جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جواد لاریجانی اتهام اصلی موسوی و کروبی را “قیام و خروج علیه حکومت مشروع” اعلام کرد

Posted: 13 Jan 2014 03:09 AM PST

جرس: به دنبال افزایش خواست‌های مردمی و برخی از نیروهای درون حاکمیت برای پایان دادن به حصر و یا محاکمه علنی رهبران جنبش سبز، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مدعی شد: اگر در بخش قضایی اطاله‌ای پیدا شده و مقداری طول کشیده و به آن زمان داده‌اند، از باب تسامحی بود که نظام با آنها به خاطر سوابق‌شان می‌خواست داشته باشد نه تردید در خطای آنها، این‌ها دو مسئله متفاوت است بنابراین نظام با درایت کار خود را پیش می‌برد، و در این زمینه ابهامی وجود ندارد.  

 

جواد لاریجانی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس، با اشاره‌ به گفته‌های اخیر علی مطهری مبنی بر این که «بهتر است رئیس قوه قضائیه به جای شعار دادن درباره فتنه به حل آن بپردازد و حل آن نیازمند یک قوه قضائیه مستقل است. باید موسوی، کروبی، احمدی‌نژاد به صورت علنی محاکمه شوند» گفت: جریان فتنه 88 و حماسه 9 دی در واقع حادثه مهمی است که فهم آن بارومتر(میزان) بصیرت سیاسی است.


لاریجانی ادامه داد: فتنه 88، ناشی از این نبوده که مثلا آقای احمدی‌نژاد در مناظره به عده‌ای پرخاشگری کرد و دعوای درونی و بداخلاقی و لجبازی شد، این با نشانه‌های فتنه همخوانی ندارد، معنا ندارد دعوای داخلی یک جریان اینقدر مورد حمایت وسیع و بلافاصله آمریکا، انگلیس و دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی قرار گیرد. وقتی نگاه می‌کنیم آنها از ماه‌ها قبل روی این قضیه کار کردند، درگیری‌های لحظه‌ای، سیاست غرب را یک‌دفعه کانالیزه نمی‌کند، چراکه آنها می‌فهمند دو نفر دعوا دارند بعد با هم خوب می‌شوند. پس اولین نکته فهم درست این حادثه است که برخی معتقدند این حوادث یک ناراحتی داخلی، صرفا به خاطر پرخاشگری احمدی‌نژاد بوده است، این نفهمیدن قضیه است، فتنه 88 یک تهاجم وسیع و سازماندهی شده، از پیش طراحی شده و با استفاده از امکانات فراوان آمریکا و عمده دولت‌های اروپایی که من به آنها «غرب صهیونیستی» می‌گویم، بوده است و این تهاجم در واقع علیه تجربه تاریخی ملت ما بود که همانا بنای یک نظام مدنی سیاسی بر اساس اسلام است.


وی اظهار نظر کرد: آن برداشت که فتنه را در حد کوچکی بدانیم، شبیه برداشتی است که خصومت کور آمریکا را در حد شعار دادن و مرگ بر آمریکا بدانیم که درست نیست. متاسفانه برخی دوستان می‌گویند قوه قضائیه چرا فتنه را حل نمی‌کند و فلان و بهمان. این بهترین گواه بر ساده انگاری سیاسی است. فتنه را امت و ملت با رهبری شجاع نظام حل کرده اند.


رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، افزود: قوه قضائیه به جرائم امنیتی و تشویق به آشوب و خسارات جانی و مالی ناشی از کسانی که در فتنه فعال بوده‌اند رسیدگی کرده و می‌کند. این را نمی‌گویند حل فتنه! این احقاق حقوق ملت و پاسداری از قانون و نظام اسلامی است. وظیفه ذاتی قوه قضائیه است. آنان که در اجرای قانون بوی استبداد به مشامشان می‌رسد باید بدانند که اگر فتنه سال 88 موفق می‌شد، یک دیکتاتوری سکولار و وابسته جایگزین نظام جمهوری اسلامی می‌شد. سینه چاکان دموکراسی و دشمنان استبداد باید در صف مقدم مقابله با آن فتنه می‌بودند. ظاهرا شامه دوستان دچار سرماخوردگی است.


وی با رد گفته‌های پیشین خود که رئیس هیئت پارلمانی اروپا به نقل از وی مطرح کرده بود که «روند قضایی موسوی و کروبی به زودی آغاز می‌شود»، ادعا کرد: به نظرم نقل قول ایشان دقیق نبود، آن چیزی که ما صحبت کردیم این بود که چرا غرب پرونده کسانی که در فتنه بودند را این همه دنبال می‌کند. پیگیری مسائل افرادی که در فتنه بودند نشان می‌دهد غرب امیدی به زنده شدن شبیه آن با فرم دیگری در آینده دارد.

 

برادر روسای قوای قضاییه و مقننه، ادامه داد: نکته دوم این است که حصر کروبی و موسوی هم مبنای تامینی دارد و هم قضایی؛ طبیعتا روند خود را طی می‌کند. اگر در بخش قضایی اطاله‌ای پیدا شده و مقداری طول کشیده و به آن زمان داده‌اند، از باب تسامحی بود که نظام با آنها به خاطر سوابق‌شان می‌خواست داشته باشد نه تردید در خطای آنها، این‌ها دو مسئله متفاوت است بنابراین نظام با درایت کار خود را پیش می‌برد، و در این زمینه ابهامی وجود ندارد.

 

لاریجانی در تلاش برای تبیین "اتهامات" سران جنبش سبز گفت: درباره اتهامات آنها باید بگویم اثبات اتهام با دادگاه است منتهی آنچه علیه این افراد وجود دارد،‌اتهامات بسیار سنگینی است، شامل قیام و خروج علیه حکومت مشروع، زیر پا گذاشتن قواعد انتخاباتی است که آن را امضا کرده و خود را ملزم به رعایت آن معرفی کردند، کسانی که از فضای انتخابات استفاده می‌کنند، یک مسیر قانونی دارد و یک فضای اجتماعی است.زیرا انتخابات ایجاد تحرک می‌کند اما آنها این تحرک را علیه خود نظام گرفتند و این شبیه یک کودتاست.


وی با "شورش" خواندن اعتراضات مردمی در سال 88 گفت: دعوت به شورشی که انجام دادند و خشونتی که پیامد این شورش بود، باعث شد حداقل بیش از 12 نفر از نیروی امنیتی و 10- 8 نفر از نیروهای معمولی و بومی مردم شهید شدند و خسارات مالی و جانی داشت و به امنیت کشور صدمه زدند، این بخشی از لیست اتهامات آنهاست، بعید می‌دانم که سیاسیون این اتهامات را ندانند یا کم بدانند.

گزارشی از وضعیت دراویش بیمار در زندان های کشور

Posted: 13 Jan 2014 02:34 AM PST

جرس: در بندهای امنیتی زندان‌های کشور ، سرنوشت سلامت و بهداشت و حقوق ابتدایی یک زندانی سیاسی را نه قانون اساسی، بلکه اراده و خواست یک عده از نیروهای خودسر در نهادهای امنیتی و قوه قضاییه تعیین می‌کنند. کم نبوده است شمار زندانیانی که به خاطر "معاند" خوانده شدن از سوی یک طرز تفکر تمامیت‌خواه به تحمل حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند، به دلیل عوارض جسمانی ناشی از بدی وضعیت سلامت و بهداشت زندان‌ها، یا جان خود را از دست داده و یا به بیمارهای صعب‌العلاج و مزمن دچار شده‌اند.  

 

به گزارش مجذوبان نور، از عدم رسیدگی به روان آسیب‌دیده زندانیان سیاسی محبوس در سلول‌های انفرادی که با چشم‌ بسته و دست و پای شکسته‌ي بازجویی می‌شوند که بگذریم، در بندهایِ عمومی امنیتی نیز سلامت جسم و جان این افراد نه مرهون نظر پزشکان متخصص که در گرو نظر قاضی پرونده یا مامور نهادهای امنیتی است.

 

فارغ از کمبود شدید امکانات پزشکی و فرسودگی و غیربهداشتی بودن دستگاه‌های پزشکی و مکان بهداری بند، ایجاد وقفه در روند درمان، مشمول زمان کردن موعد بستری، ممانعت از اعزام به بیمارستان و در مسیر هفت‌خوان قرار دادن ارسال موادغذایی و پزشکی از سوی خانواده زندانیان از جمله مواردی‌ست که سلامت زندانیان سیاسی را به مخاطره می‌اندازد.

 

در این میان دراویش نعمت‌الهی گنابادی محبوس در زندان‌های امنیتی عادل‌آباد شیراز و اوین تهران نیز از تبعات قانون‌گریزی این عده افراد خودسر مصون نمانده‌اند.

 

حمید مرادی، امیر اسلامی، مصطفی دانشجو، فرشید یداللهی، امید بهروزی، ابراهیم بهرامی، افشین‌کرم‌پور، رضا انتصاری و کسری نوری از جمله این دراویش هستند که وضعیت جسمی آنها وخیم گزارش شده است؛

 

امیر اسلامی – وکیل دادگستری و فعال حقوق دراویش – که سومین سال حبس خود را می‌گذراند به بیماری قلبی دچار است. وی چندی پیش در اثر حمله قلبی بصورت اورژانسی روانه بیمارستان شد اما بعد از گذشت چند روز به زندان برگردانده شد. او با وجود تحمل سردردهای میگرنی بسیار شدید، در حالی که یک سال از انتقال او از انفرادی‌های اطلاعات به بند عمومی 350 گذشته بود، بار دیگر با حکم قاضی صلواتی همراه با شش درویش هم‌پرونده‌ای خود، به فضای نمور و تاریک زیرزمین بند 209 انتقال داده شد که رهاورد این حبس مضاعف، تشدید سردرد میگرنی و تشدید نارسایی قلبی وی بود.

