جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بنيادگرايي بر پايه شريعت و خشونت

Posted: 23 Sep 2014 11:55 AM PDT

حبيب‌الله پيمان
ميراث مغفول محمد نخشب و مهار بنيادگرايی  


گسترش فزاينده بنيادگرايي در كشورهاي مسلمان و در سراسر جهان ازجمله در ميان مسلمانان ساكن كشورهاي اروپايي، لزوم تحليل اين جريان و ريشه‌يابي شكل‌گيري آن را امروز مهم‌تر از هر زمان ديگر كرده است. ريشه‌هاي بنيادگرايي را در دو سطح بايد تحليل كرد؛ يك سطح نظري و يك سطح سياسي-اجتماعي.


به لحاظ نظري، بنيادگرايي بر دركي از دين متكي است كه در آن به جاي خداپرستي و توحيد و ارزش‌هاي برآمده از آن به شريعت اصالت داده مي‌شودو معمولا بر نوعي جزميت‌گرايي در چارچوب احكام فقهي؛ پديده‌اي كه در صدر اسلام هم در قالب جريان‌هايي چون خوارج وجود داشته و در شرايط بحراني مانند افزايش سركوب در جامعه توسط قدرت مستقر، شدت گرفتن شكاف‌هاي طبقاتي يا هجوم خارجي با شدت بيشتري خود را نشانداده است. به لحاظ اجتماعي-سياسي نيز معمولا در شرايط بحراني وقتي خشونت وسركوب به اوج مي‌رسد جريانهای اعتدال‌گرا كه تمايلي به راهبرد خشونت‌آميز ندارند و از كاربرد ابزارهاي خشونت اجتناب مي‌كنند، از ادامه فعاليت مؤثر بازمانده وبه حاشيه رانده مي‌شوند و خلأ حاصل از حذف آنها را جريانات خشونت‌طلب متحجرپُرمي‌كند. این گروههابه تدریج مورد حمايت توده مردمي قرار مي‌گيرند كه مورد ستم، خشونت و سر كوب نظم مستقر قرار گرفته‌اندوتوانائی وامکان دفاع ازخود وپی گیری مطالبات خویش را ازراههای قانونی ویانافرمانی مدنی ندارند. در واقع خشونت فزاينده اعمال شده توسط قدرت‌هاي مستقر، موجب واكنش‌هاي خشن و متحجرانه در مخالفانی که دارای پس زمینه‌های تئوریک افراطی هستند می شود.


در سده اخير نيز خلأ به ‌وجود آمده در اثر شكست جنبش‌هاي ملي آزادي‌بخش و دموكراسي‌خواه‌ درکشورهای اسلامي و ناتواني آنان در ايستادگي در برابر خشونت فزاينده استعمارگران خارجی و خودكامگان داخلی، توسط گروه‌ها و جنبش‌هاي مذهبي افراطي با شعار احياء و اجراي احكام بر پايه شريعت پر شد. وبدین گونه بود که جريانات سیاسی وستیزه جوی افراطی(قومی ومذهبی) در واكنش به شكست‌هاي پياپي جنبش‌هاي آزادي‌خواه مردم كشورهاي مسلمان در برابر استعمار متولد شدند و دين در قالب شريعت در خدمت خشونت بنيادگرائی قرار گرفت، لذا براي مقابله با این پدیده، بايد در هر دو سطح به مقابله با ريشه‌هاي آن پرداخت.


مهار بنيادگرايي در نظر؛ بازگشت به انديشه ديني بر پايه «خداپرستي»

آنچه در سطح تئوريك، راه را بر شريعت‌گرايي متحجر و خشن سلفی گری مي‌بندد، بازگشت به مباني اصلي اعتقادي-فلسفي دينداري، يعني «خداپرستي» و «توحيد» است كه در ميان همه اديان ابراهيمي مشترك بوده وارزش‌هاي انساني- الهي آن،نظیر آزادي، برابري،عدالت و خيرخواهي مورد قبول وجدان همه مردم جهان اعم از مذهبي و غيرمذهبي است.همزمان بايد ازورود به مباحثات ونزاع‌هاي نظری وعقیدتی فرقه‌اي مبتني بر شريعت‌گرايي درحوزه مسلئل سیاسی واجتماعی، اجتناب شود؛امري كه درميان نو‌انديشان مسلمان به‌خصوص در آراي محمد نخشب، بنيانگذار «نهضت خداپرستان سوسياليست» پايه‌ريزي شد و پس از او نيز در آثار ديگر نو‌انديشان مسلمان، بيش و كم تداوم يافته است.


نخشب بر پايه درك اصیلی از مفهوم قرآني «توحيد» و ارزش‌هاي برآمده از آن مثل آزادي، عدالت، نوع‌دوستي و مهرورزي،درعرصه حیات سیاسی واجتماعی جامعه، منظومه گری سیاسی را پايه نهاد كه در آن، اصل پايه‌اي «خداپرستي»، به عنوان مبنای فکری وفلسفه نظریات سیاسی واجتماعی، جانشين مذهب وشریعت می شد،که به محض مبنا قرارگرفتن درتعاملهای درون حوزه عمومی، به بروز نزاع‌هاي فرقه‌اي منجر مي‌شده است. زیرا شرايع به واسطه تأثير پذيرفتن از شرايط زماني و مكاني و ویژگیهای فرهنگی هرقوم و یا ملت، اگر ازسپهر زندگی خصوصی وجامعه مدنی فراتررفته، درتعاملها ونزاع‌های سیاسی واجتماعی حوزه عمومی ویا سیاسی بکارروند، ظرفيت فراواني براي عوام‌زدگی وابزار شدن دردستهای قدرتهای رقیب، وتولید گرایش‌های فراطی وسلفی گری،درکلیه مذاهب ایدئولوژیها، ودامن زدن به نزاعهاي فرقه‌ای ازخود بروزداده‌اند. درمقابل،اگر به جای «شریعت»‌ها که متکثر ومختلف و وابسته به موقعیتهای اجتماعی وفرهنگی وزمانی خاص اند، تنها مبناي وحدت‌بخش «دین» یعنی خداپرستی که واحد وجهانشمول وفرازمانی ومکانی بوده،همه اقوام وفرهنگها وپیروان مذاهب رایکسان دربرمی گیرد، پایه اندیشه وتعامل‌های سیاسی واجتماعی قرارگیرد، مي‌توان بر نزاع‌هاي فرقه‌اي فائق آمد. دراین حالت، تلاش برای ایجاداستیلا وسروری(هژموني) فرقه‌اي و كافر قلمداد كردن ديگران،بلاموضوع شده، در سايه تأكيد بر اصل خداپرستي از بين مي‌روند. رویکردی که با مباني قرآني و برخورد پيامبر با شرايط زمانه خويش وبا پيروان ديگر اديان زنده درآن جامعه، نيز سازگار است. بازگشت به «خداپرستي» در آراي نخشب بر پايه اين آیه از قرآن استوار بود كه خطاب به پیامبر می فرماید؛ «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَيٰكَلِمَةٍسَوَاءٍبَيْنَنَاوَبَيْنَكُمْ أَلَّانَعْبُدَإِلَّا‌الله وَلَانُشْرِكَ بِهِ شَيْئًاوَلَانَتَّخِذَبَعْضُنَابَعْضًاأَرْبَابًامِنْ دُونِ‌الله»(آل عمران-۶۴)


مطابق اين آيه ميان همه اهل كتاب، حول ارزش‌هاي توحيدي، وحدت كلمه ايجاد مي‌شود؛اينكه جز خدا نپرستند، كسي را با او شريك نگیرند و هيچ انساني را جاي خدا ارباب و صاحب اختيار خويش قرارندهند. گوهر واساس دين نزد همه اهل كتاب «خداپرستي» است و بين هيچ‌يك از پيامبران آنها هم تفاوتي وجود ندارد(لا نفرق بين احد من رسله)؛ در عين حال كه شرايع براي هر قومي محترم است و كثرت شريعت‌ها امري پذيرفتني و مشروع. فراموشي اين مبناي فلسفي واحد و عامل همبستگي و همكاري در طول تاريخ، سبب عمده شدن اختلافات فرقه‌اي مذهبي و به تبع آن خشونت‌هاي فراوان گردیده است.


در زمانه نخشب، وي درحالي ‌كه در يك سوي دنيا عدالت در پاي آزادي ذبح مي‌شد و در سوي ديگر نبود آزادي، دسترسي به عدالت را ناممكن مي‌نمود، باطرح مبتکرانه ايده«خداپرستان سوسياليست»،آزادی،برابری وعدالت (دموكراسي و سوسياليسم)را بر پايه فلسفه هستی شناختی خداپرستي استوارنمود وبا اینکار، اولا بر تلازم اين دو تأكيدكرد و ثانيا خداپرستي رااززاویه هم فلسفي وهم ارزشی واخلاقی آن مطمح نظر قرار داد. ثالثا راه را براي همبستگی افرادي از اديان مختلف در صف واحدآزادي، عدالت و اخلاق هموار نمود. نخشب دستيابي به عدالت و آزادي را تنها در سايه حاكم شدن «اخلاقيات» و به لحاظ نظري نيز بناي اخلاقيات را تنها بر شالوده «خداپرستي» ممكن مي‌دانست؛لذا در اينجا نيزبا خودداری از ورودبه حوزه فقه و شريعت،وباتأکیدبر ارزش‌ها واخلاقيات برآمده از خداپرستي، زمینه وانگیزه‌های نظری واعتقادی بروز نزاع وخشونت رااز بين برد و شرايط حركت به سمت وحدت كلمه را فراهم کرد.


