جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دریچه های نیمه باز دیپلماسی؛بیم و امیدهای مذاکرات هسته ای

Posted: 05 Apr 2012 09:31 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: شمارش معکوس برای برگزاری دور آینده مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 آغاز شده است. مذاکراتی که احتمالا یکی از آخرین دریچه های دیپلماتیک برای رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خواهد بود. آمریکا می گوید که این مذاکرات روز 25 فروردین ماه در استانبول برگزار خواهد شد اما مقام های تهران هنوز زمان و مکان مذاکرات را به طور رسمی اعلام نکرده اند. مذاکرات آتی می تواند به نقطه عطفی در روند پرونده اتمی ایران تبدیل شود.کامیابی آن مصادف با کاهش تنش ها و شکست آن به معنای آغاز دور تازه ای از تحریم ها و بالاگرفتن خطر درگیری نظامی خواهد بود.


 
آخرین هشدارها

در فاصله نزدیک به 10 روز تا برگزاری مذاکرات هسته ای هنوز نشانه ای از مصالحه بر سر پرونده جمهوری اسلامی مشاهده نشده است. ایران مصرانه بر پیگیری برنامه های اتمی اش تاکید می کند و می گوید که تحریم ها تاثیری بر وضعیت اش نگذاشته است. "علی اصغر سلطانیه" نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با شبکه "فاکس نیوز" بر این نکته تاکید کرد که "تحریم ها هیچ تاثیري نداشته و ایران همچنان قصد دارد به برنامه هاي اتمي خود ادامه بدهد". او در این مصاحبه،گمانه زنی ها درباره احتمال حمله به ایران در صورت ناکام ماندن مذاکرات آینده را نیز رد کرد و گفت:" "هیچ کس جرات حمله به ایران را ندارد و اگر اسرائیل به ایران حمله کند، با مشت آهنین به این کشور پاسخ خواهیم داد." در عین حال مقام های غربی اظهاراتی را بیان می کنند که نشان می دهد مذاکرات آینده از نگاه آنها به معنای اتمام حجت با جمهوری اسلامی خواهد بود."هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه ایالات متحده روز شنبه‌ (۱۲ فروردین)، در یک کنفرانس خبری در شهر ریاض گفت: "من می‌خواهم تاکید کنم که ... ایران از فرصت نامحدود برخوردار نیست." او گفت که واشنگتن خواستار "نتایج ملموس" از این مذاکرات است. "ویلیام هیگ"، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز پنج‌شنبه(10 فروردین) در نطقی رسمی در عین استقبال از مذاکرات آینده با جمهوری اسلامی، به تهران هشدار داد که در تصمیم غرب برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب تردید نکند. او با اشاره به سیاست های لندن تاکید کرد: "ما با صداقت و علاقه‌ای وافر وارد این مذاکرات خواهیم شد. اما این تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که ایران هم با رویکردی جدید پای میز مذاکره بیاید."

مصمم برای تحریم نفت ایران

سیاست چماق و هویج هنوز مورد اتکاترین استراتژی قدرت های غربی در مواجهه با برنامه هسته ای ایران است. به موازات تلاش ها برای برگزاری دور آینده مذاکرات هسته ای،هشدارها درباره عواقب ناکامی مذاکرات هم بالا گرفته است. غرب در ماه های اخیر بر تحریم های کلیدی یعنی تحریم نفتی و بانکی ایران تمرکز کرده است. 27 کشور اتحادیه اروپا در نشست سوم بهمن ماه گذشته که در بروکسل برگزار شد به توافق رسیدند تا در یک بازه زمانی 6 ماهه، خرید نفت از ایران را متوقف کنند. این اقدام گرچه قیمت نفت را در بازارهای جهانی بالا برده است اما نشان دهنده اراده جدی اروپا در همراهی با ایالات متحده برای تحریم ایران است. همزمان کشورهایی چون ترکیه و کره جنوبی که از خریداران عمده نفت ایران هستند نیز در همراهی با سیاست های اروپا از تصمیم خود برای کاهش واردات نفت خبر داده اند. برخی گزارشها حاکی از این است که تهران برای مقابله با تحریم های اعمال شده در صدد فروش نفت و خرید مواد غذایی در ازای آن است. بر اساس یکی از این گزارش ها، ایران با کشور اروگوئه توافق کرده است که در ازای فروش نفت، برنج دریافت کند. امکان دارد که وضعیت از این هم وخیم تر شود. بيانيه های رسمی، پس از گفتگو های دو ساعته وزير خارجه آمريکا با ملک عبدالله پادشاه عربستان در هفته گذشته حاکی از آن بود که ریاض برای پاسخگويی به نيازهای جهانی اعلام در صورت قطع صادرات نفت ايران اعلام آمادگی کرده است.در بيانيه جمعه گذشته رییس جمهوری آمریکا آمده است : "صدور ميزان کافی نفت خام و فراورده های نفتی از سوی ساير کشورها به بازارهای جهان اجازه مي‌دهد که کاهش قابل ملاحظه خريد نفت ايران به راحتی تحمل شود." از دید تحلیگران اظهارات جمعه گذشته باراک اوباما، ریيس جمهور آمريکا، مبنی بر اينکه "جهان قادر خواهد بود قطع صادرات نفت ايران را تحمل کند"، حاکی از تصميم قطعی آمريکا برای تعميم تحريم نفت ايران است.

تحریم به مثابه ابزار جنگ

افزایش دامنه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی به معنای رفع خطر بروز درگیری نظامی نیست. این تحریم ها می تواند آتش تهیه برای یک جنگ تمام عیار باشد. مقام های اسراییلی در ماه های اخیر بارها درباره اعلان جنگ با جمهوری اسلامی سخن گفته اند. "لئون پانته‌ا" وزیر دفاع آمریکا دو ماه پیش در مصاحبه ای گفته بود که اسراییل احتمالا در بهار سال آینده به ایران حمله خواهد کرد. او گرچه بعدا این اظهارات را تکذیب کرد اما نگرانی اش از بروز درگیری نظامی را مورد تاکید قرار داد. آمریکا امیدوار است که با شدت دادن به تحریم ها علیه جمهوری اسلامی جلوی بروز یک درگیری نظامی در ماه های پیش رو را بگیرد. باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده باید امسال در کارزاری سخت برای رقابت های انتخاباتی حاضر شود و عملکرد او در قبال ایران و اسراییل تاثیری بسزا در سرنوشت وی خواهد داشت. او از بروز یک درگیری نظامی استقبال نمی کند و مصمم است که اسراییلی ها را متقاعد کند تا آبان ماه امسال-موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا- دست نگه دارند. گزارشهای منتشر شده حاکی از توافق تل آویو و واشنگتن در این باره است. برخی از رسانه ها پس از دیدار ماه گذشته "بنیامین نتانیاهو" و باراک اوباما گزارشهایی منتشر کردند مبنی بر این که اسراییل پذیرفته است برای حمله به ایران دست نگه دارد مشروط بر این که بتواند از ایالات متحده تجهیزات نظامی فوق پیشرفته دریافت کند. تجهیزاتی که احتمالا در جنگ احتمالی با ایران کاربرد خواهد داشت.

