جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


کیفرخواست مهدی هاشمی بی‌اعتبارترین کیفرخواستی است که دیده‌ام

Posted: 03 Sep 2014 05:06 AM PDT

اظهارات وکیل پرونده
جرس: وحید ابوالمعالی، وکیل مهدی هاشمی پس از پایان دادگاه موکل خود با حضور در جمع خبرنگاران درباره روند رسیدگی به پرونده گفت: روند رسیدگی را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم و نمی‌توانیم بگوییم چند جلسه از دادگاه باقی است. نمی‌توان بگویم از روند رسیدگی راضی هستم یا نه.



به گزارش ایسنا، سیدوحید ابوالمعالی پس از پایان دادگاه مهدی هاشمی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: نتیجه دادگاه را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. رسیدگی‌ها اکنون انجام می‌شود و اینکه بنده بگویم از روند رسیدگی راضی هستم درست نیست.

وی در مورد اخباری که در فیسبوک و توییتر با نام آنها منتشر می‌شود گفت: متاسفانه یوزرنیم و پسورد این صفحه در اختیار من نیست. اخبار داخل آن را من نمی‌گویم ولی بنده تذکرات لازم را در مورد صفحه فیسبوک داده ام.

وکیل‌مدافع مهدی هاشمی درباره فایل صوتی مربوط به کیهان لندن و آیا این فایل به دادگاه رفته است گفت: بنده این موضوع را شنیده‌ام، ولی ندیده‌ام و اگر مدرکی باشد در دادگاه ارائه خواهد شد. این مسائل حاشیه سازی است که مطرح می‌شود.

ابوالمعالی در مورد شکایت از نشریه 9 دی گفت: قرار بود شکایتی توسط یکی از همکارانم انجام شود ولی اطلاع دقیقی از آن ندارم.

وی با بیان اینکه جلسه بعدی دادگاه موکلش شنبه هفته آینده برگزار می‌شود، اظهار کرد: از نظر بنده هیچ کدام از بندهای کیفرخواست مورد قبول نیست و این کیفرخواست اساسی ندارد و باید کسانی که علوم سیاسی خوانده اند در این زمینه پاسخگو باشند.

وکیل‌مدافع مهدی هشامی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد که کیفرخواست موکلم بی‌اعتبارترین کیفرخواست است.

وی درباره این موضوع که چند جلسه برای رسیدگی به پرونده موکلش باقی مانده است اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: این موضوع را باید قاضی بگوید.

ابوالمعالی با اشاره به اینکه متهم دیگری در پرونده مهدی هاشمی مطرح است یا خیر گفت: نام متهم دیگری در پرونده موکلم مطرح است.

وی با بیان اینکه جلسه امروز ادامه دفاعیات موکلم بود در مورد عدم حضور موکلش در جمع خبرنگاران گفت: قرار نیست موضوع به رسانه ها کشیده شود و باید اجازه دهیم دادگستری بدون هرگونه فشار تصمیمات لازم را بگیرد. اگر قرار باشد موضوع در رسانه ها مطرح شود ما حرف زیاد داریم.

وی از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا موضوع فتنه 88 در کیفرخواست مهدی هاشمی مطرح است خودداری کرد و درباره علنی بودن یا نبودن دادگاه موکلش گفت: این امر بر عهده قاضی است. مطلبی را شنیده ام که یکی از روزنامه ها در این زمینه منتشر کرده ولی ما درخواستمان را به دادگستری داده‌ایم.

توضیحات وزیر کشور درباره تلاش داعش برای نفوذ به ایران

Posted: 03 Sep 2014 05:06 AM PDT

جرس: وزیر کشور در مورد مباحثی مبنی بر تلاش داعش برای نفوذ به مرزهای کشور گفت: همجواری ایران با دو کشور ناپایدار و بی‌ثبات افغانستان و پاکستان در شرق و عراق در غرب ما را متاثر از این ناپایداری‌ها خواهد کرد. از جمله در حوزه قاچاق مواد مخدر و اشرار و گروه‌های دیگری است که قصد سوء‌استفاده از این شرایط را دارند.

 

به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به این‌که «گروه‌ها و فرقه‌هایی در بیرون از مرزهای ایران هستند که همواره مخالفت و عقده‌ای نسبت به ایران دارند»، اظهار کرد: این مخالفت را در تبلیغات‌شان به صورت آشکار نشان می‌دهند اما این‌که چقدر مؤثر باشند و بتوانند در کشور ما نفوذ داشته و اثرگذاری کنند، مواردی را نداشته‌ایم البته در حوزه فضای مجازی فعالیت‌هایی را برای برقرای ارتباطات در این طرف مرز انجام می‌دهند.

وی افزود: نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی ما کاملاً به اوضای مرزها مسلط هستند و به‌خصوص در منطقه غرب ما آمادگی کامل در جوار مرز داریم و نیروهای‌مان را مستقر کردیم، پس اگر بخواهد اقدامی خطوط قرمز ما را در مناطق مرزی تهدید کند، بدون هیچ معطلی اقدام خواهیم کرد، چون امنیت داخلی‌مان را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که «خوشبختانه وضعیت در عراق به نفع دولت مرکزی است و اجماع مردم پیش می‌رود» گفت: اتحاد و یکپارچگی پیش‌ آمده در داخل عراق را شاهد هستیم و از طرف دیگر با فهم و درک کشورهای منطقه با مقوله داعش به عنوان یک فرقه خطرناک مواجه هستیم و آمریکا هم متوجه این موضوع شده است؛ بنابراین همه به دنبال کنترل و مدیریت آن هستند که البته ایران نقش بسیار سازنده‌ای در این مسئله داشته است.
 

