جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رهبر جمهوری اسلامی: کمر داعش را ارتش و نیروهای مردمی عراق شکستند نه آمریکا

Posted: 15 Sep 2014 04:29 AM PDT

جرس: آقای خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از درخواست همکاری آمریکا با ایران برای مقابله با داعش و عقیم ماندن این همکاری با مخالفت خودش خبر داد.

 

به گزارش ایسنا وی امروز دوشنبه، در مصاحبه‌ای که هنگام ترخیص از بیمارستان انجام شد، گفت: در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند.

 

وی ادامه داد: سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.

 

در روزهای گذشته ائتلاف بین‌المللی علیه داعش شکل گرفته است که پس از مخالفت صریح مقامات آمریکا با حضور ایران در آن، جلسات و هماهنگی های آن بدون حضور ایران برگزار می‌شود.

 

وی گفت: من در این چند روزی که در بیمارستان بستری بودم، یک تفریح داشتم که عبارت بود از شنیدن صحبت‌های مقامات آمریکایی در زمینه‌ی مبارزه! با داعش، که واقعاً مایه‌ی تفریح بود.

 

رهبری اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواند و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزود: اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه‌ی افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.

 

وی با اشاره به سخنان چند روز پیش وزیر امور خارجه آمریکا و اعلام این موضوع که ما از ایران برای ائتلاف بر ضد داعش دعوت نمی‌کنیم، مدعی شد: همین وزیر امور خارجه آمریکا، شخصاً به آقای دکتر ظریف درخواست داده بود که بیایید در قضیه داعش با ما همکاری کنید اما دکتر ظریف درخواست او را رد کرده بود.

 

او تاکید کرد: حتی معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم که یک زن است و همه او را می‌شناسند، در مذاکرات با آقای عراقچی، بار دیگر این درخواست را تکرار کرد اما آقای عراقچی نیز درخواست وی را رد کرد.

 

رهبر ایران، با تاکید بر مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آمریکا در خصوص مبارزه با داعش، گفت: اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود.

 

آقای خامنه‌ای تاکید کرد: آمریکایی‌ها قبلاً نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور، یک ائتلاف بر ضد سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و در مورد عراق نیز وضعیت به همین‌گونه خواهد بود.

 

 

وی با این ادعا که  آمریکایی‌ها قصد اقدام جدی بر ضد داعش ندارند، افزود: خود آمریکایی‌ها و حتی خود داعشی‌ها به خوبی می‌دانند حرکتی که در عراق، کمر داعش را شکست، اقدام آمریکا نبود، بلکه اقدام نیروهای مردمی و ارتش عراق بود که مبارزه با داعش را به خوبی فرا گرفته بودند و ضربات جدی به آن وارد کردند.

 

رهبری با تاکید بر اینکه ضربات نیروهای مردمی و ارتش عراق به داعش ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌ای هستند تا همان کاری را که در پاکستان انجام می‌دهند و با وجود دولت مستقر و ارتش قوی، بدون اجازه وارد خاک این کشور می‌شوند و نقاط مختلف را بمباران می‌کنند در عراق و سوریه انجام دهند.

 

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها بدانند که اگر چنین کاری را انجام دهند، همان مشکلاتی که در ده سال گذشته بر سر راهشان در عراق به وجود آمد، بار دیگر به وجود خواهد آمد.

 

او در انتهای مصاحبه خود بار دیگر گفت: به هر حال در این چند روز، صحبت‌های مقامات آمریکایی یک تفریح بر روی تخت بیمارستان بود.

 

آقای خامنه‌ای رهبر ایران، صبح امروز (دوشنبه) از بیمارستان مرخص شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی قبل از ترک بیمارستان، در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر، ضمن ابراز رضایت از عمل جراحی و دوره درمانی پس از آن گفت: اکنون با سلامت کامل جسمی و نشاط روحی در حال بازگشت به منزل هستم اما از حجم عظیم محبت‌ها و ملاطفت‌هایی که در این چند روز نسبت به این حقیر انجام شد، احساس شرمندگی و سنگینی بر دوش خود می‌کنم.

 

 

وی همچنین پیش از ترک بیمارستان، از آیت الله مهدوی‌کنی رییس مجلس خبرگان نیز عیادت کرد.

آیت‌الله بیات زنجانی: حاکمیت کاری نکند که تعداد برائت‌کنندگان از داعش، کاهش یابد

Posted: 15 Sep 2014 04:29 AM PDT

جرس: آیت الله بیات زنجانی در پی رخدادهای اخیر در منطقه و پدیدۀ گروهک تروریستی داعش ، بیانیه ای صادر و در بخشی از آن تأکید کرد: خَلط اعتقادی و سیاسی میان جریان های سَلَفی با گروه های تکفیری، خطایی است که علاوه بر تفرقۀ میان شیعه و سنی، علما و مراجع شیعی بالأخص مرجعیت عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی دامت برکاته الشریفه را با زحمات متعددی مواجه می کند و تلاش های وحدت بخش و بی نظیر ایشان را در مقابله با این خوارج مُدرن متأثر می سازد.

 


به گزارش ایلنا، متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:


بسم الله الرّحمن الرّحیم


با عنایت به رخدادهای اخیر منطقه و ضرورت حفظ وحدت میان مسلمانان به خصوص در ایام حج ابراهیمی، لازم دانستم تا چند نکتۀ اعتقادی و سیاسی قابل استنتاج از اتفاقات در حال وقوع در دنیای اسلام را با برادران و خواهران گرانقدر در میان بگذارم که لازم است مورد نظر همگان قرار گیرد.


