جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پاسخ آیت الله سیستانی به پرسش هایی درباره خرید و فروش کالای اسرائیلی

Posted: 04 Sep 2014 09:08 AM PDT

جرس: آیت الله سیستانی به پرسش هایی درباره خرید کالای اسرائیلی پاسخ داد.

 

 به گزارش شفقنا متن پرسش ها و پاسخ ها به این شرح است:

پرسش: آیا جایز است از مغازه هایی خرید کرد که آنها قسمتی از سود کار خود را برای کمک به اسراییل اختصاص داده اند؟

پاسخ: جایز نیست.

پرسش: به خاطر ماموریت شوهرم درآمریکا در محله یهودی نشین زندگی میکنیم و همه یهودی هستند آیا برای ما اشکال ندارد از این مغازه ها خرید می کنیم و دیگر اینکه در فروشگاه ها مواد گوشتی با مارک حلال موجود میباشد ایا صرف نوشته ما می توانیم از آنها مصرف کنیم یانه ؟

پاسخ: اگر به دولت صهیونیزم کمک نمیکنند اشکال ندارد .

مجرد نوشته کافی نیست باید اطمینان به صحت آن پیدا کنید .

 

همچنین حضرت آیت الله سیستانی به دو پرسش در همین ارتباط به مخاطبان انگلیسی زبان پاسخ داده اند که اصل پرسش و پاسخ و ترجمه آن به این شرح است:

Question: I know there is a company which is helping Israel monthly. What is the fatwa about working in such a company and purchasing its products?

 

Answer: If it allocates part of its income for supporting Israel, it is not permissible.

پرسش: در صورتی که می دانیم یک کمپانی به اسرائیل کمک می کند، فتوای شما درباره اشتغال در این کمپانی و خرید کالاهایش چیست؟

پاسخ: اگر [این کمپانی] بخشی از سودش را به حمایت از اسرائیل اختصاص می دهد، جایز نیست

2Question: Is it permissible to buy or sell Israeli products?

Answer: It is not permissible.

پرسش: آیا خرید و فروش کالا های اسرائیلی مجاز است؟

پاسخ: مجاز نیست

ناگفته ها و حاشیه های تشییع جنازه دکتر کاتوزیان

Posted: 04 Sep 2014 08:56 AM PDT

جرس: همسر ناصر کاتوزیان با بیان اینکه «کاتوزیان همیشه عاشق دانشگاه بود»، افزود: زمانی که همسرم را بازنشسته کردند اعلام کرد که دانشکده حقوق دانشگاه تهران برای پدر کسی نیست و برای دانشجویانی است که می خواهند افتخار ایران باشند. دکتر کاتوزیان در روز سه شنبه 11 شهریور درگذشت و در روز پنج شنبه مورخ 13/6/1393 در مراسم باشکوهی در دانشگاه تهران تشییع شد. این مراسم با حاشیه های متعددی نیز همراه بوده است

 

به گزارش خبرآنلاین، مراسم تشییع جنازه استاد، دکتر امیر ناصر کاتوزیان؛ پدر دانش حقوق ایران، ساعت 9 صبح امروز، پنج شنبه مورخ 13/6/1393 با حضور اساتید، دانشگاهیان، حقوقدانان، وکلای دادگستری و حضور بسیار کمرنگ مسئولان علمی و فرهنگی کشور در مقابل دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار گردید. با وجود جمعیت فراوان حاضر در مراسم و گرمای زیاد، هدایت آن با تاخیر و به شیوه متعارف و با تعارفات مرسوم سیاسی و مدیریتی همراه بود و به جای حضور قابل انتظار دکتر روحانی بعنوان یک حقوقدان و وکیل دادگستری در تشییع جنازه " پدر علم حقوق ایران" و داشتن حق استادی دکتر کاتوزیان نسبت به همه حقوقدانان ، از جمله ایشان یا حضور سرپرست موقت وزارت علوم در مراسم، پیام تسلیت آنها قرائت گردید و حتی، ریاست دانشگاه تهران نیز، به ترتیب مزبور به مانند روسای قوای قضائیه و مقننه در احترام و نکوداشت 5 دهه فعالیت موثر علمی، حقوقی و قضائی استاد به جامعه حقوقی، قضائی و وکالتی کشور، در آن شرکت نداشته و صرفاً، دو معاونت ریاست جمهوری، یک وزیر و برخی دیگر از مسئولان دولت سابق و فعلی در آن حضور بهم رسانده اند!.


روند مزبور در تشییع جنازه دکتر کاتوزیان قابل پیش بینی بوده و پدیده ای جدید نبوده و مشابه آن نسبت به سایر اساتید به مانند مرحوم پرفسور محمد حسن گنجی و بسیاری دیگر از اساتیدی که در دانشگاه و حوزه علوم و فرهنگ نسبت به آنها جفا شده و از حضور آنان در دانشگاه خودداری شده و با بی مهری و مصلحت اندیشی های معمول،پاکسازی شده بودند، تکرار شده و قابل انتظار بود!. غافل از آنکه، اساتید اخراجی و پاک سازی شده، در گذر زمان، با اقبال عمومی و جهانی مواجه شده و از شهرت ملی و جهانی، بر خلاف تصورات و بی مهری های تاسف بار به عمل آمده نسبت به آنها برخوردار گردیده اند و دوباره، همان دانش نمایانِ مصلحت اندیش، با تغییر چهره و نقاب خویش، در جهت نزدیک ساختن خود به اساتید مزبور و تلاش برای کسب اعتبار و شهرت از جایگاه علمی و جهانی آنها برآمده و صد البته، ماصحل صحبت، تکرار مکررات.!


در این مراسم، با برگزاری سخنرانی های رسمی و قرائت پیامهای مسئولان غایب در بین حاضرین ایستاده و شرکت کنندگان در آن از راههای دور و سراسر کشور در هوای آفتابی و گرم تابستانی! - دکتر درودیان به نمایندگی از اساتید دانشگاه با ادای احترام و حق شناسی فراوان نسبت به مرحوم دکتر کاتوزیان و بیان برخی از خاطرات فیمابین و تشریح و توصیف شخصیت و منش استادی ایشان و نیز نقد کم لطفی ها و خانه نشین کردن استاد در طی ده سال، با قرائت شعری زیبا و پُرمعنا از مرحوم قاضی، در توصیف بازخوانی و مراجعت مجدد دکتر کاتوزیان به دانشگاه در آن ایام و اظهار خوشحالی جامعه دانشگاهی و حقوقی کشور از آن، بر حقانیت استاد و بطلان اقدامات معموله و بی مهری های به عمل آمده نسبت به ایشان اشاره داشت و مراتب تالم خویش را از درگذشت ایشان اعلام داشت.

