جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تحلیل هاشمی رفسنجانی از سیر خشونت و تساهل در میان فرقه‌های اسلامی

Posted: 20 Apr 2012 04:10 AM PDT

جـــرس: هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت وگوی خود با پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه (شفقنا)، به تحلیل اوضاع سیاسی شیعه بعد از غیبت می پردازد و امواج پیشرفت سیاسی، مدیریتی و حکومتی در کنار رشد علمی شیعه در آستانه شروع غیبت و در دوران غیبت را اعجاب‌آور می داند.


هاشمی طی گفتگوهای قبلی خود با این پایگاه، به پرسش هایی درباره موضوعات مختلف جهان اسلام و شیعیان از جمله روابط ایران و عربستان، اجتهاد در عصر معاصر، عقل و سنت، روشنفکری دینی، اوضاع سیاسی شیعه پس از غیبت، عصر فقاهت و اجتهاد، آزاداندیشی و تمدن اسلامی، ویژگی های روشنفکران اسلامی و آزاد اندیشان دینی، نقاط عطف تاریخی و افراد موثر در انتقال فرهنگ شیعه به شیعیان امروز پاسخ گفته بود.


وی در جریان گفتگوی قبلی خود، با بیان اینکه "پس از پیروزی انقلاب ایران، بعضی‌ها با کارهای افراطی، دیگران را ترساندند"، گفته بود "امروزه در عصر اطلاعات نمی‌توان به خاطر ناآگاهی بر مردم حکومت کرد."


هاشمی در گفتگوی اخیر خود با شفقنا می گوید: "در دو قرن اول غیبت، بیشتر بلاد و قلمرو وسیع جهان اسلام تحت اداره دولت‌ها و امرای شیعه درآمده بود. فرق مختلف شیعه اعم از اثنی‌عشری، زیدی، اسماعیلی و ... در بخش‌های مهم جهان اسلام به حکومت رسیده بودند."


او برای نمونه به ادارسه یا ادریسیان- ۱۷۲ تا ۳۷۵ هجری قمری اشاره می کند و توضیح می دهد: در اقصی نقاط مغرب جهان اسلام حکومت شیعه زیدی ادارسه شکل گرفت. ادریس فرزند عبدالله محض و برادر محمدنفس زکیه از اولاد امام حسن مجتبی پس از شروع دولت عباسی و ادامه غصب حق اهل بیت قیام کرد و شکست خورد و به غرب آفریقا محل فعلی مراکش رفت و در آنجا نهضت شیعی را آغاز کرد و در آستانه پیروزی به شهادت رسید. پیروانش فرزند نوزاد او را ادریس دوم نامیدند و به حکومت برگزیدند. این سلسله 203 سال در آن منطقه با فراز و نشیب‌هایی حکومت داشت و حتی شاخه‌ای از آنها در بخشی از آندلس برای مدتی امارت می‌کرد و بخشی از آثار معارف اهل بیت که هنوز در آن منطقه وجود دارد، میراث همین سلسله حکام ادارسه است.


هاشمی رفسنجانی درباره حکومت علویان طبرستان - ۲۵۰ تا ۴۲۴ هجری قمری بیان می کند: در آستانه غیبت صغری در طبرستان حکومت علوی از فرزندان امام حسن تأسیس شد و علی‌رغم درگیری دائم با صفاریان، طاهریان، سامانی‌ها و بعضی از قدرت‌های محلی توانستند با اقدامات اسلامی و آموزشی و فرهنگی و رفتار خوب با مردم، موقعیت تشیّع را در این منطقه بسیار مهم تثبیت کنند و با ایجاد ارتباط با سایر نهضت‌های شیعی به آنها کمک کنند و حتی در عراق به مجاهدان شیعه که سخت تحت فشار حکام بنی‌عباس بودند، کمک می‌فرستادند و باعث تقویت نهضت شیعی در یمن و تأسیس حکومت شیعی آنجا شدند. اکثریت چهارده حاکم علوی طبرستان زیدی مذهب اند و تعدادی هم شیعه اثنی‌عشری در میان آنهاست.


یمن یکی از نقاط شیعه خیز جهان اسلام است
او در بیان مثال هایی برای حکومت شیعیان در تاریخ به حکومت بنی‌رسی- ۲۸۰ تا ۷۰۰ هجری قمری اشاره و اظهار می کند: یمن یکی از نقاط شیعه خیز جهان اسلام است. گویا سفر مأموریتی علی(ع) به یمن و تأثیر عمیقی که بر دل‌های مردم یمن به خاطر بروز فضایل ایشان گذاشت، زمینه مساعد فکری شیعی را پایه‌گذاری کرد و دو تیره اسماعیلیه و زیدی‌ها برای حضور در یمن رقابت داشته‌اند، ولی زیدی‌ها سبقت گرفتند. گرچه این رقابت قرن‌ها با فراز و نشیب ادامه داشته و اصولا به خاطر دوری یمن از مرکز خلافت سلطه خلیفه بر آنجا معمولاً ضعیف بوده است و حتی در آستانه حادثه عاشورا بعضی از صاحب‌نظران به امام حسین(ع) پیشنهاد می‌دادند به جای کوفه به یمن بروند و از تمایلات شیعی مردم یمن و خصوصیات کوهستانی منطقه برای جهاد با بنی‌امیه بهره بگیرند.


یحیی بن حسین از نواده‌های امام حسین(ع) و از مجاهدان به نام زیدیه با بهره‌گیری از مجاهدات ناتمام جدش قاسم الرسی از ائمه مهم زیدیه، توانست در سال ۲۸۰ هجری اولین حکومت شیعی زیدیه را در صعده با بیرون راندن امرای محلی، تشکیل بدهد و به سرعت در بسیاری از نقاط یمن گسترش دهد و با تصرف صنعاء دولت نیرومند زیدیه در یمن مستقر شد و تا سال ۷۰۰ هجری ادامه یافت و در تمام این دوره با عوامل خلافت و نیز اسماعیلی‌های فاطمی و امرای محلی زد و خورد داشته و با اقدامات فرهنگی و دینی و توسعه آموزش‌ها و خدمات، امامت و نفوذ امامان زیدی را در یمن استمرار بخشیدند و هنوز هم اکثریت مردم یمن پیرو زیدیه‌اند و در صعده اولین نقطه آغاز دولت علوی زیدی، شیعیان اثنی‌عشری نفوذ زیادی دارند و در سال‌های اخیر درگیری‌های خونینی با دولت وقت یمن داشته و دارند. روابط امامان یمن با امرای علویون طبرستان و دیلم از موارد مهم نیازمند به بررسی و تحقیق است.


