جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


واکنش ایران به گزارشهای حقوق بشری؛اثری از تغییر نیست

Posted: 17 Jan 2014 09:28 AM PST

مهدی تاجیک
جرس: ایران گرچه در تلاش برای کاستن از بحران بر سر برنامه هسته‌ای وارد تعامل با جامعه جهانی شده است اما وقتی پای حقوق بشر به میان می‌آود موضع مقام‌های جمهوری اسلامی کماکان سخت و بدون انعطاف است.  

گزارشهای منتشر شده توسط «احمد شهید» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران همواره با واکنش‌های عصبی از سوی تهران روبرو بوده و مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی این گزارش‌ها را دروغ و مغرضانه می‌دانند و از احمد شهید هم با تعابیری نظیر دروغگو و خائن یاد می‌کنند. سیاستی که نشان دهنده بی‌تمایل مطلق ایران به هر گونه تعامل با جهان درباره وضعیت حقوق بشر است.

توطئه اندیشی درباره واکنشهای جهانی


یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها به گزارشگر ویژه حقوق بشر از سوی مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ابراز شده است. او روز پنجشنبه ۲۷ دی ماه از احمد شهید به عنوان یک فرد فاسد یاد کرد و مدعی شد که وی «اصلا یک حقوقدان نیست و به صورت یک عمله سیاسی وارد عرصه شده و از‌‌ همان ابتدا علیه ملت ایران موضع گرفته است.» نکته جالب توجه در سخنان وزیر دادگستری این بود که وی از حقوق بشر به عنوان عامل اصلی اختلاف با غرب یاد کرد و گفت: «مشکل اصلی غرب با ما بحث حقوق بشر است و موضوعات هسته‌ای و تروریسم در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.»

در میان مقام‌های ایرانی این نگرانی وجود دارد که چنانچه بحران بر سر برنامه هسته‌ای کاسته شود پای موضوع‌هایی نظیر حقوق بشر به شکل جدی تری در مناسبات با جامعه جهانی باز خواهد شد. آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید حامی حکومت روز چهارشنبه (۴ دی ماه) با اذعان بر همین نگرانی گفته بود که ایران «اگر در مساله اتمی با غربی‌ها به توافق برسد، در زمینه حقوق بشر، نمی‌تواند.» او ضمن هشدار به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی گفته بود: «باید توجه کنیم که چگونه با آن‌ها مذاکره می‌کنیم، ممکن است بعد از حل شدن مساله انرژی هسته‌ای آن‌ها بخواهند از طریق مساله حقوق بشر مورد ادعای خود وارد مذاکرات شوند.»

یک بام و دوهوای دولت


پاسخ همیشگی ایران به انتقاد‌ها درباره وضع حقوق بشر مبتنی بر تعریفی است که نظام قضایی جمهوری اسلامی از حقوق بشر اسلامی ارایه می‌دهد. نظامی که در آن مجازات‌های سنگینی نظیر اعدام و سنگسار با احکام شرعی توجیه می‌شود و حقوق بشر به معنای عام و جهانشمول آن مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد. صادق آملی لاریجانی رییس دستگاه قضایی ایران روز ۱۳ آذر ماه در جلسه‌ای با مسوولان عالی قضایی ضمن دفاع از عملکرد حقوق بشری جمهوری اسلامی گفته بود: «وقتی قوه قضاییه را برای اجرای حکم قصاص محکوم می‌کنند در واقع می‌خواهند اعتقاد ما به اصل اسلام را محکوم کنند.»

او ضمن رد قطعنامه‌های نهادهای بین المللی در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران گفته بود: «انتظار نابجایی است که بخواهند ما از اجرای مضمونی قرآنی به دلیل تصویب یک قطعنامه دست بکشیم.» واکنش سرسختانه دستگاه قضایی به انتقاد‌ها علیه نقض حقوق بشر در شرایطی انجام می‌شود که حسن روحانی رییس جمهوری ایران وعده ایجاد تغییراتی برای بهبود اوضاع حقوق بشری داده است. دولت او منشوری تحت عنوان منشور حقوق شهروندی را نیز در این راستا منتشر کرده که گرچه ضمانت اجرایی ندارد و موضوع جدیدی خارج از قوانین موجود در آن ذکر نشده است اما بهرحال اقدام نمادینی از سوی دولت برای توجه نشان دادن به حقوق بشر تلقی می‌شود. با این حال به نظر نمی‌رسد که حتی در مجموعه دولت هم یکدستی و وحدت رویه‌ای در مواجهه با موضوع حقوق بشر وجود داشته باشد کمااینکه اظهارات مصطفی پورمحمدی در مقام وزارت دادگستری حکایت از مخالفت بخشی از بدنه دولت با هر تغییری در زمینه بهبود اوضاع دارد.

 


آمارهای فاجعه بار


نهادهای بین المللی علیرغم ابراز امیدواری به اینکه در دوران ریاست حسن روحانی بر قوه مجریه از میزان موارد نقض حقوق بشر در ایران کاسته شود اما گزارشهای آنان در ماه‌های پس از روی کار آمدن دولت جدید گواه هیچ تغییر مثبتی نیست. گزارش تازه سازمان عفو بین الملل که روز جمعه (۲۸ دی ماه) منتشر شده است بیانگر آن است که تنها در دو هفته گذشته بیش از ۴۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. در همین حال براساس اعلام کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، آمار سرانه اعدام سالیانه بیش از هر کشور دیگری در جهان است. گزارش این نهاد حاکی است که در سال ۲۰۱۳ بیش از ۴۰۲ نفر در ایران اعدام شدند و ۵۳ مورد از این اعدام‌ها در ملاء عام بوده است. احمد شهید نیز در آخرین گزارش خود از آمار بالای اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود: بین ژانویه سال ۲۰۱۲ تا ژوئن سال ۲۰۱۳، ۷۲۴ مورد حکم اعدام در ایران به اجرا گذاشته شد و تنها در نیمه اول سال ۲۰۱۳، ۲۰۲ نفر اعدام شدند که از این تعداد، ۱۳۵ مورد از سوی منابع حکومتی رسما اعلام شده است.» این گزارش‌ها گرچه باعث محکومیت‌های پیاپی ایران در مجامع بین المللی شده است اما تاثیری در رویه جمهوری اسلامی نداشته و نشانه‌ای از اینکه ممکن است ایران در آینده نزدیک تحت تاثیر این قطعنامه‌ها از رویه کنونی خود عقب نشینی کند نیز دیده نمی‌شود. در واقع مقام‌های تهران به شیوه کاملا احتیاط آمیزی دنبال این هستند که در منازعه بر سر برنامه هسته‌ای با غرب به توافق برسند بدون آنکه خود را نگران فشارهای جهانی در زمینه حقوق بشر ببینند.
 

