جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فشار وزارت اطلاعات و حذف واژه «شهید» از سنگ مزار شهید بهنود رمضانی

Posted: 24 Apr 2012 02:32 AM PDT

خانواده این شهید حوادث پس از انتخابات ناگزیر شده‌اند سنگ مزار فرزند خود را تغییر دهند.

جـــرس: خانواده بهنود رمضانی یکی از شهدای حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، اخیرا ناگزیر شده اند با دستور نهادهای امنیتی سنگ قبر فرزند خود را تغییر دهند.

به گزارش سرخسبز، وزارت اطلاعات استان مازندران مهلتی چند روزه را برای این خانواده تعیین می کند تا در اولین فرصت برای تغییر سنگ قبر فرزند شان اقدام کنند.

بر روی سنگ قبر اولیه بهنود رمضانی یک شعر سیاسی نوشته شده بود که در آن واژه «شهید» به چشم می آمد. بر اساس این گزارش به خانواده بهنود رمضانی نیز همچون خانواده های برخی دیگر از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات گفته شده است که باید سنگ قبر را تغییر دهند و واژه «شهید» را از کنار نام این جوان حذف کنند.


شب چهارشنبه سوری سال ١٣٨٩ خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه بهنود رمضانی دانشجوی ۱۹ ساله ی ترم دوم دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل توسط چند موتور سوار در تهران کشته شده است و اینک بعد از گذشت یک سال علی رغم آنکه شاهدان ضرب و شتم و جان باختن بهنود رمضانی شماره خودرویی که قاتلان بهنود با آن فرار کردند را در اختیار مسئولان قرار داده اند اما هنوز قاتل وی مشخص نشده است.


خانواده ی بهنود رمضانی اینک پس از تغییر سنگ قبر فرزند جان باخته ی خود تنها به نوشتن یک خط ساده بر روی سنگ قبر جدید اکتفا کرده اند: زنده یاد بهنود رمضانی.

طی چند سال اخیر، بارها سنگ مزار شهدای پس از انتخابات مورد حمله و تخریب واقع و طی سالیان پیشتر، قبور جانباختگان و اعدام شدگان سیاسی، تخریب و بی احترامی حمله شده بود.
 

 

رویترز: نیمی از نفتکش های ایرانی به منبع ذخیره نفت تبدیل شده اند

Posted: 24 Apr 2012 02:16 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، نیمی از نفتکش های دریایی ایرانی در مواجهه با تحریم ها در خلیج فارس لنگر انداخته و به جای تحویل نفت، به نوعی ذخیره روی آب تبدیل شده اند. دو منبع آگاه کشتیرانی در ایران گفته اند تحریم و کاهش خرید نفت، تحویل نهایی را با مشکل روبرو کرده است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد به نقل رویترز، بندر خارک در حال حاضر ميزبان ۱۴ نفتکش بزرگ است که هرکدام نزديک به دو ميليون بشکه نفت خام بارگيری کرده اند ولی مجبور شده اند لنگر بياندازند و مقصدی نداشته باشند. رويترز می گويد شرکت ملی نفت ايران نزديک به ۲۵ نفتکش دارد.


همچنين اين گزارش گفته ۹ نفتکش ديگر ايرانی که هرکدام ظرفيت حمل يک ميليون بشکه نفت خام را دارد هم بدون توقف و مقصد، لنگر انداخته و درجا مانده اند. رويترز در اين گزارش محاسبه کرده ايران نزديک به ۵۶ درصد از ظرفيت انتقال نفت خام خود را به ذخيره آن اختصاص داده، بدون اين که برای آن هدف خاصی داشته باشد.

یک منبع آگاه از فعالیت های نفتی ایران گفته است: "این چیز جدیدی نیست. الان بیش از دوماه است که ایران نفت ذخیره در خارک را که دیگر جایی برای نگهداری آن ندارد، به نفتکش ها منتقل می کند."


بانک مرکزی ایران اخیرا آماری از وضعیت تولید نفت کشور از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۸۹ منتشر کرد حاکی از این که تولید نفت ایران در فاصله این سال‌ها از ۴ میلیون و ۵۷ هزار بشکه در روز به ۳ میلیون و ۵۳۶ هزار بشکه در روز تنزل کرده است.


ایران پیشتر در خبرهایی اعلام کرده بود که صادرات نفت خود به اروپا از جمله یونان را متوقف کرده که از سوی دیگر تایید نشده بود. اسپانیا هم گفته بود خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.


«مارلين هولزنر»، سخنگوی انرژی کميسيون اروپا در واکنش به خبر قطع صادرات نفت ايران به اروپا پشتر گفته بود: "شماری از کشورهای عضو اتحاديه اروپا از قبل واردات خود را کم کرده بودند. بريتانيا، اتريش و پرتغال از قبل واردات خود را کم کرده بودند. در مورد فرانسه، اطلاعات دقيق و رسمی و به روز در اختيار نداريم ولی مديرعامل شرکت نفت توتال فرانسه پيشتر اعلام کرده بود هرگونه واردات نفت از ايران را متوقف کرده است."


بريتانيا، اتريش و پرتغال در فاصله ژانويه تا سپتامبر سال ۲۰۱۱، دی ماه ۱۳۸۹ تا شهريورماه ۱۳۹۰، هيچ گونه واردات نفت از ايران نداشته اند. بلژيک، جمهوری چک و هلند در همين فاصله ۲.۳۸ ميليون تن نفت خام از ايران خريداری کرده اند ولی خريد نفت از ايران را متوقف کرده اند. به گفته مارلين هولزنر، ايتاليا، اسپانيا و يونان هم در حال حاضر مشغول کاهش واردات نفت خود از ايران هستند.


اتحاديه اروپا پس از تصویب تحریم نفت ایران، اعلام کرد که به منظور کاهش فشار اقتصادی بيشتر به کشورهايی که از ايران نفت وارد می‌کنند، تا يکم ژوييه سال ۲۰۱۲ به آنها فرصت داده شده تا به قراردادهای موجود با ايران پايان دهند.
 

آب پاکی دولت بر دست نمایندگان: مرتضوی قولی به کسی نداده و در تامین اجتماعی می ماند

Posted: 24 Apr 2012 01:48 AM PDT

جـــرس: در گیر و دار مباحث پیرامون استیضاح شیخ الاسلامی و استعفای مرتضوی از سمت رییس سازمان تامین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون اجتماعی روز گذشته دیداری با وزیر کار داشتند.


به گزارش عصرایران، قول شرف مرتضوی به حداد عادل در خصوص استعفایش موجب منتفی شدن، طرح استیضاح شیخ الاسلامی شد و بحث های زیادی را در در راهروها و صحن علنی مجلس شورای اسلامی به راه انداخت که در جریان دیدار روز گذشته اعضای کمیسیون اجتماعی با شیخ الاسلامی وزیر کار در این خصوص نیز بحث شد و نمایندگان به شفاف سازی این مساله پرداختند.


به گفته صمد فدایی عضو کمیسیون اجتماعی، این دیدار دو ساعتی به طول انجامید و نمایندگان پس از صرف ناهار و نماز به بحث پیرامون برخی مسائل از جمله ماجرای قول شرف مرتضوی پرداختند.


در این دیدار علیرضا محجوب نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص عزل و نصب های زودهنگام در این وزارتخانه از شیخ الاسلامی سوال پرسیده و شیخ الاسلامی در این راستا به ماجرای مرتضوی اشاره کرده است.


طبق آنچه شیخ الاسلامی در این جلسه گفته است، مرتضوی هیچ قولی به حداد عادل، نماینده تهران که واسطه منتفی شدن این استیضاح بود، نداده است.


فدایی در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون ماجرای مرتضوی گفت: شیخ الاسلامی به اعضای کمیسیون اجتماعی گفت که رحمت الله حافظی رئیس سابق صندوق تامین اجتماعی خود علاقه ای به ادامه فعالیت در این سمت نداشته است بنابراین پس از اتمام دوره ماموریتش، اصرار کرد که فردی جایگزین او شود ، بر این اساس با رییس جمهور مشورت کردیم و احمدی نژاد، مرتضوی را پیشنهاد کرد.


وی ادامه داد: طبق گفته آقای شیخ الاسلامی مرتضوی پیشنهاد رییس دولت بوده است و با همفکری با وی این انتخاب صورت گرفته است.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص قول شرف مرتضوی نیز گفت: وزیر کار در این راستا توضیح داد که شخصا در جریان موضوع بوده و این مساله صحت ندارد و مرتضوی قولی نداده است و در جریان استیضاح نیز نگفته که اگر نمایندگان استیضاح را منتفی کنند، استعفا می دهد.


