جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مقدمات توافق نهایی؛ اختلاف در پایتخت‌های دو قطب اصلی

Posted: 28 Jan 2014 03:34 AM PST

نیلوفر زارع
جرس: حالا که توافق اولیه ایران و جامعه جهانی در حال پیشرفت است، نوبت به برنامه ریزی برای توافق نهایی رسیده است. توافقی که اگر به دست بیاید یک نقطه عطف تاریخی برای جمهوری اسلامی خواهد بود. هدف توافق نهایی از بین بردن کامل تنش و بحران بر سر برنامه هسته ای ایران است. فعلا دو طرف در حال رایزنی بر سر محل و زمان برگزاری نشست های مربوط به توافق نهایی اند هر چند که به نتیجه رسیدن درباره این مسائل ساده ترین بخش ماجراست.  

 
دردسرهای توافق در تهران

دستندازهای رسیدن ایران و جامعه جهانی به توافق نهایی یکی دو تا نیست. هم در تهران و هم در واشنگتن گروه های فشار پرقدرتی هستند که توافق را به سود خود نمی بینند. مخالفان توافق در تهران را عمدتا گروه های محافظه کار تشکیل می دهند که با تبلیغات ضد غربی مدعی از دست رفتن قدرت ملی به واسطه پذیرش خواسته های جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای است. محافظه کاران در هفته های اخیر به صورت سازمان یافته ای علیه تیم دیپلماسی دولت بسیج شده اند و نقل قول هایی از آقای خامنه ای رهبر انقلاب را نیز پیش می کشند که موضع آنها را در انتقاد از دیپلماسی دولت تقویت می کند. آقای خامنه ای خود به صراحت از توافق اولیه درباره برنامه اتمی موسوم به توافق ژنو انتقاد نکرده است اما در عین حال نقل قول هایی که در این رابطه طرح شده از سوی دفتر وی مورد تکذیب قرار نگرفته است.یکی از این نقل قول ها از سوی جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی طرح شده است. او به جلسه رهبری با سران سه قوه اشاره کرده و گفته که آقای خامنه‌ای در حضور سران قوا و تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشته «من فقیه هستم و سه بار این متن را خوانده‌ام و از آن تثبیت حق غنی‌سازی هسته‌ای بدست نمی‌آید.» در طرف دیگر نزدیکان به دولت روحانی مایل اند نشان دهند که توافق ژنو از رهبری برخوردار بوده است. مهم ترین اظهارات از این دست از سوی علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز شده است. او با رد انتقاداتی که از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران می‌شود، گفته است: « رهبری نظام هم قبل و هم بعد از مذاکرات، تیم دیپلماسی و کارهایشان را تایید کردند.» او به طور مشخص به حامیان رهبری به عنوان منتقدان عملکرد تیم دیپلماسی اشاره کرده و گفته : « گروهی که اتفاقا ادعای پیروی از ولایت دارند، هر روز برای مایوس کردن مردم تلاش می‌کنند.» واکنش دیگر به انتقادهای درباره مذاکرات اتمی از سوی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ابراز شده است. حمید بعیدی‌نژاد روز ۶ بهمن در مصاحبه ای با اشاره به توافق ژنو گفت: « واقعا جای تاسف دارد که بخواهیم به خاطر مقاصد سیاسی این امتیاز مهم برای کشور را نادیده بگیریم.» او گفت که « دیپلمات‌ها از اعتبار رهبر "خرج" نمی‌کنند و نمی‌گویند که همه جزئیات مذاکرات با نظر آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.» پیشتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران هم در واکنش به انتقادها از توافق ژنو گفته بود: « رئیس جمهور ایران، به تازگی در واکنش به منتقدان مذاکرات هسته ای گفته است: «برخی متوجه نیستند که رهبری نظام، نقش تعیین کننده‌ای در سیاست‌های کلی نظام دارند و اختیار برخی از امور با ایشان است و ایشان باید تصمیم بگیرند.»

تفاوت دو سبک رهبری

رهبری ایران با سکوت معنادار پیرامون سخنانی که از وی درباره مذاکرات اتمی نقل می شود عملا به شایعات به درباره صحت این نقل قول ها دامن می زد. او به رغم آن که به نظر می رسد تحت فشارهای شدید اقتصادی که ایران با آن درگیر شده است چراغ سبزهای لازم را درباره مذاکره با جامعه جهانی داده است ولی حاضر نیست تبعات چنین تصمیمی را به طور کامل بپذیرد و می خواهد پرستیژ ضد غرب و ضد آمریکایی خود را در این وضعیت نیز به مانند سابق حفظ کند. موضوعی که حامیانش را سردرگم کرده و آنها را بر سر دوراهی تایید مذاکرات یا انتقاد از آن قرار داده است. ادبیات آقای خامنه ای در جمع های عمومی تر نیز چندان آشتی جویانه نیست. او در یکی از سخنرانی های اخیر خود عمق بی اعتمادی به ایالات متحده را بار دیگر آشکار کرده و گفته : « "یکی از برکات مذاکرات این بود که دشمنی آمریکا با ایران و ایرانی و اسلام برای همه روشن شد.»


