جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اسلام، فرقه گرائی و بنیادگرایی

Posted: 12 Sep 2014 09:55 AM PDT

محسن کدیور

اسلام، فرقه گرائی و بنیادگرایی/ سخنرانی محسن کدیور در بنیاد توحید، سن‌حوزه، کالیفرنیا، ۳۱ مرداد ۱۳۹۳

۹۰ درصد نوشت‌افزار در ایران، وارداتی است

Posted: 12 Sep 2014 05:01 AM PDT

در آستانه سال جدید تحصیلی، اعلام شد
جرس: رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران اعلام کرد: قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و بازار این بخش ثبات دارد حتی در برخی اقلام به دلیل کاهش تقاضا شاهد کاهش قیمت هستیم.

 

عباس هدایتیان در گفت‌وگو با  خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد مدادجات و پاک کن وارداتی و ۵۰ درصد تولید داخل است، اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد لوازم تحریر وارداتی و ۱۰ درصد تولید داخل است.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم دولت از تولیدکنندگان داخلی در این بخش حمایت‌های لازم را انجام دهد، گفت: آن طور که باید و شاید از تولیدکنندگان این بخش حمایت نمی‌شود و تولیدکننده منابع مالی لازم را برای فعالیت در اختیار ندارد.

 

تعرفه گمرکی مدادجات ۱۷۶ درصد است

 

هدایتیان با اشاره اینکه بیشتر واردات در این صنف از کشور هند، کره، تایوان، چین، مالزی، اندونزی و ترکیه انجام می‌شود، گفت: تعرفه گمرک لوازم تحریر از ۱۵ درصد تا ۱۷۶ درصد است که در حال حاضر تعرفه مدادجات ۱۷۶ درصد است.

 

رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران با بیان اینکه تولیدکننده درخواست حمایت مالی از دولت را دارند، تاکید کرد: دولت می‌تواند با ارائه وام‌های بدون بهره و طولانی مدت از تولیدکنندگان حمایت کند تا آن‌ها به تولید روی آوردند و سرمایه‌ها از کشور خارج نشود.

 

ادامه فروش فوق‌العاده تا دهم مهر

 

وی با اشاره به بحث فروش فوق‌العاده گفت: فروش فوق العاده از 10 شهریور ماه آغاز شده و تا ۱۰ مهر ماه ادامه دارد که امیدواریم جایگزین خوبی برای نمایشگاه‌های پاییزه باشد.

 

هدایتیان ادامه داد: حدود ۳۰۰ واحد صنفی در این بخش در سطح شهر به فروش فوق العاده اقدام می‌کنند و با سود متعارف اجناس خود را می‌فروشند.

 

رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران یادآورشد: اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران، وزات صنعت معدن و تجارت و اتحادیه‌ها به این فروش فوق‌العاده نظارت دارند.

علی مطهری: به رهبری گفتم که ادامه حصر به صلاح نیست

Posted: 12 Sep 2014 04:44 AM PDT

سانسور پاسخ مطهری به رهبری
جرس: علی مطهری، نماینده مجلس، با تایید این که مسئله حصر را در حضور رهبری مطرح کرده است، گفت: به رهبری گفتم به نظر من ادامه رفع حصر آنها به شکل حاضر به صلاح نیست. گفتم شما به هر حال به قوه قضائیه دستور دهید این مسئله راپیگیری کنند.

 

به گزارش جرس، هرچند این سخنان علی مطهری در سایت‌های خبری که این گزارش را از سایت تسنیم بازنشر داده اند (مثل +) موجود است اما به نظر می‌رسد این مطالب به صورت کامل از خروجی سایت خبری تسنیم که به نهاهای امنیتی وابسته است حذف شده است. در گزارش دو خبرگزاری ایسنا و خبرگزاری فارس وابسته به سپاه‌پاسداران نیز متن خبر با حذف کامل تمام قسمت‌های مربوط به تقابل نظر مطهری و رهبری منتشر شده است. (گزارش ایسنا، گزارش فارس).


علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ظهر امروزجمعه، ۲۱ شهریور، در نشستی  که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گفته می‌شود شما نظرتان را در خصوص رفع حصر در به رهبری مطرح کرده‌اید و پاسخ آن را هم شنیده‌اید چه اصراری دارید که دوباره این مسئله را تکرار می‌کنید و آیا این مسئله که آن را در حضور رهبری مطرح کرده‌اید واقعیت دارد، گفت: بنده این مسئله را در حضور رهبر انقلاب مطرح کردم و گفتم به نظر من ادامه رفع حصر آنها به شکل حاضر به صلاح نیست. گفتم شما به هر حال به قوه قضائیه دستور دهید این مسئله راپیگیر کنند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مطهری افزود: طبق قانون اگر کسی بازداشت شود ظرف 24 ساعت باید تفهیم اتهام و برای آن دادگاه تشکیل شود هیچ کس را نمی‌توانیم بدون حکم قضایی و یا حکم دادگاه صالحه در زندان یا در حبس قرار دهم. ما می‌گوییم عدالت باید رعایت شود و همه به حکم دادگاه تمکین کنند. ما که با کسی دشمنی نداریم. همه باید به حکم دادگاه تمکین کنند. اینکه بگوییم اینها فتنه‌گر و خائن هستند نمی‌شود که اگر اینطور باشد ما می‌توانیم بگوییم احمدی‌نژاد باید حصر خانگی شود اگر محاکمه شود حکمش سنگین است.

 

وی با بیان اینکه باید به جایگاه رهبری توجه کنیم و جایگاه ایشان و ولی فقیه حفظ شود یادآور شد: اما اگر کسی نظرش مخالف نظر رهبری بود اشکال ندارد، ولایت فقیه را به معنای چیزی مقابل آزادی و دموکراسی قرار ندهیم. این ضد ولایت فقیه نیست. بنده اصل ولایت فقیه را قبول دارم اما ممکن است در برخی مسائل نظرم با ایشان یکی نباشد ما ایشان را به عنوان یک رهبر موفق می‌دانیم منتهی راجع به مقطع سال 88 ابهام و سوال دارم که اشکالی ندارد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به نظرش درباره رفع حصر رهبران جنبش سبز، گفت: بنده معتقدم مصلحت کشور اقتضاء‌ می‌کند که اینها آزاد شوند زیرا اگر در شرایط حاضر اتفاقی برای آنها رخ دهد و یکی از آنها از دنیا برود غده چرکینی در نظام اسلام پایه‌گذاری می‌شود معتقدم بهترین راه این است که آنها در یک دادگاه علنی با سایر عوامل فتنه محاکمه شوند. کسانی که سهوا یا عمدا در فتنه نقش داشتند. امثال آقای احمدی‌نژاد در دادگاهی بحث‌ها مطرح شود و آنها از خود دفاع کنند و همه به رای دادگاه تمکین کنند. اما اینکه اجازه صحبت به آنها ندهیم را روشی درست نمی‌دانم.

