جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


روز قلم ، شب تولد !

Posted: 06 Jul 2012 09:46 AM PDT

حسین رونقی ملکی
 بعد از ۳۲ ماه وبلاگ ننوشتن امروز اومدم تو روزی که می گن روز قلم هست قلم به دست بگیرم و بنویسم و بگم که حالم خوش است


روز قلم ، شب تولد !
نوشته شده توسط حسین ۵ ژوئیهٔ ۲۰۱۲
نه ساعتی بر دیوار است و
نه زمانی .
سایه‌ای نمی‌جنبد از سپیده‌دمان تا شامگاه
بر کف سلول
نه نوری هست
نه حتا ظلماتی -
بیرون در
دیگر دری نیست .

بعد از ۳۲ ماه وبلاگ ننوشتن امروز اومدم تو روزی که می گن روز قلم هست قلم به دست بگیرم و بنویسم و بگم که حالم خوش است چون مادرم صورتش شاداب شده ناله نمی کنه و زجه نمی زنه و تیک عصبی چشمش هم بهتر شده ، برادرم درداش کمتر شده داره میخنده ، پدرم دیگه عصبی و ناراحت نیست کمرش صاف و محکم نگه داشته سرشم بالا میگره ، خواهرهام بجای اینکه گریه کنن دارن می‌خندن و منو بغل می‌کنن و می بوسن . دیگه خواهرزاده کوچیکم رو پشت میله نمی‌بینم و اون به خواست‌ اش که بغل کردن دایش هست رسیده . دوستام همه خوشحال هستن و من در مقابل محبت و لطفشون هیچ حرفی برا گفتن ندارم . هنوز نمی‌دونم چرا غریبه‌ها منو می‌بینن بغلم می‌کنن و یا شاد می شن یا گریه می‌کنن ! هنوز با این مسائل درگیرم نمیدونم باید بخندم یا گریه کنم ؟ شاد باشم یا ناراحت باشم ؟ دیگه گریه ها و صدای بغض آلود دوستانم رو نمیشونم هر کدومشون شادن ! چی شده که این اتفاق افتاده ؟ تو دو روز چه معجزه ای بجز معجزه آزادی می تونه این همه رو دگرگون کنه ! نمی دونم الان که بیرون هستم و خجالت زده بچه های بیماری که … باید بگم درد دارم ؟ با این همه درد و بدبختی و فاصله باید بگم دلم می خواد زندگی کنم یا زندگی ها بسازم ؟ نمی دونم ، واقعا نمیدونم ! شاید بخاطر اینه که هنوز نتونستم باور کنم چه اتفاقی افتاده و عمق فاجعه چقدر هست ! با همه اینا اما تو باور نکن !

پی نوشت : غافلگیر شدم چون ساعت یک شب برام جشن تولد گرفتن ، خوشحال شدم چون عارف درویش هم آزاد شد ، شوق داشتم چون کادوی که قرار بود برا تولدم بدن کتاب شعر احمد شاملو بود !


منبع: وبلاگ نویسنده 


 محتوای یادداشت‌ها لزوماً دیدگاه جرس نیست. 

 

شیر دولتی نرسیده، تمام می‌شود

Posted: 06 Jul 2012 07:10 AM PDT

جرس: رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران گفت: قیمت شیر کیسه ای دولتی 900گرمی كم چرب 675 تومان و پرچرب آن 750 تومان است كه ساعت 8 صبح به فاصله اندکی پس از توزیع در مغازه ها تمام می شود، چون تعداد آن محدود است و متقاضی زیاد.


به گزارش مهر، حسین صالحی با بیان اینكه قیمت لبنیات در چند وقت اخیر كاهش نداشته است، در پاسخ به این سوال كه دلیل فاشد شدن برخی شیرهای خمره‌ای شكل با وجودی كه فقط چند روز از تاریخ تولیدشان گذشته و مدتی نیز به تاریخ انقضای آن‌ها باقی مانده است، چیست؟ گفت: این شیرها بهتر است به روز مصرف شوند، چون بعضا در بیرون از یخچال نگهداری می‌شوند و موجب خراب شدن آنها می ‌شود.


وی همچنین با بیان اینكه متاسفانه در بحث تولید شیر ناهماهنگی هایی وجود دارد و تولید برخی كارخانه ها پایین آمده است، ابراز داشت: از طرفی درحال حاضر قیمت ماست و پنیر و لبنیات بالاست و مغازه دار برای دریافت شیر باید به اجبار از تولیدكننده آن ماست و پنیر هم بخرد.
 

عماد افروغ: به نام دین، اخلاق را ذبح کردند

Posted: 06 Jul 2012 07:10 AM PDT

جرس: یک استاد دانشگاه و نماینده مجلس هفتم، گفت: به دلیل اینکه صاحبان قدرت در شرایط کنونی با ارزش‎های انقلابی و اخلاقی و اسلامی گره خورده اند، اگر دروغ بگویند بی اعتمادی به اصل نظام و انقلاب و زیر سؤال بردن کارآمدی اسلام در اداره امور پیش می ‏آید.


به گزارش مهر، عماد افروغ در مورد زشتی دروغ در نزد ایرانیان گفت: ایرانیان باستان خدایی به نام «میترا» داشتند که به عهدشان پایبند بودند و با لطایف الحیل عهدشان را پایمال نمی‎کردند. یکی از مصادیق دروغ هم بی‏ توجهی به عهد و پیمان‏ ها است که قبلاً صاحبان قدرت به مردم داده‎اند. معمولاً افراد در انتخابات شعارهای متناسب با نیاز مردم و برای رأی آوردن می‎دهند و وقتی به قدرت می‎رسند عهد و پیمان‏ها و شعارهایشان را فراموش می‎کنند.


