جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برگزاری مراسم یادبود مهندس بازرگان با حضور اعضاء و هواداران نهضت آزادی

Posted: 20 Jan 2014 08:02 AM PST

جرس: در مراسمی که روز یکشنبه ۲۹ دیماه ۱۳۹۲ در مقبره خانوادگی بازرگان در شهر قم برگزار شد جمعی از اعضاء و هواداران نهضت آزادی ایران به همراه خانواده آن مرحوم یاد نخستین نخست وزیر بعد از انقلاب ایران را گرامی داشتند.  

 

به گزارش ندای آزادی، در این مراسم که برخی از اعضاء دولت موقت از جمله دبیر کل فعلی نهضت آزادی آقای دکتر ابراهیم یزدی ، مهندس هاشم صباغیان و برخی دیگر از دست‌اندرکاران دولت موقت در آن حضور داشتند حاضرین ضمن قرائت فاتحه به بررسی جنبه‌های مختلف شخصیت دبیر کل فقید نهضت آزادی پرداختند و با یادآوری خاطرات ایشان یادشان را گرامی داشتند.

 

همچنین در ادامه حاضرین به دیدار با بیت مرحوم آیت الله ‌العظمی منتظری رفتند.

 

در این دیدار با ذکر این مهم که از جمله ویژگی‌های مشترک این دو شخصیت بزرگ عدم دلبستگی به مقام و مناصب دولتی بود تأکید شد که شخصیت‌های بزرگی چون مرحوم طالقانی، مرحوم بازرگان و مرحوم آیت‌الله منتظری نه به واسطه مناصبی که به آنها سپرده شده بود بلکه با شخصیت مستقل خود شناخته‌شده و جاودانه خواهند بود. اینگونه افراد و احزابی مانند نهضت آزادی ایران که دارای ریشه‌های مشخص و محکم فرهنگی و مستقل از قدرت و نمادهای دنیوی هستند با نوشتارهای مجعول یا بی‌اساس قابل حذف از تاریخ ایران نبوده و همواره مورد احترام افکار عمومی خواهند بود.

 

در پایان حاضرین با ذکر صلوات و قرائت فاتحه برای این بزرگواران طلب مغفرت کرده و یادشان را گرامی داشتند.
 

bazargan_1392_01

آژانس نخستین مرحله اجرای توافق ژنو در ایران را تایید کرد

Posted: 20 Jan 2014 05:16 AM PST

جرس: خبرگزاری رویترز گزارش کرده است آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ایران براساس توافق هسته ای با گروه1+5، غنی سازی اورانیوم درسطح 20درصد را به حالت تعلیق در آورد.  

 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام این خبر در گزارش خود آورده است ایران رقیق سازی ذخایر اورانیوم با غنای 20درصد را نیز آغاز کرد.

 

ˈمحمد امیریˈمدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران نیز امروز گفت که غنی سازی 20 درصدی در سایت های نطنز و فردو تعلیق و فرایند اکسید کردن و رقیق سازی ذخیره 196کیلوگرمی اورانیوم20درصد نیز آغاز شد. 

کاهش نرخ ارز در پی اعلام توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی

Posted: 20 Jan 2014 05:07 AM PST

جرس: در پی اعلام خبر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران در روز دوشنبه، قیمت‌ انواع سکه و ارز در بازار تهران با کاهش مواجه شد به طوری که در این روز نرخ هر دلار آمریکا نسبت به روز شنبه گذشته ۴۸ تومان افت نشان می‌دهد.  

 

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، صرافان بازار ارز روز دوشنبه، سی‌ام دی، نرخ هر دلار آمریکا را ۲۹ هزار ریال تعیین کردند.

 

در این روز نرخ هر یورو با ۶۰۰ ریال افت نسبت به روز شنبه، ۳۹ هزار و ۵۰۰ ریال و هر پوند با ۵۰۰ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۸۰۰ ریال تعیین شد.

 

روز دوشنبه هم‌چنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید با ۱۹۰ هزار ریال افت نسبت به روز شنبه گذشته، هشت میلیون و ۵۳۰ هزار ریال فروش رفت.

 

قیمت هر قطعه نیم‌سکه نیز با ۸۰ هزار ریال کاهش، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و هر ربع سکه با ۱۰۰هزار ریال کاهش نسبت به روز یاد شده، دو میلیون و ۶۲۰ هزار ریال بود.

 

قیمت هر قطعه سکه یک گرمی نیز با ۴۰ هزار ریال کاهش یک میلیون و ۶۸۰ هزار ریال معامله شد.

 

نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز در بازار تهران از ۸۹ هزار و ۴۰۰ ریال در روز شنبه به ۸۷ هزار و۵۰۰ ریال کاهش یافته است.

