جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


واردات و تورم؛ تهدید امنیت و ایمنی غذایی شهروندان

Posted: 25 Jul 2012 07:22 AM PDT

حمید مافی
جرس: آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی کالاهای اساسی در ایران نشان می‌دهد که سبد کالاهای خوراکی در مقایسه با یک سال گذشته  ۱۸ درصد تا صد درصد افزایش قیمت داشته است. بخشی از افزایش قیمت مواد غذایی به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اجتناب ناپذیر بوده و دولت هم به دلیل نگرانی از افزایش دوباره قیمت‌ها تصمیم گرفته است که مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را تا اطلاع ثانوی اجرا نکند، اما افزایش قیمت برخی از کالا‌ها همچون مرغ و گوشت قرمز غیر قابل انتظار بوده است.  

به گونه‌ای که توزیع مرغ دولتی به منظور کنترل قیمت در یک ماه گذشته به دغدغه اصلی دولت و شهروندان تبدیل شده است. تشکیل صف‌های بلند همراه با اعتراض‌های پراکنده شهروندان برای دریافت مرغ به قیمت دولتی در روزهای گذشته به سوژه اصلی عکاسان رسانه‌های داخلی ایران تبدیل شده است.


نزاع بر سر تحریم‌ها
همین گرانی کالاهای اساسی در ایران، مجلس را بر آن داشته تا کمیته ویژه‌ای تشکیل دهد و به دنبال یافتن راه حلی برای کنترل قیمت‌ها باشد. حال این کمیته ویژه به این نتیجه رسیده است که سیاست‌های دو وزارت خانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در افزایش قیمت‌ها موثر بوده است. برای همین هم نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند تا طرح استیضاح مهدی غضنفری و صادق خلیلیان را در دستور کار قرار دهند.
آن گونه که فتح الله حسینی، نماینده قصر شیرین در مجلس گفته است؛ علت اصلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که او می‌گوید: "افزایش قیمت مرغ و تورمی که در توزیع این کالا رخ داده، ناشی از تحریم‌ها است"، اما نمایندگان مجلس چنین اعتقادی ندارند و معتقدند که "قیمت مرغ و بحرانی که در توزیع آن به وجود آمده است، فقط ناکارآمدی وزیر صنعت، معدن و تجارت را ثابت می‌کند."
ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفته است که "برخی از نمایندگان معتقدند که ریشه گرانی‌ها را باید در تدبیرهای نادرست جستجو کنیم و براین اساس، دو وزارتخانه جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت با اعمال تدبیرهای نادرست موجب افزایش قیمت کالا‌ها به ویژه کالاهای اساسی در بازار شده‌اند و باید پاسخگوی عملکرد خود در این رابطه باشند."
اگر چه برخی از رسانه‌های نزدیک به دولت اعلام کرده‌اند که استیضاح این دو وزیر هنوز در دستور کار مجلس نیست، اما یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است که "بعد از تعطیلات تابستانی، این دو وزیر به مجلس فراخوانده می‌شوند".
افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی در سه ماه نخست امسال، انتقاد از دولت احمدی‌نژاد را شدت بخشیده است. بسیاری از حامیان سنتی او نیز از دولت خواسته‌اند که تدابیری را برای کنترل قیمت‌ها به دست بگیرد. دولت اما بر این باور است که افزایش قیمت‌ها ناشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران است.
محمود احمدی‌نژاد، یک ماه قبل در نشست ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته بود که "تحریم‌ها ما را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است". به گفته او، "تحریم‌ها سبب شده است که واردات کالاهای اساسی ایران هم با مشکل روبرو شود". محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت و محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی هم پیش از این تحریم‌ها را سخت خوانده و افزایش قیمت‌ها را بی‌ربط با تحریم‌ها ندانسته‌اند.
در حالی که اعضای کابینه، افزایش قیمت‌ها را ناشی از تحریم‌ها می‌دانند، برخی از رسانه‌های حکومتی و تحلیل گران نزدیک به سپاه پاسداران، معتقدند که "دولت تحریم‌ها را بهانه‌ای برای فرار از مسوولیت خود کرده است و می‌خواهد با سخت جلوه دادن شرایط اقتصادی کشور، رهبر جمهوری اسلامی را برای مصالحه با غرب تحت فشار قرار دهد".


