جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نقشه متحرک ایران در گذر زمان

Posted: 20 Feb 2012 06:59 AM PST

نامه زهرا ربانی املشی به مادر مهدی خزعلی

Posted: 20 Feb 2012 07:59 AM PST

 جرس: زهرا ربانی املشی عروس آیت الله منتظری در نامه ای خطاب به مادر مهدی خزعلی با یادآوری خاطرات ایام انقلاب می نویسد:"  اکنون وقت امتحانی برای همه و به خصوص با توجه به موقعیتی که دارید، برای شماست تا به یاری خانواده‌هایی بشتابیم و وسایل استخلاص بی‌گناهانی را فراهم کنیم که جانشان همچون جان مهدی عزیز در خطر است، تا مادران چشم به راه خوشحال و خانه با حضور عزیزانشان منوَر گردد. و اما اگر احیاناً از عهده کمک به همگان بر نمی‌آیید، با اقدامی جدی برای آزادی فرزندتان دکتر مهدی خزعلی، که افتخار ما و شماست، بر طبق آیه شریفه، در راه احیا بشریت قدم بردارید. "

به گزارش جرس متن این نامه بشرح زیر است:

 

باسمه تعالی


خدمت مادر ارجمند آقای دکتر مهدی خزعلی


پس از سلام و عرض ادب


هنوز بهمن، و حال و هوای انقلاب 57 تمام نشده و همه ما روزها و رویدادهای به یادماندنی آن را دوره می کنیم که یکی از آنها برای من و شما، خاطره شهادت فرزند شما حسین خزعلی است .


به یاد دارم که بزرگداشت وی در منزل شما، و در شرايط نظامي سختي كه حاكم بود، هم مجلسي بود برای تسلی خاطر عزیزان آن شهيد و هم بهانه اي براي تجمع آناني که از ظلم رژيمي خشمگين و برآشفته بودند كه گمان ميكرد با زور و ارعاب و قتل ميتواند براي هميشه حكومت كند. " وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ " "و براى هر امتى اجلى است پس چون اجلشان فرا رسد نه [مى‏توانند] ساعتى آن را پس اندازند و نه پيش". (آيه 34 سوره اعراف)


و لابد به خاطردارید که آن روز در آن مجلس، تفسیری مختصر ازسوره والعصر توسط اینجانب ارائه شد و از آن زمان، به عنوان عصر خاصی جهت امتحانی الهی با نام مبارزه با طاغوت ياد شد؛ و البته امروز نیز عصری است و امتحانی دیگر برای ما مردمان این زمان.


ای عزیز؛ روز گذشته که برای احوالپرسی و خسته نباشید خدمت خانواده عزیز شما و ما ، جهادگر دیروز و آمر به معروف و ناهی از منکر امروز، رسیده بودیم، جایتان را بسیارخالی دیدم. آن عزیزان، در ضمن افتخار به وجود چنین همسر و پدری، از اینکه او را در معرض خطر جسمی می‌بینند و شاهد ضعف مستولی بر او و متأسفانه عارضه قلبی او هستند هراسان و نگرانند، و مسلماً همدردی شما با آنان تحمل سختی را بر آنان هموارتر خواهد کرد.


ای همسفر دیروز من؛ مطمئن هستم که همانگونه که از اشک‌های دکتر و خانواده‌اش، جای خشکی روی بالششان نمانده، شما هم آنگونه اید چرا که مگر می‌شود مادر بود و چنین نبود؟


و باز مطمئنم که شما نیز مانند دیگران بر این امر واقفید که دکتر اکنون که جانش را به خطر انداخته فقط به خاطر انجام وظیفه انسانی- اسلامی است.


ای عزیز؛ آیا اگر راه مهدی و حسین، این دو برادر فداکار را مقایسه کنیم، دو راه جدا و مخالف خواهیم یافت؟ یا اینکه هردو یک هدف را دنبال کرده و می‌کنند؟


حسین درامتحان آن عصرشرکت کرد و مهدی در این عصر و امتحانی دیگر در مبارزه با ظلم.


حسین فریاد استقلال کشور را می‌زد و قربانی شد و اکنون مهدی بر استقلال از دست رفته می‌نالد.


حسین علیه استکبار و دیکتاتوری خروشید و جان داد و مهدی نیز از دیکتاتوری به ستوه آمده و می‌خروشد.


حسین از آزادی دم میزد و جان بر سر آن گذاشت و امروز مهدی از آزادی‌هایی که از او و دیگران سلب شده می‌نالد.


حسین برای اجرای احکام اسلامی خون داده و امروز مهدی نیز برای احکام فراموش شده اسلام، به خصوص امر به معروف و نهی از منکر، فریاد می‌زند و تن رنجور می‌دارد.


حسین در آرزوی برقراری عدالت و برای حفظ امنیت مردمان جان باخت و امروز مهدی نیز جان بر سر این امنیت از دست رفته و عدالت قربانی شده گذاشته است.


حسین می‌گفت باید قرآن از طاقچه ها برداشته شده و ملاک عمل قرار گیرد، مهدی نیز می‌گوید دستور کشورداری را قرآن و نهج البلاغه تعیین می‌کند.


