جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عسگراولادی: میلیاردر شدن که کاری ندارد

Posted: 16 Feb 2012 08:25 AM PST

جـــرس: یکی از اصولگرایان مولتی میلیاردر ایران، طی یادداشتی از نحوه پولدار شدن و موفقیت مالی خود سخن گفته و آنرا بدون نیاز به رانت حکومتی می داند.
 

به گزارش «اقتصاد ایرانی»، اسدالله عسگراولادی، از برجسته‌ترین بازرگانانایران، معروف‌ترین صادرکننده خشکبار، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایراندر تمام دوران پس از انقلاب ورئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین، در یادداشتی نحوه پولدار شدن خود را شرح می دهد:

 

من اسدالله عسکراولادى هستم و سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شدم. خانواده‌ام متدین و در سطح پایین جامعه بودند و با قشر ثروتمندان سروکار نداشتند. شغل پدرم پیشه‌ورى بود و مغازه عطارى داشت. ما سه برادر بودیم که هر سه از سن ۱۲ـ ۱۳ سالگى کار در بازار تهران را شروع کردیم. روزها کار و شب‌ها درس. پس از گذراندن کنکور در رشته ادبیات پذیرفته شدم اما عصرهایى که فرصت داشتم به دانشکده اقتصاد هم مى‌رفتم چون ساختمان‌هاى دانشکده مقابل هم بود. گاهى سر کلاس‌هاى دانشکده حقوق هم مى‌رفتم.

 

آن موقع رفتن به سایر دانشکده‌ها آزاد بود و مثل امروز کنترل و حراست هم در کار نبود. کارم را از صفر شروع کردم. اولین حقوقى که در دوره شاگردى گرفتم روزى ۲ ریال بود که مى‌شد ماهى شش تومان. تلاشم شبانه‌روزى و کار سخت بود. اولین تجارتم را با خرید یک کیسه کنجد به قیمت ۵۳ تومان از بازار تهران شروع کردم و آن کیسه کنجد را به نانوایى سر محل به قیمت ۷۰ تومان فروختم و این اولین سود من در تجارت بود. این مربوط به سال ۱۳۲۷ است. تا سال ۱۳۳۴ کارمند بودم و در یک شرکتى کار مى‌کردم که فعالیتش در زمینه صادرات بود. به صادرات علاقه‌مند شدم اما پول نداشتم. تنها دارایى‌ام خانه‌اى بود که در خیابان شهید مصطفى خمینى به مبلغ ۵۶۰۰ تومان خریده بودم.

 

در آن خانه من و دو خواهر و پدر و مادرم زندگى مى‌کردیم. اولین ماشینم که در سال ۱۳۳۳ خریدم یک فولکس به مبلغ ۵۹۰۰ تومان بود که با همین ماشین چند کیسه خواربار از بازار مى‌خریدم و بین نانوا و بقال توزیع مى‌کردم. سال ۱۳۳۴تصمیم گرفتم تاجر شوم. به اتاق بازرگانى رفتم که کارت بازرگانى بگیرم، اما سنم اقتضا نمى‌کرد. چون حداقل باید ۲۴ ساله مى‌بودم. نایب رئیس اتاق وقت طبق قانون مى‌توانست مرا امتحان کند. مرحوم عبدالله توسلى مرا پیش او فرستاده بود. یادم نمى‌رود ۲۰ سوال از من کرد درباره ارز کشورها، حمل جنس و غیره. من به تمام سوالات جواب دادم و آن نایب رئیس به معرف زنگ زد و گفت: این باید جاى من بنشیند. ۲۵ سال بعد جاى او نشستم. ۲ سال بعد با قسط و تخفیف حجره‌اى به مبلغ ۴ هزار تومان خریدم و رشته خشکبار را انتخاب کردم و هنوز بعد از ۵۴ سال در همین رشته هستم. زیره سبز را بسیار دوست داشتم. چون هم سرمایه کمى مى‌خواست و هم قیمتش ارزان بود.

 

از کار در داخل خوشم نمى‌آمد مى‌خواستم صادرات داشته باشم. کار را در سال ۱۳۳۶ و از صفر با صادرات زیره شروع کردم و قسطى پنج تن زیره خریدم. اولین مشترى‌ام در صادرات سنگاپور بود. با تمام دنیا از طریق اتاق‌هاى بازرگانى‌شان مکاتبه کردم و دنبال خریدار گشتم. اولین معاملاتم با نیویورک سال ۱۳۳۰ شروع شد.

نیویورک از دیرباز تاکنون بورس زیره بوده و هست. کوشش کردم و سفرهایم شروع شد و روزى رسید که دیکته کننده قیمت زیره در جهان و ایران شدم. دوشنبه‌اى نبود که بازار ادویه نیویورک که زیره هم زیرمجموعه آن است باز شود و نرخ شرکت من ـ حساس ـ که الان ۵۱ ساله شده، روى میز نرود و معاملات شروع بشود. اما سال‌هاى واقعا سختى بود. در سال ۱۳۴۷ به صادرات دو قلم دیگر خشکبار شامل پسته و کشمش رو آوردم. پسته کار بزرگى بود و پول سنگینى مى‌خواست. من پول نداشتم اما چون در بازار آبرو داشتم و خوش‌حساب بودم به من نسیه مى‌دادند و هنر من این بود که یک ماهه آن جنس را به خارج مى‌فروختم و پولش را مى‌گرفتم. این هنر خوش‌حسابى من عامل موفقیت من در بازار پسته بود. سال ۱۳۴۳ اولین انبارم را در خیابان تختى تهران خریدم و کارخانه زیره حساس را در مشهد تاسیس کردم که هنوز هم هست، هر سال که سودى مى‌بردم انبار و دفتر و خانه و ملک مى‌خریدم. در سراى امید که روزى درآن حجره قسطى خریده بودم تمام دفاتر همسایه را خریدم. آقاى خبرنگار! من تاجرم و اصولى دارم؛ یکى از اصولم این است که هیچ وقت بیش از یک هفتم تنخواهم را به کسى نسیه نمى‌دهم تا اگر پولم را خورد باقى پولم محفوظ بماند. اصل بعدى‌ام این است که سعى کردم هیچ وقت بیش از نصف دارایى‌ام را نسیه نخرم.

 

اصل دیگر این است که سعى کردم از بانک‌ها وام نگیرم. بانک‌ها بسیار سراغ من آمدند اما قبول نمى‌کردم! در نتیجه شب با خیال راحت به خانه مى‌رفتم و بدهکار نبودم. اگر داشتم مى‌خریدم و اگر نداشتم، نمى‌خریدم. سال ۵۵ اگرچه آدم سیاسى نبودم به نجف خدمت حضرت امام(ره)‌ رفتم. رفته بودم از ایشان اجازه بگیرم که در قم کارخانه بزنم و ایشان هم مرا راهنمایى کرد. یکى دیگر از اصولم عوض نکردن شریکم است. محمدحسن شمس ۵۰ سال شریک من است و هنوز هم شریک هستیم. یادم نمى‌رود در اولین سفرم به نیویورک پاى ساختمان معروف امپایراستیت که مجسمه راکفلر قرار دارد، ۳ جمله نوشته بود: موفقیت من به این ۳ جمله است: زودتر از دیگران مطلع شدم، زودتر از دیگران تصمیم گرفتم و وقتى تصمیم گرفتم چشمم را بستم و عمل کردم. این ۳ جمله اثر زیادى روى من گذاشت.

 

سعى کردم در تجارتم به این ۳ جمله متعهد باشم. اینها در تجارت خیلى مهم است. چون تجارت بى‌رحم است. تجارت در محیط رقابت بى‌رحم است. این شعار هم است: اگر مى‌خواهى رقابت کنى باید با چشم بسته بى‌رحمى کنی. مى‌شود البته با رافت و مهربانى کار کنى اما آنجا که مى‌خواهى رقابت کنى نه رافت کاربرد دارد و نه مهربانى باید بى‌رحم باشى …. من از کم به زیاد رسیدم. مثالش خانه‌هایم است. اولین خانه‌ام را ۵۶۰۰ تومان ، دومى را ۳۳ هزار تومان، سومى را از درخشش وزیر فرهنگ شاه معدوم ۱۴۰ هزار تومان، چهارمى را ۵۰۰ هزار تومان و پنجمى را ۱۴۰ میلیون تومان خریدم که الان در آن ساکن هستند. اکثر این خانه‌ها را هنوز دارم آنها را اجاره داده‌ام و هیچ‌ یک را نفروخته‌ام. وجوهات شرعى و … مالیات‌هایم را داده‌ام. هرگز با دارایى چانه نمى‌زنم. انفاق مى‌کنم. مسجد و درمانگاه و مدرسه مى‌سازم و خدا به من کمک کرده است.