افخم: کاخ سفید برداشتی یکسویه از توافقات غیررسمی منتشر کرده است

Posted: 17 Jan 2014 08:05 AM PST

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه کاخ سفید را برداشت یک سویه و یک جانبه‌ای از توافقات غیررسمی اخیر بین کارشناسان ایران و 1+5 توصیف کرد.  

 

 به گزارش ایسنا، مرضیه افخم به دنبال انتشار بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید تحت عنوان خلاصه تفاهمات فنی در رابطه با اجرای برنامه عمل مشترک، از آن‌جا که برخی خبرگزاری‌ها از این بیانیه به عنوان انتشار توافقات غیررسمی اخیر یاد کرده‌اند، گفت: بیانیه کاخ سفید برداشت یک سویه و یک جانبه‌ای از توافقات غیررسمی اخیر بین کارشناسان ایران و 1+5 می‌باشد و به هیچ وجه ملاک ارزیابی یا قضاوت در مورد نحوه اجرای توافق ژنو نیست. 

 

بر طبق اخباری که صبح امروز منتشر شد، دولت آمریکا ۲۶ دی‌ماه، متن کامل توافق‌نامه اتمی ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو را که روز سوم آذر ماه در ژنو امضا شد و در هفته سوم دی‌ماه نحوه عملی انجام آن نهایی شد، در اختیار کنگره آن کشور قرار داد.



پیشتر انتقاداتی علیه دولت باراک اوباما مطرح شده بود که او قصد در پنهان نگه داشتن متن توافق‌نامه دارد؛ آنچه جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، رد کرده و می‌گوید محرمانه ماندن جزئیات فنی توافق‌نامه «به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» صورت گرفته است.

مرگ سالانه ۲۷۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران

Posted: 17 Jan 2014 06:00 AM PST

جرس: مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت سالانه ۲۷۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند که باید علما ورود کرده و مطرح کنند که مرگ بر این‌اساس یک قتل بوده تا آلوده کنندگان جدی‌تر به موضوع هوا توجه کنند.  

 

به گزارش تسنیم، محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران، با بیان اینکه خدا را شاکرم که در تربیون مقدس در خدمت شهروندان عزیز هستم و می‌توانم موضع محیط زیست را برای همه مطرح کنم، اظهار داشت: موضوع محیط زیست عقبه دینی و میهنی دارد که به آن توجه جدی شده است؛ در واقع هم در قرآن به مبانی زیست محیطی توجه شده و هم در آیات و سخنان بزرگان توجه ویژه به این امر شده است.

 

وی ادامه داد: رسول اکرم می‌فرمایند: "حتی در زمان جنگ که کشتن دشمن جایز است، آلوده کردن آب و کندن درخت و گیاه یا از بین‌بردن حیوانات جایز نیست که این امر نشان دهنده توجه به منابع طبیعی است"، امام صادق (ع) فرمودند:" انسان اگر بخواهد زندگی باکیفیت داشته باشد، نیاز به آب گوارا و زمین و هوای پاک دارد" و در جایی دیگر ایشان فرمودند:" سه گروه هستند که اگر این اقدامات را انجام دهند مورد عفو خدا قرار نمی‌گیرند که شامل افرادی است که محیط زیست را آلوده می‌کنند، از توزیع آب سهمیه‌بندی جلوگیری کرده و همچنین سد معبر می‌شوند"؛ در واقع این 3 گروه مورد عفو خداوند قرار نمی‌گیرند.

 

* وضعیت محیط زیست کشور نامناسب است

 

حیدرزاده با بیان اینکه در عقبه میهنی نیز موضوع محیط زیست مد نظر قرار گرفته و اگر نوع زندگی ساکنان گذشته را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که آنها توجه و حفظ فضای سبز را مدنظر قرار داده و درست مصرف کردن یکی از خصوصیات آنها محسوب می‌شود، گفت: در کشور ما متأسفانه وضعیت محیط زیست مناسب نیست که یکی از دلایل آن توسعه کشور است؛ مقوله توسعه پایدار که در کنفرانس ریو مطرح شد موضوع تعارض و عدم انطباق در توسعه و محیط زیست را مد نظر قرار داد که امروزه عدم توسعه باعث شده پارامتر محیط زیست دچار مشکل شود که این امر در کیفیت زندگی مردم نیز اثر می‌گذارد.

 

* 17 هزار صنعت آلوده کننده در سطح استان تهران

 

وی ادامه داد: تهران به عنوان مهمترین استان محسوب می‌شود که یک درصد از مساحت سرزمین ایران در تهران بوده و باید بگویم 13 درصد شهروندان در این استان زندگی می‌کنند که تناسبی بین ظرفیت و جمعیت وجود ندارد. همچنین 17 هزار صنعت آلوده کننده در سطح استان تهران وجود دارد و 40 درصد مناطق و مساحت حفاظت شده در استان تهران وجود دارد که این امر نشان از تنوع ژنتیکی است ولی به دلیل نبود تناسب میزان بارگذاری و میزان مساحت دچار مشکل هستیم. همچنین باید بگویم حجم تخریب در استان تهران بسیار بالا است.

 

* پایتخت بودن شهر تهران افراد را با معضل زیست محیطی درگیر کرده است

 

مدیرکل محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه استان تهران در خصوص اکولوژیک در رده 31 قرار دارد و وضعیت نامناسب دارد، افزود: شهر تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام است که از محدودیت و تعارض بی‌بهره نیست؛ افراد در شهر تهران با محدودیت و معضل زیست محیطی مواجه هستند که اولین دلیل این امر پایتخت بودن تهران است؛ شهر تهران توسعه‌گرا بوده و خود پالایی در تهران خوب اجرا نمی‌شود و تا چند سال اخیر برنامه جامع نیز نداشتیم؛ از شرق به رودهن پردیس و در غرب به کرج می‌رسیم که برنامه‌ای برای کنترل توسعه وجود نداشته است.

 

* تهران 3.5 تا 4 میلیون ظرفیت دارد

 

حیدرزاده با بیان اینکه اولویت در بحران زیست محیطی، موضوع جمعیت است، گفت: تناسب بین ظرفیت و جمعیت وجود ندارد و تهران 3.5 الی 4 میلیون نفر ظرفیت برای زندگی با کیفیت برای افراد دارد. ولی اکنون براساس آمار این عدد به 11 میلیون نفر خواهد رسید که این امر باعث مشکلات بسیار خواهد شد؛ در این میان موضوع آب و خاک دچار مشکل خواهد شد و ساکنان زندگی با کیفیت نخواهند داشت.

