جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سومین روز تحصن مربیان پیش‌دبستانی؛ زندگی با ۲۴۳ هزار تومان

Posted: 09 Sep 2014 04:05 AM PDT

جرس: سه روز از تجمع مربیان پیش دبستانی مقابل نهاد‌های دولتی می‌گذرد. دیروز یکی از مربیان پیش دبستانی گفته بود ، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در جمع معترضان حاضر شده و آنان را تلویحا تهدید کرده است که دیگر مقابل مجلس و نهاد ریاست جمهوری تجمع نکنند.

 

خبرگزاری ایلنا در گفتگو با شماری از آنان تلاش کرده است زوایای پنهانی از تاثیر بلاتکلیفی در استخدام بر زندگی‌های‌شان  که با عث این تجمع‌ها شده را نمایش دهد.

 

بنا بر این گزارش، حداقل ۳۰ هزار مربی پیش دبستانی در سراسر کشور از نیمه اول دهه ۸۰ به صورت آزاد برای وزارت آموزش و پرورش کار می‌کنند که علی رغم وعده‌های داده شده تاکنون استخدام نشده‌اند.

 

مربیان پیش‌دبستانی در بهترین حالت ۱۵ روز در ماه بیمه می‌شوند و کمتر از نصف پایه حقوق قانونی را دریافت می‌کنند.

 

مربیان معترض می‌گویند بسیاری از همکارانشان به دلیل مشخص نبودن سرانجام استخدام‌ در وزارت آموزش و پرورش ازدواج نکرده‌ یا بچه دار نشده‌اند و بسیاری دیگر به دلیل نداشتن امنیت شغلی و اخبار ضد و نقیضی که از استخدام خود می‌شنوند، دچار افسردگی شده‌اند.

 

آنان در عین حال تاکید کرده‌اند با ۱۵ روز بیمه در هر ماه هرگز بازنشسته نخواهند شد و حقوق‌شان جوابگوی حداقل‌های زندگی‌ هم نیست.

 

زندگی با بیمه نصفه و حقوق ۲۴۳ هزار تومانی

 

یکی از مربیان پیش دبستانی ساکن در استان مرکزی که ۳۴ سال سن دارد و به عنوان نیروی آزاد برای وزارت آموزش و پرورش کار می‌کند، گفت: سال ۸۳ که به آموزش و پرورش وارد شدم، ۳۵ نفر شاگرد داشتم، ۳۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتم و ۱۵ روز در ماه بیمه می‌شدم. هر سالی هم که می‌گذشت، ۱۰ یا ۱۵ هزار تومان به حقوقم اضافه می‌شد، مثلا سال ۸۴، ۴۵ هزار تومان می‌گرفتم تا امسال که ۲۴۳ هزار تومان حقوق می‌گیرم.

 

او افزود: خیلی از مربیان پیش دبستانی سرپرست خانواده هستند و این در حالی است که از دریافت حقوق و بیمه در تابستان‌ها نیز محروم مانده‌اند.

 

این مربی در عین حال تاکید کرد: حق عیدی مربیان پیش دبستانی به انصاف مدیر مدرسه بستگی دارد که دلش بخواهد آن را پرداخت کند یا نه.

 

این مربی پیش دبستانی در ادامه تصریح کرد: مربیان پیش دبستانی سختی‌هایی که معلمان دیگر می‌کشند را تحمل می‌کنند، با این تفاوت که از حقوق عادلانه محروم مانده‌اند وخستگی کار به تن‌شان می‌ماند.

 

او که ۴ سال پیش ازدواج کرده است و یک دختر دارد، گفت: خیلی از همکاران من ازدواج نکرده‌اند تا در وزارت آموزش و پرورش استخدام شوند. خود من برای بچه دوم به همسرم گفتم بچه دار نشویم تا استخدام شوم و از نظر اقتصادی در شرایط بهتری قرار بگیریم، اما گذر زمان امید ما را ناامید کرده است.

 

او افرود: بسیاری از مربیان پیش دبستانی به دلیل اخبار ضد و نقیضی که از استخدام خود می‌شنوند، افسردگی گرفته‌اند. یک روز می‌گویند استخدام می‌شوید یک روز می‌گویند نه. این تناقض گویی‌ها بر روح و روان ما اثر گذاشته است. خود من از قرص‌های آرام بخش استفاده می‌کنم.

 

در همین رابطه، یکی دیگر از مربیان پیش دبستانی که از سال ۸۱ در منطقه کهریزک تهران شاغل است به خبرنگار ایلنا گفت: در سال‌های اول با آنکه از نظر مالی در شرایط بسیار نامطلوبی قرار داشتیم اما حداقل به ما احترام می‌گذاشتند، ولی با بی‌احترامی مسولان وزارت آموزش و پرورش در دو سال گذشته به مربیان پیش دبستانی، مدیران و مسئولان مدارس نیز احترام ما را نگه نمی‌دارند.

 

او ادامه داد: وقتی بالایی‌ها با ما اینگونه رفتار می‌کنند از پایینی‌ها چه انتظاری می‌رود. یک روز بخاطر بی‌احترامی‌هایی که به من شد، گریه کردم تا جایی که شاگردانم می‌گفتند ما آقای مدیر را دوست نداریم چون خانم ما را اذیت کرده است.

 

یکی دیگر از مربیان پیش دبستانی که در یکی از روستاهای محروم از توابع شهرستان فومن واقع در استان گیلان شاغل است، گفت: مربیان پیش دبستانی در استان گیلان یک روز هم بیمه نبوده‌اند. از سال ۸۵ که به عنوان نیروی آزاد در وزارت آموزش و پرورش شاغل شدم، برای استخدام وعده واهی می‌دادند. ابتدای هر سال برای ما کلاس‌های ضمن خدمت برگزار می‌کردند، اوراق آموزشی پرمحتوا می‌دادند و دوره‌های طرح درس می‌گذاشتند.

