جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نصب تصاویر سعید مرتضوی در یکی از بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی

Posted: 02 Apr 2012 07:06 AM PDT

در آستانه بحث تفحص و استیضاح

جـــرس: با شروع سال نو و به فاصله ۲روز از حكم انتصاب سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی، بنرهای پیام نوروزی و عكس مرتضوی در بیمارستان میلاد تهران نصب شده است.


همزمان منابع خبری از تفحص از ستاد تحت امر «سعید مرتضوی» (ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز) در صحن علنی طی روزهای آتی خبر داده و در حالی كه برخی از چهره های شاخص مجلس تصمیم دارند تا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به خاطر انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تامین اجتماعی استیضاح كنند، كمیسیون اجتماعی مجلس از مرتضوی دعوت كرده تا بعدازظهر فردا در جلسه كمیسیون برای معارفه با اعضای كمیسیون حاضر شود.


به گزارش تارنمای الف، به فاصله ۲روز از حكم انتصاب سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی، بنرهای پیام نوروزی و عكس مرتضوی در بیمارستان میلاد تهران نصب شده و بنرهای نصب شده حاوی عكس و پیام تبریك نوروزی سعید مرتضوی است.

در این پیام مرتضوی اعا كرده كه برنامه های كوتاه مدت خود را برای اداره تامین اجتماعی ارائه كرده است.


گفتنی است، بیمارستان میلاد یكی از دارایی های كلان صندوق تامین اجتماعی محسوب می شود. مجموع دارایی این صندوق كه حاصل حق بیمه میلیونها كارگر طی دهها سال است، ۵۰هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود. دارایی صندوق تامین اجتماعی علاوه بر بیمارستانهای مشهور، حدود ۴۵ درصد صنعت سیمان، بیش از ده درصد خودروسازی، بیش از ۴۰ درصد صنعت داروسازی، بانک رفاه کارگران، فولاد مبارکه و صدها شرکت دیگر را هم شامل می شود.


بر اساس گزارش ها، سعید مرتضوی دادستان مخلوع تهران است كه پس از رسوایی جنایت كهریزك از سمت خود خلع و پرونده ای برای رسیدگی به عملكرد وی تشكیل شد. در دی ماه ۸۸ هیات ویژه مجلس برای رسیدگی به وقایع بازداشتگاه كهریزك منتشر شد كه در آن سعید مرتضوی صریحا متهم اصلی شناخته شده است. پس از عزل مرتضوی از دادستانی تهران و انتشار گزارش مجلس، احمدی نژاد او را به قوه مجریه برد و به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب كرد.


در اسفندماه گذشته شایعه انتصاب سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی منتشر شد. الیاس نادران در آخرین جلسه مجلس در سال۹۰ اعلام كرد كه اگر در تعطیلات مجلس، سعید مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی منصوب شود، وزیر تعاون وكار استیضاح خواهد شد.


در روز شنبه ۲۷ اسفندماه۹۰ سعید مرتضوی به عنوان ریاست تامین اجتماعی منصوب و توسط شیخ الاسلامی وزیر تعاون، كار و امور اجتماعی معارفه شد.


تفحص در صحن مجلس
به گزارش جام جم، در حالی كه برخی از چهره های شاخص مجلس تصمیم دارند تا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به خاطر انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تامین اجتماعی استیضاح كنند، اما كمیسیون اجتماعی مجلس از مرتضوی دعوت كرده تا بعدازظهر فردا سه شنبه، در جلسه كمیسیون برای معارفه با اعضای كمیسیون حاضر شود.


زهره الهیان نماینده تهران طی روزهای اخیر گفت‌وگویی اعلام داشت كه به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تأمین اجتماعی در اولین جلسه مجلس در سال جدید، استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پیگیری خواهیم كرد.


با این وجود كمیسیون اجتماعی مجلس در دستور هفتگی این هفته خود اعلام داشت كه ساعت دو بعد از ظهر فردا جلسه معارفه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و تقدیر از خدمات مدیرعامل اسبق در این كمیسیون برگزار خواهد شد.


بر اساس گزارش ها، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سال جدید از فردا (سه‌شنبه) برگزار می‌شود.


بر این اساس، رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد "تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور هفته جاری قرار دارد."


هاشمی: اگر بخواهیم بدون مردم کار کنیم، همه چیز در بن‌بست قرار می‌گیرد

Posted: 02 Apr 2012 06:51 AM PDT

جـــرس: هاشمی رفسنجانی در رویکرد به وقایع گذشته گفت: "به امام نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است."


به گزارش «بازتاب» به نقل از فصلنامه مطالعات بین المللی، هاشمی رفسنجانی درباره تصمیمش برای مذاکره با آمریکا در دوران ریاست جمهوری، ماجرای اهانت به ری شهری در عربستان، معضلات اقتصادی کشور، امید به آینده و موضوعات دیگر، با مسئولین این فصلنامه به گفتگو پرداخته است.


هاشمی رفسنجانی در باره عملگرا بودن و یا توسعه‌گرا بودن دولت سازندگی اظهار داشت: "...شیوه موردپسند اسلام اینست که انسان با عمل و کار، دین را معرفی کند. یعنی به هر فکری که تعلق دارد، باید آن را در میدان عمل نشان دهد. گفتار، یک بخشی از کار است. جمله اعجازآمیزی از ائمه ما منقول است که کونوا دعاتَ النّاس بِِغیر اَلسِنَتِکُم. دعوت با زبان عیبی ندارد، ولی باید با عمل باشد. شاید مضمون این ضرب‌المثل در ادبیات فارسی، عربی و شاید در همه زبان‌ها زیاد دیده می‌شود. دو صد کرده چون نیم کردار نیست، واقعاً حرف درستی است. یعنی آنچه که پایدار و تأثیرگذار می‌ماند عمل است. حال، اسمش را عملگرایی و یا هر خصلت دیگری بخواهید بگذارید....."


هاشمی افزود: "در دوران دفاع مقدس، برای من یک تجربه مهمی پیش آمد. در اواخر جنگ، شرایطی که با دنیا، همسایه ها، مسلمان‌ها و دولت‌های غربی و شرقی درست شده بود، با ما سازگاری نداشتند و ما هم با آنها سازگاری نداشتیم. متأسفانه از شعار نه شرقی، نه غربی برخی تفسیرهای عوامانه‌ شده بود که با همه باید همکاری نداشته باشیم. اما هدف این نبود، بلکه در مورد وابستگی بود که ما باید بدون وابستگی و با استقلال کامل سیاست خودمان را داشته باشیم. اما همکاری متقابل و محترمانه با شرق و غرب را هم باید می‌داشتیم."


