جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اجرای حکم حبس چهار تن از بازداشت شدگان پس از انتخابات

Posted: 21 Jul 2012 08:30 AM PDT

جرس: طی چند روز گذشته حکم حبس تعزیری چهار تن از بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری به اجرا درآمد.

به گزارش کلمه، منصور نقی پور از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر برای سپری کردن دوره ٧ساله حبس خود به زندان اوین فراخوانده شد. او اسفند ماه سال ٨٨ به همراه بیش از ٣٠ تن از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر توسط تیم حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شد و سپس با قرار وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی آزاد شده بود.

همچنین روز دوشنبه ١۴ تیرماه علی ملاحاجی دانشجوی مهندسی پزشکی قزوین نیز برای گذراندن دوران محکومیت یک ساله حبس خویش به زندان اوین فراخوانده شد. او روز ٢۵ بهمن ١٣٨٩ به دنبال حضور در تظاهرات همبستگی با حرکت‌های مردمی در منطقه، به ویژه قیام آزادی‌خواهانه مردم تونس و مصر علیه حکومت استبدادی در تهران بازداشت شده و ۴۵ روز را در بند امنیتی ٢۴٠ گذرانده بود.

آبتین جهانیان و اشکان الهیاری نیز که پیشتر به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی به ترتیب به ٣ سال و یکسال حبس محکوم شده بودند، برای گذراندن دوران حبس خود به زندان اوین فراخوانده شدند.
 

جمع‌آوری گیرنده‌های ماهواره‌‌ای در بوکان

Posted: 21 Jul 2012 08:15 AM PDT

جرس: در روزهای گذشته نیروهای انتظامی در شهرستان بوکان واقع در استان آذربایجان غربی، اقدام به جمع‌آوری گیرنده‌های ماهواره‌ کرده است.

 

به‌ گزارش سایت موکریان، نیروی انتظامی بوکان در برخی از محلات این شهرستان از جمله علی‌آباد، شهرک نساجی، بیمارستان جدید، کولتپه، خیابان عشایر، میرآباد ومحله ابوذر وارد خانه‌های مردم شده و گیرنده‌های ماهوار‌ه‌ را جمع‌آوری کرده‌اند. 

 

نیروهای پلیس بیش از یک سال است که در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها با اجرای طرح‌هایی از جمله "طرح ضربتی" اقدام به جمع‌آوری دیش‌های ماهواره کرده‌اند. اما جمع‌آوری گیرنده‌ها به تازگی آغاز شده است که با همدستی قوه قضاییه و صدور حکم قضایی ورود به خانه‌ها برای پلیس سهل شده است.

مکارم شیرازی: مردم نباید خیلی برای تامین برخی مواد غذایی اصرار کنند

Posted: 21 Jul 2012 08:15 AM PDT

گوشت مرغ غذای مناسبی نیست

 جرس: آيت‌الله مكارم شيرازي با اشاره به وضعیت پیش آمده درباره قیمت مرغ گفت :البته مردم هم در این زمینه نباید خیلی برای تامین برخی مواد غذایی اصرار کنند. عده زیادی درباره قیمت مرغ اصرار می‌کنند؛ در حالی که اگر گوشت مرغ نخورند خیلی مسئله مهمی نیست. بیشتر اطبا گفته‌اند که مواد گوشتی غذای مناسبی برای انسان نیست و نباید افراط کرد؛ تنها مقدار کمی لازم است.

به گزارش ایسنا وي با بیان اینکه من خودم تصمیم گرفتم گوشت مرغ نخورم، تاکید کرد: می بینیم که عده ای درباره قیمت مرغ فریاد می کشند که چرا این طور شده است. حال اگر آدم نخورد چه می شود.من بدون اینکه در این مسئله تحریم کنم، خودم تصمیم گرفتم گوشت مرغ نخورم.ببینیم چه می شود زمین به آسمان می آید.آسمان به زمین می آید.

مکارم شیرازی افزود:مردم هم می‌توانند با جمع و جور کردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهیم باشند؛ البته دولت هم باید برای برطرف کردن گرانی‌ها کمر همت ببندد.

وزارت کشاورزی همکاری نمی‌کند

در همین حال، مدیرعامل یک شرکت وارد کننده مرغ با انتقاد از نحوه عملکرد بدنه سازمان دامپزشکی گفت: بیش از سه ماه است که مجوز واردات مرغ را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده ایم، اما این سازمان هنوز کارشناسی را برای اعزام به کشور مبدا معرفی نکرده است .

'مهدی نورآبادی' روز شنبه در گفت وگو با ایرنا گفت که هم اکنون بیش از ۱۰ شرکت دیگر وارد کننده با مشکلاتی چون تامین دامپزشک و روحانی برای اعزام به کشور مقصد روبرو هستند.

وی این موضوع را نیز گفت که شرکت وارد کننده وی ، مجوز واردات مرغ را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده و از این مجوز شش ماهه ، سه ماه گذشته اما دامپزشک به آنها معرفی نشده است .