در ایالات متحده اما باراک اوباما پس از پذیرش مسوولیت مذاکره با ایران روبروی گروه های فشار در کنگره و سنای این کشور ایستاده است تا از تصویب تحریم های تازه علیه ایران جلوگیری کند. توافق ژنو تصریح کرده است که نباید تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی حین اجرای توافق به اجرا گذاشته شود و از همین رو نیز دولت اوباما به طور واضح اعلام کرده است که اگر کنگره آن این کشور تحریمی را به تصویب برساند با وتوی رییس جمهوری روبرو خواهد شد. موضع صریح اوباما در این رابطه سرانجام باعث عقب نشینی نمایندگان کنگره شد. بنابه گزارش خبرگزاری رویترز تلاش‌های برای تصویب تحریمی جدید علیه ایران در کنگره متوقف شده است و نمایندگان در حال گفت‌وگو برای ارائه اقدامی به‌مراتب ضعیف‌تر مانند یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور هستند. قطعنامه تحریمی که قرار بود در کنگره به تصویب برسد صادرات گاز از ایران را هدف می گرفت و به دنبال صفر رساندن میزان صادرات در دو سال آینده بود اما قطعنامه غیرالزام آور جدیدی که اکنون بحث آن مطرح شده در واقع به مثابه ابزار فشاری علیه دولت آمریکاست تا به اندازه ممکن در مذاکرات نهایی سختگیرانه عمل کنند. یکی از «منابع آشنا به دولت آمریکا» در گفتگویی با رویترز پیش بینی کرده است که کاخ سفید به همین «قطع‌نامه غیرالزام‌آور» نیز اعتراض خواهد کرد. دولت آمریکا نگران است که چنین اقدام هایی مانع پیشبرد مذاکرات در آینده شود و از دست رفتن فرصت مذاکره در این صورت انگشت تقصیر را متوجه واشنگتن خواهد کرد. در تهران هم نگرانی مشابهی درباره شکست مذاکرات دیده می شود اما تفاوت این است که این نگرانی در مرکز ثقل قدرت یعنی آقای خامنه ای نیست. او با مواضع دو پهلو و ابهام آمیزش درباره توافق اتمی دنبال ایجاد حریمی برای خود است که در هر زمان ممکن بتواند مسوولیت شکست را به گردن دیگران بیاندازد و از زیر بار مسوولیت شانه خالی کند. آقای خامنه ای یکبار دیگر این تجربه را در زمان تعلیق غنی سازی در سال ۲۰۰۳ داشت و گرچه آن توافق نیز با تایید وی همراه بود اما بعد از شکست مذاکرات او با حالتی حق به جانب لب به انتقاد از مذاکره کنندگان گشود و آنان را به تسلیم و واداداگی متهم کرد. مواضع وی در هفته های اخیر نیز احتمالا تکرار تجربه های پیشین است.

 

 

شکایت دو حقوقدان از شورای شهر به دلیل شهردار شدن سه‌باره قالیباف

Posted: 28 Jan 2014 02:10 AM PST

جرس: مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت دو حقوقدان از انتصاب مجدد محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران گفت: تبادل لوایح در این پرونده صورت گرفته و کمیسیون تخصصی دیوان مشغول نگارش نظر نهایی خود است.  

 

به گزارش ایرنا، علی اکبر بختیاری درباره این پرونده افزود: طبق قانون جدید دیوان عدالت اداری در صورتی که کمیسیون تخصصی دیوان در گزارش خود مصوبه شورای شهر را در خصوص انتصاب مجدد قالیباف به عنوان شهردار تهران خلاف قانون تشخیص دهد، پرونده برای رسیدگی نهایی به هیات عمومی دیوان عدالت ارجاع می شود.

 

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری ادامه داد: در صورتی که کمیسیون تخصصی با رای اکثریت اعضا مصوبه شورای شهر را خلاف قانون نداند، حکم در کمیسیون صادر می شود و نیاز به رسیدگی در هیات عمومی نیست.

 

به گفته بختیاری هم اکنون کارشناس کمیسیون تخصصی دیوان بر اساس تبادل لوایح صورت گرفته در حال نگارش رای کمیسیون است.

 

مصطفی ترک همدانی یکی از وکلای دادگستری شاکی در این پرونده نیز گفت: اداره کل حقوقی شهرداری تهران در اقدامی عجیب و غیرقانونی در پاسخ به دعوی مطروحه به طرفیت شورای شهر تهران به جای خوانده دعوا تاکنون سه مرتبه لایحه دفاعیه به دیوان عدالت اداری فرستاده است.

 

وی اضافه کرد: صرف نظر از اینکه شورای های شهر دارای شخصیت مستقل حقوقی هستند و تنها شخص خوانده دعوا می تواند نسبت به دعوای مطروحه پاسخ دهد اما اداره کل شهرداری تهران در آخرین لایحه دفاعیه خود به تاریخ ۲۹ مهر ماه سال ۹۲ از اقدام شورای شهر در انتصاب سه باره آقای قالیباف به سمت شهردار تهران دفاع کرده است.

 

این حقوقدان گفت: اداره کل حقوقی شهرداری تهران با اشاره به نامه ای که ظاهرا در سال ۱۳۸۲ میان شهرداری اسلامشهر و اداره کل قوانین مجلس مکاتبه شده و طی آن مدعی شده اداره کل قوانین مجلس انتخاب شهردار را در دوره های متوالی بلااشکال دانسته از دیوان عدالت اداری تقاضای رد دعوا را کرده است.

 

ترک همدانی افزود: در قانون تشکیل شوراهای شهر و روستا مصوب سال ۱۳۶۹ صراحتا به ممنوعیت تعیین یک نفر برای بیش از دو دوره متوالی اشاره شده و قانون اصلاحی سال ۱۳۷۵ نیز آن را نقص صریح یا ضمنی نکرده است.

 

وی ادامه داد: مرجع استعلام گیرنده بدون اشاره به قانون سال ۱۳۶۹ و با استفاده از سکوت قانونگذار در قانون اصلاحی سال ۱۳۷۵ نسبت به این پرسش اقدام کرده که نادرست است.

 

پس از انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران برای سومین بار متوالی، چند حقوقدان با شکایت در دیوان عدالت اداری خواستار ابطال این انتخاب شورای شهر شدند که درخواست صدور دستور موقت برای لغو حکم شهرداری قالیباف از سوی قاضی پرونده مردود و پرونده برای رسیدگی ماهیتی به کمیسیون تخصصی دیوان عدالت اداری ارجاع شد. 

