جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خاتمی: استراتژی «تعامل» اصلاح‌طلبان به معنی توبه از هویت خود نیست

Posted: 07 Sep 2014 05:19 AM PDT

جرس:سیدمحمد خاتمی تاکید کرد: اصلاح طلبی دارای اصول و هویتی روشن است؛ هویت آن عبارتست از اسلام خواهی-و بخصوص حاکمیت عدالت و اخلاق – وجمهوری خواهی- بخصوص حاکمیت و معتبر بودن رای و رضایت مردم. اصلاح طلبی خود را در درون نظام تعریف می کند و گرچه اهل انتقاد است اما «تعامل» چه با حکومت و چه با جناح های مخالف را نیز مورد توجه قرار می دهد ولی تعامل به معنی توبه و دست برداشتن از هویت خود نیست. اگر احیانا گفته شود که از حق و رای مردم دفاع نشود و اگر ظلمی به مردم، دانشجو، استاد یا هر قشری بشود، سکوت کنید، اگر این پذیرفته شود هویت از بین رفته است.

 

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در دیدار اعضای انجمن «فرهنگ و سیاست» دانشگاه های شیراز و علامه طباطبایی پس از شنیدن پرسش های متعدد و متنوع دانشجویان با محوریت مسایل روز جامعه، استیضاح وزیر علوم، انتخابات و چگونگی تعامل اصلاح طلبان با دولت و مجلس به مهم ترین پرسش ها پاسخ داد و بیان کرد: یکی از مهم ترین رسالت های مجلس، نظارت بر اوضاع و امور است. اگر بناست اشکالی به مجلس گرفته شود، این است که آیا این نظارت در همه دوره ها و نسبت به همه نهادها و تشکیلات انجام شده یا با گرایش های خاص سیاسی نسبت به برخی جریانات اعمال شده است؟ آیا این نظارت بر آنچه در دادگاه ها و مجامع امنیتی، سیاسی، نظامی و دولتی می گذرد، اعمال شده یا فقط متوجه برخی جریانها بوده است؟ البته شاید این اشکال به نحوی به همه دوره های مجلس وارد باشد.


وی توجهات را به تفاوت اینکه مجلس چه گرایشی دارد و اینکه چه حقوقی دارد، جلب کرد و گفت: مجلس وظایفی دارد و کسی نباید جلوی این وظایف را بگیرد؛ البته می توان انتظار داشت که این وظیفه ها در چارچوب خواست و مصالح ملی انجام شود نه خواست گروهی اما بالاخره نظارت، سوال و استیضاح وجود دارد و حق مجلس است.

خاتمی در ادامه با خوشفکر و برجسته خواندن شخصیت فرجی دانا، وزیر پیشین علوم بیان کرد: شهادت می دهم آقای فرجی دانا اهل سیاست و فکر است اما در مقام رییس دستگاه آموزش عالی به هیچ وجه گرایش های سیاسی خاص خود را اعمال نکرده است و پیگیر حق، مصلحت و توقع دانشگاه بوده است و سعی کرده جلوی تحقیرشدگی دانشگاه، دانشجو و دانشگاهیان را بگیرد. تلاش کرده اگر ستمی نسبت به برخی شده، این ستم مرتفع شود و اگر زمینه حضور برای برخی جریان ها به ناحق بسته شده، این زمینه باز شود و اگر خلافی بوده با آن خلاف ها برخورد شود. به هرحال اینک مجلس استیضاح کرده و جناب آقای فرجی دانا از وزارت رفته اند.

وی تاکید کرد: مهم این است که آیا دولت محترم رویکردی ویژه در آموزش عالی و بخش های دیگر دارد و بر اساس آن رویکردها عهد و پیمانی با مردم بسته است؟ مهم این است که دولت این رویکردها را حفظ کند و بر عهد خود با مردم بماند که بحمدالله تاکنون چنین بوده است.

خاتمی با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر اینکه با رفتن یک نفر از دولت رویکردها و سیاست های اصلی تغییر نمی کند، بیان کرد: می توان امیدوار بود که تغییر و تحولات و جابجایی افراد در رویکردها اثر ندارد و روالی که مردم و دانشگاهیان خواسته اند و در حمایت اقشار مختلف و استادان دانشگاه از آقای فرجی دانا نمود یافت، محقق شود. آن حمایت ها نشان داد که خواست و جهت فکری دانشگاه چیست و هر وزیر آموزش عالی بیاید باید آن جهت را ادامه دهد و انشاءالله ادامه خواهد داد.

رییس جمهور پیشین ایران در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات آتی بیان کرد: آنچه ما همیشه خواسته ایم، انتخابات آزاد بوده است؛ چه آزادی قبل از انتخابات، چه در جریان انتخابات و بخصوص اینکه تصمیمی خارج از ضوابط برای مردم گرفته نشود و گرایش های مختلف بتوانند آزادانه در انتخابات شرکت کنند و نتیجه هر چه باشد باید مورد قبول قرار گیرد. این خواست جمهوری اسلامی و مردم است.

خاتمی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حق الناس بودن رای مردم تاکید کرد: باید زمینه ی اعلام و ابراز این حق الناس وجود داشته باشد. اگر مردم در جریان انتخابات ببینند هیچ کس متناسب با گرایش های آنها در صحنه نمانده است، این رای اصلا ابراز نمی شود بنابراین باید بگذاریم مردم با همه گرایش ها بتوانند رایشان را ابراز کنند و این رای خوانده شود و لازم است این تعبیر مهم به شکلی درست اجرایی شود؛ یعنی مردم صاحب رای هستند و این رای، حق الناس است و باید نگهداری شود.

وی با بیان اینکه از تخلف و تقلب سخن نمی گوید، افزود: در نظام جمهوری اسلامی که مدنظر ماست همه گرایش ها باید بتوانند ابراز رای کنند و جریانات باید آزادانه حضور داشته باشند و به بهانه های مختلف حذف نشوند و فقط فرصت فعالیت به برخی جریانات اختصاص نداشته باشد.

خاتمی بیان کرد: باید تلاش شود تا چهره هایی در عرصه بیایند که دارای تخصص و آگاهی هستند اما اصل رای مردم است و امیدوارم یک مجلس معتدل، عقلانی، کارشناس و شجاع که بتواند وظایفش را به خوبی انجام دهد، شکل بگیرد و اینطور تلقی نشود که انقلاب اسلامی در اختیار یک جریان و گروه خاص است و دیگران حق حضور و شرکت ندارند.

رییس جمهور پیشین ایران که در دوره مسوولیتش بیش از هرچیز بر اجرای قانون اساسی تاکید داشت در پاسخ به پرسشی درباره نقایص قانون اساسی و شعار تحول خواهی جریان اصلاحات بیان کرد: شعار اصلاحات و تحول خواهان و افراد عقلانی و معتدل که به اصل جمهوریت و اسلامیت قانون اساسی اعتقاد دارند، این بوده که قانون اساسی بدون تنازل اجرا شود اما اینکه این قانون اساسی کامل است یا نیست و تامین کننده همه مصالح ملی است؟ قابل بحث است. هیچ دستاورد بشری کامل نیست و این قانون اساسی نیز ممکن است ایراداتی داشته باشد اما باید توجه داشت که قانون اساسی ظرف یکبار مصرف نیست که کنار گذاشته شود.

وی با اشاره به کشورهای توسعه یافته و اهمیت وجود قانون اساسی بیان کرد: قوام نظام های جدید که به صورت دولت- ملت (nation-state) مطرح می شوند، بر اساس قانون اساسی است و این یکی از دستاورهای بزرگ بشر است و اختصاص به غرب ندارد. حرکت در چارچوب قانون اساسی مبنای نظم نهایی است.

خاتمی یکی از امتیازات قانون اساسی در دوران کنونی را حق قائل شدن برای مردم و حد قائل شدن برای حکومت خواند و توضیح داد: در تئوری، حکومت های گذشته به هر شکلی که روی کار می آمدند، حدی نداشتند و مردم هم حق نداشتند و فقط تکلیف به اطاعت از حکومت داشتند که این در نظام های جدید تغییر کرده است. اگر بخواهیم مرزی بشری نه غربی و شرقی بین دنیای قدیم و جدید بگذاریم، این است که بشر در سیر کمال اجتماعی و تاریخی به این نتیجه رسیده که حکومت های مستبد و خودکامه و تمامیت خواه در شان جامعه انسانی نیست.

