جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تبعید کسری نوری به زندان نظام استان فارس

Posted: 18 Jan 2014 08:02 AM PST

جرس: کسری نوری٬ وب نگار و فعال حقوق دراویش به زندان شمارهٔ ۲ استان فارس موسوم به زندان نظام انتقال داده شد.  

 

به گزارش مجذوبان نور؛ کسری نوری که نزدیک به ۲ سال را در زندان عادل آباد شیراز محبوس بود بصورت ناگهانی و بدون هیچ توضیحی، توسط ماموران امنیتی به زندان شماره ۲ استان موسم به زندان نظام منتقل شد.

 

گفتنی است کسری نوری از لحاظ جسمی وضعیت مناسبی ندارد و از کمر درد شدید رنج می‌برد که تاکنون حتی از اعزام وی برای انجام ام‌.آر‌.آی و عکسبرداری جلوگیری شده است.

 

تاکنون پیگیری‌های صورت گرفته در ارتباط با علت این انتقال، بی‌پاسخ مانده است.

 

کسری نوری، در دی ماه سال گذشته به همراه صالح الدین مرادی، در اعتراض به وضعیت هفت وکلای زندانی دراویش در بند ۲۰۹ اوین به مدت ۹۰ روز دست به اعتصاب غذا زد که سرانجام با رسیدگی به خواسته‌اش به اعتراض خود پایان داد٬ وی که از همکاران سایت خبری مجذوبان نور نیز به حساب می‌آید با اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه به چهار سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر نیز به تایید رسید. 

يک ديپلمات ايرانی در يمن در حمله افراد مسلح کشته شد

Posted: 18 Jan 2014 08:02 AM PST

جرس: مرضيه افخم،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز شنبه ۲۸ ديماه گفت: علی اصغر اسدی ديپلمات ايرانی که در صنعا، پايتخت يمن، بر اثر حمله افراد مسلح مجروح شده بود، درگذشته است.  

 

به گزارش ايرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران ضمن محکوم کردن اين حمله گفته است که اين ديپلمات ايرانی ظهر روز شنبه به وقت محلی در يکی از خيابان های شهر صنعا دريمن به ضرب گلوله افراد مسلح کشته شده است.

 

افخم اضافه کرده است: افراد مسلح « با حمله به اين ديپلمات قصد ربودن اسدی را داشتند که در پی مقاومت وی، تروريست ها مبادرت به تيراندازی کردند.»

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تصريح کرده است: «بررسی ابعاد اين اقدام تروريستی به طور جدی با مقامات ذيربط دولت يمن در دست پيگيری است و اطلاعات تکميلی متعاقبا اطلاع رسانی می شود.»

 

پيشتر خبرگزاری رويترز به نقل از منابع امنيتی از تيراندازی به خودروی سفارت ايران در صنعا، خبر داده بود.

 

اين منابع امنيتی تصريح کرده بود که سفير ايران در يمن در زمان حمله که در نزديکی محل سکونت رخ داد در خودرو حضور نداشته است.

 

تاکنون هيچ گروهی مسئوليت اين حمله مسلحانه به دیپلمات جمهوری اسلامی در يمن را بر عهده نگرفته است.

 

پیشتر نيز در تيرماه سال جاری يک کارمند سفارت ايران در صنعا به دست گروهی ناشناس ربوده شد. هيچ گروهی مسئوليت اين اقدام را بر عهده نگرفت و به‌رغم درخواست وزير خارجه ايران برای آزادی اين کارمند تاکنون خبری از آزادی او منتشر نشده است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آدم ربایی و گروگانگیری خارجی ها در یمن بسیار رایج است که توسط قبائل و با انگیزه مالی یا آزادی زندانیان انجام می شود. القاعده و شبه نظامیان اسلامگرای نیز در یمن تا کنون شماری از خارجی ها را به گروگان گرفته اند.

 

یمن طی سال های اخیر ایران را به حمایت از حوثی ها، پیروان مذهب شیعه زیدی، متهم کرده است. ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

 

به گزارش رویترز، طی ماه های اخیر درگیری بین حوثی ها و سنی های سلفی در شمال یمن تشدید شده است. دستکم در این درگیری ها ۲۱۰ تن کشته شده اند. 

بازگشت القاعده

Posted: 18 Jan 2014 04:55 AM PST

اریک مارگولیس
چگونه القاعده، یک گروه کوچک ضد کمونیستی در افغانستان که در سال ۲۰۰۱ بیشتر از دویست نفر نیرو نداشت، آن‌گونه که ادعا می‌شود تبدیل به یک تهدید جهانی شد؟ 

 چگونه ممکن است که [شبکه] القاعده در تمام خاورمیانه و شمال آفریقا و اکنون در بخش بزرگی از آفریقایِ سیاه گسترده شده باشد؟ آن‌هم بعد از این‌که ایالات متحده آمریکا بیش از یک بیلیون دلار هزینه کرد تا القاعده را در افغانستان و پاکستان از بین ببرد؟

پاسخ ساده است. القاعده به عنوان سازمان و خطر، تقریبا وجود [خارجی] ندارد. اما غرب نام القاعده و «تروریسم» را به هر گروه مسلحی می‌چسباند که با نفوذ غرب، فساد یا تهدید و فشار در آسیا و آفریقا مبارزه می‌کند. القاعده هیچ جا نیست اما همه جا حضور دارد. اگر یک گروه شورشی دنبال نام باشد، اعلام وفاداری به القاعده‌ای که هیج کجا وجود ندارد، سریع‌ترین راه [برای برسر زبان‌ها افتادن] است.

برای مثال عراق را در نظر آورید که اکنون در استان الانبارش جنگ بین دولت شیعه و شبه‌نظامیان سنی به شدت در جریان است. جالب این‌که کانون قیام سنی‌ها فلوجه است که به دست تفنگ‌داران آمریکایی تقریبا با خاک یک‌سان شد و برای هشدار به عراقی‌هایی که از خود دفاع می‌کردند با خمپاره‌های اورانیوم و فسفرسفید که ممنوع است، نابود شد.

بعد از آن‌که نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ وارد عراق شدند، چندین گروه مقاومت عراقی تشکیل شدند که شروع به مبارزه با آمریکایی‌ها و متحدان جدید شیعی آن‌ها کردند. حزب بعث صدام حسین و نظامیان سابق در بین این نیروها قوی‌تر بودند. همان‌گونه که من در آن زمان در شبکه‌های بزرگ تلویزیونی در آمریکا هم می‌گفتم، در عراق، القاعده و بمب اتمی وجود نداشت. باید از طرف به اصطلاح القاعده‌ی عراق از جورج بوش تشکر بکنید.

واشنگتن به مدد جادویِ فریب، با رسانه‌های جمعی توانست توجه‌ها را از همه‌ی گروه‌های مقاومت سنی – یا به قول آمریکا «تروریست‌ها»– بردارد و معطوف گروهی از کسانی کند که که سر می‌بُرند، آن‌هم به رهبری شخصیت مرموزی مانند ابومصعب الزرقاویِ اردنی. بقیه‌ی گروه‌های مقاوت خیلی ساده از نظرها پنهان ماندند.

چندتایی از آن‌ها دوباره پیدا‌یشان شده، به ویژه «دولت اسلامی عراق و شام» یا داعش. این تشکیلات را رسانه‌های غربی همواره «مربوط با القاعده» اعلام می‌کنند. گرچه دلیلی برای این رفتار در دست نیست. حکومت عراق نیز که پیوسته خشن‌تر می‌شود ادعا کرده در استان الانبار علیه القاعده می‌جنگد.