نورآبادی که مجوز واردات ماهانه یک هزارتن مرغ به کشور را اخذ کرده ، گفت : در سازمان دامپزشکی هر کس مسئولیت کار محوله را به گردن دیگری می اندازد و کارها همچنان درگیرودار اداری متوقف شده است .

این وارد کننده گفت : هیچ هزینه ای نیز برای اعزام دامپزشک یه عهده سازمان دامپزشکی نیست و شرکت های وارداتی حتی برای هر روز اعزام آنها به کشورهای مقصد ۲۵۰ دلار می پردازند .

وی که حدود هشت سال است که به واردات مرغ می پردازد ، تصریح کرد: در شرایطی که بازار مرغ با بحران مواجه است ، از مسئولان انتظار می رود تا به آرام کردن بازار کمک کنند.

نورآبادی افزود: با وجودی که در دیدار با 'سید محسن دستور '، رییس سازمان دامپزشکی، وی دستور تسریع در امور واردات مرغ را داده، اما تاکنون به آن عمل نشده است.

قاچاق علف به کشورهای حاشیه خلیج فارس با پوشش نوشابه‌

Posted: 21 Jul 2012 07:34 AM PDT

جرس: در شرایطی که واحدهای مرغداری و دامداری کشور برای تامین نیاز محصولات لبنی و پروتئینی با بحران کمبود خوراک دام و طیور و گرانی آن مواجه هستند؛ از صادرات علوفه ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس آن هم با پوشش نوشابه‌ای خبر می‌رسد.

 

ه گزارش ایسنا، سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران، با اعلام این خبر گفت: در حالی که مازاد تولید علوفه‌ داخلی نداریم، یونجه، ذرت علوفه‌ای و کاه به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

 

ببه گفته وی با افزایش نرخ دلار صادرات این محصولات انگیزه‌ای ایجاد کرده و از سوی دیگر این کشور‌ها بهای مناسبی بابت کالای ایرانی می‌پردازند.

 

سلطانی تصریح کرد: علوفه‌ تولید داخلی با پوشش نوشابه و به اسم نوشابه به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شود؛ به‌طوری که در انتهای ماشین‌های کانتینری علوفه چیده و در پوشش جلویی آن نوشابه قرار می‌گیرد.

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با تاکید بر ادامه‌ کمبود علوفه برای دامداران و بالا‌بودن قیمت آن اظهار کرد: جو با ۱۰ درصد افزایش از کیلویی ۴۸۰ تومان به ۵۳۰ تومان افزایش یافته است.

 

سلطانی افزود: در شرایط فعلی که واردات کاهش یافته، جو داخلی نیز در انبار‌ها ذخیره می‌شود و عده‌ای فرصت‌طلب آن را احتکار می‌کنند که باعث افزایش قیمت این نهاده شده است.

 

به گفته وی دامداران سالانه ۱۹ میلیون تن علوفه نیاز دارند که هفت میلیون تن آن باید از طریق واردات تامین شود.

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به اینکه علوفه دام شامل ۱۴ قلم کالاست، گفت: خوراک دام شامل سبوس، کنجاله سویا، گندم دامی، ذرت، کاه، کلش، یونجه، جو و سایر کنجاله‌‌ها هم‌چون کلزا و … می‌شود که سالانه باید بیش از سه میلیون تن کنجاله سویا و ۲٫۵ میلیون تن ذرت وارد کشور شود. 

ژتون غذای دانشجویان سه نرخی شد

Posted: 21 Jul 2012 07:34 AM PDT

جرس: رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از سه نرخی شدن ژتون غذای دانشجویان خبر داد.

به گزارش ایسنا، کیوان مرادیان کوچک سرایی با بیان اینکه امسال مدنظر است سه نوع غذا در بین دانشجویان توزیع شود، گفت: بر این اساس نرخ ژتون غذای دانشجویی به طور متوسط ۴۸۵ تومان درنظر گرفته شده است، در این راستا یک نوع غذا در همین رنج و دونوع غذای دیگر یکی پایین‌تر از ۴۸۵ تومان و دیگری بالاتر از این رقم درنظر گرفته شده است که میزان دقیق دو رنج دیگر پس از تصویب نهایی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ غذای دانشجویی سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافت، افزود: امسال هزینه غذای دانشجویی کمتر از سال گذشته و تنها اندکی افزایش یافته است و میزان افزایش به میزانی است که تقریبا به قیمت نان سنگک یعنی هزینه ۶۰۰ تومان نزدیک می‌شود.

به گفته وی، در سال تحصیلی گذشته، دانشگاه‌ها برنامه هفتگی غذا به دانشجویان ارائه می‌کردند و در هر روز دو نوع غذا در بین دانشجویان توزیع می‌شد که طی آن نرخ غذا بین ۲۵۰ تا ۴۸۵ تومان تعیین شده بود، بر این اساس بسته به نوع غذای ارائه شده به دانشجو، نرخ ژتون‌ها بین این دو رقم از دانشجو دریافت می‌شد.

