي و در نتيجه هزينه‌سازي مي‌كنند، چيست؟

 

در وهله اول كاري كه بايد كرد، اين است كه در انتخابات به چهره‌هايي كه به تندروي عادت كرده‌اند، راي ندهند تا هم كشور از هزينه‌هايشان رهايي پيدا كند و هم مردم اين پيام را به تندروها بدهند كه اين روش برايشان نتيجه‌اي غير از حاشيه نشيني و خارج شدن از متن ندارد. همچنين دولت بايد در برخي موارد حتما واكنش نشان بدهند و البته بهتر است كه در موارد نه چندان مهم، جوابي داده نشود تا هم وقت و هم انرژي دولت بي‌جهت هدر نرود. اما در مواردي شاهد تحركاتي هستيم كه به معناي واقعي كلمه هزينه‌ساز هستند كه حتما و قطعا دولتي‌ها بايد هم جواب بدهند و هم ايستادگي كنند تا خداي ناكرده سيستم تصميم‌گيري دچار اخلال نشود.

 

دولت در چنين فضايي كه مخالفان اصرار به كوك كردن‌سازمخالف دارند، در يكسال اخير چه كارنامه‌اي از خود برجاي گذاشته است؟

 

با توجه به فضايي كه در يكسال اخير ديده شد و همچنين با توجه به شرايط بسيار بدي كه كشور را درگير مشكلات اقتصادي مختلفي كرده بود، بايد گفت كه دولت يازدهم مي‌تواند به كارنامه سال اولش ببالد و اطمينان داشته باشد كه نقد منصفانه هم به نمره قبولي منتهي مي‌شود. تاكيد دارم بگويم كه در شروع كار دولت كشور شرايط دشوار و عجيبي را تجربه مي‌كرد.

 

چه شرايطي؟

 

ببينيد، در طول هشت سالي كه دولت احمدي‌نژاد روي كار بود بشتر به حاشيه‌ها توجه مي‌شد و دولت به جاي اينكه عمده دغدغه‌اش آرامش باشد به فكر حرف و حديثهايي كه درنتيجه خيري براي آحاد جامعه نداشت. اينطور بود كه اقتصاد خراب و تورم بالا رفت. واقعا چه كسي انتظار داشت كه قيمت ارز به يك‌باره سه برابر شود. به نظر من آن هشت سال به‌عنوان سال‌هايي كه سرمايه ملي روبه نزول گذاشت. درهشت سال شرايطي را به وجود آورده بود تا عملا دست دولت جديد براي فعاليت بسته بود و دقيقا به همين دليل است كه كارنامه يكساله دولت را كارنامه‌اي درخشان بايد توصيف كرد. البته تحول اقتصادي و كاهش تورم و توسعه را مي‌توان توفيق‌هاي مشخصي دانست كه نتيجه تصميم‌گيري دولت يازدهم است. همچنين نمي‌توان به سياست خارجي اشاره نكرد كه در يكسال اخير به خوبي فضاي پرتنش را به نحو احسن ترميم كرد. بايد نسبت به اين مساله دقت كافي داشت كه مشكلات موجود كه اتفاقا هزينه‌سازهم هستند، يادگاري‌هايي است كه از دولت‌هاي نهم و دهم به جا مانده است. البته مسببان آن شرايط هنوز هم فعال هستند و بطور دايم در اين فكر هستند كه به نوعي دوباره وارد صحنه شوند.

 

اين شرايط، شرايطي نگران‌كننده نيست؟

 

هست، خيلي هم هست. دولت در شرايطي مسئوليت بسيار دشواري را پيش روي خود مي‌بيند كه برخي در داخل با بهانه‌گيري به جاي اينكه با در نظر گرفتن وضعيت موجود به فكر همراهي باشند، هميشه در تلاشند تا به نوعي چوب لاي چرخ دولت بگذارند. دقيقا به همين دليل دلسوزان جامعه در انتظار انتخابات آتي هستند تا بلكه از طريق راي «نه»اي تاريخي به تندروها بگويند. بايد اميدوار بود تا با اميد به خدا، كشور در مسير رشد و تعالي قدم بردارد و به معناي واقعي كلمه آرامش را بيشتر ازگذشت تجربه كنيم.

رییس جمهوری فردا به نیویورک می‌رود

Posted: 21 Sep 2014 04:13 AM PDT

جرس: حسن روحانی، رئیس جمهوری فردا (دوشنبه) برای دومین بار برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند.



به گزارش ایرنا، رییس جمهوری قرار است در شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.

 

رئیس جمهوری صبح فردا پیش از عزیمت به نیویورک در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

 

«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت هفته گذشته قطعی شدن سفر رییس جمهوری به نیویورک را اعلام کرد.

 

شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سه شنبه گذشته (۲۵ شهریور) در مقر این سازمان در شهر نیویورک گشایش یافت و تا اول ماه اکتبر (۹مهر) به کار خود ادامه خواهد داد.

 

براساس برنامه منتشر شده توسط سازمان ملل، رییس جمهوری اسلامی ایران دومین سخنران نشست صبحگاهی ۲۵ سپتامبر (روز پنج شنبه) خواهد بود.

 

پیش از سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران، رییس جمهوری کامرون سخنرانی خواهد کرد.

 

در روز نخست نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۴ سپتامبر (چهارشنبه)، به ترتیب روسای جمهوری برزیل و آمریکا سخنرانی خواهند کرد.

 

همزمانی سفر روحانی با هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و ۱+۵ در نیویورک که از چهارشنبه هفته گذشته (۲۶ شهریور) با ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کا‌ترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده، بر اهمیت این سفر بیش از پیش افزوده است.

مخالفت وزارت اطلاعات با مرخصی ساجده عرب‌سرخی

Posted: 21 Sep 2014 04:10 AM PDT

جرس: درخواست مرخصی ساجده عرب سرخی با مخالفت وزارت اطلاعات روبه‌رو شد.  

 

به گزارش کلمه، وزارت اطلاعات دولت روحانی با مرخصی ساجده عرب سرخی که نزدیک به دو ماه است در زندان به سر می برد، مخالفت کرد.

 

هفته گذشته در اثنای دادگاه پرونده دوم ساجده عرب سرخی، قاضی صلواتی به خانواده این زندانی سیاسی گفته بود در آستانه بازگشایی مدارس و برای اینکه این مادر بتواند فرزند خردسالش را در اولین روز مهر راهی مدرسه کند، درخواست مرخصی کنند.

 

اینک بعد از یک هفته از ارائه درخواست مرخصی و با وجود گفته قاضی مبنی بر موافقت با مرخصی، مسئولان دادستانی می گویند وزارت اطلاعات دولت روحانی با این مرخصی مخالفت کرده است.