 

امید بهروزی دیگر وکیل درویش زندانی در اوین تهران است که از گردن درد و بیماری آرتروز رنج می برد. این بیماری به دلیل غیراستاندارد بودن تخت‌‌خواب‌های زندان بر وی عارض شده و همچنین گوش چپ این حقوق‌دان در سرمای سلول‌ انفرادی بند 240 اطلاعات آسیب جدی دید و دچار نارسایی شنوایی شد اما ماموران امنیتی یا قاضی پرونده صلاح نمی‌دانند به بیمارستان اعزام شده تا ام‌آر‌آی وضعیت جسمی وی را مشخص کند.

 

ابراهیم بهرامی که اینک در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس است و بعد از 9 بازداشت موقت هنوز تکلیف دادگاه وی معلوم نیست در پی ممانعت مسوولان قضایی و امنیتی از اعزام او به بیمارستان، به بیماری قلبی ناشی از خون‌ریزی داخلی مبتلا شده است. این درویش طی ماه گذشته بار‌ها خونریزی داخلی داشته اما عدم رسیدگی پزشکی به دلایل امنیتی، قلب وی را نیز دچار بیماری کرده است. خانواده این درویش زندانی گفته‌اند آقای بهرامی در هفته‌های اخیر بار‌ها به بهداری زندان منتقل شده اما پزشکان زندان تنها به تجویز قرص‌های زیر زبانی اکتفا کرده‌اند.

 

مدت زمان طولانی حبس در بند امنیتی «عبرت» زندان عادل‌آباد برای کسری نوری نیز گرفتگی عصب سیاتیک و دیسک کمر را در پی داشته است اما مقامات امنیتی از اعزام وی به مراکز درمانی و حتی برای ام‌آر‌آی و عکسبرداری از ناحیه کمرممانعت می‌کنند.

 

حمیدرضا مرادی بعد از گذشت وقفه 14 ماهه در روند درمانش که توسط قاضی صلواتی صورت گرفته بود، در نتیجه اعتراض و اعتصاب زندانیان سیاسی به همراه دیگر هم‌کیش خود آقای مصطفی دانشجو که وضعیتی مشابه وی داشت به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. علت این اعزام گرفتگی عروق پا بود اما پزشکان متخصص انجام عمل جراحی عروق وی را موکول به آنژیوی رگ قلب در بیمارستان مرکز قلب کرده بودند که این مهم به دلیل مخالفت آقایان امنیتی و قضایی موقوف شد.

 

آقای مصطفی دانشجو – وکیل و فعال حقوق دراویش - از بیماری حاد ریوی و تنگی تنفس رنج می برد دارد. وی پیش از انتقال به بیمارستان در زندان اوین در حال استحمام بی هوش شده بود.

 

آقای فرشید یداللهی، وکیل و فعال حقوق دراویش چند ماه است که از بیماری هموروئید رنج می برد، اما با اوجود الزام غیرقانونی استفاده از لباس زندان و دسبند در اعزام های بیمارستانی توسط قاضی صلواتی و امتناع وی از استفاده از لباس زندان، انتقال وی به مراکز درمانی عملا غیر ممکن شده است.

 

آقایان افشین‌کرم‌پور و رضا انتصاری دچار شکستگی پا و دست شده‌اند و با وجود به هم‌ریختگی استخوان‌بندی حاصل از درمان غلط، از اعزام ایشان نیز به بیمارستان برای ترمیم اعضای حرکتی بند‌شان جلوگیری می‌شود. شکستگی دست آقای انتصاری نتیجه لگدهای ماموران اطلاعات هنگام بازداشت نامبرده بوده است. آقای انتصاری که در جریان بازداشتی که بدون نشان دادن حکم قضایی و با حمله شبانه صورت گرفته بود، با انگشت و دنده‌ شکسته بازجویی پس داده بود. آقای کرم‌پور نیز به دلیل غیراستاندارد بودن تختخواب‌های زندان، به علت سقوط از تخت طبقه سوم دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه کمر و پا شده بود اما هنوز به وضعیت وی رسیدگی مقدماتی هم نشده است.

بروجردی: تحصن نمایندگان مجلس ششم اقدام علیه نظام از درون مهمترین رکن نظام بود

Posted: 13 Jan 2014 02:00 AM PST

جرس: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مدعی شده است که تحصن نمایندگان مجلس ششم "اقدام علیه نظام از درون مهمترین رکن نظام" بوده است.  

 

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران گفته است: ما در مجلس ششم حضور داشتیم، متاسفانه استعفای جمعی صورت گرفت یعنی در درون یکی از مهمترین ارکان نظام علیه نظام اقدام کردند واین حرکت دشمن شاد کن را شکل دادند این اتفاق نامیمون افتاد که در واقع کارنامه بدی از مجلس ششم تاریخ ملت ما به جهانیان عرضه شد، این نکته حضرت امام وجود دارد که وقتی دشمن از شما تعریف می‌کند خودتان را نگاه کنید که چگونه عمل کردید و در واقع یک جمله بسیار مهمی است که در جامعه ما و مجلس ششم به وجود آمد و آن ها عملا به یک حرکت غیرمنطقی و ضد انقلاب در درون مهمترین ارکان نظام اقدام کردند.


وی در پاسخ اخیر به این که "شما از دیدار با موسوی و کروبی در جریان فتنه 88 سخن گفتید، دیدار شما در راستای چه بوده و نتیجه آن چه بود؟" ادعا کرد: ما به عنوان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با توجه به این که فضا امنیتی شد سریع تصمیم گرفتیم اوایل این قاعله ورود پیدا کنیم و با نامزدهای انتخاباتی ملاقات کردیم حتی با افرادی که مرتبط بودند ولی جز این افراد نبودند، حتی به قم رفتیم و با مراجع گرانقدر صحبت کردیم تا به کاهش بحران کمک کنیم یکی از مهمترین موضوعات در این ملاقات‌ها باتوجه به دیدگاه آقای موسوی و کروبی همین مسئله تقلب و کلید واژه فتنه بود خیلی صریح با ایشان مطرح و گفته شد این تصور نادرست است، این که بالاخره ما تنها کشوری هستیم در جغرافیای سیاسی دنیا که به تعداد سال‌های عمر انقلاب انتخابات برگزار کردیم بنابراین قوی‌ترین تجربه انتخاباتی را ما داریم و واقعا هم انتخابات آنقدر نظارت در آن قوی است که قابل تقلب نیست و این یک تفکر نادرستی است این که ما از روز اول بگوییم که ما برنده انتخابات هستیم و اگر ما برنده نشدیم تقلب شده تفکرکاملا خطای استراتژیک است.


بروجردی ادامه داد: بعد از بحث‌های متعددی که یک ساعت و 45 دقیقه طول کشید آقای موسوی گفتند که اگر همه 13 میلیون رای دهنده هم بگویند که تقلب نشده من می‌گویم تقلب شده است ما دیدیم که ادامه مذاکرات به این دلیل سودمند نیست که منطق در آن حاکم نبود و ماعلاقه‌مند بودیم یک بحث منطقی داشته باشیم و فضا و کار را جلو ببریم به همین دلیل معتقدم که متاسفانه یک شرایطی را ایجاد کردند که این افراد که جزو خواص جامعه بودند در این دام قرار گرفتند و این معضل بسیار بد و منفی برای ملت ما رقم زدند و انتخابات باشکوه را برکام ملت تلخ کردند دستاوردهای بزرگ بین المللی را تغییر داده و به ضرر نظام تمام شد تا این اتفاقات ناگوار واقع شد.

 

وی اظهار کرد: در مورد آقای کروبی نیز موضوعی وجود داشت که ایشان اتهام تجاوز در زندان را مطرح کردند، و وقتی موضوع از فرزند ایشان پرسیده شد که علت این حرفها چیست گفت: چندین نفر به دفتر روزنامه اعتماد ملی آمده و چنین ادعایی کردند. شورای امنیت ملی همه افراد مدعی را فرا خواند که حتی یک مورد تجاوز هم ثابت نشد.


او درباره وااکنش هاشمی‌رفسنجانی بعد از اعتراضات مردمی در سال 88 گفت: در هر صورت به نظر من عملکرد ایشان هم به هیچ وجه قابل قبول نبود یعنی در واقع در یک چنین شرایطی انتظاری که از بزرگان جامعه می رود این است که آتش فتنه را خاموش کنند و کمک کنند به خاموش کردن آن و تردید که در جامعه مرتب دمیده می‌شد واقعا امروز نظرسنجی شود اکثریت قبول دارند که در جامعه ما انتخابات در سطوح مختلف از انتخابات شوراها، انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری در اوج آزادی انجام می‌شود مردم می‌آیند رای م‌ دهند و صدها خبرنگار داخلی و خارجی آن را پوشش می‌دهند و هیچ کس به اجبار رای نمی‌دهد به طوری که عده‌ای اصلا حضور پیدا نمی‌کنند این قدر در جامعه ما آزادی است اساسا این ظلم بزرگ نابخشودنی در جامعه ما صورت گرفت بنابراین نقش ایشان هم متاسفانه نقش خلاف انتظاری بود.

 


بروجردی با بیان این که "دولت پاسخگوی تناقض در استفاده از شبکه‌های اجتماعی باشد" اظهار کرد: این مسئله‌ای است که وزیر ارتباطات باید جواب بدهد و دولت تدبیر و امید در این زمینه پاسخگو باشد. در واقع مجموعه مفسده‌هایی که در این عرصه وجود دارد به گونه‌ای است که می‌تواند ضررهای زیادی به بعد فرهنگی و اسلامی ما بزند در عین حال این‌ها واقعیات جهان امروز است هنر ما این است که از این واقعیت‌ها به صحیح و اسلامی استفاده کنیم که شورای عالی مجازی در این راستا با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و بسیار جای کار دارد یعنی آن قدر باید این فضاها را با آموزه های اسلامی پُر و در عین حال از مفاسد جلوگیری کنیم. در واقع فضای مجازی و جهان اینترنت و بحث فیس بوک باید مدیریت شود. 

 

باهنر: فتنه‌گران می‌خواهند فتنه جدیدی به وجود بیاورند

Posted: 13 Jan 2014 01:17 AM PST

 جرس: رئیس جبهه پیروان اظهار عقیده کرد: برخی فتنه‌گران می‌خواهند فتنه جدیدی را به وجود آورند، به همین دلیل هیچ‌گاه نباید فتنه ۸۸ و ۹ دی را فراموش کرد.