وی افزود: شیخ الاسلامی گفت که اکنون مرتضوی سر کار خود حاضر می شود و این بحث ها در خصوص سر کار نرفتن وی صحت ندارد. چون او قولی نداده که سر کار نمی رود، بنابراین سر کار خود حاضر می شود.


بنا به گفته این عضو کمیسیون صحبت هایی نیز در خصوص بودجه وزارتخانه مذکور نیز شده است و شیخ الاسلامی از اعضای کمیسیون اجتماعی و تلفیق بدلیل تخصیص اعتبارات لازم به وزارت خانه مطبوعش تقدیر و تشکر کرده است.


طبق گفته این منبع آگاه به جز شیخ الاسلامی، تمام مسئولین زیر مجموعه این وزارتخانه نیز در این جلسه حضور داشتند. همچنین گفته می شود که علیرضا محجوب از پاسخ وزیر به سوالش در خصوص عزل و نصب های زودهنگام در وزارت کار راضی نشده و قرار است این سوال در صحن علنی از شیخ الاسلامی پرسیده شود.


مرتضوی در تامین اجتماعی می ماند!
در همین زمینه یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: موضع وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی نسبت به انتصاب آقای مرتضوی این است که وی در سازمان تامین اجتماعی ماندنی خواهد بود.


محمدقیوم دهقانی، در مورد جلسه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با وزیرکار، تعاون و امور اجتماعی که روز گذشته در دفتر وزیر برگزار شد گفت: یکی از نمایندگان از وزیر کار خواست که به صراحت اعلام کند که آیا مرتضوی در تامین اجتماعی ‌می‌ماند و به فعالیت خودادامه می‌دهد یا اینکه از این سازمان رفتنی است‌، که وزیر کار در این زمینه صحبت‌های کلی کردند و به طور مشخص پاسخی ندادند اما به نظر من، پاسخ این است که مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی ماندنی است.

دهقانی تصریح کرد: به اعتقاد بنده وقتی که مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی مشغول به کار است معنایش این است که خواست وزیر کار و امور اجتماعی مبتنی بر ماندن ایشان در این سازمان است.


تکلیف قول شرف؟
به گزارش شفاف نیوز، ماجرای استیضاح وزیر کار به سریالی تکراری تبدیل شده و از یک سو هر روز اخباری از نمایندگان موافق استیضاح رسانه ای می شود که برای برای وزیر خط و نشان می کشند و می گویند اگر سعید مرتضوی را برکنار نکند یا استعفای وی را نپذیرد دوباره مهمان مجلس خواهد بود و از سوی دیگر نمایندگان مخالف استیضاح، از ابقای سعید مرتضوی در پست جنجالی ریاست سازمان تامین اجتماعی خبر می دهند و در میان این اخبار ضد و نقیض، افکار عمومی سرگردان مانده است و نمی داند بالاخره تکلیف این استیضاح و ریاست مهم ترین سازمان اقتصادی کشور چه خواهد بود؟


بر اساس این گزارش، یک بار خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه در تأمین اجتماعی گزارش می دهد که سعید مرتضوی امروز با دستور رئیس دولت به صندوق تأمین اجتماعی برگشته و با معاونین این صندوق جلسه گذاشته است و یک بار یک نماینده مجلس از حضور مرتضوی در مشهد مقدس خبر میدهد.در همین بین عکس هایی از نماز جمعه تهران منتشر می شود که سعید مرتضوی را در صف نمازگزاران می توان دید و به این ترتیب معلوم می شود که وی تهران را ترک نکرده است و این ضد و نقیض ها همچنان ادامه دارد.


گفتنی است، در روز استیضاح وزیر کار، بنا بر استناد به نامه حداد عادل به مجلس و شهادت احمد توکلی بر قول شرف مرتضوی برای استعفا، این استیضاح منتفی اعلام شد و نمایندگان مجلس به قول دادستان سابق تهران اعتماد کردند.


به گزارش شفاف، هر چند در همان روز دولتی ها و شخص رئیس دولت اعلام کردند که تعهدی برای برکناری و قبول استعفای سعید مرتضوی ندارند اما به نظر می رسید با توجه به رایزنی های صورت گرفته، شخص سعید مرتضوی بر استعفا اصرار داشته باشد که عملا چنین نشد و مرتضوی مشتاق تر از قبل اداره امور سازمان تامین اجتماعی را برعهده دارد.

 

استاد برجسته حوزه: از وقتی انقلاب شده اسلام کجا ست؟

Posted: 24 Apr 2012 01:48 AM PDT

جـــرس: یکی از علمای برجسته حوزه علمیه قم به آسیب شناسی حوزه پرداخته و ضمن ابراز تاسف از وضعیت حوزه ها؛ انتقاد صریحی نسبت به شرایط جامعه بیان کرد و گفت "ما الآن می‌گوییم "جمهوری اسلامی" است. اسلامیت کجاست؟ از وقتی انقلاب شده اسلام کجا پیاده شده است؟"


این استاد حوزه همچنین گفت: "نماینده احمدی نژاد آمده بود اینجا گفت اگر گفتاری دارید بگویید تا به ایشان برسانیم. گفتم سؤالم از ایشان این است که عدالت را چه کسی گسترش می‌دهد، عادل یا فاسق؟ کسی که می‌خواهد عدالت گستری کند باید عادل باشد. اطرافتان چند تا عادل داری، چند تا عادل تربیت کردی؟"


به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، آیة‌الله سید حسین شمس، استاد برجسته تدریس خارج فقه واصول و مباحث فلسفی و اعتقادی، طی گفتگویی خاطرنشان کرده است: "واقعاً من از وضع فعلی حوزه ناراضی و متأثرم، طلبه‌ها درس را جدی نمی‌گیرند و خود را به امور غیر ضرور مشغول می‌کنند. اگر کسی زندگی‌اش اداره نمی‌شود، واجب نیست که بیاید درس بخواند. شما کرامت طلبه را می‌گیرید و او را می‌فرستید دادگستری و کسی که کرامت نفس نداشته باشد فقط پول را می‌‌فهمد، خوب معلوم است که آنجا چکار می‌کند! اگر کرامت را گرفتی می‌شود عبد دنیا و دینار. اینکه برخی اعلامیه می‌زنند فلان درس بیایید، فلان مقدار می‌دهیم، وام می‌دهیم؛ آن فرد دیگر برای پول درس می‌خواند نه برای علم. "


وی تاکید کرد: "من فکر می‌کنم وقت انتخاب است، کسانی که چیزی خوانده‌اند و امیدواری هست که به درد اسلام بخورند، اینها را متن حوزه قرار بدهیم و با بودجه‌ای که داریم اینها را مکفی المؤونه کنیم، بگوییم ما شما را اداره می‌کنیم ولی از شما درس می‌خواهیم، بقیه هم باشند، اگر بودجه رسید به آنها هم می‌دهیم، نرسید هم نمی‌دهیم."


سید حسین شمس افزود: "مدیریت حوزه بد عمل می‌کند، هر کسی رفت امتحان داد، مدرک می‌دهند؛ برای روحانیت می‌نویسند: حجة الاسلام دکتر فلانی، یعنی حجة الاسلام کم است و ارزشش به دکتری است، اینها خودباختگی است. این کار به حوزه ضرر می‌زند و حوزه را نابود می‌کند، برای جامعه هم مضر است، زیرا یک عده‌که استعداد دارند یا مطالبی را از دفتر دیگری می‌خوانند، امتحانی می‌دهند، قبول می‌شوند، در حالی که سوادی ندارند و پخته نیستند. حالا فرض کنید همینها می‌روند قاضی می‌شوند! خوب اینها هستند که مردم را بدبین می‌کنند. اینها است که اسلام را زیر سؤال می‌برد. ما الآن می‌گوییم "جمهوری اسلامی" است. اسلامیت کجاست؟ از وقتی انقلاب شده اسلام کجا پیاده شده است؟ مردم همان مردم هستند، بدتر هم شدند. الان وضع برخی مردم نسبت به دیانت نسبت به قبل از انقلاب بدتر است، حالا خودشان به انتخاب خودشان از حیث اعتقادی و اخلاقی طرف غرب می‌روند. اگر قبلاً سنت غربی را بر مردم ایران تحمیل می‌کردند، الان به اختیار خودشان می‌روند. "


این استاد برجسته حوزه همچنین گفت: "خدا می‌داند در جلسات برخی از طلبه‌‌ها اگر بحث علمی مطرح شود، بدشان می‌آید، چرا؟ چون بلد نیست! باید در جلساتشان سیاست باشد، بله سیاست خوب است، طلبه هم باید با سیاست آشنا باشد، زمان این جوری است اما نه اینکه همه سیاست باشد که فلانی چکار کرد، فلانی چکار نکرد!
معنا ندارد روحانی به شخص وابسته باشد، باید معتقد به شخصیت باشند نه به شخص. در سال 41 آن لوایح پنج گانه‌ای که دولت داد و شاه هم پشتش بود، همه علما مخالف بودند، امام هم یک اعلامیه‌ای بر ضد آنها داده بود. گفت چرا این کار را کردی؟ گفته بود ما مخالف با شخص شما نیستیم، ما مخالف با لوایح هستیم و هر کس پشتش باشد. شما دنبال شخصیت بگردید نه دنبال شخص. اگر این جور باشد، برخی از کارها صورت نمی‌گیرد. جرئت‌هایی که بعضی از این دولتی‌ها می‌کنند، نمی‌کردند."


