جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سدهای لار و لتیان خشک شدند/ احتمال قطعی آب شرق تهران

Posted: 16 Sep 2014 09:32 AM PDT

جرس: مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از خشک شدن سد لار و لتیان در منطقه شرق تهران در پی افزایش میزان مصرف خبر داد و اعلام کرد: با وضعیت پیش آمده احتمال قطعی آب مناطق شرق تهران قوت گرفت.

 

 

حمید رضا جانباز در گفت وگو با میزان، از قطع آب ٣٠۵٧ مشترک پرمصرف خبر داد و اعلام کرد: با پایان یافتن مهلت یک‌ماهه این شرکت برای اصلاح رفتار مصرف این مشترکان آب به مدت ٧ ساعت در روز برای آن دسته از مشترکانی است که بیش از ۵٠ متر مکعب آب در یک دوره مصرف می‌کنند قطع خواهد شد.

 

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه با بیان این که متوسط مصرف آب در کشور باید ۲۲ مترمکعب در ماه باشد اعلام کرد: در حال حاضر مشترکان پر مصرف ماهیانه ۵۳ متر مکعب آب مصرف می کنند.

 

وی، در ادامه با اشاره به پایان سال آبی کشور در شهریور ماه ادامه داد: طی سال جاری سازمان هواشناسی پیش بینی کرد که در تابستان با افزایش متوسط میانگین دما بین ۱٫۵ تا ۲ درصد میزان تبخیر آب هم به همین میزان افزایش می یابد که این پیش بینی محقق شد به طوری که در شرایط فعلی ۱۲ کلان شهر کشور با بحران کمبود آب مواجه هستند. بحران کمبود آب در شرایطی ایجاد می شود که میزان تولید و مصرف در کشور برابر شود.

 

جانباز ادامه داد: همزمان با بحران کمبود منابع آبی وزارت نیرو از مشترکان پر مصرف درخواست صرفه جویی در میزان مصرف آب را داد. اما متاسفانه در تهران برخی از مشترکان پر مصرف به هشدارهای داده شده توجهی نکردند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر لزوم کاهش میزان مصرف آب در مناطق شرق تهران ادامه داد: با خشک شدن سد لار و لتیان در صورتی که مشترکان به استفاده بیش از حد ادامه دهند آب این منطقه به طور کامل قطع خواهد شد، که در آن صورت وزارت نیرو مجبور است آب مورد نیاز منطقه شرق تهران را از سامانه غرب و سد ماملو به شرق تهران منتقل کند.

 

درختان پارک بهارستان قطع شد

Posted: 16 Sep 2014 05:13 AM PDT

جرس: بیش از 100 درخت در پارک بهارستان (کودک) در منطقه جنت آباد شمالی قطع شد.



به گزارش ایرنا، تمامی درختان محوطه پارک بهارستان به مساحت چهار هزار و 700 مترمربع از نوع کاج برگ سوزنی و توت در شهرک مبعث حد فاصل خیابان های بهارستان 13 و 15 در منطقه 5 شهرداری تهران صبح روز سه شنبه قطع شدند.

 

مختاری یکی از اهالی ساکن در اطراف این پارک گفت: سال 1360 این پارک به همراه زمین های اطراف آن به تعدادی از کارکنان نظامی واگذار شد.

 

وی ادامه داد: این پارک از 25 سال گذشته در نقشه ها و سایت شهرداری به عنوان فضای سبز و پارک کودک ثبت شده است.

 

مختاری افزود: در حدود یکسال پیش افرادی به عنوان عوامل اوقاف با عنوان این که زمین شخصی است و حکم قضایی دارند با در دست داشتن اره برقی قصد بریدن درختان موجود در این پارک را داشتند که اهالی محل مانع از بروز این جریان شدند.

 

وی با اشاره به اینکه در طول این مدت طی چندین مرحله به مقامات مسوول شهرداری منطقه 5 مراجعه کرده اند، اظهار کرد: معاون شهرداری منطقه اعلام کرد کسی حق بریدن درختان پارک را ندارد و اگر کسی به این منظور به این محل مراجعه کند به مقامات مسوول شهرداری اطلاع دهید.

 

یکی دیگر از اهالی محل افزود: حدود یک ماه پیش نیز افرادی به قصد قطع درختان پارک به این محل آمدند که با واکنش مردم این امر اتفاق نیافتاد.

 

وی ادامه داد: در مراجعه به شهرداری به ما گفتند که فقط خود اهالی محل می توانند مانع از بروز این امر شوند و عوامل شهرداری کاری نمی توانند بکنند.

 

شهبازی از ساکنان اطراف پارک نیز در ادامه گفت: ساعت 6 و نیم صبح امروز که خیلی از اهالی محل درخواب بودند، افرادی به همراه 20 کارگر با اره برقی به همراه نماینده سازمان اوقاف و تعدادی از نیروهای انتظامی در این محل حاضر شدند.

 

وی افزود: این افراد در عرض کمتر از 20 دقیقه تمام درختان پارک که بیش از 100 اصله با متوسط عمر 20 سال بودند را با اره برقی از بدنه بریدند.

 

خانم یکی دیگر از اهالی محل با اشاره به اینکه شوهرش در سال 64 شهید شده است و نام کوچه (بهارستان 13)نیز به نام این شهید ثبت شده است، گفت: امروز بعد از حضور نیروهای انتظامی نسبت به قطع درختان خانم جباری به همراه یک جوان اعتراض کردند که دستگیر و به کلانتری 138 انتقال داده شدند.

 

خانم جباری در ادامه گفت: به مدت یک ساعت در کلانتری بودیم که بعداز این مدت بدون وثیقه آزاد شدیم.

 

مراسم بزرگداشت عبدالحسین زرین کوب در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

Posted: 16 Sep 2014 05:13 AM PDT

جرس: در مراسم بزرگداشت عبدالحسین زرین‌کوب از جایگاه این استاد فقید سخن گفته شد. همچنین در بیان خاطره‌ای به کنایه او به برخی افراد و برنامه «هویت» اشاره شد.

 


به گزارش ایسنا، به مناسبت سال‌روز درگذشت دکتر عبدالحسین زرین‌کوب روز دوشنبه 24 شهریورماه نشستی با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ سیدعبدالله انوار، پژوهشگر، فهرست‌نویس و نسخه‌پژوه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای، رییس پژوهشکده تاریخ اسلام؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات؛ مهدی ماحوزی، مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه رودهن؛ روزبه زرین‌کوب، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران؛ محمدرضا نصیری، قائم مقام انجمن؛ و توفیق سبحانی معاون علمی و پژوهشی انجمن در ساختمان شماره 2 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

در این مراسم دکتر مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت:‌ مرحوم زرین‌کوب مصداق قطعه شعری به عربی است که می‌گوید که علما بعد از مرگ‌شان مورد توجه قرار می‌گیرند و این واقعیت برای بسیاری از استادان در کشور ما نهادینه شده که علما در گوشه‌ها بمانند و جاهلان در میدان باشند. اگر در تاریخ بخوانیم هیچ دانشمندی نیست که از این موضوع گلایه نکرده باشد. ملاصدرا به این نکته در ابتدای کتاب خود اسفار اشاره کرده است و این موضوع در کتب سایر علما نیز مورد اشاره قرار گرفته است که افراد جاهل بر دانشمندان برتری یافتند. ملااحمدنراقی، ملاهادی سبزواری و... از دیگر علمایی هستند که به این نکته اشاره کرد‌ه‌اند و امثال زرین‌کوب نیز از همین نوع است و ایشان مورخ بزرگی است که در تاریخ مانند ایشان را نداریم.

 

محقق در این راستا از میرزا مهدی آشتیانی معروف به فیلسوف شرق و جایگاه علمی او گفت و اظهار کرد: ایشان کسی بود که وقتی به قم مراجعت کردند، علمایی نظیر علامه طباطبایی درس خود را تعطیل کردند و گفتند جایی که ایشان باشند ما باید دهان‌مان را ببندیم.

 

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره شرایط و نحوه زندگی او نیز گفت: در دیداری که با ایشان در منزلش داشتم ، زن صاحب‌خانه بر سر اجاره بها به ایشان فحاشی کرد و می‌گفت یا اجاره را بیشتر می‌کنی یا آشغال‌های تو را - که همه کتاب‌های گرانسنگ علمی بود - بیرون می‌ریزم. شما ببینید که این استاد و سایر اساتید در چه شرایطی زندگی کردند که یک خانه هم از خودشان نداشتند.