تورم نتیجه سیاست‌های اشتباه دولت است
افزایش قیمت‌ها از هر کجا که نشات گرفته باشد، بیش از حکومت، شهروندان عادی را در شرایط دشوار قرار داده است. شهروندانی که به گفته دکتر احمد علوی، استاد اقتصاد دانشگاه‌های سوئد، "امنیت و ایمنی غذایی‌شان هر روز بیشتر از گذشته تهدید می‌شود".
او می‌گوید: "تحریم‌ها در بخش‌هایی که با تکنولوژی پیشرفته درگیر نیست کمتر موثر است و به نظر می‌رسد برای بررسی ریشه گرانی‌های مواد غذایی در ایران باید سراغ سیاست‌های اشتباه مالی و پولی دولت رفت که سبب شده است یک تورم انباشه شده در ایران به وجود بیاید".
او با بیان اینکه "وروود قطری‌ها به بازار کشاورزی ایران نشان می‌دهد که ایران استعداد بالایی برای تولید محصولات غذایی دارد"، می‌گوید: "اما سیاست‌های اشتباه دولت سبب شده است که ریسک سرمایه گذاری و ریسک ارزی در ایران بالا برود. از سوی دیگر نرخ بهره در ایران بسیار بالا است و دولت هنوز حق مالکیت را به رسمیت نمی‌شناسد و در همه امور دخالت می‌کند و همین‌ها مانع از سرمایه گذاری در صنایع تولیدی در ایران می‌شود."
به گفته علوی، "بخش مالی و بانکی ایران که یک سیستم فاسد و رانت خوار است، تلاش می‌کند منابع مالی را در اختیار افرادی قرار دهد که سودآوری زودهنگام دارند بدون اینکه به فکر سرمایه گذاری در حوزه‌هایی باشد که در بلند مدت اثر گذاری دارند و همین بر مشکلات تولید کنندگان افزوده است."
او معتقد است که "تنش‌های داخلی در ایران به ویژه پس از انتخابات سال ۸۸، سبب شده که حکومت مشروعیت مردمی‌اش را از دست بدهد و این مساله هم بر عدم مشارکت بخش خصوصی در ایران اثر گذار بوده است" و می‌گوید: "آنچه که امروز در اقتصاد ایران شاهد هستیم، نتیجه مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی، پولی و مالی دولت است که از سال‌ها قبل شروع شده و هم اکنون تحریم‌ها و هدفمندی یارانه‌ها که ضربه اساسی به تولید کنندگان وارد کرد، آن را تشدید کرده و تولید را زیان ده کرده است".


مرغ‌های خارجی بر سفره ایرانیان

دولت اعلام کرده است که برای کنترل قیمت مرغ و گوشت، واردات این دو قلم کالا را آزاد می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی با صدور اطلاعیه اعلام کرده است که ثبت سفارش گوشت و مرغ را به سرعت انجام می‌دهد. همچنین تعرفه واردات این دو کالا نیز کاهش یافته است. احمد علوی معتقد است که "این اقدام دولت تنها به پنهان سازی نرخ تورم کمک می‌کند و ممکن است در کوتاه مدت مانع از افزایش قیمت‌ها شود اما در بلند مدت اثر گذاری مخربی بر اقتصاد ایران و امنیت غذایی شهروندان خواهد داشت".
این اقتصاد‌دان می‌گوید: "سیاست آزاد سازی واردات و کاهش تعرفه‌ها در میان مدت سبب می‌شود که بنیه تولیدی مواد غذایی از بین برود. این وضعیت علاوه بر اینکه سبب از بین رفتن مشاغل مرتبط با این صنایع می‌شود، واردات مواد غذایی را هم به درآمد‌های نفتی وابسته می‌کند. ادامه این روند علاوه بر اینکه در آینده نزدیک مرغ را از سبد کالای مصرفی بسیاری از خانواده‌ها حذف خواهد کرد به امنیت و ایمنی غذایی شهروندان هم آسیب می‌رساند".
به گفته او، علاوه بر امنیت غذایی شهروندان، واردات بی‌رویه از هند و چین، ایمنی غذایی و سلامت شهروندان را هم تهدید می‌کند. چرا که تولید در این کشور‌ها منطبق با استانداردهای بین المللی نیست و در شرایطی که ایران در انزوا به سر می‌برد، این کشور‌ها در مقابل نفت به ایران کالا و مواد غذایی بدون کیفیت صادر می‌کنند.
او می‌گوید: "این مساله در میان مدت، آثار مخربی بر وضعیت سلامت روانی و جسمی شهروندان خواهد داشت و هزینه‌های سلامت را هم بر آنان تحمیل می‌کند. اما متاسفانه حاکمیت به خاطر اینکه سرپوشی بر سیاست‌های نادرست و غلط خود بگذارد و به صورت موقت نرخ تورم را کنترل کند، به واردات غذا در برابر نفت روی آورده است."
 