وی افزود: یکی از شعارهای دولت عدالت خواهی و اخلاق‏‎مداری بوده و یکی از مصادیق اخلاق هم پایبندی به عهد و پیمان‎ها و پرهیز از دروغ است. مردم نیازها و واقعیت‎هایی دیگری دارند ولی صاحبان قدرت شعارهای دیگری می‎دهند این مصداق بی‎توجهی به اخلاق است.


این عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اخلاق یک دامنه و طیف وسیعی از امور شایسته و بایسته یعنی هم افعال نیک و هم افعال شر را شامل می‎شود ولی مراد ما از رعایت اخلاق در جامعه اخلاق مثبت است یعنی شعارهای خوبی که در خصوص عدالت و پایبندی به اخلاق و دین داده شد اما به نام دین، اخلاق را ذبح کردند.


این محقق و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی ادامه داد: اینکه چرا در نظام اسلامی به دروغ و ضد اخلاق روی می‏ آورند جای سؤال دارد زیرا در نظام های ماکیاولی همه چیز برای حفظ قدرت و شهریاری و رسیدن به آن است و هر وسیله‎ای برای رسیدن به این هدف توجیه می‎شود. اینکه با مرگ اخلاق حکمت و مراقبت از خویش و نگرش عمیق به هستی و پیامد آن برای سهم خود و دیگری و تنظیم روابط خود و دیگری می‎میرد زشتی این قضیه در نظام اسلامی صد چندان بیشتر می‏ شود.


افروغ یادآورشد: به گفته امام بد اخلاقی‎های نظام‎های ماکیاولی سیاست‎های شیطانی است و در نظام اسلامی اخلاق ابزاری برای اخلاق و معنویت است. چرا اخلاق وسیله‏ ای برای حفظ منافع عده ‏ای و نه حتی برای حفظ حکومت می‎شود. کدام خدا و پیغمبر و امامی مجوز دروغ گفتن را داده است؟ کانت که یک فیلسوف غربی است مذموم‏ترین فعل اخلاقی را دروغ می‎داند. اگر جلوی این قضیه گرفته نشود و مدعی العموم وارد این قضایا نشوند قضیه بیخ پیدا خواهد کرد. توقعمان بعد از گذشت سه دهه از نظام اسلامی، گذشت و راستی و صداقت است نه به انحای مختلف همدیگر را کوبیدن.


وی در مورد تبعات دروغگویی مقامات سیاسی هم گفت: بی اعتمادی در وهله اول از صاحبان قدرت و بعد به دلیل اینکه صاحبان قدرت در شرایط کنونی با ارزش‎های انقلابی و اخلاقی و اسلامی گره خورده ‏اند بی اعتمادی به اصل نظام و انقلاب و زیرسؤال بردن کارآمدی اسلام در اداره امور پیش می‏ آید. اگر قوه قضائیه با اقتدار با فسادها مبارزه نکند بی اعتمادی گریبان اصل نظام را خواهد گرفت.

اعتصاب کارمندان ۱۱۸ مخابرات شیراز و تجمع در مقابل استانداری/ تهدید معترضان به اخراج

Posted: 06 Jul 2012 07:10 AM PDT

جرس: کارمندان ۱۱۸ مخابرات شیراز در اعتراض به تعدیل نیرو، شرایط کاری نامناسب و شیوه جدید عقد قراردادها اعتصاب کرده اند.


به گزارش کلمه، این اعتصاب که باعث اشغال ماندن خط ۱۱۸ در شیراز شده است، در حالی همچنان ادامه دارد که روز چهارشنبه این کارمندان علاوه بر دست کشیدن از کار، در اعتراض به نحوه عقد قراردادهای جدید در مقابل استانداری فارس تحصن کردند.


پیمانکار جدید مرکز ۱۱۸ مخابرات شیراز حضور مجدد کارمندان در این مرکز را مشروط به اخذ قراردادی جدید با آنها کرده است که بر اساس آن، مقدار حقوق دریافتی کارمندان بر اساس میزان تماس های مردم با این مرکز تعیین می شود.


به نوشته روزنامه «خبر جنوب» چاپ شیراز، کارکنان مرکز ۱۱۸ مخابرات شیراز در اعتراض به قراردادهای جدید کاری، از حضور در محل کارشان خودداری کرده و از پاسخگویی به تلفن ها دست کشیده اند.


این روزنامه در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از معاون توسعه منابع انسانی استان فارس، دلیل تغییر شیوه قراردادها در این مرکز را "افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه توسط مخابرات" اعلام کرده است. عبدالحسین نافیان تصریح کرده که "مخابرات فارس در راستای تصمیمات شرکت مخابرات ایران و بر اساس “ضوابط قانونی اداره کار” عمل کرده است."


علی اصغر روزگار، عضو هیات مدیره مخابرات فارس، نیز ضمن حمایت از این اقدام و بی توجهی به اعتراض کارمندان گفت: این کار در راستای تعدیل هزینه های صورت گرفته است و از سوی دیگر برای انجام هر کاری باید ابتدا قرار داد بسته شود و پیمانکار جدید نیز خواستار قرارداد جدید است و این افراد بر مبنای کاری که انجام می دهند و بر اساس پاسخ گویی به مردم حقوق دریافت می کنند نه بر مبنای نشستن در این مرکز.


