جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حکم مجازات ناظم متجاوز صادر شد

Posted: 05 Sep 2014 05:44 AM PDT

 جرس: ناظم یکی از مدارس تهران که متهم به آزار سه دانش آموز است، با حکم قضات دادگاه کیفری به دو سال تبعید، دو سال محرومیت از فعالیت فرهنگی، آموزشی و ورزشی و 100 ضربه شلاق محکوم شد.  

 

به گزارش مهر، چندی قبل مردی با مراجعه به پلیس آگاهی با طرح شکایتی گفت: چند روزی است رفتارهای پسر 11 ساله ام تغییر کرده است. برای اطلاع از تغییر رفتارش چند بار با وی صحبت کردم تا اینکه گفت از سوی ناظم مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

 

پس از این شکایت تیمی از ماموران تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده و در جریان بررسی های خود متوجه شدند ناظم 32 ساله علاوه بر این کودک چند دانش آموز دیگر را نیز مورد آزار و اذیت قرار داده است.

 

متهم پس از انتقال به شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران در بازجویی ها منکر هر گونه اتهامی شد اما با توجه به اینکه دلایلی بر علیه وی وجود داشت قاضی محمدی کشکولی رئیس دادگاه وی را با قرار بازداشت روانه زندان کرد.

 

متهم، ناظم مدرسه ای در شهرک دانشگاه در غرب تهران است که اقدامات مجرمانه وی باعث شد والدین دانش آموزان با تجمع در مقابل وزارت آموزش و پرورش خواستار برخورد با وی شوند.

 

با توجه به حساسیت موضوع و جو ایجاد شده در جامعه، وزیر آموزش و پرورش نیز طی نامه ای به دادگاه خواستار رسیدگی به این پرونده و برخورد با تخلفات شد.

 

در حالیکه نخستین جلسه دادگاه با حضور یک شاکی برگزار شده بود دو کودک دیگر نیز با مراجعه به شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران علیه این ناظم به اتهام آزار و اذیت شکایت کردند. بررسی شکایات نشان داد قربانیان بین 8 تا 11 سال سن داشتند.

 

هفته گذشته آخرین دفاعیات متهم برگزار شد که ناظم جوان به دفاع در برابر اتهامات پرداخت.

 

قضات دادگاه پس از شور درباره پرونده ، متهم را به دو سال محرومیت از فعالیت فرهنگی، آموزشی و ورزشی، دو سال تبعید و 100 ضربه شلاق محکوم کردند.

 

دیروز سخنگوی قوه قضائیه نیز از صدور حکم خبر داده بود. 

 

محمودیان: من را به زور از زندان بیرون انداختند

Posted: 05 Sep 2014 04:41 AM PDT

 جرس: مهدی محمودیان، روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، پس از پنج سال از زندان رجایی شهر آزاد شد. او روایت می‌کند که ماموران زندان چگونه به دستور معاون دادستان، به زور متوسل شده‌اند تا او را بدون خداحافظی با همبندی‌هایش و بدون اینکه حتی بتواند وسایلش را جمع کند و بردارد، از زندان بیرون بیندازند.  

 

 

محمودیان  به ناراحتی مسئولان از امید و شادی زندانیان اشاره می‌کند و می‌گوید: هر روزی که در این زندان‌ها می‌گذرد، هم توان روحی بچه‌ها افزایش پیدا می‌کند ،هم امید به اصلاح و بهبود روش‌هایی که دارند به‌کار می‌برند به‌اجبار افزایش پیدا می‌کند. با آزادی هر زندانی همه زندانی‌ها، یعنی حدود ۸۰-۹۰ نفر، سرود شادی می‌خوانند، دست می‌زنند، سوت می‌زنند. امید و شادی تنها مشکل این‌هاست.

 

این زندانی سیاسی همچنین می‌گوید پشیمان است که در سال‌های گذشته به اندازه کافی از حقوق دیگران دفاع نکرده، و تصریح می‌کند: ولی الان با ایمان بیشتر و با اطمینان بیشتر هر کاری که از دستم بر بیاید، انجام می‌دهم.

 

گفت‌و‌گوی کلمه با مهدی محمودیان را در ادامه بخوانید:

 

ظاهرا شما به شکلی غیر عادی آزاد شده‌اید. می‌خواهیم ماجرا را از زبان خودتان بشنویم.

 

طبق روال چهارشنبه‌ها، این هفته هم ملاقات داشتیم و اتفاقاً خود دادستانی، طی درخواست یکی‌دوماه پیش، اجازه ملاقات حضوری هم داده بود. یک ساعت بعد، یعنی حدود ساعت ۱۲:۳۰، گفتند بالا با تو کار دارند. مرا به بهانه اینکه آن‌جا ببرند یک ساعتی نشاندند و نماینده دادستان، آقای خدابخشی، آمد و گفت شما چند روز زودتر آزادید. تشکر کردم و گفتم بروم وسایلم را جمع کنم و بیایم. گفت نمی‌شود. گفتم یعنی چه نمی‌شود؟ من ۵ سال است زندانم و باید بروم با دوستانم خداحافظی کنم، وسایلم را جمع کنم، حسابی اگر هست تسویه کنم. این روال معمول برای آزادشدن همه است. گفت نه، نمی‌شود، من دستور دارم که نگذارم. پرسیدم چرا اجازه نمی‌دهید؟

 

زندانبانان و مسئولان زندان نبودند؟ آنها چه می گفتند؟

 