حسین رونقی ملکی و مهدی محمودیان آزاد شدند

Posted: 03 Sep 2014 04:05 AM PDT

جرس:مهدی محمودیان و حسین رونقی ملکی آزاد شدند.

 

 مهدی محمودیان از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که در جریان حوادث پس از انتخابات سال 88 بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شده بود، دقایقی پیش و پس از گذراندن دوران محکومیت از زندان آزاد شد.

 

به گزارش ایلنا، مهدی محمودیان از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که در جریان حوادث پس از انتخابات سال 88 بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شده بود، دقایقی پیش و پس از گذراندن دوران محکومیت از زندان آزاد شد.
 

از طرف دیگر به گزارش کلمه، حسین رونقی ملکی وبلاگ نویس منتقد و فعال حقوق بشر دربند که در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت شد نیز آزاد شد. وی مدت ۱۳ ماه را در سلول‌های انفرادی بند ۲-الف زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی که از نارسایی شدید کلیه رنج می برد در مدت حبس خود به خاطر بی توجهی مسوولان به وضعیت درمانی بارها دست به اعتصاب غذا زده بود. خواسته او این بود که در خارج از زندان و در یک بیمارستان درمانش دنبال شود.

همین بی توجهی ها باعث شد به کلیه او صدمات جبران ناپذیری وارد شود.

به گزارش خبرنگار کلمه هنوز مشخص نیست که این زندانی سیاسی به مرخصی آمده یا اجرای حکم او متوقف شده است.

 

اظهارات زیباکلام پس از دادگاه انقلاب: من فتنه را نمی فهمم

Posted: 03 Sep 2014 03:16 AM PDT

جرس: صادق زیباکلام پس از اتمام جلسه امروز دادگاه گفت که بنده هنوز فتنه ۸۸ را نفهیدم.

 

به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام پس از خروج از دادگاه انقلاب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من امروز فقط پیگیر پرونده‌ام بودم. هنوز رسما دادگاه تجدیدنظر تشکیل نشده و فعلا پرونده‌خوانی بوده است.

وی با بیان اینکه با قاضی پرونده‌ام ملاقات کردم، ادامه داد: در مورد پرونده‌ام با قاضی صحبت کردم و وی گفت که شما در دادگاه اول گفتید نمی‌خواهید وکیل داشته باشید. بنده پاسخ دادم بله، الان هم نمی‌خواهم وکیل داشتم باشم و خودم دفاع می‌کنم، ولی نظر قاضی این است که وکیلی داشته باشم. من هم احتمالا حرف قاضی را گوش می‌دهم و سعی می‌کنم یکی از همکارانم در دانشگاه را وکیل خودم قرار دهم.

این استاد داشگاه با بیان اینکه مطالبی که گفتم موضع نبود و فقط سوال کرده بودم، ادامه داد: گفته بودم اینکه مطرح می‌کنند روند هسته‌ای کند است و از آن نگرانند و در سفارت آمریکا در مورد آن برنامه می‌گذارند پرسیدم که این نگرانی که شما دارید چیست، اصلا هسته‌ای چه منافعی دارد، البته احتمالا منافعی داشته است.

وی مجددا یادآور شد: بنده چیزی را زیر سوال نبردم و فقط سوال کردم و گفتم که هزینه‌ای که کشور ما 10 سال است در اثر تحریم‌ها برای هسته‌ای می‌دهد از نظر اقتصادی چیست؟ اصلا هزینه و فایده هسته‌ای چه بوده است؟

زیباکلام اظهار کرد: در مورد دادگاه پرونده سه هزار میلیاردی پرسیدم که جرمی که آنها انجام دادند و به واسطه‌اش اعدام می‌شوند چه بوده است. از نظر من مفسدفی‌الارض و اینکه آنها به اقتصاد ضربه می‌زنند نامفهوم است و حقوقی نیست.

زیباکلام گفت: به نظر من به جای اینکه دستگاه‌های ذیربط به دنبال کمک به عدالت باشند بیشتر برای اقناع افکار عمومی عمل کردند.

وی با یادآوری اینکه این روند را در صفحه شخصی‌ام در فیس‌بوک منتشر نمی‌کنم، اظهار کرد: مواردی که در دادگاه اولم مطرح شد و آن را در فیس‌بوک منتشر کردم بعد از صدور رای بود ولی هنوز رای صادر نشده که من آن را منتشر کنم.

وی در مورد خانواده هاشمی رفسنجانی گفت: به نظر من تمام فشارها و آزارهایی که به این خانواده وارد شده به خاطر مسائل سیاسی است.

زیباکلام با یادآوری اینکه بنده هنوز فتنه ۸۸ را نمی‌فهم، گفت: هنوز بنده نفهمیدم که این فتنه چه بوده است؟ عده‌ای که به سه میلیون نفر می‌رسند به نتیجه انتخابات اعتراض می‌کنند که معمولا این اتفاق در کشورهای دیگر هم می‌افتد. اگر مقصود از فتنه این باشد که آمریکا، انگلیس و آلمان و یا از ما بهترون تبانی کرده بودند که در داخل نظام ایران به کمک عده‌ای آن را براندازی کنند، باید بگویم چنین چیزی نبوده است.

