جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عارف: اصولگرایان حاضر نیستند بپذیرند در سال ۸۸ اشتباه کردند

Posted: 24 Jan 2014 05:58 AM PST

جرس: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من به اصولگرایان پیشنهاد کردم که شما یک درصد بپذیرید که خطا کرده اید، آنگاه بنشینیم و صحبت کنیم. اما دوستان به همین حد هم حاضر نبودند و نمی خواستند بپذیرند خطا کرده‌اند. 


محمد رضا عارف در دیدار مدیرعامل، سردبیر و جمعی از اعضای تحریریه خبرگزاری ایلنا و روزنامه کارو کارگر با اشاره به تاسیس خبرگزاری ایلنا برای پیگیری مطالبات کارگران، آن را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و با قدردانی از زحمات و تلاشهای این رسانه موفق، گفت: یکی از وظایف رسانه‌ها این است که بتوانند نظام اجرایی را نقد کنند، زیرا انتقاد با هدف رفع خطا و اجرای درست امور، سازنده است. نقش رسانه‌ها در هدایت افکار عمومی، بر ساختن فرهنگ مردمی، پرورش شهروندانی نقاد و ایجاد همبستگی اجتماعی در جامعه‌یی باز و کثرت گرا بسیار بااهمیت است.

 

وی یکی دیگر از وظایف رسانه‌ها را دیده بانی جامعه مدنی دانست و با با بیان اینکه رسانه‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی نباید دچار روزمرگی شوند ،خاطرنشان کرد: شرط ماندگاری یک رسانه صادق بودن با مخاطب است. مخاطب اگر احساس کند در رسانه‌ای صداقت وجود ندارد نگاهش به آن رسانه حداقلی خواهد بود.

 

رییس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: رسانه باید ماندگار باشد تا تاثیرگذاریش حفظ شود. پس باید ماندگار بود بدون آنکه از اصول تخطی کرد. مطمئنا اثر دراز مدت فعالیتها بیشتر از اثر مقطعی است.
وی با بیان اینکه باید نگاه به رسانه‌ها تغییر کند، با انتقاد از توقیف مطبوعات گفت: رسانه یک بستر است به صرف خطای یک نویسنده، نباید روزنامه را توقیف کرد. باید با حداکثر سعه صدر برخورد کرد. اگر آزادی‌ را از نویسنده بگیریم و نویسنده دستش در هنگام نوشتن بلرزد فایده‌ای ندارد. نمی‌توان به خبرنگار دیکته کرد که چه بنویسد و چه چیزی ننویسد.در مقاطعی از سوی برخی نهادهای غیر مرتبط با رسانه این موضوع مشاهده شد و نتیجه‌اش را هم دیدیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید خود را قیم مردم بدانیم با اشاره به توقیف برخی مطبوعات طی ماه‌های اخیر،گفت: در چند ماه گذشته رسانه‌هایی از هر دو جریان فکری توقیف شدند که شخصا معتقدم نباید این کار صورت می گرفت و انتظار داشتم مسئولان مربوطه با سعه صدر بیشتری با مطبوعات برخورد می کردند. با توقیف یک رسانه صدها نفر از پرسنل آن رسانه بیکار می شوند چه کسی پاسخگو بیکاری این افراد است؟

 

عارف تاکید کرد: رسانه‌های اصلاح طلب از هر حیثتی باید الگو باشند هم از نظر اخلاق رسانه‌ای هم پایبندی به ارزشها. عده‌ای تلاش دارند رسانه‌های اصلاح طلب را ضد ارزش معرفی کنند اگرچه راه به جایی نمی برند ولی متولیان رسانه‌های اصلاح طلب هم باید دقت کنند بهانه به دست بدخواهان ندهند.

 

وی با تاکید بر اینکه وظیفه رسانه‌های اصلاح طلب است که نشان دهند بیشتر از مدعیان، دغدغه دین دارند، از انتشار برخی اخبار دروغ در رسانه ها گلایه کرد و گفت:برخی رسانه‌ها عامدا دروغ می‌نویسند و مبادرت به انتشار اخبار کذب که خودشان به کذب بودنشان اعتقاد دارند می کنند به نظرم اینها رسانه نیستند بلکه بولتن‌هایی هستند که برای برخی محافل خاص کار می کنند.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مربوط به انتخابات 88 پرداخت و گفت: روزی به یکی از دوستان اصولگرا گفتم که پرونده انتخابات 88 باید به صورت آبرومند بسته شود. من مخالف محاکمه و شفاف سازی نیستم. اما این موضوع نباید چماقی شود برای حذف و طرد عده ای از افراد. بحث من با دوستان اصولگرا این بود که وقتی یک جریان خود را حق مطلق می‌داند و جریان دیگر را باطل مطلق، هیچ اقدامی برای حل این معضل نمی توان انجام داد.