یک: مدتی است بَلیه ای به نام داعش که محصول یک توطئه است، در سرزمین های اسلامی چنبره زده و خود را مدافع اسلام راستین می خواند. توطئه ای که دارای دو بُعد عقیدتی و سیاسی بوده و در هر دو بُعد، تحریف اسلام و ارزشهای اصلی آن را هدف قرار داده است. سیاستمداران معاند و دیگرانی که اسلام را به زعم خود مانعی جدی بر سر راه توسعۀ سیاسی و سرزمینی خود می بینند، ناکام از مواجهه های قبلی خود این بار به توطئۀ عقیدتی خطرناکی روی آورده اند که باید با هوشیاری در برابر آن موضع صحیح گرفت.


پذیرش توطئه بار بودن این جریان شاید برای برخی تحلیل گران قدری سخت باشد و بخواهند آن را صرفاً محصول کج اندیشی فرقه ای از مسلمانان بدانند اگرچه این کج اندیشی، در بوجود آمدن و رشد این فرقه بی تأثیر نیست، اما قرائن عملی و دلایل عقلی زیادی می توان برای توطئه خواندن این جریان اقامه کرد که البته برخی از فرقه های اسلامی را هم گرفتار خود کرده است. مهمترین، ابتدایی ترین و قابل فهم ترین قرینه این است که اقدامات ضدانسانی این جریان منحرف، مغایر با اصول اولیه و انسانی پذیرفته شده نزد تمام نحله های اسلامی و بر خلاف چهرۀ رحمانی منصوص در سیرۀ انبایء الهی بالخصوص نبی مکرّم اسلام(ص) و ائمۀ معصومین(علیهم السلام) است؛ گذشته از این، لفظ داعش به عنوان مخفف دولت اسلامی عراق و شام مدام از سوی شبکه های مجازی و تلویزیونی ای ترویج می شود که به خوبی می دانند مفهوم دولت در زبان های بومی منطقه اعم از عربی و فارسی دارای بار حقوقی است و امیدوارند که با تکرار این لفظ و اطلاق آن به یک فرقه، برای آن مشروعیت و مابه ازاء بیرونی بتراشند.


نکتۀ قابل توجه این است که عنوان مجعول داعش، عنوانی است که هم یک مفهوم حقوقی به نام دولت را برای خود برگزیده است و هم خود را منتسب به دین رسول خاتم(ص) جلوه می دهد؛ حال آنکه واجد اجزاء ماهوی هیچ یک از این دو نیست و مدام و از سوی تعدادی از دولت ها ترویج می شود.


دو: اینکه چگونه این جریان فکری تأسیس و تکثیر یافته، نیازمند فَحص و بررسی جدی و طولانی است، اما یکی از عناصر مهمی که نیازمند کار مشترک علمای جامعه شناسی، سیاسیون و حوزه های علمیه و فقهاست، این است که منافع محرّمۀ موجود در تکنولوژی های مجازی، نقش زیادی در تشکیل و به هم پیوستگی اجزاء متفرّق این جریان خشونت طلب داشته است.


داعش جریانی است که بر مدار رگه های خشونت و هیجان طلبی ناشی از سرگشتگی و پوچی در دنیای فعلی شکل گرفته و نکته اینکه اصحاب و اعضای شرقی و غربی آن نه در یک اجتماع واقعی با هم زندگی کرده اند، نه مُدرّس و مدرسۀ مشترکی داشته اند، نه اشتراکات خونی یا زبانی با یکدیگر دارند، نه اشتراکات قومی و ملی و نه حتی اشتراکات مذهبی و عقیدتی! جدای از برخی عوامل توطئه گر بیرونی و اسلام ستیز سیاسی در تأسیس و توسعۀ داعش، برخی غرائز درونی انباشته و تقویت شده در وجود آنها با استمداد از برخی منافع محرّمۀ ابزارهای ارتباطی مانند اینترنت به هم پیوسته اند و این فضای جدید را دامن زده اند.


مراد از این تحلیل، نفی منافع حلال ابزارهای امروزی نیست، بلکه بالعکس مراد اینجانب آن است که در هنگام پیدایش طبیعی و نیازمحور ابزار و آلات مشترکه ای مانند اینترنت، اگر مسلمانان و اخلاق مداران بخواهند این جریان طبیعی را نادیده بگیرند یا با آن به صورت مطلق مقابله کنند و خود و دیگران را از حضور در این فضاها منع کرده و چشم بسته و کورکورانه به بهانه های واهی، رویۀ سانسور، تحدید و یکدست سازی فضاها را در پیش گیرند، در واقع با خدمت به گروه های غیرمعتدل و تندرو بین المللی، مجال فعالیت و توسعۀ منافع محرّمۀ این گونه ابزارها را فراهم می کنند و نتیجۀ طبیعی آن، شکل گیری این قبیل گروه های اعتقادی، اخلاقی و سیاسی است که در غیاب مسلمانان معتدل و حقیقی، یکه تاز این میدان ها می شوند. حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی ما باید به جای ایجاد محدودیت در استفاده از ابزارهای جدید دارای منافع مشترکه، به تربیت و آماده سازی جوانان برای حضور پررنگ در این فضاها بپردازند و عرصۀ این میدان های مشترک را ترک نکنند.