وی در ادامه به تجربه جنگ اشاره نمود:"بالاخره وقایع دفاع مقدس برای کسانی که تفکری در میدان جنگ داشتند، ثابت کرد که نمی‌توان صرفاً با شعار، کار کرد. بلکه باید همراه عملگرایی وارد سیاست شد."


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره عملگرایی و تجربه قطعنامه افزود:" تجربه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در پایان جنگ بود. وقتی این مسئله مطرح شد، در آن موقع هم فرمانده جنگ بودم و مسئولیت من از همه روشن‌تر بود و هم قائم مقام فرمانده کل قوا بودم و اختیاراتم بالا بود. با تفکر وارد شدم و این مسئله را عملیاتی کردم. از وزارت خارجه خواستم که قطعنامه را نه رد و نه قبول کنند و بگذارند مذاکره کنیم. قطعنامه را قابل قبول کنیم و بعد تصمیم بگیریم."


وی در کنار عملگرایی به ضرورت موضوع اعتدال و رابطه آن با عقیده پرداخت:"ضمناً آنچه که به من در این مسائل کمک می‌کند، مسئله اعتدال است. تقریباً همیشه از نوجوانی و جوانی در روستا و در قم، در بحث‌ها و سخنرانی هایم معتدل حرکت می‌کردم. در مبارزه هم این‌گونه بودم. آن قدر معتدل بودم که اواخر مبارزه، منافقین و کسانی که می‌خواستند خیلی تند باشند، با من درگیر شده بودند. مبارزه مسلحانه را نفی نمی‌کردم. ولی در کنارش موارد زیادی را شرط می‌کردم. روحیه اعتدال، به من کمک می‌کرد که مسئولیت اجرایی کشور را که به عهده گرفتم به این شکل زمینه عملگرایی برایم خیلی آسان شود. یعنی طبیعت اصلی من عملگرایی بود. ضمن اینکه به خاطر عقاید و تحصیلاتی که دارم، عقایدم را همیشه اصل قرار می‌دهم. عقایدم هیچ وقت مرا تشویق به افراط‌گری نمی‌کند. هر دو جناح سیاسی موسوم به راست یا چپ آن موقع با تعبیراتی که بود، با کارهای افراطی آنها ناسازگار بودم. نیروهای معتدل و عملگرا می‌توانستند همکار من باشند."


قائم مقام رهبر فقید جمهوری اسلامی در فرماندهی کل قوا، پیرامون تعامل و تزاحم ایدئولوژی و منافع ملی گفت:"کاری به این ندارم که ایدئولوژی‌های مختلف چگونه هستند و ممکن است تحجّر و دگماتیسم در بعضی ایدئولوژی‌ها باشد. ولی اسلامی را که من می‌شناسم و به آن معتقدم و بسیاری هم مثل من فکر می‌کنند، اسلام دگم نیست."

وی افزود:" اسلام دستور نداده است که با کسانی که مخالف عقیده ما هستند، قطع رابطه شود یا صحبت نکنیم. مگر پیامبر مأمور نشد که به همه اهل کتابی که اطرافش بودند، دستور دهد تعالوا الی کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنَا و بَیْنَکُم (آیه 64 آل‌عمران)، یعنی مشترکات را بگیریم، بقیه اختلافات سر جای خودش باشد. بحث سر این نیست که نمی‌شود دیگران را تحمل کرد. آن آیه معروف قرآن کذالک جعلناکم اُمَهً وسطاً لتکونوا شهداء علی الناس. ما، شما را امت وسط قرار دادیم. تفسیرهای مختلفی درباره واژه وسط است. چون خودم اهل تفسیرم، به نظرم بهترین تفسیر همین است که شما معتدل هستید و در وسط ایستاده‌اید."

وی به جمله معروف حضرت علی اشاره کرد که گفت: "الیمین و الیسار مَضلّه. یعنی چپ‌روی و راست‌روی افراطی، از جاده حقیقت، به دو طرف منحرف شدن است." رییس مجمع تشخیص مصلحت در باره کسانی که بر طبل جنگ می نوازند اظهار داشت:"البته زمانی است که دیگران می‌خواهند با ما بجنگند، ما را از بین ببرند که این مورد، فضای دیگری است و در همین مورد هم اسلام حکم دارد و بحث دیگری است. ولی وقتی می‌شود با آنها بمانیم و با عمل، عقایدمان را به دنیا معرفی کنیم، راهی که اسلام خواسته است، چرا نکنیم؟"


رییس اسبق مجلس در پاسخ به اینکه یک اصلی در سیاست خارجی هست که می‌گوید در سیاست خارجی دوست دائمی و دشمن دائمی وجود ندارد و آنچه که دائمی است منافع ملی است. اگر این را بخواهیم به طور مثال در زمینه رابطه با آمریکا پیاده کنیم، مخصوصاً در دوره حضرت‌عالی، چگونه می‌توان تفسیرش کرد اظهار داشت:" من در سالهای آخر حیات امام نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود... یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است."


هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا تلاش‌هایتان مبنی بر نزدیکی ایران و عربستان و بالطبع کشورهای عربی را به بن بست رسیده می‌دانید و فکر می‌کنید راهکار برون رفت از این مسائل چیست؟ اظهار داشت:
"بن‌بست نمی‌بینم. البته آنها دوست دارند که راهشان به ایران باز شد. آنها می‌دانند که ایران قدرت بزرگی در منطقه است. فکر می‌کنم آنها می‌توانند و مایل هستند، اگر روابط سنجیده‌ای باشد با ایران همکاری و رابطه داشته باشند... من آن موقع، دنبال احیای میراث فرهنگی شیعه در عربستان بودم. ائمه ما همه در آنجا حضور داشته‌اند و آثار ارزشمندی از آنها در آنجا باقی مانده است. می‌خواستم آنها احیا شود. در عربستان که بودم آیت‌الله صافی نامه‌ای به من نوشتند و گفتند که شما روی این مسئله کار کنید. ...خیلی از مسائل را در گفتگوها حل کردیم، ولی وقتی به ایران برگشتم، چون فکر می‌کردند این توافقات می‌خواهد به نام من تمام شود، از کل آن صرف‌نظر کردند. وزیر خارجه عربستان برای پیگیری توافقات به ایران آمد، پیگیری که نکردند حتی برعکس عمل شد. روزی از رادیو شنیدم که آقای متکی در جدّه در مصاحبه‌ای اعلام کرده که به آقای ری‌شهری، در عربستان اهانت کرده‌اند. من تعجب کردم و بعداً از آقای ری‌شهری سؤال کردم که آیا چنین چیزی اتفاق افتاده؟ گفتند که نه، اصلاً چنین مسائلی نبوده. گفتم که تکذیب کن. تکذیب هم کرد. ولی رادیو کار خودش را می‌کند و به تکذیب ایشان اعتنایی نکردند./ک