همسر آن مرحوم نیز ضمن تسلیت و ابراز تاسف از درگذشت استاد، از وی بعنوان " یک دوست، یک همسر، یک فرزند، یک همراه" یاد کرد که در نهایت قناعت و عزّت نفس، ایام تحصیل و کار و دانشگاه را با موفقیت گذراند و کانون گرم و صمیمی خانواده را هدایت کرد. همسر استاد با انتقاد نسبت به کم لطفی های و جفای زمانه نسبت به ایشان در خانه نشین کردن استاد و حذف ایشان از دانشگاه تهران، با صراحت و افتخار در میان همه حاضرین، مسئولان و خبرنگاران اعلام داشت : "... ناصر(دکتر کاتوزیان) تا آخر عمر به کسی تعظیم نکرد، حرف زور از کسی نمی پذیرفت، دستبوس کسی، جز استاد خویش( مرحوم سنگلجی) نبود و برای اساتید خود قائل به احترام بود، دانشگاه را خانه دانشجویان می دانست و آنرا متعلق به مسئولان و پدر کسی نمی دانست. می گفت :" دانشگاه خانه من است و دانشجویان را فرزندان خود و سرمایه های خویش دانسته و حتی، آنها را بهتر از خود می دانست و دوست و عزیز می داشت....".!


صراحت بیان و گفتار همسر استاد در این مراسم، در عمل مانع از ادامۀ صحبت وی گردید و حتی، دیگر سخنرانان نیز از فهرست حذف شدند و با قرائت نماز بر استاد از سوی دکتر محقق داماد و قطع برنامه های بعدی!!، پیکر استاد با تشییع به سوی درب اصلی دانشگاه تهران، به بهشت زهراء منتقل گردید تا در قطعه نام آوران، جای گیرد. احساسات دلسوزانه و صحبت های صمیمانه دکتر درودیان و جسارت تحسین برانگیز همسر استاد، تشویق و تحسین حاضرین و شرکت کنندگان در مراسم را برخلاف سخرانی ها و پیام های قرائت شده در بخش نخست مراسم برانگیخت و بر انتقادات و نقدهای مطروحه از سوی آنها، انگشت تائید و تاکید زده شد و این چنین شد که آمد....

 

به گزارش ایرنا، همسر استاد امیر ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران در مراسم تشییع وی گفت: استاد همیشه معتقد بود شاگردانی دارد که از او بهتر خواهند بود.

 

**به مادیات اهمیت نمی دادیم

همسر ناصر کاتوزیان گفت: ما از سال 1333 با عشق ازدواج کردیم عشقی که در این 60 سال زندگی همیشه این عشق وجود داشت و او برای من نه تنها همسر بلکه یک دوست صمیمی و یار بود.

وی تصریح کرد: ما در ابتدای زندگیمان وضعیت مالی خوبی نداشتیم اما آنقدر امید در بین ما وجود داشت که به مادیات اهمیتی نمی دادیم.

وی اظهارداشت: اوایل زندگی برای این که کار ناصر در دادگستری اراک بود به این شهر رفته بودیم. در همان زمان متوجه شدیم دانشگاه تهران در مقطع دکترای رشته حقوق پذیرش دانشجو دارد و آن موقع بود که کاتوزیان با علاقه به تهران آمد و حتی با وضعیت مالی که داشتیم از حقوق خود هم گذشتند.

 

** «همه زندگی ناصر شاگردانش بودند»

همسر ناصرکاتوزیان گفت: عشق و همه زندگی ناصر شاگردانش بودند و همیشه می گفت دانشگاه خانه من است و دانشگاه تهران برای بچه های این دانشگاه است و مهم نیست چه کسی می خواهد من در آن دانشگاه نباشم.

 

** رییس دانشکده حقوق دانشگاه تهران: استاد چراغ علم را روشن نگاه داشت

رییس دانشکده حقوق دانشگاه تهران نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: ناصر کاتوزیان جزو کسانی بود که با فعالیت های خود چراغ علم را روشن نگه داشت.

«فضل الله موسوی» گفت: خوشا به حال کسانی که در این دنیا برای رضای خداوند با کارهای خیرشان و فعالیت های اجتماعی قدم برداشته اند و همیشه به فکر خدمت به مردم بودند.

وی با اشاره به اینکه افرادی چون ناصر کاتوزیان همیشه به دنبال سودرسانی به مردم بوده و هستند، افزود: کاتوزیان در طول عمر خود همیشه به فکر سیراب کردن دانشجویانش بود و فضای علمی را با چراغ دانش خود روشن نگه داشت .

رییس دانشکده حقوق دانشگاه تهران در پایان گفت: کاتوزیان تا آخرین روزهای زندگی خود دست از تدریس برنداشت و امیدوارم شاگردانش راه او را به خوبی ادامه دهند.

مراسم تشییع استاد امیر ناصر کاتوزیان صبح امروز با حضور مسوولان، اساتید، شاگردان وی و دانشجویان حقوق و دانشگاهیان در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم چهره هایی چون «مجید انصاری» معاون پارلمانی رییس جمهوری، «محمدحسن ابوترابی فرد» نایب رییس مجلس شورای اسلامی، «محمد گودرزی» وزیر ورزش و جوانان، حجت الاسلام «محمود دعایی» سرپرست موسسه اطلاعات،و اعضای اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و کانون وکلای دادگستری و همچنین اساتید رشته حقوق و جمع کثیری از دانشجویان حضور داشتند.

«سید مصطفی محقق داماد» حقوقدان و استاد دانشگاه ، «غلامحسین الهام» سخنگوی دولت گذشته، «عباس کریمی» عضو اسبق شورای نگهبان از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

انفجار نامعلوم در مشهد به تعدادی واحد مسکونی آسیب زد

Posted: 04 Sep 2014 08:55 AM PDT

جرس: انفجار در یک منزل دو طبقه در خیابان رسالت مشهد مقدس امروز (پنج شنبه) به 12 واحد مسکونی دیگر در همین محدوده خسارت وارد کرد.

