جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آغاز انتخابات ميان دوره‌ای پارلماني ميانمار با حضور ناظران بین‌المللی

Posted: 01 Apr 2012 09:36 AM PDT

جرس: میلیون‌ها تن از شهروندان میانمار امروز ـ یکشنبه ـ پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان خود را در انتخابات میان دوره‌ای پارلمان تحت حکومت نظامیان، انتخاب كنند.

 

به گزارش ايلنا به نقل از راديو اروپاي آزاد، در میانمار نزدیک به ۹ میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن هستند و نامزدهای انتخاباتی بر سر ۴۸ کرسی خالی باقی مانده پارلمان که در مجموع هزار و ۱۶۰ کرسی دارد، رقابت می‌کنند.

 

«آنگ سان سوچی» چهره شاخص اپوزيسيون میانمار و رهبر حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» که همراه با ۴۳ تن دیگر از اعضای این حزب در این انتخابات شرکت می‌کند، هفته گذشته گفت كه هرچند نمی‌تواند این انتخابات را آزاد و عادلانه ارزيابي کند اما برای تثبیت فرایند دموکراسی در آن شرکت خواهد کرد.

 

آنگ سان سوچی و شماری از مقام‌هاي بلندپایه حزب اتحاد ملی برای دموکراسی بار‌ها از وقوع تقلب از جمله خرید رای مردم و تخلف در ثبت اسامی افراد واجد شرایط رای دادن و امثال آن شکایت کرده‌اند.

 

سوچی افرادی را که دارای سمت‌های دولتی هستند، مسئول چنین اقدام‌هايي دانسته است.

 

وزارت خارجه میانمار اعلام کرده است كه به دیپلمات‌ها و نمایندگان بین‌المللی اجازه داده شده تا بر روند انتخابات وشمارش آرا نظارت کنند و همین طور به خبرنگاران نیز اجازه داده شده تا انتخابات امروز را انعکاس دهند.

 

بنا بر اعلام وزارت خارجه میانمار، نتایج انتخابات میان دوره‌ای طي مدت یک هفته اعلام می‌شود.

 

انتخابات بعدی پارلمان در میانمار قرار است سال ۲۰۱۵ ميلادي برگزار شود.
 

سکوت وزارت ارشاد در قبال خبر تعلیق فعالیت رویترز در ایران

Posted: 01 Apr 2012 09:31 AM PDT

جرس: در حالی که خبرگزاری رویترز از تعلیق فعالیت خود در ایران خبر داده، مسئولان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با گذشت بیش از دو روز از این اتفاق، هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

 

به گزارش مهر، رویترز در خبری که روز جمعه آن را روی خروجی‌اش قرار داد، از تعلیق فعالیت خود در ایران به دستور اداره‌کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد خبر داد و اعلام کرد که کارت خبرنگاری ۱۱ تن از پرسنل‌اش در ایران توسط این اداره‌کل توقیف شده است.

 

رویترز همچنین در خبر خود آورده است که این اتفاق، بعد از پخش گزارشی از فعالیت یک باشگاه زنان ایرانی موسوم به «نینجا» رخ داده است.

 

البته این خبرگزاری انگلیسی اذعان کرده که بخشی از اطلاعات گزارش مذکور نادرست است و به همین خاطر آن بخش‌ها را اصلاح کرده است.

 

«استفان آدلر» سردبیر رویترز در تهران با بیان این که «بخشی از این گزارش نادرست بوده و به همین خاطر اصلاح شده است» گفت: «ما اذعان می‌کنیم که این اشتباه صورت گرفته است و آن را مسئله‌ای بسیار جدی می‌دانیم و به همین خاطر پس از آنکه متوجه این اشتباه شدیم، در همان روز آن را اصلاح کردیم.»

 

وی همچنین تاکید کرده است: «ما علاوه بر این یک بازنگری داخلی انجام و اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباهی صورت داده‌ایم؛ سیاست ما این است که صادقانه به اشتباهات خودمان اقرار و آنها را به گونه‌ای شایسته اصلاح کنیم.»