تعطیلی سه واحد بزرگ تولید لوازم خانگی در یك سال گذشته

Posted: 25 Jul 2012 07:07 AM PDT

جـــرس: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی ایران از تعطیلی سه واحد بزرگ تولیدكننده لوازم خانگی كشور به واسطه مشكلات شدید اقتصادی خبر داد و نسبت به تعطیلی باقی واحدهای تولیدی كه اكنون با یك دوم ظرفیت عملیاتی سال گذشته خود فعالیت می‌كنند، هشدار داد.


به گزارش ایلنا، محمدرضا فریوری، با اشاره به اولویت‌بندی تخصیص ارز دولتی به كالاهای وارداتی گفت: اخیرا جلساتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص داشتیم كه به ما قول دادند لوازم خانگی را به اولویت چهارم و پنجم منتقل كنند، اما ما همچنان بلاتكلیف هستیم و قول‌های داده شده تنها در حد وعده است.


او ادامه داد: در صورت عدم تامین ارز مرجع برای تولیدكنندگان لوازم خانگی، فعالان این صنعت با یك ضعف مضاعف مواجه خواهند شد.


فریوری اضافه كرد: در صورتی كه قرار باشد تمام تولیدكنندگان این صنعت برای تامین ارز خود به بازار ارز مراجعه كنند، آن وقت دیگر حتی ارز روی قیمت 1800 یا 1900 تومان باقی نخواهد ماند، چرا كه با افزایش تقاضا، قیمت ارز هم در بازار آزاد به مراتب افزایش می‌یابد. به تبع این امر تولیدكنندگان وارد یك دور تسلسل افزایش بهای تمام شده تولید و قیمت فروش خواهند شد.


رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی ضمن تاكید بر نیاز تولیدكنندگان به نقدینگی، اگر نقدینگی مورد نیاز فعالان از طریق سیستم بانكی برای آنها تامین نشود، شیب نزولی تولید لوازم خانگی در كشور افزایش می‌یابد. به واسطه اینكه هم‌اكنون تولیدكنندگان زیر ظرفیت تولیدی خود، فعالیت می‌كنند، به زیان‌دهی افتاده و به تبع آن مسیر اضمحلال این صنعت فراهم خواهد شد.


او در خصوص وضعیت حاشیه سود فعالان این صنعت، مطرح كرد: از سال گذشته، حاشیه سود فعالان این صنعت به میزان قابل ملاحظه‌ای كاهش یافت كه وضعیت كنونی اقتصاد كشور، موجب حذف كامل حاشیه سود شده و حتی می‌تواند منجر به زیان‌دهی آنها شود.


به گفته وی؛ در سال گذشته سه واحد بزرگ تولیدكننده لوازم خانگی كشور به واسطه مشكلات شدید اقتصادی تعطیل شدند. كما اینكه باقی واحدهای تولیدی نیز هم‌اكنون با یك دوم ظرفیت عملیاتی سال گذشته خود فعالیت می‌كنند.
 

انحلال یک شرکت کشتیرانی ایرانی، هندی به دلیل تحریم

Posted: 25 Jul 2012 07:07 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، یک شرکت کشتیرانی ایرانی،هندی به دلیل تحریم ها اعلام انحلال کرد.


