جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


می هراسند از شما در حصر هم خفاش ها

Posted: 02 Feb 2012 02:31 PM PST

صدیقه وسمقی
برای دوست دیرینه ام زهرا رهنورد و نیز میرحسین موسوی و مهدی کروبی، سه مظهر پایداری جنبش سبز ایران




ای دلیران وطن! جان شما، جان وطن
رهنوردانِ ره عشقید و یارانِ  وطن

می هراسند از شما در حصرهم،  خفاش ها
زانکه روشن از شما باشد شبستان  وطن

می تراود عطر بیداری زنام  نیکتان
می شود بیدار، جانِ ما و وجدان وطن

سبز باشید و سرافراز و همیشه استوار
تا بماند با شما سر سبز، دامان  وطن

مشعل آزادگی روشن ز ایمان  شماست،
بر بلندای دماوند پریشان وطن

درد استبداد، ایران را نزار و زار کرد
پایداریتان بود دارو و درمانِ  وطن

مژده باد، اهریمن شب از نفس افتاده است
صبح، پیدا گشته از چاک گریبان وطن

در امان باد از گزند دیو و دد جان هایتان
ای دلیران وطن! جانِ شما، جان  وطن


                                                                 صدیقه وسمقی
                                                                 15 دی 90




نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

مشاور میر حسین موسوی: بايد تمام تلاش خود را به کار ببريم تا وضعيت را تغيير دهيم

Posted: 02 Feb 2012 02:16 PM PST

 جـــرس: مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در شرح فراخوان تظاهرات سکوت ۲۵ بهمن سال جاری در تهران و شهرستان ها می گوید: "آن چه مهم است تلاش برای تغيير وضعيت کشور است. وضعيت بسيار جدی و خطرناک است و ما بايد تمام تلاش خود را به کار ببريم تا وضعيت را تغيير دهيم. آن چه مهم است تلاش برای دست يافتن به راهکارها و مکانيزم‌هايی است که مردم بتوانند وضعيت را تغيير دهند."


اردشیر امیر ارجمند در گفتگو با رادیو فردا خاطرنشان می کند "طرف مقابل سرکوب زيادی کرده و فشار زيادی وارد آورده و احزاب را تعطيل کرده است. ما بايد بتوانيم اين وضعيت را تغيير دهيم. برای اين تغيير بايد دست به دست هم دهيم و تلاش کنيم از مطالبات برحق مردم يک موردی بسازيم که همه بتوانيم به آن متوسل شويم واعتراض خود را به گوش مسئولان کشور برسانيم."


سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، در مورد هدف از فراخوان پیاده روی سکوت می گوید: "در شرايط بسيار دشواری قرار داريم. وضعيت اقتصادی کشور بسيار نابسامان است، فقر روز به روز افزايش پيدا می‌کند، زير ساخت‌های اقتصادی در حال فروپاشی است، جايگاه بين المللی کشور به شدت تنزل پيدا کرده و کشور در معرض خطرات مهم و تهديدهای اساسی است.اين مسائل باعث می‌شود ما تلاش کنيم تا وضعيت را تغيير دهيم، مردم را به صحنه بياوريم تا حق تعيين سرنوشت آنها ملاک قرار گيرد و مردم بتوانند اعتراض خود را با روش مسالمت آميز به گوش حکومت برسانند. اميدواريم به اين ترتيب حکومت در روش‌هايی که در پيش گرفته و کشور را به ورطه سقوط نزديک کرده است تجديد نظر کند."


این فعال جنبش سبز معتقد است: "مهم حرکت کردن در اين مسير است. در قدم اول موفقيت هر چقدر باشد در قدم‌های بعدی مکانيزم‌ها را بايد اصلاح کنيم و با قوت و قدرت بيشتری راه را طی کنيم."


وی پیرامون موفقیت یا عدم توفیق تجمعات یا اعتراضات آتی، با توجه به آخرین فراخوان های سال گذشته گفت: "بعد از راهپيمايی ۲۵ بهمن، تجمعی که در اسفند صورت گرفت موفقيت آميز بود. بعد از آن ما ۲۲ خرداد را داشتيم که با تجمع مسالمت آميز و سکوت همراه بود که آن هم موفق بود. ما اميدواريم بتوانيم اين حرکت ها را تجديد کنيم.کاری که مورد نظر ما است کاملا مسالمت آميز است و هيچ دليلی وجود ندارد که حکومت مانع از آن شود. ما چيزی نمی‌خواهيم مگر اين که اجازه دهند در يک تجمع سکوت اعتراض ما به وضعيت حاضر بيان شود.
اگر حکومتی پشتيبانی می‌کند از حق تظاهرات مردم در مصر و تونس، بايد اين حق را برای مردم ما هم قائل شود. ما اميدواريم آقايان سر عقل بيايند و بفهمند راهی که می‌تواند کشور را از وضعيت موجود خارج کند گردن نهادن به نظر مردم است و اظهار نظر مردم هم در يک فرايند دمکراتيک از جانب ما دارد انجام می‌شود. ما هرگز طالب خشونت نيستيم."