 

* امسال تنها 3 روز هوای پاک داشتیم

 

وی افزود: در موضوع محیط زیست آلودگی‌هوا هوایداتر از دیگر مسائل محیط زیست است، اظهار دشت: اولین بار در دهه 50 موضوع آلودگی هوا مطرح شد که در دهه 50 برنامه جامع و مشخص که بتواند کارساز باشد، وجود نداشت که این امر باعث شده امسال 3 روز هوای پاک داشته و دیگر روزها در شرایط ناسام و هشدار قرار بگیرد و لطمات بسیاری بر سلامت شهروندان از جمله کودکان، کارمندان و حتی جانبازان وارد کند.

 

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: از دهه اواخر 70 برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در تهران مصوب شد که محورهایی نیز داشت که شامل استاندارسازی خودرو (خودرو کاربراتوری تولید نمی‌شود) نیز است.

 

* تا خرداد 93 باید تمام محصولات خودروسازان به استاندارد یورو 4 رسد

 

وی اظهار داشت: چند سال است خودروسازان نسبت به تعهد خود برای ارتقای استاندارسازی عمل نمی‌کنند و با توجه به اینکه جلسات متعددی در دولت با خودروسازان داشته‌ایم آنها متعهد شدند تا خرداد سال 93 تمام محصولاتشان به استاندارد یورو 4 برسد.

 

حیدرزاده افزود: خانم ابتکار رئیس حفاظت محیط زیست در خصوص استانداردسازی خودروها تاکیدات بسیار کردند و گفتند که همچنین باید یک میلیون لیتر با یورو 4 تولید شود و شاهد استاندارد سوخت همزمان با استاندارد خودرو برسیم.

 

*صنایع آلوده کننده یا از تهران بروند یا استاندارد شوند

 

وی ادامه داد: گسترش حمل و نقل عمومی با همکاری شهرداری، معاینه فنی خودرو نیز از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه کنیم. همچنین صنایع آلوده کننده یا باید از تهران بروند یا استاندارد شوند. چرا که نقش آنها در آلودگی هوا بسیار بوده و ما در این امر گذشت نمی‌کنیم؛ موتورخانه‌های منازل نیز جزء آلاینده‌ها هستند که شهروندان نه تنها معاینه فنی خودرو بلکه معاینه فنی موتورخانه‌ها را باید مورد توجه قرا ردهند و در این امر مشارکت داشته باشند.

 

مدیر کل محیط زیست استان تهران افزود: حفظ و گسترش فضای سبز از دیگر مواردی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند و نباید اجازه دهیم باغات از بین برود چرا که باغات خودپالایندگی برای هوا هستند که سازمان حفاظت محیط زیست با معارضان منابع طبیعی برخورد جدی خواهد کرد که این امر را در چند روز گذشته شاهد بودیم.

 

* آلودگی هوا مهمترین عامل سرطان است

 

وی گفت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی که دو ماه گذشته ارائه شد، آلودگی هوا مهمترین عامل سرطان است؛ در کشور ما 2700 نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند که باید علما در این زمینه ورود کرده و مطرح کنند که مرگ بر این اساس یک قتل است تا آلوده کنندگان جدی‌تر به موضوع هوا توجه کرده و آنها را حتما جزءگروه‌های معاونت در قتل بدانند و برخورد جدی نیز در این زمینه صورت گیرد.

 

حیدرزاده اظهار داشت: در تهران تعداد کودکان سرطانی نسبت به شهرهای دیگر ایران بیشتر است که باید این امر را مدنظر قرار دهیم.

 

*تشکیل شورای عالی محیط زیست با حضور رئیس جمهور هفته آینده

 

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: هفته آینده شورای عالی محیط زیست با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد که مصوبات سختگیرانه‌ای نیز در خصوص آلودگی هوا در این شورا وجود خواهد داشت.

 

* قانون هوای پاک به زودی در مجلس مصوب می‌شود

 

حیدرزاده افزود: قانون هوای پاک در مجلس مصوب خواهد شد و همچنین باید بگویم مشارکت مردمی کلید کاهش آلودگی هوا است که دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی باید در خصوص کاهش آلودگی هوا گام بردارند و بعد از آن مردم مشارکت پذیر نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: مردم مشارکت خود را در گذشته نشان دادند بنابر این در بحث محیط زیست دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی بستر مشارکت را فراهم تا مردم در این زمینه مشارکت داشته باشند؛ دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی از تریبون و منبر مساجد تعهد خود مردم را کاملاً گوشزد کنند. 

 

روایت آیت الله موسوی اردبیلی از ملاقات با هاشمی قبل از انتخابات ۹۲

Posted: 17 Jan 2014 05:26 AM PST

جرس: آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید شیعه در قم، به دیدار خود قبل از انتخابات ریاست جمهوری با هاشمی رفسنجانی و اصرار به وی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری و سپس واکنش دکتر حسن روحانی به رد صلاحیت او اشاره کرد.  

 

به گزارش ایلنا، آیت الله موسوی اردبیلی عصر پنج شنبه در دیدار اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان استان قم، که در دفتر این مرجع تقلید در قم صورت گرفت، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت رسول اکرم (ص) اظهار داشت: ایجاد تشکل شما، کاری بسیار خوب و ارزشمند است، چرا که تک تک اعضا، از سال‌ها قبل در صحنه‌های مختلف حضور داشته و تقریبا راه و چاه را می‌شناسید.

 

وی با بیان اینکه باید از عملکرد گذشته و مسائل و اختلافات درونی که باعث ایجاد شرایط ۸ سال گذشته در کشور شد، درس گرفت، خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات ۲۴ خردادماه نشان داد که قافیه را به کلی نباخته‌ایم و از این رو باید از این فرصت بهترین استفاده را کرد.

 

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه در فعالیت سیاسی نباید دلسرد شد و برای رسیدن به هدف مقدس و اصلاح جامعه تلاش کرد، بیان داشت: ممکن است فرد یا افرادی بعد از مدتی فعالیت سیاسی و نتیجه نگرفتن ناامید شده و پشیمان شوند و بگویند چرا اصلا در فلان کار‌ها دخالت کردیم که البته این تفکر اصلا به جایی نمی‌رسد؛ کار سیاسی زمانی نتیجه می‌دهد که از شرایط برخی از زمان‌ها خسته نشوید.