 

ساجده عرب سرخی که همزمان با بازگشتش به ایران، در دادگاهی غیابی به یک سال حبس محکوم شد و از دو ماه پیش محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین می گذراند، پرونده دومی نیز دارد که از سوی سپاه تشکیل شده است.

 

او در ماه های قبل از زندان، بارها برای بازجویی در خصوص پرونده دوم به صورت غیر قانونی احضار شده بود. وی چندی قبل در یادداشتی در این باره نوشت: روزی به بازجویم در سپاه گفتم اگر چشم شما به دادگاهی است که همین روزها قاضی بر آن ریاست می‌کند و تلاشتان برای تکمیل پرونده‌ای است که از حجم خالی‌ بودن آن ناگزیرید بارها سوال‌های تکراری بنویسید، چشم من به دادگاهی است که از دیروز تا فردای قیامت در قلب‌هایمان برقرار است و خداوندی به ریاست آن نشسته که چشم بر دهان هیچ بنده‌ای ندارد تا رأی نهایی را صادر کند.

 

ساجده عرب سرخی در حالی در پرونده اول به تبلیغ علیه نظام محکوم شد که مصداق این اتهام برای وی، نگارش چند دلنوشته برای پدرش در دوران بازداشت او در سال ۸۸ عنوان شده بود. آن حکم به صورت غیابی صادر شد و دادگاه حتی پس از درخواست واخواهی وی نیز امکان تجدید محاکمه و دفاع عادلانه را از او سلب کرد.

حسین مرعشی: مگر می‌شود کسی را بدون محاکمه از حقوق اولیه و طبیعی خود محروم کرد

Posted: 21 Sep 2014 03:51 AM PDT

جرس: حسین مرعشی با ابراز تاسف از ادامه حصر رهبران جنبش سبز گفت: نباید فراموش کرد که مملکت قانون و دادگاه دارد. مگر می‌شود کسی را که محاکمه نشده است، از حقوق اولیه و طبیعی خود محروم کرد. مسئولین امنیتی و قضایی در مورد این مساله باید در پیشگاه ملت و خداوند پاسخگو باشند. من هیچ توجیهی در ادامه این حصر نمی‌بینم. این کار جز مشوش کردن چهره جمهوری اسلامی و جز ضربه زدن به پیکره سیاسی کشور هیچ ثمره دیگری ندارد. ادامه حصر هم غیرقانونی و هم خلاف اخلاق و انصاف است.

 

حسین مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌گو با ایلنا ابراز عقیده کرد که  تشکیل حزب "ندا" باعث ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان نخواهد شد چرا كه بدنه اصلاحات بعد از تجربه سال 84 پراكندگی را سم دانسته و با هم متحد خواهند بود به همین دلیل همه طیف‌های اصلاح‌طلب در همراهی با خاتمی برای رسیدن به اجماع تردیدی ندارند. وی همچنین تاكید می‌كند كه صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات مورد تایید قرار نخواهد گرفت و اگر بگیرد به دلیل یك اصل كلی مبنی بر اینكه هیچ سلسله پادشاهی در ایران برای دو بار به حکومت نرسیده است رای نخواهد آورد.مرعشی درباره احتما به قدرت رسیدن پایداری‌ها هم می‌گوید مردم به تفكرات داعشی رأی نخواهند داد.حسین مرعشی در بخش دیگر این مصاحبه به مساله حصر اشاره كرده و می‌گوید حتما مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی هم این سیاست را تایید می‌کنند که فعلا اولویت کشور این نیست که روحانی بخواهد وارد شود و مساله حصر را تمام کند. حتما اولویت فعلی کشور این است روحانی وارد شود و ایران را از پیچیدگی‌‌های پرونده هسته‌ای نجات بدهد و اقتصاد ایران را در معرض باز شدن گره‌ها قرار دهد.

 

متن مصاحبه ایلنا با حسین مرعشی به این شرح است:

 

 

بدنه اصلاحات در همراهی با خاتمی تردیدی ندارد

 

*نظر شما در مورد پیشنهاد منتخب‌نیا پیرامون تشکیل جبهه واحد اصلاحات چیست؟

 

این جبهه واحد به اعتقاد من هم‌اکنون هم وجود دارد. اساسا هیچ تفرقه‌ای در جبهه اصلاحات نیست. با وجود شخصیتی مثل سیدمحمد خاتمی در راس جریان اصلاحات ما از این بابت مشکلی نداریم و نخواهیم داشت.

بنابراین این جبهه وجود دارد و آقای منتخب‌نیا هم عضوی از این جبهه است. ممکن است چند نفری هم رهبری خاتمی و جریان اصلاحات را قبول نداشته باشند و دل‌شان بخواهد که کارهایی انجام دهند، اما بدنه اصلاحات در همراهی با خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات تردیدی ندارد.

ما بعد از تجربه سال 84 خود را اصلاح کردیم و الان با هم متحد هستیم چون پراكندگی سم است.

 

*نقدهایی که به شورای مشورتی آقای خاتمی وارد می‌شود را چقدر می‌پذیرید؟

 

آقای خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات جمعی را برای مشورت دعوت می‌کند، این جمع تصمیم نمی‌گیرند. در واقع این جمع ارتباط آقای خاتمی با احزاب و گروه‌های مختلف را برقرار نگه می‌دارد.تصمیمات در احزاب گرفته می‌شود و در این خصوص مشکلی هم نیست.

 

*شما چقدر بحث اعمال نفوذ این شورا در لیست‌های انتخاباتی را می‌پذیرید؟

من به هیچ وجه این مساله را قبول ندارم.

 

*یکی از انتقادات مطرح شده این است در انتخابات شورای‌شهر تهران از همین اعمال نفوذ استفاده شد و سه نفری معرفی شدند که باعث حذف سه کاندیدای حزبی شدند.

این طور نیست؛ این سه نفر را هم احزاب پیشنهاد دادند. برای مثال راستگو کاندیدای حزب کار بود و شورای مشورتی خاتمی دستی در این کار نداشت. پس احزاب کار خود را می‌کنند. شورای مشورتی هم به آقای خاتمی مشورت می‌دهد و هم رابطه خاتمی با احزاب را مستحکم نگه می‌دارد.

 

*یکی از مباحثی که در عرصه سیاسی امروز مطرح می‌شود، این است که حزب کارگزاران با عارف مشكل دارد. شما چقدر به این مساله اعتقاد دارید که کارگزاران می‌تواند در انتخابات مجلس آینده از ظرفیت عارف استفاده کند؟

ما با هیچ کس مخالف نیستیم؛ به هر حال آقای عارف از شخصیت‌های خوب کشور هستند و مادامی که در چارچوب جبهه اصلاحات حرکت می‌کنند ـ که تااکنون نیز حرکت‌شان بر همین مدار بوده ـ کسی با ایشان مخالفتی نخواهد داشت.

