جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مرزبندی شفاف احمدی نژاد با هاشمی رفسنجانی

Posted: 23 Apr 2012 05:41 AM PDT

ارگان رسمی دولت خواستار شد

جـــرس: ارگان رسمی دولت، طی گزارشی، به "بررسی تفاوت ها در تفکرات" رئیس  دولت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخته و اظهارات جنجالی احمدی نزاد در مناظره های انتخاباتی سال ۸۸ را با تیتر "مرزبندی شفاف احمدی نژاد با هاشمی"، مورد بازخوانی و تاکید قرار داده است.


روزنامه ایران با تکرار این سخنان احمدی نژاد که گفته بود "باور ما این است که صحنه گردان اصلی، خود آقای هاشمی است. بالاخره ما می بینیم چه کسی در ستاد انتخاباتی چه کسی فعال است و اینها از کجا می روند جلسه می گذارند و ارتباطات شان را برقرار می کنند"، آنرا "تنها بخشی از دیالوگ های یک شب تاریخی که «محمود احمدی نژاد» آن را به یک حماسه ماندگار تبدیل کرد"، خوانده و مدعی می شود که در همان شب "سرنوشت ایران در یک مقطع حساس از تاریخ دچار تغییر شد."


روزنامه ایران ضمن اینکه خشم خود را از حضور احمدی نژاد در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت پنهان نمی کند، نوشته است: "این روزها بر اساس فرمول و پروژه گره خوردگی «فتنه و انحراف» برداشتن مرزبندی میان احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به طور جد در دستور کار برخی از رسانه‌های مدعی اصولگرایی قرار گرفته است.."


روزنامه تحت امر مشاور محمود احمدی نژاد، با اشاره به خطبه های نماز جمعه رهبری در ٢۹ خرداد ۸۸ و اینکه وی با حمایت از نتیجه انتخابات و محمود احمدی نژاد گفته بود: "من در موارد متعددی با آقای هاشمی اختلاف نظر دارم"، می نویسد: "آنچه برای ما خاطره انگیز است جمله پایانی ایشان در این فراز از سخنان‌شان است که «نظر آقای رئیس جمهور به نظر بنده نزدیک تر است."


مرزبندی با هاشمی موضوعیت دارد
ارگان رسمی دولت که چند روز پیش پیرامون مذاکرات اتمی اخیر نیز حملاتی را متوجه هاشمی رفسنجانی و نزدیکان وی کرده بود، در ادامه این یادداشت می نویسد: "میزان مرزبندی با او از این حیث که وی نماینده یک مدل و طرز فکر خاص در اداره کشور است برای مردم در نگرش به نخبگان سیاسی و قضاوت در خصوص آنها یک معیار مهم و اساسی است. چه بسیار سیاسیونی که با علم به این مسئله، برای کسب محبوبیت بین مردم، علم مبارزه با تفکر هاشمی رفسنجانی را بلند کردند تا خود را در نقطه مقابل وی، عدالتخواه، فساد ستیز، مردم دوست، ولایتمدار و... نشان بدهند اما به تجربه ثابت شده است که هرکسی را تاب این مرزبندی و ایستادگی نیست. نگاهی گذرا به عرصه سیاسی جمهوری اسلامی نیز روشن می‌کند اکثر نخبگانی که روزی ادعای جهت‌گیری بر خلاف سیاست‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت را داشته‌اند؛ امروز به صورت عیان و یا در پس پوشش‌های چند لایه، به دلایلی چون چرخش‌های سیاسی یا اعتقادی در زمین «اکبر هاشمی رفسنجانی» ایفای نقش می‌کنند. "


شفافیت مرزها باید خدشه دار شود
ایران همچنین تاکید می کند: "این روزها نیز بر اساس فرمول و پروژه گره خوردگی «فتنه و انحراف» برداشتن مرزبندی میان احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به طور جد در دستور کار برخی از رسانه‌های مدعی اصولگرایی قرار گرفته است. گردانندگان پشت پرده این رسانه ها که پیشتر با عملیات روانی گسترده، پیچیده و پر حجم مهمترین ویژگی‌های مثبت احمدی نژاد نظیر تبعیت محض از رهبری، دشمنی با استکبار و در رأس آن امریكا، مردم دوستی وی و سلامت اقتصادی و شخصی را با بهانه‌های دروغین نظیر خانه نشینی و مقاومت رئیس جمهور در برابر رهبری، اقدام جریان موهوم انحرافی در به‌هم ریختن بازار سکه و ارز به بهانه فشار به نظام برای برقراری رابطه با امریكا! و همچنین بی توجهی دولت به گرانی و تورم، زیر سؤال برده بودند؛ این بار یکی دیگر از اصلی‌ترین ویژگی‌های دولت را هدف گرفته و در پی القای این مطلب هستند که رئیس‌جمهور در حال نزدیک شدن به هاشمی رفسنجانی است."


روزنامه تحت امر علی اکیر جوانفکر تصریح می کند که "این دروغ بزرگ در حالی همچون نارنجک به میان افکار عمومی پرتاب می‌شود که اختلاف محمود احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی از یک دعوای سیاسی فراتر بوده و افتراق این دو در حوزه اجتماعی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ کاملاً گفتمانی است و در واقع هر کدام از طرفین نماینده یک طرز فکر مستقل و مجزا محسوب می‌شوند. "


عدالت محوری
ارگان رسمی دولت با ادعای اینکه "در نگاه دولت عدالت محور احمدی نژاد، سعی بر این بود که از ابتدا زمینه اختلاف طبقاتی از بین برود و اصولاً نابرابری و فقر بوجود نیاید تا برای جبران آن لازم باشد از سیاست‌های جبرانی استفاده نماییم"، مدعی می شود "در این دیدگاه امکانات و منابع کشور باید به طور عادلانه و براساس ظرفیت‌های مناطق مختلف مابین مردم توزیع گردد. اجرای سیاست‌هایی همچون تشکیل صندوق مهر امام رضا برای توزیع عادلانه وام‌های بانکی، توزیع سهام عدالت ، کمک به بنگاه‌های کوچک اقتصادی، سفرهای استانی، توزیع منابع بر اساس نیازهای منطقه ای و از همه مهمتر «اجرای طرح عظیم هدفمندی یارانه‌ها» که به تعبیر امام خامنه‌ای، از آرزوهای نظام اقتصادی جامعه ما بود، باعث شد تا بدنه بیشتری از مردم درگیر اقتصاد جامعه شوند."