 

او تاکید کرد: اول به من گفتند برای استخدام به ۵ سال سابقه کار نیاز داری، اما بعد‌تر گفتند باید رشته تحصیلی‌ات نیز مرتبط باشد. حالا که هر دوی این شرایط را دارم، بازی جدیدی در آورده‌اند.

 

او گفت: سال ۸۵ ازدواج کردم و ۳۳ سال سن دارم اما هنوز مادر نشده‌ام. ترسیدم. گفتم اگر مادر شوم از شغلم ۶ یا ۷ ماه دور می‌مانم. استرس دارم که آیا می‌توانم شغلم را حفظ کنم یا نه، بنابراین منتظر ماندم تا استخدام شوم. همین هم باعث شده است خانواده همسرم برای بچه دار شدن به ما فشار بیاورند و زندگیمان تحت تاثیر قرار بگیرد.

 

یکی دیگر از مربیان پیش دبستانی که ۳۱ سال سن دارد و در استان قزوین شاغل است، گفت: با آنکه ۷ سال سابقه کار دارم اما سابقه بیمه‌ام به ۳ سال هم نمی‌رسد. هنگامی که برای تمدید دفترچه بیمه‌ام به اداره بیمه مراجعه می‌کنم، با تعجب به من می‌گویند چند سال می‌خواهی کار کنی تا بازنشسته شوی؟

 

او افزود: همکارهایی دارم که متاهل‌اند و بچه دارند اما حقوقی که می‌گیرند هزینه رفت و آمد و مهد کودک بچه‌های‌شان هم نمی‌شود.

 

او در ادامه گفت: در رشته فیزیک دانشگاه الزهرا (واقع در تهران) - مقطع ارشد - قبول شده‌ام اما سند و مدرکی در اختیار ندارم که نشان دهد در آموزش و پرورش استان قزوین کار می‌کنم و با آن از دانشگاه الزهرا به قزوین انتقالی بگیرم.

 

او تصریح کرد: هنگامی که به اداره آموزش و پرورش استان مراجعه کردم و گفتم به من نامه‌ای بدهید که نشان دهد در بخش غیر دولتی آموزش و پرورش استان مشغول به کارم، به من گفته شد «چنین نامه‌ای را صادر نمی‌کنیم، مگر شما استخدام آموزش و پرورش هستید؟». می‌ترسند بعدا برایشان دردسر شود نامه ای بدهند که نشان دهد ۷ سال در این وزارتخانه کار کرده‌ام.

 

او در پایان گفت: جوانی بهترین دوره زندگیست که بنای عمر افراد با کار و پس انداز ساخته می‌شود، ولی بخاطر بی‌برنامگی مسئولان ما نتوانسته‌ایم ذره‌ای برای آینده‌مان برنامه ریزی کنیم.
 

دراویش زندانی “وصیت‌نامه” نوشتند

Posted: 09 Sep 2014 03:35 AM PDT

  جرس: دراویش گنابادی محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز که در اعتصاب غذا به سر می‌برند متن کوتاهی به عنوان "وصیت‌نامه" منتشر کردند.

 

 

به گزارش پایگاه خبری مجذوبان نور، نزدیک به دروایش گنابادی، در این وصیت‌نامه که "خطاب به دراویش طریقت گنابادی و آزادمردان جهان" نوشته شده است، از آن‌ها خواسته شده: "خون‌خواهی ما را تا محاکمه کامل ماموران و آمران این شکنجه‌ها ادامه دهند."

 

این دراویش که اینک در اعتصاب غذا به سر می‌برند پیش‌تر اعلام کرده بودند تا آزادی کامل جامعه درویشان از زندان نگاه امنیتی و پاسخ گویی صریح مسئولان کشور به سال‌ها نقض حقوق دراویش به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

 

متن این وصیت نامه‌ی کوتاه که با «خداحافظ» به پایان رسیده به شرح زیر است.


هو
۱۲۱


برادران طریقت نعمت اللهی گنابادی
آزادمردان جهان

دشمنان دین و قانون در لباس دین و قانون به دشمنی با جان انسان مشغول شده‌اند و ما را زجرکش می‌کنند. ما از این اعتصاب غذا نمی‌میریم بلکه کشته می‌شویم و از آنجا که به اسلام واقعی که همانا دم جان‌بخش مسیحایی است اعتقاد داریم، به شهادت تاریخ تا ابد زنده‌ایم.

خـــرم آن روز کز این منزل ویــــران بروم راحت جان طلبـــم و از پی جانان بروم
گر چه دانم که به جایی نبرد راه، غریب مــن به بوی سر آن زلف پریشان بروم

به عنوان وصیت از همه آزادمردان جهان و به خصوص برادران نعمت‌اللهی گنابادی تقاضا می‌کنیم که خون‌خواهی ما را تا محاکمه کامل ماموران و آمران این شکنجه‌ها ادامه دهند. خداحافظ.

حمیدرضا مرادی سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفی دانشجو، مصطفی عبدی و کسری نوری.

وکیل غنچه قوامی: موکلم ۷۰ روز است که در انفرادی است

Posted: 09 Sep 2014 03:35 AM PDT

جرس: سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله ایرانی- انگلیسی که از روز ۹ تیرماه تا کنون در انفرادی زندان اوین به سر می برد، گفت: «امیدوارم بر اساس صحبت های انجام شده تا چند روز آینده خانم قوامی با قرار وثیقه آزاد شود.»

