جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ابوطالبی: روحانی مذاکرات “مخفی” با آمریکا را شفاف کرد

Posted: 22 Sep 2014 04:35 AM PDT

جرس: معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به اینکه در دولت قبل به مدت دوسال مذاکرات مخفیانه با آمریکا انجام می شد نوشت: از زمانی که در دولت جدید تعاملات ایران وآمریکا علنی شد، خبرشدگان نگران شدند، و اعتراضات شروع شد.

 

به گزارش ایسنا، حمید ابوطالبی همزمان با سفر رئیس جمهوری به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، نوشت: چندین سال پیش که در مرکزتحقیقات استراتژیک دربحث سیاست خارجی در اسناد بالادستی شرکت می کردم دوگرایش مطرح بود: یکی تقابل و دیگری تعامل سازنده.

 

نماینده معرفی شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در سازمان ملل در ادامه با بیان اینکه سرانجام سیاست تعامل سازنده به تصویب مجمع رسید و ابلاغ شد و با تاکید براینکه درانتخابات سال گذشته،مردم ایران به شعار"تعامل سازنده،نجات اقتصاد،احیاءاخلاق" رای دادند و روحانی با تعهد در برابر ملت ایران به ریاست جمهوری رسید، نوشت: ازهمان روز انتخاب،پیامهای تبریک سران کشورها و حضور مثال زدنی رهبران آنها در مراسم تحلیف ایشان نشان می داد که جهان هم به این سیاست احترام می گذارد.

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با اشاره به گذشت یکسال از دولت تدبیر و امید و اینکه سطح تعاملات ایران و جهان به شکل بی‌نظیری ارتقاء یافته است، تاکید کرد: در این یکسال و اندی،حامیان گرایش تقابل،که من احترام فراوانی برایشان قائل هستم، درسه حوزه احساس نگرانی می کنند: آمریکا،روسیه،اروپا.

 

او سپس تصریح کرد: در زمان ِگرایش ِتقابل، گفتگو با آمریکا در سطح معاونین وزیر در یک کشور عربی،نزدیک به دوسال انجام می گرفته و نامه هایی نیز در سطح سران هم ردوبدل می شده است، با این تفاوت که نه کسی ازآن گفتگوها و تبادل نامه ها باخبربود، ونه باخبران امکان اعتراض داشتند.

 

ابوطالبی با اشاره به تماس تلفنی اوباما با دکتر روحانی که سال گذشته در اولین حضور رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت، نوشت: سطح مذاکرات مخفی معاونین وزیر به مذاکرات شفاف وزرای خارجه ارتقاءیافت، تعاملات ایران و آمریکا علنی شد، خبرشدگان نگران شدند و اعتراضات شروع شد.

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به عزیمت دکتر روحانی به نیویورک برای شرکت درمجمع عمومی سازمان می نویسد: از زمانی که ایشان در مصاحبه اخیرخود گفت در این اجلاس شرکت خواهد کرد حدس وگمان ها شروع شد، نامه نگاری ها و سخنرانی ها و پیش بینی ها آغازگشت که مبادا ایشان با اوباما روبرو شود.

 

نماینده معرفی شده ایران در سازمان ملل این موضوع را یک گام به جلو دانسته و می نویسد: دیگرکسی نگران دیدار وزرای خارجه، یاتماس تلفنی رهبران نیست، آنها ممکن است سال آینده نگران سفرهای رسمی باشند.

 

ابوطالبی در خصوص نگرانی دوم یعنی روسیه می نویسد: از دیدار روسای جمهور ایران و روسیه که در بیشکک آغازشد تا شانگهای و از آنجا تا دوشنبه، روحانی و پوتین به کرات بایکدیگردیدارکرده ومذاکره داشته اند. ازجلسه ملاقات گرم وصمیمانه بیش ازیکساعت ونیمه روحانی وپوتین در دوشنبه که خارج می شدم، به این فکربودم که از امروز مخالفت‌ها با توسعه روابط و امضاء تفاهمات میان دو کشور به اشکال مختلف شروع خواهد شد؛ همینطورهم شد.

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با مطرح کردن احتمال بروز همین اعتراضات در زمان شکل گرفتن روابط ایران و اروپا نوشته است: مثلا اگر امسال دکتر روحانی در نیویورک با نخست وزیر انگلیس دیدارکند، حامیان استقلال اسکاتلند برآشفته شده و به این دیدار اعتراض خواهند کرد، یا اگر روسای جمهور ایران و فرانسه مانند سال گذشته درنیویورک ملاقات کنند، دوباره فریاد همان دوستان نگران بلندخواهدشد.