حسین قربانی بی عدالتی رژیم خودکامه شد و مهدی نیز می‌گوید ای کسانی که شعار عدالت می‌دهید چرا به آن عمل نمی‌کنید؟ "لم تقولون ما لا تفعلون؟"


حسین با عشق به اهل بیت(ع) راه حسین در پیش گرفت، و مهدی نیز از توهین به زهرای عزیز(س) می‌سوزد و فریاد می‌زند.


ای عزیز و ای مادر، و ای مهربان، اکنون وقت امتحانی برای همه و به خصوص با توجه به موقعیتی که دارید، برای شماست تا به یاری خانواده‌هایی بشتابیم و وسایل استخلاص بی‌گناهانی را فراهم کنیم که جانشان همچون جان مهدی عزیز در خطر است، تا مادران چشم به راه خوشحال و خانه با حضور عزیزانشان منوَر گردد. و اما اگر احیاناً از عهده کمک به همگان بر نمی‌آیید، با اقدامی جدی برای آزادی فرزندتان دکتر مهدی خزعلی، که افتخار ما و شماست، بر طبق آیه شریفه، در راه احیا بشریت قدم بردارید. ".....َمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا".".....هركس شخص بی‌گناهی رازنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است".


امیدوارم که در این امتحان موفق و سربلند باشید.


زهرا ربانی املشی 1/12/1390

 

توقیف گذرنامه یک روزنامه نگار از سوی سفارت جمهوری اسلامی در مالزی

Posted: 20 Feb 2012 07:48 AM PST

 

جرس: در پی احضار محمد رهبر روزنامه نگار ساکن مالزی به کنسولگری جمهوری اسلامی در کوالالامپور ، اداره اطلاعات ایران مانع از صدور و تمدید پاسپورت وی شد و علیرغم صدور گذرنامه توسط مسئولین کنسولگری ، اجازه تحویل پاسپورت را نداد.

به گزارش جرس، در آستانه انتخابات و به دنبال تغییر سرکنسول سفارت جمهوری اسلامی در مالزی ماموران وزارت اطلاعات ایران برای تحت فشار قرار دادن سبزهای مالزی دست  بازتری یافتند و به گونه ای بی سابقه و غیرقانونی حق شهروندی یک روزنامه نگار مقیم خارج از کشور را نادیده گرفته و با دخالت و فشار به سفارت از صدور مدرک هویت قانونی برای یک تبعه ایرانی جلوگیری کردند.


محمد رهبر روزنامه نگار که از دو سال قبل در مالزی ساکن است توسط مامور اعزامی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازپرسی قرار گرفت تا یادداشت نویسی در سایت ها و مصاحبه با رسانه های خبری را متوقف کند. مامور اعزامی از تهران که خود را موسوی معرفی کرد با تطمیع و تهدید ، سعی داشت این روزنامه نگار را نسبت به پرداختن به موضوعات مربوط به شخص آیت الله خامنه ای و تحریم انتخابات برحذر دارد.


محمد رهبر با 16 سال سابقه مطبوعاتی در بسیاری از روزنامه ها و مجلات اصلاح طلب از جمله نشاط، عصر آزادگان، شرق ، هم میهن ، کارگزاران، شهروند و خبرگزاری های ایلنا و میراث خبر فعال بوده است و هم اینک به صورت روزنامه نگار آزاد در سایت های تحلیلی به نگارش مقالات سیاسی می پردازد .


محمد رهبر هیچگونه حکم قضایی نداشته واز دو سال پیش به صورت قانونی در کشور مالزی ساکن و دارای ویزای اقامت است.

اثبات خویش را در نفی دیگران می جویند!

Posted: 20 Feb 2012 06:37 AM PST

سعیده منتظری


آیت الله العظمی منتظری، آن بزرگمرد مسلمانی و آزادگی روی در حریم یار نهاد و به دیار باقی شتافت. این عبارت را بارها و بارها شنیده ام و دیده ام و خوانده ام اما هنوز باور ندارم. باور ندارم این دنیا را بدون حجتی برای مسلمان بودن و برای بودن.


جماعتی دیگر نیز بر همین باورند. بر این باورند که منتظری همچنان هست، و همچنان باید بر او تاخت. آنان چنان مجذوب دنیا و مقامات آن شده اند که در جهت حفظ آن ابتدایی ترین اصول اخلاقی را نیز پاس نمی دارند؛ آنان که حیات خویش را در ممات دیگران می یابند، و هم آنان که اثبات خویش را در نفی دیگران می جویند؛ و چرا دیگران؟! که اثبات خویش را در نفی استاد خویش می جویند!


از همان سالهای ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، منتظری را و آزادگی اش را و صداقتش را تاب نیاوردند؛ و هماره به هر وسیله ممکن در صدد حذف منتظری از ذهن مردمان بوده اند. و با رفتن او، نامش را و یادش را و راهش را هم برنمی تابند. 30 بهمن ماه 1390 باز هم پیشتر رانده اند. پس از پلمب حسینیه و دفتر، اکنون کتابخانه و منزل شخصی پدر را نیز پلمب نمودند؛ همچنین اتاق منزل برادر را. چرا که «الغریق یتشبث بکل حشیش» : "انسان غرقه بر هر گیاه خشک چنگ زند".