 

رویترز پس از شکایت این باشگاه هنرهای رزمی که تصاویر مربوطه از آنجا تهیه شده بود، این گزارش را اصلاح کرد؛ عنوان اولیه گزارش رویترز «هزاران زن نینجا به عنوان آدمکش در ایران آموزش می‌بینند» بود که این خبرگزاری آن را به این عنوان اصلاح کرد که «سه هزار زن نینجا در ایران آموزش می‌بینند.»


در پی این اتفاق، خبرنگار مهر با محمدجعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفت که وی بدون تائید یا رد این خبر، مدیرکل رسانه‌های خارجی این وزارتخانه را تنها مقام مسئول و منبع موثق برای اطلاع‌رسانی در این مورد عنوان کرد.

 

اما تلاش خبرنگار مهر برای برقراری ارتباط با محمدجواد آقاجری مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد به جایی نرسید و بعد از گذشت ۲۴ ساعت از رسانه‌ای شدن این خبر از سوی رویترز، موضع خاصی از سوی وزارت ارشاد درباره این ماجرا اتخاذ نشده است.
 

لزوم تشکیل شعبه ویژه در قوه قضائیه برای رسیدگی به تخلفات دولت

Posted: 01 Apr 2012 08:58 AM PDT

عضو هیأت رئیسه‌ی مجلس عنوان کرد

جرس: عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی مشکل قانونی بررسی پرونده های ارسالی از مجلس به قوه قضائیه گفت: باید شعب ویژه ای در قوه قضائیه مامور رسیدگی به پرونده های کمیسیون اصل نود و شکایات مجلس از دولت طبق ماده233 شوند.


به گزارش مهر، محمد دهقان با اشاره به اشکال قانونی در بررسی پرونده های ارجاعی از مجلس به قوه قضائیه گفت: این موضوع در جلسه هیئت رئیسه مجلس بررسی شده است، در گذشته پرونده های زیادی از مجلس به قوه قضائیه فرستاده نمی شد بجز مواردی که از سوی کمیسیون اصل 90 به این قوه می رفت ، اما با ایجاد تغییراتی در آیین نامه داخلی در مجلس و افزودن ماده 233 تعداد پرونده های ارجاعی مجلس به قوه قضائیه افزایش یافت .

 

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشکال قانونی در بررسی پرونده های ارجاعی از مجلس به قوه قضائیه وجود دارد، تصریح کرد: باید شعبه خاصی در قوه قضائیه مامور رسیدگی به پرونده های ارجاعی از مجلس شود تا پرونده هایی که از سوی قوه مقننه برای رسیدگی به قوه قضائیه فرستاده می شود بدون پیگیری باقی نمانده و در پیچ و خم انتخاب شعب و مسائل پیچیده دستگاه قضایی گم نشود.

 

دهقان توضیح داد: پرونده ای که از مجلس یا سازمان بازرسی به دادسراها می روند برای بازرسان لازم الاتباع نیستند و بازرس باید به اقناع وجدانی برسد که در خصوص پرونده ای کیفرخواست یا قرار مجرمیت صادر کند.

 

وی افزود: نظرات سازمان بازرسی و یا مجلس برای بازپرس الزام حقوقی ایجاد نمی کند و باز پرس باید خودش تشخیص دهد جرمی واقع شده یا نه.

 

این عضو هئیت رئیسه مجلس همچنین تصریح کرد: همه پرونده های ارجاعی از مجلس نباید در محاکم دادرسی بررسی شود، بعضی از این پرونده ها باید به دیوان محاسبات یا دیوان عدالت برای بررسی بیشتر ارسال گردد.

 

بنا بر این گزارش، نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی برای قوی تر کردن بازوی نظارتی مجلس با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مقرر کردند شکایت نمایندگان از رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسئولان دستگاههای زیرمجموعه به خاطر نقض قانون در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و با رای نمایندگان شکایت به قوه قضائیه ارسال شود، قوه قضائیه هم موظف است خارج از نوبت و بدون تشریفات به این پرونده ها رسیدگی کند.



آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نحوه پیگیری پرونده های ارسالی به قوه قضائیه سکوت کرده و مجلس را تنها موظف به ارسال این پرونده ها و قوه قضائیه را موظف به بررسی خارج از نوبت آنها کرده است.



تاکنون هیچ یک از مسئولان قوه قضائیه و یا مجلس شورای اسلامی گزارشی از نتایج یا روند بررسی این پرونده ها ارائه نداده اند.



شکایات مربوط به در آمد های نفتی و شکایت یازده تن از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور،وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، مسئول دفتر رئیس جمهور و مسئولان دولتی مرتبط با پرونده اختلاس 3000 میلیاردی بر اساس ماده 233 آیین نامه شاید مهمترین شکایات مجلس طبق این مادهاست که به قوه قضائیه ارسال شده است.



بر اساس ماده 233 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هرگاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد. کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.
 

رئیس کمیسیون امنیت ملی: طرح سپرموشکی درخلیج‌فارس تشنج‌زا است

Posted: 01 Apr 2012 08:50 AM PDT

واکنش تهران قاطع خواهد بود

جرس: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مطرح کردن سپر موشکی در خلیج فارس موضوعی تشنج زا است، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس باید به جای پایگاه دادن به آمریکا بر مبنای همکاری های امنیتی کشورهای منطقه و جدای از دخالت بیگانگان به امنیت فکر کنند.


به گزارش مهر، علاءالدین بروجردی با اشاره به دیدار وزیرخارجه آمریکا با پادشاه عربستان و اخباری مبنی بر تلاش آمریکا برای ایجاد سپر موشکی در خلیج فارس با همکاری عربستان گفت: آمریکا سالهاست با فریب دادن کشورهای منطقه و مطرح کردن ایران به عنوان خطر در منطقه خاورمیانه از کشورهای منطقه باج می گیرد و بسیاری از پایگاهای نظامی در منطقه را در اختیار خود قرار می دهد.

 

وی با بیان این که آمریکا در سالیان گذشته «با ترفند ایران هراسی و رعب آفرینی در منطقه سلاح های زیادی را به فروش رسانده است،» گفت: تجربه در منطقه خاورمیانه نشان می دهد تنها کشورهایی می توانند دارای ثبات و امنیت پایدار باشند که متکی بر توامندی های ملی و میهنی خود حرکت کرده اند و به جای پرداخت میلیون ها دلار به آمریکا و طرح مسائل تشنج آفرینی مانند سپر موشکی به ملت های خودشان توجه کنند تا بتوانند امنیت و ثبات پایدار در منطقه داشته باشند.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تجربه کشورهای همپیمان آمریکا مانند مصر نشان داد که این گونه حمایتها هیچ وقت نمی تواند امنیت پایداری برای کشورها به همراه داشته باشد.



بروجردی در «توصیه ای» به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: این کشورها باید به جای پایگاه دادن به آمریکا بر مبنای همکاری های امنیتی کشورهای منطقه و جدای از دخالت بیگانگان به امنیت خود و منطقه فکر کنند.



وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه به هیچ وجه دخالت بیگانگان را در منطقه ای که متعلق به همه کشورهای حاشیه آن است قبول ندارد.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص خبر برخی منابع خارجی مبنی بر رایزنی وزیر امور خارجه آمریکا در ریاض با پادشاه عربستان برای ایجاد سپر دفاع موشکی ضد ایران در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران متناسب با هرگونه اقدامی که بر خلاف منافع ملی اش باشد عکس العمل مناسب و قاطع نشان خواهد داد.



وی در عین حال تاکید کرد پیشنهاد ایجاد سپر موشکی در عربستان در حد حرف است و تا رسیدن به گام عملی مراحل زیادی باید طی شود.