محبت اهل بیت در دل‌های مردم مصر پایدار مانده است
او در ادامه به حکومت فاطمی‌ها- ۲۹۶ تا ۵۶۷ هجری قمری اشاره و بیان می کند: در سال‌های آخر قرن سوم عبدالله المهدی امام اسماعیلیان حکومت فاطمیان را با بیرون راندن خوارج از تونس، در شمال غرب آفریقا تشکیل داد و این حکومت به تدریج بر مصر، شامات و حجاز مسلط گردید و دولت مقتدری براساس معارف اهل بیت شاخه اسماعیلی و منتسب به حضرت فاطمه زهرا(س) تشکیل یافت. این سلسله حکام شیعی توانستند تمدن عظیمی براساس اسلام و مکتب اهل‌بیت از زاویه دید اسماعیلیه در بخش وسیعی از قلمرو اسلام به وجود آورند و تهدید جدی برای خلافت بنی‌عباس باشند و عاقبت به دست ایوبیان سنی شافعی منقرض شدند. اما آثار فکری و فرهنگی آنها هنوز در این مناطق، بخصوص مصر باقی است و الازهر نهاد مهمی باقیمانده از آن دوره است و محبت اهل بیت در دل‌های مردم مصر پایدار مانده و اخیراً آقای قذافی احیای تمدن اسلامی فاطمیان و پیروی از مکتب اهل بیت را راه نجات مسلمانان خوانده است.


قرمطیان فرقه‌ای تندخو و خشن بودند
رفسنجانی درباره قرمطیان بحرین، عراق و شام - ۲۵۸ تا اوایل قرن ۵ هجری قمری توضیح می دهد: این گروه شاخه‌ای از اسماعیلیان هستند که محمدبن اسماعیل بن جعفر را امام خود و مهدی موعود می‌دانستند و فرقه‌ای تندخو و خشن بودند و افکاری شبیه خوارج، وهابی‌ها و طالبان را دارا بودند. رهبرشان حمدان بن اشعث، ملقب به قرمط گویا از اهالی خوزستان بوده و فعالیت خود را در عراق آغاز کردند و بالاخره توانستند بر بحرین که آن روز خیلی وسیع‌تر از بحرین امروز بود، مسلط شوند و حملات زیادی به حجاز و عراق داشتند و یکبار مکه را غارت کردند و حجرالاسود را به مقر حکومت خود منتقل کردند. در شام هم فعالیت‌های زیادی داشتند. از اواخر قرن سوم هجری تا سال ۴۷۰ دوام آوردند و سرانجام به دست سلجوقیان منقرض گردیدند. رفتار این گروه و همکاری گاه و بی‌گاه آنها با فاطمیون و نفوذی که در دستگاه خلافت داشتند، باعث خشم بیشتر خلفای عباسی نسبت به شیعیان بود و خسارت‌های مهمی از آن رهگذر بر شیعیان وارد شد.


حمدانیان به خاطر سطح بالای دانش توانستند تفکر اهل بیت را در منطقه پایدار کنند
او حمدانیان، ۳۱۷ تا۳۹۴ هجری قمری را یکی دیگر از حکومت های شیعی در طول تاریخ معرفی و اظهار می کند: حمدانیان حدود نیم قرن حکومت مستقل شیعی اثنی‌عشری در موصل، حلب، شمال عراق و شامات تشکیل دادند و معمولا با دولت‌های مقتدر آل‌بویه و فاطمی و اخشیدیه درگیر بودند و به خاطر سطح بالای دانش و ادب در مدت کوتاه توانستند تفکر اهل بیت (ع) را در آن منطقه پایدار و ریشه‌دار کنند که هنوز آثار آن در جای جای این منطقه حضور دارد. قبل از تشکیل حکومت مستقل شیعی افراد زیادی از این خاندان در دستگاه خلافت مسوولیت‌ها و مناصب مهمی داشتند. شخصیت‌های کلیدی این دودمان ناصرالدوله و سیف‌الدوله‌ هستند و حکومتشان از اواخر دوران غیبت صغری (۳۱۷ هـ.ق) پایه‌ریزی شد.


آل بویه با مردم و فرقه‌های دینی با تساهل و تسامح و سعه‌صدر رفتار می‌کردند
هاشمی رفسنجانی، درباره حکومت آل بویه- ۳۳۴ تا ۴۴۸ هجری قمری حکومت تاریخی شیعه می گوید: در دهه آخر غیبت صغری دولت آل‌بویه شکل گرفت. ابتدا عمادالدوله فارس را تصرف کرد و مرکز حکومت آل بویه قرار داد و سپس معزّالدوله، برادر او، خوزستان و بغداد را متصرف شد و مرکز خلافت رسمی اسلام با حفظ خلیفه در اختیار او بود و برادر سوم، رکن‌الدوله، اصفهان، ری و بسیاری از مناطق ایران را تحت تسلط درآورد و عملاً مجموعه آل بویه بر بخشی عظیم از قلمرو جهان اسلام استیلا یافتند. شیعه بودن این حکومت مورد اجماع مورخان است. بعضی آنها را اثنی‌عشری و بعضی زیدی می‌دانستند. به طور کلی در برخورد با مردم و فرقه‌های دینی با تساهل و تسامح و سعه‌صدر رفتار می‌کردند و در زمان دولت آنها دانش، علوم و فنون اسلامی در همه رشته‌ها رشد و تکامل خوبی داشته و آثار عملکرد این خانواده ایران را تحت تاثیر مثبت قرار داد و بسیاری از پایه‌های علمی، دینی و فرهنگی مکتب اهل بیت را مستحکم کرد.


او در ادامه به بحث درباره شیعه در مناصب مهم می پردازد و به شفقنا می گوید: در این دوره مورد بحث علاوه بر حکومت‌های مستقل شیعی که بیشترین پهنه جهان اسلام را در دست داشتند، داخل دستگاه خلافت هم شخصیت‌های نیرومند شیعی در مناصب مهم مصدر امور بودند. از مقام وزارت که در رتبه بعد از خلافت بود، گرفته تا رتبه امیرالامرایی و سپس در منصب‌های مهم اجرایی گوناگون چهره‌های برجسته و منتقد شیعه فراوان بودند. هم افراد و هم خانواده‌ها و دودمان‌های شیعه به طور وسیع در مصدر امور مهم قرار می‌گرفتند و در مواردی هم به خاطر سعایت و مورد سوءظن قرار گرفتن، مورد غضب و تصفیه واقع می‌شدند. آل‌نوبخت و آل‌فرات2 از نمونه‌های مهم خانوادگی همکاری با دستگاه خلافتند که هر دو فامیل در مقام وزارت، امیرالامرایی و کارگزاری و سایر منصب‌ها حضور و نفوذ زیادی داشته‌اند.


محبت‌های ظاهری برخی خلفا به اهل بیت عامل مهمی درتوسعه نفوذ مکتب شیعه بود
هاشمی رفسنجانی بیان می کرد: به ظن قوی وضع نفوذ شیعیان در جوامع مختلف جهان اسلام و گستردگی نارضایتی‌ها در اقوام مختلف کشورها که در قلمرو اسلام قرار گرفته بود و از بدرفتاری ماموران دولتی به ستوه آمده بودند، ایجاب می‌کرد که چهره‌های شاخصی از شیعیان در دستگاه خلافت باشند که باعث آرامش خاطر طرفداران مهم‌ترین جریان مخالف خلافت گردند و به اصطلاح سوپاپ اطمینان باشند. همانگونه که مأمون با امام رضا(ع) و جمعی از چهره‌های شیعی یا ایرانی عمل کرد و با ایجاد رابطه سببی، خاندان اهل بیت را با بیوت عباسی‌ها بهم نزدیک کرد. علی‌رغم عمق کینه‌ها و احساس خطر از جانب آنها تظاهر به محبت چندتن از خلفا به ائمه اهل بیت مشهور است که خود این محبت‌های ظاهری عامل مهمی درتوسعه نفوذ مکتب شیعه بود. گرچه حکام بنی‌عباس انتظار داشتند که نزدیکی رهبران شیعه به حکومت باعث آلوده شدن و کم شدن محبوبیت آنها شود، اما هوشیاری رهبران شیعه و توجیه مردم و به خصوص کم شدن فشارها نتیجه عکس مورد نظر حکام را ببار آورد.