 

عارف ادامه داد: من به اصولگرایان پیشنهاد کردم که شما یک درصد بپذیرید که خطا کرده اید، آنگاه بنشینیم و صحبت کنیم. اما دوستان به همین حد هم حاضر نبودند و نمی خواستند بپذیرند خطا کرده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه اصولگرایان فکر نمی‌کردند اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 92 حضور پیدا کنند، تصریح کرد: درآن مقطع به برخی از دوستان که کاندیدا بودند و حتی برخی که کاندیدا نبودند، صادقانه و بدون تعصب جناحی می گفتم که کشور برای برون رفت از وضع موجود هیچ راهی جز پیروزی تفکر اصلاحات ندارد.

 

عارف در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کارگران در کشور اشاره کرد و گفت: نباید کارگران را ابزاری برای مقاصد سیاسی قرارداد.کارگران در همه مقاطع حساس انقلاب مدد رسان نظام بوده‌اند و پشت سر رهبری و انقلاب ایستاده‌اند البته حق و حقوشان هم آنگونه که در شان این عزیزان است بخاطر برخی محدودیت‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.امیدوارم دولت آقای روحانی بصورت وِیژه برای رفع دغدغه‌های کارگران عزیز اقدامات قابل توجه‌ای انجام دهد.

 

وی با بیان اینکه کارگران توقع ندارند که همه خواسته‌های مشروعشان در کوتاه مدت تامین شود،، خطاب به مسئولان خبرگزاری ایلنا گفت: خبرگزاری ایلنا باید بصورت جدی مطالبات کارگران را بدور از هیاهو و جنجال دنبال و منعکس کند. 

سفر نمایندگان صندوق بین‌المللی پول به ایران

Posted: 24 Jan 2014 05:48 AM PST

جرس: نمایندگان صندوق بین‌المللی پول که مقر آن در واشینگتن است به منظور ارزیابی‌های معمول از شرایط اقتصادی ایران روز شنبه، پنجم بهمن، به تهران سفر خواهند کرد.  

 

گزارش خبرگزاری رویترز در روز پنج‌شنبه، سوم بهمن، بیان می‌کند که این نخستین بازدید نمایندگان صندوق بین‌المللی پول از ایران در دو سال اخیر است که به آنها اجازه خواهد داد نگاه دقیق‌تری به تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران و دورنمای رشد اقتصادی کشور بیندازند.

 

این گزارش با اظهارات ویلیام موری، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول، همراه است که تاکید می‌کند هدف از این سفر ارائه مشاوره به ایران است که چگونه در عرصه اقتصاد کلان بار دیگر به ثبات برسند و ضعف‌های طولانی‌مدت خود در ساختار اقتصادی کشور را برطرف سازند.

 

به گزارش رادیوفردا، آخرین باری که نمایندگان صندوق بین‌المللی پول وضعیت اقتصادی ایران را مورد بازبینی کامل قرار دادند، اوایل تابستان سال ۱۳۹۰ بود.

 

در این مدت صندوق بین‌المللی پول گزارش‌هایی درباره شاخص‌های مختلف اقتصادی ایران منتشر کرده است که به طور کلی منفی بوده است، از جمله گزارش مهرماه آن درباره تورم که بیان می‌کند ایران رتبه نخست تورم در جهان را در سال ۲۰۱۳ به خود اختصاص داده است.

 

با این حال گزارشی که این نهاد بین‌المللی در آبان‌ماه گذشته منتشر کرد تا حدی امیدوارکننده‌تر بود، چنان‌ که می‌گفت رشد منفی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی سرانجام پایان می‌یابد.

 

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در این سال به مثبت ۱.۳ برسد. 

جلسه فوق‌العاده آژانس در خصوص ایران

Posted: 24 Jan 2014 02:01 AM PST

جرس: اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در نشستی فوق‌العاده به بررسی وظایف این آژانس در توافق هسته‌ای ایران می‌پردازند.  

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است امروز طی جلسه‌‌ای فوق‌العاده نحوه ایفای نقش آژانس برای نظارت بر توافق هسته‌ای را بررسی کنند.