 

مدیر منطقه سه عملیات سازمان آتش نشانی مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این حادثه ساعت 11 و 30 دقیقه به ستاد فرماندهی اعلام شد و بلافاصله 45 آتش نشان از پنج ایستگاه به همراه 15 خودرو به محل اعزام شدند.

 

ˈابوالفضل تیموریˈ افزود: در این حادثه یک ساختمان مسکونی دوطبقه به علت نامعلومی منفجر و بر اثر شدت این انفجار یکی از واحدهای مسکونی مجاور نیز 100 درصد تخریب شد.

 

وی با اشاره به تخریب 30 درصدی یک واحد مسکونی دیگر گفت: همچنین شیشه های 10 واحد مسکونی مجاور بر اثر شدت انفجار فرو ریخت.

 

مدیر منطقه سه عملیات سازمان آتش نشانی مشهد افزود: به محض رسیدن آتش نشانان عملیات آواربرداری و امن کردن محل آغاز شد و در لحظات اولیه یک جوان 25 ساله از زیر آوار نجات پیدا کرد.

 

وی با بیان این که هنوز آماری از زیرآوارماندگان احتمالی در دست نیست، گفت: عملیات آواربرداری تا بعداز ظهر ادامه خواهد داشت.

 

تیموری افزود: علت حادثه در دست بررسی است و از این رو تعداد قطعی مصدومین و خسارت های ناشی از این انفجار پس از بررسی اعلام می شود.

غنچه قوامی، از زنان خواهان حضور در سالن مسابقات والیبال، همچنان در بازداشت است

Posted: 04 Sep 2014 08:37 AM PDT

جرس: غنچه قوامی، یکی از بازداشت شدگان روز مسابقه والیبال ایران و ایتالیا، از ۶۷ روز قبل در بازداشت به سر می برد.

 

به گزارش کلمه، خانم قوامی که روز سی ام خردادماه گذشته برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی حضور یافته بود، به همراه جمع دیگری از زنان دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد.

او که همانند بقیه زنان متقاضی حضور در سالن مسابقات والیبال، در همان روز با اخذ تعهد و توقیف وسایل شخصی اش آزاد شده بود، وقتی در روز ۹ تیر برای پس گرفتن لوازم شخصی اش به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرد، بار دیگر بازداشت و به یکی از بندهای امنیت زندان اوین منتقل شد.

ماموران در همان روز منزل این دختر ۲۵ ساله را نیز تفتیش کردند و او از آن زمان تا امروز همچنان در بازداشت به سر می برد.

غنچه قوامی ۴۱ روز از مدت بازداشت خود را در سلول انفرادی گذرانده و با وجود پایان یافتن بازجویی های وی، چند روز پیش قرار بازداشت او برای دو ماه دیگر تمدید شده است.

عضو شورای شهر تهران: در انتخابات هیات رئیسه شورای شهر،از بیرون اعمال فشار شد

Posted: 04 Sep 2014 03:41 AM PDT

جرس: احمد حکیمی پور عضو شورای شهر تهران در باره شکست اصلاح طلبان در انتخاب رئیس شورای شهر تهران به اعتماد گفت:

 

دليل اين شكست اين بود كه برخي از افراد مستقل در شورا راي خود را به نفع اصولگراها دادند. از طرفي ديگر بايد بگويم اين يك انتخابات عادي و در شرايط معمولي نبود و بايد بگويم فشار خارج از مجموعه شورا روي شورا زياد بود و فضاي انتخابات را به‌شدت تحت تاثير خود قرار داد و فضا به گونه‌يي بود كه انگار راي‌گيري كاملا خارج از شورا رخ داده است. ضمن اينكه برخي افراد هم به اين موضوع اشاره كردند كه بسيار تحت فشار نيروهايي خارج از شورا هستند و اين اعمال‌نظرها روي راي برخي از افراد تاثيرگذار شد.

بودند جريانات و گروه‌هايي بيرون از شورا كه نتيجه انتخابات خيلي براي‌شان مهم و اثرگذار بوده و شايد هم تداوم رياست و هيات رييسه قبلي را طبق منفعت خودشان نمي‌دانستند و تلاش زيادي كردند تا بر راي افراد اثرگذار باشند. من معتقدم اگر انتخابات در شرايط عادي و بدون فشار برگزار مي‌شد قطعا نتيجه ديگري داشت. اما در هر صورت ما نتيجه انتخابات را پذيرفتيم و به آن احترام مي‌گذاريم و اميدواريم از اين به بعد ديگر براي شورا حاشيه‌يي درست نكنند و اجازه بدهند شورا كارش را به خوبي انجام دهد.

رهبر جمهوری اسلامی: نظم جدید جهانی در حال شکل گیری است

Posted: 04 Sep 2014 03:41 AM PDT

رهبر جمهوری اسلامی، صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان گفت: در این برهه حساس، مهم‌ترین وظیفه، افزایش اقتدار کشور برای تأثیرگذاری و نقش آفرینی در فرایند شکل گیری نظم جدید جهانی است.

 

به گزارش ایرنا، آقای خامنه ای همچنین گفت: وحدت و همدلی نیاز اساسی کشور است و وظیفه همه، حمایت از دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

 

وی سپس گفت: تحولات کنونی حاکی از تغییر نظم جهانی هفتاد سالهٔ پایه گذاری شده به وسیله غربی‌ها اعم از اروپا و امریکا‌ و شکل‌گیری نظمی جدید است و تحولات سال‌های اخیر جهان و منطقه، آشکارا نشان می‌دهد که هر دو پایه اقتدار غرب دچار چالش و تزلزل جدی شده‌اند.

 

آقای خامنه ای افزود: غربی‌ها در ‌سال‌های متمادی با طرح شعارهای جذاب و فریبنده‌ای همچون «آزادی»، «دموکراسی»، «حقوق بشر» و «دفاع از انسان‌ها»، تلاش کردند تا برتری ارزشی نظام خود را بر سایر مناطق جهان و ادیان گوناگون به ویژه دین اسلام تثبیت کنند که متأسفانه در دنیای اسلام برخی افراد و شخصیت‌ها و دولت‌ها تحت تأثیر این شعار‌ها، معتقد به برتری ارزش‌های مورد ادعای غرب شدند و این تفکر همچنان طرفدارانی دارد.