 

مطهری در خصوص عدم پیگیری بحث نصب شنود در دفتر نمایندگان و دفتر خودش گفت: بحث من در زمینه نصب عوامل شنود در دفتر خودم بود و درباره سایر نمایندگان اظهار نظری نکردم. در دفتر خودم وسایلی را کشف کردم که از ابزار شنود بود و در نهایت عنوان شد که کار معاون وزیر اطلاعات قبلی بوده است.

 

وی با بیان اینکه من این مسئله را پیگیری کردم و حتی در رسانه‌ها مطرح کردم، گفت: پیگیری‌های بنده به وزیر اطلاعات جدید نیز کشیده شد که البته من از توضیحات ایشان قانع نشدم و قرار شد طی 10 روز به صحن مجلس برای پاسخگویی به این سوال حاضر شوم اما در این فاصله من به دفتر کار وزیر اطلاعات رفتم و عنوان نشد که این مسئله کار معاون وزیر اطلاعات قبل و یکی از مدیران کل بوده است و اعلام شد که این فرد دیگر آنجا نیست اما اینکه قبول کردند کار وزارت اطلاعات بود و من این مسئله را پیگیری کرد اما اگر شاید بیشتر از آن هم پیگیری می‌کردم به جایی نمی‌رسید.

 

وی با اشاره به شعارهای انقلاب اسلامی، گفت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از شعارهای ابتدایی انقلاب اسلامی بود.

 

وی با بیان اینکه استقلال اعم از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، گفت: آزادی نیز به یک معنا همان معنای استقلال را دارد. اینکه ملت و فردی آزاد باشد به این معناست که از جنبه اجتماعی و مدنی موجود مانند آزادی بیان و حقوق اجتماعی برخوردار باشد.

 

مطهری ادامه داد: همان‌طور که هر فرد می‌تواند استقلال داشته و یا نداشته باشد، جامعه و ملت‌ها هم می‌توانند مستقل باشند و یا اسیر و برده باشند.

 

وی با اشاره به نمونه‌هایی از عدم استقلال فرد و افراد، ادامه داد: عدم استقلال در سطح ملت‌ها، کشورها و دولت‌ها نیز وجود دارد. برخی ملت‌ها آقا و فرمانده هستند و در کنار آن برخی ملت‌ها فرمانبردار و فرمانبر هستند. برخی از آنها استقلال دارند، یعنی خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند، اما برای برخی این‌گونه نیست و دیگران برای آنها تصمیم می‌گیرند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه ایران قبل از انقلاب نمونه‌ خوبی برای بردگی سیاسی بود، گفت: در آن زمان ایران به منظور حفظ امنیت خود و دیگر کشورهای اروپایی به ژاندارم منطقه معروف شده بود. بخش اعظمی از نفت ایرانیان را اروپائیان می‌بردند و بخشی از آن را از ایران می‌خریدند، اما در قبال پول آن به ایران اسلحه می‌فروختند تا ایران امنیت منطقه را حفظ کند.

 

مطهری یادآور شد: در زمینه استقلال اقتصادی نیز ما به همین شکل بودیم و نمی‌توانستیم تصمیم بگیریم که چه مقدار گندم یا مایحتاج برای کشورمان وارد کنیم و این اروپایی‌ها بودند که به ما اجازه می‌دادند از کجا و چگونه گندم یا مایحتاج خود را تامین کنیم.

 

وی با اشاره به اهمیت استقلال فرهنگی ملت‌ها، تصریح کرد: استقلال فرهنگی ملت‌ها از استقلال سیاسی و اقتصادی آنها مهمتر است و به یک معنا می‌توان گفت اگر ملتی استقلال فرهنگی نداشته باشد، استقلال سیاسی و اقتصادی هم نخواهد داشت.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تعریفی از فرهنگ، گفت: فرهنگ و تمدن معمولا با هم ذکر می‌شوند. تمدن مظهر پیشرفت علمی، فنی و بشر است و به نوعی مظهر ابزارسازی بشر محسوب می‌شود و فرهنگ نیز مجموعه‌ای از مظاهر معنوی، فکری، اخلاقی، مذهبی و اجتماعی یک قوم محسوب می‌شود.

 

مطهری با بیان اینکه استعمار در مقابل استقلال قرار دارد و انواع مختلفی دارد، گفت: شهید مطهری می‌فرمایند پایه استعمار سیاسی و اقتصادی استعمار فرهنگی است. گاهی برخی ملت‌ها دچار استیضای فرهنگ ملت دیگری می‌شوند و هر نوع سبک زندگی، کوشش، غذا، آداب و رسوم آنها را به عنوان فرهنگ برتر می‌پذیرند و جذب آن می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه علوم و فنون متعلق به هیچ ملتی نیست، گفت: علوم و فنون نتیجه تلاش بشر در طول تاریخ بوده‌ و به هیچ قوم و ملتی تعلق ندارند. اگر امروز می‌بینیم غربیان در علم تجربی از ما پیشرفته‌ترند و از ما جلوتر هستند که البته این فاصله در حال کمتر شدن است به این معنا نیست که زادگاه این علم آنجاست. دنیای اسلام درزمانی که آنها در حالت توحش بودند با این علوم آشنا شده بود.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: مکتب، ایدئولوژی و سبک زندگی برخلاف علوم و فنون می‌تواند خواستگاه داشته باشد و هر ملتی که مکتب و ایدئولوژی داشته باشد می‌تواند به راه خود مستقلا ادامه دهد و اگر مکتب نداشته باشد غرق در مکتب و ایدئولوژی سایر کشورها می‌شود.

 

مطهری ادامه داد: استقلال مکتبی در بحث فرهنگی از همه مقوله‌ها مهمتر است. برخی فکر می‌کنند که مکتب اسلام برای اداره جامعه کافی نیست و باید ازمکتب‌های دیگر کمک گرفت همان حرفی که قبل از انقلاب برخی از مارکسیست‌ها می‌گفتند ما اسلام را قبول داریم اما از برخی از موارد مارکسیستی برای بهتر شدن شرایط کمک می‌گیریم در حالی که پایه مارکسیست بر نفی خدا و اسلام بوده است.

 

وی از التقاط اسلام با مکتب‌های دیگر به عنوان یکی دیگر از آفت‌های موجود در کمین مکتب‌های اسلامی یاد کرد و گفت: گروه‌هایی مثل فرقان و مجاهدین به دلیل وجود التقاط‌هایی با اسلام ایجاد شد و چون این افراد جذب برخی مکاتب شده بودند به دنبال این بودند که مکتب اسلام را با آن تطبیق دهند. این مسئله امروز هم ممکن است در اشکال دیگری رخ دهد بنابراین نباید همواره به دنبال این باشیم که اسلام را باب طبع زمان کنیم. گاهی افراد ممکن است نظر سوئی در این زمینه نداشته باشند اما چنین رویکردی باعث از دست رفتن استقلال مکتبی می‌شود و ما را دچار خوباختگی فرهنگی در مقابل فرهنگ غرب می‌کند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: ملتی که استقلال مکتبی نداشته باشد اعتماد به نفس ندارد و همین امر باعث خودباختگی فرهنگی آنها می‌شود. آلمانی‌ها پس از جنگ جهانی دوم اعلام کردند ما همه چیز خود را از دست داده‌ایم الا شخصیت خودمان را همین امر باعث شد که آنها بعد از چند سال جزو کشورهای رده بالا در زمینه پیشرفت‌های مختلف به حساب آیند.