 

قرار است در این جلسه برخی کشورها برای تامین بودجه درخواستی آژانس(5.5 میلیون یورو) جهت انجام وظایف خود در توافق، اعلام آمادگی کنند.

 

آژانس کمک‌های داوطلبانه اعضا برای تأمین کسری بودجه 5.5 میلیون یورویی را خواستار شده بود. 

دبیر کارگروه فیلترینگ: فیس بوک و توئیتر محتوای مجرمانه داشته و معاند نظام هستند

Posted: 24 Jan 2014 02:01 AM PST

جرس: دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه اعضای این کارگروه به جمع بندی واحد در زمینه فیلترینگ رسیده اند، گفت: دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر با قاطعیت فیلتر شده اند چرا که محتوای مجرمانه داشته و معاند نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.  

 

به گزارش مهر، عبدالصمد خرم آبادی با بیان اینکه ماهیت شبکه های اجتماعی از اساس دارای اشکال نیست و در بسیاری از موارد دارای مزایای بسیاری است اظهار داشت: شبکه های اجتماعی ابزار و راهکاری برای قراری ارتباط افراد جامعه با یکدیگر است و این شبکه ها مختص فضای مجازی نبوده و در جامعه سنتی نیز نمونه هایی از آن دیده می شود.

 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با استفاده از شبکه های اجتماعی به پیروزی رسید و امام خمینی نهایت استفاده را برای پیروزی انقلاب از این شبکه ها داشتند ادامه داد: مساجد را می توان نمونه بارزی از شبکه های اجتماعی واقعی برشمرد.

 

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی با تاکید براینکه هیچکس مخالف شبکه های اجتماعی نیست و باید از این شبکه ها نهایت استفاده را برد، گفت: آنچه که همه دولتها و مسئولان کشور با آن مخالف هستند تهاجمی است که از طریق شبکه های اجتماعی که محتوای آن را نیز برخی کشورهای خاص کنترل می کنند ایجاد می شود.

 

وی با بیان اینکه با تقویت شبکه های اجتماعی داخلی می توان کاربران را به سمت استفاده از شبکه های اجتماعی ایرانی سوق داد افزود: شبکه های اجتماعی از نظر قانونی مانند نشریات است که براساس قانون مطبوعات، چنانجه این نشریه منجر به فساد و فحشا، اخلال در مبانی و احکام اسلام، اقدام علیه امنیت جامعه و اهانت به مقدسات و فاش کردن اطلاعات افراد شود انتشار آن ممنوع است.

 

خرم آبادی که میهمان تلفنی برنامه تلویزیونی دیروز امروز فردا بود با تاکید براینکه دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر را به دلیل اینگونه محتوای مجرمانه و اینکه به مبانی اسلام لطمه می زنند با قاطعیت بستیم اضافه کرد: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه 13 عضو دارد که 6 عضو آن را وزرای اطلاعات، ارتباطات، علوم، ارشاد، دادگستری و آموزش و پرورش تشکیل می دهند و 7 عضو دیگر نیز شامل روسای سازمان صداو سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، شورایعالی انقلاب فرهنگی، دادستان کشور و دو نماینده مجلس هستند. این کارگروه با قاطعیت بر فیلتر فیس بوک و توئیتر تاکید دارد.

 

وی با بیان اینکه مردم نیز خواهان فیلتر محتوای مجرمانه هستند تصریح کرد: در سایت internet.ir روزانه بیش از 800 مورد گزارش از تخلفات سایتها از مردم دریافت می شود که این نشان می دهد مردم نیز خواهان مسدود کردن محتوای مجرمانه هستند.

 

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی ادامه داد: در برخی مواقع می توان محتوای مجرمانه را از غیرمجرمانه بدون فیلترکردن کل سایت جدا کرد اما در شرایط فعلی از نظر فنی این امکان وجود ندارد. براین اساس در کارگروه، در جمع بندی واحدی به این نتیجه رسیدیم که فیس بوک و توئیتر را فیلتر کنیم؛ مردم فیلترینگ شبکه های معاند را می پذیرند.

