جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سخنگوی کاترین اشتون دور اول مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ را “سازنده” خواند

Posted: 14 Apr 2012 04:49 AM PDT

 جـــرس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی گروه ۱+۵، ظهر روز شنبه (۱۴ آوریل/ ۲۶ فروردین) نخستین دیدار خود با سعید جلیلی، رئیس هیأت‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را "سازنده" خواند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، کاترین اشتون گفت: "ملاقات من با دکتر جلیلی در عصر دیروز خیلی خوب بود. ما باید صبر کنیم و ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد."


یک منبع نزدیک به اشتون گفته است، شام دیشب در استانبول که دیدار اشتون و جلیلی در آن صورت گرفت خوب پیش رفت و این ملاقات که قرار بود کوتاه باشد به حدود ۳ ساعت گفت‌وگو انجامید.


همزمان بی بی سی نیز گزارش داده است که یکی از سخنگویان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفتگوی صبح شنبه را "سازنده" خوانده است.


بر اساس این گزارش، یکی از سخنگویان اشتون گفته است که کشورهای پنج بعلاوه یک پیشنهادات قبلی خود را که شامل درخواست برای شفافیت بیشتر از سوی ایران است، با هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی مطرح کرده است.


خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است که مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون گفت: مذاکرات دور نخست امروز گروه ۱+۵ با ایران سازنده بود.


مان همچنین در خصوص ادامه مذاکرات تصریح کرد: بعید می دانم ادامه نشست به فردا موکول شود.


دور دوم مذاکرات قرار است به صورت دوجانبه امروز شنبه ساعت سه به وقت استانبول، میان شش کشور برگزار شود.


بی بی سی در گزارشی دیگر آورده است که هیات مذاکره کننده ایرانی از علاقه تمام طرف های مذاکره به گفت و گوی دوجانبه خبر داده اما برنامه دیدار با هیات آمریکایی را رد یا تایید نکرده است.


گفتنی است، سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی، رئیس تیم هسته ایران را همراهی می کنند.


و از آن سوی نیز، نمایندگان گروه ۱+۵ متشکل از ما ژائوشو معاون سیاست خارجی چین، سرگئی ریابکوف معاون سیاست خارجی روسیه، وندی شرمن‌ معاون سایت خارجی آمریکا، ژاک اودیبر معاون سیاست خارجی فرانسه، جفری آدامز سفیر سابق انگلیس در تهران، هانس دیتر لوکاس معاون سیاست خارجی آلمان به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر یک میز با سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران در سالن لطفی کردار استانبول دیدار و گفت‌وگو دارند.



دفاع هاشمی رفسنجانی از روشنفکری دینی

Posted: 14 Apr 2012 04:39 AM PDT

 جـــرس: هاشمی رفسنجانی در گفتگویی پیرامون آزاد اندیشی دینی و روشنفکری اسلامی با بیان اینکه این دو مفهوم را یکی می داند، معتقد است "گرچه كم بودن قید و بندها، كار نوآوری را برای نواندیشان غیردینی آسان‌تر می‌كند اما اسلام به روشنفكر دینی نشاط و سرزندگی می‌بخشد و او را در عمق وجدان متعهد می‌سازد."


به گزارش شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، وی با نسبی در نظر گرفتن مفهوم "آزاداندیش دینی"، یادآوری می کند که مصادیق روشنفکر دینی در هر زمانی زیاد نیست.


هاشمی "آزاداندیشی دینی" و "روشنفكری اسلامی" را یکی عنوان کرده و در تعریف روشنفكری دینی می گوید: "دهها صفت برای روشنفكر ارائه شده كه مهمترین آنها اینهاست؛ «آگاهی از احوال و اوضاع زمانه»، «شناخت دردها و آسیب‌ها و امتیازات جامعه»، «شجاعت در شناخت و بیان درد و درمان جامعه»، «آزادمنشی در تفكر و اندیشه و نقادی نسبت به وضع موجود»، «رو به آینده داشتن و تنفر از عقب‌گرد و درجا زدن»، «عاشق نوآوری و پیشبرد جامعه» و «عاری از خرافه و تحجّر و مزین به عقلانیت در فكر و عقل». البته اینگونه توصیف‌ها از منظر حامیان روشنفكری است و در مقابل توصیف‌های مذمت گونه‌ای از سوی مخالفان آزاداندیشی برای روشنفكران وجود دارد. "


هاشمی رفسنجانی در "تفاوت روشنفكر دینی و روشنفكر مطلق" می گوید: "تفاوتشان در اینجاست كه اولی در محدوده دین مورد قبولش عمل می‌كند . فرض این است كه او به دین اعتقاد دارد و برخلاف معتقدات خویش به راهی نمی‌رود و دومی چون چنین سرمایه و راهنمایی مثل معارف آسمانی ندارد، آزادتر، ولی بدون سرمایه پیش می‌رود. گرچه كم بودن قید و بندها، كار نوآوری را برای نواندیشان غیردینی آسان‌تر می‌كند، اما اولاً كمتر جامعه‌ای هست كه نوعی قید و بند و تعصب‌های سنتی، قومی، ملی و اجتماعی نداشته باشد و ثانیاً راهنمایی‌های الهی، محقق را از لغزش‌هایی از نوع آنكه فرهنگ غرب به آن آلوده شده، حفاظت می‌كند و باتوجه به تجربه و اسناد معتبر اسلامی می‌توانیم بگوییم، اسلام به روشنفكر دینی نشاط و سرزندگی می‌بخشد و او را در عمق وجدان متعهد می‌سازد."


هاشمی تاکید می کند "توصیف‌های مذمت گونه‌ای ازسوی مخالفان آزاداندیشی برای روشنفكران وجود دارد و آزاد اندیش دینی در شناخت و بیان درد و درمان جامعه شجاعت دارد."

فرود اضطراری هواپیمای امارات در فرودگاه تهران و نجات جان مسافر آمریکایی

Posted: 14 Apr 2012 04:29 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع رسمی، پزشکان اورژانس تهران در یک عملیات امدادی سریع و انساندوستانه جان یک فرد آمریکایی که در هواپیما دچار عارضه قلبی شده بود را نجات دادند.


به گزارش ایرنا، حسن عباسی، مدیر کل روابط عمومی اورژانس تهران این خبر را روز شنبه اعلام کرد و افزود: یک فروند هواپیما متعلق به یکی از شرکتهای خارجی خطوط هوایی که روز گذشته عازم کشور امارات بود، به هنگام عبور از مرز هوایی کشورمان به علت وخیم شدن حال یک مسافر آمریکایی و نبود امکانات پزشکی در هواپیما مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه امام تهران شد.


عباسی ادامه داد: این فرد آمریکایی که ۵۲ سال سن دارد، دچار عارضه ناگهانی قلبی شده بود که بلافاصله پس از فرود هواپیما از سوی پزشکان اورژانس تهران مورد معاینه و اقدامات اولیه پزشکی قرار گرفت.


وی افزود: سرعت عمل و مهارت پزشکان ایرانی که بدون توجه به ملیت فرد بیمار اقدامات اولیه پزشکی را بر روی فرد آمریکایی انجام می دادند، موجب حیرت و تحسین مسافران و خدمه هواپیما قرار گرفت.


مدیر روابط عمومی اورژانس تهران افزود: چنانچه تیم پزشکی اورژانس تهران به موقع خود را به فرودگاه نمی رساند، بدون شک این فرد آمریکایی جان خود را از دست می داد.


عباسی اظهار داشت: بیمار مذکور پس از هماهنگی با مسئولان فرودگاه برای مداوا به یکی از بیمارستانهای مجهز تهران اعزام شد و هم اکنون در این بیمارستان تحت درمان قرار دارد.


هنوز از واکنش های دیپلماتیک و گزارش رسانه های بین المللی در این زمینه خبری منتشر نشده است.

 


پسر برهان الدین ربانی رئیس شورای صلح افغانستان شد

Posted: 14 Apr 2012 04:21 AM PDT

جـــرس: منابع بین المللی اعلام کرده اند که شورای عالی صلح افغانستان صلاح الدین ربانی سرپرست جمعیت اسلامی را به عنوان رئیس این شورا انتخاب کرده است.


به گزارش سرویس خبری بی بی سی، دفتر ریاست جمهوری روز شنبه، ۲۶ حمل/فروردین اعلام کرده اعضای این شورا آقای ربانی را به اتفاق آرا به این سمت برگزیده است.


صلاح الدین ربانی، پسر ارشد برهان الدین ربانی، رئیس پیشین شورای عالی صلح است که در ۲۹ سنبله/شهریور ۱۳۹۰ به وسیله یک مهاجم انتحاری در خانه اش ترور شد.