 

 

علیزاده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت از اتهام موکلش بی اطلاع است. در حال حاضر او ۷۰ روز است که در انفرادی به سر می برد و هر ماه بازداشت موقتش تمدید می شود.

 

غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله با ملیت ایرانی – انگلیسی، فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه سواس لندن است که اسفند ماه سال ۱۳۹۲ پس از پایان تحصیلش به ایران بازگشت. او در روز سی ام خرداد ماه برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی در میان جمعی دیگر از بانوان حضور یافته بود، در همان روز به همراه تعدادی دیگری از بانوانی که خواستار حضور به داخل ورزشگاه برای دیدن مسابقه بودند دستگیر شد. با این حال او نیز به همراه بقیه زنان در همان روز با اخذ تعهد و توقیف وسایل شخصیش از بازداشتگاه وزرا آزاد شد.

 

غنچه قوامی وقتی صبح روز ۹ تیرماه برای پس گرفتن لوازم شخصیش به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرد بدون توضیح بازداشت شد. او از آن زمان تا کنون در یکی از سلول های انفرادی زندان اوین به سر می برد. به گزارش وب سایت کلمه، ماموران پس از دستگیری مجدد خانم قوامی و انتقال او به زندان اوین به منزلش رفته و آنجا را نیز تفتیش کرده اند.

 

آقای علیزاده طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا توانسته موکلش را ملاقات کند یا تماسی با او داشته باشد گفت: «متاسفانه اجازه ملاقات یا تماس با موکلم را هنوز نیافته ام و چون ایشان هنوز در مرحله بازجویی است و کیفرخواست صادر نشده دقیقا نمی دانم اتهامش چیست.»

 

آقای علیزاده با اظهار امیدواری از آزادی این دختر جوان گفت: «امیدوارم بر اساس صحبت هایی که شده تا چند روز آینده خانم قوامی با قرار وثیقه آزاد شود. من خوش بینم.»

 

بر اساس این گزارش، غنچه قوامی تا کنون چند مرتبه با خانواده اش تماس تلفنی و یک بار نیز ملاقات حضوری داشته است. مسولان قضایی بارها در طول این مدت به خانواده این زندانی قول آزادی او را با قرار وثیقه داده اند با این حال او ۷۰ روز است که در انفرادی زندان اوین به سر می برد و هر ماه بازداشت موقتش تمدید می شود.
 

واکنش تند ایران به نشست یک گروه تجزیه‌طلب در باکو

Posted: 09 Sep 2014 02:52 AM PDT

جرس: سفارت ایران در باکو با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن نشست گروهک تجزیه‌طلب داک در باکو، تاکید کرد: این گروهک فاقد پایگاه مردمی و جایگاه سیاسی و حمایت دولتی بوده و برای خروج از انزوا، نشست‌هایی از این دست را برگزار می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، در بخشی از این بیانیه آمده است: در این نشست افراد شناخته‌شده‌ای که سال‌هاست در خدمت اهداف دشمنان مردم ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارند، این بار نیز توسعه مناسبات دو کشور دوست و برادر را هدف گرفته و در هم‌سویی با رسانه‌های صهیونیستی در مسیر تضعیف دوستی دو ملت، به تبلیغ افکار تجزیه‌طلبانه پرداختند. این بیانیه گروهک‌های تجزیه‌طلب و رسانه‌های صهیونیستی را به دو لبه قیچی که قصد بریدن حلقه‌های اتصال دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان تشبیه کرده و می‌افزاید خوشبختانه با هوشیاری مردم و درایت مسوولان دو کشور، دسیسه‌های دشمنان خنثی شده و مناسبات دو طرف مسیر توسعه را می‌پیماید.

 

سفارت ایران در این بیانیه تاکید کرده که هتاکی و بی‌احترامی این گروهک تجزیه‌طلب به جمهوری اسلامی ایران را برنتابیده و از مجاری دیپلماتیک و راه‌های قانونی، برخورد حقوقی لازم با کسانی که به ملت بزرگ ایران به‌خصوص آذربایجانی‌های غیور این کشور توهین کرده‌اند را پیگیری خواهد کرد.

 

در پایان این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اجازه برگزاری نشست‌های ضد آدربایجانی را نمی‌دهد و انتظار دارد که مقامات جمهوری آذربایجان نیز برخورد قانونی لازم را با گروهکی که تمامیت ارضی ایران را زیر سوال برده است، انجام دهند.

 

گفتنی است، گردهمایی ضد ایرانی گروهک موسوم به کنگره آذربایجانی‌های جهان روز دوشنبه 17 شهریور در باکو - پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد که طرح مطالب موهن و ضد ایرانی از خصوصیات این نشست بود.

“چین مواد معدنی را از خودمان می‌خرد و به خودمان می‌فروشد”

Posted: 09 Sep 2014 02:52 AM PDT

جرس: معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: از سالیان گذشته، چین مواد معدنی مختلف را به صورت خام از ایران می‌خرید و پس از انجام فرآوری‌های لازم، به خودمان می‌فروشد و این در حالی است که چین بیش از هجده درصد ذخائر شناخته شده دنیا را دارد.


بهروز برنا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، با بیان این‌که کار معدن و معدنکاری مرز نمی‌شناسد و می‌توان اطلاعات یکسان معادن را با کشور‌های مختلف تبادل‌نظر کرد، اظهار کرد: انجمن زمین‌شناسان دنیا با بیش از 130 سال قدمت مامور این امر است.

