جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ادب عقیدتی، نزاکت مدنی، همبستگی ملی (۲)

Posted: 16 Apr 2012 06:25 AM PDT

محمود صدری
در این مقاله، گونه‌ی ایرانی فرقه‌ی اسلام‌ستیزی فرهنگی نقد و بررسی شده است.

 

راه های طی شده ۳۳

 

ادب عقیدتی، نزاکت مدنی، همبستگی ملی (۲)

 

 

به اختصار در باره خشونت لفظی و تحجر عقیدتی "فرقه" نو آته ایسم[1] یا خدا ناباوری معاصر سخن گفتیم.  حال بجاست که تالی اسلامی و بالتبع ایرانی آنرا نیز بشناسیم.  البته نفس نو آته ایسم فرنگی تا حدی رنگ و بوی ضد اسلامی دارد که بعد از حوادث یازده سپتامبر آشکارتر نیز شده؛ اما در جهان اسلام هم هستند کسانی که به ندای اینگونه دین ستیزی در حوزه فرهنگ و باور خویش پاسخ داده تمام دشواری های سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی جوامع خویش را از چشم اسلام دیده اند. 

 

سخن در باره مسلمانان سابق و منتقدین لاحق اسلام (مانند ایان هرشی علی و ابن وراق) که پشت به خاستگاههای فرهنگی خویش و رو به غربیانی کرده اند که تعبیر کابوسهای دیگر- هراسانه خویش را در هشدارهای آنها می یابند به مهلت دیگری نیاز دارد.[1]  در این فرصت تنها به نوع ایرانی اسلام ستیزی می پردازم. 

 

تمیز مُعَلَّل از مُدَلَّل

 

برخورد های ناهنجار و سخنان ناگوار در باره باور های دیگران می توانند، به لحاظ منطقی،"مدلّل" یا "معلّل"  باشند.  به عبارت دیگر ادعا می تواند مبتنی بر "دلیلی" قابل اثبات یا ابطال اقامه شود و قابل دفاع یا انتقاد (مدلل) باشد، و یا ناشی از علت هائی از قبیل خصومت های سیاسی و تسویه حسابهای شخصی (معلل) باشد.  در صورت دوم، دیگر اقامه دلیل و ارائه مدرک در برابر نظر مطرح شده تاثیری بر آن نخواهد داشت و مدعی را بجای تعدیل نقطه نظر های خویش در آنها مصر تر و جری تر خواهد کرد. 

 

بحث های "معلل" ضد دینی نیز در چارچوب فرهنگ معاصر ما به لحاظ عاطفی تا حدودی قابل فهم اند، هر چند به لحاظ منطقی قابل توجیه نیستند.  از خاطر نبریم که نسل حاضر در فضای مسموم استبداد دینی سی و سه ساله حاکم بر میهن ما تنفس کرده وشاهد بوده که ستمکاران و فرومایگان قران و سیره و حدیث را دستاویز رفتار و گفتار زشت و زننده خود قرار داده اند.  می توان ریشه این عکس العمل های عاطفی و احساسی را فهمید، ولی نمی توان برای آنها توجیه معقول و منصفانه ای یافت و گناه آهنگر بلخ را با خون مسگر شوشتر شست.

 

تهمت و تمسخر ضد دینی در رسانه های فارسی زبان

 

تجسم بارز مباحث معلل (و نه مدلل) فوق الذکر را در برخی انتقاد های تلویزیون های ایرانی از اسلام می بینیم.  به نمونه زیر ملاحظه بفرمائید:     

 

"ما ضد دین نیستیم.  اما وقتی حاکمیتی بر کشور بر قرار شد بنام دین فجیع ترین جنایات را انجام داد ما باید روبرویش بایستیم.  بنابر این ما دو راه داریم. یا اینکه پشتیبانی بکنیم از دین یا اینکه بایستیم .  .  .  حالا آنهم امری شخصی و خصوصی، تا زمانی که در حیطه خصوصی است محترم است.  بار ها عرض می کنم. ما کاری نداریم به این کارها و اما دیگر در حیطه خصوصی نیست. ما به دین کار نداریم، دین است که با ما کار دارد. دین است که ما را شلاق می زند. دین است که کشور را داره به انحطاط می رسانه.  بنام دین. بنابراین ما باید چه بکنیم؟ یا باید سینه بزنیم در دسته امام حسین؟ که تقویت اینها بکنیم؟ یا بیائیم نشان بدهیم که آقا مقصود این نبوده. اینها هم آنها نبوده اند که اینها گفته اند.  تا وقتی که در حیطه مقدرات ما نبودند ما کاری نداشتیم.  امروز اوضاع فرق کرده. امروز ما باید بایستیم در برابر این بی عدالتیها."[2]

 

ساختار منطقی این استدلال که در اکثر سخنان (مونولوگ های) این گوینده محترم تکرار می شود قابل توجه است: نخست آیه ای، روایتی، یا فرازی از صدر اسلام را مطرح می کنند و از نظر منطقی یا اخلاقی آنرا به باد حمله و استهزا می گیرند.  در مرحله دوم انکار می کنند که نیت شان تحقیر و تخفیف اعتقادات دینی اکثریت هموطنان شان است.  می گویند باورهای مردم در حیطه خصوصی محترم هستند.  در مرحله سوم، با عباراتی که معمولا با کلمه "اما" شروع می شود، ادعا می کنند که چون این اعتقادات بهانه بی عدالتی و اختناق در ایران شده حمله به آنها مجاز است.  "بنابراین" روا می دارند که به جای مقابله با کسانی که از باورهای دینی مردم چنین استفاده های ابزاری کرده اند، با دور زدن رقیب حی و حاضر به اصل آن باور ها، آنهم با لحنی عصبانی و عصبیتی قومی[3] بتازند.  بجای علی خامنه ای علی ابن ابی طالب را، بجای آیه الله خمینی الله را، و بجای محمد یزدی محمد ابن عبدالله را جاه طلب، ستمگر، و خودکامه بخوانند.  

 

اجازه بفرمائید یک مورد از حملات لفظی مستقیم این گوینده را هم محض نمونه نقل کنم.  در گفتاری که بخشی از آنرا نقل کردم، و در گفتار های دیگر این فرد محترم، شنیدم که امام رضا و سایر ائمه را "سید گدا" میخواندند.  صرفنظر از اعتقاد دینی، اغراض سیاسی یا احساسات شخصی گوینده، علی ابن موس الرضا شخصیتی تاریخی است و نمیتوان از روی حب و بغض او را به هر عنوانی ملقب کرد.  در واژگان بومی جوامع اسلامی، منتسبان به اهل بیت پیامبر را با لقب "شریف" (سنیان) و یا "سید" (شیعیان) می شناسند.  حتی از نقطه نظر جامعه شناسی مقایسه ای نخبگان نیز ائمه شیعه بواسطه ذات قبیله ای این جوامع یک گروه نخبگان خارج از دور قدرت[4]  را تشکیل می دهند.  خلط این واقعیت تاریخی با نوعی از تکدّی حاشیه ای که در فرهنگ معاصر ایران پدید آمده نه تنها عاری از هرگونه اعتبار علمی و تاریخی است، بلکه در ورای ابتدائی ترین هنجار های ادب عقیدتی، نزاکت مدنی، و حتی همبستگی ملی قرار می گیرد.