ذکر نام حساسیت برانگیز القاعده، جمهوری‌خواهان و نومحافظه‌کاران آمریکا را به دست و پا انداخته است. اینان می‌خواهند که دولت اوباما کاری صورت دهد. شاید دوباره به عراق نیرو بفرستد؟ حدود ده هزار سرباز آمریکایی در کویت در نزدیکی مرز عراق مستقرند.

هم اکنون نیروهای مخصوص آمریکا، پهپادها، هواپیماهای جنگنده و مزدوران سیا در اطراف فلوجه و رمادی در حال عملیات هستند. سیا مانند سال‌های گذشته میلیون‌ها دلار به قبایل سنی برای مبارزه با نیروهای مخالف دولت می‌پردازد.

عجیب به نظر می‌رسد، اما ایالات متحده در حال بررسی است که هلیکوپترهای جنگی از روسیه بخرد و در اختیارحکومت عراق بگذارد، همان کاری که اکنون برای حکومت افغانستان می‌کند.

در گفت‌وگویی درباره‌ی افغانستان، وزیرسابق دفاع امریکا، لئون پانه‌تا اذعان کرد که در افغانستان هیچ‌گاه بیش از ۲۵ تا ۵۰ نفر از اعضای القاعده وجود نداشته است. اما اکنون القاعده در پاکستان، اردن، عربستان سعودی، یمن و در تمام شمال آفریقا، نیجریه، مالی و جمهوری آفریقای مرکزی ظاهر شده است. نیروهای مقاوت ضد غربی در سومالی، الشباب، نیز«مرتبط با القاعده» اعلام می‌شود.

در زمان جنگ سرد تقریبا تمام نیروهایی که مخالف سلطه‌ی غرب بودند، کمونیست اعلام می‌شدند. امروز القاعده جای کمونیسم را روی برچسب زنگ آژیر گرفته است. باور گسترده – اما احتمالا غلط – در دنیا مبنی بر این‌که القاعده‌ی اسامه بن لادن، مسوول حوادث یازده سپتامبر است؛ هر آن‌چه را با القاعده «مربوط» است چون حیوانی وحشی برای شکار آزاد اعلام کرده است.

دشمنان را «تروریست» خواندن روش مکارانه‌ای است که هرگونه مشروعیت را از آنان سلب کرده و تمام حقوق سیاسی و انسانی را از آنان دریغ بدارند. اسراییل این کار را با موفقیت زیاد انجام می‌دهد و این بلا را سر فلسطینی‌های نگون‌بخت می‌آورد که با ندانم‌کاری بهانه به دست می‌دهند، به این شکل که علیه غیرنظامیان بمب منفجر می‌کنند.

به هرتقدیر، مشکلِ عیان اینجا این است که این شیوه‌ی عمل باعث شده «تروریست‌ها» بی‌وقفه پشت‌بند پیدا کرده‌اند و این فشار ایجاد شده که کاری علیه آن‌ها صورت گیرد. موضوعی که بیان شد به همراه مساله‌ی نفت خام دلیل این است که نیروهای مخصوص ایالات متحده اکنون در تمام آفریقا گوش خوابانده‌اند. این «جنگ طولانیِ» بی پایان است که محافل نظامی و نومحافظه‌کار آمریکا خواهان آن هستند و به ویژه دوایت آیزنهاور در دهه‌ی پنجاه، گویی که آینده را می‌بیند، نسبت به آن هشدار داده بود.

مصرمثال غم‌بار دیگری در این مورد است که تبلیغات چگونه به واقعیت می‌پیوندد. اکثریت مردم مصر در یک انتخابات آزاد، دولتی دموکرات را برگزیده است و رهبران این دولت اکنون به عنوان «تروریست» محکوم می‌شوند، از سوی ژنرال‌های جنایت‌کاری که دولت قانونی را در قاهره سرنگون کرده‌اند. هرکس جرات کند علیه دولت نظامی مورد حمایت آمریکا و عربستان کاری صورت دهد، «تروریست» است. خودرویی که می‌راند تروریستی است و غذایی که تناول می‌کند تروریستی است و بچه‌هایش تروریست هستند.

منبع: ایران در جهان
منبع اصلی: آنتی کریگ

تیراندازی به خودروی سفارت ایران در یمن؛ «جراحت شدید» دیپلمات

Posted: 18 Jan 2014 04:26 AM PST

جرس: خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۲۸ دی‌ماه، به نقل از منابع امنیتی از تیراندازی به خودروی سفارت ایران در صنعا، پایتخت یمن، و «وضع وخیم» یک دیپلمات ایرانی در اثر این حمله خبر داد.  

 

به گفته این منابع امنیتی، سفیر ایران در یمن در زمان حمله که در نزدیکی محل سکونت رخ داد در خودرو حضور نداشته است.

 

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی به مقامات جمهوری اسلامی در یمن را بر عهده نگرفته است.

 

شبکه عربی‌زبان الجزیره از مرگ یک دیپلمات در اثر این تیراندازی خبر داده است، اما رویترز به نقل از منابع خود می‌گوید که این فرد به‌شدت مجروح شده است.

 

در تیرماه سال جاری نیز یک کارمند سفارت ایران در صنعا به دست گروهی ناشناس ربوده شد. پس از این اتفاق هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفت، و به‌رغم درخواست وزیر خارجه ایران برای آزادی این کارمند بعدا خبری از آزادی او منتشر نشد.

 

تیراندازی به سوی خودروی سفارت ایران در حالی رخ می‌دهد که در چند ماه گذشته درگیری‌های فرقه‌ای میان حوثی‌های شیعه و سلفی‌های سنی در شمال کشور یمن افزایش داشته است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این درگیری‌ها تاکنون دست‌کم ۲۱۰ کشته بر جای گذاشته است.

 

به گزارش رادیو فردا، مقام‌های يمنی بارها ايران را به دخالت در امور داخلی اين کشور متهم کرده و از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا از «آموزش و حمایت مالی» شورشیان حوثی در این کشور دست بکشد.

 

ايران همواره اتهام حمایت از حوثی‌ها را رد کرده است.

 

حوثی‌ها پیروان مذهب شيعه زيدی هستند و از سال ۲۰۰۴ برای مقابله با آن چه تبعيض عليه حقوق خود می‌خوانند، شش بار دست به مبارزه مسلحانه عليه دولت مرکزی زده‌اند. درگیری میان طرفین هزاران کشته بر جای گذاشته است. 

 

واکنش وزارت خارجه ایران

 

در پی انتشار اخبار این حادثه، سخنگوی وزارت امور خارجه با تایید مجروحیت شدید یک دیپلمات ایرانی در صنعا این واقعه را به شدت محکوم کرد.

 

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر حمله مسلحانه به یک دیپلمات کشورمان در صنعا اظهار کرد: این دیپلمات ایرانی در پی این حمله مسلحانه به شدت مجروح شده است.