 

در همین زمینه رییس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر به خبرگزاری ایرنا گفته است: «با وجود افزایش ۰٫۰۹ درصدی قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی اما در پی اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک ژنو، نرخ سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید امروز در بازار داخل با کاهش ۵۰ تا ۱۴۰ هزار ریالی مواجه شده‌است.»

 

محمد کشتی‌آرای گفت: «کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به دلیل افت نرخ ارز در پی اجرای این برنامه تحقق یافته‌است.»

 

این تحولات در پی آن صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی روز دوشنبه برای کاستن از شدت تحریم‌های جهانی علیه ایران، گام نخست را برداشت.

 

جدول قیمت سکه و ارز

نوع سکه دوشنبه - قیمت (تومان)
سکه‌تمام‌طرح‌جدید 855000
سکه‌تمام‌طرح‌قدیم 855000
نیم سکه 431000
ربع سکه 262000
1 گرمی 168000
هرگرم‌طلای18عیار 87700
نوع ارز  
دلار آمریکا 2900
یورو 3950
پوند انگلیس 4785
درهم 795

 

آخرین وضعیت پرونده فاطمه هاشمی و درخواست عفو شهرام جزایری

Posted: 20 Jan 2014 05:06 AM PST

جرس: وکیل فاطمه هاشمی و شهرام جزایری در تشریح آخرین وضعیت پرونده موکلان خود از بی‌اطلاعی نسبت عدم ابلاغ حکم هاشمی و درخواست عفو شهرام جزایری خبر داد.  

 

محمود علیزاده طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پرونده فاطمه هاشمی گفت: قاضی دادگاه حکم را صادر کرده اما هنوز به ما ابلاغ نشده است. من موضوع را پیگیری کردم و رای در مرحله تایپ است. پس از تایپ و امضاء رای، حکم شعبه اول دادگاه انقلاب ابلاغ خواهد شد.

 

وی افزود: ما در جلسه دادگاه دفاعیات خود را انجام دادیم اما از محتویات رای بی اطلاعم.

 

فاطمه هاشمي رفسنجاني اواخر مرداد ماه امسال به دليل اظهاراتش درباره اتفاقات مجلس شوراي اسلامي در يكي از رسانه ها به شعبه ۱۲ دادسراي فرهنگ و رسانه احضار شد که پس از تحقیقات دادستانی برای او کیفرخواست صادر کرد. 18 دی ماه جلسه دادگاه در دادگاه انقلاب برگزار شد که فاطمه در جمع خبرنگاران گفت: زمانی که آقای احمدی نژاد علیه خانواده لاریجانی صحبت کرد 45 دقیقه از وقت مجلس برای دفاع از خانواده لاریجانی گرفته شد اما وقتی یکی از نمایندگان مجلس علیه مهدی هاشمی صحبتهایی را مطرح کرد هیچ دفاعی از وی نشد. پس از این اتفاقات من در مصاحبه ای خواستار این شدم که علی لاریجانی و برادرش پاسدار حقوق ملت باشند نه پاسدار حقوق خانواده شان که به خاطر این مصاحبه امروز محاکمه می شوم.

 

شهرام جزایری در انتظار نظر رئیس قوه قضائیه

 

علیزاده طباطبایی در خصوص پرونده شهرام جزایری نیز گفت: موکلم در نامه ای به رئیس قوه قضائیه درخواست عفو کرده بود. من از طریق برخی خبرنگاران شنیدم که با این درخواست موافقت شده است اما این خبر به صورت رسمی تائید نشده و در حد شنیده ها است.

 

وی افزود البته با عفو تعدادی از محکومان از سوی  رهبری موافقت شده است که هنوز اسامی عفو شدگان اعلام نشده است.

 

آذر ماه امسال شهرام جزایری در نامه ای به رئیس قوه قضائیه از کارهای خود ابراز پشیمانی کرد و نوشت: پس از 12 سال و 3 ماه گرفتاری و زندانی شدن که باعث متلاشی شدن کانون خانواده‌ام شده است و به این ترتیب فرزندانم عرشیا (5 ساله) و آرنیکا (3.5 ساله) را دو بار بیشتر ندیده‌ام و در این میان ایلیا (9 ساله) را هم در مدت یک سال گذشته صدایش را هم نشنیده‌ام و 7 سال است از مرخصی محروم بودم و این درحالی است که تمامی دستورات قضات محترم دادستانی مجریه حکم در دادسرای جرایم اقتصادی را عینا اجرا کرده‌ام. از شما که مجتهدی عادل و قاضی‌القضات هستید، تقاضای عاجلانه دارم پس از این همه گرفتاری دستور برخورداری اینجانب از رأفت اسلامی، عفو و گذشت در پرونده این حقیر را امر به ابلاغ فرمایید با این وصف که اینجانب از کارهای کرده و نکرده‌ام که بواسطه جوانی بوده نادم و پشیمان هستم. 