 

به گزارش تسنیم، محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری که در اجلاس دبیران استان‌های حزب مؤتلفه اسلامی سخن می‌گفت، در خصوص وضعیت این جبهه، افزود: جبهه پیروان خط امام و رهبری عملاً یک نوع ائتلاف در زمان انتخابات میان برخی از تشکل‌های ریشه‌دار و باسابقه درخشان اصول‌گرایی است.


رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: جبهه پیروان در انتخابات‌های مختلف نقش جدی داشته و همواره خط اصیل انقلاب را دنبال و بر مبنای خط امام و رهبری عمل می‌کند.


باهنر، اعضای جبهه پیروان را اعضای حقوقی دانست و گفت: کسانی که در تشکل‌های خود دبیرکل و یا قائم‌مقام دبیرکل هستند، عضو شورای مرکزی جبهه هستند و مرکزیت جبهه در انتخاب افراد برای عضویت در شورای مرکزی خود بر اساس تصمیم تشکل‌های وابسته به خود عمل می‌کند.

 

وی با اشاره به وضعیت سیاسی کشور و تحلیل انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، ادعا کرد: روحانی با شعارها و حرف‌هایی توانست رأی نیمی از رأی دهندگان را به دست آورد؛ تحلیل انتخابات به‌نظر بنده این است که مردم از 8 سال تندروی‌های هنجارشکنانه اصلاح طلبان و 8 سال تندروی‌های احمدی‌نژادی خسته شده بودند و به همین دلیل به شعار اعتدال رأی دادند. در میان کاندیداهای ریاست جمهوری واقعاً شخصی که پیشینه اعتدالی داشت روحانی بود.
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: روحیه روحانی روحیه‌ای اعتدالی است و وی سعی می‌کند فراجناحی باشد و خرد را حاکم کند، اگر اصول‌گرایان نیز در انتخابات به وحدت می‌رسیدند بسیار مؤثر بود اما باید بدانیم بخشی از اصولگراها به روحانی رأی دادند و مرز اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی در این دوره از انتخابات به هم ریخت.

 

باهنر با اشاره به عملکرد 5ماهه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: وظیفه ما حمایت کامل و جدی از دولت روحانی است زیرا مشکلات کشور بسیار زیاد است و تا آنجا که امکان دارد باید از دولت در پیروزی بر مشکلات حمایت کنیم.
وی ادامه داد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند از سربازان دیپلماتیک نیز حمایت می‌کنیم اما باید مواظب نیز باشیم.

 

نایب‌رئیس مجلس اظهار کرد: روحانی هیچ‌گاه آدم تشکیلاتی نبوده و به همین دلیل برای خود نیرو نداشته است و پس از پیروزی در انتخابات مجبور بود از نیروهای دیگران استفاده کند و توقع ما نیز این بود که از همه جریان‌ها استفاده کند. هرچند در سطح کلان، نیروهای ساختارشکن حضور ندارند اما در مراحل پایین‌تر تندروهای اصلاح‌طلب حضور دارند.

 

باهنر در ادامه با اشاره به تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در کشور توسط دولت، گفت: یکی از نقدهای ما به دولت در مسائل اقتصادی این است که تصمیمات اقتصادی نیاز به هماهنگی و قاطعیت و شجاعت دارد که به‌نظر ما در این موضوع دولت ضعیف است.

 

وی با اشاره به انتخابات مجلس آینده اظهار داشت: خطر تغییر جریان در مجلس آینده وجود دارد، یخ‌های اصلاح طلبان با آمدن دولت جدید، در حال آب شدن است. برخی فتنه‌گران می‌خواهند فتنه جدیدی را به وجود آورند، به همین دلیل هیچ‌گاه نباید فتنه 88 و 9 دی را فراموش کرد. 

 

آغاز بازگرداندن دارایی‌های بلوکه‌شده ایران

Posted: 12 Jan 2014 11:33 PM PST

جرس: خبرگزاری رویترز اعلام کرد که در راستای اجرای مفاد توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی٬ اولین قسط ۵۵۰ میلیون دلاری دارایی‌های بلوکه‌شده ایران تا سه هفته دیگر (۱۲ بهمن) پرداخت خواهد شد.  


بازگرداندن ۲/ ۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور٬ بخشی مهمی از توافق هسته‌ای است که میان ایران و قدرت‌های جهانی صورت گرفته و قرار است از ۲۰ ژانویه (سی‌ام دی‌ماه) گام نخست برای اجرای آن از هر دو سو برداشته شود.

 

خبرگزاری رویترز در ساعات پایانی روز یک‌شنبه (۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی) در گزارشی اختصاصی و به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا خبر داده که نخستین قسط ۵۵۰ میلیون دلاری ایران در نخستین روز ماه فوریه (۱۲ بهمن) پرداخت خواهد شد.

 

به گزارش دویچه‌وله، بر اساس توافق ایران و غرب قرار شده ۲/ ۴ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه‌شده ایران طی شش ماه و در هشت نوبت آزاد شود. پرداخت دو مورد از این اقساط هشت‌گانه مشروط به میزان پیش‌رفت ایران در رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی است. ذخایر اورانیوم ایران باید در شش ماه آینده به اورانیوم پنج درصد و کمتر از آن کاهش یابد.

 

به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا که به شرط افشا نشدن هویت‌اش با رویترز گفت‌وگو کرده٬ اقساط بعدی به ترتیب در ۱ مارس (۴۵۰ میلیون دلار٬ مشروط به انجام نیمی از فرآیند رقیق‌سازی)٬ ۷ مارس و ۱۰ آوریل (۵۵۰ میلیون دلار)٬ ۱۵ آوریل (۴۵۰ میلیون دلار٬ مشروط به پایان فرآیند رقیق‌سازی) و سه قسط ۵۵۰ میلیون دلاری دیگر در ۱۴ مه٬ ۱۷ ژوئن و ۲۰ ژوئیه پرداخت خواهد شد.

 

گام نخست در مسیر دست‌یابی به «توافق بزرگ»

 

پیش‌تر عباس عراقچی٬ معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی٬ عصر روز یک‌شنبه با تشریح جزئیات اجرای گام نخست توافق‌نامه ژنو گفت که نخستین گام برای اجرای مفاد آن روز سی‌ام دی‌ماه برداشته خواهد شد. کاخ سفید و اتحادیه اروپا هم این خبر را تایید و از آن استقبال کرده‌اند.

 

به گفته او آن دسته از تحریم‌های بین‌المللی که بر اساس توافق‌نامه ژنو باید در گام نخست تعلیق شوند، از همان روز تعلیق خواهند شد و ایران نیز در مقابل به تعهدات خود در خصوص توقف برخی فعالیت‌های هسته‌ای، از جمله تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم خود عمل خواهد کرد.


باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا و جان کری٬ وزیر امور خارجه این کشور بار دیگر از اجرای مفاد توافق صورت‌گرفته میان ایران و غرب ابراز رضایت کردند. جان کری گفت مذاکرات با ایران "بهترین شانس" جامعه جهانی برای رفع هراس‌ها و نگرانی‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای این کشور و "مقدمه‌ای برای دست‌یابی به صلحی پایدار است."

 


توافق اولیه میان ایران و قدرت‌های جهانی ۲۴ نوامبر در ژنو صورت گرفته بود. آقای کری تاکید کرد که مذاکرات برای دست‌یابی به توافق نهایی ادامه خواهد یافت٬ اگرچه به گفته او "مسیری دشوار و پرچالش" در پیش‌رو خواهد بود. به گفته او این نخستین بار در یک دهه گذشته است که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده است.

 

پیش‌تر باراک اوباما هم با استقبال از اجرای مفاد توافق با ایران٬ اعلام کرد که فرصتی تاریخی برای پیروزی دیپلماسی پدید آمده و به تاکید گفت که برای پیش‌برد دیپلماسی هرگونه تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی را که در کنگره آمریکا به تصویب برسد٬ وتو خواهد کرد. 

 

اختلاف نظر حقوقی بین قضات دیوان عالی در رسیدگی به پرونده کهریزک

Posted: 12 Jan 2014 10:46 PM PST

جرس: وکیل مدافع خانواده مرحوم کامرانی‌فر از اختلاف نظر حقوقی بین قضات دیوان عالی کشور در رسیدگی به پرونده قضات کهریزک خبر داد.  

 

«سید حسن کمالی» در گفت و گو با ایرنا افزود: این پرونده دو قسمت دارد و در یک قسمت ما به عنوان شاکی به حکم اعتراض کرده ایم و درقسمت دیگرمتهمان پرونده اعتراض کرده اند.

 

وکیل مدافع خانواده مرحوم کامرانی فر در پرونده موسوم به قضات کهریزک درباره اختلاف حقوقی پیش آمده دراین پرونده گفت:درمورد امکان اعتراض شاکی به حکم دادگاهی که در آن شکایتش رد شده، اختلاف نظر حقوقی در شعبات دیوان عالی کشور وجود دارد.

 

کمالی افزود:عده ای ازقضات دیوان عالی کشورمعتقدند اگرشکایت شاکی پذیرفته نشود یا متهم درارتباط با شکایت شاکی تبرئه شود، شاکی حق اعتراض ندارد.

 

وکیل مدافع خانواده مرحوم کمالی فر گفت: البته این عده معتقدند دادستانی می تواند اعتراض کند اما خود شاکی حق اعتراض ندارد.

 

کمالی افزود: برخی از قضات دیوان نیز معتقدند شاکی حق اعتراض به حکم دادگاه که شکایتش پذیرفته نشده را دارد.

 

وکیل مدافع خانواده مرحوم کامرانی فر در پاسخ به این سئوال که آیا علت طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده در دیوان عالی کشور فقط اختلاف نظر یاد شده است یا خیر؟ گفت: البته شعبه ای که در دیوان عالی کشورمسئولیت رسیدگی به این پرونده را دارد، شعبه ای است که عمدتا پرونده های قتل به آن ارجاع می شود و قضات این شعبه مشغله زیادی دارند.