این عضو هیات مدیره مخابرات استان فارس ضمن تهدید کارمندان به اخراج، تصریح کرد: اگر کارمندان مرکز ۱۱۸ تا هفته آینده در محل کار خود حضور نیابند، مجبور هستیم از نیروهای جدید در این مرکز استفاده کنیم.


مدیر عامل شرکت مخابرات استان فارس نیز ضمن تائید این شیوه از قرارداد به کارگر نیوز گفت: وجود ذهنیت‌های متفاوت نسبت به شیوه قراردادهای جدید باعث بروز این اعتراضات شده است. پیمانکار جدید بر اساس مقررات و نظارت اداره کار موظف به عقد قرارداد با پرسنل است لذا در این نظام جدید میزان پرداخت دستمزد تغییری نکرده و تنها شیوه دریافت حقوق از روزمزدی به کارمزدی یا ساعت مزدی تغییر یافته است.


کاهش ساعت کار، خدشه دار شدن به سنوات کاری، حذف مزایایی چون حق مسکن، حق اولاد با بن کارگری از جمله موارد اعتراض کارکنان این مرکز است. در حال حاضر ۳۱۴ کارمند مرکز ۱۱۸ مخابرات شیراز هنوز در اعتصاب هستند و این مرکز همچنان ناتوان از پاسخگویی به تماس های مردم است.
 

وزیر اطلاعات: اجازه نمی دهیم حوادث سال ۸۸ تکرار شود

Posted: 06 Jul 2012 06:53 AM PDT

جرس: وزیر اطلاعات با اطلاق لفظ "فتنه" برای اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، با ادعای این‌که "اجازه تکرار فتنه ۸۸ را نخواهیم داد"، گفت: بعضی ها با نفوذ در مجموعه‌های مختلف سعی دارند مجددا به صحنه بیایند، اما ما این اجازه را به آنها نخواهیم داد.


به گزارش ایسنا، حیدر مصلحی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به نام گذاری "روز سرباز گمنام" (اطلاق به ماموران وزارت اطلاعات|) در روز ولادت امام زمان گفت: با توجه به این موضوع لازم می‌دانم گزارشی در خصوص فعالیت‌های سربازان گمنام امام زمان ارائه دهم؛ چرا که حضور موثر و حفظ امنیت ملی از مهمترین حوزه‌های فعالیت نظام اسلامی است.


مصلحی درباره آنچه "مهمترین محورهای همجمه‌های دشمنان" خواند گفت: دشمن به زعم خود جنگ نرم گسترده‌ای را با رویکردهای مختلف و پیچیده دنبال می‌کند که حتی خط قرمزهای اطلاعاتی در دنیا را رها کرده تا علیه انقلاب اسلامی به نتیجه برسد و در این راستا تمامی حوزه‌های کشور را مورد توجه قرار داده است.


وزیر اطلاعات با ادعای این‌که اولین اقدام آنها اقدام ساختار شکنانه بود، گفت: دشمنان در ابتدای انقلاب با به وجود آوردن جنگ تحمیلی سعی کرد، ساختار انقلاب را نابود کنند، اما در این راه ناموفق بود و در راهبرد بعدی خود، سعی در تغییر رفتار و جنگ نرم داشتند.


وی افزود: آنها با تغییر رفتار در مسئولین کار خود را پیش گرفتند و می‌خواهند گفتمان انقلاب اسلامی و اهداف والای آن را مورد هدف قرار دهند که در این راستا به صورت به هم پیوسته و جبهه‌ای عمل می‌کنند.


مصلحی درباره آنچه "مهمترین اهداف دشمنان از جنگ نرم"، خواند، مدعی شد: حمایت از ضد انقلاب و جریان برانداز انقلاب و همچنین تلاش برای انشقاق و شکاف میان مردم، انقلاب و نظام اسلامی از اهداف قابل توجه دشمنان است.


وزیر اطلاعات اضافه کرد: این شکاف‌ها حول شکاف‌های سیاسی، اجتماعی و نسلی است که امروزه با اقدامات بسیاری سراغ برخی از مراکز دینی ما رفتند تا به جدایی دین از سیاست بپردازند.


وی خاطر نشان کرد: آنها با شبهه سازی، مشغول سازی، موضوع سازی کاذب و القا و تحریک در صدد رسیدن به اهداف خود هستند.


مصلحی ادامه داد: نمونه این نوع رفتارها را می‌توان در مذاکرات ۱+۵ مشاهده کرد. یکی از حرکت‌های استکبار جهانی این بود که وضعیت اقتصادی کشور را متصل به روند مذاکرات نشان دهد، اما مسئولین انقلاب و نظام از چنین وضعیتی و اوضاع تحریم تنها به عنوان فرصت و پیشرفت‌های علمی و فناوری استفاده می‌کنند.


وی با بیان این‌که برای افزایش فشار بر ایران اجماع سازی بین المللی وجود دارد، به تخریب «جایگاه اسلام گرایی» اشاره کرد و گفت: دلال‌های وهابیت برای نجات غده سرطانی خود در منطقه سعی می‌کنند ایران هراسی را جایگزین اسرائیل هراسی کنند.