 

مطهری با بیان اینکه موسولینی دیکتاتور ایتالیا در جنگ جهانی می‌گفت ما باید آهن داشته باشیم و اقبال لاهوری معتقد بود که ما باید خودمان آهن باشیم گفت: منظور اقبال این بوده است که ما باید شخصیت تزلزل‌ناپذیری داشته باشیم و استقلال داشته باشیم. مردم غزه در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند و به اصول مذهبی و مکتبی خود پایبند هستند به همین دلیل است با وجود اینکه 2 هزارشهید می‌دهند خم به ابرو نمی‌آورند.

 

وی با اشاره به برخورد اسلام با سایر مکتب‌ها نیز گفت: اسلام با سایر مکتب‌ها با تساهل و تسامح برخورد می‌کرد و اینگونه نبود که از آنها جلوگیری کند، بلکه به دنبال این بود که نقاط مثبت مکاتب را می‌گرفت و نقاط منفی آنها را حذف می‌کرد. بنابر این هیچ تعصبی نسبت به مکاتب دیگر نداشت و ایرانیان نیز در زمان مواجهه با اسلام به همین شکل عمل کردند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقطه پیشرفت اروپاییان از زمان پیدایش مذهب پروتستان بود، گفت: مذهب پروتستان پس از برخورد دنیای غرب با اسلام ایجاد شد آنها در این مواجهه بر مبانی اسلام مانند اهمیت آن به عقل، کرامت شخصیت انسان، تلاش، کوشش، و فرهنگ کار موجود در آن آشنا شدند و می‌دیدند این مسائل خلاف کلیسای کاتولیک بود.

 

مطهری در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت فرهنگ عمومی نیز گفت: رهبر انقلاب طی سالهای گذشته تاکیداتی را در خصوص فرهنگ عمومی و مذاهب آن مانند فرهنگ کار، نحوه رانندگی، سبک زندگی و... داشته‌اند و لازم است جامعه دانشگاهی نسبت به این مسائل حساس باشند. در کنار استقلال فرهنگی، مکتبی، عدم خوباختگی فرهنگی به فرهنگ عمومی نیز توجه داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه در ایران در سال 1313 به دستور رضاخان وارد ایران شد و خود آن به تقلید از اروپاییان به ایران آمد گفت: با این وجود دانشگاه پس از انقلاب تغییر رویکرد داشت و نباید نسبت به این امور بی‌توجه باشد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

 

مطهری در پاسخ به سوالی در خصوص نظرش درباره عدم تقسیم‌بندی فرهنگ و هنر به ارزشی و غیرارزشی گفت: خود هنر و فرهنگ قطعا می‌تواند به ارزشی و غیرارزشی تقسیم شود. اما هنر و فرهنگی که احیانا ابزار برای مقاصد سیاسی و اقتصادی است غیر ارزشی است و پایبند به هیچ اصولی نیست بنابر این مبنایی ندارد.

 

وی گفت: اینکه گاهی هنرمندان و یا اهل فرهنگ را به ارزشی و غیر ارزشی تقسیم می‌کنند شاید خیلی موجه نباشد چون قضاوت در این زمینه خیلی مشکل است که بتوانیم تشخیص دهیم که آیا مبنای این فرهنگ ارزشی و یا غیرارزشی است سخت است و باید از آن پرهیز کنیم. چون ممکن است گاهی شائبه و یا اتهام‌زنی شود اما اصل هنر می‌تواند ارزشی و یا غیرارزشی شود.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کمیسیون فرهنگی برای مقوله‌هایی مانند سبک زندگی و... چه اقداماتی را انجام داده است و یا اینکه چرا کمیسیون فرهنگی بیشتر از اینکه فرهنگی باشد سیاسی است، و اینکه آیا مواردی مانند فرهنگ را می‌توان از طریق قانون ایجاد کرد، گفت: اینکه انتظار داشته باشیم همه مسائل فرهنگی به وسیله قانون اصلاح شوند، فکر درستی نیست در مقوله فرهنگ کمتر نیاز به قانو داریم در یک مواردی مربیان جامعه اعم از روحانیت، آموزش و پرورش، معلمان، آموزش عالی و دانشگاهیان، پلیس که به نوعی از مربیان جامعه است باید بیشتر تلاش کنند. برای از بین بردن یک عادت غلط در جامعه نمی‌توان گفت که صرفا با قانون می‌توان آن رسم یا عادت غلط را از بین ببریم. زیرا فرد باید قانع شود و ممکن است تنها با قانون حل نشود. البته گاهی اصلاح قانون و حتی اعمال زور نیز نیاز دارد.

 

مطهری با اشاره‌ای به یک نمونه گفت: فرض کنید یکی ازداخل ماشین خود آشغال به بیرون ماشین پرتاب می‌کند این امر قابل جلوگیری است در بسیاری از کشورها با قراردادن جریمه‌های سنگین و یا اعمال زور به دنبال حل کردن چنین مسائلی هستند. یا اینکه در برخی از کشورها در زمینه باسواد کردن افراد یا واکسن زدن به آنها اعمال زور می‌شود که نمی‌توان گفت خلاف آزادی است.

 

وی با اشاره به وظایف کمیسیون فرهنگی گفت: اینکه کمیسیون فرهنگی وظیفه داشته باشد در درجه اول نسبت به بالا بردن اعتماد به نفس افراد قانونی وضع کند شاید در درجه اول وظیفه‌اش نیست اما پرداختن به مسائل مهمی مانند حجاب یا مباحثی مثل مطبوعات، یا بحث فیلترینگ و افزایش پهنای باند که شاید به شکلی از مظاهر و ظواهر است جزو مسائل مهمی است که باید نسبت به آنها حساس باشد و برای آنها تصمیم‌گیری کند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشی از سخن این دانشجو در خصوص اینکه چرا برخی از شخصیت‌های فرهنگی ما مانند وزیر ارشاد به جای اینکه بیشتر فرهنگی باشند سیاسی‌اند، نیز گفت: سخن شما در این زمینه و اینکه بیشتر شخصیت‌های فرهنگی به جای اینکه دارای ابعاد فرهنگی باشند بیشتر به مسائل سیاسی در انتخابشان دقت می‌شود و یا حتی جایگاه رئیس صدا و سیما که باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد حرف درستی است.

 

مطهری در ادامه در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری در خصوص مطرح شدن جدال‌های بین وی و کوچک‌زاده یکی دیگر از نمایندگان مجلس و طرز بیان وی در قبال کوچک‌زاده و اینکه آیا اصل و نسب او درشخصیت او تاثیرگذار است گفت: اصل و نسب یکی از عوامل تکریم شخصیت افراد است اما اینکه ملاک برتری شخص باشد اینگونه نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: در احادیث داریم که امیرالمومنین به مالک توصیه کردند که افرادی را که دارای شخصیت بزرگی هستند و از شرافت نسب برخوردارند را به عنوان یکی از عوامل مهم در نظر بگیر.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در حالت مساوی بین دو نفری که یکی از آنها از خانواده برتری برخوردارند می‌توان شخصیتی را که دارای خانواده برتر و شخصیت خانوادگی برتری است را انتخاب کرد.