همين مبناونحوه رویکرد، در آثاراولیه ساير روشنفكران مسلمان بویژه مهدی بازرگان درکتاب هائی نظیر،«راه طی شده»، «عشق و پرستش» وعلی شريعتي (که خود جزء اعضاي خداپرستان سوسياليست بود و همين مبنا را پذيرفته بود)، درمباحث بنیادی توحیدی درسلسله بحث هائی تحت عنوان«اسلام شناسی»و«انسان شناسی وجهان بینی» دیده می شود.اما چندی بعد درسالهای آغازین دهه چهل، در يك دوره مياني با غلبه مذهب و شريعت‌گرايي، از محور خداپرستي به سوی مبنا قرار دادن مذهب تغيير مسير دادند. چندسالی بایدمی گذشت تا همراه با تحولات سیاسی واجتماعی دودهه بعد،نتائج وپیآمدهای ناگوار سیاسی واجتماعی تأکید برشریعت ومذهب درتعاملهای درون حوزه عمومی ظاهرگردند. بعداز مشاهده برخی ازآثار و پيآمدهاي نامطلوب اصالت دادن به مذهب(شریعت)به جای «دین»(توحیدوخداپرستی)، هردو بايك تجديد‌نظر به محور نخستين بازگشت كردند. تأكيد مهدی بازرگان بر «خدا و آخرت به‌عنوان تنها هدف بعثت انبياء» در اواخر عمر و علی شريعتي و بر «عرفان» به عوان مبنای برابري و آزادي، به خوبي نشان از بازگشت دوباره روشنفكران مسلمان به مباني اوليه طرح شده توسط محمد نخشب در بازانديشي نهايي نسبت به آرايشان دارد؛ودرضمن از نياز امروز جوامع اسلامي به احیاء وطرح دوباره ميراث فکری مغفول روشنفكران مسلماني چون محمد نخشب حکایت می کند.


۷۰سال پيش نخشب معتقد بود، آينده بشريت را ترکیب موفقيت‌آميز، «آزادي» و «برابری وعدالت» برپايه اخلاق و وهستي شناختی توحیدی«خداپرستی» رقم خواهد زد. امري كه امروز با توجه به گسترش خشونت‌های مذهبي وفرقه گرایانه،هم ضرورت آن بيش از هر زمان ديگر احساس مي‌شود،وهم زمینه مساعدتری برای طرح وکسب مقبولیت اجتماعی وسیعتر بوجودآمده است.


مهار بنيادگرايي در عمل؛ پرهيز از گسترش خشونت و تماميت‌خواهي مذهبي و ايدئولوژيك

نمي‌توان براي مهار بنيادگرايي، به‌عنوان يك پديده اجتماعي-سياسي، تنها به رويارويي نظري اكتفا و از علل اجتماعي-سياسي ظهورورشدوگسترش آن غفلت كرد.مداخله،تخریب واعمال خشونت ئتحقیری كه توسط دولت‌هاي استعمارگر،درطول دوقرن گذشته(۱۹و۲۰)بر ضد استقلال سیاسی وهویت وارزشهای فرهنگی ومنابع طبیعی وانسانی سرزمینهای اسلامی بکارگرفته شد، وسپس با اقدامات سیاسی ونظامی برضد جنبش‌هاي استقلال طلبانه و آزادي‌بخش ودموکراتیک ملل مسلمان،ازداخل وخارج دنبال گردید، ونهایتا به مسدود شدن همه راه‌هاي فعاليت‌هاي مدني و مسالمت‌جويانه در مسير دموكراسي و عدالت منجرگردید، بي‌ترديد يكي از مهم‌ترين علل واكنش‌هاي خشونت‌آميز مسلمانان در نقاط مختلف دنياست. تا زماني كه قدرت‌هاي تماميت‌خواه داخلي همه راه‌هاي مشاركت مردم را در تعيين سرنوشت خودودستیابی به آزادی ودموکراسی وعدالت اجتماعی ، مسدود مي‌كنندو قدرت‌هاي سلطه‌جوي غرب با منطق استعمار اقتصادي، سياسي، فرهنگي و حتي نظامي با كشورهاي مسلمان روبه‌رومي‌شوند و راهي براي گفت‌وگو و تعامل برابر با آنان باز نمي‌گذارند،همواره جريانات اعتدال‌گرا و ميانه‌رو دموكراتیک درون جهان اسلام به حاشيه خواهند رفت و راه رشد و گسترش افراط گرايي ونزاع هاوخشونت‌های قومی ومذهبی هموارتر خواهد شد. لذا شرط اصلي توقف این نوع خشونتها ، خاتمه دادن به اقتدارگرائی سیاسی وتمامیت خواهی مذهبی وایدئولوژیک واعمال خشونت برضد اقلیت‌های قومی ودینی ومعترضان سیاسی درکشورهای اسلامی وفرصت دادن به جریانهای سیاسی وفکری میانه رو دموکرات وعدالتخواه برای طرح مطالبات برحق همه اقشارونیروهای اجتماعی وسیاسی ویا قومی ومذهبی است. لازم است که هرچه سریعتر به کلیه خشونتهائی كه در سال‌هاي اخيراز جانب حكومت تماميت‌خواه داخلي و قدرت‌هاي سلطه جوي جهاني بر مسلمانان در نقاط مختلف جهان در عرصه‌هاي مختلف اعمال شده ومی شود پایان داده شود. خشونت بیشتر،رشد وگسترش زیادتر افراط گرائی وسلفی گری رابه دنبال دارد. به عکس،هر جا باب گفت‌وگوي انتقادي در شرايط برابر گشوده می شود،عقاید افراطی همراه با حاميانشان به حاشيه رانده می شوند.

 

 

 منبع: ایران فردا 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


فاصله میان دو بیست و پنج سال!

Posted: 23 Sep 2014 11:29 AM PDT

مهران محمدی
براستی عینیت بخشیدن وشباهت سازی تاریخی با افراد موجود در حال حاضر تا چه اندازه صحیح است؟ 


درآخرین فراز از وصیتنامه آیت الله خمینی آمده است :

... من در طول مدت نهضت و انقلاب بواسطه سالوس (ظاهر فریبی)و اسلام نمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام که بعد فهمیدم از دغل بازی آنان اغفال شده‌ام . آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می نمایاندند و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود و میزان در هر کس حال فعلی او است.


درباره این سخنان حرف برای گفتن و قلم برای صف نمودن کلمات و جملات بسیار زیاد است تا جایی که آیت الله خمینی می بایست زنده شود تا جواب شبهه‌های موجود در این فراز از وصیتنامه‌اش را بدهد مهمترین شبهه‌های موجود در این جمله اینجاست که میزان در هر کس حال فعلی اوست را چه کسی باید ارزیابی کرده و شخص ارزیاب میزان و ترازوی ارزیابیش چیست ؟ آیا رفتارهای سلیقه‌ای هم جزئی از همان میزان سنج است یا که فقط سخنان ونظرات و رهنمودهای آیت الله خمینی باید میزان عمل قرار کیرد ؟ اگر منظور ایشان از میزان قرار دادن حال فعلی اشخاص و جریانات سیاسی وزن کشی این افراد و گروهها با نظرات و سخنان آن مرحوم است پس خود ایشان که می فرمایند من در این سالها مورد اغفال وفریب واقع شدم و قاعدتا کسی باید میزان و ملاک باشد که خود انسانی کامل بوده تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد پس ملاک و میزان در حال افراد باید کسی یا چیزی باشد که خود از آسیب فریب و نیرنگ به دور باشد که طبق آموخته‌های دینی ما مسلمانان این ملاک و میزانها در کتاب خدا و سیره پیامبر و ائمه اطهار قرار دارد زیرا اولی کلام وحی است و دومی دارای ملکه عصمت در غیر این دو صورت سخنان بقیه اعتباری است و نمی تواند بعنوان حرف آخر تلقی شود و اما اگرمنظور ازعبارت فوق اطاعت از قانون اساسی و اجرای آن باشد که باز هم تناقضی که پیش می آید این است که شخص ولی فقیه که در خود قانون برایش تعاریف و شرح وظایفی دیده شده و طبق اصل ۱۰۷با سایر افراد کشور مساوی است از ولایت فقیه به ولایت مطلقه فقیه که تداعی استبداد مطلقه است تغییر کاربری داده تا جایی که خود را مافوق قانون دانسته و در جاهایی که خودش صلاح دانسته قانون را معطل نگهداشته و اوامر غیر قانونی را صادر می نماید (وجود دادگاه ویژه روحانیت ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، وجود نهادهای ولی فقیه در اکثر نهادها وارگانها و...از این نمونه است !) در این مقال بدنبال تخطئه و زیر سوال بردن سخن آیت الله خمینی نیستم بلکه هدف از بیان این سطور از وصیتنامه ایشان این است که بهره برداری سیاسی از یک کلام آن مرحوم ما را نه فقط به جایی نمی رساند بلکه از مسیر هم منحرف می سازد تا جایی که رهبر کنونی جمهوری اسلامی آقای علی خامنه‌ای برای کنار زدن رقبا و منتقدین در تاریخ ۱۴/۳/۱۳۸۹از همین سخن بهره جسته و می گوید :


... یك نكته‌ی اساسی دیگر در مورد خط امام و راه امام این است كه امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال كنونی اشخاص باشد. گذشته‌ی اشخاص، مورد توجه نیست. گذشته مال آن وقتی است كه حال فعلی معلوم نباشد. انسان به آن گذشته تمسك كند و بگوید: خوب، قبلاً اینجوری بوده، حالا هم لابد همان جور است. اگر حال فعلی اشخاص در نقطه‌ی مقابل آن گذشته بود، آن گذشته دیگر كارائی ندارد. این همان قضاوتی بود كه امام امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) با جناب طلحه و جناب زبیر كرد. شما باید بدانید طلحه و زبیر مردمان كوچكی نبودند. جناب زبیر سوابقی درخشان دارد كه نظیر آن را كمتر كسی از اصحاب امیرالمؤمنین داشت. بعد از به خلافت رسیدن جناب ابی‌بكر، در همان روزهای اول، پای منبر ابی‌بكر چند نفر از صحابه بلند شدند، اظهار مخالفت كردند، گفتند: حق با شما نیست؛ حق با علی‌بن‌ابی‌طالب است. اسم این اشخاص در تاریخ ثبت است. اینها چیزهائی نیست كه شیعه نقل كرده باشد؛ نه، این در همه‌ی كتب تواریخ ذكر شده است. یكی از آن اشخاصی كه پای منبر جناب ابی‌بكر بلند شد و از حق امیرالمؤمنین دفاع كرد، زبیر است. این سابقه‌ی زبیر است. مابین آن روز و روزی كه زبیر روی امیرالمؤمنین شمشیر كشید، فاصله بیست و پنج سال است.