 

پیشترنیزمحمد اصلانی وکیل مدافع قاضی حداد در پرونده موسوم به قضات کهریزک گفته بود این پرونده هنوز درردیف مطالعه شعبه دیوان عالی کشور قرار نگرفته و رسیدگی به آن به سال آینده موکول شده است.

 

نخستین جلسه دادگاه متهمین پرونده موسوم به قضات کهریزک روز سه شنبه هشتم اسفند ماه سال گذشته در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و به صورت غیرعلنی برگزار شد.

 

هیات قضایی این پرونده که شامل پنج قاضی به ریاست قاضی مدیر خراسانی بودند، در نهایت پس از گذشت 11 جلسه، ابتدای خرداد ماه سال 92 ختم دادرسی را اعلام کردند.

 

بعد از حدود یک ماه از اعلام ختم دادرسی، ابتدای مرداد ماه امسال شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، احکام متهمان این پرونده را صادر کرد.

 

محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه همان موقع اعلام کرد تا زمانی که احکام متهمان قطعی نشود نمی توان جزئیات آن را اعلام کرد.

 

در نهایت پس از گذشت 20 روز، پرونده با اعتراض هر سه متهم این پرونده و دو نفر از شاکیان به احکام دادگاه، برای رسیدگی در مرجع تجدید نظربه شعبه 9 دیوان عالی کشورارجاع شد.

 

البته هنوز شکایت شاکیان این پرونده پایان نیافته و بخشی از این پرونده با شکایت خانواده مرحوم روح الامینی از سعید مرتضوی به اتهام معاونت در قتل در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت قرار دارد. 

باراك اوباما: هرگونه تحریم جدید علیه ایران را وتو می‌كنم

Posted: 12 Jan 2014 10:46 PM PST

واکنش کری و اشتون به اجرایی شدن توافق اتمی
جرس: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با استقبال از توافق ایران و گروه ۱+۵ برای تعیین ۲۰ ژانویه به عنوان زمان اجرای گام نخست توافق‌نامه ژنو، تاکید کرد که هرگونه تحریم جدیدی علیه ایران را وتو خواهد کرد.  

 

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، باراک اوباما این توافق را «پیشرفتی» محسوس و واقعی دانسته و آن را «گامی مهم و رو به جلو» توصیف کرده است.

 

وی افزود که تا زمانی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد و ما بتوانیم به راه حلی فراگیر و جامع برای برنامه هسته‌ای ایران دست یابیم، بخشی از تحریم‌ها به صورت محدود کاهش خواهد یافت ولی در صورت عدم پایبندی این کشور به تعداتش، بر شدت تحریم‌های افزوده می‌شود.

 

اوباما با اشاره ضمنی به تلاش برخی اعضای کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه گفت، گفت که در پیش گرفتن چنین رویکردی در شرایط فعلی، تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران را به مخاطره خواهد انداخت. 

 

 

واکنش کری و اشتون به اجرایی شدن توافق اتمی


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با استقبال از اجرایی شدن توافق‌نامه ژنو، پس از حل اختلافات از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت کند، وزیر خارجه آمریکا نیز می‌گوید پایبندی ایرانی رصد می‌شود.

 

 

این واکنش‌ها پس از آن انجام می‌شود که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و از مذاکره‌کنندگان ارشد برنامه اتمی این کشور، شب ۲۲ دی ماه اعلام کرد تهران و طرف‌ها گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی راه‌حل‌هایی برای مواردی که بر سر آن اختلاف داشتند، یافته‌اند و این توافق‌نامه از پایان دی‌ماه اجرایی می‌شود.

 

به گزارش رادیو فردا، خانم اشتون اندکی بعد از آن بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن تاکید شده است در سه دوره مذاکرات فشرده‌ی هسته‌ای، طرف‌هابه «درک فنی لازم» درباره‌ی گام‌هایی که باید بردارند، رسیده‌اند و با توافق روز یکشنبه، پایه‌های منسجم و نیرومند برای اجرای طرح اقدام مشترک در یک دوره‌ شش ماهه گذاشته شده است.

 

کم‌وبیش همزمان جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفت پای‌بندی دقیق ایران به توافق‌نامه‌ ژنو «هوشیارانه و به دقت» رصد خواهد شد.

 

آقای کری که در پاریس به سر می‌برد، مذاکرات هسته‌ای با ایران را بسیار دشوار توصیف کرد و تاکید کرد که این نخستین بار طی یک دهه گذشته است که برنامه اتمی جمهوری اسلامی موقتا باز می‌ایستد و حتی به عقب باز می‌گردد.

 

آقای کری توافقات صورت گرفته را «گامی مهم» توصیف کرد.

 

معاون وزیر خارجه ایران شب گذشته گفت از روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه) «همه تحريم‌هايی که آن‌ها (قدرت‌های جهانی) قرار است تعليق کنند و در متن توافق‌نامه آمده است، از ۲۰ ژانويه تعليق خواهد شد و اقداماتی که قرار است ما در رابطه با تعليق ۲۰ درصد انجام دهيم و اقداماتی که قبول کرديم انجام نشود و جلوتر نرود» اجرایی خواهد شد.

 

توافق‌نامه ژنو در سوم آذر ماه میان ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو (گروه ۵+۱) امضا شد.

این توافق‌نامه از یک سو از ایران می‌خواهد تا داوطلبانه بخشی از برنامه‌های اتمی خود را معلق کرده و یا آنها را پیش نبرد و از طرف دیگر برخی تحریم‌ها علیه تهران نیز داوطلبانه کاهش می‌یابد.

نحوه اجرایی شدن این توافق‌نامه، موضوع مذاکرات کارشناسان طرف‌ها بوده است که تا بیستم دی ماه به درازا کشید.

 

یزدی متن مذاکره با «سایروس ونس» را پس از ۳۴ سال منتشر کرد

Posted: 12 Jan 2014 10:26 PM PST

 جرس: ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت، متن مذاکرات خود و تیم وزارت خارجه ایران با «سایروس ونس» (وزیر خارجه وقت آمریکا) و همراهانش را در نیویورک برای اولین بار منتشر کرده است.

 

روزنامه شرق، چاپ دوشنبه ۲۳ دی ماه، نوشته است که بعد از سی‌وچندسال، ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت، متن مذاکرات خود و تیم وزارت خارجه ایران با «سایروس ونس» (وزیر خارجه وقت آمریکا) و همراهانش را در نیویورک در اختیار «شرق» قرار داده است. این ملاقات درست یک‌ماه پیش از آغاز گروگانگیری در سفارت آمریکا انجام شده. تسخیر سفارت انتشار اسنادی در ارتباط با مذاکرات دولت موقت و آمریکا را درپی داشت و در آن فضای پرهیجان سال‌های نخست انقلاب عامل سقوط دولت بازرگان شد.

 

جان لیمبرت، دبیر دوم سفارت و گروگان پیشین آمریکایی به‌تازگی در گفت‌وگویی با «شرق» با اشاره به این جلسه گفته بود: «34سال پیش در همان روزهای بعد از انقلاب دو وزیر خارجه یعنی آقای «ابراهیم یزدی» و آقای «سایروس وَنس» در حاشیه سازمان ملل با هم جلسه داشتند. البته در آن زمان، دو کشور هنوز باهم رابطه داشتند. اگر به تاریخ نگاه کنیم، می‌بینیم که جلسه بسیار‌بسیار منفی‌ای بود. در آن جلسه هرچه آقای ونس از آقای یزدی می‌پرسید که رابطه‌مان را چگونه پیش ببریم و بر چه اساسی جلو برویم، تنها کاری که همتای ایرانی‌اش می‌کرد، تکرار گله‌گذاری بود. از آن روز به بعد، شاید 95درصد سیاست خارجی ایران، همان بود؛ یعنی از روخواندن فهرست گله‌ها. خب آنچه الان می‌بینیم، یک تغییر است.»

 

دیدار و گفت‌وگو با آقای سایروس ونس وزیر امورخارجه ایالات‌متحده‌ آمریکا

چهارشنبه 11مهر 1358 زمان: 45دقیقه


در این ملاقات که بنا بر تقاضای وزارت امورخارجه آمریکا صورت گرفت علاوه بر وزرای خارجه دو کشور مقامات ذیل نیز حضور داشتند:


از طرف آمریکا:

«دونالد مک‌هنری» نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل‌متحد
«نیو سام» معاون سیاسی وزارت امورخارجه
«هارولد ساندوز» معاون وزارت امورخارجه در امور خاورمیانه و آسیا
«هنری پرکت» رییس اداره ایران
«گری سیک» عضو شورای امنیت ملی


از طرف ایران:


«علی آگاه» کاردار سفارت ایران در واشنگتن
«منصور فرهنگ» رایزن فرهنگی ایران در آمریکا
«داریوش بایندر» سرپرست اداره چهارم سیاسی وزارت امورخارجه


یزدی: سوالی که برای ما مطرح است این است که آیا آمریکا حقیقتا واقعیت‌های جدید را در ایران و تغییراتی که روی داده است پذیرفته است یا نه؟

ونس: این تغییرات را پذیرفته‌ایم. امیدوارم بتوانیم شما را از طریق تماس‌ها و صحبت‌هایی که داریم قانع کنیم که بعد از انقلاب سعی کرده‌ایم روابط خود را با رهبری جدید در ایران براساس این واقعیت تنظیم نماییم. ما می‌خواهیم که احساس عدم‌اعتماد را از میان برداریم و گذشته را پشت‌سر بگذاریم و به طرف روابط مستحکم‌تری پیش برویم.