اختلاف در سیاست خارجی
"اختلاف در حوزه سیاست خارجی"، موضوع دیگری بود که روزنامه دولت با تاکید بر آن می نویسد: "بین این دو طیف، دست كمی از حوزه های دیگر ندارد. مبنای سیاست خارجی هاشمی رفسنجانی بر اساس استراتژی «تنش زدایی» در سایه «تعامل مخفیانه» بود در حالی كه دكترین احمدی نژاد با توجه به سه اصل عزت، حكمت و مصلحت كه برگرفته از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است، بر اصل تهاجم «دیپلماسی عمومی» استوار شده است. برونداد این تفكر واپسگرا و مرعوب، البته در ماجرایی چون «مک فارلین» در سال ۶۵ خود را نشان داد و این ضعف در چند سال بعد نیز به شكلی دیگر خودنمایی كرد. در این بین البته می توان به انفعال برخی مسئولان در ماجرای «میکونوس» نیز اشاره کرد. از سوی دیگر پس از افشا شدن اطلاعات بخشی از تأسیسات هسته‌ای كه در مرحله ابتدایی قرار داشتند،‌ مذاكرات هسته‌ای میان ایران و كشورهای مستكبر آغاز شد. چه كسی است كه نداند تیم مذاكره كننده هسته‌ای هم اسماً و هم رسماً توسط شخص هاشمی مدیریت می‌شد و به وی نزدیک بود. این شروع یك مبارزه نفسگیر بود كه در آن طرف غربی بدون هیچ مقاومتی فقط از ما امتیاز می‌گرفت و جالب آنكه صحنه گردان این عقب نشینی های تاریخی كسی جز هاشمی رفسنجانی نبود."
 

افشای کارتل رسانه‌ای جمهوری اسلامی برای “جنگ نرم”

Posted: 23 Apr 2012 05:41 AM PDT

جـــرس: بنا به گزارش ها، برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد «مجتمع رسانه‌ای اطلس» یکی از بزرگترین‌ها کارتل‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی است که راه‌اندازی تعداد قابل توجهی از سایت‌های محافظه‌کار در «جنگ نرم» را بر عهده داشته است.


به گزارش تارنمای «دیگربان»، این مجتمع که به نظر می‌رسد پس از وقایع سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شده تاکنون ده‌ها سایت خبری٬ تحلیلی و پژوهشی راه‌اندازی کرده است.


بر اساس گزارش مذکور، سایت‌های «برهان»٬ «نسیم آنلاین»٬ «مجلس نهم»٬ «افسران جوان جنگ نرم»٬ «اشراف»٬ «موج قانون»٬ «به‌دخت»٬ «دیدارمدیا» و «ایران هسته‌ای»، از جمله سایت‌هایی هستند که تاکنون از سوی این مجتمع راه‌اندازی و حمایت شده‌اند.


گفتنی است، این سایت‌ها طی دو سال گذشته با هدف حضور در «جنگ نرم» راه‌اندازی شده‌اند.


این گزارش خاطرنشان می کند که «مجتمع رسانه‌ای اطلس» همچنین یک مرکز مستند‌سازی با عنوان «سفیر» راه‌اندازی کرده که مستند‌های «یزدان تفنگ ندارد» و «مهار نشده» از محصولات این مرکز به شمار می‌روند.


همچنین این مجتمع در سال ۱۳۸۹ نیز به همراه سایت «وبلاگ‌نیوز» و چند سرویس دهنده وبلاگ در ایران جشنواره «وبلاگ‌های بر‌تر» را برگزار کرده است.


بر اساس گزارش ها، از هویت موسسان این مجتمع رسانه‌ای و اهداف آن اطلاعات روشنی در دست نیست.


از غلامرضا نوری به عنوان مدیرعامل این مجتمع رسانه‌ای یاد می‌شود که سال گذشته در همایش «بصیرت سایبری» که از سوی بسیج وزارت نفت برگزار شده بود٬ سخنرانی کرده است.


قاسم صفایی‌نژاد، عضو شورای سیاست‌گذاری سایت «افسران جوان جنگ نرم» گفته که این مجتمع "به لحاظ حقوقی کاملا خصوصی است."

صفایی‌نژاد افزوده است: "هیات مدیره و مدیرعامل این مجتمع از علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی هستند که دغدغه جنگ نرم دارند."


گفته می‌شود سپاه پاسداران سرمایه‌گذار اصلی این مجتمع است٬ اما تاکنون گزارشی در خصوص این وابستگی از سوی هیچ‌یک از رسانه‌های محافظه‌کار منتشر نشده است.
 

ارسال کمک ۸۵ تنی مواد غذایی از سوی جمهوری اسلامی به کره شمالی

Posted: 23 Apr 2012 04:48 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع حکومتی، محموله كمك های بشر دوستانه جمعیت هلال احمر شامل ۸۵ تن مواد غذایی وارد پیونگ یانگ پایتخت كره شمالی شد.


به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، وابسته به بسیج دانشجویی، محموله كمك های بشر دوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی وارد پیونگ یانگ پایتخت كره شمالی شد.

بنا بر این گزارش این محموله ۸۵ تنی شامل آرد ، شیر خشك و برنج است كه به صلیب سرخ كره شمالی تحویل داده شد.

بر اساس این گزارش، «جو این چول»، سفیر کره شمالی هفته گذشته در دیدار با ابوالحسن فقیه ضمن قدردانی از كمك های بشر دوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی گفته بود: در سال های گذشته فشار و تحریم امریکا وضعیت سختی را در زمینه کمبود مواد غذایی و کشاورزی ایجاد کرده است که خوشبختانه جمهوری اسلامی در این زمان به کمک ما شتافت و ما این محبت و کمک را از یاد نخواهیم برد.

این در حالی است که بنا به اخبار تأیید شده خطر کمبود مواد غذایی در کشور چندان جدی است که چندی است فرمان ذخیره‌سازی مواد اولیه‌ی غذایی در کشور صادر شده است.

ایران و کره‌ی شمالی در زمینه‌ی تکنولوژی هسته‌ای و نیز روش‌های بازجویی و کنترل و تعقیب مخالفان با هم همکاری می‌کنند.   
 

 

راه‌اندازی شبکه تلویزیون اینترنتی توسط جبهه پایداری و حامیان مصباح یزدی

Posted: 23 Apr 2012 04:48 AM PDT

شکایت صداوسیما از ۱۸سایت منتشر کننده صوت یا تصویر

جـــرس: به گزارش منابع خبری، تلویزیون اینترنتی موسوم به «شبکه جهانی پایداری» توسط آنچه "طلاب و دانشجویان حامی جبهه پایداری انقلاب اسلامی" خوانده شده، راه اندازی گردید.


همزمان برخی منابع خبری گزارش داده اند که معاونت حقوقی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی از ۱۸سایت منتشر کننده صوت یا تصویر شکایت کرده است.


پایگاه اینترنتی «۵۹۸» گزارش داده است که شبکه جهانی پایداری بصورت آزمایشی در سالروز اعلام انقلاب فرهنگی از سوی رهبر فقید جمهوری اسلامی و در آستانه دور دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی راه اندازی شد.