براستی عینیت بخشیدن وشباهت سازی تاریخی با افراد موجود در حال حاضر تا چه اندازه صحیح است؟ و اگر بنا به شباهت سازی آن دوران با امروز باشیم باید به جناب خامنه‌ای گفت : آقا ی رهبری شما که از طلحه و زبیر نام می برید و شاهد مثال می آورید در آن دوران حاکمی در راس کار به نام امیر المومنین(ع) وجود داشت اما امروز علی (ع)دوران کیست ؟ یقینا شما هم با ما هم عقیده هستید که تشابه اسمی با امام علی تشابه ماهوی را بدنبال نمی آورد ! واگر در مصداق تاریخی که شما ذکر نام کردید علی وجود نداشته باشد پس وجود طلحه و زبیر هم امری بی‌معناست و گرنه می شود گفت بیست و پنج سال فاصله شهادت پیامبر اسلام تا انحراف زبیریان شبیه بیست و پنج زعامت شما پس از رحلت آیت الله خمینی تا امروز است ! و اگر این تشابه را غلط می دانید باید اجازه دهیم که مردم خودشان با درک و فهم خودشان بدون حاشیه سازی و تبلیغات رادیو تلویزیونی و سخنرانی‌های احساسی خدمت گزاران خود را انتخاب و مورد ارزیابی قرار دهند در سال ۱۳۸۸ که کثیری از ملت به مهندس میر حسین موسوی نظر داشتند و با دخالت بیت رهبری و نهادهای تحت اختیار شما بدلیل سابقه اختلاف شما با کاندیدای مورد نظر و حمایتهای بی‌سابقه شما از رئیس جمهور وقت اتفاقات رخ داده را فتنه و ملت جویای حق را فتنه جو و کاندیداهای معترض را سران فتنه نامیدید بی‌آنکه دلیلی برای این سخنانتان وجود داشته باشد واگر بنا باشد که سخنان و وصایای آیت الله خمینی مد نظر قرار گیرد باید شرایط زمان و مکان آن سخن لحاظ گردد سخنانی که از سال ۱۳۴۱آغاز و تا زمان رحلتشان بیان شده بود و اگر بنا باشد حال فعلی افراد را در نظر گرفت باید خود ایشان هم در زمان خودش مورد ارزیابی قرار می گرفت که شور بختانه این فرصت و مجال مانند امروز هیچگاه دست نداده و نخواهد داد ! شاید سوالاتی باشد که همچنان بی‌پاسخ مانده است .

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


وزیر ارشاد: تحمل شنیدن صدای مخالفان را داریم

Posted: 23 Sep 2014 10:52 AM PDT

جرس: علی جنتی درباره عکس العمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر گروه‌های تندرو گفت: «من بر این باور هستم که اختلاف سلیقه در همه امور در کشور ما وجود دارد. قطعا تفاوت سلایق در هنر هم وجود داشته و مصداق‌هایی نیز دارد. هر فعالیتی که در کشور انجام می‌شود، مخالفان و موافقانی دارد. تلاش ما بر این بوده است که دربرابر هجمه‌ها تحمل و صبر خودمان را بالا ببریم.»


 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «آفتاب» ادامه داد: «تلاش ما براین است که مطرح‌شدن دیدگاه‌های مختلف را بپذیریم و به باروهای آن‌ها احترام بگذاریم. در عین حال ما از بیان نظرات و دیدگاه‌های خود غافل نیستیم و آن‌ها را روشن و شفاف بیان می‌کنیم. اگر منتقدان سخنی را به حق مطرح‌کنند ما قطعا از نقدهای آنان استقبال می‌کنیم در عین حال اگر منتقدان انصاف را رعایت نکرده و حرف ناحقی مطرح کنند با تحمل و صبر از آن می‌گذریم.»

 

وی همچنین پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی را فاخرو شایسته و درخور تحسین ارزیابی کرد و جشنواره بین‌المللی عروسکی امسال را نیز کاری ارزشمند و شایسته توصیف کرد.

 

وزیر ارشاد در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی به خبرنگار «آفتاب» گفت: «اگرچه بنده نتوانسته‌ام در طول هفته در جشنواره تئاتر عروسکی شرکت کنم اما گزارش‌هایی که از روند برگزاری جشنواره به دست من رسید نشان می‌داد، بسیار مثبت بود. درجشنواره تئاتر عروسکی امسال عموم هنرمندان تئاتر عروسکی شرکت کردند و میهمانان خارجی نیز از چندین کشور در این جشنواره شرکت داشتند. در مجموع بر این باورم که کار ارزشمند و درخور تحسینی انجام پذیرفت که بخش‌هایی از آن را در مراسم اختتامیه نیز مشاهده کردیم. من به سهم خود از دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم.»

 

روحانی: دیداری با اوباما نخواهم داشت

Posted: 23 Sep 2014 10:52 AM PDT

تحریم غذا و دارو، کاری ضد بشری و خلاف مقررات و حقوق بشر است
جرس: رییس جمهوری در نشست با مدیران رسانه‌های امریکا در پاسخ به شبکه ان بی سی در خصوص امکان دیدار دکتر حسن روحانی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت: برای این دیدار برنامه ریزی و طراحی نشده و قاعدتا دیداری انجام نخواهد گرفت.


 

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نیویورک و در جمع مدیران رسانه های آمریکایی تصریح کرد: بمباران توسط یک یا چند کشور و یا حتی یک ائتلاف، بدون پشتوانه حقوقی و قانونی معنا ندارد و می تواند تجاوز تلقی شود.



*مرزهای سیاسی، تروریست‌ها را راضی نمی‌کند

رییس جمهوری ، با تاکید بر اینکه سوریه بیشترین آزار را از سوی تروریست ها متحمل شده است، تصریح کرد: مرزهای سیاسی، تروریست ها را راضی نمی کند و هر کجا هستند مردم را آزار می دهند، قانون را زیر پا می گذارند، خودسری می کنند و برخوردهای وحشیانه ای با زنان و کودکان دارند که همه اینها غیر قابل تحمل است.



روحانی گفت: دولت و مردم سوریه خواهان رهایی از دست تروریست ها هستند چرا که بیشترین آزار و صدمه را از این تروریست ها دیده اند.


رییس جمهوری در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا این رفتار تناقض آمیز نیست که کشوری می گوید من در سوریه می خواهم با یک گروه تروریستی بجنگم و از سوی دیگر علیه دولت مرکزی گروههای مسلح و تروریستی ایجاد می کند؟

روحانی گفت: این رفتار تناقض آمیز قابل درک نیست که کشوری بگوید من با تروریسم مبارزه می کنم و همزمان از لحاظ سیاسی به گروههای مخالف دولت مرکزی یک کشور کمک و حتی عده ای را در خارج از کشور آموزش دهد و برای مبارزه و جنگ با دولت مرکزی به آن کشور بفرستد. این کار حتما به موفقیت منجر نخواهد شد.



*برقراری ثبات در سوریه بدون کمک دولت مرکزی امکان پذیر نیست


رییس جمهوری در ادامه و در پاسخ به شبکه سی بی اس آمریکا در خصوص راه های مبارزه با تروریسم در سوریه، گفت: اول باید در این کشور ثبات برقرار شود و برقراری ثبات در سوریه بدون کمک دولت مرکزی امکان پذیر نیست ولو اینکه نسبت به عملکرد این دولت انتقاداتی هم وجود داشته باشد.

 

روحانی با اشاره به برگزاری انتخابات در سوریه و حضور و رای مردم این کشور به دولت فعلی، افزود: باید ریشه های تروریسم را خشکاند و زمینه بازگشت آوارگان سوری از کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق، اردن و لبنان را فراهم کرد تا این کشور امن و آرام شود.

 

*دیداری با اوباما انجام نخواهد گرفت

 

رییس جمهوری در پاسخ به شبکه ان بی سی در خصوص امکان دیدار دکتر حسن روحانی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت: برای این دیدار برنامه ریزی و طراحی نشده و قاعدتا دیداری انجام نخواهد گرفت.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هر زمانی بنا باشد در سطح روسای جمهوری ایران و آمریکا دیدار انجام گیرد، باید مقدمات لازم فراهم شود که گاه تهیه این مقدمات از هفته ها قبل آغاز می شود لذا این دیدار در شرایط کنونی منتفی است.

 

روحانی با اشاره به مکالمه تلفنی خود با اوباما در سال گذشته گفت: در این گفت و گو سرفصل هایی از همکاریها مطرح شد اما به این نتیجه رسیدیم که اگر موضوع هسته ای ایران حل شود راه برای همکاریهای دو کشور بیشتر باز می شود.

 

رییس جمهوری افزود: طولانی شدن روند مذاکرات موجب تقویت بدبینی تاریخی در ایران نسبت به رفتار غرب و آمریکا شده که می تواند مانعی برای همکاری سریع دو کشور در مسایل مختلف منطقه ای و جهانی شود، در صورتی که حل این مساله شرایط میان ایران و آمریکا را متحول خواهد کرد.

 

روحانی با بیان اینکه اگر توافق نهایی در خصوص موضوع هسته ای ایران انجام شود بدون تردید همکاریها توسعه خواهد یافت، گفت : پس از این موضوع می توان در خصوص مبارزه با تروریسم و تلاش برای استقرار ثبات و امنیت در منطقه حساس خاورمیانه همکاری کرد.

 

*تحریمها هیچ نتیجه ای برای آمریکا جز از بین بردن فرصت ها نداشته است

 

رییس جمهوری با بیان اینکه تحریم کشورها راه نادرست و اشتباهی است که هیچ نتیجه ای برای آمریکا جز از بین بردن فرصت برای توسعه روابط نداشته است، گفت: مبادلات اقتصادی یک کشور با تحریم قطع نخواهد شد زیرا تحریم مسیر آب را منحرف می کند اما نمی تواند مانع از حرکت آن شود.

 

روحانی خطاب به نشریه نیشن در خصوص تحریم‌ها گفت: باید در آمریکا کسی بررسی کند که تحریم‌ها چه منافعی برای این کشور در بر داشته است، خیلی کشورها از مسئولان آمریکایی و نمایندگان کنگره آمریکا تشکر می‌کنند، زیرا اگر تحریم‌های آنها نبود، این کشورها فرصت کنونی را نداشتند و نمی‌توانستند در جایگاه امروزی خود قرار بگیرند.

 

*تحریم غذا و دارو ، کاری ضد بشری و خلاف مقررات و حقوق بشر است

 

رییس‌ جمهوری تحریم غذا و دارو را کاری ضدبشری و خلاف مقررات و حقوق بشر توصیف کرد و با بیان اینکه دولت ایران حتی در این باره نیز راه‌های لازم برای تأمین نیازهای خود را پیدا کرده است، گفت: این تحریم‌ها اساساً قابل قبول نیست، مخصوصاً اگر اتهامات واقعیت نداشته و بر مبنای توهم باشد.