به دنبال ترور برهان الدین ربانی، پسر ارشدش به جای او سرپرستی حزب جمعیت اسلامی را به عهده گرفت و حالا در شورای عالی صلح هم جایگزین پدر شده است.


صلاح الدین ربانی پیش از ترور پدرش سفیر افغانستان در ترکیه بود.


شورای عالی صلح نهاد اصلی مجری برنامه دولت حامد کرزی در زمینه مذاکره با گروههای شورشی و از جمله گروه طالبان است.


اما برخی ناظران گفته اند که این شورا اختیار چندانی در این مورد ندارد و تنها به عنوان یک نهاد نمادین تشکیل شده است.


آقای کرزی تلاش کرده که گروههای جهادی به ویژه اعضای اتحاد شمال سابق هم در آن عضویت داشته باشند.
جمعیت اسلامی از گروههای اصلی تشکیل دهنده این ائتلاف بوده است.


براساس اعلامیه دفتر ریاست جمهوری، آقای کرزی انتخاب آقای ربانی به ریاست شورای عالی صلح را در راستای تامین وحدت ملی و جلوگیری از مداخلات خارجی کار مناسبی دانسته است.


صلاح الدین ربانی در حالی رئیس شورای صلح افغانستان می شود که قرار است به زودی هیاتی از حزب اسلامی به رهبری حکمتیار برای مذاکره با دولت افغانستان وارد کابل شود.


در این اعلامیه آمده که در جلسه اعضای شورای عالی صلح که به همین منظور برگزار شده بود، حامد کرزی و صبغت الله مجددی هم حضور داشته اند.


پیش از این گزارش شده بود که مجددی به دلیل عدم انتخابش از سوی کرزی به ریاست این شورا، از همه سمت های دولتی خود استعفا کرده است.


مجددی ریاست کمیسیون تحکیم صلح و عضویت مجلس سنا را داشت و برخی گزارشها حاکی از آن بود که او می خواسته ریاست شورای عالی صلح هم به او واگذار شود.


کمک ۱۲ میلیون دلاری اوباما برای اپوزیسیون سوریه

Posted: 14 Apr 2012 02:32 AM PDT

جـــرس: در پی تداوم کشتار معترضان در سوریه علی رغم اعلام آتش بس، منابع بین المللی به نقل از چند مقام آمریکایی از «کمک ۱۲ میلیون دلاری» رئیس جمهور ایالات متحده به اپوزیسیون سوریه خبر داد، روزنامه گاردین می‌گوید که نیروهای بشار اسد بار دیگر شهر حمص را بمباران کرده‌اند.


همزمان گزارش رسید که یک کشتی حامل اسلحه از ایران به مقصد سوریه متوقف شد.


به گزارش رادیو فردا، آسوشیتدپرس روز شنبه، ۲۶ فروردین، از قول چند مقام در دولت آمریکا که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌گوید که باراک اوباما هفته گذشته با امضای خود پای این بسته ۱۲ میلیون دلاری به آن رسمیت بخشیده است. هدف از این کمک "تسریع سقوط بشار اسد" اعلام شده است.


این مقامات آمریکایی، به گفته خودشان، به دلیل "خطری که مخالفان بشار اسد در یک سال گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند" به شکل این کمک‌ها دقیقا اشاره نکرده‌اند.


با این حال ماه گذشته که رئیس جمهور آمریکا و چند مقام دیگر در دولت او گزینه کمک به اپوزیسیون سوریه را مطرح کردند، حرف از کمک‌های "مخابراتی، پزشکی و دیگر کمک‌های غیرمرگبار" بود.


در همین حال روزنامه بریتانیایی گاردین روز شنبه از قول منابع حقوق بشری از بمباران دوباره شهر حمص در جمعه شب و نخستین ساعات روز شنبه خبر داده است. این در حالی است که از روز پنج‌شنبه در سوریه آتش‌بس اعلام شده است.


شورای عمومی انقلاب سوریه نیز در بیانیه‌ای از کشته شدن دست‌کم ۱۱ نفر به دست نیروهای دولتی در جریان سرکوب تظاهرات اعتراض‌آمیز در سراسر کشور در روز جمعه خبر داد.


خبر افزایش کمک ایالات متحده به اپوزیسیون سوریه و مخالفان حکومت آقای اسد یک روز پس از آن منتشر شده است که روسیه، متحد دیرین سوریه، با اعتراض به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تصویب آن را دست‌کم یک روز به تعویق انداخت.


این در حالی است که روسیه و چین، دیگر حامی قدرتمند سوریه، پیش از این نیز از تصویب دو قطعنامه علیه رژیم بشار اسد و خشونت‌های او در برابر مخالفان حکومت با تکیه بر حق وتوی خود در شورای امنیت جلوگیری کرده‌اند.


نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه ضمن اعلام مخالفت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفت که کشورش تمام تلاش خود را برای حمایت از نظام بشار اسد در مقابل «عزم غرب برای تغییر آن به روش لیبی» به کار می‌بندد.


نگرانی روسیه و چین از آن است که کمک‌های آمریکا به اپوزیسیون سوریه در نهایت به دخالت نظامی در این کشور به شکلی که در لیبی به سقوط معمر قذافی انجامید بینجامد.


بر اساس این گزارش، بعید نیست که خبر روز شنبه آسوشیتدپرس بار دیگر به نگرانی و ناخشنودی روسیه و چین دامن بزند.


به گزارش آسوشیتدپرس، کمک‌های تازه اوباما به اپوزیسیون سوریه احتمالا شامل پوشاک، جلیقه‌های ضدگلوله، تجهیزات مخابراتی، دوربین‌های دید در شب، و دیگر مواردی خواهد بود که "واشینگتن سال گذشته در اختیار شورشیان لیبی گذاشت."


با این همه منابع دولتی این خبرگزاری تاکید کرده‌اند که "بخش اعظم" این کمک‌ها "پزشکی و مخابراتی" خواهد بود.


کشتی حامل اسلحه از ایران به مقصد سوریه متوقف شد
در مدیترانه تلاش یک کشتی حامل اسلحه برای دور زدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه رژیم بشار اسد ناکام ماند. به گزارش «اشپیگل» کشتی متوقف شده آلمانی و محموله‌ی آن جنگ‌افزار و مهمات از ایران بوده است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، طبق اطلاعاتی که در اختیار مجله‌ی آلمانی «اشپیگل» قرار گرفته، یک کشتی باری آلمانی حامل جنگ‌افزار از ایران، در فاصله‌ی کوتاهی از بندر طرطوس سوریه متوقف شده است.


این کشتی که «آتلانتیک کروزر» نام دارد و به شرکت کشتیرانی آلمانی «بوک‌اشتیگل» متعلق است، چند روز پیش در بندری در جیبوتی محموله‌ی یک کشتی باری ایرانی را که سلاح‌های سنگین نظامی و مهمات بوده برعهده گرفته است. این کشتی رهسپار بندر طرطوس سوریه بوده تا جنگ‌افزار و مهمات را به رژیم اسد برساند که نیازمند سازوبرگ نظامی تازه است.


ماجرا چگونه لو رفت؟
به گزارش «اشپیگل آنلاین» (۱۴ آوریل/۲۶ فروردین)، یکی از مقامات دستگاه دولتی سوریه که از بشار اسد رویگردان شده، ماجرای این کشتی را فاش کرده و به شرکت آلمانی هشدار داده است. بعد از ظهر جمعه (۱۳ آوریل/۲۵ فروردین) کشتی «آتلانتیک کروزر» ناگهان مقصد خود را تغییر داده و قرار شده رهسپار بندر اسکندرون در ترکیه شود.


این کشتی سپس در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی بندر طرطوس متوقف شده و یک ساعت در مسیری دایره وار می‌چرخیده است. «تورستن لودکه» از شرکت کرایه‌ی کشتی «بولک چارتینگ» که مسئولیت برای محموله‌ی «آتلانتیک کروز» را بر عهده دارد گفت: "ما پس از اینکه اطلاعاتی به دست آوردیم که محموله‌ی کشتی جنگ‌افزار است آن را متوقف کردیم."


وی خاطر نشان ساخت که این کشتی آلمانی برای حمل این محموله به شرکت اوکراینی «وایت وال شیپینگ» در اودسا کرایه داده شده بود. لودکه افزود "آن‌ها به ما گفتند محموله‌ی این کشتی پمپ و وسایل مشابه آن است و ما اگر اطلاع داشتیم هرگز اجازه‌ی بارگیری اسلحه را نمی‌دادیم."