امیرارجمند در خصوص روش ها و مکانیسم های اعتراض نیز تصریح کرد: "ما بايد از تمام امکانات استفاده کنيم. راهپيمايی تنها روش اعتراض نيست و می‌توانيم روش‌های ديگر را هم امتحان کنيم. ما بايد فرايندهای لازم را پيدا کنيم تا به نحو بهتری اعتراضات مردم به گوش مسئولان برسد. اين می‌تواند راه های مختلف داشته باشد که يکی از راه ها تجمع است و ما بايد آن را امتحان کنيم. ما اميدواريم همه مردم به سختی شرايط و مشکلاتی چون فقر و گرانی و وضعيت نابسامان اقتصادی و بيکاری توجه داشته باشند. برای تغيير وضعيت نياز داريم صدای مان را به مقامات کشور و جهانيان برسانيم."


مشاور میرحسین موسوی همچنین تاکید کرد: "يکی از راه‌های موثر حضور مسالمت آميز مردم است که هيچ فرصتی هم به فرصت طلبان ندهند، فرصت طلبانی که می‌خواهند خشونت اعمال کنند و اجازه ندهند روندهای مسالمت آميز بر کشور حاکم شود. يعنی بايد با مسالمت به خيابان بياييم و نظر خود را اعلام کنيم."

مراسم هفتم درگذشت همسر آیت الله صانعی

Posted: 02 Feb 2012 01:48 PM PST

با حضور گسترده مردم برگزار شد
 جـــرس: مراسم هفتمین روز درگذشت بانو شفیعی همسر آیت الله صانعی عصر روز پنجشنبه در حسینیه شهداء قم برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر این مرجع مردمی، در مراسم مذکور علاوه بر حضور باشکوه اقشار مختلف مردم، گروهی از روحانیون و نمایندگان نهادها، مؤسسات و اصناف مختلف حضرات آیات بیات زنجانی، علوی بروجردی، فیض گیلانی، بجنوردی و الهی و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید سیستانی، صالحی مازندرانی و مدنی کاشانی جهت عرض تسلیت مجدد در این مراسم حضور یافتند.


علاوه بر آن شخصیت ها و نهاد هایی از جمله: شهرستانی، احمد منتظری، اشرفی اصفهانی، سید علی و یاسر خمینی، نیری، آقایی، عبدالله نوری، نظام زاده، دکتر رهامی، احمد قابل، سروش محلاتی، سید حسین مرعشی، سعید منتظری، غلامحسین کرباسچی، عماد الدین باقی، محمد قوچانی، محمد نوری زاد، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، مسئول مؤسسه تعاون اسلامی، مسؤلین مؤسسه نشر و آثار رهبر فقید جمهوری اسلامی جمع کثیری از فعالان سیاسی و حقوق بشر، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی، جمعی از مادران صلح، جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه قم، جمعی از ناشران قم، در این مراسم حضور داشتند.


در جریان این مراسم، آقای قنبرپور به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن برشمردن صفات بانو شفیعی، تقوا را عنصر برجسته شخصیت این بانو ذکر کرد و گفت: بانو شفیعی همیشه به همسر خود وفادار بود و تحولات و سختی های روزگار هیچ گاه باعث نشد که وی در حمایت از همسر خود دچار تردید و سستی شود. این بانوی بزرگوار چه در زمان تنگدستی آیت الله العظمی صانعی، چه در زمانی که ایشان مسؤلیت داشت، و چه در زمانی که به ایشان اهانت هایی روا داشتند، در همه احوال کنار همسر خود شجاعانه و مظلومانه زیست؛ که این ریشه در تقوا و دیانت آن فقیده سعیده داشت. شهامت این بانو در برخورد با حوادث و ناملایمات روزگار مثال زدنی است. وی مثل کوه محکم و استوار بود و در مقابل سختی ها خم به ابرو نمی آورد و همیشه یار مظلومان و محرومان بود.


لغو مرخصی احمدرضا احمدپور، زندانی سیاسی تبعیدی در اهواز

Posted: 02 Feb 2012 01:09 PM PST

 جـــرس: دادسرای ویژه روحانیت اهواز با یک قرار جدید، مرخصی زندانی سیاسی تبعیدی سیداحمدرضا احمدپور را لغو کرد.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، لغو مرخصی این روحانی محبوس و زندانی سیاسی در تبعید، به دنبال آن رخ داد که مدتی پیش وی به مرخصی رفته بود، اما به علت بیماری سختِ همسر و فرزند و دیگرمشکلات زندگی اش مجبور شد هشت روز در بازگشت به اهواز تاخیر کند .