وی افزود: چطور می‌شود که میلیون‌ها انسان که رای دادند بعد از 48 یا 72 ساعت بخواهند به براندازی نظام بپردازند، نه چنین چیزی امکان ندارد.

وی مجددا تاکید کرد: از اتهامات آقای هاشمی چیزی نمی‌دانم ولی به نظرم اتهامات وی سیاسی است. احتمال دارد اقتصادی هم باشد ولی آنچه که وی را به دادگاه آورده سیاسی است.

زیباکلام گفت: بنده فتنه 88 را نمی‌فهم.

وی در پایان گفت: نمی‌توانم در مورد نتیجه دادگاه آقای هاشمی اظهارنظری داشته باشم؛ زیرا آن را نمی‌دانم.

بیانیه دفتر آیت الله دستغیب در مورد مواضع ایشان پیرامون خبرگان

Posted: 03 Sep 2014 03:04 AM PDT

جرس: در پی انتشار مواضع آیت الله دستغیب پیرامون اجلاس اخیر خبرگان، بیانیه ای از طرف دفتر ایشان منتشر شد.

 

متن این بیانیه به نقل از شبکه های اجتماعی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

اخیرا نامه ای از سوی بعضی از ارادتمندان به حضرت آیت الله العظمی سید علی محمد دستغیب و پاسخ ایشان در مورد لزوم شرکت در جلسات مجلس خبرگان منتشر شده است که بعضی از سایت های خبری از آن برداشت تحریم این مجلس از سوی معظم له را داشته اند،

لذا خاطر نشان می شود همان طور که از متن پاسخ ایشان هم مستفاد است بنای بر تحریم نبوده بلکه فرموده اند:

صرف شرکت در جلسات مجلس خبرگان، تمام وظیفه ی یک عضو آن نیست،بلکه اگر با امکان تحقیق و نظارت همراه باشد مُثمِر ثمر است، وگرنه می توان به صورت های دیگر هم نظرات و انتقادات خود را به گوش مسئولان و مردم رساند و هر گاه لازم بدانند که در جلسات هم شرکت کنند از این کار ابایی نخواهند داشت.

والسلام
دفتر حضرت آیت‌الله العظمی سید علی محمد دستغیب،
سه شنبه ۱۳۹۳/۰۶/۱۱

تشریح عملکرد یکساله وزارت فرهنگ و ارشاد توسط جنتی

Posted: 03 Sep 2014 12:42 AM PDT

جرس: وزیر ارشاد دولت حسن روحانی با اشاره به اینکه، هیچ گونه فیلم مغایر ارزش‌ها در کشور مجوز پخش و اکران خواهد گرفت، بر "اجرای سیاست ابلاغی رهبری" و همچنین ضرورت "نظارت بر فیلمهای کشور در مرحله ساخت" تاکید کرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح عملکرد یکساله وزارتخانه متبوعش پرداخت.

علی جنتی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه عملکرد یک ساله وزارت ارشاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؛ گفت: سال جاری به سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی رهبری نامگذاری شده است.
وی با اشاره به اینکه، تلاش ما این بود که سیاست‌هایی که ایشان در عرصه‌های مختلف اعلام می‌کنند را اجرایی کنیم؛ افزود: رییس جمهور نیز بر این نکته تاکید و تصریح داشته‌اند که سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری را اجرایی کنیم.

*ضرورت واگذاری فرهنگ به صاحبان فرهنگی

جنتی با اشاره به اینکه تلاش ما واگذاری فرهنگ به صاحبان فرهنگ بوده است؛ گفت: عناصری که در وزارت ارشاد مسؤولیت گرفته‌اند چه در صف و چه در ستاد افراد متخصصی هستند که کاری را که بر عهده گرفته‌اند را به خوبی می‌شناسند.  
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای مطالبات و انتظارات رهبر  از این نهاد مهم فرهنگی چیست؛ خاطرنشان کرد: از ابتدا بحث رونق اقتصاد فرهنگ را دنبال کردیم به طوری که در این دوره این مساله مورد توجه قرار گرفته است.  
 
*محتوای فیلم‌های سینمایی بسیار پایین‌تر از انتظار ما است

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون انقلابی که در عرصه سینما وعده آن را داده بود؛ گفت: سینما در داخل کشور از اهمیت ویژه برخوردار و در سطح جهانی هم شناخته شده و قابل قبول است البته محتوای آن بسیار پایین‌تر از انتظار بوده و توقع داریم که مجموعه‌ها ارزش‌های دینی و ملی ما هم در سطح داخل تبیین کند و هم آنچه به دنیا عرضه می‌کنیم، قابل قبول و فاخر باشد.  
 
جنتی با اشاره به اهمیت ویژه سینما در داخل کشور و سطح جهانی ادامه داد: جوایز خوبی در صحنه‌های بین‌المللی به دست آورده‌ایم.  
 
 وی با بیان اینکه، محتوای فیلم‌ها بسیار پایین‌تر از انتظارات ما است؛ اظهار داشت: البته نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده، اما انتظار ما این است که ارزش‌های دینی و ملی ما را در سطح داخلی و خارجی تبیین و عرضه کند.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه، تا چه حد برای ساخت یک فیلم ارزشی تلاش کرده‌اید؛ بیان کرد: کارهایی که در یک سال اخیر صورت گرفته هنوز آثار آن ظاهر نشده است.  
 
وی افزود: کارهایی که در این یک سال دولت یازدهم انجام شده است به علت فرآیند تولید هنوز آثارش ظاهر نشده ولی آنچه پیش از این ساخته شده از جمله فیلم‌هایی که در جشنواره فجر عرضه شد مانند رستاخیز، چ و شیار ۱۴۳ آثاری ارزشی بودند.  
 
