جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فاضل میبدی: تنگ شدن دایره نقد به معنای تسریع نابودی یک حکومت است

Posted: 25 Jan 2014 05:44 AM PST

جرس: یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر درختان سیاست از طرف ناقدان، احزاب و مطبوعات هرس نشوند، علف‌های هرز سیاسی در کنار آنها روئیده خواهد شد و حکومت از بین خواهد رفت.  

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه “طرح نقد به معنای وجود دشمنی با نظام نیست”، اظهار کرد: باید دانست که نقد و انتقام با هم فرق دارند و در هر جامعه‌ای باید نقد وجود داشته باشد، چراکه هر جامعه‌ای عیب‌هایی دارد که لازم است آنها را برطرف کند.

 

وی ادامه داد: این نکته باید بطور جدی مدنظر قرار بگیرد که اگر مرکز ثقل عیب‌ها روشن نشود، خطرات زیادی برای جامعه بوجود خواهد آمد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: امام علی(ع) که امامی معصوم است، خود را در معرض نقد قرار می‌دهد و به اطرافیان خود می‌گوید که ابایی نداشته باشید از اینکه سخن حق و مشورت عقل را به من ارائه دهید و در واقع حکومتی که نقد در جامعه را ببیند، متوجه عیب‌های خود خواهد شد.

 

فاضل میبدی با بیان اینکه “در دنیای امروز نقد به گونه‌های مختلفی اعمال می‌شود”، وجود احزاب و مطبوعات مستقل را از جمله راه‌ها برای اعمال نقد خواند و تصریح کرد: اگر در جامعه‌ای احزاب و مطبوعات مستقل وجود نداشته باشد، حکومت به سمت استبداد و دیکتاتوری خواهد رفت.

 

وی همچنین گفت: بحث مشارکت سیاسی مردم که ما روی آن مانور می‌دهیم و اتفاقاً بحث اسلامی هم است، فقط این نیست که مردم انتخاب کنند و بعد از آن سراغ کار خود بروند. انتخابات یک گام است و مهمتر از آن، نظارت مردم بر آن چیزی است که انتخاب کرده‌اند؛ چراکه اگر مردم نظارت نکنند، نتیجه انتخابشان به استبداد مبدل خواهد شد. این نظارت را نیز جامعه، احزاب و مطبوعات مستقل نمایندگی می‌کنند.

 

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه “هر چقدر که نقدهای قوی‌تری در جامعه مطرح شود، حکومت در آن کشور مقتدرتر خواهد بود”، تاکید کرد: هرچه دایره نقد در یک حکومت تنگ شود، زمان نابودی آن حکومت تسریع خواهد شد.

 

میبدی در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر در باغی درخت‌های هرچند زیبای آن هرس نشوند، آن باغ و آن درختان ماندگار نخواهند بود و علف‌های هرز در کنار این درختان روئیده خواهد شد. حال اگر درختان سیاست از طرف ناقدان، احزاب و مطبوعات هرس نشوند، علف‌های هرز سیاسی در کنار آنها روئیده می‌شود و حکومت از بین خواهد رفت.

 

وی در پایان گفت: هرکس در هر مقامی که باشد از قاعده نقدپذیری نباید مستثنی شود، چراکه هیچ‌کس معصوم نیست و هرکس باید عیب‌های خود را ببیند. به هر حال هر آدمی در دنیا گمراه می‌شود و در معرض هوای نفس قرار می‌گیرد؛ حال باید کسی از بیرون بحث نظارت و کنترل را انجام دهد. 

 

پیامد آلودگی هوا؛ شبح سرطان بالای سر تهرانی‌ها

Posted: 25 Jan 2014 05:27 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس: «ماه گذشته سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام کرد که آلودگی هوا یکی از عوامل سرطان است. الان در هر خانواده یک نفر سرطان دارند. تهران بیشترین تعداد کودکان سرطانی را در دنیا دارد. چند وقت پیش من در محک بودم و یکی از بچه‌ها پیش من آمد و گفت که راست است که آلودگی هوا باعث سرطان من شده؟ این جمله برای من خیلی سنگین و ناراحت کننده بود.»  

این جملات، بخشی از سخنان حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران است که دی ماه سال جاری در گفت‌و‌گو با تارنمای خبرآنلاین است مطرح کرده بود.


وی با اعلام این هشدار که نشست زمین، تهران را در آستانه بیابان شدن قرار داده است، گفته بود:«در دی ماه، هوای ۲۴ روز مستمر در شرایط ناسالم بوده؛ یعنی همیشه شاخص آلودگی هوا بالای ۱۰۰ بود. در استان خراسان رضوی هم به همین صورت است. به نظر من اگر سوخت و خودروهای فرسوده را هم درست کنیم بازهم مشکلات باقی می‌مانند. مشکل اصلی این است که ما آلودگی خاک و آب هم داریم و به نظرم مشکل آلودگی هوا بعد از آنهاست.»


مردم نمی‌دانند باید کودک بیمار خود را ببرند؟


در دولت محمود احمدی‌نژاد، هرگاه میزان آلودگی هوا افزایش می‌یافت مسئولان شهری تصمیم می‌گرفتند خودرو‌ها از در خانه زوج و فرد شوند و مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها تعطیل شوند. اگرچه این تصمیم هنوز اجرا می‌شود. اما زوج و فرد کردن خودرو‌ها تاکنون، کمکی به کاهش میزان آلودگی هوا درکلان شهر‌ها نکرده است.


آیا به راستی، حل مشکل آلودگی هوای تهران امکانپذیر است؟ بسیاری از شهرهای دنیا توانسته‌اند به سادگی این مشکل را حل کنند اما در تهران سالهاست این مشکل، حل نشده باقی مانده است.
معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، یکم بهمن ماه، در سخنانی «راه‌حل سریع» برای گریز از آلودگی هوای پایتخت را خروج از تهران دانسته بود. توصیه ابتکار بیشتر، متوجه خانواده‌هایی بود که کودک بیمار یا خردسال دارند.


محمد آقازاده، روزنامه نگار باسابقه ساکن تهران در واکنش به سخنان اخیر معاون رئیس جمهور ایران در پستی عمومی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد می‌گوید: «احمدی‌نژاد هزار عیب داشت ولی یک حسن داشت که گوش‌های ما را نسبت به حرف‌های یاوه حساس کرد.»


وی می‌افزاید: «خانم معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوربرای حل مشکل آلوده گی هوا توصیه طلایی ارائه داده و ازما به عنوان شهروند خواسته‌اند از تهران برویم، ایشان حتماً باید برای طرح ابداعیشان که حاصل نبوغ بیش از حد است جایزه نوبل بگیرند، البته من طرح اعجاب آور ایشان را پذیرفته‌ام ولی مانده‌ام از تهران باید کجا بروم، ولی هر چه فکر کردم به جایی نرسیدم، البته ایشان مسئول تصمیم گیری فردی ما نیستند شعار ندهند، عمل کنند، کجا بروند، فکر می‌کنید مردم نمی‌دانند باید کودک بیمار خود را ببرند، امکانات می‌خواهد، پول می‌خواهد و تازه گرفتاری شغلی خانواده‌ها را چه باید کرد، یک مقام مسئول باید مسئولانه حرف بزند و اگر این توصیه را می‌کند اطلاع دهد تسهیلاتی برای این خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.»