 

ساختار معدن ایران بیمار است

 

وی با بیان این‌که معادن ما پتانسیل این را دارند که همچون نفت یک وزارتخانه مستقل باشند، گفت: باید یک وزارتخانه مستقل را برای بخش معدن در نظر بگیریم.

 

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این‌که ساختار معدن ایران بیمار است، افزود: قوانین بخش معدن باید به روز باشد و افرادی که منابع مالی و توانمندی علمی خوبی دارند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

 

برنا در خصوص تلفات اکتشافات معدنی گفت: پرت شدن از کوه، گم‌شدن در بیابان، سرمای شدید و مارگزیدگی بخشی از تلفات اکتشاف معادن در سال‌های اخیر بوده است به طوری که چندین نقص عضو در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دو شهید داریم.

جزئیات تخلف مالی دانشگاه ایرانیان

Posted: 09 Sep 2014 02:52 AM PDT

جرس: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه شکایت حمید بقایی از دادستان دیوان محاسبات مظلوم‌نمایی است، گفت: بقایی در حالی از مسئولان شکایت می‌کند که تمامی مراحل تقاضا، موافقتنامه، حواله، سند و واریز وجه ۱۶ میلیارد تومان به حساب دانشگاه ایرانیان قبل از ثبت قانونی دانشگاه در ۲۶ مرداد سال ۹۲ انجام شده است.

 


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، غلامعلي جعفرزاده ایمن آبادی درباره شکایت حمید بقایی از دادستان دیوان محاسبات به کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی، گفت: بقایی با طرح شکایت علیه مسئولان و دادستان دیوان محاسبات می‌خواهد با مظلوم‌نمایی، تخلفات مالی خود را توجیه کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: بقایی متن شکایت خود را علیه دادستان دیوان محاسبات رسانه ای کرده این در حالی است که باید توضیحاتی در این زمینه ارائه شود.


وی ادامه داد: باید توجه داشت بر اساس اعلام اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۲ به شماره ۳۴۶۵ به ثبت رسیده این در حالی است که تمامی مراحل تقاضا، موافقتنامه، حواله، سند و واریز وجه ۱۶ میلیارد تومان به حساب دانشگاه قبل از ۲۶ مرداد ماه انجام شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی در این رابطه توضیح داد: حمید بقایی و محمود احمدی نژاد نزد بانک ملت شعبه فلسطین شمالی تهران حساب بانکی قبل از ثبت دانشگاه افتتاح و سید حسن موسوی عضو هیئت مؤسس دانشگاه مبلغ ۱۶ میلیارد تومان را برای واریز به حساب دانشگاه درخواست می‌کند که محمود احمدی نژاد نیز همان روز با این درخواست موافقت و در تاریخ ۱۲/۵/۹۲ این مبلغ به حساب دانشگاه واریز می‌شود این در حالی است که این مراحل قبل از ثبت قانونی دانشگاه انجام شده که حکایت از تخلف آشکار است.

وی در زمینه استفاده از خودرهای نهاد ریاست جمهوری از سوی مسئولان دولت قبل نیز گفت: با پیگیری‌های مجلس یازده خودرو از ۲۶ خودروی تقریباً گران قیمت بخش تشریفات نهاد ریاست جمهوری که توسط برخی مسئولان دولت گذشته استفاده می‌شد به نهاد عودت داده شد.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: تنها چهار خودرو از نهاد ریاست جمهوری با انجام مراحل قانونی باید در اختیار رئیس جمهور سابق قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره وظایف دیوان محاسبات یادآور شد: براساس ماده ۲۵ قانون دیوان محاسبات این نهاد می‌تواند به مرجع قضایی اعلام جرم کند بنابراین نباید در کار دادستان خللی ایجاد شود.

شکایت از مرتضوی به شورای امنیت کشور

Posted: 08 Sep 2014 10:58 PM PDT

جرس: یکی از شاکیان سعید مرتضوی از مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی به شورای امنیت کشور شکایت کرد.


 

به گزارش ایلنا علیرضا دقیقی در مورد علت شکایت اخیر خود از سعید مرتضوی به شورای امنیت کشور گفت: در هفته گذشته که مرتضوی برای پاسخگویی در دادسرای کارکنان دولت حضور یافت همراه وی تعدادی محافظ نیز بودند که هنگام ورود به مجتمع قضایی و بدون رعایت قوانین و مقررات سلاح خود را تحویل ندادند.

 

این وکیل دادگستری با بیان اینکه شورای امنیت کشور مسئولیت بحث حفاظت از مسئولان و شخصیت‌ها را بر عهده‌دارد از این رو وزیرکشور به عنوان رییس این شورا باید در مورد محافظان دادستان سابق تهران تجدید نظر کند، اظهار کرد: در این باره من شکایتی را تقدیم آقای وزیر کردم که در سامانه هم ثبت شد که منتظر نتیجه آن هستیم.

 

این شاکی مرتضوی گفت: چه لزومی دارد شخصی که هیچ مسئولیت و سمتی ندارد و حتی توسط دادگاه قضات نیز در حال تعلیق است از محل بیت‌المال محافظ داشته باشد.

 

درخواست ارجاع پرونده مرتضوی به وزارت اطلاعات

همچنین، شاکیان پرونده تخلفات تامین اجتماعی با حضور در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت خواستار ارجاع پرونده سعید مرتضوی مدیر عامل سابق تامین اجتماعی به وزارت اطلاعات به عنوان ضابط ویژه قضایی شدند.

 

مصطفی ترک همدانی در گفت و گو با ایرنا گفت: صبح امروز سه شنبه به همراه دو تن دیگر از شاکیان این پرونده ( پیمان حاج محمود عطار و علیرضا دقیقی) به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت مراجعه کردیم و از بازپرس پرونده درخواست کردیم پرونده برای انجام تحقیقات به وزارت اطلاعات به عنوان ضابط ویژه قضایی ارجاع شود.

