جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اعتراف احمدی مقدم: اکثر مردم خواستار برخورد پلیس با بدحجابی نیستند

Posted: 03 Jul 2012 08:41 AM PDT

جــرس: فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که بیش از ۴۹ درصد مردم خواستار برخورد با بدحجابی هستند.


به گزارش کلمه، سردار احمدی مقدم امروز در صحن علنی مجلس، موضوع برخورد با بدحجابی را دومین اولویت خواسته های مردم از پلیس دانست و مدعی شد که در نظرسنجی‌های نیروی انتظامی، ۴۹.۲ پاسخ‌دهندگان خواستار برخورد پلیس با "پوشش نامناسب و آرایش مفرط" شده‌اند.


فرمانده ناجا در عین حال اشاره نکرد که حتی بر فرض صحت این نظرسنجی، نتایج آن بدین معناست که اکثریت ولو ضعیفی از مردم خواستار ورود پلیس به این ماجرا نیستند و یا لااقل چنین کاری را در اولویت نمی‌دانند.


آنچنان که خود احمدی مقدم نیز اعتراف کرده که مهمترین خواسته مردم از پلیس، برخورد با توزیع و مصرف مواد مخدر است؛ و البته وی پاسخ نداده که وقتی آمار میلیونی معتادان در کشور همچنان رو به افزایش است و از نهادهای مسئول هم هیچ کاری برای توقف این روند بر نیامده، دخالت پلیس در موضوعی که بر فرض صداقت فرمانده نیروی انتظامی، اولویت اول مردم نیست، چه وجهی دارد.


احمدی مقدم در عین حال ادعا کرد: تعداد کمی از شهروندان به رفتار ماموران در طرح امنیت اخلاقی انتقاد دارند، مقاومتها در برابر اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی بسیار محدود شده است و همواره شاهد افزایش رضایت عمومی با اجرای این طرح هستیم.


وی در جلسه امروز مجلس که به بررسی موضوع حجاب و عفاف و امنیت اخلاقی و اجتماعی اختصاص یافته بود، همچنین از کاهش ۳۰ درصدی کشف مشروبات الکلی خبر داد، حال آنکه وزارت بهداشت به تازگی از گسترش شدید مصرف مشروبات الکلی آمار داده است.


فرمانده نیروی انتظامی در عین حال برخلاف تمام واقعیت های مشهود مردم، ادعا کرد که احساس ناامنی از سال ۸۴ به بعد همواره در حال کاهش و احساس امنیت رو به افزایش بوده است.


وی همچنین در شرایطی که صفحات حوادث روزنامه ها پر از اخبار قتل، تجاوز و حوادث وحشتناک نشان دهنده التهاب اجتماعی است، مدعی شد که پلیس تمام جرایم را مهار کرده و فقط سرقت قطعات خودرو باقی مانده است.


در جلسه امروز مجلس، وزیر ارشاد هم حضور داشت که در سخنانش بار دیگر ناشران را به ترویج فرهنگ غرب متهم و تهدید کرد. حسینی همچنین آمار داد که وزارت ارشاد به نیمی از فیلمنامه های خواستار مجوز، مجوز نمی دهد.
 

هجوم نیروهای دادستانی به جلسه سرای اهل قلم و بازداشت محمد نوریزاد

Posted: 03 Jul 2012 08:22 AM PDT

جــرس: به گزارش منابع خبری، ساعتی پیش، نیروهای لباس شخصی وابسته به دادستانی تهران به جلسه سرای اهل قلم یورش بردند و درجریان برخورد با این مجمع فرهنگی، محمد نوریزاد نویسنده و جهادگر منتقد رهبر جمهوری اسلامی نیز بازداشت گردید.


به گزارش ندای سبز آزادی، این تشکل با حضور اشخاصی مانند محمد نوریزاد و مهدی خزعلی دومین جلسه خود را امروز برگزار کرده بود.


اولین جلسه سرای اهل قلم، روز سه شنبه سی خردادماه برگزار شده بود.


اخبار دریافتی حاکی است که نیروهای دادستانی با حضور در ساختمان جلسه، مانع از ورود و خروج افراد شده و پس از بازداشت نوریزاد، تنش ها همچنان ادامه دارد.


در پی تشکیل اولین جلسه سرای اهل قلم، باشگاه خبرنگاران جوان به آن واکنش نشان داد و خواستار برخورد با نوریزاد شد.


آقای نوریزاد به دلیل نگارش نامه های انتقادی اش به رهبر جمهوری اسلامی با خشم اصولگرایان حامی آقای خامنه ای مواجه شده و از طرف نیروهای امنیتی نیز تحت فشار قرار داشت.


نوری زاد از نویسندگان سابق روزنامه کیهان و حامیان رهبری در جریان اعتراضات پس از انتخابات مهندسی شده ریاست‌جمهوری به دلیل نگارش نامه‌های سرگشادهٔ انتقادی به رهبری بازداشت شد.


وی به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام و تخریب چهره سی ساله نظام" به یک سال حبس تعزیری، به اتهام توهین به رهبری و مسئولان نظام به حبس و شلاق محکوم شد.


او چندی پیش نیز از تهدید نیروهای امنیتی علیه خود و خانواده اش سخن گفته بود.


 

بیانیه ٢٢۰ نماینده مجلس در واکنش به تحریم نفتی ایران: بازنده اصلی غرب است

Posted: 03 Jul 2012 08:22 AM PDT

جــرس: به گزارش منابع خبری، نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن اقدام اتحادیه اروپا در تحریم نفتی ایران تاکید کردند با این اقدام، بازنده این بازی کشورهای غربی هستند.


به گزارش مهر، محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی متن بیانیه نمایندگان درباره تحریم نفتی ایران را توسط اتحادیه اروپا که با 220 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است قرائت کرد.