 

بیاد دارم چند دهه قبل برخی از دوستان مارکسیست امام ر ضا را برای پذیرش ولایت عهدی مامون عباسی و تقرب به قدرت نقد میکردند.  این نقد لااقل به واقعیتی تاریخی باز میگشت و سخن از آن در نفی یا اثبات میتوانست مفید باشد.  حال  سطح نقد اسلام به آنجا کشیده که فردی را که ولی عهد امپراطور وسیع عباسی بوده است "گدا" لقب می دهند. سال به سال دریغ از پارسال! 

 

 

البته این نمونه قابل ذکری از اینگونه حملات بود. از این اهانت ها افراطی تر نیز بسیار دیده و شنیده می شود.  هستند متهّتکانی که از هیچگونه دشنام وناسزا از قبیل مقایسه پیامبر اسلام با خوک و مقایسه مسلمانان با چارپایان ابائی ندارند.  در اینجاست که نقد به هجو تنزل می یابد و منتقد به فحاش.[5] 

 

آشکار است که اینگونه جدال کلامی آرایش مهره ها بر صفحه شطرنج رویاروئی عقاید را دگرگون  نخواهد کرد، چرا که بنا بر ضرب المثل انگلیسی مصداق " موعظه برای مریدان است."[6]  تنها اثر آن تحریک عواطف دینی و ضد دینی است که اثرات منفی آن نیز بلا فاصله آشکار می شود.  تحلیل محتوا یا حتی نگاهی گذرا به اظهار نظر هائی که در عکس العمل به اینگونه سخنرانی ها (در پایگاههای اینترنتی مانند یوتوب درج می شوند) آشکار می کند که لبریز از موهن ترین، مستهجن ترین، و شرم آور ترین دشنام ها بر له و علیه مواضع مطروحه اند.  درخت را از میوه آن می شناسند.  اینست آنچه اینگونه زبان آوری پدید می آورد.  کلاه خود را قاضی کنیم، آیا سخنانی که به چنین کشمکش هائی منجر می شوند مطلوبند؟ آیا به صلاح ما هستند؟ مائی که باید روزی مانند کاتولیک ها و پروتستانهای قرون گذشته بپذیریم که همگان را نمی توان به کیش (یا بی کیشی) خود درآورد و باید "توافق کنیم که توافق نداریم"[7] و در یابیم که معتَقدات دیگران را به دم تیغ دو لبه توهین و تمسخر سپردن نه تنها گرهی از کار ما نمی گشاید بلکه بر دشواریهای ما می افزاید. 

 

نمی گویم نقد صریح نشود و تفاوت آرا به مجامله بر گزار شود.  می گویم جای سخن و مقام نکته را در نقد دینی و فرهنگی بداینم.  توجه بفرمائید، در کشورهای غربی مانند آمریکا صدها متخصص کتاب مقدس در مورد برساختگی آن و توجیه  (بلکه تجویز) شنایع و جنایات در آن می گویند و می نویسند؛ با این حال رئیس جمهور شان هم  دست روی کتاب مقدس می نهد و سوگند وفاداری یاد می کند و اخمی در هم نمی رود و اعتراضی نمی شود.  حال چرا در فرهنگ ما که بر سر هر سفره عقد و هفت سین اش قرانی نهاده شده چنین احترامی را دریغ کنیم؟  چندی پیش جناب دکتر عبدالکریم سروش در پاسخ به سوالی از اینگونه درشتی ها صرفا از نقطه نظر عدم رعایت ادب و نزاکت مرسوم ایرانیان در آنها انتقاد کردند، سخنانشان به این مضمون بود: کسانی که اینگونه بی حرمتی ها را به پیامبر و امامان روا می دارند چگونه می توانند فراموش کنند که در فرهنگی زندگی می کنند که دختران آن با قران به خانه شوهر می روند و کتب شعرا و حکمای آن از فردوسی تا نظامی مملو از نعت پیامبر و اولیاست؟  اینجا دیگر سخن از درستی یا نادرستی یک عقیده نیست، سخن از رعایت ادب و حد نگاه داشتن است.    

 

از نقد جدلی تا نقد جدی اسلام

 

باز میگویم این سفارش ها برای آن نیست که بگوئیم نقد جدی و تاریخی دین را باید تعطیل کرد.  برعکس، گله مندیم که چرا اینگونه انتقادات نه تنها از ادب مدنی و اخلاقی بدورند، بلکه از نقد جدی و به روز علمی هم فاصله دارند و از اینروست که اغلب طنینی تکراری، سطحی، و عامیانه دارند.  در شگفتیم که چرا خرده گیران رسانه ای اسلام  به منابع غیر فارسی در نقد اسلام مراجعه نمی کنند؟  اکثریت قریب به اتفاق انتقاداتی که گویندگان تند خوی ما با زبانی گزنده مکرّر می کنند از جوی محقری که سر چشمه آن به کتاب "۲۳ سال" مرحوم علی دشتی می رسد مشروب می شوند. این اقتباس ناقص و جهت دار از تاریخ طبری[8] بیش از چهار دهه است که دین ستیزان ما را به خود مشغول داشته، و از دریای خروشان پژوهشها و نقد ها در رشته های شناخت شناسی، تاریخ، باستان شناسی، سکه شناسی، و جامعه شناسی اسلام و ایران بدور انداخته است.  البته شبیه معامله ای که مرحوم دشتی با اسلام کرده اند، مرحوم شجاع الدین شفا نیز در کتاب "توضیح المسائل: از کلینی تا خمینی" با تشیع روا داشته اند و مباحث ایشان نیز در شمار کتب مرجع و نقل محافل گویندگان اسلام ستیز تلویزیون های فارسی در تبعید است. [9]   

 