انتشار دانش اهل بیت یکی از عوامل نفوذ ایشان در سراسر جهان اسلام بود
او با بیان اینکه عوامل مهمی در سه قرن اول تاریخ اسلام نفوذ اهل بیت را در سراسر جهان اسلام عمق بخشیده بود، به تشریح دلایل عوامل محبوبیت اهل بیت (ع) می پردازد و آنها را چنین بر می شمرد:
۱- حقانیت و صلاحیت‌های واقعی مکتب اهل بیت و وجود چهره‌های فراوانی از سادات و امام‌زاده‌ها و شاگردان و علاقه‌مندان صالح و مجاهد اهل بیت
۲- انتشار علوم و دانش اهل بیت در سراسر جهان اسلام و در مکاتب گوناگون دینی و علمی کشورهای اسلامی
۳- سوءرفتار عمال حکومت با مردم و فساد مشهود در دربارها و مراکز خلافت که برخلاف انتظار جدیدالاسلام‌ها بود، همزمان با شهرت عدالت‌خواهی اهل‌بیت(ع)
۴- مبارزه و جهاد بی‌امان اولاد ائمه و نیز شاگردان آنها همراه با شعارها و اهداف حق‌طلبانه و احساس مظلومیت آنها که معمولا در طول سه قرن با سرکوب، کشتارهای خونین، حبس‌ها، مهاجرت‌های اجباری، طردها و مصادره‌ها و محرومیت‌های فراوان دیده می‌شد.
۵- سیاست محبت خلفا به ائمه شیعه برای کم کردن نفرت مردم که باعث رفع بخشی از مشکلات دوستان اهل‌بیت ‌شد و نتیجه معکوس برای مخالفان شیعه داشت.
۶- ظلم دستگاه به اقوام غیرعرب که آنها را شهروند درجه دوم می‌شناختند و تبعیض ناروا بین عرب و اقوام و نژادهای دیگر برخلاف نص صریح قرآن و مخالفت اهل بیت با این تبعیض‌ها


این عوامل و چیزهای دیگر، پیروزی نهضت‌های شیعی و در مواردی ملی مناطق مختلف را آسان کرده بود و حضور چهره‌هایی از ملوک‌الطوایف‌های جهان اسلام در مرکز خلافت را ضروری ساخته بود و در این میان بیشترین نفوذ و قدرت در دو سه قرن بعد از غیبت سهم شیعیان بود و قابل توجه اینکه در دولت‌های گوناگون شیعی بیشترین سهم از بنی‌الحسن و زیدی‌ها بود که حضور و تلاش بیشتری در میدان مبارزه و جهاد داشتند.


دوره اجتهاد تقریبا همزاد دوره محدثان است
هاشمی رفسنجانی در ادامه درباره عصر فقاهت و اجتهاد بیان می کند: دوره اجتهاد تقریبا همزاد دوره محدثان است. با این تفاوت که محدثان تلاش خود را روی جمع و حفظ و تنظیم احادیث متمرکز کرده بودند و فقها جهادی سخت برای تنظیم علوم فقه آغاز کردند. کاری که اهل سنت به خاطر نیاز و کمبود اسناد روایی قبلا به آن پرداخته بودند و نکته مهم این که به خاطر حاکمیت شیعیان در بخش مهمی از قلمرو اسلام نیاز به احکام حکومتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیاد شد و همین نیاز فقهای شیعه را فعال تر کرد و مورد حمایت حکام شیعه قرار داد.


این حرکت از دوران غیبت صغری آغاز شد و در زمان مدیریت شیخ طوسی به کمال رسید. پیشتاز این نهضت مقدس ابن ابی‌عقیل، ابومحمد حسن بن علی نعمانی حذاء (م۳۲۹ هـ.ق) و سپس ابن‌جنید اسکافی (متوفای ۳۸۱ هـ.ق) هستند و شیخ مفید و سیدمرتضی و بالاخره شیخ عظیم الشأن طوسی آن تلاش مبارک را دنبال و تکمیل کردند و مکتب فقاهت شیعه را آن چنان غنی ساختند که به اعتراف دوست و دشمن جامعیتی بالاتر و غنایی عمیق‌تر از فقه اهل سنت پیدا کرد و سرافکندگی طالبان رونق فقه اهل بیت را تبدیل به سرافرازی نمود.


مرحوم شیخ طوسی در مقدمه کتاب بسیار ارزشمند «مبسوط» آورده «چون امامیه در گذشته تفریع فروع نمی‌کردند و تنها به تبیین حکم موارد نصوص که دست به دست به آنها رسیده بود، قناعت می‌کردند، مخالفان بر آنان طعن می‌زدند.» این کتاب بدان خاطر تصنیف شد تا بدانند شیعه امامیه به برکت احادیث وارده از ائمه‌ می‌تواند تمام مسایل را استنباط کند و نیاز به اعمال قیاس و امثال آن ندارند.


سربلند کردن فقه شیعه در کنار فقه عامه از نتایج دوره اجتهاد بود
هاشمی رفسنجانی نتایج مهم دوره اجتهاد را چنین برشمرد:
۱- فقه شیعه از صورت نقل قول متون نصوص درآمد و با اعصای استدلال، فروع بر اصول منطبق گردید.
۲- علم اصول فقه پایه‌گذاری و نگاشته شد که نمونه مشخص‌تر آن کتاب «الذریعه الی اصول الشیعه» تألیف سیدمرتضی است. گرچه بعضی از مسایل علم اصول در زمان حضور ائمه مورد عمل بود.
۳- حکم بسیاری از مسایل که نصوص مستقیما متعرّض آنها نشده بود، با استدلال‌های قابل اطمینان بیان شد که نمونه‌های فراوان آن را در «المقنعه» شیخ مفید و «انتصار» سیدمرتضی و ... می‌بینیم.
۴- فقهای نام‌آوری چون ابن ابی‌عقیل، اسکافی، شیخ مفید، سیدمرتضی و شیخ طوسی درخشیدند و در مکتب پربار آنها صدها مجتهد و فقیه تربیت شدند.
۵- اجتهاد و فقاهت در حدود نیازهای آن زمان به اوج کمال رسید.
۶- فقه شیعه در کنار فقه عامه سربلند کرد و مقایسه مزیت‌های فقه اهل بیت، همراه با اصطلاحات و فنون اجتهاد مقدور گردید.
۷- فقه مقارن طلوع کرد و موارد اشتراک یا افتراق نظر مکتب‌های اهل سنت و شیعه مشخص که کتاب‌های «مسایل» و «الخلاف» سیدمرتضی و شیخ الطائفه از نمونه‌های خوب آن است و باب مناظره‌های فقهی گشوده شد.
۸- علم اصول شامل: عقل و اجماع و ادبیات و عرف و الغاء خصوصیت‌ها و مصلحت به کمک علوم فقهی آمدند و کار استنباط را تسهیل نمودند.
۹- کتاب‌های ارزشمند دیگری با استفاده از منابع موجود آن که نزدیک به عصر ظهور بود، تألیف شد که قرن‌ها و تاکنون مورد استفاده حوزه‌های علمیه است.