تهران در جایگاه نخست شیوع سرطان کودکان


سال ۱۳۸۹ بود که تعداد روزهای آلوده و تعطیل شدن پایتخت در تهران به اوج خود رسیده بود. محمد حسین شهریاری، رئیس وقت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سال در‌‌ همان روز‌ها، گفته بود نزدیک به چهارهزار نفر از پایتخت نشینان به خاطر سموم موجود در هوا، مرده‌اند. البته این آمار، از سوی مراکز مستقل و برخی دیگر از نمایندگان مجلس ازجمله انوشیروان محسنی بندپی نیز تایید شد. ولی در‌‌ همان روز‌ها بلافاصله وزارت بهداشت، آن آمار را تکذیب و اعلام کرد که کسی به خاطر آلودگی هوا نمی‌می‌رد و آلودگی هوا تنها باعث بروز مرگ در برخی بیماران می‌شود.
اکنون به آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی در تهران و دیگر شهرهای ایران، ریزگردهای عربی نیز افزوده شده‌اند. ریزگردهایی که با گذر از استان‌های غربی، شمال غرب و جنوب غربی، این روز‌ها به شهرهای مرکزی و حتی پایتخت نیز رسیده‌اند.


خبرگزاری مهر، دوم بهمن ماه به نقل از کاوه جاسب، رئیس پیشین بیمارستان شفا در استان خوزستان نوشت: «آمار‌ها نشان می‌دهد که مراجعات جدید بیماران سرطانی بیمارستان شفا در سال‌های ۷۵ تا ۹۱ حدود ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.»
وی ارتباط منطقی و مستقیمی میان افزایش تعداد بیماران سرطانی و تعداد روزهای وقوع پدیده گرد و غبار در استان خوزستان دانسته بود.


اهواز در بین شهرهای ایران، نه تنها رکورد آلودگی هوا را در سطح ملی شکسته، بلکه به گفته سازمان بهداشت جهانی اکنون آلوده‌ترین شهر جهان است.
«م، ج» یکی از محققان ارشد اداره کل محیط زیست استان تهران که نخواست نامش ذکر شود با اعلام این هشدار که «سونامی سرطان کودکان» در تهران مدت هاست آغاز شده است به جرس می‌گوید:«باوجودی که مسئولان وزارت بهداشت و ادرات محیط زیست تهران و کلان شهرهای دیگر ایران نسبت به این موضوع آگاهی دارند اما به قول خودشان نمی‌خواهند سیاه نمایی کنند.»


به گفته این کار‌شناس، بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۹ تا کنون میزان شیوع سرطان در بین کودکان تهرانی افزایش چشمگیری داشته است به طوری که به جرات می‌توان گفت که تهران در رده کودکان سرطانی در بین کشورهای منطقه در جایگاه نخست قرار دارد.
خبرگزاری فارس، دوم بهمن ماه جاری به نقل از عظیم مهرور، رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی محک، نوشته بود: «‌آلودگی هوا به دلیل داشتن بنزن و ذرات معلق در ابتلای کودکان به سرطان بسیار مؤثر است و گاهی اوقات منبع فشارهای قوی برق که در محدوده نزدیک به سکونت مردم نصب می‌شود و حریم قانونی در این مورد رعایت نمی‌شود، بر ابتلای کودکان به سرطان خون تأثیر می‌گذارد.»


وی در مورد اینکه آیا تعداد کودکان سرطانی در این مدت افزایش یافته، گفته بود: «افزایش بیماران هم به دلیل شرایط محیطی است و هم به دلیل کنترل بیماری‌های عفونی، تا چند سال پیش، بیماری‌های اسهال و عفونی داشتیم که کودکان را از بین می‌برد، اما اکنون این بیماری‌ها کنترل شده و سرطان خود را نشان می‌دهد.»
قوام نصیری، رئیس پیشین مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه مشهد نیز معتقد است:«در سال‌های اخیر، سرطان‌های مغز استخوان در اطفال و سرطان‌های ریه در بزرگسالان افزایش شدیدی داشته که ما یکی از علل آن را آلودگی هوا می‌دانیم.»


«م، ج» پژوهشگر اداره کل محیط زیست استان تهران در ادامه گفتگوی خود به جرس می‌افزاید: «چند وقت پیش شنیدم که یک مقام غربی در گفتگو با یک نشریه امریکایی در سخنانی گفته بود این همه اصرار بر تحریم و فشار اقتصادی به ایران نداشته باشید تا چند سال دیگر با ادامه وضعیت الودگی هوا و روند خشکسالی دیگر از ایران چیزی باقی نمی‌ماند. نمی‌دانم آیا این سخنان صحت دارد یا نه اما آیا از دیدگاه شما با ادامه این روند، با وجود مشکلات بسیار زیست محیطی در تهران، کلان شهر‌ها، خشکسالی دریاچه‌ها و تالاب‌ها دیگر امیدی به بهبود این وضعیت وجود دارد؟»


گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۰۶ نشان داده است که دولت ایران ۸ میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا متحمل شده است. گزارش وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد ماهانه به صورت میانگین ۲۲۷ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم آمار تکان‌دهنده‌ای که باید دو هزارو ۵۲۰ مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و چهار هزارو ۵۲۵ مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن افزود.
م، محمدی، ۳۲ ساله، فارغ التحصیل رشته حسابداری که در یک موسسه مالی در خیابان مطهری تهران کار می‌کند به جرس می‌گوید: «از سال ۸۹ با وارد شدن سوخت تولیدی از پتروشیمی‌ها ذرات معلق چندین و چند برابر افزایش پیدا کرد. پدر من در زمستان‌‌ همان سال براثر ابتلا به سرطان ریه ازدنیا رفت. بقیه اعضای خانواده و شهروندان تهرانی نیز هم در این چند سال، با ادامه این روند در حال جان دادن تدریجی هستیم. یک نوع مرگ و قتل خاموش و تدریجی.»


ایران در سال ۲۰۱۵ با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود


افزایش شمار بیماران مبتلا به سرطان در تهران و برخی کلانشهر‌ها، نگرانی‌هایی درباره گسترش پدیده‌ای ایجاد کرده که از آن به عنوان «سونامی سرطان» یاد می‌کنند.
کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در آبان ماه سال جاری اعلام کرد که ابتلا به سرطان‌هایی چون سرطان ریه به دلیل آلودگی هوا افزایش یافته است.


پیام‌ آزاده، دبیر هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران نیز آذرماه سال گذشته در سخنانی گفته بود:«در ۳۰ سال گذشته سرطان در ایران با رشد وحشتناکی روبرو بوده به طوری که اکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا هستند.»
«بهمن، س» یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی نیز ضمن هشدار نسبت به افزایش میزان ابتلا به انواع سرطان‌ها در ایران بر کاهش سن ابتلا به سرطان تاکید کرده و به جرس می‌گوید: «بررسی میزان مراجعات بیماران به کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها بیانگر افزایش ابتلا به سرطان درایران است که تنها مختص به سرطان ریه نیست اما به طور حتم، بین افزایش سرطان در کشور با موضوع استفاده از بنزین غیراستاندارد وآلودگی هوا ارتباطی مستقیم وجود دارد.»
پیش از این نیز برخی مقام‌ها یا پزشکان دیگر دربارهٔ موج ابتلا به سرطان در ایران هشدار داده‌اند.


تارنمای خبرآنلاین به نقل از صدرالدین علیپور، مدیرعامل مراکز معاینه فنی خودروهای تهران نوشته است:«به دلیل افزایش آلاینده‌های هوا متاسفانه آمار بیمارهای سرطانی عجیب و غریب به صورت وحشتناکی رشد یافته است به طوری که پزشکان در این عرصه دچار شوک شده‌اند. تعجب من از افرادی است که خود در این محیط زندگی می‌کنند اما، قانون افزایش سن معاینه فنی را تصویب می‌کنند.»