براساس این گزارش متن بیانیه مذکور به این شرح است:


اتحادیه اروپا در یک تصمیم غیرمنطقی و غیرقانونی و خارج از مصوبات شورای امینت سازمان ملل خرید نفت ایران را تحریم و تصمیم گرفته است آن را عملی نماید.


ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن محکوم نمودن این اقدام خصمانه اتحادیه اروپا مواضع ذیل را اعلام می‌نماییم:


یک- این تصمیم اتحادیه اروپا دشمنی با ملت بزرگ ایران تلقی می‌شود و برای همیشه در حافظه تاریخی مردم ایران باقی خواهد ماند.

دو - نظام جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه حمایت ملت ایران در طول سه دهه گذشته ثابت نموده است که ضمن احترام به همه مقررات بین‌المللی به هیچوجه از حقوق قانونی و بین‌المللی خود نخواهد گذشت و زیر بار سیاست‌های سلطه جویانه قدرت‌های بزرگ نخواهد رفت.

سه - فناوری صلح آمیز هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است و در ماده 4 عهدنامه ان پی تی به وضوح این حق به کشورهای عضو داده شده است بنابراین موضع اتحادیه اروپا در عدم استفاده جمهوری اسلامی ایران از این حق مخالفت آشکار با مقررات بین‌المللی و مردود است.

چهار- ملت بزرگ ایران بارها ثابت نموده است که با اتکا با ذات اقدس الهی و بهره گیری از توانمندی‌های ملی، تحریم ها به عنوان یک تهدید را به عنوان یک فرصت تبدیل کرده است. کاری که در سه دهه گذشته بارها آن را ثابت کرده است.

پنج- اتحادیه اروپا امروز به شدت درگیر مشکلات اقتصادی خویش است بداند که این گونه اقدامات خصمانه موجب می‌گردد که گرایش اقتصادی و تجاری بازرگانان و صاحبان صنایع ایران به سوی کشورهایی باشد که اقدامات خصمانه علیه ملت ایران انجام نمی‌دهند و در این بازی بازنده کشورهای غربی خواهند بود. مجدداً اقدام خصمانه تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا را محکوم می‌کنیم.
 

 

اسد از سرنگون کردن هواپیمای ترکیه ابراز تاسف کرد/ گزارش دیده‌بان حقوق بشر از شکنجه مخالفان بشار

Posted: 03 Jul 2012 07:47 AM PDT

جــرس: بشار اسد از سرنگونی هواپیمای نیروی هوایی ترکیه بوسیله پدافند ارتش سوریه اظهار تاسف کرد و گفت که اجازه نمی دهد این حادثه به رویارویی با ترکیه بینجامد.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، بشار که با یک روزنامه ترکیه ای گفت و گو کرده می گوید: این هواپیما در منطقه ای هدف قرار گرفت که پیش از این هواپیماهای اسرائیلی در آن به پرواز درآمده بودند.


رییس رژیم سوریه در گفتگو با روزنامه «جمهوریت» چاپ ترکیه گفت: "از حادثه سرنگونی هواپیمای ترکیه صد در صد متاسفم."


وی در عین حال حاضر به عذرخواهی نشد و گفت: اگر هواپیما در مرزهای بین المللی سرنگون شده بود به سرعت از ترکیه عذرخواهی می کردیم."


اسد همچنین اظهارات مقامات ترکیه در مورد هدف قرار گرفتن جنگنده " اف 4 " هنگام ماموریت آموزش بر فراز دریای مدیترانه را رد کرد.


او گفت:" کشوری که در وضعیت جنگ است اینگونه رفتار می کند ، هواپیما در سطح بسیار پایین پرواز می کرد و ضدهوایی سوریه که گمان می کرد هواپیما اسرائیلی است آن را سرنگون کرد. سربازی که به سمت هواپیما شلیک کرده بود رادار در اختیار نداشت و نمی دانست جنگنده وابسته به کدام کشور است."


بشار اسد با خانواده های دو خلبانی که تاکنون جسد آنها پیدا نشده است اظهار همدردی کرد.


حدود ده روز پیش پدافند هوایی سوریه یک فروند جنگنده ترکیه را بر فراز دریای مدیترانه سرنگون کرد که واکنش شدید دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را در پی آورد. تنش در روابط دو کشور که پس از حمایت آنکارا از انقلاب مردم سوریه علیه بشار اسد بروز کرد، در پی سرنگونی هواپیمای ترک افزایش یافته و ترکیه با استقرار ارتش خود در مرز، اجازه نزدیک شدن ارتش اسد به نواحی مرزی را نمی دهد.


پناهندگی سربازان سوریه به ترکیه
در همین حال روز دوشنبه نیز ۳۰۰ نفر از مردم سوریه از جمله ۸۵ سرباز به ترکیه پناهنده شدند.


بر اساس این گزارش، در بین این پناهندگان یک ژنرال و تعدادی افسر ارتش سوریه نیز دیده می شوند که همگی از استان حمص گریخته اند.


ترکیه اکنون میزبان بیش از ۳۵ هزار پناهنده سوری ست.


گزارشی از شکنجه مخالفان
در تحولی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان های حقوق بشری گزارشی منتشر کرده و در آن با ذکر جزئیاتی، سیاست دولت سوریه برای شکنجه مخالفان را شرح داده است.


به گزارش بی بی سی، این سازمان می‌گوید برای تهیه این گزارش با بیش از ۲۰۰ نفر که در بازداشت بوده و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند، مصاحبه کرده است.


این گزارش خاطرنشان می‌کند که دولت سوریه دست به بازداشت‌های خودسرانه زده و مسئول ناپدید شدن شهروندان این کشور است.


این سازمان حقوق بشری می گوید روش دولت سوریه در شکنجه مخالفان، مصداق آشکار جنایت علیه بشریت است.