 

روحانی افزود: می‌گویند ایران به دنبال سلاح اتمی است در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان دستگاه متولی مکرر در گزارش‌های خود عنوان کرده است که هیچ مدرک و سندی در این خصوص پیدا نکرده و هیچ انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران رخ نداده است.

 

رییس‌ جمهوری دستیابی به تفاهم را از طریق جلب اعتماد از سوی دو طرف امکان‌پذیر دانست و گفت: باید به جای پاشیدن بذر خشم، بذر گل بیفشانیم آنگاه می‌توانیم در خصوص موضوعات واقعی نه توهمات بحث و همکاری کنیم.

 

* ایران در چارچوب منطق و شفافیت بر سر میز مذاکرات حاضر شده است

 

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در نیویورک گفت: این هفته هفته خیلی مهمی است، زیرا مذاکرات میان دو طرف تا پایان این هفته می‌تواند روشنگر این موضوع باشد که آیا ما قادریم در دو ماه آینده به توافق نهایی دست یابیم یا خیر.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه پاسخ سوال فوق مثبت باشد، تصریح کرد: فکر می‌کنم، دو طرف اولاً به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه وضعیت موجود به نفع هیچ‌کس نیست و ثانیاً باور دارند که حل و فصل نهایی به نفع دو طرف، منطقه و جهان خواهد بود.

 

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم به شکلی جدی‌تر با مذاکرات برخورد کرد، گفت: ایران تصمیم و اراده قاطع برای حل و فصل موضوع هسته‌ای خود دارد و در چارچوب منطق و شفافیت بر سر میز مذاکرات حاضر شده است.

 

* اگر اراده جدی در طرف مقابل وجود داشته باشد، دو ماهه به توافق می‌رسیم

 

رییس جمهوری با بیان اینکه اگر اراده جدی در طرف مقابل هم وجود داشته باشد، در فاصله زمانی دو ماهه پیش رو می‌توان به توافق نهایی دست یافت، گفت: اعتقاد دارم مذاکرات ما در یک سال گذشته کاملاً متفاوت با سال‌های پیش بوده‌ است و این مذاکرات با اراده قوی‌تر، کارشناسی‌تر و شفاف‌تر در حال انجام است به همین دلیل موفقیت اولیه در ژنو حاصل شد.

 

* ایران به دنبال آن است که یکبار برای همیشه این پرونده مختومه شود

 

روحانی به نیویورک تایمز گفت: نام این مذاکرات «دستیابی به توافق نهایی است»، شاید اگر مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی یکساله یا زودتر انجام می‌شد، خیلی زودتر به نتیجه می‌رسید، اما جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که یکبار برای همیشه این پرونده مختومه شود.

 

رییس جمهوری افزود: اگر طرف‌های مقابل حقوق جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ان‌.پی.تی را در برخورداری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کامل و بدون تبعیض قبول داشته باشند، حل و فصل بقیه مسایل آسان است.

 

روحانی با بیان اینکه بارها اعلام کرده و می‌گوییم که ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست، گفت: در صورت به رسمیت شناخته شدن حقوق ایران زمان کافی برای حل و فصل مسایلی نظیر چگونگی برداشتن تحریم‌ها، چگونگی تداوم غنی‌سازی در ایران در چارچوب مقررات ان‌.پی.تی و صدها مورد دیگر در هفته‌های آتی وجود دارد.

 

رییس جمهوری در عین حال تصریح کرد: اگر به توافقی نرسیم معنایش این نیست که به گذشته باز می‌گردیم، حتماً یک راه چاره دیگری برای کوتاه مدت یا بلند مدت پیش‌بینی خواهیم کرد.

 

روحانی با تأکید بر اینکه کار سختی در پیش رو داریم، گفت: شما دیدید پس از توافق موقت ژنو هم در داخل آمریکا و کنگره و هم در ایران سر و صداهایی نسبت به آن توافق بلند شد. امروز نیز اگر توافقی رخ بدهد، هم در داخل و هم در خارج انعکاس خواهد داشت. اما بعد از گذشت زمان کوتاهی که گرد و خاک‌ها فرو نشست، خواهند دید که نتیجه برای همگان رضایت‌بخش است.

 

* تروریسم، خشونت و افراطی‌گری خطری جدی برای همه جهانیان است

 

رییس جمهوری همچنین در ابتدای این نشست با اشاره به سخنرانی سال گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: آن روز که اعلام کردم افراطی‌گری و خشونت بزرگترین خطری است که خاورمیانه و جهان را تهدید می‌کند و باید به سمت جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری رفت، شاید برای بسیاری موضوع، واضح و ملموس نبود، اما امسال همه درک کردند که تروریسم، خشونت و افراطی‌گری خطری جدی برای همه جهانیان است.

 

روحانی افزود: امروز کسی تردید ندارد که باید با تروریست مبارزه کرد اما این سوال مطرح است که چگونه باید مبارزه را انجام داد، چه کسانی و با چه شرایطی داعیه مبارزه با تروریسم داشته باشند و آیا کشورها بدون همکاری با یکدیگر قادرند کاری پیش ببرند و اگر قرار است ائتلافی پیش بگیرند، چه کشوری صلاحیت رهبری این ائتلاف را دارد.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: در منطقه ما اگر کشوری مورد حمله تروریست‌ها قرار بگیرد و از ما درخواست کمک کند، ما در مبارزه با تروریسم به آن کشور به اندازه توان خود کمک خواهیم کرد، ما اولین کشوری بودیم که به عراق در این زمینه کمک کردیم و اگر کمک ایران نبود و خود مردم عراق با تمام توان به صحنه نیامده بودند،احتمال اینکه شهرهای بزرگ و بغداد پایتخت عراق در معرض خطر قرار گرفت وجود داشت. ما در این زمینه هیچ همکاری با آمریکا نداشته‌ایم در عین حال در مبارزه با تروریسم جدی هستیم.

 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه میان دولت قانونی عراق و آمریکا مذاکرات و هماهنگی‌هایی برای حمله به تروریست‌ها وجود دارد، تصریح کرد: موضوع عراق از این نظر با سوریه متفاوت است.

 

* محاکمه سران و اعضای گروه‌های تروریستی ضروری است

 

روحانی با تأکید بر ضرورت محاکمه سران و اعضای گروه‌های تروریستی خاطر نشان کرد: باید مرکزیت این گروه‌ها و ارتباطاتشان از بین برود، آنها از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط گسترده با یکدیگر و جذب جوانان ساده‌لوح سوء استفاده می‌کنند، کاری که آنها در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، نیز مصداق تروریسم است.

 

* قوی‌ترین دولت در مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران بوده است

 

رییس جمهوری همچنین در خصوص قضاوت مقامات آمریکایی در باره نقش ایران در مبارزه با تروریسم، گفت: آمریکایی‌ها در قضاوت خودشان آزاد هستند اما مردم منطقه به خوبی می‌دانند که قوی‌ترین دولت در مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران بوده و مردم و مقامات ایرانی در سال‌های گذشته قربانی تروریسم بودند، اما همان کسانی که در ایران جنایت انجام داده‌اند امروز به راحتی در برخی کشورهای بعدی و آمریکا زندگی می‌کنند و مورد حمایت هستند.


* کشورهای منطقه بیش از دیگران استحقاق رهبری این ائتلاف را دارند

 

روحانی افزود: آن کشوری که با کمک مردم عراق و روحانیون و مرجعیت شیعه نگذاشت حکومت قانونی بغداد سقوط کند، ایران بود. این در حالی بود که تروریست‌ها در پشت دروازه‌های بغداد حضور داشتند و آمریکایی‌ها گفتند ما اقدامی انجام نخواهیم داد و یا تنها از کنسولگری خودمان دفاع خواهیم کرد.

 

رییس جمهوری گفت: اگر آمریکا راجع به نقش ایران ادعایی می‌کند، به خوبی می‌داند که نقش ایران در مبارزه با تروریسم غیر قابل انکار است و اما اگر در مورد رهبری مبارزه با تروریست صحبت می‌شود، باید تأکید داشت که کشورهای منطقه بیش از دیگران استحقاق رهبری این ائتلاف را دارند.

 

روحانی افزود: آنهایی که در بوجود آوردن گروه‌های تروریستی نقش داشتند، پول و اسلحه دادند، تشویق کردند و در رسانه‌هایشان از آنها تجلیل کردند چگونه می‌خواهند ادعای مبارزه با تروریست داشته باشند، این موضوع در ذهن ما نمی‌گنجد و نمی‌دانیم مردم آمریکا چگونه این رفتار عجیب و غریب و متناقض را باور می‌کنند.

 

رییس جمهوری در بخش دیگری در پاسخ به سوالی پیرامون روابط ایران و عربستان سعودی گفت: ما معتقدیم روابط کشورها در منطقه باید خوب باشد، ایران در یک سال گذشته روابط خوب با همسایگانش را ارتقاء بخشیده و قراردادهای خوبی در عرصه‌های مختلف منعقد کرده‌اند.

 

* روابط ایران و عربستان در حد انتظار دو ملت نیست

 

روحانی گفت: روابط ایران و عربستان در حد انتظار دو ملت نیست، باید گفت دلیل این مسأله روابط دوجانبه نیست، بلکه اختلاف‌نظرهایی است که بخاطر موضوعات منطقه‌ای داریم، فکر می‌کنم عربستان در ماه‌های آتی به ایران نزدیک‌تر شود و فاصله را خود به خود کم کند زیرا شرایط جدید منطقه‌ای ایجاب می‌کند، عربستان فکر و برنامه نوینی داشته باشد که اگر این تصور درست باشد روابط تهران و ریاض ارتقاء خواهد یافت.

 

رییس جمهوری در پاسخ به سوال هفته‌نامه نیوزویک و چند رسانه دیگر در خصوص بازداشت یک خبرنگار آمریکایی و همسرش در ایران، با بیان اینکه دستگاه قضا در حال رسیدگی به پرونده این زوجه است، گفت: از لحاظ حقوقی قاضی تنها فرد مطلع از پرونده کسی است که در حال بازجویی است. قضاوت وقتی درست است که پرونده از دادستانی به دادگاه رفته و قاضی حکم صادر کند آن وقت مشخص می‌شود که جرم رخ داده یا خیر و نباید در این خصوص زود قضاوت کرد.