 

وی با اشاره به شرایط ۸ سال گذشته کشور یادآور شد: نتیجه عملکرد مسئولان در ۸ سال گذشته برای همه مردم و دلسوزان انقلاب و کشور زحمت داشت؛ شرایط به گونه‌ای بود که هیچ کس حرفش را به دیگری نمی‌گفت یا اگر می‌گفت نتیجه‌ای در بر نداشت، اما اکنون با عوض شدن شرایط می‌توان گفت وضع خوبی ایجاد شده است.

 

آیت الله موسوی اردبیلی به دیدار خود قبل از انتخابات ریاست جمهوری با هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: ‌ قبل از اینکه ایشان ثبت نام کنند با ایشان دیدار داشتم و پرسیدم آیا از شرایط خسته شده‌اید یا نه؟ ایشان در پاسخ گفتند خسته شدم؛ به ایشان گفتم اگر می‌خواهید کاری برای مردم و کشور انجام دهید، معطل نکنید و ثبت نام کنید، چرا که اگر دخالت نکنید وضع کشور بد‌تر از گذشته خواهد شد و باید جواب خدا را بدهید؛ ‌ ایشان بعد از چند روز تماس گرفتند و گفتند که بعد از فکر کردن به این نتیجه رسیدم که حق با شماست.

 

وی اضافه کرد: بعد از اینکه ایشان ثبت نام کردند و شنیدم که ایشان را کنار گذاشتند و رد صلاحیت کردند، ‌ با یکی از اعضای شورای نگهبان گفت‌و‌گویی داشتم و به ایشان گفتم که شنیدم که ایشان را کنار گذاشتید؛ ‌ گفتم این کار را نکنید، این کار مردم را خشمگین و ناامید می‌کند؛ ‌ ایشان هم گفت به فلان شخص بگویید، چرا که او بیش از همه به این کار اصرار دارد؛ بعد از چند روز هم شنیدیم که گفتند به بهانه پیری و از کار افتادگی ایشان را رد صلاحیت کردند در حالی که همه می‌دانیم ایشان برای سیاست پیر نیست.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی مردم را عصبانی کرد و سبب شد که مردم در انتخابات به حرف ایشان گوش کنند و بنابر توصیه ایشان به آقای روحانی رأی دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: حتی بعد از رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی، ‌ آقای روحانی  آمد و گفت اگر صلاح می‌دانید و هر کاری لازم می‌دانید بگویید تا من انجام دهم که من به ایشان گفتم شما فعلا کاری نکنید چرا که شاید وضعی پیش بیاید که حتی آقای هاشمی و همین طور آقای خاتمی از شما حمایت کنند.

 

آیت الله موسوی اردبیلی گفت: ‌ خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید می‌بنیم که اشکالات جدی در کار‌ها وجود ندارد و فعلا اوضاع امیدوار کننده است.

 

وی به تشکیل شورای مشورتی اصلاح طلبان قم اشاره کرده و ضمن تبریک تشکیل این تشکل سیاسی اظهار داشت: ‌ اینکه شما دور هم جمع می‌شوید و مسائل استان قم و کشور را به نیت اصلاح امور، تجزیه و تحلیل می‌کنید، بسیار خوب و خوشحال کننده است و امیدوارم موفق باشید.

 

این مرجع تقلید افزود: بررسی مسائل مردم در استان قم و کشور با نیت اصلاح مشکلات و معایب، مانند عبادت بوده و مورد رضایت خداوند متعال هم هست، ‌چرا که خداوند از ما انسان‌ها انتظار دارد که با فکر خود برای زندگی بهتر و شرایط ایده آل‌تر تلاش کنیم.

 

پیش از سخنان آیت الله  موسوی اردبیلی حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین نادی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان قم و همچنین مهدی فراهانی عضو هیئت رئیسه شورای مشورتی اصلاح طلبان استان قم به نمایندگی از این تشکل سیاسی به ایراد سخن پرداختند.

 

نادی: نشست‌های اصلاح طلبان قم به صورت مداوم برگزار می‌شود

 

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین نادی با ارائه گزارش مختصری از فعالیت شورای مشورتی اصلاح طلبان استان قم، اظهار داشت: اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان قم، ‌ هر از چند گاهی نشست‌هایی را به صورت مداوم با هم برگزار کرده و ضمن تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات استان قم و کشور، نقطه نظرات خود را به مسئولین استانی و کشوری ارائه می‌کنند.

 

فراهانی: اصلاح طلبی ریشه در باورهای دینی و اعتقادیمان دارد

 

مهدی فراهانی از اعضای هیئت رئیسه شورای مشورتی اصلاح طلبان استان قم نیز در سخنانی ضمن تمجید از شخصیت انقلابی و مبارزات سیاسی حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در دوران رژیم ستم شاهی، گفت: معتقدیم که تفکر اصلاح طلبی، ‌ ریشه در باورهای دینی و اعتقادی ما دارد چرا که بزرگان مکتب تشیع همچون امام حسین (ع) برای اصلاح جامعه قیام کردند.

 

وی افزود: اصلاح طلبان فرزندان راستین ملت و انقلاب بوده و برای اعتلای انقلاب و کشور در ۸ سال گذشته در برابر ناملایمات صبر کرده و اکنون نیز امید دارند که با پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری که با تدابیر ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمد خاتمی و فداکاری جناب آقای دکتر عارف صورت گرفت، ‌ مشکلات کشور و مردم، ‌ رفته رفته حل شود. 

سیاست جدید دولت در کارگروه فیلترینگ اعلام شد

Posted: 17 Jan 2014 05:26 AM PST

توافق بر بی‌اشکالی نرم‌افزار ارتباط موبایلی
جرس: محمود واعظی از تشکیل جلسه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه (فیلترینگ) با حضور وزرا و برخی اعضا اصلی خبر داد.  

 

به گزارش فارس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید لازم بود، با تشکیل جلسه‌ای، رویکردها و سیاست‌های دولت جدید، به اطلاع سایر اعضای کارگروه می‌رسید.

 

وی این جلسه را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: در این جلسه بر اصول کلی تفاهم وجود داشت، بر این اساس که سایت‌های ضد دین یا غیر اخلاقی که معمولا مورد مخالفت عموم مردم و خانواده‌ها است محدود شوند و سایت‌هایی که مفسده انگیز نیست و مورد نیاز مردم برای افزایش آگاهی است، دچار مشکل نشوند.