در گزارش دیده بان حقوق بشر محل شکنجه‌گاهها و روش های به کار گرفته در آنها هم توصیف شده اند.


این سازمان خواهان پیگرد قضایی افراد مسئول توسط دادگاه کیفری بین المللی شده است.


به گمان تحلیلگران، روسیه به عنوان متحد سوریه مانع از ارجاع پرونده سوریه به این دادگاه خواهد شد.


دولت سوریه "معاهده رم راجع به تاسیس دادگاه بین المللی" را تصویب نکرده و تنها راه ارجاع پرونده این کشور به دادگاه کیفری بین المللی از طریق مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است که روسیه در آن از حق وتو برخوردار است.


ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا وسعت اقدامات وحشیانه دولت سوریه علیه مردم این کشور را هولناک خوانده است.


دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در میان شکنجه‌شدگان زنان و کودکان نیز دیده می‌شوند.


در گزارش این سازمان حقوق بشری آمده است که این افراد به شلوغی بیش از حد زندان‌ها و نبود غذا اشاره کرده و بسیاری از آنها گفته‌اند که مجبور به امضا یا انگشت زدن اعترافاتی شده‌اند که در آنها به حضور در تظاهرات ضد دولتی اقرار کرده‌اند.


اکثر افرادی که با دیده‌بان حقوق بشر مصاحبه کرده‌اند گفته‌اند که در بازداشتگاه‌ها شکنجه شده و برخی از آنها مدعی شده‌اند که با چشم خود مرگ افراد دیگر زیر شکنجه را دیده‌اند.


این افراد گفته‌اند که در بازداشتگاه‌ها از روش‌های مختلف شکنجه استفاده شده که از آن جمله می‌توان به شوک‌های الکتریکی، سوء استفاده جنسی از زندانیان (هم مرد و هم زن)، کتک زدن با باتوم و شلاق، آویزان کردن افراد از مچ دست و محروم کردن افراد از خواب اشاره کرد.

 

گزارش بانک مرکزی از گرانی مسکن

Posted: 03 Jul 2012 07:27 AM PDT

جــرس: طبق بررسی‌های بانک مرکزی شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران طی سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۹ بیش از ۱۱.۱ درصد رشد داشته است.


به گزارش ایسنا، بانک مرکزی درحالی میزان رشد شاخص بهای مسکن طی سال ۹۰ را ۱۱.۱ درصد اعلام کرده که این میزان طی سال ۸۹ معادل شش درصد بوده است. همچنین طی سال‌های ۸۸ و ۸۷ نیز میزان رشد شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق ایران به ترتیب ۱۲.۸ و ۲۸.۶ درصد بوده است.


طبق این گزارش متوسط رشد شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای بزرگ ایران طی سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ معادل ۱۱.۴ درصد رشد داشته است.


بر این اساس، این میزان رشد در شهرهای متوسط ۱۰ درصد و در شهرهای کوچک ۹.۴ درصد بوده است.
در سه ماهه پایانی سال ۹۰ میزان رشد بهای مسکن اجاری در کل مناطق شهری در مقایسه با زمستان سال ۸۹ معادل ۱۳.۶ درصد بوده است.


این میزان در شهرهای بزرگ ۱۴.۱، شهرهای متوسط ۱۱.۸ و شهرهای کوچک ۱۱.۶ درصد بوده است.


بر این اساس طی زمستان سال ۹۰ میزان بیشترین رشد شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران مربوط به استان خراسان رضوی با ۱۹.۷ درصد افزایش نسبت به میزان سال ۸۹ بوده است.


کمترین افزایش نیز مربوط به استان گیلان با ۷.۶ درصد رشد نسبت به زمستان سال ۸۹ بوده است.
همچنین در مقایسه رشد شاخص بهای مسکن اجاری طی پاییز تا زمستان سال ۹۰ استان بوشهر با ۵.۷ درصد رشد بیشترین افزایش و استان سیستان و بلوچستان با ۲.۴ درصد رشد کمترین افزایش را داشته است.
 

وزیر ارشاد: ما در خارج از کشور هم حجاب را نظارت می کنیم چه برسد به داخل

Posted: 03 Jul 2012 07:27 AM PDT

جــرس: وزیر ارشاد با بیان این که محوریت طرح حجاب و عفاف وزارت کشوراست نه فرهنگ گفت: این که عنوان می شود که اعتقادی به اجرای طرح عفاف و حجاب دردولت وجود ندارد حرف نادرستی است و سازمانهای مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اولویت اصلی کارشان را بحث حجاب و عفاف قرارداده اند.


به گزارش خبرآنلاین، درشورای فرهنگ عمومی که وزیر ارشاد رئیس است اولویت اصلی حجاب و عفاف است که دستگاه ها اقدام های خود را حول این محور تنظیم کنند: درحیطه وزارت فرهنگ در بحث کتاب اقدامهای لازم انجام شده است کتابهای مربوط به این بحث ترویج شده اند در سراسر کشور ومتقابلا ازکتابهای که مروج فرهنگ غرب است برخورد شده است و انتظار داریم ازنمایندگان هم که حمایت کنند.


سید محمد حسینی توضیح داد: حتی در خارج از کشور درترکیه که یکی از نمایندگان مجلس هم در این مراسم حضور داشت یکی ازمجریان زبده که حجاب نامناسبی داشت تذکرات لازم به وی داده شد ودر خارج از کشور هم نظارت می شود چه برسد به داخل.


وی درباره برگزاری نمایشگاه های وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: در چنین نمایشگاه هایی با تمام دستگاه ها هماهنگ شد و حجاب و عفاف به خوبی رعایت شد شما نمونه ای از نمایشگاه ها را بیاورید که حجاب رعایت نشده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: شما فکر می کنید تمام فیلمنامه هایی که به ارشاد ارسال می شود، مجوز می گیرد؟ نیمی از فیلم هایی که به ارشاد می آید به دلیل این که مغایر با شئونات جامعه اسلامی می دانیم سلب مجوز می شود و حتی وقتی فیلمی که در جشنواره اکران می شود در سینماهای کشور اجازه اکران پیدا نمی کند هر چند که کارگردان این فیلم چهره ای به ظاهر انقلابی و موجهی داشته باشد.