وی همچنین خاطرنشان ساخت: "حوزه نباید به دولت وابسته باشد، مثل الازهر که علمایش ساکت بودند و هیچ چیز نمی‌گفتند، چون دولتی‌بودند و می‌دانستند اگر چیزی بگویند، بریده می‌شوند. اگر خواستند، برای طلبه‌ها مدرسه درست بکنند، بیمارستان درست بکنند اما حقوق و بودجه نه. مرحوم آقای گلپایگانی و بزرگان حوزه در دوره‌های گذشته نسبت به این قضیه حساسیت داشتند... اگر بودجه‌ حوزه از طرف دولت تأمین بشود نمی‌توانند در مقابل او نهی از منکر بکنند، امر به معروف بکنند، هر غلطی آنها بکنند، باید اینها امضاء بکنند. این نتیجه‌اش می‌شود. الان که می‌بینید خوب نیست. من حتی نحوه پولی که مراجع به طلبه‌ها می‌دهند را قبول ندارم. این کرامت و عزت نفسانی را از بین می‌برد. اینها باید رصد کنند افراد خوب و درس خوان را پذیرش کنند، برای اینها محترمانه در پاکت بگذارند و در منزل تحویل بدهند."


همکاری با حکومت
این استاد حوزه تاکید کرد: "من نسبت به همکاری حوزه با حکومت حرفی ندارم، خوب است، اما راجع به مرجعیت حرف دارم. اولاً بگذارید مردم خودشان بیایند از فقها بپرسند و تشخیص بدهند و بفهمند که اهل است یا نه. عادلش می‌دانند، ملایش می‌دانند یا نه. آیا قابل برای مرجعیت است یا نیست؟ قابل فتوی است یا نه؟ نقل می‌کنند که مرحوم شیخ انصاری شاگردان زیادی داشتند؛ میزا حبیب‌الله و میرزای شیرازی بزرگ از شاگردان ایشان بودند. بعد از شیخ گفتند چه کسی را مرجع انتخاب کنیم. می‌گفتند میرزا حبیب‌الله اعلم از همه بوده است اما میرزای شیرازی آقازاده بوده و در سیاست بزرگ شده لذا ایشان را مقدم داشتند.
عده‌ای پیش میرزا حبیب‌الله آمدند و گفتند تو ملاتری ولی باختی! گفت چکار کنم، گفته بودند ما یک کاری به تو می‌گوییم بکن، بقیه را خودمان درست می‌کنیم. گفتند ما تعدادی از مردم را می‌آوریم اینجا از شما سؤال می‌کنیم اعلم کیست؟ شما بگو من اعلم هستم، همین را بگو بقیه را ما درست می‌کنیم. رفته بودند عده‌ای از مردم را آورده بودند پیش ایشان، آنها سؤال کرده بودند گفته بودند امروز اعلم کیست؟ گفته بود امروز اعلم میرزای شیرازی است از او تقلید کنید، من هم از او تقلید می‌کنم. اینها هوای خدا را بر هوای مردم مقدم می‌دارند، اینها باور دارند. حرف‌دیگری که من دارم تعدد مراجع است. خدا می‌داند این تعدد مراجع تضعیف دین است.
حکومت اسلامی چه بوده است، چرا کسی صدایش در می‌آید، کدام یک از آقایان این حرف‌ها را می‌زنند؟ دادگستری اسلامی است یا شهرداری اسلامی است؟! خدا رحمت کند آقای بروجردی را، هر روزی که می‌آمدند درس، نصیحتی می‌کردند، یک روز این بود؛ فرمودند: حقیقت اسلام، خودش خودش را نگه داشته است ما که برای اسلام کاری نکرده‌ایم. "


نماینده دولت آمد اینجا
آیت الله شمس همچنین گفت: "نماینده احمدی نژاد هم یک روز آمده بود اینجا گفت اگر گفتاری دارید بگویید تا به ایشان برسانیم. گفتم آقای احمدی نژاد ادعای عدالت گستری دارد، می‌گوید می‌خواهیم عدالت را گسترش بدهیم،گفتم سؤالم از ایشان این است که عدالت را چه کسی گسترش می‌دهد، عادل یا فاسق؟ کسی که می‌خواهد عدالت گستری کند باید عادل باشد. اطرافتان چند تا عادل داری، چند تا عادل تربیت کردی؟"


وی همزمان تاکید کرد: "خلاصه این که مشکل بزرگی که ما الان داریم مسئله توزیع مرجعیت است که قدرت آن را گرفت، قدرت اگر در یک جا متمرکز می‌بود و همه تابع یک نفر بودند، دولت نمی‌توانست کار غلطی بکند تا چه برسد به دشمن خارجی. الآن مصیبت این است که رئیس‌جمهور باید بر مراجع مقدم باشد! چرا باید این جوری باشد؟! شما آمدید جمهوری اسلامی را ترویج کنی نه اینکه خودت مروج کار خلاف باشی!"


 

خروج ناگهانی نرگس محمدی از بند زنان زندان اوین و احتمال انتقال به بند ۲۰۹

Posted: 24 Apr 2012 01:28 AM PDT

جـــرس: نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که جهت اجرای حکم شش سال حبس به بند زنان منتقل شده بود، از این بند منتقل گردید و کماکان از محل نگهداری این فعال حقوق بشری خبری در دست نیست.


به گزارش تارنمای «ملی-مذهبی»، خانم محمدی که روز شنبه در زنجان بازداشت و به تهران منتقل شده بود به بند زنان زندان اوین منتقل شد اما بعد از یک روز وی را از زندان زنان خارج کرده اند.


از مکان جدید نگهداری وی خبر نیست اما احتمالا وی به بند ۲۰۹ اوین که زیر نظر اطلاعات ادراه می شود یا بند دو الف سپاه پاسداران منتقل شده است.


همزمان، شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر، در واکنش به اجرای حکم ۶ سال زندان برای نرگس محمدی، نائب رییس این نهاد حقوق بشری مستقل، هشدار داد که "در فردای آزادی ایران، باید مأموران وزارت اطلاعات پاسخگوی اعمال شرم آور خود باشند و آقای لاریجانی نیز باید به عنوان رییس قوه قضاییه از ملت ایران عذرخواهی کند که باعث بسته شدن دادگاه های ایران شده و دادگستری را به شعبه ای از وزارت اطلاعات تبدیل کرده است."


به گزارش تارنمای «کانون مدافعان حقوق بشر»، خانم عبادی در خصوص اجرای حکم حبس شش ساله نرگس محمدی گفت: "با کمال تأسف دو روز قبل، خانم نرگس محمدی، نائب رییس “کانون مدافعان حقوق بشر” و دبیر کمیته اجرایی شورای ملی صلح برای تحمل شش سال زندان غیر عادلانه به زندان اوین معرفی شدند. این در حالی است که دو فرزند خردسال ایشان بی تاب دوری مادر و مفارغت پدر هستند."


رییس کانون مدافعان حقوق بشر پیرامون فشارهای وارده بر اعضای این تشکل حقوق بشری و مدنی گفت: "مأمور امنیتی پیش از این بارها به خانم محمدی پیشنهاد همکاری و حتی وعده های کلان مالی داده بود که با سرسختی تمام از سوی خانم محمدی رد شده بود. مأمور امنیتی که دیده بود از این طریق به جایی نمی رسد به خانم محمدی پیشنهاد کرده بود تا مصاحبه ای علیه من (شیرین عبادی) انجام دهد تا در آن صورت حکم وی بلااجرا شود. اما خانم محمدی این را هم با قاطعیت رد کرده و عنوان داشته بود که هرگز حاضر نیست سخنی را به دروغ بگوید. مدتی بعد مأمور امنیتی به خانم محمدی پیشنهاد کرده بود که ایران را ترک کرده و به همسرش بپیوندد و حتی عنوان کرده بود که برای تهیه مقدمات خروج ایشان همکاری خواهند کرد اما باید غیرقانونی از ایران خارج شود. خانم محمدی این را هم قبول نکرده و عنوان داشته بود که مسلماً شما دوست من و سایر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر نیستید و هدف از این پیشنهادات در حقیقت دام دیگری برای من است. لذا این را هم رد کرده بود."
 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: مردم ۴۰ درصد قدرت خریدشان را از دست دادند

Posted: 24 Apr 2012 01:28 AM PDT

جـــرس: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه "وقتی متوسط افزایش قیمت ها بیست درصد باشد خانوار چهل درصد قدرت خرید خود را از دست می دهد"، تأکید کرد: استدعای ما از دولت این است که امسال دست به افزایش قیمت دست نزند و به قانون مصوب مجلس عمل کند.