وی اعلام کرد: امسال کلیه دانشجویان می‌توانند ۱۰۰ درصد از تسهیلات وام تغذیه استفاده کنند و پس از اتمام تحصیلاتشان در اقساط ۶۰ ماهه آن را بازپرداخت کنند. این درحالی است که سال گذشته تنها ۲۰ درصد دانشجویان می‌توانستند از وام تغذیه استفاده کنند.

بر اساس بخشنامه‌ای با عنوان "هدفمند کردن غذای دانشجویی" در ۸ شهریور ماه سال ۹۰، دانشگاه‌ها ملزم هستند در راستای واقعی شدن نرخ غذای دانشجویی حرکت کنند. به این ترتیب که در طول ۵ سال برنامه پنجم توسعه به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا ۵۰ درصد قیمت تمام شده غذای دانشجویی به عنوان سهم دانشجو از وی دریافت شود.
 

معاون فرهنگی سپاه: ملی-مذهبی‌ها و نهضت آزادی‌ها خیانت کردند و منفور شدند

Posted: 21 Jul 2012 07:34 AM PDT

جرس: معاون فرهنگی سپاه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان از لطف نظام سوء‌استفاده نکنند، گفت: متاسفانه برخی از اصلاح طلبان که در جریان فتنه سال ۸۸ حضور نداشتند نیز به خاطر رفتار افراطی بخش دیگری از هم طیفی های خود که لیدر آنها نیز آقای خاتمی بوده است، آسیب فراوانی دیدند.

به گزارش مهر، حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه  در خصوص بازگشت اصلاح طلبان به عرصه سیاسی کشور و حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده اظهار عقیده کرد: موقعیت اصلاح طلبان امروز شبیه وضعیت جریان نهضت آزادی و ملی – مذهبی ها در دهه اول انقلاب و دوران امام است.

وی بدون ارائه مستندی برای اثبات نظر خود مدعی شد: نهضت آزادی و ملی – مذهبی ها آن زمان به خاطر خیانت هایی که در حوزه نظریه ، بیانیه و فعل سیاسی انجام داده بودند در نزد مردم منفور شدند و امام نیز آنها را طرد کردند.

خیانت اصلاح طلبان بیشتر از نهضت ازادی و ملی مذهبی ها است.

معاون فرهنگی سپاه خاطرنشان کرد: «طیف افراطی اصلاح طلبان و دوم خردادی ها علاوه بر اقدامات مشابهی که مانند نهضت آزادی و ملی – مذهبی ها انجام دادند عملیات اجرایی براندازانه نیزعلیه نظام انجام دادند.»

مقدم فر ادعا کرد:« نهضت آزادی با اقدامات خود از چشم مردم افتاد و به گورستان تاریخ پیوست و این در حالی است که خیانت اصلاح طلبان در سال ۸۸ به مراتب بیشتر از این جریان بوده است.»

وی با بیان این که اصلاح طلبان در فتنه ۸۸ همگان و همدست با نظام سلطه و تمام جبهه مقابل انقلاب در برابر انقلاب ایستادند و آشوب های خیابانی راه انداختند و تهمت تقلب به نظام زدند گفت: «جای تعجب دارد که امروز طیف افراطی این جریان با کمال پررویی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام حضور کرده و حتی برخی از آنها برای نظام نیز شرط و شروط می گذارند.»

معاون فرهنگی سپاه تصریح کرد: اصلاح طلبان نباید از لطف نظام در حق شان سوءاستفاده کنند.

وی با ادعای اینکه مردم هم این جریان را شناخته اند و دیگر این افراد اقبالی در میان مردم ندارند گفت: اصلاح طلبان تمام ظرفیت های خودشان را از دست داده اند و امکان حضور فعال و موثر نخواهند داشت.

مقدم فرخاطرنشان کرد: لطف جمهوری اسلامی به این جریان این است که بخشی از اصلاح طلبان که در جریان فتنه حضور نداشتند و موثر نبودند بتوانند در انتخابات شرکت کنند و فعال باشند.

معاون فرهنگی سپاه اظهار داشت: متاسفانه این دسته از اصلاح طلبان نیز به خاطر رفتار افراطی بخش دیگری از هم طیفی های خود که لیدر آنها نیز آقای خاتمی بوده است آسیب فراوانی دیدند.

وی در ادامه افزود: این طیف می توانند فعالیت سیاسی انجام دهند اما بدانند به خاطر خیانت دوستان و هم طیفی هایشان اقبالی از سوی مردم به آنها نخواهد شد.

مقدم فر همچنین در پایان با اشاره به شرط نظام برای حضور اصلاح طلبان در عرصه سیاسی گفت: این طیف از اصلاح طلبان نیز برای حضور در انتخابات باید مرزبندی ها را مراعات کرده ، اعلام برائت کنند و اعلام نمایندکه رفتار دوستان و هم حزبی هایشان خیانت به نظام بوده است.