بر اساس این گزارش شبکه مذکور با هدف اصلي "پخش سخنرانی های سیاسی و مذهبی، گفت‌و‌گو، میزگرد، مناظره و اخبار" راه اندازی شده و موارد را به صورت زنده و پیش تولید شده، در ساعاتی از روز در فضای مجازی منتشر خواهد کرد.


شبکه جهانی پایداری ساعت ١۹ روز دوشنبه با پخش سخنرانی محمد تقی مصباح یزدی، پدر معنوی این تشکل از افراطیون جریان اصولگرا آغاز به کار خواهد کرد.

همچنین اعلام شده است که گفت‌و‌گو و مناظره‌های صریح، پوشش سخنرانی چهره‌های مذهبی و سیاسی از برنامه‌های این شبکه می باشد.


صدا و سیما و شبکه های تلویزیونی 
همزمان، گفته شده است که معاونت حقوقی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی از ۱۸سایت منتشر کننده صوت یا تصویر شکایت کرده است.


به گزارش فارس، در پی انتشار خبر شکایت معاونت حقوقی سازمان صداوسیما از شبکه تلویزیونی «نصر تی.وی»، میثم محمدحسنی، نویسنده وبلاگ «دوئل»، و مدیر این شبکه تلویزیونی گفته است: صدا و سیما علاوه بر تلویزیون اینترنتی «نصر تی‌.وی» از «رادیو میقات» و شبکه اینترنتی «فارس تی.وی» شکایت کرده است که هفته آینده به این پرونده رسیدگی خواهد شد.


وی در ادامه افزوده است: روز گذشته برای رسیدگی به شکایت صدا و سیما از نصر تی.وی به دادسرای فرهنگ و رسانه رفتم اما آقای محمدی، قاضی این پرونده به دلیل مرخصی در دادگاه حضور نداشتند و ادامه بررسی این پرونده به هفته آینده موکول شد.


این در حالی است که برخی منابع آگاه، از شکایت معاونت حقوقی سازمان صداوسیما از ۱۸سایت و شبکه منتشر کننده صوت یا تصویر خبر می‌دهند.


دلیل اصلی شکایت صدا و سیما چیست؟
بر اساس گزارش «وبلاگ نویز»، به نظر می‌رسد که معاونت حقوقی صداوسیما، با استناد به ماده هفتم اساسنامه این سازمان، علیه پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و غیر اجتماعی منتشر کننده صوت و تصویر اعلام جرم کرده است.


در این ماده از اساسنامه که در ۲۷ مهرماه ۱۳۶۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، آمده است:
تأسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا‌حقوقی اقدام به تأسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.


انحصاری که قرار است ادامه داشته باشد
بر اساس گزارش مذکور، ۳۷نفر از نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی در ۲۶ مهر ۱۳۹۰، طرح “اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران” را تقدیم مجلس کردند.


در ماده دوم فصل اول این طرح، مجددا انحصار سازمان صداوسیما در پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تأسیس فرستنده و استفاده از امکانات ماهواره‌ای برای پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی تصریح شده است.
در ماده ششم فصل سوم این طرح نیز به صورت اختصاصی، انحصار فعالیت رادیویی و تلویزیونی به صورت واقعی و مجازی به صداوسیما داده شده است.


در این ماده، ایجاد هرگونه شبکه ارتباطی تحت پروتکل‌های مختلف اینترنت جهانی و اینترنت ملی و محلی منوط به کسب مجوز از این سازمان است.


بر اساس مستندات مندرج در سایت مجلس شورای اسلامی، یک فوریت این طرح با شماره ثبت ۵۹۵ تصویب شده و آماده طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.


مخالفت دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار اظهارنظر کارشناسی پیرامون این موضوع در تاریخ ۲ آبان ۱۳۹۰، مخالفت قانونی خود را با این انحصار اعلام کرد.


در متن این گزارش آمده است: روند انحصار زدای گسترش اینترنت و ورود آن به فعالیت‌های خبری در قالب سایت‌ها و خبرگزاری‌های مجازی با ایجاد تغییر در تلقی قانون‌گذار در خصوص مفهوم مطبوعه و کار مطبوعاتی، نهایتا در اصلاحیه ماده۱ قانون مطبوعات مصوب ۸ آذر ۱۳۸۸ به توسعه مفهوم کار مطبوعاتی از نوشتار صرف به پخش صوت و تصویر نیز انجامید.


بر اساس گزارش مذکور، این قانون که به تصویب شورای  نگهبان نیز رسیده است نشان می‌دهد که پخش برنامه‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی، مصداق پخش رادیو و تلویزیونی نیست و مفهوم پخش رادیو-تلویزیونی را باید در همان محدوده ارسال و دریافت از طرف فرستنده‌ها گیرنده‌های موسوم به رادیو-تلویزیونی خلاصه کرد. بنابراین افزایش حوزه انحصارات سازمان مغایر با قانون فوق الذکر است.

 

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس خواسته است تا پخش برنامه‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی مصداق پخش برنامه‌های رادیو-تلویزیونی مندرج در این ماده محسوب نشود.


کزارش مذکور خاطرنشان می سازد بهروز جعفری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  از اختلاف نظر وزارت‌خانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و و ارشاد بر سر تعیین انحصار صدا و سیما در پخش صوت و تصویر به‌ویژه در فضای مجازی خبر داده  و با این تفاسیر، باید صبر کرد و دید با مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چه تصمیمی درباره این قانون می‌گیرند. قانونی که به نظر می‌رسد تصمیمی سرنوشت‌ساز برای کاربران فضای مجازی و صاحبان شبکه‌های اجتماعی ویدئویی و وبلاگ‌نویسان باشد.
 

در میهمانی شام جلیلی و اشتون چه گذشت؟

Posted: 23 Apr 2012 04:17 AM PDT

یک دیپلمات اروپایی خبر می دهد

جـــرس: یکی از رسانه های خبری با اشاره به اینکه "هنوز جزییات دقیقی از مفاد مذاکرات جمهوری اسلامی با اعضای گروه ١+۵ در استانبول ترکیه انتشار نیافته"، خاطرنشان کرده است که "طی دیدار سه ساعته جلیلی و اشتون در میهمانی شام، تنها موضوعی که مورد گفتگو نبود مساله هسته ای ایران بود و جلیلی و اشتون ترجیح دادند درباره زادگاه خود، مذهب، بهار عربی، دموکراسی و نقش زنان گفتگو کنند."


به گزارش عصر ایران، روزنامه آمریکایی کانزاس استار به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود نوشت که در میهمانی شام کنسولگری ایران که در روز ١٣ آوریل برگزار شد سعید جلیلی و کاترین اشتون نمایندگان عالی ایران و اتحادیه اروپا در گفتگوهای گروه ١+۵ با ایران شرکت داشتند.