افخم: ایران بدون پذیرش پیش شرط در اجلاس ژنو ۲ شرکت می‌کند

Posted: 20 Jan 2014 04:49 AM PST

جرس: مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون پذیرش هیچگونه پیش شرطی در اجلاس ژنو 2 شرکت می کند.  

 

به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دعوت از جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو2 و در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار داشت:ما همواره با رد هرگونه پیش شرط، از هر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه حمایت کرده و جزو اولین کشورهایی بوده ایم که بر گفت و گو و راه های مسالمت جویانه به عنوان تنها راه حل برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید داشته ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: از نظر ما کنفرانس ژنو2 می تواند زمینه های مناسب برای برداشتن گام های موثر در این چارچوب را فراهم سازد.

 

افخم با تاکید بر نقش و اهمیت ایران در کمک به یافتن راه حل بحران سوریه و دعوت به عمل آمده از ایران، تصریح کرد: پیش از این نیز اعلام کرده ایم، هیچ گونه پیش شرطی را برای حضور و مشارکت در ژنو 2 نمی پذیریم و براساس دعوت رسمی به عمل آمده، ایران بدون پیش شرط در این کنفرانس شرکت می کند.

 

افخم پیش از این در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به سوالی مبنی بر دعوت دبیر کل سازمان ملل از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 و نیز اظهار نظر برخی کشورها مبنی بر پذیرفتن پیش شرط ها از سوی تهران جهت شرکت در این نشست، افزود: جمهوری اسلامی ایران بدون پیش شرط در مذاکرات حل بحران سوریه شرکت می کند.

 

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، روز یکشنبه ( به وقت محلی) در یک نشست خبری در نیویورک، از ایران دعوت کرد تا در نشست بین المللی صلح سوریه موسوم به ژنو 2 شرکت کند.

 

کنفرانس ژنو 2 از روز چهارشنبه هفته جاری در شهر مونترو در کشور سوئیس برگزار می شود.

 

«حسین امیر عبداللهیان» معاون امور عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه نیز پس از اعلام دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: جمهوری اسلامی ایران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو 2 درباره سوریه را دریافت کرده است.  

ادامه پیام‌های تسلیت به مهدی کروبی

Posted: 20 Jan 2014 03:50 AM PST

جرس: در پی درگذشت خواهر مهدی کروبی و عزادار شدن وی برای سومین بار در حصر، ارسال پیام‌های تسلیت به وی ادامه دارد.  

 

فاطمه کروبی همسر مرحوم حجت السلام و المسلمین ملکی و فرزند دوم شیخ مجاهد احمد کروبی صبح روز جمعه درگذشت.

 

هاشمی‌رفسنجانی 

 

در پي درگذشت خانم فاطمه كروبي، خواهر حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پيام تسليتي براي وی فرستاد.

 

وی در پیام خود نوشته است: درگذشت خواهر بزرگوار شما، خانم فاطمه کروبی، موجب تأسف و تألم خاطر گردید. با تسلیت این مصیبت به جنابعالی و خانواده‌های کروبی و ملکی، علو درجات آن فقیده سعیده و صبر و اجر بازماندگان را از درگاه احدیت مسألت می‌نمایم.

 

عبدالله نوری

عبدالله نوری، در پیام تسلیتی به مهدی کروبی نوشته است: خاندان مکرم کروبی حامل تاریخی از رنج و تلاش در صحنه های گوناگون فعالیت های اجتماعی و مبارزات دوران معاصرند.

وی در ادامه پیام خود تاکید کرده است: شخصیت انقلابی و مبارز و زبان گویای حضرتعالی تصویر روشن و امید بخشی است که همواره کاهش رنج مظلومان و همدلی و همگامیِ دردمندانه درکنار مردم را در مسیر عدالت خواهی به ذهن آزادیخواهان متبادر می سازد.

عبدالله نوری در پایان آورده است: از درگاه خداوند متعال بقاء وجود شریف و صحت و سلامتی کامل و دوام خدمات صادقانه و رفع حصر آن عزیز گرانقدر را که از یاران با وفای اسلام، انقلاب و مردم بوده و هستید مسئلت دارم و امیدوارم با عنایات و الطاف خداوندی، همه گان بتوانند از نعمت وجود جنابعالی بهره مند گردند.

 

سید هادی خامنه‌ای

سیدهادی خامنه‌ای نیز در پیامی درگذشت خواهر مهدی کروبی را به وی و همسرش تسلیت گفت.

وی در پیام خود آروده است: مصیبت درگذشت همشیره مکرمه را به جنابعالی و خاندان محترم تسلیت عرض می‌کنم و برای هر دو بزرگوار، آرزوی طول عمر با سلامت و عزت و سربلندی آرزو می‌کنم.