به گزارش سایت ملی-مذهبی، این مقام سپاه به احتمال فراوان مخالفت نهضت آزادی و ملی-مذهبی با اعدام های کینه توزانه اول انقلاب و حذف گروه های سیاسی به نفع انحصار روحانیت، مخالفت با تداوم جنگ هشت ساله خانمان سوزی که می توانست بعد از فتح خرمشهر خاتمه یابد، مخالفت با سازماندهی ترورهای خارج از کشور و سیاست خارجی ماجراجویانه اوایل انقلاب ، مخالفت با اعدام فله ای هزاران زندانی بی گناه سال ۱۳۶۷ و رد نظریه ولایت فقیه که خود به یکی از مشکلات استقرار دموکراسی در ایران تبدیل شده را از مصادیق خیانت نهضت آزادی و ملی-مذهبی ها می داند .

همچنین منظور این عضو سپاه از عدم امکان حضور ملی-مذهبی ها و اصلاح طلبان در عرصه سیاسی سرکوب گسترده ای است که به بهانه دفاع از امنیت ملی علیه این دو جریان سیاسی اعمال شده است. مقامات جمهوری اسلامی تا کنون فرصت برگزاری انتخابات آزاد را از گروه های سیاسی سلب کرده و حتی انتخابات نیمه آزاد سال ۱۳۸۸ را که به دزدی میلیونی آرای موسوی و کروبی منتهی شد را تحمل نکردند و با ترتیب دادن کودتا محمود احمدی نژاد را به رغم خواست ملت به عنوان رئیس دولت مستقر انتصاب کردند . 

برای تولد جرس

Posted: 21 Jul 2012 07:23 AM PDT

علی.م

با سلام و درود به دست اندرکاران محترم جرس.
یکی از نکاتی که جرس را به رسانه و سایتی موثق و خواستنی تبدیل کرد،اخلاق مداری و عدم استفاده این سایت از هر ابزاری برای رسیدن به مقصود بود. به عبارتی اگر نوک پیکان نقد سبزاندیشان به تفکرات ماکیاولیستی و غیر اخلاقی رسانه های دروغ پردازی چون فارس و کیهان بوده است، توقع آنان از رسانه ی مطلوب، رسانه ای اخلاق مدار، پارسا، آموزگار و شفاف بوده است که برای رسیدن به مطلوبات خود، به هر ابزار ناپسندی دست نمی زند و دروغ و جعل خبر و وارونه نمایی و تحریف حقایق را پیشه خود نمیکند. جرس از نظر بنده، تا حدود بسیاری این توقعات را پوشش داده است و غلیان احساسات و انزجارها و درجه سرکوبها و تهمت ها، او را به سمت بی اخلاقی و مقابله به مثل وانداشته است و این بسیار به دوام و گسترش اخلاق مداری، انصاف، مدارا، اخلاق نقد و اعتراض، شکیبایی و بلوغ در بین معترضین سبزاندیش همراه نیز انجامیده و می انجامد. تقاضای اکید اینجانب از دست اندرکاران سایت وزین و فاخر جرس این است که همچنان اصول و خط مشی رفتاری خود را، حتی در صورت لجن پراکنی و کوشش دشمنان بر رفتارهای سخیف هماوردجویانه، باز بر اخلاق و انصاف و ادب و متانت و اصل صداقت رسانه ای دنبال بفرمایید که این تداوم اخلاق مداری، به بدنه همراهان و همفکران نیز رسوخ کند و آنان را از مقابله به مثل های مشابه تمایمت خواهان برحذر بدارد. که اگر غیر از این باشد و قرار باشد ما نیز بر روش همانهایی حرکت کنیم که نسبت به رفتار ظالمانه و زشتشان، نقد جدی و مطالبه حق داریم، پس چه نیازی به تغییر و اصلاحی که تنها میخواهد به تغییر و اصلاح «نام» منجر شود و «رسم ها» را دوباره بر قامت دیگری تجدید بنا کند؟!

تمام حرف آن است که جرس، بتواند با تداوم و حتی ارتقای اخلاق مداری رسانه ای، فرهنگ و پیش فرض اصلاح حقیقی، که همان التزام جدی درونی به اخلاق، حتی نسبت به مخالف و دشمن خود نیز هست،را احیا کند و پیشقراول و گسترنده آن شود. آنگونه که سبزاندیشان امروز بی قدرت،در هنگامه صاحب شدن قدرت، کیهانی دیگر را نیافرینند و کیهان ها و خبرگزاری فارس ها و شریعمتداری ها و ضرغامی ها، خاطرات و عبرت های تاریخ شوند.