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را به شدت محکوم می‌کند و ابعاد موضوع را با مسوولین یمن با جدیت دنبال خواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره آخرین اخبار موجود در خصوص وضعیت دیپلمات ایرانی که در صنعا موردحمله تروریستی قرار گرفته است، اظهار کرد: ظهر امروز افراد یک گروه تروریستی در یکی از خیابان‌های شهر صنعا پایتخت یمن به یک دیپلمات سفارت کشورمان حمله‌ور شده و قصد ربودن وی را داشتند که در پی مقاومت دیپلمات کشورمان، تروریست‌ها مبادرت به تیراندازی نموده و متاسفانه در پی این اقدام دیپلمات ایرانی شدیدا مجروح شده و در حال حاضر در یکی از بیمارستان‌های صنعا تحت مداوا قرار دارد.

 

افخم با محکومیت شدید این اقدام علیه دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن اعلام کرد: بررسی ابعاد این اقدام تروریستی به طور جدی با مقامات ذیربط دولت یمن در دست پیگیری است و اطلاعات تکمیلی در خصوص وضعیت دیپلمات مجروح کشورمان متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

 

حمله صریح رهبری علیه توافق اتمی؛  مذاکرات روی لبه تیغ

Posted: 18 Jan 2014 03:51 AM PST

نیلوفر زارع
جرس: یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در اظهاراتی با حمله شدید به تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفته است که آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از توافق ایران با قدرت‌های جهانی بسیار ناراضی است. جواد کریمی قدوسی به جلسه رهبر با سران سه قوه اشاره کرده و گفته که رهبری در آن جلسه ضمن ابراز نارضایتی از توافق ژنو اعلام کرده: «من فقیه هستم و سه بار این متن را خوانده‌ام و از آن تثبیت حق غنی‌سازی هسته‌ای بدست نمی‌آید.» 

نارضایتی در مرکز ثقل تصمیم گیری


پذیرش مذاکره با قدرت‌های جهانی برای کاستن از تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای گامی بود که رهبر جمهوری اسلامی مسوولیت آن را به عهده گرفت اما به شکل آشکاری هم خود را بی‌اعتماد به نتیجه مذاکرات نگه داشته تا در صورت لزوم از خود در این زمینه سلب مسوولیت کند. سخنان تازه نقل شده از وی نیز تاکیدی جدی‌تر بر موضع تردیدآمیز او درباره مذاکرات اتمی است. آقای خامنه‌ای بر اساس نقل قول طرح شده از سوی جواد کریمی گفته است که توافق ژنو «ابهامات زیادی دارد و علت این مساله این هست که تیم مذاکره کننده بر حفظ حقوق هسته‌ای پافشاری نکرده است.» او همچنین گفته است: «یکی از مشکلات این موافقتنامه این هست که شما هر گامی را منوط کرده‌اید به توافق آمریکا و آمریکا با برنامه حساب شده وارد این بحث شده است.» چنانچه این نقل صحت داشته باشد باید انتظار دشوار شدن مسیر گفتگو‌ها در آینده نزدیک را داشت. علایم این دشواری البته از همین حالا هم دیده می‌شود و شایعات درباره بازدگردانده شدن پرونده اتمی از وزارت امورخارجه به شورای عالی امنیت ملی هم مبتنی بر همین دشواری‌ها در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران پیچیده است.


اذعان به دشواری مذاکرات بعدی


تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران حالا به صراحت اذعان می‌کنند که توافق نهایی با قدرت‌های جهانی بسیار سخت خواهد داد. آگاهی آن‌ها درباره دشواریهای این مذاکرات تا حد زیادی ناشی از مخالفت‌هایی است که از سوی محافظه کاران در ایران ابراز می‌شود اما مساله مهم‌تر احتمالا مخالفت‌ها و بدبینی‌های رهبر ایران نسبت به مذاکرات است. عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه و از مسوولان مذاکره کننده اتمی روز ۲۵ دی ماه در گفتگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی تایید کرده بود که «(مذاکرات نهایی) کار بسیار سختی خواهد بود چرا که در گام نهایی با موضوعاتی مواجه هستیم که تصمیم‌گیری درباره آن‌ها به شدت سخت است.» حتی اظهارات هفته گذشته حسن روحانی در جریان سفرش به استان خوزستان نیز که در آن از توافق ژنو به عنوان یک پیروزی برای ایران یاد شده بود از سوی تحلیلگران به عنوان ترفندی برای پایین آوردن تب مخالفت‌ها در داخل تعبیر شده است. روحانی در این اظهارات از توافق ژنو به عنوان سند «تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر ملت ایران» یاد کرده و گفته بود که این توافق‌نامه به شکستن سد تحریم‌ها منجر شده است. مشخص نیست که چنین اظهاراتی تا چه حد بتواند مخالفان توافق نامه ژنو را متقاعد کند اما دستکم مشخص است که چنین اظهاراتی صرفا مصرف داخلی دارد. سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این اظهارات روحانی گفته بود که «این مسئله نه برای ما تعجب‌انگیز است و نه باید باعث تعجب شما بشود که رئیس جمهور ایران توافق‌نامه ژنو را به فراخور مخاطبان داخلی خود تفسیر کند.»

خطر بازگشت به نقطه صفر


بالا گرفتن فشار‌ها علیه توافق نامه ژنو نه فقط در تهران بلکه در واشنگتن هم دردسر ساز شده است. گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در صدد تصویب طرحی تازه برای تشدید تحریم‌های ایران هستند در حالی که باراک اوباما هشدار داده است که این طرح در صورت تصویب با وتوی او روبرو خواهد شد. طرفداران تحریم‌های تازه در آمریکا می‌گویند که توافق ژنو به اندازه کافی ایران را در پیشبرد برنامه هسته ای‌اش به عقب نمی‌راند و تنها از راه افزودن به تحریم هاست که می‌توان ایران را به عقب نشنی وادار کرد. آن‌ها در حالی بر طرح خود پافشاری می‌کنند که در توافق نامه ژنو تصریح شده است طی مدت ۶ ماه هیچ تحریم تازه‌ای علیه ایران وضع نخواهد شد. جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی هم هشدار داده که تصویب تحریم‌های تازه به معنای مرگ توافق ژنو خواهد بود.


دشواری‌هایی از این دست به خوبی وضع شکننده توافق ژنو را نشان می‌دهد. در چنین اوضاعی تیمی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز شنبه (۲۸ دی) در راستای اجرایی کردن توافق ژنو و به منظور نظارت بر اقدامات ایران در چارچوب موافقت‌نامه هسته‌ای ایران و ۱+۵ وارد تهران شدند. ایران قرار است در این مرحله اقدام‌هایی از جمله توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، اکسیدسازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی و رقیق‌سازی این ذخایر را انجام دهد و بازرسان آژانس بر این اقدام‌ها نظارت خواهند داشت. چنانچه ایران به تعهدات خود عمل کند در عوض تحریم‌های نفتی٬ پتروشیمی٬ خودرو٬ تجارت طلا و فلزات و بخشی از تحریم‌های‌ هوایی علیه ایران متوقف می‌شود. تجارت قانونی با اروپا هم به میزان مجاز آزاد می‌شود و در ‌‌نهایت ۴. ۲ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران هم آزاد خواهد شد. مشوق‌هایی که گرچه ساختار اصلی تحریم‌های اعمال شده را به هم نمی‌زند اما می‌تواند شوکی مثبت به اقتصاد راکد ایران وارد کند و امیدواری‌ها برای سرمایه گذاری را افزایش دهد. با این حال تمام این قول و قرار‌ها و تعهد‌ها می‌تواند تحت الشعاع مخالفت‌هایی قرار بگیرد که اکنون در تهران و واشنگتن ابراز می‌شود. چنانچه این مخالفت‌ها کارساز شود بار دیگر پرونده هسته‌ای به نقطه صفر بازخواهد گشت.
 