حال اجازه بفرمائید مختصری از این تحقیقات جدی انتقادی را که فارغ از جدالهای بغض آلود اسلام ستیز در جریان بوده اند نیز معرفی کنم، باشد که موجب باز شدن فضا و جدی شدن بحث در مورد دین، اسلام، و ایران شود.  نسل اول پژوهشگرانی که رشته نوین مطالعات اسلامی در غرب را بنیان نهادند دانشمندانی مانند  ایگناز گولدزیهر و جوزف شاخت بودند[10] که در دهه های نخست قرن بیستم در زمنیه تاریخ اسلام و جاهلیت، اصالت منابع تاریخی، سیره، قران و حدیث سخن نو به میان آوردند و در فهم جاری از آنها تشکیک کردند.  کانون اصلی این دوباره نگری ها به تاریخ ومنابع اسلامی[11] این دریافت و دعوی است که قدیمیترین متون اسلامی اعم از نسخ قران، سیره پیامبر، و اسناد و مدارک تاریخی به حدود صد تا دویست سال پس از حیات پیامبر و تشکیل نخستین جامعه اسلامی  باز می گردد.  سوال اینجاست که از پس این فاصله زمانی تا چه میزان می توان به ضرس قاطع سخن از اندیشه ها و رخداد های صدر اسلام و یا پیش از اسلام به میان آورد.  سوال بسیار بنیادین است و تبعات آن در زمینه ماهیت اسلام نخستین، (که به گفته برخی از محققین از قبیل فرد دونر در ابتدا حتی به نام "اسلام" نیز شناخته نمی شده) به آموزه های قران، احادیث پیامبر، و نیز گفتار و رفتار نسل نخست مسلمانان باز می گردد.  

 

اگر این نظرات صائب باشند دیگر دستیابی به اسلام نخستین به سادگی ممکن نخواهد بود، نه برای سلفی ها و بنیادگرایان و نه برای احیا گران و اصلاح طلبان.  اکنون بسیاری از تصورات بدیهی انگاشته گذشته زیر سوال رفته اند، بعنوان مثال تفاوت میان جامعه اسلامی و جامعه ما قبل اسلامی (جاهلیت) کمرنگ تر شده.  بنظر می آید که مخاطبین قران داستانهائی مانند اصحاب کهف و عاد و ثمود و غیره را می دانسته اند زیرا اشاره قران به آنها از نوع اشاره و یاد آوری است نه تقریر نا دانسته ها.  همچنین، بر اثر این پژوهشها امروز نقش تشکل هائی مانند "حنفا" در تکوین اسلام برجسته تر به نظر می رسد.  

 

مهمترین نمایندگان معاصر این نحله مهم فکری را پژوهشگرانی از قبیل جان وانشبرو، پاتریشیا کرون، مایکل کوک، دانیل براون، و فرد مک گراو دونِر، تشکیل می دهند.[12]  کتب این دانشمندان که اغلب نیز در سه دهه گذشته منتشر شده اند چارچوب تحقیقی جدیدی بنا کرده اند.  سوالات اساسی که اینها مطرح کرده اند دستور کار آکادمیک چندین نسل آینده محققین اسلام را تشکیل می دهد و طبیعتا نگرش و برداشت مسلمان و غیر مسلمان را نسبت به تاریخ و ماهیت این دین دگرگون خواهد کرد.  این رویکرد تاریخی در حال ترجمه برای عموم نیز می باشد. اخیرا کتابی تحت عنوان "در سایه شمشیر: نبرد برای امپراطوری جهانی و پایان جهان باستان" چاپ شده که بسیاری از یافته ای مکتب بازنگری را به زبانی قابل دسترس با زبانی قابل دسترس بازگو می کند.[13]  البته باید به خاطر داشت که این گونه انتقاد های مهم و اساسی در مسیحیت و یهودیت هم مدتهاست که عنوان شده اند و این ادیان پس از جذب آسیب این حملات سخت و مرمت اساسی در باور های خویش در هیئات پیراسته تر "دین فرا- روشنگری"[14] حیات دوباره یافته اند.  نگارنده این گذر را برای اسلام نیز مقدر و نیز مبارک می دانم. 

 

شواهد و قرائن حاکی از آنند که قرائت نوینی از اسلام در میان نسل جدید مسلمانانی که شهروندان تمام عیار جامعه جهانی اند در حال تکوین است.  این رویکرد نوین از بوته نقد عالمانه و تاریخی برآمده و نشانگر توانائی اسلام برای دگردیسی و گذر از سد و صافی رنسانس و رفرم دینی است.

 

اسلام و نسل جدید اندیشمندان ایرانی

 

در حال حاضر محصول این باز نگری ها را در برخی از کتبی که اخیرا در باره اسلام و در سطح عموم نوشته شده اند می بینیم.  یک نمونه از این آثار کتاب پر فروش آقای رضا اصلان تحت عنوان "هیچ خدائی نه، جز خدا" است[15]  که با نگاهی فرهیخته و متاثر از پژوهش های نوین تاریخ اسلام نگرش بدیعی از صدر اسلام بدست می دهد که با قرائت معمول تفاوت های اساسی دارد.  صحبت از امکان همدلی و همسخنی پیامبر اسلام با اکابر جنبش حنفا و دلزدگی تدریجی ایشان از مناسک شرک آمیز مکه به میان می آید.  این اطلاعات را هم فردی مطرح می کند که هویت خویش را بدون مجامله و احساس حقارتی که گاه درمیان نسل اول ایرانیان ساکن در غرب مشاهده می شود، اسلامی می داند. 

رضا اصلان و پژوهشگران دیگری مانند امید صفی[16] استاد دانشگاه و پژوهشگر پر کار و خوش ذوق عرفان ایرانی و اسلامی، به نسلی تعلق دارند که در خارج از ایران به بلوغ فکری رسیده اند.  تعلقشان به اسلام مستقل از اتفاقات چهل سال اخیر در ایران و دروغ و دغل سردمداران  انقلاب و جمهوری اسلامی است.  بنابراین از حب و بغض های نسل های پیشین آزادند و فارغ از آنها به دین و دینداری می اندیشند، و شاید از همینروست که اندیشه ها و آثارشان از سوی اسلام ستیزان تلویزیون های ضد اسلامی ایرانی تا این زمان مسکوت گذارده شده است.

 

سخن آخر

 

نقد را به فحش و بحث دینی را به هجو مقدسات همزبانان و هموطنان خویش کشاندن و این بهانه را پیش نهادن که سو استفاده متولیان جمهوری اسلامی از ایمان مردم طعن و لعن آن را مجاز می سازد نه حرکتی خردمندانه است و نه گامی سنجیده.  از آنسو، نقد و تحقیق عمیق و بازنگری جدی در فهم دین از لوازم حیات و بالندگی در جامعه جهانی معاصر است. در این سخن نمونه هائی از این دو این رویکرد را بدست داده ام و داوری در مورد سود این و زیان آن را به ناظران نکته سنج می سپارم.  