وزیر اطلاعات با تاکید بر الگوبرداری سایر ملل از ایران اسلامی و دکترین ایران تصریح کرد: بیداری اسلامی در سطح منطقه و جهان الگو گرفته از انقلاب ایران است. با مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی می‌توان عمق این فرهنگ و اعتقادات را دریافت که دولت سازی‌هایی که از این بیداری قوت گرفت، هیچ کشوری حتی آمریکا را مصون نخواهد گذاشت.


مصلحی با بیان این‌که عده‌ای هنوز پیام بیداری اسلامی را درنیافته‌اند، اظهار کرد:حتی سیا و موساد مطرح کردند که پیش‌بینی بیداری اسلامی و حوادث ناشی از آن را نمی‌کردند، اما عده‌ای سعی دارند القا کنند که این حوادث اتفاقاتی طراحی شده توسط امریکایی‌هاست.


وی با اشاره به اظهارات برخی سران آمریکایی و غرب بیان کرد: فضای امنیتی برای اسرائیل از هر زمان دیگر ناامن تر است و نفوذ آن در منطقه خاورمیانه به پایین ترین حد خود رسیده که در چنین فضایی نمی‌تواند از منافع خود دفاع کند.


وزیر اطلاعات با تاکید بر اسلامیت، اسلام خواهی و آزادی خواهی مردم سراسر کشور اظهار کرد: این موضوعات به روشنی بر نفی استکبار جهانی صحه می‌گذارد؛ چرا که مردم در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.


وی ادامه داد: وزارت اطلاعات مجموعه‌ای است بومی و بر اساس نیاز انقلاب شکل گرفته و از نظام‌های اطلاعاتی دیگر کپی برداری نشده است.


مصلحی یکی از ویژگی‌های برجسته وزارت اطلاعات را ارتباطات مردمی آن دانست و خاطر نشان کرد: در خصوص دستگیری‌های اخیر و خنثی کردن دو شبکه ترور و بمب گذاری باید گفت که این موضوع با پشتیبانی و هماهنگی بین سرویس‌های اطلاعاتی و ارتباطات مردمی شکل گرفته بود که سیا، موساد و همچنین فرانسه، آلمان و بسیاری از کشورهای منطقه این شبکه‌های بمب گذاری را پشتیبانی می‌کردند، اما وزارت اطلاعات طی مدت شش ماه توانست میان آنها سرافکندگی و درهم ریختگی ایجاد کند.


وی مدعی شد:‌در حال حاضر ما در بعد داخلی و خارجی به موفقیت‌های زیادی رسیده‌ایم که به دلیل مسائلی نمی‌توان تمامی آنها را بیان کرد.


وزیر اطلاعات از "قدرت سایبری" جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: اوباما سه بار در صحبت‌های خود اعتراف کرد که از پس قدرت سایبری ایران بر نمی‌آید و به نتیجه نخواهد رسید که این نکته بسیار قابل توجهی است.


مصلحی در پایان پیرامون آنچه "وضعیت عوامل ضد انقلاب داخل و خارج و جریان فتنه‌" خواند گفت: "آنها همگی در درون خود دچار درهم ریختگی هستند و ما با لطف خدا به فتنه و ضد انقلاب اجازه نخواهیم داد فتنه ۸۸ را تکرار کنند؛ بعضی با نفوذ درمجموعه‌های مختلف سعی دارند مجددا به صحنه بیایند، اما ما این اجازه را به آنها نخواهیم داد."
 

انتشار جزییاتی درباره شکایت از یک دیپلمات ایرانی در آلمان، مجددا به اتهام آزار جنسی

Posted: 06 Jul 2012 06:22 AM PDT

جرس: در پی بازداشت کوتاه‌ مدت دیپلماتی ایرانی به اتهام آزار جنسی یک کودک در آلمان، سخنگوی دادستانی فرانکفورت اعلام کرد که در حال بررسی شکایت مادری از معاون سرکنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر است.

برخورد پلیس فرانکفورت با یک دیپلمات ایرانی به دلیل استمداد یک مادر می‌تواند به چالشی دیپلماتیک میان ایران و آلمان بدل شود.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، در روز گذشته (۱۵ تیر ۵ ژوییهاداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گزارش داد که "بر اساس یک سناریوی از پیش تعیین شده در روز دوشنبه (۲ ژوئیه/۱۲ تیریکی از اعضای سرکنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت، هنگام عزیمت از محل کار خود به منزل، به بهانه‌ای واهی مورد حمله یک زن آفریقایی‌تبار قرار گرفت و متاسفانه پلیس آلمان به جای برخورد با فرد مهاجم، رفتار خشن، ناشایست و خارج از عرف دیپلماتیک با عضو سرکنسولگری کشورمان داشته است."

 

روزنامه پرتیراژ آلمانی «بیلد» در شرح ماجرا می‌نویسد: "ظاهراَ در روز ۲۵ ژوئن [۵ تیر]یک مرد که بعدا مشخص می‌شود یک دیپلمات ایرانی است، تلاش کرده است به یک دختر ۱۰ ساله تعرض جنسی کند."

 

بر اساس این گزارش در ساعت هفت و نیم عصر دوشنبه ۲۵ ژوئن این دختر مشغول بازی بوده که مردی به وی نزدیک می‌شود و او را نوازش می‌کنددختر سراسیمه می‌خواهد بگریزد، اما مرد مانع از فرار او می‌شود و کمر او را سفت می‌گیرد و می‌خواهد او را ببوسد که با فریاد دختربچه روبرو می‌شود و او را رها می‌کند، اما دیپلمات ایرانی تا درب خانه دختر را دنبال می‌کند.