منزوی در منطقه

متغیرهای منطقه ای بر سرنوشت پرونده هسته ای ایران تاثیر عمده ای دارند. آرایش قدرت های خاورمیانه در یک سال و نیم گذشته دستخوش تحولات عمده بوده است و سقوط احتمالی رژیم بعث سوریه بر سیاست خارجی کشورهای منطقه به ویژه ایران تاثیر تعیین کننده ای خواهد گذاشت. رژیم بشار اسد اکنون تنها متحد منطقه ای تهران است و چنانچه او ناگزیر از ترک قدرت شود، شرایط برای ایران بسیار دشوار خواهد بود. حوزه های نفوذ تهران در کشورهای منطقه محدودتر از همیشه شده است و برای مثال گروه فلسطینی حماس به دلیل اختلاف نظر با جمهوری اسلامی بر سر بحران سوریه از تصمیم خود برای کناره گرفتن از رهبران ایران خبر داده است. این در حالی است که ایران مایل به اعطای امتیاز و اعتبار به همسایه غربی اش یعنی ترکیه نیست. میزبانی این کشور برای مذاکرات هسته ای آتی میان جمهوری اسلامی و گروه 1+5 نیز با واکنش منفی برخی از سیاست مداران ایرانی روبرو شده است. "محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داده که این مذاکرات در بغداد یا دمشق برگزار شود. این پیشنهاد ناشی از تمایل تهران به بیان این مساله است که دایره انتخابش تنها محدود به استانبول نیست و هنوز دوستانی در منطقه دارد که می تواند میزبانی مذاکرات هسته ای را به عهده آنها بگذارد. با این حال وجهه شعارگونه این پیشنهاد پررنگ تر از وجهه عملی آن است چرا که غرب مطمئنا میزبانی شهری چون دمشق را در وضعیت فعلی نمی پذیرد و بغداد نیز ظرفیت برگزاری چنین مذاکراتی را ندارد. بنابراین تهران احتمالا علیرغم میل باطنی اش ناگزیر است به میزبانی استانبول در مذاکرات هسته ای تن بدهد و همین امر نشان می دهد که حوزه نفوذ ایران تا چه حد محدود شده است. شکست مذاکرات آینده، این حوزه را محدودتر و ایران را منزوی تر خواهد کرد.

 

 

چین با توقف بیمه تانکرهای حامل نفت ایران، به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی می پیوندد

Posted: 05 Apr 2012 06:20 AM PDT

جـــرس: یک شرکت چینی فعال در بیمۀ دریائی، در راستای تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی، از اول ماه ژوئیه (تیر ماه) از بیمه کردن کشتی های نفتکش حامل نفت خام ایران خودداری خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خبر به نقل از مسئولان شرکت بیمۀ چینی «پی اند آی کلاب» روز پنجشنبه اعلام شده، که گفته پالایشگاه های چین که نخستین مشتری نفت خام ایران هستند، در ارتباط با حمل و نقل و بیمۀ نفت خام وارداتی خود از ایران با دشواری های جدی رو به رو خواهند شد.


بر اساس این گزارش، شرکت چینی مذکور، نخستین بیمه گر دریائی این کشور است که متوقف کردن بیمۀ نفتکش های حامل نفت خام ایران را مورد تأیید قرار داده و مقامات آن تأیید کرده‌اند که این شرکت عظیم ارائه دهنده خدمات بیمه که بیش از هزار کشتی متعلق به شرکت‌های عمده حمل و نقل دریایی در چین را تحت پوشش خود دارد، قصد دارد از ماه ژوئیه از ارائه خدمات به کشتی‌های حامل نفت ایران خودداری کند.


دیگر مشتریان نفت خام ایران همچون هند، ژاپن و کرۀ جنوبی نیز از مدتی پیش با مشکلاتی از این دست رو به رو شده اند.


بر اساس مصوبه اتحادیه اروپا، شرکت‌های بیمه‌ای که اول ژوئیه به نفت‌کش‌های حامل نفت ایران خدمات بیمه ارائه دهند در فهرست سیاه این اتحادیه قرار خواهند گرفت.

سی درصد از واحدهای مرغ‌داری کشور تعطیل شده‌اند

Posted: 05 Apr 2012 06:17 AM PDT

اعتراف کارشناسان و مسؤولان

جـــرس: در ادامه تعطیلی واحدهای تولیدی و کشاورزی کشور، دبیر انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان گفت: در حال حاضر سی درصد از واحدهای مرغ‌داری تعطیل هستند و در صورت وجود شرایط موجود سایر مرغ‌داری‌ها نیز تعطیل می‌شوند.


به گزارش فارس، بهرام پاکزاد در ارتباط با حمایت از تولید داخلی اظهار داشت: در بخش اجرایی اراده‌ای برای حمایت از امر تولید وجود ندارد.


وی در ادامه افزود: باید از تولیدکنندگان حمایت شود که این امر سبب ایجاد اشتغال و از بین رفتن بسیاری از مشکلات جامعه است.


دبیر انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان در ارتباط با واردات مرغ گفت: در آغاز هدفمندی یارانه‌ها، قانون منع واردات تصویب و قرار بر این بود که هزینه یارانه‌ها برای امر تولید بازگردانده شود که این امر میسر نشد، در همین راستا واردات صورت گرفت و این در حالی است که واردات فرصت‌های شغلی موجود را از بین می‌برد.


پاکزاد با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان بیان داشت: باید از تولیدکنندگان حمایت شود در صورتی که در حال حاضر تولیدکنندگان سرگردان و نگران از آینده هستند که امر اقتصاد با بلاتکلیفی سازگار نیست، تولیدکننده باید از حمایت دولت اطمینان داشته باشد و وضعیتش مشخص باشد و در صورت وجود امنیت شغلی سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.


دبیر انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان در مورد اهمیت دادن به بخش خصوصی تأکید کرد: باید به بخش خصوصی بها داده شود، زیرا در صورت عدم اختیار بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و زمانی در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که اطمینان از آینده وجود دارد.


وی افزود: در حال حاضر با شرایط موجود ظرفیت تولید مرغ در کشور دو میلیون تن است و به دلیل عدم وجود دیدگاه حمایت از تولیدکننده و نفع عده‌ای از افراد در زمینه واردات از تولیدکنندگان حمایت نشده و واردات صورت گرفته است.