 

 

 

 



[1] Neo-atheism



 [1]مطلبی را تحت عنوان "چغلی فرهنگی یا جاسوسی بومی" در مورد این گروه از منتقدان در دست تهیه دارم

 

 [2] گلچین سخنان شور انگیز بهرام مشیری:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Y02S2dlqGek&feature=related

 

[3]  تاکید بر آریائی بودن ایرانیان و تازی بودن اعراب از دستمایه های اصلی اینگونه انتقادات است. این است که ابن خلدون "عصبیت" قومی می نامد.  چنین گرایشهائی، بخصوص در شرایط فعلی ایرانیان و عصر جهانی معاصر بسیار قابل تاسف است. 

 

[4] در جامعه شناسی نخبگان به اینگونه مراتب گاه صفت "شاهزادگان مخلوع" را نیز می دهند.   به مناسبت دعاوی وطن پرستی که معمولا از سوی این گویندگان عنوان می شود، بد نیست به نقش فرهنگی و استراتژیک قرار داشتن مقبره امام هشتم شیعیان در ایران نیز توجه داشته باشیم.  این اهمیت بقدری بوده است که تحول انقلابی رژیم از شاهنشاهی به  جمهوری در آن تغییری اساسی نداده است.   

 

[5]  بسیاری از این افراد به اجمال یا تفصیل به سکولاریسم ذهنی تمسک می جویند غافل از اینکه اخلاق سکولار اینگونه لفّاظی تهاجمی که ایمان دینی و معتقدات معنوی افراد را آماج قرار می دهند به هیچگونه روا نمی دارد.

 

[6]  “preaching to the choir” or “preaching to the converted”

 

[7]  The expression “we can agree to disagree” was coined by John Wesley, the founder of “Methodism”, in 1770. 

 

[8] می توان گفت که 23 سال همان تاریخ طبری است، منهای دقت و تفصیل خیره کنند آن کتاب  و  به اضافهارزش داوری ها و طعنه های رندانه قرن بیستمی بر سنت و فرهنگی قرن هفتمی.

 

[9]  این برخورد های جدلی و سطحی که سخنی از گذشتگان را فارغ از زمینه یبان آن در زمان دیگری طرح و طعن می کنند را در میان اسلام ستیزان غربی هم می بینیم.  بیاد دارم که در همان ابتدای گروگان گیری در ایران در ابتدا دهه 80  میلادی فردی آمریکائی کتاب توضیح المسائل آقای خمینی را پیدا کرده بود و ،تو گوئی گنجی کشف کرده، منتخبی از آنرا که به مواردی مانند نحر شتر و مسائل حیض و نفاس زنان مربوط می شد به انگلیسی ترجمه کرد و به بازار فرستاد.  بلافاصله پی از انتشار این جزوه یهودیان آمریکائی ملتفت شدند که این احکام دینی شباهت بسیاری با احکام شرع آنها دارد، و اینها متن هائی هستند که استهزا آنها به یهودی سیتزی تعبیر می شود.  این بود که بازار این کتاب کساد شد و امید های ناشر آنرا برای انتشار کثیر کتاب بر باد داد.  

 

[10] Ignác (Yitzhaq Yehuda) Goldziher (1850-1921), Introduction to Islamic theology and law, Princeton University Press, 1981;

Joseph Schacht (1902-1969), The Origins of Muhammadan Jurisprudence,  ACLS History E-Book Project, 2008

 

[11] Revisionist school in Islamic history

 

[12] John Wansbrough, Sectarian Milieu, Prometheus Books, 2006.

Patricia Crone, Michael Cook, Hagarism: The Making of the Islamic World, Cambridge University Press, 1980.

Daniel Brown, A new Introduction to Islam, John Wiley & Sons, 2009;

Rethinking Tradition in Modern Islamic Thought, Cambridge University, 1999;

Fred Donner, Muhammad and the Believers: at the Origins of Islam, 2010;

Narratives of Islamic Origins: The Beginnings of Islamic Historical Writing, Darwin Press,1998;

The Early Islamic Conquests, Princeton University Press, 1981.

 

لازم می دانم از مورخ محترم و استاد دانشگاه بارنارد جناب دکتر حسین کمالی برای راهنمائی های ارزنده شان در مورد مکتب بازنگری در تاریخ اسلام تشکر کنم. 

 

[13] Tom Holland, In the Shadow of the Sword: The Battle for Global Empire and the End of the Ancient World, Little Brown, 2012;  “A Religion is Born”;

Nabilah Jaffer’s interview with Tom Holland, in: New Statesman, April 2012.

 

[14]  Post-Enlightenment Religion

 

[15] Reza Aslan: No god but God: Origins, Evolution, and Future of Islam, Random House, 2011;  

How to Win a Cosmic War: Confronting Radical Islam, William Heinemann, 2009

 

 

[16]  Omid Safi, Progressive Muslims, Oxford, One World, 2003;

Memories of Mohammad, Why the Prophet Matters, Harper Collins, 2009. 

 

 

آندرس برینگ برویک با «سلام فاشیستی» در اولین جلسه دادگاه شرکت کرد

Posted: 16 Apr 2012 04:20 AM PDT

جـــرس: محاکمه آندرس برینگ برویک نروژی، روز دوشنبه به اتهام قتل ۷۷ نفر، در اسلو پایتخت نروژ شروع شد.


به گزارش یورو نیوز، او در اولین جلسه محاکمه خود با «سلام نظامی نازی» در برابر قاضی و در صندلی متهم نشست.


محاکمه آندرس برینگ برویک به اتهام انفجار بمبب در اسلو، اقدام به تیراندازی و کشتار جمعی ۷۷ نفر یکی از رویداد‌های حساس در نروژ و مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی این کشور است.


او با اعتراف به قتل ۷۷ نفر، از پذیرقتن مسئولیت کیفری امتناع کرده است. در صورتیکه رای دادگاه دایر بر جنون او باشد، برویک به مراکز روانپزشکی منتقل خواهد شد. در صورتیکه دادگاه او را به لحاظ روانی سالم تشخیص دهد، متهم به ۲۱ سال زندان قابل تمدید به حبس ابد محکوم خواهد شد.


اولین جلسه دادگاه، قرائت کیفر خواست متهم، دفاع اولیه او مبنی بر پذیرش اتهام قتل یا عدم پذیرش آن و اعلام تاریخ جلسات بعدی دادگاه خواهد بود.

خانوداه‌های قربانیان که ۶۹ نفر آن‌ها جوانان و نوجوانان بودند در محل دادگاه حاضر شدند.


آندرس برینگ برویک تابستان سال گذشته ۷۷ نفر را در نروژ به قتل رساند. ۸ نفر از آن‌ها طی انفجار بمب توسط او در مرکز اسلو و ۶۹ نفر در اردوگاه تابستانی جوانان حزب کارگر در کنار دریا با شلیک رگبار اسلحه بروینگ به قتل رسیدند.

 

به گزارش بی بی سی، او می گوید حزب حاکم کارگر به دلیل مدارا با مسلمانان، هدف "حملات مشروع" او بوده و می خواسته نروژ و اروپا را از تبدیل شدن به "مستعمره مسلمانان" نجات دهد.