 

محقق در ادامه با اشاره به اینکه چرا باید در این دوران برای بزرگانی مانند زرین‌کوب در زمان حیات‌شان بزرگداشت گرفته نشود، گفت: به خاطر دارم در بزرگداشتی که برای استاد زرین‌کوب قبل از فوتش در همین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار کردیم، ایشان گفتند که یک روز، روزگار علیه تو است و یک روز هم با توست.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره سابقه آشنایی خود با مرحوم دکتر زرین‌کوب گفت: من از سال 37 با زرین‌کوب آشنا بودم. در آن زمان در انجمن فرهنگی که متعلق به یونسکو بود و ماهی یک بار جلسه داشت اساتید در آنجا سخنرانی می‌کردند که در این انجمن استاد زرین‌کوب از نظر علمی می‌درخشید و از چهره‌های شاخص آن جمع بود و در هر موضوعی که بحث می‌شد اظهارنظر می‌کرد. بعد از آن هم در دانشگاه تهران بعد از من مدیر گروه ادبیات این دانشگاه شدند که با حضورشان جان تازه‌ای به این گروه دادند که به اعتراف همگان درخشان‌ترین دوره علمی آموزشی ادبیات این دانشگاه بود. هانری ‌کربن در همان دوران سالی شش ماه در دانشگاه تدریس می‌کرد و پرفسور ریچارد والزر و دانشمندان بزرگ دیگری در دانشگاه تهران رفت و آمد می‌کردند.

 

**

 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: به منظور احترام و ادب به ساحت استاد زرین‌کوب به این جلسه آمدم. برگزاری اینگونه بزرگداشت‌ها به صورت رسمی و غیررسمی تجلیل از مقام علم است و همین‌طور تجلیل از خدمات افرادی است که به علم و فرهنگ این کشور خدمت کرده‌اند که امروز در میان ما نیستند ولی آثارشان به دست ما رسیده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در روزگاری که به راحتی از کنار سرمایه‌های اجتماعی می‌گذریم و نسبت به آنها بی‌اهمیت هستیم به همین راحتی از کنار سرمایه‌های فرهنگی و اقتصادی نیز می‌گذریم که برگزاری چنین مراسمی قابل تقدیر و درخور توجه است و تجلیل از خدمات بزرگان این کشور امری شایسته است.

 

**

 

دکتر مهدی ماحوزی دیگر سخنران این مراسم دکتر زرین‌کوب را یکی از چهره‌های ادب و تاریخ ایران‌زمین برشمرد و گفت: حوادث روزگار آزادگان را آزاده‌تر و فرومایگان را فرومایه‌تر نشان می‌دهد و این برای جامعه ایران یک پیام است. وقتی سخن از زرین‌کوب است باید یک جامعیت از شخصیت وی مدنظر باشد. بنده در کلاس درس ایشان از تواضع و فروتنی و از صبر و شکیبایی وی بهره‌ می‌بردم. هیچگاه فراموش نمی‌کنم که در یکی از جلسات بحث حدوث و قدیم بودن عالم مطرح شد که برخی از دانشجویان با توجه به برخی نظریات گفتند جهان حادث است که البته برخی پیرو نظریه‌ای دیگر گفتند جهان چطور می‌تواند حادث باشد و خداوند خالق آن است و این جهان در معنا قدیم و در صورت حادث است و این بیان جسارتی می‌خواست که در زرین‌کوب یافت می‌شد. در بزرگداشتی که برای زرین‌کوب در زمان حیاتش گرفته شده بود و مقامات و وزیر در آن دوران نیامدند من دیدم که ایشان با وجود خویشتن‌داری گفتند شما برنامه‌ خود را اجرا کنید، آنها که نیامدند به برنامه «هویت» برسند.

 

**

 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای نیز به به نحوه آشنایی خود با دکتر زرین‌کوب اشاره کرد و گفت:‌ من با قوت تحقیق و تحلیل زرین‌کوب از قدیم آشنا بوده‌ام. روش قدما در رشته‌های علوم انسانی به خصوص در تاریخ که مادر علوم انسانی است ویژه است. زرین‌کوب یک تاریخ‌شناس برجسته است. من امروز به خاطر مشغولیت در مؤسسه پژوهشی تاریخ اسلام با متون جوانان و شاگردان اساتید حاضر روبه‌رو می‌شوم و در این متون با اشکالات بسیاری مواجه می‌شوم و این سؤال برایم ایجاد می‌شود که چرا این افراد از اساتید خود بهره نمی‌برند. در برخی مقالات و کتاب‌هایی که به دست ما می‌رسد شاهد غلط‌های نگارشی، ویرایشی و املایی هستیم و این نواقص از سوی کسانی است که اکثراً هیأت علمی هستند و افراد باسوادی به شمار می‌روند.

 

او افزود: هم‌دوره‌یی‌های زرین‌کوب و شاگردان ایشان روی مسئله محتوا نیز حساس شوند و فقط به فرم قالب مقالات توجه نکنند.

 

**

 

همچنین دکتر روزبه زرین‌کوب برادرزاده عبدالحسین زرین‌کوب در این مراسم گفت: امیدوارم من را یکی از منسوبان زرین‌کوب ندانید زیرا مردان علم از اینکه بخواهند نسبتی با مردی کوچکی چون من داشته باشند مبرا بوده و ایشان با تمام مردم سرزمین خود نسبت دارند.

 

او در ادامه گفت: می‌خواهم به یکی از ویژگی‌های زرین‌کوب اشاره کنم و آن هم نسبتی است که ایشان با موضوع تحقیق خود و با مردم، آداب و فرهنگ سرزمین خود ارتباط برقرار کرد و می‌گفت من همه چیز را از عینک تاریخ نگریسته‌ام اما این به آن معنی نیست که ایشان در گذشته‌های دور زندگی می‌کردند بلکه به این معنی است که ایشان در جست‌وجوی ایران گذشته بوده‌اند تا بتوانند در امروز آن را زندگی کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: برای ایشان مفهومی به نام یاد مداوم وجود داشت که آن یاد مدوام «ایران» است. ایرانی که بیش از دوهزار سال تاریخ مکتوب است و به نظرم این موضوع اهمیت دارد که در مورد آن صحبت شود. ایران پیوسته‌ترین اندیشه زرین‌کوب بود و لحظه‌ای از تفکر در باب گذشته، اکنون و آینده ایران فارغ نبودند. از همین‌روست که ایران برای استاد زرین‌کوب یاد مداوم بوده است.

 

او افزود: ایشان از آنجایی که هیچ ادعایی نداشت اما اگر ایران را در خطر می‌دید در خط مقدم دفاع از ایران می‌ایستاد. برای مثال در سال‌های پیش از انقلاب و در جریان مطرح شدن نام جعلی برای خلیج فارس وی با بحث‌های تاریخی نشان داد که این نامی مجعول بوده است.

 

دکتر زرین کوب در ادامه با تأکید بر درک عمیق تاریخی استاد زرین‌کوب اضافه کرد: زمانی نمایندگان وقت اتحاد جماهیر شوروی برای نام بردن از ایران در طرح مجموعه «تاریخ تمدنهای آسیای مرکزی» که از سوی سازمان یونسکو انجام می‌گرفت و تنها به دلیل اعمال سیاست‌های امپریالیستی و توسعه‌طلبی بود، نلاش می‌کردند. دکتر زرین کوب در سال 1368 به عنوان نماینده ایران در مجمع عمومی سردبیران طرح تاریخ تمدنهای آسیای مرکزی در پاریس شرکت کرد و ضمن سخنرانی‌هایی که در مقر یونسکو کرد اثبات کرد که ایران هیچ‌گاه جزو آسیای مرکزی نبوده است و پیشنهاد کرد که ذکر نام ایران در آن کتاب تنها از جهت روابط فرهنگی دیرینه‌ آن با اقوام آسیای مرکزی ذکر شود زیرا این امر نباید هیچ‌گونه تعهد سیاسی و ارتباط ژئوپولتیک را برای ایران به دنبال داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: استاد زرین کوب نمایش‌واره‌ای دارند به نام «گفت ‌وشنود درباره ابدیت ایران» که در سال 50 نوشته شده و به مسئله استمرار تاریخ ایران می‌پردازد. فردوسی و رستم دو شخصیت این نمایش‌واره هستند که در باغ آرامگاه فردوسی در طوس با هم روبه‌رو می‌شوند و سخن می‌گویند که این دو نفر در طول این نمایش‌واره در مورد ایران و تاریخ این سرزمین با هم سخن گفته‌اند. مرحوم زرین‌کوب دارای داستان کوتاه نیز است که یکی از آنها به نام «درخت‌های دهکده» است که در مجله کلک چاپ شده است. این داستان روایت پیرمردی است که در حال شرح روزگار گذشته برای نوه‌های خود است. پیرمردی که در دوران کودکی از این سوی ارس در ایران به آن سوی ارس رفته و مشغول شرح اتفاقات آن دوره است.