حسینی اصلاح تابلوی سر در ١۵۰۰ واحد صنفی در تهران انجام شده است و ارجاع ۷٣۷ واحد صنفی به پلیس اماکن تهران را داشته ایم که از حروف لاتین استفاده شده است و این موارد در حال اصلاح است و نسبت به ورود حروف لاتین هیچ کس بی تفاوت نیست.


وی با بیان این که در ورود کالاهای خارجی هم اقدامات مناسبی در حال انجام است، ادامه داد: البته در این زمینه اختلاف نظرهایی با وزارت صنعت داریم که باید برای تبلیغات چنین کالاهایی گفت وگو و مذاکره شود تا خدایی نکرده افراط و تفریط هایی در این زمینه صورت نگیرد.
 

مجازات اعدام در تمام موارد ادامه دارد: اعتراض های قومی، زندانیان عقیدتی، مشروب الکلی...

Posted: 03 Jul 2012 07:03 AM PDT

واکنش به تداوم موج اعدام در ایران
جــرس: در واکنش به تداوم موج اعدامها در ایران، یک فعال حقوق بشری گفت: دولتمردانِ جمهوری اسلامی با صدور و اجرای حکم اعدام برای هر نوع مخالفتی، سیاست ایجاد وحشت خود را بی رحمانه دنبال می کنند. آنها در عین این که به طور منظم جوامع مختلف قومی و به ویژه عرب‌ها و کردها و بلوچ ها را مورد حمله قرار می دهند، این مجازات غیرانسانی را دایم برای "جرایم" دیگر مثل نوشیدن مشروب الکلی نیز به کار می گیرند، در حالی که این موارد را با هیچ معیاری نمی توان در ردیف "مهمترین جنایت ها" قرار داد که بر اساس حقوق بین المللی برای مجازات اعدام الزامی است."

 

 

به گزارش تارنمای جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، امروز گفت "دولتمردانِ جمهوری اسلامی ایران با صدور و اجرای حکم اعدام برای هر نوع مخالفتی، سیاست ایجاد وحشت خود را بی رحمانه دنبال می کنند. آنها در عین این که به طور منظم جوامع مختلف قومی و به ویژه عرب‌ها و کردها و بلوچ ها را مورد حمله قرار می دهند، این مجازات غیرانسانی را دایم برای "جرایم" دیگر مثل نوشیدن مشروب الکلی نیز به کار می گیرند، در حالی که این موارد را با هیچ معیاری نمی توان در ردیف "مهمترین جنایت ها" قرار داد که بر اساس حقوق بین المللی برای مجازات اعدام الزامی است."

 

بر اساس گزارش این تارنما، حداقل چهار جوان عرب ایرانی بنا به گزارش ها در حدود 28 خرداد 1391 در استان خوزستان در جنوب غربی ایران اعدام شدند. این چهار قربانی، که سه تن از آنها برادر بودند، در پی اعتراض های گسترده فروردین 1390 در مرکز استان اهواز، و شهرهای دیگر استان، به همراه شماری دیگر دستگیر شده بودند. به گفته خانواده های این چهار تن، آنها در دوره بازداشت طولانی برای اعتراف به قتل یک مامور امنیتی تحت شکنجه و بدرفتاری های دیگر قرار گرفتند. تلویزیون یکی از این چهار نفر را در حال اعتراف و اتهام زنی به خود نشان داد. پس از آن، آنها در محاکمه های ناعادلانه فوری به اتهام های مختلف از جمله اتهام های مبهم محاربه با خدا و افساد فی الارض، گویا بدون امکان دسترسی مناسب به وکیل مدافع، به مرگ محکوم شدند

چندین نفر دیگر از اعضای جامعه اقلیت عرب ایرانی که در خرداد ماه مورد محاکمه قرار گرفتند، با اتهام های مشابهی روبرو هستند و زندگی شان در خطر است

بسیاری از زندانیان سیاسی دیگر نیز پس از محاکمه های به شدت ناعادلانه که حتا با موازین نظام پرایراد قضایی در جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی است، به اعدام محکوم شده اند

غلامرضا خسروی سوادجانی یک نمونه در خور توجه از این موارد است. گفته می شود او که متهم به کمک مالی و اطلاعاتی به سازمان مجاهدین خلق ایران (س.م.خ.ا) ـ یک گروه مخالف مستقر در عراق ـ است، در سال های 1386 و 1387 محاکمه و در دادگاه تجدید نظر به شش سال زندان محکوم شده و بخشی از محکومیت خود را گذرانده است. با وجود این، او دوباره مورد محاکمه قرار گرفته و در اواخر پاییز 1390 به اعدام محکوم شده است. دولتمردان زمان اجرای حکم را برای شهریور ماه 1391 تعیین و به او ابلاغ کرده اند

از سوی دیگر، دادستان شهر مشهد، در شمال شرقی ایران، در روز 2 تیر 1391 اعلام کرد که دیوان عالی کشور حکم اعدام دو نفر را که برای سومین بار به اتهام نوشیدن مشروب الکلی محکوم شده اند تایید کرده است و آنها به زودی اعدام خواهند شد

اطلاعات پیشینه‌ای 
در فروردین ماه 1384، تعداد زیادی از عرب های ایرانی در استان خوزستان، در جنوب غربی کشور، در اعتراض به گزارش هایی در باره طرح دولت برای تغییر بافت جمعیتی استان در خیابان ها به اعتراض پرداختند. بنا به گزارش ها، ده ها نفر در این اعتراض ها کشته شدند. در پی اعتراض ها یک رشته بمب گذاری رخ داد و عده زیادی نیز دستگیر شدند و حداقل 15 نفر بنا به گزارش ها اعدام شدند