ما با هیچ کس دشمنی نداریم. کارگزاران صلح تمام است.

 

تشکیل حزب "ندا" باعث ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان نخواهد شد

 

 

*نظر شما در مورد تشکل حزب «ندا» چیست؟ به عقیده شما چقدر ضرورت دارد تا به شاخه جوانان در جریان اصلاحات بیشتر اهمیت داده شود؟

هیچ مشکلی از این جهت وجود ندارد. همه احزاب شاخه جوانان دارند و این شاخه در همه احزاب هم بسیار فعال است.

ممکن است برخی از جوانان توقعاتی داشته باشند. ما به آنها میدان می‌دهیم تا خودشان برخی مسائل را تجربه کنند. اما جوانان نباید بخواهند که به تنهایی همه مسائل را تجربه کنند. آنها باید به تجربیات گذشته بیشتر مراجعه کنند.

من معتقدم تشکیل حزب "ندا" هیچ اشکالی ندارد. یک حزب دیگر به احزاب اصلاح‌طلب اضافه شده است. با این مساله اتفاق خاصی نمی‌افتد.

قطعا این مساله موجب ایجاد افتراق و شکاف میان اصلاح‌طلبان نخواهد شد. در ایران ما به تعداد افراد حزب داریم چه اشکالی دارد اگر این حزب هم در کنار دیگر احزاب کشور به کار خود ادامه بدهد.

 

*چقدر احتمال دارد که در انتخابات مجلس آینده مطهری هم در لیست اصلاح‌طلبان قرار گیرد؟

هنوز برای اظهارنظر در این مورد زود است. باید ببینیم که شورای نگهبان فرصتی به رقابت می‌دهد یا خیر.

 

 

مواضع سیاسی مطهری حتی از مواضع اصلاح‌طلبان جدی‌تر و پررنگ‌تر است

 

*اگر فرض کنیم که این فرصت داده شده باشد، باز هم این احتمال وجود دارد؟

مطهری در مسائل سیاسی مواضعش حتی از مواضع اصلاح‌طلبان هم جدی‌تر و پررنگ‌تر است. ولی در مسائل فرهنگی یک مرتبه چرخش فوق‌العاده‌ای را از او می‌بینیم. اگر قرار شد مطهری در لیست اصلاح‌طلبان باشد، باید در مسائل فرهنگی کیسه‌ای به او بکشیم و او را قدری ملایم کنیم.

 

احتمال حضور مطهری در لیست اصلاح‌طلبان وجود دارد

 

*پس این احتمال هست که مطهری در لیست اصلاح‌طلبان باشد؟

بله؛ در عالم سیاست احتمال هر چیزی وجود دارد.

 

*چقدر ممکن است که اعتدالیون در انتخابات مجلس آینده به شکل واحد عرصه شوند؟

اعتدالیون یعنی چه کسانی؟

 

*منظور طیف حامی دولت است...

از نظر ما دولت از جریان اصلاحات جدا نیست و اصلاحات هم جدای دولت نیست.

 

*نظر شما به طور کلی در مورد مساله حصر چیست؟

بنده واقعا از ادامه این وضعیت متاسف هستم. ما در جمهوری اسلامی گاهی تصمیماتی بنابر ضرورت‌هایی می‌گیریم اما بعد که حتی آن ضرورت‌ها هم تمام می‌شود و شرایط هم تغییر می‌کند، این تصمیمات برای ما اصل می‌شود. ما همیشه در کشور این مشکل را داشته‌ایم.

مثلا در روابط ایران و امریکا به خاطر پناه دادن شاه توسط آمریکایی‌ها درست یا غلط دانشجویان‌مان سفارت آمریکا را اشغال کردند، اما بعد از سال‌ها و از بین رفتن این ضرورت و پاک شدن صورت مساله حتی در حالیکه شاه هم مرد، اما روابط تیره و تار ما با امریکا تبدیل به اصلی شد که سال‌ها ما را سرگرداند.

در مساله حصر هم با فرض اینکه و باز هم با فرض اینکه کسی تایید کند که در مقطعی لازم بود چنین اتفاقی بیفتد، باید توجه کرد که امروز صورت مساله عوض شده است.

 

سال گذشته تمام طرفداران موسوی و کروبی به روحانی رای دادند

 

امروز دیگر احمدی‌نژاد در صحنه سیاسی کشور نیست. انتخابات جدیدی برگزار شده و طرفداران موسوی و کروبی سال گذشته به روحانی رای دادند و او رئیس جمهور ایران شده است و فضای اختلاف به سمت فضای دوستی و تفاهم پیش می‌رود و به عبارت دیگر فضا سازنده شده است. ولی حصر امروز به یک اصل در کشور تبدیل شده است.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد که مملکت قانون و دادگاه دارد. مگر می‌شود کسی را که محاکمه نشده است، از حقوق اولیه و طبیعی خود محروم کرد. مسئولین امنیتی و قضایی در مورد این مساله باید در پیشگاه ملت و خداوند پاسخگو باشند.

من هیچ توجهی در ادامه این حصر نمی‌بینم. این کار جز مشوش کردن چهره جمهوری اسلامی و جز ضربه زدن به پیکره سیاسی کشور هیچ ثمره دیگری ندارد. ادامه حصر هم غیرقانونی و هم خلاف اخلاق و انصاف است.

 

نباید فکر کرد که با انتخاب یک رئیس جمهورهمه مسائل تمام می‌شود

 

*در زمینه رفع حصر با توجه به اینکه روحانی بارها اعلام کرده که "دولت به تمام وعده‌های خود عمل خواهد کرد" فکر می‌کنید چقدر دولت توان اقدام در این زمینه را دارد؟

در ساختار جمهوری اسلامی اینگونه نیست که اگر رئیس‌جمهور پیمانی با مردم بست، اختیارات مربوطه در دسترس وی باشد که به همه وعده‌ها عمل کند. یعنی نباید فکر کرد که با انتخاب یک رئیس جمهور همه مسائل تمام می‌شود.

البته روحانی هم تلاش‌های خود را دارد اما روحانی یک تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی کرده است و به نظر من هم این اولویت‌بندی درست است. روحانی تمام تمرکز خود را در حال حاضر روی حل مسائل بین‌المللی ایران به ویژه مساله هسته‌ای و مذاکرات گذاشته است، تا کشور را از خطر درگیر شدن به بحران‌های پیچیده نجات دهد.