همزمان رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، از گلایههای مردم از افزایش قیمتها سخن گفت و به کنایه افزود: "گرانی و تورم به گوجه فرنگیهای منطقه نارمک (محله احمدی نژاد هم رسیده است."


بر اساس گزارش ها، صبح امروز سه شنبه، جمعی از وزرا و مسئولان اقتصادی دولت مهمان نمایندگان مجلس بودند تا درباره فاز دوم اجرای قانون هدفمند سازی یارانهها توضیحاتی ارائه دهند.


به گزارش ایسنا، در جلسه امروز سه شنبه، ابتدا نمایندگانی از کمیسیونهای مختلف به تشریح عواقب ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی پرداختند.


الیاس نادران نماینده تهران به نمایندگی از کمیسیون اقتصادی مجلس از تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها یاد کرد که شامل "عدم پرداخت یارانه به بخش تولید و صنعت"، "پرداخت یارانه نقدی به همه دهکهای جامعه اعم از غنی و فقیر" و "عدم توجه به توسعه تامین اجتماعی در ازای اجرای هدفمندسازی" میشد که مستند به گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بود و می افزود: امروز نرخ تورم شیب صعودی یافته است.


وی از دولت می خواست که اولا قانون هدفمندی را ظرف پنج سال مصوب مجلس اجرایی کرده، سهم یارانهها را بر اساس نرخ واقعی درآمد حاصل از هدفمندی یارانهها پرداخت کند و نه از محلهای دیگر و همچنین بنا بر وعده پیشین خود، در سال دوم اجرای این قانون، اقدام به افزایش قیمتها نکند. چرا که بار تورمیای بیش از یکسال گذشته میآفریند.


علی اصغر یوسفنژاد نیز از کمیسیون صنایع پشت تریبون قرار گرفت و با انتقاد از بیتوجهی دولت به بخش تولید در طول اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها، گفت: در سال ۸۹ مبلغ ۲۹۵۰ میلیارد برای بخش صنعت تصویب شده بود ولی کمتر از چهارصد میلیارد آن پرداخت شده است! در سال ۹۰ هم وضع به مراتب بدتر است.


به گفته وی، فرزین (از مجریان دولتی در طرح هدفمندی) در جلسات کمیسیون تلفیق نیز صادقانه اعلام کرده است که در سال گذشته هیچ کمکی به بخش صنعت نشده است. حال آنکه توجه به بخش تولید در گرو ارائه تسهیلاتی به این بخش است.


هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در سخنانی با اشاره به اینکه صنایع، انرژی بر هستند؛ ادامه داد: قرار بر این بود که با ایجاد خطوط جدید تولید، به صرفه جویی انرژی در بخش صنعت پرداخته شود. انتظار هم این نبود که با تخصیص یارانهها به بخش تولید، صنعتگران کما فی السابق به اتلاف منابع بپردازند. اما باید همیاری میشدند تا بتوانند خطوط جدید را راه اندازی کنند.


عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی نیز با بیان اینکه هنوز در بخش کشاورزی به اقتصاد صنعتی نرسیدهایم و این بخش نمی تواند تورم ناشی از هدفمند سازی را تحمل کند، افزود: در آمد کشاورزان آنقدر نیست که این تورم را بتواند تحمل کنند. محصولات کشاورزی هر روز سر سفره مردم است و هر تغییری در این بخش صدای مردم را در میآورد. اما مسئولین به جای توجه به بخش کشاورزی، درهای واردات را باز کردهاند!


عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی نیز از سناریوهای مختلف تعیین نرخ بنزین یاد کرد و پرسید: تلاشهای دولت برای افزایش نرخ بنزین بر چه اساسی است؟ مگر قرار نبود هدفمندسازی یارانهها در پنج سال اجرا شود؟ چرا به نظر میرسد که دولت ظرف دو سال میخواهد نرخ بنزین را به قیمت اصلی خود برساند؟


غلامرضا مصباحیمقدم رئیس کمیسیون ویژه هدفمند سازی یارانهها هم با تاکید بر اینکه از حامیان اجرای این قانون است، از آثار ملی موفق ناشی از اجرای آن سخن گفت و افزود: البته چگونگی اجرای این قانون، حواشیای داشت که اهداف ان را تحت الشعاع قرار داد.


وی با بیان اینکه دولت خواستار سهم پانزده درصدی از درآمدهای یارانهها به بخش تولید بود، ادامه داد: اما از آنجا که ما نگران رکود این بخش بودیم، سهم بخش تولید را صد در صد افزایش دادیم. اما متاسفانه دولت آن را پرداخت نکرد و در نتیجه شاهد کاهش نرخ رشد تولید بودیم که توام با افزایش بیکاری بود؛ چرا که برخی کارخانهها به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه حاملهای انرژی تعطیل شدند. در عین حال با افزایش بی رویه قیمت کالاها مواجه بودیم که فشار مضاعفی را ایجاد کرد.

وی از استقراض نه هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی و سه هزار میلیارد تومان از دلارهای نفتی برای پرداخت یارانه نقدی به مردم یاد کرد که نقدینگی را ۵۵درصد افزایش داده و منجر به افزایش روزانه گرانی شده است.


به نارمک هم رسیده
احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس هم از گلایههای مردم از افزایش قیمتها سخن گفت و اینکه علنا میگویند نمی خواهند هدفمندسازی اجرا شود و خواستار بازگشت به وضع سابق هستند. او به کنایه افزود: گرانی و تورم به گوجه فرنگیهای منطقه نارمک هم رسیده است! (اشاره وی به سخن مشهور رئیس دولت بود که در پاسخ به گرانی کالاها و انتقاد نمایندگان از تریبون علنی مجلس گفته بود: بیایید از محل ما گوجه فرنگی بخرید که ارزان است.)


به گفته وی، تورم از دو جهت افزایش یافت. یکی عدم پرداخت سهم تولید و دیگری توزیع پول نفت بین مردم که منجر به بیماری هلندی شد. چرا که پول پر قدرت به جامعه تزریق شد و حدود پنجاه هزار میلیارد تومان به نقدینگی در کشور افزود.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: دولت خواستار ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمندسازی یارنهها شده که قیمت آب را به ۳۵۰هزار تومان می رساند و قیمت برق را چهار برابر میکند. اما آیا مردم قادر به پرداخت این مبالغ هستند؟ با چه هدفی می خواهند نرخها را اینچنین افزایش دهند؟ چرا با مردم صادق نیستند؟ نرخ واقعی یارانههای نقدی باید ۲۶ هزار تومان باشد نه ۴۰ هزار تومان! کمیسیون تلفیق در پی آن است که نرخ یارانهها را واقعی کند تا قیمتها دو تا چهار برابر نشود. باید به داد مردم رسید.


توکلی با تاکید بر اینکه بیماری چهل ساله را دو ساله نمیتوان درمان کرد افزود: البته دولت آقای احمدینژاد نشان داده که هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد و مجلس هم برخورد لازم را با آنها نمیکند.


توضیحات دولتی ها باز هم مجلس را قانع نکرد
بر اساس گزارش ها، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از گزارش های نمایندگان اقتصادی دولت از چگونگی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه و اقدامات انجام شده برای بخش های تولیدی و صنعتی گفت: ما قانع نشدیم و فکر می کنیم بیست درصد سهم بخش های تولیدی داده نشده است.


به گزارش مهر، محمد رضا باهنر در جلسه امروز سه شنبه مجلس بعد از توضیحات وزیران و مسئولان اقتصادی دولت در صحن علنی مجلس، کمیسیون طرح تحول اقتصادی را موظف به پیگیری این گزارشات کرد و گفت: در زمینه بحث تولید و سهم تولید از درآمد ها قانع نشدیم که آیا سهم بخش تولید از بیست درصد از درآمدهای هدفمندسازی یارانه ها پرداخت شده است یا نه؟


وی افزود: ما اعتقاد داریم بیست درصد سهم بخش تولید از درآمدهای ناشی از آزاد سازی قیمت ها داده نشده است.
 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی: به آمریکا تذکر داده شد به مسائل داخلی ما وارد نشوند

Posted: 24 Apr 2012 12:59 AM PDT

جـــرس: در حالیکه پیش از این سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، با فرافکنی و پنهانکاری، سعی در توجیه رسوایی جنسی یکی از دیپمات های سفارت جمهوری اسلامی در برزیل شده بود، وی در نهایت با پذیرش این رسوایی، ضمن اشاره به اینکه حضور وی در استخر مختلط تخلف انضباطی به شمار می رود، اعلام کرد: این دیپلمات به خاطر تخلف به کشور فرا خوانده شده است.