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروفسور ناصر پارسا، عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریکا خردادماه ۱۳۹۱ در یک سخنرانی در دانشگاه آزاد بروجرد، شمار بیماران سرطانی به ویژه در ایران را رو به رشد دانسته و هشدار داده بود که در سال ۲۰۱۵ ایران با «سونامی سرطان» روبه‌رو خواهد شد.»
هم‌اکنون بیماری سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است و تصادفات و بیماری‌های قلبی به ترتیب در رتبه نخست و دوم قرار دارند. گفته می‌شود، روزانه نزدیک به ۱۰۵ نفر به دلیل سرطان در ایران جان خود را از دست می‌دهند.


حمید امامی، یک متخصص رادیوتراپی، اونکولوژی و سرطان به خبرگزاری ایمنا یکی از دلایل افزایش تعداد بیماران سرطانی را افزایش روز به روز جمعیت و دلیل دیگر را صنعتی شدن کشور دانسته و گفته بود در نتیجه مواد شیمیایی و مواد زاید کارخانجات وارد هوا، آب و زمین آلوده شده و از راههای مختلف به بدن انسان وارد می‌شوند و ایجاد سرطان می‌کنند.
به گفته وی، شایع‌ترین نوع سرطان در زنان ایرانی، سرطان سینه و در بین مردان سرطان‌های پروستات و ریه بوده و در درجه دوم، سرطان روده بزرگ هم در زنان و هم در مردان شایع است.


محمدرضا زاهدپور انارکی، متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص بیماری‌های ریوی نیز در گفتگو با فرارو آلودگی محیط زیست و وجود آلاینده‌های خطرناک در هوا را فاکتورهای مهمی در بروز سرطان ریه دانسته و گفته است: «ترکیبات بنزن و استفاده از روغن‌های سنگین در موتور سیکلت در ایجاد سرطان ریه نقش دارند.»
هرچند، آمار دقیقی از میزان مرگ و می‌رهای ناشی از آلودگی هوا در ایران وجود ندارد، ولی برپایه آمارهای منتشرشده از سوی وزارت بهداشت سالانه بیش از ۴۶۰۰ تن از شهروندان ایرانی به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
 

محکومیت «فاطمه هاشمی» به شش ماه حبس

Posted: 25 Jan 2014 05:05 AM PST

جرس: یکی از وکلای‌مدافع فاطمه هاشمی‌رفسنجانی از محکومیت موکلش به شش ماه حبس تعزیری خبر داد.  

 

سیدوحید ابوالمعالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، گفت: موکلم به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده که اجرای این مجازات به مدت دو سال معلق شده است.

 

وی افزود: ما نسبت به رای صادره اعتراض داریم و طی چند روز آینده اعتراض خود را به دادگاه اعلام خواهیم کرد.

 

ابوالمعالی یادآور شد که امروز - 5 بهمن ماه - به همراه آقای علیزاده طباطبایی برای دریافت رای صادره در مورد موکل به دادگاه انقلاب رفته بودیم.

 

فاطمه هاشمی ششم شهریورماه سال جاری به اتهام انتساب مطالب خلاف واقع به روسای قوای قضاییه و مقننه به شعبه 12 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و حدود یک ماه بعد برای او قرار مجرمیت صادر و پرونده وی به شعبه اول دادگاه انقلاب ارسال و در نهایت دادگاه فاطمه هاشمی روز چهارشنبه - 18 دی ماه- در شعبه اول دادگاه انقلاب برگزار شد.

نادر قاضی‌پور: احمدی‌نژاد خواستار بازداشت خاتمی٬ موسوی و کروبی بود

Posted: 25 Jan 2014 02:51 AM PST

جرس: نادر قاضی‌پور٬ نماینده مجلس از محمود احمدی‌نژاد به عنوان «لکه ننگ» و «سیاه» بر تاریخ «اصول‌گرایی» نام برده و گفته که وی خواستار بازداشت موسوی٬ خاتمی و کروبی شده بود.  

 

قاضی‌پور این مطالب را در واکنش به اظهارات عبد‌الرضا داوری مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد دو بار خواستار آزادی موسوی و کروبی شده بود٬ در قالب متنی در سایت «جوان آنلاین» مطرح کرده است.


این نماینده مجلس افزوده ادعای تلاش احمدی‌نژاد برای آزادی زندانیان سیاسی «مزاحی» بیش نیست و رئیس دولت‌های نهم و دهم اعتقادی به «دموکراسی» نداشت.

 

قاضی‌پور اضافه کرده «احمدی‌نژاد در آن دوران خود رئیس شورای امنیت ملی بوده٬ آیا برای آزادی موسوی و کروبی به خودش نامه زده است؟ این اظهارات داوری کذبی بیش نیست.»

 

وی در بخش دیگری از این جوابیه با انتقاد از عملکرد اقتصادی و سیاسی دولت احمدی‌نژاد نوشته وجود احمدی‌نژاد موجب «نابودی اصولگرایان بود و وی لکه سیاهی بر تاریخ اصولگرایان» به جا گذاشته است.


این نماینده مجلس از اقدامات رئیس دولت دهم به عنوان مهم‌ترین عامل شکست محافظه‌کاران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نام برده است. 

درگذشت ناصرمیناچی، بنیانگذار حسینیه ارشاد و وزیر کابینه بازرگان

Posted: 25 Jan 2014 01:40 AM PST

جرس: دکتر ناصر میناچی ساعاتی پیش درگذشت.  

 

به گزارش میزان خبر، وزیر ارشاد دولت موقت و از بنیانگذاران حسینیه ارشاد امروز در سن ۸۲ سالگی در تهران درگذشت.


پیکر وی بنا بر وصیتش در حیات حسینیه ارشاد و در کنار مرحوم همایون دیگر بنیانگذار حسینیه ارشاد دفن خواهد شد و مراسم تشییع وی امروز ساعت 7 بعد از ظهر درحسينه ارشاد برگزارمي‌شود.  وی سالها برای تعطیل نشدن حسینیه ارشاد مبارزه و مقاومت کرد.


میناچی از همراهان دکتر علی شریعتی و مدیر و بنیانگذار حسینیه ارشاد بود که در دولت موقت مهندس مهدی بازرگان به سمت وزیر «تبلیغات و جهانگردی» انتخاب شد و در دوره او نام این وزارت خانه را به وزارت «ارشاد ملی» تغییر داده شد.

جرس، ضمن تسلیت درگذشت ناصر میناچی، برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای خانواده وی صبر آرزومند است.
 

محکومیت رضا آقا خانی فعال ملی مذهبی به سه سال حبس

Posted: 25 Jan 2014 01:12 AM PST

محکومیت یک شهروند بهایی به پنج سال حبس تعزیری
جرس: رضا آقا خانی عضو شورای فعالان ملی-مذهبی ایران که خرداد ماه سال جاری به مدت ۴۵ روز به صورت موقت بازداشت شده بود از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به سه سال حبس محکوم شد.  

 

"عضويت در گروهک غير قانوني و ضد امنيتي ملي مذهبي" و "عضويت در شوراي ياران رنگين کمان" به عنوان اتهامات وی مطرح شده بودند.

 

این فعال سیاسی تیرماه امسال، با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیونی از زندان آزاد شده بود.