قلمتان همواره سبز!
یکی از همراهان همیشگی شما
سپاس 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

هفت روز با زنان: ماهواره؛ عامل بدحجابی و پدیده زنان خیابانی

Posted: 21 Jul 2012 06:04 AM PDT

آیدا قجر
 جرس: خبرهای داخلی و خارجی جامعه زنان در هفته گذشته از سویی نشان از تلاش برای رسیدن به خواسته های زنان دارد و از سویی مقاومت حاکمان را به رخ می کشد. وضعیت جسمانی نگران کننده نرگس محمدی، دور کردن زنان از حوزه اجتماع و خانه نشینی شان، جداسازی جنسیتی، معضل حجاب، بحث مهریه و ... مباحثی است که در گزارش این هفته به آن پرداخته شده است.  


اخبار کوتاه از ایران
اولین خبر کوتاه این هفته مثال چند هفته گذشته به نرگس محمدی اختصاص دارد، اخبار نگران کننده ای که در سایت ملی مذهبی منتشر شده است حکایت از ضرب و شتم شدید وی در زندان دارد. عدم اجازه ملاقات به خانواده در بیمارستان یکی از دلایلی است که تایید خبر تایید نشده ضرب و شتم وی را قوی می سازد. بر اساس گزارش تایید نشده محمدی در جریان درگیری میان زندانیان آسیب دیده و به دلیل وخامت اوضاع جسمی اش، مسئولان زندان ناچارا وی را به بیمارستان ولیعصر زنجان منتقل کرده اند. نکته نگران کننده دیگر عدم اجازه حضور به پزشکان وی در بستر محمدی است.
به گزارش خبرگزاری وفا، مسئول درمانگاه انستیتو سرطان بیمارستان امام خمینی سرطان پستان را شایعترین علت مرگ سرطانی میان زنان ایرانی خواند. بنا به اظهارات عضو کمیته علمی کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران "هر سال 25 تا 30 هزار نفر از زنان ایرانی به سرطان پستان مبتلا می شوند".
تهمینه دانیالی، مشاور اقتصادی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفتگو با ایسنا پیرامون شغل خانگی برای زنان اعلام کرد "در سال گذشته دو میلیون و 300 هزار شغل جدید ایجاد شد و امسال نیز کمیته امداد امام خمینی 110 هزار شغل و صندوق مهر امام رضا 378 هزار شغل جدید در حوزه کسب و کار خانگی تعریف خواهند کرد". وی در ادامه مدعی شد "با تاکید رهبری، در حوزه اشتغالزایی نقطه عطف ما نگاه ویژه به کسب و کار خانگی و مشاغل خانگی است".
کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد سه دانشگاه دخترانه در شهرهای سمنان، مشهد و کرمان خبر داد. وی در ادامه گفت "بعد از 30 سال از اسلامی شدن دانشگاه ها، تنها یک دانشگاه دخترانه الزهرا داریم که این دانشگاه نیز قبل از انقلاب ایجاد شده است. ما در حال حاضر 10 دانشگاه دخترانه ایجاد کردیم و ساختن سه دانشگاه دیگر نیز در دست اقدام است".


اخبار کوتاه آن سوی مرزها
برای نخستین بار یک زن به ریاست اتحادیه آفریقا رسید، انکوسازانا دلامینی زوما، وزیر کشور آفریقای جنوبی و همسر سابق حیکوب زوما رئیس جمهور کنونی این کشور نخستین زنی است که به ریاست سازمان برگزیده می شود. وی در نشست اخیر سران اتحادیه آفریقا در حالی پیروز شد که در جنگ علی آپارتاید به عنوان یک مبارز کار آزموده شناخته می شود.
بر اساس گزارش بی بی سی در سی ماه گذشته بیش از 7 هزار زن عمل جراحی خروج رحم انجام داده اند و مسئولان احتمال می دهند این اقدام برای دریافت حق بیمه صورت گرفته است. سی و چهار مرکز پزشکی به فریب بیش از 2000 زن متهم شده اند که هنوز واکنشی نشان نداده اند.
به گفته حلیه گل بهار، وکیل حقوقی و فعال حقوق زنان در ترکیه دست کم روزی 5 زن قربانی "قتل ناموسی" می شوند. انگیزه های این اقدام از نظر گل بهار، نه تنها رابطه جنسی خارج از ازدواج بلکه نوع پوشش زن است.