 

در پی آتش‌سوزی خیابان جمهور رخ داد: موج استعفا میان آتش‌نشانان

Posted: 28 Jan 2014 01:52 AM PST

جرس: بیست و نه دی ماه آتش‌سوزی تولیدی لباس خیابان جمهوری در حالی با مرگ دلخراش دو زن کارگر پایان یافت که معاون خدمات شهری شهرداری تهران به عنوان مرتبط‌ترین مسوول این پروژه اعلام کرد: کمیته فنی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و همه‌چیز تحت کنترل است. این در حالی بود که اعضای شورای شهر تهران نیز با تشکیل کمیته‌یی خبر از پیگیری دقیق ابعاد این پرونده دادند و حتی در آخرین جلسه علنی شورا حرف از استعفای شهردار زدند و پرسیدند آیا برای التیام این احساسات شهروندان، شهردار نباید استعفای خود را تقدیم کند؟ آیا جای آن ندارد که با متخلفین برخورد قانونی شود؟  

 

به گزارش روزنامه اعتماد، 9 روز از این حادثه می‌گذرد اما رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده گفت: گزارش فنی و تخصصی از پلکان آتش‌نشانی هنوز به کمیسیون نظارت داده نشده است. پرویز سروری درباره علت این تاخیر اظهار کرد: این فرآیند به این دلیل طولانی شده است که شرکت آلمانی باید این گزارش را تایید کند و در حال هماهنگی هستیم. این عضو شورای شهر تهران تاکیدکرد: اتفاقی همانند آتش‌سوزی جمهوری نیازمند گزارش فنی و کارشناسی است و هر گونه اظهارنظر غیرفنی در این زمینه برای مردم و شورا پر هزینه است. وی افزود: هر گونه اظهارنظر در این زمینه در شرایط کنونی فاقد اعتبار است و تنها منجر به تحریک عواطف مردم، قضاوت غیرمنصفانه و شکل‌گیری توقعاتی می‌شود که شاید برآورده کردن آن امکان‌پذیر نباشد.

 

اظهارات رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در حالی عنوان شد که در روز‌های گذشته یک سایت خبری اسنادی را منتشر کرد که در آن مشخص شده بود خودروهایی که در عملیات خیابان جمهوری مورد استفاده قرار گرفته بودند ساخت شرکت «ایویکو ماگیروس» آلمان هستند. شرکتی که بر اساس برخی اسناد موجود حداقل از چندماه پیش بارها نسبت به نیاز این خودروها به تعمیر، هشدارهای جدی را به مدیرعامل آتش‌نشانی و همچنین معاون خدمات شهری شهرداری تهران داده بود.


موج استعفای آتش‌نشانان در راه است؟

 

هر روز که از این حادثه می‌گذرد ابعاد جدیدی آشکار می‌شود. رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای تهران روز گذشته از استعفا و درخواست بازنشستگی تعدادی از پرسنل حرفه‌یی سازمان آتش‌نشانی تهران به دنبال راه افتادن موج منفی پرونده آتش‌سوزی جمهوری خبر داد. سروری در این باره گفت: متاسفانه موج منفی علیه خدوم‌ترین ماموران شهرداری یعنی آتش‌نشانان در جریان این پرونده رقم خورد اما کسی به این موضوع که ماموران در اکثر 30 هزار ماموریت سال گذشته مصدومیت‌های جدی پیدا کردند توجهی نمی‌کند.

 

وی تاکید کرد: در این شکی نیست که با عامل خطای انسانی باید برخورد کرد اما نباید اقدامی صورت گیرد که موجب دلسردی و بی‌انگیزگی آتش‌نشانان شود. سروری گفت: اتفاقی افتاده اما هنوز چیزی اثبات نشده که این هجمه علیه آتش‌نشانان صورت می‌گیرد. وی تاکید کرد: امیدواریم اظهارنظرات منجر به بروز چالش سیاسی نشود چرا که این‌گونه به نتیجه فنی و کارشناسی نخواهیم رسید.

 

اما جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از موضوع استعفای پرسنل این سازمان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تاکنون حرفی در این باره نشنیده‌ام و اطلاعی ندارم. بدین‌ترتیب روز گذشته آخرین اطلاعات این پرونده در جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران بررسی شد تا امروز در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران نتایج نهایی بررسی ابعاد پرونده آتش‌سوزی تولیدی پوشاک خیابان جمهوری اعلام شود.

 

رویترز: تلاش‌ها در کنگره آمریکا برای تحریم جدید ایران متوقف شده است

Posted: 28 Jan 2014 01:31 AM PST

جزئیات جدید از نحوه آزادسازی دلارهای نفتی ایران
جرس: خبرگزاری رویترز می‌گوید تلاش‌های نمایندگان آمریکا در کنگره آن کشور برای تصویب تحریمی جدید علیه ایران، متوقف شده است و نمایندگان در حال گفت‌وگو برای ارائه اقدامی به‌مراتب ضعیف‌تر مانند یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور هستند.  

 

به گزارش رادیوفردا، رویترز می‌گوید اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، در حال حاضر در فکر تصویب قطع‌نامه‌ای غیرالزام‌آور هستند تا نگرانی‌های خود را از برنامه اتمی ایران نشان داده و به طرف‌های گفت‌وگو با تهران یادآور شوند که در مذاکرات «سختگیرانه» عمل کنند.

 

یکی از مشاوران سنای آمریکا که نامش فاش نشده به این خبرگزاری گفته است «ما فکر کنیم این موضوع (تحریم‌های جدید علیه ایران) به رای گذاشته شود».

 

پیشتر تلاش‌هایی در سنای آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران تحت برنامه‌ای با عنوان «ایران عاری از سلاح هسته‌ای» شکل گرفته بود که با واکنش انتقادی و هشدارهای دولت آن کشور روبه‌رو شد.

 

سناتورهایی از هر دو حزب در تلاش بودند تا شمار کسانی را که از این طرح حمایت می‌کنند به بیش از دو سوم کل صد نماینده برسانند تا جلوی وتوی احتمالی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، را بگیرند.