 

آقاخانی که از زندانیان دهه شصت نیز هست، در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته است: بالاخره شعبه 15 دادگاه انقلاب حکم بدوي را امروز 5 بهمن به اينجانب ابلاغ کرد.
3 سال حکم براي موارد اتهامي ذيل:

1-عضويت در گروهک غير قانوني و ضد امنيتي ملي مذهبي
2-عضويت در شوراي ياران رنگين کمان
و مبلغ سه ميليون ريال جزاي نقدي به اتهام داشتن تجهيزات ماهواره اي

 

حکم یک  شهروند بهایی ساکن تهران به پنج سال حبس تعزیری

 
از سوی دیگر، سارنگ اتحادی شهروند بهایی ساکن تهران به پنج سال حبس تعزیری به اتهام "تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات بهائی جهت از بین بردن امنیت ملی " محکوم شد.

 

بنا به اخبار رسیده به جرس، وی در تاریخ 25 دی ماه 92 به همراه وکیلش در دادگاه حاضر شد. پس از مراجعه به دادگاه متوجه شد که حکم وی به صورت غیابی در تاریخ 22 دی ماه صادر شده است.


حکم غیابی در حالی صادر شده است که دادگاه قبلا به تاریخ 25 دی ماه 91 تغییر کرده بوده است . همچنین بر اساس کیفر خواست اتهام وی تنها " تبلیغ علیه نظام " قید شده است ولی در حکم صادره " عضویت در تشکیلات بهائی جهت از بین بردن امنیت ملی" نیز اضافه شده است.


سارنگ اتحادی در تاریخ 21 تیرماه 91 به همراه همسرش نسیم اشرفی و 7 شهروند بهائی دیگر در تهران دستگیر شدند و همه به غیر از عادل نعیمی به قرار وثیقه آزاد شدند. نسیم اشرفی همسر سارنگ اتحادی نیز به یک سال حبس محکوم شده است. 

مصر همچنان ناآرام است؛ ۱۴ کشته و ۷۷ زخمی در جمعه خونین مصر

Posted: 25 Jan 2014 12:39 AM PST

جرس: وزارت بهداشت مصر از کشته شدن ۱۴ نفر و زخمی شدن ۷۷ نفر در جریان تظاهرات طرفداران اخوان المسلمین که به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد، خبر داد.  

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الیوم السابع، وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که تظاهرات روز گذشته طرفداران اخوان المسلمین در استان‌های مختلف این کشور به درگیری منجر شد و تلفاتی در برداشت. بر اثر این درگیری ۱۴ نفر کشته و ۷۷ نفر زخمی شدند. این تظاهرات در استان هی دمیاط، اسکندریه، الجیزه، بنی سویف، الشرقیه، الفیوم، اسماعیلیه، البحیره و المنیا برگزار شد.

 

چهار نفر در بنی سویف، سه نفر در الفیوم و در استان‌های المنیا، الجیزه، قنا، دمیاط و قاهره هر کدام یک نفر و در الجیزه دو نفر کشته شدند.

 

پیش بینی می‌شود تظاهرات و درگیری طرفداران اخوان المسلمین با دیگر جریان‌ها و نیروهای امنیتی مصر طی روزهای اخیر و به مناسبت سومین سالگرد انقلاب این کشور افزایش یابد.

 

وزارت کشور مصر: ترکیه و اخوان المسلمین مسئول انفجارهای مصر هستند


سخنگوی وزارت کشور مصر ، ترکیه و اخوان المسلمین را مسئول انفجارهای اخیر در برخی شهرهای این کشور معرفی کرد.


به گزارش پایگاه لبنانی العهد، "هانی عبداللطیف" سخنگوی وزارت کشور مصر در اظهاراتی مسئولیت انفجارهای روز گذشته در برخی شهرهای مصر را متوجه ترکیه و گروه اخوان المسلمین که فعالیتش ممنوع است، دانست.

 

وی افزود: تمام شواهد و اعتراف برخی نیروهای اخوان المسلمین نشان می دهد که این گروه مسئول اصلی وقایع مسلحانه اخیر بوده است و برخی کشورها همچون ترکیه و "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر این کشور برای سرپوش نهادن بر مشکلات داخلی خود از این نوع عملیاتها در مصر حمایت و پشتیبانی می کنند.

 

بازداشت 237 عضو اخوان المسلمین


بازداشت 237 عضو اخوان المسلمین و تکذیب ربوده شدن سفیر قاهره در لیبی از جمله خبرهای دیگر مصر به شمار می رود.


به گزارش المیادین، وزارت کشور مصر اعلام کرد که در جریان تطاهرات و درگیری های روز گذشته 237 نفر از اعضای اخوان المسلمین مصر بازداشت شدند.

 

از سوی دیگر پایگاه خبری اصوات مصر نیز به نقل از حامیان محمد مرسی و اخوان المسلمین موسوم به ائتلاف "حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا" در بیانیه ای از طرفداران خود خواست که به مناسبت سومین سال انقلاب مصر به خیابان ها بیایند و موج انقلاب جدید برای تکمیل انقلاب 25 ژانویه را به راه بیندازند.

 

این ائتلاف همچنین انفجارهای اخیر مصر را محکوم کرد و از جوانان انقلابی مصر خواست که در 35 نقطه اصلی در استان های قاهره، الجیزه و حلوان تجمع کنند.

 

 

 

حضورکمیته پیگیری وزارت علوم در دانشگاه هنر؛ دانشجویان و اساتید غایب بودند

Posted: 25 Jan 2014 12:09 AM PST

جرس: امضاکنندگان نامه اعتراضی به وزارت علوم می گویند از ورود گروه حقیقت یاب وزارت علوم به دانشگاه هنر بی خبر مانده اند و افراد نزدیک به مدیریت فعلی دانشگاه ،به تنهایی و در سکوت به استقبال گروه اعزامی از سوی وزارتخانه رفته اند .  

 

روزنامه فرهیختگان گزارش داده است که روز دوشنبه در پی نامه درخواست جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر به وزارت علوم مبنی بر رسیدگی به شکایات از مدیریت فعلی دانشگاه، کمیته سه نفره ای به ریاست محمد طاووسی راهی دانشگاه هنر شدند .

 

یکی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه هنر می گوید : بنا بود اساتید و دانشجویان معترض هنگام ورود هیات سه نفره حاضر باشند تا بتوانند حقانیت خواسته هایشان را اثبات کنند اما دانشگاه، دو نفر از دانشجویان را که بدون برگزاری انتخابات همچنان خود را عضو شورای صنفی می دانند به عنوان نماینده دانشجویان به هیات نظارت معرفی کرده و نماینده کارمندان نیز شخصی بود که بنا به گفته کارکنان، مورد تایید ایشان به عنوان نماینده نیست.

 

ضمنا صرف نظر از شبهه ناک بودن عضویت دو دانشجوی مذکور در شورای صنفی ، اصلا ایشان در جریان مطالبات اخیر نمایندگی دانشجویان را بر عهده نداشته و مورد تایید نیستند که بخواهند در جلسه با هیئت مذکور حاضر شوند و حتی پیشنهاد گزینه ریاست بدهند . و این چیزی جز مهندسی شرایط توسط ریاست دانشگاه نیست.

 

در مقابل همه ما از اتفاق روز دوشنبه بی خبر بودیم و معتقدیم در این بی خبری تعمدی از سوی تیم مدیریت فعلی در کار بوده است . وقتی حدود ۷۰۰ امضا پای مطالبات درج می شود، حداقل شرط انصاف اطلاع و اعلام عمومی حضور هیات سه نفره است . بد نیست این مسئله بررسی شود که آن دو دانشجوی مورد نظر از چه کانالی مطلع شده و توسط چه کس دعوت شده اند ، آن هم صبح روز بعد از تعطیلی در ایام امتحانات .