مخالفت با آزادی مشروط یک زندانی سیاسی در بوکان

Posted: 16 Apr 2012 04:12 AM PDT

تایید حکم حبس برای یک فعال کرد

جـــرس: دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی با آزادی مشروط یک زندانی بوکانی مخالفت کرد و همزمان دادگاه تجدیدنظر استان کُردستان یک سال حبس تعزیری یکی از شهروندان شهرستان سقز را تایید نمود.


به گزارش آژانس خبری موکریان، دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی با آزادی مشروط زندانی بوکانی ابوبکر سلیمانی مخالفت نمود.


دلیل مخالفت دادگاه با آزادی مشروط این زندانی از سوی مسئولین، نوع جرم و سابقه وی عنوان شده است.


بر اساس این گزارش، ابوبکر سلیمانی که حدود چهار سال است در زندان بسر می برد به اتهام همکاری با یک حزب غیرقانونی توسط دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل 5 سال و هشت ماه زندان محکوم شده است


همزمان، دادگاه تجدیدنظر استان کُردستان یک سال حبس تعزیری یکی از شهروندان شهرستان سقز را تایید کرد.


برپایه‌ی گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، «ابوبکر حیدری»، 23 ساله و فرزند حسین از شهروندان کُرد ساکن روستای "طاهربُغده"‌ی سقز، توسط شعبه‌ی چهار دادگاه تجدیدنظر استان به یک سال زندان تعزیری محکوم شده و وی اکنون جهت سپری نمودن حکم صادره در زندان مرکزی سقز بسر می‌برد.


گزارش ارسالی حاکی از آن است که ابوبکر حیدری تابستان سال گذشته به مدت یک‌ماه در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سقز و سنندج محبوس بوده است.


در ادامه‌‌ی گزارش آمده که این شهروند کُرد قبلاً توسط شعبه‌ی یکم دادگاه انقلاب سقز به اتهام همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون به یکسال و نیم زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به یکسال تقلیل یافت.

فاطمه کروبی: موسوی و کروبی بر عهد خود با مردم ایستاده‌اند

Posted: 16 Apr 2012 03:55 AM PDT

 جـــرس: فاطمه کروبی در دیدار با جمعی از جوانان اصلاح طلب، با بیان اینکه "آقایان کروبی و موسوی در معدود ملاقاتهایی که با خانواده دارند به شدت بر این نکته تاکید دارند که بر عهدی که با مردم بسته اند ایستاده اند و هیچ ابایی هم از پرداخت بالاترین هزینه ها در این راه ندارند"، تاکید کرد: "آقایان کجا هستند روحیه آقای کروبی را بعد از چهارده ماه حصر که بخش عمده آن به صورت انفرادی بوده ببینند؟"


به گزارش سحام نیوز، هفته گذشته جمعی از جوانان اصلاح طلب و اعضای جوان احزاب مختلف با خانم کروبی دیدار کردند.


جوانان حاضر در این دیدار با ابراز تاسف از اینکه نتوانسته اند دیدار نوروزی با شیخ شجاع و همراه اسیر جنبش، داشته باشند از همسر ایشان خواستند تا پیام همراهی آنان را در اولین ملاقات به آقای کروبی برسانند.


خانم کروبی نیز در این دیدار به ذکر خاطراتی از سالها همراهی با مهدی کروبی در کوران مبارزات علیه رژیم شاه پرداخت و همچنین به گوشه ای از جریان فشارها و حملاتی که در دوسال اخیر بعد از دفاع مهدی کروبی از حقوق و رای ملت پیش آمده ، اشاره کرد.


فاطمه کروبی با یادآوری این مقایسه تلخ که در زمان شاه حداقل ماموران ساواک شأن و حرمت خانواده زندانیان سیاسی را محترم می شمردند، گفت: "متاسفانه اخلاق یکی از مواردی بوده که در سالهای اخیر به شدت در حاکمیت کمرنگ شده و رفتارهایی که ماموران امنیتی و قضایی با یک خانواده شهید و یک شهروند انجام می دهند به هیچ وجه قابل بازگویی نیست."


همسر مهدی کروبی، با بیان گزارشی کوتاه از آخرین ملاقاتهایش با آقای کروبی گفت: "برخی از ماموران امنیتی در روز اول حصر می گفتند که تا ده روز دیگر زیر فشار حصر و فشار؛ آقای کروبی از مواضع خود عقب نشینی خواهد کرد ، حال این آقایان کجا هستند تا روحیه آقای کروبی را بعد از چهارده ماه حصر که بخش عمده آن به صورت انفرادی بوده ببینند؟"


فاطمه کروبی با بیان اینکه آقایان کروبی و موسوی در معدود ملاقاتهایی که با خانواده دارند به شدت بر این نکته تاکید دارند که بر عهدی که با مردم بسته اند ایستاده اند و هیچ ابایی هم از پرداخت بالاترین هزینه ها در این راه ندارند.


این دیدار در آپارتمان متعلق به خانم کروبی در نزدیکی «میدان هفت تیر» انجام شد؛ جایی که مهدی کروبی پس از انتقال از منزلشان مدت چهارماه به صورت انفرادی در یک اتاق آن محصور بودند.


در پایان ملاقات نیز حاضرین از محل حصر شیخ مهدی کروبی که اتاق سلول مانند ایشان به مساحت حدوداَ هشت متر مربع به انضمام یک سرویس بهداشتی بود، بازدید نمودند.


گفتنی است، مهدی کروبی در این ساختمان کوچک با حضور دائمی ماموران امنیتی، تحت نظر بود.


زنجیره‌ نور برای جانباختگان راه آزادی در ایران و سوریه

Posted: 16 Apr 2012 03:49 AM PDT

 جـــرس: بنا به گزارش های رسیده، روز شنبه ۱۴ آوریل، ۲۶ فروردین ماه، گروه زیادی از ایرانیان و سوری‌های مقیم هامبورگ آلمان و شهرهای اطراف، جهت پاسداشت خون کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸یران، قربانیان اخیر و هر روزه سوری به دست دیکتاتوری آن کشور، مراسم بزرگداشتی برپا داشتند.


به گزارش صفحه فیس بوکی «گروه ۲۲ خرداد» هامبورگ، در این مراسم از زن و کودک، پیر و جوان، ایرانی و سوری، دوشادوش هم و با در دست داشتن شمع، به یاد قربانیان راه آزادی در یکی‌ از خیابانهای مرکزی شهر گرد هم آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند و همزمان از تداوم امید در میان مبارزان خبر دهند.