وی همچنین تاکید کرد که این کشتی ۶۲۰۰ تنی در همانجایی که هست باقی خواهد ماند. به گفته‌ی لودکه، شرکت اوکراینی اصرار کرده بود که کشتی «آتلانتیک کروز» حتما در بندر طرطوس پهلو بگیرد و گفته بود که محموله‌ی آن اسلحه نیست.


"مسیری معروف برای سلاح‌های ایران"
بر اساس این گزارش، خدمه‌ی کشتی نامبرده می‌خواسته‌اند در بندر لیماسول قبرس سوختگیری کنند و در آنجا گفته‌اند که محموله‌ی آن‌ها "اسلحه و مهمات" است. به همین دلیل مقامات قبرسی از دادن سوخت به کشتی خودداری کرده‌اند.


محافل امنیتی گفته‌اند که مسیر جیبوتی به بندر طرطوس سوریه برای ارسال سلاح‌های ایران به رژیم سوریه معروف است.


در ماه ژانویه نیز یک کشتی روسی حامل مهمات در قبرس به‌طور موقت توقیف شد. ولی این کشتی پس از آن‌که ناخدای آن اعلام کرد مقصد اولیه‌ی خود را تغییر داده و در بندر دیگری پهلو خواهد گرفت، توانست با محموله‌ی خود رهسپار سوریه شود.


اتحادیه‌ی اروپا به دلیل "سرکوب خونین و بی‌رحمانه‌ی" جنبش اعتراضی توسط رژیم بشار اسد، تحریم‌های گوناگونی را علیه رژیم سوریه وضع کرده که یکی از آن‌ها تحریم تسلیحاتی است. سازمان ملل هنوز تحریمی علیه سوریه وضع نکرده است.


اسیر سیاهی شب نمی شویم؛ برای دیدن دوباره خورشید هنوز ایستاده ایم

Posted: 14 Apr 2012 02:22 AM PDT

یاداشت ریحانه طباطبایی به اسماعیل صحابه
 جـــرس: ریحانه طباطبایی، روزنامه نگار محکوم به زندان، طی یادداشتی خطاب به اسماعیل صحابه تبریزی، عضو جوان جبهه مشارکت که هم اکنون در بند ۳۵۰ اوین مدت زمان حبس خود را می گذارند، می نویسد: "می بینی راست می گویند که همه چی عادی می شود حتی سخت ترین روزها، فقط زمان نیاز داری تا به هر غمی عادت کنی، گویا ما هم داریم به همه چی عادت می کنیم، نبودن شماها، به سیاه بودن روزهایمان، به نبودن نخست وزیر امام، به دربند بودن شیخ و …"

ریحانه در پست وبلاگی اخیر خود به این زندانی سیاسی همزمان تاکید می کند: "اما نه برادر عادت نمی کنیم، تا زمانیکه می نویسم و تا زمانیکه از دلتتگی هایمان می گوییم عادت نمی کنیم، تا زمانیکه این دلتتگی ها آزارمان می دهد عادت نمی کنیم، اصلا همین نامه نوشتن ها نشان دهنده این هست که اسیر سیاهی شب نمی شویم که برای دیدن دوباره خورشید که برای رسیدن به صبح هنوز هستیم، که هنوز ایستاده ایم…"


گفتنی است اسماعیل صحابه تبریزی، عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت، مهر ماه سال ۸۸ در جران مراسم دعای کمیل خانواده های زندانیان سیاسی بازداشت و پس از دو ماه انفرادی آزاد شد، اما مرداد ماه ۸۹ در دادگاهی که به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، به اتهام همین "جرم" (دعای کمیل) به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.


ریحانه طباطبایی، روزنامه نگار منتقد نیز، به اتهام فعالیت برای دستیابی به انتخابات آزاد و انتشار اخبار جنبش سبز، چندی پیش از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.


متن یادداشت ریحانه طباطبایی به اسماعیل صحابه که در پست اخیر وبلاگش آمده، به شرح زیر است:


سلام اسماعیل جان!
مدتها است که می خواهم برایت بنویسم، خصوصا از آن زمانی که با مامان یک روز مانده به عید رفته بودیم تجریش و یک هو گفتم مامان امسال عید هم اسماعیل نیست و مامان یکهو بغض کرد و گفت این پسر چقدر دوست داشتنیه، چقدر مظلومه و ….دلم می خواست تمامی این ها را آن زمان بنویسم و از دومین عیدی بگویم که نیستی اما نشد تنبلی و خیلی ملاحظه کاری ها مانع شد اما امروز که روز قشنگیه؛ که روز عزیزی هست برایت به دور از همه ملاحظه کاری ها می نویسم.
اصلا چه می خواهم بنویسم؟ نمی دانم! از چه می خواهم بنویسم؟ بازهم نمی دانم! می گویند این نامه نگاری ها بی اثر شده است، که مانند قبل خوانده نمی شود که چی می نویسیم و از هم می گوییم و یکدیگر را تقدیس می کنیم و …..اما من دوست دارم که بنویسم، حس آرامش عجیبی دارد این نوشتن ها، یاد آن روزهای نخست می افتم، یاد آن ماه های نخست، سال ۸۸، یادته آن موقع ها را که همسران و دوستان و خانواده های زندانیان سیاسی نامه می نوشتند؟ نامه هایی که تمامی آن روزهای تلخ و سیاه را سبز می کرد، که رنگ می داد به روزهای خاکستری مان، که عشق می داد به روزهایی که خانه ها خالی میشد از گرمای وجود صاحبانشان، نمی دانم چه بر سر آن نامه ها آمده است؟ چرا کمتر می نویسیم؟ یعنی انقدر عادت کرده ایم به همه چی؟ زندان و مرگ و شلاق و این دوری ها انقدر عادی و روزمره شده که دیگر از دلتنگی هایمان نمی نویسیم؟
می بینی اسماعیل راست می گویند که همه چی عادی میشود حتی سخت ترین روزها، فقط زمان نیاز داری تا به هر غمی عادت کنی، گویا ما هم داریم به همه چی عادت می کنیم، نبودن شماها، به سیاه بودن روزهایمان، به نبودن نخست وزیر امام، به دربند بودن شیخ و ……اما نه برادر عادت نمی کنیم، تا زمانیکه می نویسم و تا زمانیکه از دلتگی هایمان می گوییم عادت نمی کنیم، تا زمانیکه این دلتگی ها آزارمان می دهد عادت نمی کنیم، اصلا همین نامه نوشتن ها نشان دهنده این هست که اسیر سیاهی شب نمی شویم که برای دیدن دوباره خورشید که برای رسیدن به صبح هنوز هستیم، که هنوز ایستاده ایم…
بگذار از دلتتگی ها بگویم؛ از اینکه دلم برای خندیدن هایت تنگ شده، برای آن چشمانی که از شیطنت برق می زند و برای تمام شیطنت هات، برای شر به پا کردن هات، برای تمام شام هایی که بهت بدهکارم و هربار یادآوریشان می کردی و من از زیرشان در میرفتم و قول دادم بعد از اینکه برگشتی شام را بدهم، برای آخرین باری که نشد ببینمت، نگذاشتند که بیایم…اصلا جای تو آنجا نیست؟ تو آنجا چه می کنی؟ برای چه تو باید آنجا باشی و ما انقدر دلتتگ؟ از همه ما دلتتگ تر آن قلب مهربانی هست که این روزها از دوریت دلگیره و پر از بغض اما چقدر قشنگ تاب می آورد این روزهای سخت را و چه صبوری می کند این بانوی کوچک حتی در روز میلادش که میبایست تو در کنارش می بودی. سهم تو از بهترین روزهای زندگیت و از جوانیت شده زندان، زندانی که از یک پسر جوون یک مرد ساخته که به یک باره قد کشیده و سرو شده، اما زمان برای مرد شدن زیاد بود، تو باید جوونی می کردی و عاشقی. باید خانه ات را می ساختی و در کنار بانویت زندگی می کردی. اما مطمئنا همیشه این شکل نخواهد بود، یک روز خانه ات را خواهی ساخت آن روز که خانه مان دوباره خانه شده است. یک روز من و تو و ما دوباره شاد خواهیم شد، حتما یک روز که خیلی دیر نیست در آن ساختمان لعنتی بر بالای آن تپه ها باز خواهد شد و یک روز تمام قفل ها شکسته خواهد شد و یک روز دوباره روزهای ما رنگی میشه به هفت رنگ رنگین کمان…
نزدیک به سه سال شد برادر از آن شب کذایی که صبح نداشت و از فردایش زندگی ما ورق خود، انگار که دستی آمد و یکهو شب و روز را قاطی کرد و ما را که داشتیم زندگی می کردیم و اوج کار سیاسی مان شرکت در انتخابات بود و نهایتا حضور در جبهه مشارکت و روزنامه را پرت کرد توی خلاء؟ پرت کرد توی سیاهی، پرت کرد توی شب…اما می دانی اسماعیل جان ما اسیر این شب و سیاهی اش نشدیم، ما سبزی را در اعماق وجودمان کاشته بودیم و به نور باور داشتیم و برای همین نیز اسیر اهرمن نشدیم و به سیاهی نه گفتیم و برای همین نیز از آن روز شرکت در دعای کمیل و صدا کردن خدا شد اتهام و جرم و حکمش ۵ سال، از آن روز روزنامه نگاری جرم شد و شرکت در انتخابات اتهامی در رده امنیت ملی و به هرحال انگار کشور جدید و قوانین جدید و روزگار جدیدی خلق شد که هیچ تناسبی نداشت با آن چه ما شنیده بودیم و می خواستیم و می خواستند…
به هر حال اسماعیل راهی را انتخاب کردیم که متفاوت بود، زیستی متفاوت همان گونه که رفیقی گفت نمی توانستیم در مقابل آن همه اتفاق و فاجعه بی تفاوت باشیم و چشم ببندیم و زندگی راحتی را در پیش گیریم که این گونه بزرگ نشده بودیم برای همین نه از روی هوس ونه برای خوش گذرانی، که آگاهانه و شجاعانه این راه را انتخاب کردیم برای فردا، برای فردایی که در آن دوست داشتن جرم نباشد و سبز بودن گناه….
برادر برای فردا زندگی می کنیم، برای فردایی که مال ماست، مال تو و مهدیه، مال زینب دختر مهدی، مال مهسا و مسعود، بهاره و امین، مهدیه و وحید،عاطفه و حسن و مریم و عماد وضیاء و مجید و ……انقدر هست که باید تمام نامه را اسم بیاورم، برادر فردا مال ماست، برای فردا می جنگیم و مبارزه می کنیم تا شاید فردای این سرزمین کسی به جرم شرکت در انتخابات راهی زندان نشود…
برادر، فردا را دوست دارم فردا را برای خودمان می دانم برای دوستانمان، برای همه ی آنها که صبور ایستاده اند تا آن روز، فردا مال مادران وپدران سرزمین ما است، فردا برای برادران او خواهران ستوارم است ، فردا برای مادر سهراب است تا سیاه از تن به در آورد، فردا برای همه آنها و برای مایی هست که این سال ها را عاشقانه زندگی کردیم ….
خواهرت ریحانه