 

محمدرضا عارف

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در پیامی خطاب به همسر مهدی کروبی این واقعه را به وی و همسر در حصرش تسلیت گفت.

وی در پیام خود نوشته است: این مصیبت را به جنابعالی، خانواده‌های محترم کروبی وملکی بخصوص به برادر بزرگوارم حجت‌الاسلام والمسلین آقای مهدی کروبی و همه بستگان داغدار تسلیت می گویم . از درگاه احدیت برای آن فقیده سعیده آمرزش و رحمت و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی و برای شما و جناب آقای مهدی کروبی طول عمر با عزت توأم باسلامتی و توفیق روزافزون طلب می‌کنم.


 

مانع مجلس برای ستاره دارها؛ پشت پا به حقوق قانونی ملت

Posted: 20 Jan 2014 03:28 AM PST

فرشید آل داوود
جرس: اعضای تند روی پارلمان در اعتراض به تصمیم وزارت علوم برای بازگرداندن چند دانشجوی ستاره دار محروم از تحصیل به دانشگاه قصد تحقیق و تفحص از این وزارتخانه را دارند.  

موضوع از این قرار است که بازگشت به تحصیل صد‌ها دانشجوی محروم از تحصیل به مذاق عده‌ای از اعضای پارلمان خوش نیامده است. به همین منظور آن‌ها از وزیر علوم شکایت کرده و درخواست تحقیق و تفحص داده‌اند.
شکایت کنندگان از وزیر علوم معتقد هستند که معترضان دانشجویی مرتبط با وقایع سال ۸۸ حق ادامه تحصیل ندارند.

سرکشی این ۳ نفر


موضوع از این قرار است که سه تن از نمایندگان مجلس درباره دانشجویان ستاره‌دار از وزیر علوم به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند.
«زهره طبیب‌زاده» و «حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان» نمایندگان تهران و «جبار کوچکی‌نژاد» نماینده رشت و از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هر سه از حامیان دولت پیشین، به بهانه ممانعت از اعمال حق نظارت نمایندگان مجلس از رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به کمیسیون اصل ۹۰ پارلمان شکایت کردند.
قرار است این موضوع در جلسه آتی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.


«مصطفی افضلی‌فرد» نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته: «رئیس سازمان سنجش اعلام کرده که وزارت علوم با بازگشت ۱۲۵ تن از دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه علیرغم آنکه نهادهای امنیتی و نظارتی نسبت به این دانشجویان نظر منفی دارند، موافقت کرده است.
وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات پیش از این مقرر کرده بود برای رفع ابهام، پرونده این دانشجویان در اختیار نمایندگان سؤال‌کننده قرار گیرد که در نخستین جلسات چند نمونه از پرونده‌ها تحویل نمایندگان مجلس شد، اما در جلسات بعد رئیس هیئت عالی گزینش گفته بود که به دلیل مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند پرونده‌ها را در اختیار نمایندگان قرار دهد، ولی در بررسی‌ها بعدی معلوم شد که شورایعالی انقلاب فرهنگی چنین مصوبه‌ای را نگذرانده است، لذا نمایندگان به دلیل ممانعت از اعمال حق نظارت وکلای ملت از رضا فرجی‌دانا وزیر علوم به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند.


یکی از نمایندگانی که از وزیر علوم به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرده است، گفت: نمایندگان شکایت کننده خواهان دسترسی به پرونده‌های دانشجویان ستاره دار هستند و در صورتی که این خواسته برآورده نشود، تقاضای تحقیق و تفحص می‌کنند.
جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایرنا خبر داد که زهره طبیب‌زاده نماینده تند روی حامی احمدی‌نژاد در پارلمان از مسئول حراست و گزینش وزارت علوم خواسته است که به این پرونده‌ها نگاهی بیندازد اما آن‌ها مانع کار او شدند. همین موضوع مستمسکی شد تا این نماینده و همفکرانش ورود جدی به این قضیه داشته باشند. کوچکی‌نژاد گفته ما می‌خواهیم از محتویات پرونده دانشجویان ستاره دار با خبر شویم.
راه یافته رشت به پارلمان در مخالفت با اقدام وزارت علوم ادامه داد:« اینکه وزارت علوم برای خودش حکمی صادر کند و دانشجویان ستاره دار را به سرکلاس ببرد، بدون آنکه معلوم شود حق و حقوق چه کسانی ضایع شده به اعتدال نزدیک نیست! »


ادعای عدالت خواهانه مخالفان!