سیاست‌های غلط حکومتها عامل تفرقه مذهبی است

Posted: 18 Jan 2014 03:10 AM PST

گفتگو با مولانا عبدالحمید؛
جرس: شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در گفتگوی اختصاصی با "جرس"، بر زمینه های عملی حفظ وحدت بین اهل تسنن و تشیع تاکیده کرده و سیاست های اشتباه و غلط حکومت ها را در افزایش درگیری های فرقه ای تاثیرگذار می داند.  

به اعتقاد امام جمعه اهل سنت زاهدان این سیاستهای غلط، به دشمن کمک می کند تا در دسیسه ها و توطئه های خود موفق شود و بتواند بین مسلمانان ایجاد اختلاف کند.


متن کامل گفتگو در پی می آید:


ایران کشوری شیعه مذهب است اما همواره بر حفظ حرمت خلفا و مقدسات اهل سنت تاکید شده است و حتی پس از انقلاب اسلامی به پیشنهاد مرحوم آیت الله منتظری هفته ای با نام "هفته وحدت" با هدف تقویت مشترکات اهل تسنن و تشیع نام گذاری شد؛ به نظر شما بعد از گذشت سی و چهار سال آیا جمهوری اسلامی در تقریب و وحدت مسلمانان کامروا بوده است؟


در ابتدا میلاد حضرت رسول صلی الله علیه و سلم را به خوانندگان تبریک عرض می کنم. در جواب به پرسش شما باید عرض کنم، با وجود این که برگزاری هفته وحدت مفید بوده است اما با توجه به کارهایی که باید در زمینه وحدت به صورت عملی انجام می شد هنوز فاصله موجود است. ما امیدواریم که در شرایط کنونی که در حاکمیت ایران اسلامی دولتی جدیدی بر روی کار آمده است، دولتمردان بتوانند توجه بیشتری بر روی مسئله وحدت و ضرورت آن صورت دهند.
علت فراهم نشدن زمینه های عملی شدن وحدت میان اهل تسنن و تشیع به نظر شما چیست؟


ما باید بیشتر بر روی مسئله وحدت میان اهل تسنن و تشیع توجه کنیم تا زمینه های عملی آن صورت گیرد که متاسفانه تا الان این توجه لازم صورت نگرفته است. در واقع، سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام نشده است. با توجه به شرایط جهانی و تنش ها و تفرقه هایی که در سطح بین المللی شاهد هستیم ـ که البته معتقدم این اختلافات بیشتر بر روی جایگاه و پست است تا بیشتر بر روی مسائل مذهبی ـ اما لازم است تا در این شرایط علمای شیعه و سنی و مسئولین نظام بر روی وحدت توجه خاصی مبذول دارند.


اهل سنت و شیعه مشترکات زیادی از جمله قبله واحد، قرآن واحد و پیامبر واحد و بسیاری از احکام مشترک از جمله نماز و روزه و حج و امثال اینها با هم دارند. به نظر شما پس ریشه این گونه اختلاف افکنی ها در چیست؟


همانطور که شما اشاره کردید مشترکات زیادی میان اهل سنت و شیعه وجود دارد و تنها اختلافات جزیی در برخی مسائل با هم دارند. اهل کتاب که می گویند توحید و قرآن را قبول داریم و در قرآن هم آمده است که شما اهل کتاب را به وحدت فرا بخوانید. از این رو در بسیاری از مسائل اعم از دینی و دنیوی مشترکاتی داریم. در جهان شاهدیم که افراد به خاطر مسائل دنیوی با هم وحدت می کنند و منسجم می شوند و همانگونه که می بینیم در اروپا و آمریکا علی رغم اختلافات مذهبی اتحادیه های مشترک با هم تشکیل می دهند. بنابراین، ما مسلمانان که مشترکات بسیار زیادی داریم ضروری است که وحدت خود را حفظ کنیم تا از این طریق جلوی کج اندیشی ها و خودمحوری ها و تعصبات گرفته شود. عقل حکم می کند که به خاطر منافع جهان اسلام و مسلمانان و منافع خود ایران این وحدت حفظ شود تا منازعات و اختلافات حل شود و اهل تسنن و تشیع با گفتگو در جهت منافع اسلام پیش بروند.


به برخی کج اندیشی ها اشاره کردید که مانعی بر سر وحدت مسلمین هستند، طی سالهای اخیر هم شاهد بدترين توهين ها از دو طرف عليه مقدسات یکدیگر بودیم. این نوع ترویج خشونت و اختلاف افکنی چه پیامدهایی برای ایران به وجود خواهد آورد؟


تفرقه ها و اختلاف از هر طرف به مقدسات یکدیگر مطرح شود نقصان زیادی دارد که متاسفانه اتفاق افتاده است؛ اگرچه رهبر انقلاب این مسائل را احساس کردند و زمانی که نسبت به امور مومنین حضرت عایشه و خلفای راشدین اهانت هایی صورت گرفت از همین رو قدم های مثبتی برداشتند و توهین به مقدسات و اهانت ازواج مطهرات حضرت رسول صلی الله علیه و سلم را تحریم کردند که تاثیرات مثبت و بزرگی در ایران داشت. بنابراین توهین به مقدسات مذهبی یکدیگر برای وحدت بسیار زیان دارد.


طرح دیدگاههای فقهی شیعه و سنی تا چه میزان در حل اختلافات فکری- سیاسی اهل تشیع و اهل تسنن و وحدت مسلمانها اهمیت دارد؟


طرح مسائل فقهی در مرکز و محل خود مانند حوزه علمیه و مراکز علمی مشکلی ندارد؛ چراکه مشکلات ما تنها اختلاف فقهی و فکری نیست و اختلاف در میان خود اهل تسنن و اهل شیعه و حتی در فتوا ها هم موجود است، اگر مسائل اختلافی در مراکز علمی و منبرها و رسانه ها مطرح شوند قطعا در رفع اختلافات بسیار مهم است. در مسائل فقهی هم اگر اختلافی وجود دارد قابل تامل و حل است؛ منتهی به شرط این که دیدگاههای دو طرف از طرف بزرگان و علمای شیعه و سنی به یک نگاه دیده شود تا در مسیر وحدت گامهای موثری برداشته شود.


آقای مولوی عبدالحمید، همانطور که اطلاع دارید در بسیاری از کشورهای اسلامی حوادث خونین و درگیری های فرقه ای روز بروز در حال افزایش است؛ به نظر شما مشخصه و ریشه اصلی این خونریزی‌های مذهبی در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان و نقاط دیگر از کشورهای اسلامی چیست؟


بیشتر درگیری های فرقه ای و مذهبی که در برخی کشورهای اسلامی صورت می گیرد انواع مختلفی دارد و این درگیری های بیشتر از جانب دشمنان اسلام و کسانی است که می خواهند مسلمانان را درگیر این اختلافات کنند. ریشه آن هم در این است که متاسفانه زمانی که گروهی زمام امور را بدست می گیرند به حقوق دیگران توجه نمی کنند و در حقیقت مشکلات از اینجا آغاز می شود و منجر به درگیری های مذهبی می شود.