 

ابوطالبی سپس با خطاب قرار دادن این افراد با عنوان دوستان عزیز می نویسد: سیاست خارجی عرصه منافع و امنیت ملی است؛برای تامین امنیت ملی ومنافع ملی باید دست به هراقدام لازمی زد. اکنون ما دردهه دوم قرن بیست ویکم زندگی می کنیم؛ حتما تاریخ ایران دراین زمان، با تاریخ ایران در دهه دوم وسوم قرن بیستم متفاوت است.

 

او با اعلام اینکه دکتر روحانی از نیویورک، کشور اوباما به آستاراخان، سرزمین پوتین خواهد رفت، نوشت: به توانایی های بالای دیپلماتیک خود باورداشته باشیم. سطح بازیگری ایران که اصلی‌ترین و بزرگترین قدرت منطقه است، اکنون به تعامل با قدرت های بزرگ جهان رسیده است و این یک افتخارملی است.

صداوسیما از وایبر برای جذب مخاطب استفاده می‌کند

Posted: 22 Sep 2014 04:35 AM PDT

جرس: در شرایطی که در داخل ایران بحث فیلترینگ نرم‌افزارهای ارتباطی مانند «وایبر» و «واتس اپ» روز به روز جدی‌تر می‌شود، در حال حاضر برخی از شبکه‌های دولتی تلویزیونی برون‌مرزی نیز با بهره‌گیری از این امکان، در تلاش برای ارتباط بیشتر با مخاطبانشان هستند.

 

به گزارش ایسنا، در حال حاضر شبکه‌ای مانند «پرس تی‌وی»، از این ابزارها استفاده می‌کند و از مخاطبانش می‌خواهد با استفاده از این ابزارهای ارتباطی، در تولید برنامه‌های این شبکه مشارکت کنند.

 

این درحالی است که سخن‌گوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به وزارت ارتباطات برای فیلتر کردن سریع‌تر نرم‌افزارهای ارتباطی هنوز مسدودنشده‌ای مثل وایبر، اولتیماتوم داده است.

 

«پرس تی‌وی» شبکه تلویزیونیِ انگلیسی‌زبانِ وابسته به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که از سال 1386 فعالیتش را به عنوان اولین شبکه خبری بین‌المللی انگلیسی‌زبان ایران آغاز کرده و طبق اطلاعات موجود در وب‌سایتش در حال حاضر به صورت 24 ساعته به پخش اخبار می‌پردازد و دفاتر و نمایندگان متعددی در نقاط استراتژیک جهان دارد که به تهیه و ارسال برنامه و تازه‌ترین اخبار مشغولند.

 

این شبکه تلویزیونی همواره از ابزارهای ارتباطی جدید برای افزایش مخاطبانش استفاده کرده است؛ خصوصا در دوره‌ای که شبکه‌های برون مرزی صداوسیما از روی ماهواره قطع شدند. بنابراین در شرایطی که شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای کاربران اینترنت در داخل ایران، فیلتر بود و مانند امروز، دسترسی به آن جز از طریق فیلترشکن ممکن نبود، شبکه پرس تی‌وی 25 مهر ماه 1391، یک روز پس از اینکه پخش برنامه‌هایش در اروپا متوقف شده‌ بود، با تنظیم درخواستی از طریق شبکه اجتماعی فیس‌بوک خواستار حمایت کاربران اینترنتی شد.

 

این شبکه تلویزیونی از طریق فیس‌بوک از حامیانش خواست که به این کمپین پیوسته و با لایک کردن این درخواست و گذاشتن کامنت، از آزادی خبررسانی در قاره‌ی اروپا حمایت کنند.

 

حدود شش ماه بعد از آن روابط عمومی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «با وجود اقدامات غرب و آمریکا علیه شبکه‌های ماهواره‌یی ایران و قطع پخش شبکه‌هایی نظیر پرس تی‌وی از ماهواره، تعداد علاقمندان به این شبکه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای سایبری رو به تزاید است.»

 

روابط عمومی سازمان صدا و سیما با اعلام این خبر، گواه ادعایش را گزارش عملکرد یک ماهه‌ی صفحه فیس‌بوک شبکه پرس تی‌وی دانست و گزارش داد: «از تاریخ 21 بهمن تا 20 اسفند تعداد علاقمندان این شبکه در صفحه فیس بوک 29400 نفر بیشتر شده و به بیش از 272000 نفر رسیده است.»

 

امروزه دیگر استفاده از فیس‌بوک و عضویت در آن با وجود فیلتر ماندن این شبکه اجتماعی، حتی از جانب مقامات ارشد دولتی به رسمیت شناخته شده است، ولی دادن اجازه به شبکه تلویزیونی پرس برای استفاده از فیس‌بوک و اعلام رسمی آن در آن دوره، اقدامی کم‌سابقه محسوب می‌شد؛ البته این شبکه تلویزیونی همچنان مانند بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی حرفه‌ای جهان، از ابزارهای ارتباطی جدید برای افزایش مشارکت مخاطبانش استفاده می‌کند.