از آن پس، در سالگشت رویدادهای فروردین 1384، هر سال اعتراض های گسترده ای در استان خوزستان انجام می شود، عده زیادی از فعالان حقوق و فرهنگ عرب دستگیر می شوند و چندین نفر از معترضان پس از محاکمه های ناعادلانه، که پیوسته بدون رعایت موازین قانونی بین المللی انجام می شود، به دار آویخته می شوند. پس از اعتراض های گسترده در فروردین 1390، حداقل 9 نفر از جمله یک نوجوان 16 ساله در این استان اعدام شدند و حداقل چهار نفر در بازداشت و احتمالا در اثر شکنجه جان خود را از دست دادند. بنا به گزارش های سازمان های بین المللی و معتبر حقوق بشری، بین 50 تا 65 نفر از معترضان عرب در فاصله دی تا اسفند ماه 1390 در این استان دستگیر شدند. تاکنون دو نفر از بازداشت شدگان جان خود را در زندان از دست داده اند

* حداقل 16 زندانی سیاسی کُرد در زندان های مختلف در زیر حکم اعدام به سر می برند


* شماری از زندانیان در زندان اوین و ده تن از آنها در بند 350 زندان اوین به اعدام محکوم هستند. از جمله آنها زندانیان عقیدتی مثل کارشناسان برنامه نویسی 
سعید ملکپور، احمدرضا هاشم پور و مهدی علیزاده فخرآباد، و چند زندانی سیاسی متهم به داشتن ارتباط با س.م.خ.ا هستند، از جمله عبدالرضا قنبری، عضو فعال کانون صنفی معلمان، که درخواست عفو او رد شده است

در حدود 20 نوع جرم مستوجب مجازات اعدام در قوانین جمهوری اسلامی ایران وجود دارد . حکم اعدام به طور منظم برای جرایم مواد مخدر، اتهام های مربوط به مذهب، اتهام های مربوط به رابطه جنسی توافقی بین بزرگسالان غیرهم جنس یا هم جنس و حتا نوشیدن مشروب الکلی، که هیچ یک در ردیف «مهمترین جنایت ها» به شمار نمی آیند. مجازات اتهام های مبهمی مثل محاربه به خدا و فساد فی الارض نیز اعدام است. محاکمه ها اغلب، به ویژه در پرونده های سیاسی، به شدت ناعادلانه و حتا در مغایرت با موازین نظام پرایراد قضایی در جمهوری اسلامی ایران هستند که دادگاه های آن اقرار زیر شکنجه را می پذیرند

دولتمردان ایران انجام 360 مورد اعدام را در سال 2011 (تا 10 دی ماه 1390) تایید کرده اند، اما بر اساس اطلاعاتی که عفو بین الملل گردآوری کرده مجموع تعداد اعدام های اعلام شده و اعلام نشده حداقل 634 مورد بوده است. بیش از سه چهارم این تعداد، یعنی 488 نفر، به اتهام های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند

اعدام در انظار عمومی، که نوعی از شکنجه اضافی و مغایر با عزت انسانی است، به طور منظم انجام می شود. بنا به گزارش اعدام سال 2011 عفو بین الملل، بیش از 50 نفر ـ احتمالا 56 نفر ـ در سال 2011 در انظار عمومی اعدام شده اند. سه گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای که در روز 8 تیر 1391 (28 ژوئن 2012) صادر کردند حداقل تعداد اعدام های انجام شده در انظار عمومی در سال 2012 تاکنون را 25 مورد اعلام کردند

رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران  می گوید: میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که ایران عضو آن است، به صراحت اعلام کرده که در کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را ملغا نکرده اند، این مجازات باید تنها در مورد "مهمترین جنایت ها" اجرا شود. در ماه آبان 1390، کمیته حقوق بشر سازمان ملل، که مرجع بررسی رعایت مقررات میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به وسیله کشورهای عضو است، یک بار دیگر این مقررات را به جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد و دولتمردان را فرا خواند تا استفاده از اعدام در انظار عمومی را ممنوع کنند این دولت عضو باید الغای مجازات اعدام یا حداقل بازنگری در قانون مجازات را به قصد محدودکردن مجازات اعدام تنها به "مهم‌ترین جرایم"، به مفهوم مذکور در ماده‌ی 6... مد نظر قرار دهد... دولت عضو باید اجرای مجازات اعدام در انظار عمومی و نیز سنگسار به عنوان شیوه‌ی اعدام را ممنوع نماید.» 

 

 

پوشيدن شلوار، خوردن پیتزا و استفاده از موبايل در کره شمالی آزاد شد

Posted: 03 Jul 2012 07:03 AM PDT

جــرس: بر اساس گزارش‌ها، رهبر جدید كره‌ شمالی تلاش دارد تا با كاهش برخی قوانین سختگیرانه در كشورش، محبوبیت بیشتری در میان مردم بدست آورد؛ اقداماتی كه به مردم اجازه می‌دهد فست فود مصرف كنند و زنان گوشواره و شلوار بپوشند.


به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل، بررسی‌ها نشان می‌دهد كه اخیرا تعداد بیشتری از زنان در كره‌شمالی می‌توانند لباس‌هایی نظیر شلوار، كفش پاشنه دار و گوشواره استفاده كنند و نیز افراد بیشتری نیز از گوشی‌های تلفن همراه برخوردار می‌شوند.


همچنین كیم جونگ اون، رهبر جدید كره‌شمالی خوردن برخی غذاهایی كه پیش از این ممنوع بودند نظیر پیتزا، همبرگر و سیب‌زمینی سرخ كرده را آزاد كرده است و سفرهای رایگان به باغ وحش و پارك‌های تفریحی را برای كودكان تدارك دیده است.