 

روحانی در پاسخ به پرسش جهت‌دار یکی از حاضران مبنی بر اینکه بازداشت این خبرنگار توسط قوه قضائیه اقدامی علیه دولت بوده است، یا خیر، گفت: من تصور نمی‌کنم که برنامه‌ریزی علیه دولت وجود داشته باشد، این دو نفر تحت بازجویی هستند و پرونده هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است و کار ادامه دارد.

 

رییس جمهوری با اظهار امیدورای نسبت به برخورد عادلانه و قانونی دستگاه قضا با این متهم‌ها گفت: تعدادی از شهروندان ایرانی هم یا مستقیم توسط آمریکا زندانی شده‌اند و یا به درخواست آنها در کشورهای دیگر به زندان رفته‌اند، ما هم این پرسش را داریم که چرا آنها زندانی شده‌اند.

 

رییس شورای عالی اقتصاد در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت اقتصادی ایران، از بازگشت ثبات، آرامش و امید به ایران و اجرای برنامه‌های پولی و مالی که منجر به کاهش تورم و رشد اقتصادی شده است، خبر داد و گفت: بخش خصوصی در کشور ما به شدت فعال شده است و حضور آنها می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند. ضمن آنکه از بسیاری از کشورها نظیر ایتالیا، آلمان و فرانسه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به ایران سفر می‌کنند و با همتایانشان برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، راه‌آهن و خودروسازی بحث و بررسی و به توافق نهایی می‌رسند.

 

حسین کروبی: مراحل درمانی پدرم به‌خوبی در بیمارستان انجام شد

Posted: 23 Sep 2014 09:12 AM PDT

جرس: در پی بستری شدن حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی به علت ابتلا به بیماری زُنا در یکی از بیمارستان‌های تهران، حسین کروبی فرزند ارشد وی، توضیح داد که "مراحل درمانی پدرم به‌خوبی در بیمارستان انجام شد."




حسین کروبی در گفت‌وگو با "سایت روز نو "با اعلام این خبر گفت: حدود 7-8 روز قبل پدرم به بیماری زُنا مبتلا شد، به گونه‌ای که به دلیل درد شدید چندین شب نتوانست بخوابد.

 

وی افزود: گوشه شکم ایشان نیز غده‌ای به اندازه توپ تنیس درآمده بود، که پس از معاینات پزشک معتمد وزارت اطلاعات تشخیص داده شد که در بیمارستان بستری شود.

 

حسین کروبی با اشاره به پیگیری روند درمانی پدرش در بیمارستان، اظهار کرد: مراحل درمانی پدرم به خوبی در بیمارستان طی شده و اقدامات لازم از جمله فیزیوتراپی و سی تی اسکن نیز صورت گرفته است.

 

فرزند مهدی کروبی همچنین با اشاره به ملاقات خود از پدرش در روز گذشته، خاطرنشان کرد: روز گذشته و پس از حدود چهار ماه و نيم ماه اجازه ملاقات پیدا کردم.

 

وی اضافه کرد: در مدت دو ساعتی که در کنار پدر بودم، از لحاظ روحی در وضعیت مساعدی به سر می‌برد و از نظر جسمی نیز به دلیل استفاده از دارو، درد کمتری احساس مي‌كرد. پزشکان در مورد غده مذکور نیز اعلام کرده‌اند که این غده به مرور زمان جذب بدن می‌شود.

 

کروبی در پایان به روزنو گفت: پزشکان اعلام کرده‌اند که به دليل درد ناشي از اين بيماري و ضرورت مراقبت بيشتر، بهتر است كه ايشان كماكان در بيمارستان بستري باشند.

 

پرونده غنچه قوامی به دادگاه انقلاب ارسال شد

Posted: 23 Sep 2014 05:28 AM PDT

جرس: مادر غنچه قوامی، جوانی که در جریان اعتراض به عدم صدور اجازه به زنان برای تماشای مستقیم بازی والیبال از ورزشگاه بازداشت شده، از ارسال پرونده دخترش به دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد.




سوسن مشتاقیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گمان می‌کردیم امروز (سه‌شنبه) وقت ملاقات است به زندان اوین مراجعه کردیم اما در آنجا به ما گفتند که پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شده و برای ملاقات باید از این مرجع اجازه بگیرید.


وی افزود: به همین منظور امروز به شعبه 15 دادگاه انقلاب مراجعه کردیم ولی ظاهرا شعبه تعطیل بود؛ لذا باید روز دیگری به این شعبه مراجعه کنیم.

مشتاقیان با بیان اینکه هنوز به طور دقیق از اتهام دخترم اطلاعی ندارم درباره اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر بی‌ارتباط بودن این پرونده به ورزش گفت: دختر من در جریان بازی والیبال بازداشت شد؛ بنابراین به آن ربط پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، غنچه قوامی شهروند انگلیسی ایرانی‌الاصل روز 30 خرداد سال جاری به منظور تماشای مسابقه والیبال به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بود که در آنجا دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد. وی چند روز بعد برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرده بود که دوباره بازداشت شد.

 

گزارش ماهانه کانون مدافعان حقوق بشر: پاسخ اعتراض کارگران شلاق و زندان نیست

Posted: 23 Sep 2014 05:28 AM PDT

جرس: کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در شهریور ماه ۱۳۹۳ پرداخت.

 

 

 

به گزارش وبسایت این کانون، کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود به وضعیت نامناسب اقتصادی افرادی که حقوق ثابت دریافت می کنند اشاره کرده و افزوده است که پاسخ اعتراض های افرادی که حقوق ثابت دریافت می کنند از جمله کارگران زندان و شلاق نیست بلکه باز توزیع ثروت و فراهم کردن امکانات برابر برای همه مردم در تمام زمینه ها است.

 

این سازمان مردم نهاد همچنین با اشاره به برخی گزارش های آماری توسط مراکز دولتی و آغاز سال تحصیلی از ناتوانی مالی بسیاری از خانواده ها در تهیه مایحتاج ضروری زندگی خبر داده است.

 

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود با انتقاد از اجرای سیاست های دولت جدید آن را ادامه دهنده رویه دولت پیشین در برخورد با سندیکاها و تشکل های مستقل کارگری دانسته که باعث شده است تا اعتراض های به حق کارگران با هزینه بیشتری برای شرکای اجتماعی کار- کارگر، کارفرما و دولت- پیگیری شود. از همین رو کانون مدافعان حقوق بشر به رسمیت شناختن حق اعتصاب برای کارگران و داشتن سندیکا و تشکل های مستقل کارگری را براساس مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضروری دانسته است.

 

در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته شده است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه شهریور 1393 کانون مدافعان حقوق بشر که در اول مهر ماه 1393منتشر شده، به شرح زیر است:

 

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه شهریور 1393

مقدمه

مهر ماه و شروع سال تحصیلی را دانش آموزان ایرانی در حالی آغاز می کنند که شاهد ناتوانی مالی خانواده هایشان در تهیه مایحتاج ضروری زندگی هستند.

در این میان افرادی که حقوق ثابت دریافت می کنند، وضعیت بدتری دارند. زیرا چندین سال است که افزایش حقوق متناسب با رشد شتابان نرخ تورم نبوده و همین امر باعث کاهش قدرت خرید خانوارها شده است؛ تا حدی که طبق اعلام کارشناسان اقتصادی در یک سال گذشته بین 25 تا 30 درصد از سفره خانواده ایرانیان کاسته شده است.

در این میان با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، با وجود کنترل شتاب افزایش نرخ تورم اما همچنان نرخ تورم دو رقمی باقی مانده است و ایران یکی از بالاترین نرخ های تورم در جهان را تجربه می کند. از سوی دیگر رکود حاکم بر اقتصاد ایران سبب شده است تا نرخ بیکاری به روایت آمار رسمی نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش اندکی همراه شود.

براساس آخرین گزارش آماری مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در بهار امسال 7/10 بوده است. البته برآوردهای کارشناسان مستقل، آمار بیکاری را بالاتر از این رقم ارزیابی می کنند.

مجموعه این شرایط باعث شده است تا شرایط اقتصادی دشواری برای حقوق بگیران ثابت ایجاد شود. از سوی دیگر بسیاری از کارخانه ها با ظرفیت پایین مشغول به کار هستند یا شمار زیادی از آنها دست از تولید کشیده اند و کارگران تعداد زیادی از واحدهای تولیدی چندین ماه است که با تعویق دریافت دستمزدها مواجه هستند. امری که می تواند بر کیفیت زندگی خانواده ها تأثیر گذاشته و کاهش سهم هزینه های بهداشتی، درمانی و آموزشی از سبد هزینه خانوار را به دنبال داشته باشد.

متأسفانه در این شرایط اعتراض های کارگران نه تنها مورد توجه مقام های مسئول قرار نگرفته بلکه گاه با خشم نهادهای قضایی، امنیتی و انتظامی مواجه شده است؛ به گونه ای که در این ماه تعدادی از کارگران به جرم اعتراض به وضعیت بد اقتصادی یا پیگیری مطالبتشان با احکام کیفری از جمله زندان و شلاق مواجه شده اند.

این در حالی است که برخلاف اصول مصرح قانون اساسی از جمله اصل سوم این قانون، شاهد عمیق تر شدن شکاف طبقاتی و اختلاف درآمدی در جامعه ایران هستیم. ورود ۴۳ هزار و۹۸۶ دستگاه خودروی خارجی به ایران در پنج ماه اول سال 1393 با ارزش بیشتر از ۸۶۵ میلیون دلار در حالی انجام شده است که وضعیت زندگی مردم در برخی از استان های ایران از جمله سیستان و بلوچستان نشان دهنده آن است که حاکمیت در باز توزیع ثروت و فراهم کردن امکانات برابر برای همه در تمام زمینه ها موفق نبوده است.

از سوی دیگر ادامه رویه دولت پیشین در برخورد با سندیکاها و تشکل های مستقل کارگری، باعث شده است تا اعتراض های به حق کارگران با هزینه بیشتری برای شرکای اجتماعی کار- کارگر، کارفرما و دولت- پیگیری شود.