وی شکل گرفتن حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و پذیرش آن را حاصل سیرکمالی جامعه بشری خواند و گفت: بشر به این نتیجه مبارک رسیده است که انسان از آن جهت که انسان است -نه بر اساس جنسیت و نژاد و حتی دین و آیین خاص - دارای حق است و مهم ترین حق، حق حاکمیت بر سرنوشت است. البته این موارد را از متن دین نیز می توان استنباط کرد ولی آنچه در تاریخ تحقق یافته است، با رویکرد اساسی دین و آموزش های پیامبر اکرم و سایر اولیای دین متفاوت بوده است.

خاتمی در ادامه به آموزه های دین اسلام درباره حق انسان اشاره کرد و افزود: به صراحت قرآن، خداوند انسان را مختار آفریده نه مجبور و اگر انسان اختیار دارد، مهم ترین اختیار این است که درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرد و خوشبختانه این حق حاکمیت بر سرنوشت خویش در اصل 56 قانون اساسی ایران ذکر شده است و هیچکس نباید این حق را از انسان سلب کند.

رییس جمهور پیشین ایران با بیان اینکه یکی از مهم ترین محورهای قانون اساسی شکل گیری ضابطه نظم اجتماعی بر اساس صاحب حق بودن انسان و دارای حد بودن حکومت است، بیان کرد: موجودیت حکومت بر پایه رضایت و رای مردم است و قدرت واقعی از آن مردم است یعنی اساس قدرت امری است منتشر در میان مردم و قدرت متمرکز (دولت) نماینده مردم است البته دولت و ملت، حقوق و تکالیف متقابل هم دارند.
خاتمی با تاکید بر حق نظارت مردم بر حکومت و تعبیر امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه «مقدس نیست امتی که مظلوم در برابر ظالم نتواند بدون لکنت زبان بیان حق کند»، افزود: مظلوم باید بتواند بایستد، اعتراض کند و به لکنت زبان نیفتد و با صراحت سخن بگوید نه اینکه به دلیل اعتراض و انتقاد تحت فشار قرار گیرد.

وی در ادامه به ضرورت تعیین حد حکومت ها و حق ملت ها و ضمانت اجرای آنها در قانون اساسی تاکید کرد و یادآور شد: ممکن است ما به این نتیجه برسیم که در تعیین این حد و حق و ضمانت اجرایی آن ایراد و خللی وجود دارد اما این قانون اساسی به شکل دموکراتیک به رای و تایید مردم رسیده است و البته در خود قانون اساسی پیش بینی شده که قابل تغییر و ترمیم است.

خاتمی با بیان اینکه همه باید به قانون اساسی تن بدهند، گفت: شاید در طول زمان مردم به این نتیجه برسند که می توان تغییری در قانون ایجاد کرد اما نباید این را به بوالهوسی واگذار کرد.

وی رمز و راز ماندگاری جامعه را پایبندی به قانون اساسی دانست و با طرح این پرسش که مردم در انقلاب اسلامی چه خواسته ای داشتند؟ بیان کرد: ملت ایران خواستار جمهوری اسلامی بوده و هستند و آنچه مهم است تن دادن به لوازم جمهوری اسلامی است. اصلاح طلبان از جمهوری اسلامی به عنوان خواست تاریخی ملت ایران و حکومتی که متناسب با فرهنگ، سابقه تاریخی کشور و گرایش های موجود در جامعه است دفاع می کنند.
خاتمی جمهوری را متکی بر خواست و اراده مردم معرفی کرد و افزود: تعبیر امام از «جمهوری به همان معنایی که در دنیاست» یعنی پذیرش حق مردم و پذیرش نظارت مردم بر حکومت. این نظارت نه تنها حق بلکه وظیفه مردم است و در آن انتقاد، بحث و گفت وگو، سوال و بازخواست وجود دارد و مردم این حق را دارند که با رای خود حکومت ها را جابجا کنند.

رییس جمهور پیشین ایران در توضیح اسلامیت جمهوری اسلامی با اشاره به دیدگاه هایی که فقط خواهان اجرایی شدن برخی ظواهر دینی هستند و به زندگی، معیشت، حقوق و آبروی مردم توجهی ندارند، این دیدگاه را درست ندانست و یادآور شد: این طور نیست که حکومت متضمن منافع و مصالح مردم نباشد و در برابر فقر و فساد جامعه مسوولیتی نداشته باشد.

وی با طرح این پرسش که آیا باید لوازم جمهوریت را کنار گذاشت تا به اسلامیت رسید؟ این تفکیک را نادرست خواند و یادآور شد از چنین نگاهی داعش و طالبان تولید می شود. جمهوری دستاورد تکامل عملی و علمی بشر در تاریخ است و بشر رنج ها کشیده تا به این نتیجه رسیده که حکومت های مردم سالار متناسب ترین حکومت با کرامت، رشد، مصالح و حقوق انسان است.

خاتمی با مهم خواندن محتوای مردم سالاری و تفاوت نگاه ملت ها به محتوای مردم سالاری گفت که غرب با نگاه لیبرالیستی و تحت شرایط تاریخی خود خواهان محتوای لیبرالی است و ما مسلمانان خواهان محتوای اسلامی هستیم.
وی در ادامه با اشاره به تاکید پیامبر (ص) بر برپایی عدل و قسط در جامعه، ملاک، معیار، نظم و سامان اجتماعی در دیدگاه پیامبر را عدالت خواند و افزود: پیامبر (ص) به برپایی عدل از سوی مردم تاکید دارد نه اینکه پیامبران می آیند که به زور قسط و داد را به جامعه بدهند و منظور از قسط و داد هم عبارت از آن بینش های تنگ و تاریک برخی جریانات نیست. پیامبر بر نقش مردم در به پا کردن قسط تاکید دارند.

خاتمی با بیان اینکه قسط آن است که عقل و عرف بشری بتواند به ملاک های کلی آن برسد گفت: ملاک نظم اجتماعی در بینش دینی قسط و عدل است؛ یعنی عدل میان زن و مرد و بخش های مختلف و همه افراد جامعه. عدل این است که فقر و فساد در جامعه نباشد و زمینه بهره گیری از علم برای همه فراهم باشد و هرکس در این نظام است، حقوقی دارد. مصداق های عدل در قرآن و روایات، بسیار اشاره شده است.

رییس جمهور پیشین ایران در ادامه شرط حکومت اسلامی را پیاده کردن و اجرای عدل در متن جامعه توسط خود مردم با رسیدن به آگاهی و رشد خواند و گفت: اگر جامعه ناعادلانه شد، هر عنوان و ظاهری داشته باشد آن جامعه، جامعه اسلامی نیست.

وی، اخلاق را دومین مبحث مهم جامعه اسلامی معرفی کرد و با اشاره به رسالت پیامبر برای تکامل اخلاق تصریح کرد که طبق آموزه های اصیل دینی در هر جامعه اسلامی باید عدل و اخلاق حاکم باشد و باید جوامع را با این ملاک سنجید. اگر در جامعه ای عدل نباشد و کسانی در فقر به سر ببرند و کسانی دیگر شکم باره باشند و اگر حق مظلوم پایمال شود، این جامعه و جمهوری اگر همه ظواهر اسلامی را هم داشته باشد اما جامعه و جمهوری اسلامی نیست.

خاتمی تاکید کرد که یکی از خواسته های ملت رشید ایران در انقلاب اسلامی علاوه بر دستیابی به امتیازات دموکراسی و آزادی و حق تعیین سرنوشت، انتخابات آزاد و ...، از بین بردن بی عدالتی در عرصه ملی و بین المللی بود.
وی این پرسش را در برابر دنیای غرب گذاشت که دموکراسی در عرصه بین المللی چه جایگاهی دارد و چگونه است که اسراییل که با غصب سرزمین های دیگری ایجاد شده و هر روز در حال سرکوب است و حدود 300 کلاهک هسته ای دارد مورد حمایت است اما آن مظلومانی که می خواهند در خانه خود بمانند، تروریست معرفی می شوند؛ این بی عدالتی نیست؟ آیا نظام های دموکرات دنیا که در عرصه داخلی دستاورد داشته اند توانسته اند این دستاوردها را در عرصه بین المللی پیاده کنند.