 

بر این اساس،‌ در شرایطی که یکی از مقامات ارشد کشور از لزوم فرآهم‌آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی مؤثر برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌اپ، وایبر و تانگو ظرف یک ماه آینده سخن می‌گوید، شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی از وایبر و واتس‌اپ استفاده می‌کند و از مخاطبانش می‌خواهد با استفاده از این ابزارها برایش خبر بفرستند.

 

این اقدام شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی در شرایطی که رسانه‌های جهان می‌کوشند با استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید در جذب مخاطب گوی سبقت را از یکدیگر بربایند، کاری کاملا ضروری به نظر می‌رسد. با این حال پرسشی که مخاطبِ ایرانیِ وسایل ارتباط جمعی در این میان با آن مواجه می‌شود این است که چرا استفاده از ابزارهایی که برقراری ارتباط و جریان اطلاع‌رسانی را تغییر می‌دهند و به بشر قرن 21 کمک می‌کنند با صرف کمترین هزینه و زمان، در جریان اخبار و اطلاعات جهان قرار بگیرد و با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار کند، برای عموم مردم ایران که در مرزهای کشور خود زندگی می‌کنند، ممنوع و غیرقانونی می‌شود؟

ناجا با گشت‌زنی انصار حزب‌الله در شهر مخالفت کرد

Posted: 22 Sep 2014 04:10 AM PDT

جرس: معاون اجتماعی نیروی انتظامی از تجدید نظر انصار حزب‌الله بر فعالیت گشت‌های خود در سطح شهرجهت امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و گفت: این نیرو از قالب‌ها و ظرفیت‌های رسمی موجود نظام استفاده خواهد کرد.


 

سردار سعید منتظرالمهدی درگفت‌وگو با ایسنا، درباره نظر پلیس پیرامون فعالیت گشت‌های انصار حزب‌الله در سطح شهر اظهار کرد: آقای محتشم دبیر کل انصار حزب‌الله در دیدار با رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا درخواست دریافت مجوز فعالیت امر به معروف و نهی از منکر کرده بود که پس از مدتی بحث و تبادل نظر مقرر شد انصار حزب‌الله روی طرح خود تجدیدنظر کرده و از قالب‌ها و ظرفیت‌های رسمی و موجود نظام استفاده کنند.

 

منتظرالمهدی با تاکید براینکه هرگونه فعالیت سازمان‌یافته باید با مجوز مراجع رسمی صورت گیرد، تصریح کرد: اگرچه اهتمام به فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب همگانی امر پسندیده‌ای است و سیاست ناجا نیز همواره ترویج آن بوده استف اما این موارد باید در چارچوب قانون صورت گیرد و در این راستا پلیس نیز از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت قانونی خواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا ، چندی پیش انصار حزب‌الله اعلام کرده بود که در قالب گشت‌هایی به امر به معروف و نهی از منکر در سطح شهر خواهد پرداخت.

واکنش وزیر ارتباطات به نامه اژه‌ای درباره فیلترینگ

Posted: 22 Sep 2014 03:47 AM PDT

جرس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص نامه اخیر معاون اول قوه قضائیه به این وزراتخانه جهت حذف مصادیق مجرمانه از سامانه ارتباطی اینترنتی گفت: درباره محتوای مجرمانه به طور جدی اعتقاد داریم که حذف شود و این حرف درستی است.



به گزارش فارس، وی افزود: درباره محتوای مجرمانه به طور جدی اعتقاد داریم که حذف شود و این حرف درستی است.
 

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما در این رابطه قطعا کار کرده‌ایم و هم‌اکنون نیز کار می‌کنیم.

 

وی افزود: درباره محتوای مجرمانه به طور جدی اعتقاد داریم که حذف شود و این حرف درستی است اما این که با مسدود کردن بخواهیم این کار را درست کنیم، حرف دیگری است.

 

پیش از این معاون اول قوه قضائیه طی نامه‌ای خواستار ایجاد نرم‌افزاری برای حذف مصادیق مجرمانه و ارائه نرم‌افزارهای داخلی در این باره شد.

آزادی دراویش بازداشتی/ رییس پلیس تهران وعده پی گیری داد

Posted: 22 Sep 2014 03:47 AM PDT

جرس: به دنبال حرکت شمار بیشتری از دراویش از سراسر کشور و اعلام حضور برای ادامه تجمعات در مقابل دادستانی تهران، سردار ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در ملاقات با همسران دو تن از دراویش زندانی وعده داد که در مقام فرماندهی پلیس تهران وضعیت و مشکلات دراویش را در مراجع ذی ربط پی گیری کند.