در این گزارش همچنین خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در شهریور ماه ۱۳۹3 در پی می آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه شهریور 1393

بخش اول – حقوق مدنی، سیاسی و فرهنگی

الف- وضعیت فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

1) در این ماه حدود 40 نفر بازداشت شدند که بازداشت شدگان عبارتند از: محمدحسن تشکری، علی‌محمد تشکری، کاظم کارگران، رضا دهستانی، رضا خواجه‌زاده، ایرانی و جلیل کمالی - 7 فعال کارگری-، زانیار سامان پور و کامران قریشی- 2 فعال سایبری-، بهروز عبداللهی- دانشجو-، عمار کلانتری و فرزاد صدری- 2 فعال رسانه ای-، ساقی فدایی، نوش‌آذر خانجانی، فرهاد سرافراز، شهرام منصور- 4 شهروند بهایی-، آتنا فرقدانی- فعال حقوق کودک-، سلام احمدی، محسن شجاع، امید علی‌شناس- 3 فعال مدنی-، شیخ مجتبی رئوفی- فعال مذهبی-، محمد تسلیمی، مهدی وزیری، امیر کیان، حمیدرضا برهانی، زینب اکبری، ملوک روحانی، - 6 نوکیش مسیحی-، محمد مدرسی- فعال مذهبی اهل سنت-، غسان چلداوی- فعال مدنی.

همچنین سپاه پاسداران شیراز از بازداشت ۱۱ نفر خبر داد که به گفته او در شبکه‌های اجتماعی در خصوص آیت الله خمینی مطالب توهین آمیز منتشر می کردند. تعداد زیادی از دروایش گنابادی نیز که برای اعلام همبستگی با خواسته های دراویش زندانی مقابل دادستانی تهران رفته بودند، بازداشت و ضرب و شتم شدند.

از سوی دیگر برخی سایت های خبری از بازداشت آرش صادقی، گلرخ ایرایی، کیوان یوسف‌زاده، مهدی مجدم، ترکی آلبوخنفر، امین زبیدی و علی زهیری خبر دادند.

لازم به تذکر است که چند نفر از افراد بازداشت شده پس از چند روز با تودیع وثیقه بصورت موقت تا روز محاکمه از زندان آزاد شدند.

2) سید علی اصغر غروی- نویسنده و پژوهشگر و عضو نهضت آزادی ایران- برای گذراندن شش ماه حبس، فرهاد اقبالی- شهروند بهایی- برای گذراندن ۵ سال حبس، افشین شهبازی- فعال دانشجویی- برای گذراندن شش ماه حبس بازداشت و به زندان منتقل شدند.

3) رضا آقا خانی- عضو شورای فعالان ملی، مذهبی- به سه سال حبس در دادگاه تجدید نظر، محمود سروش- فعال مدنی- به یک سال حبس، سوسن تبیانیان- شهروند بهایی- به یک سال حبس، حکم عدنان رحمت‌پناه- شهروند بهایی- به ۱ سال حبس در دادگاه تجدید نظر، بدیع حسین‌پناهی- فعال سیاسی که در حال حاضر در زندان به سر می برد- به ۷ سال حبس، محمد رهنمای خطیبی به ۶ ماه حبس محکوم شدند. همچنین خبرگزاری کار ایران(ایلنا) از صدور حکم 50 ضربه شلاق و شش ماه حبس برای 4 کارگر کارگر پتروشیمی رازی که برای دو سال تعلیق شده است، خبر داد.

4) حسین رفیعی فنود- عضو شورای فعالان ملی، مذهبی- پس از تفهیم اتهام در دادسرا با سپردن وثیقه آزاد شد. یوسف حسن‌زاده که هم اکنون در زندان به سر می برد به اتهام ارتباط با کانون‌های مسیحیت در خارج از کشور تفهیم اتهام شد. همچنین اتهام غنچه قوامی که حدود سه ماه است که در بازداشت به سر می برد، مشخص نیست و به وکیلش هم اجازه داده نشده است تا پرونده موکلش را مطالعه کند.

5) علیرضا یحیایی، مهدی کشاورز، موسی محسنی، اسماعیل جمشیدی، غلامعلی چگینی، جهان سلیمی و جواد عزیزخانی و طاهره فتحی- 8 فعال کارگری- و امین عباسی- فعال مذهبی یارسایی- توسط پلیس بازجویی شدند. همچنین کریم (غیاث الدین) قریشی- فعال مدنی- به اداره اطلاعات احضار شد. منزل وحیده دانا- شهروند بهایی- نیز توسط ماموران وزارت اطلاعات بازرسی شد.

6) محمدرضا خاتمی- نایب رئیس مجلس ششم- از کشور ممنوع‌الخروج شد.

ب- وضعیت حقوق فرهنگی

1) سعید پورعزیزی- مدیر مسئول روزنامه توقیف شده بهار- به 10 میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد. همچنین مدیران مسئول روزنامه های روزان و مردسالاری توسط هیات منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند.

2) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایشنامه ای از بهرام بیضایی- نویسنده- مجوز انتشار نداد.

پ- سایر موارد نقض حقوق بشر

1) در این ماه تعداد 28 نفر اعدام شدند. اسامی اعدام شدگان که نام کامل برخی از آنان مشخص نشده است ولی مقام های قضایی یا رسانه های وابسته به دولت ایران یا سایت های خبری اعدام آنها را تأیید کرده اند، به شرح زیر است: «ح. ب» و خانم «ه.س» در رشت، «ی.د»، «م.خ»، «م.آ»، «ا.ح»، «م.ب»، «س.ع»، «م.م» «ف.م»، «ا.ر»، «ح. ر» و «ع.ن» در بندرعباس و«غ.س» در قم اعدام شدند. مقام های قضایی اتهام این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کردند. همچنین « م.پ» و « م.ح» در رشت،«سهيل رستخيز» در ساری، «م.ه» در بندر عباس و«محسن.د» در محمودآباد اعدام شدند. مقام های قضایی اتهام این افراد را قتل عمد اعلام کردند. «ع.ا» در سوادکوه اعدام شد. پلیس اتهام این فرد را قتل عمد عنوان کرد. دادستان شهرستان دشتستان از اعدام یک نفر به اتهام قتل عمد در برازجان خبر داد. از سوی دیگر بهرام کیانی، عدالت رحیمی شورباخلو، محمد جمشیدی و جهانبخش برومند در ملاء عام در شیراز اعدام شدند. مقام قضایی اتهام این افراد را آدم ربایی و تجاوز به عنف اعلام کرد. مقام قضایی در فارس از اعدام یک نفر در مرودشت به اتهام آدم ربایی و تجاوز به عنف خبر داد. «وحید.ق» و «بهمن موسوی» در ملاء عام در همدان اعدام شدند. پلیس این افراد را اراذل و اوباش معرفی کرد.

2) رسانه های وابسته به دولت ایران از تأیید حکم اعدام برای غلامحسین خالدی- محیط‌بان منطقه حفاظت شده دنا- در دادگاه کیفری استان و یک متهم دیگر بدون ذکر نام در دیوانعالی کشور خبر دادند. همچنین برخی سایت های خبری از صدور حکم اعدام برای سهیل عربی به اتهام توهین به پیامبر اسلام از طریق نوشته هایش در فیسبوک خبر دادند.

3) دادستان سابق اصفهان از پنج فقره قطع دست در این شهر در طول یک سال گذشته خبر داد. او اتهام این افراد را سرقت عنوان کرد.

4) بر اساس گزارش پلیس و قوه قضاییه دو نفر که از آن‌ها به‌عنوان «اوباش خطرناک» یاد شده است در خیابان‌های شهر ایلام گردانده شدند.

5) وضعیت زندانیان سیاسی هم چنان ناگوار گزارش می شودف به گونه ای که تعدادی از آنان مانند زهرا رهنورد، عبدالفتاح سلطانی، سید محمد سیف زاده، امید کوکبی، امید بهروزی، کیخسرو شرفی‌پور بیمار هستند که نسبت به درمان و معالجه آنها اقدامی جدی صورت نگرفته است.

6) حمیدرضا مرادی سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفی دانشجو، مصطفی عبدی و کسری نوری- 9 درویش زندانی- در اعتراض به افزایش محدودیت ها در زندان اعتصاب غذا کردند.

7) فرشید یداللهی، رضا انتصاری و سعید متین‌پور به دلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان به هنگام ملاقات از دیدار با خانواده‌های خود محروم ماندند.

8) بیش از ۵ سال است که از ملاقات حضوری شاهو ابراهیمی- زندانی کرد سنی مذهب- با خانواده‌اش جلوگیری می‌شود.

9) مهدیه گلرو- زندانی سیاسی سابق-، تارا هوشمند، نورا ثابت، شادان شیرازی- 3 شهروند بهایی- از تحصیل در دانشگاه محروم شد.

10) اجازه برگزاری مراسم بزرگداشت صادق هدایت- نویسنده متوفی ایرانی- داده نشد.

11) در بسیاری از شهر‌ها از جمله اصفهان و شیراز حضور نوازنده‌ زن در کنسرت‌ها ممنوع شده است.

12) پلیس فریدونکنار از دستگیری ۴۴ نفر در پارتی شبانه خبر داد. همچنین روزنامه خراسان بدون ذکر نام از بازداشت یک خواننده ۲۶ساله به دلیل تهیه آنچه که «شوهای مبتذل» اعلام کرد، خبر داد.

13) پلیس خبر داد که اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها ممنوع است.

14) ریحانه طراوتی به یک سال زندان و ساسان سلیمانی، ندا موتمنی، افشین سهرابی، بردیا مرادی، رهام شامخی و «سپیده» به ۶ ماه زندان و ۹۱ ضربه شلاق که برای سه سال به حالت تعلیق در می آید، محکوم شدند. این افراد عضو گروه هپی هستند.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود؛ این در حالی است که براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران کشور در بهار امسال 2 میلیون و 530 هزار نفر اعلام شده است.

1) مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از وجود سوء تغذیه و ناامنی غذایی در پنج استان کهگیلویه وبویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خوزستان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از نامناسب بودن تغذیه ۴۵ میلیون نفر از جمعیت ایران خبر دادند.