سه: نکتۀ مهم و قابل توجه دیگر این است که این واقعه آزمونی برای تمام علما و سیاست مداران شیعی است. خطای رایج و جاری در میان برخی سیاست مداران در این سال ها خَلطی آشکار است که آگاهانه یا ناآگاهانه تمایزهای میان فرقه های تکفیری را با دیگر فرقه های سلفی نادیده انگاشته و هیچ فرقی میان این دو قائل نیستند. اکنون باید برای همگان و به خصوص علمای اجتماعی و همینطور سیاست مداران ما تفهیم شود که فرقه های تکفیری، اگرچه ظاهراً برخی عقاید و شعارهای سَلَفی مانند نفی بِدعت و بازگشت به سیرۀ صحیح اسلامی را برای خود اخذ کرده اند، اما چه به لحاظ عقیدتی و چه به لحاظ تاریخی، تطابق تام و کاملی میان تکفیری ها و جریان سلفیه برقرار نیست. متأسفانه این سادگی و سهل انگاری عقیدتی از سوی برخی سیاست مداران به لایه های اجتماعی هم تسرّی یافته و علاوه بر دامن زدن به برخی از اختلافات میان فریقین مسلمان شده است. رویکرد پسندیدۀ وحدت و اخوت میان فرقه های مسلمان که برخی علمای متقدم و متأخر از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی تا مرحوم امام خمینی(رحمت الله علیهم) آن را بنیان گذاشتند، یک اصل اساسی است که از جملۀ لوازم آن اهتمام گفتاری و پایبندی عملی و شفّاف به تمایز میان فرقه های سَلَفی مسلمان از فرقه های توطئه آمیز تکفیری و به ظاهر مسلمان است. این نکته ای مهم است که نه یک تاکتیک سیاسی، بلکه یک اصل عقیدتی، تاریخی و متعلق به ساحت اندیشه به حساب می آید.
توجه داشته باشیم که خَلط اعتقادی و سیاسی میان جریان های سَلَفی با گروه های تکفیری، خطایی است که علاوه بر تفرقۀ میان شیعه و سنی، علما و مراجع شیعی بالأخص مرجعیت عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی دامت برکاته الشریفه را با زحمات متعددی مواجه می کند و تلاش های وحدت بخش و بی نظیر ایشان را در مقابله با این خوارج مُدرن متأثر می سازد. به نظر می رسد که پیشگامی جمهوری اسلامی در تفکیک این دو جریان از یکدیگر در صورت وقوع، ثمرات و آثار مهمی دارد که در درازمدت به نفع اسلام و مسلمانان خواهد بود و مرزهای عقیدتی را روشن خواهد ساخت و برخی گروه های ناآگاه پیوسته به جریان های تکفیری را اصلاح کرده و مقابلۀ مستقیم با تکفیری ها را آسان تر خواهد کرد.


چهار: این کج فهمی عقیدتی در دستگاه تبلیغی برخی رسانه های رسمی و برخی تریبون های این کشور، این روزها با یک خطای دیگر نیز همراه شده که باید اصلاح شود و آن اینکه اقدام برخی علمای سَلَفی و برادران اهل سنت ما در اعلام برائت از اقدامات داعش که حتی برخی حکّام منطقه را نیز با خود همراه ساخته، با کمال تأسف در برخی مقاطع با واکنش مناسبی مواجه نشده و حتی بعضی به جای استقبال از این تغییر رویکرد و به جای آنکه از این إعراض و رویگردانی استقبال کرده و بکوشند تا آنها را به سوی خود جذب کرده و بر محورهای مشترک تأکید کنند، با خارجی یا آمریکایی خواندن منشأ این إعراض، بر طبل جدایی می کوبند و به سرزنش نابهنگام و بی موقع آنها می پردازند. این روزها، روزهای اعلام برائت مشترک و همگانی دنیای اسلام از اقدامات غیرانسانی و فجایعی است که دشمنان اسلام راستین محمدی(ص) به واسطۀ داعش به راه انداخته اند و این برائت باید از مرزهای ایرانی و شیعی فراتر برود.


اینجانب تأکید می کنم که دولت به عنوان یک امر حقوقی و اسلام به عنوان یک امر عقیدتی و تاریخی دارای عناصری هستند که داعش فاقد هر دوی آنهاست و در این ایام و به خصوص ایام حج باید از انتساب این دو عنصر به این جریان منحرف و ضد اسلامی برائت جست.


هر اقدام نابجای عقیدتی، سیاسی و حاکمیتی که از تعداد این برائت کنندگان یا فرقه های اسلامی شرکت کننده در این برائت بکاهد، محکوم و حرام است و تلاش برای افزایش و توسعۀ چتر این برائت، بنا به اصل منشور نبوی(ص) که مَن رَضِیَ بِفِعلِ قومٍ فَهوَ مِنهُم ، یک واجب فقهی، عقیدتی و عقلائی است.


والسلام علیکم و رحمة الله برکاته
اسدالله بیات زنجانی
قم المقدسة
۲۳ شهریورماه ۱۳۹۳

روحانی شیعه‌ی عربستانی به ۱۷ سال زندان محکوم شد

Posted: 15 Sep 2014 04:29 AM PDT

جرس: پس از ۸۰۰ روز زندان و ۱۱ جلسه محاکمه و پس از اعتراضات مردم و مراجع شیعه، صبح امروز دادگاه عربستان سعودی حکم شیخ نمر باقر النمر، مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی را صادر کرد.

 

بنابر اعلام رسانه‌های بحرینی از جمله روزنامه الوسط بحرین و «شبکه رسانه‌ای ۱۴ فوریه» متعلق به انقلابیون بحرین، شیخ نمر النمر به ۱۷ سال زندان و ممانعت از سفر به مدت ۱۷ سال و همچنین پرداخت غرامت ۱۰۰ هزار ریال سعودی محکوم شده است.

 

اتهامی که شیخ نمر باقر النمر به خاطر آن محاکمه شده است تشویق مردم به شورش علیه رژیم آل‌سعود عنوان شده و دادستانی این کشور پیش از این خواستار اعدام این روحانی شیعی عربستانی شده بود که با مخالفت مراجع شیعی تعویق و منتقی شد.

 

بر پایه این گزارش النمر می‌تواند تا یک ماه پس از صدور این حکم، با اعتراض به آن خواستار برگزاری دادگاه استیناف شود.
 

حکم محمدرضا رحیمی ابلاغ شد

Posted: 15 Sep 2014 04:22 AM PDT

جرس: وکیل محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی‌نژاد، از ابلاغ حکم موکل خود خبر داد.

 

محمدرضا نادری در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اعلام ابلاغ حکم محمدرضا رحیمی معاون اول دولت احمدی‌نژاد گفت: این حکم امروز ابلاغ شد، اما نمی‌توانم در مورد جزییات آن چیزی بگویم.