بروجردی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چشم انداز مذاکرات آتی ایران و گروه ۱+۵ را چگونه می بینید، اظهار داشت: اگر کشورهای ۱+۵ با هدف حل موضوع وارد مذاکرات شوند با توجه به شفافیت ایران در موضوع هسته ای می توان به نتیجه مذاکرات امیدوار بود.



گفتنی است بر اساس اخبار برخی منابع غربی هیلاری کلینتون که از دو روز گذشته وارد ریاض شده و طرح «سپر دفاع موشکی خلیج فارس علیه ایران» را با خود به عربستان برده و از رژیم آل سعود خواسته است که این طرح را در اجلاس شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مطرح کند.



این منابع به نقل از یکی از مقامات حاضر در مذاکرات طرفین آمریکایی و عربستانی آورده اند: وزیر خارجه آمریکا در دیدارهای دو روز اخیر خود یک محور ثابت برای فضاسازی دنبال کرده است مبنی بر اینکه ایران یک تهدید بالقوه هسته‌ای و یک تهدید بالفعل موشکی برای کشورهای منطقه است که برای دولت بشار اسد سلاح ارسال می‌کند تا او مخالفانش را سرکوب کند و در این شرایط، دولت امریکا در نقش یک منجی قصد دارد روابط امنیتی دو جانبه با عربستان را به سطح منطقه‌ای ارتقا دهد و با ایجاد یک فضای جدید، اولین انجمن همکاری‌های استراتژیک بین ایالات متحده و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس را راه‌اندازی کند که این انجمن طرح سپر دفاع موشکی علیه تهدید ایران را اجرایی می‌کند.
 

امام جمعه موقت قم: امام رأی مردم را زینتی نمی‌دانست

Posted: 01 Apr 2012 08:45 AM PDT

جرس: عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو مجلس خبرگان رهبری و مدیر سابق حوزه‌های علمیه سراسر کشور، سخن برخی افرادی که می‌گویند «بنیانگذار جمهوری اسلامی رأی مردم را زینتی می‌دانست و در اصل معتقد به رأی مردم نبود و اگر اصراری به برگزاری رفراندوم داشت به دلیل جلوگیری از بهانه‌های دشمنان بود» را «ظلم» به او دانست و گفت: عمده هدفی که امام خمینی دنبال می‌کردند، بر اساس آن چیزی بود که مردم می‌خواستند.

به گزارش ایلنا، سیدهاشم حسینی بوشهری با اشاره به فرارسیدن ۱۲ فروردین ماه روز جمهوری اسلامی، در خصوص ارزیابی خود از اصرار آیت‌الله خمینی به برگزاری رفراندوم اظهار داشت: فکر می‌کنم امام خمینی به دنبال آن بود که مردم در عمل هم احساس کنند بر سرنوشت خودشان حاکمند و حق تعیین سرنوشت خودشان را دارند. برای همین، در عمل به پای صندوق رأی آمدند و با آری و یا نه خود که به صندوق ریختند، انتخاب واقعی خودشان را نشان دادند.

وی ادامه داد: اگر امام فقط بر اساس برداشت خودشان - که البته یک برداشت واقعی بود - عمل می‌کردند و مسئله انتخاب نظام و جمهوری اسلامی را به رأی نمی‌گذاشتند، حداقل برای آیندگان این پرسش جدی مطرح بود که پایه نظام بر اساس اراده مردم پایه گذاری نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام خمینی برای اینکه به آیندگان اثبات کند که پایه ریزی نظام اسلامی بر اساس اراده و خواست ملت است، با برگزاری رفراندومی که تجلی گر اراده و خواست ملت بود؛ اصل نظام را به رای گذاشتند تا مردم خودشان نظام جمهوری اسلامی را انتخاب کنند. چون امام بهانه گیریهای آتی دشمن را پیش بینی کرده بودند و می‌خواستند مسائلی که دشمنان دنبالش بودند و توطئه هایی که در مسیر انقلاب شکل می‌گرفت را خنثی کنند.