خاتمی در ادامه به بداخلاقی های موجود در عرصه سیاست اشاره کرد و توضیح داد: در بینش های قدیم مبنای سیاست، فضیلت بود و از دوره ماکیاولی مبنای سیاست، قدرت تعریف شد یعنی حفظ و بسط قدرت ملاک سیاست می شود و دین و اخلاق با این ملاک سنجیده می شود. با این تعریف اگر رفتار غیر اخلاقی و تحقیر انسان موجب حفظ قدرت شود، مجاز است و البته می گوید حاکم باید ریا کند و خود را با فضیلت نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه روح سیاست در دوران جدید سودمداری و آن هم سود مادی و حفظ قدرت است بیان کرد: قدرت های بزرگ بر اساس منافع خود تصمیم می گیرند و با صراحت می گویند منافع ما با منافع اسراییل گره خورده است بنابراین از ستم های او هم حمایت می کنند و روزی دیگر می گویند مصالح ما با اتمی شدن ایران سازگار نیست پس مخالفت می کنیم اما با اتمی شدن اسراییل سازگار است.

خاتمی، حفظ قدرت را ملاک رفتار امروز حکومت ها در عرصه داخلی و بین المللی عنوان کرد و افزود: به لحاظ نظری امروز دنیا به این نتیجه رسیده که انتقاد کردن حق انسان هاست در حالی که امیرالمومنین می گوید انتقاد وظیفه شماست و اگر بخواهیم مبنای واقعی اسلام را پیاده کنیم در واقع ما یک گام از دنیا جلوتریم.

او با اشاره به قرائت های مختلف از دین اسلام به برخی جریانات افراطی متحجر خشن در منطقه که به نام اسلام، زنان را می فروشند و با اره، سر می برند و نامش را جهاد اسلامی می گذارند، اشاره کرد و توجهات را به رفتار پیامبر (ص) پس از فتح مکه و بخشش عمومی جلب کرد و یادآور شد که پیامبر به گروه های تندروی آن روز که قصد انتقام داشتند، فرمود امروز، روز مهربانیست و اسلام واقعی را در همین رفتار پیامبر باید جستجو کرد.

خاتمی تاکید کرد: ما جمهوری اسلامی و اجرای احکام اسلامی را می خواهیم و معتقدیم احکام اسلامی با اجتهاد نو می توانند متحول شوند و طبق دیدگاه های امام (ره) متناسب با زمان و مکان باشند.

رییس بنیاد گفت وگوی تمدن ها در ادامه محتوای جمهوری اسلامی از نگاه اصلاحات را حاکم بودن عدالت و اخلاق در جامعه عنوان کرد و افزود: باید از رای، حق، برخورداری و آزادی مردم دفاع کرد.

وی در بخشی از سخنانش پایه های اصلی استقرار یک مردمسالاری و جمهوریت را بسط پایگاه های مدنی خواند و بر ضرورت ساماندهی این نهادها تاکید کرد و گفت: ما در مقام استقرار نظام مردم سالاری هستیم و حکومت وظیفه دارد این گروه ها و تشکل های غیردولتی را تقویت، هدایت و حمایت کند.

خاتمی با بیان اینکه نباید از نگرانی و بیم برخی تلفات به دلیل باز شدن فضا جلوی اصل آزادی و فعالیت ها را گرفت یادآور شد: حکومت باید حوصله داشته باشد و برافروخته نشود.

وی با اشاره به رشد جریان اصلاح طلب و نبودن دیدگاه های افراط گرایانه در بین اصلاح طلبان و برعکس وجود افراط در جریان مقابل بیان کرد: خوشبختانه معدلی از اصلاح طلبان و اصولگرایان به یک نوع بلوغ فکری، رشد و اعتدال رسیده اند و این لازمه سیر جامعه در مسیر رشد است و جامعه یک شبه دموکرات نمی شود.

رییس بنیاد باران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه ایران به سوی پیاده کردن ملاک های مردم سالاری حرکت کند اظهار کرد: اولین کار این است که حکومت، خود تحمل کند تا تحمل جامعه را بالا ببرد. از دید اصلاح طلبان، انقلاب ما اسلامی است اما اسلامی که ما می شناسیم تمام مردم اعم از مسلمان و غیرمسلمان را شهروند این کشور می داند. عدالت و اخلاق در جامعه و ملاک های جمهوریت در آن جایگاه واحد دارد.

خاتمی در پاسخ به برخی پرسش های دانشجویان درباره عملکرد دولت بیان کرد: آقای روحانی در مقام اعلام موضع یک گام از رویکردهایش عقب نیامده و دفاع کرده اند و با اینکه در تعامل با قوای دیگر احترام آنها را حفظ می کنند اما در عمل بر روی مواضع خود ایستاده اند.

وی دولت روحانی را در برخی بخش ها به ویژه اقتصاد و سیاست خارجی موفق خواند و گفت: برخی جریانات اینها را قبول ندارند و نمی خواهند تحمل کنند و امکانات دارند و فعالیت می کنند اما آقای روحانی نیز ایستاده اند و امیدواریم در مذاکرات خارجی هم به نتیجه مطلوب برسند.

رییس جمهور پیشین ایران افزود: ما معتقد بودیم باید فضای امنیتی به فضای سیاسی تبدیل شود و زندانی سیاسی نداشته باشیم و سخت گیری ها و حصرها برداشته شود اما برخی جریاناتی هستند که حیات خود را در تداوم این فضای امنیتی می بینند و آقای روحانی هم نمی توانند واقعیت ها را یک شبه عوض کنند.

وی با یادآوری این نکته که رییس جمهور یک روشنفکر نیست که فقط اظهارنظر کند و باید در عمل اقدام کند افزود: اگر ما ببینیم این دولت راه خود را گم نکرده است و نسبت به روال خود تعهد دارد باید حمایت کنیم و سعی کنیم موفق باشد و مشکلاتش را درک کنیم.

خاتمی در مجموع دولت روحانی را دولت موفقی خواند و با بیان اینکه عقبگردی در مواضع روحانی نمی بیند تاکید کرد: البته مشکلاتی وجود دارد و در عملکرد همه دولت ها این مشکلات وجود دارد و نمی توان انتظار داشت که دولت بی عیب باشد.

او این نکته را یادآور شد که ما در انتخابات شرکت نکردیم که دوستان ما روی کار بیایند بلکه نظر ما این بود که روال ها و رویکردهای نادرست اصلاح شود و بحمدالله دولت و رییس جمهوری داریم که رویکرد خوبی دارد.

خاتمی در پاسخ به پرسشی درباره پایگاه مردمی اصلاح طلبان و نظارت بر نهادهای کنترلی بیان کرد: ما توسعه خواه و تحول خواهیم و می گوییم مبنای کشور و همه اختیارات و امکانات کشور برای یک گروه و جریان نباشد و البته نمی گوییم جریانات مخالف ما و حتی تندروی ها نباشند ولی در جای خود باشند نه صاحب کشور.

وی به اشتباه اصلاح طلبان در انتخابات 84 و جبران آن با عقلانیت اصلاحات در انتخابات 92 اشاره کرد و گفت: ما در انتخابات 92 دیدیم که روح مردم به جریان اصلاحات علاقه دارد و اگر ما متحد باشیم، مردم انتخاب می کنند بنابراین باید اتحاد خود را حفظ کنیم و ملاک را عقلانیت قرار دهیم و باید همگرایی عقلانی داشته باشیم.

خاتمی بر ستم هایی که طی سال های گذشته بر جریان اصلاح طلبی رفته است، اشاره کرد و گفت: استراتژی ما تعامل است؛ تعامل با حاکمیت و حتی جریان های مخالف با حفظ هویت. گوشزد من به دوستانی است که با رویکرد تعاملی ایراد و اعتراض دارند؛ این تعامل به معنی توبه از هویت خود نیست. هویت ما اسلام خواهی –بخصوص حاکمیت عدالت و اخلاق در جامعه -و جمهوری خواهی –یعنی حاکمیت رای و رضایت مردم در جامعه- است و اگر گفته شود که شرط فعالیت این است که از حق و رای مردم دفاع نکنید و اگر ظلمی به دانشجو و مردم و استادی رفت، سکوت کنید و این پذیرفته شود، دیگر این هویت از بین می رود. تعامل با حفظ هویت را باید مبنای عمل قرار دهیم و امیدوار به رشد جامعه باشیم.

وی در پایان با تاکید بر کمک به دولت و البته نقد دولت با همه نیروهایی که مخالف ویرانگری هستند بیان کرد: معتقدم در جایی که حتی تیشه به ریشه دولت زده می شود چه رسد به اصلاحات، حتی نقد هم باید با احتیاط انجام شود.
در این دیدار که در فضایی غیررسمی و دوستانه با دانشجویان برگزار شد، خاتمی با دستمریزاد به فعالیت های اجتماعی انجمن سیاست و فرهنگ، از آنها دعوت کرد تا با حفظ عقلانیت و برگزاری سمینارها و نشست های مختلف، پرسش های خود را بسط دهند و پاسخ های مختلف دولتی ها، غیردولتی ها و متفکران را دریافت کنند و نتیجه را به جامعه منعکس کنند؛ چون نمی شود از یک نفر سوال کرد و همه جوابها را گرفت.