وی افزود: وقتی ما خودمان به سخنگوی قوه قضاییه ایراد داریم که نباید حرفی از جزییات رای موکلم می‌زد، خودمان نیز در این خصوص تا اطلاع ثانوی چیزی نخواهیم گفت.

وکیل محمدرضا رحیمی همچنین گفت: ما قطعا به حکم صادر شده اعتراض خواهیم کرد و برای این کار 20 روز طبق روال همیشه فرصت داریم.

گفتنی است پیش از این اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده بود که رحیمی به حبس و جزای نقدی محکوم شده است اما تا امروز این حکم به معاون اول دولت دهم ابلاغ نشده بود.
 

کنعانی‌مقدم: جرم خاتمی در هیچ دادگاهی اثبات نشده است

Posted: 15 Sep 2014 03:56 AM PDT

اصول‌گرایان خود را اصل و دیگران را مزاحم نظام جلوه ندهند
جرس: یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: جرم شخصیتی مثل حجت الاسلام سیدمحمدخاتمی در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده است. اصول‌گرایان باید در رقابت، مبارزه سیاسی خود را نشان بدهند نه اینکه خود را اصل و دیگران را مزاحم نظام جلوه دهند.


 

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به نامه سیدمحمد خاتمی به رهبری و واکنش افراطیون نسبت به آن گفت: اصل نامه‌نگاری به سران کشور از طرف افراد و جریان‌های سیاسی کاملا شایسته است. بهتر بود که دوستان اصولگرا از قبل در این خصوص قضاوت نمی‌کردند چراکه جرم شخصیتی مثل حجت الاسلام سیدمحمدخاتمی در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده است.

 

وی گفت: به کار بردن عناوینی همچون فتنه و فتنه گر در واکنش به نامه‌نگاری سیدمحمدخاتمی قطعا می‌تواند جزو عناوین مجرمانه‌ای باشد که باید در دادگاه‌های قوه قضاییه مورد تایید قرار گیرد. نمی‌توان گفت که همه فتنه‌گر هستند. اگر فردی با این عنوان وجود دارد، قوه قضاییه باید نام او را با مصداق مشخص کند.

 

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: این دوستان باید ابتدا چنین واکنشی را را به جای سیدمحمدخاتمی به احمدی‌نژاد نشان می‌دادند در عین حال پاسخ این نامه‌نگاری باید از سوی رهبری داده شود. کسی وکیل و وصی رهبری در دادن پاسخ به نامه دیگران نیست.

 

وی با بیان اینکه در تحلیل وقایع گذشته باید رعایت اخلاق اسلامی و سیاسی و انصاف انجام شود، گفت: رهبری بارها تاکید داشتند که من در مسائل سیاسی حرف درگوشی با کسی ندارم. بنابراین نباید گروهی سعی کنند که رهبری را به نام خود مصادره کنند. اگر نقدی وجود دارد باید با رعایت اخلاق و حفظ وحدت و نگاه به منافع ملی صورت گیرد.

 

کنعانی‌مقدم افزود: قطعا اصلاح‌طلبان برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور و ایجاد فضای جدید فعالیت، در رقابت سنگینی بااصول‌گرایان خواهند بود. در مقابل اصول‌گرایان نیز باید در رقابت، مبارزه سیاسی خود را نشان بدهند نه اینکه خود را اصل و دیگران را مزاحم نظام جلوه دهند.

 

دبیر کل حزب سبز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آغاز به کار گشت‌های انصار حزب الله گفت: در بحث امر به معروف و نهی از منکر سه اصل مهم است که اولین اصل تذکر لسانی است که یک وظیفه همگانی است. علاوه بر این نظارت همگانی در امر به معروف و نهی از منکر نیز امری مهم است. اما اعمال قانون در بحث امر به معروف و نهی از منکر از وظایف و مسئولیت‌های حاکمیت است.

 

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر از طریق حاکمیت یا از طریق ضابطان قضایی که قوه قضاییه به آنها حکم داده، انجام می‌شود. اگر هر کسی خودش بخواهد اعمال‌کننده قانون باشد، نوعی آشفتگی سیاسی را شاهد خواهیم بود.

 

این فعال سیاسی اصول‌گرا با تاکید بر اینکه اعمال قانون باید زیر نظر حاکمیت و قوه قضاییه انجام شود، گفت: در غیر اینصورت خود امر به معروف و نهی از منکر تبدیل به یک ناهنجاری خواهد شد که مقابله با آن مشکل می‌شود. اصول‌گرایان و حزب‌الله که تمکین به قانون از اصول‌شان است، باید بدانند اگر از قانون عدول کنند، در واقع از اصول عدول کرده‌اند و اگر بدون مجوز قانونی بخواهند به نام اسلام اقدامی انجام دهند خودشان هم باید منتظر اعمال قانون باشند.

اظهارات حداد عادل در همایش استانی هادیان سیاسی سپاه و بسیج

Posted: 15 Sep 2014 03:34 AM PDT

جرس: رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار عقیده کرد: امروز چه لزومی دارد که فتنه‌گران در پست‌های نظام به کارگرفته شوند و نظام را دوباره با تنش و چالش مواجه سازند در حالی که امروز به آرامش نیاز داریم.

 

 

به گزارش تسنیم از تبریز، غلامعلی حداد عادل صبح امروز در همایش استانی هادیان سیاسی سپاه و بسیج که باحضور فرماندهان نواحی، نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه عاشورا و مدیران سیاسی رده‌های نیروهای مسلح اظهار نظر کرد: چرا اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه با وجود ارتباط با آمریکا از حیث سیاسی و امنیتی از ثبات برخوردار نیستند و نوعا با تنش و چالش‌های سیاسی مواجه هستند ولی ایران با وجود تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی از امنیت پایدار برخوردار است، اگر این فشارها بر کشور دیگری وارد می‌شد بی‌تردید شش ماه دوام نمی‌آورد؛ جای این سئوال باقی است که راز این پایداری، استقامت و ایستادگی در چیست؟

 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این مدعا "راز پایداری نظام ما در اعتماد و اعتقاد به نظام ولایی نهفته است"، خاطرنشان کرد: مردم بصیر و فهیم ما حکومت و نظام الهی - ولایی را از خود می‌دانند اما از پشتیبانی آن نیز لحظه‌ای دریغ نمی‌کنند چنان‌که، ما در دفاع مقدس شاهد حضور بی‌شائبه مردم در جبهه‌های جنگ بودیم که به خاطر فرمان امام(ره)با جان ودل و با پشت پا زدن به دنیا به سوی جبهه‌ها سرازیر می‌شدند، همچنان که در اوج تحریم‌ها نیز خم به ابرو نیاوردند.