سرمایه دانش باعث خلق تمدن عظیم اسلامی شد
عمق، وسعت و جامعیت تمدن اسلامی مشابه شناخته شده‌ای در تاریخ ندارد

در ادامه این گفت وگو هاشمی رفسنجانی درباره رابطه دین و عقل و نیاز توسعه علوم دیگر بیان می کند: رشته‌های علوم تحت تأثیر نیاز و خواست اسلام و توجه ویژه به عقل‌ و فکر در جامعه اسلامی به رشد بی‌سابقه و افتخارآمیزی دست یافتند و همین سرمایه دانش باعث خلق تمدن عظیم‌اسلامی شد. تمدنی که عمق، وسعت و جامعیت آن در تاریخ بشر مشابه شناخته شده‌ای ندارد. اما در این میدان، مساله فراتر از بحث مذهبی و فرقه‌ای شیعه و سنی است. در این میدان کلیت استعداد و منابع جهان اسلام به کار رفته و نقش فرقه‌یی در آن کم‌رنگ است.
هاشمی رفسنجانی درباره آزاداندیشی و تمدن اسلامی به شفقنا می گوید: در این میدان وسیع هم شکستن طلسم‌های تعصبات و تنگ‌نظری‌ها و در نوردیدن مرزهای جغرافیایی و تاریخی و معتقدات دینی و قومی و نژادی عامل مهم روشن ضمیری و باز کردن آیینه دل‌ها در مقابل دست آوردهای سایر اقوام و ملل و نحل و تمدن‌های قدیم و جدید است که عملاً دانش و فن و ادب را از زندان‌های خودساخته تعصبات در آورد و به عنوان میراث و حق کل بشر و کل جهان به آن نگاه شد و این، یک مصداق مهم و بارز برای روشنفکری دینی و آزاداندیشی اسلامی و قرآنی است.


اولین پیام آسمانی اسلام، انسان عالم و آشنا به قلم و دانش را محور حرکت قرار داده است
اسلام هشدار می‌دهد که انسان انحصارطلب و خودبین باید پاسخ‌گو باشد

او بیان می کند: مکتبی که در اولین پیام آسمانی خود انسان عالم و مومن و آشنا به قلم و دانش را محور حرکت خود قرار داده و قیدی و محدودیتی برای انسان درنظر نگرفته است. «اقراء باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقراء و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان مالم یعلم» همانجا هم هشدار می‌دهد که اگر همین انسان دچار خودبینی، انحصارطلبی و تجاوز از حق و حدّ شود، باید در دادگاه خدای خلق پاسخ‌گوی سوءاستفاده از نعمت‌های الهی و کجروی‌ از مسیر حق باشد. «کلاّ انّ الانسان لیطغی، ان رءَاه استغنی، ان الی ربکّ الرجعی» همین طغیان‌هاست که انسان‌ها را از دیدن حقیقت باز می‌دارد و عقل و فکر او را در محدوده تنگ تعصبات اسیر می‌کند و باعث محرومیت خود و دیگران از شناخت و عمل به حق می‌شود و ایمان واقعی عامل تحقق این بخش است.


او ادامه می دهد: آری تحت تأثیر تعلیمات قرآن و دستور تفکر در آسمان‌ها، زمین، دریاها، موجودات و ...و استخراج دفینه‌های عقلانی توسط پیغمبر(ص) و بروز نیازهای جامعه بزرگ اسلامی، نهضت علمی همراه با آزاداندیشی و بکارگیری عقل و خرد فردی و جمعی آغاز شد و با فرمان حیات‌بخش «أطْلُبُوالْعِلْمَ وَلَوْ بِالصِّینِ» و ستایش از ملتی غیرعرب (ایرانی) که اگر علم را در ثریا هم سراغ داشته باشند، آن را به زمین می‌کشانند، امواج خروشان دانش در اقیانوس عظیم جهان اسلام بروز کرد.


رفسنجانی در ادامه نهضت ترجمه را تشریح و بیان می کند: ترجمه آثار تمدن‌های دیگر در دوران بنی‌امیه محدود به نیازهای ضروری عمدتا درباری بود ولی در زمان بنی‌عباس و در عهد صادقین (ع) هم نهضت ترجمه آثار علمی زبان‌های دیگر وسعت گرفته و با تأسیس بیت‌الحکمه توسط منصور دوانقی _ که خود تقلید و اقتباس خوب از ابتکار انوشیروان و سلسله ساسانیان ایران است _ و فراخوان علما و ادبای زبان‌دان و تشویق‌‌های بجا نهادینه شد. جالب اینکه آثار ممتاز علمی از تمدن‌های هند، ایران، یونان، روم، مصر و چین از زبان‌های هندی، پهلوی، قبطی، سریانی، یونانی و ... به سرعت به عربی ترجمه می‌شد و در اختیار دانش‌پژوهان قرار می‌گرفت و همزمان کتابخانه‌های جامع و منظم شکل می‌گرفت.


فتنه عالم سوز مغول سرمایه‌های ارزشمند عصر ترجمه و تولید علم را نابود کرد
او با بیان اینکه مراکز خلافت در بغداد، مصر و اندلس مسابقه‌ای در جذب مترجمان و تأسیس کتابخانه‌های وسیع و جامع و جذب دانشجویان داشتند می افزاید: خوشبختانه آثار ارزشمندی در معرفی این کتاب ها و نویسندگان و مراکز آنها موجود است و از پیشتازان این تاریخ نگاری به کتاب‌های ارزشمند «الفهرست» نوشته ابن‌ندیم و «طبقات الاطباء»، «اخبار العلما»، «اخبار الحکما» نوشته ابن‌ابی‌اصیبعه و «تاریخ الحکماء» نوشته ابن قفطی اشاره می‌کنم. تشویق و اقدام به ترجمه، تمامی رشته‌های علمی مورد نیاز را دربرمی‌گرفت و از میان آنها فلسفه، نجوم، ریاضی، پزشکی، جغرافیا، ادبی، هندسه، تاریخ نگاری، شیمی و مکانیک مورد توجه بوده است. دوران شکوفایی ترجمه حدود دو قرن دوام یافت و سرانجام با اشباع فضای علمی از آثار موجود دیگران و شروع تألیفات تحقیقی مشابه یا بهتر در داخل مراکز علمی اسلامی و جذب و هضم بسیاری از مراکز علمی تمدن‌های دیگر در داخل قلمرو جهان اسلام، نهضت ترجمه از رونق افتاد و جای خود را به نهضت تولید علم همراه با تحقیق داد. گرچه بیت الحکمه و کتابخانه‌های زاییده از آن تا آغاز حمله و غارت مغول ادامه داشت، متأسفانه حمله، غارت و فتنه عالم سوز مغول بسیاری از این سرمایه‌های ارزشمند را منهدم و نابود کرد.