 

من هیچ مالى در خارج کشور ندارم. فقط دفاترى در هامبورگ ، دبى و لندن دارم که دفاتر تجارى‌ام هستند. من افتخار مى‌کنم که میلیاردر هستم. همان خانه ۵۶۰۰ تومانى امروز بیش از ۵/۱ میلیارد تومان مى‌ارزد. پس میلیاردر شدن کارى ندارد. خانه‌اى که ۱۴۰هزار تومان خریدم امروز یک میلیارد تومان مى‌ارزد، خانه دیگرم در خیابان ولیعصر ۱۳۰۰ متر مساحت دارد و حساب کنید چقدر مى‌ارزد. چرا بگویم گدا هستم؟ ۱۶ سال عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانى ایران و نایب رئیس اتاق بودم. بعد از سال ۵۷ امام(ره) به ۸ نفر براى اداره اتاق حکم داد که بنده هم جزوشان بودم. از آن ۸ نفر ۴ نفر فوت کردند و ۴ نفر زنده هستند. در ۱۰ سال اول حضورم در اتاق از آن آبرو گرفتم و در ۲۰ سال بعد به آن آبرو دادم. جالب است بدانید در این ۵۴ سال تجارت در دفاترم ضرر ندادم. در ایران ۱۰ کارخانه دارم و اظهار فقر نمى‌کنم. درآمدم و هر چه را دارم این‌گونه تقسیم کرده‌ام: ‌۲۰ درصد مال خدا، ۲۰ درصد مال انفاق، ۲۰ درصد خرج خانواده و با بقیه‌اش چیزى مى‌خرم.

 

الان که به عنوان یک تاجر روبه‌روى شما نشسته‌ام یک ریال به هیچ بانکى بدهکار نیستم و در هیچ رانت دولتى مشارکت نکرد‌ه‌ام. در هیچ معامله دولتى هم نبوده‌ام. من در تجارت به ۳ اصل سخت و سفت پایبند هستم: کیفیت، رقابت، خوش‌قولى، وقتى تعهد مى‌کردم براى فروش یک جنس، اگر بعد از فروش قیمت ترقى مى‌‌کرد، معامله را به هم نمى‌زدم. اما خیلى از همکاران این کار را مى‌کنند یا از کیفیت مى‌زنند تا ضرر نکنند. نیویورک به خاطر همین ۳ اصل در دستان من بود. این رموز موفقیت من است. هر جاى دنیا زیره مى‌خواستند ۴۸ ساعت بعد من بالاى سرشان بودم و بعد هم به خاطر کیفیت دیگر ما را رها نمى‌کردند. بیشترین معاملاتم با تلفن است، تلفنى مى‌فروشم و آن وقت به بچه‌هایم که در این ساختمان خودم کار مى‌کنند مى‌گویم قراردادش را ببندند. یک بار لس‌آنجلس بودم، نیمه‌شب و خواب‌آلود تاجرى از آلمان به من زنگ زد و ۲۰۰ تن پسته خرید. خواب‌آلود بودم و فروختم. صبح بیدار شدم و دیدم قیمت پسته ۵۰ هزار دلار فرق کرده است. اما نمى‌توانستم پسته فروخته شده را ندهم. صبح به آلمان پرواز کردم و به دفترش رفتم و گفتم من به تو پسته فروختم و حالا مى‌خواهم پس بخرم. ۱۰۰ هزاردلار به او دادم و قرارداد تلفنى را کنسل کردم. یک هفته بعدش را در هامبورگ ماندم. دوباره سراغش رفتم و گفتم حالا آن پسته را باز مى‌فروشم و او با ۲۰۰هزار دلار تفاوت همان بار پسته را از من خرید و علاوه بر این که ضررم را جبران کردم ۱۰۰ هزار دلار هم سود کردم! آقاى خبرنگار! این خوش‌قولى ‌اصل تجارت است. براحتى مى‌توانستم بگویم خواب بودم، فروختم. خب! قرارداد و امضایى که نداریم. اما شهرت من در این است:‌ فروختى مال اوست، خریدى مال توست. من در تجارت خارجى اصول خودم را دارم. قبل از هر ملاقات درباره ویژگى‌هاى آن شهر یا علاقه‌مندى مالى طرف تجارى‌ام مطالعه مى‌کنم و واقعا عمیق مطالعه مى‌کنم و وقت مى‌گذارم و آن‌گاه این کاردر نتیجه ملاقات تجارى‌ام تاثیر مى‌گذارد و خوب هم تاثیر مى‌گذارد. من از هیچ و صفر به همه چیز رسیدم و الان که به عقب‌ نگاه مى‌کنم مى‌بینم تلاش، توکل به خدا، درستکارى و مطالعه به من کمک کرد موفقیت امروز را داشته باشم.

 
 

شعر قامت سبز

Posted: 16 Feb 2012 06:34 AM PST

نیک اندیش بهاری

بگو! حکایت آن روز بارانی
بخوان سرود یار دبستانی
بگو چگونه بر بیداد غریدند
بگو چه بود؟ چه کارزارانی
بگو چه باد هرزه گردی بود
که درفتاد به شاخ سارانی
تبر به پیکر بستان دل زدند
ثواب نمایـان سفله کارانی
بخاک اگرچه فتادند دلپاکان
اگرچه خدایی شدند یارانی
ببین! دوباره ز ریشه برویند
بـرغم خدعه ی تیغ دارانی
فدای قامت سبز سرو بهار
درخت سر افراز روزگارانی . 

 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

احمد توکلی: دولت احمدی نژاد را صالح نمی دانم

Posted: 16 Feb 2012 06:12 AM PST

جـــرس: رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار عقیده کرد: "اگر میرحسین موسوی سکوت ‌می‌کرد هر حرف و نطقش بر دولت تاثیرگذار بود و لطمات احمدی‌نژاد به کشور کمتر ‌می‌شد. اما ما یک فرصت بزرگ را از دست دادیم و آنچه که نباید، اتفاق افتاد."


به گزارش ایلنا، احمد توکلی در نشست "مجلس مشارکت حداکثری و انتخابات کارآمد" که در دانشگاه علامه تهران برگزار ‌شد، درباره حوادث انتخابات سال 88 تاکید کرد: این حوادث هرچه بازبینی منصفانه و واقع‌بینانه شود در آینده شاهد اشکالات کمتری خواهیم بود.


وی افزود: در سال 88 وقایعی پیش و پس از رای‌گیری رخ داد که تفاوت فاحشی با یکدیگر داشت. دراین انتخابات جلوه بسیار گسترده و مطلوب آزادی عقیده همراه با رشد سیاسی ظاهر شد و طرفین جدی‌، مصر و عاقلانه رفتار ‌می‌کردند که انعکاس این نحوه برخورد و سلوک در دنیا برای ما پیامدهایی چون افزایش ضریب امنیت ملی را به همراه داشت.


وی با اشاره به اینکه حوادث پس از انتخابات از دست رفتن سرمایه‌، کم شدن سیاستمداران کشور‌، برانگیخته‌شدن طمع بیگانگان و افزایش تنگنا‌ها را به همراه داشت، خاطرنشان کرد: من در هفته قبل به صراحت اعلام کردم که دولت احمدی‌نژاد را صالح نمی‌دانم و معتقدم که رفتار او در منازعه موجب به وجود آمدن مشکلات پس از انتخابات شد.