 

محمد طاووسی، سرپرست کمیته سه نفره اعزامی به دانشگاه هنر در پاسخ به این سوال که چرا این اتفاق در بی خبری روی داده و با این وجود تکلیف اعتراض دانشجویان چه می شود، به فرهیختگان می گوید: ما ورودمان را اعلام کرده بودیم و اینکه دانشگاه موضوع را در سکوت برگزار کرده، مسئولیتی برای ما ندارد. ما با دونفر از اعضای شورای صنفی به نمایندگی دانشجویان صحبت کردیم و آنها کمبود امکانات در دانشگاه از جمله مشکلات سلف و خوابگاه را مطرح کردند تاجایی که من خبر دارم، این مشکلات به دلیل کمبود بودجه ای است که در تمام کشور و در تمام دانشگاهها وجود دارد ودانشگاه هنر تافته جدابافته نیست. به گفته طاووسی حضور نداشتن دانشجویان معترض نباید زیاد نگران کننده باشد چون خواسته های آنها در نامه هایشان موجود است و کمیته پیگیری هم به قدر کافی با اهالی این دانشگاه صحبت کرده است.

 

تحصن دانشجویان و نامه به وزارت علوم

 

چندی پیش دانشجویان دانشگاه هنر تهران در اعتراض به شیوه اداره دانشگاه در سه پردیس هنرهای کاربردی، باغ ملی و دانشکده سینما تئاتر تحصن کردند. به گفته دانشجویان این تحصن به دلیل برخوردهای سلیقه ای و امنیتی مدیریت دانشگاه با اعضای با سابقه هیات علمی ودانشجویان ، شیوه بسته وغیر عادی در جذب و گزینش اعضای جدید و همین طور کمبود امکانات اولیه برای مثال بخاری در کلاسهای درس بوده است.

 

نتیجه حاصل تحصن دانشجویان در دانشگاه هم می شود احضارشان به کمیته انضباطی. اما ماجرا پشت درهای کمیته تمام نمی شود ، عده ای از اساتید دانشگاه و سایر دانشجویان در حمایت از این ماجرا نامه ای به وزارت علوم می نویسند و قریب به ۷۰۰ امضا پای آن نامه ثبت می شود. درخواست تغییر مطابق با وعده های دولت تدبیر و امید طبیعی ترین خواسته ممکن میان دانشجویان بود. وزارت علوم هم این درخواست را بی جواب نگداشت و گوش شنوایی شد برای شنیدن مطالبات دانشجویان معترض به مدیریت و امیدوار به تغییر.

 

محمود صادقی، مدیدر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم در پاسخ به این حرکت جمعی ، حاضر شد خواسته های اهالی دانشگاه هنر را بشنود، خواسته هایی که دانشجویان امضا کننده، در گفتگو با فرهیختگان آن را تنها حرکتی صنفی عنوان می کنند. بنا بر گفته دانشجویان، وزارت خانه قول داده بود هیتی سه نفره را برای تحقیق و بررسی پیرامون موارد قید شده در شکایت از مدیریت دانشگاه، اعزام کند و اساتید و دانشجویان معترض، امکان اعلام حضوری مشکلاتشان و اثبات ادعایشان داشته باشند. قولی که روز دوشنبه محقق شد اما در سکوت و بی خبری . دفتر صادقی در خصوص اتفاق روز دوشنبه به فرهیختگان پاسخی نداد.

 

حال سوالی که برای دانشجویان و اساتید پیش آمده این است : آیا صرفا دانشگاه در این جریان دخیل بوده یا وزارت علوم نیز چندان تمایلی به اجابت خواست دانشجویان ندارد؟ 

شورای شهر بهشهر برکناری سخنگو را به دلیل عضویت در فیس‌بوک تکذیب کرد

Posted: 24 Jan 2014 11:50 PM PST

جوابیه‌ سخنگوی برکنار شده و تاکید بر تحریف قانون از سوی شورای شهر
جرس: رئیس شورای بهشهر برکناری یکی از اعضا را از سخنگویی شورا به دلیل عضویت در فیس بوک تکذیب کرد.  

 

عباس عسگریان رئیس شورای شهر بهشهر در بیانیه ای ضمن تکذیب برکناری سنخنگوی شورا به دلیل عضویت در فیس بوک، به توضیحاتی در این زمینه پرداخته است. 

 

اما سخنگوی برکنار شده نیز، با جوابیه‌ای این تکذیب را دروغ خوانده و می‌نویسد:اشاره کردید که دلیل برکناری سخنگوی شورا به علت عضویت در فیس بوک نبوده است اولا بنده برکنار نشده ام و سخنگوی شورای شهر می باشم. ثانیا شما را به مصاحبه خودتان با روزنامه شرق مورخ 21 آذر ارجاع می دهم که در آن اشاره کردید (خانم حسینی مطالبی را در فیس بوک مطرح می کرد که جمع کردن آن برای ما مشکل بود) !!! و با اظهاراتی توهین آمیز خطاب به بانوان بهشهری مرا دعوت به فعالیت در برنامه های آشپزی و جنگ شادی نمودید . حداقل دو هفته از این مصاحبه گذشته و شما آن را تکذیب نکردید پس نمی توانید ادعا کنید که حرف های شما نیست...حال قضاوت کنید چه کسی به شعور همشهریان عزیز توهین کرده است؟

 

به گزارش خبرگزاری مهر، شرح توضیحات شورای شهر بهشهر و جوابیه سخنگوی برکنار شده در ادامه آمده است: 

1 - دوره چهارم شورای اسلامی شهر بهشهر در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که حجم فراوان مطالبات و خواسته های بحق و قانونی مردم، وظیفه ما، منتخبان شهروندان عزیزمان را بیش از گذشته سنگین تر نمود. ازاین رو در بدو آغاز به کار شورا، تصمیم گرفته بودیم که از هیچ تلاش و کوششی برای ساختن شهری آباد و زیبا که حق شهروندان فهیم بهشهری است دریغ ننموده و بهشهر را آنگونه که در وصف نامش است با بهره مندی از توان و ظرفیت های موجود و تلاش بی شائبه به بهترین شهر تبدیل نمائیم.

2 - ازهمان آغاز کار شورا که ریاست آن به عهده شخص محترم دیگری بود، خانم اعظم السادات حسینی خواهان سمت سخنگویی شورا شد که به دلیل حضور عضوی دیگر در این سمت ، موضوع به رأی گیری انجامید. با توجه به آراء اخذ شدهاز سوی اعضاء محترم شورا درخصوص روشن شدن وضعیت سخنگوی شورا که نتیجه آن بصورت آراء مساوی برای هریک اعلام گردید ، نهایتاً خانم حسینی با قرعه کشی بعمل آمده (نه آراء مستقیم اعضاء شورا) بعنوان سخنگو، منتخب شدند ، که به لحاظ قانونی می توان این انتخاب را مخدوش دانست ، چرا که عضو دیگر شورا که رأی برابر با ایشان داشت، بدلیل سابقه ایثارگری و مدرک تحصیلی بالاتر بر اساس صراحت قانون ( درصورتی که آرای دو یا چند نفر از داوطلبان مساوی باشد، اولویت با ایثارگران است و درصورت ایثارگر نبودن داوطلب، اولویت با فردی است که دارای مدرک تحصیلی بالاتری باشد و در صورت یکسان بودن مدارک، انتخاب قرعه خواهد بود) که مقدم بر قرعه کشی است، سخنگوی قانونی شورا می شد که بدلیل عدم اعتراض عضو دیگر، موضوع امر پیگیری نگردید.