 

دختر در خانه برای مادرش جریان را شرح می‌دهد و مادر نیز به پاسگاه ۱۲ پلیس شهر فرانکفورت زنگ می‌زند و ماجرا را با آنان در میان می‌گذارد، اما بدلیل ناشناس بودن مرد متعرض، پلیس نمی‌تواند کاری انجام دهد.

 

بیلد” می‌نویسد: "هفت روز بعد دختر مرد متعرض را بار دیگر در خیابان در نزدیکی خانه می‌بیند و این‌بار توسط مادرش بار دیگر پلیس خبردار می‌شودمادر و دختر با تعقیب مرد در نزدیکی محل بازی بچه‌ها در محله‌ای مرفه به وی می‌رسندمادر به آلمانی چندین بار فریاد می‌زند بچه‌باز” (Kinderschänder). مادر با این عمل تلاش می‌کند توجه مادران دیگر را جلب کند تا به کمک وی بشتابند."

 

چگونگی بازداشت دیپلمات ایرانی

مقامات ایرانی تنها از رفتار خشن و ناشایست” پلیس فرانکفورت و بدون ذکر جزییات سخن گفته‌اند، اما بنا به گزارش روزنامه «بیلد»، 

"دیپلمات ایرانی که می‌بیند جریان به جاهای باریک کشیده از مادر می‌خواهد وی را ببخشد و عمل او را فاش نکند، زیرا وی متاهل و دارای فرزند است."

 

در همین زمان ماموران پلیس سر می‌رسندمرد با مشاهده پلیس چند باری با فریاد می‌گوید: “دیپلمات، دیپلمات!” روزنامه بیلد” می‌نویسد: "ماموران پلیس مرد را به زمین می‌‌اندازند، به وی دستبند می‌زنند و او را به پاسگاه پلیس می‌برندپلیس حین بازجویی و تفتیش بدنی از وی، کارت شناسایی‌ای مبنی بر اینکه او دیپلمات است را می‌یابدپلیس او را به دلیل مصونیت قضایی سریعا آزاد می‌کند."

 

حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران، مدعی است که سازمان مجاهدین با همکاری سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی” کشورهای غربی و اسرائیل به "منظور بدنام کردن دیپلمات‌های ایرانی و در نهایت خدشه‌دار کردن چهره جمهوری اسلامی ایران به اشکال مختلف و سوژه‌سازی‌های متنوع، دسیسه‌هایی را طراحی کرده‌اند."

 

تحقیق دادستانی پیرامون اتهام آزار جنسی

دوریس مولر شوی، سردادستان و سخنگوی دادستانی شهر فرانکفورت، در گفت‌وگو با رسانه‌ها تایید کرده که دادستانی شهر فرانکفورت به شکایت خانمی از سنگال رسیدگی می‌کند که می‌گوید دختر ۱۰ ساله‌اش حین بازی مورد تعرض مردی قرار گرفته است.

 

سخنگوی دادستانی فرانکفورت در این‌باره گفت: "این مرد ۴۵ ساله و معاون سرکنسولگری ایران در فرانکفورت استما اکنون در حال تحقیق از وی به اتهام آزار جنسی کودکان هستیم."

 

پیشتر نیز یک دیپلمات ایرانی در برزیل به دلیل تعرض جنسی به دختران جوان در یک استخر از محل خدمت خود به ایران فراخوانده و سپس از کار اخراج شد.

 

در ابتدا گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی، به‌ویژه نشریات برزیلی، از سوی سفارت ایران در برزیل نادرست” خوانده شد و مقامات ایرانی آن را «سوء‌تفاهم‌ ناشی از تفاوت‌های فرهنگی» دانستند.

 

پیشنهاد‌های ایران به پنج به علاوه یک

Posted: 06 Jul 2012 06:22 AM PDT

جرس: به گزارش منابع بین المللی، متن ۱۰ صفحه ای سند پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته ای برای اولین بار منتشر شده و هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد این سند را در اختیار عده ای از کارشناسان در آمریکا قرار داده است.


به گزارش بی بی سی، این متن شامل پیشنهادهای ایران برای ادامه مذاکرات هسته ای و همچنین پاسخ به برخی خواست هایی است که از سوی گروه ١+٥ مطرح شده است.


در این متن ایران پیشنهاد کرده است مقام های ارشد دو طرف برای ادامه مذاکرات هر سه ماه یک بار با یکدیگر ملاقات کنند و همزمان خواسته است که حق این کشور برای غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شده و تمامی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی لغو شود.


در مقابل، ایران وعده داده است که اجازه دهد بازدید بازرسان بین المللی از تاسیسات هسته ای این کشور ادامه پیدا کند.


ایران همچنین خواسته در زمینه امنیت نیروگاه های هسته ای و دستیابی به فن آوری های جدیدتر انرژی هسته ای از همکاری بین المللی برخوردار شود.


خواسته های ایران ورای موضوع هسته‌ای
ایران در این سند، خواست هایی را هم که "ورای موضوع هسته ای" دارد مطرح کرده که از جمله شامل ایجاد چارچوبی برای "گفتگوهای جامع و هدفمند برای همکاری بلند مدت" است.


در این زمینه ایران خواسته است یک "توافق جامع در زمینه تعهدات جمعی در زمینه همکاری های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و بین المللی" شکل گیرد.