این نماینده اصولگرای مجلس بدون اشاره به تاثیرات و نفوذ نهادها و مقامات فراقانونی و نظامی در روند انتخابات و پس از آن برخورد خشونت بار با معترضان گفت: "میر حسین موسوی كه بهترین و قوی‌ترین انتقاد را به احمدی‌‌نژاد درباره عمل نکردن وی به قانون داشت، خودش نیز با این ادعا آزمایش شد و پس از اعلام نتايج؛ نتیجه آن را قبول نداشت و پس از بررسی‌های مجدد و اعلام رای نهایی مجددا اعتراض کرد. در حالی که کسانی که صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را تایید کردند و بر همین مراحل انتخابات نظارت داشتند به مراحل بررسی مجدد نیز نظارت کردند اما این اشتباه موسوی موجب شد مشکلاتی پیش بیاید که یادآوری‌اش خوشایند نیست. "


وی با اشاره به اینکه در زمان نخست‌وزیری موسوی؛ وزیر وی بودم و با اختلاف استعفا دادم، و در سال‌های گذشته نیز هم عقیده نبوده‌ام، گفت: من با احمدی‌نژاد نیز از زمان شهرداری وی تاکنون ارتباط داشتم و باید عنوان کنم که هر دو فرد امور مشترکی را دارند‌.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه "در زمان انتخابات اضطراراً به احمدی‌نژاد رای دادم"، گفت: "در آن زمان معتقد بودم که ترکیب پایگاه اجتماعی موسوی ‌می‌تواند تحریک علیه رهبری را هدایت کند اما احمدی‌نژاد دارای پایگاه اجتماعی است که اگر بخواهد هم نمی‌تواند تحریک علیه رهبری را ایجاد کند و احمدی‌نژاد در فروردین 90 خواست و این اتفاق نیفتاد‌. "


وی ادعا کرد: حوادث پس از انتخابات شرایطی را در کشور رقم زد که وضعیت نابسامان امروز از ثمرات آن است. آنچه ما را هلاک ‌می‌کند یا به صلاح ‌می‌رساند؛‌ این است که ادعایمان با اعمالمان سازگار نباشد. اگر موسوی سکوت ‌می‌کرد رییس حزبی بود که 13 میلیون عضو داشت و اوج کمال عقلی را نشان ‌می‌داد باید به قانون احترام گذاشت ولو اینکه نتیجه‌اش تلخ باشد و این اصول ابتدایی دموکراسی و دینداری است.


توکلی بدون رویکرد به نادیده گرفتن شکایات و مستندات از سوی مقامات عالی کشور مدعی شد: در فضایی که قانون محترم شمرده ‌می‌شود؛ جلوی بسیاری از بی‌قانونی‌ها را ‌می‌توان گرفت پس موسوی در بسیاری از این بی‌قانونی‌ها سهیم است.


وی با اشاره به اینکه تفکر اقلیت مجلس را محترم ‌می‌شمارم، گفت:‌ به تابش گفتم شما به اقلیت بی‌خاصیت تبدیل شده‌اید و کم سخن ‌می‌گویید و اگر مواضع خود را مشخص کنید ‌می‌توانید حرف بزنید‌.


وی اظهار عقیده کرد: اگر موسوی سکوت ‌می‌کرد هر حرف و نطقش بر دولت تاثیرگذار بود و لطمات احمدی‌نژاد به کشور کمتر ‌می‌شد. اگر این قانون‌پذیری رخ ‌می‌داد؛ فشارهای بین‌المللی نیز کمتر ‌می‌شد. ما یک فرصت بزرگ را از دست دادیم و آنچه که نباید، اتفاق افتاد.

تقابل اتمی خادم الحرمین شریفه با ولی فقیه جمهوری اسلامی

Posted: 16 Feb 2012 07:11 AM PST

فرشید آل داوود
  جرس: جنگ لفظی میان مقامات سعودی و ایرانی این روزها به شدت بالا گرفته است . عربستان دیگر هیچ ابائی از لحن تند و تیز بر ضد تهران ندارد. کار به جایی رسیده که سعودی ها در تدارک خریدن بمب اتم برای مقابله با جمهوری اسلامی هستند. این در حالی است که ایرانی ها سالانه میلونها دلار سود خالص از طریق حج وارد اقتصاد عربستان می کنند و حتی ظرفیت ثبت نام حج عمره تا 5 سال آینده تکمیل شده است.

 

پس از آنکه خبرگزاری روسی ریانوستی خبر داد که جمهوری اسلامی روز چهارشنبه تزریق سوخت بومی هسته ای به راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرد ، عربستان سریعا در واکنشی اعلام کرد که به محض انجام نخستین آزمایش هسته ای ایران به بمب اتمی دست پیدا خواهد کرد.


سعودی ها گفتند این سلاح هسته‌ای از سوی یک کشور منطقه‌ای در اختیار عربستان قرار خواهد گرفت تا توازن در منطقه برقرار شود؛ و این منوط به آن است که ما احساس خطر کنیم.


مقامات سعودی متذکر شدند به محض اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، عربستان دو گام مهم را فوری برمی‌دارد؛ نخست این که کلاهک‌های هسته‌ای آماده را فورا خریداری خواهد کرد و دوم آن که غنی‌سازی اورانیوم ویژه ساخت سلاح هسته‌ای را به طور گسترده آغاز می‌کند.


از کجا بمب می خرند؟


در خصوص کشوری که عربستان اعلام کرده از آن سلاح اتمی خواهد خرید تحلیل های رسانه ای متفاوتی ارائه شده است.


برخی ناظران گفتند این کشور پاکستان است که روابط بسیار خوبی با ریاض دارد و میان آنها توافقنامه هسته ای هم منعقد شده است.


رسانه های عرب در سال 2010 اعلام کردند که ریاض و اسلام آباد موافقتنامه هسته ای امضا کرده اند که البته این امر بعد ها تکذیب شد.


شبکه خبری ان بی سی امریکا نیز اخیرا به نقل از محمد نعیم خان سفیر پاکستان در امریکا خبر داده بود هر شهروند پاکستانی، امنیت عربستان سعودی را موضوع مهمی برای کشور پاکستان می‌داند.


این اظهارات سفیر پاکستان، در حالی منتشر شد که چندی پیش، شماری ناو جنگی پاکستانی در بندر «جده» عربستان پهلو گرفت.


به شرط بمباران تهران !


اما پایگاه خبری نهرین نت عراق روز چهارشبه روایت دیگری را از تلاش عربستان برای هسته ای شدن بازگو کرد که در رسانه های ایران هم بازتاب وسیعی داشت. طبق این روایت تائید نشده، سعودی ها با اسرائیلی ها تماس گرفتند و خواستار خرید یک عدد بمب اتمی شده اند. اما سران اسرائیل که تا ساعتها مبهوت این پیشنهاد بودند در نهایت به سعودی ها علام می کنند که نمی توانند سلاح اتمی به آنها بفروشند اما در صورتی که ریاض بخواهد آن را فورا علیه ایران بکار بگیرد آنها حاضر هستند این سلاح را در اختیارشان بگذارند !


این تحولات در حالی است که این روزها زمزمه جنگ با جدیت بیشتری به گوش می رسد و اسرائیلی ها هر روز علائمی از تمایل به حمله درتابستان را بروز می دهند اما سپس آن را تکذیب یا کم اهمیت جلوه می دهند.


بوی باروت بوی جنگ؟ !


روزنامه های فرانسه هم هر روز مطلبی در باره نزدیک بودن آغاز درگیری تهران و تل آویو منعکس می کنند. واشنگتن پست هم چند روز قبل نوشت بازی خطرناک در حال آغاز شدن است . چند رسانه عرب منطقه نیز از به مشام رسیدن بوی باروت در منطقه خبر دادند.


برخی تحلیلگران این ارزیابی های رسانه ای را اغراق آمیز می دانند اما واقعیت این است که در سطح سران کشورها به خصوص در منطقه این امر جدی گرفته شده است. قطر و ترکیه اعلام کردند آغاز جنگ در منطقه بسیار فاجعه بار خواهد بود. رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه گفت برای تابستان آینده تصمیماتی در خصوص جنگ اتخاذ شده است. ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است. عربستان ، کویت و بحرین در خصوص شروع جنگ احتمالی تضمین کافی به امریکا داده اند که تولید را آن قدر بالا ببرند که بازار دچار شوک نشود.


