جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تذکر جمعی از نمایندگان درباره محاکمه متهمان جنایت کهریزک

Posted: 22 Jul 2012 08:22 AM PDT

جرس: تعدادی از نمایندگان مجلس با امضای یک تذکر کتبی به وزیر دادگستری، خواستار آن شدند که پس از گذشت بیش از سه سال، در رسیدگی به پرونده «جنایت کهریزک» تسریع شود.

 

به گزارش کلمه، این تذکر که در آن علاوه بر پرونده بازداشتگاه کهریزک به عنوان یک «واقعه تلخ»، به دیگر پرونده های قضایی دولتی ها نیز اشاره شده، به برخی موارد ارجاع شده از سوی مجلس به قوه قضاییه نیز اشاره دارد و خواستار رسیدگی سریع به این موارد بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس شده است.

 

بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی، چنانچه نظر مجلس در تایید گزارش تهیه شده در کمیسیون مربوطه باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذیصلاح ارسال می شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی شود. بر اساس تبصره ۲ این ماده نیز در صورتی که مجلس در مورد رئیس جمهور و یا هر یک از وزیران سه نوبت رای به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح در صورت رعایت مفاد اصل ۸۹ قانون اساسی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

تذکر کتبی نمایندگان به وزیر دادگستری درباره پرونده کهریزک به امضای محمدرضا تابش، احمد توکلی، حسینعلی شهریاری، حسین امیری، الیاس نادران، جعفر زاده، نجابت، رسایی، امیرابادی فراهانی، مصباحی مقدم، عابد فتاحی، محجوب، قاضی پور، رجایی، دستغیب، زارعی، اکبریان و ثروتی رسیده است.

 

جنایات بازداشتگاه کهریزک پس از آن اتفاق افتاد که مرتضوی و دو تن از زیردستان او به نامهای قاضی حداد و قاضی حیدری فرد، برخلاف قانون دستور انتقال گروهی از بازداشت شدگان اعتراضات خیابانی به بازداشتگاه نیروی انتظامی در منطقه کهریزک واقع در جنوب تهران را صادر کردند.

 

این سه قاضی هنوز محاکمه نشده اند، اما گروهی از ماموران نیروی انتظامی در این پرونده محاکمه شدند که دو تن از آنها به اعدام محکوم شدند؛ اما خانواده های قربانیان از آنها گذشت کردند و خواستار محاکمه و مجازات آمران و عاملان اصلی شدند.

 

سعید مرتضوی که در این پرونده به معاونت در قتل متهم است، با حمایت احمدی نژاد هم اکنون به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مشغول به کار است. به گفته صالح نیکبخت، وکیل خانواده یکی از قربانیان، مرتضوی از مسئولان انتظامی خواسته بود به دروغ گزارش دهند که قربانیان کهریزک به خاطر ابتلا به مننژیت فوت کرده اند.

 

در ماجرای کهریزک، علاوه بر سعید مرتضوی، حسن حداد و علی اکبر حیدری فرد؛ در گزارش های تایید نشده از نقش افراد بانفوذ و بلندپایه ای همچون سردار رادان، سردار صدرالاسلام، حسین فدایی و … نیز سخن به میان آمده که هیچ گاه از طرف نهادهای رسمی تایید یا تکذیب نشده است.

 

در این بازداشتگاه، دهها تن از جوانان بازداشت شده زیر شکنجه قرار گرفتند و کشته شدن دست کم چهار تن از آنها به نامهای محسن روح الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی فر و رامین آقازاده قهرمانی مورد تایید قرار گرفته است. 

طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با 24 امضا آماده شد

Posted: 22 Jul 2012 07:52 AM PDT

جرس: نماینده مسجدسلیمان از استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با 24 امضا خبرداد و گفت: افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و دامی یکی از دلایلی است که خلیلیان توسط نمایندگان استیضاح می شود.

 

به گزارش مهر اسماعیل جلیلی، با اشاره به استیضاح وزیر کشاورزی، گفت: طرح استیضاح صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی با 24 امضا آماده شده است و احتمال دارد که تعداد امضاهای آن نیز بیشتر شود.

 

وی با بیان اینکه نابسامانی در عرصه کشاورزی یکی از دلایل استیضاح است، تصریح کرد: افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و دامی نیز یکی دیگر از دلایلی است که خلیلیان توسط نمایندگان استیضاح می شود.