*از فیلم‌های مروج ارزش‌های دینی و ملی حمایت می‌کنیم


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه، بنای ما حمایت از فیلم‌های مروج ارزش‌های ملی و دینی است؛ ادامه داد: بنای ما از نظر حمایت‌ها به لحاظ سیاست گذاری‌ها بر این است که از فیلم‌هایی که ارزش‌های ملی و دینی را تبلیغ می‌کند بیشتر حمایت کنیم.  
 
 جنتی پیرامون شیار ۱۴۳ و مباحث مطرح شده درباره اکران آن، گفت: اکران بحث جدایی است، با توجه به تراکم فیلم‌های موجود و محدود بودن سالن‌های سینما روند اکران طولانی شده و این دلیل عدم عنایت به این فیلم‌ها نیست.  
 
 وی طولانی شدن زمان اکران فیلم‌ها را به علت محدودیت تعداد سالن‌های نمایش دانست و افزود: در مدت یک سال گذشته در غرب تهران مجموعه فرهنگی هنری با ۱۴ سالن سینما ساخته شده است.  
 
جنتی با اشاره به اینکه، در بسیاری از شهر‌ها هم سالن‌هایی ساخته شده که در حال جواب دادن است؛ اضافه کرد: البته همچنان سالن‌های سینما بسیار کم است این در حالی است که برخی شهر‌ها سینما ندارند از این رو باید تمهیداتی از جمله تاسیس مجتمع‌های تجاری فرهنگی برای ایجاد انگیزه ساخت سالن سینما در نظر گرفته شود.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر گفت: در این مدت کارهای بسیار خوبی انجام شده است که نتایج آن بعدا مشخص خواهد شد.  
 
*همه سینماهای کشور به سیستم دیجیتال مجهز شده‌اند

وی افزود: از جمله کارهای انجام شده در طول یک سال گذشته این است که همه سینماهای کشور به جز تعداد محدودی به سیستم دیجیتال مجهز شده است.  
 
 جنتی درباره فعالیت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این معاونت حوزه موسیقی، هنرهای تجسمی، تئا‌تر و دیگر حوزه‌ها وجود دارد که در عرصه‌های مختلف حرکات و اقدامات شتابانی انجام شده است.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه، در هنرهای تجسمی حرکت شتابانی آغاز شده است؛ تصریح کرد: با توجه به سیاست اقتصاد فرهنگ و هنر باید به سمتی برویم که هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر ضمن عرضه هنر خود، هنرشان ارزش مادی هم پیدا کند تا تشویق شوند.  
 
جنتی گفت: ‌ اگر کنسرت‌ها یا آثار تجسمی سودی نداشته باشد کسی به سمت آن‌ها نمی‌آید ولی دیده می‌شود که در هنرهای تجسمی و نگارگری و خوشنویسی، کارهای فاخر و بسیار ارزشمندی انجام و در عرصه‌های بین‌المللی عرضه می‌شود و در داخل کشور هم برخی قیمت‌های بسیار گرانی در حراج‌های سالانه برای این آثار پرداخته می‌شود.  
 
*کارهای اهالی تئا‌تر ارزش مادی پیدا نکرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عزم این وزارتخانه را توجه به آثار فاخر و ارزشمند در عرصه فرهنگ و هنر ارزیابی کرد و گفت: ما در حوزه تئا‌تر مشکلات بسیاری داریم به عنوان مثال کارهایی که اهالی تئا‌تر عرضه می‌کنند ارزش مادی خود را پیدا نکرده است.  
 
جنتی تصریح کرد: توجهی که باید در حوزه تئا‌تر شود، صورت نگرفته است و کل اعتباری که برای تئا‌تر و هنرهای نمایشی پیش‌بینی شده ۱۷ میلیارد تومان است که کم است.  
 
وی با بیان اینکه به حوزه تئا‌تر توجه کافی نشده است؛ گفت: ما در هر حوزه‌ای وارد شدیم یک سری اشکالات پیش می‌آید و ما باید ضمن پذیرش آن در صدد رفع اشکال برآییم.  
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بروز برخی اشکالات را ممکن دانست و گفت: این اشکالات پیش می‌آید، مهم آن است که در صدد رفع اشکال باشیم.  
 
*۶۶ هزار عنوان کتاب در سال ۹۲ چاپ شد

جنتی با بیان اینکه، ۶۶ هزار عنوان کتاب در سال ۹۲ چاپ شده است که نیمی از آن‌ها چاپ اول هستند؛ ادامه داد: ممکن است ۲ تا ۳ مورد هم از زیر دست بررسی کنندگان در رفته باشد.  
 
*برخی کتاب‌ها از زیر دست در رفته است

وی با تاکید بر اینکه قبول داریم برخی کتاب‌ها از زیر دست در رفته است؛ افزود: هزاران عنوان کتاب در یک ساله اخیر چاپ شده است.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مشکلات سینما و تئا‌تر را فیلم‌نامه و نمایشنامه ذکر کرد و گفت: وقتی می‌گوییم کار فاخر باید عرضه شود یعنی باید در این حوزه‌ها بسیار کار کنیم.  
 
جنتی با بیان اینکه، باید اقدام به راه‌اندازی آموزشگاه‌ها و مدرسه عالی سینما کرد؛ افزود: باید از ظرفیت موسسات علمی و کاربردی هنراستفاده کرد تا با کار و تلاش و آموزش نیروهای مومن و حمایت از آن‌ها آثار فاخر تولید کرد.  
 