 

**

 

عظیم زرین‌کوب برادر دکتر زرین‌کوب نیز در این مراسم گفت: چندین اثر از زرین‌کوب تاکنون منتشر شده و این آثار برای همگان شناخته شده است و سخنی در موردشان باقی نمانده است که من بخواهم بگویم. زرین‌کوب شعر نیز می‌سرود ولی هیچ‌گاه ادعای شاعری نداشت.

 

**

 

دکتر تقی پورنامداریان در ادامه این مراسم بزرگداشت گفت: قبل از اینکه به محضر استاد زرین‌کوب برسم با کتاب‌های وی آشنا شدم. یادم می‌آید تعطیلات نوروز پیش دکتر شفیعی کدکنی بودم که ایشان گفت می‌خواهم پیش آقای زرین‌کوب بروم و به من گفت که همراه من بیا، اما من فکر نمی‌کردم مرحوم زرین‌کوب من را تحویل بگیرد. ولی ایشان با روی باز من را تحویل گرفت که همین فتح بابی برای ارتباط من با مرحوم زرین‌کوب بود.

 

این پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی در ادامه گفت:‌ برخی افراد به خاطر دست تقدیر به جایی می‌رسند که دیگر آن جایگاه دست‌یافتنی نیست. زرین‌کوب هم به قله‌ای رسیده بود که به نظرم قله‌ای دست‌نیافتنی بود. ذوقی که در «نقد ادبی» همه انتظار داشتند در آثار زرین‌کوب متجلی شده بود. تحقیق‌های زرین‌کوب بی‌نظیر است و توجه هر اهل علمی را جلب می‌کند.

 

پورنامداریان با اظهار تأسف از مرگ استاد گفت: جای تأسف است که زرین‌کوب نماند تا بیشتر از این تحقیق‌ها انجام دهد، زیرا کتاب‌های وی نه فقط برای محققان بلکه برای همه مردم ایران بود. کتاب «پله پله تا خدا»‌ اثری است برای تمام مردم ایران‌زمین. زرین‌کوب کاخی را بنا نهاد که وقتی آخرین آجر را روی آن گذاشت، طوفانی وی را دربر گرفت و از این دنیا رفت ولی این کاخ تا همیشه خواهد ماند و زرین‌کوب از نوابع ادبیات ایران خواهد ماند.

 

بهمن کشاورز: حرکات سازمان یافته برای مبارزه با بدحجابی نیازمند مجوز از مراجع صالح است

Posted: 16 Sep 2014 04:01 AM PDT

اکرمی: کار فرهنگی از طریق موتورسواری در خیابان‌ها پسندیده نیست
جرس: یک حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به برنامه انصار حزب‌الله برای گسیل 4 هزار نیرو در قالب گشت‌های ارشادی به خیابان‌ها برای مبارزه با بدحجابی، گفت: چنین حرکات سازمان یافته‌ای، بدون مجوز از مراجع صالح قابل قبول نیست و قطعا باید از آن جلوگیری شود.

 

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد که باید رعایت شود، اظهار داشت: از مرحله‌ای به بعد –یعنی از آنجا که امر به معروف و نهی از منکر از حد نگاه کردن به حیرت یا خشم و یا احیانا نصیحت و دلالت با الفاظ مودبانه و کاملا ملایم- فراتر رود نیاز به دخالت حکومت دارد و در غیر این صورت هرج و مرج، بی‌نظمی و بی‌قانونی حاکم خواهد شد که هیچ دولت و نظام منظم و قانونمندی چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

 

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: حتی در مورد امر به معروف و نهی از منکر از طریق نگاه خیره و یا سرزنش آلود و یا به کار بردن الفاظ ملایم و مودبانه نیز تاملاتی وجود دارد زیرا ممکن است همین اقدامات در شرایطی باعث بروز درگیری و اخلال در نظم عمومی شود.

 

به گفته وی از آنجا که حضور در سطح شهر به صورت حرکت دسته‌جمعی یا حرکت در گروه‌های چندین نفره می‌تواند مصداق راهپیمایی تلقی شود و از سویی برای چنین مواردی مجوز خاص از وزارت کشور لازم است (آنچه تاکنون معمول بوده و صرف نظر از نظر کسانی که معتقدند برای چنین مواردی مجوز لازم نیست) چنین حرکاتی بدون مجوز از مراجع صالح قابل قبول نیست و قطعا باید از آن جلوگیری شود.

 

کشاورز با اشاره به اینکه تجسم قضیه ممکن است به این شکل باشد که گروهی با لفظ یا نگاه درصدد مثلا امر به معروف و نهی از منکر برآیند، افزود: در حالی که این عمل ممکن است در نظر گروه دیگری عمل منکر محسوب شود و این جماعت ثانوی در صدد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به گروه اول برآیند و نتیجه چنین اتفاقی نیز کاملا مشخص است.

 

این حقوقدان تصریح کرد: در کشوری که حساب و کتاب، قانون، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه دارد و تنها کشوری است که از محیط امن و آرامی برخوردار است، این گونه حرکات به هیچ وجه قابل قبول نیست و گمان هم نمی‌رود؛ مقامات قضایی، انتظامی و امنیتی اجازه چنین حرکاتی را بدهند.

 

وی گفت: البته کسانی که مورد اینگونه مراجعات و خطاب‌ها قرار می گیرند، به هیچ وجه نباید با افراد مدعی امر به معروف و نهی از منکر درگیر و دست به گربیان شوند، زیرا به طور قطع ماموران نظامی و امنیتی وظیفه خود را می‌دانند و انجام می‌دهند.


رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری: کار فرهنگی از طریق موتورسواری در خیابان‌ها پسندیده نیست

 

 

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: اینکه عده‌ای بخواهند با موتورسواری در خیابان‌ها راه بیفتند و کار فرهنگی انجام دهند، پسندیده نیست.

 

سیدرضا اکرمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله گفت: در کشور ما کلمه فرهنگ معانی متکثری دارد و از مسائل اعتقادی تا مسائل اقتصادی را شامل می‌شود. باور ما این است که کار فرهنگی باید از خانه و خانواده شروع شود. چراکه این خانواده است که می‌تواند انسا‌ن‌های وارسته را تربیت کند.

 

وی افزود: ما قانون داریم، اما نه تنها توده مردم و انصار حزب الله، بلکه رئیس‌جمهور هم در اقدامات خود باید ببینند که قانون چه می‌گوید. خوشبختانه ما در بحث عفاف و حجاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 84 را داریم که باید آن را اجرا کنیم.

 

اکرمی با بیان اینکه با اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیاری از مشکلات مربوط به فرهنگ و ناهنجاری‌ها در این رابطه کنترل خواهد شد، گفت: رسانه‌ها باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنند. البته تذکر لسانی وظیفه دینی همه ما مسلمانان است. حتی در مورد ریختن زباله در خیابان تا رعایت عفاف و حجاب باید عالمانه، عادلانه و محترمانه تذکر بدهیم اما این برخوردها باید طبق قانون باشند قطعا اینکه عده‌ای بخواهند با موتورسواری در خیابان‌ها راه بیفتند و کار فرهنگی انجام دهند، پسندیده نیست.