این درحالی بود که وی به علت دوری محل زندگی (قم) با محل حبس در تبعید (اهواز) به صورت تلفنی با دادسرای اهواز تماس گرفته و درخواست تمدید مرخصی نموده بود، اما متاسفانه علیرغم اینکه مسئولین اجرای احکام دادسرای ویژه روحانیت قم در جریان مشکل و بیماری خانواده احمدپور قرار گرفتند، هنگام بازگشت احمدپور به اهواز ، دادسرای ویژه روحانیت اهواز بدون در نظر گرفتن دوری مسافت و مشکلات و علت موجه تاخیر و غیبت ، اقدام به تشکیل پرونده جدید نمود و با قرار کفالت، وی را به زندان سپیدار اهواز معرفی کرد . بعد از آن نیز با اینکه این قرار کفالت مالی از سوی احمد پور تامین شد، اما مسئولان گفته اند که مرخصی های وی تا شش ماه دیگر لغو شده است.


احمد رضا احمد پور روحانی منتقد، عضو حزب جبهه مشارکت شاخه‌ قم ، وبلاگ نویس (پژواک خاموش ) و پژوهشگر حوزه مهر ماه امسال به سه سال حبس در زندان اهواز و ۱۰ سال تبعید به شهر ایذه محکوم و اعزام شد.


اتهام احمد پور به دلیل نوشتن نامه به سازمان ملل بود که در پیرو این نامه به اتهامات سه گانه «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، «تبلیغ علیه نظام» و «هتک حیثیت روحانیت» متهم شده بود.


احمد پور در سال ۸۸ نیز به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» و «هتک حیثیت روحانیت» به یک سال حبس محکوم شده بود که دوران حبس خود را در سال گذشته به پایان رسانده بود.


این در حالی است که وی از جانبازان جنگ و شیمیایی بوده است و بنا به دستور پزشک باید تحت معاینه دائم پزشک باشد. با وجود تمام این مشکلات حکم ناعادلانه احمد پور تایید و جهت اجرا به او تفهیم شده است.



اعتراض بی بی سی به فشارهای امنیتی به خانواده های کارکنان خود در ایران

Posted: 02 Feb 2012 12:58 PM PST

جـــرس: بی‌بی‌سی برخوردهای اخیر مأموران امنیتی جمهوری اسلامی با اعضای خانواده عده ای از خبرنگارانش را محکوم کرد و آن را اقدامی غیر انسانی خواند.


به گزارش این خبرگزاری ، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در هفته های اخیر اعضای خانواده یا دوستان تعدادی از کارمندان بی‌بی‌سی فارسی را بازداشت و از این طریق تلاش کرده‌اند که کارمندان بی‌بی‌سی را تحت فشار قرار دهند.


صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت که فشار حکومت ایران بر اعضای خانواده بعضی از همکاران این بخش در ماه های اخیر تشدید شده و به ویژه در چند روز گذشته در یک مورد خاص به شکلی حاد در آمده است.


به گفته او، مأموران امنیتی در ایران یکی از اعضای خانواده یکی از کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی را بازداشت کرده اند و از این طریق کوشیده اند که او را در لندن تحت فشار قرار دهند.


صبا گفت: "این اقدام یک اقدام شنیع و غیر انسانی است و ما آن را به شدت محکوم می کنیم".


همچنین بعضی شواهد حاکی از آن است که حکومت ایران در هفته های اخیر عده ای را در این کشور بازداشت کرده و از آنها تحت فشار اعتراف تلویزیونی گرفته است که همکار بی‌بی‌سی بوده اند.


رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی در این مورد گفت: "بی‌بی‌سی هیچ همکار یا کارمندی، به هیچ شکلی، در ایران ندارد و اگر کسی تحت فشار نیروهای امنیتی به همکاری با بی‌بی‌سی اعتراف کند، چنین اعترافی بی اساس و بی اعتبار است و ما اعمال چنین فشارهایی را محکوم می کنیم".


صبا گفت که مسئولان بی‌بی‌سی مشغول مشاوره با وکلا و حقوق دانان هستند تا در مورد واکنش به فشارها و حملات اخیر تصمیم بگیرند.


او از همه سازمان های مدافع حقوق بشر و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل خواست که این اقدامات حکومت ایران را محکوم کنند.


صبا گفت: "اگر این اقدامات محکوم نشود، ممکن است دامن دیگران را هم بگیرد".


ارجاع حکم اعدام غلامرضا خسروی به دیوان عالی کشور

Posted: 02 Feb 2012 12:22 PM PST

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، پرونده غلامرضا خسروی زندانی محکوم به اعدام، به شعبه 31 دیوان عالی کشور ارجاع شد.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پرونده این فعال سیاسی در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباس به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر عیناً تایید شد.


این زندانی سیاسی در سال 86 در شهرستان رفسنجان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. اتهام وی از سوی اطلاعات کرمان کمک مالی به یکی از شبکه های ماهواره ای و جاسوسی اعلام و در آبان سال ۸۷ در شهر رفسنجان محاکمه و به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس قطعی محکوم شد. لازم به ذکر است، سه سال حبس تعلیقی وی در دادگاه تجدید نظر به تعزیری تبدیل شد.