تصور می‌شود این اقدامات در راستای تلاش‌های رهبر جدید كره‌شمالی به منظور ایجاد "كشور بهشت كودكان" و پیروی كردن از اقدامات مشابه كیم ایل سونگ، پدربزرگ خود است.


یك كارشناس كره‌شمالی در نهاد تحقیقات اقتصادی سامسونگ اظهار داشت: همه این تلاش‌ها برای بالا بردن وجهه كیم جونگ اون و ارائه تصویری پدرانه و مهربان از وی همچون پدربزرگش است.


كیم جونگ اون در 28 دسامبر سال گذشته میلادی رسما عنوان "رهبر كبیر" را دریافت كرد. كیم جونگ ایل، پدر كیم جونگ اون از سال 1994 در قدرت بود و به عنوان یك رهبر قدرتمند اما سرد تلقی می‌شد اما كیم جونگ اون قصد دارد وجهه‌ای از خود ارائه دهد كه یادآور آنچه كه كره‌شمالی‌ها از آن به عنوان "روزهای خوب دهه 1970" یاد می‌كنند، باشد.


در دوران قدرت پدربزرگ كیم جونگ اون، اتحاد جماهیر شوروی از لحاظ اقتصادی پشتیبان كره‌شمالی بود و مواد غذایی این كشور را تامین می‌كرد.


كیم جونگ اون در كنفرانسی خطاب به جمعیتی متشكل از 20 هزار كودك در مراسم شصت‌ و ششمین سالگرد اتحاد كودكان كره در اوایل ماه جاری میلادی در پیونگ‌یانگ گفت: كشور قدرتمند و موفق كره در آینده كه شما اربابان آن هستید، قدرتمندترین كشور خواهد بود كه در آن در هر خانه شادی برقرار است و همه زندگی متعادل خواهند داشت.


كودكان حاضر در این مراسم كه از سوی مقام‌ها گزینش شده بودند، هدایایی نظیر بلیط بازدید از باغ وحش و پارك‌های تفریحی و رفتن به كنسرت دریافت كردند.


ماه گذشته میلادی تلویزیون دولتی كره‌شمالی تصویر كیم جونگ اون را نشان می‌داد در حالی كه كلاه حصیری بر سر دارد و با لبخندی از یك پارك تفریحی بازدید می‌كرد. همچنین كیم جونگ اون طی این دیدار به رستوران فست فود این پارك كه غذاهایی نظیر همبرگر و سیب‌زمینی سرخ كرده می‌فروشد، رفت.


در گذشته چنین تفریحاتی در كره‌شمالی بیش از حد غرب زدگی تلقی شده و ممنوع بود.
 

دستگیری هزار نفر در اعتراضات ضد دولتی در سودان

Posted: 03 Jul 2012 06:36 AM PDT

جــرس: طی دو هفته اخیر تعداد زیادی از مردم سودان در اعتراض به لایحه بودجه جدید این کشور که به پارلمان ارائه شده تظاهرات کرده اند.


به گزارش کلمه، در این لایحه دولت یارانه کالاهای اساسی و از جمله یارانه سوخت را حذف کرده است.


بر اساس گزارش ها، این تظاهرات اعتراض‌آمیز که نخستین بار از دانشگاه خارطوم آغاز شد و سپس به مناطق دیگر کشیده شد، به سرعت به یک تظاهرات بزرگ ضد دولتی تبدیل شد که در آن درخواست سرنگونی نظام عمر حسن البشیر رئیس جمهور سودان مطرح می‌شود. فعالان سودانی از مردم خواسته بودند در آستانه بیست و سومین سالگرد کودتایی که عمر حسن البشیر را به قدرت رساند، دست به تظاهرات گسترده بزنند.


نیروهای امنیتی سودان، در این تظاهرات نزدیک به هزار نفر از ناراضیان این کشور را دستگیر کردند. عمر البشیر رئیس جمهوری سودان این تظاهرات را غیر مهم خوانده که عده‌ای «کم خرد» آن را به راه می‌اندازند.


معترضان سودانی کم خردند، همانند معترضان سوریه ای که تندرو های اسلامگرا و وابسته به بیگانگان، یا معترضان اوکراینی که دزد، و معترضان روسی که آشوبگرند؛ و یا معترضان ایرانی که هم خس و خاشاک اند و هم میکروب و هم گوساله و بزغاله و …. این نگاه حکومت های دیکتاتوری به مردمان کشورشان است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از فعالان سودانی، نیروهای امنیتی حدود هزار نفر را که در تظاهرات روز جمعه علیه موج جدید گرانی‌ها و حکومت عمر حسن البشیر شرکت داشتند، دستگیر کردند. بازداشت ناراضیان از دو هفته پیش آغاز شده بود. سازمان دفاع از حقوق و آزادی‌ها گزارش داده است که سرکوب تظاهرات جمعه به دست نیروهای دولتی، صد‌ها زخمی در پی داشته است.


شماری از آسیب‌دیدگان افراد مسنی هستند که بر اثر از گاز اشک آور شلیک شده از سوی نیروهای امنیتی دچار آسیب‌دیدگی شدند. همچنین شماری با اصابت گلوله ساچمه‌ای و باتوم زخمی شدند.


فرماندهی پلیس سودان در بیانیه‌ای علام کرد: "روز جمعه گروه‌های اندکی اقدام به برگزاری تظاهرات در خارطوم پایتخت سودان و مناطق دیگر کردند. پلیس ناچار به استفاده از پایین‌ترین حد از زور شد و اکنون آرامش به خیابان‌ها بازگشته است." این بیانیه افزوده است که شماری از آشوب‌طلبان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. پلیس در بیانیه خود شمار دستگیر شدگان را ذکر نکرد.