آنچه من از اظهارات شما متوجه شدم این است که شما تنها منشا این درگیری های مذهبی را ناشی از توطئه غرب علیه اسلام اعم از تسنن و تشیع و بهره برداری سیاسی آنها می دانید. درست است؟


بله، بخش عمده این درگیری ها و اختلافات از این توطئه شکل می گیرد. به عبارت دیگر، نقش دشمنان در این درگیری های بسیار پر رنگ است و می خواهند مسلمانان را با یکدیگر درگیر کنند. قدرت های جهانی منافع خود و امنیت اسرائیل را در این می بینند که مسلمانان را تحریک کنند تا با هم اختلاف پیدا کنند و درگیر شوند.


این درگیری های مذهبی تا چه میزان نتیجه سیاست غلط حکومتهای کشورهای اسلامی است؟


سیاست های اشتباه و غلط حکومت ها در این درگیری ها بسیار موثر است. این سیاستهای غلط به دشمن کمک می کند تا در دسیسه ها و توطئه های خود موفق شود و بتواند بین مسلمانان ایجاد اختلاف کند. اگر در داخل ممالکت اسلامی سیاست صحیح و نگاه یکسان وجود داشته باشد راههای این دسیسه ها را مسدود می کند؛ چراکه اگر زمینه ورود دشمن در داخل کشورهای اسلامی نباشد، دشمن نمی تواند دخالت کند.


به نظر شما الگویی که می تواند در جهان اسلام به تنش های فرقه ای و شکاف های مذهبی و دینی پایان دهد چیست؟


باید تمام فرق و مذاهب اسلامی که در یک کشور زندگی می کنند در اداره مملکت سهیم باشند و تفاوتی بین آنها نباشد. بهترین سیاست این است که نگاه یکسانی به این فرق ها و مذاهب اسلامی شود. در بسیاری از بلاد اسلامی که ریشه اختلافاتی که شاهد هستیم از این مسئله سرچشمه می گیرد و اقلیت ها گلایه دارند که حقوقشان احقاق نمی شود و مورد بی توجهی قرار گرفته اند و از همین رو مسائل فرقه ای را دامن زده می شود.


موفقیت دولت جدید را در وحدت شیعه و سنی چگونه ارزیابی می کنید؟


نقش دولت روحانی که دولت تدبیر و امور است در راستای امید اقوام و مذاهب بسیار موثر است. اظهارات جناب آقای روحانی هم تا الان این بوده که حرفهای اقوام و مذاهب را گوش دهند و دستیاری را برای این قسمت تعیین کرده اند. امیدواریم ایشان بتوانند دل مذاهب و اقوام را بدست بیاورند و بتوانند موانعی که بر سر راه وحدت مسلمانان است را برطرف کنند؛ تا با توجه به شرایط جهانی گام های موثری در این زمینه برداشته شود. ما بر این باوریم که دولت آقای روحانی با موانع و مقاومت کمتری برای رسیدگی به مسائل اقوام و مذاهب مواجه خواهد بود و امیدواریم در این مسیر بتوانند موفق عمل کنند.
 

مسعود صادقی، پانزده ماه زندان بدون مرخصی

Posted: 18 Jan 2014 12:41 AM PST

جرس: مسعود صادقی از اعضای جوان نهضت آزادی ایران از آبان‌ماه ۹۱ تا کنون بدون مرخصی در زندان است.  

 

به گزارش میزان خبر، وی در این مدت حتی از مرخصی چند ساعته برای ملاقات فرزند خردسالش بهره‌مند نشده است. فرزند این عضو جوان نهضت آزادی هنگام بازداشت وی شش ماهه بود‬.


مسعود صادقی بهمراه جعفر گنجی و آرش نجبایی دو تن دیگر از علاقمندان نهضت آزادی ایران بعد از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بازداشت شدند و با اتهام مشابه در مجموع به هفده سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شدند. مسعود صادقی به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، جعفر گنجی به پنج سال حبس تعزیری و آرش نجبایی هم به شش سال زندان محکوم شدند.

ارائه گزارش راستی‌آزمایی از فعالیت هسته‌ای ایران به صورت ماهانه

Posted: 18 Jan 2014 12:41 AM PST

متن کامل گزارش آمانو درباره «طرح اقدام مشترک»
جرس: گزارش مدیرکل آژانس درباره نظارت و راستی آزمایی درباره فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک توافقنامه ژنو منتشر شد.  

 

به گزارش فارس، یوکیو آمانو در گزارش 4 صفحه‌ای خود با اشاره به توافق 24 نوامبر 2013 ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و شش کشور عضو گروه 1+5 اعلام کرد که آژانس در توافق ژنو مسئول راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای تعیین شده است.

 

وی با اشاره به نامه مشترک مورخ 13 ژانویه ایران و شش کشور که در آن از آژانس درخواست شده تا فعالیت‌های نظارت و راستی آزمایی ضروری در ارتباط با برنامه اقدام را اتخاذ کند، تشکیل نشست شورای حکام در تاریخ 24 ژانویه را به دلیل مشورت با اعضا در این رابطه اعلام کرده است.

 

در بخش دیگر گزارش با فهرست کردن اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو، آمانو اعلام کرده است که آژانس در جریان مشورت‌های بین ایران و 1+5 برای اجرای اقدامات اولیه بوده است.

 

مدیرکل آژانس در خصوص تبعات مالی افزایش فعالیت‌های آژانس به واسطه اجرای توافق ژنو اعلام کرده که برای اجرای 6 ماهه حدود 6 میلیون یورو نیاز است که نیم میلیون آن از طریق جابجایی فعالیت‌ها امکان دارد.

 

وی همچنین از شورای حکام درخواست کرده که اتخاذ اقدامات توسط آژانس در رابطه با برنامه اقدام را تایید کند.

 

آمانو در خصوص گزارش دهی نیز اعلام کرده که علاوه بر گزارش‌های فصلی، آژانس به صورت ماهانه، شورا را در خصوص اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی در رابطه با برنامه اقدام مطلع خواهد کرد. 

 

متن کامل گزارش آمانو درباره «طرح اقدام مشترک»

خبرگزاری ایسنا نیز متن کامل گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی‌آزمایی‌ در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک را منتشر کرده است.

 

متن کامل این گزارش به این شرح است:

نظارت و راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران

طرح اقدام مشترک

A. مقدمه

1. در تاریخ 24 نوامبر 2013، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا (E3+3) در زمینه طرح اقدام مشترک با جمهوری اسلامی ایران در ژنو به توافق رسیدند. مدیرکل از طرح اقدام مشترک استقبال کرد و به شورای حکام آژانس اطلاع داد که دبیرخانه در حال بررسی روشی است که با آن آن دسته از عناصر توافق که به آژانس مربوط است بتواند اجرایی شود، از جمله تامین بودجه و پرسنل.

در آغاز طرح اقدام مشترک آمده است که «هدف از این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع و درازمدت بر اساس توافق دوجانبه است که اطمینان حاصل می کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح آمیز خواهد بود». به عنوان بخش اول برای رسیدن به این راه حل درازمدت، ایران باید در مدت 6 ماه مجموعه ای از «اقدامات داوطلبانه» («اقدامات کوتاه مدت») را در رابطه با برنامه هسته‌ای اش اتخاذ کند.