خود رئیس زندان هم آمد و مسئولان زندان همه تعجب کرده بودند که چرا چنین دستوری صادر شده و چرا اصلاً معاون دادستانی برخلاف روال آمده برای آزادی یک زندانی. به هرحال گفتم من به این شکل از زندان نمی‌روم. سروصدا شد و گفتند که می‌روید پایین، عکاسی و فیلم‌برداری می‌کنید. توضیح دادم اگر من قرار باشد از این کارها انجام دهم که قبلاً انجام داده‌ام. یک ماه پیش که به من بدون وثیقه مرخصی دادند، فکر می‌کردم آزاد شده‌ام و اگر آن موقع قرار بوده یا امکان این بوده که فیلم یا عکسی گرفته شود، همان‌موقع گرفته می‌شد. گفت امکان دارد دم در بیایند دنبالت و شلوغ شود. گفتم خب مرا ببرید دم منزل خودم پیاده کنید. کرایه ماشین را هم می‌دهم. با مامور خودتان مرا بفرستید تا خانه. یا اجازه دهید با همین مامورتان بروم پایین و وسایلم را از بند جمع کنم. اما ایشان اجازه ندادند و من هم گفتم از زندان خارج نمی‌شوم. از این بابت که می‌ترسیدند خودم را مثلاً به جایی بزنم یا زخمی کنم -چیزهایی که خودشان در ذهنشان دارند- با دو دوربین از من فیلم‌برداری کردند. بعد هم دستبند زدند.

 

یعنی به زور متوسل شدند که شما را از زندان بیرون ببرند؟

 

بله، هفت نفر بودند. یک نفر گردنم، یکی‌شان کمرم و دو نفر دستانم را گرفته بودند. مرا به سمت یک مینی‌بوس هل دادند و سوار آن کردند. با همین وضعیت دم در مینی‌بوس نگه‌ام داشتند و بعد از بازکردن دستبند با لگد مرا از داخل مینی‌بوس به بیرون هل دادند. هیچ‌کدام از وسایلم را به من برنگرداندند و اجازه خداحافظی از دوستانم را هم ندادند.

البته برخورد مسئولان زندان بد نبود. آنها به وظیفه‌شان عمل کردند چون بالاخره دادستان به آن‌ها دستور داده بود، اما خودشان هم خیلی تعجب کردند و چند بار با آقای خدابخشی صحبت کردند که آقا آخر این چه کاری است؟ خب می‌رود، خداحافظی می‌کند و می‌آید. حتی رئیس زندان حاضر شد مسئولیت این کار را بپذیرد و گفت من تعهد می‌دهم درعرض ۵ دقیقه برود و برگردد. من مامور می‌فرستم. ولی ایشان با سماجت گفته بودند نه، و اجازه نداده بودند.

 

خداحافظی شما با دوستان و خروج غیر ناگهانی از زندان چه مشکلی می توانسته بیافریند که اینطور رفتار کرده‌اند؟

 

واقعیت این است این‌ها هر روز شعار می‌دهند که جنبش سبز مرده، زندانی‌ها ناامیدند و در حال توبه‌اند… همین چیزهایی که هر روز می‌گویند و می‌شنویم. یکی می‌گوید جنبش مرده است، یکی می‌گوید ما خط قرمز داریم، دیگری می‌گوید خط آبی … واقعیتی که وجود دارد این است، هر روزی که در این زندان‌ها می‌گذرد هم توان روحی بچه‌ها افزایش پیدا می‌کند ،هم امید به اصلاح و بهبود روش‌هایی که دارند به‌کار می‌برند به‌اجبار افزایش پیدا می‌کند. چیزی که این‌ها مشاهده می‌کنند این است که با آزادی هر زندانی همه زندانی‌ها، یعنی حدود ۸۰-۹۰ نفر، سرود شادی می‌خوانند، دست می‌زنند، سوت می‌زنند. امید و شادی تنها مشکل این‌هاست.

همان‌طور که با شادی در جامعه مشکل دارند، به همان نسبت و حتی بیشتر با شادی زندانی‌ها هم مشکل دارند. مهم‌ترین دلیل دیگر کینه‌شان است. بالاخره از همه ماها، ازمن کوچکتر و از بقیه بزرگتر، کینه دارند و دوست ندارند خیلی به ما خوش بگذرد. می‌دانیم چند سال است که مدام می‌گویند مردم از ما بریده‌اند و ما را دوست ندارند. بعد ناگهان ۵۰ نفر جلوی در زندان به استقبال می‌آیند، آن هم در این شرایط امنیتی، و یا جلوی خانه ۴۰-۵۰ نفر مردم حضور پیدا می‌کنند. خب این باعث می‌شود دروغ‌هایشان آشکارتر شود. طبیعی است که بترسند و همه چیز را به شکل امنیتی برگزار کنند.

 

برگردیم به عقب. شما قرار بود اوایل شهریور آزاد شوید. چه شد که در آزادی‌تان چند روز تأخیر به وجود آمد؟

 

سال گذشته دو ماه- دوماه و نیم بعد از انتخابات یا شاید کمتر، یک مرخصی دادند که آن‌هایی را که مشکل پزشکی داشتند، آزاد کردند و سخنگوی قوه قضائیه و دادستانی تهران اسم ۱۴ نفر از جمله من را اعلام کردند. خبرش هم در نشریات و روزنامه‌ها منتشر شد. بعد از مدتی به ما گفتند که نه، باید برگردید زندان و بابت هرچه که در این مدت نبوده‌اید هم غیبت می‌زنیم. من هم ۲۸ اسفند به زندان برگشتم، که یک روز قبل از تعطیلات نوروز بود. ولی چون چند بار زنگ زده بودند و تهدید به بازداشت کردند، مجبور شدم برگردم و ۱۶۷ روز غیبت زدند. البته برای بقیه دوستانی که در شرایط من بودند (آقای زیدآبادی‌، آقای امویی و آقای باستانی) هم غیبت زدند. ولی بعد از اینکه خانواده‌ام با آن‌ها صحبت کردند و خودم هم با آقای خدابخش صحبت کردم، غیبت‌ها را حذف کرد و ۱۸ روز آن باقی ماند که می‌شد تا ۱۶ شهریور. تقریبا همان مدتی را که خودشان گفته بودند بروید بیرون غیبت زده بودند، ولی لااقل درباره من آن را آزاد کردند. غیبت‌های آقای امویی را هم تا حدی؛ یعنی ۱۰ روزش را نگه داشتند و بقیه را حذف کردند. البته غیبت‌های آقای باستانی و آقای زیدآبادی را هنوز حذف نکرده‌اند و روزهای مرخصی آن‌ها را با وجود قول شفاهی، غیبت منظور کرده‌ و اصلاحش نکرده‌اند.