بر اساس این گزارش، در بخش بعدی گفت وگوی مذکور، به بحث تولید علم در ابعاد و علوم مختلف و آثار آزاداندیشی اسلامی پرداخته می شود.

 

یک جرم به جرم‌های دیگر مرتضوی اضافه شد/ استیضاح وزیر کار یکشنبه در مجلس

Posted: 20 Apr 2012 03:31 AM PDT

نماینده مجلس خبر داد:

جـــرس: درحالیکه دولت همچنان بر ابقای سعید مرتضوی بر ریاست سازمان تامین اجتماعی اصرار دارد، یکی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه مرتضوی با زیرپا گذاشتن قول شرفش به نمایندگان یک جرم به دیگر جرم های خود افزود گفت: استیضاح وزیرکار در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس مطرح خواهد شد.


به گزارش مهر، فاطمه رهبر با بیان اینکه شیخ الاسلام، وزیر کار، قربانی تصمیم اشتباه دولت می شود با اشاره به تلاش نمایندگان برای جلوگیری از استیضاح وی گفت: نمایندگان نامه درخواستی به رئیس دولت مبنی بر انصراف وی از انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی نوشتند اما متاسفانه رئیس جمهور بعد از تعطیلات مجلس و در روزهای پایان سال حکم این انتصاب را صادر کرد.


وی با تاکید براینکه من جزءامضا کنندگان استیضاح نبودم گفت: استیضاح کنندگان بخاطر شخصیت شیخ الاسلام سعی کردند این موضوع با مذاکره پایان یابد بنابراین ماجرای حکمیت شکل گرفت.


نماینده تهران در مجلس شوای اسلامی افزود: در این مذاکرات مرتضوی به نمایندگان قول شرف داد که استعفا دهد لذا از آقای حدادعادل تقاضا کرد که استیضاح کنندگان را منصرف کند و ایشان نیز که دلسوز نظام بودند از نمایندگان خواستند که امضاهای خود را پس بگیرند.


عضو کمسیون فرهنگی با بیان اینکه امروز یک جرم به جرم های دیگر سعید مرتضوی اضافه شده است بیان داشت: خبرهایی شنیده شده که مرتضوی قول خود را زیرپا گذاشته و در محل کار خود حاضر شده که این خلاف اخلاق اسلامی است که یک مسوول حکومتی زیر قول خود بزند بنابراین جرمی دیگر به جرم های وی افزوده شد.


رهبر از مطرح شدن مجدد استیضاح وزیرکار در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی خبرداد و گفت: استیضاح شیخ الاسلامی یکشنبه در مجلس مطرح می شود و پس از طی مراحل قانونی خود به مدت ده روز در اولین جلسه علنی مجلس بعد از تعطیلات انتخابات در دستور کار قارار خواهد گرفت.


این کاندیدای جبهه متحد با بیان اینکه مرتضوی مجلس شورای اسلامی را دور زد خاطرنشان کرد: این دهن کجی مرتضوی برای خودش بد شد؛ چراکه نمایندگانی هم که موافق استیضاح نبودند بخاطر این عمل زشت مرتضوی تغییر موضع داده اند.

 

گفتنی است، الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و یکی از طراحان استیضاح وزیر کار نیز، با بیان اینکه موضوع استیضاح از وزیر منتفی نشده، گفته است: "تا زمانی که شاهد خروج مرتضوی از صندوق تامین اجتماعی نباشیم استیضاح وزیر پابرجاست."

گزارش تصویری - سیل در شهرستان فومن

Posted: 20 Apr 2012 03:26 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشاور اوباما و عضو تیم مذاکره کننده ۱+۵: گذشت زمان همراه با تشدید فشارها به نفع ما است

Posted: 20 Apr 2012 03:06 AM PDT

جـــرس: مشاور اوباما در امور خلع سلاح و عضو تیم مذاکره کننده ۱+۵ با ایران در استانبول اظهار داشت: گذشت زمان همراه با تشدید فشارها به نفع ما است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، گری سیمور در رابطه با مذاکرات استانبول گفت: در مقایسه با دور قبلی مذاکرات به نظر می‌رسید ایرانی‌ها علاقه بسیار بیشتری به وارد شدن به مذاکرات واقعی نشان می‌دادند، خیلی کمتر شاخ و شانه می‌کشیدند و دیگر پیش شرط نمی‌گذاشتند؛ این آمادگی را هم داشتند که درباره مسئله هسته‌ای صحبت کنند. البته با انجام دور جدیدی از گفت‌و گو‌ها در شهر بغداد در اواخر ماه مه موافقت کردند. خودشان پیشنهاد دادند که پیش از انجام مذاکرات ملاقاتی در سطح معاونان صورت بگیرد تا سر فصل موضوع گفت‌و‌گو‌های نهایی بغداد از پیش تعیین شود. بدین ترتیب ما با این دستاورد مذاکرات استانبول را ترک کردیم که توانستیم یک روند را آغاز کنیم، حال اینکه این روند به توافق بینجامد، به نظرم هنوز اظهار نظر راجع به آن زود است.


مشاور اوباما افزود: من فکر می‌کنم زمان به نفع ماست چون در آخر ماه ژوئن و اول ژوئیه تحریم‌های اقتصادی و نفتی خیلی شدیدتری به مرحله اجرا در خواهد آمد. آخر ماه ژوئن ایالات متحده قرار است تحریم‌های خود راعلیه بانک مرکزی ایران به مرحله اجرا در آورد، اول ماه ژوئیه هم که تحریم‌های وسیع نفتی اتحادیه اروپا انجام می‌شود. از دید ما گذر زمان در این مرحله به سود ماست، تا آنجایی که نگرانی ایران بابت ایران آنها را برای یافتن یک راه توافق مجاب کرده، هرچه به تابستان نزدیک می‌شویم موضع ما قدرت بیشتری پیدا می‌کند.


وی ادامه داد: به باور ما ادامه تحریم‌ها در حالی که مشغول انجام مذاکرات با ایران هستیم بسیار مهم است. از آنجایی که می‌بینیم به ظاهر تحریم‌ها در ایرانی‌ها این انگیزه را ایجاد کرده که گفت‌و‌گو‌ها را ادامه دهند، این نیاز را احساس می‌کنیم که با ادامه فشار تا زمان حصول نتایج ملموس و رفع نگرانی‌های جامعه جهانی توسط ایران اجرای تحریم‌ها را پیگیری کنیم.


عضو تیم مذاکره کننده با ایران درباره ارتباط این مذاکرات با مسائل پیرامون ایران واسرائیل اظهار داشت: ما به هیچ وجه به خودمان به چشم واسطه بین ایران و اسرائیل نگاه نمی‌کنیم. در عین حال اینکه فکر می‌کنیم بسیار مهم است که ایران حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و یک راه حل و فصل مسائل بین دو دولت را بیابند و غیره، اما هدف این گفت‌و‌گو‌ها مسئله هسته‌ای ایران هست و نه مسائل سیاسی دیگر. به باور من به عنوان یک اقدام عملی تمرکز ما بر روی این بوده که ایران را مجاب کنیم که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند و به قطعنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشد.