3. طبق طرح اقدام مشترک، «یک کمیسیون مشترک از E3/ EU+3 تاسیس می شود تا بر اجرای اقدامات کوتاه مدت و حل مشکلاتی که ممکن است به وجود آید، نظارت داشته باشد، در حالی‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسوول راستی‌آزمایی اقدامات هسته‌ای است. این کمیسیون مشترک با آژانس برای تسهیل حل مسایل نگران کننده گذشته و حال همکاری می‌کند.»

4. در تاریخ 12 ژانویه 2014، E3/ EU+3 و ایران توافق کردند که طرح اقدام مشترک از تاریخ20 ژانویه 2014 اجرایی شود. در نامه مشترکی به مدیرکل مورخ 13 ژانویه 2014،E3+3 و ایران درخواست کردند که آژانس «فعالیت‌های لازم هسته‌ای در زمینه نظارت و راستی‌آزمایی» را در رابطه با طرح اقدام مشترک «بر عهده بگیرد». آن‌ها علاوه بر آن اعلام کردند که نقش در نظر گرفته شده برای کمیسیون مشترک در رابطه با راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای این است که «به عنوان نهادی برای گفت‌وگو به منظور تسهیل کار آژانس عمل کند.»

5. با توجه به آن‌چه در بالا ذکر شد مدیرکل آژانس درخواست کرد که یک نشست شورای حکام در تاریخ 24 ژانویه 2014 برگزار شود تا او بتواند با اعضای شورای حکام درباره نظارت و راستی آزمایی آژانس در رابطه با اقدامات هسته‌ای در که طرح اقدام مشترک ذکر شد، مشورت کند.

B. نظارت و راستی آزمایی آژانس

6. آژانس این اختیار را دارد که نظارت و راستی‌آزمایی را در رابطه با اقدامات هسته‌ای که در طرح اقدام مشترک ذکر شده است، انجام دهد. نظارت و راستی‌آزمایی برای تایید این است که ایران همان‌طور که در طرح اقدام مشترک ذکر شد، «اقدامات داوطلبانه» زیر را در شش ماه اول اتخاذ کرده است:

- از اورانیوم غنی شده 20 درصدی موجود، نیمی از آن را به عنوان ذخیره کاری اکسید 20 درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران نگه می دارد. UF6 بیست درصد باقیمانده را تا 5 درصد رقیق می کند. خط بازتبدیل وجود ندارد.

- ایران اعلام می کند که به مدت شش ماه اورانیوم را بیشتر از 5 درصد غنی نمی‌کند.

- ایران اعلام می کند که فعالیت هایش در نیروگاه غنی سازی نطنز (i)، فردو (ii)یا راکتور اراک (iii) را که ایران آن را راکتور IR-40 نامیده است، پیش نخواهد برد.

(i) ایران در طول شش ماه UF6 را به سانتریفیوژهای نطنز که نصب شده اند، ولی غنی سازی نمی کنند، تزریق نمی کند. سانتریفیوژهای بیشتری نصب نمی کند. ایران اعلام می کند که در شش ماه اولیه سانتریفیوژهای موجود را با سانتریفیوژهای همان مدل تعویض خواهد کرد.

(ii) در فردو، غنی سازی بالای 5 درصد در 4 آبشار که اکنون غنی سازی اورانیوم را انجام می دهند صورت نخواهد گرفت و ظرفیت غنی‌سازی افزایش نخواهد یافت. UF6 به 12 آبشار دیگر که وضعیت غیرفعال خود را حفظ خواهند کرد تزریق نخواهد شد. ارتباطی بین آبشارها وجود ندارد. ایران اعلام می کند که در طول شش ماه اولیه سانتریفیوژهارا با سانتریفیوژهای همان مدل تعویض خواهد کرد.

(iii) ایران در رابطه با نگرانی های مربوط به ساخت راکتور اراک اعلام می کند که به مدت شش ماه راکتور را راه اندازی نخواهد کرد یا سوخت یا آب سنگین را به محل ساخت راکتور انتقال نخواهد داد و سوخت اضافی را آزمایش نخواهد کرد یا سوخت بیشتر برای راکتور را تولید نخواهد کرد یا اجزای باقیمانده را نصب نخواهد کرد.

- همزمان با آماده شدن خط تبدیل UF6 غنی شده تا 5 درصد به UO2، ایران تصمیم گرفته است که UF6تازه غنی شده تا 5 درصد را به اکسید تبدیل کند، چیزی که در برنامه عملی نیروگاه تبدیل که به آژانس اعلام شد، ذکر شده است.

- مکان جدیدی برای غنی سازی تعیین نمی شود.

- ایران فعالیت های تحقیق و توسعه پادمانی خود را ادامه خواهد داد، از جمله فعالیت های تحقیق و توسعه فعلی اش در زمینه غنی سازی که هدف از آن گردآوری اورانیوم غنی شده نیست.

- بازفراوری یا ساخت تاسیساتی با توانایی بازفراوری صورت نمی گیرد.

- افزایش نظارت:

* ارایه اطلاعات مشخص شده به آژانس، از جمله اطلاعات مربوط به برنامه های ایران برای تاسیسات هسته‌ای اش، توصیف هر ساختمانی که در هر یک از سایت های هسته‌ای قرار دارد، توصیف دامنه عملیات ها برای هر مکانی که در فعالیت های هسته‌ای مشخص شده شرکت دارند، اطلاعات در زمینه معادن و کارخانه های اورانیوم و اطلاعات در زمینه منابع. این اطلاعات در عرض سه ماه پس از اتخاذ این اقدامات ارایه خواهد شد.

*ارایه یک DIQ به روز شده برای راکتور اراک که آژانس آن را IR-40 نامیده است به آژانس.

* گام هایی برای موافقت با آژانس در زمینه نهایی کردن رویکرد پادمانی برای راکتور اراک که آژانس آن را IR-40 نامیده است.

* دسترسی روزانه بازرسان آژانس هنگامی که بازرسان برای راستی آزمایی اطلاعات طراحی، راستی آزمایی موجودی داخلی و راستی آزمایی موجودی فیزیکی حضور ندارند و بازرسی های سرزده با هدف دسترسی به گزارشات نظارتی آفلاین در فردو و نطنز.

* بازرسان آژانس توانستند دسترسی پیدا کنند به:

+ کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ (iv)؛

(iv) تولید سانتریفیوژ در ایران مطابق با برنامه هایش در 6 ماه اولیه به تعویض ماشین های آسیب دیده اختصاص خواهد داشت.

+ کارگاه های تولید چرخ گردان سانتریفیوژ و تاسیسات انبار

+ معادن و کارخانه های اورانیوم

7. E3/EU+3 و ایران اطلاعات به روز شده را در زمینه گفت وگوهایشان درباره اجرای اقدامات اولیه که در طرح اقدام مشترک ذکر شد، ارایه کرده اند. در ملاقات های اخیر E3/EU+3 و ایران که آژانس نیز تا حدودی در آن شرکت داشت، مسایل مربوط به اقدامات هسته‌ای که باید اجرا شود، شفاف سازی شد. این امر به دبیرخانه اجازه داد که طرف تفضیلی لازم برای راستی آزمایی را تهیه و تنظیم کند.