یک مقام مسئول در پلیس سودان به خبرگزاری فرانسه گفته است که شماری از دستگیر‌شدگان آزاد شدند اما بقیه روانه زندان شدند. او در خصوص زندان محل نگهداری دستگیر شدگان نیز به خبرنگاری که این سؤال را پرسیده بود، گفت: "حق ندارید محل نگهداری آنها بدانید. حق این سئوال را ندارید."


غازی الصدیق وزیر اطلاع رسانی سودان روز شنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت: "سودانی‌ها حق اظهار نظر به شکل مسالمت‌آمیز دارند." او اما بلافاصله از مردم خواست "به آشوب‌طلبان اجازه در معرض خطر قرار دادند ثبات و امنیت سودان" را ندهند.


عمر حسن احمد البشیر رئیس جمهور کنونی سودان و رئیس حزب کنگره سودان، در سال ۱۹۸۹ در زمانی که یک سرهنگ ارتش بود رهبری کودتای بدون خونریزی را برعهده گرفت و موفق به برکناری صادق المهدی نخست وزیر منتخب وقت شد و به قدرت رسید.


حکم جلب بین‌المللی او چند سال پیش توسط دیوان بین‌المللی کیفری صادر شده‌است. او به اتهام ارتکاب "جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت" در دارفور، تحت تعقیب بین‌المللی قرار دارد.
 

یاشار خامنه: پدرم گفت اطلاعاتی را که می‌خواهند ندهم، اعدام می‌شود

Posted: 03 Jul 2012 06:00 AM PDT

جــرس: یاشار خامنه، دانشجوی ایرانی ساکن هلند که هفته گذشته با انتشار نامه‌ای از دستگیری پدرش در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی خبر داد و علت دستگیری پدرش را همکاری با کمپین موسوم به "یادآوری امام نقی به شیعیان" ذکر کرده بود، گفت پدرش در آخرین تماس تلفنی با گریه گفته است: "اگر یاشار اطلاعاتی که ماموران امنیتی از او می خواهند در اختیارشان قرار ندهد من را اعدام می کنند."


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، طبق اظهارات این دانشجو ماموران اطلاعات به پدرش گفته اند تا زمانی‌که کمپین یادآوری امام نقی فعال باشد وضعیت پدرش به همان شکل باقی می ماند و شاید اعدام شود." همه ترس من این است که نکند پدرم تحت فشار به کاری که نکرده اعتراف کند. او هرگز فعالیتی نداشته و با کارهای من مخالف بوده است."


وزارت اطلاعات هنوز درباره انتشار این نامه و گفته‌های این دانشجو واکنشی نشان نداده است.


یاشار خامنه، ۲۵ ساله و دانشجوی مدیریت بازرگانی که از سپتامبر ۲۰۰۹ برای تحصیل وارد هلند شده است از سال گذشته با نام مستعار یاشار نقی پژوه در صفحه کمپین موسوم به« یادآوری امام نقی به شیعیان» مطلب می‌نوشته است. پدر این دانشجو در تاریخ ۳ خرداد ماه ۹۱ در منزلش دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است.


یاشار خامنه در خصوص نحوه بازداشت پدرش گفت: "صبح چهارشنبه ۳ خرداد ماه ماموران که نمی دانم چند نفر بوده اند وارد منزل می شوند، در آن موقع مادرم هم خانه بوده است. پدرم با من تماس گرفت و گفت که ماموران با حکم دادستانی برای دستگیری من آمده اند و گفت که یک سری اطلاعات از تو می خواهند که اگر بهشان ندهی من را می برند و من را سرزنش کرد که چقدر گفتم که این کارها آخر و عاقبت ندارد. آنها پسورد من در فیس بوک امام نقی، ایمیل و وبلاگم می خواستند که من از دادن پسورد خودداری کردم اما گفتم همین الان همه اکانت هایم را حذف خواهم کرد و این کار را انجام دادم اما آنها پدرم را با خودشان بردند."


یاشار خامنه در خصوص اینکه به چه اتهامی پدرش بازداشت شده است به کمپین گفت: "اتهام پدرم مشارکت در فعالیت های غیر دینی من از طریق فرستادن پول برای من بوده است. ماموران اطلاعات به پدرم گفته اند که بر اساس تحقیقات آنها من در هلند درس نمی‌خواندم و دانشجو نبودم و او پول‌هایی که به عنوان کمک هزینه تحصیلی برایم می فرستاده من خرج فعالیت های غیر مذهبی می کردم. این کذب محض است چون من تمام مدارک تحصیلیم را برای آنها فرستاده‌ام . من از سپتامبر ۲۰۰۹ در اینجا مشغول تحصیلم. حالا تمام نگرانی من این است که پدرم را تحت فشار مجبور کنند به کارهای که نکرده اعتراف کند."


آقای خامنه در بخشی از نامه‌ای که منتشر و در ان خبر از دستگیری پدرش داده بود نوشته است: " من «یاشار خامنه» هستم که در فضای مجازی با نام مستعار «یاشار نقی‌پژوه» شناخته می‌شوم و در خارج از کشور دانشجو هستم. از روزی که «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» شروع به کار کرد به همراه بسیاری از جوانان ایرانی به طنزنویسی برای به چالش کشیدن مسائل خرافی مشغول هستم. امروز که این نامه را می نویسم پنج هفته است که پدرم گروگان وزارت اطلاعات است. چرا که نه وکیل دارد، نه پرونده ای تشکیل شده و نه اینکه حق ملاقات با خانواده را دارد. تنها جرمش این است که پدر من است."