3 - متأسفانه هفته گذشته خبری در رسانه ها مبنی بر عزل و برکناری سخنگوی شورای بهشهر بدلیل عضویت در فیس بوک منتشر شد که برخلاف حقیقت و واقعیت بوده و به جز حاشیه سازی برای این شورا و از میان بردن اعتبار شهر ، نتیجه دیگری دربر نداشت.خبری که درج آن ، سوء استفاده رسانه های داخلی و خارجی را درپی داشت . همه این رسانه ها، بدون داشتن اطلاع درست از تصمیم شورا که گردن نهادن به قانون و اجرای آن بود، این موضوع حاشیه ای و دروغین را بعنوان دلیل کنار گذاشتن خانم حسینی از سخنگویی مطرح کردند که همین امر ، موجبات توهین به شعور همشهریان عزیزمان و فرهنگ اصیل بهشهر را فراهم ساخت.

4 - براساس بند نهم ماده شش آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراها ، که صراحتاً قید نموده: "رئیس شورا، سخنگوی شوراست"، پس از استعفای اولین رئیس محترم شورا ، اینجانب با اکثریت آراء (که حتی خانم حسینی هم به بنده رأی دادند ) بعنوان رئیس شورای اسلامی بهشهر انتخاب گردیده و برابر اختیارات مندرج در قانون فوق سخنگویی برعهدة اینجانب ( ریاست شورا ) می باشد.

بنابراین با توجه به تغییر هیئت رئیسه و انتخاب عضو جدید شورا بعنوان رئیس، قانوناً جایگاه سخنگویی شورا دراختیار رئیس شورا قرار خواهد گرفت و هیچگونه عزلی درخصوص خانم حسینی صورت نگرفته و صرفاً مصوبه شورا صحه گذاشتن بر انجام امور محوله در قانون به ریاست شورا است. ( مستندات و مصوبات رسمی در صورت نیاز ارائه خواهد شد.)

5 - انتقاد از عملکرد اعضای مسئول شورا ، برابر قانون ، حق سایر اعضاء می باشد ، ازاینرو درخصوص عضویت ایشان در فیس بوک نیز تنها انتقاد ادعا شده توسط یکی از اعضای محترم شورا نه تنها اعتراضی به فعالیتهای ایشان در این شبکه نبوده ، بلکه اعتراض به کوتاهی و عدم تعامل مناسب ایشان با رسانه های محلی و استانی و رسمی بود، چرا که عضویت ایشان در فیس بوک مانند سایر افراد ، امری شخصی است ، اما رسالت کاری سخنگوی شورا تعامل با همه رسانه ها است که صرفاً در این خصوص آن عضو محترم به ایشان انتقاد داشت.

6 - براساس صراحت قانون آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراها ، تشکیل جلسات علنی شورا با حضور دو سوم اعضاء رسمیت می یابد که در جلسه مورخ 18/10/92 در بدو امر با هشت نفر از اعضاء شورا که خانم حسینی هم خود حضور داشته آغاز گردیده که ایشان قبل از اتمام ، جلسه را ترک نمودند ، لذا برابر قانون ملاک و معیار رسمیت یافتن جلسات و مصوبات شورا ، حدنصاب قانونی است که رعایت شده و عدم حضور ایشان نافی مصوبات قانونی شورا نمی باشد.

7 - برکناری یا عزل سخنگوی شورا بدلیل عضویت در شبکه فیس بوک را قاطعانه تکذیب می کنم و اعلام می نمایم انتشار این خبر از سوی ایشان و سایر رسانه های داخلی و خارجی دیگر ، فراکنی ، دروغ و جنجال رسانه ای است که اتفاق افتادن چنین رفتارهایی به جایگاه و شأن و منزلت شورا و شهروندان لطمه خواهد زد. چرا که اگر قرار بود عضویت سخنگوی شورا در فیس بوک مورد ایراد جهت برکناری مشارالیه از سوی اعضاء محترم شورای شهر قرار گیرد ، قطعاً در زمان انتخاب ایشان بعنوان سخنگو که عضو فیس بوک بوده ، لحاظ می گردید و این امر محقق نمی شد. لذا ذکر این عنوان و درج اخبار بی پایه و اساس ، فرافکنی بیش نیست.

حال سئوال اینست که :چرا این عضو شورای شهر که بطور کامل در جریان چگونگی و چرایی اتخاذ این تصمیم قرار داشت ، با اذعان کذب چنین موضوعی که مورد سوء استفاده بیشماری از رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت ،موجب گردید تا بهشهر بعنوان یکی از شهرهای عقب مانده از لحاظ رعایت آزادی بیان و حقوق زنان و ... معرفی شده و حرمت و اعتبار مقدس اصیل این شهر در جهان زیر سئوال رود؟!.

8 - خانم حسینی در صفحه فیس بوک خود(که بیش از 6 ماه عضو آن می باشد) و اخبار درج شده آن ، به اعضای شورای محترم ، نسبت ها و کنایه هایی را نظیر "داشتن سابقه درخشان ، مدرک دیپلمه ، برنامه ریزی برای حضور در انتخابات مجلس و ... " داده که بکار بردن این نوع ادبیات ، جزء رفتار و خصائص شخصیتی ایشان که فردی پر حاشیه است ، محسوب می شود .

از آنجائیکه اعضای محترم شورای اسلامی شهر بهشهر در هفته های اخیر تلاش نمودند تا از ورود به حواشی و مسائل و درگیری هایی شخصی ایشان که هیچگونه ارتباطی با شورا و اعضای آن ندارد اجتناب نمایند ، سکوت را بهترین روش برای حفظ و برقراری آرامش در شورا و جلوگیری از ورود لطمه و ضرر به انجام پروژه ها و خدمات شهری به شهروندان عزیزمان تشخیص دادند .

منتخبین مردم فهیم در چهارمین دوره از شورای شهربهشهر درصدد خدمت خالصانة هدفمند و در خورشان شهروندان عزیزمان هستند و اعتقاد دارند ادامه دادن چنین مسائل حاشیه ای آن هم بصورت کذب و دروغ و فرافکنی از سوی ایشان و یا هر شخص و اشخاص دیگر که متأسفانه مورد سوء استفادة رسانه های خارجی ، علی الخصوص ، رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته ، جز آن که موجبات صدمه و ضرر را بر شهروندان محترممان فراهم سازد ، چیز دیگری نخواهد بود. لذا از رسانه های محترم تقاضا داریم تا از نهادهای مردمی که نماد مردمسالاری دینی و دموکراسی محسوب می شوند با هدف تحقق حاکمیت مردم و استحکام نهادهای مدنی یاری نمایند . همانگونه که دفاع از جایگاه والای رسانه ها و گردش آزاد اطلاعات و گسترش آن نیز بایستی مورد توجه همگان قرار گیرد.

 

جوابیه سخنگوی برکنار شده شورای شهر بهشهر

اعظم السادات حسيني كوهستاني يكي از اعضاي شوراي شهر بهشهر و سخنگوي بركنار شده اين شورا در جوابيه اين بيانيه كه متن آن براي خبرگزاري مهر ارسال شده آورده است.