ظریف: آماده مذاکره درباره حقوق‌بشر هستیم

Posted: 07 Sep 2014 03:30 AM PDT

جرس: وزیر خارجه ایران گفت: در زمینه افراطی‌گری نیاز به حرکت بین‌المللی داریم و از همه کشورها در این خصوص خواستار ارائه راه‌حل جدی هستیم.

 

 

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، ظهر یک‌شنبه در یک نشست خبری مشترک با مارتین لیدگارد، وزیر امور خارجه دانمارک که در مجتمع کو‌ه‌سر مشهد برگزار شد، طی کنفرانس خبری با خبرنگاران، گفت: از این‌که پس از 10 سال وزیر امور خارجه دانمارک به ایران سفر کرده بسیار خوشحالیم.

 

او با بیان این که ایران روابط هشتاد ساله با دانمارک دارد، تصریح کرد: این روابط در زمینه‌های مختلف وجود دارد و ما امروز در خصوص مسائل منطقه و خطر افراطی‌گری با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان، افغانستان و نحوه گسترش روابط دوجانبه ایران و دانمارک را از دیگر محورهای گفت‌و‌گویش با همتای دانمارکی‌اش برشمرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که سیاست دولت تدبیر و امید در دیپلماسی سیاستی همه‌جانبه و معطوف به تمام نقاط جهان است، خاطرنشان کرد: گرچه ما در دیپلماسی معطوف به یک منطقه نیستیم اما همیشه همسایگان ما دارای اولویت بوده‌اند.

 

ظریف ادامه داد: اولویت روابط ایران در منطقه شامل آسیای میانه و قفقاز است که دارای تاریخ و فرهنگ مشترک با ایران هستند و در حال حاضر هم با مشکل تندروی و افراط دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

او با اشاره به اجلاس شانگهای افزود: افغانستان و افراطی‌گری یکی از معضلات مهم این اجلاس به شمار می‌آید.

 

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا شما از حملات آمریکا علیه داعش حمایت می‌کنید؟ گفت: ما در زمینه افراطی‌گری نیاز به حرکت بین‌المللی داریم و از همه کشورها در این خصوص خواستار ارائه راه‌حل جدی هستیم تا بتوانیم این مشکل را ریشه‌کن کنیم. برای نابودی داعش صرفا" نیاز به ابزار نظامی نداریم.

 

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان نیز تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که با سران کشورهای گروه 1+5 داشتیم تلاش ما این بود که از طریق گفت‌وگو موضوع هسته‌ای را حل کنیم و همه دنیای شاهد این واقعیت بود که ایران به دنبال حل مسأله است. امکان ایجاد فضای امنیتی وجود ندارد و ما کماکان به دنبال رسیدن به راه‌حلی جامع هستیم.

 

ظریف به فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی داعش و جبهه النصره اشاره کرد و افزود: فکر می‌کنم که تمام کشورهای دنیا متوجه این موضوع شده باشند که چنین گروهک‌هایی به دنبال دموکراسی نیستند. اما در مورد سوریه دیدگاه ما با سایر دوستان‌مان متفاوت است. ما با وزیر امور خارجه دانمارک امروز در این زمینه صحبت کردیم.

 

خبرنگاری دانمارکی از وزیر امور خارجه سوال کرد برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آیت‌الله خامنه‌ای اجازه همکاری با آمریکا در مقابله با داعش را صادر کرده‌اند، آیا شما این مسأله را تأیید می‌کنید؟ که ظریف در پاسخ گفت: آن گزارش‌ها دقیق نیست و دفتر مقام معظم رهبری و وزارت امور خارجه چنین گزارش‌هایی را رد کرده‌اند.

 

او در رابطه با مذاکرات ایران و دانمارک درباره حقوق بشر نیز گفت: ما آمادگی هر گونه گفت‌وگوی صریح و باز را در این زمینه با طرف مقابل خود داریم. در انتخابات ریاست جمهوری 73 درصد از مردم ایران شرکت کردند که از میان 6 نامزد انتخاباتی به معتدل‌ترین آن‌ها رأی دادند. ما در رابطه با حقوق بشر آماده مذاکره هستیم.

روحانی: انسان از تقلب برای گرفتن بورسیه دانشگاه شاخ در می‌آورد

Posted: 07 Sep 2014 03:03 AM PDT

انتقاد شدید روحانی از فساد در حوزه علمی کشور
 جرس: رییس‌جمهور با اعلام این‌که این دولت از تهدید نمی‌ترسد، گفت: این‌که فردی بخواهد با تقلب استاد بچه‌های مردم شود و بخواهد با تقلب معلم کشور شود و شاگردانی را تربیت کند که آنها در آینده می‌خواهند کشور را نجات دهند جای حیرت دارد آن هم در شرایطی که با تحریم اقتصادی و مبارزه با استکبار جهانی روبرو هستیم و شعارهای بلندی مطرح می‌شود. این‌که بخواهد تقلب اتفاق بیفتد و بعد از آن عده‌ای نامه‌های سرگشاده بنویسند جای شگفتی دارد.

 

 

برخی فسادهای حوزه علمی شگفت‌آور است

 

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جمع نخبگان استان خراسان رضوی با اشاره به این‌که دانشگاه ما از لحاظ کمیت توسعه بسیار خوبی پیدا کرده است، افزود: به لحاظ تعداد مقالات در منطقه جایگاه خوبی داریم، اما باید بدانیم برای چه مقاله می‌نویسیم و آیا هدف‌مان از نوشتن مقاله بالا رفتن رتبه خودمان است؟

 

وی با بیان این‌که نوشتن مقاله نوعی توافق علمی است و در آن تردیدی نیست، گفت: باید حواسمان باشد مقاله نوشتن، ‌امتیاز گرفتن و گرید علمی هدف ما نشود، چون اگر چنین باشد به جایی نمی‌رسیم.

 

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به این‌که در حوزه علمی به برخی فسادها بر خورده‌ایم که شگفت‌آور است، افزود: در گذشته در برخورد با موضوعاتی می‌گفتند انسان شاخ در می‌آورد و امروز متوجه می‌شوند که انسان از مشاهده برخی امور آنقدر به مغزش فشار می‌آید که گویی می‌خواهد شاخ در بیاورد؛ چرا که گاهی شاهدیم برای گرفتن بورسیه تقلب می‌شود.

 

روحانی با اشاره به طبیعی بودن وجود رانت در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی بر این نکته که البته آن هم بد است، تاکید کردو گفت: اما این‌که فردی بخواهد با تقلب استاد بچه‌های مردم شود و بخواهد با تقلب معلم کشور شود و شاگردانی را تربیت کند که آنها در آینده می‌خواهند کشور را نجات دهند جای حیرت دارد آن هم در شرایطی که با تحریم اقتصادی و مبارزه با استکبار جهانی روبرو هستیم و شعارهای بلندی مطرح می‌شود. این‌که بخواهد تقلب اتفاق بیفتد و بعد از آن عده‌ای نامه‌های سرگشاده بنویسند جای شگفتی دارد.

 

وی با تاکید بر این‌که این دولت از هیچ تهدیدی نمی‌ترسد، گفت: این دولت هر آنچه در راه مبارزه با فساد و توسعه مملکت نیاز باشد انجام می‌دهد و از هیچ قدرتی نخواهد ترسید.

 

مشکل فساد تنها با شعار و ایجاد یک دادگاه حل نمی‌شود

 

رییس‌جمهور در ادامه گفت: ممکن است این سوال پیش آید که چرا نمی‌ترسید؟ دیگران خیلی چیزها دارند که می‌توانند شما را تهدید کنند و چرخ دولت شما را از گردش بیندازند. حال من می‌خواهم به شما بگویم این‌چنین نخواهد شد و تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار این سرزمین با دولت و در کنار این دولت هستند، این دولت موفق خواهد بود.

 

روحانی افزود: اگر زمانی باشد که مردم در کنار این دولت نباشند آن قدرت‌ها هم نباشند ما موفق نخواهیم بود. موفقیت ما در سایه حمایت مردم و حضور و تلاش مردم و البته لطف پروردگار و عنایت حق که اصل و همه چیز است به دست می‌آید.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در روزهای اولی که من انتخاب شدم به من گفتند تصور خام است که شما فکر کنید ظرف چهار سال می‌توانید کاری کنید. آنچنان برای شما چاه کنده‌اند که شما از این چاه به آن چاه می‌افتید و به جاده نخواهد رسید در حالیکه من به آنها این را گفتم اگرچه مشکلات زیاد است، اما باید امید ما بر تمام مشکلات فائق بیاید.