کانزاس استار می نویسد : جلیلی و اشتون ترجیح دادند یک روز پس از مذاکرات نفس گیر و جدی استانبول بر سر یکی از بحث برانگیز ترین پرونده های بین المللی، در این میهمانی شام اصلا به مساله هسته ای نپردازند.


گفتنی است، هنوز جزییات دقیقی از مفاد مذاکرات ایران با اعضای گروه ١+۵ در استانبول ترکیه انتشار نیافته و تنها مقامات شرکت کننده در این گفتگوها بر مثبت بودن این گفتگوها و توافق بر سر ادامه آن در بغداد سخن گفته اند.


بر اساس گزارش عصر ایران، با وجودی که در سوم خرداد ماه سال جاری بار دیگر دیپلمات های ایرانی و اعضای گروه ١+۵ در شهر بغداد دور یک میز جمع می شوند ، عطش رسانه ها برای اطلاع از جزییات نشست استانبول و گفتگوها و توافقات مطرح شده در آن همچنان ادامه دارد و حتی گفت و گوهای غیر رسمی دو طرف نیز مورد علاقه رسانه هاست.


روزنامه آمریکایی کانزاس استار به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود نوشت که در میهمانی شام کنسولگری ایران که در روز ١٣ آوریل برگزار شد سعید جلیلی و کاترین اشتون نمایندگان عالی ایران و اتحادیه اروپا در گفتگوهای گروه ١+۵ با ایران شرکت داشتند.


این روزنامه به نقل از این دیپلمات اروپایی می نویسد که در دیدار سه ساعته جلیلی و اشتون در میهمانی شام تنها موضوعی که مورد گفتگو نبود مساله هسته ای ایران بود و جلیلی و اشتون ترجیح دادند درباره زادگاه خود، مذهب، بهار عربی، دموکراسی و نقش زنان گفتگو کنند.


کانزاس استار می نویسد : جلیلی و اشتون ترجیح دادند یک روز پس از مذاکرات نفس گیر و جدی استانبول بر سر یکی از بحث برانگیز ترین پرونده های بین المللی، در این میهمانی شام اصلا به مساله هسته ای نپردازند.
 

معاون وزیر نیرو: وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود نیست

Posted: 23 Apr 2012 03:48 AM PDT

با وجود توقف احداث و آب‌گیری ۱۰ سد اطراف دریاچه

جـــرس: یک مقام مسئول پیرامون وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: "به صورت کلی با توجه به کاستی ها و وضعيتی که در درياچه اروميه اتفاق افتاده است، شرايط فعلا رو به بهبود نيست."


معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از مذاکره با کشور آذربايجان برای فراهم شدن امکان انتقال آب رودخانه مرزی ارس به درياچه اروميه برای جلوگيری از ادامه خشکی آن خبر داد و گفت: ساخت و آبگيری ۱۰ سد در اطراف اروميه متوقف شده است.


به گزارش مهر، محمدرضا عطارزاده طی گفتکویی از آخرين برنامه ها و تلاشهای صورت گرفته در زمينه جلوگيری از ادامه خشکی درياچه اروميه خبر داد و گفت: در مورد درياچه اروميه بايد گفت که بارش های جوی به ميزان ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است.


معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: به صورت کلی با توجه به کاستی ها و وضعيتی که در درياچه اروميه اتفاق افتاده است، شرايط فعلا رو به بهبود نيست.


عطارزاده با اظهار اميدواری نسبت به اينکه خشکی درياچه اروميه متوقف شود، از کند شدن سرعت خشک شدن اين درياچه خبر داد و افزود: در هر صورت هنوز در اين بخش کاهش منابع آبی وجود دارد.


اين مقام مسئول در وزارت نيرو از توقف سدسازی و آبگيری سدها در حوزه درياچه اروميه و سدهای تاثيرگذار بر درياچه خبر داد و تصريح کرد: فعلا ۸ تا ۱۰ پروژه در حوزه درياچه اروميه متوقف شده است.


وی از تعيين تکليف احداث پروژه ها در اطراف درياچه اروميه خبر داد و بيان داشت: برای اين منظور در زمينه های مطالعاتی تدقيق می شود و چندين گروه نيز برای انجام اقدامات زمين شناسی منطقه درياچه اروميه و مقايسه آن با درياچه های اطراف اروميه فعاليت دارند.


عطارزاده خاطر نشان کرد: همه اين اقدامات برای اين است که بتوانيم راهکاری برای بهبود وضعيت درياچه اروميه پيدا کنيم، البته تامين آب برای درياچه اروميه از خارج حوزه نيز از مباحث مطرح در اين بخش است.


وی با اشاره به برنامه ريزی برای انتقال آب از رودخانه مرزی ارس، گفت: مطالعات انتقال آب از رودخانه مرزی ارس در شمال غرب کشور در دست انجام است.


اين مقام مسئول در وزارت نيرو افزود: البته رعايت سهم حقابه های ايران با کشورهای ديگر در اين رودخانه در حال انجام است. ما تقاضايی را ارائه کرديم که دولت آذربايجان در استفاده ايران از سهم آبی خود در رودخانه ارس کمک کند.


 

با زندان رفتن مادر این دو کودک، مشکلات نظام کمتر می شود یا بیشتر؟

Posted: 23 Apr 2012 03:48 AM PDT

اعتراض یک وب‌سایت اصول‌گرا به اجرای حکم نرگس محمدی

جـــرس: در پی بازداشت و اجرای حکم حبس برای نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، یکی از سامانه های خبری تحلیلی جریان اصولگرا طی واکنشی خاطرنشان کرد: "دستگیری و زندانی کردن یکی از زندانیان زن و انعکاس گسترده آن در رسانه های بین المللی، موجب توجه مجدد به موضوع حوادث بعد از انتخابات و بازداشتها در ایران شده است."


سامانه خبری- تحلیلی «بازتاب» اجرای حکم شش سال زندان تعزیری برای نرگس محمدی (مادر دو فرزند خردسال) نایب رییس انجمن حامیان حقوق بشر را "زمینه ساز هزینه های متعددی برای نظام" دانسته و آورده است: "نخست، بعد اجرای این حکم زندانی کردن فردی است که در فعالیتهای حقوق بشری مشارکت دارد که در عرف بین الملل بیشترین هزینه سیاسی را برای نظام ایجاد می کند و در فعالیتهای بین المللی دستگاه قضایی که در اجلاس حقوق بشر امسال موجب شده بود موافقین تداوم نمایندگی احمد شهید بعنوان گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در ایران کاهش پیدا کند، اخلال خواهد کرد."