2) پرداخت حقوق حدود هزار نفر از کارگران کارخانه نورد و لوله صفا در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد سال جاری، 32 کارگر قرار دادی شرکت زاگرس خودرو برای ۵ ماه، 80 نفر از کارگران شرکت نگین سبز خاورمیانه بندر امام برای ۳ ماه، کارگران پروژه نمک‌زدایی شرکت «پتروپارت» در ماه های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد، کارگران شهرداری زابل برای دو ماه، 103 کارگران کارخانه «ایرانیت کرمان» برای ۷ ماه، جمعی از کارگران کارخانه «شهدآب ارومیه» برای ۷ ماه،160 کارگر کارخانه لبنی «پالود پارسیان» برای چهار ماه، حدود دو هزار کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری بروجرد برای دو ماه،110 کارگر کارخانه «گسترش مانا ساز» برای ۳ ماه،۲۶۰ کارگر کارخانه قند قهستان برای 5 ماه، کارگران معدن ذغال سنگ البرز غربی برای ۲ ماه و بیش از ۱۵۰کارگر پیمانی قطار شهری اهواز (کیسون) برای ۴ ماه به تعویق افتاده است.۳۰ درصد حقوق تیر ماه و ۱۰۰ درصد حقوق مرداد ماه کارکنان واگن پارس با تأخیر در پرداخت مواجه شد. همچنین مطالبات جمعی از کارگران بازنشسته نساجی مازندران برای ۴ سال و جمعی از کارگران بیکار شده پروژه «پل میان گذر» دریاچه ارومیه برای ۹ ماه به تعویق افتاده است.

3) 1۲ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه«ماشین لنت سمنان» و مهدی کاظمی و احمد میرزایی- دو کارگر کارخانه کاشی گیلانا- از کار اخراج شدند.

بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست

اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در شهریور ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.

1) منطقه حفاظت شده میانکاله بهشهر، جنگل منطقه اژگیل شهرستان ایذه، آشوراده- تنها جزیره ایرانی دریای خزر-، بخشی از عرصه‌های طبیعی و جنگلی جنوب بجنورد، بخشی از جنگل‌های منطقه چم هندی شهرستان دهلران، 10 هکتار از مراتع شهرستان کامیاران، بیش از ۲۳ هکتار از مراتع منطقه آب ملخ و وردشت سمیرم، جنگل‌های منطقه گناوه از توابع گچساران، بخشی از جنگل‌های ارتفاعات می‌کادره در شهرستان آمل،۷۹ هکتار از جنگل و مراتع استان اردبیل، یک هکتار جنگل دشت شاد کالپوش شهرستان میامی، حدود ۱۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کوه «درشت» در غرب شهر یاسوج، بیش از ۲۰۰ هکتار از مراتع شهرستان زنجان و حدود پنج هکتار از پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا دچار آتش سوزی شدند. همچنین معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از خسارت ۲۰۰میلیارد تومانی آتش سوزی‌ها به جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد خبرداد.

این آتش سوزی ها در حالی رخ داده است که بر اساس نظر کارشناسان، کمبود امکانات برای مهار آتش و همچنین مهیا نبودن شرایط لازم برای پیشگیری از آتش سوزی دلایل عوامل گسترش آن بوده است.

2) رئیس سازمان محیط زیست ایران، موضوع خشکسالی در ایران را جدی دانست و معاون وزیر نیرو از رو به نابودی بودن نزدیک به ۷۸ درصد دشت‌های کشور در اثر افت شدید منابع آب زیرزمینی خبر داد. این در حالی است که تالاب‌های شهرستان آستارا دچار کاهش شدید سطح آب شده‌اند به نحوی که آب موجود در دو تالاب بزرگ آق و استیل این شهرستان ۷۰ درصد کاهش یافته است.

3) بنابر بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس، اکثر شناگاه‌های دریاچه‌ خزر به لحاظ آلودگی میکروبی در شرایط بحرانی قرار دارند به گونه ای که در بخش‌هایی از کناره‌های خزر میزان آلودگی ده‌ها برابر حد مجاز است.

4) حبیب الله صادقی نژاد- شهروند قصر شیرین- بر اثر انفجار مین در قصر شیرین مصدوم شد.

5) تعدادی از بناهای تاریخی شیراز که قدمت چند صد ساله دارند به بهانه توسعه حرم شاهچراغ تخریب شدند.

خاتمه

کانون مدافعان حقوق بشر معتقد است که توجه به عدالت اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی از طریق مبارزه واقعی با فساد اداری و نظارت بر تقسیم ثروت ملی باید در الویت برنامه های دولت قرار گیرد.

گسترش اختلاف طبقاتی در ایران هشداری است که مسئولان حکومت نباید آن را نادیده انگارند. زیرا ادامه چنین شرایطی می تواند موجب نحیف شدن افراد کم درآمد و طبقه کارگر و محروم ماندنشان از حقوق اولیه انسانی شود. همچنین به رسمیت شناختن حق اعتصاب برای کارگران و داشتن سندیکا و تشکل های مستقل کارگری مبتنی بر مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول مصرح در قانون اساسی ایران برای کاهش هزینه ها در راستای پیگیری اعتراض های کارگران ضروری است.

بنابراین پاسخ اعتراض های افرادی که حقوق ثابت دریافت می کنند از جمله کارگران زندان و شلاق نیست بلکه باز توزیع ثروت و فراهم کردن امکانات برابر برای همه مردم در تمام زمینه ها است.

 

شیرین عبادی

رییس کانون مدافعان حقوق بشر

اول مهر 1393

دادگاه ریحانه طباطبایی به‌علت تعمیر اتاق قاضی به تعویق افتاد

Posted: 23 Sep 2014 04:40 AM PDT

جرس: دادگاه ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار زندانی، برگزار نشد.

 

به گزارش کلمه، این روزنامه‌نگار که اینک برای تحمل ۶ ماه محکومیت زندان خود در اوین به سر می‌برد، قرار بود بار دیگر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام توسط قاضی صلواتی دادگاهی و محاکمه شود، اما با وجود تعیین وقت برای امروز، به دلیل تعمیر اتاق صلواتی این محاکمه به تعویق افتاد.

 

طباطبایی بار نخست توسط سال ۸۹ توسط سپاه بازداشت و به ۶ ماه حبس محکوم شد. او بار دیگر در سال ۹۱ به همراه ۱۶ روزنامه‌نگار دیگر توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.

 

این عضو جبهه مشارکت، خردادماه سال جاری در حالی که برای اجرای حکم به اوین فراخوانده شده بود، برای بار سوم تفهیم اتهام شد و به او و خانواده‌اش اطلاع دادند که سومین پرونده او نیز توسط سپاه پاسداران تشکیل شده است.

 

ریحانه طباطبایی قرار بود امروز – سه‌شنبه اول مهر – برای پرونده دوم خود محاکمه شود اما این اتفاق نیفتاد. تعمیرات اتاق قاضی صلواتی، دلیل برگزار نشدن دادگاه این روزنامه‌نگار عنوان شده است.

هزینه تحصیل یک دانش‌آموز چه قدر است؟

Posted: 23 Sep 2014 04:28 AM PDT

جرس: یک دانش‌آموز تهرانی در کمترین حالت در مدرسه دولتی و بدون رفت‌وآمد با سرویس مدرسه به‌طور میانگین هفتصد هزار تومان برای نشستن در کلاس درس در روز اول مهر، برای خانواده خود هزینه‌بردار است.

 

 

بر اساس بررسی صورت‌گرفته در روزنامه «شرق»، در طرف دیگر اما برای یک دانش‌آموز در مدرسه غیرانتفاعی با احتساب نرخ سرویس مدرسه و شهریه دریافتی، حدود 10میلیون‌تومان هزینه صرف شده است. هزینه‌های نجومی‌ای که هم‌اکنون با افزایش سهم مدارس غیرانتفاعی و هیات‌امنایی از 5/8درصد سال 1391 به 5/12‌درصد از میان کل مدارس کشور در سال 1392، روزبه‌روز در حال افزایش است و الزام مدارس دولتی برای دریافت هزینه‌هایی از خانواده‌ها نیز بر جمع این هزینه‌ها افزوده است.

 

یک دانش‌آموز در کمترین حالت برای نشستن سر کلاس در روز اول مهر نیاز‌هایی همچون: خرید کتاب‌های درسی، خرید 10جلد دفتر تحریر، پنج‌عدد مداد، پنج‌عدد خودکار، یک‌عدد مدادتراش، یک‌عدد پاک‌کن، یک‌عدد جامدادی، یک‌جعبه مدادرنگی، روپوش مدرسه، کیف مدرسه، کفش، یک‌دست لباس ورزشی، هزینه‌های خوراکی دانش‌آموز در طول روز (یک کیک و شیرکاکائو) و هزینه‌های متفرقه در آغاز سال تحصیلی (جشن آغاز سال و...) دارد که جمع آنان رقمی حدود 700‌هزار‌تومان می‌شود. (شرح کامل در جدول شماره یک) علاوه‌بر این دانش‌آموزانی که سال تحصیلی خود را در مدارس غیرانتفاعی آغاز می‌کنند، اوضاع متفاوت‌تری دارند. چرا که خانواده‌های این دانش‌آموزان باید در قبال دریافت خدمات آموزشی شهریه‌هایی را نیز پرداخت کنند.

 

در حال حاضر بر اساس بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته در روزنامه «شرق» میانگین شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی به شرح زیر است: مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی درجه‌یک 5/5میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی درجه‌دو 5/4میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی راهنمایی درجه‌یک 5/6میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی راهنمایی درجه‌دو 5/5میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی دبیرستان درجه‌یک 9‌میلیون‌تومان و مدرسه غیرانتفاعی دبیرستان درجه‌دو هفت‌میلیون‌تومان (کمتر یا بیشتر از این رقم شهریه‌ها نیز وجود دارد اما این ارقام به‌صورت میانگین است). بر این اساس می‌توان گفت خانواده‌ها با هزینه‌های جاری دانش‌آموز در کمترین حالت متحمل هزینه 700‌هزار‌تومانی می‌شوند و در مدارس غیرانتفاعی با میانگین شهریه‌های هفت‌میلیون‌تومانی، هزینه‌های جاری و هزینه‌های سرویس مدارس، رقمی حدود 10‌میلیون‌تومان صرف فرزندان خود برای نشستن سر کلاس درس می‌کنند.