رامین مهمانپرست همچنین در خصوص احضار سفیر سوئیس (حافظ منافع آمریکا) به وزارت خارجه گفت: هر فرد یا هر کشوری که در امور داخلی کشور ما دخالت کند با برخورد جمهوری اسلامی ایران روبرو می شود و احضار سفیر سوئیس نیز در همین راستا بود تا به آمریکا تذکر داده شود به مسائل داخلی ما وارد نشوند.


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست در نشست خبری با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی که پیش از ظهر امروز سه شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سئوالی پیرامون اینکه مقامات اماراتی مدعی شده اند که سفر احمدی نژاد بر خلاف توافقات دو کشور بوده، ایران چه توافقی با امارات کرده که مغایر با سفر رئیس جمهور به یک شهر ایرانی تلقی شده است، تصریح کرد: همانطور که اعلام شد سفر به جزیره ابوموسی یک سفر داخلی و استانی بوده و در چارچوب مسائل داخلی ماست.


رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که جمهوری اسلامی سفیر سوئیس را به دلیل اظهارات مداخله جویانه اظهار کرد در رابطه با سایر کشورهایی که از این دست اظهارات داشته اند از جمله خود امارات چه اقداماتی صورت گرفته است، بیان داشت: اظهارنظرهایی که صورت می گیرد قابل قبول نیست و ما به هیچ وجه اظهارات خلاف حق حاکمیت خود و تمامیت ارضیمان را نخواهیم پذیرفت.


مهمانپرست با اشاره به اینکه ایران همواره به حسن همجواری با همسایگان تاکید داشته است، گفت: مذاکرات سازنده بین ایران و امارات می تواند موجب گسترش همکاری ها و رفع سوء تفاهم احتمالی مسئولان این کشور درباره قرارداد ۱۹۷۱ و سند مبادله شده درباره اجرای ترتیبات این سند باشد.


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: هر فرد یا هر کشوری که در امور داخلی کشور ما دخالت کند و اظهاراتی بر خلاف تمامیت ارضی ما مطرح نماید با برخورد جمهوری اسلامی ایران روبرو می شود و احضار سفیر سوئیس نیز در همین راستا بود تا به آمریکا تذکر داده شود به مسائل داخلی ما وارد نشوند.


مهمانپرست در پاسخ به سئوالی مبنی بر ادعای امارات که ایران نماینده ای برای مذاکره در این چارچوب تعیین کرده است گفت: برای مذاکره طبیعی است که مذاکره کننده تعیین می کنند.


از سخنگوی وزارت خارجه سئوال شد که نام نماینده مذاکره کننده از سوی ایران چیست که مهمانپرست گفت هر وقت مشخص شد اعلام خواهد شد تا الان تعیین نشده است.


سئوال از سخنگو: سوء تفاهم فرهنگی یعنی چه؟!
خبرنگاری با اشاره به اخبار منتشر شده در رابطه با یک دیپلمات ایرانی در برزیل و واکنش سفارت ایران در برزیل که این موضوع را ناشی از سوء تفاهم فرهنگی عنوان کرده بود سئوال کرد که تقریبا هیچکس منظور سفارت ایران از سوء تفاهم فرهنگی را متوجه نشد شما بفرمایید که منظور از سوء تفاهم فرهنگی چه بود که سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه گفت: باید یک توضیحی خدمت ملت ایران بدهم دستگاه سیاست خارجی نسبت به مسائل انضباطی کارکناش بسیار جدی و حساس است و هر موضوعی که باشد جدی دنبال می کند اصل حضور این فرد در استخر مختلط تخلف انضباطی است و به همین دلیل بلافاصله به کشور فراخوانده شد و پرونده ایشان در دست بررسی است و بر اساس قوانین انضباطی رسیدگی می شود.

وی در عین حال از فضاسازی رسانه های عربی و غربی خبر داد و گفت: سوابق این رسانه ها اهداف خاصی را نشان می دهد که تلاش می کند روابط ایران و کشورها را تخریب کند اما این مسئله به هیچ وجه توجیه کننده تخلف انضباطی کارشناس سفارت ایران نیست و با هر تخلفی برخورد خواهد شد.


سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سئوالی در رابطه با نامه جمهوری اسلامی به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با همکاری با آژانس و پیش بینی اش از اجلاس بغداد تصریح کرد: همکاری ایران و آژانس همواره وجود داشته و ما همیشه آمادگی همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را داشته ایم مجددا آمادگی خود را برای گفتگو اعلام کرده ایم که در چارچوب آژانس بتوانیم به همکاری ادامه دهیم تا از حقوق خود بهره مند شویم.


با دید مثبت به نشست بغداد نگاه می کنیم
وی در رابطه با اجلاس ایران و ۱+۵ که قرار است در بغداد برگزار شود گفت ما در خصوص نشست بعدی که سوم خرداد در بغداد تشکیل می شود با دید مثبت نگاه می کنیم و امیدواریم در چارچوب توافق ها این رویه با روند مثبت انجام شود و نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

انتقال آب خزر در دستور کار است
خبرنگاری در رابطه با بر هم خوردن رابطه ایران با کشورهای شمالی به دلیل طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان سئوال کرد که مهمانپرست ضمن رد بر هم خوردن روابط ایران با کشورهای شمالی گفت: در رابطه با تامین منافع ملی در چارچوب رژیم حقوقی دریای خزر ما بهره برداری خود را از دریای خزر دنبال می کنیم که این شامل موضوعات نفت و گاز و انتقال آب به دریای خزر و فلات مرکزی است که این طرح در دستور کار است.

لغو تحریم ها پیش از نشست بغداد گام درستی است
خبرنگار دیگری در خصوص اظهارات برخی دیپلمات های غربی مبنی بر احتمال لغو تحریم ها علیه ایران قبل از مذاکرات بغداد سئوال کرد که مهمانپرست گفت آنچه فکر می کنید گام مثبت در مسیر درست برای ادامه همکاری ها در نشست بعدی است این است که تحریم های غیر قانونی کنار گذاشته شود اگر این تصمیم را اتخاذ کنند نشانگر این است که در مسیر درستی گام بر می دارند و همکاریها باید به سمتی برود که حقوق ملت ما به صورت کامل تامین شود.


در استانبول بحث محتوایی نشد
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه گفته می شود ایران و ۱+۵ در مذاکرات استانبول برای تبادل سوخت بیست درصد به توافق رسیده اند که مهمانپرست ضمن رد این ادعا گفت: در اجلاس استانبول بحث محتوایی صورت نگرفت بلکه چارچوب همکاریهای بعدی مشخص شد و طبق اظهارات آقای جلیلی و خانم اشتون مبنای مذاکرات آتی ان پی تی خواهد بود.

به گفته مهمانپرست محور مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد بعد از تعیین از سوی مسئولان مذاکره کننده اعلام خواهد شد.


اقدام عملی آژانس باید مشخص شود
خبرنگار افه اسپانیا پرسید آیا طرحی برای نظارت آژانس بر سایت پارچین وجود دارد که سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه توضیح داد: بحث های همکاری با آژانس در چارچوب نشست دوطرفه مورد مذاکره قرار می گیرد و قبلا هم در این رابطه مذاکره شده بود و ما در چارچوب همکاری کامل می توانیم به توافقاتی برسیم که جزو تعهدات ما باشد و تا جایی که از ان پی تی برداشت می شود این درخواست ها شامل این مواد نیست و خارج از تعهدات است مگر اینکه به صورت موردی و داوطلبانه باشد.

وی خاطر نشان کرد: باید مشخص شود مجموعه سئوالات و ابهامات آژانس چه مواردی است و در صورت رفع ابهامات آژانس چه اقدام عملی دنبال می کند.

سولانا مشخصات کانال مورد نظر را بدهد!
یکی دیگر از خبرنگاران عنوان کرد سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی مقاله ای مدعی شده که ایران و آمریکا کانال ارتباطی مستقیمی باز کرده اند که سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه گفت باید از خود سولانا بپرسید اگر وجود دارد مشخصات کانال را بدهد من اخباری در این رابطه دریافت نکرده ام.