به گزارش بی بی سی، این شرکت اعلام کرده که به دلیل تحریم ها امکان جابه جایی محموله هایش را ندارد.


بر اساس گزارش مذکور، اموال این شرکت بین ایران و هند تقسیم خواهد شد.


طی ماههای اخیر، علاوه بر نفت ایران، کشتیرانی ایران نیز تحت تحریمهای بین المللی و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

 

پیشنهاد ارگان انصار حزب الله: مداخله نظامی ایران در برمه

Posted: 25 Jul 2012 07:06 AM PDT

جـــرس: هفته نامه یالثارات الحسین متعلق به انصار حزب الله در شماره این هفته خود، به رویدادهای رخ داده در میانمار واکنش تاسف باری نشان داده و در تیتر یک خود از مسئولان حکومتی خواسته است: "در قبال جنایات سازمان یافته کشتار مسلمانان میانمار به «بان کی مون» نامه ننویسید، به قوه قهریه متوسل شوید."


به گزارش کلمه، یا لثارات در ادامه مطلب خود در این باره می‌نویسد: "لازم است به جای اتلاف وقت به فکر عمل به معارف قرآنی در راستای فریادرسی و احقاق حق مسلمانان مظلوم میانمار باشیم و در این راستا از نقش زور غافل نشویم. اگر زور بازدارنده وحشی‌گری است و اگر مسلمانان میا‌نمار از وسائل اعمال زور بی‌بهره‌اند، به این نکته محوری بیندیشیم که چرا تنها ناتو باید به فکر مداخلات بشر دوستانه باشد؟"


نشریه ارگان انصار حزب الله همچنین به سخنان اخیر سردار جزایری، معاون ستاد مشترک نیروهای مسلح، اشاره کرده که هفته قبل گفته بود: "بنا بر گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها، پاکسازی بومی علیه مسلمانان مظلوم میانمار در جریان است و جمهوری اسلامی نمی‌تواند نسبت به این بی‌عدالتی هولناک بی‌تفاوت باشد"


این یادداشت توهمی، تنها اشتباه رسانه های حکومتی کشور در مواجهه با موضوع کشتار مظلومانه مسلمانان در برمه نیست. این رسانه ها پیش از این هم با اعلام اعداد دروغین و اغواکننده درباره میزان کشته شدگان، و همچنین انتشار عکسهای جعلی و بی ربط در این باره، به اندازه کافی افکار عمومی را در این باره به مسیر خطا بردند.


کلمه روز یکشنبه درباره رخدادهای اخیر در برمه و واکنش ها به آن در ایران، نوشته بود: "برخی رسانه های حکومتی در ایران در این باره طبق عادت همیشگی دروغ نویسی خود عمل کردند و با انتشار عکس هایی مربوط به زلزله و نسبت دادن این عکسها به کشتار مسلمانان در برمه، بسیاری از مردم را اشتباه انداختند و باعث انحراف افکار عمومی از واقعیت ماجرا شدند. عادت این رسانه ها به نوشتن دروغ و انتشار عکس های غیر واقعی و جعلی، بارها به ایرانیان و منافع ملی کشور صدمات جبران ناپذیری وارد کرده است.»"


در آن یادداشت تاکید شده بود: "در مورد اخیر هم این دروغ پردازی ها باعث شد که مسلمانان برمه نیز به دلیل انتشار عکس های جعلی، مظلوم واقع شوند، و باعث شد که افکار عمومی و رسانه ها در مورد این اخبار دچار تردید شوند و واکنش به موقع نشان ندهند."
 

افشین اسانلو بازداشت شد

Posted: 25 Jul 2012 06:16 AM PDT

جـــرس: رسانه های جریان اقتدارگرا گزارش داده اند که افشین اسانلو، برادر فعال سندیکایی منصور اسانلو، مورد بازداشت قرار گرفته است.


رجاء نیوز نوشته است: احتمالا نام «منصور اسانلو» كه چند سال پیش نام وی با اتحادیه كارگران شركت اتوبوسرانی تهران و حومه همراه بود را شنیده‌اید.