 

به گزارش مجذوبان نور، در پی این گفته رییس پلیس تهران، دراویش بازداشت شده اعلام کردند تا زمان تحقق وعده‌ها که بر اساس عقل و منطق و اسناد موجود می‌باید به سرعت صورت گیرد، گفته‌های فرمانده محترم پلیس تهران را حقیقی و انسانی فرض کرده و به رغم آسیب‌هایی که در این ده سال از وعده‌های سیاسی خورده‌اند، امیدوارند این مقام نظامی-امنیتی به وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند.

 

خبر‌ها حاکی است که دراویش بازداشتی در پی این گفته‌ها از کلانتری‌های محل بازداشت آزاد شده و شماری از دراویش گنابادی با نثار شاخه‌های گل از آزادی برادرانشان در مقابل کلانتری استقبال کردند.


دراویش حاضر همچنین به نشانه برادری و دوستی اهل تصوف، گل‌هایی را نیز نثار مامورانی کردند که تا ساعاتی پیش ایشان را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند.

یادآور می‌شود بیش از ۸۰۰ درویش گنابادی در جریان تجمع برگزار نشده امروز و دیروز (۲۹ و ۳۰ شهریور ماه) با اعمال خشونت از سوی ماموران انتظامی و امنیتی بازداشت شده بودند.

 

وکیل کارگران شاکی: پرونده اتهامات مرتضوی در تأمین اجتماعی به وزارت اطلاعات واگذار شد

Posted: 22 Sep 2014 03:26 AM PDT

جرس: وکیل کارگرانی که علیه عملکرد سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی شکایت کرده‌اند، از واگذاری ادامه تحقیقات پرونده رسیدگی به تخلفات اتفاق افتاده در سازمان تامین اجتماعی در دوران تصدی‌گری او به وزارت اطلاعات خبر داد.

 

 

«مصطفی ترک همدانی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: این تصمیم که به درخواست وکیل شاکیان پرونده تخلفات سعید مرتضوی مطرح شده بود مورد موافقت بازپرس پرونده نیز قرار گرفته است.


وی در خصوص دلایل این درخواست یادآور شد: به موجب قانون «ارتقاء سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد اداری» کار‌شناسان وزارت اطلاعات می‌توانند به عنوان ضابط قضایی خاص به پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی کلان رسیدگی کنند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: براین اساس چون شکایت کارگران معترض به عملکرد مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی برمبنای گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی طرح شده و در ادامه تشکیل پرونده قضایی نیز تحقیقات بازپرسی تا اندازه‌ای صورت گرفته است بنابراین ادامه روند تکمیل این پرونده به استناد قانون به وزارت اطلاعات محول شده است.

وی افزود: براین اساس پس آنکه کار‌شناسان وزارت اطلاعات در مقام ضابط قضایی خاص، تحقیقات مربوط به این پرونده را تکمیل کردند، پرونده شکایت از سعید مرتضوی برای ادامه سیر قانونی دوباره به شعبه بازپرسی ارجاع داده خواهد شد.
 

صدور حکم برائت فاطمه هاشمی

Posted: 22 Sep 2014 03:26 AM PDT

جرس: وکیل فاطمه هاشمی از اعلام حکم برائت فاطمه هاشمی خبر داد.

 

به گزارش ایلنا، وحید ابوالمعالی وکیل فاطمه هاشمی با اعلام خبر صدور رای برائت فاطمه هاشمی در سایت خود به نام موسسه حقوقی طوبی نوشت:

 

قضات شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران، بدون اختلاف، در تاریخ 19/6/1393 رای بر برائت خانم فاطمه هاشمی صادر نمودند که این رای حدودا یک هفته بعد به اینجانب سید وحید ابوالمعالی وکیل ایشان ابلاغ شد. در حال حاضر و به دلیل برخی مسائل، خلاصه ای از روند رسیدگی و رای صادره اطلاع رسانی می گردد.

 

خلاصه ‌ای از روند رسیدگی:

 

موکل در تاریخ ۲۱/۵/۹۲ مطالبی تحت عنوان: آقای لاریجانی! ای کاش مهدی برادر شما بود! در سایت انتخاب مطرح و عنوان چنین داشته بود:
«خواسته‌ ما از روسای قوه قضاییه و مقننه این است همانگونه که از حقوق خانواده خود دفاع می‌ کنند باید پاسدار حقوق دیگر مردم نیز باشند مجلس و قوه قضاییه موظف به حقوق مردم هستند نه اینکه وقتی به برادر آقای علی لاریجانی تهمت می‌زنند ایشان آن زلزله سیاسی را در کشور ایجاد کنند و برای بقیه واکنش عادی بگیرند.».

این موضوع، باعث شده بود که نماینده دادستان علیه موکل به اتهام نشر اکاذیب (!) اعلام جرم نموده و این اتهام با وجود اعتراض به صلاحیت دادگاه انقلاب، در دادگاه انقلاب رسیدگی شد و قاضی احمدزاده، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب نیز حکم به محکومیت موکل به اتهام نشر اکاذیب داد. با اعتراض به رای صادره، پرونده به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال گردید.