عبدالله نوری: آشتی ملی با شعار محقق نمی‌شود؛ الزامات و بستری می‌خواهد که اکنون فراهم نیست

Posted: 14 Apr 2012 02:07 AM PDT

 جـــرس: عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات معتقد است "وقتی یک برنامه‌ی سیاسی روشن پشتوانه مطالبات به حق نباشد نتیجه‌ای جز ایجاد یأس و ملال ندارد" و "یأس" و "بی‌برنامگی" موجود میان نیرو‌های تحول خواه و اصلاح طلب، یکی از مشکلات اساسی آن‌هاست.


این فعال اصلاح طلب با انتقاد از حضور محمد خاتمی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی – علیرغم تاکید بر عدم شرکت- گفت "آنچه برای توجیه رأی دادن ایشان بیان شده چنانچه درست باشد در ارتباط با تمامی افراد صادق است و این توجیهات در روز رأی گیری به یکباره ظاهر نشده است و از قبل هم می¬شد با همین توجیهات به گونه ی دیگری رفتار نمود."


بنا به گزارش های رسیده به جرس، جمعی از فعالان و چهره های سیاسی و دانشگاهی اصفهان با عبدالله نوری دیدار و گفتگو کردند، که این فعال اصلاح طلب طی سخنانی با بیان اینکه "کسانی که مورد اعتماد مردم بوده و در پی راه حل هستند باید گفتار و بیان شان با عمل و کردارشان یکسان باشد"، اظهار عقیده کرد: "طیف وسیعی از نیروهای معترض و منتقد، برنامه خود را اصلاح و رفرم نظام سیاسی از درون و بدون دخالت خارجی می¬دانند."


بر اساس این گزارش، عبدالله نوری در این دیدار ضمن "بغرنج و پیچیده" توصیف کردن وضعیت کشور راه مطلوب برون رفت از این وضعیت را "گفتگو" و "احیای اعتماد" میان نیروهای سیاسی داخل کشور و "پرهیز از افراطی گری و زیاده گویی و رعایت اخلاق و منش سیاسی" دانست.


عبدالله نوری همچنین در تحلیل وضعیت نیروهای اصلاح طلب و تحول خواه، "یأس» و "بی‌برنامگی" موجود میان این نیرو‌ها را یکی از مشکلات اساسی آن‌ها دانست. به اعتقاد وی مشکل این نیرو‌ها که عمدتا ذیل عناوین مختلفی مانند جنبش سبز یا اصلاح طلب فعالیت می‌کنند این است که "به دلیل افراطی گری که در هر دو سوی ماجرا پدید آمده است، نمی‌دانند در چنین جوی چه چیزی بخواهند که هم باعث ریزش طرفداران نشود و هم حاکمیت را به بی اعتمادی بیشتر دچار نکند؟"


نوری ضمن تاکید بر لزوم وجود یک "برنامه‌ی سیاسی" مشخص، در توضیح این مطلب گفت: "حرف‌های کلی و مبهم مشکلی را حل نمی‌کند، ما باید دقیق و صریح حرف بزنیم، صرف تکرار حرفهایی مثل اینکه دموکراسی خوب است یا آزادی بیان خوب است یا زندانیان سیاسی باید آزاد شوند مشکلی را حل نمی‌کند. وقتی که یک برنامه و اراده‌ی سیاسی روشن پشتوانه‌ی این مطالبات به حق نباشد تکرار این‌ها نتیجه‌ای جز ایجاد یأس و ملال در افکار عمومی ندارد."


عبدالله نوری همچنین در پاسخ به جوانان حاضر در جلسه که خواهان "فعال" شدن و حضور "پر رنگ‌" در فضای سیاسی کشور و طرح دیدگاه ها و نظرات وی با افکار عمومی بودند، گفت: "شما بیش و پیش از اینکه به اشخاص بیاندیشید باید به راه حل فکر کنید. مسئله این نیست که چه کسی مطرح باشد بلکه مسئله اصلی این است که باید در راستای منافع کشور به یک تصمیم روشن سیاسی رسید و بر اساس آن تصمیم و متناسب با آن، برنامه هم داشت."


نوری تاکیدش بر لزوم "تصمیم گیری" را اینگونه توضیح داد: "زمانی پیش می‌آید که از دو یا چند خواسته ی به حق که به طور همزمان مطرح می‌شوند امکان تحقق هر دو یا همه در یک زمان عملی نیست و باید یکی را انتخاب کرد و دیگری را فدا نمود. مشکل وقتی مضاعف می‌شود و تضاد، تنش و بی اعتمادی زمانی بیشتر می گردد که یک جریان سیاسی بخواهد تصمیم بگیرد اما حاضر نباشد شرایطی را که به اتخاذ تصمیم منجر می شود عملی سازد. ضمن اینکه فرصت اتخاذ برخی تصمیم‌ها هم ممکن است به دلیل تأخیر بیش ازحد از دست برود."


عبدالله نوری ضمن انتقاد از "مطلق گرایی"، "ناب خواهی" و "آرمان گرایی" حاکم بر نیروهای سیاسی در ایران گفت: "این صفات نه تنها مانع تحلیل درست اوضاع می‌شود بلکه نیروهای سیاسی را از هر نوع تصمیم گیری و برنامه ریزی واقع بینانه عاجز می‌کند."


به اعتقاد نوری در سیاست خیلی وقت‌ها باید میان "مطلوب" و "ممکن" تفکیک قائل شد. وی بر این اساس نتیجه گرفت که "در بسیاری مواقع برای یک سیاستمدار واقع بین و عملگرا مطلوب آن چیزی است که ممکن است و چه بسا این امر ممكن بد باشد ولی در قیاس با امر بدتر اجتناب ناپذیر است زیرا به تعبیر اهل فن، سیاست در بسیاری موارد گزینش میان بد و بدتر و یا "خیر شرین" است. باید بدانیم که قدرتمند ترین سیاستمداران جهان هم همیشه به مطلوب خود نمی رسند و به همین جهت تلاش می کنند بهترین گزینه ممکن را انتخاب نمایند."