وی فیلم‌ها را در مجموع قابل قبول دانست و افزود: یک مجموعه آگاه درباره مسائل سینما و آشنا به مقولات ارزشی شورای پروانه فیلم را تشکیل می‌دهند در حوزه نمایش هم وقتی فیلم ساخته شد بررسی و تلاش می‌شود که اشکالات احتمالی برطرف شود.  
 
*محتوای همه فیلم‌ها به لحاظ ارزشی صد درصد قابل دفاع نیست

جنتی با بیان اینکه محتوای همه فیلم‌ها و آثار هنری به لحاظ ارزشی صد درصد قابل دفاع نیست، گفت: سعی و تلاش ما نظارت بر عرصه تولید و ساخت فیلم‌ها است، بسیاری از فیلم‌هایی که پروانه نمایش می‌گرفتند اما در مراحل ساخت چیز دیگری بیرون می‌آمد و تفاوت‌های اساسی پیدا کرده است.

*برخی از فیلم‌ها مغایر بافرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی هستند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه، برخی فیلم‌نامه‌های دارای مجوز در مرحله ساخت تغییر می‌کنند؛ ادامه داد: عرضه برخی فیلم‌ها در عرصه جهانی، ارزش‌های دینی، ملی و تمدنی ایران را زیر سؤال می‌برد و مغایر بافرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی است.  
 
وی گفت: برخی از فیلم‌ها ممکن است به‌صورت قاچاقی ساخته و در سطح جهانی عرضه شود و این مربوط به وزارت ارشاد نیست.  
 
*باید نظارت در مراحل ساخت را شدیدتر کنیم

 جنتی بابیان اینکه، عموماً فیلم‌هایی که می‌آید مورد تأیید قرار می‌گیرد و آن‌ها که تأیید می‌شوند اشکال اساسی ندارند؛ افزود: اتفاقی که می‌افتد این است که آن فیلم‌نامه تأیید شده ساخته نمی‌شود و ما باید نظارت در مراحل ساخت را شدیدتر کنیم.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اکنون در دوره ساخت هم نظارت می‌کنیم چون یکی از مسائلی که الان مطرح است این است که گاهی فیلم‌نامه‌ای در شورا پروانه ساخت و مجوز می‌گیرد ولی وقتی ساخته می‌شود، چیز دیگری تولیدشده است.  
 
وی افزود: در جشنواره فیلم فجر گذشته فیلم‌هایی که در این دولت ساخته نشده عرضه شد که غیرقابل پخش بودند و من مطمئن هستم فیلم نمایش داده شده  آن فیلم‌نامه‌ای نبوده که مجوز گرفته است.
 
جنتی با اشاره به اینکه، ما الان داریم نظارت می‌کنیم تا نه خود تهیه‌کننده و کارگردان ضرر کنند وقتی‌که فیلم غیرقابل پخش می‌شوند و نه اینکه با پخش نشدن آن بخواهیم هزینه‌های سیاسی بپردازیم؛ ادامه داد: فیلمی که منطبق با معیارهای قانونی ما نباشد چه در خارج پخش شود یا خیر، مجوز نخواهد گرفت.  
 
* فیلم‌هایی که با معیارهای قانونی و ارزشی منطبق نباشد مجوز نمی‌گیرند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون اینکه آیا قول می‌دهید فیلم‌هایی که بافرهنگ ما منطبق نیست و در آن‌سوی مرزها به نمایش درمی‌آید در کشور ما مجوز پخش و اکران نگیرد، گفت: قطعاً فیلم‌هایی که منطبق با معیارهای قانونی و ارزشی ما نباشد مجوز پخش داده نمی‌شود.  
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عدالت فرهنگی را دسترسی همه مردم به امکانات نسبتاً برابر ازنظر فضاهای فرهنگی و اصحاب فرهنگ و هنر از امکانات نسبتاً برابر برشمرد و گفت: درگذشته به علت تمرکزی که وجود داشت و الان هم هست، مشکلات زیادی داشتیم برای مثال عمده اعتبارات برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران هزینه می‌شود و کنسرت‌های بزرگ موسیقی و عموماً تئاترهای بسیار فاخر نیز همین وضعیت را دارند.  
 
وی با اشاره به اینکه ادارات ارشاد در بسیاری شهرستان‌ها و به‌ویژه نواحی مرزی جزو فقیرترین ادارات هستند؛ افزود: هم‌اکنون اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌نوعی در شهرستان‌ها توزیع می‌شود که توانسته‌ایم نمایشگاه‌های کتاب بیشتری در شهرستان‌ها برگزار کنیم و یا نمایشگاه قرآن همزمان با تهران در چند مرکز استان هم برپا می‌شود.  
 
*اعتبارات وزارت ارشاد به‌صورت عادلانه در استان‌ها توزیع می‌شود

جنتی در پاسخ به سؤال دیگر پیرامون اعتباراتی که در اختیار وزارت ارشاد اسلامی است؛ گفت: این اعتبارات در سطح استان‌ها توزیع می‌شود.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به‌طور مرتب از استان‌ها و شهرستان‌ها بازدید و نیازهای آن‌ها را رصد می‌کنیم و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و قرآن در سطح مراکز استان‌ها نیز در راستای توجه به شهرستان‌ها و تمرکززدایی است.  
 