پدر روی در حریم یار نهاده است؛ و آنان چنین مستأصل از نام او و یاد او و راه او هستند. غافل از این که اگر نام و یاد و راه دیگر بزرگمردان آزاده در طول تاریخ اسلام و جهان خاموش شده و رو به فراموشی رفته، نام منتظری و یاد منتظری و راه منتظری نیز در اذهان ایرانیان و مسلمانان و آزادگان و تاریخ خاموش خواهد شد.


ای غافلان! منتظری رفت و با عزت رفت؛ منتظری رفت و با شرف مسلمانی و آزادگی رفت. و شمایان نیک بدانید تا زمانی که استبداد هست، نام منتظری به عنوان بزرگمرد مبارزه با استبداد خواهد درخشید. او رفت و ما را واگذاشت؛ و ما بر این دلخوشیم که بر همه جفاها و بی عدالتی ها در حق او و در حق دیگران در روزی که آن را یوم الحساب می نامند رسیدگی می شود. اما شمایان:


«اگر دانی که فردا محشری نیست

سوال و پرسش و پیغمبری نیست

بتاز اسب جفا تا می توانی

که فائز را سپاه و لشکری نیست»


سالیانی است که منتظری را، همو را که در محضرش شاگردی کرده اند، در کفه ای از ترازو نهاده اند و آن را پایین می آورند تا خود در کفه دیگر برتری یابند؛ غافل از آن که ارزش از آن کفه ای است که پایین می آید، و کفه ای که بالا می رود نشانی جز سبکی و بی مقداری ندارد.


و اما تو ای پدر؛ هرگاه حرامیان بر تو تاخته و می تازند، به شأن والای تو و مقام و فضیلت و رادمردی تو بیش از پیش آگاهی می یابم. اما باز هم نمی دانم که:

«تو در نماز عشق چه خواندی؟
که سالهاست
... این شحنه های پیر
از مرده ات هنوز پرهیز می کنند!»


امید این که پوینده راه حق و حقیقت باشیم.

 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

احمد منتظری : از زنده ماندن نام آیت الله منتظری می ترسند

Posted: 20 Feb 2012 07:21 AM PST

فرزانه بذرپور
  جرس: در آخرین روز بهمن ماه درب يک اتاق در منزل شخصی حجت الاسلام احمد منتظری و همچنين کتابخانه و منزل شخصی مرحوم آيت الله العظمی منتظری پلمب شد. احمد منتظری در اطلاعیه ای که روز گذشته صادر کرد ضمن شرح ماجرا ، حکم دادسرای ویژه روحانیت را غیرقانونی خواند و در اعتراض به آن از امضای صورتجلسه مبنی بر ضبط اموال و دفاتر آیت الله منتظری خودداری کرد. در همین رابطه با حجت الاسلام احمد منتظری گفتگویی کردیم . 


احمد منتظری با اعتراض نسبت به عملکرد دادگاه ویژه روحانیت میگوید حتی امکان شکایت هم وجود ندارد چرا که باید دادخواست را نزد کسی ببریم که خود در این ماجرا متهم است. آقای منتظری از مراجع و حوزه علمیه میخواهد که در اعتراض به اهانتی که به مرجعیت شده و دخالتی که در امور مربوط به مرجعیت صورت گرفته به طور علنی وارد عمل شوند تا جلوی این قسم رفتار غیرقانونی گرفته شود. آقای منتظری همچنین از احتمال نگارش نامه ای به احمد شهید گزارشگر حقوق بشر درباره این ماجرا خبر داد. 

 

جناب منتظری برای خوانندگان جرس توضیح می دهید که از مهر و موم کردن منزل مرحوم آیت الله منتظری و دفتر شما تا به امروز چه اتفاق دیگری افتاده است و آیا شما به دادسرای روحانیت احضار شده اید یا نه ؟


اتفاق دیگری نیفتاده و پلمپ همچنان هست و هنوز دستور تازه ای نیاورده اند.


ابلاغیه پلمپ دفتر شما را دادگاه روحانیت صادر کرده و در آن آمده که توقیف هر آنچه درباره مرجعیت است ، آیا محتوای این ابلاغیه برای شما روشن بود؟


در ظاهر این است که چیزهایی مثل دفاتر شهریه، صورت حسابی که مردم اینجا داشتند را جمع آوری کنند. اما در باطن اینها نیست، بلکه واقعا می خواهند که آثار آیت الله منتظری نباشد ، حتی کتابهای علمی و غیر سیاسی آیت الله منتظری را هم ممنوع کرده اند، در محافل و مجالس ممنوع است که کسی اسم ایشان را ببرد و این را پیگیری می کنند. از من هم می پرسیدند که چرا شهریه می دهید و من گفتم که از طرف مراجع و شش نفر از مراجع این کار را می کنم و شما می خواهید اسم آیت الله منتظری محو شود اما عزت با خداست.


در صورت امکان نام مراجعی را که نماینده شان هستید را می فرمایید؟


بعد از فوت آیت الله منتظری، بدون درخواستی از سوی من اولین کسی که اجازه دادند آیت الله موسوی اردبیلی بود، بعد هم آیت الله صانعی و آیت الله بیات و آیت الله شیرازی به ترتیب، این آقایان کتبا اجازه دادند و آیت الله سیستانی و آیت اله صافی گلپایگانی هم شفاها اجازه دادند. حالا ما هم نمی توانیم که دفتری داشته باشیم و در پاگرد منزل هم نمی شود جوابگوی مردم بود.