وی تاکید کرد "روابط با عربستان، مسئله کوچکی برای منطقه نیست. اولاً کشور ثروتمندی است و اکثر علمای بلاد اسلامی به نوعی با عربستان به خاطر حج و زیارت ارتباط و ثانیاً منافع دارند. مساجدشان را تعمیر می‌کند. امکانات می‌دهد، قرآن چاپ می‌کند. امکانات زیادی را آنها برای ترویج امور دینی آنها درست کرده‌اند. کاری را که دانشگاه الازهر در مصر می‌کرد، الان حجم زیادی از کارها و حتی کارهای آکادمیک به دست عربستان افتاده است. از همه اینها مهمتر، مسئله نفت است. اگر عربستان با ما روابط خوبی داشت، مگر غربی‌ها می‌توانستند ما را تحریم کنند؟ فقط عربستان می‌تواند جای ایران پر کند. عربستان لازم نیست هیچ کاری انجام بدهد، اگر نفت را به اندازه سهمیه اپک تولید کند، هیچ کس نمی‌تواند به ما تعرض کند. چون اقتصاد دنیا نمی‌تواند خالی از نفت ما باشد، فکر می‌کنم هنوز ایجاد روابط خوب مقدور است. ولی انسان‌هایی اینجا هستند که می‌بینید نمی خواهند. شما که در روابط بین‌الملل و سیاست خارجی متخصص هستید، می‌دانید. یک کلمه نسنجیده بگویند، خیلی زود بازتاب دارد، برخی اظهارات تند از دو طرف قابل تحمل نیست و باید اصلاح شود..."


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره مصر، و روابط با آسیای مرکزی و قفقاز به ویژه ترکمنستان و آذربایجان خاطر نشان کرد:"در مصر هم همین‌گونه است. بعد از رحلت امام، در شورای عالی امنیت ملی، تصویب کردیم که روابطمان را با مصر برقرار کنیم. بعضی‌ها خدمت رهبری رفتند و گفتند که چون این رابطه را امام بعد از کمپ دیوید دستور دادند که قطع کنیم، مخالفت با امام می‌شود. آن زمان امام به شورای انقلاب دستور دادند و ما هم رابطه با مصر را قطع کردیم. از این مسئله هفت، هشت سال گذشته بود که ما تصویب کردیم. لذا نشد. در یک سفری که به ترکیه داشتم، نخست وزیر مصر که روی کشتی مهمان رئیس جمهور ترکیه بودیم کنار من بود. ایشان به من گفت که چرا با مصر رابطه برقرار نمی‌کنید؟ گفتم به خاطر صلح کمپ دیوید.

گفت «کمپ دیوید دیگر مرده است و چیزی از آن وجود ندارد.» ما می‌توانیم هم با کشورهای عربی به خصوص با همسایه‌های جنوبی و هم با کشورهای آسیای میانه و کشورهای جدا شده از شوروی سابق ارتباطات مفید برقرار کنیم. سران برخی کشورهای مشترک‌المنافع بهترین دوستان من بودند و حامی آنها پس از استقلال، جمهوری اسلامی ایران بود که در زمان دولت من بود." "آقای نیازوف که کشورش مرکز مهم گاز منطقه است به من می‌گفت که شما بیایید گاز ترکمنستان را معامله کنید و در اختیار شما باشد تا این بحث‌ها پیش نیاید. در حال مذاکره بودیم که عمر دولت من تمام شد و دیگران دنبال نکردند." "در تاجیکستان، در قزاقستان، با این عظمت، اسرارشان را به ما می‌گفتند. چون آنها مرکز مهم فضایی شوروی سابق بودند. به علاوه مراکز مهم موشک‌های ده کلاهکی که به سمت دنیا نشانه گرفته بودند در آنجا بود و همه اینها را می‌گفتند که چه کار می‌کنند و با ما مشورت می‌کردند. واقعاً در شمال ایران در قفقاز، گرجستان و آذربایجان، صمیمی‌ترین دوست ما بودند." "در آذربایجان در یک جلسه رسمی که خبرنگاران هم حضور داشته، آقای حیدر علی‌اف به من گفت که هفده شهر ما متعلق به شماست و باید اینها را حفظ کنید. ما با شما هستیم. چون با ارمنستان در حال جنگ بودند. تا این حد با ایران صمیمی بودند و کار می‌کردیم. در جنوب به صورت دیگری بود و بعد از جنگ کم‌کم یخ‌های روابط آب و روابط گرم شده بود. ما اگر فقط با کشورهای منطقه خودمان روابط را گرم کنیم، قدرت واقعی ایران در منطقه حفظ می‌شود. یعنی مرکز اقتدار ایران در منطقه است. اما حیف...."


هاشمی در باره نوع نگاه وی چه در زمان ریاست جمهوری و چه در حال حاضر، به دنیا به عنوان یک سیستم به هم پیوسته و اینکه آیا ایران می‌خواهد با این سیستم بین‌الملل سازگاری ایجاد و زندگی بکند؟ یا اساس آن را ظالمانه می‌داند و می‌خواهد برافکند؟ اظهار داشت: "اینکه همه را از لحاظ عقیدتی قبول داشته باشیم، نه. ظلم‌هایی که کشورهای استعماری به کشورهای جهان سوم و عقب نگه داشته شده، کرده و می‌کنند که در سابق هم بیشتر بود. هم دوران استعمار رسمی و هم دوران استعمار نو. خیلی ظلم کرده‌اند و واقعاً مردم را استعمار می‌کنند. ما با این موارد مخالف هستیم. اما معنای آن، این نیست که با اینها کار نمی‌کنیم و یا مذاکره نمی کنیم. می‌توان کار کرد. نظرات را هم گفت. ما می‌توانیم بدون دردسر به کشورهایی که مظلوم هستند، کمک کنیم. طبیعتاً از لحاظ عقیدتی اگر بنا بود عمل کنیم، با کشورهای الحادی که اصلاً خدا و معنویات را قبول ندارند، طبعاً باید با آنها همکاری نمی‌کردیم. اما الان به آنها نزدیک‌تر هستیم. نمی‌گویم که با آنها نمی‌توانیم کار کنیم. با آنها هم می‌توانیم کار کنیم. اما در مورد بحث قبلی، فکر می‌کنم هر کشوری در دنیا، عقاید خودش را دارد و عقاید ما هم پابرجاست. آنجایی که در عمل تضاد پیدا می‌کنیم، بحث دیگری است. با تعامل می‌شود. بسیاری از مشکلات را حل کرد. در مصوبات مجمع تشخیص مصلحت هم داریم که باید با دنیا تعامل داشته باشیم و رهبری هم اینها را ابلاغ کرده‌اند و کاملاً عملی است."