 

 

وی اظهار نظر کرد: امروز چه لزومی دارد که فتنه‌گران در پست‌های نظام به کار گرفته شوند و نظام را دوباره با تنش و چالش مواجه سازند در حالی که نظام امروز به آرامش نیاز دارد؛ در سایه آرامش است که می‌توان به مشکلات اقتصادی مردم اندیشید و به دغدغه‌های مردم پاسخ داد.

 

حمایت روحانی از زبان فارسی؛ جای خالی دفاع از زبان اقوام

Posted: 15 Sep 2014 03:24 AM PDT

فیروزه رمضانزاده
جرس: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نوزدهم شهریورماه سال ۱۳۹۳ در جمع استادان و دانشجویان مرکز آکادمی تاجیکستان سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنان خود اعلام کرد که «هر کس به زبان فارسی سخن بگوید، شهروند افتخاری ایران است.»  

انتشار سخنرانی روحانی در رسانه‌ها، واکنش برخی از فعالان مدنی و حقوق اقلیت‌های قومی را برانگیخت. آن‌ها ضمن یادآوری سخنرانی‌های انتخاباتی وی مبنی بر اجرایی شدن اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی و عدم تحقق این مهم در دولت یازدهم معتقدند رییس جمهور ایران در این سخنان، با کمرنگ نشان دادن میراث زبانی و فرهنگی اقوام ایرانی، خود به بازتولید گفتمان‌ها وعلایق جدایی طلبانه دامن زده است.


رییس جمهوری ایران، نوزدهم شهریورماه در سفر به تاجیکستان با حضور در بین استادان و دانشجویان مرکز آکادمی این کشور با بیان اینکه هر کس به زبان فارسی سخن بگوید، شهروند افتخاری ایران است گفت: «هر آشنای زبان فارسی، ایرانی است. هرچند که هر ایرانی، فارسی زبان نیست و در جهان فرهنگ و تمدن ایرانی، زبان‌های گوناگونی از آذری و ترکی و کردی وجود دارد اما حتی آنان نیز به زیبایی و شیرینی زبان فارسی آگاهند، چنان که مولوی در قونیه قدیم و ترکیه جدید به پارسی شعر می‌گفت ولی در عین حال نفوذش در سیاست و زندگی ترکان مشهود است.»


حسن روحانی درحالی تاکید کرد که لازمه شهروند افتخاری بودن در ایران، سخن گفتن به زبان فارسی است که پیش‌تر، با مطرح کردن مسائلی نظیر منشور حقوق شهروندی، تعیین علی یونسی به عنوان دستیار در حوزه اقلیت‌های قومی و نیز انتشار بیانیه‌ای در خردادماه ۱۳۹۲ با موضوع تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، آذری، عربی و…) در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها، به صورت رسمی اجرای کامل اصل ۱۵ قانون اساسی را مورد تاکید قرار داد.


هرچند حسن روحانی خرداد ماه ۱۳۹۲ پیش از انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم آذربایجان غربی در ورزشگاه شهید شیرودی ارومیه با تاکید بر اجرایی‌شدن اصل ۱۵ قانون اساسی در دولتش گفت: «من اصل ۱۵ قانون اساسی را اجرایی خواهم کرد. این حق مردم است که بتوانند راجع به زبان مادری خود تصمیم بگیرند.»


اصل ۱۵ قانون اساسی ایران تاکید می‌کند «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»


حق آموزش به زبان مادری در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق‌بشری مثل منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای ۳ و ۴ ماده ۴ اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت‌های قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده ۳۰ کنوانسیون حقوق کودک، ماده ۲۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است.


پس ازانتخاب حسن روحانی، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در ملاقات با اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: «مطابق اصل ۱۵ قانون اساسی، آموزش ادبیات بومی و قومی می‌بایست صورت پذیرد و آقای رئیس‌جمهور هم در نطق‌های انتخاباتیشان این قول را داده‌اند.» این اظهارات با مخالفت شدید برخی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی روبرو شد. آن‌ها این مسئله را «تهدیدی جدی برای زبان فارسی و یک توطئه برای کمرنگ کردن این زبان» عنوان کردند.
نزدیک به یک سال بعد در خردادماه سال جاری جمعی از فعالان کرد درپی فراموشی وعده‌های دولت یازدهم مبنی بر اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی، در طوماری، ۱۰ هزار شهروند کردستانی خواهان اجرایی شدن وعده‌های دولت یازدهم پیرامون «آموزش زبان مادری» شدند.


بحران زبان مادری و شکاف‌های زبانی و هویتی


سخنرانی اخیر حسن روحانی بازتاب بسیاری در بین رسانه‌ها وفضای مجازی داشت. مضمون کلی بیشتر نظرات و پست‌های کاربران اجتماعی نشان می‌دهد که آن‌ها معتقدند اراده‌ای جدی برای اجرایی‌شدن اصل ۱۵ قانون اساسی وجود ندارد.
شاهد علوی، عضو سابق کانون معلمان کردستان و از پژوهشگران مساله زبان مادری در ایران در گفتگو با جرس از منظر فرهنگی زبانی، به این مساله توجه کرده و می‌گوید: «جدای از این‌که روحانی به صراحت می‌گوید «هر ایرانی، فارسی زبان نیست و در جهان فرهنگ و تمدن ایرانی، زبان‌های گوناگونی از آذری و ترکی و کردی وجود دارد» تعریف ایشان از «ایران فرهنگی در معنای تاریخی» و مرزهای آن نیز که او آن را «ادبیات و مصراع‌های زبان فارسی» می‌خواند، هم درست است و هم درست نیست.»