دستور دادستانی مگرمربوط به مرجعیت آیت الله منتظری نبود پس چرا شما را از دسترسی به دفتر خودتان محروم کرده اند؟


هیچ وجه قانونی ندارد،ما هیچ تخلفی نکردیم و کسی از ما شاکی نبوده که این آقایان این کار را بکنند.


بسیاری معتقدند که دادگاه روحانیت با اصول دادرسی در تضاد است و از آنجا که طبقه و گروهی را از جامعه جدا می کند و آیین دادرسی دوگانه ای را تداعی می کند، قانونی نیست، نظر شما در اینباره چگونه است؟


دقیقا همین طور است و در قانون اساسی تصریح شده که همه دادگاهها باید زیر نظر دادگستری باشد و این دادگاه زیر نظر دادگستری نیست و تخلف آشکار از قانون اساسی است اما سالهاست که به همین رویه عمل می کنند.


آقای منتظری، شما الان دسترسی به منزل ندارید؟


دسترسی به منزل داریم، اما اتاقی که در نزدیک در ورودی بود و به مراجعان اختصاص داشت را پلمپ کردند، حتی خودشان هم توجیه نبودند و تماس گرفتند و گفتند همین اتاق را پلمپ کنید . برای مامور اجرای حکم هم تعجب آور بود که دستور پلمپ یک اتاق در خانه را صادر کرده باشند.


آیا چیزی هم بردند؟


بله سی دی های خاطرات حاج آقا بود، یک سری دفاتر بود و مقداری پول را بردند و من صورت جلسه را امضا نکردم و گفتم چون کارتان غیر قانونی است ، امضا نمی کنم.


مقلدین آیت الله منتظری در صورت نیاز و با وضعیت فعلی چگونه می توانند با شما ارتباط داشته باشند؟


الان با ایمیل و تلفن می توانند در ارتباط باشند و ما هم می توانیم نمایندگان دیگری را معرفی کنیم و مشکل حل می شود. کسانی که باقی بر تقلید آقای منتظری مانده اند و برخی از مراجع این باقی ماندن را واجب می دانند، به دنبال کسب تکلیف شرعی خودشان هستند و حکومت نمیتواند بااین کارها از این تکلیف شرعی جلوگیری کند و اگر آقایان اینطور تصور میکنند پس مردم را نشناخته اند.


اخیرا شما نامه سرگشاده ای به رهبری نوشته بودید، آیا پس از آن نامه تهدیدی هم صورت گرفت و به نظرتان این اتفاقات از تبعات آن نامه نمی تواند باشد؟


تهدید نه ، اما یکبار که من را احضار کرده بودند گفتند که شما اهانت کردید به آقای خامنه ای ، اما من گفتم که اصلا این طور نیست وقصد توهین نداشتم و القاب را اگر می نوشتم تملق می شد. ائمه ما هم گفته اند که بهترین دوستان شما کسانی هستند که شما را انذار می دهند، به خاطر آن نامه به دادگاه روحانیت احضار شدم و بازجویی بوده ، اما تهدیدی نبوده است.


فکر می کنید این نامه در حرکت اخیری که علیه شما انجام گرفته، چقدر موثر است؟


در مجموع وقتی می بینند نام آیت الله منتظری زنده است نگران می شوند و می ترسند و این عکس العمل ها را نشان می دهند.


آیا در احضار اخیر به دادسرای روحانیت پیرامون انتشار اینترنتی آخرین کتاب آیت الله منتظری به نام انتقاد از خود هم مورد بازپرسی قرار گرفتید ؟


نه در این مورد بازجویی نشدم.


آیت الله منتظری در این کتاب الگویی از مرجعیت را ارائه داده اند که می توان مرجع بود و قائم مقام رهبری و از خود انتقاد کرد، این درحالی است که اخیرا از قول آیت الله خامنه ای نقل شده که خبرگان اجازه ورود به مباحث حکومتی ایشان را ندارد، اصولا آیت الله منتظری رهبر و ولایت فقیه را چگونه می دید؟


آیت الله منتظری به نظری که درباره ولایت فقیه داشت خودش هم عمل کرد، معتقد بود که ولایت فقیه مطلقه نیست و کسی نمی تواند در اموری که خلاف شرع می داند از ولایت فقیه تبعیت کند. خودشان هم عمل کردند به این نظر، می گفتند هیچ کس نمی تواند دستور خلاف شرعی از یک حاکمی بگیرد و عمل کند. این مامورانی که آمده بودند هم به ما می گفتند که ما ماموریم . آیت الله منتظری هیچ وقت ولایت مطلقه را قبول نکردند. ولایت فقیهی که قبول داشتند مقیده و به رای مردم بود و در ادامه هم نظارت خبرگان است.


شما خودتان درباره این کتاب که تکمیل کننده خاطرات مرحوم پدرتان است چه ارزیابی دارید؟


من فکر می کنم مهمتر از مطالب کتاب نفس این کار است که شخصیت سیاسی بیاید و خودش را نقد کند و من تا حالا بین سیاسیون خودمان ندیدم یا من خبر ندارم ، این فرهنگ خوبی است که هر کسی بیاید خودش رابعد از مسوولیت نقد کند و این برای آیندگان راهکاری می شود که دیگر اشتباهات گذشته تکرار نشود. جوانها می توانند بخوانند و راههای درست را می توانند انتخاب کنند.


