جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بورسیه شدن و تدریس دختر فرهاد دانشجو دردانشگاه آزاد

Posted: 28 Jul 2012 08:58 AM PDT

جرس: پس از خبر سایت بازتاب در خصوص تدریس و عضویت دختر رئیس دانشگاه آزاد در هیات علمی این دانشگاه با مدرک کارشناسی ارشد، واحد علوم دارویی این دانشگاه با تایید تدریس سمیه دانشجو در این واحد، عضویت وی در هیئت علمی را رد و البته بورسیه بودن او در دانشگاه آزاد و تدریس وی را تائید کرد.

 

در خبر سایت بازتاب خانم «سمیه دانشجو» دختر فرهاد دانشجو، رییس دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شده و اظهار شده بود با مدرک فوق لیسانس عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم داروئی شده و در مقطع کارشناسی ارشد درس می دهد.

 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی دراین باره توضیح داده است:خانم سمیه دانشجو دانشجوی دکتری تخصصی در رشته نانوبیوتکنولوژی یکی از دانشگاه های دولتی و فرزند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، هیچ تدریس مستقلی برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد نداشته اند. بلکه مشابه بورسیه های دانشگاه به همراه یکی از اساتید شناخته شده که مسئول درس می باشند از زمان مدیریت قبلی دانشگاه به صورت قراردادی در تدریس همکاری دارند. 

عربستان مذاکره با ایران برای تفاهم‌نامه استرداد مجرمان را تکذیب کرد

Posted: 28 Jul 2012 08:35 AM PDT

جرس: یک مقام سعودی از وجود تفاهمنامه ای با ایران برای استرداد مجرمان اظهار بی‌اطلاعی کرد و مذاکره مقامات ایران و عربستان در این باره را تکذیب کرد.

 

این درحالی است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است تفاهم‌‌نامه ایران و عربستان سعودی برای استرداد مجرمان آماده امضاست.

 

خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه عکاظ، نوشته است که سخنگوی وزارت خارجه عربستان سعودی کلا از وجود تفاهم‌نامه بین کشورش و ایران اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است که این کشور مذاکره‌ای با ایران نکرده است.

 

اسامه نقلی، سخنگوی وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است، «اگر طرف ایرانی خواهان امضای تفاهم‌نامه است، توافق‌نامه‌های امضاشده متعددی میان دو کشور وجود دارد که می‌توان آنها را اجرایی کرد».

 

پیش از این علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، گفته بود که تفاهم‌نامه مذکور آماده است و دو کشور قرار است آن را امضا کنند. 

افزایش قیمت برق در دو مرحله پس از اجرای فاز دوم هدفمندی

Posted: 28 Jul 2012 08:17 AM PDT

جرس: جزییات جدید از سناریوی افزایش قیمت برق در مرحله دوم حذف یارانه‌ها نشان می‌دهد دولت قصد دارد قیمت برق را در دو مرحله دیگر به قیمت تمام شده خود برساند.

 

به گزارش ایسنا، اگرچه قیمت‌ برق تا پایان تابستان دست نخورده باقی خواهد ماند اما دولت قصد دارد قیمت برق را در دو مرحله دیگر به قیمت تمام شده برساند. این درحالی است که براساس قانون اولیه هدفمندی یارانه‌ها قرار بود دولت ظرف پنج سال قیمت حامل‌های انرژی را به قیمت تمام شده افزایش دهد که در آن زمان پیش‌بینی می‌شد این افزایش سالانه ۲۰ درصد و ظرف پنج سال انجام بگیرد.

 

محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در این باره گفته است: برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که پس از ابلاغ مرحله دوم افزایش قیمت‌ها، مرحله سومی هم برای رشد تعرفه‌ها در کار خواهد بود و پیش‌بینی ما این است که قیمت برق به جای پنج مرحله در سه مرحله نهایی شود.

 

آقای بهزاد در عین حال گفت: برنامه‌ریزی برای فاز بعدی افزایش قیمت برق به گونه‌ای طراحی شده که ۷۰ درصد مصرف کنندگان خانگی که مصرف کمتری دارند، افزایش قیمت بسیار جزیی و ناچیزی را تجربه خواهند کرد. 