 

واعظی همچنین در مورد نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه نیز، گفت: استفاده از این نرم افزارها مشکلی ندارد، مگر اینکه حریم خصوصی افراد را مورد تهاجم قرار دهد که در این صورت نیز تنها همان بخشی که به حریم خصوصی لطمه می‌زند، غیر فعال می‌شود و سایر بخش‌های آن باید قابل استفاده باشد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در گذشته نیز نظر کارگروه بر بسته و مسدود شدن شبکه‌ها به دلیل ملاحظات اقتصادی و درآمدزایی برای اپراتورها نبوده و در آینده نیز نخواهد بود.

 

وی اظهار امیدواری کرد: با وجود روحیه تفاهم در جلسه، تصمیمات مورد رضایت مردم فهیم و هوشمند ایران باشد. 

تهیه مقدمات برای پیگرد قضایی عربستان، قطر و ترکیه به اتهام حمایت از تروریسم در سوریه

Posted: 17 Jan 2014 12:42 AM PST

نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل اعلام کرد
جرس: «بشار الجعفری» نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل گفت: دمشق در حال تهیه مقدمات برای پیگرد قضایی عربستان، قطر و ترکیه به اتهام حمایت این سه کشور از تروریسم در سوریه است.  

 

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، الجعفری گفت: دمشق در حال تهیه مقدمات پیگرد قضایی عربستان، قطر و ترکیه از طریق سازمان ملل با ارائه صد‌ها سند و مدرک است که نشان می‌دهد این سه کشور از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند.

 

وی افزود: این اسناد و مدارک که در زمان مناسب از آن‌ها استفاده می‌شود، سه کشور را به اتهام حمایت از تروریسم محکوم می‌کند.

 

الجعفری تاکید کرد: طرف آمریکایی به قدر کافی به پختگی نرسیده است تا خطر بازی کردن با سلاح تروریسم را درک کند.

 

وی؛ نظارت عربستان بر «مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم» را یکی از رسوایی‌های بزرگ سازمان ملل دانست.

 

نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل تصریح کرد: تروریسم تکفیری وهابی ریشه در عربستان دارد و کسانی که گروه موسوم به «جبهه اسلامی» را اختراع کردند «بندر بن سلطان»، برادر وی و سازمان اطلاعات عربستان هستند.

 

الجعفری در ادامه گفت: ۵۲۰ عضو گروه القاعده در یمن توسط سازمان اطلاعات عربستان و از طریق ترکیه به سوریه اعزام شدند.

 

وی همچنین گفت: سوریه نامه‌ای را به سازمان ارسال کرده که در آن نام ۷۲ عالم دینی تکفیری گمراه، آشکارا به تروریسم در سوریه دعوت می‌کنند.

 

الجعفری اشاره کرد: صد‌ها یا هزار‌ها عربستانی در صفوف گروه‌ تروریستی «جبهه النصره» و گروه موسوم به جبهه اسلامی علیه دولت سوریه می‌جنگند.

 

وی به کنفرانس بین المللی ژنو نیز اشاره کرد و گفت: عربستان، قطر و ترکیه چه چیزی در چنته دارند تا در این کنفرانس ارائه کنند تا زمانی که این سه کشور قبول نکنند که پیروزی شان در سوریه سرابی بیش نیست؟

 

نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل علاوه بر آن تاکید کرد: تا زمانی که خشونت و تروریسم در سوریه متوقف نشود گفت‌و‌گوی سیاسی بی‌معناست و این را برخی از طرف ها هنوز نفهمیده‌اند. 

 

 

ارتش سوریه به «غوطه شرقی» حمله شیمیایی نکرده است

 

 

در تحولی دیگر، به گزاش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،  کار‌شناسان آمریکایی تاکید کردند که برد موشک‌های حامل گاز «سارین» که در غوطه شرقی در ماه آگوست سال ۲۰۱۳استفاده شد، نشان می‌دهد این موشک‌ها توسط ارتش سوریه به کار گرفته نشده است.

 

«تئودور پوستولا» کار‌شناس مرکز فناوری «ماساچوست» و «ریچارد لویدا» کار‌شناس تسلیحاتی سازمان ملل در گزارشی با عنوان «نتایج احتمالی اشتباه اطلاعاتی سازمان اطلاعات آمریکا درباره حمله شیمیایی دمشق در ۲۱ آگوست ۲۰۱۳» تاکید کردند که در غوطه شرقی مواد شیمیایی بدون برنامه ریزی و مقدمات از پیش تعیین شده مورد استفاده قرار گرفت.

 

در این گزارش که امروز-جمعه- منتشر شد، آمده است که برد موشک‌هایی که در کلاهک‌های آن‌ها گاز سارین مورد استفاده قرار گرفت نزدیک به دو کیلومتر است و این نشان می‌دهد که اگر ارتش سوریه از این موشک‌ها استفاده می‌کرد به هدف برخورد نمی‌کردند.

 

در گزارش کار‌شناسان آمریکایی آمده است که مناطقی که آن زمان در کنترل ارتش سوریه بود در مسافتی بیش از دو کیلومتر دور‌تر از منطقه‌ای قرار داشت که در معرض حمله شیمیایی قرار گرفت.

 

کار‌شناسان آمریکایی تاکید کردند که دولت آمریکا باید علت اشتباه فاحش و آشکار در نتیجه گیری‌های سازمان اطلاعات این کشور را هر چه باشد باید توضیح دهد.

 

این گزارش همچنین به شکل قاطع گزارش‌هایی که اعلام کرده بودند فقط ارتش سوریه قادر به ساخت مهمات و موشک‌های حامل مواد سمی هستند را رد کرد.

 

بر اساس این گزارش هر کسی که دارای کارگاه میکانیکی با امکانات اندک باشد می‌تواند به شکل دستی سلاح شیمیایی تولید کند.

 

از طرف دیگر، روزنامه آمریکایی«ماکلاچی» نیز تاکید کرد که موشک‌های سارین که در غوطه شرقی پیدا شد با سلاح‌های شیمیایی که در اختیار دولت سوریه است و آن‌ها را به سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی تحویل داد، یکی نیست و هیچ شباهتی ندارد.

عیسی سحرخیز؛ امیدوار به بازگشایی نهادهای صنفی هستیم

Posted: 17 Jan 2014 12:41 AM PST

مریم شب‌خیز
جرس: وعده‌های دولت یازدهم برای حمایت از نهادهای صنفی و مدنی، باعث افزایش امید‌ها به بازگشایی نهادهایی شده که طی سالهای اخیر به دلیل فشارهای امنیتی و قضایی از فعالیت بازمانده‌اند.  