 

مطهری در توضیح مشاجره‌اش با کوچک‌زاده یکی دیگر از نماینده مجلس گفت: رادیو گفت‌وگو برنامه زنده‌ای با حضور آقای کوچک زاده داشت. عوامل برنامه با من تماس تلفنی برقرار کردند و گفتند که برنامه رادیویی زنده است موضوع برنامه را به خاطر ندارم اما نگفته بودند که آقای کوچک زاده نیز در این برنامه حضور دارند. پس از صحبت دیدم آقای کوچک‌زاده در این برنامه حضور دارد و من در این مصاحبه پس از دو بارتاکید که این سخن من از روی مزاح است گفتم بهتر است آقای کوچک‌زاده با بزرگ‌زاده‌ها در نیفتند. البته رسانه‌ها این بحث را طور دیگری مطرح کردند که اینگونه نبود.

 

وی افزود: من با آقای کوچک‌زاده مزاح کرده‌ام چون ایشان و من چند سالی در مدرسه علوی با یکدیگر همکلاس بودیم در حال حاضر نیز مزاح‌هایی که بنده با اشخاصی مانند آقای کوچک‌زاده، رسائی و حسینیان در مجلس دارم بیشتر از سایر نمایندگان مجلس است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص موضع‌اش در قبال مسائل فرهنگی دولت حاضر در مقایسه با دولت قبلی که مدام مورد انتقاد قرار می‌گرفت نیز گفت: موضع بنده همان موضع قبلی است بنده از وزیر کشور را درباره مسائلی مانند حجاب و ناهنجاری‌های مثل ساپورت سوال کردم و از روز گذشته نیز درباره مسئله حجاب و عفاف و دیدگاه دولت و رئیس جمهور صحبت کردم بنابر این موضع من همان موضع گذشته است.

سعید حائری پس از گذراندن دوران حبس آزاد شد

Posted: 12 Sep 2014 04:13 AM PDT

جرس: سعید حائری، عضو سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر پس از اتمام حکم دو سال حبس تعزیری صبح روز جمعه از زندان اوین آزاد شد.





به گزارش جرس، حائری در تاریخ ۲۹ آذرماه ۸۸ به همراه سایر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر از جمله شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی بازداشت و پس از تحمل هشتاد روز حبس در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ وزارت اطلاعات، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاده شده بود.
 

این فعال چپ گرا در شهریورماه ۱۳۸۹ به اتهام اخلال در نظم عمومی و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر عباسی به تحمل دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

دادستانی مانع عیادت یک زندانی سیاسی با همسر بیمارش شد

 

دادستانی استان تهران بر خلاف آيين‌نامه سازمان زندان‌ها مانع از اعزام غلامرضا حسينی، زنداني سياسي به مرخصی جهت عیادت همسر بیمارش شدند.

 

بنابر اخبار رسیده از زندان اوین به جرس، در حالی‌که سهیلا تیم، همسر این زندانی تحت عمل جراحی پیچیده‌ای قرار گرفته بود. رشد غیر عادی غده تیموس وی که سیستم ایمنی بدن را منهدم می‌کند و دلیل آن شوک عصبی وفشارهای عصبی است، ازجراحی‌های سخت محسوب می‌شود و پزشکان مجبور شدند برای دسترسی به موضع جراحی در زیر غده تیرویید، قفسه سینه وی را بشکافند.

 

غلامرضا حسینی از جمله اولین زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین بود که خرداد ماه به بند ۸ و سپس به بند ۷ متقل شد.

 

ماموران دادستانی، به وی گفته بودند که برای ساعاتی وی را با غل و زنجیر و تحت‌الحفظ برای عیادت اعزام می‌کنند که این زندانی به دلیل توهین‌آمیز بودن و همچنین وارد شدن فشار عصبی مضاعف به همسر بیمارش از این پیشنهاد استقبال نکرد.

 

غلامرضا حسینی که متهم به همکاری با دول متخاصم است، مدیر شرکت خدمات فنی-مهندسی در زمینه انتقال نیرو و دیتا بود که سوم آبان‌ماه ۸۹ در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی در حالیکه عازم کشور تایلند برای خرید اجناس کامپیوتری بود بازداشت و به بند ۲۰۹ منتقل شد.

 

۳ماه انفرادی به همراه بازداشت همسر و تهدید به بازداشت سایر اعضای خانواده موجب شد تا غلامرضا حسینی هر آنچه بازجویان او درخواست داشتند را به عنوان اعتراف بگوید.

 

 

غیر از گزارش وزارت اطلاعات و اعترافات تحت اجبار، هیچ مستندی در پرونده این زندانی که ۱۸ ماه را در بازداشت موقت قرار دارد، وجود ندارد.

 

برای این زندانی سیاسی، پس از بازجویی‌های سنگین ، قرار ۳۰۰ میلیونی صادر شد ولی مقامات دادستانی اجازه تودیع قرار را ندادند و این در حالی است که این زندانی سیاسی سرپرست پدر و مادر و همسر و فرزندش محسوب می‌شود.

 

پیام ابوطالبی وکیل این زندانی با فشار و بازجویان و به این بهانه که امکان مصاحبه با رسانه‌های خارجی دارد، از وکالت عزل شد و یک وکیل دیگر جایگزین او شد.

 

غلامرضا حسینی در محضر دادگاه بار‌ها به اقدامات غیر قانونی بازجویانش در اعمال فشار غیر قانونی در جریان تحقیق اشاره کرد و اعترافات تحت شکنجه خود را رد کرد ولی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بر اساس‌‌ همان اعترافات حکم محکومیت ۹ ساله صادر کرد.

نگرانی از افزایش فشار‌ها و ممانعت از درمان پزشکی

Posted: 12 Sep 2014 03:58 AM PDT

گفتگو با خانواده سلطانی و سیف‌زاده؛
جرس- مژگان مدرس‌علوم: محمد سیف‌زاده و عبدالفتاح سلطانی، وکلای دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در حالی در حال گذراندن احکام خود هستند که شرایط نامناسب زندان و فشارهای عصبی باعث وخامت وضعیت جسمانی آن‌ها شده است. 

پیگیری خانواده‌هایشان برای درمان آن‌ها مورد موافقت قرار نمی‌گیرد و هیچ مسئول قضایی پاسخگوی عدم احقاق حقوق اولیه‌ی آن‌ها نیست.
مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی با ابراز نگرانی از اینکه درد و مشکلات جسمانی پدر روز به روز بیشتر می‌شود، به «جرس» می‌گوید: «متاسفانه برای رسیدگی پزشکی هم همچنان با محدودیت و موانعی مواجه هستیم. پدر از کم خونی و تپش شدید قلب و مشکلات گوارشی رنج می‌برد و روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. با وجود پیگیری‌های مداوم مادرم برای مرخصی استعلاجی یا بستری شدن در بیمارستان٬ مسئولین موافقت نمی‌کنند. حتی یکبار در بند حال پدر بد می‌شود که هم بندی‌هایش سریع اطلاع می‌دهند و او را به بهداری زندان منتقل می‌کنند.»


معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی می‌گوید: «سه سال از اسارت عزیزی می‌گذرد که هر روز بیمار و بیمار‌تر می‌شود. مرخصی و درمان کمترین خواسته ما بوده که تاکنون محقق نشده است. اگر مقامات مسئول خبر ندارند که همسرم دچار کم خونی شدید، افت فشار خون و بیماری گوارشی و قلبی شده و بار‌ها به نوبت پزشک ما اهمیت داده نشده است، همین جا به اطلاعشان می‌رسانم و آن‌ها را به یاری می‌طلبم. شاید مسئولین قوه قضائیه تصمیم به حذف تدریجی همسرم گرفته باشند اما سلطانی یک نفر نیست؛ تنها نیست.»


مائده به افزایش فشار‌ها و محدودیت‌ها بعد از پنج شنبه خونین اوین اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: «از زمانی که در فروردین ماه به بند ۳۵۰ حمله کردند و پدرم از مسئولین زندان (آقایان خدابخشی و جواد مومنی و رئیس سازمان زندان‌های کل کشور) شکایت کرد و درخواست کرد تا یک کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و مسببین و عاملین حمله خونین به زندانیان این بند مشخص شود این فشار‌ها بر روی ایشان افزایش پیدا کرده و برای آزار پدر او را از کلیه حقوق ابتدایی خود از جمله مرخصی و ملاقات حضوری و تلفن محروم کرده‌اند. حتی اعتصاب غذایی که پدر در سال گذشته در اعتراض به عدم رسیدگی به زندانیان بیمار انجام داد باعث شد مسئولین با کینه ورزی بر روی ایشان فشار بیاورند.»


وی می‌افزاید: «متاسفانه بعد از آمدن آقای روحانی نه تنها شاهد ایجاد زمینه‌هایی برای آزادی عزیزانمان نبودیم بلکه شرایط بد‌تر هم شده است. همین اتفاقاتی که در بند ۳۵۰ افتاد و در حال افتادن است و تغییر رفتار مسئولین زندان با زندانیان که روز به روز بد‌تر می‌شود در این یکسال دولت یازدهم رخ داده است. از زمان حمله به بند ۳۵۰ با وجود شکایت‌ها و گزارش‌های مکرر خانواده‌های این زندانیان، تاکنون هیچ پی‌گیری از سوی دولت برای رسیدگی به این شکایات صورت نگرفته و علاوه برآن٬ افرادی همچون مادر به شیوه‌های مختلف از سوی ماموران این وزارتخانه تهدید شده‌اند.»


او اشاره می‌کند که «الان هم در حال منحل کردن بند ۳۵۰ هستند و در مراجعاتی که خانواده‌ها به مسئولین داشتند به آن‌ها گفته شده که بزودی همه زندانیان از بند ۳۵۰ به جای دیگر منتقل خواهند شد، دلیل آن مشخص نیست و همچنین اینکه چه زمانی و کدام زندانی را به کجا می‌فرستند هم مشخص نیست و مسئولین در مقابل سوالات خانواده‌ها هیچ پاسخی نمی‌دهند. هر زمان که دلشان بخواهد زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ را به زندان‌های دیگر یا بندهای دیگر زندان اوین منتقل می‌کنند.»
عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری است که به اتهامات تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر، تبلیغ علیه نظام و دریافت جایزه حقوق بشر نورمبرگ توسط قاضی پیرعباس به ۱۸ سال حبس و تبعید به برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. حکمی که بعد از تجدید نظر خواهی و به ۱۳ سال و ۱۰ سال محرومیت از وکالت تقلیل یافت.


وی پیش ‌از این در سال ۱۳۸۴ بازداشت و مدت ۲۱۹ روز را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود. قاضی مرتضوی او را به جاسوسی از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود متهم و به ۵ سال حبس و ۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم کرده بود، اما دادگاه تجدید نظر وی را از کلیه این اتهامات تبرئه کرد.


فرزند این وکیل دربند به پرونده قضایی پدرش که در مرحله اعاده دادرسی است اشاره کرده و توضیح می‌دهد: «رئیس قوه قضاییه نامه رسیدگی را امضا کرده اما سه قاضی باید آن را مورد رسیدگی قرار دهند که هنوز هیچکس نیست که به حکم غلط پدر رسیدگی کند و این حکم را بشکند. متاسفانه نه تنها نگذاشتند پدر من به عنوان یک وکیل کار خود را بکند بلکه از حقوق شهروندی هم او را محروم کرده‌اند و الان که در زندان است از حقوق یک زندانی هم محروم است. تنها جرم او هم این بوده که پیگیر حقوق مردم و کارهای حقوق بشری بوده است اما با تمام این فشار‌ها پدر از روحیه عالی برخوردار است و در زندان پیگیر مشکلات زندانیان است و مشاوره حقوقی می‌دهد.»

 


مائده با بیان اینکه در تمام این سه سال مادر هم به نوعی و پا به پای پدر تحت فشار بوده است٬ صحبت‌هایش را اینگونه به پایان می‌برد: «مادر در پیگیری‌ها بار‌ها صحبت‌های آزاردهنده از مسئولین شنیده است. رفتار نامناسب مسئولین فشارهای روحی زیادی به خانواده‌ها وارد می‌کند و اگرچه خانواده‌ها بیرون از زندان هستند اما آن‌ها هم به نوعی زندانی این شرایط هستند. برای نمونه یکی از این فشار‌ها این بوده است که از خود دادستانی به مادر زنگ زدند و گفتند وثیقه بیاورید. مادرم هم وثیقه را تهیه کرد و خرج محضر و کار‌شناسی را پرداخت و تمام کارهای اداری را انجام داد اما بعد از این همه دوندگی به او گفتند دادستان دوباره موافقت نکرده است! با دروغ‌ها و سردواندن خانواده‌ها می‌خواهند به آن‌ها فشارهای عصبی مضاعف وارد کنند.»
معصومه دهقان، بر اساس حکم دادگاه شعبه ۵۴ تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری که به مدت پنج سال تعلیق شده و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. اما بار‌ها از سوی مأموران وزارت اطلاعات تهدید شده است که در صورت ادامه پیگیری وضعیت پدر و حوادث بند ۳۵۰ حکم تعلیقی او به اجرا گذاشته می‌شود.