رسانه های خاورمیانه معتقدند صف بندی های منطقه ای در حال تکمیل است و مراحل پایانی خود را طی می کند. عربها تکلیف خود را روشن کرده و آماده اند. ترکها هم با ایران بر سر سوریه اختلاف پیدا کرده اند.


لفاظی های جنگی تهران و ریاض


عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب چند روز قبل در روزنامه القدس العربی نوشت : یک مسئول عالی‌رتبه در یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که دیداری خصوصی با او داشتم، گفت که تهدیدهای ایران بسیار جدی است و رهبران کشورهای خلیج فارس آنها را کاملا جدی می‌گیرند، آن هم نه در کوتاه مدت بلکه در طولانی مدت.


وی همچنین گفت: ایرانی‌ها می‌توانند تاسیسات زیربنایی و اقتصادی کشورهای عربی خلیج فارس را که نزدیک به 90 درصد نیازهای حیاتی آنها را تامین می‌کنند، در کنار شهرها و پایگاه‌های امریکایی هدف بگیرند و کاملا ویران کنند. این مقام ارشد عربی تاکید می‌کند، روز دومی که منطقه شاهد آغاز جنگ ایران و امریکا باشد این درگیری فورا به یک درگیری عربی – ایرانی تبدیل خواهد شد و این جنگ می‌تواند دهه‌ها ادامه یابد و منطقه خلیج فارس میدان‌ اصلی نبرد و در عین حال قربانی اصلی آن باشد.


علی لاریجانی رئیس مجلس طی روزهای اخیر گفته بود که کشورهای منطقه پیرو بی چون و چرای امریکا نباشند و به دنبال سرزمین سوخته نباشند چرا که اگر توطئه ای علیه ایران رخ دهد، آتش آن، تمام منطقه را خواهد گرفت


در مقابل ولید بن طلال آل سعود از شاهزادگان سعودی و از سهامداران اصلی نیوز کورپوریشن، اپل و توئیتر هم گفت : برای امریکا و دیگر کشورها خیلی مهم است که این کشور خائن! ( ایران) را تحریم کنند تا دولتش مجبور به مذاکره شود.


وی افزود: گر ایران تنگه را ببندد، امریکا به سرعت می تواند ان را باز کند.


به نظر می رسد که افزایش تنش و تخاصم در روابط بین ایران و عربستان سعودی به حدی رسیده است که باعث شده رفتارهای تقابلی در سطح قابل توجهی افزایش پیدا کند.


دربار سعودی، بعثه رهبری و مابقی قضایا


در ایران پس از شکست مذاکرات دوستانه مصلحی در ریاض و کم محلی سعودی ها به دیپلماسی جمهوری اسلامی ، از در بار سعودی به عنوان دربار فاسد نام می برند.


تند روهای اصولگرا در ایران در حالی از دربار سعودی به عنوان دربار فاسد یاد می کنند که بعثه رهبری در عربستان به شدت فعال است و سازمان اوقاف قول داده صدها هزار نفر را طی سالهای آینده روانه حج کند. اقدامی که در آمد شگفت انگیزی را عاید دربار سعودی کرده و آنها را برای خرید سلاح های گوناگون ترغیب می کند.


صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل بین الملل گفته است: روابط تهران و ریاض در حال حاضر کینه توزانه است اما ایران تصمیمی برای منع سفر شهروندانش به عربستان اتخاذ نکرده است.

پرونده متهم سایبری محکوم به اعدام، به اجرای احکام ارسال شد

Posted: 16 Feb 2012 06:11 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، پرونده سعید ملک‌پور فعال سایبری محکوم به اعدام طی روزهای گذشته به اجرای احکام ارسال شده است.


به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» ، وکلای سعید ملک‌پور طی روزهای گذشته برای اعاده دادرسی و دریافت تأیید حکم اعدام این زندانی به دیوان عالی کشور و دادگاه انقلاب مرجعه کرده بودند، اما متوجه شدند که پرونده‌ی وی به اجرای احکام ارسال شده است.


پرونده‌ی سعید ملک‌پور در حالی به اجرای احکام فرستاده شده که حکم اعدام وی که برای دومین بار در دیوان عالی کشور تأیید شده بود، هنوز به وی و وکلای‌اش ابلاغ نشده است.


سعید ملک‌پور که مهر ماه سال جاری برای بار دوم از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم اعدام دریافت کرده بود به هفت سال و نیم زندان نیز محکوم شده است. این حکم سال گذشته از سوی دیوان عالی کشور یک بار نقض شده بود، اما قاضی مقیسه برای بار دوم این حکم را تأیید کرد.


پس از ارسال مجدد پرونده به شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، در حالی که به نواقص پرونده رسیدگی نشده بود، این حکم بدون اطلاع قضات مستقر شد شعیه ۳۲ دیوان عالی مجددا تأیید شد.


سعید ملک‌پور که مهر ماه سال جاری برای بار دوم از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم اعدام دریافت کرده بود به هفت سال و نیم زندان نیز محکوم شده و هم اکنون نزدیک ۱۱ ماه است که در سلول‌های انفرادی (۶ ماه) و چند نفره بند ۲ الف زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران و خارج از نظارت سازمان‌ زندان‌ها است نگهداری می‌شود.


وی در ابتدای بازداشت نیز یک سال و ۶ ماه در سلول‌های انفرادی تحت فشارهای روحی و جسمی به سر برده بود. این فعال سایبری در حال حاضر سه سال و چهار ماه است که در زندان به سر می‌برد.


طی هفته‌های گذشته بازجویان اطلاعات سپاه پاسداران با انتقال سعید ملک‌پور به سلول‌های انفرادی از وی خواسته بودند برای لغو حکم اعدام دوباره در برابر دوربین‌های صدا و سیما علیه خویش اعتراف کند. ملک‌پور این درخواست بازجویان را رد کرده بود.



انتشار متن نامه سعید جلیلی به کاترین اشتون

Posted: 16 Feb 2012 05:39 AM PST

مهمانپرست از سفر هفته آینده بازرسان به ایران خبر داد

جـــرس: در حالی مقامات ایران روز چهارشنبه اعلام کردند که دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی، پاسخ نامه ماه اکتبر «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای وی فرستاده‌، این نامه، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.


به گزارش «تابناک»، در این نامه که خبرگزاری «آسوشیتد پرس» آنرا روی خروجی خود قرار داده، ایران آمادگی خود را برای گفت‌وگو در موضوعات گوناگون به منظور ایجاد همکاری‌های مشترک و سازنده اعلام کرده است.


آسوشیتد پرس همچنین نوشته است: این نامه روز سه‌شنبه و پیش از اعلام دستاوردهای جدید هسته‌ای ایران برای کاترین اشتون فرستاده و در یک صفحه و چهار پاراگراف تهیه و تنظیم شده است.


بر پایه این گزارش، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به همراه استقبال از موضع کاترین اشتون، مبنی بر دفاع از حق جمهوری اسلامی برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نوشته است: با توجه به چنین تعهدی، گفت‌وگوهای ما می‌تواند گام به گام درباره موضوع هسته‌ای ایران ادامه یابد.


جلیلی در ادامه این نامه افزوده است: نگرش مثبت و سازنده نسبت به ابتکارات جدید ایران در این دور از گفت‌وگو‌ها، می‌تواند چشم‌اندازی مثبت برای مذاکراتمان باشد.


در همین چهارچوب، پیشنهاد می‌کنم تا بار دیگر گفت‌وگو‌هایمان را برای رسیدن به همکاری‌های پایدار در اسرع وقت و در زمان و مکانی که مورد توافق طرفین است، آغاز کنیم.


ذکر این مهم لازم است، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با فرستادن نامه‌ای در ماه کتبر به ایران، خواستار از سرگیری مذاکرات با تهران شده بود.