اما ریشه ماجرا در کجا بود؟

آقای علی محمد بزرگواری عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس در نطق علنی خود در تاریخ دوشنبه ۲۱ مردادماه ۱۳۹۲، مطالبی را عنوان کردند که قسمت­هایی از آن در ذیل نقل می­ شود:

«- حتما آقای زنگنه بیاید و پس از آن، آن آقازاده دله دزد … هاشمی هم به صحنه آمده و میدان‌ دار شود؛ اگر شرایط این گونه است اصلا نباید به این وزیر رای داد زیرا این آقازاده‌ های دله دزد در این کشور به نظام و روحانیت ما بسیار ضربه زدند که باید جلوی آنها را بگیریم.

- حال در چنین وضعیتی برویم و از صندوق عتیقه آقای رفسنجانی و خاتمی چیزی در بیاوریم، درست نیست؛ اگر برخی … را بخواهیم بر سر پروژه‌ها ببریم باید به آنها سرم وصل کنیم...

- این فتنه‌ گران در حال تلاش برای بردن نظام و کشور به پرتگاه سقوط بوده‌اند، آنها نظام ما را به عنوان نظام متقلب معرفی کرده‌ اند.

- من هم گفتم که سیدم و لر تبار، در نتیجه حرفم را می‌ زنم و هر وزیری که رای آورد و به منطقه محروم من نگاه ویژه نداشت با چماق لری با وی برخورد خواهم کرد.»

ریاست محترم مجلس، آقای علی لاریجانی، در مقابل آن همه بی­ ادبی، تنها به گفتن این کلمات بسنده نمودند:

«شما در سخنان خود اسم افراد را می‌ آورید و به آنها توهین می‌کنید که این مباحث باعث ایجاد مشکلاتی می‌ شود، در واقع این عملکرد شما درست نیست و بهتر است رعایت کرده و درباره برنامه‌ ها سخن بگویید.».

این در حالی بود که در ماجرای پخش فیلم در مجلس توسط آقای احمدی­ نژاد، ایشان نزدیک به ۴۰ دقیقه پاسخ اظهارات رییس جمهور را دادند.
و در واقع موکل با مقایسه این دو دفاع با هم بود که چنین گفته بود:

«خواسته‌ ما از روسای قوه قضاییه و مقننه این است همان گونه که از حقوق خانواده خود دفاع می‌کنند باید پاسدار حقوق دیگر مردم نیز باشند مجلس و قوه قضاییه موظف به حقوق مردم هستند نه اینکه وقتی به برادر آقای علی لاریجانی تهمت می‌ زنند ایشان آن زلزله سیاسی را در کشور ایجاد کنند و برای بقیه واکنش عادی بگیرند.».

در لایحه تقدیمی به دادگاه تجدیدنظر به موارد زیاد و مفصلی اشاره شد که در ذیل صرفا به محورهای آن لایحه (فهرست) اشاره می­ شود:

۱) بخش اول: صلاحیت.
۱-۱) عدم صلاحیت ریاست دادگاه انقلاب برای ارجاع پرنده به یکی از شعب دادگاه انقلاب حتی به فرض نادرستِ وجود صلاحیت برای قاضی دادگاه انقلاب با ابلاغ ویژه.
۱-۲) عدم ایجاد صلاحیت برای دادگاه انقلاب، حتی با وجود ابلاغ ویژه.
۲) بخش دوم: ضرورت وجود شاکی خصوصی در اتهام نشر اکاذیب.
۳) بخش سوم: ایرادات فاحش قرار مجرمیت و مخالفت و اختلاف فیمابین کیفرخواست با قرار مجرمیت صادره.
۴) بخش چهارم: جرم نبودن انتقاد و نصیحت (رفتار ارتکابی از سوی موکل).
۴-۱) عنصر مادی جرم نشر اکاذیب.
۴-۱-۱) ویژگی زبان رسانه و عرف حاکم بر آن.
۴-۱-۲) کذب نبودن آنچه موکل به آن اشاره کرده است.
۴-۱-۳) قانونی بودن تذکر و انتقاد موکل بر اساس قانون اساسی، آئین نامه مجلس و قوانین موضوعه کشور.

۴-۲) آزادی بیان و امر به معروف و نهی از منکر.
۴-۲-۱) نسبت جمهوریت با آزادی بیان و امر به معروف و نهی از منکر بر اساس قانون اساسی و دکترین حقوقی.
۴-۲-۲) نقض تاکیدات و نواهی شارع مقدس و آرمان­های حکومت علوی، معطوف به اصل چهارم قانون اساسی و نقض این اصول شرعی در جرم دانستن انتقاد و نصیحت.