خبرگزاری حکومتی فارس وابسته به سپاه پاسداران در مخالفت با بازگردانده شدن دانشجویان ستاره دار به دانشگاه سلسله مصاحبه‌هایی را با مخالفان این امر ترتیب داد تا بر اهمیت موضوع بیفزاید.» قاسم جعفری «دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: وزیر علوم باید پاسخگوی بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه باشد.
وی گفت: وزیر باید درباره اینکه چرا این دانشجویان خاص با وجود استعلام‌های وزارت اطلاعات، دوباره به تحصیل بازگشته‌اند به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توضیح بدهد. این عضو پارلمان افزود: مجلس بر اساس وظیفه‌ای که در این درباره قائل است، حتماً موضوع را پیگیری و در صورت تخلف اقدامات قانونی انجام خواهد داد.
کار حتی به تهدید وزیر هم کشیده شد و نماینده فوق الذکر تصریح کرد:« وزیر علوم باید در رویه‌ای که در پیش گرفته تجدید نظر کند، ایشان در این راستا دو راه بیشتر ندارد اول اینکه مجلس را به عنوان خیرخواه مردم و نظام و عصاره ملت بپذیرد و در رفتار خود تجدید نظر کند و دوم اینکه به رفتارهای خود ادامه دهد و منتظر اقدام‌های مجلس باشد! »
ادعاهای این نماینده در ‌‌نهایت به اظهارات ساده انگارانه‌ای ختم شد. او گفت:« دانشجویان آینده‌سازان جامعه هستند و نباید آن‌ها را ساده فرض کنیم، به طور حتم آن‌ها و جامعه با مسائل آشنا هستند و می‌فه‌مند که هدف مسئولان از این رفتار‌ها چیست! »


پروژه بازگرداندن دانشجویان ستاره دار و اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها همزمان با آغاز به کار دولت روحانی از سوی جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم آغاز شد و به تدریج طی چند مرحله منجر به بازگشت تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید محروم از تحصیل و تدریس به دانشگاه‌ها شد. با انتخاب رضا فرجی دانا به سمت وزیر علوم، وی نیز این موضوع را دنبال کرد.


واکنش فرجی دانا به هیاهو‌ها


در همین رابطه رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، در حاشیه سفر استانی هیات‌دولت به استان خوزستان در مورد بازگشت دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل گفت: در این خصوص یک روال قانونی طی شده و با توجه به مستنداتی که داریم جای هیچ‌گونه نگرانی در رابطه با شکایت نمایندگان وجود ندارد.
وی افزود:» اینکه می‌گویند مصوبه‌ای در رابطه با اختیارات قانونی هیات گذینش دانشجو وجود ندارد درست نیست. کمیته بر اساس اختیارات قانونی خود، موضوع دانشجویان ستاره‌دارو محروم از تحصیل را بررسی کرده است و جا برای شکایت وجود ندارد، ما همیشه سعی کرده‌ایم قانونمند رفتار کنیم و در قبال مجلس نیز مستندات قانونی وجود دارد.


وزیر علوم با تاکید بر اینکه متاسفانه در شرایط فعلی برخی تنها به حاشیه می‌پردازند، گفت: «این در صورتی است که بزرگ‌ترین چالش آموزش عالی در حال حاضر کمبود امکانات است و ما با دیون بزرگی حدود هزارو۲۰۰میلیاردتومان مواجه هستیم که کمر دانشگاه‌ها را خم کرده است و دولت و مجلس باید به‌دنبال حل این مسایل باشند تا راه برای توسعه علمی بیشتر در کشور هموار شود.»


پیش از این نیز آن وزیر علوم تاکید کرد که قضاوت درباره‌ بازگشت دانشجویان ستاره‌دار طبق قانون به هیات مرکزی گزینش واگذار شده و وظایف هیات مرکزی نیز در شورایعالی انقلاب فرهنگی تعیین شده است. وزیر علوم همچنین تصریح کرده بود: «در مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان شده که نه قوه‌ مقننه و نه قوه‌ قضاییه وارد احکام هیات مرکزی گزینش نشوند و حتی به صراحت اعلام شده که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و دیوان عدالت اداری نیز وارد این موضوع نشوند، به‌همین‌دلیل در بحث ذکر شده باید تابع قانون باشیم و به اختیارات هیات مرکزی گزینش احترام بگذاریم.»


با وجود ادعای مخالفان مبنی بر نبودن مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فعالیت هئیت مرکزی گزینش دانشجو، با پیگیری‌ رسانه‌ها، مشخص شد مصوبه‌ای در تاریخ ۱۱شهریور ۶۵ در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است که بر اساس آن صراحتا تاکید شده که احکام نهایی صادرشده توسط هیات مرکزی گزینش دانشجو و کمیته مرکزی انضباطی بر اساس مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی است و دیوان عدالت اداری، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس‌شورای‌اسلامی و بازرسی کل کشور نباید با مصوبات شورا مخالفت کنند.