 

به خانواده اطلاع داده بودند که قرار است آزاد شوید؟

 

نه، عرض کردم یک ساعت قبل از اینکه من را به این صورت بیاورند بیرون، خانواده ام کرج بودند و می توانستند بیایند دنبالم. در حالی که یک ساعت من را بدون لباس مناسب، با یک شلوار راحتی و یک تی‌شرت کوتاه و یک دمپایی فرستادند دم در. من مدتی تنهایی سر خیابان ایستادم تا یک ماشین پیدا کنم که من را برساند. آنجا هم جلوی در زندان است، ماشین آدم را سوار نمی‌کند. چون زندانی‌های عادی معمولا سوار تاکسی می‌شوند و پولش را نمی‌دهند. من واقعا یک ساعت جلوی در معطل شدم تا یک ماشین پیدا کنم که من را برساند، چون امکان اینکه خانواده‌ام دوباره از تهران بیایند کرج و باز برگردند تهران، نبود. فقط یک ساعتی معطل شدم که یکی بهم موبایل بدهد، چون هر کسی آن سر و وضع من را آن هم جلوی در زندان می‌دید، حتی حاضر نبود موبایلش را دست من بدهد. برای همین نمی‌توانستم حتی به خانه زنگ بزنم. یک ساعت طول کشید تا یک ماشین پیدا کنم، بعد به خانواده‌ام زنگ بزند و مطمئن شود که در تهران کرایه را می‌دهند، و بعد من را سوار کند.

 

پنج سال از تابستان ۸۸ می‌گذرد. تقریبا تمام این پنج سال، غیر از چند مرخصی محدود، عمر شما در زندان گذشت. آیا از آنچه کردید پشیمان نیستید؟

 

چرا، پشیمان هستم که چرا با دقت بیشتری عمل نکردم، پشیمان هستم که چرا آن موقع تردید کردم. واقعیتش این است که من آن موقع تردید داشتم که آیا من دارم راه درستی می‌روم یا نه، چون شک داشتم که این امکان وجود داشته باشد در جمهوری اسلامی توی زندانش به کسی تجاوز بکنند. اصلا برایم قابل تصور نبود. با آنکه مطمئن بودم درست بوده توی آن شرایط که اعلام کردند، ولی باز گفتم حتما دارند اشتباه می کنند. با اینکه مطمئن بودم، اما آرزویم این بود که اشتباه کرده باشم. ولی متاسفانه یا خوشبختانه الان مطمئنم که اشتباه نکردم و الان حسرت می‌خورم که چرا آن موقع وقت بیشتری برای دفاع از حقوق بقیه نگذاشته‌ام، دفاع از اهل سنت، دفاع از حقوق اقلیت ها و بهایی ها، و دفاع از شهروندان شیعه کشورمان که جرمشان این بود که درویش گنابادی بودند. پشیمانم که چرا برایشان وقت نگذاشته‌ام و چرا آن موقع این کارها را نکرده‌ام، ولی الان با ایمان بیشتر و با اطمینان بیشتر هر کاری که از دستم بر بیاید، انجام می‌دهم.

 

فکر می‌کنید تلاش‌ها و رنج‌های شما و صدها مثل شما، نتیجه داده و می دهد؟

 

من فکر می‌کنم که تا حالا قدم‌هایی که همه ما برداشتیم، هرکدام به اندازه توانمان و به اندازه وزنی که داشتیم، مجموعه آنها کمک کرده که جامعه ما به سمت آگاهی برود. آن چیزهایی که به خاطر جهالت مردممان و به خاطر اینکه مردممان را از آگاهی دور نگه داشته‌اند، نتوانستیم آن چیزی را که لیاقت ملتمان هست به دست بیاوریم. فکر می‌کنم در سال‌های گذشته و شاید ۱۰۰ سال اخیر، آن چراغ هایی را که می‌شد روشن کرد، در این چند سال روشن شده و البته راه پر فراز و نشیبی در پیش داریم. حتما خیلی طول خواهد کشید، شاید صد سال یا دویست سال، شاید بعدها در تاریخ بگویند یک تعداد آدم‌هایی آمدند و تلاش کردند برای اینکه جامعه را به سمت توسعه و آرامش ببرند. اما حتما راه طولانی و درازی باقی مانده که ان‌شاء‌الله بقیه این کار را انجام بدهند و نسل‌های بعد این مسیر را پی بگیرند.

 

طبعا آزادی مهمترین آرزوی یک زندانی است. حالا که شما حبستان تمام شده و از زندان بیرون آمده‌اید، برای دیگران چه آرزویی دارید؟

 

من فقط آرزو می‌کنم که با آمدن بقیه زندانی‌ها، مخصوصا پایان یافتن حصر ناجوانمردانه آقای مهندس موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد بتوانیم یک جشن واقعی برگزار کنیم.

 

پاسخ چهار تن از فقها درباره ایجاد محدودیت سرعت اینترنت

Posted: 05 Sep 2014 04:29 AM PDT

ایجاد محدودیت جایز نیست
جرس: چهار تن از فقها در پاسخ به استفتایی درباره ی ممانعت از افزایش سرعت اینترنت که احتمال آن در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است، نظر دادند.  