هم زمان شکایتی دیگر علیه او در تهران از طرف وزارت دفاع اقامه و پرونده به تهران منتقل شد و در «بازداشتگاه ۶۴» متعلق به حفاظت اطلاعات وزارت دفاع در سلول‌های انفرادی به مدت 9 ماه نگهداری شد.


غلامرضا خسروی در سلول‌های انفرادی بند 240 زندان اوین به مدت 20 ماه نگهداری و با اعمال محدودیت‌های شدید از جمله ممنوعیت ملاقات، حق تماس تلفنی، هواخوری مناسب مواجه بوده است.


این زندانی سیاسی در دوران بازجویی خود جهت اخذ اعترافات تلویزیونی تحت فشار بوده است و این عامل نیز موجب شد که وی به مدت 40 ماه از مدت حبس خود را در سلولهای انفرادی بازداشتگاه های مختلف سپری کند.


گفتنی است وزارت اطلاعات در پی کمبود مستندات پرونده جهت محکوم کردن غلامرضا خسروی به اعدام از فعالیت های وی در دهه 60 استفاده کرده و این در حالی است، که وی در دهه 60 به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده و پس از تحمل حبس در سال 65 از زندان آزاد شده بود.


برکناری اعضای فدراسیون فوتبال مصر در پی خشونت های مرگبار

Posted: 02 Feb 2012 12:14 PM PST

 جـــرس: در پی کشته و زخمی شدن صدها تن پس از یک مسابقه فوتبال در پورت سعید در شمال مصر، کمال الجنزوری، نخست وزیر، اعضای فدراسیون فوتبال این کشور را از کار برکنار کرده و گفته است که مسئولیت سیاسی خشونت های روز چهارشنبه را به عهده می گیرد.  


بنا به گزارش بی بی سی، تعداد کشته شدگان در پورت سعید تا کنون ۷۴ نفر اعلام شده است اما مقامات مصری می گویند که این تعداد ممکن است افزایش یابد. این افراد زمانی کشته شدند که طرفداران تیم المصری پورت سعید به طرفداران تیم رقیب الاهلی قاهره حمله‌ور شدند.


در قاهره، معترضان به خشونت های پورت سعید، خیابان‌های منتهی به میدان تحریر و ساختمان تلویزیون دولتی مصر را بسته اند.


در پی اقدامات خرابکارانه تعدادی از طرفداران تیم فوتبال المصری و حمله مرگبار آنها به طرفداران تیم میهمان الاهلی قاهره، سه روز عزای عمومی اعلام شده است.


کابینه و پارلمان مصر روز پنجشنبه جلسه اضطراری تشکیل داده اند و تمامی مسابقات لیگ برتر مصر تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمده اند.


دولت گفته است که درباره تمامی اعضای فدراسیون فوتبال مصر تحقیق خواهد کرد.


واحدهای ارتش در پورت سعید مستقر شده اند و در جاده های منتهی به شهر پست‌های ایست و بازرسی ایجاد کرده اند.


عصام سمک، رییس اداره امنیت پورت سعید نیز از کار برکنار شده است.


طرفداران تیم الاهلی که در قاهره تجمع کرده اند، از ناتوانی پلیس مصر در حفظ امنیت و حفظ جان طرفداران الاهلی در پورت سعید خشمگین هستند.


اخوان المسلمین، بزرگترین تشکل سیاسی مصر، گفته است که آشوب‌های پورت سعید توسط طرفداران رژیم حسنی مبارک، رییس جمهور مخلوع مصر، طراحی شده بود.


بسیاری از طرفداران الاهلی پلیس را به بی کفایتی متهم کرده اند و می گویند پس از انقلاب مصر، پلیس نقش پررنگی در برقراری امنیت و نظم ندارد و در درگیری‌های پورت سعید هم قادر به آرام کردن اوضاع و جلوگیری از خشونت ها نبوده است.


گفته می شود تيم قوتبال الاهلی اخيرا بسيار سياسی شده و هواداران آن در موارد متعدد با پليس درگير شده اند.



تجمع فعالان ایرانی مقیم فرانسه در اعتراض به ادامه بازداشت رهبران جنبش سبز

Posted: 02 Feb 2012 12:06 PM PST

یکشنبه ۱۲ فوریه برگزار می شود

جـــرس: در آستانه سالگرد حصر رهبران جنبش سبز، گروهی از فعالان و حامیان جنبش تجمعی اعتراضی در میدان حقوق بشر پاریس (تروکادرو) برگزار خواهند کرد و از ایرانیان و مدافعان حقوق بشر دعوت کرده اند تا در این مراسم حضور به هم رسانند.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، این گروه از فعالان و کنشگران ایرانی، به همراه سه تشکل «جامعۀ دفاع از حقوق بشر در ایران»، «کمیتۀ مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» و «انجمن گفتگو و دموکراسی»، طی بیانیه ای اعلام کرده اند "27 بهمن ماه سالگرد حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد است. به این مناسبت از تمامی وجدان‌های بیدار و مدافعان حقوق بشر در جهان درخواست می‌کنیم برای آزادی این سه چهره برجسته‌ی جنبش سبز مردم ایران هرگونه که می‌توانند کوشش کنند. اعزام گروه‌های مستقل حقوق بشری برای پیگیری وضع کنونی آنان، و مخاطرات و محدودیت‌های غیرانسانی و غیرقانونی که متوجه شخصیت‌های بارز جنبش اعتراضی مردم ایران است می‌تواند گام نخست برای تغییر وضع ایشان باشد."