جمعیت حاضر با برپا کردن زنجیره‌‌ای از نور از بهار عربی‌ در سوریه و جنبش سبز ایران یاد کردند و اعلام نمودند که بازماندگان و مبارزان، همچنان با بیداری و هشیاری به دموکراسی می‌ اندیشند و در راه روشن آزادی و صلح از هیچگونه تلاش مسالمت آمیزی دست بر نخواهند داشت.


در ادامه این گردهمائی، بیانیه‌ای در دفاع از مردم مظلوم سوریه و همچنین شهدای جنبش سبز ایران و زندانیان سیاسی از قرائت شد.


گفتنی است این همایش به همت،گروه ۲۲ خرداد هامبورگ، مادران ایرانی‌ هامبورگ- حامیان ماداران پارک لاله و گروه دانشجویان و فارغ تحصیلان سوریه برگزار شد.

ورود نخستین گروه ناظران بین‌المللی به سوریه

Posted: 16 Apr 2012 03:36 AM PDT

 جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، شامگاه یکشنبه نخستین گروه از ناظران سازمان ملل متحد وارد دمشق شدند. ناظران پس از رایزنی با دولت به مناطق درگیری ارتش و مخالفان می‌روند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، در ساعات پایانی روز یکشنبه (۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین)، یک روز پس از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل برای فرستادن ناظران بین‌المللی به سوریه، گروهی شش نفره از این ناظران وارد سوریه شد.


آن‌طور که یکی از اعضای این گروه به خبرگزاری آلمان گفته است، این گروه قصد دارد کار خود را هر چه سریع‌تر آغاز کند. ناظران بین‌المللی به سرپرستی یک افسر هندی روز دوشنبه با مقام‌های سوری وارد گفت‌وگو می‌شوند.


یک سخنگوی کوفی عنان، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل و اتحادیه‌ی عرب به سوریه، در ژنو گفت که گروه شش نفره پس از رایزنی با دولت سوریه به مناطق درگیری در سوریه سفر خواهد کرد.


به گفته‌ی احمد فوزی، بقیه‌ی افراد نخستین تیم ناظران که ۲۵ تا ۳۰ نفر را در برمی‌گیرد، به محض فراهم‌شدن مقدمات وارد سوریه خواهند شد.


شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه (۱۴ آوریل) در قطعنامه‌ای حضور ناظران سازمان ملل در سوریه را تصویب کرد.


این نخستین قطعنامه‌ی این شوراست که از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در مارس ۲۰۱۲ به تصویب می‌رسد. به گفته‌ی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در نهایت ۲۵۰ ناظر از سوی این سازمان به سوریه فرستاده خواهند شد.


"شورای ملی مخالفان سوریه" این تصمیم شورای امنیت را ستوده و در پایگاه اینترنتی خود آن را نخستین گام مهم جامعه‌ی جهانی در راه عمل به مسئولیت خود برای حفظ جان مردم سوریه خوانده است.


قرار است ناظران غیرمسلح سازمان ملل با طرف‌های درگیر در سوریه دیدار و از روند برقراری آتش‌بس کامل گزارش تهیه کنند. انتخاب و آموزش این افراد از روزها پیش آغاز شده بود.


ادامه درگیری با وجود برقراری آتش‌بس
آن‌طور که مخالفان رژیم سوریه ادعا می‌کنند در روزهای گذشته ۲۴ تن دیگر در سوریه کشته شده‌اند. فعالان سوری ویدئوهایی را در اینترنت منتشر کرده‌اند که از قرار برخورد خمپاره به مناطقی از حمص را نشان می‌دهند.


روز یکشنبه همچنین گزارش‌هایی در مورد حمله ارتش سوریه به مناطق خالدیه و البیاضیه در حمص منتشر شدند. رژیم سوریه، آن‌طور که مخالفان در این روز خبر دادند، شروع به حفر گودال در اطراف روستایی در حما کرده تا ارتباط مخالفان با مناطق اطراف را قطع کند.


پیش از آغاز آتش‌بس در روز پنجشنبه روزانه از ۶۰ تا ۱۲۰ کشته سخن گفته می‌شد. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) روز شنبه گزارش داد که "تروریست‌های مسلح" یک افسر ارتش این کشور را ربوده‌اند.


یکی از منابع نزدیک به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، پیش از ورود ناظران سازمان ملل گفته بود که دولت کشورش حضور نیروهای حافظ صلح از کشورهای قطر، عربستان سعودی، ترکیه و فرانسه را نخوهد پذیرفت. به گفته‌ی این شخص، کشورهای یادشده از مخالفان سوریه که قصد براندازی دولت این کشور را دارند، حمایت می‌کنند.


یکی از وظایف نیروهای حافظ صلح، نظارت بر عقب‌نشینی واحدهای نظامی از مناطقی است که آتش‌بس شکننده‌ای در آنها برقرار است. برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی واحدهای امنیتی و نظامی ارتش سوریه از مناطق غیرنظامی از مفاد طرح صلح ۶ ماده‌ای عنان هستند که دولت و مخالفان در سوریه آن را پذیرفته‌اند.


بنا بر اعلام "شورای ملی مخالفان سوریه"، ارتش این کشور هنوز خروج واحدهای نظامی سنگین خود از مناطق مسکونی را آغاز نکرده است.


گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، خواستار عملی‌شدن کامل طرح کوفی عنان شد. او روز یکشنبه در برلین گفت: "سلاح‌ها باید خاموش شوند و امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باید فراهم شود. همه طرف‌های درگیر مسئول برقراری آتش‌بس و یافتن راه‌حلی سیاسی هستند. من کتمان نمی‌کنم که اوضاع به شدت شکننده است."


امارات متحده سفير ايران را در ارتباط با جزيره ابوموسی احضار کرد

Posted: 16 Apr 2012 02:54 AM PDT

جـــرس: در ادامه چالش های اخیر میان امارات متحده عربی با ایران بر سر جزایر سه گانه، این امیرنشین حاشیه خلیج فارس سفير جمهوری اسلامی در ابوظبی را برای اعتراض به سفر محمود احمدی نژاد به جزيره ابوموسی احضار کرد.


به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری امارات، وام، روز دوشنبه گزارش داد که انور محمد قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی "سفير ايران را احضار و با تسليم نامه ای به وی مراتب اعتراض خود را به سفر روز چهارشنبه محمود احمدی نژاد به جزيره ابوموسی ابلاغ کرد."


بر اساس گزارش ياد شده، انور قرقاش انجام اين سفر را "نقض حاکميت امارات" توصيف کرده است.


احضار سفير ايران از سوی امارات پس از آن صورت می گيرد که اين کشور روز پنجشنبه، ۲۴ فروردين، سفير خود را از تهران فراخواند و با تسليم يادداشتی به سازمان ملل نسبت به سفر رييس جمهوری ايران به جزيره ابوموسی اعتراض کرد.