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و انجمن صنفی روزنامه نگاران از جمله این نهاد‌ها هستند. انجمن دفاع از آازدی مطبوعات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ به دلیل بازداشت تعدادی از اعضای هیات مدیره و خروج تعدادی از اعضایش به خارج از ایران ناگزیر از تعطیلی فعالیت‌هایش شد و انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز در مرداد سال ۱۳۸۸ توسط سعید مرتضوی دادستان سابق تهران پلمپ شد. در هفته‌های اخیر رایزنی‌هایی از سوی دستندرکاران این دو انجمن برای آغاز دوباره فعالیت‌هایشان در حال انجام است هر چند که هنوز نتیجه قطعی از این رایزنی‌ها حاصل نشده است. عیسی سحرخیر روزنامه نگار و از بنیان گذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در گفتگویی با «جرس» بر امیدواری به بازگشایی نهادهای صنفی تعطیل شده تاکید می‌کند و معتقد است که با مشی تعاملی می‌توان به احیاء انجمن‌ها کمک کرد.


متن کامل گفتگو را بخوانید

 

آقای سحرخیز قبل از هر صحبتی اگر ممکن است در مورد اهداف وجودی انجمن دفاع از ازادی مطبوعات، ضرورت‌ها و مضمون فعالیتهایی که تا کنون انجام می‌داده توضیحی بدهید؟


انجمن دفاع از ازادی مطبوعات یک نهاد صنفی - حمایتی است که در زمان دولت اصلاحات شکل گرفت و در سال ١٣٨٠ به ثبت رسمی رسید و فعالیت‌های خود را از لحاظ کمی و کیفی بسط و گسترش داد. این نهاد تا ماه‌ها پس از برگزاری انتخابات خرداد ٨٨ نیز فعال بود. در مورد وضعیت مطبوعات و محدودیت‌ها و آزادی رسانه‌ها گزارش دوره‌ای می‌داد، بیانیه صادر می‌کر د و فعالیت‌ها حمایتی نظیر برگزاری هر ساله جایزه قلم طلایی به روزنامه نگاران و حامیان فعالیت‌های مطبوعاتی برگزیده اجرا می‌کرد و افراد شاخصی که در طول حیات خود بیشترین فعالیت را برای حفاظت از ازادی قلم و پیشبرد وظایف روزنامه نگاری انجام داده بودند را مورد تشویق قرار می‌داد.


طرح ملاقات با اقای هاشمی رفسنجانی بر چه اساسی در دستور کار انجمن دفاع از ازادی مطبوعات قرار گرفت؟


کار انجمن دفاع از آزادی مطبوعات مدتی بود که دچار وقفه شده بود. همانطور که دیگر نهادهای صنفی و حمایتی همچون انجمن صنفی روزنامه نگاران، انجمن دفاع از زندانیان یا حتی احزاب و نهادهای سیاسی پس از انتخابات پیشین گرفتار این وقفه شده‌اند. انجمن برای دور جدید فعالیتش پس از انکه نقدی بر منشور حقوق شهروندی نوشت و انتشار داد، سلسله ملاقات‌هایی را در برنامه کار خود گذاشت که اولین آن‌ها با آقای هاشمی رفسنجانی صورت گرفت.


آقای سحرخیز وقتی شما از شروع به کار انجمن صحبت می‌کنید این پرسش پیش می‌‌اید که آیا به نظرتان محدودیت‌هایی که تا کنون در مورد فعالیت انجمن وجود داشته رفع شده است؟


بحث ما در واقع شروع به کار نیست و همانطور که گفتم آغاز دور جدید فعالیت انجمن است و می‌توان گفت که طی چهار سال گذشته اکثر قریب به اتفاق نهادهای صنفی دچار مشکل و محدودیت بودند. خوشبختانه انجمن دفاع این مشکل را نداشت هر چند که بسیاری از اعضای آن، اعضای شورای مرکزی آن امکان فعالیت نداشتند. تعدادی دستگیر شده و حکم زندان گرفته و در بازداشت بودند، تعدادی از کشور خار ج شده بودند و در واقع شرایط مناسب وجود نداشت. ولی الان خوشبختانه شرایطی فراهم شده و امیدواری‌هایی بوجود آمده است که بعد از انتخاب اقای روحانی و روی کار آمدن دولت اعتدال انجمن بتواند فعالیت خود را بازسازی و تقویت کند.


در شرایطی که ازادی فعالیت انجمن صنفی روزنامه نگاران هنوز مورد بحث است این ملاقات و احتمالاً ملاقتهای اینده که گفتید در برنامه هست، می‌تواند کمکی به آزادی فعالیت انجمن صنفی بکند؟


انجمن صنفی روزنامه نگاران پروسه‌ای را دارد طی می‌کند و تلاش می‌کند و ما هم امیدوار هستیم که بتواند کار خود را از سر بگیرد. انجمن دفاع این رویکرد را دارد که بتواند با گفتگوهای دو جانبه و تعاملی که بوجود می‌آورد، بحث ضرورت ازادی‌ها، ازادی مطبوعات، فعالیت مستقل صنفی روزنامه نگار ان را طرح کند و پیش ببرد این گفتگو‌ها دیدار‌ها و مشورت‌ها هم در چهارچوب این تلاش طراحی شده است.
در این دیدار تعدادی از روزنامه نگاران سر‌شناس حضور داشتند و بخشی هم نبودند. این حضور و غیاب معنای خاصی دارد و حاکی از اختلاف نظر میان شیوه پیشبرد برنامه یا اصل چنین روش‌هایی میان اعضای انجمن است؟
نه! اختلافی نیست. مشکل اینکه تعدادی از اعضا در ایران نیستند، تعدادی در زندان هستند و تعدادی در مرخصی دوران حبس و محدودیت‌های فعالیت، یعنی به هر حال حکم زندان دارند. بعضی از دوستان هم در ان روز بخصوص مشغله‌ای داشتند و با وجود اینکه در نشست‌های انجمن حاضر بوده‌اند، نتوانستند حاضر باشند. ولی من فکر می‌کنم که شورای مرکزی انجمن توانست با تعداد قابل توجهی از اعضا ـ اگر اشتباه نکنم دوازده نفر ـ این ملاقات را انجام بدهد و بحث‌های مفیدی را پیش ببرد.