دکتر یزدی: از شنیدن این مطلب خوشحالم. کاردار شما در تهران نیز این مطالب را عنوان کرد به او گفتم که من دیپلمات نیستم و صریح حرف می‌زنم. حقیقت این است که با توجه به بعضی کارهایی که نماینده شما در تهران می‌کند، قانع نشده‌ایم که شما تغییر رویه داده‌اید و مطمئن نیستیم که واقعیات جدید را درک کرده‌اید. همین هفته قبل نماینده شما در تهران به ملاقات وزیر کشور رفته و ضمن تسلیم یادداشتی به اعدام سه‌نفر از سناتورهای سابق ایران اعتراض کرده است. این امر دخالت صریح در امور داخلی ماست. ما به شما نمی‌گوییم که با سرخ‌پوست‌های آمریکا چگونه رفتار می‌کنید یا در زندان‌های شما چه می‌گذرد. این اقدام وی سبب اعتراضات گسترده‌ای در ایران شده است و تعجب می‌کنم که چطور وی اوضاع ایران را درک نکرده است.

ونس: من هم صریح صحبت خواهم کرد. کاردار ما به ملاقات وزیر کشور شما رفته بود که نگرانی دولت ما را به طور خصوصی به اطلاع دولت ایران برساند و انتظار نمی‌رفت که این مطلب در اختیار جراید گذارده شود. اگر از طرف دولت شما کسی نزد من بیاید و بخواهد مطلبی را خصوصی بیان کند من به او گوش می‌کنم و غیرممکن است که موضوع را به روزنامه‌ها بگویم.

دکتر یزدی: ولی این اولین‌بار نیست که او چنین کارهایی می‌کند. او قطعنامه کنفرانس هاوانا را نزد من آورد و یادداشتی هم داد و می‌پرسد که چرا شما به قطعنامه مربوط به ارتباط صهیونیسم با نژادگرایی رای می‌دهید. قبلا کارهای مشابه دیگری هم کرده بود. بنابراین اینکه می‌گویید واقعیات جدید را در ایران پذیرفته‌اید باید برای ما ملموس باشد. محک این کار رویه و برخورد شما با یک سلسله مسایلی است که در روابط ما وجود دارد و یکی از آنها مساله قراردادهای نظامی است که در گذشته منعقد شده است.

بین ایران و آمریکا چندصد کنترات در چارچوب برنامه فروش‌های نظامی آمریکا (Foreign Military Sales) منعقد شده است به‌علاوه برای پرداخت‌های مربوط به این کنترات‌ها یک صندوق امانی (Trust Fund) ایجاد شده بود و بالاخره در آخرین روزهای قبل از پیروزی انقلاب حکومت بختیار یک تفاهمنامه در مورد لغو بخشی از آنها با شما به امضا‌ رسانید که برای ما قابل قبول نیست زیرا منافع ایران را در نظر نگرفته و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

ونس: ما آماده هستیم راجع به این مسایل با شما وارد مذاکره شویم.

یزدی: تا به حال چندبار این نکته را گفته‌ایم که ما نمی‌خواهیم به گذشته نگاه کنیم. سوابق گذشته چندان درخشان نیستند. این قراردادها و مسایلی که از آن ناشی می‌شود مانعی در راه روابط ما به‌وجود آورده است که باید از سر راه برداشته شود.

ونس: ما حاضریم راجع به آنها صحبت کنیم و این موانع را از سر راه برداریم. شما فردا ظاهرا ملاقاتی با مقامات وزارت دفاع ما و ژنرال Graves خواهید داشت. در آنجا فرصت مناسبی خواهید داشت که جزییات این مسایل را مطرح کنید.

یزدی: سیاست کلی شما درباره این مسایل چیست؟

ونس: سیاست ما این است که ببینیم این مسایل چه هستند و آن را بررسی کنیم و سعی کنیم راه‌حلی برای آن پیدا کنیم.

یزدی: خریدهایی که در گذشته انجام گرفته است مورد حسابرسی قرار نگرفته است و اطلاعات لازم در مورد آنها در اختیار ما قرار نگرفته است. برای اینکه حساب‌ها بسته شوند احتیاج به حسابرسی و ممیزی دقیق است که این کار تا زمانی که صورتحساب‌ها به ما داده نشود، عملی نیست. در مواردی که بعضی اقلام را از ما بازخرید کرده‌اید، مثل چهار ناوشکن اسپروتر هنوز به ما نگفته‌اید که چه مقدار بابت آن به ما خواهید پرداخت. هیچ‌گونه مذاکره‌ای درباره قیمت بازخرید انجام نگرفته است.

ونس: خیال نمی‌کردم که اشکالی درباره حساب‌های گذشته وجود داشته باشد ولی به هر حال ما درباره این مسایل آماده همکاری هستیم.

یزدی: سیاست شما درباره قطعات یدکی چیست؟ شنیده‌ایم که گفته شده است قطعات حساس و طبقه‌بندی‌شده را به ما واگذار نمی‌کنید. اگر ما این‌قبیل قطعات را دریافت نکنیم استفاده از سلاح‌هایی که از شما خریده‌ایم میسر نخواهد بود. سیاست شما در این باره چیست؟

ونس: سیاست ما در اساس این است که احتیاجات شما را در مورد قطعات یدکی تامین کنیم.

یزدی: ولی ظاهرا در عمل از طرف شما موانعی ایجاد شده است و بعضی چیزها را هم تحویل نداده‌اید.

بایندر: آنچه در این مورد به ما گفته‌اند این است که دولت آمریکا آماده تحویل قطعات یدکی است ولی مقامات وزارت دفاع شما به وزارت دفاع ملی ما گفته‌اند که برای قطعات حساس و طبقه‌بندی شده اجازه مخصوص لازم است.
به‌علاوه اجزا و وسایل حساس بعضی از اقلامی که خریداری کرده‌ایم نیز تحویل‌نشده است و مثال بارز آن نوارهای مربوط به دستگاه‌های کامپیوتری هواپیماهای اف-14 است که تحویل نشده و بدون آن سیستم‌های عملیاتی این هواپیماها قابل استفاده نیستند.

ساندرز: ممکن است در بعضی موارد لازم باشد که بررسی جداگانه‌ای صورت بگیرد. چیزی که درباره آن اصرار داریم این است قطعاتی که تحویل می‌شود بدون‌نظر دولت آمریکا قابل واگذاری به دولت ثالثی نیست.

یزدی: آیا این شرط در قراردادها ذکر شده است.

ونس: این یک شرط کلی است که در تمام کنترات‌های نظامی ما با همه کشورهای دنیا وجود دارد و مختص ایران نیست.

...... ...: به‌طورکلی ما در مورد تقاضاهای شما رویه مساعدی را اتخاذ کرده‌ایم و این مسایلی هست که می‌توانید با ژنرال Graves مطرح و حل کنند.

 

دعاوی حقوقی علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا

 

یزدی: موضوع دومی را که می‌خواهم، مطرح کنم مساله دعاوی است که علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا طرح شده است.

ونس: در این مورد باید بگویم سیستم آمریکا طوری است که ما به‌عنوان قوه‌مجریه نمی‌توانیم در کار دادگاه‌ها دخالت کنیم. البته ما می‌توانیم با وکلای شرکت‌هایی که این دعاوی را طرح می‌کنند به صورت مشورت تماس بگیریم ولی نمی‌توانیم به دادگاه‌ها دستوری بدهیم.

یزدی: خیال می‌کنم که لازم باشد جلسه توجیهی برای آنها تشکیل دهید و آنها را متوجه عواقب تصمیماتی که می‌گیرند بکنید زیرا اگر کار به این منوال ادامه یابد چاره‌ای نخواهیم داشت جز اینکه سپرده‌های خود را از بانک‌های آمریکا بیرون بکشیم. در چند مورد وجوه متعلق به دولت ایران از طرف دادگاه‌های آمریکا توقیف شده است. مثلا حدود 526میلیون‌دلار وجوه شرکت نفت در رابطه با دعوای Reading and Bate توقیف شده بود.

پرکت: در این مورد دادگاه کاملا به نفع ایران رای داد و حکم به رفع توقیف وجوه شرکت نفت صادر کرد. ما در وزارت خارجه برای حل این مشکلات اقداماتی کرده‌ایم و به این کار ادامه می‌دهیم.

یزدی: ولی در مورد EDS هنوز مساله حل نشده و 16میلیون‌دلار وجوه دولت ایران همچنان توقیف است.

آگاه: باید این توضیح را بدهم که طرح این دعوی‌ها کار ما را در آمریکا فلج‌کرده است. توقیف وجوه دولت سبب‌شده که نتوانیم بدهی‌های خود را به‌موقع بپردازیم. دادگاه‌های آمریکا هرجا پولی متعلق به ایران است درصدد توقیف آن برآمده‌اند، به‌نحوی که حتی برای مخارج سفارت جرات نمی‌کنیم از تهران پول بخواهیم. قانونی وجود دارد که در سال 1976 وضع شده که به موجب آن دادگاه‌ها نمی‌توانند وجوه متعلق به دولت‌های خارجی را بخصوص در اموری که متعلق به نیروهای نظامی است توقیف کنند. ولی این قانون از آنجا که بعضا جدید است مورد توجه بعضی از دادگاه‌ها قرار نگرفته است. در مورد وجوه شرکت نفت این قانون مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم در مرحله پژوهش دعوای EDS نیز مورد توجه قرار گیرد.

پرکت: ما در مورد دعوای EDS اقداماتی کرده‌ایم و امیدواریم که این موضوع نیز به نحو مطلوب مفید باشد.

یزدی: به جای اینکه مورد به مورد رسیدگی شود بهتر است اقدام کلی شود. لازم است جلسه توجیهی تشکیل شود به طوری که دادگاه‌ها متوجه شوند که نتیجه این کارها چه خواهد بود. من سیستم آمریکا را می‌شناسم ولی در عین حال طرز کار این سیستم را هم می‌دانم. شما به دادگاه‌های خود نمی‌توانید دستوری بدهید ولی می‌توانید آنها را راهنمایی کنید. باید فکری بشود، ما نمی‌خواهیم کار به روزنامه‌ها بکشد و سروصدای دیگری بلند شود. شرکت‌های آمریکایی باید متوجه باشند که تاخیر در پرداخت صورت‌حساب‌ها بر اثر یک فورس ماژور بوده است. شما باید آنها را روشن کنید. البته بعضی کنترات‌ها هم هست که وضعی دارند که مورد قبول ما نیست. باید بیایید و با هم صحبت کنیم. مثل کنترات با GTE یا EDS. شرکت‌های آمریکایی باید متوجه بشوند که قضاوت خود را درباره ایران نباید براساس مقالات نیویورک‌تایمز یا واشنگتن‌پست مبتنی کنند. باید بدانند که دادگاه‌های مدنی ما به کار خود ادامه می‌دهند و این حرف‌هایی که در مورد هرج‌ومرج قضایی در ایران زده شده مغرضانه است.