 


این در حالی است که مشکلات جسمانی و عدم اجازه رسیدگی پزشکی تنها دغدغه خانواده نیست، همسر سلطانی می‌گوید که « نگرانی از تبعید‌های غیر قانونی دیگر اهرم فشار بر خانوادهٔ زندانی است. اهانت به خانواده‌ها مثل زدن مهر در کف دست و بازرسی‌های خارج از حد معمول و بالاخره قطع و وصل سلیقه‌ای ملاقات حضوری، عدم مرخصی به زندانی و عدم دسترسی به تلفن و بی‌خبری از عزیزان در بند از موارد آزار و اذیت بوده و هست. بار سنگین اداره خانه و فرزندان و از دست دادن پشتوانهٔ فکری و عاطفی برای فرزندانم بسیار آزار دهنده است شاید تاثیر کوتاه مدت آن را نبینیم ولی بی‌شک پس از مدتی آسیب‌های اجتماعی و روحی آن را را مشاهده خواهیم کرد.»


محمد سیف‌زاده، یکی دیگر از وکلای سر‌شناس و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر و دبیر کمیته انتخابات آزاد و سالم و عادلانه ایران و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است که در آبان ماه سال ۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. حکمی که در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال کاهش یافت.

 


به محمد سیف‌زاده در زندان به صراحت گفته بودند که به او اجازه خروج نمی‌دهند مگر این که درباره برخی باورهایش تجدیدنظر کند و مسائلی را بپذیرد. این وکیل دادگستری حاضر به پذیرش این درخواست غیرقانونی نشد و در حالیکه دو سال حبس خود را به پایان برد بار دیگر او به دلیل نوشتن نامه به محمد خاتمی، متهم به تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی شد و سپس ۶ سال حبس قطعی برایش درنظر گرفتند.


این وکیل دربند در حالی حکم خود را می‌گذراند که وضعیت جسمانی مناسبی ندارد و تحت فشارهای عصبی در زندان است.


فاطمه گلزار، همسر محمد سیف‌زاده در مورد آخرین وضعیت همسرش به جرس می‌گوید: «متاسفانه الان وضعیت خوبی ندارند. یکی از مشکلات، تغذیه نامناسب زندان است و این که آب آنجا آهک دارد و باعث شده تمام دندان‌هایشان دچار ترک خوردگی شود؛ ضمن اینکه فشار عصبی زیادی بر روی ایشان است. در آخرین مراجعه‌ای که به دندانپزشکی داشته٬ دکتر وسیله‌ای تجویز کرد تا کمی از ساییدن دندان‌ها جلوگیری شود. چشم‌هایشان هم بعد از عمل جراحی باید در مراجعه به چشم پزشک چک شود اما بعد از اینکه وقت دکتر گرفتم با اعزام ایشان موافقت نکردند! حالا امیدوارم هفته دیگر که دوباره پیگیری می‌کنم٬ موافقت کنند. تاری دید و آبریزش از چشم‌هایشان دارند که بعد از عمل طبیعی نیست و باید تحت درمان قرار گیرد. مشکلات کمر درد و پا درد هم که با فشارهای عصبی تشدید می‌شود.»


از فشارهای عصبی در زندان از خانم گلزار می‌پرسم، او توضیح می‌دهد: «خود آقای سیف‌زاده که مشغول گذراندن حبس خود هستند اما وقتی در زندان شاهد مشکلات و پرونده‌های دیگر زندانیان هستند؛ زندانیانی که الان پناه‌شان این وکلای دربند هستند و آن‌ها را مشاوره می‌دهند و لایحه برای آن‌ها می‌نویسند و تمام این مسائل و غم دیگران را خوردن در کنار شرایط زندان٬ فشارهای عصبی زیادی به ایشان وارد می‌کند.»


عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در نامه به سید محمد خاتمی از نقض گسترده حقوق قضایی در نظام دادگستری کشور سخن گفته و هشدار داده بود که هیچ راهی جز انحلال و برچیدن این مراجع غیر قانونی و اصلاح ساختاری قوه قضائیه وجود ندارد.


خانم گلزار از آخرین وضعیت پرونده همسرش می‌گوید: «من به عنوان وکیل ایشان گفتم پرونده ایشان را به مرجع بالاتری ببرم اما ایشان مخالفت کردند و گفتند هیچ امیدی نیست که در مراجع بالا‌تر این حکم که قانونی و عادلانه نبوده است شکسته شود و از همین جهت از اعتراض خودداری کردند. در هر حال هنوز امیدمان را از دست ندادیم تا شرایطی ایجاد شود و این عزیزان از زندان آزاد شوند.»


محمد سیف‌زاده با استناد به اصول قانون اساسی هیچگاه حاضر به حضور در دادگاه نشد. او دادگاه انقلاب را به استناد اصول ۱۵۹ و ۱۷۲ و ۱۷۳ قانون اساسی و نبود دادگاه‌ها ی رسیدگی کننده به جرایم سیاسی برابر با اصل ۱۶۸ قانون اساسی و تبصره ذیل ماده ۲۰ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب «غیرقانونی» می‌داند و در جرایم سیاسی صالح به رسیدگی نمی‌داند. این عضو کانون مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه خود آورده است که «اضمحلال استقلال قوه قضاییه و کانون‌های وکلای دادگستری، عدم رعایت اصل قانونی بودن جرم و مجازات و احکام از پیش تعیین شده و عدم پایبندی قضات دادسرا‌ها و دادگاه‌های انقلاب به قوانین و پایمال نمودن حقوق متهمین سیاسی در مراحل تعقیبی و تحقیقی و دادرسی و اجرای حکم و فقدان حق دادرسی عادلانه و حق دفاع مشروع، نشانگر عدم استقلال دستگاه دادرسی و قضا است و در چنین دادگاهی شرکت نمی‌کنم و در صورت اجبار به شرکت از خود دفاع نخواهم کرد.» 

روحانی در جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان: به دنیا دروغ نخواهیم گفت

Posted: 12 Sep 2014 03:35 AM PDT

جرس: رییس‌جمهوری، تحریم‌ها علیه ایران اسلامی را بار دیگر ظالمانه خواند و گفت: اینکه ما در شرایط تحریم توانستیم به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم، این پیام روشن را به قدرت‌های خارجی داد که ما می‌توانیم حتی در شرایط سخت تحریم، معضلات را حل و فصل کنیم.

 


به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که پنجشنبه شب، در جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان صحبت می‌کرد، افزایش علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در ایران، کاهش محسوس تورم، خروج از رکود و ورود اقتصاد کشور به دوران رشد را از جمله نشانه‌های مثبت اقتصادی در کشور خواند.

 

رییس جمهور گفت: اینها نشان می‌دهد راهی را که ما طی می‌کنیم درست است و ملت ما با امید به آینده کشور، قدم به قدم برای حل مشکلات با تمام توان، در صحنه است.

 

روحانی با ابراز خرسندی از حضور در جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان گفت که کشور ما طی یکسال گذشته حرکت‌های خوب و رو به جلویی در زمینه‌های مختلف داشته که ناشی از حضور پرنشاط مردم ایران در همه صحنه‌ها و امید آنان به آینده و توسعه و تعالی کشور است.

 

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه توسعه باید همه‌جانبه و متوازن باشد، گفت: مردم باید در چارچوب قانون اساسی و فرهنگ بلند اسلامی و ایرانی، در بیان نظرات‌شان آزاد باشند چراکه کشور از آن مردم است و ما هر کدام در دوره کوتاه مسوولیت‌هایمان، امانتدار هستیم.