وعده مجلس برای افشای تخلفات نزدیکان احمدی‌نژاد بعد از پایان دولت دهم

Posted: 28 Jul 2012 07:57 AM PDT

جرس: دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جریان انحرافی برای حفظ بقای خود و هزینه کردن در تبلیغات انتخاباتی، بسیاری از ارگان‌های اقتصادی کشور را قبضه کرده است؛ گفت: پس از پایان فعالیت دولت دهم ابعاد گسترده‌تری از فعالیت‌های غیر قانونی جریان انحرافی نزدیک رئیس‌جمهور منتشر می‌شود.

 

به گزارش خانه ملت، ابوالفضل ابوترابی، درباره اقدامات غیرقانونی جریان نزدیک به محمود احمدی نژاد گفت: نفوذ جریان انحرافی در کنار رئیس جمهور تشدید شده که یکی از ابعاد فعالیت آن، مسائل مالی و تسلط بر موضوعات کلان اقتصادی است.

 

راهیافته مردم تیران و نجف آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه رئیس جمهور چشمانش را بر روی این تخلفات بسته و نه تنها با سوءاستفاده اطرافیانش از موقعیتشان برخورد نمی‌کند، بلکه حمایت نیز می‌کند که این رفتار موجب جدایی بسیاری از حامیان دولت از وی شده است.وقتی مردم می‌بینند که با وجود محکومیت در دستگاه قضایی، مدیران اجرایی متخلف ارتقای سمت پیدا می‌کنند، نسبت به برقراری عدالت در جامعه مایوس و ناامید می‌شوند.

 

نگرانی از وضعیت جسمی اسماعیل برزگری در پی اعتصاب غذا

Posted: 28 Jul 2012 07:57 AM PDT

جرس: وضعیت جسمی اسماعیل برزگری زندانی اعتصاب کننده غذا که در بیمارستان بستری است وخیم گزارش شده اما او که با بی توجهی دادستان با درخواست های خود روبرو شده حاضر به پایان دادن به اعتصاب خود نمی شود.

 

به گزارش کلمه، اسماعیل برزگری زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که هفته گذشته به دلیل حمله عصبی و شوک مغزی ناشی از فشار اعتصاب غذا بیهوش و در بیمارستان طالقانی بستری شده بود اوضاع نگران کننده ای دارد اما همچنان حاضر به شکستن اعتصاب خود نیست.

 

در حال حاضر سلامت این زندانی سیاسی که برای هشتمین بار در اعتراض به وضعیت خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده در خطر است و در صورت عدم رسیدگی دادستان به وضعیت او ادامه اعتصاب غذا با توجه به وضعیت کنونی جسمی اش می تواند عواقب وخیمی را در پی داشته باشد.

 

اسماعیل برزگری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی توسط قاضی پیرعباسی رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد که تا کنون برای اعتراض به حکم خود ۸ بار اعتصاب غذا کرده که این اعتصاب غذای طولانی، صدمات جبران ناپذیری به سلامت او زده اند.

 

این زندانی سیاسی از روز ٩تیرماه ١٣٩۱طی اعلام رسمی به مقامات قضائی و زندان دست به اعتصاب غذا زده است. برزگری در گذشته بعضا ۴۸ روز، ۳۸ روز، ۲۵ روز، ۱۵ روز را در اعتصاب به سر برده و اخرین بار ۱۱ روز در کما بوده است.

 

مقامات دادستانی پس از هربار اعتصاب غذای این زندانی سیاسی قول داده اند تا پرونده را بار دیگر مورد رسیدگی قرار دهند، عهدی که تا کنون براورده نشده است.

 

اسماعیل برزگری در تاریخ ۱۸ اردیبشهت ۱۳۹۰ در شهرستان تبریز توسط اطلاعات سپاه بازداشت و به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد و مدت ۶ ماه را در سلول های انفرادی گذراند. 

هند از ورود یک کشتی نفتکش ایرانی به آب‌هایش جلوگیری کرد

Posted: 28 Jul 2012 07:57 AM PDT

جرس: درحالی که شرکت کشتیرانی ایران و هند به دلیل تحریم های آمریکا و اروپا منحل شده است، هند از ورود یک کشتی تحریم شده ایرانی به آب هایش جلوگیری کرد. به گزارش روزنامه هندو، مدیر شرکت پالایشگاه ها و پتروشیمی هند در این زمینه اظهار داشت: ما باید ۴ تانکر یا محموله نفتی با حجم ۹۰ هزار تن در ماه جولای از ایران وارد می کردیم. اما ما تنها قادر هستیم به تانکرهایی اجازه ورود بدهیم که مجوز بیمه ای تایید شده از سوی دولت دارند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، پس از اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، مقامات این اتحادیه به شرکت های بیمه ای دستور داده اند از بیمه تانکر های حامل نفت ایران خودداری کنند. اکنون تهران اعلام کرده که میلیارد ها دلار برای بیمه تانکر ها و کشتی ها در اختیار دارد اما مجوز ها ظرف مدت چند روز لغو می شوند.

محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک، در گفت و گو با روزنامه ایران گفت: خریداران نفت ایران می توانند نفت خود را با نفتکش های ایرانی که توسط بیمه های ایرانی بیمه هستند، حمل کنند. خریداران نفت ایران دو راه دارند یا این که برای انتقال نفت خریداری شده از نفتکش‌های خود استفاده کنند یا این که کار را به ناوگان ایران بسپارند. وی افزود: تعهداتی که بیمه های ایرانی در قبال نفتکش ها متقبل می شوند، هیچ گونه تفاوتی با بیمه های غربی ندارد و براین اساس هر گونه ریسک و خطری تحت پوشش قرار می‌گیرد.

این در حالی است که آمریکا نیز شرکت ملی تانکری ایران و ۵۸ کشتی متعلق به آن را تحریم کرده است. شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی هند در سال مالی ۲۰۱۲ – ۲۰۱۱ قراردادی برای خرید ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نفت از ایران دارد اما تنها ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن وارد کرده است. هرچند هند با توجه به کاهش ملموس سطح واردات نفت از ایران توانست از معافیت تحریمی آمریکا بهره مند شود اما این تحریم ها بیمه کشتی ها را شامل نمی شود.

گزارش ها حاکی از آن است که واردات نفت خام از ایران تنها در شرایطی امکان دارد که نظام بیمه گران که تحت رهبری شرکت بیمه عمومی قرار دارد و به جی آی سی معروف است، پوشش بیمه ای مورد نیاز برای کشتی های داخلی حامل نفت ایران را صادر کند. از سوی دیگر مساله تضمین های بیمه ای مستقل برای کشتی ها نیز هنوز برای تصمیم گیری پیش روی دولت قرار دارد. جی آی سی، موافقت کرده است که برای کشتی های داخلی ، ۵۰ میلیون دلار بیمه بدنه و ماشین آلات و ۵۰ میلیون دلار بیمه حفاظتی و غرامتی ارائه کند اما این اقدام به حال تعلیق درآمده چرا که نتوانسته مجوز مسئولان بیمه را دریافت کند.

مقامات دهلی نو می گویند شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی این کشور از اول آوریل تا کنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است و برای جبران کمبود منابع از سوی ایران حجم خرید خود از بازار های دیگر را افزایش داده است. هند در سال جاری میلادی، خرید نفت از عراق را آغاز کرده است. قرار داد منعقد شده بین دهلی نو و بغداد حاکی از آن است که هند می تواند روزانه ۱۱ هزار بشکه نفت از عراق وارد کند. همچنین هند قراردادی برای واردات ۲و نیم میلیون تن نفت از عربستان سعودی منعقد کرده و ۲ میلیون تن نفت نیز از امارات متحده عربی وارد می کند.

برخی مقامات نفتی هند می گویند با تمهیدات اندیشیده شده، اینک این کشور به میزان کمتری به واردات نفت از ایران وابسته است. تحریم های بانکی علیه ایران موجب شد در سال گذشته هند قادر به پرداخت پول نفت به ایران نباشد و به این ترتیب بدهی بالغ بر ۵ میلیارد دلار به بار آمد. البته این بدهی چند ماه بعد از طریق بانکی در ترکیه پرداخت شد اما مقامات دهلی نو و تهران همچنان سرگرم تعریف مکانیسمی برای پرداخت پول نفت هستند. پرداخت با روپیه و معامله پایاپای از جمله راه حل هایی است که تا کنون مطرح شده است تا هند بتواند بدون نقض تحریم ها به تجارت نفتی خود با ایران ادامه دهد. اما اکنون مشکل بیمه کشتی ها نیز به مشکل تحریم بانکی اضافه شده و دهلی نو راه دشوار تری را برای واردات نفت از ایران پیش رو دارد.