 

موسوی و کروبی هم رویکرد روحانی را قبول دارند

 

البته بنده هم اطلاعی از آقای موسوی و کروبی ندارم، ولی با شناختی که از این دو بزرگوار دارم، می‌توانم قاطعانه به شما بگویم که حتما مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی هم این سیاست را تایید می‌کنند که فعلا اولویت کشور این نیست که روحانی بخواهد وارد شود و مساله حصر را تمام کند. حتما اولویت فعلی کشور این است روحانی وارد شود و ایران را از پیچیدگی‌‌های پرونده هسته‌ای نجات بدهد و اقتصاد ایران را در معرض باز شدن گره‌ها قرار دهد.

 

عدم ترمیم زخمه‌های فتنه احمدی‌نژاد خلاف تدبیر و انتظار است


به نظر من آقای روحانی تقریبا واقع‌بینانه با مسائل کشور برخورد می‌کند که من فکر می‌کنم این رویکرد هم مورد تایید اصلاح‌طلبان و هم شخص موسوی و کروبی هم می‌تواند باشد. هر چند که ترمیم نشدن زخم‌های ناشی از فتنه‌های احمدی‌نژاد در سال 88 هم خلاف تدبیر و هم خلاف انتظار است.

 

*برخی معتقدند که حل نشدن مساله حصر به اقتدار نظام ضربه می‌زند، شما چقدر با این نظریه موافق هستید؟

بستگی دارد که اقتدار را چه تعریف کنیم؛ اگر اقتدار را در پایگاه مردمی نظام بدانیم، قطعا ادامه این روند به اقتدار نظام ضربه می‌زند. اما اگر در واقع اقتدار را قدرت دادگاه‌ها و زندان‌ها و محاکم امنیتی بدانیم، باید بگویم که ادامه خیر بر اقتدار اثری نخواهد گذاشت.البته من معتقدم که فتنه اصلی کارهایی بود که احمدی‌نژاد انجام داد.

آنچه در سال 88 اتفاق افتاد و واقعیت داشت این بود که احمدی‌نژاد آمد یک بازی فرافکنانه‌ای را آغاز کرد و آن را ادامه داد.

هدف او هم مشخصا این بود که نیروهای اصیل انقلاب را از رهبری جدا کند و با تنها گذاشتن رهبری به ایشان ضربه بزند، اما موفق نشد. مشکل احمدی‌نژاد، آقای هاشمی، خاتمی و ناطق‌نوری نبود او از نظر خود این شخصیت‌ها را تمام شده می‌دانست و به دنبال تضعیف نهاد رهبری بود.

او می‌خواست با ایجاد رنجش بسیاری از چهره‌ها را کنار بگذارد، اما نتوانست. ریشه‌ها و پیوندها در درون خانواده انقلاب به قدری قوی بود که کسی مثل احمدی‌نژاد نتوانست این بازی را پیش ببرد. در واقع فتنه واقعی هم همین بود.

 

با وجود هاشمی کسانی که هنری برای ارائه ندارند امکان فعالیت‌ پیدا نمی‌کنند

 

*آیت‌الله هاشمی از شخصیت‌هایی است که نه تنها در دولت احمدی‌نژاد حتی در دولت روحانی هم توسط تندروها مورد هجمه قرار گرفته و می‌گیرد. برخی معتقدند که هجمه‌هایی که این روزها به خانواده هاشمی وارد می‌شود، در واقع به نوعی انتقام‌گیری از آیت‌الله هاشمی است.

آقای هاشمی از شخصیت‌های تاثیرگذار در دوران مبارزه، استقرار نظام و دوران جنگ و دفاع مقدس است. با حضور شخصیتی مثل آیت‌الله هاشمی خیلی از افرادی که هنری برای ارائه ندارند، امکان حضور و نفوذ و فعالیت پیدا نمی‌کنند. هاشمی یک شخصیت انقلابی است که همواره یار امام و پشتیبان رهبری بوده است.

در این میان یک عده تنگ‌نظر هم وجود دارند. در حالیکه وجود شخصیتی مثل آیت الله هاشمی برای کشور یک پشتوانه و فرصت است. یک عده این فرصت را برنمی‌تابند و مدام بهانه‌جویی می‌کنند. هر چند که آقای هاشمی هم به این مسائل عادت کرده است.

 

امیدوارم نسبت به اتهام مهدی هاشمی هم عادلانه برخورد شود

 

امروز سر و صداهای این بهانه‌جویان به خانواده هاشمی رسیده در حالیکه فائزه هاشمی محکومیت سیاسی داشت و سپری کرد و در مورد فرزندان دیگر آیت‌الله هاشمی هم موردی از تخلف وجود ندارد. در مورد مهدی هاشمی اتهاماتی مطرح شده که امیدوارم دادگاه به آن هم به شکل عادلانه رسیدگی کند.

 

*برخی نسبت به این مساله انتقاد دارند که چرا به پرونده افرادی مثل احمدی‌نژاد و مرتضوی با سرعت برخی پرونده‌های دیگر و با شفافیت سایر پرونده‌ها رسیدگی و اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گیرد. نظر شما در این مورد چیست؟

من امیدوارم که به دور از مصلحت‌اندیشی به پرونده‌ها رسیدگی شود. نمی‌توان گفت دستگاه قضا باید به دور از سیاست به مسائل مربوطه رسیدگی کند، این حرف پذیرفته نیست. به هر حال دستگاه قضایی هم جزیی از حاکمیت است و حتما تدابیر و سیاست‌های کلی حاکمیت در سیاست‌های دستگاه قضایی هم تاثیر می‌گذارد، اما در امر قضاوت نباید این اثرگذاری وجود داشته باشد.

 

*اخیرا برخی گذاشتن شرط سنی برای هیات رئیسه مجلس خبرگان را مطرح می‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

ما امیدواریم که خداوند به آیت‌الله مهدوی کنی شفا بدهد و دیگر نیاز به رئیس جدید نباشد، اما برای انتخاب هیات رئیسه مجلس خبرگان هم تنها اعضای این مجلس نظر می‌دهند.

در خبرگان هیچ قانونی که بخواهد هاشمی را برای حضور در هیات رئیسه خبرگان محدود کند، وجود ندارد. اکثریت اعضای خبرگان هم به آیت‌الله هاشمی اعتماد فوق‌العاده‌ای دارند.شرط سنی برای مجلس خبرگان بسیاری از اعضای آن را با محدویت مواجه می‌کند.در صورت گذاشتن شرط سنی در مجلس خبرگان قطعا بسیاری از اعضای فعلی از جمله آیت‌الله یزدی و جنتی هم با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد. با این حال برای گذاشتن هر شرطی در آیین‌نامه مجلس خبرگان اعضای آن باید رای بدهند.