 

خرم آبادی در مورد استفاده برخی از مسئولان از شبکه های اجتماعی خارجی مانند فیس بوک گفت: در جلسه کارگروه تعیین مصادیق که هر 6 وزرای کابینه نیز در آن شرکت داشتند همه اعضا به اتفاق معتقد بودند که باید جلوی محتوای مجرمانه علیه اخلاق و مقدسات و عفت عمومی گرفته شود؛ حال اینکه یک مسئول می گوید می شود جلوی محتوای ناسالم را گرفت اما فیس بوک در دسترس باشد این اختلاف سلیقه فنی است که باید رفع شود.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون محتوای مجرمانه از غیرمجرمانه در صفحات اینترنتی قابل تفکیک نیستند ادامه داد: در این زمینه اختلاف سلیقه وجود دارد اما این به معنای آن نیست که کسی موافق دسترسی به محتوای مجرمانه باشد؛ اگر چنین باشد صلاحیت مسئولیت در کشور را نخواهد داشت و خلاف قانون اساسی کشور عمل کرده است.

 

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی با تاکید براینکه شبکه های اجتماعی خارجی به وفور در کشور قابل دسترس است و ما فقط دو شبکه اجتماعی را فیلتر کرده ایم تصریح کرد: هم اکنون شبکه اجتماعی داخلی کلوب در ایران از فیس بوک بازدیدکننده بیشتری دارد. همچنین سایر شبکه های اجتماعی داخلی مانند فیس نما، تبیان و افسران قابل رقابت با شبکه های اجتماعی خارجی هستند.

 

وی با بیان اینکه نباید اطلاعاتمان را روی شبکه های اجتماعی خارجی قرار دهیم افزود: موسس فیس بوک یک جوان یهودی امریکایی است که جزء 4 نفر اول صهیونیستهای تاثیرگذار در جهان محسوب می شود و این شبکه را به عنوان ابزار جاسوسی در اختیار سازمان سیا قرار داده است.

 

خرم آبادی با تاکید براینکه در کارگروه تعیین مصادیق همه معتقدند که باید نهایت استفاده را از شبکه های داخلی برد و نباید مردم را از استفاده از این شبکه ها محروم کرد گفت: این موضوع به استثنای دو شبکه فیس بوک و توئیتر است. ما با محتوای این دو شبکه موافق نیستیم. 

«عبدالفتاح السیسی» نامزد ریاست جمهوری مصر شد

Posted: 24 Jan 2014 01:45 AM PST

جرس: نخست وزیر مصر، روز پنجشنبه، نامزدی «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع این کشور را در انتخابات ریاست جمهوری تایید کرد.  

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری «المنار»، «حازم الببلاوی» نخست وزیر مصر در سخنانی در چهل و چهارمین نشست جهانی اقتصادی «داووس» تأکید کرد ژنرال السیسی از محبوبیت بالایی نزد مردم برخوردار است، او نامزد قابل اعتمادی خواهد بود، اما تصمیم گیرنده نهایی در این باره مردم هستند.

 

ژنرال السیسی هنوز قصد خود را برای وارد شدن در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر که در آوریل آینده برگزار می شود، اعلام نکرده است.

 

اپوزیسیون سوریه حاضر به مذاکره با نمایندگان حکومت نشد

Posted: 24 Jan 2014 01:45 AM PST

فیصل المقداد: کناره گیری اسد یک رویاست
جرس: گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو سوئیس با امتناع مخالفان از دیدار با نمایندگان بشار اسد و تهدید دولت سوریه به ترک نشست در آستانه شکست قرار گرفت.  

 


گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو در روز جمعه، چهارم بهمن، بیان می‌کند که مخالفان حکومت سوریه اعلام کرده‌اند تنها در صورتی با نمایندگان اسد دیدار خواهند کرد که آنها ابتدا با تشکیل دولت انتقالی در سوریه موافقت کنند و پروتکل مربوط به آن را به امضا برسانند.

 

اما حکومت سوریه این خواسته را بی‌درنگ رد کرده است.

 

تلویزیون دولتی سوریه نیز سخنان ولید معلم، وزیر امور خارجه این کشور، را منتشر کرده است که هشدار می‌دهد «اگر نشست‌ها تا روز شنبه صورت جدی به خود نگیرد، هیئت رسمی سوریه به خاطر عدم جدیت و عدم آمادگی طرف مقابل، ژنو را ترک خواهد کرد».

 

به گزارش رادیوفردا، نشست امروز در ژنو برای نخستین بار در طول سه سال جنگ داخلی سوریه امکان مذاکره مستقیم را برای حکومت بشار اسد و مخالفان او فراهم می‌کرد، اما این برنامه در دقایق آخر و پس از آن که اپوزیسیون اعلام کرد نمایندگان حکومت ابتدا باید پروتکل ژنو ۱ را امضا کنند، لغو شد.