 

وی که اظهاراتش با کف زدن‌ها و تشویق‌های حاضران توأم بود، افزود: رییس‌جمهوری به قول‌های خود به مردم وفادار خواهد ماند و از مردم می‌خواهد که پیوسته در صحنه‌ها حضور داشته باشند. ما در روز انتخابات با هم بودیم و تا آخر یعنی رساندن کشور به سکوهای افتخارات بزرگ و ملی نیز با هم حرکت خواهیم کرد.

 

روحانی با اشاره به دستاوردهای سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: ما ملتی نیستیم که بخواهیم در امور داخلی دیگران مداخله کنیم، سلاح‌های کشتار جمعی بسازیم و یا خواهان عقب‌ماندگی دیگر کشورها باشیم، ما خواهان پیشرفت و صلح و دوستی همه جهانیان هستیم.

 

رییس جمهور افزود: ما در عرصه فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای هم دست بر نمی‌داریم؛ اما در عین حال نمی‌خواهیم هیچ کشوری از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما به ناروا و بخاطر برخی شعارها و تبلیغات نادرست، نگران باشد.

 

روحانی گفت: ما به دنیا دروغ نگفته‌ایم و نخواهیم گفت و ما به عنوان ایران اسلامی به همه دولت‌ها گفته‌ایم که برنامه هسته‌ای ما کاملا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و براین قول‌مان پایبند خواهیم بود چراکه بالاترین سکو برای حرکت در سیاست خارجی اعتماد بین ملت‌ها و دولت‌ها است.

 

رییس جمهور تاکید کرد ما می‌خواهیم روابط سالم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی با همه ملت‌ها و دولت‌ها داشته باشیم. اسلام دین تحمیل نیست و ما نمی‌خواهیم چیزی را بر افکار عمومی جهان تحمیل کنیم، ما عقاید خود را تبیین می‌کنیم اما در امور داخلی دیگران هرگز مداخله نمی‌کنیم.

 

روحانی به اشتراکات فرهنگی کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: ما خواهان ارتباط قوی‌تر با کشورهای همسایه و منطقه هستیم. از ابتدای دولت یازدهم ما دست دوستی و روابط نزدیک‌تر به سمت همه کشورهای منطقه دراز کردیم و این دست‌ها را فشرده‌ایم و آرزومندیم روابط ما با تاجیکستان در همه زمینه‌ها توسعه یابد.

 

رییس‌جمهور اظهار داشت: در جلساتی که با مقامات تاجیکستان داشتیم این اراده را برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها در طرف مقابل احساس کردیم. در زمینه بورسیه‌ها قرار شد ما در رشته‌های متنوع‌تری به دانشجویان تاجیک بورسیه دهیم و آنان نیز شرایط را برای دانشجویان ایرانی در تاجیکستان سهل‌تر کنند.
 

رئیس کمیسیون اصل ۹۰: پرونده ۱۶۰۰ بورسیه مشکل دارد/ پرونده‌ها پیش از مهر تعیین تکلیف می‌شوند

Posted: 11 Sep 2014 11:18 PM PDT

جرس: رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس٬ با بیان اینکه عضویت دو تن از نمایندگان مجلس در کمیته بررسی تعیین مصادیق بورسیه‌ها در وزارت علوم با هدف اعمال جنبه نظارتی قوه مقننه بوده‌ است، گفت: تا قبل از مهرماه تکلیف بورسیه‌ها مشخص خواهد شد تا تکلیف کسانی که مجاز به ادامه تحصیل هستند قبل از مهرماه مشخص شود.

 

به گزارش خانه ملت، محمدعلی پورمختار با یادآوری عضویت دو تن از نمایندگان در کمیته بررسی تعیین مصادیق بورسیه‌ها در وزارت علوم٬ گفت: این انتصاب با نظر مستقیم سرپرست وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری و در راستای جنبه نظارتی قوه مقننه بوده است.

 

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما خودمان برای عضویت در کمیته بررسی پرونده‌های بورسیه‌ها در وزارت علوم نقشی نداشتیم و این انتخاب در راستای نظارت بر اقدامات و تصمیمات این کمیته با نظر مستقیم سرپرست وزارت علوم صورت گرفته است.

 

او با بیان اینکه موضوع بورسیه‌ها و تخلفات آن در کمیسیون اصل نود مجلس مطرح و بررسی شده بود٬ گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت شفاف سازی آن کمیته بررسی تعیین مصادیق بورسیه‌ها در وزارت علوم تشکیل شد که تاکنون نیز 2 جلسه آن با حضور سرپرست وزارت علوم و سایر اعضا برگزار شده است.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری بررسی تخلف بورسیه‌ها در کمیسیون آموزش مجلس٬ گفت: به لحاظ اهمیت موضوع و نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید به درخواست سرپرست وزارت علوم بررسی پرونده بورسیه‌ها در قالب کمیته ای در وزارت علوم آغاز شد که نتایج این کمیته به طور حتم به اطلاع اعضای کمیسیون آموزش مجلس خواهد رسید.

 

پورمختار با بیان اینکه به طور حتم کمیته بررسی تعیین مصادیق بورسیه‌های در وزارت علوم مجموعه نگرانی‌هایی اعضای کمیسیون آموزش مجلس را در بحث بورسیه‌ها مدنظر قرار می‌دهند٬ گفت: نگرانی اعضای کمیسیون آموزش مجلس نگرانی ما نیز بوده و بدون ملاحظه این موضوعات تصمیمی در این کمیته گرفته نخواهد شد.

 

او ادامه داد: به طور حتم اظهارنظرهای کمیسیون آموزش مجلس در تمامی تصمیم‌گیری‌های کمیته بررسی پرونده‌های بورسیه‌ها لحاظ خواهد شد تا کمترین چالش و تنش را شاهد باشیم.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه بررسی بورسیه‌ها تقریبا از سال 86 به بعد در کمیته بررسی پرونده‌های بورسیه‌های وزارت علوم صورت خواهد گرفت٬ گفت: در این کمیته تک تک پرونده‌ها برای شفاف‌سازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

او با تاکید بر اینکه با توجه به آغاز سال تحصیلی این پرونده ها با جدیت در دست بررسی قرار گرفته است٬ گفت: تا قبل از مهرماه تکلیف این پرونده‌ها مشخص خواهد شد تا تکلیف کسانی که مجاز به ادامه تحصیل هستند قبل مهرماه معین شود.

 

پورمختار در پاسخ به این سوال که آیا هر 3 هزار پرونده بورسیه در کمیته تشکیل شده در وزارت علوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: تعداد بورسیه‌ها 3 هزار و 700 مورد است که 2100 مورد آن بدون اشکال بوده و بورسیه هزار و 600 نفر دارای ایراداتی است که پرونده آن‌ها در حال حاضر در کمیته در دست بررسی قرار دارد.