به گفته ایران، این تعهدات جدا از موضوع برنامه های هسته ای این کشور خواهد بود.


در این بخش، ایران موضوع یافتن راه حلی برای بحران سیاسی سوریه و همچنین رسیدگی به اعتراضات سیاسی در بحرین را هم مطرح و درخواست کرده در این روندها هم مشارکت داده شود.


مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیز از مواردی است که در این بخش به آنها اشاره شده است.


خواسته‌های گروه ١+٥
این گزارش شامل بخش دیگری نیز تحت عنوان "بررسی و ارزیابی پیشنهاد گروه پنج به علاوه یک" است که یکی از اصلی ترین خواسته های این گروه "پایان تمامی فعالیت ها در فردو" است.


بنا به آنچه در متن آمده، گروه پنج به علاوه یک اعلام کرده "بستن تاسسیات فردو، به شبهه ها درباره وجود فعالیت های نظامی در این مرکز خاتمه می دهد."


در پاسخ به این خواسته، ایران این تاسسیات را برای دفاع از خود در برابر حملات احتمالی خارجی لازم دانسته است.


در این گزارش به فتوای رهبر ایران در مخالفت با دستیابی به سلاح های اتمی اشاره شده و آمده که ایران به اجرای وظایف خود تحت معاهده منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (ان پی تی) ادامه خواهد داد.
 

هفت روز با زنان؛ قوانین پائین تر از حجاب

Posted: 06 Jul 2012 06:14 AM PDT

آیدا قجر
  جرس: با پرداختن به اخبار کوتاه، در هفت روز با زنان این هفته نگاهی داریم به درجه اهمیت پوشش و حجاب در مقابل قوانینی که علیه زنان بر پا شده اند. قوانینی که سالهاست مورد اعتراض فعالان حقوق زنان قرار گرفته است. تعداد اندکی از آنان مورد بحث و شاید تغییر قرار گرفته و حکومت مردسالار ایران در مقابل باقی مقاومت میکنند. آنچه میخوانید نگاه کوتاهی است به آنچه در هفته گذشته در جامعه زنان ایران گذشته است.


اخبار کوتاه
به گزارش وبسایت ملی مذهبی وضعیت جسمی نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر وخیم تر از قبل شده اما علاءالدین کریمی، رئیس زندان زنجان با انتقال وی به بیمارستان برای معالجه مخالفت کرده است. محمدی در این مدت 8 کیلو از وزن بدنش کم شده و روزی دو سه بار دچار فلج عضلانی می شود. وی پیش از این قبل از ملاقات با خانواده به زمین افتاده و دچار کبودی در صورت شده است.
دادگاه معصومه دهقان همسر عبدالفتاح سلطانی به دلیل عدم حضور نماینده دادستان در دادگاه برگزار نشد. وی پس از یکماه بازداشت با قرار وثیقه 30 میلیونی آزاد شده بود و در زمانی که همسرش برنده جایزه حقوق بشر آلمان شد به این کشور رفته و جایزه را دریافت کرده بود و در سخنرانی کوتاه خود گفت "دیکتاتورها پیام شهر نورنبرگ آلمان را بشنوند".
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران توران میرهادی از اندیشه پردازان آموزش و پرورش نوین ایران، نامزد جایزه "یادبود آسترید لیندگرن" برای سال 2013 شد. میرهادی یکی از بنیان گذاران شورای کتاب کودک در ایران بوده که از سال 1358 تاکنون سرپرست برنامه فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در شورای کتاب کودک است. این جایزه هر سال به یک پدید آوردنده، فرد یا نهاد ترویج گر ادبیات کودک در جهان اهدا می شود.
یک سایت اینترنی در ایران، زنان را برای ازدواج یک ساعته به مبلغ 60 هزار تومان فرا میخواند، هر زن یک کد یک تا ده دارد با توجه به این که مشخصات آنان اعم از سن، یائسه و مطلقه بودن، قد، داشتن مسکن و ... ذکر شده است. آیا مسئولانی که هر روز مقابل روسپیگری موضع گرفته اند، این اعمال و رفتار را نیز از جمله این اقدام میدانند؟ مقصر کیست؟


به گزارش وبسایت دیگربان، تماشاگران زن از باشگاهی که در آن دیدار دوستانه فوتبال تیم های نونهالان "نود" ارومیه و پرسپولیس در آن برگزار میشد بیرون رانده شدند. این اتفاق در ورزشگاه تختی ارومیه رخ داد.
به گزارش شهرزادنیوز، 40 پرستار در هر روز برای تقاضای معرفی نامه برای اعزام به خارج از کشور به سازمان نظام پرستاری کشور مراجعه می کنند. آمار سالانه حاکی از بیش از 14 هزار پرستار برای مهاجرت به کشورهای اروپایی، آمریکا، استرالیا و کاناداست.
طبق گزارش خبرآنلاین، ناجا در تازه ترین آمار خود اعلام کرده با توجه به این که "نرخ واقعی قتل در کشور 7.2 در یک هزار نفر است، 33 درصد قتل ها فامیلی است". سرهنگ مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا اعلام کرده است "15 درصد قتل ها در سال گذشته ناموسی بوده و زن کشی در صد قتل های خانوادگی است".
حسین طلا، نماینده مجلس شورای اسلامی و فرماندار سابق تهران، در هفته گذشته ضمن سخنرانی خود پیرامون مشکلات جوانان در جامعه عنوان کرد "باید در راه سالم سازی روابط در نهادها بکوشیم و سعی کنیم روابط دختران و پسران رد چنین فضاهایی کنترل شود تا خدایی ناکرده در این قسمت نیز با مشکلی مواجه نشویم".
لاله افتخاری در اظهارات اخیر خود اعلام کرد "نیازی به مهر کودک نداریم"، نماینده مردم تهران با تکیه بر این که "در برخی از مهد کودک ها فرهنگ اروپایی به فرزندان آموزش داده میشور در نتیجه ما به مهدکودک ها نیاز نداریم. این سخنان در حالی بیان میشود که از چندی قبل بحث جداسازی جنسیتی در مهدکودک ها و ممنوعیت رقص و پخش موزیک مطرح شده و به اجرا در آمده است.
زن، نگاه و دانشگاه