 

این وکیل دادگستری و شاکی پرونده تامین اجتماعی ادامه داد: در این پرونده مباحث کلان مفاسد اقتصادی مطرح است و مطابق ماده ۴ قانون مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی مصوب سال ۹۰، وزارت اطلاعات صلاحیت رسیدگی به عنوان ضابط ویژه در اینگونه پرونده ها را دارد.

 

دهم شهریور ماه جاری سعید مرتضوی مدیر عامل سابق تامین اجتماعی و دادستان سابق تهران بر اساس احضار قبلی در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت حضور یافت و در ارتباط به سه پرونده که یکی از آنها تخلفات تامین اجتماعی بود به سئوالات بازپرس پاسخ داد.

 

خبرنگار انگلیسی: باور کنید ایران جذاب ترین کشور جهان است

Posted: 08 Sep 2014 10:58 PM PDT

جرس: جان سیمپسون خبرنگار ۷۰ ساله انگلیسی که بارها به ایران آمده و مدت‌ها در ایران زندگی کرده است، می‌گوید ایران بدون اغراق جذاب‌ترین کشور روی زمین است. خبرنگار انگلیسی: باور کنید ایران جذاب‌ترین کشور جهان است.



 

به گزارش عصر ایران سیمپسون در مطلبی در روزنامه دیلی تلگراف می نویسد : ایران با مردمی مهربان و فرهنگی غنی و طبیعتی بکر جذاب ترین کشور جهان برای گردشگران غربی است.

 

این خبرنگار شبکه خبری بی بی سی با توصیف مشاهدات خود به عنوان یک خبرنگار غربی در تشریح ایران می گوید: " این ویژگی ها را بنویسید و تجسم کنید: جایی که تا حدود زیادی ارتباطش با جهان خارج قطع است، با هوای دوست داشتنی و خشک، مردمی پیچیده و جذاب، آثار باستانی عالی، کوه ها، بیابان ها و دریای خزر.

 

این خبرنگار انگلیسی می افزاید: این ویژگی های زیبا می تواند تنها در یک کشور جمع شود و آن کشور شاید هند باشد با این تفاوت که هندی را تصور کنید بدون گدا و شلوغی و هرج و مرج و آن نقطه دقیقا ایران است . ایران همه این ویژگی های خوب را دارد و به نظر من جذاب ترین کشور جهان برای مسافرت است.

 

این خبرنگار انگلیسی که در بهمن سال 1357 جزء خبرنگاران غربی همراه هواپیمایی بود که امام خمینی را از پاریس به تهران می آورد، در انتهای مطلب خود می نویسد :شاید فکر کنید من از وزارت گردشگری ایران پول گرفته ام تا این کشور را تبلیغ کنم. البته این قضاوت با "تئوری توطئه" که اتفاقا در بین مردم ایران هم رواج زیادی دارد، منطبق است و ای کاش این گونه بود. ولی من 5 سال است که حق ورود به ایران را ندارم و نمی دانم بار دیگر بتوانم به ایران سفر کنم یا نه ، باور کنید بازنده من هستم."

 

سیمپسون در نوشته خود توصیفاتی از زندگی در تهران و اصفهان و مشاهدات و تجربیات خود از ایران ارایه داده است و ایران را یک کشور غوطه ور بین سنت و مدرنیته می خواند.

 

او می گوید: ایران اصلا آن گونه که از نظر بسیاری از مردم کشورهای غربی تصور می شود نیست.

ایران و آمریکا از تشکیل دولت جدید در عراق استقبال کردند

Posted: 08 Sep 2014 10:58 PM PDT

جرس: روسای‌جمهور ایران و آمریکا انتخاب "حیدر العبادی" به سمت نخست وزیر جمهوری عراق و تشکیل دولت جدید در این کشور را تبریک گفتند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران با صدور پیامی خطاب به  حیدر العبادی، انتخاب وی به عنوان نخست وزیر جمهوری عراق را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در دوران مسئولیت او بار دیگر آرامش کامل به عراق باز گردد.

 

همچنین «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی تشکیل دولت جدید عراق را به «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور تبریک گفت و خواستار همکاری نزدیک دو کشور شد.


وی از تلاش رهبران عراقی برای تشکیل دولتی فراگیر تقدیر کرده و بر لزوم همکاری بیشتر واشنگتن و بغداد برای مقابله با عناصر داعش تایکد کرد.

عراقچی: اختلاف‌های عمیقی بین ایران و ۵+۱ باقی است/امیدواریم تا ۲۴ نوامبر به تفاهم برسیم

Posted: 08 Sep 2014 05:59 PM PDT

جرس: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه تا آخرین لحظه پای میز مذاکره خواهیم بود، گفت: ناامید نیستیم و امیدواریم تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر ) به تفاهم برسیم.

 

 

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای دیشب -دوشنبه- در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح آخرین تحولات در زمینه مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

وی گفت: ما در پایان شش ماه دوره توافق ژنو که قرار بود به یک توافق جامع برسیم موفق نشدیم علی رغم اینکه 18 روز در وین تمام تلاش‌های خود را انجام دادیم و منجر به تمدید 4 ماهه مذاکرات شد.

عراقچی نگارش متن توافقنامه را کاری شکلی خواند که زمانی صورت می‌گیرد که درباره همه موضوعات توافق سیاسی صورت گرفته باشد.