شما ساکن قم هستید، در حال حاضر حاکمیت چه محدودیت هایی را برای روحانیت مستقل ایجاد کرده است؟


من اطلاع جزئی ندارم، اما بالاخره یک جو امنیتی هست ، دوربین هایی سر کوچه آقایان نصب است و کنترل می شود و مراجعان شناسایی می شوند و مثلا گفته اند به برخی از آقایان که خیال نکنید اگر با مرجعی خصوصی صحبت می کنید، ما بی خبر هستیم.


یعنی منزل مراجع شنود می شود؟


این طور وانمود می شود، یکی از دوستان می گفت عین مطالبی که صحبت کردم برای من نقل کرده اند، به هر حال این را تلقین می کنند تا مردم خود سانسور شوند و کسی جرئت حرف زدن نداشته باشند.


در جریان وضعیتی که برای شما به وجود آمده آیا مراجع قم اظهار نگرانی و اعتراضی کرده اند؟


ابراز نگرانی کرده اند اما عملا اقدامی علنی نداشته اند.


آیا شما برای برخورد با این کار غیر قانونی ، اقدام قانونی کرده اید؟


ما چنین امکانی نداریم و باید برویم به کسی که به نظرمان مجرم است، دادخواست بدهیم و این عقلانی نیست . من دارم فکر می کنم، مثلا شاید به آقای احمد شهید نامه بنویسم. امیدواریم به آنجا نرسد که بخواهیم ازدیگران و از مجامع بین اللملی استمداد کنیم. امیدوارم این مساله را خود حوزه علمیه قم پیگیری کند چون در واقع به مراجع جسارت و اهانت کردند. من از احمد شهید خواهم خواست که حق ضایع شده را و مزاحمت های بی جا را پیگیری کنند . مزاحمت های کنونی بیشتر از سال قبل بوده است.


آیا مراجع حاضر هستند که نامه ای مشترک در این زمینه بدهند؟


نه فکر نمی کنم چنین کاری بکنند. اما من از حوزه علمیه می خواهم که نسبت به این مساله از آنجا که دخالت در امور مرجعیت است ، وارد شده و مداخله کنند چون اهانت به مراجع بوده چرا که دسته بندی های سیاسی به واسطه دادگاه ویژه روحانیت فشارهایی را اعمال کردند که کار بسیار ناشایستی بوده است.

محکومیت دوباره مهسا امر آبادی

Posted: 20 Feb 2012 07:01 AM PST


جرس: مهسا امرآبادی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب برای بار دوم محکوم شد.

به گزارش کلمه، امرآبادی توسط دادگاه شعبه ۲۶ انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به ۵ سال زندان که ۴ سال آن تعلیق و یک سال آن تعزیری است، محکوم شد. اتهامات امرآبادی عدم اعلام برائت از مهندس موسوی و کروبی؛ حضور در جلسات قرآن خانواده‌های زندانیان سیاسی، مصاحبه و نوشتن گزارش در روزنامه‌ها، دیدار با مراجع تقلید مستقل و دفاع از حقوق همسر زندانی‌اش عنوان شده است.

این روزنامه‌نگار در ۱۰ اسفند سال گذشته برای بار دوم توسط اطلاعات سپاه بازداشت و با قید وثیقه آزاد شد. امرآبادی پیش از این و در خرداد سال ۸۸ هم بازداشت و به یک سال زندان تعزیری محکوم شده بود. مسعود باستانی همسر مهسا امرآبادی از دیگر روزنامه‌نگاران زندانی است که از تیر ماه سال ۸۸ بدون یک روز مرخصی در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد و به ۶ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است. 

وزیر دفاع: در حوزه موشکی در بین ده کشور برتر جهان قرار گرفته ایم

Posted: 20 Feb 2012 05:38 AM PST

جـــرس: وزیر دفاع جمهوری اسلامی، از طرح‌های در دستور كار برای ساخت هواپیماهای نظامی و جنگی در آینده خبر داد و همزمان اعلام کرد: "در حوزه‌ی موشكی در بین ده كشور برتر دنیا قرار داریم و ششمین یا هفتمین كشور دنیا در این زمینه هستیم."


به گزارش ایسنا، پاسدار احمد وحیدی، صبح دوشنبه در یازدهمین كنفرانس سه روزه انجمن هوا فضای ایران كه در دانشگاه «شهید ستاری» برگزار شد، با اشاره به این كه بسیاری از كشورهای جهان به جز آمریكا و روسیه ، در حال حاضر ساخت هواپیما را تحت لیسانس كشور دیگری یا در قالب پروژه‌ای مشترك انجام می‌دهند، بر توانمندی متخصصان ایرانی در ساخت هواپیماهای نظامی و جنگی تاكید كرد و گفت: ایران به دستاوردهای مهمی در حوزه هوایی رسیده كه جنگنده بومی «صاعقه» كه به ناوگان نیروی هوایی ارتش پیوسته، از جمله این دستاوردها به شمار می‌رود.