 

آقای اوباما تهدید کرده بود که در شرایط فعلی و در حالی‌که بختی برای دیپلماسی به‌وجود آمده، تصویب تحریم‌های جدید مانع مذاکرات خواهد شد و او آن را وتو خواهد کرد.

 

سناتور هری رید، رهبر اکثریت دمکرات در سنای آمریکا، نیز در روزهای پایانی دی‌ماه گفته بود که برنامه‌ای فوری برای آن که طرح جدید تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده و به رای نمایندگان بگذارد ندارد.

 

رویترز نیز می‌نویسد نشانه‌ای از پیشرفت تلاش‌ها برای تصویب تحریم‌های جدید در کنگره دیده نشده است.

 

این خبرگزاری می‌گوید در چنین شرایطی «تندروها» در کنگره آمریکا تمرکز خود را بر توافق نهایی احتمالی با ایران استوار کرده‌اند؛ به این شکل که مذاکره‌کنندگان را مجبور کنند ایران را به توقف کلی غنی‌سازی اورانیوم خود و برچیدن -و نه توقف فعالیت- تاسیساتی مانند آب سنگین اراک، وادار سازند.

 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، چنین چیزی را در توافق فعلی رد کرده است.

 

او دوم بهمن ماه در گفت‌وگویی با خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفته بود تهران قرار نیست سانتریفیوژی را از بین ببرد یا هیچ یک از تجهیزات خود را نابود کند؛ «خیلی ساده ما بالای پنج درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم».

 

ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو در حال حاضر در مرحله اجرایی توافق اولیه در ژنو هستند و قرار است دور بعدی مذاکرات در مورد رسیدن به توافقی نهایی را به‌زودی آغاز کنند.

 

رویترز از قول «منبعی آشنا به دولت آمریکا» می‌گوید کاخ سفید به «قطع‌نامه غیرالزام‌آور» احتمالی، در شرایط فعلی اعتراض خواهد کرد.

 

جزئیات جدید از نحوه آزادسازی دلارهای نفتی ایران


معاون بین‌الملل وزیر امور خارجه، با اعلام جزئیات جدیدتر از نحوه آزادسازی دلارهای نفتی بلوکه شده در راستای اجرای توافق ژنو اعلام کرد و گفت: بانک‌های کره، ژاپن و سوئیس تراکنش‌های بانکی مرتبط با این توافق‌نامه را بدون هیچ گونه ریسکی انجام خواهند داد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، عباس عراقچی صبح امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: کانال بانکی از طرف آمریکا و دولت‌های غربی مشخص شده است تا تضمین‌ها و مصونیت‌های لازم را دشته باشد تا بتواند تراکنش‌های بانکی برای اقلام ذکر شده در توافق ژنو ( مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی) را بدون هیچ‌گونه ریسکی انجام بدهد.

 

وی افزود: در این باره بانکهایی در کره، ژاپن و سوئیس مشخص شده است، ضمن اینکه بانک مرکزی باید تعاملات لازم را با آنها داشته باشد.

 

عراقچی اعلام کرد: علاوه بر این، معادل یورویی 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی آزاد و ارز آن به صورت مستقیم به داخل کشور و بانک مرکزی ارائه می‌شود. قرار است 8 کشور این مبلغ را آزاد و به ایران بدهند.

 

معاون بین الملل وزیر امور خارجه گفت: این مبلغ قرار است در 6 قسط 550 میلیون دلاری و 2 قسط 450 میلیون دلاری به ایران تحول داده شود که مرحله اول آن، قرار است اول فوریه انجام شود.

 

وی اظهارداشت: از این طریق، یک میلیارد و 550 میلیون دلار تا 15 اسفند ( دو قسط 550 میلیون دلاری و یک قسط 450 میلیون دلاری) به حساب ایران واریز خواهد شد.
 

 

وزیر دفاع مصر برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، استعفا کرد

Posted: 27 Jan 2014 11:04 PM PST

جرس: وزیر دفاع مصر برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو، استعفای خود را تقدیم رئیس‌ جمهوری موقت این کشور کرد.  


به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه الحیات لندن به نقل از منابع خود نوشت: عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و تولیدات جنگی استعفای خود از سمتش را دیروز تقدیم کرد.

 

این منابع گفتند: السیسی استعفای خود را بعد از آن تقدیم کرد که شورای نظامی موافقت خود با نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری براساس خواست مردم را اعلام کرد.

 

این روزنامه نوشت: این استعفا به عدلی منصور رئیس جمهوری موقت مصر تقدیم شد و در ساعت های آینده به آن رسیدگی خواهد شد.

 

روزنامه الحیات به نقل از منابع خود نوشت: شورای نظامی صدقی صبحی رئیس ستاد ارتش را برای پست وزارت دفاع نامزد کرد و در این زمینه نامه ای برای عدلی منصور فرستاد.

 

این روزنامه افزود: انتظار می رود که «احمد وصفی» فرمانده ارتش دوم پست ریاست ستاد را برعهده بگیرد.

 

مختومه شدن پرونده قتل شهید ۱۶ ساله جنبش سبز

Posted: 27 Jan 2014 10:53 PM PST

بازداشت یک ماهه یک بسیجی
جرس: اصغر عبادی، پدر میثم عبادی از مختومه شدن پرونده قتل پسرش خبر داد و گفت: «از دادگاه با من تماس گرفتند و گفتند که پرونده مختومه شده؛ 15بهمن به دادگاه بروم.»  

 

او در گفت و گو با روزنامه شرق درباره خبری که سه‌سال پیش از او در یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا و با تیتر «کروبی و موسوی باید تقاص خون پسرم را پس بدهند» منتشر شده بود نیز ضمن تکذیب این خبر افزود: «من چنین حرفی نزدم، بعد هم هرچقدر زنگ زدم و پیگیری کردم که با کسی که از این خبرگزاری با من مصاحبه کرده بود، حرف بزنم، یک روز گفتند نیست، یک روز گفتند رفته ماموریت، بار آخر هم گفتند به «فیروزکوه» منتقل شده. خودم هم خیلی از این مساله شاکی بودم و کلی پیگیری کردم اما به جایی نرسید.»