معاون وزیر خارجه گفت: 60 تا 70 درصد متن آماده است و 30 درصد در داخل پرانتز هست که باید درباره آن تصمیم گیری شود. اما اختلافات اساسی درباره موضوعات باقی مانده است. ما پیشرفت خوبی داشتیم و این باعث شد که تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: میزان درک و تفاهمی که از مواضع هم وجود دارد در حد خوبی است با این حال اختلافات وجود دارد که برخی خیلی عمیق است و در مورد برخی نزدیک شدیم و راه‌حل‌هایی پیشنهاد شده است. امیدواریم در دور بعدی مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در 18 سپتامبر تلاش جدیدی را برای رسیدن به تفاهم صورت دهیم.

وی با اشاره به مذاکرات چهارجانبه‌‌ای که قرار است روز پنجشنبه در وین با سه کشور اروپایی برگزار شود، خاطرنشان کرد: آقای ظریف در حاشیه اجلاس شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان نیز با وزیر خارجه چین به صورت دوجانبه درباره موضوع هسته‌ای گفت‌وگو می‌کند.

معاون ظریف درباره مذاکرات دوجانبه با آمریکایی‌ها نیز خاطرنشان کرد: علت اینکه با آمریکایی‌ها مذاکرات دوجانبه طولانی‌تر است، به خاطر این است که روابط دوجانبه با آمریکا نداریم.

*ناهار کاری ظریف و اشتون 17 سپتامبر در نیویورک

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای عنوان کرد: در نیویورک مذاکرات دوجانبه هم خواهیم داشت. مذاکرات روز 17 سپتامبر با ناهار کاری بین ظریف و اشتون شروع و بعد از آن 18 سپتامبر با 1+5 نشست خواهیم داشت و احتمالا جلسه‌ای با حضور وزرای خارجه 6 کشور داشته باشیم، اما تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است.

وی گفت: در نیویورک اگر بتوانیم مشکلات موجود را حل کنیم، زمانی را نیاز داریم به جزییات و ضمایم مربوط به سند توافق بپردازیم از جمله برداشته شدن تحریم‌ها.

*ناامید نیستیم و امیدواریم تا 24 نوامبر به تفاهم برسیم

عراقچی تصریح کرد: ناامید نیستیم و امیدواریم تا 24 نوامبر به تفاهم برسیم، البته منوط به اینکه نظرات ما تامین شده باشد.

*غنی سازی ایران برنامه‌ای صنعتی است

وی با بیان اینکه توافقی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه درباره همه موضوعات توافق صورت گیرد، عنوان کرد: ظرفیت غنی سازی ایران بحث بسیار مهمی است که در مذاکرات اعلام کرده‌ایم، غنی سازی ایران برنامه‌ای صنعتی است و باید به اهداف خود درباره نیازهای آتی کشور برسیم. هرگز نباید تصور کنند غنی سازی ما در حد تحقیقاتی و سمبلیک باشد. این برنامه صنعتی است و چشم انداز صنعتی شدن باید مدنظر قرار گیرد.

عراقچی ادامه داد: اینکه با چه شکلی به این چشم انداز می‌رسیم می‌توانیم در مذاکرات درباره آن بحث کنیم. نفس قضیه یعنی برنامه غنی سازی ایران یک برنامه صنعتی است و اینکه به حد صنعتی برسد یکی از خواسته‌های اصلی ماست و مذاکرات جدی و ریز و جزیی در این زمینه ادامه دارد و امیدواریم در این زمینه به تفاهم برسیم.

وی درباره راکتور آب سنگین اراک نیز گفت: راکتور اراک یکی از موضوعات جدی ماست. درک می کنیم نگرانی درباره راکتور آب سنگین وجود دارد. برای کسانی که تمایل رسیدن به بمب اتمی را داشتند راکتورهای آب سنگین مدنظر است، ولی سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی برای ما ندارد. متخصصان ما با طراحی‌های فناوری و تکنولوژیکی که صورت گرفته توانسته‌اند یک راکتور آب سنگین را طراحی کنند که مذاکرات در این باره ادامه دارد.

عراقچی بحث تحریم‌ها را از جمله موارد مورد اختلاف برشمرد و افزود: وجود یک جدول زمانی برای برداشته شدن تحریم‌ها در مقابل اقداماتی که طرف مقابل ما باید انجام دهد یکی از قسمت‌های سخت مذاکراتی ما خواهد بود.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در برخی مسائل توانسته‌ایم گزینه‌هایی را پیدا کنیم راهگشایی‌هایی هم ایجاد شده است.

*عکس العمل نشان می‌دهیم

وی درباره اقدام آمریکا در افزودن تحریم‌ها علیه ایران با بیان اینکه اختلاف تفسیر در توافقنامه ژنو وجود دارد، تصریح کرد: این خلاف اصل حسن نیت در اجرای توافق است و هم خلاف متن توافق است. با هر کس اعم از آمریکایی‌ها، خانم اشتون و اروپایی‌ها مذاکره کردیم این نکته را صراحتا اعلام و در مذاکرات اخیر در ژنو مجددا هم به این مسئله هم مسائل دیگر اعتراضات خیلی جدی کردیم و گفتیم در شرایط حاضر این قبیل حرکات می‌تواند مخرب باشد و مذاکرات را از مسیر خود خارج کند و اگر تکرار شود ما حتما تحمل نخواهیم کرد.

عراقچی در پاسخ به این سؤال اگر دوباره چنین اقداماتی صورت گیرد نیز تصریح کرد: ما حتما عکس العمل نشان خواهیم داد. اگر این تحریم‌ها تکرار شود، حتما عکس العمل مناسب را مدنظر قرار خواهیم داد، اما اجازه نمی‌دهیم کسانی که به دنبال شکست و توقف مذاکرات هستند از این مسیر به نتیجه برسند.