وی مدعی شد: ما شاهد بودیم که در طول این ۳۳ سال توطئه های زیادی کردند، اما یکی از مسائلی که دشمن هیچگاه نتوانسته آن را زیر سؤال ببرد، مسئله انتخاب مردم در رابطه با نظام جمهوری اسلامی بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری در پاسخ به این سؤال که چرا آیت‌الله خمینی اصرار به واژه جمهوری اسلامی برای نام‌گذاری نظام داشتند، گفت: این نظام با توجه به خون شهدایی که به زمین ریخته شده و تقدیم انقلاب شده است، نشان می‌دهد که مردم بر اساس آرمانی این انقلاب را به پیش بردند و رهبری آن هم بر اساس یک آرمانی این حرکت را هدایت کردند. بر این اساس می‌توان گفت که بر اساس آرمان والایی این انقلاب به ثمر نشست، یعنی بحث اسلامیت هم برای امام خمینی (ره) و هم برای مردم ما مهم بوده است.

وی اظهار عقیده کرد: امروزه در برخی از کشور‌ها بحث اسلامی بودن را مطرح می‌کنند اما آثار و نتایجی از اسلام ندارند. به همین دلیل هم امام خمینی (ره) بر واژه اسلامیت نظام اصرار داشتند. اما برخی تعبیرات دیگری از جمله جمهوری دموکراتیک یا عناوین دیگری را مطرح می‌کردند که اگر محقق می‌شد، همیشه زمینه انحراف انقلاب، از مسیر اصلی خودش وجود داشت.

 

حق‌شناس: به دلیل بی‌برنامگی دولت به رغم افزایش قیمت نفت از مسیر توسعه دور مانده‌ایم

Posted: 01 Apr 2012 07:10 AM PDT

جرس: عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: اگر دولت اهداف سند چشم انداز را به عنوان اهداف اساسی دنبال کند می‌توان در ارتقاء کشور به جایگاه مطلوب گام برداشت.

 

به گزارش ایلنا، محمدجواد حق‌شناس در پاسخ به این سوال که نقش دانشگاه در حمایت از تولید ملی چگونه است، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی مستقل یکی از شاخص‌های توسعه و رشد در جهان محسوب می‌شود و علی القاعده هر کشوری که بخواهد در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد نیازمند تقویت مراکز علمی خود است.

 

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که رقابت یک مقوله مهم در اقتصاد و سیاست است، افزود: رقابت امروز هم در حوزه سیاست و هم در اقتصاد حرف اول را می‌زند و همه کشور‌ها به دنبال جایگاه جهانی هستند.

 

حق‌شناس ادامه داد: از طریق پرورش استعدادهایی که در کشور وجود دارد زمینه رسیدن به جایگاه بهتر در حوزه علمی فراهم می‌آید و این مسئله مستلزم این است که یک پیوستگی بین مراکز علمی با مراکز تولیدی و صنعتی برقرار شود.

 

وی افزود: متاسفانه علیرغم اینکه ۸ دهه از تاسیس دانشگاه و ۱۷۰ سال از تاسیس دارالفنون در کشور می‌گذرد به دلیل عدم پیوند حوزه‌های پژوهشی با مراکزی که دانش در آنجا باید اجرایی شود از دسترسی به یک وضعیت مطلوب باز مانده‌ایم.

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: یک بار در سالهای ۳۰ – ۳۲ به خاطر بحث ملی شدن صنعت نفت با تحریم مواجه شدیم و این موضوع سبب شد به تولید داخلی روی آوریم و یک بار هم بعد انقلاب و در شرایط جنگ بود که کشور در شرایط سخت اقتصادی بود.

 

وی ادامه داد: بعد از انقلاب که مشکلات متعدد را شاهد بودیم، اما شاهد افزایش چشمگیر قیمت نفت در ۶ سال اخیر بودیم که باعث ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد شد که متاسفانه به دلیل بی‌برنامه بودن دولت شاهد دور افتادن از مسیر توسعه کشور بودیم.