پاکزاد با اشاره به تعطیلی تعدادی از مرغداری‌ها تأکید کرد: مرغ‌داری‌ها قابلیت چهار تا پنج مرتبه جوجه‌ریزی در طول سال را دارند، اما در حال حاضر و با شرایط موجود، تنها سه مرتبه جوجه‌ریزی در سال انجام که این امر سبب کاهش بهره‌وری می‌شود.


وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر سی درصد از واحدهای مرغ‌داری تعطیل شده‌اند و در صورت ادامه این شرایط احتمال تعطیلی سایر واحدها نیز وجود دارد.


دبیر انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان به واردات تجهیزات مورد نیاز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ذرت، سویا و واکسن‌های مورد نیاز با قیمت دلار آزاد وارد می‌شود که این امر سبب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود، قیمت مرغ، درب مرغ‌داری‌ها ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان است.


اعترافی تکان دهنده
چندی پیش، سید مصطفی مصطفوی، از کارشناسان دامپروری و صنعت طیور کشور، در جمع اعضای اتحادیه و تعاونی مرغداران گیلان با بیان اینکه در تولید بالغ بر یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن مرغ در کشور هنوز سی درصد ضایعات وجود دارد، اظهار داشت: به دلیل عدم تغییر ساختار هنوز صنعت مرغداری با مشکلات زیادی مواجه است.


وی افزود: با توجه به این مسئله، نمی‌توانیم پول را به فروشنده دهیم در حالی که در دوران هشت سال جنگ هم چنین مشکلی نداشتیم.


این کارشناس صنعت طیور کشور اذعان داشت: مرزهای کشورها روی پاشنه صادرات می‌چرخد اما مرزهای کشورمان روی واردات می‌چرخد و به همین منظور نتوانستیم به توسعه پایدار برسیم.



پدر شهید علی موسوی: آزادی را از خانواده میرحسین سلب کرده اند و هیچ گونه امنیتی نداریم

Posted: 05 Apr 2012 06:03 AM PDT

میرحسن حبیبی موسوی، پدر شهید علی موسوی، شهید عاشورای ۸۸ و همسر خواهر میرحسین موسوی، می‌گوید: «آزادی ما را سلب کرده اند و هیچ گونه امنیتی نداریم.»

جـــرس: میرحسن حبیبی موسوی، پدر شهید علی موسوی، شهید عاشورای ۸۸ و همسر خواهر میرحسین موسوی، از فشارها موجود و عدم امنیت خانواده میرحسین خبر داده و خاطرنشان می کند که "آزادی ما را سلب کرده اند و هیچ گونه امنیتی نداریم."


او در گفتگو با سایت روز می افزاید: "همه جا زیر نظر هستیم، تلفن هایمان کنترل است و هیچ گونه تامین امنیتی نداریم."


آقای حبیبی موسوی، پدر دو شهید است، یکی از فرزندانش در جنگ ایران و عراق و دیگر فرزندش، روز عاشورای ۸۸ و در جریان اعتراضات مردمی شهید شده اند. خود او هم سال گذشته و در جریان مراسم تشییع پیکر میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی به اتفاق چند تن دیگر از اعضای خانواده موسوی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده بود.


او اکنون می گوید که هیچ گونه مراسمی برای اولین سالگرد درگذشت پدر میرحسین موسوی که نهم فروردین بود، برگزار نشد.


میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حالی در بازداشت خانگی به سر می برند که علیرغم همه اتهاماتی که متوجه آنها کرده اند هیچ دادگاهی برای رسیدگی به این ادعاها برگزار نشده است. تاکنون هیچ یک از مقامات کشور نیز مسئولیت حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی را برعهده نگرفته اند.


سالگرد پدر میرحسین موسوی در سکوت
بر اساس گزارش ها، نوروز امسال دومین نوروزی بود که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی به سر بردند. آنها در روزهای نخست سال نو و در حضور نیروهای امنیتی با دختران خود دیدار کرده اند اما میرحسن موسوی حبیبی می گوید که سایر اعضای خانواده موفق به دیدار با آنها نشده اند.


همسر خواهر میرحسین موسوی می گوید: ما ملاقات نداشتیم فقط تلفنی صحبت کردیم. خیلی نگران حالشان بودیم اما حالشان بهتر بود یعنی اینطور تشخیص دادیم که حالشان خوب است. روحیه شان هم عالی بود.


آقای موسوی می افزاید: ما در این مدت یکبار وقتی پدر مهندس در گذشت و او را بالای سر پیکر پدرشان آوردند دیدیم و یکبار هم که به خانه برادرشان آورده بودند. غیر از این در این مدت دیداری نداشته ایم.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون درخواست ملاقات با آقای موسوی و خانم رهنورد را داده اید؟ می گوید: نه. از چه کسی درخواست ملاقات کنیم؟ تا به حال نکرده و این توقعات را نداشته ایم؛ در حقیقت تامین امنیتی نداریم و احساس امنیت نمیکنیم. حتی سالگرد درگذشت پدر مهندس هم که چند روز پیش بود نتوانستیم مراسمی بگیریم چون مرتب تلفن می کردند و ما هم گفتیم اصلا مراسمی نداریم.


آقای موسوی می افزاید: خودمان نهم فروردین رفتیم سر مزار؛ آنجا را هم که نیروهای امنیتی قرق کرده بودند. بعد هم فهمیدیم زمانی که ما نبودیم مهندس را سر خاک برده بودند.


گفتنی است، میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی نهم فروردین سال گذشته در ۱۰۳ سالگی فوت کرد. از حضور مردم در مراسم تشییع پیکر او جلوگیری شد، بهشت زهرا در تصرف نیروهای امنیتی، گارد ضد شورش و لباس شخصی ها به حالت نیمه تعطیل درآمد.


تعدادی از اعضای خانواده آقای موسوی بازداشت شدند و مراسم ترحیم (شب سوم) هم به دلیل فشارهای امنیتی لغو شد. مراسم شب هفتم و همچنین چهلم نیز به دلیل فشارهای امنیتی برگزار نشد و اکنون با گذشت یکسال از درگذشت او، مراسم سالگرد نیز به همین دلیل برگزار نشد.


پیشتر، سایت کلمه، از فشارهای امنیتی بر خانواده میرحسین موسوی و تهدید دختران او به بازداشت خبر داده و اعلام کرده بود که ماموران امنیتی پیش از این هم دختران آقای موسوی را “تهدیدهای کاری و جانی” کرده بودند و این بار، در تماس با آنان، گفته اند که “آنها را بازداشت و به زندان یا مکانی منتقل خواهند کرد که هیچکس از آن خبردار نشود.”


موسوی در همین زمینه می گوید: این جریانات تبعاتی برای همه ما دارد و همه جا تحت نظر هستیم، تلفن هایمان کنترل است و آزادی نداریم. در حقیقت آزادی ما سلب شده اما جز صبر چاره ای نیست.