زنان خیابانی؛ ماهواره یا فقر


در روزهایی که مساله زنان و مردان خیابانی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است، لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی "ضعف ایمان" و "تبلیغات" ماهواره ای را عامل شکل گیری این پدیده عنوان کرده است. به گفته وی برخی از افراد نیاز مالی ندارند. وی برای تایید نظریه خود به مساله عربستان پرداخت به طوری که "شاهزاده های کشورهای عربی مثل سعودی ها که در اروپا خانه های فساد ایجاد می کنند نمونه ای از افراد ثروتمند اما خلافکار هستند".
گفته های افتخاری در تضاد با گفته امان الله قرایی، جامعه شناس است. قرایی هفته گذشته "فقر"، "تورم" و "بیکاری" را از عوامل مهم خوانده بود.
مدیر کل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی نیز پیش از این خاطرنشان کرده بود "با بررسی آمار متوجه می شویم که در سال گذشته، فقر مهم ترین عامل بروز پدیده زنان خیابانی است".
اخباری از سطح شهر نیز حاکی از آن است که پس مردان خیابانی پدیده دیگری به عنوان زنان متاهل خیابانی دیده شده که برای گذران امور زندگی خود اقدام به تن فروشی می کنند.
مسئولان جمهوری اسلامی سالهاست که برای خالی کردن شانه از بار مسئولیت معضلات و مشکلات جامعه را بر گردن غرب، ماهواره و ضعف ایمان قرار می دهند.
آیا خانواده ای که به نان شب محتاج است و اعضای آن اقدام به تن فروشی می کنند آیا داشتن ماهواره در وسع مالی آنان می گنجد؟
زمانی که رسانه تنها رسانه ملی است که جامعه را تغذیه می کند کدام عامل غربی می تواند در شهرها و روستاها نفوذ داشته باشد؟
بحران اقتصادی داخلی از سویی و بی برنامه بودن یارانه ها در حالی که اقتصاد کشور بیمار بوده و هر از گاهی از میلیون ها و چه بسا میلیاردها اختلاس پرده برداشته میشود، قشر متوسط و پائین جامعه را بیش از گذشته تحت تاثیر قرار می دهد.
زمانیکه "تن" به کمک اقتصاد خانواده می آید آیا باید حکومت حاکم را دین دار خواند؟


جمع آوری یک روزه بدحجابان
یکی از موضوعات اصلی سخنرانی مسئولان جمهوری اسلامی خصوصا در تابستان ها مساله حجاب است. حجب الاسلام مهدی طائب، مسئول قرارگاه راهبردی عمار به تازگی اعلام کرده است "چهارتا بدحجاب را می شود یک روزه از جامعه جمع کرد".
وی در ادامه "ماهواره" را "سم مهلک" برای تزلزل بنیان اعتقادی دانست و به مردم توصیه کرد از گرفتار شدن به این سم جلوگیری کنند.
ضرب و شتم زنان و دختران در خیابان ها به علت نه فقط پوشش بلکه رنگ روسری یا مانتو به تازگی از سوی بسیاری از نهادها و مسئولان نظام مورد تقدیر قرار گرفته است.
محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه نیز در هفته گذشته از ممنوع الخروج شدن برخی افراد حاضر در میهمانی های خارج از کشور خبر داد.
وی با اشاره به هنرمندان و بازیگرانی که در خارج از کشور بدون حجاب در مراسم ها شرکت کرده اند، گفت "تا به حال با کدام فرد با حجابی در خارج از کشور برخورد شده است. این افراد برای شرکت در جشن و به بهانه دریافت جایزه به خارج از کشور دعوت شده و در دام این افراد گرفتار شده بودند".
اژه ای با افتخار از ممنوع الخروجی این بازیگران پس از ورود به کشور سخن گفت. پیش از این نیز مسئولان اعلام کرده بودند مساله کنترل حجاب و بدحجابی را در خارج از کشور بررسی می کنند.
از سوی دیگر سردار نبی الله حیدری، رئیس پلیس فرودگاه های کشور در تازه ترین سخنان خود مدعی شد "90 درصد مسافران ناوگان هوایی دارای پوشش مناسب هستند و مسافرانی که پوشش نامناسب دارند قبل از سفر پوشش خود را اصلاح می کنند".
وی برخورد با بد پوششی مسافران را از وظائف پلیس خواند و گفت "پلیس در فرودگاه ها با افرادی که از لباس های جلف، ناپسند یا مردانه نامناسب استفاده کنند برخورد می کنند و آنهایی که وضعیت نامناسبی دارند به دادسرا معرفی می شوند".


بیمه مهریه اما زیر 14 سکه


به گفته وزیر دادگستری پیشنهاد "بیمه مهریه" زنان به صورت شفاهی مطرح شده است. پیش از این زهره سادات لاجوردی معاون سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده پیشنهاد کرده بود "با پرداخت مبلغی برای بیمه مهریه می توان مهریه را بیمه کرد و این پول را در اختیار زنان قرار داد".
مسئولان تاکنون از این طرح تنها به صورت شفاهی حمایت یا مخالفت کرده اند و طرح مکتوبی ارائه نشده است.
به گزارش خبرگزاری وفا، رئیس ستاد دیه کشور، اسدالله جولایی از 20 هزار نمونه شکایت زن برای دریافت مهریه در دو سال گذشته خبر داد و مدعی شد "این آمار در حال افزایش است".
وی در ادامه گفت "با افزایش قیمت سکه، 110 سکه برای مهریه باز هم زیاد است و باید دفاتر اسناد را مجبور کرد که بیش از 14 سکه را ثبت نکنند".
کم شدن مهریه نکته مثبتی برای فرهنگ سازی است که ازدواج نوعی معامله محسوب نشود اما در شرایطی که تمام قوانین ضد زنان وضع شده است، با توجه به این که ازدواج مجدد مردان و صیغه در کشور به سمت قانونی شدن پیش می رود آیا این اتفاق و از این دست پیشنهادها ظلم بیشتری به زنان محسوب نمی شود؟
مردانی که با توسل به قانون همسر چندم میگیرند در صورتی که میزان مهریه نیز هر روز کمتر از قبل شود آیا دست خود را برای ازدواج و صیغه های بیشتر باز نمی بینند؟