 

سرلشکر جعفری: اگر به ائتلاف ضد داعش دعوت هم می‌شدیم، شرکت نمی‌کردیم

Posted: 16 Sep 2014 03:35 AM PDT

جرس: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره ارزیابی خود از عملکرد نیروی قدس سپاه گفت: عرصه ماموریت نیروی قدس سپاه در خارج از کشور و کمک به نهضت های اسلامی و ایستادگی مردم در برابر نظام سلطه است که این نیرو در کشورهای لبنان، سوریه و عراق اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است.

 

به گزارش مهر، سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران  امروز گفت: از زمان جنگ تاکنون که زمان بسیار زیادی می گذرد، دشمنان بارها قصد تهدید علیه جمهروی اسلامی را داشتند، ولی به دلیل آمادگی های خوب نظامی در سپاه و ارتش از تصمیم خود منصرف شده و این قدرت نظامی اثر بازدارندگی خود را گذاشته است.

 

جعفری تاکید کرد: ماموریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاع از دستاوردهای انقلاب و پیشبرد اهداف آن است که یک بعد آن دفاعی و نظامی بوده که به همین منظور سه نیروی دریایی، هوایی و زمینی ایجاد شد و یک بعد دیگر آن مربوط به تهدیدات نرم‌افزاری است که در واحدهای دیگر سپاه به مقابله با آن می پردازند.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: امیدواریم در بستری که پیش‌رو داریم، سپاه هر روز قدرتمندتر از قبل بتواند در مسیر آرمان ها و اهداف انقلاب تلاش و نقش خود را ایفا کند.

 

سردار سرلشکر جعفری در پاسخ به این سوال که ایجاد ائتلاف غربی ها با محوریت آمریکا را برای مقابله با داعش چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری روز گذشته فرمودند این حرکت آمریکایی ها بیشتر به یک شو شبیه است، زیرا همه می دانند گروه های تروریستی از جمله داعش با حمایت و پشتیبانی خود آنها به علاوه اسرائیل تشکیل شده اند تا مردم منطقه و مسلمانان را به جان هم بیندازند و مانعی داخلی برای پیشرفت کشورها، انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر نظام سلطه باشند.

 

وی افزود: این اقدام آنها نشان‌دهنده این است که از ایفای نقش موثر داعش و امثال آن در منطقه ناامید شده اند، زیرا از توسعه اینگونه گروه های تروریستی احساس خطر کرده تا در آینده دامن خودشان را بگیرد و به طور کلی به این نتیجه رسیدند که این ائتلاف را تشکیل دهند.

 

فرمانده سپاه درباره حضور ایران در این ائتلاف تصریح کرد: با توجه به اینکه محوریت این ائتلاف آمریکایی ها هستند حتی اگر ایران هم دعوت می شد، به هیچ عنوان شرکت نمی کردیم.

 

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران حتی قبل از ایجاد داعش با گروه های تروریستی مخالف و در حال مبارزه بود و در مجموع امید زیادی به این ائتلاف نیست، چون این ائتلاف را در راستای اهداف خودشان تشکیل داده اند و اینکه هدف آنها نابودی کامل گروه های تروریستی از جمله داعش باشد، تردیدی جدی وجود دارد.

 

سردار سرلشکر جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقاومت مردم مظلوم فلسطین در جنگ 51 روزه اظهار داشت: مقاومت مردم مظلوم غزه استمرار مقاومت و پایداری در برابر نظام سلطه و رژیم صهیونیستی در منطقه بود. البته این جنگ اول نبوده، بلکه جنگ های 33 روزه، 22 روزه و... که در گذشته انجام شد همگی از یک جنس بودند و در همه این موارد نیز شاهد مقاومت مردم در برابر یک ارتش کلاسیک و منظم بودیم.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره نحوه فعالیت سامانه سوم خرداد گفت: سامانه سوم خرداد سامانه ای است که به دنبال دفاع از آسمان کشور با فناوری های جدید، با ترکیب رادارهای مختلف و توانمندی هایی است که در بعد ضدهوایی ساخته شده است. همچنین این سامانه در حد کلاس پدافندهای پیشرفته دنیا با عمق و ارتفاع مناسب است که توسط دانشمندان گمنام و مومن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده است.

 

سردار سرلشکر جعفری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تجهیز اربیل عراق را به جنگنده های نظامی آمریکایی چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا اینکه این اقدام تهدیدی برای ایران در پی خواهد داشت یا خیر؟ اظهار داشت: این اقدام تهدیدی برای ما نیست و نظام جمهوری اسلامی از تهدیدهای مستقیم عبور کرده است و تهدیدات مستقیم را بعید می دانیم.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: این اقدام برای حمایت از کردها در شمال عراق بوده و به همین دلیل در منطقه اربیل مستقر شدند.

 

وی در پاسخ به این سوال که توان نظامی ایران را با توجه به گزارش هایی که پنتاگون در این رابطه ارائه کرده است، چگونه ارزیابی می کنید؟، اظهار داشت: برآورد توان نظامی ما با برآورد توان نظامی که کشورهای دیگر دارند متفاوت است، زیرا توان نظامی آنها متکی بر سلاح و تجهیزات است، اما توانایی های ما بر سلاح و تجهیزات نبوده و نیست بلکه متکی بر نیروی ایمان، انگیزه و اقدامات نرم افزاری در مباحث دفاعی و تاکتیک ها و البته در حد کوچکی در زمینه سلاح ها است.

 

سردار جعفری با تاکید بر اینکه توان نظامی جمهوری اسلامی متکی بر مردم و نرم افزاری است، افزود: آمادگی توان دفاعی ما نیازی به بودجه های زیاد ندارد و همواره مقدار کمی از بودجه در این زمینه کسر می‌شود، اما چون بازدهی آن بسیار بالا بوده برخی احساس خطر می کنند، لذا جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است که توسعه و آمادگی دفاعی با هدف بازدارندگی و صرف اقدامات دفاعی است، لذا هر چقدر در بعد دفاعی قدرتمندتر می شویم برای کسانی که نگاه تجاوزگرایانه به جمهوری اسلامی دارند، تهدید به شمار می رود و در غیر این صورت نیز بازدارنده خواهد بود.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از تحولات سوریه و اقدام آمریکایی ها برای تجهیز کردن گروه‌های ضد دولت و مردم سوریه چیست؟ گفت: هدف دشمنان در سوریه از بین بردن نظام حاکم بر سوریه است و چون دولت و مردم آن در جبهه مقاومت اسلامی قرار دارند، برایشان قابل تامل نیست و هر اقدامی می کنند تا این مقاومت را تضعیف کنند.

 

وی با بیان اینکه هنوز هم برخی از معارضین در سوریه وجود دارند، افزود: توسعه اقدامات معارضین هم اکنون وجود دارد، ولی اینکه این اقدامات گسترش یابند با توجه به اشراف کامل نیروهای سوریه ای بعید به نظر می رسد.

 

سردار سرلشکر جعفری اضافه کرد: واکنش جمهوری اسلامی ایران در ابعاد سیاسی قطعی است، اما به صورت مستقیم و دخالت نظامی نداریم، اما بدون تردید حمایت از نظام حاکم بر سوریه را انجام خواهیم داد و این حرکت آمریکایی ها برای تجهیز کردن گروه های ضد مردمی را به شدت محکوم می کنیم.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: این اقدام آمریکایی ها تجاوزگرایانه و برخلاف قوانین بین‌المللی است و به نظر می رسد از این اقدام خود پشیمان خواهند شد.

 

وی در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی در برابر اقدامات تجاوزگرایانه اسرائیل از جمله فرستادن پهپاد بر فراز آسمان ایران چه اقدامی انجام می دهد، گفت: پاسخ ایران بستگی به نوع تهدید دارد، مورد به مورد هر تهدیدی پاسخ داده می شود. به طور مثال ساقط کردن پهپاد رژیم صهیونیستی در میدان نبرد پاسخ جمهوری اسلامی ایران بود.

 

سرلشکر جعفری در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از عملیات آمرلی عراق چیست و اینکه آیا نیروهای نظامی ایران در این عملیات حضور داشتند یا خیر؟ بیان کرد: عملیات آمرلی محدود به آن شهر نبود و یک منطقه وسیعی را از جمله حمرین که دارای ارتفاعات استراتژیک بود، در بر می گرفت که داعشی ها با اتکاء به این ارتفاعات به شهرها و روستاها تسلط داشتند که این منطقه پاکسازی شد.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: این عملیات یک عملیات بسیار بزرگ و موفقی بود که توسط نیروهای دفاعی و ارتش عراق انجام شد.