وی گفت: کسانی در آمریکا، منطقه و غرب هستند که مایل رسیدن به مذاکرات به سرانجام خود نیستند از طریق اقدامات مختلف سعی دارند در مسیر مذاکراتی خلل و تخریب ایجاد کنند. در عین حال حواسمان به این حرکت‌ها هست و اجازه نمی‌‌دهیم با بهانه‌های این چنینی مسیر مذاکرات را قطع یا به شکست بکشانند. با هوشیاری کامل و لازم مذاکرات را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی به همکاری ایران و آژانس اشاره کرد و افزود: ما به توافق ژنو و پادمان پایبند هستیم و اجرا کرده‌ایم. یکسری سؤالات و شبهاتی را مطرح کرده‌اند و ما همواره در موضعی بودیم که با آژانس همکاری کنیم که به این سؤالات پاسخ داده شود روشنگری و شفاف سازی صورت گیرد که برنامه ایران همواره صلح‌آمیز بوده، هست و خواهد بود. ولی در طول چند سال گذشته که با آژانس همکاری می‌کردیم متاسفانه کسانی بودند که نمی‌خواستند این سوالات رفع شود و با هر سوالی سوال بیشتری مطرح می‌کردند و مباحث مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما در این مدت 5 نفر از دانشمندانمان را از دست داده‌ایم و طبیعی است مراقب و با احتیاط رفتار کنیم. اجازه نمی‌دهیم کسی از هر امکانی ولو امکانات قانونی آژانس برای جاسوسی از مراکز ما سوء استفاده کند و ما نسبت به سوء استفاده از وظایف آژانس به شدت حساس و مراقب هستیم و اجازه این کار را نمی‌‌دهیم؛ ولی در عین حال مسیر همکاری با آژانس را طراحی کردیم. در سفر سال گذشته آمانو چارچوب همکاری را امضا کردیم که بر آن اساس به سوالات گذشته و حال پاسخ می‌دهیم، موانعی در نحوه اجرا توافق وجود داشت که با سفر اخیر آمانو این موانع برطرف شد.

معاون ظریف اضافه کرد: مسیر همکاری با آژانس الان مسیر همکاری و تفاهم است، آماده رفع ابهامات و حل همه مسائل گذشته هستیم، چون به گذشته خود اطمینان داریم و برنامه ایران صلح‌آمیز بوده و برای برطرف کردن شبهه‌های موجود با آژانس همکاری داریم و انتظار داریم آژانس این همکاری‌ها را در گزارشات خود منعکس کند.

وی عنوان کرد: بحث چاشنی‌های انفجاری در گزارش آمانو به صورتی که شایسته آن بود منعکس نشده است. امیدواریم در این مسیر مسائل گذشته را حل کنیم و فضایی که ایجاد می‌شود بر 1+5 اثر خود را بگذارد و در آن موارد هم به توافق برسیم.

عراقچی درباره ابعاد احتمالی نظامی PMD و واژه «ارزیابی سیستمی» که توسط آژانس مطرح شده، گفت: ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران مسائل مربوط به گذشته است و علاقه نداریم از این واژه استفاده کنیم چون ابعاد نظامی وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: انتظار می‌رود وقتی این مسائل حل می‌شود، آژانس ارزیابی خود را اعلام کند. اختلاف نظری وجود دارد، معتقد بودیم آژانس می‌تواند بعد از هر موضوع ارزیابی خود را اعلام کند اما آمانو معتقد بود که ارزیابی‌ها را کنار هم قرار دهد و نهایی انجام دهد که ما با این مشکلی نداریم فقط خواسته ما این است هر موضوعی که بررسی می‌شود فایل آن همانجا بسته شود و اطمینان ایجاد شود که به این فایل برنخواهند گشت که باعث سوء استفاده‌هایی شود.

وی گفت: آژانس ارزیابی اولیه خود را درباره چاشنی‌های انفجاری مطرح و اعلام کرد پاسخ‌های ایران در این زمینه در راستای یک برنامه صنعتی می‌تواند جواب دهد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه در صنعت نفت و حفاری‌های نفتی از این چاشنی‌ها استفاده کردیم و اسناد آن را به آژانس ارائه دادیم، خاطرنشان کرد: قراردادهایی بین وزارت دفاع و نفت در مورد این چاشنی‌های انفجاری وجود داشته است. جمع بندی آژانس این بود که توضیحات ایران با یک کاربرد صنعتی مطابقت دارد.

عراقچی عنوان کرد: امیدواریم اگر حسن نیت وجود داشته باشد و دست‌هایی در خارج سعی در تخریب این مسیر نکند، یک به یک این مباحث را با آژانس به سرانجام برسانیم.

وی همچنین درباره نشست‌هایی که در نیویورک قرار است درباره موضوع هسته‌ای برگزار شود، گفت: ما آمادگی کامل برای مذاکرات در نیویورک درباره موضوع هسته‌ای داریم و اگر آقای روحانی به نیویورک تشریف بیاورد ملاقات‌های دوجانبه‌ای با سران کشورها خواهد داشت و الان درخواست‌هایی از سوی کشورهای مختلف برای ملاقات با روحانی مطرح شده است.

*تا آخرین لحظه پای میز مذاکره خواهیم بود اما از حقوقمان کوتاه نمی‌آییم

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت کامل و حسن نیت در مذاکرات حضور می‌یابد تا آخرین لحظه پای میز مذاکره خواهیم بود ولی از حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد و میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم، تا آخر هستیم و با جدیت مذاکره می‌کنیم و برای هر موضوع ایده داریم. برای هر موضوع مورد اختلاف گزینه و ایده‌های مختلف داریم و طراحی کردیم و بعضا به طرف‌های مقابل اطلاع دادیم و بعضا در نیویورک مطرح خواهیم کرد.