این مراسم روز یکشنبه 12 فوریه 2012 از ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر (16 تا 18) در میدان حقوق بشر پاریس (تروکادرو) برگزار خواهد شد.


متن این بیانیه به شرح زیر است:


میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را آزاد کنید
به وجدان‌های آگاه ایرانیان و جهانیان!
یک سال از حصر و حبس آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، و خانم زهرا رهنورد می‌گذرد. ‌سال پیش، زمانی‌که تلاش‌های تمامیت‌خواهان حاکم بر ایران برای وادار کردن چهره‌های برجسته جنبش سبز به عقب‌نشینی و یا دست‌کم سکوت در برابر کودتای انتخاباتی 22 خرداد 88 به شکست انجامید، حبس خانگی آنان آغاز شد.

 

این تصمیم حاکمیت اقتدارگرا در شرایطی که آقایان کروبی و موسوی در حمایت از جنبش‌های ضددیکتاتوری منطقه، فراخوان راهپیمایی داده بودند، نشان‌دهنده‌ی عمق بحران مشروعیت نظام جمهوری اسلامی بود، و هراس حکومت از حضور معنادار شهروندان معترض در خیابان‌های تهران و شهر های بزرگ ایران را آشکار می‌کرد.
حبس چهره‌های برجسته‌ی جنبش سبز، حتی بدون برگزاری دادگاه‌های نمایشی مرسوم در ایران، اقدامی دیگر در ادامه‌ی برخوردهای ضدانسانی و غیرقانونی حکومت پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد 88 است.


سرکوب سیستماتیک جامعه مدنی و احزاب سیاسی، توقیف روزنامه‌های غیرخودی و سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل، برخورد امنیتی با دانشجویان و استادان، حبس حقوقدانان و وکلای مدافع حقوق بشر، و افزایش تهدید و تبعیض علیه اقوام ایرانی و اقلیت‌های مذهبی کشور، ایران را به زندانی بزرگ تبدیل کرده که در فضای خفقان‌آور آن فقط صدای سرزندانبان و ثناگویان او تحمل می‌شود.


ایرانیان در سراسر کشور از کردستان و آذربایجان گرفته تا خوزستان و بلوچستان خواستار محترم شمردن رای و حقوق اساسی و مدنی خود هستند. خواستی که برای حاکمیت کنونی ایران گناه کبیره و نابخشودنی به حساب می آید. یکایک زنان و مردانی که پرچم این خواست شرافتمندانه را برافراشته و به همین گناه در زندان و بیرون زندان جان باخته‌اند و یا هم اکنون زیر فشارهای طاقت‌فرسای بازجویان مقاومت می‌کنند، نمایندگان سرافراز جنبش دموکراسی خواهی ایران‌اند. و در این میان آقایان کروبی و موسوی که در جایگاه نامزدهای معترض انتخابات به میثاق خود با مردم وفا کرده و همراه ایرانیان معترض، در برابر فشارها و سرکوب‌های خونین کودتاچیان ایستادگی کرده‌اند، چهره‌های شاخص ایستادگی در برابر حاکمیت کودتا محسوب می‌شوند؛ شخصیت‌هایی که اعلام موضع آنان مبنی بر عدم شرکت در انتخابات نمایشی و فرمایشی اسفندماه، آنان را در معرض کینه‌توزی هرچه بیشتر آیت الهد خامنه‌ای و تمامیت‌خواهان همراه وی قرار داده است.


27 بهمن ماه سالگرد حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد است. به این مناسبت از تمامی وجدان‌های بیدار و مدافعان حقوق بشر در جهان درخواست می‌کنیم برای آزادی این سه چهره برجسته‌ی جنبش سبز مردم ایران هرگونه که می‌توانند کوشش کنند. اعزام گروه‌های مستقل حقوق بشری برای پیگیری وضع کنونی آنان، و مخاطرات و محدودیت‌های غیرانسانی و غیرقانونی که متوجه شخصیت‌های بارز جنبش اعتراضی مردم ایران است می‌تواند گام نخست برای تغییر وضع ایشان باشد.