بازتاب ادامه می دهد: "دومین بعد از هزینه های این اقدام، زندانی کردن یک زن به اتهام فعالیتهای سیاسی است که با توجه به فرهنگ انسانی بویژه فرهنگ اسلامی و شیعه که بر حمایت ویژه جامعه از زنان و مدارای بیشتر بازنان نسبت به مردان تاکید دارد ، موجب می شود کمتر کسی از اینگونه اقدامات حمایت کند و جریان همراه نظام نیز نسبت به اینگونه اقدامات منتقد باشند."


این سامانه خبری – تحلیلی اصولگرا، در ادامه شرح هزینه های وارده به نظام به دلیل بازداشت نرگس محمدی می نویسد: "سومین هزینه عمده زندانی کردن نرگس محمدی با توجه به اینکه وی سرپرست دو فرزند خردسال خود می باشد، زندانی کردن مادر دو کودک بی سرپرست است که چندان قابل توجیه برای افکار عمومی نیست و این دو کودک به سمبل مظلومیت معترضان در رسانه های جهانی تبدیل خواهند شد و در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) که عواطف عمومی جامعه نسبت به جایگاه مادر حساس تر است، بازهم هزینه افزونتری را بر نظام تحمیل می کند."


در ادامه این گزارش انتقادی- تحلیلی آمده است: "در این شرایط باید روشن شود که در مقابل این هزینه های سنگین ، زندانی کردن مادر این دو کودک چه منافعی برای نظام دارد، آیا مانع فعالیتهای سیاسی و اعتراضی وی خواهد شد یا آن که بالعکس توجهات را به سوی وی و همسرش که با توجه به محکومیتش از ایران خارج شده، معطوف کرده و فعالیتهای سیاسی وی تاثیر بیشتری پیدا خواهد کرد."


بر اساس این گزارش، مادر نرگس محمدی در گفتگویی گفته است: نرگس از چند ماه پیش به زنجان آمده بود و با ما زندگی می کرد. به او گفته بودند حق نداری تهران زندگی کنی و باید بروی زنجان. علی و کیانا دو بچه دوقلوی نرگس پیش من هستند. من هم که سن بالایی دارم ۶٣ سالم است و ناراحتی اعصاب و افسردگی دارم و نگه داشتن این دو بچه برای من خیلی سخت است. آن هم بچه هایی به شدت باهوش که متوجه بردن مادرشان هم شده اند و به شدت بی تابی میکنند. نرگس بعد از زایمان دچار آمبولی ریه بود و تا یک سال و نیم بعد از زایمان دارو مصرف میکرد بهبود پیدا کرده بود که در زندان عود کرد. او نیاز به ارامش و فضای آرام دارد و پزشکانش گفته اند در صورت فشار عصبی و استرس، ما سلامتی اش را تضمین نمی کنیم. الان واقعا به شدت نگران او هستیم و متاسفانه هیچ کاری هم از دست کسی بر نمی آید و تنها می توانیم ایام فاطمیه است دست به دامان فاطمه زهرا شویم و از شما هم می خواهم دعا کنید نرگس به سلامت بیرون بیاید.

وزیر دولت احمدی نژاد: مصمم هستیم شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کنیم

Posted: 23 Apr 2012 02:02 AM PDT

جـــرس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: "مصمم هستیم شبكه ملی اطلاعات را ایجاد كنیم، این شبكه امن، چند لایه با پهنای باند بالاست و اطلاعات و محتوای تولید شده در كشور در این شبكه مورد استفاده قرار می‌گیرد."


به گزارش ایرنا، رضا تقی‌پور در دومین نشست راهبردی مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شركت‌های تابعه، با بیان اینکه "برنامه های سال جاری این وزارتخانه با توجه به تاكید رهبری بر تولید ملی، به زودی به شركت های تابعه ابلاغ می شود"، افزود: همه سازمان‌ها باید برنامه خود را در این خصوص ارایه دهند.


وی افزود: هرچند حمایت از سرمایه و تولید داخلی همواره مورد توجه دولت و وزارتخانه ها بوده است، ولی امسال با نگاه مستقل این موضوع دنبال می شود.


وی با اشاره به طرح اینترنت ملی ادعا كرد: مصمم هستیم شبكه ملی اطلاعات را ایجاد كنیم، این شبكه امن، چند لایه با پهنای باند بالاست و اطلاعات و محتوای تولید شده در كشور در این شبكه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


هفته گذشته رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشور درباره اینترنت ملی گفته بود: "شبکه ملی اطلاعات برای نخستین بار در قانون برنامه پنجم توسعه دیده شده و هدف از راه‌اندازی آن، شبکه‌ای داخلی است تا محتوای بومی را دربربگیرد و نیاز کاربران را در داخل کشور برآورده کند و به هیچ عنوان با راه‌اندازی آن، جدایی بین این شبکه و اینترنت صورت نخواهد گرفت."


گفتنی است، طبق ماده دهم قانون برنامه پنجم توسعه، تقویت رسانه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی ملی و همسو، به منظور مقابله با رسانه‌های معارض خارجی، تهاجم فرهنگی و جرایم و ناهنجاری‌های رسانه‌ای به عنوان تکلیف برعهده دولت گذارده شده است.

 

 

آغاز داستان
به گزارش خبرآنلاین، داستان اینترنت ملی از آن روزی شروع شد که در زمستان ‌۸۵ که بحث لایحه بودجه سال‌۸۶ مطرح شد، ابتدا بودجه‌ا‌ی ده میلیارد تومانی برای شبکه ملی اینترنت یا همان اینترنت ملی در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شد اما در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید، با این حال چند ماه بعد، هیئت وزیران در خرداد سال‌۸۶ برنامه‌های عملیاتی راه‌اندازی و بهره‌برداری این شبکه‌ را در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ تصویب کرد که براساس آن شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های مخابراتی وابسته و شرکت‌های مخابراتی استانی مجاز شدند در طول سال‌های ۸۶ تا ۸۸ تا مبلغ ۵۶۶۰ میلیارد ریال از منابع داخلی خود جهت ایجاد شبکه ملی اینترنت سرمایه‌گذاری کنند. چندی بعد نیز در تاریخ ۲۸ مرداد ماه‌۸۶ شورای اقتصاد با درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری در طرح شبکه ملی دیتا به مبلغ ۳۵۰میلیارد تومان موافقت کرد.

 

گفتنی است، محمدعلی فرقانی، معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشور در مورد زمان راه اندازی این شبکه می گوید:" هم اکنون جلوتر از برنامه هستیم و مقدمات اجرای این شبکه ایجاد شده است و طبق گفته وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از فاز یک آن در خردادماه ۹۱بهره‌برداری خواهد شد."