8. تعدادی از فعالیت ها که مضاف بر فعالیت های فعلی آژانس در ایران صورت می گیرند باید به اجرا گذاشته شوند تا اقدامات ایران تحت طرح اقدام مشترک تایید شود و گزارش آن به شورای حکام ارایه خواهد شد. این اقدامات اضافی نیازمند تلاش اضافی از جانب آژانس است. به ویژه تناوب فعالیت های راستی آزمایی فعلی آژانس در محل باید به نحو قابل توجهی افزایش یابد؛ دسترسی به ماکن هایی جز مکانهایی که آژانس در حال حاضر فعالیتهای راستی آزمایی را در آنها انجام می دهد، باید صورت گیرد؛ تجهیزات پادمانی بیشتری باید خرسداری و نصب شوند؛ تحلیل نمونه ای بیشتری باید انجام شود؛ و به دلیل افزایش میزان و ماهیت اطلاعاتی که ایران باید در راستای افزایش اقدامات نظارتی ارایه کند، به کار تحلیلی بیشتری نیاز است.

C. تبعات منابع

9. تلاش‌های اضافی هزینه های بیشتری برای آژانس به همراه دارد. تخمین اولیه دبیرخانه از هزینه فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در رابطه با طرح اقدام مشترک که می‌تواند در مراحل بعدی تغییر داده شود نشان می دهد که به یک مبلغ اضافی در حدود شش میلیون یورو در شش ماه نیاز است.

10. دپارتمان پادمان ها بخشی از فعالیت هایش را مجددا اولویت بندی می کند، برخی از فعالیت های فعلی اش را مجددا برنامه ریزی می کند، برخی از کارمندان را بر حسب لزوم مجددا تخصیص می دهد تا بخشی از حجم کار اضافی را بر عهده بگیرند. اما از آنجا که انتظار می رود این اقدامات تنها 0.5 میلیون یورو را پوشش دهد، به حدود 5.5 میلیون یورو کمک مالی خارج از بودجه برای شش ماه اولیه نیاز است.

11. در صورتی که توافق بین EU3+3 و ایران درباره گام های بعدی تحت طرح اقدام مشترک صورت گیرد، مدیر کل تاثیر آن در منابع را مجددا بررسی می کند و در صورت لزوم گزارش آن را به شورای حکام می دهد.

D. گزارش دهی

12. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شورای حکام را در جریان وضعیت برنامه هسته‌ای ایران در روزی که طرح اقدام مشترک باید اجرایی شود،قرار می دهد و علاوه بر گزارشات سه ماهه اش قصد دارد گزارشات ماهانه ای را در زمینه اجرای فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی آژانس در رابطه با اقدامات هسته‌ای ذکر شده در طرح اقدام مشترک در اختیار شورای حکام قرار دهد.

E. توصیه‌ها

توصیه می‌شود که شورای حکام:

الف. از فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی آژانس در رابطه با اقدامات هسته‌ای ذکر شده در طرح اقدام مشترک در پاسخ به درخواست E3+3 و ایران که منوط به موجود بودن بودجه است حمایت کند.

ب. به گزارش مدیرکل توجه کند.

کروبی پس از انجام دو عمل جراحی، به محل حصر منتقل شد

Posted: 18 Jan 2014 12:22 AM PST

    جرس: روز گذشته مهدی کروبی پس از طی ۹ روز دوره سخت درمانی و انجام ۲ عمل جراحی از بیمارستان مرخص شد.  

 

به گزارش سحام، فاطمه کروبی٬ همسر مهدی کروبی با انتشار یک نامه خطاب به مردم٬ به تشریح آخرین وضعیت جسمی همسرش پرداخت. 


این رهبر محصور جنبش سبز بنا به خبرهایی که بارها پیرامون سلامتی اش منتشر شده بود٬ سرانجام به توصیه پزشکان مجبور به انجام عمل جراحی دیسک کمر شد. طی چند ماه گذشته وضعیت جسمی آقای کروبی به گونه ای بود که مسئولان امنیتی بارها به توصیه پزشک وزارت اطلاعات مجبور به انتقال ایشان به بیمارستان شده بودند.


خانم کروبی در بخشی از نامه خود با اشاره به این موضوع می نویسد: “همانطور که می دانید وضعیت جسمی همسرم بدلیل شرایط مکان حصر و حبس شان که در آستانه ۳ سالگی آن هستیم به شدت آسیب دیده به نحوی که در ۶ ماه گذشته دوبار در بیمارستان لاله جهت درمان و جراحی بستری شدند.”

 

طی دو سال و نیم گذشته مهدی کروبی به تنهایی دوران حبس و حصر غیرقانونی خود را در ساختمان امن وزارت اطلاعات سپری می کند. بنا به گزارش هایی که پیش‌تر سحام پیرامون محل اقامت ایشان منتشر کرده بود٬ شیشه های ساختمان با لایه های قطوری پوشانده شده و ایشان از دسترسی به نور مستقیم آفتاب و هوای تازه و همچنین قدم زدن در فضای باز محروم است.

 

همه این عوامل باعث بروز عوارضی همچون پوکی شدید استخوان و نیز مشکلات حاد تنفسی برای ایشان شده است.

 

خانواده آقای کروبی و نیز ارگان خبری سحام٬ همیشه خود را ملزم به اطلاع رسانی دقیق و شفاف پیرامون وضعیت آقای کروبی دانسته و می داند٬ لیکن تاخیر ۹ روزه درباب این موضوع٬ صرفا برای جلوگیری از اختلال احتمالی در طی روند درمانی وی بوده است.

 

لازم به ذکر است که آقای کروبی در حالی صبح روز گذشته از بیمارستان مرخص گردید که برای سومین بار در طی دوران حبس٬ یکی دیگر از خواهران خود را از دست داد. آقای کروبی پس از ترخیص از بیمارستان مجددا به همان ساختمان امن وزارت اطلاعات منتقل شدند.

 

متن نامه فاطمه کروبی٬ همسر مهدی کروبی پیرامون آخرین وضعیت جسمی وی بدین شرح است:

باسمه تعالی

یاران و همراهان عزیز
همانطور که می دانید وضعیت جسمی همسرم بدلیل شرایط مکان حصر و حبس شان که در آستانه ۳ سالگی آن هستیم به شدت آسیب دیده به نحوی که در ۶ ماه گذشته دوبار در بیمارستان لاله جهت درمان و جراحی بستری شدند. دیروز جمعه برابر با ۲۷ دی ماه، آقای کروبی بعد از ۹ روز بستری بودن در “بیمارستان آراد” و انجام دو عمل جراحی از بیمارستان مرخص شدند. عمل جراحی لامینکتومی برای برطرف کردن دیسک برجسته و تنگی کانال نخاعی شان توسط استاد برجسته دکتر عباسیان به همراه تیمی از متخصصان انجام شد.

خدا را شاکریم که در حال حاضر بهبود نسبی حاصل شده و ان شاالله در پرتو دعا خیر دوستان و همراهان و توجه باری تعالی ایشان سلامت خود را به زودی بازیابند.
ضمن ابلاغ سلام، قدردانی و درود های بسیار همسرم برای تک تک دوستان در داخل و خارج که به طرق مختلف مراتب محبت خود را در این چند سال اعلام کرده اند، برخود لازم می دانم مراتب سپاس و تشکر خود را از تیم پزشکی و پرستاری و دیگر همکاران محترم آن بیمارستان اعلام نمایم. همچنین لازم است به این نکته اشاره نمایم که وزارت اطلاعات و مامورین امنیتی در چند هفته گذشته همکاری لازم جهت پیگیری امور درمانی و بستری شدن ایشان در بیمارستان را مبذول داشتند.
فاطمه کروبی
۲۸ دی ماه ۱۳۹۲ 

ناپدید شدن دندانپزشک تبریزی؛ استمداد خانواده پس از سه سال سکوت

Posted: 18 Jan 2014 12:19 AM PST

جرس: خانواده یک دندانپزشک تبریزی به نام علیرضا پیری دیزجی بعد از سه سال سکوت شان را شکستند و از ناپدید شدن فرزند شان در دی ماه سال ۸۹ خبر دادند. این دندانپزشک به گفته خانواده اش در ایام انتخابات سال ۸۸ مغازه ای را در اختیار ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی قرار داد اما خانواده او از دی ماه ۸۸ تا کنون نمی دانند بر سر فرزندشان چه آمده است.  