1-در بند 1 بیانیه فرمودید (خانم اعظم السادات حسینی خواهان سمت سخنگویی شورا شدند)، بنده کاندیدای سمت سخنگویی بودم همانطور که جنابعالی کاندیدای سمت ریاست بودید، در همین بند انتخاب بنده به وسیله رای گیری را مخدوش اعلام کردید و بیان کردید که در صورت مساوی بودن آرا, سابقه ایثارگری و مدرک تحصیلی ملاک قرار می گیرد و به صراحت قانون اشاره کردید... بندی که جنابعالی اشاره کردید تبصره ذیل مربوط به ماده 17 (اصلاحی 6/7/82) مربوط به کیفیت انتخابات از فصل دوم قانون تشکیلات,وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1/3/75 با اصلاحات و الحاقات بعدی است که اشاره می دارد (در صورتی که آرای دو یا چند نفر از داوطلبان مساوی باشد اولویت با ایثارگران می باشد و در صورت نبودن افراد مذکور اولویت با فردی است که مدرک تحصیلی بالاتر دارد) این بند مربوط به انتخابات شوراها است نه انتخابات داخلی که آیین نامه ای جداگانه دارد. در ثانی به مدرک تحصیلی بالاتر رقیب بنده اشاره کردید. شایان ذکر است آخرین مدرک تحصیلی ملاک و معیار می باشد که آخرین مدرک ایشان مثل بنده کارشناسی ارشد می باشدو عنوان دانشجوی دکترا مدرک تحصیلی به حساب نمی آید.

2-حال که صحبت از مخدوش بودن یک تصمیم کاملا قانونی کردید بنده با استناد به مواد قانونی مخدوش بودن یکی از تصمیمات کلان شورا را به اطلاع شما میرسانم که اگر قصد پیگیری آن را داشتم تخلف قانونی به حساب می آمد طبق قانون ماده 5 دستورالعمل شرح وظایف، ترکیب و تعدادکمیسیونهای شوراهای اسلامی شهر مصوب سی و نهمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها مورخ 12/10/85 روسای تمام کمیسیونها باید با رای گیری مخفی آن هم با ورقه، دراولین جلسه شروع به کار آن کمیسیون انتخاب شوند در حالیکه تمامی روسای کمیسیونهای ما به صورت کاملا سلیقه ای بدون هیچ گونه رای گیری انتخاب شدند که نتیجه آنرا در عملکرد ضعیف برخی از کمیسیونها شاهد هستیم.

- خطاب به شبکه های فارسی زبان بیگانه و رسانه های معاند: ...اینجانب هیچ کدام از این خبرها و تحلیل ها که از سوی شبکه های معاند و ضد انقلاب پخش می شود را به رسمیت نمی شناسم... این مردم غیور نیاز به قیم و وکیل و وصی در آن سوی مرزها ندارند... برای حل مسائل داخلی نیازی به دخالت آنها نداریم...

در بند 3 اشاره کردید که دلیل برکناری سخنگوی شورا به علت عضویت در فیس بوک نبوده است اولا بنده برکنار نشده ام و سخنگوی شورای شهر می باشم. ثانیا شما را به مصاحبه خودتان با روزنامه شرق مورخ 21 آذر ارجاع می دهم که در آن اشاره کردید (خانم حسینی مطالبی را در فیس بوک مطرح می کرد که جمع کردن آن برای ما مشکل بود) !!! و با اظهاراتی توهین آمیز خطاب به بانوان بهشهری مرا دعوت به فعالیت در برنامه های آشپزی و جنگ شادی نمودید . حداقل دو هفته از این مصاحبه گذشته و شما آن را تکذیب نکردید پس نمی توانید ادعا کنید که حرف های شما نیست...حال قضاوت کنید چه کسی به شعور همشهریان عزیز توهین کرده است؟

-هرفردی با حداقل سواد خواندن و نوشتن می تواند بند 9 ماده 6 آیین نامه اجرایی تشکیلات و انتخابات داخلی شورا ها را به طور کامل بخواند متعجبم از این که شما با مدرک دیپلم در روز روشن این قانون را تحریف کرده اید. این بند به صراحت اعلام می کند (رییس شورا سخنگوی شوراست مگر آنکه شورا فرد دیگری را تعیین کند). بر اساس ماده 1 دستور العمل شرح وظایف هیات رییسه شوراها منظور از هیات رییسه ساختاری است که متشکل از رییس , نایب رییس,منشی و سخنگو می باشد. وقتی نایب رییس ,منشی و سخنگو تغییر نکرده اند چگونه صحبت از تغییر هیات رییسه می کنید؟

در بند 6 به خروج بنده از جلسه مورخ 18/10/92 اشاره کردید و رسمیت داشتن شورا . نمیدانم کجای مطالب و سخنانم توهم غیر رسمی بودن جلسه شورا را به شما منعکس کرده! موضوع مطروحه حکایت از علت عدم طرح موضوع در حضور بنده طی ساعاتی که در جلسه حاضر بودم دارد نه رسمی یا غیر رسمی بودن جلسه شورا از طرفی شما به عنوان رییس شورا موظف بودید بعد از تنظیم صورتجلسه آن را به رویت و امضای بنده می رساندید اما این کاررا نکردیدکه این خود یک تخلف آشکار می باشد. من کاملا شما را درک می کنم اما نمی توانید با قانون بجنگید. همانطور که در نامه به شماره 9949/1/8627 مورخ 30/10/92 فرماندار محترم مطابق قانون این تصمیم شما را غیر قانونی اعلام کرد که سند آن نیز موجود می باشد.

مطابق قانون سخنگوی شورا عضو هیات رییسه محسوب می شود و عزل اعضا از سمت های خود فقط با رای هیات حل اختلاف امکان پذیر می باشد.  

یک حقوق‌دان: بازداشت دو آتش‌نشان برای ساکت کردن روح جامعه است نه احقاق حق

Posted: 24 Jan 2014 11:09 PM PST

جرس: یک حقوقدان با تاکید بر ضرورت قائل شدن ترتب مسئولیت در وقوع حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری معتقد است که بازداشت راننده و مسئول ایستگاه آتش‌نشانی بیشتر از آنکه جنبه حقوقی داشته باشد برای آرام کردن روح جامعه صورت گرفته است و نه احقاق حق.  

 

نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: هفته گذشته با صحبت ریاست محترم قوه قضاییه درباره بازداشت موقت مواجه بودیم و الان هم با یک بازداشت موقت مواجه هستیم. به نظر من بازداشت موقت این دو نفر قبل از آنکه جنبه حقوقی داشته باشد یک جنبه روانی برای آرام کردن جامعه دارد، به لحاظ اینکه یک حادثه به شدت متاثرکننده به وقوع پیوسته است و اصلا پذیرفتنی نیست که دو زن با آن شرایط در آنجا بیفتند و کشته شوند.

 

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی یک چارت سازمانی دارد، گفت: اگر از باب قاعده تسبیب در نظر بگیریم باید چارت سازمانی را لحاظ کنیم و ببینیم نوک هرم و مسئول اصلی کیست.

 

این حقوقدانان اظهار کرد: میزان مسوولیت‌ها به میزان مدیریت منابع در اختیار بستگی دارد. یعنی باید پرسید آیا یک ایستگاه آتش‌نشانی تلفن درجه یک و دو و سه دارد؟‌ آیا ایستگاه آتش‌نشانی متناسب با تلفن هایی که می‌شود،‌ ابزار دارد؟

 

وی ادامه داد: حال در این چارت سازمانی باید بینیم ابزار کار این مجموعه را چه نهاد و تشکیلاتی باید تامین کند و آیا این ابزار موجود بوده است یا نه؟ اگر این ابزار موجود و در اختیار بوده، چه کسی اهمال کرده است؟

 

احمدی گفت: یک آتش‌سوزی برزگ در یک روز تعطیل در مرکز کشور انجام می‌شود و یک ماشین آتش‌نشانی می‌آید اما باید پرسید برابر مقررات حاکم بر اینگونه حوادث،‌ چند ماشین باید بیاید؟ بسیج‌کننده ایستگاه‌ها کیست؟ تعریف ابزاری که ماشین‌های آتش‌نشانی باید با خود داشته باشند چیست و شامل چه چیزهای می شود؟

 

این وکیل دادگستری گفت: مهمتر از همه و آن چیزی که انسان از آن ناراحت می شود این است که پسر زن 60 ساله‌ای که در این حادثه کشته شد می‌گوید "من در قصرالدشت بودم. مادرم زنگ زد و گفت به کارگاه آمده‌ام. اینجا آتش گرفته است و نمی‌توانم نفس بکشم". پسر این زن از خانه‌اش خود را به محل حادثه رسانده و شاهد ماجرا بوده است، اما در این فاصله این افراد نجات نیافته‌اند.