بر اساس گزارش ها، بارها گفته شد که این طرح تا فلان مرحله پیش رفته و مثلا در سال ۸۹ راه‌اندازی می‌شود اما هر بار وعده‌ها تحقق نیافت و کسی هم سر در نیاورد که اینترنت ملی چیست؟ حتی بر سر نام این پروژه نیز بحث و جدل‌هایی درگرفت و برخی آن را اینترنت ملی، برخی شبکه ملی اینترنت و بعضی دیگر آن را اینترانت کشوری نامیدند، درحالی که در برنامه پنجم از آن به‌عنوان شبکه ملی اطلاعات نام برده شده است.


الگوی ما، شده چین!
از سوی دیگر دکتر شهشهانی، رئیس دانشکده ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف درباره اینترنت ملی می‌گوید: "اگر بیشتر مردم بدانند اینترنت ملی یعنی چه با آن مخالف خواهند بود. چون مدلی که مطرح است، شبیه چیزی است که در چین وجود دارد. متأسفانه این روزها تمام الگوبرداری‌های ما از چین است، شاید در بسیاری امور تقلید خوب باشد، ولی در همه امور جواب نمی دهد."


وی ادامه می‌دهد: "جریانی که واقعیت دارد و از آن به اینترنت ملی یاد می شود یعنی اتصالهای داخلی خوب و گسترده‌ای داشته باشیم، ولی همه اتصال‌های خارجی مان از یک کانال‌های قابل کنترل عبور کند."


به گفته شهشهانی اکنون شاید ۹۵ درصد اتصال ایران از طریق مخابرات انجام می شود، با فیبر نوری، بنابراین وقتی وارد بسیاری از سایت ها می شوید فیلتر شده است. در واقع اینترنت ملی یعنی همین! پس چندان نمی تواند مورد توجه واقع شود.

 

جنگ روانی راه نیاندازید!
بر اساس گزارش خبرآنلاین، "جنگ روانی درباره شبکه ملی اینترنت صحت ندارد"، گفته عضو اصلی شورای حل اختلاف جرایم اینترنتی دادگستری کل استان تهران است که در ادامه ادعا کرده: "متاسفانه عده‌ای این نگرانی را دارند که با راه‌اندازی اینترنت ملی، دسترسی‌ها محدود می‌شود در صورتی که این طور نیست و این شبکه دارای تبعات بسیار خوبی خواهد بود. چرا که که با راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت، دیتاسنترها در داخل کشور نصب شده و میزبانی هاست‌ها به کشور منتقل می‌شود، بنابراین سرعت دسترسی کاربران به اینترنت افزایش می‌یابدو"


به ادعای باقر افخمی با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، سرعت دسترسی کاربران نهایی به اینترنت افزایش یافته و طبیعی است که کاربران با سرعت بیشتری به سایت‌ها دسترسی خواهند داشت.


این مدیرشرکت اینترنتی می‌افزاید: "جنگ روانی که عده‌ای پیرامون شبکه ملی اینترنت به راه انداختند صحت ندارد و با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات طبیعی است که کیفیت نیز به نوعی افزایش می‌یابد."

 

خلائق را از براندازی ولایت فقیه می ترسانند

Posted: 23 Apr 2012 01:55 AM PDT

مجید محمدی

 

یکی از دوستان امریکایی از من پرسید که مافیای ایران چه می کند و چرا ما خبری از آن نمی شنویم. پاسخ دادم که شما هر روز از آن می شنوید. مافیای ایران در قدرت است و هر چه بخواهد می کند. لات‌ها و اراذل و اوباش امروز در مقام رئیس دولت و دادستان و رئیس قوه‌ی مقننه و قضاییه و دیگر دستگاه‌های اجرایی دارند فعالیت می کنند و عناصر عملیاتی مافیا در مقام فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی هستند. این اراذل و اوباش کشوری را اشغال کرده و غیر از تاراج منابع کشور از تک تک شهروندان (از مجرای صادرات و واردات، قاچاق، پیمانکاری‌ها، شرکت‌های دولتی تملیک شده) باج می گیرند.

در ایرانِ تحت حکومت جمهوری اسلامی، عده‌ای اراذل و اوباش کشوری را اشغال کرده و نمی گذارند کسی نفس بکشد و کسانی که شجاعت اعتراض داشته‌اند به زندان افتاده یا کشته شده‌اند. عده‌ای از معترضان نیز با علم به سبعیت این اراذل و اوباش به خارج گریخته‌اند تا در آزادی به زندگی خود ادامه دهند یا سخنان خود را بگویند (حیرت انگیز سخنان کسانی است که از چنگ این اراذل و اوباش گریخته‌اند و هنوز به جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن که نظام ولایت فقیه را بنیان گذاشته باور دارند). وقتی می گویم اراذل و اوباش دقیقا معنای لغوی آن را مد نظر دارم. امروز کسانی که بر ایران حکم می رانند اغلب همان‌ها هستند که روزی در خیابان با چوب و چماق به جان مردم می افتادند یا در طرح‌های ترور داخل و خارج کشور مشارکت داشته‌اند. شاید در دوره ای می شد حساب برخی از مقامات را با اراذل و اوباش جدا کرد اما امروز غیر ممکن است. خامنه‌ای تنها به همین افراد اعتماد دارد و به همانها اتکا می کند.

انزواگرایی به نفع اوباش

اما دو گروه هستند که مخالف هر گونه دخالت دیگران در شرایط مردم تحت ستم این اراذل و اوباشند: گروهی که خود از دست این اراذل و اوباش گریخته‌اند و گروهی دیگر که یک ساعت تحت ستم آنها زندگی نکرده‌اند. آنها که از چنگ این اراذل و اوباش گریخته‌اند ولی با بخشی از اراذل و اوباش سابقه‌ی دوستی دارند یا در یک دوره از یک جنس بوده‌اند (به واسطه‌ی بچه محل بودن و رفاقت) به جای تمرکز بر زندگی تاسف بار افرادی که تحت حکومت اراذل و اوباشند در جامعه‌ی جدید به یاد مشکلات جامعه‌ی جهانی و امپریالیسم و مللی مثل لیبی و یمن افتاده‌اند و در عین حال مخالفان نظرات خود را همسو با بیگانه می نامند. معلوم نیست چرا وقتی در زیر ستم اراذل و اوباش هموطن خود بودند به یاد این موضوعات نمی افتادند. مگر مشکلات لیبی و یمن و مصر در سال 2011 خلق شدند؟

گروه دیگر اصولا دغدغه‌ی مسائل و مشکلات مردم تحت ستم را ندارد و مبارزه‌ی ضد امپریالیستی برای آن یک مغازه‌ی بزرگ است. مغازه بودن این مبارزه را از اتهام زنی به مخالفان خود به عنوان ستون پنجم دشمن می توان متوجه شد. هر دو گروه از ردای ضد امپریالیستی و مبارزه‌ علیه جنگ و تحذیر از تجزیه طلبی برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش یعنی جلب مشروعیت سیاسی برای کسب قدرت، ثروت و منزلت اجتماعی استفاده می کنند بدون توجه به ستمی که بر خلائق می رود.