بازرسان اول اسفند می آیند
همچنین رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در رابطه با سفر بازرسان آژانس با ایران نیز اظهار داشت: این بازرسان اول اسفند به کشورمان سفر خواهند کرد و همانطور که به تعهدات خود پایبند هستیم به دنبال حقوق خود نیز هستیم و همه باید به این حقوق احترام بگذارند.


به گزارش مهر، وی که در بوشهر سخن می گفت افزود: مذاکرات برای رفع ابهامات کمک خواهد کرد. سفر این هیئت با دعوت ما صورت گرفت که در اکتبر و دسامبر از آنها دعوت کردیم و مذاکرات قبلی نیز در یک فضای مثبت انجام شد و چارچوب مناسبی برای مذاکرات پیاده‌سازی شد.


بارتاب تحرکات اخیر جنبش سبز در سخنان وزیر اطلاعات

Posted: 16 Feb 2012 05:12 AM PST

 جـــرس: وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می گوید "جنگی تمام‌عیار و همه‌جانبه علیه جمهوری اسلامی در حال اجراست و رویکردهای دشمن تغییر کرده است."


این مقام ارشد امنیتی جمهوری اسلامی، همچنین به تاثیرگذاری فراخوان عدم شرکت در انتخابات توسط مخالفان خبر داده و گفته است "نقطه مشترك دشمنان نظام، جریان فتنه و ضد انقلاب داخل پیرامون راهبرد تلاش در راستای كاهش مشاركت مردم و ایجاد چالش امنیتی برای نظام بود و در فضای رسانه‌ای‌شان این موضوع را می‌بینیم که متاسفانه برخی از اثرات منفی نیز در جامعه داشته است."


به گزارش ایسنا، حیدر مصلحی، روز پنج‌شنبه ۲۷ بهمن‌ماه طی سخنانی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: "از منظر دستگاه اطلاعاتی، جنگی تمام‌عیار و همه‌جانبه علیه جمهوری اسلامی در حال اجراست و طراحی‌های گسترده دشمن در تمام حوزه‌ها علیه جمهوری اسلامی باعث شده که تهدیدها و آسیب‌پذیری‌هایی به وجود بیاید و در کنار آن فرصت‌هایی نیز خلق شده است."


رئیس دستگاه امنیتی دولت جمهوری اسلامی با "پیچیده" خواندن "جنگ نرم دشمنان علیه نظام" گفت: "جنگ نرم، آرام و بی‌ سر و صدا و بدون احساس جنگ علیه جبهه خودی است، پایدار است، هدف‌های متعددی دارد و در واقع یک هدف ندارد، سیال و ژله‌ای است، مخاطب‌ساز است و آسیب‌آفرین، تضادآفرین و یاس‌آفرین است."


مصلحی اظهار كرد: از منظر دستگاه اطلاعاتی، جنگی تمام‌عیار و همه‌جانبه علیه جمهوری اسلامی در حال اجراست و این یك شعار و تحلیل نیست بلكه بنده بر اساس اطلاعات دقیق خدمت شما عرض می‌كنم كه ما در وضعیت یك جنگ نرم سنگین هستیم و وزارت اطلاعات با توجه به اطلاعات دقیق خود این موضوع را مطرح می‌كند و می‌گوید كه دشمن طراحی‌های گسترده ای تقریبا در تمام حوزه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی طراحی كرده و این باعث شده كه تهدیدها و آسیب‌پذیری‌هایی به وجود بیاید و در كنار آن فرصت‌هایی نیز خلق شده است.


جنگ بی صدا
وی در ادامه به موضوع جنگ نرم اشاره و تاکید كرد: مقوله جنگ نرم دارای ویژگی‌های خاصی است؛ از جمله اینكه جنگ نرم، آرام و بی‌ سر و صدا و بدون احساس جنگ علیه جبهه خودی است، پایدار است، هدف‌های متعددی دارد و در واقع یك هدف ندارد، سیال و ژله‌ای است، مخاطب‌ساز است و آسیب‌آفرین، تضادآفرین و یاس‌آفرین است.


وزیر اطلاعات یادآور شد: با این فرض، عمق و پیچیدگی طراحی و معادله دشمنان مشخص می‌شود؛ به نحوی كه خیلی از كارشناسان به این سادگی نمی‌توانند جبهه‌های جنگ نرم را تشخیص دهند.


مصلحی گفت: بنا به دلایل متعدد و اطلاعات موجود، هیچ عنصری به اندازه بصیرت‌بخشی در شرایط پیش رو و امروزی نمی‌تواند موثر و مفید باشد كه این بصیرت‌بخشی در قالب آگاهی‌بخشی و تحلیل سیاسی بروز می‌كند.


رهبری از 22 سال پیش گفته بود
وزیر اطلاعات با ادعای اینكه "رهبری از سال 68 مساله جنگ نرم و بحث تهاجم فرهنگی را به عناوین مختلف در سخنرانی‌های خود مورد اشاره قرار داده‌، گفت: ‌در این ارتباط 32 مورد را به كار رفته است؛ از جمله مبارزه فرهنگی، تهاجم فرهنگی، بیماری فرهنگی، توطئه فرهنگی، سلطه فرهنگی و نبرد فرهنگی و جنگ نرم نیز آخرین عنوانی بود كه در سال 88 در سخنان خود از آن استفاده كرد. وقتی ما به این واژه‌ها توجه می‌كنیم می‌بینیم كه دشمن چه مسیرهایی را طی كرده و جلو آمده است؛ البته این جلو آمدن به این معنا نیست كه مقابله‌ای صورت نگرفته و ما اقدامی انجام نداده‌ایم ولی من تاكید می‌كنم تمام واژه‌های به كار گرفته شده با توجه به طراحی‌ها، برنامه‌ریزی و ژله‌ای عمل كردن دشمن به كار رفته است. "


وزیر اطلاعات گفت: اگر بخواهید مورد دیگری را در بحث واژه‌شناسی مطرح كنید، واژه خواص است كه رهبری در سخنان خود به آن اشاره كرد. واژه خواص هم مفهوم مثبت و هم مفهوم منفی دارد كه می‌تواند از باب مثبت آن به خواص مذهبی جبهه حق، اهل حق و با بصیرت اشاره كرد و از باب منفی آن نیز بیش از 13 مورد به كار بردند؛ از جمله خواص بی‌بصیرت، مطرود، فرصت‌طلب، مصلحت‌اندیش، منحط اخلاقی، دنیاگرا، ‌ترسو، فاقد شجاعت و ... .


مصلحی در ادامه به خیزش مردمی سال 88 اشاره و حمله كرد و افزود: "در فتنه 88 تمام گروه‌های معاند نظام و انقلاب از انجمن حجتیه گرفته تا منافقین و موساد دست به دست هم دادند و كشورهای منطقه نیز تقریبا همه‌شان در این فتنه همراهی كردند. "


یک ادعای جدید
وی همچنین مدعی حضور عطاءالله مهاجرانی و علیرضا نوری‌زاده در مجلس میهمانی امیر عبدالله پادشاه عربستان شد و ادعا کرد: در سفری كه چندی پیش به عربستان داشتیم و قبل از برگزای این جشن، به مقامات عربستان گفتیم كه شما فلان تاریخ برنامه جشنی دارید و در این جشن افرادی را دعوت كرده‌اید كه از افراد معاند انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در آن حضور دارند و پیش‌بینی كرده‌اید كه 18 میلیون دلار در اختیار آنان بگذارید. مسئول اطلاعات داخلی عربستان تعجب كرد كه ما چگونه این اطلاعات را كسب كرده‌ایم؛ در حالی كه این اطلاعات جزء اطلاعات سری و داخلی آنها بود.


وزیر اطلاعات گفت: ما وقتی می‌گوییم بر همه تحركات اشراف اطلاعاتی داریم، شعار نیست و دوست و دشمن به این موضوع اذعان دارند.


نگاه جدید می طلبد
مصلحی با اطلاق لفظ "فتنه" به قیام سال 88 گفت: فتنه سال 88 فتنه‌ای است كه تمام مجموعه‌ها با عنوان یك فرصت و با همراهی سران فتنه تلاش داشتند كار را تمام كنند و برنامه‌ریزی كرده بودند. شرایط داخلی كشور بعد از فتنه سال 88، تحولات پس از آن و تحولات بی‌سابقه در منطقه با عنوان بیداری اسلامی به ما القا می‌كند كه یك نگاه جدید و نوین به موضوعات داشته باشیم و این ناشی از تغییر ماهوی بسیاری از پدیده‌ها و تهدیدات است.