این رسانه محفلی مدعی شد: اسانلو از آن دست آدم هایی بود كه تحت پوشش ریاست این اتحادیه، چندین بار دست به اقدامات ضد امنیت ملی زد و تبدیل به سوژه‌ رسانه‌های بیگانه شد و در مقطع چند ساله فعالیت در این اتحادیه، سعی می‌كرد با سوءاستفاده از مقام خود، مقدمات شورش‌های داخلی را فراهم آورده و با تحریك كارگران تحت حمایت این اتحادیه، از آن به عنوان اهرم فشاری علیه جمهوری اسلامی استفاده كند. همین موضوعات موجب شد تا وی چندین بار توسط نیروهای قضایی و امنیتی بازداشت و روانه زندان شود. اگر چه وی هر بار، با قید تعهد و ضمانت و اظهار پشیمانی از اقداماتش آزاد شد اما مجددا دست به همان كارهای قبل ‌زد.

رجاء نیوز گزارش داده است که منصور اسانلو دارای برادری است به نام «افشین اسانلو». چند سال پیش وی نیز به جرم اقدامات خرابكارانه توسط نیروهای قضایی بازداشت شد. اما پس از آزادی، تا حال خبری از او نبود و در رسانه‌ها، اخبار خاصی از او منتشر نمی‌شد.

این سایت جریان اقتدارگرا ادعا کرد: افشین اسانلو در این چند سال در خارج از كشور و در حال گذراندن دوره‌های خرابكارانه و تروریستی توسط سرویس‌های جاسوسی و امنیتی خاص بوده است. سرویس‌های جاسوسی در این چند سال سعی كردند تا با سرمایه‌گذاری بر روی وی، از او، عنصری گوش به فرمان برای انجام عملیات‌های خرابكارانه در داخل ایران بسازند. بر همین اساس، وی چندی پیش مجددا وارد كشور شد، اما هوشیاری و اقدام به موقع نیروهای اطلاعاتی و امنیتی كشور موجب شد تا وی به دام افتاده و دستگیر شود و نتواند به ماموریت‌هایی كه برای او در نظر گرفته شده بود، فائق آید.
 

یک مقام ارشد سپاه: تمام تحریم‌ها به علت انتظارمان برای ظهور امام زمان است

Posted: 25 Jul 2012 06:16 AM PDT

جـــرس: مسئول سپاه پاسداران قزوین گفت: تمام تحریم‌های کشورها علیه ما به علت انتظار ما برای ظهور امام زمان است و مردم اگر علت این تحریم‌ها را بدانند با جان و دل در مقابل تحریم‌های دشمن مقاومت می‌کنند.


به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از قزوین، آبنوش شب گذشته در همایش ویژه مسئولان و افسران جنگ نرم که در سالن همایش شهید حسن پور قزوین برگزار شد، تصریح کرد: این که جهان در مقابل ماست نشان دهنده اقتدار و عظمت کشور است.


وی افزود: امروز ۱+۵ یعنی کفر جهانی و استکبار و در مقابل این کفر کشور ما قرار دارد و این نشان دهنده عظمت و قدرت ایران است.


مسئول سپاه قزوین از ابراز نگرانی پوتین از آمار رو به رشد تعداد مسلمان های آلمان گفت و بیان داشت: اگر آمار مسلمانان آلمان اینچنین رو به رشد باشد تا ۳۲ سال آینده آلمان نیز در جمع مسلمانان جهان پای میز مذاکره علیه ضد اسلام خواهد نشست.


آبنوش با اشاره به حادثه میانمار افزود: دشمن می خواهد تعداد مسلمانان را کم کند، همه ما دیدیم در حادثه میانمار طفل را سر می برند و هیچ سایتی به خودش اجازه پخش چنین حادثه هولناکی را نمی دهد.


خاطرنشان می شود توسل به امام زمان برای توجیه نارسایی های اقتصادی شیوه ای است که همیشه از سوی بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی به کار رفته است.
 

افزایش قیمت لبینات در ایران روزانه شد

Posted: 25 Jul 2012 06:00 AM PDT

جـــرس: در روزهای اخیر تولیدکنندگان قیمت محصولات لبنی را به صورت روزانه افزایش می‌دهند.