نوری همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد امکان آشتی ملی و در نتیجه مصالحه و سازش بین حاکمیت و نیروهای منتقد و معترض گفت: "به نظر من گزینه‌ی مصالحه و آشتی ملی با رعایت شرایط خاص خود می تواند گزینه‌ی مطلوبی باشد اما در شرایط فعلی متاسفانه من امکان و فرصتی برای آن نمی‌بینم. آشتی ملی تنها با شعار محقق نمی‌شود و الزامات، شرایط و بستری می‌خواهد که اکنون فراهم نیست."


وی در توضیح موانع مصالحه و آشتی ملی گفت: "مانع اول این است که حاکمیت در شرایط کنونی به پشتوانه ی امکانات فراوانی که در اختیار دارد نیازی به مصالحه احساس نمی‌کند، به نظر می رسد تحلیل حکومت این است که در داخل کشور به لحاظ سیاسی مشکل خاصی ندارد و توانسته ‌است با اختیارات و امکانات گوناگونی که از آن برخوردار است جامعه و نیروهای سیاسی را کنترل کند. چنانچه حکومت نگرانی داشته باشد بیشتر در ارتباط با مشکلات و بحران های اقتصادی و تهدیدهای خارجی است. حاکمیت احساس می‌کند منتقدان و معترضان به دلیل فقدان برنامه و اراده‌ی روشن و ضعف در تصمیم گیری و عدم انسجام، نمی‌توانند مجری اقدام و کنش مؤثری باشند و بدیهی است در این وضعیت پبش آمده در جبهه ی مخالفان، که جریان حاکم نیز در شکل گیری این شرایط بی نقش نبوده و خشنود به نظر می آید، نیازی به مصالحه و حتی گفتگو با مخالفان و معترضان نمی‌بیند."

 

نوری اما دومین مانع را چنین بیان داشت: "مانع مهم دیگر عدم اعتماد میان نیروهاست، نه معترضین و منتقدین به حاکمیت اعتماد دارند و نه حاکمیت به آن‌ها و هر دو هم خود را در این عدم اعتماد محق می‌دانند. مهم‌تر اینکه حاکمیت احساس می‌کند طرف مقابلش به چیزی کمتر از نابودی و خلع ید کامل او از قدرت رضایت نمی‌دهد و حتی هدف نهایی اش از ورود به قدرت یا شرکت در انتخابات هم همین است. طبیعتا تا وقتی چنین احساسی وجود داشته باشد مجالی برای فعالیت به نیروهای منتقد و معترض نخواهد داد و روشن است که حاکمیت با نیرویی که فکر می‌کند خواهان نابودی کامل اوست دست به مصالحه نخواهد زد، ضمن اینکه طرف مقابل حاکمیت نیز هیچگاه مصالحه را به طور واقعی در دستور کار خود قرار نداده است چرا که چنین دستور کاری مخالفانی هم دارد. آنها اینگونه می اندیشند که در هر گونه تعامل و مذاکره ای با حکومت برسر اختلافات، برنده به صورت یکطرفه حکومت خواهد بود و حکومت تنها منافع خود را پی می گیرد و هیچ گونه بها و ارزشی به نظرات طرف مقابل نخواهد داد زیرا این حکومت است که راه حل مصالحه و آشتی ملی را نمی خواهد چرا که تا کنون از راه های متعدد می توانست به آن دست یابد."


عبدالله نوری در ادامه با اشاره به نقش پایگاه اجتماعی در تقویت جایگاه و موضع نیروهای خواهان اصلاحات افزود: "کسانی که مورد اعتماد مردم بوده و در پی راه حل هستند باید گفتار و بیان شان با عمل و کردارشان یکسان باشد و بر اساس آشنایی از توان و استقامت خود و آمادگی برای پرداخت هزینه، گفتار و عمل خود را تنظیم کنند. بگونه ای سخن بگویند که بتوان روی مواضع آنها حساب کرد چرا که اگر بین حرف و عمل فاصله باشد نه تنها نمی‌توان با رقبای خود وارد یک گفتگو بر مبنای تفاهم و اعتماد متقابل شد بلکه پایگاه اجتماعی خود را هم از دست می‌دهند و بدون یک پایگاه اجتماعی مشخص، البته توانی هم برای مذاکره و چانه زنی نخواهد بود."


عبدالله نوری در پاسخ به سئوال های حاضران در مورد رأی دادن محمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم و بحث لزوم اعتماد میان رهبران اصلاحات و بدنه‌ی آن و خدشه دار شدن اعتماد حامیان و طرفداران اصلاحات نسبت به سران اصلاح طلب، نخست یادآور شد كه: "برداشت من هم در مذاکره با آقای خاتمی این بود که ایشان بدون محقق شدن شرایطی که اعلام کرده بود در انتخابات شرکت نخواهد کرد. به هر حال اگر ایشان از ابتدا بنای شرکت شخصی می‌داشت بهتر بود از قبل در بیانات خود شرایط شخصی خویش را از بحث جمعی جدا می‌کرد تا سوء تفاهمی به وجود نیاید و یا اصولا آن شرایط را بیان نمی کرد."


وی همچنین در مورد توجیهات مطرح شده در خصوص رای دادن خاتمی چنین اظهار نظر کرد: "آنچه برای توجیه رأی دادن ایشان بیان شده چنانچه درست باشد در ارتباط با تمامی افراد صادق است و این توجیهات در روز رأی گیری به یکباره ظاهر نشده است و از قبل هم می¬شد با همین توجیهات به گونه ی دیگری رفتار نمود."


عبدالله نوری اما در ادامه به انتقاد از نحوه‌ی مواجهه‌ی برخی نیرو‌های معترض با این اقدام محمد خاتمی پرداخت و تاکید کرد: "در نقد باید جنبه انصاف رعایت شود و نباید از مرز اعتدال و احترام خارج شد، از این رو خدمات افراد نباید نادیده گرفته شود و خط بطلان بر تمامی زحمات و تلاش های افراد کشیده شود."


نوری همچنین افزود: "آقای خاتمی از چهره های شاخص اصلاحات در داخل و خارج و نیز وزنه ای گرانقدر برای معترضان است که با آسیب رسیدن به شخصیت ایشان نیروهای اصلاح طلب زیان خواهند کرد و در آن سوی ماجرا مخالفان فراوانی دارد که از آسیب دیدن ایشان سود خواهند برد."


وزیر کشور دولت اصلاحات که خود به جهت پیگیری اهداف اصلاح طلبانه در مجلس استیضاح و پس از آن نیز در مقام مدیر مسئول روزنامه ی خرداد در دادگاه محاکمه شد و سال هایی را در زندان سپری کرد در پاسخ به پرسشی در مورد بحث اصلاحات و نقش آقایان موسوی، کروبی و خاتمی گفت: "به هر حال طیف وسیعی از نیروهای معترض و منتقد نسبت به وضعیت موجود، به دلایل متعدد برنامه ی خود را اصلاح و رفرم نظام سیاسی از درون و بدون دخالت اراده خارجی و بیگانه و بر اساس قانون اساسی موجود می¬دانند. حتی اصلاح قانون اساسی را هم بر اساس ساز و کار حقوقی-قانونی و واقعی و عملی خواستارند. به اعتقاد من آقایان موسوی، کروبی و خاتمی خود را در این چهارچوب تعریف کرده و می¬کنند. از این رو دلیلی وجود ندارد که ما برای خود خط کشی برداریم و میان آنها مرز بندی و جدا سازی ایجاد کنیم. طبیعی است نظرات مختلف باعث میشود در جایی برخی یک گام جلوتر و برخی دیگر عقب تر حرکت کنند و در جای دیگر بر عکس و لکن بر اساس آنچه از گفتار و نوشتار این بزرگواران استنباط میشود همگی اهداف مشترکی دارند ولی برای رسیدن به آن مسیرهای مختلف را می پیمایند که چهارچوب کلی این اهداف مشترک می تواند اینگونه بیان شود، نخست، اجرای بدون تنازل قانون اساسی و رعایت تمامی حقوق ملت، مصرح در قانون اساسی. دوم، پیگیری اصلاحات در مسایل داخلی در بخش فرهنگ، اقتصاد، سیاست و قضا و نقد بدون اغماض و در عین حال به دور از هر گونه افراط و یا تفریط که هر کدام می تواند آسیب جدی به کشور وارد نماید. سوم، انتقاد به خط مشی ها و روش های حکومت در عرصه جهانی و در عین حال تأکید بر مخالفت با هر گونه تهدید علیه امنیت ملی، مهم نیست این تهدید با چه ادعایی صورت گیرد و چهارم، موضعگیری روشن در مورد مداخله و خطر حمله خارجی و مرز بندی داشتن با کسانی که برای ایجاد تغییر در ایران گوشه چشمی به کمک از خارج دارند."