این فعال کمپین موسوم به امام نقی در خصوص اینکه ماموران اطلاعات دقیقا چه درخواست های مطرح کرده اند، گفت: "آنها گفته اند که من مدیر صفحه امام نقی هستم و تا وقتی‌که این صفحه پا برجا است وضعیت پدرم همین‌طور می‌ماند و شاید اعدام شود. در حالیکه این کذب محض است و من فقط عضوی از این صفحه بودم.ماموران خواسته‌اند که من این صفحه را ببندم و به ایران برگردم و مشخصات تمام اعضای کمپین را هم بدهم در حالیکه من بارها گفتم که تمام کسانی‌که در این کمپین می‌نوشتند با اسم مستعار بوده و من هویت واقعی کسی را نمی شناسم. اما من از روز بازداشت پدرم دیگر با این صحفه فعالیتی نداشتم."


این دانشجو که با اسم مستعار در صحفه کمپین فعال بوده است، درخصوص چگونگی شناسایی او گفت: "اوایلی که این کمپین شروع به کار کرد با اسم اصلی خودم می نوشتم، آنموقع این حواشی‌ها و حساسیت‌ها برای این صحفه وجود نداشت و یک کمپین ساده بود. بعدتر با اسم مستعار می‌نوشتم اما اسم کوچکم را تغییر ندادم.برای سازمان اطلاعات ایران که شناسایی آدم ها کار سختی نیست."


یاشار خامنه در پاسخ به این که به چه دلیل پس از گذشته چند هفته از بازداشت پدرش این مسئله را رسانی کرده است، گفت: "برای پدر و خانواده‌ام مجبور شدم. با روندی که طی چند هفته پس از بازداشت پدرم طی شد، یعنی با تهدیدها و برخوردی که خانواده ام با آنها مواجه شدند و متوجه شدم که پدرم نه وکیلی دارد و نه حتی برایش پرونده تشکیل شده و اتهامش نیز دروغ است به این نتیجه رسیدم که تنها راهی که با آن می توانم اندکی به پدرم کمک کنم و شاید فشارها را بر خانواده ام کمتر کنم، اطلاع رسانی باشد حتی اگر به افشای اسمم و پیامدهای احتمالی آن منجر شود. می خواستم فقط برای پدرم کاری انجام داده باشم."


یاشار خامنه در پاسخ به اینکه در این مدت ارتباط پدرش با خانواده چگونه بوده است، گفت:"پدرم چهار روز پس از بازداشتش با منزل تماس گرفته و به مادرم گفته که من دوستان یاشار را در زندان دیده ام، همه آنها اعتراف کرده اند و گفته اند که یاشار مدیر صفحه فیس بوک امام نقی بوده است. اما این کذب محض است من مدیر این صفحه نبودم و به همین دلیل نگران شدم که نکند آدم های دیگری را نیز دستگیر کرده و مبجور به اعتراف علیه من کرده اند، نمی دانم. مادرم گفت که اگر اطلاعاتی که از تو می خواهند در اختیارشان قرار ندهی پدرت را اعدام می کنند و خواهرم در همان تماس به من گفت کاری که از دست بر می آید این است که فیلمی از خودت تهیه کنی و در آن طلب بخشش کنی. وضعیت خیلی بدی بود و من مجبور شدم فیلمی از خودم بگیرم و در آن فیلم اظهار پشیمانی کنم. این فیلم را فرستادم اما از فشارها بر پدرم کم نشد."


این دانشجو با اظهار اینکه پدرش در آخرین تماس با خانواده وضعیت روحی بهم ریخته ای داشته است، گفت:"پدرم با گریه گفته است که اگر یاشار اطلاعاتی که ماموران می خواهند در اختیارشان قرار ندهم شاید دیگر زنده نمانم. چند روز بعد یعنی حدود دو هفته پیش مادرم در تماس تلفنی گفت که ماموران او را هم احضار کرده و گفته اند که اگر من همکاری نکنم او را هم بازداشت خواهند که خدا را شکر تا الان مادرم دستگیر نشده است."


این دانشجو در پاسخ به این سوال که آیا پدرش نیز فعالیت سیاسی داشته است، گفت:"به هیچ عنوان پدرم فعالیتی در حوزه سیاست نداشته است. پدرم آدم محتاطی بود و حتی به من که دورادور چیزهای از فعالیت های شنیده بود می گفت که این کارها عاقبت ندارد و از این حرف ها …"


یاشارخامنه در پاسخ به اینکه آیا اعضای دیگری از کمپین دستگیر شده اند، گفت: "من اطلاع موثقی ندارم اما همزمان با دستگیری پدرم متوجه شدم کسانیکه قبلا در صحفه امام نقی فعال بودند ناپدید شدند، حالا یا مخصوصا فعالیت شان را متوقف کرده اند و یا با نام مستعار دیگری می نویسند اما وقتی به یاد حرف پدرم نیز می افتم که گفت در زندان دوستان یاشار را دیده ام که اعتراف کرده اند، فکر می کنم شاید دستگیری ها خیلی بیشتر باشد اما کسی جرات رسانی کردنش را نداشته است. به دلیل حواشی و حساسیتی های که این صحفه ایجاد کرده شاید آنها نخواسته اند هویت شان را از ترس پیامدهای احتمالی بعدی افشا کنند."


یاشار خامنه خطاب به مسولان قضایی ایران گفت:« هیچ اصول اخلاقی و قانونی تایید نمی کند که اگر کسی فعالیتی انجام می دهد پدرش دستگیر شود و خانواده اش تحت فشار قرار بگیرند. من درخواستم از مسولان کشورم این است که حساب پسر را از پدر جدا کنند، همین. خواسته ام این است که پدرم و خانواده ام را به دلیل کاری که من کرده ام صرفنظر از درست و غلط بودنش تحت فشار قرار ندهند.»
یاشار خامنه گفت: "اگر از روز اول می دانستم فعالیتم به بازداشت پدرم منتهی می شود هرگز نمی‌نوشتم. همه چیز یک شوخی بود. شوخی که ناگهان به حساسیت تبدیل شد. توهین به مذهب نبود، فقط شوخی بود."