 

وی تصریح کرد: نقش ایران در این عملیات مستشاری، کمک فکری و انتقال تجربی بود و اینکه نیروهای نظامی ایران به این عملیات وارد شوند، لازم نبود.

 

سردار سرلشکر جعفری خاطر نشان کرد: اثر این عملیات قطعا در شکست کامل داعش اثرگذار است و با تسلطی که به ارتفاعات حمرین وجود دارد، بدون تردید می تواند به سایر نقاط استراتژیک توسط نیروهای نظامی عراق گسترش یابد.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به اینکه آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساخت تجهیزات سنگین زیردریایی ها و جنگنده های نظامی ورود پیدا کرده است یا خیر؟ اظهار داشت: قرار نیست سپاه پاسداران به تجهیزات سنگین دریایی یا جنگنده های هوایی مجهز شود، لذا این سیاستی است که از سال 70 از سوی مقام معظم رهبری به تصویب رسیده است.

 

سردار سرلشکر جعفری با بیان اینکه بین نیروی دریایی، هوایی ارتش و سپاه تقسیم کار انجام شده است، افزود: نیروی دریایی، هوایی سپاه و ارتش مکمل یکدیگرند و سپاه مجهز به تجهیزات بومی و سبک در عین حال توانمند در نبردهای ناهمتراز است و به طور کلی نیز جنگ سپاه پاسداران کلاسیک نیست.

 

وی در پاسخ به اینکه تعامل دولت یازدهم با سپاه تاکنون چگونه بوده، گفت: طبق سیاست ها و تدابیر مقام معظم رهبری سپاه پاسداران از تمام دولت ها حمایت می کنند به خصوص در اقدامات سازندگی و مربوط به معیشت، امنیت و آسایش مردم و محرومیت زدایی اقدامات گسترده ای صورت گرفته است.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه از ابتدای تشکیل دولت یازدهم اعلام کردیم که سپاه با تمام توان آمادگی کامل را برای پیشبرد اهداف دولت دارد، تصریح کرد: پس از اینکه مدتی گذشت، دولت به این نتیجه رسید که توانمندی سپاه بخصوص در سازندگی یک توانمندی قابل توجهی است که نمی شود آن را نادیده گرفت که در همین رابطه نیز همکاری های خوبی در این عرصه و دیگر بخش ها وجود دارد و رابطه خوبی با دولت برقرار است.

 

سردار سرلشکر جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت بسیج و نیروی قدس سپاه اظهار داشت: عرصه کار بسیج در داخل کشور و مقابله با حرکت های ضد امنیت و برخلاف انقلاب اسلامی است که عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است.

 

وی درباره ارزیابی خود از عملکرد نیروی قدس سپاه گفت: عرصه ماموریت نیروی قدس سپاه در خارج از کشور و کمک به نهضت های اسلامی و ایستادگی مردم در برابر نظام سلطه است که این نیرو در کشورهای لبنان، سوریه و عراق اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: اقرار دشمنان بهترین ارزیابی از عملکرد نیروی قدس سپاه است.

 

سرلشکر جعفری افزود: حمایت فکری و یا آموزشی بیشتر از سوی نیروی قدس سپاه در منطقه انجام می گیرد که بسیار موفق بوده است.

 

وی درباره نحوه فعالیت سپاه در حوزه سایبری اظهار داشت: یکی از عرصه های دفاعی که سپاه به آن ورود پیدا کرده موضوع سایبری است در همین رابطه نیز در گذشته حملات سایبری دشمنان به زیرساخت های کشور ما سابقه داشته که برای مقابله با این حملات اقدامات و توانمندی های بسیار خوبی تاکنون به دست آمده و روبه گسترش است.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: این توانمندی ها نیز اثر بازدارندگی داشته است.

 

سردار سرلشکر جعفری با اشاره به نحوه حمایت از نهضت ها و مردم مظلوم در کشورهای اسلامی و سایر کشورها گفت: اقدامات و حمایت هایی که سپاه به نهضت ها و مردم مظلوم کشورها انجام می دهد، بنا به درخواست خود آنها است و هر درخواستی که انجام می شود سپاه جواب می دهد، لذا ما هم حمایت و هم دفاع از مسلمانان را وظیفه اصلی خود می‌دانیم.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: ما بنا به درخواست آنها فناوری ها و بخصوص انتقال فناوری را دنبال می کنیم، زیرا انتقال خود سلاح موضوعیت ندارد، بلکه انتقال فناوری و تجهیزات است که انجام می دهیم.
 

شوک شهریه دانشگاه آزاد در آغاز سال تحصیلی

Posted: 16 Sep 2014 03:35 AM PDT

جرس: دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد اسلامی سال تحصیلی خود را با افزایش چند درصدی شهریه در این دانشگاه آغاز می کنند. همچنین دانشجویان ورودیهای گذشته نیز با افزایش شهریه‌های ثابت و متغیر مواجه شده اند. این افزایش به طور دقیق از قبل به دانشجویان اعلام نشده بود.
 
 

به گزارش مهر، شوک جدید دانشگاه آزاد به دانشجویانش افزایش "میانگین 15 درصدی" شهریه هاست. بر اساس تعریفی که معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از این شیوه جدید افزایش شهریه در جمع خبرنگاران ارائه داد، میانگین 15 درصد یعنی با توجه به مرغوبیت رشته، میزان شهریه ممکن است در یک واحد دانشگاهی 15 درصد، 12 درصد یا حتی 18 درصد باشد اما در کل میانگین نباید از 15 درصد بیشتر باشد! و با واحدهای متخلف برخورد می شود.

 

جالب اینجاست که تاکنون هیچ تعریفی از مرغوبیت رشته ذکر نشده و شهریه ثابت و متغیر دانشجویان ورودی سالهای گذشته، امسال چند برابر شده است. این در حالیست که شهریه ثابت همانطور که از نامش مشخص است از اول تا پایان تحصیل یک دانشجو باید یکسان باشد.

 

البته این رسم افزایش شهریه ثابت از زمان مدیریت فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد باب شد و حال هیأت امنای دانشگاه آزاد با تصمیماتی که اتخاذ کرده اند بار دیگر برای دانشجویان تمام مقاطع افزایش شهریه ثابت را تصویب کرده اند.

 

از سوی دیگر دانشگاه آزاد برای یافتن میانگین افزایش 15درصد فرمولی را در نظر گرفته است که خروجی اعمال آن را دانشجویان به درستی دریافت نمی کنند. به گفته دانشجویان در واقع می توان گفت فقط خود مسئولان دانشگاه آزاد متوجه فرمول افزایش شهریه می شوند و بس. در این میان دانشجویان مجبورند برای انتخاب واحد و از دست ندادن کلاس درس، شهریه را هر طور شده واریز کنند وگرنه با پیامهای سیستم ثبت نام مبنی بر تأکید واریز شهریه مواجه می شوند.

 

در ادامه تصاویر انتخاب واحد برخی از دانشجویان دانشگاه آزاد را مشاهده می کنیم که شهریه ثابت شان در نیمسال اول سال گذشته با نیمسال نخست سال تحصیلی جدید زمین تا آسمان متفاوت شده و باز هم بدهکار هستند.

 

تصویر وضعیت شهریه نیمسال نخست سال گذشته یک دانشجوی دکتری

تصویر وضعیت شهریه همان دانشجو در نیمسال نخست امسال

تصویر وضعیت شهریه دانشجوی کارشناسی در نیمسال نخست گذشته

تصویر وضعیت شهریه همان دانشجو در نیمسال نخست جاری

به گزارش مهر، یک دانشجوی دکتری تهران مرکزدر همین راستا اعلام کرد: از زمان انتخاب واحد و ثبت نام، فرمول محاسبه شهریه بر اساس نیمسال نخست سال تحصیلی گذشته اعلام شده بود و شهریه مذکور را بر این اساس پرداخت کردیم اما حالا پس از گذشت 10 روز از زمان ثبت نام، متوجه شدیم که شهریه ها گران تر شده و دوباره به دانشگاه بدهکار هستیم در حالیکه فکر می کردیم کل شهریه پرداخت شده است.