...... ...: شاید خوب باشد که شما روشی را که برای تسویه این حساب‌ها و رفع این اختلافات در نظر دارید به ما اعلام کنید که براساس آن بتوانیم آنها را روشن کنیم. ما به همه گفته‌ایم که ایران مایل است دعاوی را بیرون دادگاه حل کند و این امر خیلی کمک کرده است. اگر بیانیه‌ای از طرف شما منتشر شود و نیت خود را اعلام کنید خیلی موثر خواهد بود.

آگاه: ما یک اطلاعیه به‌صورت آگهی در وال‌استریت‌ژورنال منتشر کردیم و صریحا گفتیم که تمام طلب‌های مشروع و قانونی شرکت‌ها و مقاطعه‌کاران را خواهیم پرداخت.

یزدی: بعضی از اتباع ایران که مرتکب جنایات یا اختلاس‌هایی شده‌اند به آمریکا فرار کرده‌اند. مورد مهمی که مایلم ذکر کنم مربوط به واقعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان است که شاید آن را به‌خاطر بیاورید.
...... ...... .: این همان واقعه‌ای بود که در آن عده کثیری در آتش‌سوزی از بین رفتند.

دکتر یزدی: مسوول این واقعه افسری است به نام رزمی که به قرار اطلاع اینک در کالیفرنیا زندگی می‌کند. ولی در زمان حکومت بختیار یعنی قبل از پیروزی انقلاب تحت تعقیب قرار گرفت ولی با گذرنامه جعلی فرار کرد. ما جریان را با بررسی پرونده‌های اداره گذرنامه خودمان کشف کردیم و رد او را در کالیفرنیا پیدا کرده‌ایم. اینک از شما می‌خواهیم که او را پس بفرستید.

...... ... . .: بین دو کشور قرارداد استرداد مجرمان وجود ندارد.

ونس: اولین‌بار است که این موضوع را می‌شنوم. موضوع را بررسی خواهیم کرد.

یزدی: دو نفر دیگر هم هستند که مرتکب اختلاس از صندوق تعاون کارگران شده‌اند و به آمریکا فرار کرده‌اند. اینها در موقع ورود به آمریکا توقیف شدند ولی بلافاصله آزادشان کردند.

آگاه: این دو نفر موقع ورود به آمریکا در فرودگاه دستگیر شدند چون اینترپل هم دنبال آنها بود. به‌محض اینکه مقامات قضایی آمریکا فهمیدند که از طرف دولت ایران نیز تحت تعقیب قرار دارند، آزادشان کردند.

پرکت: بله دادگاه کالیفرنیا آنها را آزاد کرد ولی براساس توصیه ما، موضوع خاتمه‌یافته تلقی نشده است.

یزدی: در این مورد بایستی یک سیاست کلی وجود داشته باشد.

ونس: قبلا باید با وزیر دادگستری خودمان (Attorney General) صحبت کنیم و بعد سیاست خودمان را به شما اطلاع دهیم. تصمیم درباره این موضوع از حدود اختیارات من تجاوز می‌کند.

یزدی: در ایران در خصوص تماس‌ها و ملاقات‌هایی که بین بعضی از مقامات سابق دولت شما با شاه انجام می‌گیرد نگرانی‌هایی وجود دارد.

ونس: این مقامات، آزاد هستند که با هر کس بخواهند ملاقات کنند و ما کاری درباره آن نخواهیم کرد.

یزدی: سیاست شما در این باره چیست؟

ونس: من نظر خودم را در این باره قبلا گفته‌ام.

یزدی: رویه شما در مورد آمدن شاه به آمریکا چیست؟

ونس: فعلا او نخواسته به آمریکا بیاید. ما هم این را مصلحت ندانسته‌ایم ولی اینکه آینده چگونه خواهد بود فعلا نمی‌خواهم چیزی درباره آن بگویم.

یزدی: تکلیف ما با مطبوعات شما چیست؟

ونس: این موضوع مشکلی است. آنها باید ادراک بهتری از انقلاب شما به‌دست آورند و ماهیت انقلاب شما و سیاست‌های شما را درک کنند. من خیال می‌کنم بهترین راه این است که شما تماس خودتان را با آنها زیاد کنید. با آنها صحبت کنید آنها را به ایران دعوت کنید و آنها را نسبت به مسایل روشن سازید. این بهترین طریق مواجهه با مطبوعات است در غیراین‌صورت به‌علت عدم‌اطلاع صحیح، آنچه که به نظرشان برسد خواهند نوشت. نظر من این است که شما با آنها صحبت کنید و به آنها فرصت دهید که آنچه که هست ببینند.

یزدی: آیا شما آنها را توجیه و راهنمایی می‌کنید.

ونس: آنها خودشان ما را ول نمی‌کنند و مرتب سوال می‌کنند. آنچه در مورد شما به آنها گفته‌ایم این است که ما دولت شما را به رسمیت می‌شناسیم و خیرخواه آن هستیم (wish it well). با خود شماست که درباره آینده کشورتان تصمیم بگیرید، ما فقط حاضر به همکاری هستیم ولی آنچه که در داخل ایران انجام می‌دهید مربوط به خود شماست.

نیوسام: مشکل‌ترین موضوعی که با مطبوعات وجود دارد مساله دادگاه‌ها و مساله اعدام‌هاست.

یزدی: در ایران حدود 600نفر اعدام شده‌اند. اعدام‌های دیگری نیز انجام خواهد شد. سال گذشته در هر شهر ما عده‌ای کشته شدند فقط در روز 17شهریور حدود 500نفر به قتل رسیدند. مسوول این کشتارها که بود؟ وقتی مطبوعات شما درباره این اعدام‌ها می‌نویسند متاسفانه چیزی درباره علت آن نمی‌گویند. ما این ادعا را داریم و می‌توانیم ثابت کنیم که انقلاب ما از تمیزترین انقلاب‌ها بوده است. در همه این انقلاب‌ها کشتارهای وسیعی صورت گرفت و خشک و‌ تر با هم سوختند. به هر حال مطبوعات شما این حرف‌ها را می‌زنند و ما هم توضیحات خودمان را دادیم. سنای شما قطعنامه‌ای در این خصوص صادر کرد، ولی وقتی واقعه 17شهریور اتفاق افتاد قطعنامه‌ای صادر نشد. می‌گویید کاردار شما رفته بود که به طور خصوصی نگرانی دولت شما را در مورد اعدام‌ها اطلاع دهد ولی هرگز به شاه اعتراضی درباره آن کشتارها و آن کسانی که زیر شکنجه جان خودشان را از دست دادند، اعتراضی صورت نگرفت. ما از آرشیوهایی که به دستمان افتاد عکس‌هایی از این افراد که زیر شکنجه کشته شدند داریم. ما می‌دانیم که یک فیلم هشت‌دقیقه‌ای از کشتار میدان ژاله در اختیار رسانه‌های خبری شما هست که نشان می‌دهد اجساد و افراد نیمه‌جان را با بولدوزر از توی خیابان جمع می‌کردند ولی نگذاشتند که این فیلم پخش شود.

ونس: بگذارید من هم سوالی از شما بکنم. سیاست شما درباره آمریکا چیست؟

یزدی: سیاست ما این است که با آمریکا براساس احترام متقابل و تساوی طرفین روابط دوستانه داشته باشیم. ولی به‌طوری که قبلا گفته‌ام رویه فعلی آمریکا را که حالت قیم به خود گرفته است، نمی‌پذیریم. آنچه در گذشته کرده‌اید قابل‌تکرار نیست. وقتی صحبت از این می‌کنم که باید واقعیات جدید را در ایران بپذیرید، باید این پذیرش در رفتار شما قابل لمس باشد. از ما انتظار نداشته باشید که رویه خود را عوض کنیم، چون ما به‌خاطر آن جنگیده‌ایم. شما شاه را در 1953 دوباره در ایران مستقر کردید. با کمک شما ساواک به‌وجود آمد و گسترش یافت. ما به تمام این پرونده‌ها دسترسی داریم ولی آن را منتشر نکرده‌ایم. بنابراین این شما هستید که باید سیاست خود را عوض کنید و این را در عمل نشان دهید. آنچه ما می‌خواهیم این است که گذشته‌ها را پشت سر بگذاریم و روابط سالمی با شما داشته باشیم. در گذشته در مبادلات بازرگانی رسم بود که برای خرید کالا از آمریکا یک اعتبار نزد بانکی مفتوح می‌شد و بیعانه‌ای پرداخت و بعد از تحویل کالا بقیه قیمت کالا پرداخت می‌شد. حالا بازرگانان شما برای فروش جنس همه بها را قبلا مطالبه می‌کنند. اگر سیاست بازرگانی شما این است برای ما هم امکان معامله به مثل وجود دارد.

ونس: آنچه که مربوط به دوستی و احترام متقابل است، مورد قبول ما هم هست. البته شرط تساوی حقوق هم همین‌طور.

یزدی: مساله این است که چطور می‌خواهید در عمل این را پیاده کنید.

ونس: خیال می‌کنم این کار بایستی از طریق برداشتن قدم‌های منجزی از طرف هر دو ما انجام بگیرد. ما حاضریم به شکل دوستانه و سازنده‌ای در این راه سعی کنیم.

یزدی: ما نقش خود را ایفا کرده‌ایم. قدم اول این است این مشکلاتی که میراث گذشته است هرچه زودتر حل شود.

ونس: این کار را از فردا در جلسه‌ای که خواهید داشت می‌توانیم آغاز کنیم.

یزدی: ولی خیال می‌کنم که نمایندگان شما احتیاج به یک رهنمود سیاسی دارند.

ونس: دادن رهنمود سیاسی مشکل نیست. باید مسایل را مشخص کرد و با آن مواجه شد و آن را حل کرد.