 

خبرنگار انصاف نیوز در قم به صورت شخصی از تعدادی از فقها سوالی شرعی را به این شرح پرسیده است:

 

با عرض سلام. با توجه به این که بسیاری از محققین و پژوهشگران برای تحقیقات علمی از اینترنت استفاده می کنند و سرعت پایین اینترنت باعث اتلاف وقت و زمان افراد را دارد در صورتی که وزارت ارتباطات امکان افزایش سرعت اینترنت و جلوگیری از اتلاف وقت این افراد را داشته باشد آیا از بیم استفاده ی نامطلوب و ناصواب بعض افراد، ایجاد محدودیت در سرعت اینترنت از نظر حضرتعالی مجزی است و آیا محدود کردن استفاده از اینترنت از روی عمد موجب ضمان نمی باشد؟

 

چهار پاسخی که تاکنون دریافت شده، در پی می آید. دو پاسخ انتهایی در روزهای گذشته توسط دفاتر ایشان منتشر شده است.

 

پاسخ آیت الله یثربی:

 

بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمت الله
مقوله ی اینترنت مثل بسیاری از تکنولوژی های جدید است که استفاده ی صحیح و مشروع از آن جایز است و ایجاد محدودیت برای استفاده ی مشروع، جایز نیست.

 

پاسخ دفتر آیت الله سید موسی شبیری زنجانی:

 

مساله ی مذکور و تصمیم گیری درباره آن نیازمند بررسی و ملاحظه همه جوانب و مصالح و پیامدهای آن است و قضاوت درباره آن نباید عجولانه باشد. در فرض سوال، ضمان ثابت نمی شود.

 

پاسخ آیت الله صانعی:

 

- استفاده صحیح از ابزارهای ارتباطی همانند اینترنت و افزایش سرعت آن برای اغراض عقلائی و علمی منعی ندارد و شرعاً و عقلاً جایز است و مشمول اطلاق عموم ادله ترغیب به علم و دانش می باشد و ایجاد محدودیت در مثل مورد سؤال که منافع حلال و حرام دارد؛ دخالت در سلطه مردم و تضییع حقوق آنهاست و بیم و بهانه ی احتمال استفاده نامطلوب برخی نمی تواند مجوز چنین دخالت هایی گردد و چگونه می توان از نظر شرعی تنها به جهت استفاده نامطلوب برخی افراد حکم به حرمت نمود با آنکه فقیهی مثل محقق در شرایع فتوا به کراهت بیع انگور به کسی داده است که فروشنده می داند خریدار از آن انگور شراب می سازد. آری اگر غرض در بیع و شراء استفاده حرام باشد و یا مبیع مثل اصنام باشد که یادآور کفر و شرک است، بحث دیگری می طلبد.

 

پاسخ آیت الله بیات زنجانی:

 

باسلام و تحیّت؛
سوء استفاده یک فرد یا چند نفر، مجوز دخل و تصرف و ایجاد محدودیت دستگاه های ذی ربط از جمله وزارت ارتباطات در نوع ارائه خدمات و تنظیم ارتباطات نمی شود، چراکه دستگاه های سیاست گذار همان گونه که باید در ارائه خدمات تسهیلات لازم را ارائه نمایند، اطّلاع رسانی به روز و اعتلاء سطح آگاهی های عمومی در بین عامۀ مردم نیز جزو وظایف این نهادها بوده و باید آنها را به عنوان یک اولویت پیگیری کنند. لازم به توضیح است که تکنولوژی، اینترنت و امکانات اطلاع رسانی جدید، می تواند فرصتی برای حق جویان برای مطالعه، تحقیق، بررسی آراء و نظرات جدید باشد و باید از آن برای نشر و ترویج افکار صحیح استفاده کرد.


 

اعلام آخرین آمار شیوع اختلالات روانی در کشور

Posted: 05 Sep 2014 04:11 AM PDT

جرس: مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت آخرین شیوع اختلالات روانی در کشور را 23.6 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در بین جمعیت 15 تا 64 سال کشور است و بر اساس دقیق‌ترین دستگاه‌ها ثبت شده است.  

 

 

احمد حاجبی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با هزینه‌های بالای روانپزشکی و عدم مراجعه بیماران برای درمان گفت: بسیاری از اختلالات روانی به دلیل هزینه‌های بالای آن در سطح جامعه به صورت مخفی باقی می‌ماند چرا که هزینه‌های بالا باعث عدم مراجعه بیماران به مراکز درمانی می‌شود.

 

وی ادامه داد: بنده به عنوان فردی که درگیر سیستم بهداشت روان بوده‌ام قبول دارم که در برخی موارد بیماران به دلیل کمبود یا نبود پوشش بیمه‌ای و مشکلات مالی از دریافت خدمات درمانی خودداری کرده‌اند.

 

حاجبی گفت: اما واقعیت دیگر این است که خانواده‌هایی داریم که بیمار مبتلا به اختلال روانپزشکی دارند این افراد به پزشک مراجعه کرده اما تمام تلاششان این است که خانواده‌ متوجه بیماریشان نشود.

 

مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت تصریح کرد: انگ ناشی از بیماری‌های روانی در جامعه وجود دارد که باعث عدم مراجعه بیماران به مراکز درمانی شده است و همین امر باعث می‌شود بیماری خود را حتی زمانی که درمان را آغاز کرده‌اند از همه اطرافیان به دلیل نگرانی‌هایی که دارند پنهان کنند.

 

وی افزود: البته علت مخفی ماندن آمار دقیق بیماران روانپزشکی به ضعف در سیستم غربالگری نیز برمی‌گردد که باید این سیستم را در جامعه تقویت کنیم تا تشخیص زودرس یا مداخله و درمان بهینه آن را داشته باشیم.

 

حاجبی گفت: هم اکنون در بخش بهداشتی این موضوع دیده شده که کارشناسان سلامت روان به سیستم ارائه خدمت وارد شوند. یکی از فعالیت‌های آنها این است که کارشناس مراقبت خانواده افراد و بیماران را معاینه کرده و در صورت نیاز به کارشناس سلامت روان ارجاع می‌دهد و در نتیجه غربالگری اختلالات روانی انجام خواهد شد.