این پژوهشگر درادامه می‌افزاید: «این عبارات از آن رو که وجود زبان‌های ترکی آذری، کردی و (بلوچی، عربی، گیلگ، تاتی و... که نامی از آن‌ها نمی‌برد) را به «جهان فرهنگ و تمدن ایرانی» احاله می‌دهد درست است چون در «ایران سیاسی» این زبان‌ها و تمایزات با سیاست‌گذاری‌های عامدانه انکار شده‌اند و سیاست‌های منفی زبانی عملا به خطر مرگ پاره‌ای از آن زبان‌ها دامن زده است.»


وی از سویی این بخش از سخنان روحانی را نادرست تعبیر کرده و معتقد است: «چون روحانی همین «زبان و ادبیات فارسی» را مرزهای ایران تاریخی و معرف فرهنگ ایرانی می‌داند. چنین تعیینی، هم تمام تمایزات و تنوعات زبانی موجود در ایران تاریخی و ایران فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی فعلی را به سود زبان فارسی نادیده می‌گیرد و هم عملاً به بازتولید سیاست‌ها و گفتمان‌هایی با سویه‌های آشکارا پان ایرانیستی از سویی و علایق جدایی طلبانه از سویی دیگر یاری می‌رساند.»


علوی این پرسش را مطرح می‌کند که یک ایرانی بلوچ، کرد، ترک، عرب و ترکمن اینجا حق دارد از خود بپرسد پیوند زبان من ایرانی غیرفارس زبان با ترکمن‌ها، عرب‌ها، بلوچ‌ها، ترک‌ها و کردهای فرامرزی ایران سیاسی، کجای این ایران فرهنگی جای می‌گیرد؟ جدای از مرزهای خراسان تاریخ فارس زبان، که به تاجیکستان و افغانستان می‌رسد، کدام بخش دیگر از مرز ایران سیاسی و یا تاریخی با زبان فارسی و فارس زبان ربط و پیوند دارد؟


عضو سابق کانون معلمان کردستان، سوءاستفاده از جایگاه مهم دیوانی و ادبی زبان فارسی در طول تاریخ و پیوند دادن آن به برنامه‌ها و نقشه‌های سیاسی و نادیده گرفتن زبان‌های دیگر ایرانیان در عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی و راندن آن‌ها به حاشیه و نگاه شرق‌شناسانه به آن‌ها را منجر به دامن زدن به شکاف‌های زبانی و به تبع آن هویتی می‌داند که می‌توانند زلزله‌های سیاسی غیر قابل پیش بینی به دنبال داشته باشند. ادبیات رییس جمهور ایران از دیدگاه شاهد علوی نه تنها کمک چندانی به کاستن از این شکاف‌ها نمی‌کنند، بلکه از برخی جهات هم ان را تقویت و تشدید می‌کنند.


کم رنگ شدن زبان مادری و خرده فرهنگ‌ها


بسیاری از ناظران و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی معتقدند که زبان مادری نه تنها منجر به تضعیف زبان ملی نمی‌شود، بلکه به دلیل داشتن وحدت ریشه‌ای با زبان فارسی باعث تقویت دیگر زبان‌های کنونی در ایران نیز می‌شود.


بهروز کاظمی، روزنامه نگار و فعال سیاسی نیز با اشاره به اینکه حسن روحانی در آکادمی علوم تاجیکستان، دیدگاه خود را در مورد «ایران فرهنگی» ابراز داشت به جرس می‌گوید که روحانی «ایران فرهنگی» را بسیار گسترده‌تر از «ایران سیاسی» دانست و مرز تعیین شده برای آن را «ادبیات و زبان فارسی» برشمرد. اما نکته مهم این است که ایران چه به معنای سیاسی و چه به معنای فرهنگی متشکل از اقوام و مذاهب مختلف است که زبان فارسی طی دهه‌ها و سده‌های گذشته به عنوان «چسب» اینجامعه نقشی پررنگ را ایفا کرده است.»


این فعال سیاسی بر کم رنگ شدن خرده فرهنگ‌ها و تکثر موجود در جامعه هشدار داده و می‌افزاید: «به ویژه در دوران مدرن که جهانی شدن، شرایط این اتفاق تلخ را فراهم کرده و در عرصه بین المللی هم حفظ میراث زبانی و فرهنگی اقوام تبدیل به مساله‌ای جدی شده است.»


کاظمی معتقد است: «شاید بر همین اساس و با شناخت همین تکثر بود که نویسندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی صریحاً آموزش و استفاده از زبان مادری را به شکل قانون درآوردند. قانونی که طی ده‌ها سال گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته و از بین رفتن زبان‌ها ولهجه‌های متفاوت ایرانی تبدیل به دغدغه بسیاری از اهالی فرهنگ و چهره‌های سیاسی شده است.»


وی در ادامه تاکید کرد که از حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و مجری قانون اساسی این توقع می‌رود که با استناد به دغدغه‌های مطرح شده ایشان چه در زمان تبلیغات انتخاباتی و چه پس از آن، از مرحله شعار عبور کرده و نسبت به اجرای اصول مغفولی چون اصل ۱۵ اقدام جدی نماید. اقدامی که به زعم بسیاری از کار‌شناسان نه تنها به قوام جامعه ایران کمک شایانی می‌کند بلکه بسیاری از تهدیدهای موجود را کم اثر و در راستای امنیت ملی اقدامی موثر قلمداد می‌شود وقطعا به تقویت جامعه رنگین کمانی ایران می‌انجامد.