وی با اشاره به گسترش شبكه‌های اجتماعی در اینترنت نیز اظهار كرد: در جریان اتفاقات سال 88 در تهران‌پارس خانمی را دستگیر كردیم كه با پای شكسته پای اینترنت نشسته بود و جمعیت 500 ـ 600 نفری دختر و پسر را از طریق اینترنت برای رفتن به كف خیابان‌ها هدایت می‌كرد. پس تهدیدهای جدید مقابله جدید می‌طلبد.


وزیر اطلاعات با اشاره به تغییرات صورت گرفته در وب و مواجه شدن با وب 3 در حال حاضر اظهار عقیده كرد: سرویس‌های اطلاعاتی اینترنت را به‌وجود آورده‌اند و اطلاعاتی به شما می‌دهند كه در واقع آن چیزی كه شما می‌خواهید نیست بلكه آنچه كه خود می‌خواهند به شما می‌دهند و اطلاعات شما را می‌گیرند.


انتخابات اسفند ماه
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: انتخابات مجلس نهم اولین انتخابات بعد از تحولات سال 88 است و از اهمیت بالایی برخوردار است. جریان‌های سیاسی غیر خودی، غیر همسو و فتنه و گروه‌های ضد انقلاب به دنبال این هستند كه از این انتخابات و از این فرصت سوءاستفاده كنند.


رییس دستگاه اطلاعاتی ادامه داد: دشمنان بیشترین سرمایه‌گذاری را می‌كنند تا حضور مردم در انتخابات كمرنگ باشد و مثلا كمتر از مردم مصر در انتخابات حضور یابند.


وزیراطلاعات با ادعای اینكه "دشمنان نظام و جریان فتنه از مشاركت حداكثری مردم نگران هستند و در راستای كاهش مشاركت مردم سرمایه‌گذاری می‌كنند"، اضافه كرد: نقطه مشترك دشمنان نظام، جریان فتنه و ضد انقلاب داخل در این راستا در واقع پیرامون راهبرد تلاش در راستای كاهش مشاركت مردم و ایجاد چالش امنیتی برای نظام است و برای كاهش مشاركت مردم تاكتیك‌هایی را برنامه‌ریزی كرده‌اند و در فضای رسانه‌ای‌شان این موضوع را می‌بینیم و متاسفانه برخی از اثرات منفی نیز در جامعه ما داشته است."


حلقه ها
وزیر اطلاعات در ادامه به برنامه‌ریزی دشمنان برای جریانات سیاسی اشاره كرد و ادامه داد: از جمله مواردی كه در این زمینه مطرح می‌كنند و در مورد آن تلاش و برنامه ریزی می‌كنند، بحث تحریم و انشقاق است. عده‌ای از این گروه‌های سیاسی غیر خودی بحث تحریم انتخابات را مطرح می‌كنند و به دنبال جدا كردن خود از خط نظام هستند.


مصلحی با بیان اینكه جریان فتنه دو حلقه در خارج و داخل كشور دارد، مدعی شد: نمایندگان فتنه با طراحی سرویس‌های اطلاعاتی غرب از جمله سیا، موساد، فرانسه و انگلیس و برخی از كشورهای اروپایی در این كشورها اقامت كرده‌اند و این سرویس‌ها حمایت سنگینی از آنان می‌كنند و در داخل نیز حلقه‌ای وجود دارد كه این حلقه داخل و خارج با هم مرتبطند گر چه برخی جاها اختلاف نظر دارند و یكی از مباحثی كه آنان دنبال می‌كنند، تحریم انتخابات است و در واقع می‌خواهند فضاسازی منفی از عرصه انتخابات در راستای تحریك برای عدم مشاركت ایجاد كنند.

 

رسانه هایشان را نگاه کنید
مصلحی در ادامه افزود: آنها سعی می‌كنند از وضعیت كشور توسط عوامل داخلی‌شان به خصوص جریان فتنه سیاه‌نمایی كنند. شما رسانه‌های همراه با جریان فتنه را نگاه كنید و وقتی سرتیتر آنها را نگاه می‌كنید می‌بینید كه چه حركتی را دنبال می‌كنند.


وی گفت: آنها از طرف دیگر به دنبال نشان دادن ناكارآمدی نظام، القای تقابل بین بزرگان و عالمان دینی در كشور و تضعیف و تخریب چهره‌ها و پایگاه‌های مهم نظام از جمله بسیج، سپاه و روحانیت هستند و از طرف دیگر دستاوردهای نظام را زیر سوال می‌برند. تلاش می‌كنند تا با آستانه تحمل مردم بازی كنند و در بین توده‌های مردم هراس، بی‌اعتمادی نسبت به حاكمیت و هیجان‌های كاذب و جوسازی ایجاد كنند.


شورای هماهنگی راه سبز
وزیر اطلاعات با بیان اینكه دشمنان تمام ظرفیت خود را به كار بردند كه نظام را با یك چالش امنیتی در موضوع انتخابات مواجه كنند و در واقع انتخابات را یك فرصت‌طلبی برای ضربه زدن به امنیت جمهوری اسلامی تلقی می‌كنند، گفت: "نمونه آن یك ضد انقلاب است كه در شبكه سیا می‌گوید باید انتخابات آتی مجلس ایران را به صحنه جنگ داخلی تبدیل كرد و این امر بر عهده شورای هماهنگی راه سبز امید است كه مردم را به اغتشاش تحریك كند. شورای هماهنگی راه سبز امید، دو حلقه جریان فتنه در داخل و خارج از كشور است كه در این ارتباط دستورالعمل‌هایی را دارند. "


وی در ادامه به اهم محورها و برنامه‌ها برای ایجاد چالش امنیتی در این عرصه اشاره كرد و مدعی شد: آنها تلاش می‌كنند با برنامه‌ریزی و به كمك رسانه‌های خود برای نافرمانی مدنی بسترسازی كنند و از طرف دیگر انتخابات مجلس همیشه این وضعیت را داشته است كه در برخی از جاها با توجه به وضعیت جغرافیایی، قومی و قبیله‌ای اصطكاك‌هایی به وجود می‌آمده و مثلا در برخی از حوزه‌های انتخابیه ما شاهد این اصطكاك‌ها بوده‌ایم و دشمنان تلاش می‌كنند این امر را تشدید و از آن سوءاستفاده كنند. همچنین آنها در تلاش برای زمینه‌سازی اعتراضات مردمی، تلاش در جهت مطرح كردن طرح نظارت بین‌المللی، تلاش برای معرفی و حمایت از كاندیداهای دارای گرایشات قومی با هدف سوءاستفاده از ظرفیت قومیتی، ترویج روحیه قبیله‌گری، راه‌اندازی رقابت ناسالم انتخاباتی و برنامه‌ریزی در راستای ایجاد تنش برای ایجاد بحران از طریق ایجاد نزاع‌های قومی و قبیله‌گرایی هستند. آنها از طرف دیگر در راستای تردیدافكنی و شبهه‌افكنی در مورد سلامت انتخاباتند و متاسفانه برخی از خودی‌ها نیز در قالب رقابتی كه وجود دارد، بر این طبل می‌كوبند.


مصلحی گفت: آنها تلاش می‌كنند تقلب در انتخابات را القا كنند و آن را به پیش ببرند. همین تشكیلات فتنه در یكی از اقداماتی كه انجام داد، سایت وزارت كشور را در انتخابات سال 88 هك كرد و با آن هك متوجه شد كه تقلبی صورت نگرفته است. هكر این كار در اختیار ماست و به آنها ثابت شد كه تقلبی نبوده اما دشمنان گفتند كه باید راه خود را ادامه دهید و همان كلاهی سرشان رفت كه رهبری به آن اشاره كرد.