پشت پرده ماجرا 
برخی رسانه‌های مستقل طی روزهای اخیر پشت پرده این شکایت را مطرح کرده‌اند و از جمله سایت آفتاب نیوز در این باره نوشت: یکی از نمایندگانی که نامش در میان سه نماینده شکایت کننده از وزیر علوم آمده، فردی است که در آذرماه امسال با نظر کمیته تحقیق منصوب از سوی وزیر علوم بورسیه تحصیلی وی لغو شده و این نکته شائبه تسویه حساب‌های شخصی را در این مسئله پر رنگ می‌کند.
ماجرا از این قرار است که پنج تن از افرادی که در دولت محمود احمدی‌نژاد برخوردار از بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا از دانشگاه گیلان شده بودند پس از آغاز سال تحصیلی جدید و با اعتراض اعضای هیئت علمی دانشگاه بورسیه آنان لغو می‌شود.


وزات علوم تحقیقات و فناوری طی نامه‌ای در تاریخ ۵ آذر ثبت نام افراد مذکور را به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان مغایر با مقررات و آیین نامه‌های مربوطه آموزشی تشخیص داد و پذیرش این افراد را به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان کان لم یکن اعلام کرد.
در میان این پنج نفر نام‌های جالب توجهی به چشم می‌آید. علیرضا باژنگ داماد محمدرضا مردانی رئیس مرکز جذب اساتید دانشگاه‌های کشور در دولت احمدی‌نژاد که طی چهار سال از دیپلم به دانشجویی دکترا و عضو هیئت علمی رسید، یکی از این افراد است.


محمد شیخان معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در دولت احمدی‌نژاد نیز یکی از این پنج تن است.
اما نام جالب در این میانه جبار کوچکی‌نژاد است. نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی که او نیز با نظر وزارت علوم دولت تدبیر و امید بورسیه‌اش لغو شده و اکنون نام‌اش در میان سه تن نماینده‌ای است که از وزیر علوم بابت آنچه ممانعت از اعمال حق نظارت نمایندگان مجلس بر دستگاه‌های اجرایی می‌خوانند به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرده‌اند.
رضا فرجی دانا وزیر علوم از جمله وزیرانی است که از مجلس کارت زرد دریافت کرده است. حسن روحانی در اظهاراتی در سفر استانی به خوزستان گفته بود نگرانی از بابت کارت زردهای مجلس به وزراء ندارد.

 

 

 

فرجی‌دانا: از بازگشت دانشجویان ستاره‌دار تا پایان دفاع می‌کنم

Posted: 20 Jan 2014 02:31 AM PST

جرس: وزیر علوم بار دیگر تاکید کرد: در رابطه با بازگشت دانشجویان ستاره‌دار نیز بر این نظر هستم که دانشجویان می‌توانند ادامه تحصیل دهند و بنده تا پایان از این تصمیم وزارت علوم دفاع می‌کنم.  

 

روزنامه اعتماد، در شماره امروز، دوشنبه 30 دی، نوشت: س از چند سال انتظار سرانجام تعدادی از دانشجویان ستاره‌دار به عرصه دانشگاه و تحصیل بازگشتند. رضا فرجی دانا، وزیر علوم و پیش از او جعفر توفیقی، سرپرست موقت وزارت علوم از پایه‌گذاران اصلی بازگشت اساتید، مسوولان دانشگاهی و دانشجویان ستاره‌دار بودند؛ اتفاقی که با خود نشاط و امید را به دانشگاه‌ها بازگرداند. این تغییر و تحولات اگرچه فراگیر و جامع نبود ولی در همان گام‌های ابتدایی با استقبال و حمایت دانشگاهیان رو به رو شد. البته این استقبال‌ها و حمایت‌ها تمام ماجرا نیست. وزارت علوم به همان اندازه‌یی که در دانشگاه‌ها محبوب است در مجلس مخالف دارد. هرچه استقبال‌ها در دانشگاه‌ها بیشتر می‌شود، موضع‌گیری و مخالفت نمایندگان حزبی و تندرو جدی‌تر می‌شود.


کمیسیون آموزش مجلس در هفته ‌های اخیر جزو معدود کمیسیون‌هایی است که بیشترین تلاش را برای طرح سوال‌ها و تذکرات به دولت داشت که وزارت علوم نیز از این مخالفت‌ها بی‌بهره نماند. این کمیسیون که چندی پیش در رابطه با نحوه انتصاب مسوولان دانشگاهی و البته غیراصولگرا به فرجی دانا کارت زرد داده بود، این‌بار نیز در نظر دارد تا کارت زرد دیگری را به فرجی دانا در رابطه با بازگشت دانشجویان ستاره‌دار دهد. با این وجود، فرجی دانا همچنان بر سیاست‌های وزارت علوم تاکید دارد و بر این نظر است که وزارتخانه بر خلاف گفته برخی نمایندگان به دنبال افراط‌گرایی و سیاسی کاری نیست.


مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

 

آقای فرجی دانا، برخی از نمایندگان بر این نظر هستند که شما از اصل اعتدال عدول کرده‌اید و انتصابات اخیر شما را مصداق همین امر می‌دانند.