 

وی  درخصوص پایه «سیاسی و نظامی» تمدن غرب نیز اظهار عقیده کرد: اگر ملت‌ها، دولت‌ها و یا جریان‌هایی تحت تأثیر نظام ارزشی مورد ادعای غرب قرار نمی‌گرفتند و در مقابل آن ایستادگی می‌کردند، با آن‌ها از طریق فشار سیاسی و نظامی برخورد می‌شد که موارد متعددی از این فشار‌ها در کشورهایی ‌از جمله ایران وجود داشته است.نظام غرب با استفاده از دستگاه‌های تبلیغاتی که روز به روز توسعه می‌یافتند و مدرن‌تر نیز می‌شدند، این دو پایه اصلی را به رخ ملت‌ها می‌کشید و تلاش می‌کرد تا صاحبان فکر و روشنفکران و ملت‌ها را اقناع کند که نظام ارزشی غرب، بر‌ترین نظام در دنیاست.

 

رهبر جمهوری اسلامی از "تزلزل جدی هر دو پایه نظم جهانی غرب در شرایط کنونی" خبر داد و گفت: بحران اخلاقی رو به افزایش در غرب همچون رواج پوچی و بیهودگی و ناامنی روحی بخصوص در میان جوانان، متزلزل شدن بنیان خانواده، جهت گیری غلط درخصوص موضوع «زن» و زیر سؤال رفتن جدی جریانِ فمینیست، و ارزش شدن منکراتی همچون همجنس گرایی و ضد ارزش شدن مخالفت با منکرات، اولین عامل به چالش کشیده شدن مبانی «فکری و ارزشی» نظام غرب است.

 

وی ادامه داد: غرب که دائماً دم از آزادی و حقوق بشر و دموکراسی می‌زد، در عمل این شعار‌ها را نقض کرد به گونه‌ای که امروز طرح این شعار‌ها از جانب غرب به یک امر مستهجن تبدیل شده است.

 

 

وی آخرین عامل به چالش کشیده شدن ارزش‌ها و شعارهای مورد ادعای غربی‌ها را جریان سازی‌هایی همچون «القاعده و داعش» دانست و افزود: هرچند غربی‌ها و به ویژه امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که این جریان‌ها به آن‌ها ارتباطی ندارند بنا بر شواهد ‌تردیدی نیست که این جریان‌ها به دست قدرت‌های غربی و عوامل منطقه‌ای آن‌ها ساخته شده‌اند.

 

آقای خامنه ای، نظام جمهوری اسلامی را یک نظام مقتدر و در عین حال مظلوم خواند و افزود: ایستادگی هشت ساله ملت ایران در دفاع مقدس، موضوع کوچکی نیست زیرا نشان داد که توانایی‌های نظامی و امنیتی قدرت‌های مسلط، نمی‌توانند از ایستادگی یک ملت بکاهند.

 

وی حوادث منطقه از جمله جنگ ۳۳ روزه لبنان، جنگ‌های ۲۲ روزه و هشت روزه غزه و جنگ اخیر ۵۰ روزه در غزه را از مسائل تأثیر گذار در تزلزل اقتدار نظامی و سیاسی غرب دانست و تأکید کرد: جنگ اخیر در غزه نمونه‌ای معجزه آساست زیرا ایستادگی مردم در یک منطقه کوچک و محدود، موجب شد تا رژیم صهیونیستی که نماد قدرت غرب در منطقه است به زانو در‌بیاید و مردم غزه با وجود اصرار رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس، آن را تا برآورده شدن شروط خود نپذیرفتند.

 

وی ادامه داد: برخی افراد در منطقه و حتی کشور معتقدند که «ما در مقابل غرب یک راه بیشتر نداریم و آن هم تسلیم است! اگر با رضایت و خواست خود تسلیم نشویم، آن‌ها ما را با فشار تحریم سیاسی و اقتصادی و زور نظامی وادار به تسلیم خواهند کرد». این تحلیل، غلط و خطرناک است، زیرا واقعیات جهان و منطقه نشانگر تزلزل جدی مبانی اقتدار غرب است، بنابراین باید واقعیات را به درستی درک کرد تا گرفتار تحلیل اشتباه نشویم.

 

دومین نکته‌ای که رهبر جمهوری اسلامی به عنوان وظیفه در شرایط کنونی یادآور شد، آمادگی برای نقش آفرینی در نظم جدید جهانی، از طریق قوی‌تر کردن کشور بود که لازمه تقویت را استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی دانست و گفت: طرفداران نظام جمهوری اسلامی در منطقه عمق راهبردی ما هستند ضمن آنکه در امریکای لاتین و قسمت‌های مهمی از آسیا نیز، عمق راهبردی داریم که باید از آن‌ها به درستی استفاده شود.

 

 

آقای خامنه‌ای با اشاره به سرمایه گذاری گسترده رسانه‌های غرب برای تأثیرگذاری بر باور‌ها و عقاید مردم‌ گفت: پادزهر این موضوع، تهیه طرح‌های تبینی و اقناعی در مورد باور‌هاست که در این زمینه نقش علما، گویندگان، سازمان‌های فرهنگی و تبلیغاتی و رسانه‌ها بویژه صدا و سیما در تعمیق باور‌ها و عقاید دینی مردم بسیار مهم است.

 

رهبری در این خصوص، ارتباط علما با آحاد مردم را یک عامل بی‌بدیل دانست و در مورد اهمیت وحدت و همدلی در شرایط کنونی، افزود: هرچند در مسائل سیاسی اختلاف سلیقه وجود دارد، این موضوع نباید وحدت و همدلی کشور را از بین ببرد. به لطف خداوند همه مسئولان در دولت، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها در حال کار و تلاش هستند و دولت محترم نیز در این یک سال کارهای زیادی انجام داده و توفیقات فراوانی داشته است.حمایت از دولت و دستگاه‌های اجرایی وظیفه همه است.

 

وی افزود: البته این‌ به معنای انتقاد نکردن و مطرح نشدن نقاط ضعف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی نیست؛ اما این انتقاد‌ها نباید به صورت تخریب باشد.همان گونه که بار‌ها گفته‌ام، افق آینده بسیار روشن است و آینده  از همه جهات بهتر خواهد بود.