 

«میثم عبادی» نوجوان 17ساله‌ای بود که 23خرداد یعنی یک روز پس از انتخابات سال 88 بر اثر شلیک گلوله کشته شد. «مصطفی ترک‌همدانی»، وکیل‌مدافع اولیای‌دم شادروان «میثم عبادی» به «ایرنا» گفته است: «دادسرای جنایی تهران پس از دریافت گزارش وقوع قتل در ناآرامی‌های خردادماه 88 با تشکیل پرونده، رسیدگی جدی به آن را آغاز کرد. با وجود حساسیت‌های موجود در این پرونده، بازپرس جنایی با وسواس و دقت زیاد این موضوع را پیگیری کرد که حتی منجر به بازداشت یک‌ماهه یکی از اعضای بسیج تهران شد.»

 

ترک‌همدانی ادامه داد: «پس از تحقیقات مفصل از فرماندهی بسیج تهران، بررسی شرایط اوضاع و احوال منطقه، محل وقوع قتل و اینکه سپاه تهران در ایام ناآرامی‌های سال 88 دستور عدم‌استفاده از سلاح گرم را صادر کرده و‏ از سلاح گرم استفاده نکرده است، برای تنها متهم پرونده قرار منع‌تعقیب صادر شد.»او همچنین گفت: «با توجه به اینکه در این پرونده متهمی وجود ندارد و متهم به قتل شناسایی نشده است درخواست کردیم دیه مقتول از بیت‌المال مسلمین پرداخت شود.»ترک‌همدانی در پاسخ به اینکه آیا مرحوم عبادی از اعضای بسیج بوده یا خیر؟ گفت: «در پرونده دلیلی بر بسیجی‌بودن نام‌برده مشاهده نکردم و مقتول صرفا به جهت کنجکاوی و با دوستان خود به قصد حضور در مراسم میدان ولیعصر(عج)، محل سخنرانی آقای احمدی‌نژاد از خانه خارج می‌شود.» 

 

مهدی تقوی: تورم کمر کارگران را خم کرده است

Posted: 27 Jan 2014 10:53 PM PST

هم دولت و هم خانواده‌ها با کسری بودجه شدید مواجه‌اند
جرس: یک اقتصاددان، در تحلیل شرایط امروز جامعه می‌گوید: تمام خانواده ها به کسری بودجه شدیدی مواجه بوده اند. در این شرایط قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. البته از طرف دیگر دولت هم به کسری منابع شدیدی مواجه است. این تورم در واقع کمر کارمندان و کارگران را خم کرده است. 

 

براساس گفته های قائم مقام بانک مرکزی، 12 بهمن ماه دلارهای بلوکه شده ایران به چرخه اقتصاد باز می گردد.

 

دولت هنوز اعلام نکرده بخش اصلی این منابع در چه حوزه ای هزینه می شود. حتی برخی شایعات نشان می دهد احتمال هزینه کردن دلارهای نقتی برای پرداخت یارانه های نقدی هم وجود دارد. با این وجود اقتصاددانان مستقل به دولت هشدار داده اند از هزینه کردن دلارهای نفتی برای پرداخت یارانه نقدی خودداری کنند.

 

در همین حال مهدی تقوی اقتصاددان در گفت و گو با خبرآنلاین به دولت هشدار می دهد که هزینه کردن دلارهای نفتی در راه پرداخت یارانه های نقدی می تواند عواقب خطر آفرینی برای اقتصاد کشور داشته باشد. مهدی تقوی در این زمینه گفت: نکته بسیار مهم این است که در سال پایانی دولت احمدی نژاد میزان تورم به عدد اسمی 40 و رسمی 50 درصد رسیده بود. اما با این وجود حقوق کارمندان و کارگران به این میزان رشد نداشته است. براین اساس تمام خانواده ها به کسری بودجه شدیدی مواجه بوده اند. در این شرایط قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. البته از طرف دیگر دولت هم به کسری منابع شدیدی مواجه است. این تورم در واقع کمر کارمندان و کارگران را خم کرده است.

 

تقوی ادامه داد: همین موضوع که اعلام می کنند احتمال رشد قیمت بنزین وجود دارد، نشانه ای از کسری منابع است. دولت قصد دارد از طریق افزایش دادن قیمت حامل های انرژی کسری بودجه خود را جبران کند. در صورتی که قیمت بنزین افزایش پیدا کند بازهم آثار تورمی به همراه می آورد. در نهایت فشار تورمی بیشتری برمردم وارد می شود. اگر این آثار تورمی آشکار شود حتی دلارهای نفتی بلوکه شده هم نمی تواند مانعی در برابر آن ایجاد کند.

 

تقوی بیان داشت: خطرناک ترین اشتباه هم این است که دلارهای نفتی را صرف پرداخت یارانه نقدی کنند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد مانند دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد باید پول چاپ کنند که همین پول موجب رشد بیشتر تورم می شود. 

اخضرابراهیمی: هنوز پیشرفتی در مذاکرات سوریه حاصل نشده است

Posted: 27 Jan 2014 10:28 PM PST

جرس: اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه گفت که پیشرفتی در مذاکرات میان هیات‌های نمایندگی دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در ژنو، حاصل نشده است.  

 

این سخنان ابراهیمی شامگاه دوشنبه ۷ بهمن در کنفرانسی خبری پس از آن مطرح می‌شود که وی با هیات‌های نمایندگی دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، به طور جداگانه، تشکیل جلسه داده بود.

 

ابراهیمی که میانجی‌گری میان دو طرف را در مذاکرات بر عهده دارد، گفت که روز سه‌شنبه، سر فصل‌های توافقات کنفرانس ژنو ۱ را برای بحث بر سر چگونگی اجرای آن، روی میز مذاکره خواهد گذاشت.