وی در مورد اروپا و مسئله میکونوس که مراکز متعدد تصمیم‌گیری کشور باعث شدند که دولت سازندگی علی‌رغم تلاش‌هایی که کرد، نتواند در سال های آخرش روابط مثبتی با اروپا داشته باشد گفت: "آنها می‌فهمیدند که اینها خواست و استراتژی دولت نیست. فرض کنید تروری در کشوری انجام می‌شد، بزرگش نمی‌کردند. ولی افراطی‌هایی بودند که هنوز هم هستند و همیشه بوده‌اند. میکونوسی که شما می‌گویید هم از همین نوع است. جریاناتی این‌گونه همیشه بوده‌اند. در زمان امام هم این‌گونه افراد بودند. با اینکه امام هم با این‌گونه کارها موافق نبودند. یک بار در یکی از کشورهای همجوار، محموله مواد منفجره‌ای کشف کرده بودند و این هم تأثیر منفی روی ما داشت. بله فکر می‌کنم هنوز هم آدم‌های خودسر هستند. ولی سیاست کشور این‌گونه نیست."


وی در باره اینکه آیا دولت سازندگی تلاشی داشت که به موضوع حقوق بشر توجه بکند، اظهار داشت:
"فکر می‌کنم هر جا احساس می‌کردیم که حقوق بشر مراعات نمی‌شود جلویش می‌ایستادیم... مثلاً یک بخش، بخش زن‌ها بود. من از همان اول که آمدم دفتر امور زنان را تأسیس کردم. راه خانم‌ها را به دانشگاه باز کردیم که بعداً تشویق هم کردیم. مسئله ورزش زنان را که به طور کلی فراموش شده بود، این کار را درست کردیم. سعی می‌کردیم کمترین تعداد زندانی را داشته باشیم. البته یک مواردی هم پیش آمد که از اختیار ما خارج بود و افرادی خاص این کار را می‌کردند. اصلاً هیچ موردی تا به حال مخصوصاً آن دوره‌ای که رئیس جمهور بودم، موافق با زندانی سیاسی کردن هیچ کس نبودم. ما زندان را می‌شناختیم که چیست. بستن روزنامه برای من اصلاً یک تابو بود. مگر اینکه از دست من خارج بود. در زمان آقای خاتمی تعدادی روزنامه‌ها بسته شدند. با اینکه رئیس جمهور نمی‌خواست بسته شود. ولی عوامل دیگری بودند. اقلیت‌های دینی یا قومی را سعی می‌کردیم که راضی باشند. همه تلاش می‌کردیم. البته اینها یک مقدار طول می‌کشید. در یک جامعه‌ افرادی هم هستند که به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند."


وی درباره پذیرش گزارشگرهای حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت: "یک بار آقای گالین دوپل را فرستادند. این مقدار مشکل اصلاً نداشتیم و به تدریج در حال حل شدن بود. مسئله هسته‌ای که مربوط به حقوق بشر نبود. ما مسئله هسته‌ای را خوب پیش می‌بردیم. به خاطر فضای خوبی که درست کرده بودیم، دیگر از ما نمی‌ترسیدند، تأسیسات و امکاناتی که الان داریم، تقریباً همه از آن زمان شروع شد و خیلی هم پیشرفت کرد. در حالی که از صفر شروع کرده بودیم. البته از زمان قبل از رحلت امام شروع شده بود و در زمان من تقویت شد... مسائل حقوق بشر هم به تدریج در حال حل شدن بود... بعضی اشکالات قبلاً بود و هنوز هم هست. ولی در مجموع با موضوع حقوق بشر مشکلی نداشتیم. البته در بسیاری از موارد ما باید مدعی نقض حقوق بشر توسط کشورهای غربی به ویژه آمریکایی ها باشیم. ایران خود بزرگترین قربانی نقض حقوق بشر توسط تروریست‌های مورد حمایت غرب از جمله منافقین است و ما در زمینه حقوق بشر از آنها طلبکاریم."


‌ هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا در دوره هشت ساله ریاست جمهوری در عرصه سیاست خارجی اشتباه استراتژیکی انجام دادید که اگر برگردید به گذشته آن را تکرار نکنید یا به شکل دیگری رفتار می‌کردید؟ پاسخ داد:
"می‌خواستم با مصر رابطه برقرار کنیم که نتوانستیم. می‌خواستم با آمریکا با شروطی که گذاشته بودم، مذاکره را شروع کنم که نتوانستم. نتوانستم غیر از این است که نخواستم." "مثلاً کاری که می‌خواستیم با ترکمنستان انجام بدهیم که نگذاشتند و خیلی حیف شد. بنا بود گاز ترکمنستان از طریق ایران به دنیا صادر شود. آقای نیازوف اصرار داشت و به اینجا آمد و اصرار کرد ساخت خط لوله را افتتاح کنیم و حتی در جوش دادن لوله‌ها هم شخصاً شرکت کرد و آن زمان تصاویرش هم پخش شد.... مواردی از این قبیل داریم که نشد. ولی می‌خواستیم که بشود."