او می افزاید: از خدا می خواهیم این گرفتاری ها برطرف شود. نه فقط برای ما، که این گرفتاری های عمومی برطرف شود، همه زندانیان آزاد شوند و دو زندانی ما نیز که در حصر هستند و در واقعیت زندانی اند و ما آن را زندان می دانیم، همراه با بقیه آزاد شوند.


مجلس از توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره برداشت کلان و ناگهانی از بانکها قانع نشد

Posted: 05 Apr 2012 05:56 AM PDT

جـــرس: در پی پرداشت مجدد موجودی حساب بانکهای کشور توسط بانک مرکزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از حضور رئیس کل بانک مرکزی در مجلس خبر داد و گفت: در این نشست محمود بهمنی اعلام کرد چندین نامه درباره ارزهای ۱۲۲۶ تومانی به روسای بانک‌ها ارسال کردیم که به آنها پاسخی داده نشد، بنابراین بانک مرکزی از حساب بانک‌ها برداشت کرد.


گفتنی است، بانک مرکزی در جدیدترین اقدام خود، در ساعات پایانی سال ۹۰ برای دومین بار از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی مبالغ زیادی برداشت کرده و موجب خشم نمایندگان مجلس و مدیران بانکها شده بود.


به گزارش مهر، سیدناصر موسوی‌ لارگانی در تشریح مباحث مطرح شده در نشست اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس که به بررسی تحولات اقتصادی در سال گذشته اختصاص داشت، بیان کرد: در این نشست که با حضور محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و معاونشان برگزار شد، مسائلی همچون نوسانات نرخ ارز و سکه، نرخ واقعی تورم و همچنین برداشت از حساب بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت.


وی با بیان اینکه توضیحات بهمنی تقریبا شبیه به توجیه بود تا توضیح، افزود: او درباره نرخ تورم که آن را ۲۱ درصد اعلام کردند، معتقد بود که نرخی واقعی است، در حالی که مردم تورم را با آنچه که روزانه و ماهانه درگیر هستند می‌سنجند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد مردم با درآمدی که در وضعیت فعلی دارند تنها می‌توانند خوراک و پوشاک خود را تامین کنند، به خصوص در چند ماه اخیر تقریبا با افزایش صد درصدی قیمت‌ها روبرو شدیم، از سوی دیگر بانک مرکزی نرخ تورم را ۲۱ درصد اعلام می‌کند و این موضوع برای مردم قابل قبول نیست.

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس هشتم، با اشاره به توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسانات نرخ ارز و سکه، تصریح کرد: بهمنی اظهار کرد که ما نرخ ارز را مهار و آن را ثابت کردیم؛ اما وقتی دقت کنیم می‌بینیم که متاسفانه هنوز ثابت نشده است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، همچنین درباره توضیح بهمنی در رابطه با برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها، گفت: بهمنی اعلام کرد که ارزهای ۱۲۲۶ تومانی که در اختیار بانک‌ها برای صادرات و واردات قرار داده بودیم، چندین نامه در این ارتباط به روسای بانک‌ها مبنی بر ارایه گزارش در این رابطه، ارسال کردیم که به هیچ یک از آنها پاسخی داده نشد، بنابراین بانک مرکزی نیز از حساب بانک‌ها برداشت کرد.

به گزارش سایت خانه ملت، به گفته موسوی‌لارگانی، توضیحات بهمنی برای بسیاری از اعضای کمیسیون اقتصادی قابل قبول نبود و مقرر شد گزارش مکتوبی درباره این مباحث به کمیسیون ارایه شود.


بر اساس گزارش ها، برای دومین بار طی هفته های اخیر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی مجددا از موجودی حساب بانکهای کشور بابت "مابه‌التفاوت ارزی دریافتی" مبالغ کلانی برداشت کرده بود و دیوان محاسبات کل کشور قصد داشت به صورت ویژه این موضوع را در دستور کار بررسی خود قرار دهد، که هنوز خبری در این زمینه منتشر نشده است.


محمود بهمنی، رئیس کل انتصابی بانک مرکزی، برداشت این بانک از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی را بنا به درخواست کمیته پنج نفره ساماندهی بازار ارز و لازم الاجرا بودن این تصمیم به دلیل تصویب در هیئت دولت اعلام کرده بود.


این درحالی است که کانون بانک های خصوصی در واکنش خود به برداشت بانک مرکزی گفته بود که بانک‌ها اصلا به بانک مرکزی بدهی ندارند و ارز خریداری شده تسويه شده است.


برنده آلمانی جایزه نوبل ادبیات، با سرودن شعری جنجالی، اسرائیل را تهدیدی برای صلح جهانی خواند

Posted: 05 Apr 2012 05:05 AM PDT

جـــرس: گونتر گراس، نویسنده آلمانی و برنده نوبل ادبیات، با سرودن شعری، اسرائیل را تهدیدی برای صلح جهانی توصیف کرد.

به گزارش خبرآنلاین، گراس در شعر جدید خود که چهارشنبه منتشر شد، اسرائیل را "تهدیدی برای صلح شکننده فعلی جهان" خواند، این شعر اعتراض برخی از مردم آلمان و اسرائیل را به همراه داشت.
 
این شعر "آنچه باید گفته شود" نام دارد و در روزنامه آلمانی «Sueddeutsche Zeitung»، روزنامه ایتالیایی «لاریپابلیکا»، «نیویورک تایمز» و چندین روزنامه دیگر در سراسر دنیا منتشر شده است.
 
گراس در این شعر فعالیت‌های اسرائیل را نمونه ریاکاری غربی خوانده و اشاره کرده است کشوری که خودش فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک دارد، نباید کشورهای دیگر را متهم به فعالیت مشکوک هسته‌ای کند.
 
این نویسنده ۸۴ ساله گفته است پیمان جدید آلمان و اسرائیل درمورد فروش زیردریایی‌هایی به اسرائیل که توانایی جابجایی ادوات جنگی را دارند، او را وادار کرده دست به قلم شود. او در شعر خود با اشاره به ایران نوشته است: "اسرائیلی که قدرت هسته‌ای داشته باشد، تهدیدی برای صلح شکننده فعلی جهان است" و "ادعای اسرائیل درمورد محق بودن برای حمله به ایران" را به شدت نقد کرده است.
 
گراس دلیل سکوت چندین ساله خود در قبال اسرائیل را "جنایات بدون توجیه" کشور خود در گذشته خوانده و نوشته سکوت در این روزها مانند "دروغِ جانکاه" شده است.
 
گراس نویسنده چپگرایی است که با نوشتن «طبل حلبی» (۱۹۵۹) جایگاهش در دنیای ادبیات را تثبیت کرد، او سال ۱۹۹۹ برنده نوبل ادبیات شد. او در دهه‌های پس از جنگ دوم جهانی آلمانی‌ها را ترغیب به رویایی با تاریخچه دردناک نازی‌ها در آلمان می‌کرد.
 