 

این پروتکل سال ۲۰۱۲ در ژنو سوئیس تهیه شد که بر تشکیل دولت موقت در سوریه برای دوره گذار به نظام سیاسی جدید تاکید دارد.

 

در همین رابطه هیثم الماله، نماینده اپوزیسیون سوریه، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما صریحا از نمایندگان حکومت خواستیم که به طور مکتوب ژنو ۱ را بپذیرند. در غیر این صورت هیچ مذاکره مستقیمی در کار نخواهد بود.»

 

این گزارش می‌گوید که هیئت نمایندگی دولت سوریه با اخضر ابراهیمی، سفیر سازمان ملل متحد در امور سوریه، دیدار داشته و به او اعلام کرده که پیشنهاد اپوزیسیون را نخواهد پذیرفت.

 

آقای ابراهیمی همچنین امروز، جمعه، گفت‌وگوی جداگانه‌ای با هیئت نمایندگان اپوزیسیون خواهد داشت.


فیصل المقداد: کناره گیری اسد یک رویاست

 

معاون وزیر خارجه سوریه با تاکید بر ضرورت حمایت جامعه جهانی از مبارزه دولت این کشور با تروریسم تاکید کرد کناره گیری بشار اسد از قدرت یک رویاست.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، فیصل المقداد در اظهاراتی در ژنو بار دیگر درخواست محور ضد سوری برای کناره گیری بشار اسد از قدرت را رد کرد و آن را یک رویا خواند.

 

المقداد همچنین اظهار داشت آتش بس میان دو ارتش صورت می گیرد، با این حال ما آماده اتخاذ تدابیر امنیتی به خاطر مسائل انسانی هستیم.

 

وی تاکید کرد کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت به یک رویا تبدیل شده است.

 

المقداد افزود ما برای نشستن در کنار مخالفان سوری در حضور اخضرالابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد توافق کرده بودیم، ولی شنیدیم که طرف دیگر(مخالفان سوری) موافق نیستند.

 

وی گفت ما برای موفقیت اجلاس ژنو به اینجا آمده ایم، اما دیگران برای آماده کردن بخشی از آنچه اپوزیسیون خوانده می شود، شکست خوردند، باید تمام طیف های سوری مخالف حضور داشته باشند.

 

معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد به ژنو آمده ایم تا کشتار و جنایاتی را که ترکیه، عربستان، قطر و غرب در سوریه به راه انداخته اند، متوقف کنیم.

 

عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه هم تاکید کرد ما با خواسته های آنچه ائتلاف مخالفان سوری خوانده می شود، مبنی بر تشکیل شورای حکومت انتقالی مخالفیم.


هشدار المعلم به اخضر ابراهیمی: طرف مقابل جدی نباشد ژنو را ترک خواهیم کرد


وزیر خارجه سوریه به نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده است اگر طرف مقابل جدیت خود را نشان ندهد، هیئت رسمی سوریه، ژنو را ترک خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار شبکه المنار گزارش داد ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به اخضرالابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه تاکید کرده است هیئت اعزامی از سوی دولت سوریه برای بحث و مذاکره آماده است، اما به نظر می رسد طرف مقابل(مخالفان سوری) آمادگی این کار را ندارند.

 

المعلم هشدار داده است اگر مخالفان سوری، جدیت خود را نشان ندهند، هیئت دولت سوریه، ژنو را ترک خواهد کرد.

 

خبرنگار المنار از پایان نشست هیئت رسمی سوریه به ریاست ولید المعلم وزیر خارجه این کشور و اخضرالابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد خبر داد.

 

به گفته خبرنگار این شبکه لبنانی، این دیدار در فضای مثبتی برگزار شد.

 

خبرنگار المنار گزارش داد قرار است دیداری میان الابراهیمی و هیئت مخالفان سوری در ساعت 16 به وقت محلی برگزار شود.
بر اساس این گزارش، حالتی از سردرگمی و آشفتگی بر هیئت مخالفان سوری به ویژه پس از کناره گیری احمد الجربا از ریاست هیئت حاکم شده است.

 

هیئت اعزامی از سوی دولت سوریه تاکید کرده بود آماده گفتگو با همه طرفها در صورتی است که به توقف درگیری در سوریه و ایجاد راهی برای حل بحران منجر شود.

 

هشدار ترکیه به بشار اسد

 

اما در این بین وزیر امور خارجه ترکیه نیز به رئیس جمهور سوریه درباره نپذیرفتن پروتکل ژنو ۱ هشدار داده است.