 

از آمار خود کشی در کشور تا شهری که بیشترین آمار خود کشی را دارد

Posted: 04 Sep 2014 02:36 AM PDT

جرس: اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی ایران نیز از روند صعودی اقدام به خودکشی در کشور خبر می‌دهد. همزمان گزارش شده است که روزانه دو نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست می دهند. مرگی خاموشی که آمار آن طی سال های اخیر روندی افزایشی داشته است.

 

پارسینه نوشت: شاید بتوان غم‌انگیزترین پایان برای یک زندگی را پدیده‌ای به نام خودکشی دانست. پدید‌ه‌ا‌ی ناگوار که در سال‌های اخیر و با افزایش مشکلات اقتصادی و همچنین ناگواری‌های اجتماعی روز به روز در حال افزایش است و بیشترین آمار آن را نیز جوانان، که می‌توانند سهم بیشتری از زندگی را به خود اختصاص دهند، شامل می‌شود.

اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی ایران نیز از روند صعودی اقدام به خودکشی در کشورمان خبر می‌دهد. به این ترتیب بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی این سازمان در 4 ماهه اول سال 1392 مجموعا 1408 نفر به دلیل خودکشی جان خود را از دست داده‌اند که در این میان سهم مردان 972 نفر و سهم زنان 436 نفر بوده است. در صورتی که با نگاهی به همین آمار در  مدت مشابه سال 1391 متوجه افزایش 13 درصدی تعداد خودکشی‌ها می‌شویم چرا که در سال 91 در مجموع 1242 نفر از متوفیات مشکوک به خودکشی بوده‌اند.


منبع: سازمان پزشکی قانونی کشور (http://www.lmo.ir)

همچنین بر اساس آمار منتشر شده، در سال گذشته بیشترین موارد خودکشی را گروه سنی 18 تا 24 سال با 28.2 درصد به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن گروه سنی 30 تا 39 سال با 22.2درصد، 25 تا 29 سال با 17.6درصد، بالای 50 سال با 12.9 درصد، 40 تا 49 سال با 11.1 درصد و زیر 18 سال با 7.9 درصد به ترتیب بیشترین موارد مرگ مشکوک به خودکشی داشتند.
در میان استان‌های کشور نیز استان تهران با 409 نفر در رتبه اول قرار گرفت و پس از آن کرمانشاه با 271 نفر و گیلان با 231 مورد فوتی ناشی از خودکشی در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند.

اما از آنجایی که پایان دادن به زندگی برای فردی که از شرایط زندگی عادی برخوردار بوده است، امری آسان نیست، زمانی که صحبت از خودکشی به میان می‌آید اولین سوالی که به ذهن‌ها خطور می‌کند چرایی اقدام این فرد به خودکشی است. 

اگرچه این پدیده نا به هنجار اجتماعی در تمامی سده‌ها به چشم می‌خورده است، اما با رشد زندگی صنعتی و شهری و گسترش پیچیدگی‌ها در جوامع بشری با افزایش قابل توجهی روبه رو بوده است که می‌توان مهمترین دلیل آن را تشدید اضطراب و تنش‌های روانی دانست.

در این میان مشکلات اقتصادی را نیز نباید فراموش کرد. پدیده‌هایی همچون بیکاری و تورم نیز می‌توانند از عمده عوامل به وجود آورنده اضطراب و تنش‌های روحی به ویژه در میان نسل جوان باشد. افزایش پدیده بیکاری افزون بر مشکلات اقتصادی می‌تواند به بزه‌های اجتماعی و در نهایت خودکشی ختم شود.

بحران‌های عاطفی، ناامیدی، احساس شکست و سرخوردگی، عدم موفقیت تحصیلی، ناکامی‌های عاشقانه، افسردگی، ازدواج‌های اجباری، اعتیاد، بیماری‌های روانی و جسمی، طلاق، سوءاستفاده‌های جنسی و فشار روز افزون مشکلات اجتماعی دیگر در زندگی مدرن امروزه را نیز می‌توان از دیگر عوامل افزایش پدیده خودکشی در جوامع بشری دانست.

 مرگ 239 نفر در چهارماهه امسال با قرص برنج

روزانه دو نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست می دهند. مرگی خاموشی که آمار آن طی سال های اخیر روندی افزایشی داشته است. اغلب قربانیان قصد خودکشی نداشته اند اما پا در مسیری یک طرفه گذاشته اند که هیچ راه بازگشتی در آن نیست.عطاری ها هم به راحتی این قرص ممنوع را می فروشند و نظارت و برخورد با آنها تعطیل است.

به گزارش خبرنگار مهر، قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می شود قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز فسفید تولید می کند و از آن برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می شود. مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده ، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش ، سر درد، تشنج و کما می شود. اگر در فضاي مناسبي حدود فسفين آزاد شود قابل استشمام خواهد بود كه بويي بسيار نامطبوع همچون ماهي گنديده دارد. اگر ميزان گاز متصاعد شده به حدود 50 تا 100 برسد استشمام آن هم خطرآفرين مي‌شود.

وقتي انسان اين قرص را مي‌خورد در محيط معده كه رطوبت و اسيد معده وجود دارد، قرص به سرعت تصعيد شده و گاز فسفين آزاد مي‌كند كه از طريق سلول‌ها جذب مي‌شود و به سلول‌هاي قلبي، ريوي و انتهاي عروق سرخرگي( سرخرگ‌هاي ريز) آسيب وارد مي‌كند و به سرعت انسان را دچار اختلالات كبدي، كليوي، تنفسي، شوك، نارسايي قلبي و افت شديد فشار و كما مي‌كند.

افزایش 6 درصدی قربانیان
بر اساس آمار پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست امسال 239 نفر بر اثر مسموميت قرص برنج در كشور جان خود را از دست دادند. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد متوفيات قرص برنج 224 نفر بود، ‌6.7 درصد افزايش يافته است.

از كل متوفيات قرص برنج در چهار ماهه امسال 140 نفر مرد و 99 زن بودند اين در حالي است كه تعداد مردان فوت شده بر اثر مسموميت قرص برنج در مدت مشابه سال قبل 129 نفر و تعداد زنان 95 نفر بوده است.