وی درباره اینکه اگر بین حمایت از سازمان‌هایی مثل حماس و یا حزب الله لبنان با بعضی از منافع ملی ایران تعارض ایجاد شود، چه کار باید کرد؟ اظهار داشت: "اگر سیاست درستی در دنیا داشته باشیم، تعارضی ایجاد نمی‌شود. برای اینکه فلسطینی‌ها حق دارند برای ملت، وطن و حق خودشان مبارزه کنند. نباید اسم آنها را تروریست بگذاریم. آنها را با مقاومت باید تعریف کرد. از حق خودشان دفاع می‌کنند و دفاع از حق را همه دنیا به رسمیت می‌شناسند. در سازمان ملل و همه مراکز بین‌المللی هم شأن دارند. اخیراً هم موارد زیادی را برایشان تصویب کردند. کمک ما هم به آنها اشکالی نداشته و ندارد. اگر فضای روابطمان را با دنیا درست کنیم، باید این مسئله را از هم جدا کنیم. یا در مورد حزب الله که شیعه و بخش عمده ملت لبنان است و در تاریخ همیشه مظلوم بوده هم برای فلسطین و هم برای لبنان. اینها قابل دفاع بوده هست. به شرط اینکه ما از اینها برای مزاحمت دیگران استفاده نکنیم و اینها هم کار خودشان را بکنند. وقتی که نظام نخواهد در دنیا ماجراجویی بکند، این‌گونه مسائل قابل تحمل است."

هاشمی درباره عبور از بن‌بست هسته‌ای اظهار داشت:
"ما واقعاً قصد ساخت تسلیحات هسته‌ای و سیستم نظامی هسته‌ای نداریم. حتی خودم یک بار در نماز جمعه به رژیم اشغالگر اسرائیل توصیه کردم که بمب اتم به نفع اسرائیل هم نیست. بالاخره اگر یک روزی درگیری اتمی پیش بیاید، اسرائیل یک کشور کوچک، ظرفیت تحمل بمب اتم را ندارد. کشور کوچکی است و خیلی آسان همه امکاناتش از بین می‌رود. گرچه آنها این نصیحت را تفسیر به تهدید کردند. عمیقاً معتقدیم که در منطقه نباید سلاح هسته‌ای باشد و این جزو اصول سیاست‌های ما بوده و هست."


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: "البته در سالهای اخیر در تصمیماتی که گرفته می‌شود و مذاکراتی که هست، نیستم، به نظرم در این راه بن‌بست نیست."


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره اینکه آیا برای خروج از این وضعیت امیدوار باشیم؟ اظهار داشت:
"ببینید ما سرمایه امید را داریم. مهم این است که چگونه از این سرمایه استفاده کنیم. اولاً مردم ما مردم عالم، تحصیلکرده و در حال تحصیل هستند که بخش عظیمی از نیروهای ما این‌گونه‌اند. حتی بچه‌های دبستانی و دبیرستانی الان آگاه هستند و ارتباطات روز دنیا، اینها را خیلی وارد مسائل می‌کند. یعنی یک جامعه هوشیار، بیدار و آگاه داریم. ولی در عین حال مردم ما مسلمان و خیلی نجیب هستند. دلشان می‌خواهد که مسائل به صورت درست حل شود. دوم اینکه منابع کشور ما هم خیلی غنی و بسیار بالاتر از حد فعلی است. قشر زنان در کشور بسیار فعال و باسواد شده‌اند. البته نباید بی‌مورد محدودشان کنیم. در زمان امام و در آن موقعی که این کارها خیلی آسان بود، یک بار آمدند در کلاس‌های دانشگاه بین آنها نئوپان گذاشتند. امام وقتی که خبردار شدند، فوری دستور دادند که متوقف شود. راه آموزش و تربیت و اقناع مؤثرتر است."


وی افزود: "...باید روی مردم حساب کرد. اگر بخواهیم بدون مردم کار کنیم، همه چیز در بن‌بست قرار می‌گیرد و اگر با مردم کار کنیم، همه چیز باز می‌شود و می‌تواند جلو برود."


وی در پاسخ به اینکه ترکیه مدل یک کشور اسلامی دموکراتیک می شود، ولی ایران با این سابقه و با این سرمایه و با این نیروی انسانی در چنین وضعیتی باشد اظهار داشت: "بالاخره باید امید داشته باشیم که ایران را با این امکانات خوب خدا داده و مردم بسیار شریف و نجیبی که دارد و با احکام متعالی و مترقی اسلام بیشتر و بهتر بسازیم و مشکلات را حل کنیم."


قطع گسترده درختان کهنسال در یکی از مراکز حکومتی جهت مطامع اقتصادی

Posted: 02 Apr 2012 05:43 AM PDT

جـــرس: یکی از تارنماهای خبری کشور، تصاویری از قطع گسترده درختان در تهران منتشر کرده و آن مکان را یکی از "مراکز حکومتی" و "باعث شگفتی" اعلام نموده است.


سامانه خبری «بازتاب»، با اشاره به سخنان رهبری در حاشیه مراسم غرس نهال در سال گذشته که گفته بود "انسان متأسفانه گاهى مى‌بیند که به آنچه داریم، بى‌توجهى میشود؛ درختها را قطع می کنند، باغها را خراب می کنند..."، آورده است: "اقداماتی که ظاهرا در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست روح الله حسینیان رخ داده، باعث بروز پرسشهایی شده است."


بنابر این گزارش، ساختمان مرکز اسناد، بنایی بزرگ و قدیمی واقع در خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس است که پیش از انقلاب در اختیار “امیر هوشنگ دولو” فرزند محمدولی خان آصف السلطنه از نزدیکان محمدرضا پهلوی بوده که درختان زیادی داشته است.

این تارنمای خبری، با انتشار چند تصویر از فاجعه طبیعی فوق آورده است: همان طور که تصاویر گویاست، در ماه های گذشته، تعداد قابل توجهی از درختان کهنسال با قدمت نیم قرن در محوطه مرکز اسناد انقلاب اسلامی قطع شده است. این در حالی است که رسالت این مرکز پژوهش در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی است و این پرسش را به وجود آورده که علت قطع این درخت ها چیست؟

همزمان آمده است: در حالی که برخی شایعات از ساخت مجتمع تجاری در این ملک حکایت دارد، روابط عمومی مرکز اسناد در پاسخ خبرنگار بازتاب، ضمن تایید قطع درختان، علت آن را ساخت ساختمان جدید کتابخانه دانست.


این روابط عمومی البته ساخت مجتمع تجاری را رد کرد، اما اظهار کرد در زیر ساختمانی که ساخته خواهد شد، چند باب مغازه نیز راه اندازی خواهد شد.