نگرانی شهروندان از رشد قیمت ها؛ مرغ تورم یک پا دارد

Posted: 21 Jul 2012 04:54 AM PDT

فرشید آل داوود
 جرس: در حالیکه افزایش پرشتاب قیمت اقلام خوراکی از جمله گوشت مرغ به نگرانی ها درباره موج مهار نشدنی تورم دامن زده است، مقام های دولتی کماکان با انکار تورم مدعی وجود دست های پشت پرده در بحران اقتصادی هستند. تازه ترین ادعا در این راستا توسط محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس دولت  عنوان شده که گفته: " گرانی مرغ القاء سازی ناشی از یأس دشمنان است." این ادعا در شرایطی مطرح شده که قیمت مرغ در هفته های اخیر رشدی 62 درصدی داشته و اکنون قیمت آن به کیلویی حدود 8 هزار تومان رسیده است.  

در صف های خرید مرغ چه خبر است؟
در خیابانها و مراکز خرید اما، اوضاع بیان کننده چیز دیگری است. برخی مردم می گویند خاطره دهه شصت و دوران جنگ و جیره بندی زنده شده است، با این تفاوت که در آن ایام کمبود اقلام محسوس بود و از گرانی و تورم لجام گسیخته به مانند امروز خبری نبود.
"حسن م" از جمله افرادی که در نمایشگاه ضیافت برای دریافت مرغ ارزان قیمت در صف ایستاده است، به جرس می گوید: " دیگر عادتمان داده اند، چاره ای نیست !"
وی می افزاید: اگر اینجا مرغ ارزان نخریم مجبوریم چند روز بعد دوبرابر قیمت بخریم.
شخص دیگری که حاضر به معرفی خود نبود به جرس گفت: " خود کرده را تدبیر نیست ، دیگر سوارمان شده اند و هر کاری بخواهند با ما می کنند."
حین اظهارات وی، همهمه زیادی بر می خیزد و هر کس لب به اعتراض می گشاید و سخن تلخی را بیان می کند.
محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس دولت چند ساعت قبل این گلایه های مردم گفته بود: "باید کاری کنیم که حسرت آخ شنیدن از مردم بر دل دشمنان ایران اسلامی بماند."
در همین حال سایت های خبری همزمان با آغاز نمایشگاه ارزان قیمت موسوم به " ضیافت" عکس هایی را منتشر کردند که بازتاب گسترده ای داشت. در این تصاویر، مردم در حال دویدن به دنبال کامیون حمل مرغ ارزان دیده می شوند.
سایت "اعتدال" هم در گزارشی نوشت: " توزیع مرغ گرم دولتی به قیمت 4650 تومان در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا، اگرچه استقبال مردم را به دنبال داشته اما منجر به تشکیل صف‌های طولانی و نوبت‌بندی برای دریافت این کالا شده است."
شاهدان عینی گفتند: "مردم حاضرند که ساعت‌ها را در صف بایستند تا بتوانند مرغ با قیمت مناسب را به منازل خود ببرند، این در شرایطی است که برخی مغازه‌داران نیز از این فضا سوءاستفاده کرده و قیمت بالایی را برای هر کیلوگرم مرغ عنوان می‌کنند "
دیگر سایت های خبری هم نوشتند که عرضه مرغ در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا با بیشترین استقبال مواجه شده و برنج، شکر و روغن در رتبه های بعدی بوده است.
دولتی ها چه می گویند؟
با این حال محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس دولت جمهوری اسلامی روز سه شنبه و تنها ساعاتی قبل از تشکیل صف های ممتد خرید مرغ در مصلای تهران و چند نقطه دیگر شهر خاطر نشان کرد: " دشمنان می خواهند مردم را ناراضی کنند تا از نظام جمهوری اسلامی ایران برگردندند اما نمی دانند که در نظام جمهوری اسلامی ، مردم برای مادیات انقلاب نکرده اند!"
وی با بیان اینکه تحریم ها به ما آسیبی نمی رساند، خاطر نشان کرد: " دشمنان نمی دانند که فقط در تحریم ها خود را به سختی می اندازند .
رحیمی رسانه ها را هم دشمن شاد کن نامید که گاهی با ارائه برخی آمار ها و فضا سازی ها علاوه بر دامن زدن به گرانی دل دشمن را هم شاد می کنند.
محمود احمدی نژاد رئیس دولت هم در واکنش به گرانی ها به تمجید از تلاش شبانه روزی دولت پرداخته و در عین حال خاطر نشان کرده که دولت زیر فشار سنگین قرار دارد.
وی عصر چهارشنبه در دیدار با مردم شهر ری در جنوب تهران به دلیل مشخصی در خصوص گرانی ها اشاره نکرد اما گفت: " دولت شبانه‌روزي در حال كار كردن است و در چندين جبهه كار مي‌كند اما فشار سنگين است. "
به نظر می رسد در تیم دولت اثر تحریم های سنگین پذیرفته شده است چرا که "مهدی غضنفری"٬ وزیر صنعت و معدن و تجارت هم بر این نکته تاکید دارد که تحریم ها فلج کننده است.
وی روز یکشنبه (۲۵ تیر) طی سخنانی در همایش «مبلغان ماه مبارک رمضان در قم تصریح کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران «فلج‌ کننده» است و نظام وارد «درگیری جدی و خطرناکی» شده و دولت هم نمی‌تواند علت گرانی‌ها را اعلام کند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین تائید کرد که گرانی وجود دارد اما یاد آور شد که ریشه پدیده گرانی با پیچیدگی‌های خاصی همراه است که البته ما نمی‌توانیم همه جزییات مسایل را رسانه‌ای کنیم !