در این ملاقات چه مسائلی بحث شد؟


در کل ضرورت بازسازی و فعالیت مجدد همه نهادهای مدنی و صنفی مطرح شد و بحث اصلی این بود که اگر در جامعه رکن چهارم دموکراسی یعنی مطبوعات نتوانند فعالیت خودشان را آنچنان که باید انجام بدهند، همه جامعه آسیب می‌بیند و دیگر امور کشور می‌توانند مختل بشوند. مثل مسائلی که امروز در زمینه فساد‌های بزرگ و فراگیر شاهد هستیم. طبعاً اگر مطبوعات قادر بودند به این گونه مسائل در سطوح پایین‌تر بپردازند، امروز شاهد تلنبار شدن و گسترش فساد در این ابعاد نبودیم.
نکته دیگر، مباحث مطرح شده در منشور حقوق شهروندی بود و نقطه نظرات ما نسبت به آنکه در طرحی که منتشر کرده بودیم آورده بودیم. مسئله مهم دیگری که در این ملاقات طرح شد، با حضور خانم مفیدی که در هر دو انجمن حضور دارند، بحث ضرورت بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران بود. به ویژه اینکه آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی در مبارزات انتخاباتی این نکته را تأکید کرده بودند که انجمن‌های صنفی، نهادهای مدنی باید گسترش پیدا کنند و ایشان خودشان را حامی این فعالیت‌ها معرفی می‌کرد و الان هم به نظر می‌رسد که این حمایت‌ها وجود دارد و تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیر د که انجمن صنفی روزنامه نگاران بتواند کار خود را شروع کند. البته در جریان هستید که محل انجمن صنفی در سال ۸۸ توسط آقای مرتضوی پلمب شد. امروز مشخص شده است که آقای مرتضوی اساساً فرا‌تر از حوزه اختیارات خودش و فرا‌تر از قانون عمل می‌کرده است. پلمپ مرکز انجمن صنفی هم کاری خارج از اختیارات او و اساساً قوه قضائیه بود. انجمن یک نهاد صنفی است که طرف او در وهله اول وزارت کار، در مرحله بعد وزارت ارشاد و در مرحله نهایی وزارت اطلاعات است آنهم به این دلیل که استعلام‌های خاص را انجام می‌دهد نه به دلیل اینکه مستقیماً درگیر مسئله باشد.


به این ترتیب شما به شروع مجدد فعالیت انجمن صنفی روزنامه نگاران امیدوار هستید؟


آقای روحانی دستور داده است که این سه وزیر در مورد بازگشایی انجمن فعالیت بکنند. اما ما شاهد این هم هستیم که بعد از اینکه این بحث‌ها مطرح شد و آقای جنتی ضرورت بازگشایی انجمن را مطرح کردند، اقای اژه‌ای مسائل دیگری ر ا مطرح کردند و گفتند که قوه قضائیه ر وی در این مسئله حرف دارد و تا تعدادی از اعضای انجمن و یا رویکرد انجمن تغییر نکنند ما موافقت نمی‌کنیم. در حالیکه قوه قضائیه هیچ جایی در اساسنامه انجمن ندارد و دخالتی که بخشی از مقامات قضایی و امنیتی در شرایط ویژه بعد از انتخابات سال هشتاد و هشت کردند هیچ وجاهت قانونی نداشته است. آن‌ها خانه روزنامه نگران را بستند بدون اینکه هیچ دادگاهی تشکیل شده باشد یا هیچ حکمی وجود داشته باشد

زنگنه: شکایت ما باعث دستگیری بابک زنجانی شد

Posted: 16 Jan 2014 10:36 PM PST

بابک زنجانی ۲۷۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت بدهی دارد
جرس: وزیر نفت با تاکید بر اینکه در خصوص عدم پرداخت بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت پیگیر و شاکی بودیم، گفت: میزان دقیق رقم بدهی وی به این وزارتخانه نزدیک ۲۷۰۰ میلیون دلار است.  

 

به گزارش مهر، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه شورای اداری استان خوزستان با حضور رئیس جمهور و برخی دولتمردان درباره پرونده بابک زنجانی و پیگیری‌های قوه قضائیه اظهار کرد: فعلا بابک زنجانی پول ما را پرداخت نکرده است.

 

وی افزود: انشاءالله قوه قضائیه پیگیری کند و بتواند پول دولت و بیت‌المال را پس بگیرد.

 

وزیر نفت با بیان اینکه نزدیک۲۷۰۰ میلیون دلار از بابک زنجانی طلب داریم و باید این بدهی وصول شود، تصریح کرد: ما پیگیر و شاکی بودیم و تا الان موضوع را دنبال کردیم. انشاءالله قوه قضائیه حق ملت را بگیرد. 

حسین‌آبادی: حکم جبهه مشارکت را ابلاغ نمی‌کنند تا پی‌گیری نکنیم

Posted: 16 Jan 2014 10:36 PM PST

جرس: وکیل جبهه مشارکت ایران اسلامی از عدم ابلاغ حکم دادگاه درباره این حزب انتقاد کرد.  

 

به گزارش نوروز، امیر حسین آبادی در پاسخ به این موضوع که محمدرضا خاتمی در گفت و گویی که اخیرا در روزنامه شرق از او منتشر شده بیان کرده است که حزب مشارکت می تواند فعالیت کند گفت: اگر ایشان به عنوان یکی از اعضای موثر حزب اعلام کرده اند که حزب می تواند فعالیت کند پس مطمئنا فعالیت حزب ایرادی ندارد.

 

وی در خصوص مجوز قانونی فعالیت این حزب می گوید: "حزب مشارکت مجوز گرفته و اجازه فعالیت داشته اما بیان می شود که این اجازه به حکم دادگاه حذف شده و هنوز حکمی از طرف دادگاه نه به حزب و نه به من به عنوان وکیل حزب ابلاغ نشده است. تنها یک بار کمیسیون ماده 10 احزاب حزب را منحل کرده بود که دادگاه تصمیم کمیسیون ماده 10 احزاب را باطل کرد و عنوان کرد که تخلفی صورت نگرفته است. الان مدعی هستند که حزب به حکم دادگاه منحل شده ولی حکمی به ما ابلاغ نشده است."

 

حسین آبادی می گوید: وقتی حکمی ابلاغ نشده امکان پیگیری آن هم وجود ندارد. تا الان از طرف شعبه 15 دادگاه انقلاب چیزی به ما ابلاغ نشده است.