 

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این‌که اگر دست به دست هم دهیم و وحدت و اتحاد و یکپارچگی همراه با جهاد و تلاش باشد کارها را به پیش خواهیم برد، افزود: جهاد همان کار پیگیرِ پرتلاش بی‌وفقه است و آنچنان باید تلاش کرد که حق و حد تلاش است. هم مدیریت ما و هم کار ما درس خواندن، درس دادن و هم تحقیق کردن ما باید جهادی باشد.

 

رییس‌جمهور با بیان این‌که در تمام مراحل ما باید با تلاش پیگیر و با جهاد و کوشش کارها را به پیش ببریم تا به مقصد و مقصود برسیم، اظهار کرد: برای این کار و حل معضلات این مملکت حتی در موضوع مبارزه با فساد به نتیجه برشد من کلیدی جز تحقیق، علم، دانش و فناوری نمی‌بینم. دانشمندان و دانشگاهیان و اهل نبوغ ما به ما طرح دهند؛ چرا که فساد تنها با شعار و ایجاد یک دادگاه حل نمی‌شود.

 

وی در ادامه با تاکید بر این‌که مبارزه با فساد به طرح علمی نیاز دارد و شما برگزیدگان و نخبگان باید در این زمینه طراحی‌های لازم را داشته باشید، گفت: باید از فساد پیشگیری کنیم و راهش هم این است که شما اهل نظر و اندیشه راه‌حل ارائه دهید.

 

روحانی افزود: من اگر بخواهم برای جواز یک ساختمان، کارخانه و یا ورود یک کالا در اداره‌ای به یک نفر مراجعه کنم این خیلی بهتر است تا این‌که من با 30 نفر مواجه شوم. با یک نفر روبرو شدن فسادش کمتر از روبرو شدن با 30 نفر است. خدای ناکرده اگر بخواهم رشوه هم دهم یک بار رشوه می‌دهم نه 30 بار.

 

وی گفت: البته ما باید کاری کنیم که در کل فساد نباشد، اما این موضوع راه علمی دارید و شما باید با طرح علمی بگویید که چگونه رابطه مراجعه‌کننده با کارگزار کمتر و کوتاه‌تر شود. در این راستا خیلی از کارها می‌تواند با پست و به صورت الکترونیک انجام شود و دولت الکترونیکی یکی از راه‌های علمی مبارزه با فساد است.

 

رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر مشکل ما آب، محیط زیست، سیاست خارجی، حقوق ملی و رودخانه مرزی است علم حقوق و سیاست و اقتصاد همه باید به کمک ما بیایند و شما باید کاری کنید که ما بتوانیم این مشکلات را حل و فصل کنیم.

 

با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود

 

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جمع نخبگان خراسان رضوی با بیان این‌که وظیفه نخبگان حل معضلات جامعه مثل عبور از رکود و بازگرداندن رفاه، نشاط و امید به جامعه و تعالی اخلاق است، اظهار کرد: با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود. ارتقاء فرهنگ به عهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتید است. آیا راه ایجاد عفاف ون است؟ خود بانوان که از فرهیختگان جامعه هستند راه استقرار عفاف و حجاب را بلد نیستند؟ اینها روش و تحقیق می‌خواهد.

 

وی همچنین افزود: ما نباید اگر کاری را انجام دادیم و از آن نتیجه‌ای نگرفتیم آن را دوباره تکرار کنیم، بلکه بایدآن را اصلاح کنیم و راه علمی برای ارتقاء اخلاق و نشاط پیدا کنیم. عده‌ای می‌گویند باید دختر و پسر را جدا کنیم. در اول انقلاب فردی می‌گفت که باید برای این‌که زن و مرد در کنار هم در پیاده‌رو راه نروند در آنجا دیوار بکشیم. پس ما گفتیم که این دیوار کوتاه باشد تا بتوانیم افراد را پیدا کنیم.

 

روحانی خاطرنشان کرد: عده‌ای در اول انقلاب به دنبال ایجاد دیوار در کلاس‌ها برای جدایی دخترها و پسرها بودند که امام (ره) وقتی متوجه این مسأله شد بسیار عصبانی شد. به نظر من این بحث‌ها سخیف کردن دین اسلام است. دین ما دین مشکلات و سختی‌ها نیست و این‌همه پیچیدگی ندارد. ما باید راه‌حل درست و علمی پیدا کنیم. همه حجاب و عفاف را دوست دارند، زیرا حجاب موجب استحکام خانواده‌ها می‌شود. قرآن نیز فلسفه حجاب را تأمین امنیت می‌داند و این راه تأمین امنیت باید به وسیله عالمان و فرهیختگان پیدا شود.

 

وی در ادامه با بیان این‌که ما باید ابتدا معروف را در جامعه ایجاد کنیم بعد آن را امر کنیم، خاطرنشان کرد: ما باید برای مردم معروف را توضیح و شرح دهیم. در عصر ما راهی جز اقناع وجود ندارد، ما باید نسل جوان را اقناع کنیم، ولی ما دیوار و فیلتر را یاد گرفته‌ایم و فکر می‌کنیم با این دو مشکلات حل می‌شود.

 

رئیس جمهور با بیان این‌که برای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی دولت نیاز به کمک فرهیختگان و اساتید دارد، افزود: ما مریض را با دیوار، ون و فیلتر درمان نمی‌کنیم، بلکه مریض را به متخصص می‌سپاریم پس اگر سلامت راه علمی دارد فرهنگ، اقتصاد و مقابله با فساد نیز راه علمی دارد.

 

روحانی در پایان با تأکید بر این‌که در نوشتن مقاله باید به دنبال راه‌حل باشیم، گفت: علمی که هم تن و هم جسم و هم روان را پرنشاط می‌کند جامعه را اصلاح خواهد کرد و باعث توسعه می‌شود.

استعلام وزارت اطلاعات، دلیل اصلی تاخیر در اعلام نتایج پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد

Posted: 07 Sep 2014 02:39 AM PDT

آیا دانشجویان باز هم ستاره دار می‌شوند؟
جرس: یک منبع آگاه علت تاخیر در اعلام نتایج پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد را به طول انجامیدن استعلام وزارت اطلاعات از وضعیت داوطلبان مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری اعلام کرد و گفت: به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده در جریان استیضاح وزیر علوم امسال این استعلام با دقت بیشتری صورت گرفته است.

 

به گزارش جرس، از اولین سال دولت احمدی‌نژاد به این سو، همواره صلاحیت عمومی عده‌ای از داوطلبان تحصیلات تکمیلی به رغم شایستگی علمی براساس گزارش‌های نهادهای امنیتی و به صورت ویژه وزارت اطلاعات، رد می‌شد و این دانشجویان از تحصیل محروم می‌شدند.

 

هر چند همواره وجود دانشجویان ستاره‌دار از طرف دولت احمدی‌نژاد تکذیب می‌شد اما اعتراض عده‌ای از دانشجویان محروم از تحصیل به بازداشت و زندانی‌ شدنشان برای زمانی طولی منجر شد. از میان این دانشجویان ضیا نبوی همچنان زندانی است.

 

این منبع آگاه در گفت‌وگو با ایلنا در مورد علت تاخیر در اعلام نتایج پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد گفت: براساس مصوبه سال ۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ وضعیت داوطلبان مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری باید از سوی وزارت اطلاعات استعلام شود.

 

وی افزود: امسال این استعلام به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده در جریان استیضاح وزیر علوم به طول انجامید تا دقت در استعلام‌ها به اندازه کافی باشد و مشکلی پیش نیاید که البته تعداد بالای متقاضیان نیز در این امر موثر بوده است.
 

در خبر دیگری که ایلنا منتشر کرده،معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفته است که از فردا بعداز ظهر نتایج پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد اعلام خواهد شد.

 

مجتبی علوی فاضل خبر داده است: بعد از ظهر روز دوشنبه 17 شهریور نتایج پذیرفته شدگان بدون آزمون کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، سه شنبه 18 شهریور نتایج آزمون دکتری، چهارشنبه 19 شهریور نتایج کنکور کار شناسی ارشد و روز پنجشنبه 20 شهریور نتایج آزمون سراسری اعلام خواهد شد.