 

وی افزود: این موضوع در بحث پیشگیری نیز بسیار مفید خواهد بود چرا که تشخیص زودرس و مداخله بهنگام از اصول پیشگیری است که باعث کاهش بار بیماران می‌شود.

 

مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت آخرین شیوع اختلالات روانی در کشور را 23.6 درصد اعلام کرد و گفت: آماری از افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند اما شناسایی نشده وجود ندارد اما آمار موجود از شیوع اختلالات بر اساس دقیق‌ترین دستگاه‌ها ثبت شده و در جمعیت 15 تا 64 سال است.

 

۱۱ساعت مذاکرات سیاسی و کارشناسی ایران و آمریکا در روز نخست

Posted: 05 Sep 2014 04:11 AM PDT

جرس: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از روز گذشته (13 شهریور) دور جدید مذاکرات دو جانبه خود را در سطوح سیاسی و کارشناسی در هتل ویلسون شهر ژنو سوئیس آغاز کردند تا از اختلافات خود در راه رسیدن به توافق نهایی بکاهند.

 

به گزارش ایرنا، ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان برعهده دارند.

 

ریاست هیات آمریکایی را نیز ویلیام جوزف برنز معاون ارشد وزیر خارجه آمریکا و خانم وندی شرمن مدیرکل سیاسی وزارت خارجه این کشور و نماینده واشنگتن در مذاکرات 1+5 برعهده دارند.

 

نمایندگان ایران و آمریکا روز گذشته در سطح سیاسی 6 ساعت با یکدیگر در دو نوبت صبح و بعد از ظهر درباره موارد اختلافی از جمله میزان غنی سازی جمهوری اسلامی ایران و نیز مدت زمان توافق جامع با یکدیگر مذاکره کردند.

 

کارشناسان دو طرف نیز به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه آمریکا و نیز جیم تیمبی 5 ساعت با یکدیگر رایزنی و مذاکره کردند.

 

در مجموع نمایندگان ایران و آمریکا روز گذشته 11 ساعت در سطوح سیاسی و کارشناسی با یکدیگر مذاکره کردند و اکنون نیز روز دوم مذاکرات خود را در هتل ویلسون آغاز کردند این گفت و گوهای دوجانبه قرار است فردا نیز ادامه یابد.

 

پس از مذاکرات وین 6، این دومین بار است که نمایندگان ایران و امریکا با یکدیگر به طور دوجانبه دیدار و گفت و گو می کنند.

 

روز دوشنبه (10 شهریورماه/ اول سپتامبر) نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس هیات مذاکره کننده 1+5 در بروکسل پایتخت بلژیک دیدار و گفت و گو کردند. طرفین در این دیدار آخرین وضعیت مذاکرات را ارزیابی و نحوه پیگیری این مذاکرات را بررسی کردند.

 

به گزارش ایرنا، براساس توافق طرفین قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در شهر نیویورک در تاریخ 18 سپتامبر (27 شهریورماه) برگزار شود.

 

همچنین قرار است پس از مذاکرات کنونی در ژنو میان ایران و آمریکا و پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات در نیویورک ایران مذاکراتی دوجانبه با سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در روز 11 سپتامبر (20 شهریورماه) در شهر وین پایتخت اتریش داشته باشد.

 

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران پیش از برگزاری مذاکرات با امریکا در ژنو در پاریس با نخست وزیر پیشین این کشور و نیز نیکولاس دوریویر نماینده پاریس در مذاکرات با 1+5 به طور دوجانبه دیدار و گفت و گو کرد.

 

عراقچی در گفت و گو با رسانه های فرانسوی درباره دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع ابراز خوشبینی کرد و با انتقاد از اقدام اخیر آمریکا مبنی بر وضع تحریم ها گفت: که ما تا آخرین لحظه پای میز مذاکرات خواهیم بود.

 

همچنین تخت روانچی دیگر عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که با ظریف عازم بروکسل شده بود پس از آن راهی جمهوری چک شد و با مقامات اقتصادی و سیاسی پراگ دیدار و گفت و گو کرد.

 

روانچی در دیدار با مقامات پراگ اظهار داشت: که در صورت حسن نیت و رویکرد سازنده 1+5 می توانیم این مذاکرات را تا قبل از 24 نوامبر (3 آذرماه) به نتیجه مطلوب برسانیم.

 

پس از مذاکرات وین 6 در تاریخ دوم تا 19 جولای به دلیل اختلافات عمیق میان ایران و 1+5 بر سر مواردی همچون میزان غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی ایران و نیز طول دوره توافق جامع طرفین با تمدید توافق اولیه ژنو و نیز تمدید مذاکرات جامع به مدت 4 ماه تا 24 نوامبر (3 آذرماه امسال) موافقت کردند تا طرفین در طول این 4 ماه با مذاکرات بیشتر بتوانند به توافق جامعی دست یابند.

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از بروکسل عازم رم پایتخت ایتالیا شد و با خانم فدریکا موگرینی همتای ایتالیایی وی و جانشین کاترین اشتون در اتحادیه اروپا و مقامات این کشور شد. 

 

سایت‌های خبری بدون مجوز مسدود می‌شوند

Posted: 05 Sep 2014 04:11 AM PDT

جرس: معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان این مطلب و اشاره به این نکته که «تاکنون چند بار برای چنین سایت‌هایی ضرب الاجل تعیین شده» توضیح داد: هیأت نظارت درخواست‌های سایت‌ها را با اولویت رسیدگی می‌کند تا فضای قانونی برای فعالیت‌های خبری ایجاد شود.»  

 

به گزارش ایسنا، حسین انتظامی با بیان اینکه این سایت‌های بدون مجوز، به محض دریافت مجوز، رفع فیلتر می‌شوند، اضافه کرد: «تاکنون بالغ بر ٢٣٠ خبرگزاری و سایت خبری موفق به دریافت مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات شده‌اند و فهرست تمامی رسانه‌های دارای مجوز اعم از نشریات چاپی و الکترونیک در سایت معاونت مطبوعاتی موجود است و مرتبا به‌روز می‌شود.»