او در خودزندگینامه‌اش که سال ۲۰۰۶ منتشر شد، اعتراف کرد که در ماه‌های آخر جنگ جهانی دوم عضو بخش اجرایی نازی‌ها شده بود. این اعتراف به چهره محبوب او لطمه زد.
 
واکنش‌ها به شعر گراس از همان لحظه انتشار شروع شده است؛ سفارت اسرائیل در آلمان و برخی مسئولان انجمن‌ها و سازمان‌های یهودی در این کشور با ارسال بیانیه‌هایی گراس را سرزنش کرده‌اند.
 
روپرشت پولنتز، رئیس کمیته امور خارجی حزب دمکرات مسیحی آلمان گفت از این شعر گراس خوشش نیامده و افزود با اینکه گراس را نویسنده بزرگی می‌داند اما "هر زمان که او به اظهارنظر سیاسی می‌پردازد مشکلاتی برای خود ایجاد می‌کند."
 
 
از طرفی چپ‌های آلمان از گراس حمایت کردند، ولفگانگ گرکه، عضو رهبری حزب چپ‌های آلمان گفت گراس جرأت این را داشت که از موضوعی که درباره آن سکوت می‌شود، سخن بگوید.
 
هیلکه اوسولینگ، دستیار گراس نیز به خبرگزاری‌ها گفته است نویسنده برنده نوبل ادبیات نه از شعر خود دفاعی خواهد کرد و نه درمورد آن توضیحی خواهد داد. او به دلیل ضعف جسمانی درمورد واکنش‌ها نیز چه امروز و چه در آینده نظری ندارد.
 
براساس رمان «طبل حلبی» فیلمی با همین نام به کارگردانی فولکر شلندورف ساخته شد که توانست اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی ‌زبان و نخل طلای کن را از آن خود کند. از دیگر رمان‌های مشهور گونتر گراس می‌توان به «موش و گربه» و «قرن من» اشاره کرد.
 

پرتاب موشک از مصر به اسرائیل و تعطیلی سفارت اسرائیل در قاهره

Posted: 05 Apr 2012 04:41 AM PDT

جـــرس: منابع آگاه از پرتاب یک فروند موشک از منطقه سینا در مصر به جنوب اسرائیل خبر می دهند که البته تلفاتی در بر نداشته است.


همزمان دیوید ایالون کنسول سفارت اسرائیل در قاهره پایتخت مصر به همراه کارکنان این سفارتخانه چهارشنبه ۱۶ فروردین قاهره را به مقصد اسرائیل ترک کردند و بدین ترتیب اسرائیل سفارتخانه خود در قاهره را تخلیه کرد.


به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: نیمه شب گذشته یک موشک در منطقه تفریحی ایلات (جنوب اسرائیل) فرود آمد که البته تلفات جانی در پی نداشته است.


سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک انفجار شب گذشته در منطقه ایلات رخ داد که هیچ آسیب جانی و مالی بر جای نگذاشته است.


ارتش اسرائیل در حالی از ارائه جزئیات بیشتر درباره این حمله خودداری کرد که یکی از مقامات امنیتی اسرائیل، اعلام کرده ایت که این موشک از منطقه سینا در اراضی مصر به سوی اسرائیل شلیک شده است.


تخلیه سفارت اسرائیل در قاهره
دیوید ایالون کنسول سفارت اسرائیل در قاهره پایتخت مصر به همراه کارکنان این سفارتخانه چهارشنبه ۱۶ فروردین قاهره را به مقصد اسرائیل ترک کردند.


به گزراش رادیو اروپای آزاد، بدین ترتیب سفارتخانه اسرائیل در قاهره هم اکنون خالی از مسئول و کادر اداری است. این اتفاق پس از آن روی داد که سفیر اسرائیل در مصر که به تل آویو سفر کرده، پس از پایان تعطیلات هفتگی به مصر باز نگشته است.


شبکه خبری الجزیره به نقل از یک منبع مسئول در فرودگاه بین المللی قاهره گزارش داده است که ایالون به همراه شماری از اعضای کادر اداری سفارتخانه اسرائیل از جمله گابریل موشه مدیر دفتر آکادمیک اسرائیل در قاهره، به وسیله هواپیمایی وابسته به شرکت العال به تل آویو رفتند.


وزارت امور خارجه اسرائیل هیچ توضیحی در خصوص دلایل تخلیه سفارتخانه خود در قاهره از مسئولان و کارمندان نداده است.


سفارت اسرائیل در قاهره حدود دو هفته پیش از این مقام‌های مصری خواسته بود مجوزی برای انتقال اسناد و محتویات سفارتخانه به وسیله دو هواپیمای نظامی اسرائیلی به تل آویو صادر کنند. این درخواست پس از آن ارائه شد که سفارت اسرائیل در یافتن مقر جدیدی برای استقرار خود ناکام ماند. یعقوب امیتای سفیر اسرائیل در هفته‌های اخیر فعالیت‌های دیپلماتیک خود را از مقر اقامتش در جنوب قاهره اداره می‌کرد.


یعقوب امیتای هم که برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به اسرائیل رفته بود، این بار طبق برنامه معمول خود به مصر بازنگشت. او از زمان انتصاب خود در دسامبر گذشته، پنجشنبه‌ها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به تل آویو می‌رفت و دوشنبه به مصر باز می‌گشت.


پارلمان مصر با رای اکثریت اعضای خود که اسلامگرا هستند، بیانیه‌ای را حامل توصیه‌هایی به دولت تصویب کرده بود که پیش نویس آن را کمیسیون امور عربی تهیه کرده بود.


اخراج سفیر اسرائیل از مصر، فراخواندن سفیر مصر از اسرائیل، متوقف کردن فوری صادرات گاز طبیعی به اسرائیل و بازنگری در تمام معاهده‌های منعقد شده میان مصر و اسرائیل و در راس آنها «معاهده نجاری کویز»، از جمله این توصیه‌ها اعلام شده است.


گفتنی است، سپتامبر گذشته تظاهر کنندگان مصری در اعتراض به کشته شدن ۶ نیروی پلیس مصر به دست نیروهای ارتش اسرائیل در مناطق مرزی، به سفارت اسرائیل در قاهره حمله کردند. این ماجرا باعث شد تا اسحاق لیوانون سفیر سابق اسرائیل در مصر، ماموریت خود را در این کشور پایان دهد.


تخلیه سفارت اسرائیل در قاهره در حالی روی می‌دهد که نامزد گروه اسلامگرای اخوان المسلمین برای انتخابات ریاست جمهوری مصر، بر پایبندی خود به معاهده با اسرائیل تاکید کرده است.


به نوشته روزنامه الحیات، الشاطر در دیدار با هیأتی از کنگره آمریکا در قاهره گفته است که به معاهده صلح با اسرائیل پایبند خواهد بود.