 

وی در مورد علت تاخیر در اعلام این نتایج مدعی شد: یکی از دلایل، تاخیر در ارسال اطلاعات از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بسیج در مورد سهمیه ها بوده است که البته بخشی از آن به دلیل حجم زیاد داوطلبان رخ داده است. علت دیگر این تاخیر تصویب رشته محل های جدید در اثر تجمیع واحدها وشعب علوم تحقیقات است که موجب انتخاب رشته های جدید شده است.

 

 

بورسیه‌های دولت قبل حداقل ۷۲۹ میلیارد تومان تخلف مالی داشت

Posted: 07 Sep 2014 01:58 AM PDT

جرس: یک نماینده‌ی مجلس خبر داد که  تخلف‌ مالی صورت‌گرفته در دولت احمدی‌نژاد برای اعزام دانشجو به خارج از کشور رقمی در حدود ۷۲۹ میلیارد تومان است.

 

به نوشته روزنامه‌ی شرق، چاپ تهران، «حامد قادرمرزی»، نایب‌رییس «فراکسیون دانشگاهیان» گفت: «اعزام ۷۲۹ دانشجو مطابق قوانین و آیین‌نامه‌ها نبوده و حتی گاهی مسوولان با تغییر قوانین در لوای آیین‌نامه‌های لحظه‌ای، نسبت به بورس‌کردن برخی دانشجویان اقدام کرده که برآیند هزینه مالی همه این‌ها، عددی نزدیک به یک‌چهارم فساد مالی صورت گرفته در پرونده فساد سه‌هزارمیلیاردتومانی است.»

 

رضا فرجی‌دانا در روز استیضاح با ارائه آمار و اطلاعات، از هزینه‌های تقریبی اعزام دانشجو به خارج از کشور خبر داد. بر این اساس، هزینه‌های برآوردشده برای هر دانشجوی بورسیه دکترا، رقمی در حدود ۶۰۰ میلیون تا یک‌میلیاردتومان برآورد شده است.

 

پرسش مهمی که قادرمرزی پیش روی نمایندگان مجلس نهم و مسوولان قرار می‌دهد، این است که آیا در کنار ضرورت استیضاح فرجی‌دانا و محروم‌کردن دانشگاه از این شخصیت برجسته فرهنگی و علمی، کسی سراغ این ماجرا رفته که دلیل بورس شدن ۳۵ درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی چه بوده؟ و چه ضرورتی داشته تا افرادی برای ادامه تحصیل در رشته‌هایی مانند «نهج‌البلاغه»، «فقه» و «حدیث»، «معارف اسلامی»، «تاریخ انقلاب» و «ادبیات فارسی»، راهی فرنگ شوند؟ آیا اصولاً دانشگاهی در جهان وجود دارد که برای نمونه دکترای «نهج‌البلاغه» تدریس کند و ما بی‌اطلاع باشیم؟

 

حالا قادرمرزی تاکید دارد که دامنه فساد مالی صورت‌گرفته بیش از ۷۲۹ میلیارد است چراکه این بورسیه‌ها هرکدام صندلی دانشجویان نخبه‌ای را اشغال کرده‌اند که بعد از تضییع حق صورت گرفته، روانه دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی شده‌اند، همان دانشگاه‌هایی که حالا برخی نمایندگان مجلس از مهاجرت سرسام‌آور به آن‌ها احساس نگرانی کرده‌اند.
 

“رخشان بنی‌اعتماد” جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز را برد

Posted: 07 Sep 2014 01:58 AM PDT

جرس: هیأت داوران هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد را برنده جایزه بهترین فیلمنامه‌ اعلام کرد. جایزه شیر طلایی نیز به روی اندرسون برای فیلم «کبوتری بر روی شاخه به هستی فکر میکند» رسید.

 

 

به گزارش فرارو، مراسم اهدای جوایز هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز در «سالا گرانده» در ونیز برگزار شد. اجرای این مراسم را لوییزا رانیِر، بازیگر ایتالیایی به عهده داشت.


جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم ونیز به خاطر فیلم «قصه‌ها» به رخشان بنی‌اعتماد و فرید مصطفوی رسید.
 

 

 

آندری کونچالوفسکی به خاطر فیلم «شب‌های سفید پستچی» جایزه بهترین کارگردانی را به دست آورد.

 

جوایز دیگر بخش اصلی ونیز در یک نگاه:

 

جایزه ویژه هیأت داوران «سیواس» (Sivas) کان مژده‌چی
بهترین بازیگر مرد «دل‌های گرسنه» آدام درایور
بهترین بازیگر زن «دل‌های گرسنه» آلبا رورهواچر
بهترین بازیگر جوان آخرین ضربه چکش» رومن پل
جایزه بزرگ هیأت داوران «ظاهر سکوت» جاشوا اوپنهایمر



در بخش «افق‌ها»ی جشنواره فیلم ونیز که معادل «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن است و از اهمیت بالایی برخوردار است، فیلم «دادگاه» ساخته چایتانیا تاماهانه از هندوستان به عنوان بهترین فیلم شناخته شد.

 

ناجی ابو نوار برای کارگردانی فیلم «ذیب» جایزه بهترین کارگردانی بخش «افق‌ها» را از آن خود کرد.

 

جایزه بهترین بازیگر مرد بخش «افق‌ها» به امیر حاجی‌حافظ ‌بیگوویچ رسید به خاطر بازی در فیلم «قوانین این‌ها هستند» ساخته اوگنین سِویلیچیچ محصول مشترک کرواسی، فرنسه، صربستان و مقدونیه.
 


جایزه ویژه هیأت داوران بخش «افق‌ها» هم به فیلم بلوسکونه، یک داستان سیسیلی به کارگردانی فرانکو مارِسکو از ایتالیا تعلق گرفت.

 

انتقاد انجمن حمایت از کودکان در مورد حکم ناظم آزارگر

Posted: 06 Sep 2014 11:59 PM PDT

جرس: عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان با انتقاد از حکم صادر شده برای ناظم آزارگر یکی از مدارس شهرک غرب پایتخت که با رای دادگاه تنها به دو سال محرومیت از فعالیت فرهنگی، آموزشی و ورزشی، دو سال تبعید و 100 ضربه شلاق محکوم شده، بر ارائه آموزش صحیح به دانش آموزان در این حوزه تاکید کرد.  

 

عزیزپناه در گفت‌وگو با ایسنا، از قوه قضاییه خواست در رابطه با چنین پرونده‌هایی که سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی می‌شود، همراه حکم، بیانیه‌ای درباره چگونگی صدور حکم منتشر کند.

 

وی با اشاره به حساسیت فعالان حقوق کودک، والدین و جامعه ایرانی در رابطه با این پرونده گفت: در مورد نحوه صدور حکم باید توضیحاتی داده می‌شد.

 

این عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان با طرح این سوال که آیا این ناظم آزارگر بعد از دو سال انفصال از خدمت مجددا به چرخه آموزش و پرورش بازمی‌گردد؟ گفت: چندی پیش در دیدار با وزیر دادگستری از وی درخواست کردیم بانک اطلاعاتی از مجرمان به خصوص در رابطه با آزارگران کودک با رویکرد توجه ویژه به آزارگران جنسی ایجاد شود تا در نظام استعلام وارد شده و افراد نتوانند محل خدمت خود را به مکانی دیگر تغییر دهند.

 

عزیزپناه با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان شاکی پرونده وارد شده است، گفت: آیا مسوولان آموزش و پرورش برای کمک به کودکان این مدرسه فکری کرده‌اند؟ به خصوص کودکان آسیب دیده‌ای که از نظر شرایط روحی در شرایط شکننده‌ای قرار دارند و نیاز به مشاوره داشته و این در حالیست که گرانی حق مشاوره‌ها و عدم امکان دسترسی به این مشاوره‌ها ممکن است مشکلاتی را فراهم کند و جای سوال است که آیا آموزش و پرورش در این زمینه به تکلیف خود عمل می‌کند یا نه؟

 

وی با بیان اینکه خواهان صدور حکم سنگین برای این آزارگر نیستیم گفت: با این حال در چنین پرونده‌ای جای سوال است که چرا دو سال انفصال از خدمت برای این ناظم در نظر گرفته شده است؟

 

این عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و لزوم آموزش درست و مناسب به کودکان و دانش‌آموزان گفت: مصرانه از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهیم به پنهان‌کاری در موضوعاتی همچون اینکه کودکان نباید از امورات مربوط به جنسیت، آزار جنسی و نقاط حساس بدن خود آگاه شوند، پایان دهند؛ هرچند که در برخی مناطق و مدارس، بروشورهایی در سطح کم و نارسا توزیع شده است.