به گفته مرکز اسناد، قطع این درختان کاملا با مجوز شهرداری و تحت نظارت کارشناسان شهرداری تهران انجام شده تا در یک ساختمان چند طبقه، مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی تاریخ معاصر ایران به عنوان کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و چند آمفی تئاتر راه اندازی شود و چند باب مغازه نیز در زیر آن تعبیه خواهد شد.


بر اساس این گزارش، نکته قابل توجه دیگر سکوت نهاد و ارگان ذیربط در خصوص این مسئله و آن گونه که مرکز اسناد می گوید، تایید شهرداری تهران می باشد که البته مسوولان آن باید در این زمینه پاسخگو باشند.


توقیف مجوز نفتکش ایرانی با ۸۴ میلیون دلار نفت سوریه

Posted: 02 Apr 2012 05:35 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، وزارت خارجه کشور مالت اعلام کرد که مقام‌های ترابری این کشور هفته گذشته مجوز یک کشتی نفت‌کش متعلق به ایران که تحت پرچم مالت به طور غیرقانونی برای سوریه نفت حمل می‌کرد را باطل کرده‌اند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، پس از آنکه دولت سوریه به خاطر تحریم‌ها موفق به صدور یک محموله نفت خام به ارزش ۸۴ میلیون دلار از بندر طرطوس سوریه نشده‌بود، مقام‌های ایرانی یک کشتی نفت‌کش خود را برای حمل این نفت و رساندن آن به دست یک شرکت دولتی چینی ارسال کرده‌بودند.


وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید کشتی مذکور «ام. تی. تور» نام دارد و متعلق به شرکتی به نام «آی‌اس‌آی‌ام تور» است که "جزء آن دسته از شرکت‌هایی است که ایران برای دور زدن تحریم‌ها برپا کرده‌است."


به گفته وزارت خارجه مالت، مقام‌های این کشور پس از آگاهی از اینکه این کشتی ایرانی با پرچم مالت اقدام به بارگیری ۱۲۰ هزار تن نفت خام برای دولت سوریه کرده است بلافاصله برای لغو مجوز آن اقدام کردند.


این وزارتخانه اعلام کرد: "مالت به رعایت کامل تحریم‌هایی که توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا وضع شده اند ادامه خواهد داد و هر کشتی دیگری که با پرچم مالت حرکت کند و به نقض تحریم‌ها بپردازد نیز لغو مجوز خواهد شد."


مالت کشوری جزیره‌ای در جنوب ایتالیا است و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید.


کمک های ایران برای صدور نفت سوریه در حالی است که جمهوری اسلامی خود مشمول تحریم‌های گسترده غرب و به‌ ویژه ایالات متحده است و برای فروش نفت خام هم‌اکنون با مشکلات زیادی روبه‌روست.


بر اساس این گزارش، ایران و سوریه تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.


دولت مجددا و این بار ۸۰۰ میلیارد تومان از حساب بانکها برداشت کرد

Posted: 02 Apr 2012 05:29 AM PDT

جـــرس: برای دومین بار طی هفته های اخیر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی مجددا از موجودی حساب بانکهای کشور بابت "مابه‌التفاوت ارزی دریافتی" مبالغ کلانی برداشت کرده است.


به گزارش مهر، بانک مرکزی در جدیدترین اقدام خود و در ساعات پایانی سال ۹۰ برای دومین بار از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی مبالغ زیادی برداشت کرده است.


بر اساس این گزارش، آخرین خبرها در سال گذشته نشان می‌داد که بانک مرکزی حدود ۹۰ درصد پول برداشتی از برخی بانکها را ۲۸ اسفند ماه به حساب‌های آنها برگشت داده اما جدیدترین اطلاعات رسیده حاکی از آن است که در پی تاکید بر اجرای دقیق کمیته پنج نفره ارزی دولت و در ساعات پایانی سال ۹۰، بانک مرکزی دوباره از حساب بانکها پول برداشت کرده است.


گزارش مذکور اعلام کرده است که لیست برداشت مجدد دولت از حساب برخی بانکها بدین شرح می باشد:
از مجموع حدود ۸۰۰ ميليارد تومان، ۵۳۰ ميليارد تومان از حساب بانک ملی، ۲۱۰ ميليارد تومان از حساب بانک ملت، ۱۸۰ میلیارد تومان از حساب بانک تجارت، ۱۲۰ میلیارد تومان از حساب بانک پاسارگارد، ۱۱۰ میلیارد تومان از حساب بانک پارسيان و حدود ۳۰ ميليارد تومان از حساب بانک سينا برداشت شده است.


همچنین آمده است: بانک مرکزی که در نخستین برداشت خود از حساب بانکها، مبالغ برداشتی را وارد خزانه نکرده بود و در حساب‌های واسط - برای بازگشت سریع آنها به بانکها- نگهداری کرده بود اما ظاهرا این بار مبالغ را وارد خزانه کرده است.


در همین حال، دیوان محاسبات کل کشور هم قصد دارد به صورت ویژه این موضوع را در دستور کار بررسی خود قرار دهد، ضمن اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در پی تشکیل جلسه‌ای با مقامات دولتی برای بررسی این موضوع هستند.


پیش از این، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، برداشت این بانک از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی را بنا به درخواست کمیته پنج نفره ساماندهی بازار ارز و لازم الاجرا بودن این تصمیم به دلیل تصویب در هیئت دولت اعلام کرده بود.


گفتنی است، چندی پیش کانون بانک های خصوصی در واکنش خود به نخستين برداشت بانک مرکزی گفته بود که بانک‌ها اصلا به بانک مرکزی بدهی ندارند و ارز خریداری شده تسويه شده است.


رئیس کمیسیون ویژه مجلس: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در مقطع کنونی غیر قانونی است

Posted: 02 Apr 2012 04:58 AM PDT

جـــرس: رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس هشتم، پنج تخلف دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در زمینه تامین منابع مالی، مغایرت با قوانین بودجه، هدفمندی یارانه ها، تنخواه یک دوازدهم و استفساریه مجلس را تشریح کرد.


به گزارش مهر، حمید رضا فولادگر می گوید: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در مقطع کنونی غیر قانونی است زیرا هنوز افزایش قیمتی صورت نگرفته و منبعی برای افزایش یارانه های نقدی وجود ندارد به همین دلیل هم مازاد یارانه های نقدی به صورت عملیات بانکی منتقل شده و هنوز قابل برداشت نیست.