سعید آگنجی، فعال سیاسی نیز با تاکید بر اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی به جرس می‌گوید: «با اینکه مردم اقوام مختلف در ایران، خواستار تدریس دروس و خواهان داشتن رسانه‌های نوشتاری و تصویری با زبان خود هستند اما حاکمیت مانع اجرای چنین امری می‌شود.»


آگنجی، برانگیختن مخالفت‌های بسیار به دلیل عدم اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی را از چالش‌های پیش روی دولت حسن روحانی می‌داند و می‌افزاید: «حاکمیت، علاوه بر بهانه کردن بار مالی زیاد و از بین رفتن اتحاد در زبان واحد، بیشتر نگرش سیاسی به این موضوع دارد و ترس از اینکه با امکان تدریس و راه اندازی رسانه‌های نوشتاری و تصویری به زبان مادری، ایران را خطر تجزیه تهدید کند و اقوام خواهان حکومت‌های فدارال در مناطق خود شوند.»


به گفته وی، این نگاه امنیتی و سیاسی باعث شده که تنها در اصل ۱۵ قانون اساسی این حقوق را برای اقوام متذکر شدیم اما در عمل چنین حقی را از آن‌ها محروم کردیم. در صورتی که حاکمیت با محروم کردن شهروندان از حقوق اساسی آن‌ها باعث می‌شود که شهروندان همین اقوام متصور شوند که حاکمیت آن‌ها را به چشم شهروند درجه دو می‌بیند و البته چنین تصوری نیز اشتباه نیست.


اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مخالفانی نیز دارد ازجمله محمد بقایی ماکان نویسنده و پژوهشگرکه اسفندماه سال گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به دولت پیشنهاد داد برای نمونه در یکی از شهرهای ترک‌زبان، سه مدرسه با زبان‌های انگلیسی‌، فارسی‌ و ترکی‌ تأسیس کند.


وی افزود: «خواهند دید که همه مردم فرزندانشان را به مدرسه انگلیسی‌زبان می‌فرستند، چراکه الآن دیگر در دنیا زبان مادری زبان انگلیسی است و حتا آن روستایی هم که نان شب ندارد، می‌خواهد بچه‌اش انگلیسی یاد بگیرد، چون می‌خواهد فرزندش با جامعه بزرگ‌تری ارتباط برقرار کند. اگر دولت ببیند کسانی که این همه برای زبان‌های محلی احساس به خرج می‌دهند، کدام یک بچه‌شان را به مدرسه زبان محلی می‌فرستند، می‌تواند درست تصمیم بگیرد.»


زبان مادری، بخشی از میراث تاریخی یک کشور به شمار می‌رود. حفظ و حراست این زبان‌ها جز با تدریس آن‌ها فراهم نمی‌شود. در این راستا، اجرای دقیق و کامل اصل ۱۵ قانون اساسی، می‌توانست گامی باشد برای کاستن یکی از ده‌ها مسایل پیش روی قومیت‌ها در ایران.


به استقبال آغاز سال تحصیلی جدید می‌رویم درشرایطی که تدریس زبان‌های مادری در استان‌های مختلف کشور، یکی از ده‌ها وعده‌ حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۹۲به فراموشی سپرده شده است.
حال، آقای رییس جمهور در پیام خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی چه پیامی برای صد‌ها هزاردانش آموز ایرانی خواهد داد که به آن‌ها وعده تدریس به زبان‌های مادری داده بود؟ 

محسنی‌اژه‌ای: فیلترینگ سایت‌ها در چارچوب اختیارات وزارت ارشاد نیست

Posted: 14 Sep 2014 11:36 PM PDT

جرس: معاون اول قوه قضاییه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ورود به بحث فیلترینگ اختیاراتی دارد و به زودی به این نتیجه می‌رسد که در چارچوب اختیاراتی که ندارد نباید وارد عمل شود.




به گزارش فارس، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای دادگستری استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امیدواریم با تغییر مدیریت و تزریق انرژی بیشتر در دادگستری این استان خدمت‌رسانی بیشتری به مردم از طریق دستگاه قضایی ایجاد شود.

 

معاون اول قوه قضائیه در خصوص پرونده مهدی هاشمی گفت: روند رسیدگی در جلسات دادگاه ادامه دارد و زمان رسیدگی نیز به میزان دفاع بستگی دارد و مشکل خاصی در رسیدگی به این پرونده وجود ندارد.

 

وی در خصوص ورود وزارت ارشاد به بحث فیلترینگ رسانه‌ها نیز گفت: برخی از مسائل اجرایی در خصوص فضای مجازی را شورای عالی مجازی باید انجام دهد و سیاست‌های کلی و نظارت‌ها توسط این شورا صورت می‌گیرد.

 

محسنی اژه ای گفت: برای رسیدگی به مصادیق مجرمانه در فضای مجازی کارگروهی تشکیل شده که دادستان کل کشور ریاست آن را بر عهده دارد، اما هیچ یک از این وظایف نافی اختیارات قوه قضائیه و قاضی نیست.

 

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه اختیاراتی دارد و به زودی به این نتیجه می‌رسد که در چهارچوب اختیاراتی که ندارد نباید وارد عمل شود.

 

وی با اشاره به پیامدهای سوء ماهواره در جامعه خاطرنشان کرد: در این زمینه باید زیرساخت‌ها در مورد فضای مجازی را بومی کرده و سرویس ارزان و سالم در اختیار مردم قرار داد.

 

وی با تصریح التزام تمام اقشار به قانون، بیان داشت: مردم، مسئولان و حکومت باید در بحث ماهواره‌ها از قانون تبعیت کنند و عدم توجه به این موضوع بی‌اعتنایی به قانون محسوب می‌شود.

 

معاون اول قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص رانت 650 میلیون یورویی گفت: در رابطه با این موضوع پرونده قضایی وجود ندارد، بلکه پرونده آن نظارتی است.