بر اساس اين گزارش در چهار ماهه ابتدايي سال جاري بيشترين تلفات ناشي از مسموميت با قرص برنج به ترتيب با 99 نفر در استان تهران، 33 نفر در استان مازندران، 29 نفر در استان گيلان و 13 نفر در استان لرستان گزارش شده است.

در این گزارش آمده است، در اين مدت مرگ ناشي از مسمويت در بسياري از استان‌ها كمتر از 10 نفر و در هشت استان صفر گزارش شده است.

مرگ هزار و 909 نفر در پنج سال
طی سال های 1387 تا 1390 در ایران هزار و 311 نفر به علت مسمومیت با قرص برنج کشته شدند که از این تعداد 696 نفر مرد و 615 نفر زن بودند. حال با احتساب آمار سال 91 تعداد قربانیان این قرص طی پنج سال گذشته به هزار و 909 نفر قربانی این قرص شده اند.

مسمومیت با این قرص بیشتر در رده سنی 40-20 سال بوده و بیشتر آنها به قصد خودکشی بوده است. آمار چهار سال اخیر (1387 تا 1390) نشان می دهد مرگ با قرص برنج رو به افزایش است. این رقم از 214 نفر (105 نفر زن/ 109 نفر مرد) در سال 1387 به 228 نفر (104 نفر زن/ 124 نفر مرد) در سال 1388 و در سال 1389 با رشدی 78.1 درصدی به 406 نفر (202 نفر زن/ 204 نفر مرد) رسید، تا اینکه باز در سال 1390 این رشد با شیب 14 درصد همچنان ادامه یافت تا این قرص بلای جان 463 نفر (204 نفر زن/ 259 نفر مرد) نفر شود.

مرگ در کمتر از 24 ساعت
دکتر غلامعلی جعفری- متخصص سم شناسی- در این باره به مهر گفت: سم قرص برنج سمی است که بر روی سلولها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگانهای دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند. بر اساس علامت های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می شود. بطوریکه بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیر قابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.

وی در مورد زمان مسمومیت و مرگ بر اثر مصرف این قرص گفت: معمولا افراد زیر 24 ساعت فوت می کنند که زمان مرگ بستگی به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ مصرف، میزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.

این متخصص ادامه داد: متاسفانه برخی عطاری ها به راحتی این قرص را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. در یکی از موارد نادر زنی پس از مسمویت با قرص برنج زنده ماند. او بعد از بازگشت به زندگی اظهار داشت: برای گرفتن قرص برنج به عطاری رفتم که او پس از مشاهده اصرارهایم چند قرص به من داد. یکی دیگر از بیماران می گفت به عطاری رفته و ادعا کردم برای خودکشی قرص برنج می خواهم که او محل دیگری را به من معرفی کرد و گفت در آنجا قرص های برنج قویتری می توانم پیدا کنم تا راحت تر بمیرم.

 می خواهم زنده بمانم
اغلب قربانیان قرص برنج افرادی هستند که از مرگ آور بودن این قرص خبری نداشتند و تنها برای تهدید اعضای خانواده اقدام به خوردن این قرص کرده اند. این افراد پس از انتقال به بیمارستان از پزشکان می خواهند که آنها را نجات دهند اما پا در مسیری گذاشته اند که هیچ راه بازگشتی در آن نیست.

کافیست سری به بیمارستان لقمان بزنید و با بیمارانی رو به رو می شوید که التماس می کنند پزشکان نجاتشان دهند.یکی از قربانیان زن 35 ساله ای به نام لیلا بود که در بیمارستانی در شرق تهران جان خود را از دست داد. پزشکان اورژانس پس از معاینات اولیه او ، متوجه مسمومیت زن جوان با قرص برنج شدند.

بلافاصله کد بیمار بد حال در بیمارستان اعلام شد. پزشک مسمومیت همراه کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان خود را بالای سر زن جوان رساندند. همان معاینه اولیه کافی بود تا تیم پزشکی متوجه شوند شمارش معکوس برای مرگ زن جوان آغاز شده است.لیلا سریع به بخش مراقبت های ویزه بیمارستان منتقل شد. او باورش نمی شد که تا ساعتی دیگر میمیرد. حالش زیاد بد نبود فقط کمی معده اش می سوخت و احساس تشنگی می کرد. آب می خواست اما پزشک معالج خوردن آب را برای او ممنوع کرده بود. صدای شیون لیلا بخش آی سی یو را پر کرده بود . " من نمی خواهم بمیرم. یکی کمکم کند. دو سال قبل از شوهرم جدا شدم و او حضانت دو کودک خردسالم را بر عهده گرفت. در این مدت خیلی سختی کشیدیم. برای اینکه همسرم را راضی کنم تا حضانت بچه ها را به من بسپارد تصمیم به خودکشی نمایشی گرفتم. به همین خاطر از عطاری قرص برنج خریدم و فقط یک قرص خوردم. نمی دانستم یک قرص هم باعث مرگ می شود.دفتر زندگی لیلا سه ساعت بعد از خوردن قرص برای همیشه بسته شد.

اژه ای: نگوییم مردم خودشان خوب و بد تشخیص می‌دهند/ دولت در موضوع فضای مجازی مسئول است

Posted: 04 Sep 2014 12:35 AM PDT

راه اندازی اینترنت ملی تا آخر سال
جرس: در ادامه ابراز نگرانی های اصولگرایان حکومتی از فضای سایبری، اینترنت و شبکه های اجتماعی، این بار سخنگو و معاون اول قوه قضاییه مدعی شد که "بسیاری از جنبه‌هایی که از طریق فضای مجازی منتشر می‌شود مغایر با اخلاق است و دولت و حکومت در برابر این موضوع مسئولیت دارند و نباید بی‌تفاوت از کنار آن بگذرند." همزمان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد که به احتمال زیاد اینترنت ملی تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه رییس کل دادگستری استان فارس در شیراز اظهار داشت: امروز امکانات استفاده از فضای مجازی در دست کودکان و نوجوانان قرار دارد و اگر در مقابل آنچه از طریق فضای مجازی به ذهن آنان وارد می‌شود بی‌تفاوت بمانیم، قطعا جامعه ما آسیب خواهد دید.