در تلاش برای برداشتن گامی عملی، امضاء‌کنندگان این بیانیه روز یکشنبه 12 فوریه 2012 از ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر (16 تا 18) در میدان حقوق بشر پاریس (تروکادرو)، گردهمایی اعتراضی برگزار می‌کنند. ما از تمام هم‌میهنان آزاده‌ی ساکن فرانسه و دیگر مدافعان حقوق بشر دعوت می‌کنیم با حضور در این تجمع و تظاهرات اعتراضی، همبستگی خود را با مبارزه برای آزادی و دموکراسی و عدالت در ایران نشان دهند، و از آزادی تمامی زندانیان سیاسی به ویژه پایان دادن به بازداشت خانم زهرا رهنورد و آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی پشتیبانی کنند.


کمیته برگزارکننده تجمع اعتراضی:
رسول آذرنوش،محمد اعظمی، بهمن امینی، محمدعلی توفیقی، بهداد ثابت آزاد، فرنگیس حبیبی، بیژن حکمت، رضا علیجانی، مرتضی کاظمیان، و علی کشتگر


با همراهی و پشتیبانی:
جامعۀ دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیتۀ مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی
انجمن گفتگو و دموکراسی



انصراف مهرداد درویش پور از شرکت در کنفرانس “اتحاد برای دمکراسی در ایران”

Posted: 02 Feb 2012 10:54 AM PST

جـــرس: در آستانه برگزاری کنفرانسی با شرکت چندین گروه از مخالفین جمهوری اسلامی در سوئد، یکی از فعالان سیاسی ایرانی، با نگارش نامه ای به کنفرانس "اتحاد برای دمکراسی در ایران" در شهر استکهلم سوئد، از شرکت در این همایش انصراف داد.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، مهرداد درویش پور در نامه ای سرگشاده به رئیس مرکز اولاف پالمه و کمیته برگزاری کنفرانس "اتحاد برای دمکراسی در ایران" در شهر استکهلم، آورده است: "بدلیل تردیدهایم و نظر نه چندان مثبت بسیاری از همفکران جمهوری خواه خود، از شرکت در این کنفرانس که قرار است به صورت بسته و بدون حضور رسانه ها برگزار شود خودداری کنم."


این فعال سیاسی چپگرا، در این نامه سرگشاده آورده است: "مخالفت همزمان با استبداد دینی حاکم و حمله نظامی به ایران، تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد برپایه قانون اساسی دمکراتیک و زیر نظر مراجع بین المللی بی طرف؛حفظ یک پارچگی کشور و تلاش برای برچیدن هر نوع تبعیض ازجمله موضوعاتی هستند که حول آن همسویی و همرایی همه گروه ها در داخل و خارج از کشور میسر است."


متن کامل این نامه سرگشاده که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته به شرح زیر است:


با درودهای دوستانه. از دعوت تان برای شرکت در کنفرانس روزهای چهار و پنج فوریه در استکهلم بسیار سپاسگزارم. و از این که نامه انصراف خود از شرکت در کنفرانس شما را در اخرین روزهای قبل از برگزاری آن ارسال می کنم پوزش می خواهم. همچنین از این که برای من این امکان فراهم شده بود که در باره چرخش در تحولات بین المللی و خطر حمله نظامی به ایران سخن بگویم، نیز براستی سپاسگزارم. من به کنفرانس هایی که اپوزیسیون ایرانی را به رایزنی و گفتگو در باره مسائل جامعه ایران وامی دارد و زمینه آنرا فراهم می سازد که تضادها به جای سنگر بندی در خیابان ها از طریق این گفتگوها راه حل بیابند نگاه عمیقا مثبتی دارم. با این همه ترجیح میدهم بدلیل تردیدهایم و نظر نه چندان مثبت بسیاری از همفکران جمهوری خواه خود از شرکت در این کنفرانس که قرار است به صورت بسته و بدون حضور رسانه ها برگزار شود خودداری کنم. اما مایلم نکاتی را که می توانستم در این کنفرانس بگویم از این طریق و به صورت علنی به گوش شما و دیگر دوستان شرکت کننده برسانم.


من به عنوان یکی از فعالان جمهوری خواه که از تمایلات سوسیالیستی و سوسیال دمکراتیک برخوردارم ، همواره از اصل همکاری و همگرایی نیروهای دمکراتیک و جمهوری خواه خواستار جدایی دین از دولت در راستای پایان بخشیدن به بساط استبداد دینی در ایران پشتیبانی کرده و در این راه در حد توان و امکانات خود از هیچ کوششی دریغ نکرده ام.