روزگارانی بود که زن در آن حق دانشگاه رفتن نداشت، پیشتر حتی مدرسه و مکتب. امروز اما تحصیل حقی است که برای زنان شناخته میشود اما شرایطی دارد که باید رعایت شود.

اما قبل از رسیدن به دانشگاه باید از مدرسه عبور کرد، هنوز دختران و پسران دیوارهای بتونی را نکاویده اند و همچنان با شیطنت به هم نگاه میکنند.
راننده های سرویس گاهی عبوس و گاهی شوخ طبع از کنار دختران پر از شور و هیجان میگذرند یا سر به سرشان میگذارند، در این میان اما رئیس پلیس ترافیک شهری گفته است "بکارگیری رانندگان مرد برای سرویس مدارس دختران دبیرستانی ممنوع است".
از طرفی دانشگاه که قدم بعد از دبیرستان است تفکیک جنسیتی شد، به طوری که محمد مهدی مظاهری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد از تک جنسیتی شدن 6 واحد دانشگاه آزاد در منطقه چهار خبر داد.
وی در ادامه اعلام کرد "90 درصد دروس علمی، آزمایشگاهی، کارگاهی و 100 درصد دروس عمومی به صورت تک جنسیتی ارائه می شود".
در دبیرستان راننده مرد ممنوعیت گرفت و قدم بعدی یعنی بعد از 18 سال، دختر و پسر جدا شدند، گام بعدی را اشرفی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی مدیریت صنعتی تبریز برداشت و گفت "از ترم بعد پوشیدن چادر برای دختران در محیط دانشگاه اجباری خواهد شد".
این خبر در حالی منتشر میشود که اخبار ضد و نقیضی پیرامون متحد الشکل شدن پوشش زنان در دانشگاه ها مطرح شده است، برخی رد کرده و برخی نه تنها تایید میکنند بلکه چادر را اجباری می خوانند.
اما وبسایت خبرآنلاین خبری مبنی بر نظارت وزارت ارشاد بر حجاب زنان در خارج از مرزهای ایران منتشر کرده است. طبق این خبر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت "در ترکیه یکی از مجریان زبده حجاب مناسبی نداشت لذا تذکرات لازم به وی داده شد. در خارج از کشور هم حجاب نظارت میشود چه برسد به داخل".
در نتیجه مسئولان ارائه کننده طرح و تصویب کنندگان پس از غیر ضروری دانستن مهدکودک ها، تصمیم گرفتند تنها مرد باقی مانده در مسیر مدرسه تا منزل دختران را حذف کرده، دانشگاه را تک جنسیتی کنند، چادر را اجباری کرده و نظارت بر حجاب را به خارج از کشور صادر کنند. آیا جامعه نیز به این محدودیت ها پاسخ می دهد؟
پوشش اجبار است
محسنی اژه ای، سخنگوی دستگاه قضائی کشور به خانم ها و آقایان اعلام کرد "پوشش خود را خصوصا در فصل تابستان رعایت کنید" و افزود "این مساله ای نیست که به آنها اجبار و با زور تحویل شود، بهتر است در حد تذکر به مردم تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر باقی بماند".
ندای سبز آزادی طبق گزارشی اعلام کرده است "طبق آمار پلیس، بیش از نیمی از مردم مخالف کنترل پوشش و حجابند". اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس مدعی شد 49 درصد مردم خواستار برخورد با بدحجابی هستند" این نشاندهنده آن است که 51 درصد باقی مردم مخالف اند. این ادعا در حالی مطرح شده است که منبع آمار مشخص نیست.
از دیگر سو، به گزارش رادیو فردا 222 نماینده مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته خواستار برخورد با "معترضان به شئونات اسلامی" شدند. در این بیانیه آمده است "از نیروهای زحمتکش و دلسوز نیروی انتظامی می خواهیم با معترضان به شئونات اسلامی با متانت و مطابق موازین قانونی برخورد کرده و از حقوق جامعه دفاع کنند".
آنچه از اخبار بر می آید نشانگر این است که "حقوق جامعه" مبنی بر "رعایت حجاب" تعریف شده و حقوق دیگری که در منشور حقوق بشر آمده است از حقوق "دیگری" به شمار می آیند.
قانون  علیه زنان
طبق گزارش خبرآنلاین قانون، اقدامی در راستای منع ازدواج در سنین پائین نمی کند. ثبت احوال به تازگی اعلام کرده است در 4 سال بین 1385 تا 1389 بیش از سه هزار مورد افزایش ازدواج کودکان داشته ایم.
بازتاب امروز بر اساس گزارشی از صحبت هایی هاشمی رفسنجانی یادآور شد "تضییع حقوق زنان در ارث به خاطر یک مساله خاص تاریخی است".
هاشمی رفسنجانی "مساله خاص تاریخی" را اینگونه شرح داده است "یکی از ریشه‌های این حکم ـ احتمالا و نه قطعی ـ به مساله‌ای برمی گردد که در زمان فوت پیامبر (ص) اتفاق افتاد که یکی از همسران پیامبر به خاطر مالکیت یکی از حجره‌هایی که در آن زندگی می‌کرد، آن مسایل را مطرح کرد. از همان زمان کم کم تعصبی بین شیعه و سنی در موضوع مالکیت زمین پیدا شد؛ البته دلایل عرفی دیگری از قبیل مشکلات مالکیت مشترک بر زمین به خاطر معمول بودن تعدد زوجات که در مواردی از قبایل متخاصم هم بودند نیز وجود دارد. بعدها این تبدیل به فتوا شد که خیلی‌ها آن فتوا را می‌دادند و عمل می‌شد. موضوع را دنبال کردم و در سفر به قم با بعضی از مراجع صحبت کردم و دیدم آنها هم می‌گویند : «احتیاط می‌کنیم.» یا می‌گویند : «باید مصالحه کنند»".
ازدواج در سنین پائین یا مساله ارث برای زنان یکی از صدها قوانینی است که سالها مورد اعتراض فعالان حقوق زنان قرار گرفته است.
سوال آنجاست که قوانین علیه زنان مهمتر است یا مساله حجاب و پوشش آنها؟
 