(در صورت لزوم تمام متن لایحه منتشر خواهد شد.)
نهایتا شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب، پس از تشکیل جلسه و رسیدگی، رای بر برائت موکل صادر نمود.
در حقیقت، همانگونه که از ابتدا توسط وکلای مدافع به کرات گفته شده بود، کیفرخواست صادره بر مبنایی نادرست استوار شده بود و در نظر وکلای مدافع، اصول حقوقی ماهوی و شکلی در آن رعایت نشده بود. قضات محترم شعبه ۵۴ نیز پس از استماع دفاعیات موکل و اینجانب، سید وحید ابوالمعالی الحسینی و البته استماع دفاع جناب آقای قطبی نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست صادره، با تایید عدم رعایت مسائل شکلی و جرم نبودن انتقاد و یا نصیحت، به درستی رای بر برائت صادر نمودند.

فرازهایی از رای صادره به شرح ذیل است:
«دادگاه با ملاحظه محتویات پرونده و لایحه اعتراضیه وکلای تجدیدنظرخواه و تشکیل جلسه دادرسی و استماع اظهارات تجدیدنظرخواه و وکیل ایشان و نماینده دادستان، اعتراض را وارد می­داند، زیرا که اولا، ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی مورد استناد دادگاه بدوی، تجدیدنظرخواه به اتهام نشر اکاذیب محکومیت یافته است و مطابق مفاد ماده مارالذکر و همچنینی ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ نسبت به اتهام نشر اکاذیب صرفا با شکایت شاکی خصوصی قابل پی­گیری و شروع به تعقیب دادسرا می­باشد. لکن در پرونده مطروحه، تحقیقات و تعقیب جزایی توسط دادستان تهران صورت گرفته است (در حالی که) که دادستان قانونا (منحصرا) حق درخواست تعقیب نسبت به جرایمی که جنبه عمومی دارد، دارا می­باشد . ثانیا، موضوع مطروحه نسبت به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای علی لاریجانی مطرح گردیده در صورتی که ایشان طی نامه شماره ۱۰/۶۸۴۷۹/د مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۲ به رییس کل سابق دادگستری استان تهران صراحتا اعلام نمودند که نسبت به موضوع شکایتی مطرح نکرده و ندارند مضافا به این که تقاضای مختومه شدن پرونده را نمودند ثالثا به این که تجدیدنظرخواه شدیدا در مراحل دادرسی و جلسه رسیدگی و تحقیقات موضوع بیان اکاذیب را تکذیب می­نماید و اظهارا مشارالیها هیچ فعل مجرمانه یا ترک فعل مجرمانه­ای را به روسای محترم مجلس و قوه قضاییه نسبت نداده است و صرفا جنیه انتقادی داشته و فاقد نیت مجرمانه در بیان مطالب بوده است که این مطلب نیز از نوع گفتار و بیان ایشان احراز نمی­گردد. لذا دادگاه به دلیل عدم احراز وقوع بزه با پذیرش تجدیدنظرخواهی و ضمن نقض دادنامه معترض­عنه مستندا به بند یک ماده ۲۵۷ قانون آئین دادرسی کیفری و اصل برائت، حکم برائت تجدیدنظرخواه خانم فاطمه هاشمی بهرمانی را صادر و اعلام می­دارد رای صادره قطعی است.».
(امضاء مستشاران شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران: پورعرب، بابایی)
 

محکومیت «جوانفکر» به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس

Posted: 22 Sep 2014 03:26 AM PDT

جرس: وکیل‌مدافع علی‌اکبر جوانفکر از محکومیت موکلش به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس به مبلغ 5 میلیون تومان خبر داد.




قهرمان شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: پرونده موکلم به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و با اعلام جرم مدعی‌العموم به دلیل مصاحبه با روزنامه اعتماد در تاریخ 28/ 8/ 90 با عنوان «اصولگرایان نفهمیده‌اند که قافیه سیاست را باخته‌اند» تشکیل شد.

 

وی با بیان اینکه این پرونده در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفت، افزود: مطابق رای دادگاه بدوی و تایید آن در شعبه دیوان عالی کشور موکلم به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس به مبلغ 5 میلیون تومان محکوم شد.

 

وکیل‌مدافع جوانفکر یادآور شد که رای صادره 8 شهریور ماه سال جاری به وی ابلاغ شده است.

 

وزیر ارشاد: سایت های فاقد مجوز باید فیلتر شوند

Posted: 21 Sep 2014 11:21 PM PDT

جرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون سه ضرب الاجل برای دریافت مجوز به سایت های خبری فاقد مجوز داده شده است، گفت: سایت های خبری فاقد مجوز باید فیلتر شوند.