 

چندی پیش پیمان عارف یکی از زندانیان سیاسی سابق در صفحه فیسبوک خودش خبر داده بود که دکتر علیرضا پیری دانپزشک تبریزی در سال ٨٨ عضو ستاد میرحسین موسوى در تبریز بوده که ٣ سال پیش در دیماه ٨٩ در عملیات بازداشت خیابانى که عمدتاً به رویه معمول نهاد امنیتى موازى مى ماند، در خودروى خود بازداشت می شود. از آن پس تاکنون هیچگونه اطلاعى از سرنوشت این دندانپزشک تبریزى در دست نیست.

 

محمد حسن پیری پدر علیرضا پیری در گفت و گو با مسیح علی نژاد می گوید: اسمش علیرضا پیری دیزجی فرزند محمد حسن است. که سه سال از او خبر نداریم. وقتی از سر کارش به خانه می آمد از آن زمان تا کنون هیچ خبری از او نداریم.

 

خانواده علیرضا پیری دندان پزشک تبریزی از دی ماه ۸۹ تا کنون اصلا نمی دانند که اصلا فرزندشان را چه کسانی برده اند. از روز بیست و هشتم دی ماه که علیرضا پیری به خانه بر نمی گردد، این خانواده به هر دری زدند که ببینند چه اتفاقی افتاده است و حتی ماشینش را آگاهی تبریز از پارکینگ طبقاتی سهند پیدا می کند.

 

آیا او عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود؟

 

بله فرزند من یک مغازه ای در منطقه « نصف راه» تبریز داشت که آن مغازه را به آقای موسوی داد و ستاد انتخاباتی باز کرده بود. ما به همه مسولان و به همه جای ایران نامه دادیم ولی کسی به ما جواب مثبتی نداد. نوه من که دختر دکتر علیرضا پیری است با نماینده شهرمان در مجلس هم دیدار کرده ولی آنها هم گفتند خبر ندارند.

 

از طرفی این خانواده حتی در این مدت به هرکسى که ادعا کرده “به شرط فلان مبلغ میتوانم خبرى از فرزندتون بیارم”؛ به گفته خودشون مجموعا صد میلیون تومان پرداخت کردن ولی هیچ نتیجه اى به دست نیاوردند!

 

پدر علیرضا پیری می گوید:‌ یک کسانی می آیند یک صحبت هایی می کنند و می گویند، نترس، یک پول هایی آدم می دهد که بروند فرزندمان را پیدا کنند. من از کجا بدانم که آنها راست می گویند یا دروغ می گویند ، من هفتاد هشتاد میلیون خرج کردم برای اینکه کسانی بچه ام را پیدا کنند ولی نتیجه ای نداد.

 

وقتی یک شهروندی که تا دیروز مشغول طبابت و یا کار خودش بوده، در ایران ناپدید می شود، دوستان و همکاران او چه کار و کمکی می توانند انجام دهند؟ از یکی از دندان پزشکان جوان ایرانی خواستم در این زمینه مرا یاری کند تا ببینم همکاران او در سازمان نظام دندانپزشکی چه کمکی به خانواده این دندانپزشک تبریزی کردند اما او به شدت نگران امنیت خود و خانواده اش بود و عذر خواست که نمی تونه کاری بکند. تنها یک عکس از مطب علیرضا پیری به دستم رسیده و پاسخی که همکاران علیرضا به پدرش می دهند را هم می توانید از زبان خودش بشنوید:

 

آقای محمد حسن پیری می گوید: پسرم کارمند دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم بوده، موقعی که می رفت درمانگاه بعد از آنجا هم می رفت مطلب خودش هم کار می کرد. از من سراغ همکارانش هم رفتم ولی آنها فقط می گویند انشالله که پسرت می آید. همین حرف ها را فقط به من می گویند. پسرم حتی یک تلفن هم به ما نزد و ما نمی دانیم او کجاست..

 

از پدر آقای پیری می پرسم در چنین شرایطی درخواست شما از مسولان چه است؟

 

پاسخ می دهد: ما از دولت می خواهیم به ما اطلاع دهند که پسرمان کجاست بلاخره دولت است دیگر می توانند پیدا کنند. بچه ام نه معتاد بود، نه بچه خلافکاری بود. یک دکتر بود که تحویل این مملکت دادم. بچه ام را اول از خدا و بعد از دولت می خواهم. به من یک کمک کنند، مادرش دخترش همسرش، برادرش، خواهرش و من خودم نگران هستیم. پسرم یک دختر دارد که امسال دانشگاه می رود. ما چند خانواده سرگردان شدیم. به ما یک اطلاع بدهند که بچه من کی می آید. یا اگر خدای نکرده بچه مان مرده فقط به ما خبر بدهند که بچه ما کجاست. شما را به خدا و پیغمبر التماس می کنم بچه ما را فوری به ما برسانید…

 

این اولین بار است که خانواده آقای پیری از طریق مصاحبه خواستار این شدند که همه مسولان به آنها کمک کنند تا نشانه ای از فرزندشان پیدا شود. اما این مصاحبه انگار نتوانست پدری که سه سال در سکوت و در تنهایی دنبال فرزندش گشت را آرام کنه برای همین از من خواست تا سخن پایانی اش رو هم به گوش مسولان برسانم. سخنی که شاید شنیدن اش برای فرزند دندانپزشک او و یا سایر فرزندان دیگر این خانه آسان نباشه تا ببینند و بشنوند که یک پدر چگونه برای اینکه نشانه ای از فرزندش پیدا کند درخواست عفو هم می کنه بی اینکه بداند جرمش چه است:

 

پدر دکتر پیری می گوید: از مسولان خواهش می کنم، تقاضا می کنم اگر بچه من یک جرمی هم مرتکب شد به خاطر سن و سال من عفو کنند، به دخترش به مادرش به برادرش نگاه کنند و بچه ما را عفو کنند. اگر هم یک جایی اشتباهی کرده، غلط کرد، من هم اگر اشتباهی کردم غلط کردم بچه ام را آزاد کنید که بیاید پیش ما. ما از دنیا دیگر سیر شدیم..

 

تنها دختر علیرضا پیری و همسر وی در طول این سه سال به هر دری زدند اما نشانه ای از پدر خانواده پیدا نکردند.

 

پدر و مادر اوه هم به گفته خودشان در این سه سال بیمار شدند و داروهایی که برای ضد افسردگی در این سه سال مصرف کرده اند هم درمانگر نیست. تنها خواسته شان این است که حداقل دولت جدید تدبیر لازم رو برای پیدا کردن فرزندشان انجام بدهد و امید آنها به پاسخگویی را نا امید نکند. من به سازمان نظام دندانپزشکی هم زنگ زدم آنها گفتند فقط به خبرنگاران داخل ایران در این زمینه پاسخگو خواهند بود.