 

دانشجوی دیگری که از علوم تحقیقات با مهر تماس گرفت، گفت: دانشگاه آزاد هرچند اعلام کرده شهریه را 15 درصد افزایش داده اما در واحد علوم تحقیقات این شهریه به 19 درصد افزایش رسیده است و جالب آنکه همزمان با افزایش شهریه، میزان پذیرش دانشجویان دکتری هم افزایش 8 برابری یافته است.

 

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هم که ورودی سالهای گذشته بودند با چنین افزایش شهریه ای مواجه شده اند و شهریه ثابت و متغیر دانشجویان تمام واحدها به شکل یکسانی افزایش یافته است.

 

هر ساله رسم بر این بود که بعد از اعلام نتایج آزمونهای دانشگاه آزاد، جدول شیوه ثبت نام، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و البته جدول شهریه برای داوطلبان تازه پذیرفته شده در سامانه اطلاع رسانی معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد منتشر می شد اما امسال تنها مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، حق بیمه و مهلت ثبت نام در سامانه اطلاع رسانی این معاونت درج شده و خبری از جزئیات شهریه ثابت و متغیر برای گروه های علوم انسانی و غیرعلوم انسانی نیست و در واقع دانشجویان جدید الورود نمی دانند با چه میزان شهریه در ترم نخست روبرو می شوند تا خود را برای پرداخت آن آماده کنند.

 

دور از ذهن نیست که حذف جدول شهریه، صرفاً به علت افزایش های اعمال شده باشد. این در حالیست که بر خلاف سنت شکنی دانشگاه آزاد، شهریه ثابت و متغیر سایر دانشگاههای شهریه پرداز زیر نظر وزارت علوم برای سال تحصیلی جدید با درصد افزایش یافته، در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

 

خاطرنشان می شود که یک مسئول دانشگاه آزاد در دفاع دیگری که از افزایش شهریه داشت، پیش از این اعلام کرده بود: بر اساس مصوبه وزارت علوم، دانشگاههای شهریه پرداز می توانند تا سقف 25 درصد به شهریه هر سال خود بیفزایند در حالیکه دانشگاه آزاد امسال میانگین 15 درصد افزایش شهریه اعمال کرده است.

 

از زمان ریاست میرزاده بر دانشگاه آزاد، وی و همکارانش بارها اعلام کرده اند 99 درصد هزینه های دانشگاه آزاد از راه شهریه دانشجویان تامین می شود و باید راههای دیگری برای کسب درآمد این دانشگاه یافت و به همین منظور کارگروههای مختلفی برای رسیدن به این هدف تشکیل شد.

 

میرزاده حتی تاکید کرد که با پیدا کردن این راههای درآمدی، می توان تا حدی از میزان بار شهریه بر دوش خانواده ها کاست اما تاکنون رئیس این دانشگاه در جمع خبرنگاران حاضر نشده و درباره شوک شهریه توضیحی نداده است. اما چنین به نظر می رسد امسال سنگین ترین بار شهریه بر دوش خانواده های دانشگاه آزاد گذاشته شده و از زمان شروع اعتراضات به افزایش تماسهای مستقیم خبرنگار مهر با مسئولین دانشگاه بی پاسخ ماند.

رئیس کمیسیون قضایی: طرح جرم سیاسی در نوبت رسیدگی است

Posted: 16 Sep 2014 03:35 AM PDT

جرس: رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: طرح جرم سیاسی در نوبت رسیدگی صحن است.

 

الله‌یار ملکشاهی در گفت‎وگو با ایسنا، افزود: طرح جرم سیاسی یا تعریف جرم سیاسی مدت طولانی است که مطرح می‏‎شود و حتی در مجلس قبل نیز مطرح شده است.

 

بر اساس اصل‏ یکصد و شصت و هشتم، قانون اساسی ایران، رسیدگی‏ به‏ جرایم‏ سیاسی‏ و مطبوعاتی‏ علنی‏ است‏ و با حضور هیأت‏ منصفه‏ در محاکم‏ دادگستری‏ صورت‏ می‏ گیرد. با این حال پس از 35 سال از تصویب قانون اساسی همچنان تعریفی از جرم سیاسی در قوانین عادی ایران وجود ندارد و قوه قضائیه به همین بهانه متهمان سیاسی را در دادگاه های غیرعلنی و بدون حضور هیات منصفه محاکمه می کند.

 

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه یکی از اصول قانون اساسی در ارتباط با جرائم سیاسی طرح جرم سیاسی است، اظهار کرد: هم اکنون جرائم سیاسی و مطبوعاتی با حضور هیات منصفه رسیدگی می‎شود و شیوه رسیدگی به آن از طریق قانون عادی رسیدگی می‎شود.

 

ملکشاهی اضافه کرد: تلاش کردیم با پژوهش‎های انجام شده طرحی را تنظیم و در کمیسیون قضایی به تصویب و چاپ برسانیم که این طرح به صحن ارسال شده و در نوبت بررسی است.

 

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با تأکید بر اینکه اگر مجلس به این طرح رأی دهد و این طرح اجرایی شود جرائم سیاسی مشخص خواهد شد، اضافه کرد: با مشخص شدن جرائم سیاسی دیگر نمی‎توان افرادی را که مرتکب جرائم عادی و امنیتی می‎شوند را جزو جرائم سیاسی لحاظ کرد.

پرونده رحیمی به روایت وکیلش: صبر کنید تا چندسال آینده به محتوای حکم پی ببرید

Posted: 16 Sep 2014 03:18 AM PDT

جرس: روز گذشته سرانجام نادری، وکیل محمدرضا رحیمی اعلام کرد حکم اولیه موکلش به او ابلاغ شده است. خبری که دیروز محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران نیز آن را اعلام کرد و گفت: «رای این پرونده صبح امروز از شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به وکیل‌مدافع «م.ر» ابلاغ شد.»

 

حکمی که نادری در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از بیان جزییات آن خودداری کرد و البته گفت که در مهلت قانونی به آن اعتراض خواهد کرد. نادری در گفت‌وگو با «شرق» نیز نه‌تنها از بیان جزییات حکم خود‌داری کرد، بلکه درباره اتهامات مختلفی که در سال‌های گذشته درباره موکلش مطرح شده بود و اینکه آیا از برخی از این اتهامات تبرئه شده یا نه هم چیزی بیان نکرد تا همچنان آخرین خبر درباره حکم معاون‌اول احمدی‌نژاد، حکم حبس و زندانی باشد که سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده است.

 

محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری دوهفته قبل خود از صدور این حکم خبر داد و پس از آن نیز وقتی رحیمی با انتشار نامه‌ای سرگشاده از اعلام صدور حکم قبل از قطعی‌شدن انتقاد کرد، اژه‌ای در واکنش به نامه رحیمی گفته بود: «ایشان با فرض اینکه محکومیتی برای وی صادر نشده است این نامه را نوشتند. اما این در حالی است که حکم محکومیت برای این فرد از سوی دادگاه بدوی صادر شده است و لذا سالبه به انتفاء موضوع است.»

 

پیش از این و در دی‌ماه سال۱۳۹۲، زمانی که اخبار مربوط به احضار و بازجویی رحیمی در رسانه‌ها منتشر شد، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که محمدرضا رحیمی در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است. روز ۹شهریور سال‌جاری هم محسن اسماعیلی، رییس‌کل دادگستری تهران به خبرگزاری «ایرنا» گفته بود: «پرونده م.ر، جزیی از پرونده قطور آن مجموعه (اختلاس از بیمه ایران) بود که بخشی قبلا و بخشی در زمان حاضر رسیدگی شده، قسمتی نیز ممکن است در ادامه به پرونده ملحق شود.»

 

حال سوال این است که با توجه به اتهامات مختلفی که از سوی چهره‌های اصولگرای مجلس طی سال‌های گذشته به معاون‌اول احمدی‌نژاد وارد شده بود، حکمی که بالاخره وکیل رحیمی از دریافت آن خبر داده، برای کدام اتهام معاون‌اول دولت دهم صادر شده است؟

 

‌ در خبرگزاری‌ها گفته بودید که حکم آقای رحیمی را اعلام نمی‌کنید. آیا بدون اشاره به نوع و میزان محکومیت، می‌توانید اتهامی را که موکل‌تان به موجب آن مجرم شناخته شده بیان کنید؟


خیر. چون وقتی قانون می‌گوید تا قبل از قطعی‌شدن حکم، نمی‌شود چیزی درباره آن اعلام کرد، این شامل همه جزییات می‌شود. بنابراین باید صبر کنید تا انشاءالله چندسال آینده به محتوای حکم پی ببرید.