ما در وزارت علوم اصل را بر توانایی و شایستگی‌ها گذاشته‌ایم. ما در انتصابات نه حزبی و نه جناحی عمل می‌کنیم. در شرایط فعلی دانشگاه‌ها احتیاج دارند که به دور از کارهای سیاسی و با تکیه بر شایستگی‌ها و تجربه فعالیت کنند لذا طبیعی است که ما از افراد مجرب در وزارت علوم استفاده کنیم.

 

اما، در مجلس شاهد بودیم که نمایندگان موافق گفته‌های شما نبودند و قانع نشدند.

نمایندگان اختیار دارند که اظهارنظر کنند و دولت همچون گذشته از اظهارنظر و انتقادهای سازنده استقبال می‌کند.

 

نظر شما در رابطه با کارت زردی که مجلس به شما داد، چیست ؟

نظری ندارم. بنده حرف‌هایم را در جلسه طرح سوال با صراحت اعلام کردم.

 

در دوره شما و آقای توفیقی تعدادی از دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها بازگشتند. این اتفاق با مخالفت برخی نمایندگان و به ویژه کمیسیون آموزش روبه‌رو شده است. نظر شما در این رابطه چیست؟

بنده همان‌گونه که در طرح سوال قبلی خود از انتصابات دفاع کردم در رابطه با بازگشت دانشجویان ستاره‌دار نیز بر این نظر هستم که دانشجویان می‌توانند ادامه تحصیل دهند و بنده تا پایان از این تصمیم وزارت علوم دفاع می‌کنم. در واقع طرح سوال‌های مکرر و تذکرات نمی‌تواند باعث شود که سیاست‌های اعتدالی وزارت علوم را کنار بگذارم.

 

ولی نمایندگان مجلس، تحصیل دانشجویان ستاره‌دار را عامل جنجال‌سازی و حاشیه‌سازی در دانشگاه دانسته و بارها اعلام کرده‌اند که وزارت علوم با اقدامات خود آرامش دانشگاه‌ها را بر هم زده است.

هدف ما از بازگشت دانشجویان ستاره‌دار فعالیت‌های سیاسی نیست. وزارت علوم به دنبال حاشیه و جنجال نیست.

 

چندی پیش آقای زاهدی، رییس کمیسیون آموزش اعلام کرده بود که وزارت علوم تعدادی از دانشجویان را بدون کنکور و آزمون وارد دانشگاه‌ها کرده است.

چنین چیزی درست نیست. ما در رابطه با بازگشت دانشجویان ستاره‌دار و همچنین سایر دانشجویان اطلاعات و استعلام‌هایی در اختیار کمیسیون آموزش قرار داده‌ایم.

 

به نظر می‌رسد که نمایندگان با استعلام وزارت علوم در رابطه با بازگشت دانشجویان قانع نشدند و از وزارت اطلاعات نیز درخواست استعلام کرده‌اند.

نمایندگان می‌توانند که برای اطمینان از موضوعات مطرح شده و برای از بین رفتن شبهات از سایر نهادها کمک بگیرند کما اینکه ما در همین رابطه بارها به کمیسیون آموزش توضیح داده و اطلاعات لازم را در اختیار آنان قرار دادیم. 

به وضعیت دراویش زندانی رسیدگی کنید

Posted: 20 Jan 2014 01:16 AM PST

نامه۳۵۰ درویش خوزستان به مطهری
جرس: ۳۵۰ تن از دراویش گنابادی استان خوزستان با ارسال نامه‌ای به علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، خواستار رسیدگی به وضعیت درمانی دراویش زندانی در زندان‌های اوین تهران و عادل‌آباد شیراز و پایان دادن به حبس و محکومیت غیرقانونی این عده شدند.  

 

به گزارش مجذوبان نور، این عده از دراویش که تعداد آنان بیانگر عدد نمادین ۳۵۰ (بند امنیتی زندان اوین) است، در نامه‌ای به علی مطهری، ‌ به دخالت‌های غیرقانونی نهادهای امنیتی و عدم توجه مسئولین قضایی در امور درمانی دراویش زندانی اوین و عادل آباد شیراز و تحدید حقوق قانونی این زندانیان اشاره کرده و این نماینده مجلس را به ادای وظیفه نمایندگی در رسیدگی و نظارت بر وضعیت زندانیان فراخوانده و خواستار پایان یافتن حبس‌‌ها و محکومیت‌های ناعادلانه شدند.

 

دراویش خوزستان در این نامه با یادآوری رفتارهای غیرقانونی دستگاه‌های امنیتی و قضایی در برخورد با دراویش گنابادی خوزستان، ‌ علی مطهری را به شنودهایی که توسط برخی عوامل وزارت اطلاعات دولت پیشین در دفتر کار وی نصب شده بود ارجاع داده و از رفتارهای غیرقانونی و ناقض حریم شخصی نهادهای امنیتی برای ایجاد فشار بر دراویش گنابادی انتقاد کرده‌اند.