 

*چقدر احتمال دارد که جریان حامی احمدی‌نژاد بتواند در انتخابات مجلس آینده مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد؟

اولا که نمی‌توان نام این را جریان گذاشت. فردی می‌گفت که من پیری و جوانی‌ام با هم فرقی ندارد. چون در جوانی هم نمی‌توانستم سنگ مقابل منزلم را بردارم و امروز هم که پیر شده‌ام از این کار ناتوانم. مساله احمدی‌نژاد هم همین طور است؛ او تا زمانی که بود، نتوانست برای خودش و تیمش و ماندگاری خود در سیاست کاری کند.

 

از هر کسی که بخواهد فعالیت سیاسی سالم انجام بدهد، واهمه‌ای نداریم

 

*اما با این حال آنها جلساتی برگزار می‌کنند و در حال تدارک دیدن برای حضور در انتخابات مجلس هستند...

ما از هر کسی که بخواهد فعالیت سیاسی سالم انجام بدهد، واهمه‌ای نداریم. اما اینکه احمدی‌نژاد بتواند در این کشور منشا یک حرکت سیاسی باشد که توسط نظام تایید شود یا به وسیله مردم حمایت شود را جزو محالات می‌دانم.

احمدی‌نژاد بیشتر از مشایی مورد سوءظن نظام است

 

*چقدر مساله جدایی احمدی‌نژاد و مشایی را واقعی می‌دانید.

مگر از هم جدا شدند؟

 

* اینطور می‌گویند.

با این حال هم به نظر من خود احمدی‌نژاد بیشتر از مشایی مورد سوءظن نظام است.

 

*به نظر شما واکش طیف اصول‌گرا به بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست چگونه خواهد بود؟

من کسی را در جبهه اصول‌‌گرا و یا حتی جبهه پایداری نمی‌شناسم که از بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه قدرت حمایت کند. جبهه پایداری از تفکری که احمدی‌نژاد به ظاهر منادی آن بود، حمایت می‌کند نه از خود احمدی‌نژاد.

 

صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات مورد تایید قرار نخواهد گرفت

 

*اما پایداری‌ها این را به جریان اصول‌گرا القا می‌کنند که اگر شما در انتخابات مجلس آینده پشت جریان احمدی‌نژاد قرار نگیرید، موفقیتی نخواهید داشت.

من این تصور را ندارم. من فکر نمی‌کنم در عرصه سیاسی کسی بتواند پیش بینی قطعی کند. اینها نظرات شخصی است که پشتوانه‌ای ندارد و حتی ارزش طرح هم ندارد.

به نظر من که احمدی‌نژاد اصلا وارد انتخابات نمی‌شود، اگر هم بیاید اصلا صلاحیت او مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

 

مردم به تفکرات داعشی رای نخواهند داد

 

*حاکمیت افکار تند در کشور چقدر می‌تواند به نظام آسیب برساند...

به حکومت رسیدن این تفکرات در کشور نیاز به رای مردم دارد و قطعا مردم نیز به چنین تفکرات داعشی رای نخواهند داد.

در این رابطه دو فرض وجود دارد، اول اینکه انتخابات در ایران انتخاباتی باشد که به وسیله نظام سیاسی به نوعی ملایم و کمرنگ مدیریت شود. در نظام سیاسی مدیریت شده افکاری مثل افکار آیت‌الله مصباح و احمدی‌نژاد تایید نخواهد شد.

در انتخاباتی هم که انتخاب کاملا از هر نظر بر عهده مردم گذاشته شود و انتخابات هدایت نشود، مردم ایران این تفکر را نمی‌پسندند.

بخش مهمی از این تفکرات تند دکان و کاسبی است. به نظر من نه رسایی چندان اعتقادی به آقای مصباح دارد و نه اینکه دلواپس دین به این معنا است. طرح حکومت اسلامی و دین و انقلابی بودن برای برخی افراد همفكر آقایان ابزارهای کاسبی است.

مردم سال‌هاست که از تفکراتی مثل مصباح یزدی فاصله گرفته‌اند

تفکر آیت‌الله مصباح تفکر محترمی است؛ اما اگر قرار باشد این تفکر از طرف مردم ایران رای بگیرد، باید یادآور شد که سال‌هاست مردم از این تفکر فاصله گرفته‌اند.

 

*با همه این بحث‌ها خبرها حاکی از آن است که احمدی‌نژاد و تیم پایداری در حال تدارک برای حضور در انتخابات آینده است. شما این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هیچ سلسله پادشاهی در ایران برای دو بار به حکومت نرسیده است و احمدی‌نژاد هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

*برخی معتقدند عمر این دولت بیش از چهار سال نخواهد بود.

هنوز خیلی زود است که بخواهیم در این مورد صحبت کنیم. هنوز دولت روحانی در حال آغاز حرکت خود است. من هم فکر نمی‌کنم این حرف درست باشد یعنی عمر این دولت چهار سال نخواهد بود.

 

*با توجه به برخی از تفکرات تند در جامعه روحانیت مبارز چقدر ضرورت دارد تا امثال آیت‌الله هاشمی و ناطق نوری جایگاه خود را در این جریانات دوباره تجدید کنند؟

اگر امثال آقای شجونی در تشکل‌های سیاسی کشور نباشند، دیگر کسی قدر آیت‌الله هاشمی، خاتمی و ناطق نوری را نخواهد دانست.(خنده)

 

* نظر شما نسبت به گشت‌های موتوری و به طور کلی گشت ارشاد چیست؟

من اگر به عنوان یک مسلمان معتقد به جامعه و فرهنگ نظام ایران نگاه کنم، فکر می‌کنم که متولیان دین و فرهنگ از کم‌تاثیری یا حتی بی‌تاثیری سیاست‌های فرهنگی خود در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی باید خیلی متاسف باشند و به خود بیایند.

راه تاثیرگذاری مثبت بر جامعه و تحت تاثیر قرار دادن فرهنگ، این مسیرها نیست. اگر ما شیوه‌های تربیتی و رفتار و منش و کردار خود را تغییر ندهیم، هیچ امیدی نمی‌توانیم به آینده فرهنگی ایران داشته باشیم. همانطور که در طول 35 سال گذشته رفتارهای غلط، آثار معکوس داشته است، بحث گشت ارشاد هم از اشتباهاتی است که مردم به ویژه جوانان را از دین زده می‌کند و اعتقادات آنها را تضعیف می‌کند. امیدوارم دوستان فرصت بدهند که با مسائل فرهنگی و تربیتی جامعه هم عالمانه برخورد شود.