 

احمد داووداوغلو روز پنج‌شنبه، سوم بهمن، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اظهار داشت که اگر بشار اسد با تشکیل دولت موقت موافقت نکند، دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند او را به اتهام جنایت جنگی محاکمه کند.

 

آقای داووداوغلو در این مصاحبه مقایسه‌ای میان شرایط سوریه امروز با بوسنی دهه ۱۹۹۰ انجام داده و به ۵۵ هزار قطعه عکسی اشاره کرده است که نشان می‌دهد نیروهای حکومت سوریه مخالفان خود را در زندان‌ها شکنجه می‌کنند.

 

او سپس خطاب به جامعه جهانی توصیه کرده که چشمان خود را به روی وقایعی که در سوریه می‌گذرد باز کند و نگذارد نسل‌کشی بوسنی تکرار شود.

 

به تازگی گروهی از کارشناسان قضایی بین‌المللی اعلام کرده‌اند به مجموعه‌ای از عکس‌ها و شواهدی دست یافته‌اند که از «کشتار و شکنجه نظام‌مند حدود ۱۱ هزار نفر» در زندان‌های دولتی سوریه نشان دارد.

 

زنگنـه، چیت‌چیـان و قاضـی‌زاده به مجلـس احضـار شدنـد

Posted: 24 Jan 2014 12:54 AM PST

جرس: وزرای نفت، نیرو و بهداشت هفته آینده برای پاسخگویی به سؤالات تعدای از نمایندگان مجلس به کمیسیون‌های انرژی و بهداشت می‌روند.  

 

به گزارش فارس، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته آینده با تشکیل جلسه‌ای پس از بررسی آخرین اخبار و اطلاعات واصله، لایحه یک‌شوری نحوه برخورد با استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

 

همچنین قرار است لایحه یک‌شوری اساسنامه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) با حضور مسئولان وزارتخانه‌های نیرو و دادگستری، معاونت نیروی انسانی رئیس‌جمهور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

بررسی طرح یک‌شوری حمایت از صنعت برق کشور با حضور مسئولان وزارت نیرو و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از دیگر دستور کارهای این کمیسیون است.

 

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو هفته آینده برای پاسخگویی به سؤالات سیدحسین نقوی نماینده ورامین، امید کریمیان نماینده مریوان و زهره طبیب‌زاده نماینده تهران در کمیسیون انرژی پارلمان حاضر می‌شود.

 

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز به منظور پاسخگویی به پرسش‌های زهره طبیب‌زاده نماینده تهران و مؤید حسینی‌صدر نماینده خوی به این کمیسیون فرخوانده شده است.

 

کارگروه فروش نفت کمیسیون انرژی دوشنبه آتی به بررسی توان‌بخش خصوصی در فروش نفت با حضور مسئولان وزارت نفت می‌پردازد و کارگروه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران روز سه‌شنبه رسیدگی به پیش‌نویس اساسنامه شرکت ملی نفت ایران را ادامه می‌دهد.

 

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان یکشنبه هفته بعد گزارش مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک در زمینه میزان آنروگرافی انجام شده در کشور را استماع می‌کنند.

 

استماع گزارش رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره برنامه‌های آتی دانشگاه نیز در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

 

قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه‌شنبه هفته آینده به منظور پاسخگویی به سؤال مشترک جعفر قادری نماینده شیراز و محمدحسن دوگانی نماینده فسا، همچنین پرسش‌های مقداد نجف‌نژاد نماینده بابلسر و فریدون‌کنار، محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت، ناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان، عبدالکریم جباری نماینده میناب و جلیل جعفری نماینده خلخال و کوثر در کمیسیون بهداشت و درمان حاضر می‌شود.

 

همچنین وزیر بهداشت و سایر مسئولان این وزارتخانه درباره راهکارهای اتخاذ شده در جهت جلوگیری از دریافت‌های خارج از تعرفه برخی از پزشکان هفته آتی در کمیسیون بهداشت و درمان گزارش می‌دهند. 

وزیر راه دولت اصلاحات: صدا و سیما عذرخواهی مرا از بابت حادثه نیشابور سانسور کرد

Posted: 24 Jan 2014 12:54 AM PST

جرس: وزیر راه دولت اصلاحات با بیان این که دادگاه وی را از اتهام اهمال در حادثه قطار نیشابور تبرئه کرد، گفت: من به دلیل بروز حادثه نیشابور از مردم عذرخواهی کردم اما صدا و سیما آن را سانسور کرد.  