امارات که مدعی است جزيره ابوموسی همراه با جزاير تنب بزرگ و تنب کوچک متعلق به اين کشور است خواهان گفت و گو بر سر اين جزاير شده است يا موضوع برای رسيدگی به محاکم بين المللی ارجاع شود.


به گزارش خبرگزاری امارات، شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات، روز يکشنبه با سفرای کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل در ابوظبی ديدار و سفر احمدی نژاد به جزيره ابوموسی را "محکوم" کرد.


ايران در واکنش به اعتراض های امارات گفته است که انجام سفر رئیس دولت به اين جزيره يک موضوع داخلی است.


این درحالیست که واکنش مقام های اماراتی و رسانه های اين کشور با اعتراض ها و انتقادهای تندی از سوی رسانه ها و نمايندگان مجلس ایران همچنین فعالان ایرانی داخل و خارج کشور روبرو شده است.


 

اخراج تدریجی كارگران در كارخانه پلاستیك شاهین

Posted: 16 Apr 2012 01:14 AM PDT


جرس: رئیس سابق شورای اسلامی كار كارخانه پلاستیک شاهین گفت: این كارخانه برای رفع تبعات اخراج گسترده كارگران، روزانه نسبت به اخراج نیروی كار اقدام می‌کند.


رضا یزدان‌پناه در گفتگو با ایلنا ضمن اعلام این که كارخانه پلاستیك شاهین حدود هشت سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد خاطرنشان ساخت: از زمان تصدی مدیرعامل فعلی شرکت، به صورت روزانه شاهد اخراج تعدادی از کارگران هستیم.


او با بیان این که اعضای شورای كارگری كارخانه پلاستیک سازی شاهین در نخستین روزهای سال جدید سال اخراج شده‌اند، اظهار كرد: به دلیل اخراج تدریجی، کارگران این كارخانه از ۳۵۰ نفر به تعداد ۱۱۵کارگر کاهش یافته‌اند.


این فعال كارگری میزان حقوق دریافتی کارگران را ۳۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سی كارگر بازنشسته در این واحد تولیدی فعالیت می کنند.

کوچک زاده:بیش از دو سال است یک نفر به قتل متهم است اما عکس العملی از قوه قضاییه ندیدیم

Posted: 16 Apr 2012 01:14 AM PDT

جوانفکر: مرتضوی می ماند

جـــرس: در پی پس گرفته شدن طرح استیضاح وزیر کار با وعدۀ کناره گیری سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی، و در حالیکه این وعده هنوز عملی نشده، یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد "استیضاح كنندگان با پس گرفتن امضای خود شأن مجلس را زیر سوال بردند."


همزمان یک عضو كمسیون اقتصادی نیز تهدید کرد که اگر مرتضوی به تعهدات خود به حدادعادل عمل نكند قطعا نمایندگان استیضاح وزیر كار را بار دیگر در صحن علنی مطرح خواهند كرد.


این درحالیست که احمد توكلی در پاسخ به نمایندگان گفته "دلیلی نمی‌بینم كه به قول مرتضوی در رابطه با استعفایش اعتماد نكنم" و محمود احمدی نژاد نیز بار دیگر بر آمادگی خود برای پاسخگویی به استیضاح کنندگان تاکید کرد، اما با قطعی شدن خبر پس گرفته شدن استیضاح و بنا به درخواست ابوترابی مجلس شورای اسلامی را ترک کرد و آخرین گزارش ظهر دوشنبه حاکی از آن است که
مشاور مطبوعاتی رئیس دولت از ادامه کار سعید مرتضوی در سمت ریاست صندوق تامین اجتماعی خبرداده است.


در گزارشی دیگر اینکه یکی از نمایندگان حامی دولت بی آنکه از مرتضوی نام ببرد، گفت: بیش از دو سال است که یک نفر به قتل و جنایت متهم است اما هیچ عکس العملی از قوه قضاییه ندیدم.


یکی از حواشی مهم جلسه امروز مجلس، تذکرتند کوچک زاده علیه دستگاه قضایی بود.


استیضاح كنندگان با پس گرفتن امضای خود شأن مجلس را زیر سوال بردند
در پی بازپس گیری طرح استیضاح وزیر کار، سید عماد حسینی گفت:استیضاح كنندگانی كه به دنبال حكمیت كردن بودند می‌بایست این حكمیت را قبل از طرح استیضاح مطرح می‌كردند.


به گزارش ایلنا، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: پس گرفتن امضا از سوی استیضاح كنندگان شأن مجلس را زیر سوال برده است.


وی با اشاره به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس تصریح كرد:با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس پس از این دیگر هیچ یك از استیضاح كنندگان پس از طرح استیضاح در صحن علنی نمی‌توانند استیضاح خود را پس بگیرند كه این مورد می‌تواند شأن مجلس را حفظ كند.


حسینی گفت:استیضاح كنندگان اگر به دنبال حكمیت كردن بودند می‌بایست این حكمیت را قبل از طرح استیضاح مطرح می‌كردند.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در خاتمه بیان كرد:نمایندگان در استیضاح‌ها باید استراتژی و محوریت خاصی را برای استیضاح وزیران در نظر بگیرند تا دیگربا چنین مشكلاتی مواجه نشویم.


منتظریم مرتضوی به تعهد خود عمل كند و گرنه ...
همزمان یک عضو كمسیون اقتصادی گفت:اگر مرتضوی به تعهدات خود به حدادعادل عمل نكند قطعا نمایندگان استیضاح وزیر كار را بار دیگر در صحن علنی مطرح خواهند كرد.


به گزارش مهر، غلامرضا مصباحی مقدم با بیان این كه امضا كنندگان استیضاح وزیر كار و امور اجتماعی منتظر انجام تعهد مرتضوی به حدادعادل هستند،اظهار داشت:اگر مرتضوی به تعهدات خود به حدادعادل عمل نكند قطعا استیضاح وی را بار دیگر در صحن علنی مطرح خواهند كرد.


وی در ادامه افزود: حق استیضاح وزیر كار و امور جتماعی برای نمایندگان همچنان باقی است.


استعفا می دهد، استعفا می دهد
در همین زمینه، احمد توکلی که از وی بعنوان "مسئول حکمیت بین سعید مرتضوی و نمایندگان استیضاح کنندۀ وزیر" نام برده می شد، در پاسخ به برخی انتقادات که "هنوز مرتضوی استعفا نداده و دولت نیز بر ماندن وی اصرار دارد"، گفت: دلیلی نمی‌بینم كه به قول مرتضوی در رابطه با استعفایش اعتماد نكنم.