با مناظره و گفتگو با نیروهای اصلاح طلب دینی و یا مشروطه خواه نیز در کنفرانس های علنی هیچ مشکلی نداشته و ندارم و پیش از این نیز در چنین کنفرانس هایی شرکت داشته ام. مواضع سیاسی من هم بسیار شفاف است. از دیر باز برغم مخالفتم با جمهوری اسلامی ایران در کلیت آن با هر نوع حمله نظامی به ایران مخالف بوده و هستم. علاوه بر آن با تحریم های گسترده ای که دود آن به چشم مردم ایران رود و زمینه ساز حمله نظامی گردد نیز سخت مخالفم. هرگز از راه حل های لیبی، عراق و افغانستان و یا بدیل سازی توسط قدرت های خارجی، تشکیل دولت در تبعید و آن چه که موسوم به چلبی سازی است حمایت نکرده ام. جامعه ایران را نیز جامعه ای پویا میدانم که قادر به تحول مسالمت آمیز است. از اینرو برای تغییر قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد در ایران و روی کار آمدن نظامی دمکراتیک کوشش می کنم. از سوئد و اتحادیه اروپا نیز تقاضا می کنم برای حل بحران هسته ای ایران و پایان بخشیدن به نقض حقو ق بشر در آن کشور ضمن اعمال فشار به جمهوری اسلامی برای وادارکردن آن به عقب نشینی و مذاکره کوشش کنند و تحت تاثیر ماجراجوئی های جمهوری اسلامی ایران و یا تحریکات اسرائیل و نئو کان ها ی آمریکا برای حمله نظامی به ایران قرار نگرفته و به آن پا ندهند.


در مورد موضوع اتحاد برای دمکراسی نیز مایلم به اطلاع شما برسانیم که اولویت و راستای عمل من و بسیاری از همفکران جمهوری خواه من، نزدیک کردن گروه های جمهوری خواهی است که طرفدار جدایی دین و دولت و استقرار دمکراسی در ایران هستند. این نزدیکی ها نیز باید با جنبش دمکراتیک در داخل کشور گره بخورد و نه آن که در خارج از کشور برای آنان دولت جایگزین تعیین کند. از این رو آن گونه اتحادها برای دمکراسی که با موکول کردن نوع نظام ایران به آینده به امکان بازگشت سلطنت مشروعیت می بخشند را مثبت نمیدانم و آنرا پروژه ای آزمون شده و شکست خورده میدانم. همان گونه که بر این باورم کنفرانس های بدیل سازی از آن نوعی که نام بردم سالها است بر پا می شود و یکی پس از دیگری شکست می خورد.


اما این به این معنی نیست که ما در خارج از کشور تنها منتظر تحول در ایران بمانیم و یا با نیروهای غیر جمهوری خواه هیچ زمینه ای برای یک وفاق ملی نمی یابیم. مخالفت همزمان با استبداد دینی حاکم و حمله نظامی به ایران، تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد برپایه قانون اساسی دمکراتیک و زیر نظر مراجع بین المللی بی طرف؛حفظ یک پارچگی کشور و تلاش برای برچیدن هر نوع تبعیض ازجمله موضوعاتی هستند که حول آن همسویی و همرایی همه گروه ها در داخل و خارج از کشور میسر است. امیدوارم کنفرانس شما بتواند در زمینه مسائل مورد اشاره دستاورد های مثبتی به همراه داشته باشد و در کاهش سو ظن به اهداف این کنفرانس گام های موثر و شفاف تری بردارد.


با احترام مهرداد درویش پور 2 فوریه 2012



اعتراض حسن روحانی و محمد هاشمی به صدا و سیما

Posted: 02 Feb 2012 10:16 AM PST

به دلیل پخش برنامه صراط

جـــرس: در واکنش به پخش برنامه تلویزیونی صراط، و اتهام زنی این برنامه به دولت های گذشته، دفتر حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به معاون سیاسی سازمان صداوسیما، به پخش این برنامه اعتراض کرد.


برنامه صراط در قسمت اخیر، با بررسی فراز و نشیبهای هسته ای در سی ودو سال اخیر به تشریح مستند مذکرات ایران و غرب از جمله مذاکرات منجر به تعلیق فعالیتهای هسته ای ایران پرداخته بود.


به گزارش آفتاب، در نامه حسن روحانی به مجید آخوندی آمده است:

"در بخشی از برنامه سیاسی صراط (تولید واحد مرکزی خبر) که در تاریخ ۱۱/۱۱/۱۳۹۰ در بخش‌های مختلف خبری پخش شد، به فعالیت گروه هسته‌ای دوره دوم (مهر ۸۲ تا مرداد ۸۴) اشاره گردید، بخشی که در آن، متأسفانه چند ثانیه‌ای از مصاحبه مسئولین به صورت گزینشی انتخاب شده بود. تأسف‌بارتر آنکه در این برنامه، حرف‌های بی‌اساس و بدون منبع دقیقی از دو وزیرخارجه وقت اروپا نقل‌قول گردید که ظاهراً هدف برنامه‌ساز، چیزی جز تجلیل از مقامات غربی و اهانت به مسئولین کشور نبود.