 

اشاره ابراهیمی به کنفرانسی بین‌المللی است که سال ۲۰۱۲ میلادی برای بحث بر سر بحران سوریه، در ژنو برگزار شد. در این کنفرانس که بیانیه پایانی آن به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسید، بر سر مسائلی همچون تشکیل دولت یا شورای حاکمیت انتقالی در سوریه با اختیارات کامل خروج ارتش از شهر‌ها، خروج نیروهای مسلح خارجی از کشور، پایان کمک تسلیحاتی به طرف‌های درگیر، آزادی زندانیان و رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان، توافق شد.

 

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب با بیان اینکه تشکیل دولت انتقالی، از جمله مواردی است که مطرح خواهد شد، تاکید کرد که این پیچیده‌ترین مساله مذاکرات است و «به طور حتم نخستین موضوع مورد بحث نخواهد بود».

 

میانجی مذاکرات ژنو همچنین گفت که بر خلاف توافقات صورت گرفته، هیچ اقدام عملی در زمینه رساندن کمک‌های انسانی به مردم محاصره شده در حمص، صورت نگرفته است.

 

به گزارش رادیوفردا، در مذاکرات مستقیم روز یکشنبه میان نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه، بر سر رساندن کمک‌های انسانی به مناطق تحت کنترل مخالفان در حمص که توسط نیروهای دولتی محاصره شده‌اند، توافق شد. فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه اجازه ورود این کمک‌ها داده شده است، افزود که اجازه خروج زنان و کودکان نیز از این مناطق، داده خواهد شد.

 

ابراهیمی، مذاکرات را سخت توصیف کرد و گفت که «انتظار معجزه نداریم چرا که زمان معجره‌ها به سر آمده است».

 

او ادامه داد که تاکنون توافقی برای آتش بس یا کاهش خشونت‌ها میان طرف‌های درگیر در سوریه، حاصل نشده است.

 

او با تایید اینکه معمولا اقدام‌های اعتمادساز پیش از آغاز مذاکرات صورت می‌گیرد، وضعیت در سوریه را متفاوت توصیف کرد و گفت مباحث مطرح شده در روزهای پیشین از جمله رساندن کمک‌های انسانی به بعضی مناطق و تبادل اسرا، به منظور اعتمادسازی برای رسیدن به توافق فراگیر صورت می‌گیرد.

 

ابراهیمی هدف از این تلاش‌ها را «پایان جنگ ظالمانه علیه مردم سوریه» عنوان کرد و کنفرانس ژنو ۲ را، «گامی بسیار کوچک» در این مسیر دانست.

 

او به شدت از هیات‌های نمایندگی دولت و اپوزیسیون سوریه به خاطر «اظهار نظرهای مبالغه آمیزشان» ‌در کنفرانس‌های خبری انتقاد کرد و از آنها خواست به «محرمانه بودن گفت‌و‌گو‌ها» پایبند باشند.

 

بنا بر اعلام قبلی، قرار بود دوشنبه مذاکرات بر سر اجرای توافقات کنفرانس ژنو ۱ صورت گیرد. اما نمایندگان دولت و اپوزیسیون یکدیگر را به ایجاد چالش در مسیر پیشبردی «جدی» گفت‌و‌گو‌ها در این روز متهم می‌کنند.

 

هیات نمایندگی دولت سوریه در ژنو، سر فصل‌هایی ارائه داد که خواستار ادامه مذاکرات در چارچوب آنها شد.

 

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) در این سرفصل‌ها، بر «یکپارچکی سوریه» و «باز پس گرفتن زمین‌های تصرف شده» توسط کسانی که «تروریست» نامیده می‌شود، تاکید شده است.

 

همچنین با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اعلام مخالفت شده است.

 

در این سرفصل‌ها آمده است که «این تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند آینده کشور خود را از راه صندوق‌های رای تعیین کرده و نظام سیاسی خود را انتخاب کنند».

 

هیات نمایندگی دولت سوریه در طرح خود، بر ضرورت مبارزه با «تروریسم، افراطی‌گری و گروه‌های تکفیری» تاکید کرده است و از کشور‌ها خواسته است به حمایت از «تروریست‌ها» پایان دهند.

 

در مقابل هادی البحره مذاکره کننده ارشد ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در ژنو در کنفرانسی خبری، با رد سرفصل‌های ارائه شده از سوی دولت، گفت: «این سرفصل‌ها پایه مذاکرات را که‌‌‌‌ همان تشکیل دولت انتقالی است، نادیده گرفته است.»

 

لؤی الصافی سخنگوی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه نیز در کنفرانسی خبری دولت سوریه را به جدی نبودن در مذاکرات متهم کرد.

 

به گفته الصافی، دیپلمات‌های اصلی دولت سوریه در ژنو در مذاکرات حاضر نمی‌شوند بلکه افرادی با رده‌های پایین‌تر را به سالن گفت‌و‌گو‌ها می‌فرستند.
 

تسلیت ۲۵۰ نفر از طیف های مختلف فکری و سیاسی زنان به مهدی کروبی

Posted: 27 Jan 2014 04:12 PM PST

جرس: ۲۵۰ نفر از بانوان فعال در طیف های مختلف فکری و سیاسی، در گذشت خواهر آقای مهدی کروبی را به ایشان تسلیت گفتند.

 

به گزارش جرس، متن پیام تسلیت و اسامی فعالان سیاسی، مدنی، حقوق بشری و برخی کنشگران حقوق زنان خطاب به این همراه جنبش سبز به شرح زیر است:

 

جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی

با سلام

درگذشت خواهر گرامی‌تان را تسلیت می گوییم و برای شما رهایی، سلامت و صبر از خداوند مسئلت داریم.