وی با بیان اینکه همه باید دراین زمینه احساس نگرانی بکنند گفت: نگوییم مردم خودشان خوب را از بد تشخیص می‌دهند، نگوییم مردم خودشان این را انتخاب کرده‌اند، جامعه باید احساس تکلیف کند و بداند که شاید تمیز خوب از بد برای مردم آسان نباشد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه اغلب صحنه‌های ناگوار و نامطلوب از طریق فضای مجازی در مقابل چشم و ذهن و فکر کودکان و نوجوانان قرارمی گیرد گفت: کسانی که می‌خواهند نسل سوم فلان تکنولوژی را به کشور وارد کنند آیا ابزارهای فرهنگی و پیوست‌های امنیتی و فرهنگی این تکنولوژی را هم فراهم کرده‌اند؟

وی اضافه کرد: زیر ساخت‌های استفاده از فضای مجازی در کشور ما ملی و بومی نیست، چرا باید برای انتقال یک پیام از طریق فضای مجازی ابتدا آن پیام را دراختیار دشمنانمان درآنسوی مرز‌ها قرار دهیم بعد خودمان آن را ببینیم وبه ما برگردد؟

محسنی اژه‌ای ادامه داد: زیر ساخت استفاده از فضای مجازی باید در کشورمان ملی و بومی بشود و این شدنی است، کسی با استفاده بیشتر از فناوری مخالفتی ندارد اما مسوولین هم باید دراین زمینه مسوولیت خود را بشناسند و آن را انجام دهند.


راه‌اندازی اینترنت ملی تا پایان سال 93
همزمان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: منویات رهبری و مراجع عظام تقلید نسبت به راه‌اندازی اینترنت ملی باید رعایت شود، زیرا نباید به فرهنگ اسلامی ایرانی آسیبی وارد شود.


حسین فتاحی با بیان اینکه مشکل اصلی راه‌اندازی اینترنت ملی آماده نبودن زیرساخت‌هاست، اظهار داشت: تاکنون چندین جلسه با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره راه‌اندازی اینترنت ملی در این کمیسیون برگزار شده و به احتمال زیاد اینترنت ملی تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد.
 

کرباسچی:امیدوارم ریاست چمران منجر به هدیه ای مثل احمدی‌نژاد به مردم نشود

Posted: 03 Sep 2014 11:30 PM PDT

جرس: در پی پیروزی لابی های اصولگرایان در به ریاست رساندن مهدی چمران بر شورای شهر تهران، یک فعال سیاسی اظهار امیدواری کرد که "مديريت مجدد آقاي چمران منجر به هديه‌يي نظير احمدي‌نژاد به ملت ايران نشود چون ايشان يك بار سابقه چنين هديه‌يي را دارند."

 

غلامحسین کرباسچی به اعتماد با بیان مطلب فوق گفت: در كنار اين مساله، آقای چمران ان‌شاءالله بتوانند مسائل مختلفي را كه در شهرداري تهران وجود دارد سامان بدهند. اصولا فلسفه شوراي شهر اين است كه نسبت به مديريت و مسائل شهري ارزيابي و اصلاح داشته باشد. اينكه رياست و اعضاي شوراي شهر هيچ اقدامي در ارتباط با نظارت بر عملكرد شهرداري نداشته باشند نشان‌دهنده نوعي انفعال است. به هر حال مردم بايد بدانند بين بود و نبود شورا چه تفاوتي وجود دارد. آيا عملكرد شهرداري تهران در صورت وجود يا عدم وجود شوراي شهرتغييري مي‌كند؟ ما اين را چندان نمي‌بينيم.

هزینه اینترنت در ایران ٢ برابر افغانستان، ٣٥٠٠ برابر ژاپن

Posted: 03 Sep 2014 11:30 PM PDT

جرس: منابع خبری می گویند: کمتر از یک ‌سال تا پایان برنامه پنجم توسعه باقی مانده است. در این برنامه رتبه ٢ منطقه در زمینه دسترسی به اینترنت برای کشور پیش‌بینی شده بود اما حالا نه‌تنها ایران از نظر سرعت اینترنت رتبه آخر منطقه را از آن خود کرده است که قیمت اینترنت در ایران دو برابر افغانستان و بیشتر از ٣۵٠٠ برابر ژاپن است. این در شرایطی است که چندی پیش وزارت ارتباطات دولت یازدهم مجوز نسل‌سوم خدمات اینترنتی را اعطا کرد و همین موضوع کافی بود تا حملاتی علیه محمود واعظی آغاز شود و او حتی تهدید به استیضاح شود.


روزنامه شهروند در مطلبی با تیتر «هزینه اینترنت در ایران ٢ برابر افغانستان، ٣۵٠٠ برابر ژاپن» نوشته: ساعاتی پس از انتشار خبر واگذاری نسل ‌سوم خدمات اینترنت پرسرعت، انتقاد شدید به دولت آغاز شد. نمایندگان مجلس، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را تهدید به استیضاح کرده و گفتند، تا زمانی که شبکه اینترنت ملی راه‌اندازی نشده است، دولت حق ندارد پهنای باند را افزایش دهد.

برخی رسانه‌ها مجوز نسل ٣ را غیرقانونی دانسته و برای این ادعای خود به فراهم ‌نشدن زیرساخت‌ها متوسل شدند. حملات به دولت واکنش حسن روحانی را برانگیخت. او یک ‌بار در نشست خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام کرد که برخورداری از اینترنت پرسرعت لازمه توسعه دانش و تولید علم در ایران است و در شرایطی که موقع لود شدن یک صفحه خوابمان می‌برد، نمی‌توان توقع پیشرفت سریع دانش در ایران را داشت. روحانی بلافاصله پس از آن و در اجلاس روز جهانی مساجد دوباره موضع خود را تکرار کرد و گفت: ما از آن دورانی که رادیو را در قفسه می‌گذاشتند و در آن را قفل می‌کردند، عبور کرده‌ایم و نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را روی نسل جوانمان ببندیم.

حملات به دولت برای ارتقای سرعت اینترنت کشور در شرایطی است که ایران از نظر سرعت و قیمت دسترسی به اینترنت، رده‌های آخر جهان را از آن خود کرده است.

بر اساس گزارش سالانه وب‌سایت معتبر نت‌ایندکس درباره میانگین سرعت اینترنت در کشورهای مختلف، ایران رتبه ١۶٩ را از میان ١٩٢ کشور جهان از آن خود کرده است. این رده‌بندی هرساله براساس میلیون‌ها تستی تنظیم می‌شود که کاربران کشورهای مختلف برای ارزیابی سرعت اینترنت خود انجام داده‌اند.