 

جلوگیری از تولد شب‌نامه‌های الکترونیکی

 

وی در تشریح انجام این اقدام قانونی نیز گفت: «یکی از راه‌های جلوگیری از ظهور و توسعه بی‌اخلاقی حرفه‌ای، اجرای بدون تبعیض قانون مطبوعات و حمایت از رسانه‌های دارای مجوز در مقابل رسانه‌های فاقد مجوز و ممانعت از فعالیت رسانه‌های فاقد مجوز است. کسانی که به کار رسمی، شفاف و قانونی اعتقاد دارند و می‌خواهند نقش اطلاع‌رسانی و نظارتی خود را به درستی ایفا کنند منطقا از انتشار شبنامه‌های الکترونیک فاصله می‌گیرند.»

 

معاون وزیر ارشاد افزود: «حضور و فعالیت شب نامه های الکترونیک علاوه بر تجاوز به حقوق شهروندی، فضای منفی از رسانه‌ها را تصویر می‌کند و رسانه‌هایی را که به فعالیت قانونی و سالم مشغولند نیز نزد افکار عمومی بی‌اعتبار می‌کند زیرا رواج این شیوه اطلاع رسانی که با استانداردهای حرفه‌ای فاصله دارد و کار رسانه‌ای را با پرده‌دری و اتهام و توهین و نقض حریم خصوصی شهروندان اشتباه می‌گیرد بیشترین آسیب را به روزنامه‌نگاران و رسانه‌هایی می‌زند که صرف نظر از مشی سیاسی خود در چارچوب قانون فعالیت می کنند.»

 

برخورد با بی مجوزها، بدون تبعیض و به مرور

 

انتظامی این نکته را هم اضافه کرد: «بعضی همکاران به اشتباه گمان می‌کنند ثبت مشخصات در سایت ساماندهی یا ارائه تقاضای انتشار نشریه یا سایت به منزله مجوز است. شیوه ثبت مشخصات، در واقع مربوط به قبل از تصویب ماده واحده در مجلس شورای اسلامی بوده است و پس از آن مصوبه، کلیه خبرگزاری ها و سایت های خبری هم مثل مطبوعات نیاز به اخذ پروانه از هیأت نظارت بر مطبوعات دارند.»

 

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: «به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری دارای مجوز هم ابلاغ شده که ماده ١٨ قانون مطبوعات را رعایت کنند. بر اساس این ماده قانونی، کلیه رسانه ها موظفند نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول و آدرس دفتر رسانه را در محل ثابتی درج کنند که قاعدتا این محل برای رسانه های فضای مجازی، بخش "در باره ما" می تواند باشد.»

 

به گفته انتظامی سایت‌های خبری که هنوز موفق به اخذ مجوز نشده اند می توانند به سایت e-rasaneh مراجعه کنند و درخواست و مدارک خود را ارائه دهند.

 

معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: «خوشبختانه یکی از اقدامات خوبی که در دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات انجام گرفته، ثبت الکترونیک تقاضاها بدون نیاز به مراجعه حضور است. با این شکل، و به دلیل شفافیت، نوبت ها هم بدرستی رعایت می شود.»

 

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه «با توجه به تعداد زیاد سایت های خبری فاقد مجوز، مسدود کردن آنان بدون تبعیض و به مرور انجام می گیرد» خاطرنشان کرد: «بزودی سامانه ای را اعلام می کنیم که مردم بتوانند آدرس دامنه سایت های خبری فاقد مجوز را به وزارت ارشاد برای اقدامات بعدی اطلاع دهند.»

 

حمایت از سایت های دارای مجوز

 

وی در عین حال افزود: «رسانه‌های تحت شمول قانون مطبوعات از حمایت‌های این قانون هم منتفع می شوند، از جمله دادگاه های آنان با حضور هیأت منصفه تشکیل می شود. بعلاوه از حمایت‌هایی نظیر یارانه، پرداخت حق بیمه خبرنگاران، امکان شرکت روزنامه‌نگاران آنان در جشنواره، غرفه در نمایشگاه مطبوعات و سایر حمایت‌ها نیز برخوردار می‌شوند.»

 

انتظامی در همین زمینه و درخصوص پرداخت یارانه خبرگزاری‌ها و سیات‌های خبری نیز گفت: «یارانه شش ماهه خبرگزاری‌ها و سایت های خبری تا آخر شهریورماه به حساب آنان واریز می شود و سپس در جهت شفافیت، اطلاع رسانی می شود.»

 

وی همچنین گفت: «یارانه سه ماهه روزنامه ها در هفته گذشته به حساب آنان واریز شد و یارانه سایر نشریات نیز در ابتدای هفته واریز می شود و سپس، جدول کامل پرداخت ها روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار می گیرد.» 

 

وزیر بهداشت: ایران سرآمد پیوند اعضا در خاورمیانه است

Posted: 04 Sep 2014 11:53 PM PDT

جرس: وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی، جمهوری اسلامی ایران را توانمندترین کشور در زمینه پیوند اعضا دانست و گفت: از نظر تیم های پزشکی و تجهیزات بیمارستانی در زمینه پیوند اعضا سرآمد کشورهای منطقه هستیم.

 

به گزارش ایرنا، دکتر «سیدحسن قاضی زاده هاشمی» پنج شنبه شب در حاشیه همایش پیوند اعضا (نفس) که در برج میلاد و با حضور شماری از شخصیتهای برجسته سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور نظیر «علی اکبر ولایتی»، جمعی از هنرمندان و خانواده اهدا کنندگان و دریافت کنندگان عضو برگزار شد، افزود: هنرمندان اصلی کشور، افراد اهدا کننده عضو هستند.