سیمور ادامه داد: اوباما گفته که فضا هنوز برای استفاده از دیپلماسی وجود دارد اما پنجره دیپلماسی در حال بسته شدن است.‌‌ همان طور که گفتم ما به تلاش‌های خود برا اعمال فشار‌های سیاسی و اقتصادی ادامه خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد که ایران را مجاب کنیم که پشت میز مذاکره بنشیند و برای حل مسئله برنامه هسته‌ای‌اش اقدام کند. رئیس جمهوری آمریکا هم گفته است که سیاستش مهار نیست بلکه پیشپیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است و همه گزینه‌ها برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی بر روی میز قرار دارد.


وی درباره چشم انداز مذاکرات بغداد گفت:حصول یک نتیجه مثبت جامع در آینده نزدیک محتمل نیست برای همین هم کشور‌های ۵+۱ نوعی رویکرد تدریجی و قدم به قدم را در پیش گرفته‌اند. تلاش ما در راستای انگشت گذاشتن روی اجزایی از برنامه هسته‌ای ایران است که بیشترین نگرانی‌ها مربوط به آنهاست و در تولید احتمالی بمب اتمی نقش دارند. برای نمونه تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده در قالب برنامه غیرنظامی هسته‌ای ایرانی‌ها توجیه‌پذیر نیست.


مشاور اوباما ادعا کرد: حتی خود ایرانی‌ها گفته‌اند که به مقداری اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده تولید کرده‌اند که برای تأمین سوخت رآکتور هسته‌ای تحقیقاتی تهران کافی است اما خود این مطلب بر خلاف اهداف جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است چون انباشت این میزان از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی ایران را یک گام به تولید اورانیوم مناسب برای اهداف نظامی نزدیک می‌کند. پس راهکار ما مقابله با بخش‌های تهدید آمیز برنامه هسته‌ای ایران است که بیم آن می‌رود تهدیدی برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به شمار آیند.


سیمور در خاتمه مدعی شد: در ‌‌نهایت سمت و سوی حرکت هماهنگی کامل با مصوبه‌ها و قطع نامه‌های شورای امنیت خواهد بود. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد که همه فعالیتهای غنی سازی و کار بر روی تأسیسات اتمی اراک را متوقف کند که یک رآکتور پژوهشی آب سنگین در مرحله احداث است.

دیدار وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل در خصوص ایران

Posted: 20 Apr 2012 03:06 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، وزیر دفاع آمریکا برای دومین بار طی دو ماه گذشته با «ایهود باراک» وزیر جنگ اسرائیل دیدار کرده و با وی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرد.


به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مذاکرات در واشنگتن که پشت درهای بسته انجام شد، بر "روابط دفاعی آمریکا و اسرائیل و منافع امنیتی منطقه‌ای در امور دفاعی" از جمله برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تمرکز داشت.


پنتاگون طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رایزنی درباره تحولات سوریه و تاثیر بهار عرب بر منطقه نیز از دیگر محورهای این مذاکرات بود.


این دیدار کمتر یک هفته پس از آن انجام شد که قدرت‌های جهان در چارچوب گروه ۱+۵ در استانبول با ایران مذاکره کردند.


دولت آمریکا به اسرائیل تاکید کرده است که در حال حاضر با اقدام نظامی علیه ایران مخالف است.


«لئون پانه تا»، وزیر دفاع آمریکا، بارها نسبت به تبعات هرگونه حمله نظامی به ایران هشدار داده است.

اعتراض ایران به اوپک؛ اولتیماتوم قطع صادرات نفت به اروپا تا ۳ خرداد

Posted: 20 Apr 2012 02:34 AM PDT

وزیر نفت ایران خبر داد

جـــرس: وزیر نفت جمهوری اسلامی، از اعتراض ایران به اوپک به دلیل تولید بیش از سقف برخی کشورها خبر داد و گفت: اگر اروپایی‌ها تحریم نفت ایران را لغو نکنند که امیدواریم در بغداد چنین کنند، حتما صادرات نفت به اروپا را قطع خواهیم کرد.


به گزارش مهر، پاسدار رستم قاسمی در نشست خبری که در محل هفدهمین نمایشگاه نفت برگزار شد با بیان اینکه مدتی است به دلیل مسائل مختلف به شرکت شل نفت نمی‌فروشیم، گفت: از شرکت شل طلب داریم و آنها در حال تلاش برای پرداخت آن هستند.


وی افزود: همه کشورها به دنبال تجارت آزاد هستند و امکان محدود کردن آن بسیار کم است، چنانکه گزاره تجارت برای تجارت در نمایشگاه نفت باعث مشارکت کشورهای زیادی از چهل کشور دنیا شده است و قطعا نام این شرکت‌ها در خاطرات شرکت ملی نفت باقی می‌ماند.


اعتراض به تولید بیش از سقف اعضای اوپک
قاسمی اظهار داشت: تجارت نفت یک تجارت آزاد است و ما نیز به عنوان عضو اوپک حق داریم به دیگر اعضای اوپک به دلیل تولید بیش از سقف تعیین شده اعتراض کنیم و به رئیس اوپک نیز این مسئله را اعلام کردیم.


وی در ادامه تصریح کرد: به لحاظ فنی عربستان و دیگر کشورها در حال تولید حداکثری نفت هستند که چنین کاری قابل دوام نیست.


تشکیل کنسرسیوم سازندگان داخلی
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از سازندگان داخلی صنعت نفت گفت: در شورای سیاستگذاری ساخت داخل در وزارت نفت تأکید کرده‌ایم کنسرسیوم‌هایی از سازندگان تشکیل شود که الحمدالله تشکیل شده و باید از صندوق توسعه ملی کمک بگیرد.


قطع صادرات نفت به فرانسه و انگلیس؛ صادرات به یونان رسما قطع نشده است
وی با تأکید بر اینکه رسما صادرات نفت را به انگلیس و فرانسه قطع کرده‌ایم، گفت: صادرات نفت به بقیه کشورها ادامه دارد یا با مشکلات مالی مواجه هستیم اما ما منتظر خبرهای آینده هستیم و نحوه برخورد اروپا با ایران در رابطه با فروش نفت به اروپا تأثیر زیادی دارد.


وی به تمدید بعضی قراردادهای شرکت‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: باید برای ذخیره‌سازی استراتژیک نفت اقدام کنیم.


قاسمی اظهار داشت: ایران مشتریان زیادی برای نفت خود دارد و قراردادهای جدیدی نیز با مشتریان بسته شده و اگر اروپا نفت ایران را نبرد با قراردادهای جدید نفت صادر خواهیم کرد.


وی در پاسخ به پرسشی در زمینه اظهار نظر قبلی وی درباره عدم فروش نفت به اروپا گفت: صادرات به یونان را رسما قطع نکردیم اما آنها به ما بدهی دارند که در حال یافتن راهی برای پرداخت‌ آن هستند و به جز شل و شرکت‌های یونانی بقیه کشورهای اروپایی بدهی نفتی به ایران ندارند.