 

عزیزپناه با بیان اینکه افزایش تعداد و حجم کودک‌آزاری بدین معناست که وزارت آموزش و پرورش متوجه شود سیاست‌هایش کارآمد نیست، گفت: متاسفانه برخی از خانواده‌ها نیز با نشانه‌های کودک‌آزاری جنسی همچون بی‌خوابی، شب ادراری و پرخاشگری آشنا نیستند و کودکان نیز آموزش صیانت از نفس و جسم را فرا نگرفته‌اند و جای خالی این آموزش احساس می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نارسا بودن برخی آموزش‌ها به افراد در این زمینه گفت: شاید برخی از قانون سال 81 مبنی بر گزارش‌دهی اینگونه موارد اطلاعی ندارند و باید آموزش‌های لازم در این مورد به دانش‌آموز، والدین و کارکنان مدارس ارائه شود. 

 

پیشمرگه‌های کرد ارتفاعات مشرف به موصل را از داعش پس گرفتند

Posted: 06 Sep 2014 11:59 PM PDT

 جرس: پیشمرگه‌های کرد توانسته‌اند کنترل ارتفاعات مشرف به شرق موصل را در شمال عراق از نیروهای داعش پس بگیرند.  

 

هر گروهی که این ارتفاعات را در دست بگیرد، می‌تواند دامنه آن را هم تحت کنترل داشته باشد.

 

شبه‌نظامیان داعش از حدود یک ماه پیش کنترل این منطقه را در دست داشتند و از آن زمان تاکنون، پیشمرگه‌های کرد به‌تدریج در حال پیشروی برای پس گرفتن آن بوده‌اند.

 

در این عملیات، آمریکا با حمله هوایی به مواضع داعش، به عنوان نیروی پشتیبان شبه‌نظامیان کرد عمل کرد.

 

جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی در منطقه به نقل از پیشمرگه‌های کرد می‌گوید که حمله‌های هوایی آمریکا تاثیر قابل توجهی در پیشروی آنها داشته است.

 

 در جریان درگیری‌ها برای در اختیار گرفتن کنترل این منطقه بیش از ۳۰ نفر از نیروهای داعش کشته شده‌اند.

 

با این حال، داعش  همچنان کنترل شهر موصل را در دست دارد. بیشتر ساکنان موصل از مسلمانان سنی هستند و نیروهای کرد گفته‌اند که قصد ندارند برای پس گرفتن شهر وارد عمل شوند.

 

پیشمرگه‌های کرد نزدیک به یک هفته پیش کلیک توانستند با حمایت حملات هوایی آمریکا، کنترل تاسیسات نفتی در نزدیکی موصل را هم از دست گروه دولت اسلامی خارج کنند. 

 

صندوق بین‌المللی پول: نرخ بیکاری در ایران به ۱۴.۰۱ درصد می‌رسد

Posted: 06 Sep 2014 11:44 PM PDT

 جرس: صندوق بین المللی پول با پیش بینی افزایش نرخ بیکاری ایران به ۱۴.۰۱ درصد در سال جاری اعلام کرد این کشور که سال گذشته در رده بندی بیکاری جهان رتبه ۲۱ را بدست آورده بود در سال جاری شانزدهمین کشور گرفتار بیکاری شناخته می‌شود.  

 

به گزارش ایلنا، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است وضعیت اشتغال ایران طی 2 سال آینده رو به بدتر شدن داشته باشد و در سال 2015 نرخ بیکاری ایران به 14.65 درصد برسد.

 

این نهاد بین المللی نرخ بیکاری ایران در سال 2013 را 12.93 درصد اعلام کرده و این رقم را برای سال جاری میلادی 14.01 درصد پیش بینی کرده است.

 

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول ایران در رده بندی اقتصادهای جهان از نظر نرخ بالای بیکاری رتبه 16 را در سال جاری به خود اختصاص خواهد داد. بر این اساس تنها 15 کشور در این سال نرخ بیکاری بیشتری از ایران خواهند داشت.

 

این در حالی است که در سال 2013 رتبه بیکاری ایران 21 اعلام شده بود که نشان دهنده عبور 5 کشور از ایران در رده بندی بیکاری امسال است.

 

این گزارش پیش بینی کرده است مقدونیه بالاترین نرخ بیکاری را در سال 2014 داشته باشد. نرخ بیکاری این کشور که در سال 2013 بالغ بر 30 درصد اعلام شده بود انتظار می رود طی امسال به 28.9 درصد کاهش یابد.

 

یونان و اسپانیا به ترتیب دومین و سومین نرخ بالای بیکاری در جهان را طی امسال به خود اختصاص خواهند داد. نرخ بیکاری یونان در این سال 26.2 درصد و این رقم برای اسپانیا 25.5 درصد پیش بینی شده است.

 

بوسنی، آفریقای جنوبی، صربستان، قبرس، ارمنستان، کرواسی، تونس، پرتغال، ولز، باربادوس، باهاماس، و جامائیکا قبل از ایران و به ترتیب در رتبه های چهارم تا پانزدهم از این نظر قرار گرفته اند.

 

نرخ بیکاری ایتالیا در سال جاری12.4 درصد، ترکیه 10.1 درصد، فرانسه 11 درصد، انگلیس 6.9 درصد، آمریکا 6.3 درصد، آلمان 5.2 درصد، چین 4.1 درصد، کره جنوبی 3.12 درصد، و کویت 2.07 درصد پیش بینی شده است. 

 

نجفی: آرامش گورستانی دانشگاه ها به نفع کشور نیست

Posted: 06 Sep 2014 11:44 PM PDT

جرس: سـرپرست وزارت علوم درباره زمان اعلام گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم گفت: ان‌شاءا... خودم گزینه پیشنهادی خواهم بود.    

 

به گزارش آرمان، دکتر محمدعلی نجفی درباره کارگروه بررسی بورسیه‌های تحصیلی گفت: اعضای این کارگروه انتخاب شدند و ان‌شاءا... دوشنبه اولین جلسه را با اعضا برگزار خواهیم کرد. از آنجا که روابط و شرایط را باید با اعضا مورد بحث قرار دهیم، اسامی اعضا روز دوشنبه یا سه‌شنبه پس از عضویت قطعی آنها اعلام خواهد شد.

 

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا استعفای دکتر توفیقی در راستای توافق‌های انجام شده با مجلس بوده است، گفت: خیر من هیچ توافقی با هیچ فرد یا ارگانی انجام نداده‌ام و دکتر توفیقی در وهله اول می‌خواستند برای استفاده از فرصت مطالعاتی که یک سالش به خاطر مسئولیت‌هایی که برعهده داشتند و به تأخیر افتاده اقدام کنند.

 

در همین راستا احتیاج داشتند تا چند ماهی وقت آزادتری داشته باشند. وی با بیان اینکه دکتر توفیقی به‌عنوان یک صاحب‌نظر در مسائل دانشگاهی آمادگی کامل خود را برای هر نوع کمک اعلام کردند، گفت: ایشان اظهار کردند که در بیرون از وزارتخانه هم می‌توانند در موارد لازم به وزارت علوم کمک کنند. لذا تقاضا داشتند به‌عنوان مشاور سمت رسمی نداشته باشند اما به‌عنوان صاحبنظر در مسائل دانشگاهی اعلام آمادگی کردند که هر گونه کمک به وزارت علوم انجام دهند.

 

نجفی در پاسخ به این سوال که آیا در آینده شاهد تغییرات در معاونت‌های وزارتخانه خواهیم بود، گفت: همه چیز ممکن است. اگر لازم باشد چه در سمت‌های ستادی و چه در سمت‌های دانشگاهی تغییرات باید انجام شود. کار وزارت علوم کار حساسی است و درجهت بهبود کار هر تغییری که لازم باشد اعمال می‌شود.

 

نجفی: از آگاه شدن دانشجویان نترسیم


سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم، گفت:‌ نباید فکر کنیم هر چه تحکم و استبداد در دانشگاه‌ها بیشتر باشد و دانشجو از احقاق حق خود بترسد دانشگاه آرامش پیدا می‌کند. این آرامش گورستانی در درازمدت به نفع کشور نیست. ما باید به حقوق دانشجو احترام بگذاریم و نگذاریم توسط هر کسی پایمال شود.


به گزارش ایسنا، محمد علی نجفی در نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این همایش تأثیر مثبتی در برنامه های پیش روی دانشگاه ‌ها در سال جدید داشته باشند گفت: معاون دانشجویی بودن یک‌ کار بسیار مهمی است و ظریفترین کار دانشگاه بر عهده این بخش است زیرا بخش مهمی از آرامش و نشاط به عملکرد معاونین دانشجویی برمی‌گردد و نیز متنوع ترین کار نیز در دانشگاه مربوط به این حوزه است.