 

علی جنتی روز یکشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از فصلنامه «کتابشناسی ماه» در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره برخی اعتراضات به سیاست وزارت ارشاد برای فیلتر سایت های خبری فاقد مجوز، اظهار داشت: از نظر قانون مطبوعات که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده است، همه مطبوعات و نشریات مکتوب و رسانه های خبری دیجیتال مشمول قانون مطبوعات هستند.

 

وی توضیح داد که مشمول این قانون شدن بدان معناست که هر نشریه مکتوب و دیجیتالی باید از هیات نظارت مجوز داشته باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آبان ماه سال گذشته (دی ماه و بهمن ماه سال گذشته و خردادماه سال جاری) به سایت های خبری فاقد مجوز برای گرفتن مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات ضرب الاجل داده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که این وزارتخانه فهرستی از اسامی سایت های دارای مجوز که در حدود 250 سایت بوده اند را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال کرده و فیلتر سایت خبری فاقد مجوز را خواستار شده است.

 

جنتی در عین حال گفت: وزارت ارشاد خواهان آن است تا سایت های خبری مجوز بگیرند و این مجوز نیز به راحتی صادر می شود؛ در جلسه اخیر هیات نظارت بیش از 40 مجوز برای فعالیت سایت های خبری صادر شد تا این سایت ها شناسنامه داشته و تحت قانون مطبوعات فعالیت کنند.

 

برنامه ای برای شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ندارم

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی شایعات درباره حضورش در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت (آلمان) گفت که فعلا برنامه ای برای شرکت در این نمایشگاه ندارد.

 

وی درپاسخ به سوالی درباره این که لیست کتاب های حاضر در نمایشگاه فرانکفورت را دیده است یا نه؟ گفت: این لیست را تاکنون ندیده ام.

 

جنتی در پاسخ به سوال دیگری درباره ترجمه ناصحیح از کتاب های فارسی به زبان های دیگر اظهارداشت: ضرورت دارد تا هر مقدار که می توانیم کتاب ها را به طور صحیح و روان به زبان های دیگر ترجمه کنیم تا بتوانیم فرهنگ غنی خود را به دیگر کشورهای دنیا منتقل کنیم.

 

وی فهم کتاب های فارسی را تنها برای فارسی زبانان دانست و افزود: زحمتی که در داخل کشور برای تالیف کتابی کشیده می شود و این کتاب از فرهنگی غنی برخوردار است حتما باید با اثری فاخر و صحیح به زبان های دیگر ترجمه شود.

 

خبرنگار دیگری از وزیر ارشاد درباره حضور برخی از کتاب های دوران دفاع مقدس در نمایشگاه فرانکفورت سوال کرد که وی پاسخ داد: تمامی کتاب های مفید و با مخاطب را به این نمایشگاه خواهیم فرستاد.

 

جنتی خاطرنشان کرد برخی از آثاری که درباره دفاع مقدس نوشته شده اند جزو سرمایه های اساسی کشور از نظر فرهنگی محسوب می شوند که نشان دهنده این حماسه هشت ساله هستند.

 

آمارهای مطالعه کتاب بدون بزرگنمایی

 

رییس شورای فرهنگی عمومی کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره آمارسازی سرانه مطالعه کتاب در کشور در سال های گذشته گفت: سخنانم در این رابطه تنها در مورد کتابخانه های عمومی در دوره گذشته بود ولی امروز این مساله ضابطه مند شده است.

 

وی افزود: تاکید کرده ایم که برای ارائه آمار بازدید و مراجعه کنندگان باید با دقت عمل شده و گزارشات به طور منظم و بدون بزرگنمایی باشد تا تصویری واقعی از کتاب خوانی در کشور داشته باشیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار واقعی را عاملی برای به اشتباه نیافتدن خود و مسوولین عالی نظام در زمینه کتابخوانی توصیف کرد.

 

جنتی آمار کم تعداد کتابخوان ها در کشور را آسیب فرهنگی دانست و گفت: باید این مساله را آسیب شناسی کرده و برای دعوت مردم به کتابخوانی تلاش کنیم.

 

تعدادی از ناشرین آمادگی پذیرش ممیزی را ندارند

جنتی در پاسخ به سوال دیگری درباره واگذاری ممیزی کتاب به ناشران اظهار داشت: این موضوع مربوط به هیات نظارت بر کتاب است.

 

در حال حاضر 21 نفر از شخصیت های علمی و فرهنگی در حوزه کتاب کودک و بزرگسال در رشته های مختلف با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو هیات نظارت بر کتاب هستند.

 

عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هیات نظارت بر کتاب به طور مرتب جلسات خود را برگزار می کند، گفت: یکی از سیاست هایی که این هیات دنبال می کند، واگذاری برخی امور به نهادهای مورد اعتماد و برخی از پژوهشگاه هایی است که شخصیت های علمی در آنها مسوولیت امور را برعهده دارند.