وی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم روند مذاکرات استانبول در بغداد گفت: همانطور که اعلام تحریم نفت ایران روی بازار جهانی نفت و قیمت‌ها تأثیر داشته ،اگر تحریم نفت ایران در اروپا لغو نشود این مسئله تأثیرات جدی در تأمین و امنیت انرژی جهان و اروپا خواهد داشت.


منتظر مذاکرات بغداد هستیم

وزیر نفت اضافه کرد: در چند ماه گذشته قیمت نفت هجده درصد افزایش یافته و امیدواریم مذاکرات بغداد نتیجه مثبت داشته باشد وگرنه تأثیرات جدی در بازار جهان خواهد گذاشت.


قاسمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیشرفت‌ فازهای در دست احداث پارس جنوبی اظهار داشت: ۱۹ فاز پارس جنوبی در حال ساخت توسط کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های ایرانی هستند، در بسیاری از فازها پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و حتی رکورد ساخت پالایشگاه گازی زده شده است.


وی با اشاره به رکورد ۵۲ماهه شرکت‌های خارجی مانند توتال در ساخت پالایشگاه‌های گازی گفت: در بعضی فازهای ایرانی پارس جنوبی با گذشت بیست ماه در پایان سال ۹۰ پالایشگاه قریب به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


وی افزود: هر فازی دو و نیم درصد پیشرفت فیزیکی در ماه نداشته باشد بخشی از کار آن از پیمانکار گرفته شده و به دیگر پیمانکاران محول می‌شود.


وی با اشاره به اهمیت افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی اظهار داشت: در حال تلاش برای افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میادین نفتی هستیم که به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد.


وی تأکید کرد: اگر اروپایی‌ها تحریم نفت ایران را لغو نکنند که امیدواریم در بغداد چنین کنند حتما صادرات نفت به اروپا را قطع خواهیم کرد.


پاسدار قاسمی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه امروز کیفیت سازندگان داخلی لااقل نسبت به سازندگان کشورهای شرقی مشکلی ندارد، گفت: این را در صنعت نفت پذیرفته‌ایم که از کالای داخلی با کیفیت پایین‌تر استفاده کنیم و سپس به افزایش کیفیت تجهیزات بپردازیم.


وی افزود: میدان‌های غرب کشور و همسایه با عراق نیز جزء محورهای اصلی توسعه‌ای صنعت نفت محسوب می‌شود و تا پایان سال خبرهای خوشی از اقدامات انجام شده در این میادین خواهیم شنید.

وی اضافه کرد: ژاپن در حال حاضر نفت را با حجم قراردادهای قبلی خود از ایران تحویل می‌گیرد و در صورتی که از ایران نفت نخرند نفت را به مشتریان دیگری خواهیم فروخت.


انتقال گاز به پاکستان از سال ۲۰۱۴
وی با بیان اینکه تا ۲۰۱۴ انتقال گاز به پاکستان آغاز خواهد شد، گفت: خط لوله انتقال گاز ایران به عراق توسط شرکت‌های ایرانی آغاز شده و از ایلام تا بغداد کشیده خواهد شد که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا هجده ماه آینده به پایان برسد؛ این خط لوله بیست میلیون متر مکعب گاز را به مقصد بغداد منتقل خواهد کرد.


وی از تشکیل کمیسیون سه جانبه ایران، عراق و سوریه برای انتقال گاز به مدیترانه خبر داد و گفت: به شرکت چینی فعال در فاز یازده پارس جنوبی وقت محدودی داده شده و اگر تا یک ماه آینده کار جدی را آغاز نکنند این پروژه از آنها گرفته خواهد شد.


افشای زیان ۴۵۰۰ میلیارد تومانی صدا و سیما در طی ۸ سال

Posted: 20 Apr 2012 02:34 AM PDT

جـــرس: بر اساس لایحه بودجه سال ۹۱ تقدیمی به مجلس شورای اسلامی، قرار است بار مالی ناشی از زیان سازمان صدا و سیما که می بایست از محل بودجه عمومی دولت تامین شود (مجموع اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای سازمان صدا و سیما) به ۹۹۳,۸ میلیارد تومان افزایش پیدا کند که نسبت به رقم ۶۹۸,۴ میلیارد تومانی قانون بودجه سال ۹۰ رشد ۴۴ درصدی دارد.


تارنمای اطلاعاتی-امنیتی «بولتن نیوز» گزارش داده است که بررسی درآمد هزینه سازمان سیما برابر قوانین بودجه نشان دهنده آن است که این سازمان انحصار گر و به شدت زیانده در طی شش سال ۸۴ تا ۸۹چیزی بالغ بر ۲۸۴۰میلیارد تومان از زیان خود را از محل بودجه عمومی دولت تامین اعتبار کرده است که با احتساب ۶۸۹ میلیارد تومان سال ۹۰ و ۹۹۳میلیارد تومان سال ۹۱ رقمی بالغ بر ۴۵۲۲ میلیارد تومان را در بر میگیرد. یعنی چیزی حدود ۴۵۲۲میلیارد تومان زیان در طی هشت سال.

 

بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن اینکه برای ساخت یك پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشكه ای به حدود 2 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است می توانیم نتیجه بگیرییم که در طی هشت سال، خسارت وارده از سوی سازمان صدا و سیما به اقتصاد کشور جقدر بوده است. البته این خسارت غیر از سودی است که از کنار ساخت دو پالایشگاه فوق الذکر نسیب کشور میشد و سالیان دراز هم می توانست تداوم پیدا کند. به طور مثال در تیر ماه ۸۸میزان درآمد شرکت پالایش اصفهان با تقریبا چهارصد هزار بشکه ظرفیت پالایش روزانه جیزی حدود ۱۱۵۰۰میلیارد تومان اعلام شده و سود ناخالص آن ۹ هزار میلیارد تومان بوده است!.


همچنین آمده است: اگر صدا و سیمای ما در دست بخش خصوصی بود و بی خیال برنامه های بسیار فرهنگی و جذاب و مشتری کش آن می شدیم. با یک حساب دو دو تا چهارتا دولت نه تنها می توانست با پولی که از بیت المال و بودجه عمومی بابت جبران زیان صدا و سیما در طی هشت سال گذشته پرداخت کرده است( ۴۵۲۲میلیارد تومان)، دو پالایشگاه باظرفیت هر یک به میزان یکصد هزار بشکه در روز احداث نماید. بلکه از محل پالایش دویست هزار بشکه در روز قادر بود درامدی نزدیک به ۶۰۰۰میلیارد تومان یا سود ناخالصی برابر ۴۵۰۰ میلیارد تومان را سالانه نصیب کشور نماید.

 

 این گزارش خاطرنشان می کند چرا ما همچنان به سازمانی که نه در فرهنگ سازی و نه در جذب مخاطبان خاص و عام موفق بوده و همچنین همواره زیانده است و از بیت المال ارتزاق می کند اطمینان کرده و بازار انحصاری ای را که برای آن ایجاد شده است را بر نمی چینیم. آیا بهتر نیست سازمان صدا و سیما کمی بیشتر به مسائل مدیریتی و برنامه ریزی خود بیاندیشد و مسئولین امر هم راه و چاره ای درست برای این سازمان در هم پیچیده بیاندیشند. شاید صدا و سیمای ایران هم بتواند در اینده به جمع هزاران شبکه کوچک و بزرگ تلویزیونی و رادیویی سود ده جهان که از قوانین انحصاری هم برخوردار نیستند پیوسته و قادر شود بخش مهمی از مخاطبان داخلی را از جلو ماهواره ها جمع کند.