 

وی گفت: در رابطه با بازداشت کردن راننده ماشین آتش‌نشانی و مدیر ایستگاه آتش نشانی باید گفت که اگر قصور از ناحیه آنها باشد یک بحث است و اگر قصور از ناحیه آنها نباشد بلکه موضوع ناشی از کاستی ابزار باشد، بحث دیگر است؛ چنانکه محسن سرخو نماینده شورای شهر گفته که دو ماه پیش نسبت به معیوب بودن ابزار آتش‌نشانی تذکر داده است.

 

این حقوقدانان اظهار کرد: من بر این باورم قبل از اینکه از شهرداری تحقیق شود هر نوع بازداشتی برای ساکت کردن روح جامعه است نه احقاق حق و این شیوه رسیدگی درست نیست. اگر نظر قاضی بر قتل عمد است بازداشت موقت موضوعیت دارد و اگر علت بازداشت، عجز از تودیع وثیقه است،‌ مبلغ وثیقه را بگویند.

 

وی در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی در این حادثه طبق قاعده تسبیب چه کسی می‌تواند باشد، گفت: مقصر اصلی شهرداری است. شهرداری که این توان را دارد اتوبان دو طبقه بسازد چه طور ایستگاه‌های آتش‌نشانی‌اش مجهز نیستند؟ یک ایستگاه آتش نشانی در چهارراه ولیعصر است و فاصله آن تا خیابان ابوریحان که محل حادثه بوده کمتر از دو دقیقه است. آتش‌نشانی مرکز در حسن‌آباد است. یک ایستگاه دیگر هم در میدان انقلاب وجود دارد.

 

احمدی با بیان اینکه در این حادثه تقصیر را باید به دو بخش تقسیم کرد گفت: از باب کلی،‌ از این جهت که در شهری مثل تهران سازمان آتش نشانی با ابزار ناقص فعال است، تجهیزات مدرن ندارد و متناسب با کلان شهر تهران نیست تقصیر به شهرداری بر می‌گردد؛ زیرا همیشه گفته‌ایم تهران در مقابل زلزله و آتش‌سوزی‌ها آسیب پذیر است. البته این حادثه در خیابان اصلی رخ داده است. فرض کنید خدای نکرده در بازار اتفاق می‌افتاد که امکان حرکت ماشین‌های آتش‌نشانی محدود بود.

 

وی گفت: لذا در بخش اول تقصیر به شهرداری بر می‌گردد که " الاهم فی الاهم" نکرده و اعتبارات آتش‌نشانی متناسب با کلان شهر تهران اختصاص نداده کما اینکه محسن سرخو نماینده شورای شهر این مطلب را بیان کرده است.

 

این وکیل دادگستری افزود: بخش دوم به شرح وظایف ایستگاه آتش‌نشانی برمی گردد. یعنی وقتی به این ایستگاه تلفن کردند، چگونه وظایف و منابع را تقسیم می‌کند؟ بعد از تلفن چند دستگاه ماشین به آنجا رفته است؟ نردبان ماشین اول نقص داشته است اما ایستگاه‌های دیگر کمتر از سه دقیقه تا آنجا فاصله داشتند. لذا تقصیر در مرحله بعدی به مجموعه ای که ایستگاه‌ها را برای اطفاء حریق اعزام می‌کند‌، بر می‌گردد.

 

وی اظهار کرد: در مرحله بعدی باید گفت ایستگاهی که نزدیک‌ترین ایستگاه به محل حادثه است و اعزام می‌شود باید بدانند که به مهمانی نمی‌روند یعنی باید کلیه ابزارهای لازم همراهشان باشد. من شب گذشته فیلمی را در این رابطه دیدیم و با آن گریه کردم. آیا خاموش کردن آتش در آن لحظات در اولویت بود یا پایین آوردن آن خانم‌ها؟ بعد از آنکه آتش‌نشان‌ها اعزام شدند‌، شعله‌های آتش دارد زبانه می‌کشد و چند انسان مظلوم خود را در بدترین شرایط آویزان کرد‌ه‌اند. در آن لحظه از نظر مصلحت، وظیفه و هر چیز دیگر، آیا خاموش کردن آتش اولویت دارد یا نجات جان آدم‌ها؟

 

احمدی ادامه داد: درست است که اگر دو دقیقه بگذرد دامنه آتش وسیع‌تر می‌شود اما اگر چند ثانیه بگذرد انسانی از بین می‌رود. آیا نمی‌شد تقسیم کار کرد؟ ما آتش‌نشانان فداکاری داریم. یک ماه پیش یک آتش‌نشان کشته شد تا کودکی نجات پیدا کند ولی به نظر من در این حادثه مجموعه آتش‌نشانانی که در آنجا حضور داشتند آن انگیزه انجام وظیفه که عبارت از فداکاری در این شغل است را نداشتند و اول خواستند ساختمان را از آتش نجات دهند. حال آنکه باید پرسید آیا یک آتش‌نشان نبوده که از راه پله برود و طنابی بیاندازد تا آدم‌ها پایین بیایند؟ آیا یک تشک وجود نداشته است؟

 

وی اظهار کرد: لذا این مراتب در تقصیر وجود دارد هر چند بازپرس آمده از پایین به بالا شروع کرده است حال آنکه باید از بالا به پایین شروع می‌ کرد.

 

این وکیل دادگستری تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که من یک ناظر و منتقد بی‌طرف هستم و اگر مطلبی را می‌گویم نه سیاست بلدم نه سیاسی‌کاری؛ زیرا دیروز آقایان همه را به این متهم کردند که می خواهند از شهرداری انتقام سیاسی بگیرند در حالی که یک واقعیت تلخ در جامعه اتفاق افتاده است و ما باید خودمان را جای این خانواده ها بگذاریم.

 

وی با اشاره به بازداشت دو نفر در این رابطه، گفت: وقتی آمده‌ایم رسیدگی قضایی کنیم، مهره دست سوم را تحت تعقیب قرار می‌دهیم زیرا فردی که رانندگی را برعهده دارد زیر نظر یک ایستگاه است و آن ایستگاه است که باید وسایل و ابزار را در اختیار او قرار دهند.

 

احمدی با بیان اینکه جامعه نقد منتقدین را سیاسی نمی‌داند بلکه نحوه برخورد و بیان مطلب را دارد سیاسی می‌بیند، گفت: آقای شهردار به چه حقی در تلویزیون می‌گوید دستور داده‌ام ظرف 15 روز فرد خاطی را شناسایی کنند؟ این کار وظیفه قوه قضاییه است. شهرداری خود در این قضیه متهم است اما نهاد متهم می‌گوید من می‌خواهم تعیین کنم چه کسی مقصر بوده است. این اصلا در اختیار شما نیست و خود این مسئله نشان می‌دهد که دارد سیاسی کاری صورت می‌گیرد.