این نماینده تهران در گفتگو با ایلنا ضمن بیان این كه خبرنگاران صحبتهای دیروز من را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اشتباه مطرح كرده اند، گفت: دیدار من با سعید مرتضوی به روزهای ۱۹ و ۲۱ فروردین ماه بازمی‌گردد نه به دیروز و یا روز های اخیر، بنابراین مرتضوی در این باره كه طی پنج روز گذشته دیداری با من نداشته راست گفته است.


وی در ادامه در رابطه با این كه تا چه اندازه به قول مرتضوی در استعفا از مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی اعتماد دارد، گفت: دلیلی نمی‌بینم كه به قول مرتضوی اعتماد نكنم و معتقدم كه وی استفا خواهد داد.


دولت هیچ تعهدی درباره استیضاح نداده است
گفتنی است، محمود احمدی‌نژاد در ادامه تمسخر مجلس در مواجهه با دولت، این بار نیز که برای پاسخگویی به نمایندگان استیضاح کننده وزیر کار در مجلس شورای اسلامی حضور یافت، در آستانه ورود به صحن علنی مجلس، زمانی که ابوترابی (عضو هیئت رئیسه) با اعلام اینکه تقاضای استیضاح از سوی عده‌ای از طراحان پس گرفته شده است، از رییس دولت درخواست کرد تا در صحن علنی حضور نیابد.


به گزارش ایلنا، احمدی نژاد نیز با تاکید بر آمادگی برای پاسخگویی به استیضاح کنندگان، سه بار ادعا کرد که دولت هیچ تعهدی در این خصوص نداده است.

 

جوانفکر:مرتضوی به کار خود ادامه خواهد داد

در آخرین گزارش روز دوشنبه همچنین مشاور مطبوعاتی رئیس دولت از ادامه کار سعید مرتضوی در سمت ریاست صندوق تامین اجتماعی خبرداد.

 

علی اکبر جوانفکر طی یادداشتی در روزنامه ارگان دولت (ایران) از بازگشت عبدالرضا شیخ الاسلام به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداده و گفته است: سعید مرتضوی نیز در سمت ریاست صندوق تامین اجتماعی به کار خود ادامه خواهد داد.


چه کسی دروغ می گوید
لازم به ذکر است، در حالی که خبرگزاری فارس طی روزهای اخیر نتیجه دیدار احمد توکلی و سعید مرتضوی را گزارش کرده و از استعفای قریب الوقوع سعید مرتضوی (آمر و متهم اصلی پرونده بازداشتگاه کهریزک) خبر داده بود، مرتضوی طی گفتگویی با ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، تاکید کرد که طی روزهای گذشته با توکلی دیداری نداشته است.

 

اظهارات عجیب
همزمان، خبرآنلاین نوشت: یکی از نمایندگان حامی دولت بی آنکه از مرتضوی نام ببرد، گفت: بیش از دو سال است که یک نفر به قتل و جنایت متهم است اما هیچ عکس العملی از قوه قضاییه ندیدم.


مهدی کوچک زاده نماینده تهران در تذکری نسبت به خروج از دستور استیضاح وزیر کار گفت: بیش از هفت سال است که این فرد به گم کردن پرونده های دانشگاه آزاد متهم است، اما باز هم از قوه قضاییه عکس العملی ندیدیم؟ آیا این نشانه فساد در قوه قضاییه نیست؟ قوه قضاییه چقدر وقت می خواهد تا به پرونده مرتضوی رسیدگی کند؟


او از توکلی به عنوان یک چهره انقلابی و دیندار یاد کرد و گفت: اما او یک روز به موسویان اتهام جاسوسی زد و بعد توبه کرد. ممکن است فردا هم نسبت به این آدم توبه کند. میگویند و آبرو میبرند و توبه میکنند!


رجانیوز هم نوشت: کوچک‌زاده اخطار خود را معطوف به قوه قضائیه کرد و گفت چرا در حالی‌که حدود سه سال است اتهامی در مورد آقای مرتضوی مطرح است و بیش از هفت سال است مسائلی در مورد سوال‌های دانشگاه آزاد و گم کردن پرونده‌ی آن علیه وی عنوان می‌شود، چرا قوه قضائیه که رهبری فرمود اگر این قوه اصلاح شود، مابقی جاها اصلاح می‌شود و اگر فاسد شود، سایر مناصب نیز فاسد می‌شود، تکلیف این موارد را روشن نکرده که موجب می‌شود این رویه اتهام زنی اثبات نشده به افراد که سال گذشته مورد نهی شدید رهبری قرار گرفت و پایه‌گذار این رفتار نیز در سال‌های قبل عده‌ای از به اصطلاح اصلاح‌طلبان بودند، از سوی برخی دوستان دنبال شود.


وی ادامه داد: توکلی فرد دین‌دار و انقلابی است اما وی چند سال قبل گفت موسویان جاسوس است اما بعدا آمد گفت اشتباه کردم و توبه کردم، بنابراین، او نمی‌تواند قضاوت کند، چرا که در این زمینه نیز ممکن است اشتباه کرده باشد، قضاوت وظیفه دستگاه قضایی است، یا آقای نادران که گفت در فلان همایش و فلان هتل مشروب سرو کردند اما هیئت تحقیق و تفحص همین مجلس این ادعا را تکذیب کرد.

نرخ دلار ۱۷۰۰ تومان، سکه طلا طرح جدید ۶۶۴ هزار تومان

Posted: 16 Apr 2012 12:59 AM PDT

تداوم بی ثباتی بازار

جـــرس: در حالیکه وعده های بانک مرکزی جهت تامین ارز مورد نیاز بازار و کنترل نرخ ارز و سکه همچنان عملی نشده، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از کاهش قیمت انواع سکه در پایان روز یکشنبه ۲۷ فروردین به دلیل افت قیمت دلار به ۱۷۰۰ تومان در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در حال حاضر ۶۷۰ هزار تومان است.


به گزارش مهر محمد کشتی آرای از افت قیمت انواع سکه در پایان روز یکشنبه ۲۷ فروردین خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۶۶۴ هزار تومان است.


رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اعلام قیمت ۶۷۰ هزار تومانی برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، اظهار داشت: هر قطعه نیم سکه نیز ۳۴۰ هزار تومان است.


کشتی آرای، تصریح کرد: ربع سکه در پایان امروز یکشنبه به ۱۸۰هزار تومان رسید و قیمت هر سکه گرمی نیز ۹۲ هزار تومان شد.


وی دلیل افت ۳۶ هزار تومانی قیمت سکه از عصر امروز تاکنون را کاهش قیمت دلار به ۱۷۰۰ تومان اعلام کرد.


عصر روز یکشنبه دلیل کاهش شدید قیمت انواع سکه و رسیدن قیمت سکه تمام طرح قدیم به ۷۱۰ هزار تومان و طرح جدید به ۷۰۰ هزار تومان؛ عرضه بیش از حد سکه در بازار اعلام شده بود.