نماینده اصولگرای اصفهان در مجلس هشتم افزود: در قانون اجازه دریافت و پرداخت ها که اواخر اسفند ماه به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید تنخواهی در اختیار دولت قرار گرفت و دولت موظف شد دو ماهه اول سال ۹۱ مانند ۳ ماهه آخر سال ۹۰ در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه ها عمل کند، بنابر این طبق این قانون نیز اجرای فاز دوم هدفمندی در مقطع زمانی کنونی غیر قانونی است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها باید منابع درآمدی در یک ردیف و منابع مصرفی در دو ردیف بودجه سالیانه درج شود بنابراین اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها باید در قانون بودجه سال ۱۳۹۱ درج شود.


فولادگر با بیان اینکه تنها مستمسک دولت برای اجرای فاز دوم این است که از همان مجوز ۲۰ درصد افزایش قیمت ها در سال ۹۰ استفاده کرده است، گفت: در اواسط اسفند ماه مجلس استفساریه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن ۲۰ درصد یارانه هایی که باید در طول سال ۹۰ آزاد می شده نباید در پایان سال تجمیع شده و به صورت یک باره اجرا شود، عملا با این استفساریه اجرای فاز دوم یارانه ها قبل از تصویب بودجه سال ۱۳۹۱ غیر قانونی است.


گفتنی است، ۲۸ اسفند ۹۰ مبلغ ۲۸۰۰۰ تومان به حساب برخی خانوارها واریز شده که بنا بر این گزارش، ممکن است مبلغ مذکور ماهیانه یا به صورت دوماهه باشد.



احتمال افزایش قیمت بنزین تا مرز هزار تومان در بهار امسال

Posted: 02 Apr 2012 04:49 AM PDT

جـــرس: همزمان با نهایی شدن دو سناریوی نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال جدید، احتمال افزایش بیست تا چهل درصدی بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در بهار سال جاری قوت گرفته است.


به گزارش مهر، شامگاه ششم فروردین ماه دولت در اقدامی ناگهانی با واریز ۲۸ هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه‌ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار، گام اول برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها را برداشت.


بر این اساس در فاز دوم اجرای این طرح اقتصادی پیش بینی می شود حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین بیست تا چهل درصد افزایش یابد.

در این بین افزایش قیمت بنزین به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای اقتصادی که حتی از آن به عنوان دماسنج اقتصاد کشور یاد می کنند بیش از سایر گزینه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران حدود شصت میلیون لیتر در روز بود که در مقایسه با سال ۸۹ مصرف این فرآورده نفتی حدود سه درصد کاهش یافته است با این وجود در روزهای پایانی اسفند ماه ۹۰ رکوردهای جدیدی برای مصرف بنزین کشور ثبت شده است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از ان است که با وجود عدم اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی، در روز ۲۹ اسفند ۹۰ رکورد مصرف روزانه ۹۰ میلیون و ۹۴۰هزار لیتر بنزین در کشور ثبت شده است.

بازگشایی پرونده بنزین هزار تومانی در دولت
بر اساس این گزارش، پیگیری‌ها از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نشان می‌دهد که با برگزاری جلسات متعدد در شرایط فعلی دو سناریو حذف نظام سهمیه بندی و عرضه بنزین تک نرخی و یا حفظ شرایط موجود با احتساب افزایش قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد در دستور کار دولت قرار گرفته است.

محمد رویانیان، رئیس این مرکز با بیان اینکه تاکنون هیچ سناریویی برای تعیین قیمت و یا نحوه عرضه بنزین در فاز دوم هدفمندی نهایی و قطعی نشده است، گفت: عرضه بنزین تک نرخی را هم می‌توان یکی از گزینه‌های بنزینی دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نام برد.

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه افزایش قیمت بنزین در سال ۹۱ قطعی است، تصریح کرد: اما تاکنون درباره میزان افزایش بهای این حامل انرژی توافقی حاصل نشده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در پاسخ به این سوال که دولت برای سال ۹۱ افزایش بیست یا چهل درصدی قیمت بنزین را در دستور کار قرار داده است، بیان کرد: افزایش بیست درصدی قیمت بنزین هم یکی از سناریوها است اما این احتمال هم وجود دارد که به جای افزایش قیمت بنزین، بهای کل سبد انرژی کشور افزایش یابد.


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها باید بهای حاملهای انرژی در یک برنامه پنج ساله واقعی شود، اظهار داشت: در حال حاضر جلسات مکرری بین احمدی نژاد برخی از وزیران اقتصادی دولت برای تعیین قیمت بنزین در حال انجام است.

سناریوهای مختلف قیمتی بنزین دولت
گفتنی است، پس از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای چهارصد تومان، بنزین معمولی آزاد هفتصد تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ی پانصد تومان و بنزین سوپر آزاد هشتصدتومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه شده و در شرایط فعلی سناریوی افزایش چهل درصدی قیمت بنزین بیش از گزینه افزایش بیست درصدی این حامل انرژی در سطح دولت مطرح است.

شورای عالی انرژی، شورایی که در یک سال یک بار هم تشکیل نشده است

Posted: 02 Apr 2012 03:38 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، شورای عالی انرژی که از سال ۸۱ تا ابتدای ۹۰ تنها ۹ بار تشکیل جلسه داده بود، در یکسال گذشته و پس از ابلاغ قانون اصلاح الگوی مصرف، حتی یک بار هم جلسه نداشت.


به گزارش فارس، یکی از اهداف مهم قانون هدفمندکردن یارانه ها اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور بوده و یکی از مواردی که دولت باید به آن توجه جدی داشته باشد تا این قانون بتواند به اهداف خود دست یابد تشکیل شورای عالی انرژی است شورایی که هم فرا وزرات خانه ای باشد و هم انکه بتواند نقش موثری در سیاست گذاری ها و نظارت بر امور انرژی و سوخت کشور را برعهده داشته باشد.


بر اساس گزارش ها، در سال ۸۱ برای اولین بار این شورا با ریاست رئیس جمهور تشکیل شد ولی در طول دهه هشتاد تنها ۹ جلسه تشکیل شد و بعد ازآن که کارایی خود را از دست داد توسط شخص رئیس جمهور منحل شد.


اما برای بار مجدد در فروردین ماه سال ۹۰ یعنی دقیقا یک سال پیش بود که رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شورای عالی انرژی را در قالب قانون اصلاح الگوی مصرف به دولت ابلاغ کرد چرا که به نظر می رسید جای این شورا در کشور برای نظارت برروی امور سوخت و انرژی کشور خالی است.