 

حق‌شناس گفت: به دلیل اشتباهات دولت در سالهای اخیر فاصله جدی از اهدافی که در سند چشم انداز تصویب شده بود پیدا کردیم و بر اساس سند چشم انداز هرساله باید رشدی ۸درصدی را شاهد می‌بودیم که متاسفانه با تخطی دولت و عدم توجه دستگاه تقنین کشور به مسئله تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، این موضوع محقق نشد.

 

وی در پایان گفت: سال جاری که توسط مقام رهبری به عنوان سال تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى نامگذاری شد، امیدوارم کاستی‌های دولت در شش ساله اخیر جبران شود و علی القاعده دانشگاه‌ها می‌توانند در این مسیر موثر باشند و اگر دولت اهداف سند چشم انداز را به عنوان اهداف اساسی دنبال کند می‌توان در ارتقاء کشور به جایگاه مطلوب گام برداشت.
 

يك انقلابي بحريني ديگر كشته شد

Posted: 01 Apr 2012 07:03 AM PDT

جرس: يك انقلابي بحريني ديگر به دليل اصابت گلوله طي تظاهراتي در جنوب «منامه» پايتخت اين كشور جان خود را از دست داد.

به گزارش ايلنا به نقل از الجزيره، حزب «جمعيت وفاق ملي» كه بزرگ‌ترين حزب مخالف در بحرين به شمار مي‌رود، اعلام كرد كه جوان 22 ساله‌اي در «سلم‌آباد» در حالي به ضرب گلوله كشته شد كه در دست خود دوربيني براي مستند كردن حوادث داشت.

اين حزب همچنين اعلام كرد كه زماني كه اين جوان در حال فيلمبرداري از تظاهرات شهروندان بحرين بود، يك گشتي غيرنظامي حامل شبه‌نظاميان مسلح وارد محل شد و يكي از اين افراد به سمت تظاهركنندگان گلوله واقعي شليك كرد.

جمعيت وفاق ملي 24 مارس نيز اعلام كرده بود كه يك زن و يك جوان در اثر استنشاق گاز اشك‌آور كه توسط نيروهاي امنيتي شليك شده بود، جان خود را از دست دادند.

كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد استفاده بيش از اندازه از زور از جمله كاربرد گاز اشك‌آور توسط نيروهاي امنيتي بحرين عليه شهروندان را محكوم كرده است.
 

پیشنهاد ایران برای مشارکت به جای رقابت نفتی

Posted: 01 Apr 2012 06:59 AM PDT

جرس: مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: ایران کماکان بر دیپلماسی مثبت خود در توسعه میدان آرش به صورت مشارکت تاکید داشته و آماده همکاری با کشور اسلامی، دوست و همسایه کویت است.

 

به گزارش الف، محمود زیرکچیان‌زاده افزود: افزایش تولید و نیز افزایش ظریب بازیافت از میدان‌های مشترک یکی از اهداف شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان بزرگترین تولید‌کننده نفت کشور از میدان‌های مشترک است.

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران تصریح کرد: تولید نفت این شرکت در میدان‌های مشترک در سال ۹۰، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: تعدادی از میدان‌های مشترک در سال جاری تعیین تکلیف شده و قرارداد توسعه آنها منعقد می‌شود و در سال ۹۱ تمام میدان‌های مشترک باید تعیین تکلیف شوند و میدان آرش یکی از میدان‌هایی است که باید توسعه یابد.

 

زیرکچیان‌زاده در مورد توسعه میدان آرش گفت:‌در سفر وزیر نفت کویت به تهران و مذاکره با وزیر نفت وقت کشورمان و سفر هیئت ایرانی به این کشور، جمهوری اسلامی ایران رسما دیپلماسی مثبت مشارکت به جای رقابت (UNITIZATION) را به طرف کویتی اعلام کردند.

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: در این مذاکره‌ها دو طرف بر دیپلماسی مثبت تاکید داشته و ایران همچنان بر این نکته تاکید دارد که در توسعه میدان‌های مشترک، دیپلماسی مثبت و مشارکت جانشین رقابت‌ شود.