به گزارش ایسنا اگرچه پیش از این اعلام شده بود که سه محصول شیر، ماست و پنیر کم چرب با قیمت‌های حمایتی عرضه خواهند شد، اما علاوه بر آ‌نکه خبری از قیمت‌های حمایتی وعده داده شده نیست، همین قیمت‌های بالا نیز به صورت روزانه با افزایش همراه می‌شوند.


به عنوان مثال بررسی قیمت شیر یک لیتری پاکتی کم چرب یک برند معروف لبنی که به لیدر افزایش قیمت‌ها معروف شده، افزایش حدود سه برابری را در طول یک سال اخیر نشان می‌دهد.


قیمت این محصول که در سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۸۰۰ تومان بود، اوایل امسال به ۱۲۰۰ تومان رسیده و در اردیبهشت به ۱۴۰۰ تومان افزایش یافت.


در خرداد ماه نیز قیمت‌ آن به ۱۵۰۰ تومان رسید. تیر ماه قیمت این محصول به ۱۷۰۰ تومان افزایش یافته و در روزهای ابتدایی مرداد ماه به ۱۸۰۰ تومان رسیده است.


این روند خزنده افزایش قیمت در حالی است که به گفته مسوول پخش این شرکت، قیمت همین محصول فردا به ۱۹۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.


این وضعیت در حالی است که این شرکت محصولات کم چرب و پر چرب خود را به یک قیمت عرضه می‌کند، در حالیکه طبق توافق صورت گرفته با سازمان حمایت قرار بود محصولات کم چرب با قیمت حمایتی عرضه شوند.
قیمت برخی بستنی‌های تولیدی این برند معروف لبنی نیز در یکسال اخیر افزایش سه برابری داشته است.
 

۶۶ ماه حبس برای دکتر پورسیفی، فعال حقوق بشر

Posted: 25 Jul 2012 05:26 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، امروز چهارشنبه، چهارم مرداد ماه 1391 رای دادگاه دکتر محمد حسن یوسف پورسیفی به وی ابلاغ شد.


بنا به گزارش جرس، قاضی صلواتی، رئیس شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران، پنج سال و شش ماه حبس تعزیری برای دکتر محمد حسن یوسف پورسیفی، فعال حقوق بشر و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان صادر کرده است.


رای صادره به شرح ذیل اعلام شده است:

- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق فعالیت و عضویت در تشکیلات غیر قانونی موسوم به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کمک به محکومین امنیتی و ترتیب خروج غیر قانونی آنها به خارج از کشور، جمع آوری نا مشروع کمک مالی برای خانواده های زندانیان سیاسی- امنیتی ، تودیع وثیقه بصورت نامشروع برای زندانیان امنیتی ،به استناد ماده 610 قانون مجازات اسلامی به تحمل 3 سال حبس تعزیری.


- توهین به مقدسات در وبلاگ ساعت دلتنگی بخاطر مطلب منتشر شده در مورد موسسه فاطمه زهرا در مشهد مقدس درباره صیغه و مقاله وضعیت زنان در ایران.به استناد ماده 513 قانون مجازات اسلامی به تحمل 2 سال حبس تعزیری.
- فعالیت تبلیغی علیه نظام بخاطر مقاله موهن نگاهی به طرح امنیت اجتماعی در ایران و حجاب در وبلاگ ساعت دلتنگی و انتقاد از وضعیت معیشتی کارگران و کودکان کار و خیابان به استناد ماده 500 قانون مجازات اسلامی به تحمل 6 ماه حبس تعزیری.


جمع محکومیت پنج سال و شش ماه می باشد.


به گزارش جرس، دکتر یوسف پور درخواست تجدید نظر را رد کرد و آخر مرداد ماه 1391 به بند 350 زندان اوین باز می گردد.
 

توقف انتشار گزارش‌ هفتگی قیمت‌ها از سوی بانک مرکزی

Posted: 25 Jul 2012 04:00 AM PDT

جـــرس: در حالی که طی ماه‌های اخیر بانک مرکزی معمولا گزارش‌های هفتگی خود از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را چند روز پس از انجام بررسی خود اعلام می‌کرد ۱۸ روز است که دیگر این گزارش‌ها منتشر نمی‌شود.