واکنش به پیروزی اولاند در دور اول انتخابات فرانسه
خبرنگار دیگری موضع سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با پیروزی اولاند در برابر سارکوزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه جویا شد که مهمانپرست گفت: انتخابات فرانسه تا الان نشانگر عدم اقبال مردم فرانسه به مسئولان کنونی کشور است و بهترین قضاوت را مردم در کشور دارند و اگر مردم یک کشور سیاست های مقاماتشان را درست ارزیابی نکنند به آنها رای نمی دهند که در رابطه با سارکوزی به نظر می رسد تصمیمات اشتباه وی در خصوص خاورمیانه و ایران به مردم فرانسه و منافع ملی این کشور ضربه زده است.

توصیه به مقامات آذری
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص روابط ایران و آذربایجان و تحرکات صورت گرفته در این خصوص گفت: هوشمندی می بایست در کشورهای منطقه وجود داشته باشد تا از تحرکاتی که موجب مخدوش شدن روابط می شود جلوگیری شود. به خصوص تحرکات رژیم صهیونیستی که هدف اصلی آن بر هم زدن امنیت و ایجاد تنش در منطقه است.

وی گفت: توسعه روابط کشورهای منطقه با این رژیم لطماتی را به کشورهای منطقه وارد خواهد کرد.

عربستان نیروهایش را از بحرین خارج کند
مهمانپرست در رابطه با اظهارات ضد ایرانی برخی مقامات عربستان که مورد سئوال یکی از خبرنگاران بود با اشاره به اینکه عربستان کشور مهم و موثر در منطقه است و باید رویکرد درستی در خصوص تحولات منطقه ای داشته باشد، گفت: همکاری ، کنار گذاشتن مطالبی که به جهان اسلام نیست و خروج نیروهای این کشور از کشورهای مظلوم مثل بحرین می بایست در دستور کار عربستان قرار بگیرد تا با کمک کشورهای مقتدر منطقه امنیت منطقه ای تامین شود.


تکذیب اختلال در صادرات نفت
خبرنگارآسوشیتدپرس پرسید آیا در پی حمله ویروسی اختلالی در صادرات نفت ایران وجود دارد که مهمانپرست گفت: در صادرات نفتی ما هیچ اختلالی وجود ندارد.

این خبرنگار نظر مهمانپرست را در خصوص مخالفت سوئیس با تحریم بانک مرکزی ایران پرسید که وی گفت: ما مخالفت سوئیس با تحریم های غیر قانونی علیه ایران را تصمیم درستی می دانیم و از آن استقبال می کنیم و آن را موثر در روابط دو جانبه تلقی می کنیم و امیدواریم سایر کشورها نیز تصمیمات اشتباه را اصلاح کرده و به مسیر درست برگردند.

رابطه مان با اخوان خوب است
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با استراتژی ایران در قبال اخوان المسلمین که مورد سئوال یکی از خبرنگاران بود گفت: جریان اخوان المسلمین جریانی موثر در منطقه است هر چند ممکن است شاخه های مختلفی داشته باشد اما باید مراقبت کرد نفوذ جریانات افراطی حرکت های مردم را با انحراف روبرو نکند ما جریان اخوان را موثر در منطقه می دانیم و از آن استقبال می کنیم و آینده روابط با اخوان المسلمین را خوب می دانیم هم اکنون نیز روابط بین ما و آنها بسیار خوب است.


توصیه به دولت کانادا
وی در رابطه با دعوای حقوقی کانادا با غیر بومیان و رای دادگاهی در این کشور به نفع غیر بومیان اظهار داشت: رهبران جامعه بومیان کانادا یادداشت هایی را به سفارتخانه های کشورهای مختلف از جمله ایران ارسال کردند و نسبت به نقض حقوقشان مطالبی را عنوان داشتند و درخواست مساعدت کردند ما از کانادا می خواهیم به حقوق جامعه بومیان احترام بگذارد و البته اقدام این دادگاه را نیز مثبت و در جهت حقوق بومیان می دانیم.

مهمانپرست تاکید کرد: موارد مختلفی از نقض حقوق بشر در کانادا مشاهده می شود و اخیرا هم سرکوبی نسبت به اساتید و دانشجویان این کشور صورت گرفت و امیدواریم دولت کانادا خود را متعهد به رعایت حقوق بشر بداند.

ایران میزبان دوستان بحرین می شود؟!
خبرنگاری پرسید آیا ممکن است ایران میزبان کنفرانسی تحت عنوان دوستان بحرین شود که سخنگوی وزارت خارجه در این باره با اشاره به اینکه سرکوب مردم بحرین تشدید شده است، گفت: ما هر اقدامی که بتواند به مردم بحرین کمک کند در دستور کار قرار می دهیم اما انتظار اینکه اجلاسی در این رابطه برگزار کنیم که نمایندگان دولت ها در آن شرکت کنند انتظار درستی نیست چون این ملت ها هستند که تاثیرگذارند و خیلی دولتمردان نمی توانند به نمایندگی از مردمشان نظر آنها را دنبال کنند.

نا امن جلوه دادن عراق برای برگزار نشدن اجلاس بغداد
وی در خصوص ناامنی های اخیر عراق که با دخالت های خارجی دنبال می شود، این ناامنی ها را بی ارتباط با مذاکرات آتی ایران با 1+5 ندانست و با بیان اینکه قصد دارند با نا امن جلوه دادن عراق مانع برگزاری نشست ایران و 1+5 در بغداد شوند گفت: مشخص می شود چه کشورهایی خواهان به نتیجه رسیدن گفتگوهای ایران و 1+5 هستند و چه کشورهایی موفقیت این گفتگوها را در جهت مخالف منافع خود تلقی می کنند همچنین مشخص می شود چه کشورهایی امنیت را در منطقه برقرار می کنند و چه کشورهایی در ناامنی کشورهای منطقه از جمله عراق نقش دارند.


باهنر: آخرین فردی که به بازداشت خانگی موسوی رضایت داد، مقام رهبری بود

Posted: 24 Apr 2012 12:59 AM PDT

حسینیان آماده‌ی اعدام موسوی، کروبی و خاتمی بود

جـــرس: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بازخوانی حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ و بیان این نکته که "رهبری اخرین کسی بود که به حبس خانگی میرحسین موسوی رضایت داد"، گفت "روح الله حسینیان در جریان آن حوادث گفت این سه نفر (میرحسین، کروبی و خاتمی) را به من بدهید تا اعدامشان ‌کنم و غائله بخوابد."


به گزارش انتخاب، محمدرضا باهنر روز دوشنبه در دانشگاه علم و صنعت اظهاراتی خاص و خلاف واقع به زبان آورد.


وی با ادعای اینکه "دعوای من با موسوی از مجلس دوم شروع شد، در مجلس سوم در روز تحلیف رهبری در نطق پیش از دستور مواضع خودم را نسبت به موسوی صراحتاً اعلام کردم و موسوی یک آدم مناسب جهت اداره کشور و ریاست‌جمهوری نبود و این موضع من از ۲۶سال پیش تا الان است."


دبیر کل جامعه مهندسین همچنین با اطلاق لفظ "فتنه" برای اعتراضات حق طلبانه مردم در سال ۸۸، گفت" در قضیه فتنه ۸۸ بعضی‌ها به موقع و بعضی‌ها با تأخیر و عده‌ای حتی جلوتر از آقا (رهبری) می‌خواستند موضع بگیرند ولی طبق دعای شعبانیه میزان رهبری است."


نایب رئیس مجلس با فرافکنی و کتمان کشتار و سرکوب معترضان در حوادث بعد از انتخابات مدعی شد: "یادمان نرود ۹دی بعد از هنجارشکنی ۱۳آبان، روز قدس و روز عاشورا بود. ۹دی زمانی خلق شد که از آن ۱۳میلیون بیش از ۱۰میلیون متوجه شده بودند که مهندس موسوی مرد تأمین‌کننده منافع مردم و کشور نیست بلکه مرد منافع خودش است. باید ۹دی اتفاق می‌افتاد و نمی‌شد زودتر اتفاق بیفتد."


وی همچنین با ادعای "اداره کردن مجلس هشتم در زمان فتنه"، تهدید و فضای خفقان حاکم بر مجلس را "مدیریت" نامید و گفت: "با حضور ۴۰ تا ۵۰ اصلاح‌طلب هیچ‌یک از این اصلاح‌طلبان از عوامل فتنه نشوند، کار بسیار مهمی بود. بعضی‌ها می‌گفتند اصلاح‌طلب‌ها را از مجلس اخراج کنید، اما با مدیریت درست کار به آنجا رسید که وقتی ما تندترین بیانیه‌ها را در محکوم کردن فتنه و عوامل آن صادر می‌کردیم، همین‌ها می‌آمدند و پای آن را امضاء می‌کردند."