 

وی با بیان اینکه این افراد در حساس ترین شرایط زندگی، مهم ترین تصمیم زندگیشان را می گیرند، ادامه داد: بدون تردید، ارتقای فرهنگ اهدای عضو، به بسیاری از بیماران نیازمند پیوند کمک شایانی خواهد کرد.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انجام پیوند عضو در منطقه بسیار توانمند و بی رقیب است و تیم های تخصصی بسیار قوی در این زمینه دارد.

 

وزیر بهداشت ضمن تشکر از مسوولان راه اندازی مرکز پیوند اعضا گفت: از همه عزیزانی که در این زمینه فعال هستند به خصوص دکتر ولایتی در بیمارستان مسیح دانشوری که در رونق گرفتن این مرکز نقش پر رنگی داشتند، تشکر می کنم و برای مسولان بخش پیوند وزارت بهداشت و جامعه پزشکی آرزوی توفیق دارم.

 

وی اظهار امیدواری کرد که در سال آینده افراد بیشتری به این جمع افزوده شوند.

 

 

**برنامه وزارت بهداشت برای گسترش فرهنگ اهدای عضو

 

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: برای گسترش فرهنگ و انجام عمل پیوند برنامه های متنوعی در دست اجرا است .

 

دکتر «محمدآقاجانی » بحث کمی و کیفی را در زمینه اهدای عضو و خدمات بیمارستانی آن مهم دانست و افزود: به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات برنامه هایی از سوی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی تدوین شده است.

 

وی از برنامه های این وزارتخانه به منظور گسترش مراکز خدمات اهدای عضو خبر داد و گفت: حفاظت مالی از بیمارانی که نیازمند پیوند هستند در دستور کار وزارت خانه قرار دارد.

 

 

**24 هزار بیمار در انتظار دریافت عضو

 

رییس مرکز پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم گفت: 24 هزار بیمار در انتظار اهدای عضو در کشور داریم .

 

«کتایون نجفی زاده » افزود: سالانه به طور متوسط هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که وزارت بهداشت به واسطه وجود این تعداد مرگ مغزی در انتظار سه هزارو 500 عضو اهدایی است .

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته 665 عضو به بیماران اهدا شد،گفت : تلاش این وزارت خانه فعال کردن روحیه و فرهنگ اهدای عضو در جامعه است.

 

نجفی زاده با اشاره به اینکه ایران در زمینه پیوند عضو مقام اول خاورمیانه را دارد، گفت: خوشبختانه در زمینه های تخصصی و پیوند اعضا در کشور از امکانات خوبی برخوردار هستیم.

 

رییس مرکز پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: هر مرگ مغزی به سه بیمار زندگی می بخشد. در نتیجه از رسانه ها و دستگاه های فرهنگ ساز می خواهیم با ترویج این فرهنگ، وزارت بهداشت را در این زمینه یاری دهند.

 

همایش پیوند اعضا با عنوان ˈنفسˈ سالانه به وسیله وزارت بهداشت،درمانت و آموزش پزشکی و با حضور خانواده اهدا کنندگان اعضا و دریافت کنندگان عضو برگزار می شود.

 

رشد خزنده ایدز جنسی در کشور

Posted: 04 Sep 2014 11:18 PM PDT

 جرس: عضو کمیته کشوری ایدز ضمن تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به مقوله "آموزش" جهت پیشگیری از ابتلا به HIV/AIDS، نسبت به روند رو به رشد ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی ناسالم هشدار داد. 


دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شایع‌ترین سن ابتلا به HIV در ایران از دهه دوم زندگی شروع شده و زمینه ابتلا تا دهه چهارم زندگی گسترش دارد، گفت: متوسط این سن در ایران بین 20 تا 45 سال است.



وی شایع‌ترین روش‌های ابتلا را در چهار - پنج سال گذشته، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی مواد دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر راه انتقال از طریق مقاربت جنسی در کشور رو به افزایش است.


مردانی عمده تلاش کمیته کشوری ایدز را شناسایی افراد پرخطر، کشف افرادی که مبتلا به ایدز هستند اما از ابتلای خود اطلاع ندارند و تشویق آنها به انجام آزمایش ایدز جهت آغاز درمان عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار ثبت شده حدود 28 هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارند. این درحالیست که طبق تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت، وجود 80 تا 90 هزار مورد ایدز /HIV در کشور پیش بینی می‌شود.


وی افزود: در نتیجه این آمار حدود 70 هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور داریم که یا از بیماری خود خبر ندارند یا آن را کتمان می‌کنند.


این عضو کمیته کشوری ایدز پیشنهاد این کمیته را در زمینه پیشگیری از گسترش HIV/AIDS، شناسایی افرادی که بیشتر در معرض این بیماری هستند و تشویق آنها در جهت مشاوره و اقدام به انجام آزمایش ایدز عنوان کرد.


وی در همین زمینه افزود: عمده افراد در معرض خطر ابتلا به ایدز افرادی هستند که یا در معرض اعتیاد از هر نوعی اعم از تزریقی، استنشاقی و... هستند، سابقه زندان یا رفتارهای پرخطر جنسی دارند.


مردانی با ابراز نگرانی از افزایش شیوع ایدز از طریق مقاربت جنسی میان جوانان گفت: بنابراین باید این اقشار را تشویق کنیم که از وسایل محافظتی استفاده کرده و همچنین نسبت به انجام آزمایش HIV اقدام کنند تا در صورت ابتلا، بیماری در مراحل اولیه شناسایی شده، از پیشرفت آن پیشگیری شودو از ابتلای دیگران جلوگیری شود.


مردانی افزود: علاوه بر آن، افراد دیگری نظیر روسپی‌ها که آمار آنها به طور غیررسمی در کشور زیاد است نیز در معرض شدید ابتلا به ایدز قرار دارند. بر همین اساس لازم است که این افراد شناسایی و تحت کنترل و درمان قرار گیرند.