 وی خاطرنشان کرد: باید مجتمع‌های فرهنگی و هنری نیز در شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده ساخته شود.  
 
جنتی تصریح کرد: هنرمندانی که برای اجرای برنامه چه در حوزه تئاتر و چه موسیقی به تهران می‌آوریم یا حتی بسیاری از این‌ها را در حوزه موسیقی که کارهای فاخری دارند به خارج از کشور اعزام می‌کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما در برخی استان‌ها هنرمندان برجسته‌ای در حوزه خوشنویسی داریم که سعی داریم از آثار آن‌ها در هفته‌های فرهنگی در خارج از کشور استفاده کنیم.  
 
 وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه عملکرد معاونت مطبوعاتی ارشاد درطی یک سال گذشته چگونه است؛ افزود: در این حوزه یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌شود این است که تسهیلاتی فراهم کنیم برای کسانی که به دنبال انتشار روزنامه، هفته‌نامه و فصل‌نامه و به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فکر می‌کنم این دوره که عموما هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز‌ها را برای نشریات صادر می‌کند دوران شکوفایی آن است چرا که جلساتش به صورت مرتب و هفتگی تشکیل می‌شود و خود من هم در تمامی جلسات در یک سال گذشته حضور داشتم.  
 
وی افزود: برخی درخواست‌های نشریات از ۵ سال گذشته هم باقی مانده بود ولی الان تقریبا به روز شده به گونه‌ای که تا خرداد ۹۳ همه درخواست‌ها تعیین تکلیف شده است.  
 
*بیش از ۶۰۰۰ نشریه و روزنامه در کشور مجوز دارند

جنتی گفت: ‌ الان درمجموع بیش از ۶۰۰۰ نشریه و روزنامه در کشور مجوز دارند که برخی فعال نیستند و عموما ۳ تا ۴۰۰۰ نشریه فعال داریم، این تسهیلات را فراهم کردیم.  
 
جنتی مشکل پرداخت یارانه به اصحاب مطبوعات را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر با همکاری اصحاب رسانه این مساله ضابطه‌مند شده است. 

*پرداخت یارانه به رسانه‌ها و مطبوعات عادلانه شده است

وزیر ارشاد با بیان اینکه حمایت‌های ما از رسانه‌ها و مطبوعات عادلانه است، گفت: چه روزنامه‌ای از ما حمایت کند و چه از ما انتقاد کنند ما نگاه عادلانه‌ای به آن‌ها داریم.  
 
وی با بیان اینکه در صدور مجوز‌ها به موافقت و مخالفت با دولت نگاه نمی‌کنیم، گفت: ما ضوابطی را اعلام کرده‌ایم و هر کس می‌تواند به سایت وزارت ارشاد مراجعه کند و میزان حمایت‌ها و پرداخت یارانه‌ها را مشاهده کند و این مساله دقیقا بر اساس ضوابط است.  
 
 وی یکی از مشکلات گذشته را در زمینه پرداخت یارانه ذکر کرد و افزود: زمانی به اصحاب رسانه با دادن کاغذ دولتی کمک می‌کردند ولی الان بیشتر کمک‌های نقدی انجام می‌شود که این امر براساس ضوابطی که با کمک اصحاب رسانه تدوین شده نظام پیدا کرده است.  
 
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نشریه و رسانه‌ای که ارزش‌های دینی و ملی را تقویت می‌کند با رسانه و روزنامه‌ای که خنثی است و احیانا بر خلاف آن حرکت می‌کند تفاوت دارند.  
 
 وی تعداد صفحات، کیفیت مقالات، تقویت ارزش‌های دینی، ارزش‌های دفاع مقدس، مقاومت و مسائلی اخلاقی و همچنین الگوی ایرانی اسلامی را از جمله معیارهای میزان کمک به نشریات ذکر کرد و گفت: این ضوابط در سایت معاونت مطبوعاتی ذکر شده و مشخص است که هر نشریه چقدر یارانه می‌گیرد و میزان آن هم پاسخ دارد.  
 
*یارانه رسانه‌های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی قطع شد

جنتی گفت: در سال جاری رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که به دولت و نهادهای عمومی وصل بوده‌اند یارانه آن‌ها قطع شده است، بیشتر یارانه‌ها به روزنامه‌ها و نشریاتی داده می‌شود که به صورت خصوصی اداره می‌شوند.  

*به دنبال واگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب به بخش خصوصی هستیم

وی با تاکید بر اینکه، شفافیت سازی کاری ارزشمند است که در گذشته سابقه نداشته است، گفت: به دنبال واگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب به بخش خصوصی هستیم.  
 
وی خصوصی‌سازی را به علت تمایل نداشتن بخش‌های دولتی به خارج شدن کار از دست آن‌ها مشکل دانست و افزود: در حوزه فرهنگ موضوع واسپاری را به بخش خصوصی کردم ولی کمتر از انتظار محقق شد از جمله در حوزه نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، سیاست گذاری کردیم که بخش خصوصی و اصناف آن‌ها را اجرا کنند و برخی را عمل کردیم از جمله امسال جشنواره فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال صد در صد در دست بخش خصوصی است.  
 
جنتی تصریح کرد: حتی کار بزرگی را مثل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شروع کردیم آرام آرام بخش‌هایی را واگذار کنیم تا کل آن به بخش خصوصی واگذار شود همین طور در دیگر حوزه‌ها کار به این صورت انجام می‌شود تا تصدی گری‌های ما واگذار شود.  
 