عبدالله نوری در پایان سخنان خود افزود: "البته این به معنای نبود سئوال و ابهام در مورد چگونگی تحقق این اهداف نیست. این گونه مباحث از مصادیق سخن اولیه این جلسه است که چهره های موثر اصلاحات و جنبش سبز باید در جهت شفاف سازی اهداف و برنامه های خود برای حامیان خویش، طبقات مختلف مردم، حاکمیت و حتی مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند."

 



شیرین عبادی : کمک به آزادی دانشجویان در بند، ضرورت دارد

Posted: 14 Apr 2012 02:07 AM PDT

جـــرس: شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رییس «کانون مدافعان حقوق بشر» که هم اکنون برای انجام چند سخنرانی در دانشگاه های آمریکا در این کشور به سر می برد، با اشاره به دانشجویان زندانی در ایران گفت: "سکوت، بیش از این جایز نیست. جای دانشجو در زندان نیست. جوانان ما در بند هستند، صدای آنان را کسی نمی شنود."  

به گزارش تارنمای «کانون مدافعان حقوق بشر»، شیرین عبادی از ۱۱ آوریل بر اساس روال هر سال، دور اول تور سخنرانی های سالانه خود را در دانشگاه های آمریکا از جمله دانشگاه ایالتی شیکاگو، دانشگاه MIT و دانشگاه دوک آغاز کرد و به سخنرانی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد پرداخت.

 

وی در گفت و گو با سایت کانون مدافعان حقوق بشر در پاسخ به این پرسش که متن و حواشی سخنرانی هایش را به چه موضوعی اختصاص خواهد داد، گفت: "دانشجویان و جوانان امریکایی باید بدانند که حساب مردم ایران به خصوص جوانان از حساب حاکمان جدا است."

 

عبادی با بیان اینکه نظام سیاسی حاکم بر ایران در صورت حمله نظامی به ایران، به بهانه حفظ امنیت ملی، آزادی خواهان را بیشتر سرکوب می کند، حمله نظامی را به صلاح ندانست؛ چرا که به اعتقاد او این اقدام باعث تقویت رژیم می شود.

 

او به عنوان اولین زن مسلمان برنده جایزه صلح نوبل، همه ساله دو تور سخنرانی در اوایل بهار و اواسط پاییز در دانشگاه های امریکا دارد.

 

عبادی با آغاز تور سخنرانی های خود در دانشگاه ها، موضوع  اصلی سخنان اش را به حمایت از دانشجویان ایرانی اختصاص داد.

 

او گفت که دانشجوی زندانی، درد مشترک جامعه ایران و به خصوص جامعه فرهنگی است.

 

عبادی در ادامه گفت که در این ارتباط او و سایر فعالان حقوق بشر، بارها توجه مقامات سازمان ملل را به وضعیت دانشجویان زندانی جلب کرده اند.

 

عبادی افزود: "بر اساس آخرین آمارهایی که از سوی نهادهای دانشجویی در ایران اعلام شده است، در حال حاضر تعدادی از دانشجویان به علت یک انتقاد ساده یا درخواست دموکراسی و حقوق بشر در زندان هستند که برای برخی از آنان محکومیت های سنگینی تعیین شده است."

 

او در ادامه به وضعیت بهاره هدایت اشاره کرد و گفت: "دختر جوان و نوعروسی که فقط به دلیل فعالیت های برابری خواهانه در دانشگاه و در حالی که محروم از یک دادرسی عادلانه بود به ده سال حبس محکوم شد. او همچنین در دوران بازداشت از کلیه حقوق یک زندانی نیز محروم بوده است؛ از جمله در حالی که زندانیان عادی توانستند به مرخصی نوروزی بیایند این دختر جوان، عید را پشت میله های زندان و در میان سایر همکلاسی های زندانی خود به سر برد."

 

عبادی با تأکید بر اینکه وضعیت دانشجویان زندانی از زندانیان عادی نیز بدتر است، گفت که در این خصوص می تواند از مجید توکلی نام ببرد که برای تنبیه مضاعف به زندان رجایی شهر تبعید شده است.

 

او با بیان اینکه مجید حتی از امکان تلفن به خانواده خود محروم است، گفت: "مادر مجید که ساکن شیراز است، به علت بیماری نمی تواند به تهران سفر و پسرش را که به جرم دموکراسی خواهی در زندان است، ملاقات کند."

 

عبادی افزود: "وضعیت سایر زندانیان دانشجو نیز بر همین روال است از جمله می توانم به مهدیه گلرو، ضیاء نبوی، مجید دری، آرش صادقی و علی اکبر محمدزاده اشاره کنم."

 

او همچنین گفت: "اکثر دانشجویان زندانی بعد از خرداد ۸۸ به زندان محکوم شده اند اما تعدادی نیز از قبل از این تاریخ در زندان هستند که مایلم از شبنم مددزاده و برادرش نام ببرم. شبنم در تاریخ دوم اسفند ۸۷ دستگیر شد و در حالی که امکان دفاع از خود نداشت به پنج سال زندان محکوم شد. برادرش نیز به همان اتهام خواهر به زندان افتاد. این خواهر و برادر در شرایطی در زندان به سر برده و می برند که خانواده آنها سالهاست با نگرانی روز را شب و شب را روز می کنند.

 

عبادی با طرح این پرسش که به راستی گناه این جوانان چیست که باید مفید ترین سال های عمر خود را پشت میله های زندان سپری کنند، گفت: "متاسفانه داستان غم انگیز دانشجویان به این تعداد اندک خاتمه نمی پذیرد. با کوچکترین اعتراضی یا با کوچکترین حرکتی، دانشجویان را ستاره دار می کنند؛ یعنی آنها را از تحصیل محروم می کنند." او گفت: "طبق آیین نامه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از مقطع بالاتر از لیسانس - کارشناسی- دانشجویان و علاقه مندان به ادامه تحصیل علاوه بر صلاحیت علمی باید صلاحیت سیاسی خود را نیز به اثبات برسانند. در این ارتباط افرادی که مورد تأیید وزارت اطلاعات نباشند، رد صلاحیت می شوند. به عبارت دیگر شرط دکتر شدن آن است که فرد سر به راهی باشند و بدیهی است که منظور از سر به راه بودن، چشم بستن بر همه مشکلات اجتماع است."

 

عبادی در ادامه به گروه دیگری از جوانان که از تحصیل محروم شده و می شوند، اشاره کرد و گفت: "جوانان بهایی طی ۳۳ سال گذشته، نتوانسته است وارد دانشگاه شوند."

 

او در ادامه به تأسیس کمیته ای متشکل از دانشجویان و گروهی از افرادی که این وضع را عادلانه نمی دانستند، از قبیل کیوان صمیمی اشاره کرد که برای حمایت از حق تحصیل دانشجویان تشکیل شده بود که اعضای آن کمیته نیز خود زندانی شدند.

 

بر این اساس عبادی گفت: "سکوت، بیش از این جایز نیست. جای دانشجو در زندان نیست. جوانان ما در بند هستند، صدای آنان را کسی نمی شنود."

 

او افزود: "از افرادی که آزادند و به هر مناسبت تریبون هایی در اختیار دارند، انتظار می رود تا درد مشترک جامعه ایران که همان دانشجویان زندانی هستند را فریاد زنند و بگویند، مادام که جوانان ما به جای دانشگاه، پشت میله های زندان هستند، ما نیز آرام و قرار نخواهیم داشت.

 

جعفری دولت‌آبادی از قرار جلب به دادرسی برای سعید مرتضوی خبر داد

Posted: 14 Apr 2012 01:08 AM PDT

جـــرس: دادستان تهران مدعی حضور قاطبه مردم در انتخابات نمایشی مجلس نهم شد و با اشاره به حضور ناباورانه محمد خاتمی در انتخابات گفت: "آنقدر فضای تحریم انتخابات زیاد بود که برخی دوستان هم بر این باور بودند ممکن است اتفاقی رخ دهد ولی همانطور که شاهد بودیم در ساعات پایانی رای گیری یکی از سران فتنه مجبور شد در انتخابات شرکت کند و توصیه من به سایر سران فتنه داخل کشور این است که دامان انقلاب برگردند و هنوز دیر نشده است."


عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین از قرار جلب به دادرسی برای سعید مرتضوی خبر داد.