نادران: استیضاح پس گرفتنی نیست/ تجری: استیضاح زیبنده مجلس نیست/ لاریجانی: بن بستی در کار نیست

Posted: 05 Apr 2012 04:16 AM PDT

جـــرس: در حالیکه اعلام شده بود طرح استیضاح وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی که ‌با امضای گروهی از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده، به دلیل دخالت رهبری مسکوت خواهد ماند، یكی از طراحان این موضوع گفت که استیضاح كنندگان جدی هستند و تا حل موضوع انتصاب مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی، استیضاح را پس نمی گیرند.


اما همزمان، نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نباید به این صورت و پر شتاب به موضوع استیضاح وزیر كار ورود پیدا كند و طرح آن در ابتدای سال مناسب نیست. لذا بهتر است با تعامل بیشتراین كار خاتمه یابد و نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز ادعا کرد: استیضاح شیخ الاسلامی زیبنده مجلس و نمایندگان نیست. یک نماینده اصولگرای حامی دولت نیز، عملكرد وزیر مربوطه را مثبت توصیف كرد و مدعی شد می توان به جای استیضاح با گفت وگو مشكل را حل كرد.


این درحالی است که رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بن بستی در این خصوص وجود ندارد.


گفتنی است، روز گذشته یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس با اشاره به سخنان تحکم آمیز رهبر جمهوری اسلامی در خصوص "لزوم تعامل مجلس و دولت"، اعلام کرد که "بعید است بحث استیضاح وزیر کار ادامه پیدا کند."

همزمان، طراحان استیضاح وزیر کار، از ارائه طرح استیضاح مذکور به هیات حل اختلاف دولت و مجلس با موافقت رئیس دولت خبر دادند.


کوتاه نمی آییم
به گزارش جام جم آنلاین، الیاس نادران، از امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، با اشاره به اعلام وصول استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس افزود: "هیئت رئیسه مجلس باید در هماهنگی با هیئت دولت زمان جلسه استیضاخ را مشخص كند و البته وزیر هم باید اعلام آمادگی كه چه روزی می تواند با حضور در صحن مجلس به موارد استیضاح پاسخ دهد."


این طراح استیضاح شیخ الاسلامی تاكید كرد: از آنجا كه استیضاح روز چهارشنبه اعلام وصول شد و طبق قانون وزیر باید ظرف ده روز در صحن مجلس حاضر شود، قاعدتا این استیضاح باید در ۲۳ فروردین و یا یكشنبه ۲۷ فروردین در دستور كار مجلس قرار گیرد.


نادران در خصوص ارجاع موضوع استیضاح به هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و بررسی و حل و فصل این موضوع در آنجا، گفت: ما از هر تلاشی كه منجر به حل مساله شود استقبال می كنیم اما در تصمیم خود جدی هستیم.


لازم به یادآوری است، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در ۲۷ اسفند سال گذشته به ریاست صندوق تأمین اجتماعی منصوب شد كه این امر واكنش منفی نمایندگان را در پی داشت و برخی از نمایندگان اعلام كردند به همین دلیل وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی را استیضاح می كنند.


اما اواسط هفته، رهبر جمهوری اسلامی با مداخله مجدد در وظایف پارلمان، مجلسیان را به تعامل با دولت فراخواند، که متعاقب این امر، زمزمه های عقب نشینی و در مُحاق ماندن استیضاح برخاست.


طرح استیضاح تامل برانگیز است
در همین رابطه، نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقد هستم مجلس نباید به این صورت و پر شتاب به موضوع استیضاح وزیر كار ورود پیدا كند و طرح آن در ابتدای سال مناسب نیست لذا بهتر است با تعامل بیشتراین كار خاتمه یابد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، ابراهیمی با ادعای "تامل برانگیز بودن طرح استیضاح" وزیر اظهارداشت: بهتر است در این خصوص مجلس تعامل بیشتری با دولت داشته باشد.


وی با اشاره به سخنان مداخله آمیز رهبری گفت: مجلس و دولت باید تعامل بیشتری با هم داشته باشند.


استیضاح وزیر کار زیبنده مجلس نیست
همچنین نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با ادعای اینکه وزیر کار بیشترین تعامل را بین وزیران دولت با نمایندگان مجلس دارد، گفت: استیضاح شیخ الاسلامی به دلیل یک انتصاب زیبنده مجلس و نمایندگان نیست.


فرهاد تجری در گفتگو با مهر، با اشاره به تلاش عده‌ای از نمایندگان برای استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی گفت: استیضاح او به دلیل یک انتصاب زیبنده مجلس و نمایندگان نیست و نوعی گروکشی محسوب می شود در حالیکه مجلس باید به توصیه رهبری مبنی بر همراهی و همدلی قوا و مسئولان با یکدیگر بیشتر توجه کند.همکاران ما در مجلس ابتدا باید فضا را بسنجند و سپس قدم بردارند .


وی گفت: این حرکت تبلیغاتی و صرفا شانتاژ است و حیف است که عده ای مجلس را وجه المصالحه و وجه المعامله مباحث سیاسی و بازیهای خود قرار دهند


استیضاح فضای مجلس نیست
همچنین یک نماینده اصولگرای دیگر و از حامیان دولت در مجلس شورای اسلامی، عملكرد شیخ الاسلامی را مثبت توصیف كرد و گفت وی از وزرای موفق و پر تلاش دولت بوده و تعاملش با مجلس هم خوب است لذا به نظر می‌رسد می توان به جای استیضاح با گفت وگو مشكل را حل كرد.


به گزارش ایرنا، فاطمه آلیا از نامناسب بودن فضای جامعه و مجلس برای استیضاح خبر داد و بدون اشاره به تذکرهای متعدد نمایندگان در خصوص انتصاب سعید مرتضوی و بی توجهی دولتی ها گفت: بهتر است در یك جلسه مسائل و مشكلات پیش رو با گفت وگو و تفاهم بررسی و حل شود.


این عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: فضای عمومی مجلس برای استیضاح وزیر كار مناسب نیست.


ارسال پرونده استیضاح شیخ‌الاسلامی به هیات حل اختلاف مشروط شد
بر اساس گزارش ها، یکی از طراحان استیضاح وزیر کار با اشاره به تلاش برخی نمایندگان برای ارائه پرونده استیضاح شیخ الاسلامی به هیات حل اختلاف دولت و مجلس از شرط طراحان استیضاح برای بررسی این پرونده در هیات حل اختلاف خبر داد.


حمیدرضا فولادگر در گفتگو با مهر، با بیان اینکه استیضاح منتفی نشده است و مسیر خود را طی می کند، گفت: پیشنهادی از طرف برخی نمایندگان امروز در رابطه با بررسی پرونده استیضاح در هیات حل اختلاف مطرح شد که این پیشنهاد مورد پذیرش دولت هم قرار گرفته است.