برنج ایرانی در انبارها مانده است، برنج خارجی همچنان در بازار

Posted: 06 Jul 2012 01:33 AM PDT

جرس: دبیر انجمن برنج ایران گفت: در حالی هم‌اکنون مقداری برنج ایرانی در انبارهای شهرهای شمالی کشور ذخیره شده است که مسئولان اخیرا اعلام کرده اند که برنج هندی به زودی در بازار توزیع خواهد شد.


به گزارش مهر، جمیل علیزاده شایق در بیان چرایی واردات برنج همزمان با برداشت این محصول از شالیزارهای کشور اظهارداشت: درحال حاضر که کشاورزان مشغول برداشت برنج از شالیزارهای خود هستند، برنج خارجی به کشور وارد می شود، چون واردات این محصول منحصر به یک بازه زمانی خاصی نیست.


وی درخصوص میزان متوسط مصرف برنج و میزان متوسط تولید برنج در کشور بیان داشت: مصرف برنج مردم سالانه به طور متوسط در حدود دو میلیون هشتصد تا دو میلیون و نهصد هزارتن برآورد می شود، درحالی که میزان تولیدبرنج در کشورمان سالانه بطور متوسط در حدود ٢ میلیون و ٢۵۰ تا ٢ میلیون و ٣۰۰هزارتن است.


دبیرانجمن برنج ایران دربیان پیش بینی میزان تولید برنج در سال جاری نیز گفت: با توجه به اینکه سال گذشته در حدود ٢ میلیون و ٣۰۰هزارتن برنج در کشور تولید شده است، امسال هم پیش بینی می شود به همان میزان برنج در کشور تولید شود.


وی با اشاره به اینکه حداکثر با انجام ذخیره سازی باید در حدود ۶۰۰ هزارتن برنج به کشور وارد کنیم، گفت: از سال ۸۵ به بعد در حدود ۹۰۰ تا یک میلیون و ٢۰۰ هزارتن برنج به کشور وارد می شود.


سال ۹۰سال رکوردشکنی در واردات برنج
شایق درعین حال تصریح کرد: البته در سال ۹۰ که اتفاقا سال خاصی برای تولید برنج داخلی بود در حدود یک میلیون و ۵٢۰هزارتن برنج به کشور وارد شد که در نوع خود رکورد عجیبی بود.


وی درخصوص قیمت برنجهای خارجی در بازار جهانی عنوان کرد: قیمت برنج‌های خارجی از حدود ٢۸۵ دلار تا حدود ١۰۵۰دلار در هرتن متغییر است.


دبیرانجمن برنج ایران با بیان اینکه طبیعتا وزارت صنعت برای واردات به دنبال خرید برنجهای گران قیمت خارجی نمی‌رود، قیمت برنج وارداتی که وزارت صنعت خریداری می کند را در حدود ٣۰۰ تا ۵۰۰ دلار در هرتن اعلام کرد.


وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده برنج خارجی با توجه به هزینه های جانبی که دارد ارزان تر از برنج داخلی است، گفت: مردم کشور هم به دلیل ارزان بودن برنج خارجی ناچارا این محصول را مصرف می کنند.


شایق با بیان اینکه باید قبول کنیم که هزینه تولید برنج داخلی بالاست، یکی از مهمترین دلائل بالارفتن هزینه تولید برنج درکشوررا خرد شدن و کوچک شدن مساحت شالیزارها ی شهرهای شمالی کشورعنوان کرد.


وی اضافه کرد: در مقطعی در شالیزارهای شهرهای شمال کشور ١,٢هکتار متوسط واحد بهره برداری بود که هم اکنون این عدد به ۰,۷هکتار رسیده است.


دبیرانجمن برنج ایران افزود: باوجود اینکه هم اکنون مقداری برنج در انبارهای شهرهای شمالی کشور ذخیره شده است، مسئولان اخیرا در مازندران اعلام کرده اند که برنج هندی به کشور وارد شده و به زودی توزیع خواهد شد.