 

‌ یعنی فکر می‌کنید از زمانی که شما در مهلت قانونی به این حکم اعتراض کنید تا زمانی که حکم قطعی صادر شود، چندسال طول خواهد کشید؟


نمی‌دانم. البته من که معتقد به برائت موکلم هستم و دیدگاهم این است که چندسال بعد که ایشان تبرئه شد می‌توانید در جریان نهایی آن قرار بگیرید.

 

‌ بالاخره هر جرمی در قوانین ما یک‌حداقل و یک‌حداکثر مجازات دارد. شما می‌توانید الان بگویید فعلا در این مرحله برای موکلتان، حداقل مجازات در نظر گرفته شده یا حداکثر آن. این مساله بیان جزییات حکم نیست و حالا که بحث حبس و جزای نقدی اعلام شده، شما می‌توانید درباره حداقلی یا حداکثری‌بودن این حکم اولیه توضیح دهید.


خیر. هیچ چیزی نمی‌شود گفت. ببینید این مقرره قانونی است و فلسفه آن حفظ حرمت اشخاص است. چون تا زمانی که حکم رسیدگی به یک اتهام کیفری قطعی شود ممکن است مشمول نوسان در مراحل مختلف رسیدگی شود. اگر فردی الان خبر محکومیت غیرقطعی یک‌فرد را بشنود، تضمینی نیست که در آینده از تبرئه این فرد هم باخبر شود و همان محکومیت در ذهنش می‌ماند و بنابراین قانونگذار به طور کلی تصریح می‌کند که آرا نباید منتشر شود مگر در موارد خاصی که خود قانون پیش‌بینی کرده و در آن صورت خود دادگاه آن آرا را برای انتشار به رسانه‌ها می‌دهد.

 

این انتشار حکم هم بخشی از مجازات است اما اینکه قبل از قطعی‌شدن حکم موکل من، آن را اعلام کنند، یعنی بخشی از مجازات را همین الان دارند اعمال می‌کنند.

 

‌ همه مواردی که شما می‌گویید، برای این است که حرمت متهم حفظ شود. ولی درباره موکل شما، طی سال‌های اخیر از مراجع رسمی نظیر نمایندگان مجلس در سطح عمومی اتهاماتی مانند جعل مدرک و مسایل خیابان فاطمی و بیمه ایران و توزیع پول در انتخابات مجلس رسانه‌ای شده و حالا توضیح شما درباره اتهامات بررسی‌شده در دادگاه می‌تواند موجب اعاده حیثیت ایشان شود. چون ممکن است برخی از این اتهامات در دادگاه رد شده باشد و اینکه شما بگویید دادگاه در کدام اتهام موکل شما را مجرم تشخیص نداده، بیشتر به سود موکل شماست تا به زیان ایشان.


این کاری نیست که از طریق مصاحبه و انتشار در نشریات صورت بگیرد. امر قضاوت و دفاع اموری بسیار پیچیده هستند و باید در مسند خودشان مورد بررسی قرار بگیرند. نمی‌شود با کشاندن این مباحث به روزنامه‌ها واقعیت‌های چنین موضوعی را مورد بررسی قرار داد.

 

‌ موکل شما هفته گذشته در یک‌جلسه اعلام کرده که پشت پرده‌های این دادگاه را افشا می‌کند. قطعا قرار نیست ایشان این کار را در مسند قضاوت و دفاع انجام دهد و می‌خواهد در فضای عمومی مسایلی را مطرح کند. این مطالب هم از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم می‌رسد.


این با حرف من مغایرتی ندارد. این اعتقاد من و حکم قانون است و من نباید وارد مسایل جنبی شوم که دارد اتفاق می‌افتد. من اطمینان دارم که الان بیان مطالب کمکی به موکلم نمی‌کند. البته وقتی من به اصل این کار عقیده دارم و می‌گویم قانونگذار چنین حکمی داده و من هم به آن اعتقاد دارم، حتی اگر به‌نفع موکلم باشد و همان‌طور که شما می‌گویید بیان مطالب به وضعیت موکلم کمک کند هم از این روش استفاده نخواهم کرد. چون منع قانونی دارد.

 

‌ الان شنیده‌های ما حاکی از حبس و جزای نقدی است که به‌عنوان حکم اولیه به شما ابلاغ شده است. آیا در رد یا تایید این موضوع نظری می‌دهید؟


در این‌باره هم توضیح نمی‌دهم و به‌طورکلی درباره کم‌وکیف این رای هیچ اظهارنظری نمی‌کنم.

هفتمین دور مذاکرات با ۱+۵؛ ظریف به نیویورک رفت

Posted: 16 Sep 2014 03:18 AM PDT

 جرس: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صدر تیم مذاکره کننده هسته ای برای هفتمین دور از مذاکرات جامع تهران با گروه ۱+۵ و شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بامداد امروز ( سه شنبه) عازم نیویورک شد.

 

به گزارش ایرنا، مذاکرات ایران و ۱+۵ روز چهارشنبه با ناهار کاری ظریف با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز و عصر چهارشنبه و صبح پنجشنبه نیز دیدارهای دوجانبه میان هیات ایرانی و اعضای گروه ۱+۵ انجام می شود.

 

براساس برنامه اعلام شده، نشست رسمی ایران و گروه ۱+۵ عصر پنجشنبه برگزار می شود.

 

«سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه دیروز (دوشنبه) گفت: در ناهار کاری ظریف و اشتون، چگونگی ادامه مسیر مذاکرات ایران با ۱+۵ مشخص می شود.

 

وی درباره حضور وزیران خارجه در این مذاکرات نیز گفت: ‘اگر احساس کنیم حضور سایر وزیران نیز لازم است در این باره تصمیم گیری خواهیم کرد.’

 

وی در عین حال درباره روند این دور از مذاکرات در نیویورک گفت: ‘ما مذاکرات را به صورت دوجانبه و همچنین با گروه ۱+۵ خواهیم داشت؛ اختلافاتمان جدی است؛ امیدواریم با توجه به مشورت هایی که با آمریکا، روسیه و چین داشته ایم و مجموع اقداماتی که در جلسه چهارشنبه و پنج شنبه خواهیم داشت بتوانیم به پیشرفتی دست پیدا کنیم.’

 

عراقچی تاکید کرد: حفظ حقوق ایران و دستاوردهای هسته ای مردم ایران و دانشمندان، خطوط قرمز ما است و به هیچ وجه برگشت پذیر نخواهد بود.

 

به گفته این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای، رسیدن به توافق در مذاکرات نیویورک بعید است.

 

«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه نیز دیروز (دوشنبه) در دیدار با خانم «پاتریسیا آدام» رییس کمیسیون دفاعی مجلس ملی فرانسه، گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران از کشورهای غربی در مذاکرات این است که براساس توافق های به عمل آمده، پس از امضای توافق جامع، تمام تحریم ها علیه ایران «لغو» شود.

 

مذاکرات ۲۷ شهریورماه ایران با گروه ۱+۵ در نیویورک در حاشیه شصت و نهمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.

 

این گفت وگوها هفتمین دور از مذاکرات جامع میان طرفین است که در مذاکرات وین ۶ به دلیل اختلاف نظرهای عمیق بر سر مسایلی چون "میزان و حجم غنی سازی اورانیوم ایران، طول مدت زمان توافق نهایی، راکتور آب سنگین اراک، تاسیسات فردو و نحوه برداشته شدن تحریم ها" نتوانستند به توافق جامع دست یابند.

 

پیش از برگزاری این دور از مذاکرات در نیویورک، ایران با اعضای گروه ۱+۵ دیدارهای مختلفی به صورت دوجانبه داشته اند.

 

پس از مذاکرات وین ۶، ظریف و اشتون ۱۰ شهریورماه در بروکسل گفت وگو کردند. ظریف همچنین ۱۳ شهریور با ‘فدریکا موگرینی’ جانشین اشتون دیدار کرد.