وی «هوا فضا» را موضوعی بسیار مهم و استراتژیك دانست و ادامه داد: اگر به نخستین هواپیمای ساخته شده، نخستین راكت پروازی و نخستین ماهواره‌ی پرتابی نگاه كنیم می‌توانیم مسیر توسعه‌ بخش هوا فضا را به درستی دنبال كنیم.


سردار وحیدی با بیان این كه حدود ۱۱۰ هزار هواپیما در دنیا وجود دارد، تصریح كرد: بر اساس آمارهای موجود ۳۸ هزار و ۶۰۰ هواپیما، نظامی و ۱۹ هزار هواپیما، تجاری هستند و این مساله نشان دهنده رشدی بزرگ در حوزه هوایی است.


وحیدی در خصوص پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه‌های موشكی دنیا خاطرنشان كرد: در زمینه موشكی و در بخش‌های ماهواره‌برها و موشك‌های نظامی، امروز توان بسیاری برای كشورهای دنیا در مقایسه با آنچه شروع كرده‌اند، وجود دارد و همچنین برنامه‌های آینده‌ی آنها نشان از حرفهای بسیار مهمی است كه خواهند داشت و در این زمینه می‌توان به آسانسورهای ماهواره‌یی، هواپیماهای جایگزین، شاتل‌ها، توسعه ایستگاه‌های فضایی و بهره‌برداری از مدارهای مختلف زمین اشاره كرد.


وزیر دفاع جمهوری اسلامی، با اشاره به هواپیماهای مافوق صوت، آن را از جمله پیشرفت‌هایی خواند كه آینده را در گرو خود خواهند داشت.


پاسدار وحیدی ادامه داد: در زمینه‌ی موتور هواپیماها نیز به پیشرفتهای خوبی دست یافته‌ایم به گونه‌ای كه هم اكنون در حال بهره‌برداری از مینی‌موتورهای جت بوده و برای طراحی و ساخت موتورهای بزرگ مانند توربوجت و توربوفن‌ها برنامه‌های مختلفی در دستور كارداریم. همچنین توانمندی‌ها و پتانسیل‌های كشور نشان می‌دهد كه می‌توانیم در آینده در زمینه‌ی ارتقای نسل هواپیماها در كشور و ساخت هواپیماهای نسل چهارم گام برداریم.


وی ادامه داد: ایران در حوزه‌ی موشكی در بین ده كشور برتر دنیا قرار دارد و ششمین یا هفتمین كشور دنیا در این زمینه است. همچنین در زمینه‌ی ماهواره‌برها امروز در جایگاه هشتم جهان قرار داریم.



چالش شورای همکاری خلیج فارس با عراق

Posted: 20 Feb 2012 05:35 AM PST

اعلام پیش شرط برای حضور در اجلاس بغداد

جـــرس: در پی دعوت دولت عراق از سران کشورهای عربی - به جز سوریه - برای شرکت در اجلاس اتحادیه عرب در بغداد، منابع خبری عربی اعلام کردند کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس برای شرکت در اجلاس بغداد شرط‌هایی مطرح کرده‌اند.


دولت عراق اعلام کرده است که سران همه کشورهای عربی به جز سوریه را برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب که قرار است اواخر مارس در بغداد برگزار شود، دعوت کرده است.


به گزارش رادیو فردا، اجلاس سران کشورهای عربی در بغداد قرار بود سال گذشته برگزار شود. اما آغاز اعتراض‌های مردمی در برخی کشورهای عربی باعث شد برگزاری این اجلاس به تعویق افتد.


دعوت نشدن سوریه به اجلاس بغداد به این خاطر است که عضویت این کشور در اتحادیه عرب به حال تعلیق در آمده است. دلیل این اقدام نادیده گرفتن طرح‌های اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران این کشور از سوی نظام سوریه است.


علی الادیب سخنگوی دولت عراق یکشنبه تاکید کرد که کشورش به همه مصوبه‌های اتحادیه عرب پایبند است. او گفت از آنجایی که تعلیق مشارکت سوریه در همه فعالیت‌های اتحادیه عرب مصوبه شورای وزیران این اتحادیه است، بغداد آن را اجرا کرده و رئیس جمهوری سوریه را برای حضور در نشست سران دعوت نکرده است.


اما منابع خبری عربی از جمله شبکه‌های الجزیره، العربیه و الحره، به نقل از منابع دیپلماتیک در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعلام کردند که این کشور‌ها دو شرط برای مشارکت در نشست بغداد مطرح کرده‌اند. بنا بر این گزارش‌ها این شرط‌ها عبارتند از: "پایبندی عراق به قطعنامه‌های اتحادیه عرب در خصوص سوریه و حل و فصل بحران‌های مربوط به گفت‌و‌گوی ملی و دولت وحدت ملی در عراق."


این منابع تاکید می‌کنند که کشورهای خلیج فارس تهدید به تحریم نشست بغداد نکرده‌اند و موضوع سطح نمایندگی خود در نشست را پیش کشیده‌اند.


گزارش‌های پخش شده از شبکه‌های خبری عربی به نقل از منابع عراقی از سفر یک هیات عالی رتبه از امارات متحده عربی به عراق و دیدار با نوری مالکی نخست وزیر این کشور حکایت می‌کنند.