غش کردن به طرف دیکتاتورها

مبارزان عرصه‌ی جهانی که فراموش کرده‌اند از کجا آمده‌اند به جای تمرکز بر رفتار دیکتاتوری‌های ایران و سوریه و چین و روسیه و همپیمانان آنها صرفا بر مبارزه با دول برآمده از دمکراسی‌ها تحت عنوان دول امپریالیستی همت گذاشته‌اند و از این تز انزواگرایانه دفاع می کنند که ملت‌ها خود باید به تنهایی منجی خویش باشند. برخی از آنها همانند اشغالگران وال استریت یک ساعت زیر سایه‌ی ولایت فقیه زندگی نکرده‌اند تا به درستی معنی استبداد را متوجه شوند و آن را با زندگی در کشورهای غربی مقایسه کنند. بر اساس این منطق، همه‌ی مبارزان اروپایی که به اسپانیا رفته و علیه استبداد آن کشور جنگیدند مزدور بیگانه بودند. اگر قرار است صرفا مردم کشورها شرایط خود را تغییر دهند چرا نباید مردم امریکا مشکل امپریالیسم را حل کنند؟ پس این همه عناصر ضد امپریالیست در سراسر عالم چه می گویند؟ اگر سیاست خارجی ایالات متحده به همه‌ی دنیا مربوط می شود مگر جمهوری اسلامی فقط برای ایران خطر ایجاد می کند که آنها که دغدغه‌ی صلح جهانی را دارند جمهوری اسلامی را در پرانتز قرار می دهند؟

در این زمینه البته بدون هماهنگی یا با هماهنگی نوعی همصدایی میان این مبارزان و دستگاه‌های تبلیغاتی داخلی کشورهای ضد امپریالیست برای به فراموشی سپردن مسائل ناشی از حکومت اراذل و اوباش به چشم می خورد. اراذل و اوباش نیز برای تغییر چهره، خود را ضد امپریالیست و ضد صهیونیست معرفی می کنند و با جنبش جهانی چپ فالوده می خورند.

نسخه‌ی بی عملی

پیشنهاد این مبارزان عرصه‌ی جهانی این است که اولا خود مردم باید به تنهایی با اراذل و اوباش مقابله کنند (در حالی که خود از آنها گریخته و جای دیگری مسکن گزیده‌اند) و ثانیا مخالفانی که از دست این اراذل و اوباش گریخته‌اند باید از کسانی که زیر مشت و لگد اراذل و اوباش داخل کشور هستند یا با آنها مماشات کرده و فالوده می خورند در راهبرد و تاکتیک مبارزه پیروی کنند. هر دو پیشنهاد نسخه‌ی بی عملی پیچیدن و رها کردن کار قیصر به قیصر است. کسانی که برای آب خوردن باید از اراذل و اوباش موجود مجوز بگیرند و تا کسی صدایش در بیاید پنج تا ده سال زندان می گیرد چگونه باید به تنهایی اراذل و اوباش را از قدرت پایین بکشند؟

نادیده گرفتن نوع حکومت

گروهی که حاکمان موجود را از جنس اراذل و اوباش نمی بینند توصیه می کنند که مهمترین اقدامی که باید انجام داد مقابله با قدرت سرکوب نیست، بلکه بلاموضوع کردن این قدرت است: "قدرت سرکوب همیشه نیازمند توجیهاتی برای فعلیت یافتن و به‌ کار گرفته شدن است. هرنوع سیاستی که چنین توجیهی را در اختیار قدرت قرارمی‌دهد، جز به کوبندگی و برندگی قدرت سرکوب کمکی نمی‌کند. یک هدف مهم سیاست اصلاحات، بلاموضوع کردن اعمال این قدرت است و یا درصورت اعمال، هزینه اخلاقی آن را بسیار بالا خواهدبرد." (عباس عبدی، جرس، 27 فروردین 1391) از جمله سیاست‌هایی که توجیه سرکوب را در اختیار خامنه‌ای و دوستان می دهد نفس کشیدن، راه رفتن در خیابان و انجام فعالیت‌های جاری مثل حرف زدن و زندگی است. عملی از مردم عادی هست که حکومت به آن حساسیت نداشته باشد؟ آقای عبدی ظاهرا در سوئیس زندگی می کنند و نه تحت ولایت فقیه در سی سال گذشته. البته خودی‌ها و بخشی از سابقا - خودی‌ها چنین احساسی از زندگی در داخل ایران دارند.

رهبر دقیق و روشن

ضد امپریالیست‌های گریخته از چنگال اراذل و اوباش وطنی به جای استقبال از کمک خارجی برای براندازی رژیم اراذل و اوباش از براندازی آن توسط قدرت‌های خارجی ابراز نگرانی می کنند و علی خامنه‌ای (رهبر اراذل و اوباش) را برای توهم این تمایل، روشن بین و دقیق نام می گذارند. آنها از دول خارجی خواستار امنیت رژیم موجود می شوند تا ولی فقیه کمتر احساس ترس کرده و با خیال راحت به سرکوب معترضان داخلی و آتش افروزی در سوریه و عراق و افغانستان ادامه دهد. البته خامنه‌ای در تقویت و روغنکاری ماشین سرکوب در ایران و تقسیم قدرت میان اراذل واوباش دقیق و روشن بین بوده است.

اینان فراموش می کنند که در زادگاه آنها سانسور وجود دارد، مردم نمی توانند در یک کنسرت موسیقی به طور آزادانه شرکت کنند، مراسم دعا و نماز اگر حکومت نخواهد در خانه‌ها نمی تواند برگزار شود، جا به جا برای هیچ و پوچ مردم را در کوچه و خیابان مورد بازرسی قرار می دهند، مردم در انتخاب نوع پوشش خود آزاد نیستند و به طور کلی شهروندان هیچ حقی ندارند. ضد امپریالیست‌های ساکن غرب پس از مدتی آزادی‌های موجود در کشور میزبان خود را برای همه جای دنیا فرض می گیرند. البته بخش عمده‌ای از این ضد امپریالیست‌ها (مارکسیست یا مذهبی) هنگامی که در ایران بودند نیز مشکل چندانی با تحمیل سبک زندگی روحانیت بر مردم نداشتند و خود همان سبک زندگی را داشتند.