کتاب ها و خبرنامه های «غیرمجاز» در قم خمیر شد

Posted: 20 Apr 2012 02:15 AM PDT

جـــرس: مسئول واحد بازرسی و نظارت اداره کل ارشاد استان قم از امحای کتاب های غیرمجاز در استان قم خبر داد.


به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از قم، مسئول واحد نظارت و بازرسی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اعلام این خبر اظهار داشت: طی بازرسی و بررسی های بعمل آمده توسط بازرسین اداره کل وانجام مراحل قانونی در برخورد با متخلفین در حوزه چاپ ونشر، تعداد ۶۳۸۶ جلد کتاب و خبر نامه غیرمجاز در این استان جمع آوری شد.


ماشاءالله سیرجانی در ادامه گفت: طبق نظر کمیسیون مربوط به تخلفات چاپخانه ها و ... امحای این کتاب ها به تصویب رسید و در دو مرحله خمیر شد.


هنوز از عناوین سیاسی و مذهبی کتب و خبرنامه های ادعایی خبری منتشر نشده است.

توکلی: بیماری هلندی اقتصاد کشور را به احمدی‌نژاد تذکر داده بودم

Posted: 20 Apr 2012 02:15 AM PDT

جـــرس: رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از ما ایراد می گیرند که چرا مدام از احمدی‌نژاد انتقاد می کنید باید به این افراد گفت که ما با ملت و قانون اساسی عهد بسته‌ایم و نباید از ما خرده بگیرید.


به گزارش مهر احمد توکلی از ابتلای اقتصاد کشور به بیماری هلندی خبر داد و گفت: "اولین بودجه ای که احمدی نژاد در سال ۸۴ بست این موضوع (بیماری هلندی) دیده می شد از این رو بنده به همراه آقایان نادران و خوش چهره در جلسه ای که تیم اقتصادی دولت حضور داشتند شرکت کردیم و در آن جلسه من به موضوع بیماری هلندی پرداختم.


رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: احمدی نژاد از سخنان من استقبال کرد اما در عین حال گفت: ما می توانیم با تدبیر و با مدیریت این موضوع را پیگیری کنیم. همچنین در آن جلسه داوودی معاون اول دولت نهم خطاب به بنده گفت: بهتر است که شما اعتماد کنید. که من قبول نکردم.


توکلی ادامه داد: این موضوع باعث آن شد که تورم از سال ۸۵ بالا رفت و الان نیز موضوع هدفمند کردن یارانه ها مطرح شده است.


گفتنی است، بیماری هلندی مفهوم اقتصادی است که نشان می دهد چگونه استفاده از درآمد منابع طبيعي(مثلاً درآمدهای نفتی) باعث افول در توليد مي‌شود. به این صورت که افزایش در منافع به دست آمده از منابع طبیعی (مانند نفت و گاز)به دلیل اینکه تبادل ارز را افزایش می دهد، تولید را در اقتصاد یک کشور کاهش می دهد.


توکلی همچنین با بیان اینکه دولت به صورت کامل نتوانست موضوع یارانه‌ها را دنبال کند افزود: آن قیمتی که باید به بخش تولید داده می شد داده نشد و این جای انتقاد دارد .


رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: البته برخی مدام از ما ایراد می گیرند که چرا مدام از احمدی نژاد انتقاد می کنید باید به این افراد گفت که ما به ملت و قانون اساسی عهد بسته‌ایم آن جایی که باید از دولت پشتیبانی کنیم حتما این کار را می‌کنیم و انتقادات خود را نیز به موقع بیان می‌کنیم بنابراین نباید از ما خرده بگیرید.


توکلی افزود: اگر خدا بخواهد و وارد مجلس نهم شویم همین راه را ادامه خواهیم داد و هر جا لازم باشد نقد می کنیم و نقد را فراموش نمی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، رسوایی اخلاقی دیپلمات ایرانی در برزیل را رد کرد

Posted: 20 Apr 2012 01:56 AM PDT

جـــرس: در پی انتشار گزارشی پیرامون بازداشت یکی از دیپلمات های جمهوری اسلامی در برزل به اتهام مزاحمت برای چند دختر نوجوان، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این گزارش ها را "ادعاهای واهی برخی رسانه‌های خارجی" خواند و آنرا رد کرد.


به گزارش ایرنا، رامین مهمانپرست در این رابطه گفت: " بررسی‌های به عمل آمده نشان می دهد كه مطالب منتشر شده توسط این گونه رسانه ها، خلاف واقع و فاقد صحت است. "


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اینگونه اتهامات را مغایر با سوابق این عضو سفارت جمهوری اسلامی در برزیل دانست.


رسانه های بین المللی و محلی در ایام اخیر برخی مسائل اخلاقی را به یک دیپلمات ایرانی در برزیل نسبت داده بودند.


به گزارش بازتاب، پلیس برزیل ادعا کرده است که یک دیپلمات ایرانی را به اتهام آزار جنسی کودکان بازداشت کرد.


پلیس هویت دیپلمات را فاش نکرد. بر اساس قوانین این دیپلمات به دلیل برخورداری از حصانت دیپلماتیک نمی تواند در زندان بماند و همچنین محاکمه نخواهد شد اما پرونده او به وزارت خارجه برزیل ارسال شد.


مطبوعات برزیل اما به جزئیات بیشتری از موضوع پرداختند و اعلام کردند این دیپلمات هنگام شنا به زیر آب می رفت و اقدام به آزار جنسی کودکان می کرد.


بر اساس این گزارش حدود ۱۰ کودک در استخر شنا می کردند و یکی از آنها که چندین بار توسط دیپلمات ایرانی مورد آزار قرار گرفت با صدای بلند فریاد کشید و سپس خانواده او به سمت وی شتافتند و پس از اینکه از ماجرا آگاه شدند دیپلمات و همراهش را به پلیس تحویل دادند.


روزنامه نگاران برزیلی نام دیپلمات ح- غ و ۵۰ ساله اعلام کردند. آنها همچنین اعلام کردند این دیپلمات به عنوان مشاور حقوقی در سفارت ایران در برزیل خدمت می کند.


دیپلمات ایرانی به شکل رسمی به آزار جنسی چند کودک در استخر باشگاه معروف ویزینیاسا متهم و از ورود دوباره به این مجموعه ممنوع شد.


مجله «فیجا» چاپ برزیل تاکید کرد وزارت خارجه ممکن است از دیپلمات ایرانی بخواهد خاک کشور را ترک کند.


این دیپلمات پس از بازداشت در حالی که لباس شنا بر تن داشت به یکی از مراکز پلیس منتقل شد سپس دخترانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند نیز به پلیس منتقل شدند و به همراه خانواده های خود علیه وی شکایت کردند.


بر اساس این گزارش، دیپلمات ایرانی در همان روز آزاد شد و از درب پشتی مرکز پلیس بوسیله یک خودروی دیپلماتیک خارج شد.