جنتی درباره وعده‌های خود مبنی بر خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اصولا خصوصی سازی یک امر مشکل در همه عرصه‌ها است.  
 
 وی با بیان اینکه عموما بخش دولتی در برابر خصوصی شدن مقاومت و مخالفت می‌کند، گفت: در حوزه فرهنگ کمتر از حد انتظار موفق بوده‌ایم.  
 
وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل حمایت می‌شود خاطرنشان کرد: بازی‌های رایانه‌ای صنعتی جدید و نوپایی است لذا باید دولت حمایت، کمک و تصدی‌گری کند.  
 
وی افزود: اکنون وارد بخش حمایت و سیاست‌گذاری شوده‌ایم تا این حوزه که ما در آن استعداد بسیار خوبی داریم روی پای خود بایستد.

کم آبی+ گزارش تصویری/ بحران آب بی داد می کند

Posted: 03 Sep 2014 12:15 AM PDT

 

 

مرتضوی با زنجانی چهارصد میلیارد تومان قرارداد داشت

Posted: 02 Sep 2014 11:58 PM PDT

جرس: رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، با اشاره به قرارداد چهارصد میلیارد تومانی ‌مرتضوی با زنجانی در زمان ریاستش، گفت: در صورتی که وی در دادگاه بار دیگر معامله با زنجانی را کتمان کند، ما سند‌های مرتبط را منتشر می‌کنیم.

 

به گزارش خانه ملت سیدحسین دهدشتی با اشاره به بررسی تخلفات سعید مرتضوی رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی در دادگاه انقلاب اسلامی، گفت: یکی از موارد اتهامی مرتضوی در این دادگاه پرونده ارتباط وی با بابک زنجانی و انجام معامله در قالب شرکت شستا بوده است.

 

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مرتضوی در دادگاه اخیرش ادعا کرده که او حتی یک ریال با زنجانی معامله نکرده است، اما بر اساس اطلاعات واصله وی 138 شرکت و کارخانجات مرتبط با شستا را به زنجانی واگذار کرده است.

او گفت: بر اساس گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، مرتضوی در قرارداد واگذاری چندین شرکت شستا، برای تضمین قرارداد حدود پنج چک به مبلغ چهارصد میلیارد ین ژاپن را به زنجانی تحویل داده است و بر اساس اطلاعات واصله هنوز این چک‌ها در اختیار زنجانی است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، ادامه داد: در صورتی که مرتضوی بار دیگر ادعا قبلی خود را مطرح و موضوع انجام معامله با بابک زنجانی را کتمان کند، ما حاضر هستیم که شماره و تاریخ صدور چک‌ها و مکتابات وی با زنجانی درباره این موارد را اعلام کنیم.

دهدشتی گفت: بر اساس قانون، مرتضوی هیچ اختیاری برای انجام معامله با افراد دیگر به‌ویژه بابک زنجانی نداشته زیرا این اقدام بدون مصوبه سازمان بوده که این خود یک تخلف بزرگ وی در دوران ریاست سازمان تأمین اجتماعی است، از طرف دیگر ارائه چک به زنجانی برای تضمین قرارداد از طریق سازمان هم از تخلفات مرتضوی است.

 

تاکید سعید مرتضوی بر عدم افشای شکایتش از رسانه‌ها
همزمان سعید مرتضوی نمی خواهد اطلاعات مربوط به پرونده شکایت وی از رسانه های منتقدش در اختیار افکار عمومی قراربگیرد.

 

سعید ایوبی وکیل پرونده های سعید مرتضوی در گفت و گو با پیام نو اظهار داشت: «مرتضوی دو نوع پرونده در دادسرا دارد؛ یکی پرونده هایی که مربوط به شکایت از مرتضوی می شوند و به مسائل کهریزک و سازمان تامین اجتماعی اختصاص دارد و دیگری پرونده هایی است که خود مرتضوی شاکی آنهاست.»

به گفته ایوبی «شکایت مرتضوی از روزنامه ها و رسانه ها و مطبوعاتی است که تهمت های مختلفی به وی زده اند و به همین دلیل ایوبی به عنوان وکیل سعید مرتضوی، شکایت از این رسانه ها را در دادگاه انجام می دهد.»

ایوبی در پاسخ به این سوال که شکایت از کدام روزنامه ها انجام شده است به خبرنگار پیام نو گفت: «آقای مرتضوی تاکید کرده اند هیچگونه اطلاعاتی در خصوص پرونده ها در اختیار کسی گذاشته نشود و به همین جهت نمی تواند هیچگونه صحبتی در مورد کیفیت شکایات و طرف های شکایت انجام دهد.»

پرونده سعید مرتضوی در موارد تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و قرارداد ۴۰۰ میلیاردی ‌مرتضوی با بابک زنجانی، واگذاری ۱۳۸ شرکت شستا به بابک زنجانی و همچنین پرونده شکایت فاضل لاریجانی و نیز به دلیل پرونده مربوط به وکلای عباس پالیزدار و قضایای کهریزک در دادگاه در جریان است.

 

داعش پوتین را هم تهدید کرد/ تروریستها در سودای آزادسازی چچن

Posted: 02 Sep 2014 11:58 PM PDT

اوباما فرمان اعزام نیرو صادر کرد
جرس: باراک اوباما روز سه شنبه فرمان اعزام405 نیروی مضاعف به عراق را صادر کرده و با اجرای این فرمان شمار نیروهای امریکایی در آن کشور به حداقل یکهزار نفر خواهد رسید. همزمان گروه تکفیری ˈداعشˈ ، روسیه را به ایجاد ناآرامی در منطقه چچن و راه انداختن جنگ در سراسر منطقه قفقاز تهدید کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کاخ سفید گفت: این نیروها امنیت مجتمع سفارتخانه بغداد و تسهیلات پشتیبانی آن را تامین خواهند کرد.