تعیین تکلیف برای کسانی که زیر مشت و لگدند

خودخواهی عظیمی است که فردی خود از دست اراذل و اوباش به کشوری دیگر مهاجرت کند اما از برنهاده‌ی عدم دخالت خارجی به هر طریق در امور کشوری اشغال شده توسط همان اراذل و اوباش دفاع کند. انصاف حکم می کند که این موضوع را به کسانی واگذاریم که در چنگ آن اراذل و اوباش گرفتار هستند. باید با نظر سنجی‌های علمی از مردم آن کشور پرسید که آیا می خواهند با کمک خارجی از شر مافیای حاکم رهایی یابند یا نه. کسی که در آزادی زندگی می کند چه حقی دارد برای کسانی که زیر چکمه هستند و اراذل و اوباش هر روز زندگی آنها را کنترل می کنند تعیین تکلیف کند؟ چرا قربانیان اراذل و اوباش باید هزینه‌ی دیدگاه‌های ضد امپریالیستی کسانی را بپردازند که نه سودای حقوق بشر دارند و نه سودای حقوق مدنی شهروندان عادی را؟ این ضد امپریالیست‌ها اگر با بازداشت رفیق سیاسی خود مواجه می شدند فریاد سرکوب بر می آوردند اما اگر پسر یا دختر جوانی در خیابان از بسیجی‌ها کتک می خورد ککشان هم نمی گزید و نمی گزد.

اینان حتی با تحریم‌های نفتی که بدون آن سالانه دهها میلیارد دلار به جیب سرداران سپاه و روحانیون آریستوکرات سرازیر می شود مخالفت می کنند. از حدود 100 میلیارد دلار درامد سالانه‌ی نفت، تنها حدود ده درصد صرف خرید کالاهای ضروری مردم مثل غذا و دارو می شود و تنها نیمی از آن برای به گردش آوردن چرخ کارخانه‌ها و اقتصاد داخلی کافی است. بقیه خرج جاه طلبی‌های نظامی جمهوری اسلامی و فساد می شود. اگر واردات نفت کشور به نصف کاهش یابد خللی به گذران زندگی شهروندان ایرانی داخل کشور وارد نمی شود، به شرطی که صرف باج خواهی اراذل و اوباش نشود.

آزادی بدون هزینه نیست

مبلغان بی عملی در برابر اراذل و اوباش داخلی به نمونه‌هایی از هرج و مرج و نقض حقوق بشر پس از سقوط دیکتاتور لیبی یا دیکتاتور عراق اشاره می کنند تا معترضان را از قیام علیه خامنه‌ای و کمک گیری از دول غربی برای ساقط کردن آن مایوس سازند. همچنین معترضان را از تجزیه‌ی کشور می ترسانند تا حکومت موجود را بر هر شرایط دیگری ترجیح دهند. مبلغان بی عملی توجه ندارند که عراق حتی پس از حمله‌ی نظامی و شکاف عمیق میان کردها، سنی‌ها و شیعیان، و لیبی نیز پس از سقوط قذافی و علی رغم ساختار قبیله‌ای تجزیه نشدند. اینان به تفاوت نقض سازمان یافته‌ی حقوق بشر (توسط دولت‌ استبدادی) و نقض موردی آن توسط افراد (در دوره‌ی کوتاهی پس از سقوط دیکتاتور) توجه نمی کنند. کسانی که امروز تصویر سیاهی از لیبی و عراق ارائه می کنند شایسته است در کنار موارد منفی از خود مردم لیبی و عراق بپرسند که آیا همین وضعیت موجود را بر حکومت قذافی یا صدام ترجیح می دهند یا خیر.

 

منبع: خبرنامه‌ی گویا

 

ستون «جهت اطلاع» منعکس کننده‌ی مطالب تحلیلی مغایر با اهداف جنبش سبز است و صرفا جهت اطلاع همراهان جنبش سبز و خوانندگان جرس منتشر می گردد.

 

خاویر سولانا: آمریکا یک کانال مستقیم برای ارتباط با ایران باز کرده است

Posted: 23 Apr 2012 01:34 AM PDT

جـــرس: یک دیپلمات ارشد اروپایی، از بازگشایی یک کانال مستقیم برای ارتباط با ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا خبر داده و گفت که اوباما تمایل داشت در مذاکرات استانبول نیز مذاکرات دوجانبه‌ای با هیات ایرانی داشته باشد."


مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی پیشین گروه ۱+۵ در گزارشی نوشت: جدیدترین دور از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران بین ایران و گروه ۱+۵ شروع شده است. بعد از یک سال بن بست در مذاکرات از ژانویه ۲۰۱۱ تا کنون، این گفت‌وگوها به نوعی آخرین شانس برای یافتن راه حلی صلح آمیز برای این پرونده یک دهه‌ای است.


به گزارش فارس، خاویر سولانا طی مقاله ای در استریت تایمز با اشاره به مذاکرات اخیر اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ اظهار عقیده کرد: "هدف از این مذاکرات که به ریاست اترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار می‌شود، اقدامی در چارچوب "ان پی تی"، تعلیق غنی سازی اورانیوم و همراهی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. اما در این زمینه، چند نکته اهمیت استراتژیک مذاکرات را افزایش می‌دهد؛ شرایط سیاسی و اقتصادی در ایران به طور قابل توجهی از زمان آخرین مذاکرات تغییر کرده است."


سولانا می افزاید: "اگر چه افزایش قیمت انرژی در جهان امتیاز ویژه‌ای برای ایران محسوب می‌شود اما تحریم‌ها نیز در میان مصرف کنندگان ایرانی تاثیر گذاشته است و تراکنش‌ها و فعالیت‌های پولی و مالی برای دولت، تجار و ... گران و سخت شده است. "


وی همچنین می افزاید: "اسرائیل که از دور قبلی مذاکرات نیز عصبانی بود اکنون به طور فزاینده‌ای نگران ادامه مذاکرات است. با رشد و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و مبهم بودن اوضاع منطقه، تنها راه چاره اسرائیل تاکید بر یک حمله نظامی است."


همچنین آمده است: "مساله بعدی این است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می‌داند که انتخاب دوباره وی به دوری از هرگونه اشتباه بستگی دارد. در حال حاضر آمریکا یک کانال مستقیم برای ارتباط با ایران باز کرده است و تمایل داشت در مذاکرات استانبول نیز مذاکرات دوجانبه‌ای با هیات ایرانی داشته باشد."


سولانا در ادامه نوشت: سیاست آمریکا در برابر پرونده هسته‌ای ایران تفاوت عمده ای با سیاست‌های اسرائیل دارد. استراتژی فعلی آمریکا که در مذاکرات استانبول نیز نمود یافت هم راستا با سیاست‌های اسرائیل نیست. اگر ما می‌خواهیم مطمئن شویم که که ایران هرگز به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند تنها راه آن مذاکره است نه استفاده از زور.

 

مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نوشت: هیچ کس نمی‌تواند نتایج جنگ را محاسبه کند اما دلایل خوبی برای نشستن و مذاکره کردن وجود دارد.


هنوز مقامات جمهوری اسلامی و ایالات متحده، واکنشی نسبت به این گزارش نشان نداده اند.