 

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: جلسه بعدی کمیته بررسی پرونده‌های بورسیه‌ها در وزارت علوم روز شنبه (22 شهریور) برگزار می‌شود.


 

داعش «بین ۲۰ تا ۳۱ هزار نیرو» در عراق و سوریه دارد

Posted: 11 Sep 2014 11:18 PM PDT

جرس: تازه‌ترین برآورد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا»، نشان می‌دهد که گروه افراطی داعش بین ۲۰ هزار تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ جنگجو در عراق و سوریه دارد؛ این شمار بیش از برآوردهای پیشین است.

 

 

به گزارش رادیوفردا، پیشتر برآورد شده بود که چیزی در حدود ۱۰ هزار نفر برای این گروه در منطقه می‌جنگد.

 

ریان تراپانی، سخنگوی سازمان «سیا» در بیانیه‌ای که در این مورد ۲۰ شهریور منتشر شده، می‌گوید «با بررسی تمام گزارش‌های اطلاعاتی تهیه شده بین ماه مه و اوت»، آن سازمان، این شمار جدید را تخمین می‌زند.

 

به گفته سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا افزایش این شمار به دنبال «موفقیت‌ها در نبردها از ماه ژوئن، اعلام خلافت، فعالیت‌های بیشتر جنگی و مسائل امنیتی دیگر» رخ داده است.

 

برآورد تازه سازمان «سیا» یک روز پس از سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، که در آن راهکار دولت خود را برای مبارزه با «خلافت اسلامی» اعلام کرد، منتشر می‌شود.

 

اوباما در سخنرانی عصر چهارشنبه خود گفته بود برای اقدام علیه «داعش»  همان‌طور که در عراق، در سوریه نیز تردید نخواهد کرد.

 

به گفته اوباما، این گروه خاورمیانه، از جمله مردم عراق و سوریه را تهدید می‌کند و اگر جلویش گرفته نشود «تهدید فزاینده‌اش به خارج از منطقه، از جمله آمریکا، سرایت می‌کند».

 

طی هفته‌های گذشته و با اجازه رئیس‌جمهوری آمریکا، نیروهای خلافت اسلامی در عراق هدف حملات هوایی ارتش آن کشور قرار گرفته‌اند.

 

اوباما با وجود راهکاری که برای مبارزه با افراطیون اعلام کرده، اما ورود به نبرد زمینی در مناطقی مثل عراق را رد کرده است.

 

همزمان وزیر خارجه ایالات متحده نیز به کشورهای خاورمیانه سفر کرده است تا متحدان منطقه‌ای آمریکا را با ائتلافی بزرگ علیه داعش همراه کند.

 

کشورهای عربی هم‌پیمان آمریکا، روز پنج‌شنبه گفتند که در خصوص «ایفای نقش» در زمینه مبارزه با این گروه به توافق رسیده‌اند. این کشورها متعهد شده‌اند که اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیوستن جنگجویان و تامین مالی «داعش» انجام داده و در اقدام احتمالی نظامی علیه نیروها و مواضع آن مشارکت داشته باشند.
 

 

واکنش چین به طرح اوباما برای مقابله با داعش در سوریه

Posted: 11 Sep 2014 11:03 PM PDT

جرس: چین در واکنش به طرح آمریکا برای مقابله با داعش، اعلام کرد که برای مقابله با ترورسیم باید به قانون جهانی احترام گذاشت.


 

به گزارش ایرنا، 'باراک اوباما' رییس جمهور آمریکا چهارشنبه شب در سخنانی از آمادگی واشنگتن برای حمله هوایی علیه مواضع داعش در سوریه خبر داد.

 

به نوشته روز جمعه روزنامه 'مردم' ارگان حزب حاکم چین، 'خوا چون اینگ' سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به طرح اوباما، گفت: پکن معتقد است در راه مقابله با ترورسیم باید به قانون جهانی، حق حاکمیت، حق استقلال و تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت.

 

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش های مشترک جامعه جهانی هرچه زودتر ثبات و صلح در کشورهای ذیربط محقق شود.

 

آمریکا مدعی است رهبری یک ائتلاف را برای مقابله با تروریسم بر عهده خواهد داشت و با داعش مقابله می کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: اوضاع ناآرام برخی مناطق فرصتی برای اجرای عملیات ضد تروریستی ایجاد می کند و این تعهدات جدید برای امنیت و ثبات جهان بوده و چالش های جدیدی نیز بوجود می آورد.

 

'خوا چون اینگ' گفت: چین برای مقابله با تروریسم با جامعه جهانی همکاری می کند تا صلح و ثبات جهان حفظ شود.

 

پیروزی ارزشمند والیبال ایران برابر آرژانتین

Posted: 11 Sep 2014 11:03 PM PDT

جرس: تیم والیبال ایران در ادامه موفقیت‌های خود در مسابقات قهرمانی جهان درشرایطی به دومین پیروزی‌اش در دور دوم این رقابتها دست پیدا کرد که اینبار شاگردان پیشین خولیو ولاسکو مقابل استاد خود نمایش خیره کننده‌‍ای داشتند و موفق شدند تیم آرژانتین را با نتیجه 3 بر صفر شکست دهند. شاگردان کواچ با تکیه بر این پیروزی به صدر جدول گروه E صعود کردند.


 

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم ملی والیبال ایران امروز پنجشنبه در سالن لوژنیزکای شهر بیدگوژ موفق شد در سه ست پیاپی با نتیجه (25 بر 15، 25 بر 23 ، 25 بر 16) مقابل مردان خولیو ولاسکو به برتری برسد.

 

مردان کشورمان این بازی را با یک دقیقه سکوت به یاد حسین معدنی که چهل روز از مرگ وی می گذرد، آغاز کردند. ایران در ست نخست کار دشواری مقابل آرژانتین نداشت و با اتکا به دفاع روی تور سید محمد موسوی و حملات غفور موفق شد با نتیجه 25 بر 15 از سد آرژانتین بگذرد.

 

آرژانتین در ست دوم با درایت "خولیو ولاسکو" بازی به مراتب بهتری ارائه کرد اما در نهایت نتیجه این ست را 25 بر 23 واگذار کرد.

 

در سه ست سوم اما ایران دوباره بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشت و با نتیجه 25 بر 16 از سد حریف گذشت. ایران روز گذشته در بازی نخست خود در مرحله دوم رقابتها موفق شده بود با نتیجه 3 بر یک از سد استرالیا بگذرد.

 

ایران برای دومین بار بود که در این رقابتها با نتیجه 3 بر صفر از سد حریف خود می گذشت. این تیم در مرحله گروهی رقابتها هم در سه ست پیاپی مقابل پورتوریکو به برتری رسیده بود.

 

تیم ایران با این پیروزی با 11 امتیاز بالاتر از فرانسه 10 امتیازی و لهستان و صربستان 9 امتیازی در صدر گروه E قرار گرفت. البته ایران از این تیم ها یک بازی بیشتر انجام داده است.

 

تیم ایران شنبه و یکشنبه هفته آینده به ترتیب با لهستان و صربستان دیدار خواهد کرد.