آگاه: منظور آقای دکتر یزدی این است که اگر از طرف شما دستورالعمل سیاسی به مقامات وزارت دفاع داده شود مسایل آسان‌تر حل خواهد شد.

یزدی: سیاست شما در مورد خلیج‌فارس چیست؟

ونس: سیاست ما این است که با کشورهای منطقه کار کنیم. روابط خوب داشته باشیم و این روابط را توسعه دهیم. مبادلات تجارتی را حفظ کنیم و نسبت به نیازهای دوستانمان حساسیت نشان دهیم و با آنها همکاری کنیم، همان‌طور که در گذشته کرده‌ایم. ما استقلال آنها را محترم می‌شماریم. حق آنها را برای رتق‌وفتق امور کشورشان براساس موازین اخلاقی قبول داریم.

یزدی: در این منطقه تحولاتی در جریان است. از طرف بعضی از کشورهای خلیج‌فارسی مثل عمان اقداماتی در جریان است، می‌خواهم بدانم آیا این اقدامات با سیاست شما ارتباطی دارد یا خیر.

ونس: با عمان روابط دوستانه‌ای داریم. روابط تجارتی ما خیلی محدود است. مقدار کمی هم کمک نظامی می‌کنیم، ولی با این کشور دوست هستیم و خیال داریم این دوستی را حفظ کنیم.

یزدی: منظور زمزمه‌هایی است که در مورد حفاظت از تنگه‌هرمز توسط عمان به گوش می‌رسد.

ونس: این تصمیم خود آنها بود. به ما هم گفتند. امری است مربوط به آنها و هنوز چیز زیادی درباره آن نمی‌دانیم. وقتی اطلاعات بیشتری کسب کردیم اگر لازم بود از آن پشتیبانی خواهیم کرد.

یزدی: در مورد تشکیل نیروی اضطراری آمریکا نظرتان چیست؟

ونس: این موضوع تازه‌ای نیست. در دهه 70-1960 این فرماندهی به‌وجودآمد که هدف آن این بود که این نیروها بتوانند با تحرک و گسترش سریع در صورت لزوم از منافع حیاتی آمریکا دفاع کنند. بنابراین این فکر جدیدی نیست. بعضی از واحدهای نظامی ما در اروپا مستقر هستند و برای عملیات در حوزه ناتو در نظر گرفته شده‌اند. بعضی دیگر برای عملیات در حوزه معین در نظر گرفته شده‌اند. از این نیروها که شامل واحدهای دریایی و هوایی و زمینی است برای عملیات سریع در هر نقطه‌ای از دنیا ممکن است استفاده بشود و اختصاصی به خلیج‌فارس ندارد.

یزدی: آیا اعلام تشکیل این نیرو با انقلاب ایران مرتبط نبود؟

ونس: به هیچ‌وجه.

دکتر یزدی: سیاست شما در مورد کردستان چیست؟

ونس: این مساله‌ای است که ما آن را اصلا به خود مربوط نمی‌دانیم و در آن دخالتی نداریم. آنچه در آنجا می‌گذرد مربوط به شماست و ما به هیچ‌وجه دخالتی نخواهیم کرد.

یزدی: در مورد اسراییل و دخالت آن در این وقایع چه می‌گویید؟

ونس: من نمی‌دانم آنها چه می‌کنند و از دخالت آنها اطلاعی ندارم.

یزدی: اگر چنین اطلاعی را به دست بیاورید آیا سعی خواهید کرد که آنها را از این کار باز دارید.

ونس: در جاهایی که می‌دانیم آنها درگیر هستند مثل مورد لبنان بله سعی می‌کنیم آنها را از اقداماتشان باز داریم.

یزدی: از اسراییل گذشته، می‌دانیم که عراق در کردستان و در خوزستان دخالت می‌کند. روابط شما با این کشور چگونه است؟

ونس: چندان تعریفی ندارد. ما چندبار با آنها صحبت کرده‌ایم. آنها تمایلی به عادی‌کردن روابط خودشان با ما نشان نمی‌دهند و ما هم اعتنایی نمی‌کنیم.

نیوسام: می‌گویید اسراییل و عراق هر دو در کردستان تحریکات می‌کنند. محشوربودن این دو با هم قدری عجیب است. در مورد اشاراتی که در مورد رفتار آمریکا در این قضایا کردید باید خاطرنشان کنم که از بعد از انقلاب یک حس بدبینی در ایران نسبت به آمریکاست که معطوف به روابط گذشته دو کشور است. این تمایل به چشم می‌خورد که به شایعات درباره دخالت‌های آمریکا بیش از حد توجه می‌شود. وزیرخارجه ما با قاطعیت گفت که ما در هیچ امری که خلاف مصالح و منافع شماست شرکت نداشته‌ایم. شما از طریق سفارت خود در اینجا یا سفارت ما در تهران می‌توانید این شایعات را با ما در میان بگذارید و صحت و سقم آن را با هم بررسی خواهیم کرد تا خلاف آن به اثبات برسد.

یزدی: ممکن نیست بعضی از افراد آمریکایی بدون اینکه شما مطلع شوید کارهایی بکنند؟

ونس: نه این غیرممکن است.

نیوسام: البته ممکن است مواردی پیدا شود که افرادی به‌صورت مزدور...

ونس: (صحبت نیوسام را قطع کرده و به او تذکر می‌دهد که منظور وزیر خارجه ایران افراد وابسته به دولت آمریکاست) خیر ممکن نیست در داخل حکومت آمریکا کاری در زمینه روابط خارجی انجام شود که من از آن مطلع نشوم.

یزدی: اخیرا امام خمینی نطقی کرد که نمی‌دانم به گوش شما رسید یا خیر. در آنجا مثلی فارسی را آورد که می‌گویند مارگزیده از ریسمان سیاه‌وسفید می‌ترسد، وقتی ما درباره دخالت شما در کردستان می‌شنویم (آقای ونس: ما در آنجا هیچ دخالتی نداشته‌ایم) وقتی ملاقات‌های آقای کیسینجر و نیکسون و... را با شاه می‌بینیم این مسایل را به هم ربط می‌دهیم و این ما را نگران می‌کند.

ونس: مجددا تاکید می‌کنم که هرچیزی را در داخل دولت به من گزارش می‌دهند. هیچ دخالتی از طرف ما وجود ندارد. هیچ کاری بدون اطلاع من انجام نمی‌گیرد. 

نیوسام: در آمریکا بعضی‌ها بنا به دلایل انسانی و اخلاقی و اینکه او دوست آمریکا بوده است به سرنوشت وی علاقمند هستند و این معنا و مفهومی سیاسی ندارد.

یزدی: برای ما مشکل است قبول کنیم که کسانی مثل نیکسون و کیسینجر روی ملاحظات صرفا انسانی این کارها را انجام می‌دهند. به هر حال از توضیحاتی که دادید متشکرم.

ونس: خوشحالم که با شما و همکارانتان ملاقات کردیم. امیدوارم که براساس دوستی و احترام متقابل و مساوات بتوانیم روابط بین دو کشور را توسعه دهیم.

یزدی: من هم به نوبه خود از آشنایی و مذاکره با شما و همکارانتان خوش‌وقت هستم.

 

استعداد بي‌اجرا مكافات دارد

Posted: 12 Jan 2014 12:32 PM PST

مسعود كيميايي
آقاي روحاني ، هر آن كس كه از آزادي، آزادي هنرها و فرهنگ بگويد قلب رنج‌كشيده و در بند ملتي را به شادماني دعوت كرده است. خدا به شما ياري اجرا بدهد.


 روشنفكر و هنرمند روشنفكر امروز با صدايي خسته و ضرب‌خورده در ميان دولت و مردم ايستاده است.روشنفكر دليل ادواري بودنش و همانقدر در حوزه تضادزيستي، دليل سرگرداني و تضادي است كه ميان حرف‌ها، قول‌ها و نظرهايي است كه دولت‌هاي هشت ساله داده‌اند و خود در سرگرداني خود، هنرمند و روشنفكر را به سرگيجه رسانده است.


يكي از علت‌هاي بزرگ اين است كه روساي دولت هيچ كدام پيشينه سياسي در حد رييس‌ دولت نداشته‌اند و سياست را از عقيده‌هاي روزنامه‌يي، اخبار و گفت‌وگوهاي محفلي و شفاهي ياد گرفته‌اند، تجربه‌هاي عملي در حوزه‌هاي سياست خارجي، توان انتخاب نخبه و دانسته براي اجراها را نداشته و در دايره احساساتي‌گري با مردم برخورد داشته‌اند. از اينكه در سخنراني آقاي دكتر حسن روحاني حتي احساساتي شده‌ام به دليل حرف‌ها و كتيبه‌هايي بود كه يك روشنفكر سياسي مي‌گويد و نوشته مي‌دهد. دليل بزرگ نداشتن آزادي‌هاي فرهنگي و مدني، همان است كه تازه آمده قول‌هاي آن را جدي مي‌دهد.حرف‌هاي آقاي دكتر حسن روحاني را، با اين اقتدار بلندبالا و افراشته كه بافت آزاديخواهي در تمام آن با صدايي كه خوش‌ترين آوازهاست از سوي هركسي كه بگويد خوش است.


اگر بوي خوش آزادي در هنرها مي‌آيد، تسري آن به حوزه‌هاي اجتماعي اجراي مشكلي نيست. به طور قطع، تاريخ سياسي – اجتماعي هر دوره‌يي را از تاريخ هنر همان دوره مي‌پرسند، هنرهاي در سكوت مانده قدرت احتراق‌شان زياد است. خدا عمري را به من بدهد كه در اين قول‌هاي سياسي شما، به ساختن فيلم‌هاي عقيده‌ام برسم.


آقاي دكتر حسن روحاني در سخنراني تالار وحدت كاملا آزادي هنرها را به جامعه و بافت اجتماعي موجود قول مي‌دهد و اين است كه اين بنده را در هيچ يك از سخنراني‌هاي رييس دولتي نمي‌بينيد، مگر آنجايي كه توان روشنفكر هم تكه‌يي از توان‌هاي تصميم‌گير باشد.