عراقچی تصریح کرد: اگر حسن نیت و جدیت در طرف مقابل وجود داشته باشد که تا الان معتقدیم وجود دارد، رسیدن به تفاهم سخت هست، ولی غیرممکن نیست. از نظر ما راه‌حل وجود دارد. اگر همه ما پایبند به هدف مذاکرات باشیم، رسیدن به توافق امکانپذیر است.

وی یادآورشد: اگر کشوری در طرف مقابل به دنبال دستاوردهای سیاسی است و دنبال اهداف دیگری هست، ما مشکل خواهیم داشت، ولی اگر به هدف مذاکره پایبند باشند و به دنبال رفع نگرانی و ایجاد اطمینان باشند، رسیدن به تفاهم امکانپذیر است.

*آمریکایی‌ها حق ندارند مشکلات داخلیشان را به هزینه مذاکرات حل کنند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره جلسات استماع کنگره آمریکا و طرح اظهارات توسط تیم مذاکره کننده آمریکایی در این جلسات، گفت: کنگره آمریکا به عنوان یک پارلمان وظیفه نظارتی دارد، مثل مجلس ما که بعد نظارتی قوی دارد و نمایندگان دغدغه‌هایی برای تامین منافع ملی کشور دارند. ما هم از این جلسات چند ساعته در کمیسیون امنیت ملی مجلس داریم.

وی توضیح داد: در کنگره آمریکا لابی‌های مختلف کار می‌کنند که در صدر آن لابی صهیونیست‌ها هستند که به طور جدی کار می‌کند و حتما صهیونیست‌ها و دیگرانی که در منطقه و خارج منطقه هستند مذاکرات ثمربخشی که ایران حقوق خود را تامین می‌کند، نمی‌پسندند و همه تلاش خود را برای تخریب این مذاکرات صورت می‌دهند، از ارسال پهپاد تا تلاش برای شکست دادن مذاکرات.

معاون وزیر خارجه افزود: ما به هیأت آمریکایی گفته‌ایم اگر با جناح های داخلی خود مشکل دارند حق ندارند با هزینه ما رفع کنند. هر بار سعی کردند چنین کنند ما موضع گرفتیم. چه در موضع‌گیری علنی و چه در ملاقات‌های خصوصی تذکر دادیم. مشکل آنهاست و مشکل مذاکره نیست حق ندارند این مشکلات را به هزینه مذاکرات و هزینه طرف ایرانی حل کنند.

*اگر مذاکرات به نتیجه نرسد کار به آسانی قبل نخواهد بود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره اینکه اگر بعد از 4 ماه تمدید به نتیجه رسیدید امکان تمدید مذاکرات هست؟ گفت: اجازه دهید امیدوار باشیم مذاکرات به نتیجه برسد. اما اگر به نتیجه نرسد کار به آسانی بار قبل نخواهد بود. توافق ژنو برای ما یک سال فرصت مذاکره داده که 24 نوامبر پایان می‌یابد، ادامه شرایط فعلی بعد از آن به شدت مشکل خواهد بود، هم توافق ژنو چنین پیش بینی را ندارد و هم شرایط در آمریکا و اروپا تغییر می‌کند. این فرصت ایجاد شده توسط توافق ژنو، اگر تا 24 نوامبر به نتیجه نرسیم از دست خواهد رفت، اما دیپلماسی هیچ وقت تمام نمی‌شود، حتی در شرایط درگیری کشورها.

عراقچی ادامه داد: اگر به نتیجه نرسیم عقلانیتی که در همه طرف‌ها وجود دارد کمک خواهد کرد، مسیری انتخاب شود که مناسب باشد و مذاکرات ادامه یابد. الان زود است راجع به آن موقع فکر کنیم. قطعا باید شرایط جدیدی طراحی شود. ما و همه طرف‌های مذاکره کننده کسی روی این بعد فکر نکرده و همه علاقه دارند روی وجه مثبت فکر کنند و به توافق برسیم و همه تلاش‌ها بر این متمرکز شده که مذاکرات در موعد مقرر به نتیجه برسد.

معاون وزیر خارجه درباره تغییر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر روند مذاکرات گفت: در دیپلماسی همیشه منافع ملی و اصول و قواعد حاکم بر منافع ملی کشورها تعیین کننده مسیر است، ولی افراد و ظرفیت شخصی آنها تا درصد و میزانی می‌تواند نقش ایفا کند، این گونه نیست که یک دیپلمات از صفر صد بسازد و یا دیگری نتواند.

وی گفت: معتقدم محدوده مانور دیپلمات‌ها حدود 10 درصدی است که مهارت‌های دیپلماتیک می‌تواند تعیین کننده باشد ولی آنچه مذاکرات را هدایت می‌کند منافع ملی کشورها و خطوط قرمز آنهاست و هیچ دیپلماتی نمی‌تواند از خط قرمزها عبور کند. آقای سولانا دیپلمات بسیار ماهری بود و ظرفیت‌های شخصی بالایی داشت ولی موفق نبود هم خانم اشتون چنین است. اگر تا 24 نوامبر به نتیجه نرسیم ادامه مسیر با حضور خانم موگرینی خواهد بود ایشان تا مسلط شود ممکن است زمانی نیاز باشد. همه ترجیح می‌دهیم به آن موقعیت فکر نکنیم و متمرکز شویم تا 24 نوامبر (3 آذر) کار را به سرانجام برسانیم.