از زمان آغاز تحریم ها در اول ژوئیه (یازدهم تیرماه) شرکت‌های اروپایی از بیمه کردن هر نفتکشی که نفت ایران را به هر جایی از جهان ببرد، خودداری می‌کنند. بنادر هم بر اساس مقررات دریایی نمی‌توانند به نفتکش‌های فاقد بیمه اجازه ورود و تخلیه نفت بدهند. حدود ۹۵ درصد شرکت‌های تخصصی بیمه های مربوط به نفتکش ها در اروپا و عمدتا در لندن مستقر هستند و با تحریم های اتحادیه اروپا دیگر نمی توانند همانند گذشته نفتکش های حامل نفت ایران را بیمه کنند.

نفتکش ها به طور معمول به دلیل خطراتی چون نشت نفت به دریاها، تا سطح یک میلیارد دلار بیمه می شوند. اجرایی شدن تحریم نفتی ایران علاوه بر قطع فروش نفت به اروپاییان، به دلیل منع پوشش بیمه ای، مشکلاتی را نیز برای صادرات نفت ایران به سایر کشورها ایجاد کرده و از جمله باعث شده است تا کره جنوبی واردات نفت خام از ایران را قطع کند.

صادرات نفت ایران تا پیش از اعمال تحریم ها حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود. براساس برآوردهای انجام شده از سوی آژانس بین المللی انرژی در حال حاضر این میزان به ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. 

افزایش قیمت مجدد ارز و طلا

Posted: 28 Jul 2012 07:42 AM PDT

دلار ۱۹۷۴ تومان شد

جرس: بازار ارز و طلا پس از مدتی آرامش، بار دیگر ملتهب شده و بر اساس آخرین گزارش ها، قیمت امروز دلار در بازار آزاد تهران ۱۹۷۴ تومان بوده که نسبت به پنجشنبه ۲۴ تومان افزایش داشته است. بهای هر قطعه سکه طرح جدید هم به ۷۴۲هزار تومان و طرح قدیم به ۷۴۵ هزار تومان رسیده است.

به گزارش طلانیوز، امروز هر قطعه سکه طرح جدید اکنون ۷۴۲هزار تومان و طرح قدیم ۷۴۵ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به پنجشنبه هفته گذشته ۱۴ هزار تومان افزایش یافت. همچنین نیم سکه نسبت به روز مذکور ۶ هزار تومان افزایش داشت و ۳۷۱ هزار تومان شد و ربع سکه نیز با افزایش ۳ هزار تومانی اکنون به قیمت ۱۸۹هزار تومان رسید.

بر اساس این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۵ هزار و ۷۷۰ تومان و سکه یک گرمی ۱۱۲ هزار تومان عرضه شد.

فعالان بازار ارز هم از افزایش نرخ انواع ارز در بازار خبردادند، به طوری که قیمت هر دلار آزاد را امروز ۱۹۷۴ تومان، هر یورو ۲۴۴۶ تومان و هر پوند۳۱۰۵ تومان اعلام کردند که هر کدام از این قیمت ها پنجشنبه هفته گذشته ۱۹۵۰، ۲۳۹۴ و ۳۰۴۰ تومان بودند. 

کسب مقام ششم توسط نخستین ورزشکار زن ایرانی راه‌یافته به فینال المپیک

Posted: 28 Jul 2012 07:42 AM PDT

جرس: الهه احمدی که نخستین بار در تاریخ ورزش ایران در رشته بانوان به جمع فینالیست‌های یک رشته ورزشی در المپیک رسیده بود، در نهایت از میان ۸ ورزشکار در پله ششم ایستاد. جایگاهی که برای ایران در این رشته ورزشی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرآنلاین، احمدی که رقابتی سخت را با رقیبان چینی داشت در ۴ تیر آخر خود کنترلش را از دست داد و نتوانست روی سکو برود. او در نهایت در فینال با کسب امتیاز ۴۹۹٫۱ به رتبه ششمی رسید. در این رشته ورزشکار چینی اول شد، مدال نقره را لهستانی ها بردند و مدال برنز هم به دیگر نماینده چینی رسید.

این در حالی بود که احمدی در ۵ شلیک اولش از این دو ورزشکار چینی نتایجی بهتر را به دست آورده بود اما در نهایت با امتیاز ۱۰۲٫۱ از راند فینال نتوانست اولین بانوی مدال آور ایران در المپیک لقب بگیرد. عنوانی که تنها چند لحظه با آن فاصله داشت.