 

احمد خرم روز جمعه در گفت و گو با ایرنا در واکنش به اظهارات شهردار تهران درباره روشن نشدن فرجام پرونده انفجار قطار در نیشابور افزود: فرار قطار از حوادثی است که معمولا به دلیل قصور در قراردادن کفشک زیر چرخ ها و نبستن ترمز دستی لکوموتیو در زمان توقف در ایستگاه سالی چندبار رخ می دهد.

 

وی ادامه داد: در ماجرای نیشابور رییس قطار به تصور انجام وظیفه معمول خود به مسوول ایستگاه ابومسلم اعلام کرد کفشک گذاری و بستن ترمزدستی را انجام داده است اما بعدا مشخص شد این کارها صورت نگرفته بود.

 

خرم تصریح کرد: قطار بسته نشده در ایستگاه در شرایط شیب ، نیرویی ایجاد می کند که موجب حرکت قطار می شود و در این فرایند سرعتش می تواند به بیش از 120کیلومتر در ساعت افزایش یابد.

 

وزیر اسبق راه اظهار داشت: پس از فرار قطار راه آهن وظیفه دارد همه قطارها را از خط اصلی به ایستگاه منتقل کند که در جریان حادثه نیشابور این کار به طور کامل انجام و مسیر قطار فراری باز شد.

 

وی افزود: در نیشابور نیز برای جلوگیری از بروز فاجعه خسارت بار براثر خروج قطار از ریل یا تصادف آن با قطار دیگر، مسوولان راه آهن قطار فراری را از خط خارج کرده است و واگن ها زمین گر شدند.

 

خرم ادامه داد: از این به بعد راه آهن دیگر مسوولیتی نداشت و ستاد حوادث غیرمترقبه باید با ایجاد کمربند ایمنی از تردد افراد غیرمسوول به محل حادثه جلوگیری می کرد تا اقدامات لازم انجام شود اما در این زمینه کوتاهی شد.

 

وزیر راه دولت اصلاحات گفت: انفجار قطار نیشابور ساعت 4 و 45 دقیقه بامداد رخ داد و من 9 صبح همان روز به محل حادثه رفتم و به خاطر وقوع انی حادثه و همچنین سانحه سقوط هواپیما خرم آباد از مردم عذرخواهی کردم ولی متاسفانه صدا و سیما از پخش آن بر روی آنتن خودداری کرد.

 

وی اظهار داشت : پس از وقوع حادثه دستگاه قضایی بلافاصله وارد عمل شد و پرونده ای تشکیل داد تا موضوع با حساسیت تمام مورد بررسی قرار گیرد و از من نیز توضیح خواستند.

 

خرم افزود: متهمان این پرونده عبارت بودند از وزیر وقت راه ، مدیرعامل وقت راه آهن، مسوولان ایستگاه و قطار و همچنین عوامل اجرایی توقف قطار که در نهایت پس از سه ماه بازجویی و تحقیق دادگاه من و مدیرعامل راه آهن را تبرئه کرد.

 

وزیر راه دولت اصلاحات توضیح داد: قاضی پرونده فردی قاطع و دقیق بود که موضوع را با جدیت پیگیری کرد که اگر قصوری از جانب ما صورت گرفته توبیخ شویم و چند تیم کارشناسی نیز موضوع را بررسی کرد و پس از اعلام علت وقوع حادثه، عوامل مقصر معرفی و محکوم شدند.

 

وی اظهار داشت: علت حادثه قطار نیشابور واژگونی واگن های قطار و همجواری پنبه و گوگرد با نفتا بود که دچار آتش سوزی شد و ریختن آب به جای کف برای خاموش کردن آنها توسط عوامل آتش نشانی موجب افزایش اشتعال و انفجار شد.

 

خرم با بیان این که گزارش این حادثه اعلام و عناصر مقصر مجازات شدند ، نسبت به اظهارات شهردار تهران که سرنوشت این پرونده را مبهم دانست، واکنش نشان داد و گفت: همان طور که من پاسخگوی حادثه نیشابور بودم آقای قالیباف هم باید پاسخگوی آتش سوزی خیابان جمهوری باشد.

 

وزیر راه دولت اصلاحات تصریح کرد: من زمانی مسوول شهرداری های کل کشور بودم و می دانم امکانات و تجهیزات شهرداری تهران متناسب با دانش و تکنولوژی روز نیست.