اشرف بروجردی، اشرف منتظری، اعظم حیدری، اعظم خراسانی، اعظم صدقی، اعظم طالقانی، اعظم محقق، اعظم نوری، افسانه دینی، افسانه قبادوز، افسانه نظری، افسانه وصال، اکرم خیرخواه، اکرم ساداتی، اکرم مصباح، اکرم مصوری منش، اکرم نقابی، الهه مجردی(میردامادی)، الهه وفایی، آرزو باهر، آزاده اسدی، آسیه باکری، آسیه قاسمی شکیب، آمنه خاتون فهیمی، آمنه رضایی، آمنه محمدی، آوا انصاری، بهاره باقری، بهاره طاهری، پرستو سرمدی، پرستو متین زاده، پروانه آل بویه، پروانه وحید منش، پروین بختیار نژاد، پروین فهیمی(اعرابی)، پری ناز حسنی، پریسا اکبری، ترانه یعقوبی، تن ناز فاضل، ثریا یوسفی، جمیله کریمی، حبیبه گلرخ، حمیده ابراهیمی، حمیده اردبیلی، خانم امام، خدیجه مقدم، ربابه ابوفاضلی، رقیه زارع (عطوفت)، روبان تبریزی، رویا آذر پناه، رویا بلوری، رویا سحر خیز، زرین دخت عطایی، زکیه خدایی، زهرا اثباتی، زهرا اشراقی، زهرا باکری، زهرا توحیدی، زهرا ربانی املشی، زهرا رحمانی، زهرا رحیمی(قدیانی)، زهرا رضوی، زهرا سادات روح الامین، زهرا شجاعی، زهرا صادقی، زهرا صادقی، زهرا صدر، زهرا عباسیان، زهرا فاضلی، زهرا مظفری، زهرا میر محمدی، زهرا میر یونس، زهرا نصیری، زهره آقا جری، زهره تنکابنی، زهره سحابی، زهره صادقی، زویا حسنی، زینب محوی، ژیلا بدیهیان، ساجده عرب سرخی، ساجده کیانوش راد، سارا حبیبی، سارا خرمن بیز، سارا کیانی، سارا حامدی، ساغر انصاری راد، سالومه رضازاده، سپهر ناز پناهی، سحر ریاحی، سحر هاشمی، سعیده کردی نژاد، سعیده یوسف زاده، سکینه بزرگی زاده، سکینه حبیبی، سکینه خرم بیز، سکینه رضایی، سکینه قاسمی، سما سرخوش، سمانه ابوالپور، سمیرا صدری، سمیه اصلانی، سمیه عالمی پسند(چالاکی)، سوده سادات احتشامی، سوده سلیمانی، سولماز ایکدر، سونیا ترکمن، شمسی سیف الهی، شهلا فرجاد، شهلا فروزانفر، شهناز صفوی، شهیندخت ملاوردی، شیبا ملک، شیدا جلوه، شیرین قدس،شیرین محوی ، شیوا جلالی، صادقه شیردل، صدیقه راحت طلب(رجایی)، صدیقه وسمقی، صفورا صدری، ضحی اسدی، ضحی عبدالعلی زاده،،ضحی مستقیمی، طاهره طالقانی، طاهره منتظری، عارفه سادات تاج زاده، عالم میرگل، عزیزه قلی زاده، فاریا بارلاس، فاطمه آدینه وند(مومنی)، فاطمه بهجتی، فاطمه پهلوانی ،فاطمه چهل امیرانی، فاطمه حبیب پور، فاطمه خردمند، فاطمه راکعی، فاطمه سادات،فاطمه سادات تاجزاده ، فاطمه شفیعی، فاطمه صمدی، فاطمه ضیائی، فاطمه غفاری، فاطمه گوارایی ، فاطمه مرادی، فاطمه ملکی، فاطمه مومنی، فائزه بشارت، فائزه ضیائی، فخرالسادات بری، فخرالسادات محتشمی پور(تاج زاده)، فرخنده احتصابیان، فرخنده جبارزادگان، فرزانه سیدی، فرزانه غفاری، فرزانه کاظمیان، فرزانه محجوب، فرزانه میرزاوند، فرشته آسترکی، فرشته جمشیدی، فرشته قاضی، فروغ شیخ الاسلامی، فریده امیر شکاری، فریده رضایی، فریده فاضل، فریده کاشانی، فریده موسوی، فریده نیائی، فیروزه صابر، کاملیا صدر، کبری کربلایی، کتایون پزشکی، گوهر تاج غنازاده، لیدا فاضلی، لیلا ایپکچی، لیلی ایپک، مائده معتمدی، محبوبه طالعی، محبوبه عروجی، محبوبه لطیفی، محترم رحمانی، مرضیه آذرافزا، مرضیه دهقان نیری، مرضیه قاسم پور، مرضیه میر محمدی، مریم پرتو، مریم حبیبی، مریم عامری، مریم عبادی، مریم عبدی، مریم غفاری، مریم قدس(عرب سرخی)، مریم لاریجانی، مریم لطیفی، مریم مهر پور، مریم میر لطیفی، مژده لاریجانی، مژگان اثباتی، معصومه اشرفی، معصومه دهقان(سلطانی)، معصومه عبدالهی، معصومه عنایت، معصومه میرزائی، ملیحه صندوق دار، منصوره اتفاق، منصوره خسروشاهی، منصوره شجاعی، منصوره نوروزی، منیژه درزی، منیژه ربیعی، منیژه طالعی، مه جبین ناطق، مهدیه مینوی، مهراوه خوارزمی، مهری رمضانی، مهساسادات کشمیری، مهناز باکری، مهناز شریعتی، مهناز مدرس، مهوش عباسقلی زاده، مونا رضوی، مینا اخلاقی، مینا اصلانی، مینا چهل امیرانی، مینا نیت خیر، مینا یزدی، مینو مرتاضی لنگرودی، نادره رضایی، نازنین کاظمی، ناهید مولوی، نرگس سالاری، نرگس عافیت طلب، نرگس کریمی، نرگس محمدی، نسرین نصیری، نسرین صداقت پیشه، نسرین طاعتیان، نسرین فرهومند، نسیم عابدی، نفیسه زارع کهن، نفیسه نعمتی، نگار انسان، نگین بانک، نگین سهرابی، نوریه فهمی، نوشین فاطمی، نیره توحیدی، نیره خوش خلق، هاجر ربانی، هدی توحیدی، هنگامه رضوانی

مخالفت فرهنگستان زبان فارسی با آموزش به زبان مادری در شهرهای کشور

Posted: 27 Jan 2014 01:04 PM PST

جرس: اکثریت اعضاء فرهنگستان زبان و ادب فارسی با مخالفت در موضوع آموزش به زبان مادری به وسیله آموزش و پرورش در استانها که اخیرا از سوی دولت اعلام شده است این مسئله را تهدیدی جدی برای زبان فارسی و یک توطئه برای کمرنگ کردن این زبان عنوان کردند.