نماینده اصفهان اظهار داشت: طراحان استیضاح صرفنظر از استیضاح و ارسال این پرونده به هیات حل اختلاف را مشروط به عزل مرتضوی توسط وزیر کار کرده اند.


وی تصریح کرد: در مهلت ده روزه حضور وزیر کار در مجلس شورای اسلامی برای بررسی استیضاح، وزیر فرصت دارد با عزل مرتضوی به پرونده استیضاح خاتمه دهد.


بن بستی نیست
در حالیکه هنوز کشاکش ادامه دارد، رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد استیضاح وزیر کار مدعی شد که "بن بستی در این خصوص وجود ندارد."


به گزارش مهر، علی لاریجانی قبل از ظهر پنج شنبه در حاشیه دیدار نوروزی مدیران استان قم، در خصوص اینکه آیا می‌شد هیئت حل اختلاف قوا در استیضاح وزیر کار وارد عمل شده تا این مشکل را بتوان با گفتگو حل کرد گفت: استیضاح توسط عده‌ای از نمایندگان مجلس مطرح شد که البته این حق طبیعی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است. راه‌های مختلفی وجود داشت، هم در قبل و هم بعد از اعلام وصول استیضاح در مجلس، تا این امر صورت نگیرد. هم اکنون نیز می‌توان این موضوع را حل کرد و در این زمینه بن بستی وجود ندارد.


وی با بیان اینکه استیضاح وزیر کار از مواردی نیست که هیئت حل اختلاف بخواهد در این زمینه وارد عمل شود افزود: البته هر کسی می‌تواند در این زمینه وارد عمل شود تا با قانع کردن نمایندگان استیضاح کننده این موضوع را با گفتگو حل کنند.


با این حال، برخی نمایندگان اصولگرای مجلس با اشاره به دخالت و سخنان تحکم آمیز رهبر جمهوری اسلامی در خصوص "لزوم تعامل مجلس و دولت"، اعلام کرده اند که "بعید است بحث استیضاح وزیر کار ادامه پیدا کند."


واکنش تند نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه به اظهارات هاشمی رفسنجانی

Posted: 05 Apr 2012 03:45 AM PDT

روانبخش از خودکشی سیاسی هاشمی خبر داد

جـــرس: در ادامه واکنش ها به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی پیرامون رابطه با آمریکا و ناگفته هایی از دهه اول انقلاب، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز طی واکنشی گفت: افرادی كه در گذشته جایگاهی داشتند، نباید وارد مسائلی شوند كه زمینه طمع ورزی دشمنان را فراهم كند. از هاشمی بعید است، درخصوص برقراری رابطه با آمریكا اینگونه اظهارات بی پایه و اساس را مطرح كند.


همزمان یکی از نزدیکان مصباح یزدی و عضو سرشناس گروه افراطی "جبهه پایداری" با بیان اینکه اظهارات هاشمی برای برقراری رابطه با آمریکا چراغ سبز به دشمن بود، گفت: این اقدام هاشمی در شرایط فعلی "خودکشی سیاسی" است.


گفتنی است، در پی انتشار بخشی از گفتگوی هاشمی رفسنجانی با فصلنامه مطالعات بین المللی، هجمه های زیادی از سوی رسانه های محفلی و شخصیت های اصولگرا متوجه هاشمی شد.

هاشمی در گوشه ای از این گفتگوی تفصیلی گفته بود: "من در سال های آخر حیات امام نامه ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نكردم برای این كه نمی خواستم كسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح كردم و نوشتم شما بهتر است در زمان حیاتتان اینها را حل كنید. در غیر این صورت، ممكن است اینها به صورت معضلی، سد راه آینده كشور شود. گردنه هایی است كه اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور كردن مشكل خواهد بود. یكی از این مسایل، رابطه با آمریكا بود. نوشتم بالاخره سبكی كه الان داریم كه با آمریكا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم قابل دوام نیست. آمریكا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریكا، چین با آمریكا و روسیه با آمریكا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاكره داریم چرا با آمریكا مذاكره نكنیم؟ معنای مذاكره هم این نیست كه تسلیم آنها شویم. مذاكره می كنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است..."


روز گذشته نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان با حمله به هاشمی رفسنجانی، اظهارات وی را مورد اعتراض شدید قرار داد و همزمان، برخی نمایندگان مجلس هشتم، در صحن علنی مجلس برگه‌هایی حاوی سخنان رهبری در خصوص عدم هر گونه مذاکره با آمریکا پخش کردند و چند تن از نمایندگان اصولگرا نیز، هاشمی را مورد حمله قرار دادند.


اما هاشمی رفسنجانی در واکنش به حملات وارده به اظهاراتش، با بیان اینکه "انتظار نداشتم واکنش ها به سخنانم در مورد رابطه با آمریکا در این حد باشد و جنجال آفرینی به بار بیاورد"، خاطرنشان کرد: "اگر بحث هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما امام در همان زمان پاسخ من را می داد."


دومین نماینده رهبری آتش می گشاید
بعد از واکنش تند روزگذشتۀ حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، نماینده رهبر در سپاه پاسداران نیز، طی واکنشی نسبت به اظهارات هاشمی گفت: اینگونه اظهارات، پیام هایی است كه از داخل به خارج ارسال می شود و با انسجام ملی و اقتدار داخلی هیچگونه سازگاری ندارد.


به گزارش فارس، علی سعیدی ادامه داد: اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شائبه اختلاف نظر بین مسئولان نظام را در میان دشمنان تقویت خواهد كرد و این در حالی است كه اختلاف نظرهای موجود، بسیار جزئی است و همه خدمتگذاران نظام در راستای آرمان ها و منویات رهبری عمل می كنند.


نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینكه اظهارات هاشمی به نفع دشمنان نظام تمام می شود؛ گفت: افرادی كه در گذشته جایگاهی داشتند و مردم از آنها انتظاراتی دارند، نباید وارد مسائلی شوند كه زمینه طمع ورزی دشمنان را فراهم كند.


وی با بیان اینكه آمریكا به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی است؛ افزود: از هاشمی بعید است كه با وجود خط مشی ها و دیدگاه های اساسی كه برقراری رابطه با شیطان بزرگ را نفی می كنند، درخصوص برقراری رابطه با آمریكا اینگونه اظهارات بی پایه و اساس را مطرح كند.


خودکشی سیاسی بود
یک فعال سیاسی جریان اصولگرا نیز بیان اینکه اظهارات هاشمی برای برقراری رابطه با آمریکا چراغ سبز به دشمن بود، مدعی شد: این اقدام هاشمی در شرایط فعلی "خودکشی سیاسی" است.


قاسم روانبخش دبیر سیاسی نشریه پرتو در گفت‌وگویی با خبرگزاری امنیتی - نظامی فارس، درباره اظهارات هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: در زمان هاشمی اجازه انتشار مطبوعات محدود بود و دولت سازندگی خود را غیر قابل نقد می دانست از این رو نقد اجازه نقد به صاحبان قلم داده نمی‌شد.