رئیس فدراسیون تیراندازی در این باره می گوید:« همین که احمدی توانسته تا اینجا پیش بیاید نوعی تاریخ سازی است. قبل از او کسی این قدر به مدال بانوان المپیک برای کشورمان نزدیک نبوده. اگرچه این بار مدالی بدست نیاوردیم ولی هنوز ورزشکاران ما در رشته ای دیگر هم برای مدال رقابت دارند. امیدوارم بچه های ما این سد را بشکنند و مدال آور شوند.»

مه‌لقا جام‌بزرگ، دیگر نماینده ایران در رشته تفنگ بادی در مرحله مقدماتی در رده چهل و سوم قرار گفت و از صعود به فینال بازماند.

این نخستین بار است که تیم تیراندازی ایران با دو تیرانداز زن و یک تیرانداز مرد، به صورت مستقیم و بدون سهمیه در مسابقات المپیک شرکت می‌کند.

همچنین ندا شهسواری پینگ پنگ باز ایران در رقابت‌های المپیک لندن در نخستین دیدار خود به مصاف اوشونایک از نیجریه رفت و در یک بازی نزدیک با نتیجه ۴ بر ۳ به شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در کاروان ورزشی ایران که با ۵۴ ورزشکار راهی لندن شده‌ است، ۸ زن حضور دارند که رقمی بی سابقه در تاریخ حضور ایران در المپیک است.

گزارش دو مسابقه دیروز را در اینجا و برنامه کامل مسابقات ورزشکاران ایران را در اینجا ببینید. همچنین گزارش افتتاح المپیک لندن و رژه پر حرف و حدیث کاروان ایران را به همراه تصاویر در کلمه بخوانید. 

مرغ از سبد کالای ماه رمضان کارمندان حذف شد

Posted: 28 Jul 2012 07:24 AM PDT

جرس: معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مرغ از سبد کالای ماه رمضان کارمندان حذف شد.

 

به گزارش ایسنا، حسن رادمرد افزود: متاسفانه بودجه لازم برای گنجاندن مرغ در سبد کالای ماه رمضان تامین نشد و به همین دلیل فقط روغن، شکر و برنج در سبد کالای کارمندان گنجانده شد.

 

وی افزود: بودجه خرید مرغ به اندازه کافی نیست، بنابراین اگر این بودجه به طور کامل تامین شود، مرغ نیز در فرصت مناسب به کارمندان تحویل داده خواهد شد و در غیر این صورت این کالا حذف می‌شود.

 

رادمرد با اشاره به این‌که سبد کالای کارمندان از فردا توزیع می‌شود، ادامه داد: این سبد شامل پنج کیلو روغن، پنج کیلو شکر و ۲۰ کیلو برنج است.

 

خاطرنشان می شود مرغ در هفته های اخیر به طرز سرسام آوری افزایش یافته است و هر کیلو بین هشت تا ده هزار تومان به فروش می رسد. 

واردات در مقابل صادرات براي بازرگانان غيرممكن شد

Posted: 28 Jul 2012 07:24 AM PDT

جرس: بنابر آخرين اطلاعات موجود، واردات در مقابل صادرات براي بازرگانان غيرممكن شده است.

به گزارش ايسنا براساس قانون، صادر‌كنندگان كالاهاي غيرنفتي مجازند در مقابل صادرات كالاهاي خود، كالاهاي قابل ورودي كه از طرف وزارت بازرگاني يا ستاد پشتيباني برنامه‌ي تنظيم بازار اعلام مي‌شود را وارد كنند.

همچنين اين افراد مي‌توانند از محل صادرات ديگران با استفاده از واريز‌نامه صادراتي به واردات اين كالاها اقدام كند. با اين وجود به تازگي استفاده از گزينه‌ي واردات در مقابل صادرات در سيستم ثبت سفارش سازمان توسعه‌ي تجارت ممنوع شده است و متقاضيان فقط مي‌توانند از گزينه‌ي ارز صادراتي به جاي آن براي تامين ارز مورد نياز واردات اقدام كند.

هم‌چنين وارد‌كنندگان كالا از محل ارز صادراتي تا اطلاع ثانوي از ارائه‌ي اظهارنامه‌ي صادراتي به گمركات كشور براي ترخيص كالا معاف شده‌اند.