در ادامه این گزارش خاطرنشان شده است که عدم تشکیل این شورا برای حل مشکلات سوخت وانرژی کشور و سیاست گذاری های کلان در یک سال گذشته موجب شده است تا سازمانها و ارگانهایی که به نوعی متولی سوخت وانرژی کشور هستند نتوانند هماهنگ عمل کرده و به نوعی در طول مدتی که از منحل شدن این شورا می گذرد شاهد یک بی نظمی در این زمینه هستم.


حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: یکی از وظایفی که باید شورای عالی سوخت وانرژی متولی ان باشد برنامه ریزی برای سبد سوخت کشور است که هم اکنون شاهد هستیم با آنکه سبد سوخت کشور تعیین تکلیف شده است اما دستگاه های مختلفی که باید به آن اهتمام داشته باشند هیچ توجه جدی در این خصوص ندارند که به عنوان مثال می توان به مشکلاتی که گریبان گیر صنعت سی ان جی شده است اشاره کرد.


وی ادامه می دهد: مباحث مربوط به قیمت گذاری سوخت ها نیز برعهده این شورا است به طوری که باید علاوه برتعیین قیمت، به دنبال راه کارهای مناسبی برای اصلاح الگوی مصرف باشد.


این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه می کند: از عمده فعالیتهای این شورا می توان به تدوین سیاستهای راهبردی حوزه انرژی و سمت وسوی مصرف سوخت در کشور و همچنین مسائل زیست محیطی و تدوین استانداردها و تکنولوژی های مورد استفاده تولید سوخت و انرژی در این راستا اشاره کرد.


مجید ناصری نژاد یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز تصریح می کند: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد عدم هماهنگی بین بخشهای مختلفی است که دست اندر کار خدمت رسانی به مردم در بخش انرژی هستند.


وی اضافه می کند: گاهی اوقات در بخش انرژی کشور تصمیماتی گرفته می شود که بسیار مفید هستند اما موازی هم عمل می شود و یا تصمیمی گرفته می شود که یک وزارت خانه قبول دارد ودیگری قبول نمی کند.


ناصری نژاد می گوید برای حل اختلاف بین این موارد زمان زیادی باید صرف کرد که در نتیجه مردم ازهدر روی زمان متضرر خواهند شد.


وی بااشاره به ضرورت تشکیل این شورا خاطرنشان می کند : برای حل مشکل عدم هماهنگی بین بخش های مختلف نیاز است تا مرکزی ایجاد شود که در اصل حرف آخر را در بخش انرژی بزند و باید این مرکز فرا جناحی و فرا وزارتخانه ای باشد به عنوان مثال تعیین کند که چه مقدار باید گاز تولید و مصرف شود و یا چه مقدار برق تولید و مصرف شود.


دیدار نوروزی سید محمد خاتمی با گروهی از مردم و فعالان

Posted: 02 Apr 2012 03:32 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، مراسم دیدار نوروزی اقشار مختلف مردم با سید محمد خاتمی صبح امروز برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی، در این دیدار نوروزی که تا نماز ظهر ادامه داشت به سنت هرساله رییس‌جمهور سابق ایران، در دفتر خود پذیرای اقشار مختلف مردم و چهره‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی از جمله وزرای دولت اصلاحات، اعضای بنیاد باران؛ اعضای ارشد احزاب اصلاح‌طلب، روزنامه نگاران و خبرنگاران، هنرمندان، شاعران، جوانان حامی خاتمی و.... بود.


بر اساس این گزارش، محمد شوشتری، علی یونسی، سید محمود دعایی؛ اشرفی اصفهانی؛ احمد مسجد جامعی، حبیب الله بیطرف؛محمد ستاری فر، معصومه ابتكار، هادی خانیكی، احمد خرم، حسین رضائی، مرتضی حاجی، ناصر خالقی، علی صوفی، محمدعلی ابطحی،علی ربیعی،خسرو تاج، لطف الله میثمی، سعید شریعتی، جواد امام، جهانبخش خانجانی، حسین كاشفی، شهاب الدین طباطبایی، هنگامه شهیدی، معصومه ابتكار، همسر دانشمند هسته ای شهید مسعود علیمحمدی، حسین خلیلی؛جمشید انصاری،كاظم اكرمی، حسن یونس سینكی، سید رضا صالحی، فریدون عموزاده خلیلی، محمد نوری زاد، سهیل محمودی، ساعد باقری، مرتضی الویری، محمد حسین عادلی،علی ماجدی، مهرنوش جعفری و... از جمله حاضران در این دیدار نوروزی بودند.


مقام ارشد سپاه غرب و اعراب را به خاطر مداخله در سوریه به مجازات تهدید کرد

Posted: 02 Apr 2012 03:13 AM PDT

سردار جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به دولت سوریه گفت: «وقت آن رسیده تا نیروهای خارجی دخیل در آشوب‌های سوریه گوشمالی داده شوند.» او افزود: «ارتجاع عرب و سایر کشورهایی که در نا‌آرامی‌های سوریه نقش داشته‌اند باید تنبیه شوند.»

جـــرس: در پی اتخاذ تصمیم طیف وسیعی از غرب و کشورهای عربی جهت کمک مالی تسلیحاتی به مخالفان حکومت بشار اسد، یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی غرب را تهدید به واکنش کرد.


گفتنی است، نشست موسوم به «دوستان سوریه» که روز گذشته (یکشنبه اول آوریل) با مشارکت چند کشور و سازمان بین المللی در استانبول برگزار شده بود، ضمن تأکید بر کمک مالی به مخالفان اسد، «شورای ملی سوریه» را به عنوان نماینده مشروع همه سوری‌ها و طرف صحبت جامعه بین المللی شناخت.


در هیمن زمینه، سایت بازتاب به نقل از حزب الله‌ نیوز نوشت: سردار جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به دولت سوریه گفت: وقت آن رسیده تا نیروهای خارجی دخیل در آشوب‌های سوریه گوشمالی داده شوند.


پاسدار جزایری افزود: ارتجاع عرب و سایر کشورهایی که در نا‌آرامی‌های سوریه نقش داشته‌اند باید تنبیه شوند.


جزایری ادامه داد: امریکا و انگلیس به خاطر به آشوب کشانیدن سوریه مجازات خواهند شد.

وی اظهار عقیده کرد: "مقاومت در منطقه نهادینه شده است و هیچ قدرتی قادر به از بین بردن آن نیست."