 

وکیل مشارکت درخصوص این سوال که این موضوع باید از طریق وزارت کشور یا قوه قضاییه پیگیری شود به "تدبیر" گفت: اگر حکمی مبنی بر انحلال مشارکت صادر شده باشد باید این حکم را به ما هم ابلاغ کنند تا حزب بتواند به آن حکم اعتراض کند. می گویند که حکم انحلال حزب را دادگاه صادر کرده است اما این حکم را به ما ابلاغ نمی کنند. اگر حکمی صادر نشده باشد ما تکلیفمان را می دانیم و آن وقت کمیسیون ماده 10 احزاب و وزارت کشور را مورد سوال قرار می دهیم.

 

وی در مورد پیگیری از طریق داستانی نیز گفت: تا به حال مسئولان حزب چیزی از من نخواسته اند که دیداری صورت بگیرد .اگر بنا بر مذاکره باشد من به عنوان وکیل حزب آمادگی کامل دارم تا با مسوولان در مورد بازگشایی مشارکت مذاکره کنم . 

کاخ سفید جزئیات توافق‌نامه اتمی با ایران را منتشر کرد

Posted: 16 Jan 2014 10:11 PM PST

جرس: دولت آمریکا ۲۶ دی‌ماه، متن کامل توافق‌نامه اتمی ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو را که روز سوم آذر ماه در ژنو امضا شد و در هفته سوم دی‌ماه نحوه عملی انجام آن نهایی شد، در اختیار کنگره آن کشور قرار داد.  

 

پیشتر انتقاداتی علیه دولت باراک اوباما مطرح شده بود که او قصد در پنهان نگه داشتن متن توافق‌نامه دارد؛ آنچه جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، رد کرده و می‌گوید محرمانه ماندن جزئیات فنی توافق‌نامه «به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» صورت گرفته است.

 

قبل از این خلاصه‌ای از این توافق‌نامه ۳۰ صفحه‌ای که نوعی توافق اولیه یا «نقشه راه» عنوان شده، منتشر شده بود اما اکنون جزئیات آن در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد.

 

به گزارش رادیو فردا، سخنگوی کاخ سفید گفته درست است که دولت ایالات متحده مدارکی که جزئیات فنی توافق‌نامه «اقدام مشترک» را در بر می‌گیرد امروز (پنج‌شنبه) در اختیار کنگره می‌گذارد، «این‌گونه مدارک همیشه به‌طور عمومی منتشر نمی‌شوند».

 

متن کامل توافق‌نامه در حالی به کنگره آمریکا می‌رود که گروهی از سناتورها قصد دارند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به تصویب برسانند. این سناتورها که نمایندگانی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات به آنها ملحق شده‌اند، در عین‌حال به دنبال افزایش شمار رای‌دهندگان به طرحی جدید هستند به‌طوری‌که شمار کلی آن بیشتر از دو سوم کل سناتورها شود و قدرت «وتو» را از باراک اوباما بگیرد.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن هشدار در مورد طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در شرایط فعلی، گفته است در صورت تصویب آن را «وتو» خواهد کرد.

 

باراک اوباما می‌گوید باید به دیپلماسی‌ای که اکنون به جنبش افتاده است، بخت پیشرفت داد.

 

توافق‌نامه اتمی با ایران از تهران می‌خواهد تا بخشی از برنامه‌های اتمی خود را -که برخی رسانه‌های آمریکایی آن را بخش‌های پیشرفته این برنامه چند ساله نامیده‌اند- داوطلبانه معلق کند و در عوض بخشی از تحریم‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

این توافق‌نامه از جمله از ایران می‌خواهد نیمی از اورانیوم موجود غنی شده تا ۲۰ درصد را به مواد کمتر از پنج درصد رقیق نماید. در عین حال این کشور طی شش ماه متعهد شده است که اورانیوم بیشتر از ۵ درصد غنی‌سازی نکند و غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود را نیز متوقف کند. تهران در عین حال فعالیت خود را در تاسیسات اراک گسترش نمی‌دهد، به آن راکتور جدیدی اضافه نمی‌کند یا آب سنگین به راکتور موجود وارد نخواهد کرد. ایران متعهد شده است که ساخت تاسیسات اتمی جدید را نیز متوقف کند.

 

بازرسان سازمان انرژی اتمی، نمایندگان بین‌المللی به‌شمار می‌روند که طی شش ماه آینده بر اجرای تعهدات ایران نظارت می‌کنند.

 

بنا بر اعلام سخنگوی سازمان انرژی اتمی، بازرسان بین‌المللی شنبه ۲۸ دی‌ماه به ایران می‌روند.

 

قدرت‌های جهانی نیز داوطلبانه بخشی از تحریم‌های ایران را کاهش می‌دهند. از جمله قرار است کمک‌های هدف‌مندی به ارزش بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار از سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلاری بلوکه شده ایران، به آن کشور شود.

 

این پولی‌ست که طی سال‌های گذشته، در حالی‌که تهران به توافقی با کشورهای ۵+۱ نرسید، در خارج از مرزهای این کشور بلوکه شد.

 

بخش اصلی این سرمایه همچنان، طی زمانی‌که توافق اولیه به توافقی همه‌جانبه نرسد، از دسترس ایران دور خواهد ماند.

 

بخش بزرگی از تحریم‌های موجود علیه ایران نیز در این زمان سر جای خود باقی می‌ماند.

 

در عین حال ایران می‌تواند به ۴.۲ میلیارد دلار از پول بلوکه شده خود نیز دسترسی داشته باشد. آنچه به شکل ماهیانه طی شش ماه در هشت پرداخت، و پس از هر بار تائید بازرسان بین‌المللی به تهران بازگردانده می‌شود. این مبلغ رقمی بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون دلار را در هر ماه در بر می‌گیرد.

 

کاخ سفید در بیانیه‌ای که در این مورد منتشر کرده و در آن خلاصه‌ای از جزئیات توافق‌نامه آمده است، می‌گوید تا زمانی که طرف‌های گفت‌وگو به توافقی کامل نرسیدند، در واقع هنوز به هیچ توافقی نرسیده‌اند.

 

ایران و ۵+۱ قرار است به مذاکرات خود برای رسیدن به توافقی همه‌جانبه ادامه دهند. با این همه مقام‌های هر دو کشور ایران و آمریکا گفته‌اند راه سختی در پیش آنها خواهد بود.

 

در بیانیه کاخ سفید نیز ضمن اشاره به این موضوع آمده است «با این همه به خاطر امنیت ملی ما و به خاطر صلح و ثبات جهانی، اکنون زمان آن است که به دیپلماسی بختی برای به‌ثمر رسیدن، داد».