باهنر همچنین ادامه داد: "سال ۸۸ تمام نشده بود که من صریح و شفاف در مورد فتنه و سران فتنه صحبت کردم و باید بدانید دعوای من با موسوی از مجلس دوم شروع شد، در مجلس سوم در روز تحلیف رهبری در نطق پیش از دستور مواضع خودم را نسبت به موسوی صراحتاً اعلام کردم. اگر بخواهیم نسبت به ۱۳میلیون ایراد بگیریم، اصلا درست نیست، زیرا ۱۰میلیون از اینها برگشتند در ضمن با این تفکر باید ایراد اول را به شورای نگهبان گرفت که مهندس موسوی را تأیید صلاحیت کرد."


وی بدون اشاره به مدیریت بحران و دوران جنگ توسط میرحسین موسوی، ادعا کرد: "موسوی یک آدم مناسب جهت اداره کشور و ریاست‌جمهوری نبود و این موضع من از ۲۶سال پیش تا الان است. من در دیداری که با عده‌ای دیگر از دوستان یک هفته بعد از انتخابات به نزد موسوی رفته بودیم، به وی گفتم هر نظامی اپوزیسیون لازم دارد اما باید داخل نظام باشد و تو اگر حزب اپوزیسیون داخل نظام تشکیل دهی، من از تشکیل حزبت دفاع می‌کنم اما مسلماً من هرگز نمی‌توانم در حزبی که موسوی یا خاتمی راه بیندازند، حضور داشته باشم، ولی اگر بخواهی اپوزیسیون خارج نظام باشی، به تو هشدار می‌دهم که این راه همه چیز دارد، ازجمله زندان، تبعید، اعدام و ... لازم به ذکر است در آن جلسه دکتر زاکانی نیز همراه من بود."


باهنر همچنین گفت: "در آن دوران (بعد از انتخابات) بسیار فشار می‌آوردند که سران فتنه را بگیرند و زندانی کنند و به حدی این فشارها زیاد بود که صادق لاریجانی آمد و گفت من خودم موافقم اما بالاتری‌ها باید موافق باشند، من به حسینیان گفتم تو که می‌دانی بالاتری‌ها موافق نیستند، چرا فشار می‌آوری که وی گفت باید آنقدر فشار بیاوریم تا همه موافقت کنند."


این مقام ارشد جریان اصولگرا همچنین تاکید کرد: "آخرین فردی که در این مملکت به بازداشت خانگی مهندس موسوی راضی شد، رهبری بود."

 

 

 

مگر وزارت خارجه آقای سلحشور ندارد؟

Posted: 24 Apr 2012 12:45 AM PDT

واکنش پگاه آهنگرانی به رسوایی اخلاقی دیپلمات جمهوری اسلامی

جـــرس: در پی پنهان کاری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ماجرای "رسوایی اخلاقی یک دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی در برزیل"، یکی از هنرمندان سینمای ایران خاطرنشان کرد "اگر این ماجرا حتی در حد شایعه در حوزه سینما و هنر رخ می‌داد، دوستان غیور چگونه خاک آنجا را به توبره می‌کشیدند و یک‌شبه سینما و سینماگر را با هم تعطیل می‌کردند."


همچنین روزنامه اصولگرای جمهوری اسلامی، با انتقاد از غیر شفاف بودن دولت وموضع مقام‌های وزارت امور خارجه درباره رسوایی اخیر دیپلمات ایرانی در برزیل، خواستار توضیح درباره علت حضور یک دیپلمات جمهوری اسلامی در استخری مختلط در برزیل شد.

 

 طبق آخرین گزارش ها، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه اعلام کرد: این دیپلمات خاطی به خاطر تخلف به کشور فرا خوانده شده است.


به گزارش بازتاب، پگاه آهنگرانی، هنرمند مردمی، درباره ماجرای استخر رفتن دیپلمات ارشد ایرانی در برزیل نوشته است:

"چندی پیش شایعه شده بود که یکی از مقامات سفارت ایران در برزیل دست به عملی زده که کلی باعث سرشکستگی اخلاقی و فرهنگی کشور شده است. البته وزارت امور خارجه ایران سریعا قضایا را تکذیب و رفع و رجوع کرد و آن را سوءتفاهم فرهنگی دانست.

بحمدالله از این وصله‌ها به ما نمی‌چسبد. در اصل موضوع و تکذیبیه اظهارنظری نمی‌توان کرد، چون یکی خبری می‌دهد و یکی تکذیب می‌کند و اطلاعات ناقص ما هم که مثل همیشه امکان قضاوت را از ما سلب می‌کند. اما با خود فکر کردم اگر این ماجرا حتی در حد شایعه در حوزه سینما و هنر رخ می‌داد، دوستان غیور چگونه خاک آنجا را به توبره می‌کشیدند و یک‌شبه سینما و سینماگر را با هم تعطیل می‌کردند.

این فقط به تفاوت عملکرد دو وزارتخانه و دو وزیر مربوط نمی‌شود، بلکه از نگاه دوگانه سیاستمداران ما است که یکی شایعه عمل خلاف شوونات اخلاقی یک دیپلمات در استخر عمومی در برزیل را سوءتفاهم فرهنگی قلمداد می‌کند، آن هم درباره سفارتخانه‌یی که وی‌ترین بین‌المللی ما است و آن یکی، فقط کافی است موقع رانندگی باد روسری‌اش را کمی عقب بزند، مرتکب خطای نابخشودنی می‌شود و جامعه‌یی را به فساد می‌کشاند.

آیا حساسیت وزارت خارجه کمتر از وزارت ارشاد است؟ آیا غیرت وزارت خارجه کمتر از وزارت ارشاد است؟ آیا جنسیت فرد در میزان جرم موثر است؟ آیا اگر محل جرم در آب یا خشکی باشد، قضایا فرق می‌کند؟ و آیا مگر وزارت خارجه آقای سلحشور ندارد؟

شاید هم به خاطر این است که هنرمند حق ندارد دچار سوءتفاهم‌های فرهنگی شود و این فقط از امتیازات ویژه دیپلمات‌هاست. ما که از این قضایا سر درنیاوردیم، از این دست به قول معروف معیارهای دوگانه تا دلتان بخواهد پیدا می‌شود و این یکی نوبر امسال بود."


توضیح دهید
در همین رابطه، روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از موضع مقام‌های وزارت امور خارجه درباره رسوایی اخیر یک دیپلمات ایرانی در برزیل، خواستار توضیح درباره علت حضور یک دیپلمات جمهوری اسلامی در استخری مختلط در برزیل شد.


این روزنامه به تکذیب ماجرا از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه و نیز موضع‌گیری سفارت جمهوری اسلامی در برزیل اشاره کرده که گزارش‌های منتشره را ناشی از "تفاوت‌های فرهنگی" اعلام نموده و می نویسد: "سؤالی که در تکذیبیه سخنگوی وزارت خارجه بی‌جواب مانده اینست که آیا حضور این دیپلمات ایرانی در استخر مختلط صحت دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است، چرا وزارت خارجه بر رفتار کارمندان خود نظارت ندارد؟"


این روزنامه نوشت: جمهوری اسلامی سخنگوی وزارت خارجه اتهام تخلف جنسی دیپلمات ایرانی در برزیل را روز پنجشنبه ۳۱ فروردین رد کرد و گفت "بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که مطالب منتشر شده توسط اینگونه رسانه‌ها، خلاف واقع و فاقد صحت است."وی اتهامات وارد شده را "مغایر با سوابق این عضو سفارت ایران در برزیل" دانست. روز چهارشنبه، روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی اعلام داشت: پلیس برزیل یک دیپلمات ایرانی پنجاه و یک ساله را به دلیل “دست اندازی” به دختران زیر سن قانونی برای مدتی بازداشت کرد. براساس گزارش‌ها این واقعه روز شنبه گذشته در یک استخر مختلط در یک باشگاه خانوادگی در شهر سائوپائولو، روی داد و انعکاس وسیعی در رسانه‌های برزیل داشت.


اوباما محافظانش را برای چه برگرداند؟
در همین حال سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از واکنش وزارت خارجه نسبت به مساله این دیپلمات نوشت: البته در این میان پرسش‌های فراوان دیگری نیز هست که به فرض پذیرش این سوء تفاهم، این دیپلمات ایرانی در چنان مکانی چه کار می‌کرده است؟ مگر دیپلمات‌های ایرانی، پروتکل‌های بین‌المللی و البته پیمان‌نامه‌های مختص به جمهوری اسلامی را رعایت نمی‌کنند و…؟!