 

*نظر شما نسبت به بحث تفکیک جنسیتی که توسط شهرداری تهران مطرح شد، چیست؟

 

بحث تفکیک جنسیتی یک مساله سیاسی بود

با شناختی که من از آقای قالیباف دارم، فکر نمی‌کنم که این موضوع اعتقادی باشد قطعا این یک مساله سیاسی خواهد بود. البته بنده اطلاعی ندارم اما قالیباف قاعدتا باید با مشکلاتی در اداره شهرداری مواجه شده باشد که یک موضوع فرعی را امروز تبدیل به یک مساله اصلی کرده است و تلاش می‌کند پشت آن پنهان شود.

من قالیباف را اینگونه شناخته‌ام که درد او این نیست که خانم‌ها با آقایان تماس دارند یا خیر. قالیباف سال‌هاست که از این مسائل عبور کرده است. تا امروز ایشان را ندیدم که بپرسم چه مشکلی دارد ولی خیلی تعجب کردم از جناح اصول‌‌گرا که بازی قالیباف را خوردند و تحت تاثیر آن قرار گرفتند. یعنی قالیباف یک بازی فرعی را شروع کرد اصول‌‌گرایان هم سراغ آن رفتند و این مساله به موضوع اصلی آنها تبدیل شد.
 

تاکید کروبی بر پیوستن حزب اعتماد ملی به جبهه اصلاحات

Posted: 21 Sep 2014 03:51 AM PDT

جرس: قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، از پیغام مهدی کروبی به اعضای این حزب برای عضویت در جبهه اصلاحات خبر داد.

 

رسول منجب نیا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با تاکید بر آن که مهدی‌ کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی، با شروع دوباره فعالیت‌های این حزب موافق است گفت: ایشان چندبار از طریق پیغام‌هایی که به ما رسیده است اظهار موافقت کرده‌اند. می‌دانید که حزب اعتماد ملی تاکنون در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضویت نداشت اما ایشان تاکید داشته‌اند که یک نفر به عنوان نماینده در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بفرستیم که ما هم وفق خواسته ایشان در نخستین جلسه فرد مورد نظر را به شورای هماهنگی معرفی می‌کنیم.

 

حزب اعتمادملی درصدد است تا پس از موافقت مهدی کروبی، دبیرکل، فعالیت‌های حزب را دوباره آغاز کند. آنها اگرچه تمام بانک اطلاعاتی خود را از دست رفته می‌بینند اما در تلاش هستند تا با برگزاری جلسه رسمی شورای مرکزی اقدامات تازه‌یی را برای به سامان رساندن امور و فعالیت مجدد حزب صورت دهند. مقامات این حزب با ورود به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نقش پررنگ‌تری در انتخابات مجلس آتی خواهند داشت و با توجه به ساختار استانی خوبی که طی سال‌های گذشته تشکیل داده بودند، می‌توانند یکی از بازوهای تاثیرگذار جریان اصلاحات در شهرستان‌ها باشند تا آنها بتوانند در جریان انتخابات مجلس فضا را به نفع خود تغییر دهند.

 

حزب اعتماد ملی قرار است چگونه به فعالیت‌هایش ادامه دهد؟

همان‌طور که گفته‌ایم تصمیم داریم به‌زودی حزب را دوباره فعال کنیم.

با چه مکانیزمی؟

تلاش ما این است که با مکانیزم‌های قانونی راه فعالیت دوباره را در پیش بگیریم. می‌خواهیم طبق قانون عمل کنیم. در حال حاضر ارکان حزب وجود دارد و در استان‌ها هم اعضا و علاقه‌مندان حزب آمادگی دارند تا فعالیت‌ها را دوباره شروع کنند.

مقدمات بازگشایی دوباره حزب چیست؟

ما در شرایط کنونی نیاز به بازسازی، تجدید‌نظر و فعال کردن برخی فعالیت‌ها داریم. مشغول به انجام رساندن تمهیدات لازم هستیم و به‌زودی طی جلسه‌یی با حضور شورای مرکزی تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

در حال حاضر فعالیت اعضای شما چگونه است؟

الان در بسیاری از استان‌ها افراد مشغول هستند البته هنوز دفتر استانی حزب راه‌اندازی نشده اما جلسات هفتگی برقرار است و کار خودشان را می‌کنند. استان تهران هم از همه استان‌ها فعال‌تر است و دفتر هم دارد.

دفتر مرکزی حزب چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

دفتر مرکزی را هنوز راه‌اندازی نکرده‌ایم. ان‌شاءالله اگر مقدمات فراهم شود تمام استان‌ها فعالیت خود را به صورت روشن پیگیری می‌کنند. برای راه‌اندازی دفتر مرکزی هم مقدماتی لازم است که بخشی از آن مربوط به تشکیل جلسه و توجیه کردن دوستان شورای مرکزی است و بخشی هم مربوط به فراهم کردن امکانات و تهیه اطلاعات لازم است.

بسیاری از وسایل و منابع اطلاعاتی ما در جریان پلمب کردن دفتر مرکزی توسط افرادی که هنوز نمی‌دانیم متعلق به کدام نهاد یا سازمان بوده‌اند، برده شده و هنوز پس نداده‌اند. ما هم بارها گفته‌ایم هر کس وسایل را برده به ما برگرداند.

آیا این موضوع را از طریق نهادهای مسوول پیگیری کرده‌اید؟

ما نمی‌دانیم چه کسی دفتر را پلمب کرده است. در فضای به هم ریخته سال 88 عده‌یی بدون حکم وارد ساختمان دفتر مرکزی شدند و پس از آنکه کارمندان دفتر از آنها تقاضای ارایه حکم بازرسی داشتند، گفتند حکم را به دبیرکل نشان داده‌اند.

افراد ناشناس بدون ارایه حکم و به زور با حبس کردن کارمندان در یکی از اتاق‌های ساختمان وسایل را برداشتند در یک نیسان ریختند و رفتند.

واقعا درست نیست اموال به ما برنگردد. هنوز کسی پاسخی به ما نداده است. این اقدام باعث شده تا ما مجبور شویم اطلاعات اعضا را از نو به دست بیاوریم که کاری سخت است و نیاز به زمان دارد.

با این حال در مصاحبه‌های مختلف و از طرق گوناگون موضوع را به وزارت اطلاعات منعکس کرده‌ایم اما هیچ کس تا به حال اطلاعی به ما نداده است.

ساختمان فک پلمب شد؟

بله. آن ساختمان استیجاری بود و صاحب ملک توانست با پیگیری‌هایی که انجام داد پلمب را باز کند.