 



 

هزینه 200 تا 800‌هزار‌تومانی سرویس مدارس

علاوه‌بر هزینه‌های اشاره‌شده، سرویس مدارس نیز یکی از هزینه‌بردارترین موارد در آغاز سال تحصیلی برای خانواده‌هاست. بر اساس ارقام اعلام‌شده از سوی سازمان تاکسیرانی تهران که به تصویب شورای شهر تهران نیز رسیده است، هزینه ماهانه کرایه خودرو سواری هر دانش‌آموز 85‌هزار‌تومان است که جمع سالانه آن به رقمی در حدود 800‌هزار‌تومان می‌رسد. همچنین اگر دانش‌آموزان با خودرو ون رفت‌وآمد کنند، باید سالانه رقمی حدود 440‌هزار‌تومان پرداخت کنند و اگر به‌جای ون از میدل‌باس یا اتوبوس استفاده می‌کنند باید به‌ترتیب سالانه 250‌هزار‌تومان و 200‌هزار‌تومان پرداخت کنند. ارقامی که تنها مربوط به مسافت‌های 10 تا 15کیلومتر می‌شود و اگر مسافت‌ها بالای 20 تا 25کیلومتر شود به تمامی ارقام حدود 25‌درصد افزوده می‌شود.

هزینه‌های دریافتی در مدارس دولتی

مدارس دولتی طبق قانون موظف به دریافت شهریه از خانواده‌ها نیستند. اما شانه خالی‌کردن آموزش‌وپرورش از پرداخت هزینه‌های جاری مدارس اعم از هزینه‌های انرژی و... باعث شده مدیران مدارس دولتی راهی جز دریافت هزینه‌ها از خانواده‌ها نداشته باشند. مساله‌ای که هنوز از سوی آموزش‌وپرورش کنترل نشده است و هر سال باوجود شعار‌های این وزارتخانه مبنی بر برخورد با مدیران متخلف، باز هم خانواده‌ها گزینه‌ای جز پرداخت شهریه به مدارس دولتی ندارند.

 

بازگشایی قفل روابط ایران و عربستان

Posted: 22 Sep 2014 11:19 PM PDT

جرس: حسن روحانی رئیس جمهور در پیامی به پادشاه عربستان سعودی، فرا رسیدن روز ملی پادشاهی این کشور را به وی، دولت و ملت عربستان سعودی تبریک گفت.



به نوشته روزنامه ایران، روحانی در این پیام خطاب به عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود ابراز امیدواری کرد که در پرتو وحدت و همدلی و با بهره گیری از مشترکات عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت، همکاری های برادرانه میان دو کشور به طور روزافزون گسترش یابد. رئیس جمهور در این پیام افزوده است: از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن جناب و بهروزی و سرافرازی دولت و ملت عربستان سعودی را مسألت دارم.

 

نشست سالانه مقامات سیاسی جهان در سازمان ملل متحد فرصتی فراهم کرد تا وزرای خارجه ایران و عربستان با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند. محمد جواد ظریف در ادامه تحرکات دیپلماتیک خود که از هفته گذشته و همزمان با رایزنی های هسته ای با مقامات شش کشور 1+5 در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرده بود، با سعود الفیصل دیدار و گفت و گو کرد.

 

دیداری که وی آن را گشایش فصل تازه ای در روابط دو کشور و در راستای استقرار صلح و امنیت منطقه و منافع امت مسلمان توصیف کرد. ظریف پس از این دیدار یک ساعته که روز یکشنبه انجام شد، گفت: ما امیدواریم این فصل تازه در راستای برقراری صلح و امنیت منطقه ای و جهانی و پاسداری از منافع همه ملت های مسلمان جهان فصلی ثمربخش باشد.

 

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در پی این دیدار، اظهار داشت: معتقدیم که با استفاده از این فرصت مغتنم و اجتناب از اشتباهات گذشته می توانیم به توفیق برسیم. وی افزود: هر دو کشور در منطقه کشورهای با نفوذی هستند و همکاری میان آن ها اثرات غیرقابل انکاری در استقرار صلح و امنیت منطقه ای و جهانی خواهد داشت. دیدار دو مقام ارشد ایران و عربستان مورد توجه بسیاری از رسانه ها و محافل خبری منطقه و جهان قرار گرفته است.

 

روزنامه عربی الجمهوریه این ملاقات را رخدادی سرنوشت ساز در مناسبات دو کشور توصیف کرده که زمینه های سفر حسن روحانی به عربستان را فراهم می کند. مقامات دیپلماتیک تهران و ریاض در حالی از فرصت حضور در سازمان ملل برای گفت و گو با یکدیگر بهره گرفته اند که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران، چهره ها و مقامات مختلف دو کشور برای ترمیم روابط و بازگشایی مناسبات دوستانه ابراز تمایل کرده و خواستار کاستن از اختلافاتی شدند که سال هاست بر روابط این دو کشور مهم و تأثیرگذار منطقه سایه انداخته است.

 

این در حالی است که رئیس جمهوری کشورمان با طرح رویکرد تازه ای در سیاست خارجی و برگزیدن الگوی برد- برد در عرصه مناسبات منطقه و جهان بارها بر ضرورت از بین رفتن تنش های کشورهای منطقه و همگرایی بیشتر آن ها تأکید کرده است. در این میان عربستان در رده کشورهایی جای داشته که مقامات کشورمان برای ترمیم رابطه با آن توجه ویژه ای از خود نشان داده اند. در فضای دیپلماسی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، مقامات سعودی به انحای مختلف از علاقه مندی خود به سفر مسئولان ارشد ایران به عربستان سخن گفتند و خواستار رونق بخشی به روابطی شدند که سال هاست زیر سایه وقایع منطقه، رنگ باخته است. اردیبهشت ماه سال جاری بود که وزیر خارجه سعودی ها رسماً از ظریف برای سفر به عربستان دعوت کرد. دعوتی غیر منتظره که مورد توجه چهره ها و مسئولان مختلف سیاسی کشورمان قرار گرفت و پیامی شفاف از سوی میانه روهای سعودی برای احیای دوباره روابط تیره تهران- ریاض تعبیر شد. با این وجود گره های درهم فرو رفته مشکلات دو کشور که در رخدادهای خبرساز منطقه ای، منافع مستقیم طرفین را تحت تأثیر خود قرار داده بود، مانع از آن شد که وزرای خارجه دوکشور چهره به چهره با یکدیگر گفت و گو کنند.

 

با وجود این مسأله حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه کشورمان با شدت گرفتن بحران تروریستی عراق راهی ریاض شد و تلاش کرد تا زمینه گفت و گوهای مقامات ارشد دو کشور را فراهم سازد. اکنون دیداری که میان ظریف و سعود الفیصل در لابی های سازمان ملل برگزار شد باعث شده تا صاحبنظران سیاسی از توافقات تازه تهران- ریاض درباره تحولات منطقه از جمله رخدادهای داخلی کشورهایی چون عراق، یمن و لبنان سخن بگویند.

 

*محورهای اصلی اختلاف تهران- ریاض

 

طی سالهای گذشته اختلافات تهران و ریاض حول 2 محور اصلی متمرکز بوده است. این محورها از یک سو به منافع متفاوت و بعضاً متضاد دو کشور در مسائل منطقه و بویژه خیزش های مردمی در جهان عرب بر می گردد و از سوی دیگر با مشارکت عربستان در طرح ایران هراسی و همراهی کردن این کشور با غرب پیوند تنگاتنگ دارد. به عنوان مثال ایران، جنبش های جدید کشورهای عربی را در راستای طرح گفتمان بیداری اسلامی تعریف و در مقام حمایت از آن ها برآمد اما عربستان با نگاه مبتنی بر مخالفت با این خیزش ها و حمایت از رژیم های مستقر و در یک کلام حفظ وضع موجود به تقابل با آن ها برخاست. البته بحران سوریه در نگاه مقامات سعودی یک استثنا تعبیر شد. رویکردی که از سوی تهران با هدف ضربه زدن به محور مقاومت تعبیر شد.

 

*ضرورت همگرایی دو کشور

 

به باور ناظران سیاسی نزدیکی روابط این دو بازیگر می تواند از بحران های رو به افزایش خاورمیانه از جمله خشونت های دامنه دار گروه های تروریستی و همچنین ناآرامی های سیاسی کشورهایی چون یمن، لبنان، سوریه و عراق بکاهد. پس از آنکه مقامات تهران با گشودن گره مذاکرات هسته ای، مرحله تازه ای از روابط ایران و غرب را کلید زدند، اعراب و در رأس آن ها عربستان و متحدان واشنگتن با نگرانی از روند فزاینده تحرکات دیپلماتیک ایران و غرب، تلاش کردند تا پیوندهای سیاسی خود با کشورهای غربی بویژه امریکا را محکم تر ساخته و در عین نگرانی از این مناسبات، اختلافات سیاسی خود را در حوزه های مختلف با ایران کاهش دهند. در نخستین گام، با رقم خوردن تحولات تازه در صحنه سیاسی سوریه که با بقای نظام سیاسی دمشق همراه شد، مواضع نظامی سعودی ها علیه سوریه تضعیف و مقامات سیاسی این کشور ناچار به عقب نشینی از حمایت از مخالفان مسلح دولت سوریه شدند. به دنبال آن، پاگرفتن گروهک تروریستی داعش در عراق و خطر سرایت خشونت های این گروه های تندرو به سایر کشورهای منطقه، باعث شد تا مقامات ریاض این بار نزدیک تر از پیش در کنار تهران قرار گیرند. همچنین سیاست های مداخله جویانه عربستان در یمن (به عنوان کشوری که در مرزهای عربستان سعودی واقع شده است)، حمایت از گروه های تروریستی و تلاش برای دور کردن تهران از نقش آفرینی در صحنه سیاسی این کشور دچار شکست شد و توافقات سیاسی جدید دولت یمن با گروه هایی که پیش از این مورد مخالفت سعودی ها قرار گرفته بودند، نشان داد که مقامات عربستانی چاره ای جز پذیرش واقعیت های جدید صحنه سیاسی منطقه ندارند. مواجهه تازه تهران و عربستان با پرداختن به دیگر موضوعات و حوزه های مشترک این دو بازیگر ادامه دارد. چه آنکه در بحبوحه رایزنی های مقامات دیپلماتیک وزرای خارجه کشورمان و عربستان با یکدیگر دیدار داشتند، درک بلامبلی، نماینده ویژه «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد درلبنان تأکید کرد که ایران و عربستان بشدت از برقراری ثبات و امنیت در لبنان حمایت می کنند. به گفته نماینده ویژه سازمان ملل بارزترین نکته ای که در سفر اخیر وی به این دو کشور شنیده شد، خواست دو کشور به ایجاد ثبات در لبنان و حمایت آن ها از دولت آن است.