 

به گزارش مهر، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، صبح شنبه در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای با بیان اینکه ورود اینترنت به جهان هم مخرب و هم مفید بوده است گفت: جهان سوم بر اساس اعتقادات مذهبی و رسوم بومی خود پیش می روند در حالی که فضای اینترنت این اعتقادات هدف گرفته است ولی کشورهایی مانند چین و هند با راهکارهای ویژه در حال مقابله با این تهدید هستند.
وی افزود: اقدام مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی مجازی نشان دهنده دقت مسئولان نظام در مقابله با تاثیرات مخرب فضای مجازی در کشور است که دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای هم باید سهم خودش را در این جهاد ایفا کند.

 

دادستان تهران شکستن حریمهای خصوصی افراد، کلاهبرداریهای اینترنتی و انتشار بی عفتی ها را از مهمترین جرائم اینترنتی عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تشکیل شورای عالی مجازی و عملکرد مطلوب دادسرای جرائم رایانه ای بتوانیم نقش تاریخی را در این برهه از زمان ایفا کنیم.

جعفری دولت آبادی در مورد اعتراض برخی به دلیل فیلتر شدن سایتها مدعی شد: "افراد رسانه ای می دانند که سایتها باید بر اساس قوانین موجود در کشور فعالیت کنند هر چند می شود با برخی فناوریها کاری کرد که سایت بالا نیاید ولی ما اگر ببینیم سایتی بر خلاف قانون کار می کند فیلتر می کنیم و این اقدامی پیشگیرانه است."

 

وی همچنین عدم ثبت سایتها را یکی از مشکلات مهم در عرضه فضای مجازی عنوان کرد و افزود: اگر تمامی سایتها ثبت شده و نام مدیران آنها مشخص باشد بهتر و سریعتر می توان به پرونده های تخلفاتی آنها رسیدگی کرد و این کار الزامی است. سایتها باید بدانند که هر چیز را نمی توان منتشر کرد و بهترین شیوه حرکت در مدار قانون است ولی متاسفانه برخی سایتها به خصوص در انتخابات دور اول مجلس نهم به جایگاه مبارزات انتخاباتی تبدیل شده و مطالب مجرمانه منتشر می کردند.

 

پیشنهاد دادستان تهران برای تشکیل ستاد جرائم خاص رایانه ای و اینترنتی
دادستان تهران در ادامه صحبتهای خود پیشنهاد داد که مسئولان عالی کشور با تشکیل ستاد جرائم خاص اینترنتی و رایانه ای دستگاههای زیرمجموعه با امور رایانه ای و فضای مجازی را دخیل کرده تا بتوان بهتر و سریعتر جرائم رایانه ای را رصد کرد.

 

سه برنامه دادستانی تهران در سال جدید
وی در ادامه از سه برنامه دادستانی در سال جدید سخن گفت و افزود: نظارت بر زندانها و ملاقات چهره به چهره دادستانها با زندانیان، اجرای سریع احکام و افزایش نظارتها در تمامی حوزه ها و کارکنان از مهمترین برنامه های دادستانی در سال جاری خواهد بود.

 

توصیه دادستان تهران به فعالان جنبش
جعفری دولت آبادی در ادامه سخنان خود، مدعی "حضور چشم گیر مردم در عرصه انتخابات در اسفند ماه سال گذشته" شد و گفت: "آنقدر فضای تحریمها علیه انتخابات زیاد بود که برخی دوستان هم بر این باور بودند ممکن است اتفاقی رخ دهد ولی همانطور که شاهد بودیم در ساعات پایانی رای گیری یکی از سران فتنه مجبور شد در انتخابات شرکت کند و توصیه من به سایر سران فتنه داخل کشور این است که دامان انقلاب برگردند و هنوز دیر نشده است."

 

صدور کیفرخواستی دیگر
دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور كیفرخواست برای یك نفر دیگر از كارمندان گروه امیرمنصور آریا خبر داد. او هم‌چنین با اشاره به آخرین وضعیت پرونده كهریزك تاكید كرد كه در این پرونده از هر سه متهم تحقیق خواهد شد. جعفری دولت‌آبادی گفت كه سرنوشت نهایی این پرونده در دادگاه كیفری استان تهران رقم خواهد خورد. او هم‌چنین از صدور رای پرونده كرسنت خبر داد.


قرار جلب برای مرتضوی
به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد قاضی مرتضوی و دو متهم دیگر پرونده كهریزك گفت: همان‌طور كه سخنگوی قوه قضاییه اشاره كردند پرونده ایشان در سال گذشته با صدور قرار منع تعقیب به دادگاه رفت و با اعتراض شاكی دادگاه در یك رای شصت صفحه‌ای استدلال كرد و قرار جلب به دادرسی صادر كرد. پرونده با این قرار به دادسرا بازگشت و طبیعتا از هر سه متهم این پرونده در آینده نزدیك تحقیق خواهد شد چون با صدور قرار جلب دادرسی، دادستان فقط می‌تواند كیفرخواست صادر كند این پرونده باید به دادگاه برود بنابراین سرنوشت نهایی این پرونده در دادگاه كیفری استان تعیین خواهد شد.


وعده ای که داده بودم
خبرنگاری به صحبت‌های جعفری دولت‌آبادی در سال گذشته مبنی بر وعده دادن اخباری جدید اشاره كرد كه دادستان تهران در این زمینه گفت: یك مورد تاسیس دادسرای نفت و انرژی بود كه امیدواریم در حوزه تخصصی گام مهمی باشد تا پرونده‌ها را بهتر و كارشناسی‌ شده‌تر به دادگاه بفرستیم. مورد دوم خبری بود كه در حوزه پرونده كرسنت رخ داد و آن این بود كه حكم دادگاه در این پرونده صادر شد.


جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت پرونده‌های شكایت از مداحان، روحانی آمر به معروف و سرقت مجسمه‌های تهران، گفت: در مورد پرونده انرژی درمانی دادگاه تجدیدنظر به لحاظ تبرئه‌ای كه صادر كرد مورد اعتراض دادستانی واقع شده است. این پرونده مهمی بود كه سالیان سال در دادستانی مانده بود كه فعلا منتظر هستیم به اعتراض رسیدگی شود. پرونده عقرب سیاه هم هنوز دیوان عالی كشور به اعتراض دادستانی پاسخ نداده است كه به محض اینكه اعلام شود و اگر رای مجدد صادر شود اعلام می‌كنیم.


در مورد جهرمی و فساد
خبرنگاری پرسید محمد جهرمی، مدیر عامل برکنار شدۀ بانک صادرات نسبت به اظهارات نماینده دادستان در دادگاه فساد بانكی واكنش نشان داده و گفته دیداری با مه‌آفرید امیرخسروی نداشته است،‌ جعفری دولت‌آبادی در این زمینه گفت: اولا مطبوعات حق ندارند اسامی را منتشر كنند، من از همین جا به برخی خبرگزاری‌ها و نشریات كه اسامی متهمان را منتشر می‌كنند تذكر می‌دهم زیرا نماینده دادستان در دادگاه می‌تواند مطالب را بازگو كند و اگر در دادگاه اسمی هم برده می‌شود مطبوعات نباید آن را ذكر كنند. نكته دوم اینكه افراد می‌توانند پاسخ خودشان را به مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام كنند كه جهرمی هم این راه را رفته و پاسخ خود را در روزنامه ایران چاپ كرده است.


وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اجرای حكم علی‌اكبر جوانفكر گفت: در وقت مقرر در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌كنیم.


در مورد ادعای وزیر علوم
خبرنگاری گفت وزارت علوم اعلام كرده "به افرادی كه در فتنه نقش داشته‌اند اجازه ورود به دانشگاه داده نمی‌شود. آیا این امر قانونی است؟ "جعفری دولت‌آبادی در این زمینه پاسخ داد: قانون مجازات اسلامی برای محكومیت‌ها آثاری پیش‌بینی كرده به آنها آثار اجتماعی حكم گفته می‌شود. در مواردی كه محكومان امنیتی محكومیت‌هایی داشته باشند كه آثار اجتماعی داشته باشد این آثار به خودی خود می‌تواند مورد توجه قرار گیرد یا برخی از دستگاه‌ها از طریق هیات‌های تخلف خودشان پیگیری كنند. لذا به طور مطلق ما نمی‌توانیم قضاوت كنیم بلكه بسته به نوع حكم، میزان حبس و وضع افراد است.


دانه درشت ها...
خبرنگاری به صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر وجود برخی معاونان وزیر در بین ۳۲متهم دادگاه فساد بانكی اشاره كرد كه دادستان تهران در این زمینه گفت: سخنگوی قوه قضاییه به این امر اشاره كردند اما بزرگ كردن این قضایا هم موجب گرفتاری دستگاه قضایی و هم دستگاه‌های اجرایی می‌شود لذا به جای پرداختن به حواشی، شما را به پرداختن به اصل پرونده توصیه می‌كنم بنابراین اینكه این افراد چند نفر هستند با پیگیری پرونده در جلسات آینده دادگاه مشخص خواهد شد.