نکته جالب اینجاست که ایران در سال‌های گذشته رتبه‌های بهتری ثبت کرده است به‌عنوان مثال در ٢٣ فوریه ٢٠١٢ ایران رتبه ١۵۵ دنیا را به دست آورد و در تست سالانه ٢٠١٠ رتبه ١۴٣ را به خود اختصاص داد. این موضوع نشان می‌دهد که سایر کشورهای دنیا در زمینه ارتقای خدمات اینترنتی خود با سرعت بیشتری نسبت به ایران پیشرفت کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشره، کمترین سرعت اینترنت در جهان متعلق به چند کشور آفریقایی مانند لیبی و اریتره و برخی از کشورهای آمریکای‌جنوبی مانند کوباست. از این میان ایران رکورددار کمترین سرعت اینترنت در خاورمیانه نیز به‌شمار می‌رود و افغانستان و لیبی در جایگاه‌های بالا‌تر از ایران دسته‌بندی شده‌اند.

بررسی رتبه و سرعت اینترنت کشورهای مختلف، نکات جالبی فاش می‌کند. در شرایطی که کشورهای آسیای‌شرقی مانند کره‌جنوبی، ژاپن و سنگاپور در صدر پرسرعت‌ترین‌های اینترنت در جهان دسته‌بندی می‌شوند، برخی از کشورهای آفریقایی مانند اوگاندا، آفریقای‌جنوبی، غنا و زیمبابوه از میانگین سرعتی بالا‌تر از ٢ مگابایت برخوردارند.

در میان کشورهای همسایه نیز بحرین از متوسط سرعتی معادل ٣١/٢ مگابایت، سوریه ۵٧/١ مگابایت، پاکستان ۴۶/١ مگابایت و قطر ١٩/٣ مگابایت برخوردار است. ترکیه با برخورداری از متوسط سرعتی حدود ٠۵/۶ مگابایت به‌عنوان یکی از ٣ پایتخت اینترنت در جهان انتخاب شده است. متوسط سرعت اینترنت در ایران ۶٣/٠ مگابایت گزارش شده، این در شرایطی است که افغانستان میانگین سرعت خود را از ٨٣/٠مگابایت به بالا‌تر از یک مگابایت رسانده است.

اینترنت ٢ مگابایت بر ثانیه برای خیلی از ایرانی‌ها تبدیل به رویا شده است اما به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این میزان کف سرعت اینترنت در جهان به‌شمار می‌آید. نصرالله جهانگرد به مهر گفته است: کف دسترسی به اینترنت در جهان ٢مگابایت بر ثانیه است و سقف این سرعت ٢٠ مگابایت در ثانیه به‌شمار می‌آید و در شرایطی که پهنای باند اینترنت در ایران تنها یک کیلوبایت در ثانیه است، پهنای باند اینترنت در ترکیه ۵٠کیلوبایت بر ثانیه و در قطر ١٠٠ کیلو بایت بر ثانیه است.

در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود ایران از لحاظ دستیابی به اینترنت، رتبه دوم منطقه را از آن خود کند اما کمتر از یک‌سال تا پایان برنامه پنجم توسعه باقی مانده و ایران رتبه آخر منطقه را از آن خود کرده است.

ایران از لحاظ قیمت دسترسی به اینترنت نیز یکی از گران‌قیمت‌ترین کشورهای جهان به ‌شمار می‌آید. چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد، خدمات اینترنت با ٢۵برابر قیمت اولیه به دست کاربران خانگی می‌رسد. بنابراین گزارش هر STM١ پهنای باند اینترنت با قیمت ٩‌میلیون‌تومان به کشور وارد می‌شود اما با قیمت ٢٣٢‌میلیون تومان به کابران فروخته می‌شود.

در شرایطی که نرخ مصوب برای اینترنت یک‌مگابایت در ثانیه برای ایرانی‌ها ماهانه ۴٣٠‌هزارتومان اعلام شده است، یک‌مگابایت اینترنت در کره‌جنوبی ماهانه حدود ٢‌هزار و ۶۴٠ تومان، در ژاپن ١٢٠ تومان، در بلغارستان ٢ هزارتومان و در مولداوی ٣‌هزار و ۵۴٠ تومان قیمت دارد.

بنا بر اعلام وزارت مخابرات افغانستان، قیمت ماهانه اینترنت یک مگابایتی ۴‌هزار افغانی است که با توجه به نرخ ٧/۵۶ تومانی یک افغانی، قیمت ماهانه اینترنت یک مگابایتی در افغانستان ٢٢۶‌هزار و ٨٠٠ تومان است که تقریبا نصف قیمت اینترنت در ایران است. تعرفه مصوب اینترنت در‌ سال ٩٣ به این ترتیب است: برای دریافت ماهانه اینترنت ١٢٨ کیلوبایتی ١٢‌هزار و ۵٠٠، اینترنت ٢۵۶ کیلوبایتی ١۵‌هزار تومان، اینترنت ۵١٢ کیلوبایتی ٢۴٠‌هزار تومان، اینترنت یک‌مگابایتی ۴٣٠‌هزار تومان و اینترنت ٢ مگابایتی ٧۴٠‌هزارتومان. براساس رده‌بندی جهانی، کشورهایی که اینترنت یک‌مگابایت بر ثانیه را ماهانه با قیمتی بیشتر از ۴ دلار عرضه کنند، در رده کشورهای گرانقیمت دسته‌بندی می‌شوند. در این دو جدول قیمت اینترنت یک‌مگابایت بر ثانیه در تعدادی از کشورهای گران و ارزانقیمت جهان به همراه سرعت اینترنت در این کشور‌ها آمده است.

در جداولی که در این گزارش آمده می‌توانید قیمت اینترنت یک مگابایتی در ٢٠ کشور جهان و متوسط سرعت دسترسی آن‌ها به اینترنت را مقایسه کنید. گفتنی است برای تبدیل نرخ‌ها از دلار به تومان، قیمت دلار ٣٠٠٠ تومان در نظر گرفته شده است:

 

هزینه اینترنت در ایران ٢ برابر افغانستان  و ٣٥٠٠ برابر ژاپن