به گزارش ایسنا در آخرین گزارش هفتگی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۶ تیر ماه امسال اشاره شده بود که از ۱۱ گروه اقلام محصولات در مقایسه با هفته قبل، چهار گروه لبنیات، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و قندوشکر افزایش قیمت و گروه میو‌ه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ و چای کاهش قیمت داشته است. سه گروه برنج، حبوب و روغن نباتی هم طی این هفته نسبت به هفته قبل هیچ تغییر قیمتی نداشته‌اند.


همچنین مقایسه قیمت اقلام در هفته منتهی به ۱۶ تیر ماه امسال با هفته مشابه ماه قبل نشان می‌داد که از ۱۱ گروه اقلامی ۱۰ گروه لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ، قندوشکر، چای و روغن نباتی افزایش قیمت و یک گروه گوشت قرمز کاهش قیمت داشته‌اند. این اعداد حاکی از افزایش قیمت ۹۱ درصد اقلام طی هفته منتهی به ۱۶ تیرماه در مقایسه با هفته مشابه ماه قبل بود.


گزارش هفتگی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران مربوط به هفته منتهی به ۱۶ تیر ماه در حالی روز ۱۷ تیر ماه منتشر شده بود که پیش از این نیز بانک مرکزی به طور منظم معمولا حداکثر تا پنج روز بعد از هفته مرجع گزارش خود را منتشر می‌کرد.


گزارش مربوط به هفته منتهی به ۹ تیر ماه امسال در ۱۱ تیر ماه، گزارش مربوط به هفته منتهی به دوم تیر در چهارم تیرماه، گزارش مربوط به ۲۶ خرداد در ۲۷ خرداد ماه، گزارش مربوط به ۱۹ خرداد در ۲۲ خرداد ماه، گزارش مربوط به ۱۲ خرداد در ۱۶ خرداد ماه، گزارش مربوط به پنجم خرداد در نهم خرداد ماه و گزارش مربوط به ۲۹ اردیبهشت در سوم خرداد ماه امسال منتشر شده بود.
 

 

به علت عدم حضور مرغداران، تصمیم‌گیری نشد

Posted: 25 Jul 2012 04:00 AM PDT

مرغداران نشست با رئیس دولت را جدی نگرفتند

جـــرس: مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گفت: در جلسه دیروز مرغداران در ریاست جمهوری تعدادی که باید می‌آمدند نیامدند و به دلیل تداخل با برنامه‌ها ناقص اجرا شد و تصمیم‌گیری نشد.

همزمان مرغداران با توجه به ضرر و زیانی که متحمل شده اند به دولت هشدار داده اند که در زمینه قیمت گذاری تخم مرغ دخالت نکند.


به گزارش فارس، حسین مقدم‌نیا، مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران با اعلام این خبر اظهار داشت: به دلیل ناقص اجرا شدن جلسه دیروز مرغداران در ریاست جمهوری تصمیم‌گیری به جلسه بعد موکول شد.


وی اظهار داشت: این جلسه بیشتر موضوع کارشناسی بود و تعدادی از آنهایی که دعوت شده بودند نیامدند و با برنامه‌ها هم تداخل شد و هیچ تصمیمی گرفته نشد.


مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران تصریح کرد: قرار شد زمان جلسه بعدی از سوی دفتر ریاست جمهوری اعلام شود.


مرغ داران: دولت با گرانی تخم‌مرغ برخورد کند، شکایت می‌کنیم

به گزارش ایسنا، مرغداران با توجه به ضرر و زیانی که متحمل شده اند به دولت هشدار داده اند که در زمینه قیمت گذاری تخم مرغ دخالت نکند.


از اسفند ماه تاکنون هر کیلو تخم‌مرغ هزار تومان زیر قیمت فروخته می‌شود که روزانه بیش از دو میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد می‌کند؛ البته در شهریورماه با افزایش تقاضا قیمت تخم‌مرغ قطعا افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان زیان نیمه اول سال خود را از این بازار جبران خواهند کرد.