25 بهمن
وی بدون اشاره به حاکمیت جو پلیسی و امنیتی در 25 بهمن ماه افزود: آنها به دنبال اغتشاش و آشوب خیابانی هستند. در قضیه 25 بهمن دیدید آنها تمام تلاش خود را به كار بردند، هجمه‌های سنگینی را طراحی كردند و در مراكز استانها آدرس دادند و محل تجمع را اعلام كردند ولی چه شد؟


وزیر اطلاعات با بیان اینكه آنها در راستای القای عدم امنیت در كشور حركت می‌كنند، تصریح كرد: با وجود تمام برنامه‌ریزی‌های گسترده، با كمك خداوند و عنایت مقام معظم رهبری و تلاش مسئولان، آنها در هیچكدام از این زمینه‌ها به موفقیتی دست پیدا نكردند و نمی‌توانند كسب كنند.


برخی خواصِ ...
وی پیرامون انتخابات افزود: مدتی است كه خواص مردود اقدام به به‌كارگیری تاكتیك سوخته فرار رو به جلو كرده‌اند و این تاكتیك را در ایام انتخابات بیشتر استفاده می‌كنند و در واقع با بزرگ‌نمایی برخی از مشكلات و مسائل این‌چنینی در حال تخریب گفتمان ارزش‌مدار نظام هستند.

 

برخی از این آقایان خودی ها...

وزير اطلاعات در بخش ديگری از سخنان بدون نام بردن از «اسدالله عسگراولادی»، رييس اتاق بازرگانی ايران و چين، به اظهارات وی درباره بروز قحطی در ايران ظرف شش ماه آينده واکنش نشان داده و وی را تحت تاثير "القائات دشمن" دانست و گفت: "يک آقايی مصاحبه می ‌کند و صحبت از قحطی در کشور می ‌کند و وقتی که می ‌گوييم مستند اين حرف ات چه بوده و دلايل تان را بگوييد می ‌گويد که نمی ‌دانم چه شد اين را گفتم و وقتی يک ذره ناخن می ‌زنيم می ‌بينيم که دشمنان با واسطه‌های مختلف سعی می ‌کنند اين‌گونه القائات را داشته باشند."

 

حیدر مصلحی همچنین نابسامانی دو ماه اخير در بازار سکه و ارز را به "دشمنان" نسبت داد و گفت: "با کمال تاسف برخی از خودی ها نيز در اين مقوله دچار چالش و اشتباه شدند و جاهايی بودند که جزو مجموعه نظام اند و رفتند ميلياردی سکه خريدند و تحت تاثير اين القاء قرار گرفتند و بعضی از خودی ها با بی توجهی به اين موضوع دامن زدند."


مالزی سومین ایرانی متهم به بمبگذاری در تایلند را دستگیر کرد

Posted: 16 Feb 2012 04:30 AM PST

جـــرس: با گذشت دو روز از حوادث رخ داده در تایلند، دولت مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد که یک تبعه ایرانی متهم به دست داشتن در بمبگذاری های تایلند را که قصد داشت به ایران فرار کند، دستگیر کرده و تایلند می گوید که در انتظار استرداد این متهم برای محاکمه وی است.


به گزارش رادیو فردا، حسام الدین حسین، وزیر کشور مالزی، این متهم ایرانی را «مسعود صداقت زاده» معرفی کرده و گفته است که وی در فرودگاه بین المللی کوآلالامپور و در حالی که قصد داشت به ایران فرار کند دستگیر شد.


به گفته وی، دستگیری این متهم نشان می دهد که مالزی در برخورد با مقوله تروریسم تا چه اندازه جدی و متعهد است.


وزیر کشور مالزی افزود: "مقام های کشور هرگز اجازه نخواهند داد تا مالزی به یک نقطه، پایگاه یا محل عبور تروریست ها یا افرادی تبدیل شود که از سوی دیگر کشورها تحت تعقیب قرار دارند."


این متهم ایرانی که گفته می شود ۳۱ ساله است به دنبال انفجارهای روز سه شنبه در تایلند به مالزی فرار کرد.


رييس پليس بانکوک چهارشنبه شب به تلويزيون اسرائيل گفت: ايرانی سوم در ماجرای بمبگذاری توانسته بود که خود را به فرودگاه اصلی بانکوک برساند و بلافاصله با هواپيمای شرکت «آسيا اير» به مالزی گريخت.


وی افزود: تايلند مسئولان مالزی را از اين امر آگاه کرد و اين فرد اکنون دستگير شده است و تايلند در انتظار استرداد وی است.


ظهر سه شنبه به وقت محلی تايلند در پی انفجارهايی در يک خانه تيمی در حومه بانکوک، سه ايرانی در حالی که به گفته شاهدان محلی زخمی بودند، از اين خانه گريختند.


فردی که هويت او در گذرنامه ايرانی اش، «مسعود مرادی» ثبت شده است، در پی پرتاب کردن دو بمب در اماکن عمومی بر روی يک تاکسی که او را سوار نکرد و نيز بر روی يک افسر پليس در خيابان، بر اثر کمانه کردن بمب، خود هدف قرار گرفت و بلافاصله هر دو پايش قطع شد و سپس دستگير شد.


اين ايرانی هر چند به بيمارستان بانکوک انتقال يافت اما به شدت زير نظر است. ساعاتی بعد، پليس تايلند اعلام کرد ايرانی دومی را نيز که در اين ماجرا دست داشته، دستگير کرده است.


مقام های اسرائيل بمبگذاری های روز دوشنبه در دهلی نو، پايتخت هند، تفليس، پايتخت گرجستان و تايلند را بخشی از "تلاش های جديد تروريستی جمهوری اسلامی"برای لطمه زدن به اهداف  اسرائيلی عنوان کرده اند.


اما رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، این اتهامات را رد و محكوم كرده است.


سازمان ملل خواستار انتقال فوری ساکنین اشرف به اردوگاه ویژه شد

Posted: 16 Feb 2012 04:19 AM PST

جـــرس: سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (۱۵ فوریه) با انتشار بیانیه ای خواستار آغاز انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه لیبرتی شده است.


به گزارش بی بی سی، در این بیانیه آماده است:" دبیر کل اعتقاد دارد زمان برای آغاز بلادرنگ فرایند انتقال ساکنان اردوگاه اشرف فرا رسیده است."


دبیر کل سازمان ملل متحد از مقامات عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف خواسته تا به انجام رسیدن این انتقال، به همکاری مسالمت آمیز با یکدیگر ادامه دهند.


در این بیانیه، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر مسئولیت دولت عراق نسبت به تامین امنیت و رفاه ساکنان اردوگاه اشرف، به ساکنان آن اردوگاه متذکر شده که مسئولند از قوانین عراق تبعیت کنند.


این بیانیه می افزاید "باید از هر نوع اقدام تحریک آمیز یا خشونت اجتناب شود و هر اقدامی از این نوع غیر قابل قبول خواهد بود."


دبیر کل سازمان ملل متحد بار دیگر از کشورهای عضو این سازمان خواسته تا با نشان دادن آمادگیشان برای قبول ساکنان واجد شرایط این اردوگاه در کشورهایشان، به یک راه حل پایدار کمک کنند.


مارتین کوبلر نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق هم با انتشار مقاله اى در روزنامه نیویورک تایمز این موضع سازمان ملل را با جزییات تشریح کرده است.


در این مقاله، کوبلر در تشریح مراحل انتقال اعضای سازمان مجاهدین خلق از اردوگاه اشرف می گوید، در گام نخست، از ساکنان اردوگاه خواسته می شود که به طور داوطلبانه به یک محل موقت در نزدیکی فرودگاه بغداد منتقل شوند. در این محل، این افراد توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد مصاحبه خواهند شد تا شرایط آنها برای پناهندگی در کشوری به جز عراق بررسی شود.


به گفته آقای کوبلر، اکثر ساکنان اردوگاه اشرف پیشتر درخواست پناهندگی کرده اند، گروه کوچکی از این افراد به ایران بازگشته اند اما اکثر آنها مایل اند به جای دیگری بروند.


نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق می افزاید، بر اساس این طرح که به تائید دولت عراق نیز رسیده است، دولت عراق نسبت به تامین امنیت ساکنان این اردوگاه در جریان جا به جایی، و عدم اجبار آنها به بازگشت به ایران متعهد شده است.