 

به گزارش مهر، محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور ظهر امروز دوشنبه هفتم بهمن در نشست وزیر آموزش و پرورش با رئیس و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی به موضوع رسم الخط زبان فارسی اشاره کرد و گفت: پیمان ما رعایت رسم الخط فرهنگستان است و من هم به این موضوع تعصب دارم البته استثناهایی هم بود و در این زمینه فرهنگستان قبلا به ما مجوزهایی داده بود. جدای از این برای ترویج زبان فارسی در کتاب‌های درسی نیز 800 واژه بیگانه از کتابهای درسی به ویژه از کتابهای علوم پایه انتخاب کردیم و به فرهنگستان دادیم که امیدواریم به زودی بررسی شوند و معادل آنها به ما معرفی شود؛ هر چند که برخی از مولفان ما به دلیل نیازی که داشتند در تالیف کتابهای درسی دست به گزینش هم زده‌اند.

 

وی به موضوع ویرایش نیز اشاره کرد و گفت: تمام کتابهای درسی ویراستار خودش را داراست اما گاهی شلوغی کارها باعث می شود که ما توجه‌مان به این موضوع کم شود با این حال اگر مطلب خلاف واقعی در کتابهای درسی از حیث ویرایش دیده شود، ویراستار آن جریمه می‌شود هر چند که به اعتقاد من برخی از موضوع ویراستاری به سلیقه ویراستار بر می‌گردد.

 

واکنش منفی اعضای فرهنگستان زبان به موضوع آموزش زبانهای محلی

در ادامه این نشست محمد علی موحد عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست به موضوع آموزش زبانهای محلی توسط دولت اشاره کرد و گفت: دولت باید از مداخله مستقیم در آموزش زبانهای محلی و بومی خودداری کند ما زبان معیاری داریم که زبان رسمی ما است اگر دولت بخواهد آن را فراموش کند و به حوزه زبانهای محلی وارد شود کار ما زار است.

 

روایت مرادی کرمانی از خرید کتاب‌های بُنجل توسط آموزش و پرورش
هوشمند مرادی کرمانی دیگر عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به مسئله کتابخوانی در مدارس گفت: من تاکنون کمتر شنیده‌ام که در مدارس ما دانش آموزش گریزان از کتابخوانی نباشد علتش هم آن است که کارهای عرضه شده در کتابخانه ها جذابیت ندارد و بر مبنای سلیقه های خاص خریداری شده است.

 

وی گفت: خیلی از ناشران به ما می گویند آموزش و پرورش کتابهای انباری، بی مولف و روی دست آنها مانده را برای کتابخانه ها خریداری می کنند که تاسف آور است.

 

نگاه تاسف انگیز به کنکور
حسین معصومی همدانی دیگر عضو فرهنگستان زبان نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: سالهاست که در نظام آموزش و پرورش ما موفقیت را در پشت سر گذاشتن کنکور معرفی کرده‌ایم دانش آموز امروز ما وقت ندارد تا مطالعه کند و همه چیزش صرف کنکور می‌شود در این وضعیت وقتی صحبت از انشاء می‌شود، او می‌گوید انشاء برای موفقیت در کنکور چه کمکی به من می کند و پاسخی که از محیطش می گیرد این است: هیچ.

 

وی ادامه داد تا وقتی چنین نظام آموزشی داریم و به خوب گفتن و خوب نوشتن در آن پاداش نمی‌دهیم در بر روی همین پاشنه می چرخد. منظور من این است که در همه رشته‌ها باید دانش آموز را وادار کرد تا بنویسد.

 

برخی فکر می‌کنند علاقه به یک قومیت یعنی تحصیل با زبانش

سلیم نیساری دیگر عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست گفت: عده‌ای فکر می‌کنند علاقه به یک قومیت یعنی تحصیل با زبان آن قوم اما این موضوع بسیار خطرناک است ما در ایران شانس داشته ایم که یک فردوسی بزرگ توانسته پایه محکمی برای زبان فارسی ایجاد کند و ما امروز در کنار دین اسلام به داشتن چنین زبانی مفتخر شویم.

 

در بحث آموزش به زبان مادری بوی توطئه به مشام می‌رسد
فتح الله مجتبایی دیگر عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست موضوع آموزش زبان مادری در کشور را امری وارداتی نامید و گفت: شک ندارم که این موضوع از خارج به ایران آمده است قبل از این در هندوستان نیز این مسئله توسط انگلستان تجربه شد و امروز هم انگلستان و کشورهای شمالی ما هستند که می خواهند این مسئله را به ایران وارد کنند.

 

وی ادامه داد: بهترین وسیله برای عقب نگه داشتن یک ملت بی توجهی به زبان آن است اگر بخواهیم زبانهای مادری مان را به عنوان زبان علمی و آموزشی به کار ببندیم به طور حتم به گذشته برگشت خواهیم داشت و این موضوع خطرناک است و از آن بوی توطئه می‌آید.

 

در پایان این نشست غلامعلی حداد عادل نیز در سخنانی تاکید کرد: مواظب باشیم که مبادا از کیسه سرمایه های ملی مان همچون زبان فارسی برای پیروزی های موقت و بی حاصل جناحی خرج کنیم.