اما نکته اساسی‌تر، نحوه برخورد وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی کشور با اخباری از این دست است. بی‌گمان، کارگزاران هر نظامی دچار تخلف، فساد و موارد نکوهیده دیگری هم می‌شوند و این بستگی به نوع نظام‌های سیاسی ندارد؛ یعنی در یک دمکراسی لیبرال تخلف روی می‌دهد، در یک دمکراسی دینی هم ممکن است تخلف روی دهد، اما میزان شاید تخلف روی داده در هر یک از این نظام‌ها، متفاوت باشد و در واقع، مدیران و کارگزاران کشور ما هم از این قاعده جدا نیستند.


این در حالی است که ما عموما به صورت خودآگاه و ناخود آگاه در برابر این دست اخبار موضع یکطرفه‌ای می‌گیریم و موضوع را به کل تکذیب می‌کنیم و هیچ گاه تلاش نمی‌کنیم اگر اشتباهی هم شده، آن را بپذیریم و در رفع آن بکوشیم.


اکنون بحث بر سر این نیست که این خبر قطعا درست است و باید آن را بپذیریم، بلکه موضوع درباره رویکرد ما نسبت به اخباری است که درباره نواقصمان در دنیا منتشر می‌شود؛ اخباری که افکار عمومی را درگیر می‌کند، ولی هیچ گاه پاسخ مناسبی نمی‌گیرد.


نکته دیگری که شاید دستگاه دیپلماسی به آن توجه کرده باشد، این که موضع‌گیری رسمی مقام‌های دیپلماسی ایران و پذیرش آن برای وجهه جهانی کشورمان زیبنده نباشد؛ اما شما را راهنمایی می‌کنیم به رخدادی که دو هفته پیش در جریان سفر باراک اوباما به کلمبیا روی داد؛ خوش‌گذرانی شبانه محافظان او در یک کلوپ شبانه، باعث شد تا در میانه سفر، اوباما محافظانش را به آمریکا بازگرداند.

 

پذیرش رسوایی

 

در حالیکه پیش از این سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، با فرافکنی و پنهانکاری، سعی در توجیه رسوایی جنسی یکی از دیپمات های سفارت جمهوری اسلامی در برزیل شده بود، وی در نهایت با پذیرش این رسوایی، ضمن اشاره به اینکه حضور وی در استخر مختلط تخلف انضباطی به شمار می رود، اعلام کرد: این دیپلمات به خاطر تخلف به کشور فرا خوانده شده است.

  

 

دهها نفر از کارگران شرکتی شهرداری قصرشیرین در آستانه اخراج

Posted: 24 Apr 2012 12:19 AM PDT

تجمع اعتراض‌آمیز کارگران لوله‌سازی خوزستان مقابل استانداری

جـــرس: به گزارش منابع محلی، در آستانه روز کارگر ۱۱ اردیبهشت در پی قرارداد اخیر شهرداری قصرشیرین با پیمانکار خدمات کارگری این شهرستان حداقل ۲۰ نفر از کارگران در آستانه اخراج قرار دارند .


سامانه خبری کرمانشاه پست گزارش داده است که علیشاه سهرابی رئیس شورای شهر قصرشیرین با تأیید این خبر گفت : نظر شهردار بر اینست که با بکارگیری نیروهای رسمی در کاهش هزینه ها اقدام کند . سهرابی با ابراز مخالفت با این قرارداد گفت : در سال اشتغالزایی با اخراج حتی یک نفر نیز مخالفیم .


پیشتر خبرهایی از اخراج ۳۰نفر به این سامانه رسیده است . یک منبع آگاه گفت : قبلا بیش از ۷۰ نفر خدمات کارگری شهرستان را انجام داده اند که حال قریب نیمی از آنها در آستانه اخراج قرار دارند .


یکی از کارگران می گوید : مسئولان از افزایش صادرات در شهر و بازارچه و گمرک شهر جنگزده من سخن می گویند اما سهم ما از آنهمه درآمد بیکاری است . تا دیروز قصرشیرین در آتش خشم دشمن سوخت و حالا من و زن و بچه ام باید بسوزیم ! فقط به خدا پناه می بریم .


این گزارش همزمان خاطرنشان می کند که خبرهایی دیگر حکایت از طرح سئوال از ابراهیم نظری شهردار این شهرستان در شورای شهر دارد . رئیس شورای شهر قصرشیرین گفت : دو روز آینده تکلیف شهردار روشن خواهد شد .

وی ادامه داد : قصرشیرین مشکلات زیادی دارد و اعضای شورا با جناب شهردار اتمام حجت قوی خواهند کرد که آیا می تواند ادامه کار دهد یا نه . زیرا همیشه ایشان احساس می کنند که خسته است .


گزارش دریافتی ، ناتوانی شهردار در امور عمرانی ، عدم اجرای مصوبات شورا ، نادیده گرفتن ۱۴ مصوبه شورای ترافیک و اخراج نیروهای شرکتی را عمده ترین علل سئوال از شهردار بیان می کنند و اخراج کارگران در حالی است که استان بشدت از بیکاری رنج می برد .


از سوی دیگر علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر از اخراج ۱۰۰ هزار نفر کارگر در سال گذشته خبر داده است .


تجمع اعتراض‌آمیز کارگران لوله‌سازی خوزستان مقابل استانداری
همچنین بیش از چهل کارگر کارخانه لوله سازی خوزستان به دلیل عدم دریافت ۲۵ ماه حقوق معوقه و سایر مزایای قانونی خود، روز دوشنبه برای چندمین بار در مقابل استانداری تجمع کردند.


به گزارش ایلنا، دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان با اشاره به اینکه تجمع این کارگران در ادامه تجمع آنان در هفته گذشته در مقابل استانداری بوده است، در خصوص مشکلات این کارگران اظهار کرد: مشکلات کارگران این شرکت با گذشت چند سال هنوز به قوت خود باقی است.


آقایار حسینی افزود: هر چند که تعدادی از کارگران این شرکت بازنشسته شدند، اما تعداد زیادی از کارگران و بازنشستگان بیش از ۲۵ ماه حقوق طلب دارند و سنوات خدمتی آنها نیز پرداخت نشده است.


حسینی خواسته این کارگران را راه‌اندازی مجدد کارخانه لوله سازی عنوان کرد و گفت: کارگران معتقدند که راه‌اندازی خط تولید این کارخانه که مشتریان زیادی در کشور دارد، مهم‌ترین اقدام برای حل مشکل آنهاست.


او با اعلام اینکه امکان استفاده از دفترچه‌های درمانی برای کارگران وجود ندارد افزود: بدهی این کارخانه به سازمان تامین اجتماعی نیز باعث شده تامین اجتماعی از دریافت لیست بیمه امتناع کند .


این فعال كارگری همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از بازنشستگان نیز با اینکه سالهاست بازنشسته شده‌اند سنوات خود را دریافت نکرده‌اند افزود: این کارخانه به جهت بدهی زیاد خود بیش از یکسال است که تعطیل شده است.


او گفت: با وجود اینکه کارخانه غیر فعال است اما با تعمیرات اولیه قابل بهربرداری بوده و امکان تولید وجود دارد.


ادعای اشتغالزایی دولت با افزایش اخراج كارگران مغایرت دارد
یك كارشناس اقتصادی از افزایش نرخ بیكاری به بیش از بیست درصد در سال جاری خبر داد.


كمال اطهاری در گفتگو با ایلنا، ضمن اظهار تردید درباره نرخ رسمی بیكاری، نرخ واقعی بیكاری را بیش از بیست درصد برآورد كرد و گفت: آماری كه دولت در خصوص ایجاد دو میلیون شغل در سال گذشته اعلام كرده با وضعیت بحرانی واحدهای تولیدی و افزایش تعداد اخراج كارگران مغایرت دارد.


این كارشناس اقتصادی از گسترش نرخ خط فقر بین دهك‌های سوم و چهارم درآمدی خبر داد و گفت: به دلیل وضعیت بحرانی واحدهای تولیدی و افزایش نرخ بیكاری نرخ خط فقر ۸۰۰هزار تومانی از دهك‌های یك و دو درآمدی به دهك چهارم انتقال یافته است.


این كارشناس اقتصادی در ادامه ارائه آمارهای اشتغالزایی از سوی دولت را دارای رویكرد سیاسی دانست و گفت: دولت در خصوص ارائه آمار اشتغالزایی از ضریب‌های جعلی ریاضی استفاده می‌كند.


اطهاری در بخش دیگری از سخنان خود اجرای سیاست های غلط اقتصادی را موجب افزایش نرخ بیكاری اعلام كرد و گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و عدم پرداخت یارانه واحدهای تولیدی نرخ بیكاری در كشور همچنان رو به گسترش است.