 

این افراد همچنین به تخریب اماکن مذهبی و عبادتگاه‌های دراویشی که پیرو ولایت علی‌ابن ابیطالب و ائمه اطهار هستند، توسط نیروهای خودسری که خود را مذهبی می‌دانند اشاره کرده و خواستار پیگیری جدی این نماینده شدند.

 

یادآور می‌شود پیش از این نیز ۲۶ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه‌ای خطاب به آملی لاریجانی با هشدار دربارهٔ وضعیت جسمی زندانیان بیمار از جمله دراویش زندانی در اوین و عادل آباد، تاخیر و تعلل در رسیدگی به امور درمانی این گونه زندانیان سیاسی و عقیدتی را جفای مضاعف در حق خانواده‌های مظلوم آن‌ها و بروز عواقب و پیامدهای ناگوار برای خود زندانیان برشمردند.

 

مجذوبان نور نیز اخیرا گزارشی از وضعیت جسمی دراویش زندانی محبوس در زندان‌های کشور منتشر کرده که به علت ممانعت نهاد‌های امنیتی از درمان محروم شده‌اند. 

یونسی: آموزش به زبان اقوام در دستور کار است

Posted: 19 Jan 2014 11:08 PM PST

جرس: دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: آموزش به زبان مادری برای سایر زبانها از جمله مردم عرب خوزستان در دستور کار است.  

 

علی یونسی در گفتگو با خبرگزاری مهر در اهواز درباره تدریس به زبان مادری در میان اقوام توضیح داد: در نشست هایی که با وزیر آموزش و پرورش داشتیم قرار شد برنامه ای مدون شود تا این مسئله حل شود.

 

وی افزود: تدریس به زبان مادری از جمله برنامه های آموزش و پرورش است و در حال انجام تحقیقات بر روی آن هستند.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی درباره شیوه اجرای این برنامه گفت: آموزش و پرورش زبان اقوام را تا مقطعی که لازم باشد برایشان تدوین می کند.

 

یونسی گفت: پیگیر رسیدگی به تدریس زبان اقوام هستیم و بعد از تدوین برنامه های لازم توسط آموزش و پرورش نتیجه اعلام می شود.

 

تدریس به زبان مادری یکی از برنامه های دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی بود که پیش از این نیز به این موضوع اشاره کرده بود. 

 

سازمان های مردم نهاد علیه افراط گری وارد عمل شوند

 

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی از سازمان های مردم نهاد خواست علیه خشونت و افراط گری وارد عمل شوند.

 

علی یونسی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ایرنا به تشکیل کمسیون جهان عاری از خشونت و افراط گری در بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و افزود: همه علمای شرکت کننده مخالفت شدید خود را با افراط گری و خشونت اعلام کردند.

 

وی با بیان اینکه علمای شرکت کننده در این کنفرانس، تعصبات کور را خلاف قوانین اسلام می دانند، ادامه داد: هر اقدام قولی و عملی که تفرقه انگیز باشد، خلاف روح اسلام و قرآن است.

 

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی خاطرنشان کرد: راه کار عملی ارائه شده در این کمیسیون که به تصویب مجمع عمومی نیز رسید، این بود که علمای اسلام با تشکیل یک کمیته یا شورای به طور اجماع، اقدامات تروریستی و خشونت آمیز را محکوم کنند.

 

یونسی از علما خواست تا راه توحید و وحدت را برای مردم توجیه کنند و سازمان های مردم نهاد را علیه اقدامات خشونت طلبانه وارد عمل کنند.

 

 

وی درباره اقدامات صورت گرفته درباره امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی نیز اظهار داشت: کار ما در ایران این است که نگذاریم اکثریت به حقوق اقلیت تعدی کنند.

 

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تصریح کرد: ما مدافع حقوق اقلیت هستیم.

 

مبارزه علیه خشونت و افراط گری پیشنهادی بود که یازدهمین رییس جمهوری اسلامی ایران در اولین حضورش در سازمان ملل متحد مطرح کرد.

 

این پیشنهاد که به طرح WAVE مشهور شده است به اتفاق آرا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید و به این شکل، ایران پرچمدار مبارزه با خشونت و افراط گری در جهان شناخته شد.

 

این پیشنهاد در بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی که از روز جمعه 27 دیماه جاری به مدت سه روز برگزار شد هم مورد توجه قرار گرفت و یک کمیسیون متشکل از 10 اندیشمند جهان تشیع و تسنن به ریاست دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها برای بررسی راه های عملی رسیدن به جهان عاری از خشونت و افراط گری تشکیل شد.