وی با بیان اینکه بنده شاهد بودم که هاشمی رفسنجانی انتقادی را که از سوی آیت الله گلپایگانی مطرح شده بود نپذیرفت، ادامه داد: در جلسه‌ای ،مرحوم آیت‌الله مشکینی در حضور علما و از جانب آیت‌الله گلپایگانی دو نقد اقتصادی و فرهنگی به دولت سازندگی وارد کرد که این با واکنش منفی هاشمی رو به رو شد در حالی که یکی از این دو انتقاد از سوی یک مرجع تقلید و دیگر از سوی رئیس مجلس خبرگان بود.


روانبخش با بیان اینکه هاشمی طرفدار نقد نبوده و روزنامه‌های چندانی نیز در زمان وی منتشر نمی‌شد، اظهار عقیده کرد: روزنامه کیهان، اطلاعات، رسالت و روزنامه سلام جزء روزنامه هایی بودند که علی‌رغم انتشار به دولت هاشمی نقدی وارد نمی کردند.


این فعال سیاسی عضو جبهه پایداری با اشاره به فعالیت نشریه کیان در زمان دولت سازندگی، مدعی شد: نشریه کیان در دولت هاشمی مجوز گرفت اما به جای نقد دولت سازندگی، حاکمیت اسلامی، نظام و ارزش‌های اسلام و انقلاب را زیر سؤال می‌برد.


آزادی فعالیت نشریه کیان نقطه منفی دولت هاشمی است
روانبخش با یادآوری این موضوع که از دل حلقه کیان دولت اصلاحات روی کار آمد، افزود: نقد اسلام و نظام توسط حلقه کیان جزء پرونده منفی هاشمی است که اجازه داد چنین نشریه‌ای آزادانه به فعالیت بپردازد.


وی درباره بخش دیگری از سخنان هاشمی مبنی بر رابطه با آمریکا گفت که پرداختن هاشمی به این موضوعات باعث شد که بسیاری از حقایق برای مردم روشن شود و آنها ببینند وی با امام چطور رفتار کرده است.هاشمی می‌خواهد القا کند که مقام رهبری در زمان رهبری خود این کار را نکرد و اگر امام رهبر بود حتما این مسئله را حل می‌کردند در حالی که رهبری آقا همان اصول امام بر مبنای اسلام است".


دبیر سیاسی نشریه پرتو اظهارات هاشمی برای برقراری رابطه با آمریکا را چراغ سبز به دشمن دانست و بدون اشاره به فحوای سخن هاشمی، این اقدام وی را در شرایط فعلی خودکشی سیاسی او و دوستان اصلاح‌طلبش دانست و گفت: "با این کار در برابر موضع امام و رهبری قرار گرفتند و پاسخ ملت ایران به هاشمی همان جمله معروف امام است که فرمودند "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند".


دعوت یک سایت از عناصر وزارت خارجه آمریکا معنادار است
وی در پایان با حمله به سایت «الف» به دلیل دعوت از آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه امریکا برای پاسخگویی به سوالات کاربران متذکر شد: "در چنین شرایطی که هاشمی از برقراری رابطه با آمریکا سخن می‌گوید ملاقات باهنر با هاشمی و دعوت یک سایت از یک عنصر وزارت خارجه آمریکا به عنوان مهمان این سایت بسیار قابل تأمل است."



این سومین بهار

Posted: 05 Apr 2012 03:22 AM PDT

مریم شربت‌دار قدسی

 

می خواهم برایت اعتراف کنم همسر دربندم! بگذار درونم را فریاد کنم اگرچه تنها مخاطبینش شکوفه هایی باشند که فرزندان ناخواستۀ بیداری زمین در بهارند.

می خواهم اعتراف کنم امسال گریزان از هر چه بهار و بهاری هایش بود، بر خلاف همیشه که درونم را مأمنی ساکت می یافتم، از خویش هم گریختم و سفری تنها را برگزیدم.

امسال حتی جوانه زدن شکوفه ها نیز برایم خوشایند نبود که هر رویش زیبا، شعله های خاطرۀ روئیدن و شکفتن گلهای زندگیمان را با لحظه لحظه های فراموش نشدنی اش در ذهنم شعله ورتر می ساخت.

مگر می توان از یاد برد آن دو بهاری را که مالک همیشگی قلبم از میدان های نبرد به سویم شتافت تا عطر شکوفه های زندگیمان را با هم استشمام کرده و بهار را با در آغوش کشیدن نوگلانمان لمس کنیم؟

چه سال هایی گذشت و چه خون دل ها خوردیم آن دوران که اوج نیاز حضور پدر را در فرزندانمان می دیدیم و با شرح اهمیت ایثار در شرایطی سخت، آنان را پروراندیم که شاهد ایرانی آباد باشیم و اسلامی واقعی و آزاد.

اینک اما سومین سال متوالی است که سالروز تولد دو خورشید وجودمان در سبزی بهاری بی تو، به رخ می کشد هر آنچه را تا کنون سعی در مخفی کردنش داشته ام.

عزیزترینم!

امسال از خود گریختم و دریغا که سبزی دشت ها و آبی دریاها نیز خاطراتم را در خود غرق نساخت تا فراموش کنم سال هایی را که فرزندان مان را قربانی پرورش طفلی به نام میهن کرده و نمی دانستیم گروهی سلطه جو و از خدا بی خبر با نقاب هایی از دین در کمین نشسته اند تا تیشه های کین توزانۀ خویش بر ریشه های اعتقاد و باورهای خوش بینانه مان زنند.

این بهار هر چه جست و جو کردم راهی نیافتم تا در مقابل بغض فروخوردۀ ساجده در غربت و قلب شکستۀ فاطمه در عزلت، لبخند همیشگی ام را نثارشان کرده و تولدشان را در نبودت تبریک گویم و این شد که گریختم…

دلبندم، گر چه از خویش و بیگانه گریختم اما نگران نباش که از تو آموخته ام ایستادگی را که تو خود از کلام خدا یافته ای و به برکت صلابت و سلامت گامهای توست که من و فرزندانت همچنان ایستاده ایم.

پس باز به انتظار می نشینیم تا روزی نه چندان دور که آتش قهر و غضب الهی از آه های سوزان مظلومین برخاسته و آنان را که امیدی به هدایتشان نیست به مکافاتی ألیم در دنیا و آخرت گرفتار سازد.

امسال باز هم از سوی تو و خودم به دلبندان عزیزمان تبریک می گویم که بودنشان همواره نعمتی بوده و هست برایمان تا رسد آن روز که تو با سربلندی و افتخار همیشگی، در انتهای صف پیروزمندان آزاده به خانه باز گردی.

منبع: تارنمای کلمه

محتوای یادداشت‌ها لزوما دیدگاه جرس نیست.