جاش ارنست دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه ای گفت: رییس جمهوری تعهد خود را نسبت به انجام هر اقدام لازم برای حفظ امنیت پرسنل و تاسیسات امریکا در گو شه و کنار جهان تصریح کرده است .

دولت اوباما از اواسط ماه ژوئن مجوز استقرار 775 نیروی امریکایی را در این کشور صادر کرده است.

با فرمان سه شنبه اوباما شمار این نیروها را به حداقل یکهزار و 125 نفر خواهد رسید. این آمار بدون احتساب حدود یکصد نفری است که در اداره همکاری امنیتی در عراق مستقر هستند.

براساس این بیانیه، وزارت خارجه امریکا ماه گذشته درخواست اعزام نیروهای بیشتری کرده بود و رئیس جمهوری این درخواست را بر مبنای توصیه پنتاگون پس از بازنگریˈ تصویب کرد.

ارنست گفت: نیروهای مضاعف نقش رزمی نخواهند داشت.

در بیانیه آمده است: نیروهای مشترک مضاعف از منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا تامین خواهند شد

کاخ سفید همچنین گفت: از تداوم تلاشهای عراق برای مقابله با داعش همچنان حمایت می کند و این گروه ˈ تهدیدی نه تنها برای عراق بلکه به طور وسیعتر خاورمیانه و پرسنل و منافع امریکا است.

این بیانیه ساعاتی پس از آن انتشار یافت که داعش با انتشار یک ویدئویی نشان داد که این گروه یک روزنامه نگار دیگر امریکایی را سر بریده است.

ارنست گفت: رئیس جمهوری طی هفته جاری با متحدان ناتو در باره اقدامات مضاعف علیه داعش و توسعه یک ائتلاف بین المللی فراگیر برای اجرای یک راهبرد جامع با هدف حفاظت از افراد ما و حمایت از شرکای ما در نبرد علیه داعش مشورت خواهد کرد.

 

داعش پوتین را هم تهدید کرد/ تروریستها در سودای آزادسازی چچن
همزمان گروه تکفیری ˈداعشˈ ، روسیه را به ایجاد ناآرامی در منطقه چچن و راه انداختن جنگ در سراسر منطقه قفقاز تهدید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری ریانووستی از مسکو، در ویدیویی که در اینترنت منتشر شده است، یکی از نیروهای داعش در فرودگاه نظامی ˈالطبقهˈ در استان ˈرقهˈ سوریه اعلام می کند که این گروه در نظر دارد، چچن و قفقاز را ˈآزاد کندˈ.

این در حالی است که گروه های تندرو ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه را نیز تهدید کرده اند که استفاده از هواپیماهای جنگی را در مبارزات خود با نیروهای دولتی آغاز می کنند.

در اواخر ماه اوت (اوایل شهریورماه)، گروه تکفیری داعش کنترل فرودگاه ˈالطبقهˈ را به همراه سلاح سنگین، تانک و هواپیماهای آن در دست گرفت.

گروه داعش که تا چندی پیش با خشونت بارترین اقدامات تروریستی تنها در سوریه و در مقابل نیروهای دولتی این کشور فعالیت می کرد، در ماه های گذشته به طور ناگهانی در عراق نیز قدرت گرفت.

حضور صادق زیباکلام در دادگاه انقلاب

Posted: 02 Sep 2014 11:14 PM PDT

جرس: صادق زیباکلام برای پیگیری پرونده‌اش در مرحله تجدیدنظر در دادگاه انقلاب حضور یافت.

 

به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه تهران پیش از ورود به دادگاه انقلاب در جمع خبرنگاران درباره علت حضورش در این مرجع قضایی گفت: به دلیل طرح دو سئوال اینجا هستم. سئوال اول این بود که پرسیدم هسته‌ای چه سودی برای مملکت داشته که به دلیل این حرف یک سال حبس برای من در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: سوال دیگر این بود که کسانی که اختلاس سه هزار میلیاردی کردند دقیقا چه جرمی را مرتکب شدند که آن را مصداق توهین به قوه قضاییه دانستند و به دلیل این موضوع 6 ماه حبس برای من تعیین شد که امیدوارم این حکم در مرحله تجدید نظر تغییر کند.

 

زیباکلام با اشاره به این که برای دادگاه تجدیدنظر در دادگاه انقلاب حضور یافتم گفت: وکیلی ندارم و وکیلم خداست.

 

وی افزود: پرونده من در شعبه 36 دادگاه انقلاب مطرح است. قاضی دادگاه بدوی احمدزاده بود و قاضی دادگاه تجدیدنظر آقای زرگر است.

 

این استاد دانشگاه مجددا اظهار امیدواری کرد که محکومیتش در مرحله تجدیدنظر تغییر کند.

 

زیباکلام درباره‌ دادگاه مهدی هاشمی با بیان اینکه از این موضوع اطلاعی ندارم، ابراز عقیده کرد که اگر شرط بندی حلال بود قطعا روی این موضوع شرط می‌بستم که دادگاه وی سیاسی است.

 

وی افزود: این که پرونده آقای هاشمی اقتصادی باشد را قبول ندارم، بلکه دادگاه وی سیاسی است.