وی با تاکید بر اهمیت بحث پیشگیری از ابتلا به HIV/AIDSگفت: اقدام در جهت آموزش عمومی و تشویق مردم و بویژه جوانان در جهت انجام آزمایش ایدز به صورت اختیاری از جمله اولویت‌ها و سیاست‌هایی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. در این صورت می‌توان با استفاده از روش‌های نوین درمانی از پیشرفت این بیماری در مراحل اولیه ابتلا جلوگیری کرد.

مردانی ادامه داد: در حال حاضر این امکان وجود دارد که HIV را در مراحل اولیه بیماری با مصرف روزانه یک قرص کنترل کرد.

وی افزود: بنابراین باید از طریق صداوسیما، اصحاب رسانه، مطبوعات، روحانیون، خانواده‌ها و...آموزش‌های میدانی را برای افراد و بویژه جوانان ایجاد کنیم.


وی در پایان با تاکید دوباره بر بحث آموزش و پیشگیری گفت: در حال حاضر کشورهایی مانند استرالیا و کشورهای اروپای غربی دیگر با مشکلی تحت عنوان ایدز مواجه نیستند. علت این مهم نیز مبارزه با ایدز از طریق سلاح برنده، ارزان ، موثر و منطقی "آموزش" است.  

 

۵۰۰میلیون دلار دیگر از دارایی‌های ایران آزاد شد

Posted: 04 Sep 2014 11:18 PM PDT

جرس: اقساط اول و دوم از محل 2.8 میلیارد دلار منابع مسدود شده به حساب بانک مرکزی واریز شد.  

  

به گزارش ایسنا، در چارچوب مرحله دوم توافقات ژنو مبنی بر انتقال 2.8 میلیارد دلار از منابع مسدود شده بانک مرکزی، اقساط اول و دوم معادل یک میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی در کشور ژاپن به حساب بانک مرکزی در کشور عمان واریز شد.

 

این درحالی است که بعد از آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در توافق اول ، دولت آمریکا متعهد شد تا با همان شرایط و ضوابط تفاهم ژنو که در واقع آزادسازی مبلغ 4.2 میلیارد دلار را در مقابل رقیق سازی و اکسیدسازی مواد 20 درصد مقرر کرده بود، این بار مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده را در چهار قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری در فواصل زمانی حدود سه هفته ای آزاد و در اختیار ایران قرار دهد.

 

بر این اساس با وجود انتشار اخبار قبلی مبنی بر آزاد شدن قسط اول و دوم در دهم مرداد و سوم شهریور خبر امروز بانک مرکزی دریافت این دارایی ها را تایید کرد.

 

با دریافت این یک میلیارد دلار، با مجموع دریافتی از توافق اول تاکنون 5.2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده است.

 

طبق توافق انجام شده، زمانبندی آزادسازی این 2.8 میلیارد دلار به این ترتیب است که قسط اول به مبلغ 500 میلیون دلار در روز دهم مرداد 1393 (اول اوت 2014)، قسط دوم 500 میلیون دلار در روز سوم شهریور 1393 (25 اوت 2014)، قسط سوم 400 میلیون دلار در روز 26 شهریور 1393 (17 سپتامبر 2014)، قسط چهارم 500 میلیون دلار در روز 18 مهر 1393 (10 اکتبر 2014)، قسط پنجم 500 میلیون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014) و قسط ششم 400 میلیون دلار در روز دوم آذر 1393 (23 نوامبر 2014) آزاد خواهد شد و دراختیار بانک مرکزی قرار می گیرد.

 

همچنین طبق توافقات به عمل آمده، مقرر شده است‌ نیازهای واردات کالاهای بشردوستانه شامل کالاهای اساسی، نهاده های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی به صورت نامحدود نیز در دست اقدام قرار گیرد.  

 

پایان مذاکرات روز اول ایران و آمریکا/ ادامه مذاکرات امروز۹ و نیم صبح به وقت ژنو

Posted: 04 Sep 2014 11:18 PM PDT

 جرس: ۹ ساعت مذاکره ایران و آمریکا دیروز در ژنو پایان یافت و قرار است مذاکرات امروز ادامه پیدا کند.

 

به گزارش مهر ، مذاکرات بعد از ظهر ایران و آمریکا در ژنو سه ساعت طول کشید و سه ساعت نیز مذاکرات کارشناسی در ژنو برگزار شد.

 

مذاکرات معاونین وزیر امور خارجه ایران و آمریکا از صبح دیروز در ژنو آغاز شد .

 

مذاکراه کنندگان دیروز 6 ساعت مذاکره دو جانبه داشتند و سه ساعت نیز مذاکرات کارشناسی برگزار شد .

 

قرار است مذاکرات صبح امروز از ساعت 9 و نیم صبح به وقت ژنو از سر گرفته شود .

 

بر اساس این گزارش سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد و همچنین محمدنیا، امیری و رحیمیان کارشناسان تیم هسته ای، اعضای تیم مذاکره کننده از سوی ایران هستند. وندی شرمن، ویلیام برنز و همچنین کارشناسان هیات آمریکایی نیز از سوی آمریکا در ژنو حضور دارند.

 

مذاکرات دو جانبه هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در وین و در تاریخ 11 سپتامبر (20 شهریور) بین ایران و سه کشور اروپایی ادامه خواهد داشت. مذاکرات دو جانبه با چین و روسیه نیز در هفته گذشته در سطح وزیر امور خارجه برگزار شده است.

 

دور آتی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 نیز قرار است 18 سپتامبر (27 شهریورماه) در نیویورک برگزار شود. ایران و 1+5 پس از عدم توافق در مذاکرات وین 6 مذاکرات را تا 24 نوامبر تمدید کردند. قرار است در این مدت توافق جامع بین ایران و کشورهای 1+5 نگاشته شود.

 

بر اساس گزارشاتی که تاکنون انتشار یافته موضوعات اختلافی از جمله مساله غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها، موضوع اراک و فردو همچنان از موارد اختلافی است که بین دو طرف باقی مانده است.