 

او با بیان اینکه معاونین دانشجویی باید با یک هنرمندی پیچیدگی و ظرافت‌های خاص این حوزه را مدیریت کنند گفت: از آنجایی که دانشجویان روحیه پرسشگر و معترضی دارند و پرسش‌های دانشجویان صرفا شامل مسائل دانشگاهی نمی‌شود و تمام مسائل کشور را در بر می‌گیرد، معاونین دانشجویی باید اطلاعات بالایی از وضعیت کشور داشته باشند.

 

نجفی با ذکر مثالی ادامه داد: به طور مثال اگر در حوزه اقتصاد اختلاسی صورت می گیرد یا مسائلی در مورد دادن یا ندادن یارانه توسط دولت در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، دانشجویان با معاونت های دانشجویی سوالات خود را مطرح می‌کنند. البته لازم نیست تمام پرسش‌ها را به‌شخصه معاونین دانشجویی پاسخ دهند اما این معاونت باید توان بالایی داشته باشد تا دانشجویان را قانع کند.
به اعتقاد نجفی ، شرط اول موفقیت در معاونت دانشجویی علاقمندی به دانشجویان است، معاونین دانشجویی باید به جوانان علاقمند باشند و این علاقه را تقویت کنند و تحت تأثیر برخی برخوردها و ناپختگی‌هایی که از سوی دانشجویان بروز پیدا می‌کند قرار نگیرند و همدل با دانشجویان باشند.

 

او با اشاره به اینکه رعایت حقوق دانشجویان یکی از نکات مهمی است که معاونان دانشجویی باید به آن توجه ویژه داشته باشند، گفت: این مسئله باید در معاونت دانشجویی جا بیفتد که دانشجویان از حقوق زیادی برخوردار هستند. بخشی از این حقوق به فراخور وظایف شرعی ما به عنوان اولیای تربیتی تعریف می‌شود و بخشی دیگر مربوط به حقوق مدنی و شهروندی دانشجویان است.

 

سرپرست وزارت علوم با تأکید بر اینکه نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم، گفت:‌هرچه آگاهی دانشجویان نسبت به حقوق خودشان بیشتر باشد امور بهتر پیش می‌رود. نباید فکر کنیم هر چه تحکم و استبداد در دانشگاه‌ها بیشتر باشد و دانشجو از احقاق حق خود بترسد دانشگاه آرامش پیدا می‌کند. این آرامش گورستانی در دراز مدت به نفع کشور نیست. ما باید به حقوق دانشجو احترام بگذاریم و نگذاریم توسط هر کسی پایمال شود.

 

نجفی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق مهم رعایت حقوق دانشجویان کمیته های انضباطی است گفت: گاهی ممکن است افراد تحت تأثیر برخی اغراض و عصبانیت ها قرار بگیرند اما معاون دانشجویی باید بر احکام صادر شده نظارت داشته باشد و این احکام با سن و سال جوان امروز و شرایط جامعه سازگار باشند.

 

او با تأکید بر اینکه کمیته انضباطی در اصل یک کمیته تربیتی است، گفت: این کمیته تشکیل شده تا دانشجویان را تربیت کند و اگر برخوردی صورت می گیرد فقط باید در جهت تربیت و رشد دانشجویان باشد.

 

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه سیاست وزارت علوم این است که همه جریان های سالم نظام باید در قالب تشکل‌های دانشجویی فعالیت کنند گفت: اگر جریانی سالم است و در درون نظام تعریف می‌شود باید راه رشد آن را فراهم کنیم و فرصت برابری ایجاد کنیم.

 

او گفت: ممکن است معاون دانشجویی تفکراتش به یک جریان سیاسی خاص نزدیک باشد اما این مسئله نباید مانع آن شود که فرصت برابری برای همه به شکل عادلانه ایجاد کند.

 

نجفی با بیان اینکه یکی از سیاست های وزارت علوم جذب مشارکت حداکثری در فعالیت های دانشجویی است گفت: در گام اول باید یک اطمینان خاطری ایجاد کنیم تا افراد در قالب تشکل ها و انجمن های مختلف فعالیت کنند. چرا که در گذشته اینگونه بود که برخی دانشجویان در مقطعی تشویق به فعالیت های دانشجویی شدند اما همان فعالیت های قانونی با تغییر رئیس دانشگاه یا دولت ، گرفتاری هایی را برای دانشجویان به وجود آورد و باعث شد دانشجویان به خاطر فعالیت های قانونی خودشان دچار محرومیت های تحصیلی شود.

 

نجفی با اشاره به اینکه امنیت و آرامش دانشگاه ها با مشارکت حداکثری ایجاد می‌شود گفت:‌ دانشجویان به فراخور علاقه شان باید در دانشگاه فعالیت کنند تا هم هیجانات اضافی دانشجویان تخلیه شود و هم از این فرصت برای سازندگی استفاده کنیم.

 

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه یکی از موارد مهم تشویق به فعالیت در شورای صنفی است، گفت: بگذاریم دانشجویان دور یکدیگر جمع شوند و نظراتشان را مطرح کنند شاید برخی از نظرات آنها عملیاتی نباشد اما باید شنیده شود و آن بخشی که عملیاتی است محقق شود.

 

نجفی با اشاره به اینکه در کنار تمام فعالیت های دانشگاهی فعالیت های قرآنی باید مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد گفت: در سالهای اخیر فعالیت‌های خوبی در این زمینه شکل گرفته اما باید یک حساب خاص برای فعالیت های قرآنی ایجاد کنیم.

 

او با اشاره به بحث سلامت دانشجویان اظهار کرد: در سالهای اخیر اقدامات خوبی همچون کارنامه سلامت انجام شده اما مهمتر از کارنامه سلامت جسمی ، سلامت روحی روانی دانشجویان است. در همین راستا باید دفاتر مشاوره در دانشگاه ها تقویت شوند.

 

سرپرست وزارت علوم با اشاره به مسائل سیاسی در دانشگاه گفت: گمان نمی کنم کسی درباره سیاسی بودن دانشگاه و فعالیت های سیاسی دانشجویان تردیدی داشته باشد. مقام معظم رهبری بارها بر این مسئله تأکید داشته اند و افراد را از اینکه دانشجویان غیرسیاسی باشند نهی می‌کنند. حتی ایشان در جلسه ای نقل به مضمون فرمودند: خدا لعنت کند کسی را که دانشجو را غیر سیاسی بخواهد.

 

نجفی با بیان اینکه دانشگاه نباید سیاست زده شود، گفت: گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه نباید منویات خود را در دانشگاه اجرا کنند باید از دانشگاه تنش زدایی شود. سیاست زدگی خوب نیست اما سیاسی بودن خوب است.

 

او با اشاره به اینکه متن اصلی دانشگاه علم،‌ آموزش و پژوهش است، گفت: مسائل سیاسی باید درحاشیه قرار گیرند.

 

او با اشاره به مخالفت‌های برخی جریان‌های سیاسی با دولت و وزارت علوم گفت: برخی جریانات و رقبای سیاسی با دولت و وزارت علوم مخالف هستند. به گونه ای که در این یک سال اخیر به اندازه چهار سال دولت گذشته با این دولت مخالفت شده است.

 

او گفت: نکته حائز اهمیت این است که مسئولیت شرعی، ملی و اخلاقی حکم می‌کند که در مخالفت، مصالح ملی و جانب اخلاق رعایت شود اگر مخالف من، در ظاهر دشمن سیاسی من عملی به نفع مصالح کشور انجام داد من حداقل کاری که می توانم بکنم این است در مقابل آن سکوت کنم و آن را تخریب نکنم.

 

نجفی با تأکید بر اینکه نباید فریب آن را بخوریم که این مخالفت ها را به متن اصلی دانشگاه ببرند گفت: سیاست اصلی وزارت علوم این است که در حداقل ممکن برخورد کند و پاسخ سیاسی ندهد چرا که معتقدیم زمین سیاسی در جای دیگری است.

 

نجفی در پایان گفت: این مسئولیت امانت جمهوری اسلامی است و نباید اجازه دهیم از آن سوءاستفاده کنند. از معاونین دانشجویی می‌خواهم که علاوه بر آگاهی سیاسی و رعایت حقوق دانشجویان اجازه ندهند دانشگاه تحت الشعاع این فعالیت ها قرار گیرد.