وی در این زمینه گفت: اصلا صحبتی از اختلاس در میان نبوده و تا آنجایی كه من كیفرخواست را امضا كرده‌ام صحبتی از اختلاس در میان نیست و اتهامات به شرح كیفرخواست است.


خودکشی یک نخبه
جعفری دولت‌آبادی در رابطه با وضعیت پرونده خودكشی یك نخبه گفت: بازپرس ما از نزدیك این صحنه را بررسی كرد. البته قبل از حضور بازپرس،‌ اورژانس تهران به محل رفته و جنازه را پایین آورده بود. آقای بازپرس طبق آخرین تحقیقات به خودكشی بیشتر اعتقاد دارد اما به لحاظ تحقیقاتی كه انجام می‌گیرد اجازه بدهید نتیجه نهایی را در جلسه دیگری اعلام كنیم.


عکاسی ها
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت قانونی نگه داشتن اصل فایل‌ها در آتلیه‌های عكاسی گفت: نظارت بر اصناف به عهده نیروی انتظامی است اما یك حكم كلی وجود دارد كه اگر جایی برخلاف مقررات و رضایت شخصی كه خدمت را گرفته است مثلا در همین عكاسی فردی كه عكسش منتشر شده چه در فضای مجازی یا مطبوعات قابل پیگرد است و افراد می‌توانند مراجعه كرده و شكایت كنند. اگر مورد عمومی باشد دادستان هم می‌تواند ورود كند.

 

عدم مجوز به کارگران
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در زمینه علت مجوز ندادن وزارت كشور به خانه كارگر برای راهپیمایی در روز جهانی كارگر با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی، مدعی شد: به شما دو توصیه می‌كنم؛ یكی اینكه كمتر سایت‌های ضدانقلاب را بخوانید و دوم اینكه صدور این مجوز به عهده مقامات اجرایی است.

 

گفتنی است، دولت در راستای محدود سازی فضای سیاسی و تشدید انسداد، مجوز برگزاری تظاهرات روز جهانی کارگر را برای بیابان های اطرف تهران صادر کرده، تا بنا به قول فعالان کارگری، کارگران را منصرف نماید.


وی در مورد تعداد متهمانی كه قرار است در جلسه یكشنبه (فردا) به اتهامات آنها در پرونده فساد بانكی رسیدگی شود، گفت: تا آنجایی كه من اطلاع دارم سه نفر از متهمان قبلی هستند كه دفاعیات آنها ناتمام مانده كه قرار است در جلسه فردا به ارائه دفاعیات خود بپردازند. البته این خبر مربوط به روز چهارشنبه است و ممكن است در آن تغییراتی رخ بدهد.
 

 

مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ آغاز شد

Posted: 14 Apr 2012 12:31 AM PDT

جـــرس: مذاکرات میان هیئت اعزامی جمهوری اسلامی به ریاست سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵به ریاست کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی گروه مذکور، ساعتی پیش در محل اجلاس در سالن «لطفی کردار» در استانبول آغاز شد.


سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی جلیلی را همراهی می کنند.


کسانی که با جلیلی بر سر یک میز می‌نشینند
به گزارش فارس، در این مذاکرات که از آن با عنوان نشست استانبول ۲ یاد می شود، نمایندگان گروه ۱+۵ متشکل از ما ژائوشو معاون سیاست خارجی چین، سرگئی ریابکوف معاون سیاست خارجی روسیه، وندی شرمن‌ معاون سایت خارجی آمریکا، ژاک اودیبر معاون سیاست خارجی فرانسه، جفری آدامز سفیر سابق انگلیس در تهران، هانس دیتر لوکاس معاون سیاست خارجی آلمان به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر یک میز با سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران در سالن لطفی کردار استانبول دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

 

کنفرانس امروز «استانبول ۲» لقب گرفت
به دنبال انجام چندین دور مذاکرات فشرده بین معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون، ۲طرف با برگزاری دور نخست گفت‌وگوها در روز شنبه ۲۶فروردین ماه در استانبول و انجام دور بعدی آن در بغداد موافقت کردند.


همچنین قرار شد زمان برگزاری گفت‌وگوها در بغداد در پایان گفت‌وگوهای استانبول اعلام شود.


تا کنون سه مرحله مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو و یک مرحله نیز در استانبول برگزار شده است.


تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول نیز در بهمن ۱۳۸۹ میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود.


اختلاف دیدگاه‌های اعضای ۱+۵ در مذاکرات استانبول
به گزارش «تابناک»، به باور برخی تحلیلگران، کشورهای گروه ۱+۵با یک موضع واحد وارد مذاکرات استانبول نخواهند شد، بلکه در واقع "طیفی از گزینه‌ها" در این مذاکرات مطرح خواهد بود.


در همین رابطه، نشریه «تایم» با انتشار تحلیلی به بررسی مواضع گوناگون موجود در مذاکرات آتی پرداخته و ویژگی‌های هر یک از این دیدگاه‌ها را معرفی کرده است.


این مواضع و دیدگاه‌ها عبارتند از:
۱ـ موضع روسیه و چین: هر دوی این کشورها، تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا را ناخوشایند و به طرز خطرناکی، نامربوط به برنامه هسته‌ای ایران ارزیابی می‌کنند. آن‌ها درصددند این دو موضوع را از هم جدا کرده و یا دست‌کم تحریم‌ها را کاهش دهند. هرچند هیچ یک از این دو کشور با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موافق نیستند، بر این باورند که راه پیش روی، مبتنی بر مذاکرات مستقیم و نیز بهره از ابزارهای اعتمادساز است.


۲ـ موضع انگلیس، فرانسه و آلمان: این سه کشور، همگی بیش از ایالات متحده، مایلند باور کنند که ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است. آن‌ها همچنین تجربه بیشتری در مذاکره با ایران دارند و بر این باورند که این تجربه به آن‌ها آموخته که نباید هیچ گونه فضای مانوری در اختیار ایران گذاشت.

در این میان به ویژه فرانسه، موضع سفت و سختی دارد. این کشور بر این باور است، ایران باید برنامه هسته‌ای ایران را کاملا متوقف کرده و همه اورانیوم خود را تحویل دهد. در مجموع، این سه کشور بر این باور نیستند که ابرازهای اعتمادسازی درباره ایران کارآمد باشند، یا دست‌کم بر این باورند که چنین ابزارهایی به ایران فرصت تأخیراندازی و مانور زیادی می‌دهد. در حقیقت، آنها یک رهیافت «همه یا هیچ» را در مورد ایران دنبال می‌کنند.


۳ ـ موضع اسرائیل: هرچند اسرائیل در مذاکرات شرکت ندارد، دیدگاه‌هایش به طور بالقوه بر مذاکرات تأثیرگذار است. همانند سه کشور اروپایی، اسرائیل نیز کاملا باور دارد که ایران در راه دستیابی به بمب هسته‌ای است و چنین چیزی برایش، یک «تهدید وجودی» به شمار می‌رود. اسرائیل نگران است که هدف ایران از مذاکرات، درگیر شدن جدی در فرایند دیپلماسی نیست، بلکه می‌خواهد با خرید زمان، زمانش را برای دستیابی به بمب باز نگه دارد.


۴ ـ موضع آمریکا: آمریکا میان چند دیدگاه متناقض گیر افتاده است. برخی اخبار حاکی از آن بود که دولت آمریکا با رویکردی سخت، خواهان بسته شدن «فردو» و توقف غنی سازی بیست درصد است؛ اما موضع آمریکا در حقیقت به موضع چین و روسیه نزدیک‌تر است: پس از این مذاکرات اولیه که خود به مثابه ابزار اعتمادساز است، موضع آمریکا نرم‌تر خواهد شد. این حقیقت که آن‌ها توقف کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران را خواستار نشده‌اند، نشان دهنده موضعی نرم‌تر از قطعنامه‌های شورای امنیت است.

به این ترتیب، آمریکا حق ایران در غنی سازی سه و نیم درصد را می‌پذیرد. با این حال، ارتباط نزدیک «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل با «میت رامنی»، کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا برای اوباما به مسأله‌ای تبدیل شده، زیرا هم‌اکنون جمهوری خواهان اوباما را به نرمش در مقابل ایران متهم می‌کنند.


هنوز از نتایج اولیه نشست روز شنبه گزارشی منتشر نشده است.