اما مرغداران در نامه‌ای به مسئولان دولتی هشدار داده‌اند که "در زمان افزایش قیمت تخم‌مرغ از شهریورماه و فروش آن به قیمت تمام شده، موضع انفعالی خود را حفظ کنند و اگر با افزایش قیمت آن برخورد کنند؛ به مقامات قضایی اقامه دعوی و شکایت خواهند کرد."


سیدفرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار در این باره ایسنا گفت: بر اساس قیمت نهاده‌های موجود در بازار و نرخ کارشناسی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی هر کیلو تخم مرغ با احتساب ۱۰ درصد سود باید ۲۸۰۰ تومان فروخته شود اما اکنون ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰ تومان عرضه می‌شود و مرغداران کیلویی هزار تومان در هر کیلو تخم‌مرغ ضرر می‌دهند.


وی اعلام کرد: روزانه ۲۴۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که تولیدکنندگان از اسفند ماه کیلویی هزار تومان این محصول را کمتر از قیمت تمام شده و بدون سود عرضه کرده‌اند لذا روزانه حداقل دو میلیارد تومان زیان به صنعت مرغ تخم‌گذار وارد شده است.


طلاکش تصریح کرد: ‌این ضرر باید در جایی جبران شود؛ یا دولت باید این خسارت را بپردازد یا تولیدکنندگان در زمان افزایش تقاضا در بازار مصرف زیان خود را تامین کنند که از شهریور ماه لحاظ می‌شود.


دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار کشور با اشاره به این‌که ۲۵ درصد از تخم‌مرغ تولیدی کشور در صنایع مصرف می‌شود، گفت: از شهریورماه و همچنین با بازگشایی مدارس و سردی هوا تقاضای تخم‌مرغ افزایش می‌یابد و نیمه دوم سال اوج مصرف صنایع کشور برای تخم‌مرغ است لذا دراین دوره زمانی تولید جوابگوی بازار مصرف نیست و قیمت افزایش می‌یابد.


وی گفت: این درحالی است که در زمان افزایش قیمت مسوولان دولتی تولیدکننده را متهم به گران‌فروشی می‌کنند و نمی‌گذارند محصول براساس بازار عرضه و تقاضا به فروش برسد.


طلاکش اظهار کرد: صنعت تخم‌مرغ با زیان انباشته از سال گذشته در پی بروز آنفولانزای پرندگان و حذف ۴۰ درصد از گله‌ها مواجه است و از زمانی که مرغداری‌ها مجددا فعال شده‌اند محصولشان را کیلویی هزار تومان زیر قیمت تعیین شده می‌فروشند. از سوی دیگر نهاده‌های چند برابر افزایش یافته را باید به صورت نقدی که از بهای فروش تخم‌مرغ تامین می‌شود، بخرند.


دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار اعلام کرد: ‌بر این اساس طی نامه‌ای به معاون اول رییس دولت و با رونوشت به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، اطلاعات، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی هشدار برای افزایش قطعی قیمت تخم‌مرغ در شهریور ماه داده شده است.


وی تصریح کرد: ‌قطعا طبق تجربه سنوات گذشته از شهریور ماه تخم مرغ گران می‌شود و در واقع براساس افزایش عرضه به قیمت واقعی خود فروخته خواهد شد.


طلاکش با بیان این‌که نظام بازار تخم مرغ بر اساس عرضه و تقاضاست، تصریح کرد: طی این نامه به مسوولان عنوان شده اکنون که در زمان ارزانی محصول و زیان تولیدکننده موضع انفعالی در پیش گرفته‌اید، در زمان گرانی و رسیدن قیمت تخم‌مرغ به نرخ واقعی خود نیز موضع انفعالی در پیش بگیرید تا تولیدکنندگان زیان نیمه اول سال خود را جبران کنند.


دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: طی این نامه صراحتا اعلام شده که اگر در زمان افزایش قیمت تخم مرغ، مسوولان بازرگانی و تنظیم بازار موضع برخورد در پیش بگیرند و بخش‌نامه‌ای علیه قیمت تمام شده تخم‌مرغ صادر کنند، قطعا به مقامات قضایی اقامه دعوی و شکایت خواهیم کرد.