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دو سیاست را به طور موازی دنبال می‌کند که اولین آن مشارکتبه جای رقابت است که سبب گسترش روابط خود دو کشور دوست و همسایه خواهد شد.

 

زیرکچیان زاده اظهار کرد: این روش در میدان‌ها و بلوک‌های مشترک میان کشورها و شرکت‌ها مرسوم و نمونه آن در دریای شمال موفق بوده است و بر همین اساس کشورمان پیشنهاد انتخاب یک اپراتور مشترک برای سرمایه‌گذاری، توسعه و تولید از این میدان را به طرف کویتی اعلام کرده است.

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: ‌مطالعات جدید شرکت نفت فلات قاره نشان می‌دهد که ظرفیت تولید میدان آرش بیش از مقداری است که پیش از این برآورد شده بود.

 

زیرکچیان‌زاده گفت:‌ ایران و کویت می‌توانند به منظور کاهش هزینه‌ها، با تعیین یک اپراتور مشترک دراین میدان سرمایه‌گذاری، توسعه و در نهایت تولید از آن را انجام می‌دهد، همکاری کنند.

 

وی افزود: این روش مرسومی است که با حداقل سرمایه‌گذاری و هزینه جاری و حداکثر بازیافت، منافع هر دو کشور را تامین خواهد کرد.

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد:‌ انتظار و علاقمندی ایران از همسایگان خود در خلیج فارس این است که از این روش برای توسعه میدان‌های مشترک استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای صادرات گاز این میدان به کویت با توجه با نیاز کویت به گاز در چارچوب قیمت منطقه و با دید مثبت بارها اعلام کرده است، تاکید کرد: ایران آماده همکاری با کویت در این میدان مشترک جهت افزایش حداکثری منافع ملی طرفین و بالطبع تعمیق روابط منطقه‌ای، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور مسلمان است. جمهوری اسلامی ایران علاقمند به الگوسازی روش مشارکت به جای رقابت (UNITIZATION) به صورت موفق به کویت و سپس توسعه آن با دیگر میادین مشترک در خلیج فارس است.

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: سیاست دوم ایران در مورد توسعه میدان آرش این است که اگر دو کشور در مذاکره‌های خود در یکی دو ماه آینده به نتیجه نرسند و طرف کویتی به طور یکجانبه فعالیت‌های خود را ادامه دهد ایران هم عملیات توسعه را آغاز خواهد کرد.

 

زیرکچیان افزود: کویت توسعه میدان الدوره (آرش) را در برنامه دارد و دکل‌های حفاری خودرا در این میدان مستقر کرده و در حال حفاری است و در این خصوص هرگونه برداشت از طرف کویتی به منزله کم شدن سهم ایران خواهد بود.

 

وی گفت: اگر (UNITIZATION) اجرایی نشود، هر کشوری در خلیج فارس می‌تواند در چارچوب‌ قانون‌های شناخته شده بین‌المللی، فعالیت‌های تولید و حداکثری منافع ملی خود را در میدان‌های مشترک انجام دهد و در مورد میدان آرش هم با توجه به مقررات بین‌المللی، ایران این حق را خواهد داشت، در زمینه سرمایه‌گذاری، توسعه و بهره‌برداری اقدام کند.

 

مدیرعامل شرکت نفت قاره ایران تصریح کرد: این شرکت تمام مجوزها و مصوبه‌های مورد نیاز را از وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران کسب کرده، اعتبار و بودجه تامین شده، دکل‌ حفاری تخصیص داده شده، جکت ساخته شده و آماده نصب است و در صورت عدم توافق مذاکرات و ادامه توسعه توسط کویت، توسعه میدان آرش با فوریت صورت خواهد گرفت.

 

وی ادامه داد: نفت تولیدی این میدان از طریق سکوهای فروزان، ابوذر و سروش فراورش شده و آماده صادرات خواهد شد و ایران آمادگی دارد به سرعت این میدان را وارد مدار تولید کند.