عدنان السراج عضو ائتلاف دولت قانون که رهبری آن را مالکی بر عهده دارد شنبه در مصاحبه با روزنامه عراقی المدی این خبر را تایید کرد و گفت: "هیات اماراتی حامل پیامی حاوی شرط‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مشارکت در نشست بغداد بود. از جمله این شرط‌ها دعوت نکردن از بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای حضور در نشست، رای گیری برای سلب مشروعیت از نظام بشار اسد در نشست سران وحمایت بغداد از قطعنامه‌های اتحادیه عرب در خصوص سوریه هسنند."


السراج افزود که دولت عراق شرط‌های مطرح شده در پیام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را پذیرفت، اما در عین حال از آغاز آشوب در سوریه در صورت سرنگونی نظام بشار اسد و احتمال رسیدن گروه‌های تندرو به قدرت ابراز نگرانی کرده ایم.


شش کشور شورای همکاری خلیج فارس در هفته‌های اخیر سفرای سوریه را اخراج کرده و سفرای خود را از دمشق فرا خوانده‌اند.


عضو ائتلاف دولت قانون عراق خاطرنشان کرد: "دولت عراق تاکید کرده است هر آنچه که سران کشورهای عربی در نشست بغداد تصویب کنند را اجرا خواهد کرد."


عراق به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب رای نداد. لبنان، یمن و سوریه با این تصمیم مخالفت کردند. دولت عراق این اقدام را غیر قابل قبول و خطرناک توصیف و تاکید کرد که چنین اقدامی در خصوص دیگر کشورهای عربی شاهد بحران گرفته نشده است. همچنین خبرهایی از کمک دولت نوری مالکی به حکومت سوریه در دور زدن تحریم‌های اقتصادی منتشر شده است.


در مورد دیگر شرط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق شاهد بحران در راس قدرت میان سنی‌ها و شیعیان است. طارق الهاشمی معاون سنی رئیس جمهور عراق به رهبری جوخه‌های مرگ متهم شده که در پی آن تنش‌ها میان سنی‌ها وشیعیان بالاگرفت. برگزاری نشست گفت‌و‌گوی ملی برای حل و فصل این بحران تا کنون میسر نشده است.


باز هم ایمیل های کشور از دسترس خارج شدند

Posted: 20 Feb 2012 05:33 AM PST

 جـــرس: در ادامۀ محدودیت های دسترسی به اینترنت و دخالت نهادهای حکومتی در فضای وب، قطعی دسترسی به سرویس‌های ای‌میل از سوی كاربران ایرانی طی دو هفته اخیر به مرحله دوم وارد شده و همچنان كسانی كه باید دلایل این قطعی‌ها را ذكر كنند، سكوت‌ اختیار كرده‌اند.  

 

به گزارش ایسنا، قطعی‌های مكرر سرویس‌دهنده‌های ای‌میل كه مدتی است به شكل روال درآمده و تقریبا كاربران دارند به تناوب آن عادت می‌كنند، به مرحله‌ای رسیده كه فعالیت كاربران اینترنت در داخل كشور، مخصوصا كاربرانی را كه بخش عظیمی از فعالیت‌هایشان توسط ای‌میل انجام می‌شود، مختل هر چند وقت یك‌بار مختل می‌كند.

 

حدود دو هفته پیش، دسترسی به ای‌میل‌ها قطع شد و به مدت چند روز تداوم یافت؛ حال چند روزی بیش‌تر نمی‌گذرد كه مجددا و یك روز پس از راه‌اندازی فاز نخست شبكه علمی كشور، شاهد همان رویه و قطعی ای‌میل و جی‌میل هستیم.

 

این رویداد قطعی دوم كه دقیقا در شب گذشته همزمان با افتتاح فاز تهران شبكه علمی كشور اتفاق افتاد، این بحث را در بین محافل و فعالان مرتبط با ICT مطرح كرده كه شاید هدف بسترسازی و ترویج استفاده از ای‌میل داخلی كه در درگاه كشور قابل دسترسی است این وضعیت را برای كاربرانی كه تا حال حاضر از سرویس‌های مشهور ای‌میل هم‌چون جی‌میل و یاهو استفاده می‌كرده‌اند، به دنبال داشته است. البته ازسوی دیگر بارها در زمینه امن نبودن اطلاعات و حریم‌های شخصی در استفاده از سرویس‌دهندگان خارجی هم مطرح شده اما به هر دلیل كاربران ایرانی هنوز به استفاده نكردن از این خدمات سوق نیافته‌اند.

 

علاوه بر این مباحث، در زمینه بحث حقوق شهروندی نیز علی مطهری - نماینده مردم تهران و عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی - دو هفته پیش عنوان كرده بود كه باید دلیل قطع پست الكترونیك شهروندان ایرانی طی چند روز اخیر، از مسوولان وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات پیگیری شود كه آیا مشكلات فنی دلیل قطع ای‌میل‌هاست یا سرورهای كشورهای خدمات‌دهنده دچار قطعی شده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، پیگیری ایسنا از شركت ارتباطات زیرساخت كشور، شركت مخابرات ایران و سازمان فن‌آوری اطلاعات به این پاسخ انجامید كه "این قطعی‌ها، به هیچ یك از این ارگان‌ها مربوط نمی‌شود تا همچنان معمای اختلالات اینترنت و قطعی‌های هر از چندگاهی ای‌میل‌ها در كشور نامشخص بماند. "