 

خرم در پایان برهمین اساس تاکید کرد که شهرداری تهران باید به جای هزینه در پروژه های تبلیغاتی و بزرگ کم اثر نسبت به روزآمد کردن امکانات به ویژه وسایل مربوط به ایمنی اقدام کند.

 

انفجار قطار نیشابور ساعت 4 و 45 دقیقه بامداد روز 29 بهمن 1382 در نزدیکی ایستگاه خیام در 17 کیلومتری نیشابور رخ داد.در این حادثه به دلیل وجود پنبه، گوگرد و ماده ای نزدیک به بنزین ( نفتا ) در واگنها انفجار مهیبی نیز به وقوع پیوست که اثراتی تا شعاع 10 کیلومتری محل وقوع آن حادث و موجب کشته شدن 295 نفر و زخمی شدن 460 تن از هموطنان مان شد. 

مصباح یزدی: هدف غرب توسعه و گسترش زندگی جنگلی وحشی بین ملت ها است

Posted: 23 Jan 2014 01:30 PM PST

جرس: محمد تقی مصباح یزدی امروز پنج‌شنبه در دیدار جمعی از مدیران وزارت دفاع مدعی شد: "در نظام اسلامی، اصل بر حفظ دین و تاکید بر ترویج معارف دینی است و مهمترین نظامی الهی که ولی فقیه در راس آن قرار دارد، حفظ ارزش های اسلامی است."

 

به گزارش مهر، این عضو مجلس خبرگان با اهانت به خلیفه سوم اهل سنت مدعی شد: "دنیا گرایی، باندبازی، تبعیض، دادن پست و مقام به قوم و خویش و عشیره و ... توسط خلیفه سوم موجب خشم توده های مردم شد که در نهایت همین امرمنجر به قتل خلیفه گردید."

 

مصباح یزدی عملیات گروههای جهادی در سوریه فعلی را "تکفیری" و ادامه همان تفکر صدر اسلام خواند و اظهار داشت: "وهابی های تکفیری میوه همان درخت هایی هستند که بعد از رحلت پیامبر از حق روی گردان شدند. اگر در جوامع اسلامی معارف پیامبر اسلام و اهل بیت کم رنگ شود، کم کم به سمت سلطنتی و امپراطوری شدن خواهند رفت."

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در حمله به اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز گفت: "غرب حیات خود را مدیون خوی جنگ طلبی است، هرچند که با بوق و کرنا، داعیه دفاع از حقوق بشر را نیز دارند...ادعای دفاع از حقوق بشر نیز، تنها بهانه ای برای فریب افکار عمومی مردم جهان است و هدف آنها توسعه و گسترش زندگی جنگلی وحشی بین ملت ها است."

 

ممانعت از آزادی فرزاد مددزاده با وجود پایان محکومیت

Posted: 23 Jan 2014 01:00 PM PST

جرس: فرزاد مددزاده که محکومیت ۵ ساله خود را بدون مرخصی در زندان سپری کرده است، با وجود پایان دوران محکومیت با ممانعت از آزادی روبرو شد.

 

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزاد مددزاده زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج که بنا به قرار قبلی باید در تاریخ ۳ بهمن ماه با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد می‌شد، با ممانعت مسئولین روبرو شده است.

 

دوستان و بستگان وی که از ظهر روز پنج‌شنبه ۳ بهمن ماه در مقابل زندان رجایی شهر به انتظار نشسته‌اند با مسئولین زندان صحبت کرده و مسئولین به ایشان اطلاع داده‌اند که فرزاد یک پرونده باز دارد.

 

یکی از ایشان گفت: «فرزاد مددزاده در تابستان سال ۹۰ به همراه صالح کهندل و محمدعلی (پیروز) منصوری و یک زندانی سیاسی دیگر به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پرونده‌ای با اتهام تبلیغ علیه نظام برای ایشان مفتوح شد. چند ماه بعد به دستور دادگاه انقلاب هر چهارنفر از اتهام مزبور تبرئه شدند. ولی اکنون اجرای احکام زندان اعلام کرده که نام فرزاد در لیست نیست. این درحالی است که قرار بازداشت صادره از سوی دادگاه انقلاب ۲ ماهه بوده است و اگر به فرض نام فرزاد از قلم افتاده باشد نیز اکنون که بیش از ۲ سال گذشته باید وی را آزاد کنند.»

 

فرزاد مددزاده از تاریخ یکم اسفند ماه ۱۳۸۷به همراه خواهرش شبنم مددزاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هرکدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.