آقاي روحاني به دليل شخصيت روحاني و سياسي، بسيار خود را متعهد به راي مردم مي‌داند و به همين جهت آن را در سخنراني‌هاي افراشته خودشان تكرار مي‌كند و قول مي‌دهد حوزه فرهنگ و اقتصاد و معيشت مردم و روابط خارجي و احترام اين ملت و سرزمين كهنسال را برگرداند.


آقاي روحاني حرف‌هاي شما در آن شب اين بنده را به ياد بسياري از سخنراني‌هاي سياسي، اجتماعي در جهان كه از گلوي زخمي انسان‌هاي بزرگ كه به سوي مردم رودخانه شد، انداخت.هر آن كس كه از آزادي، آزادي هنرها و فرهنگ بگويد قلب رنج‌كشيده و در بند ملتي را به شادماني دعوت كرده است. خدا به شما ياري اجرا بدهد.

من هميشه گفته‌ام خدايا اگر استعداد مي‌دهي اجراي آن را هم مرحمت كنيد كه استعداد بي‌اجرا مكافات بسياري دارد

منبع: روز نو 
 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

سه رکن مديريت تحريم

Posted: 12 Jan 2014 12:31 PM PST

پروفسورهاشم پسران، راهکارهای مقابله با آثار تحریم را تمرکز بر  سه اصل  عنوان کرد.  


 پروفسورهاشم پسران، «اجماع اقتصادي روی سیاست‌ها»، «خروج از انزوا در منطقه» و «واقع‌بینی در تنظيم سياست‌هاي اقتصادي» را سه رکن مهم برای مديريت آثار تحريم‌هاي خارجي دانست. او خروج از بحران اقتصادی موجود را در گرو «استفاده از ظرفیت‌های موجود» و «شفافیت در اطلاع‌رسانی» عنوان کرد. این اقتصاددان سرشناس ایرانی مقیم آمریکا در اظهارات خود در جمع مدیران بانکی، از تحريم‌هاي اعمال شده به عنوان فرصتی براي رهايي اقتصاد کشور از وابستگي به درآمدهاي نفتي ياد کرد.

سخنراني پروفسورهاشم پسران اقتصاددان سرشناس کشور و کانديداي دريافت جايزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۳ با موضوع «اولويت‌هاي سياست هاي اقتصادي براي خروج از رکود تورمي اقتصاد ايران با تمرکز بر سياست‌هاي پولي و ارزي»، هفته گذشته، در محل ساختمان بانک مرکزي برگزار شد. در اين جلسه که با حضور دکترولی‌الله سيف رئيس‌کل بانک مرکزي، مهندس نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت و جمع زيادي از استادان دانشگاه‌ها، مديران عامل بانک‌ها و مديران و کارشناسان بانک مرکزي برگزار شد، سياست‌هاي اقتصادي مناسب براي رفع مشکل کنوني رکود تورمي در اقتصاد ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت. دکتر کميجاني، معاون اقتصادي بانک مرکزي، به بررسي محورهاي جلسه و تبيين اجمالي تحولات اقتصاد کشور در سال‌هاي اخير پرداخت و شرايط کنوني اقتصادي کشور را تشریح کرد. او «افزايش مستمر نقدينگي» و «اتخاذ سياست‌هاي انبساطي»، «سلطه مالي دولت بر سياست‌هاي پولي کشور»، «وابستگي به منابع نفتي» و «تحريم‌هاي خارجي» را از عوامل اصلي بروز رکود تورمي دانست.

ضرورت خروج ایران از محدودیت‌ها
هاشم پسران در ابتداي سخنراني خود ضمن بيان اين نکته که شروع فعاليت‌هاي کاري وی از بانک مرکزي ايران بوده، سخنان خود را با ذکر موقعيت مناسب ايران از حيث جغرافيايي و نيز وجود منابع طبيعي و انساني قابل‌توجه و ظرفيت‌هاي مناسب ايران براي تقويت روابط منطقه‌اي با کشورهاي حوزه خليج فارس و آسياي ميانه آغاز کرد. او با توجه به روند تحولات گذشته وکاهش سهم ايران از اقتصاد جهاني افزود: اعمال تحريم‌ها، باعث می‌شود این وضعیت تشدید شود. کاندیدای جایزه نوبل سال 2013 اقتصاد ضمن تاکيد بر اهميت روابط اقتصادي به‌منظور دستيابي به فن‌آوري‌هاي نوين توليد، بر لزوم خروج ايران از شرايط پيش‌آمده تاکيد کرد. اين اقتصاددان برجسته در ادامه به بررسي شرايط اقتصاد کشور و رکود تورمي پرداخت و راهکار برون‌رفت از شرايط حال حاضر را استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي بالقوه موجود عنوان کرد.

تحریم‌ها و فرصت رهایی از وابستگی به نفت
پسران راهکار اساسي حل مشکلات اقتصاد کشور را «اجماع در سياست‌هاي پولي و مالي» و «آگاه‌‌‌سازي و سهيم کردن مردم در نتايج سياست‌هاي اقتصادي» دانست و از شفافيت و اطلاع‌رساني مناسب به عنوان يکي از اصول اساسي حاکم بر اقتصادهای جهانی در دهه‌هاي اخير ياد کرد. وی ضمن اشاره به تحريم‌هاي وضع شده، سه رکن اساسي حل مشکلات کشور و غلبه بر تحريم‌هاي اقتصادي را «اجماع اقتصادي»، «گسترش ارتباط اقتصادي با کشورهاي منطقه و خروج از انزوا» و همچنين «تنظيم سياست‌هاي اقتصادي با واقع‌بینی بر اساس شرایط موجود» برشمرد و افزود: با توجه به منابع بالقوه انساني و اقتصادي کشور و با درنظر گرفتن سه رکن مذکور، مديريت آثار تحريم‌هاي خارجي امکان‌پذير خواهد بود. او درهمين زمينه از تحريم‌هاي اعمال شده به‌عنوان يک فرصت مغتنم براي رهايي اقتصاد کشور از وابستگي به درآمدهاي نفتي ياد کرد.

کاهش انتظارات تورمی
این اقتصاددان در پاسخ به پرسشي در زمينه سياست‌هاي مناسب پولي جهت برون رفت از مشکل حاضر اقتصاد کشور، بر لزوم تقليل انتظارات تورمي به عنوان يک تجربه جهاني مثبت در اين زمينه تاکيد کرد و لزوم موفقيت در اين مسير را التزام به شفافيت و هماهنگي سياست‌ها و اجماع مسوولان کشور دانست. پسران در همين زمينه يادآور شد: شفافيت و اطلاع‌رساني دقيق و پاسخگويي به مردم، علاوه‌بر تسهيل پذيرش عمومي تبعات ناشي از اجراي سياست‌ها، به مسوولان در اجراي سياست‌ها و به تبع آن کاهش انتظارات تورمي کمک خواهد کرد. استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، از تعديل نرخ‌هاي بهره (سود) بانکي به‌عنوان ابزاري موثر براي شکل‌دهي انتظارات تورمي یاد کرد و افزود: افزايش نرخ سود بانکي راهکاري مناسب براي جذب نقدينگي و کاهش تقاضاي سوداگرانه براي ارز است. پسران در رابطه با آثار منفي افزايش نرخ‌هاي سود بانکي بر توليد، بر ماهيت دوگانه آثار سياست‌هاي اقتصادي (از جمله افزايش نرخ‌هاي سود بانکي) و لزوم پذيرش آثار مثبت و منفي آنها از سوي مردم و مسوولان اشاره کرد. او در اين خصوص عنوان کرد: بايد با اتخاذ اقدامات جانبي، آثار منفي ناشي از اجراي سياست‌هاي اقتصادي را به حداقل ممکن کاهش داد.

هدف‌گذاری تورم پس از کاهش نسبی آن
کانديداي دريافت جايزه نوبل اقتصاد درباره مناسب بودن «سياست هدف‌گذاري نرخ تورم» براي اقتصاد ايران، ضمن تاييد نتيجه‌بخش بودن این نگرش در دیگر کشورها، بر لزوم کاهش نسبي نرخ تورم براي موفقيت در اجراي اين سياست تاکيد کرد. هاشم پسران، بر تنظيم سياست‌هاي ارزي کشوربر اساس تفاوت نرخ تورم داخل و خارج کشور تاکید کرد و افزود: تداوم برقراري شکاف زياد ميان تورم داخل و خارج، با وارد ساختن شوک ارزي دوره‌اي به اقتصاد و تضعيف ارزش ريال و رشد تورم، انتظارات تورمي را تقويت خواهد کرد. او عنوان کرد: ادامه این روند، بانک مرکزي را از اهداف اوليه خود در زمينه کاهش تورم، دور خواهد ساخت. به عقيده این اقتصاددان، پس از کاهش تورم به سطوح پايين و برقراري ثبات در اقتصاد، مي‌توان به سمت اجراي نظام هدف‌گذاري تورم حرکت کرد.

نوسان‌ درآمدهای نفتی: دلیل اصلی مشکلات
استاد دانشگاه کاليفرنياي جنوبي دليل اصلي مشکلات اقتصادي کشور را نوسانات زياد درآمدهاي نفتي بیان کرد و با تاکيد بر اجراي سياست‌هاي يکسان‌سازي نرخ ارز گفت: اجراي سياست‌هاي پولي و ارزي در کوتاه‌مدت نبايد به تفاوت شديد در نرخ‌هاي رسمي و غيررسمي ارز و ايجاد فرصت‌هاي رانت‌جويانه در اقتصاد کشور منجر شود تا بتوان در يک افق مناسب به يکسان سازي نرخ ارز دست يافت. او همچنین اضافه کرد: معرفي درآمدهاي ارزي جديد نظير توسعه صنعت توريسم، علاوه‌بر افزايش درآمدهاي ارزي کشور، ‌مي‌توان زمينه بهتري را براي مديريت ريسک‌هاي ناشي از تلاطم‌هاي ارزي و همچنين کاهش اتکا به درآمدهاي ارزي ناشي از صادرات نفت فراهم ساخت.  

منبع:دنياي اقتصاد

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.