در برخی محافل سیاسی شنیده می‌شود شاخه جوانان حزب اعتماد ملی درصدد فعالیت مجزا و جدی است. آیا جوانان حزب شما هم به دنبال راه‌اندازی تشکیلات جدیدی هستند؟

شاخه جوانان ما مشغول فعالیت هستند و در حال انجام کار هستند و تمام کارها را با هماهنگی ما انجام می‌دهند. جلسات‌شان با حضور خود من است و در کارهای‌شان کسب تکلیف می‌کنند و هیچ نا‌هماهنگی یا خدای‌ناکرده انشعابی وجود نداشته است.

نکته‌یی که باعث به وجود آمدن چنین شایعاتی می‌شود این است که طبق اساسنامه حزب تمامی شاخه‌ها ضمن شروط و پیش‌نیازهایی می‌توانند تبدیل به سازمان شوند که شاخه جوانان نیز از این قانون مستثنی نیست. اعضای این شاخه معتقدند شرایط و ضوابط تبدیل شدن به سازمان را دارند. اما ما موضوع را منوط کردیم به مصوبه شورای مرکزی که امیدواریم با شکل‌گیری جلسات این مساله نیز طرح و به شکل صحیحی مدیریت شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که شخص دبیرکل حزب نیز با شروع دوباره فعالیت‌ها موافق هستند.

بله. دبیرکل کاملا موافق هستند و چندبار از طریق پیغام‌هایی که به ما رسیده است اظهار موافقت کرده‌اند. می‌دانید که حزب اعتماد ملی تاکنون در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضویت نداشت اما ایشان تاکید داشته‌اند که یک نفر به عنوان نماینده در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بفرستیم که ما هم وفق خواسته ایشان در نخستین جلسه فرد مورد نظر را به شورای هماهنگی معرفی می‌کنیم.

تشکیل جلسه شورای مرکزی و به تبع آن راه‌اندازی دوباره حزب چقدر زمان می‌برد؟

امیدواریم زمان زیادی نبرد و زودتر به نتیجه برسیم.

ادامه تخریب خانه‌های تاریخی شیراز/ استاندار فارس: کم‌کاری از میراث فرهنگی است

Posted: 21 Sep 2014 12:13 AM PDT

جرس: این روزها یکی از بحث‌های روز شیراز، تخریب خانه‌های تاریخی است؛ خانه‌هایی که هنوز و بعد از گذشته صد سال و بیشتر، تک و توک میان صدها خانه‌ی بافت فرسوده، جاخوش کرده‌اند و مانند خوش‌نشین‌ها، تا کاری به‌ کارشان نداشته باشیم، حداقل فرونمی‌ریزند و با خاک یکسان نمی‌شوند.


 

به گزارش ایسنا منطقه فارس، شاید موریانه به جان چوب‌هایشان بیفتد و گذر ایام رنگ کدورت بر چهره‌شان بکشد و دست بی‌میل صاحبان خانه‌ها، ماله‌ی مرمت بر سر و رویشان نکشد، اما آنقدر استخوان‌بندی محکمی دارند که صد سال دیگر هم پا برجا بمانند، بی‌آنکه حتی دیوارشان مثل دیوار باغ جهان‌نما و هفت‌تنان، کمر به سمت گودبرداری‌های نابجا و مرمت‌های نه‌چندان کارشناسی خم کند.

 

دیر زمانی از آن روز نمی‌گذرد که به‌ بهانه برخورد با معتادان و منقل‌خانه‌ها، پای ضابطان قانون به خانه‌های تاریخی کشیده شد و انتشار عکس‌ها در خبرگزاری ایسنا، ترمزی بود بر سرعت بی‌مهابای تخریب و تخریب و تخریب ... اما این‌بار دیگر نه پای نیروی انتظامی در میان است، نه بهانه منقل‌خانه، بحث حول محور گروهی ناشناس!! می‌چرخد، گروهی ناشناس با چند لودر، در میان کوچه‌ پس کوچه‌های پشت شاهچراغ، جایی که تردد برای دوچرخه و موتور و انسان هم سخت است، می‌آیند و خراب می‌کنند و با مخالفان این عمل درگیر هم می‌شوند.

 

به گزارش ایسنا،‌ کار تخریب خانه‌های تاریخی این‌بار به مرکز کشید و کارشناسان و مدیرانی آمدند و جلسه‌ای و .. اگر چه براساس نظر یکی از معاونت‌های میراث فرهنگی فارس که به روابط عمومی آن اداره توصیه کرده بود خبرگزاری ایسنا را از حضور این‌ گروه مطلع نکنند!!! اما جلسات هیچ خروجی نداشت جز اینکه ادعای مجوز نداشتن طرح توسعه بافت فرسوده شیراز مطرح شد.

 

استاندار فارس اما در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار ایسنا، ابتدا معتقد بود در این خصوص به‌ اندازه کافی در رسانه‌ها خبر منعکس شده است.

 

سیدمحمد احمدی با تاکید براینکه طرح بهسازی و نوسازی هزار و 400 هکتار بافت فرسوده شیراز مصوبه دارد،‌ خاطرنشان کرد: در این محدوده تعدادی خانه میراثی و تعدادی خانه ارزشی وجود دارد، میراثی ثبت ملی است، ارزشی شماره ثبت ندارد، اما ارزشمند و تاریخی است.

 

وی در نهایت انگشت را به سمت میراث فرهنگی نشانه رفت و گفت: من با آقایانی که از تهران آمده بودند ملاقاتی داشتم و به آنها هم گفته‌ام که کم‌کاری از میراث است.

 

احمدی ادامه داد: اگر میراث فرهنگی پول بگذارد و این خانه‌ها مرمت بشود، مشکلات حل می‌شود، نه اینکه یک خانه به‌ صرف اینکه ارزشی یا میراثی است بدون متولی بماند و بشود بیغوله و محل تجمع معتاد و مشکلاتی را ایجاد کند.

 

استاندار فارس گفت: سرمایه‌گذاری حاضر است خانه‌های ارزشی را مرمت کرده و در آنها سرمایه‌گذاری کند، اما امکان این اقدام فراهم نشده است.

 

احمدی درباره تخریب‌های اخیر بدون تایید یا تکذیب آن گفت: می‌گویند در روند تخریب‌های اخیر یک خانه ارزشی هم خراب شده، من خبر دقیق ندارم، اما این‌ را هم گفته‌ام که خودشان (میراث فرهنگی) مقصر هستند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نیز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی در تخریب‌های اخیر هیچ نقشی نداشته است.

 

هوشنگ عشایری با بیان اینکه می‌گویند هنگام تخریب این خانه‌ها بین تخریب‌کنندگان و تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی درگیری اتفاق افتاده گفت: تشخیص اینکه چه کسی این اقدام را انجام داده قاعدتا کار دشواری نخواهد بود.