تعمد، خیانت یا .. ؟
اما در این میان برخی اصولگرایان و نزدیکان اسبق دولت اظهار نظر های دیگری را مطرح می کنند. داوود احمدی نژاد برادر رئیس دولت از عملکرد کسانی صحبت می کند که قصد دارند با ایجاد گرانی عمدا مردم را از نظام دور کنند.
وی می افزاید: " این گرانی ها عمدی و توسط جریان خاص برنامه ریزی شده است تا مردم تقصیر ها را به گردن حکومت بیندازند."
سایت اصولگرای شفاف اما در مطلبی در باره گرانی مرغ نوشت که اقای رییس جمهور در سفری که به ارمنستان داشت قراردادی امضا کرده که به این کشور گوشت به خصوص گوشت مرغ صادر شود . اما روزنامه ایران ارگان دولت دلیل دیگری را مطرح کرده و نوشته: " آمار ثبت شده نشان مي‌دهد طي دو ماه گذشته 50 هزارتن كنجاله سويا با قيمت 830 تومان به يكي از تشكل‌هاي توليدي تحويل شده تا در اختيار مرغداري‌ها قرار بگيرد اما تمام اين كنجاله‌ها در بازار با قيمت بيش از 1600 تومان فروخته شده كه با يك حساب سرانگشتي حداقل 38 ميليارد تومان سود ناسالم عايد فروشندگان كرده است.
ارگان دولت توضیح نداد که چرامسئولان با این واحد تولیدی متخلف به علت اختلال در وضعیت اقتصادی کشور برخورد نکرده اند .
حجت‌الاسلام مهدی طائب فرمانده قرارگاه عمار و برادر رئیس اطلاعات سپاه روایت دیگری در باره علت گرانی مرغ دارد. وی معتقد است کسانی در حال خیانت کردن هستند.
وی می گوید: " در واردات دان مرغ و بعضا شنیده شده است که کشتی حاوی دان مرغ را برگشت داده‌اند.
تاثیر تحریم ها در اقتصاد
اما در میان سایر مسدولان کشور اتفاق نظر مشخصی در باره مرتبط بودن گرانی ها به بحث تحریم وجود ندارد. اخیرا حجت الاسلام صدیقی امام جمعه تهران در خطبه های نماز جمعه تهران گفت:" تحریم ها الطاف خفیه الهی است و در کشور امام زمان فقیر وجود ندارد.".
رهبر نظام آیت الله خامنه ای هم در دیدار با میهمانان کنفرانس بیداری اسلامی گفت : " تحریم هانظام را واکسینه کرده است."
این در حالی است که جمهوری اسلامی در مذاکرات بغداد، مسکو و استانبول یکی از پیش شرط های مهم خود را لغو تحریم ها اعلام کرده بود.
"علی لاریجانی" رئیس مجلس روز سه شنبه هفته گذشته در دیدار با "آیت الله مصباح یزدی" خاطر نشان کرد که سهم تحریم در مشکلات کنونی اقتصادی کشور تنها ۲۰ درصد است از این رو مسئولان باید علت‌های دیگر این موضوع را ریشه یابی و بررسی کنند.
رئیس دولت هم چندی پیش با حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش نگران کننده را ارائه کرده بود که حاکی از تاثیر تحریم ها بوده است که گرچه در بدو امر برای اعضای مجمع قانع کننده به نظر رسید اما هاشمی رفسنجانی چند روز بعد و طی یک دیدار با جمعی از دانشجویان بر بی کفایتی دولت در اداره امور صحه گذاشت.