در رابطه با برنامه مخرب، سراسر اهانت‌آمیز و خلاف واقع «صراط»، نکاتی را ذیلاً متذکر می‌شود:

کلیه سیاست‌ها و اقدامات گروه هسته‌ای، از جمله دعوت از سه وزیرخارجه وقت اروپا و مذاکرات سعدآباد که منتهی به بیانیه تهران گردید، در چهارچوب مصوبات سران نظام بوده و از قطعات افتخارآمیز تاریخ سیاسی کشور است ... کلیه موارد، تصمیمات هسته‌ای به صورت جمعی و با هماهنگی با بالاترین مقامات نظام اتخاذ گردیده است."


همچنین آمده است: "در این برنامه، کلام رهبری مورد سوء‌استفاده برنامه‌سازان شما قرار گرفت، اگر ایشان در بیانات خود به واژه «عقب‌نشینی» اشاره فرمود، منظور نظر ایشان، «عقب‌نشینی تاکتیکی» بود که در صورت عدم‌تحقق، خیانت به کشور محسوب می‌شد... اینگونه به نظر می‌رسد که سخنان سایرین برای برنامه‌سازان شما جالب توجه است، در این صورت، مراجعه به کتاب‌های محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین یوشکا فیشر، وزیرخارجه وقت آلمان که اخیراً منتشر گردیده، می‌تواند این امر را برای آنها روشن سازد که چگونه گروه مذاکره‌کننده دوره دوم کشور را از خطر جنگ رهانید. .. کشور را از موضع متهم به مدعی رسانید ، مسائل مورد بحث و استناد دشمنان ملت را حل‌وفصل نمود... فرصت لازم را برای دانشمندان هسته‌ای جهت تکمیل فن‌آوری هسته‌ای به وجود آورد."


در انتهای نامه دفتر حسن روحانی آمده است: "در پاییز ۱۳۸۳ تعداد سانتریفیوژ‌ها را از چند عدد به حدود ۱۳۰۰ عدد رساند و به دولت نهم تحویل داد..اصفهان را در بهار ۱۳۸۳ و آب سنگین اراک را در تابستان ۱۳۸۳ تکمیل نمود و شایان ذکر است که تعلیق موقت و داوطلبانه قطعه و مونتاژ برای نخستین بار توسط گروه هسته‌ای دوره دوم در تیرماه ۱۳۸۳ شکسته شد و دکتر حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی طی مصاحبه‌ای در تاریخ ۹/۴/۱۳۸۳ آغاز فعالیت را اعلام نمود. پایان تعلیق موقت و داوطلبانه اصفهان نیز توسط گروه هسته‌ای مذکور در اردیبهشت ماه ۱۳۸۴ اعلام گردید و دکتر حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی نیز طی مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۰/۲/۱۳۸۴ این مسئله را اعلام نمود. شایان ذکر است سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی را در کشور برعهده دارد، لازم است مطابق وظیفه شرعی و قانونی خود، مطالب فوق را جهت تنویر افکار عمومی جامعه منعکس نماید."


اعتراض محمد هاشمی
همزمان، محمد هاشمی رفسنجانی، رییس اسبق صداوسیما در برنامه زنده بعدازظهر دیروز رادیو گفت‌وگو، از برنامه صراط به شدت انتقاد کرد و گفت: این که صراط جهنم است.


به گزارش بازتاب، وی در این مناظره با موضوع شکل‌گیری احزاب سیاسی و احزاب دولت ساخته به همراه حمیدرضا ترقی، از حزب موتلفه و پسر دکتر مرندی شرکت کرده بود و انتقادش باعث کمی جر و بحث در برنامه شد و کم کم صدای او قطع شد.


اعتراض هاشمی رفسنجانی
یش از این نیز دفتر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به پخش مستند صراط اعتراض کرده و طی نامه ای به صدا و سیما اعلام داشت:
در بخش اول برنامه سیاسی صراط که در واحد مرکزی خبر ساخته شده است و در تاریخ ۸/۱۱/۹۰ در بخش‌های مختلف خبری پخش شد، در قسمتی از آن با استناد به مصاحبه معاون پارلمانی هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت با یک روزنامه مبنی بر پیشنهاد تمدید دوره ریاست جمهوری ایشان، از آن به عنوان تلاش برای انحراف در قانون اساسی یاد شده و این گونه القاء می‌شود که شخص هاشمی رفسنجانی با این پیشنهاد موافق بوده که البته از آن جلوگیری شده است!! اگر از میان تحولات فراوان تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی، این موضوع برای سازندگان این برنامه جلب توجه خاص کرده است، بعید است از چشم آنان این مهم دور مانده باشد که در مطبوعات همان زمان، هاشمی رفسنجانی در موضع گیری صریح، ضمن مخالفت علنی با این پیشنهاد تأکید کردند: "مگر در مملکت قحط الرجال است که چنین موضوعات خلاف قانون اساسی مطرح می‌شود" و شدیداً با آن و پیشنهاد دهندگان مخالفت کردند. اینکه چرا سازندگان این برنامه، فقط به پخش موضوع پیشنهاد اشاره و از انعکاس مخالفت شخص ایشان با آن اغماض کرده اند، جای تأمل و تعجب دارد.