 

وی با این حال واگذاری برخی از امور به این نهادها یا پژوهشگاه ها را نافی نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندانست و افزود: برخی از ناشرین با سابقه دارای شورای علمی مورد اعتمادی هستند که تاکنون نیز تخلفی از قانون نظارت بر کتاب نداشته اند و هیات نظارت بر کتاب تصمیم دارد به این گونه از ناشرین مجوز بررسی و تایید کتاب ها قبل از چاپ را دارد.

 

جنتی خاطرنشان کرد هیات نظارت بر کتاب به طور تصادفی برخی از کتاب هایی را که این ناشران چاپ کرده اند بررسی خواهد کرد تا در صورت وجود تخلف در ادامه مجوز ممیزی قبل از انتشار آنها تجدید نظر شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین دولتی بودن تمامی این ناشران را رد کرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی خبرهای منتشره برای آغاز اعطای مجوز به ناشرین برای ممیزی قبل از انتشار از مهرماه را نیز رد کرد و گفت: بتدریج این مجوز به برخی ناشرینی که در طول دهه های گذشته امتحان خود را پس داده اند، داده می شود؛ با این حال برخی ناشرین نیز آمادگی و علاقه ای برای پذیرش این مجوز را ندارند زیرا می خواهند کتاب های خود را به وزارت ارشاد تحویل داده و قبل از انتشار امضای تاییده وزارتخانه را داشته باشند.

 

جنتی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مهلت حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای برای فیلترینگ واتس آپ، وایبر و تانگو اظهار داشت: این مهلت به وزارت ارشاد داده نشده بلکه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داده شده است.
 

آمریکا: گروه “خراسان” خطرناک تر از داعش است

Posted: 21 Sep 2014 11:21 PM PDT

جرس: مقامات آمریکایی می گویند گروه خطرناک تری از داعش در سوریه شکل گرفته است.



به گزارش عصرایران، این گروه نزدیک به القاعده، "خراسان" نام دارد و توسط یکی از اعضای کویتی القاعده به نام "محسن الفضلی" رهبری می شود.

 

رهبر گروه "خراسان" قبل از این رهبری شاخه القاعده در ایران را برعهده داشت. نام وی نیز قبل از این در فهرست افراد تحت تحریم سازمان ملل متحد درج شده بود.

 

او همچنین یکی از افراد حلقه نزدیک اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده به شمار می رود. به گفته وزارت خارجه آمریکا رهبر گروه خراسان یکی از معدود افرادی بود که از عملیات 11 سپتامبر 2001 قبل از وقوع آن اطلاع داشت.

 

همچنین سازمان های امنیتی آمریکا بیش از یک دهه است که وضعیت الفضلی را دنبال می کنند. دولت آمریکا او را در سال 2012 به عنوان "رهبر القاعده در ایران" توصیف کرده بود. دولت آمریکا همچنین جایزه ای به مبلغ 7 میلیون دلار برای ارائه کننده اطلاعاتی که به دستگیری الفضلی کمک کند تعیین کرده است.

 

الفضلی به همراه گروه کوچکی از اعضای القاعده در ایران بود. این گروه پس از حوادث 11 سپتامبر افغانستان را ترک کرد و بخشی از آنها به پاکستان و سوریه رفتند.

 

این گروه برخلاف داعش به دنبال توسعه و گسترش سرزمینی نیست بلکه تلاش می کند از طریق مواد منفجره مخفی، عملیات های تروریستی را در کشورهای اروپایی و آمریکا انجام دهد.

 

گروه خراسان از اعضای القاعده از مناطق مختلف خاورمیانه، جنوب آسیا، شمال آفریقا و کشورهای غربی تشکیل شده است.

 

شماری از مقامات امنیتی آمریکایی می گویند این گروه خطر بزرگی را برای آمریکا و اروپا ایجاد می کند.

 

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات امریکایی در این باره نوشت: این گروه در سال گذشته میلادی در سوریه تشکیل شد. این گروه بیش از دیگر گروه های افراط گرا به دنبال ضربه زدن به آمریکا یا مراکز آن در دیگر کشورها از طریق عملیات های تروریستی است.

 

"جیمز کلابر" مدیر سازمان اطلاعاتی امنیتی ملی آمریکا درباره تهدید گروه خراسان برای کشورش گفته است: گروه خراسان می تواند به مانند گروه تروریستی داعش خطرناک باشد.

 

نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان اضافه کرد: تمرکز بر گروه داعش در سوریه باعث شده تا دیگر گروه هایی که با استفاده از هرج و مرج جنگ داخلی سوریه در این سرزمین شکل گرفته اند از دایره توجه خارج شوند. از جمله این گروه ها به نقل از جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه و گروه خراسان اشاره کرد.