سخنگوی وزارت کشور: هر اقدامی برای امر به معروف و نهی از منکر باید بر مبنای مقررات باشد

Posted: 14 Sep 2014 11:36 PM PDT

دبیر کل انصار حزب‌الله: از هفته آینده به خیابان‌ها می‌آییم
جرس: سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه اقدامات خودسرانه را تایید نمی کنیم، اظهار داشت: اگر بناست گشتی ایجاد شود و امر به معروف و نهی از منکری اتفاق بیفتد، باید بر مبنای مقررات جمهوری اسلامی باشد.

 


«حسینعلی امیری» سخنگوی وزارت کشور در گفت وگویی با روزنامه ایران همچنین با بیان اینکه 'تمام مسئولیت قانونی بخش عفاف و حجاب به عهده وزارت کشور نیست'، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای 22 دستگاه تعیین تکلیف کرده که یکی از این 22 دستگاه وزارت کشور است.


وی همچنین گفت: بد حجابی به معنای «بد عفافی» یا «بی عفافی» نیست. ما خانم های عفیف زیادی در جامعه داریم که ممکن است حجابشان کامل و مناسب نباشد، به هیچ وجه اقدامات خودسرانه را تأیید نمی کنیم. اگر بناست گشتی ایجاد شود و امر به معروف و نهی از منکری اتفاق بیفتد، باید بر مبنای مقررات جمهوری اسلامی باشد.


امیری اظهار داشت: در سال 92 به 593 هزار و 590 نفر تذکر داده شده که سه هزار و 672 نفر به دستگاه قضایی معرفی شدند. باید دید چه خسارتی وارد کرده و تأثیرگذاری اش چه میزان است.

 

وی گفت: نقض قانون برای انجام یک امری که حس می شود تکلیف شرعی است، به هیچ وجه نه شرعی است و نه قانونی. به قول طلبه ها با مقدمه نادرست نمی شود امر واجبی را انجام داد. انجام یک امر واجب، مستلزم داشتن مقدمه مباح و جایز است. لذا ما به هیچ وجه اقدامات خودسرانه را تأیید نمی کنیم. اگر بناست گشتی انجام شود وامر به معروف و نهی از منکری اتفاق بیفتد، باید بر مبنای مقررات جمهوری اسلامی باشد. لذا هیچ گشتی خارج از مقررات و قوانین مقبول نیست و خود نوعی نقض قانون است. اگر تجمع غیر قانونی انجام بگیرد، حتماً جمع می کنیم و اگر احیاناً موردی اقدام شود، از نیروی انتظامی خواهیم خواست که به وظیفه اش عمل کند.


گشت چهار هزار نفری ارشاد انصار حزب الله از هفته آینده


عبدالمجید محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله، روز گذشته از آغاز به کار گشت‌های ارشادی این تشکل خبر داد. دبیرکل انصار حزب‌الله در گفت‌وگو با «آریا»، با بیان اینکه «طرح گشت‌های ارشادی انصار حزب‌الله آغاز شده است»، از اجرای «تمام‌عیار» این طرح از «هفته آینده» سخن گفته و افزوده است که نیروهای عملیاتی انصار حزب‌الله برای اجرای این طرح «از خواهران، سه‌هزارنفر و از برادران تقریبا هزارنفر هستند.»


او نحوه جذب این افراد را از طریق توزیع فرم عنوان کرده و گفته «مربیان آنها ائمه‌جماعات مساجد و روحانیون بوده‌اند.»


محتشم با تاکید بر اینکه نیروهای انصارحزب‌الله، کارت‌شناسایی هم ندارند، دلیل نداشتن کارت شناسایی را نیز اینگونه بیان کرده است: «ما برای خودمان امتیاز خاصی قایل نیستیم. کارت و این‌جورچیزها برای کارهای حکومتی است.» او همچنین درباره نحوه برخورد این افراد با مردم گفت: «گرفتن و بردن، کار ما نیست. این مسایل از وظایف حکومتی است. ما تذکر زبانی می‌دهیم اما این تذکر حتما جدی و موثر خواهد بود. بهتر است کار عملیاتی ما آغاز شود تا شما ببینید ما چگونه عمل خواهیم کرد.»


دبیرکل انصار حزب‌الله همچنین درباره اظهارات اخیر وزیر کشور، که اقدامات خودسرانه و بدون مجوز را غیرقانونی دانسته بود، گفته: «در مورد آقای رحمانی‌فضلی ما با ایشان مکاتبه داشتیم و تلاش کردیم دغدغه ایشان را برطرف کنیم. امیدواریم که اینچنین شده باشد.» این درحالی است که روز شنبه، حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور گفته بود: «تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر صدور مجوز فعالیت آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر از سوی هیچ حزبی به وزارت کشور نداشته‌ایم. هرگونه فعالیتی در زمینه امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر بدون مجوز قانونی حتی اگر با نیت خیر انجام شود، نقض قانون است.

رئیس‌جمهوری عراق: هرگونه اقدام علیه داعش باید با مشاركت ایران باشد

Posted: 14 Sep 2014 10:35 PM PDT

جرس: رئیس‌جمهوری عراق از عدم حضور ایران در نشست بین‌المللی ائتلاف علیه داعش ابراز تاسف كرد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «فواد معصوم» با اعلام این‌كه از عدم حضور ایران در كنفرانس پاریس متاسف است، گفت كه هر گونه اقدام علیه داعش باید با مشاركت تهران باشد.

 

وی گفت كه ایران و عراق مرزهایی طولانی دارند و تهران از زمان آغاز تحركات داعش، در مقابله با این گروه به عراق كمك زیادی كرده است.

 

معصوم همچنین گفت كه لازم نیست کشورهای مصر، امارات متحده عربی و عربستان برای مقابله با نیروهای داعش دست به حملات هوایی بزنند.

 

فرانسه پیش‌ از این آمادگی خود برای میزبانی از ایران در این کنفرانس را اعلام کرده بود. اما «جان كری» وزیر خارجه آمریکا، حضور ایران در این کنفرانس را «نامناسب» دانسته بود.