 

عشایری در خصوص شکایت میراث فرهنگی فارس از اداره راه و شهرسازی فارس گفت: ما به لحاظ قانونی، دستگاه متولی طرح توسعه حرم محسوب می‌شویم و من به‌عنوان مدیر این مجموعه، به‌هیچ عنوان از دوستان میراث فرهنگی گلایه‌ای ندارم، چون به‌ لحاظ قانونی آنان باید از یک دستگاه شکایت می‌کردند تا پرونده‌ای مفتوح و موضوع مشخص شود.

 

مدیرکل راه و شهرسازی در عین‌حال طرح توسعه حرم را دارای مجوز دانست و گفت: براساس مصوبات شورای سیاست‌گذاری طرح توسعه حرم، قرار شد املاکی که در محدوده قرار دارند پس از رایزنی و توافق با مالکان، خریداری و تخریب شوند.

 

عشایری با تصریح اینکه خانه‌ تاریخی تخریب شده توسط کارشناسان راه و شهرسازی شناسایی شده بود،‌ گفت: مصوبه شورای سیاست‌گذاری هم تخریب خانه‌های اطراف خانه مورد نظر بود، اما نمی‌دانم چه دلیل گروهی که مشخص نیست این اقدام را انجام داده است.

 

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: خانه پورنواب قرار بود در آینده به موزه راه و شهرسازی فارس تبدیل شود، لذا ما برای این خانه برنامه داشتیم؛ مانند برنامه‌ای که در سایر بخش‌های طرح توسعه داشتیم و اجرا کردیم.

 

عشایری گفت: در مسیر احداث خیابان 9 دی خانه‌های تاریخی موجود در مسیر شناسایی شدند و بعد از انجام مرمت، دو واحد آن به دو خبرگزاری و یک واحد به انجمن دوستداران میراث فرهنگی و تعدادی دیگر نیز به فعالان بخش‌های مختلف مردمی واگذار شد تا ضمن بهره‌برداری از آنها در نگهداری نیز تلاش کنند، اگرچه مالک این خانه‌ها دولت است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با تاکید بر اینکه همه مسئولان در همه بخش‌ها دغدغه مسائل میراثی و تاریخی را داشته و دارند، گفت: اینکه راه و شهرسازی در این تخریب‌های اخیر دخیل بوده است را صراحتا و با شدت تکذیب می‌کنم، اما بلاخره دستگاه قضایی مسئولیت اصلی در رسیدگی به موضوع را دارد.

 

مدیر حوزه تولیت حرم احمدی و محمدی(ع) نیز پیش از این در جمع خبرنگاران و باز هم در پاسخ به خبرنگار ایسنا اعلام کرده بود که آن تولیت دستگاه بهره‌بردار است و در موضوع اجرا دخالتی نداشته و ندارد.

 

حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور نیز با تاکید براینکه طرح توسعه حرم دارای مجوزهای قانونی و اعتبارات مصوب است، گفت: شورای سیاست‌گذاری طرح توسعه حرم تنها مسیر اجرای این طرح را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کند.

 

به گفته مسئولان میراث فرهنگی کشور، موضوع این تخریب با شکایت آن سازمان در یکی از شعب دادگستری استان فارس و در شیراز مراحل رسیدگی را طی می‌کند.

عبدالله و احمدزی امروز توافق‌نامه تشكیل دولت وحدت ملی امضا می‌كنند

Posted: 21 Sep 2014 12:13 AM PDT

جرس: «عبدالله عبدالله» و «اشرف غنی احمد زی» رقبای انتخاباتی افغانستان امروز -یکشنبه - توافق‌نامه‌ای را امضا می‌کنند که بر اساس آن یک دولت وحدت ملی در این کشور روی کار خواهد آمد.


 

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، این توافق‌نامه در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان در شهر کابل امضا می‌شود و به موجب آن اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهوری جدید افغانستان و عبدالله عبدالله نیز رئیس شورای اجرایی این کشور خواهند شد.

 

ریاست شورای اجرایی سمتی مانند نخست‌وزیری است.

 

افغانستان پس از برگزاری دور دوم انتخابات در خردادماه، با اعتراض عبدالله عبدالله به نتایج دچار بحران شد و از آن زمان تاکنون تشکیل دولت جدید در این کشور به تعویق افتاده است.

 

جامعه جهانی و از جمله آمریکا به این اتفاق واکنش نشان داده است.
 

محاصره دراویش درخیابان بهشت

Posted: 20 Sep 2014 11:46 PM PDT

جرس: نیروهای امنیتی و انتظامی از ساعات اولیه صبح امروز یکشنبه ۳۰ شهریور حدود ۳۰۰ درویش گنابادی عضو کمپین کوچ به زندان اوین را که قصد ادامه تجمع ناکام روز گذشته‌شان در مقابل دادستانی را داشتند به محاصره سربازان و خودروهای انتظامی درآورده‌اند.

 

 

 

به گزارش مجذوبان نور، دراویش اینک در تنگنای محاصره ماموران که مانع از حرکت آن‌ها به سمت دادستانی می‌شوند قرار گرفته و صدای فریاد از خیابان بهشت به گوش می‌رسد.


این افراد که در میان آن‌ها نزدیک به ۵۰ زن نیز حضور دارند توسط مامورین انتظامی و ماشین‌های ون و انتظامی محاصره شده‌اند تا جمعیت به سمت کاخ دادگستری و دادستانی کشیده نشود.


همچنین خبر رسیده است در جریان وقایع امروز خانم نازیلا نوری، پزشکی که به تازگی خطاب به آقای حسن روحانی رییس جمهور ایران نامه نوشته و از وی خواستار پایان بخشیدن به ستم بر دراویش گنابادی و تصحیح حرف‌های وزیر اطلاعات شده بود، توسط نیروهای مستقر در خیابان بهشت دستگیر شده است.


دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی از صبح روز گذشته به دنبال اعلام این خبر که قصد تجمع صلح آمیز با دستان و چشم‌های بسته در مقابل دادستانی دارند در محدوده بازار تهران مورد حمله ماموران قرار گرفته و از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ شب دیروز قریب به ۸۰۰ نفر از آنان بازداشت شدند.


این دراویش با اعلام اینکه ساعت ۹ امروز مقابل دادستانی گردهم خواهند آمد گفته بودند هدفشان از برگزاری تجمع مقابل دادستانی پایان بخشیدن به حملات خودسر‌ها به پیروان متصوفه و برداشتن نگاه امنیتی از دراویش است و در صورتی که مسوولان به خواسته ایشان توجه نکنند حاضرند خودخواسته و بدون درگیری به زندان بروند.


یادآور می‌شود این کمپین از زمانی راه افتاده است که ۹ درویش گنابادی محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز در اعتراض به رفتارهای غیرقانونی با دراویش دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند . ‬‎