 

به گزارش تابناک، تأکید مقامات مسئول نسبت به راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی در همایش‌ها و مراسم‌ گوناگون، موجب شده داغ شدن تنور شایعات در این باره شده است، تا جایی که فرضیه‌های گوناگونی راجع به نحوه اجرای آن مطرح می‌شود که شاید شایع‌ترین آن‌ها،  این سه دسته هستند: ۱ـ اینترانت ملی، ۲ ـ اینترانت در کنار اینترنت محدود شده و ۳ ـ اینترنتی با لیست سفید. این حدسیات در شرایطی مطرح می‌شوند که متصدیان راه اندازی اینترنت ملی تا کنون اظهارنظری درباره چگونگی اجرای این طرح نداشته‌اند و گویا از فضای مبهم پدید آمده احساس نگرانی ندارند.

 
 صدای توکلی هم در آمد
وبسایت الف، وابسته به احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، امروز با انتقاد از قطع ایمیل ها نوشت: خدمات پست الکترونیک هفته گذشته نیز کند شده بود که مورد اعتراض کاربران و رسانه ها قرار گرفت اما نه مسئولان مخابرات و نه مسئولان امنیتی هیچکدام پاسخی درباره مشکل ایجاد شده ارائه ندادند.

با توجه استفاده روزافزون بسیاری از مشاغل از خدمات پست الکترونیک، قطع کردن های بدون اعلام قبلی دردسرهای وسیعی که برای کاربران ایجاد می کند.

ظاهرا کسانی که در قطع سرویس پست الکترونیک دست دارند از ابعاد وسیع ضدامنیتی و ناراضی سازی کارشان اطلاعی ندارند و هیچ ارزشی هم برای افکار عمومی و مردم ایران قایل نیستند.

 

هشدارهای مجدد و همزمان آمریکا و بریتانیا در خصوص حمله اسرائیل به ایران

Posted: 20 Feb 2012 05:32 AM PST

جـــرس: همزمان با هشدار وزیر امور خارجه بریتانیا به اسرائیل پیرامون حمله احتمالی به ایران، ایالات متحده آمریکا نیز نسبت به حمله اسرائیل به ایران هشدار داد و اعلام کرد که چنین اقدامی عاقلانه نخواهد بود.


به گزارش رادیو  فردا، روز یکشنبه، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده نسبت به در گرفتن جنگ در منطقه ابراز نگرانی کرد.


ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ایالات متحده در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان، اظهار داشت که اسرائیل از توانایی حمله به ایران برخوردار است که به گفته او، "این حمله احتمالا چند سال برنامه اتمی ایران را به عقب می‌اندازد."


رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده افزود: "اما برخی از هدف‌ها احتمالا خارج از دسترس اسرائیلی‌ها هستند."


مارتین دمپسی ابراز نگرانی کرد که در صورت حمله اسرائیل به ایران، نیروهای آمریکایی در خلیج فارس و افغانستان هدف حملات تلافی‌جویانه قرار گیرند.


دمپسی که در برنامه فرید زکریا شرکت کرده بود، گفت: "این مسئله‌ای است که همه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و به همین دلیل است که ما بر این باوریم در این برهه تصمیم برای حمله به ایران عاقلانه نیست."


مشاور نظامی باراک اوباما در ادامه اظهار عقیده کرد "به نظر من تحریم‌های اقتصادی و همکاری بین‌المللی که توانسته‌ایم حول محور این تحریم‌ها ایجاد کنیم، رفته رفته اثر خود را نشان می‌دهد."


رئیس ستاد مشترک ارتش ایالا متحده اظهار داشت که "برای هرگونه اقدامی باید برای آن از پیش آماده بود و منظورم این است که ما علی‌الاصول باید آماده باشیم، که این در این مقطع، عمدتا، آمادگی تدافعی مد نظر است."


فرید زکریا، از مارتین دمپسی پرسید که آیا به نظر وی جمهوری اسلاتی "بازیگری بسیار نامعقول در عرصه جهانی است"، که در پاسخ اظهار داشت: "این سئوال بسیار خوبی است. ما معتقدیم که رژیم ایران یک بازیگر معقول است و به همین دلیل است که من فکر می‌کنم، و ما فکر می‌کنیم، که راهی که پیش گرفته‌ایم در این برهه عاقلانه‌ترین مسیر است."


رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده با بیان اینکه خود سه هفته پیش در اسرائیل بوده، اظهار داشت که واشینگتن با اسرائیل همکاری می‌کند و درعین حال رک و بی‌پرده است.


گفتنی است، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، تام دانیلون، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه یکشنبه پیرامون موضوع جمهوری اسلامی دیدار دوساعته داشت.


بر اساس گزارش ها، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز، روز یکشنبه به اسرائیل هشدار داد که حمله احتمالی به ایران به قصد جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی، اقدامی "خردمندانه" نخواهد بود.


هیگ یکشنبه ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه) در گفت‌وگو با تلویزیون بی‌بی‌سی تأکید کرد که دولت بریتانیا به صورت صد در صد بر تلاش های دیپلماتیک برای حل اختلافات با ایران تمرکز دارد و خواهان اقدام نظامی نیست.