مارتین کوبلر می افزاید: "اردوگاه جدیدی که برای اسکان این افراد در نظر گرفته شده، یک پایگاه سابق تفنگداران ارتش آمریکا است که امکان اسکان بیش از ۵۰۰۰ نفر را دارد. این پایگاه اکنون با صرف هزینه قابل توجهی برای اسکان ساکنان اردوگاه اشرف آماده شده است."


به گفته نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق، پس از موافقت اولیه رهبران اردوگاه اشرف با انتقال نخستین گروه ۴۰۰ نفره از این اردوگاه، این رهبران طی روزهای اخیر شرایط جدیدی را مطرح کرده اند که توسط دولت عراق رد شده است. کوبلر هشدار داده که صبر دولت عراق رو به پایان است و هر تاخیر بیشتری می تواند به اقدامات تحریک آمیز و خشونت منجر شود.


مارتین کوبلر ضمن تاکید بر این که حفظ وضعیت به شکل موجود "نه ایمن و نه امکان پذیر است" در نتیجه گیری می نویسد: "زمان رو به پایان است و جان افراد می تواند در معرض خطر قرار گیرد. کلیه طرفین، اعم از ساکنان اردوگاه اشرف، دولت عراق و جامعه بین المللی – باید برای اطمینان حاصل کردن از اتخاذ مسیر مسالمت آمیز نسبت به اردوگاه اشرف، نقش خود را ایفا کنند."

 

رئیس سازمان انرژی اتمی: رآکتورهای جدید هسته ای خواهیم ساخت

Posted: 16 Feb 2012 03:59 AM PST

جـــرس: رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، از "خرابکاری عمدی دشمنان در دستگاه‌های خلاء برای اخلال در برنامه هسته‌ای ایران و نیز درج فرمول‌های غلط در کتاب‌ها برای محدود‌سازی دانش هسته‌ای" خبر داد.


به گزارش واحد مرکزی خبری، فریدون عباسی در گفت‌و‌گوی ویژه با شبکه دوم سیما، با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای ایران، این افراد را دارای مشخصات مشابهی نظیر طی مراحل تحصیل تا عالی ترین درجه در داخل کشور، سخت کوشی، ایمان بالا و علاقه به کشور و نیز سخت کوشی و دانش ورزی ذکر کرد و گفت:‌ شهید علی محمدی حتی غلط هایی که غربی ها به عمد در فرمول های موجود در کتاب ها وارد کرده بودند پیدا می کرد.


وی افزود: دشمن می خواهد با ایجاد رعب در جامعه علمی و فنی ما کسی وارد مقولات راهبردی نشود و این محدود به هسته ای نیست، از این رو هرگاه نتوانند جلوی آن را بگیرند دست به حذف فیزیکی می زنند.


عباسی در خصوص پروژه های اتمی اخیر نیز افزود: "ساخت مجتمع سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران منوط به دست یابی به فناوری ساخت مواد راهبردی بود که خود نیازمند پیشرفت های زیاد در بخش مکانیک و متالورژی است،‌ طراحی و ساخت کوره های مختلف و نوردهای گرم و سرد بود. این امور در کل نیازمند مدیریت دانش و فناوریست که خود دستآورد بزرگی به شمار می رود. "


این مقام دولتی تاکید کرد: رآکتور تحقیقاتی تهران چند منظوره است و علاوه بر تولید رادیو داروها برای آزمایش مواد هسته ای هم استفاده می شود امری که از جهت سرمایه گذاری کشور برای ساخت تجهیزات رآکتورها اهمیت پیدا می کند بنابراین کارکرد این رآکتور از پژوهش های در ابعاد آزمایشگاهی فراتر می رود و در آینده پایه ای برای طراحی رآکتور و آزمایش مواد هسته ای خواهد بود، از این روست که تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اهمیت ویژه ای پیدا می کند. "


وی پیرامون روند پیشرفت در تاسیسات اتمی گفت: "ابتدا صفحاتی با مواد مشابه ساخته و با پرتوهای ایکس بررسی شد، بعد با اکسید اورانیوم آزمایش انجام و جواب گرفته شد، سپس آزمونهای فراصوت، یک نواختی سنجی، سنجش نشتی و آلودگی سنجی انجام شد و نشان داد که تا کنون کیفیت کارمان خوب بوده است. در این مورد به علت محدودیتی که برایمان ایجاد کردند، تصمیم بر این قرار گرفت که کاملا خودکفا شویم به گونه ای که هم اینک توان ساخت رآکتورهایی شبیه به رآکتور تحقیقاتی تهران را با قدرت بالاتر هم داریم. "


ساخت و راه اندازی زنجیره سانتریفیوژهای نسل جدید
رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی افزود: ما موضوع قطعه سازی برای این ماشین ها را در کشور حل کردیم و صنعت کشور خود را تطبیق داد. در مورد صنعت خلاء هم که از ابتدای انقلاب خیلی از انتقال آن به ایران جلوگیری می کردند، هم اکنون به جایی رسیده ایم که بخش خصوصی ما اجزای پمپ های خلاء‌را می سازد و ما در 2 سال آینده به خودکفایی کامل می رسیم،‌بلکه به صادر کننده تبدیل می شویم. "


خرابکاری دشمنان به قصد اخلال در صنایع هسته ای
وی تاکید کرد: آنها تلاش کردند با ارسال ویروس و نیز خرابکاری صنعتی در پمپ های خلاء کاری کنند که ماشین های حساس سانتری فیوژ تخریب شود ولی این امر به سود ما تمام شد و ما متوجه ترفندهای آنها شدیم به گونه ای که هم اکنون می توانیم به کشورهای دیگر مشاوره دهیم تا آنها بدانند صنایع مهمشان چگونه ممکن است هدف این گونه خرابکاریها واقع شود. ما از سال ها پیش به دنبال کاهش مصرف انرژی در سانتری فیوژها در عین افزایش توان جداسازی آنها بودیم برای همین با تکیه بر جوانان تحصیل کرده اقدام به شبیه سازی و طراحی این دستگاه ها کردیم به گونه ای که بر همه چیز سانتری فیوژ مسلط شدیم. "


عباسی همچنین خبر داد: ایران به جمع چند کشوری پیوست که این روتورها را می سازند به گونه ای که وقتی معاون آمانو به ایران آمد و از بخش تحقیقات سانتری فیوژ ما دیدن کرد ضمن این که از زمان کوتاه رسیدن به این سطح فناوری متحیر شده بود گفت که این نوع روتورها را فقط یک بار آن هم در ایران دیده است. ما به جداسازی بالای 6 در سانتری فیوژها دست پیدا کردیم به شکلی که با نصب سانتری فیوژهای نسل جدید در سایت نطنز، ظرفیت جداسازی 48 هزار عددی آن از نوع سانتری فیوژهای آی آر یک به 3 برابر افزایش خواهد یافت.


‌اگر خطرات رفع شود بی تردید ما زیر زمین سرمایه گذاری نمی کنیم
این مقام ارشد اتمی همچنین گفت: سایت نطنز هم مانند این سایت [فردو] در عمق قرار گرفته و زیر زمین است و علت آن که غنی سازی 20 درصدی در آن انجام می شود آسان تر کردن کار بازرسان و نیز تنوع بخشی به سایت ها بوده است. ظرفیت فوردو بیش از 3000 دستگاه سانتری فیوژ نیست و ما به علت تهدیدهای دشمنان تصمیم گرفتیم بخشی از فوردو را به غنی سازی 20 درصد اختصاص دهیم البته سایت به گونه ای طراحی شده است که هم سه و نیم درصد را به 20 درصد، هم اورانیوم طبیعی را به 20 درصد و هم 3 و نیم درصد تبدیل کند و همه اینها زیر نظر آژانس قرار دارد. ‌اگر خطرات رفع شود بی تردید ما زیر زمین سرمایه گذاری نمی کنیم چون هزینه آن بیشتر است البته سایت ها را براساس دستورالعمل پدافند غیرعامل متفرق خواهیم ساخت.