 

زیرکچیان‌زاده با تاکید بر اینکه این که دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مثبت بوده و مبتنی بر تعامل میان دو کشور است، افزود: با وجود آمادگی ایران برای توسعه، اولویت اول ما همکاری مشترک با کویت خواهد بود و امیدواریم برای اولین بار در خلیج فارس روش مشارکت به جای رقابت از سوی ایران با کشور دوست، اسلامی و همسایه کویت را داشته باشیم.
 

ممنوعیت ورود اتباع افغان در “پارک صفه” اصفهان

Posted: 01 Apr 2012 06:50 AM PDT

جرس: انتشار خبر ممنوعیت ورود اتباع افغان در «پارک صفه» اصفهان در روز طبیعت موج گسترده‌ای از انتقادات و واکنش‌ها را به همراه داشت.


بنا بر این خبر که در خبرگزاری وابسته به شهرداری اصفهان «ایمنا» منتشر شده است مسئول كميته انتظامي ستاد تسهيلات سفر گفته است: به منظور رفاه شهروندان نیرو های این کمیته با همکاری پلیس امنیت و اداره اماکن در روز ۱۳ فروردین از ورود افاغنه به پارک کوهستانی صفه جلوگیری می کنند.


احمدرضا شفيعي دلیل این کار را «حضور پررنگ افاغنه در روز طبیعت در سال‌های گذشته در این پارک کوهستانی و ایجاد ناامنی برای خانواده‌ها» عنوان کرد؛ در حالی که چون نوروز عید مهم افغان‌ها نیز به حساب می‌آید، حضور آن‌ها مانند ایرانیان در طبیعت در این روز عجیب نیست.


این اظهارات از سوی یکی از مقام‌های شهری در ایران که یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های مهاجر موقت را در خود جا داده‌است، در حالی عنوان می‌شود که پیش از این هم اظهاراتی مبنی بر اعمال نژادپرستانه از سوی مسئولان عنوان شده بود.


پیش از این موسس انجمن خيريه «حضرت ابوالفضل» استان اصفهان گفته بود "طبق قانون پيوند اعضاي هر ايراني به هموطن خود امكان‌پذير است و پيوند از يك ايراني به «افاغنه» انجام نمي‌شود."


به گفته دردشتی در صورتي پيوند عضو از يك ايراني به افغانی ممكن است كه هيچ ايراني به آن عضو احتياجي نداشته باشد.


این اولین بار نبود که اعلام می‌شد غیر ایرانیان نمی توانند از اعضای بدن ایرانیان استفاده کنند و روشن نیست چه نوع استدلالی این تصمیم را حمایت می کند. کمک به بیماران فارغ از نژاد و ملیت و مذهب یکی از اصول پذیرفته شده جهانی است و ایرانیان خود برای پیوند عضو به کشورهای دیگر سفر می کنند و در کشورهایی که در آن مهاجرند نیز محدودیت مشابهی ندارند.
 

مخالفان مسلح حکومت سوریه خواهان آتش بس شدند

Posted: 01 Apr 2012 03:47 AM PDT

جرس: مخالفان مسلح حکومت سوریه برای پایان بخشیدن به درگیری نظامی با ارتش این کشور اعلام آمادگی کردند.

به گزارش یورونیوز، اعلام آمادگی و تمایل به آتش بس از سوی مخالفان بشار اسد با شرط خروج تانک ها و تجیهزات سنگین نظامی ارتش از مناطق درگیری عنوان شده است.

پیشنهاد پایان مبارزه مسلحانه از سوی سخنگوی ارتش آزاد سوریه، گامی بزرگ در راستای پایان ناآرامی های داخلی این کشور پس از گذشت یکسال از خیزش عمومی شهروندان غیرنظامی است.

از سویی دیگر و در حرکتی جداگانه، اپوزیسیون قانونی حکومت سوریه با برپایی یک نشست خبری خواهان انجام اصلاحات بیشتر در روند برگزاری انتخابات پارلمانی پیش رو شد.