 

عراقچی و روانچی نیز روزهای ۱۶ مرداد و ۱۳ و ۱۴ شهریورماه در شهر ژنو سوئیس دو دوره با ‘ویلیام جوزف برنز’ معاون ارشد وزیر خارجه آمریکا و ‘وندی شرمن’ نماینده واشنگتن در مذاکرات با ۱+۵ به صورت دوجانبه مذاکره کردند.

 

معاونان وزیر خارجه ایران همچنین ۲۰ شهریورماه در وین اتریش با نمایندگان سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار و گفت وگو کردند. البته پیش از آن نیز معاون وزیر خارجه ایران در سفر به پاریس با ‘نیکلاس دوریویر’ نماینده فرانسه به صورت دوجانبه مذاکره کرده بود.

 

همچنین ظریف، ششم و بیستم شهریور با ‘سرگئی لاوروف’ وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت وگو کرد. ظریف همچنین ۲۰ شهریور با همتای چینی خود در حاشیه اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه تاجیکستان دیدار و گفت وگو کرد.

نامه کمپین کوچ دراویش به زندان خطاب به سازمان ملل

Posted: 16 Sep 2014 03:17 AM PDT

جرس: جمع ۲۰۰۰ نفره کمپین کوچ دراویش از ایران به زندان اوین، در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل و دیگر نهادها و سازمان‌های حقوق بشری، خواستار واکنش فوری و عملی حامیان حقوق بشر و جامعه انسانیت برای نجات جان درویشان محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز شدند.

 


به گزارش مجذوبان نور، این نامه پس از آن به سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری ارسال شده است که اخباری مبنی بر وخامت وضعیت جسمی دراویش زندانی که اینک در شانزدهمین روز اعتصاب غذای نامحدود هستند به انتشار رسیده است.


نه درویش زندانی که خواستار رهایی پیروان طریقت و عرفان از زندان نگاه امنیتی مسوولان کشور و رفع حصر از بزرگان سلسله نعمت‌اللهی گنابادی شده‌اند، با انتشار وصیتنامه‌ای، اعلام کرده‌اند به اعتصاب غذای خود، تا زمان مرگ یا حصول خواسته‌های قانونی‌شان ادامه داده و از دراویش خواسته‌اند به خونخواهی ایشان از مسببین ظلم و ستم به اهل عرفان ادامه بدهند.

 

متن نامه کمپین کوچ دراویش از ایران به زندان اوین را در زیر بخوانید:

از دراویش طریقت نعمت‌ اللهی گنابادی
به سازمان ملل و سایر سازمان‌های حقوق بشری

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
سعدی

برادران عزیز جامعه‌ی انسانیت؛
این نامه از طرف دراویش و صوفیان گنابادی ساکن ایران نوشته می شود که غنای فرهنگی و عمق اندیشه های نوع‌دوستانه و صلح‌طلب آنها قرن‌هاست که از طریق شخصیت‌هایی همچون مولوی و عطار و خیام نیشابوری به جهانیان عرضه شده و امروز برکسی پوشیده نمانده است.
ما دراویش نعمت‌اللهی گنابادی سال‌هاست که به بهانه‌های مختلف به سفارش نهادهای امنیتی از کار بی‌کار می‌شویم، از حق آموزش عالی محروم می‌شویم، خانه و محل کارمان و حتی اندیشه‌مان با رفتارهای خصمانه و حتی وحشیانه نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار می‌گیرد. محل عبادتمان را آتش می‌زنند و با بولدوزر خراب می‌کنند. دراویش را به شیوه‌‌ای مرعوب‌کننده از شهر خارج می‌کنند و مورد ضرب و شتم جسمی و روانی قرار می‌دهند، به طور پیاپی بازداشت می‌کنند و در سلول‌های انفرادی در حبس نگه می‌دارند و به روش قرون وسطایی مورد بازجویی قرار می‌دهند و در حالی که با رجوع وکلای دادگستری و با عنایت به اصول مصرح در قانون اساسی خواستار برخورد قانونی ماموران هستیم، وکلای‌مان را نیز دستگیر می‌کنند و آنها را به سال‌های طولانی زندان و ممنوعیت از فعالیت محکوم می کنند.

این نامه را بیش از ۲۰۰۰ درویش گنابادی از ایران به شما می نویسند که همگی در کمپینی موسوم به کوچ دراویش به زندان ثبت نام کرده اند و آمادگی خود را برای زندانی شدن در زندان های کشور اعلام کرده اند، زیرا مدت هاست که خود را در زندان فشارهای امنیتی و تنگنای تقابلات مذهبی احساس می کنیم. ما زندانیان زندانی بزرگی شده‌ایم که در آن تمام آزادی های قانونی و اجتماعی ما سلب شده و هر گونه ابراز عقیده‌مان منجر به محدودیت‌های اجتماعی می‌شود. به همین دلیل با ثبت نام در این کمپین تصمیم گرفته‌ایم که از این زندان پنهان به زندان آشکار پناه بریم.

در نامه‌های مختلف به مقامات مملکت‌مان اعلام کرده‌ایم حاضریم به زندان برویم تا اسارت پنهان‌مان، ظاهری شود. ما با حکومت کشورمان برای دست برداشتن از این فشارهای غیرمنطقی بارها گفت‌و‌گو کرده‌ایم، اما این گفت‌و‌گوها نه تنها کاری از پیش نبرده است بلکه بر اعمال فشارها افزوده و کار به جایی رسیده است که اکنون دو هزار نفر از اهالی طریقت و عرفان، تصمیم گرفته‌اند به زندان بروند و به‌زودی همگی‌مان با "دستان و چشمانی بسته" در حمایت از برادران‌مان و به قصد زندانی شدن، در مقابل مراجع قضایی تحصن خواهیم کرد. با دست بسته تجمع می‌کنیم زیرا پیام ما صلح در برابر درگیری و برادری در مقابل دشمنی است و چشمان‌مان را نیز می‌بندیم زیرا نمی‌خواهیم برادران نادان ما در فردایی دیگر، از این که بر ما خشونت روا داشته‌اند، شرمنده شوند.

عالی‌جنابان
ما این نامه را برای توضیح‌دادن مسائل و مشکلات خود ننوشته‌ایم، زیرا راه خود را یافته ایم. تنها در گشوده در برابر ما، درهای زندان است. ما این نامه را نوشته‌ایم بلکه صدای کسانی را به گوش شما برسانیم که وکیل مدافع ما بوده‌اند و سال‌ها از حقوق ما دفاع کرده‌اند، دفاعی که به ظاهر بی‌ثمر بوده است و به زندانی‌شدن خود آنها انجامیده است. این زندانیان، رساننده صدای نقض حقوق انسانی ما به جهان بوده‌اند و به همین اتهام زندانی و محکوم شده‌اند.

امروز ۹ تن از دراویش گنابادی و برادران ایمانی ما که سال‌هاست به جرم دفاع از حقوق ما در زندان هستند، ۱۲ روز است که دست از خوراک کشیده‌اند و دست به اعتصاب غذا زده‌اند، آنها با این که در شرایط بسیار سختی در زندان به سرمی برند، برای توجه بیشتر به حقوق پایمال شده خود دست به اعتصاب غذا نزده‌اند. خواسته آنها برای پایان اعتصاب غذا، پایان ظلم و دشمنی به اهل طریقت و برداشتن نگاه امنیتی به دراویش است که در طی سالیان متمادی، انواع محرومیت‌ها و نقض حقوق، محکومیت و تبعید، شلاق و تخریب خانه و عبادتگاه و... را برای آنها در پی آورده است و چون می‌دانند که مسئولان کشور توجهی نخواهند کرد، وصیت نامه خود را نیز منتشر کرده و گفته‌اند تا زمان مرگ، دست از اعتصاب بر نمی‌دارند.

نوع‌دوستان گرامی
برادران ما به خاطر نجات ما در شرف مرگ هستند و ما برای کمک به آنان، کاری جز اینکه ما هم داوطلبانه به زندان برویم نمی‌توانیم انجام دهیم. بنابراین از شما می خواهیم با هر ابزاری که در دست دارید صدای این مظلومیت را بلند کرده و ظلم را محکوم کنید.

با احترام
ثبت نام کنندگان کمپین کوچ دراویش به زندان