 

جلیلی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید تلاش کند در سال تولید ملی فرآیند تولید محصولات کشاورزی را اصلاح کند، افزود: حوزه تولید محصولات کشاورزی باید بهینه عمل کند، ضایعات و دوباره کاری کاهش پیدا کند و تولید محصولات ارتقاء یابد تا در اثر آن شاهد نباشیم که با افزایش قیمت حامل ها، قیمت تمام شده محصولات هم به صورت صعودی بالا برود.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس همچنین به استیضاح مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اشاره کرد و گفت: طرح استیضاح غضنفری نیز با 20 امضا آماده شده است که یکی از مهمترین دلایل آن ضعف عملکرد در حوزه مدیریت بازار و جلوگیری از گرانی ها است. 

بیش از 65 درصد عرصه دریاچه ارومیه خشک شده است

Posted: 22 Jul 2012 07:52 AM PDT

جرس: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت دریاچه ارومیه وخیم است و بر اساس گزارش های ارایه شده در حال حاضر بیش از 65 درصد عرصه دریاچه خشک شده به عبارت دیگر كمتر از 35 درصد ازعرصه این دریاچه آبدار است.

به گزارش ایرنا، اصغر محمدی فاضل افزود: بدون تردید نجات دریاچه ارومیه بدون همفكری و اقدام سه قوه مجریه ، مقننه و قضاییه امكان پذیر نخواهد بود از این رو اقدامات اجرایی دولت به منظور نجات دریاچه ارومیه بدون حمایت قضایی و نهاد قانون گذاری كافی نخواهد بود.

وی خاطرنشان كرد: دربازدیدی كه از دریاچه ارومیه داشتم خشك شدن برخی از نقاط آن كاملا مشهود بود . همچنین در جریان مشاهدات از راه هوا مشخص شد كه بخش هایی از دریاچه به دلیل غلظت و تراكم املاح به رنگ قرمز در آمده است كه نشان دهنده وخامت وضعیت دریاچه در آن بخش ها است .

وی ادامه داد: همچنین اندازه گیری املاح برخی از نقاط دریاچه نشان می دهد كه در این بخش ها املاح به حالت فوق اشباع رسیده یعنی تركیبات املاح و نمك دریاچه به حدی رسیده كه نشان می دهد دریاچه در آن قسمت آماده خشك شدن است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست یادآور شد كه در حال حاضر اقدامات اجرایی سازمان ها و نهادها برای جلوگیری از خشك شدن این دریاچه ادامه دارد و به عنوان مثال وزارت نیرو از آغاز فصل آبی سال گذشته ( مهرماه تا آخر شهریور ماه سال 90 )‌ اقدام به رها سازی حق آبه دریاچه تا سقف 8 /1 دهم میلیارد متر مكعب كرده است اما با توجه به شرایطی كه مسیرهای رودخانه ها به دلیل عدم لایروبی ، برداشت های غیر مجاز در مسیر و انحرافی كه در مسیرهای آبی منتهی به دریاچه وجود دارد ، این میزان آب به حوضه دریاچه نمی رسد.

وی گفت : شرایط این دریاچه در حال حاضر نشان می دهد كه هنوز 8 /1 میلیارد متر مكعب آب كه وزارت نیرو مدعی آن است ، به این دریاچه نرسیده است .بنابراین این وزارتخانه علاوه بر اهتمامی كه نسبت به تامین میزان بیشتری آب به صورت حق آبه در حوضه دریاچه ارومیه انجام می دهد ، باید موضوع لایروبی و بازگشایی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه و برخورد با برداشت های غیر مجاز از منابع آب را هم مورد توجه قرار دهد.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارشهای ارایه شده در استان آذربایجان غربی حدود 24 هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد كه از طریق آنها مقدار زیادی برداشت غیر قانونی آب انجام می شود . این امر باید مورد توجه مسوولان وزارت نیرو قرار گیرد.

فاضل گفت:‌ بر اساس توافقی كه وزارت نیرو و آب منطقه ای سه استان آذربایجان غربی ، شرقی و كردستان با یكدیگر داشته اند ، مقرر شده است كه سالانه 1 /3 میلیارد متر مكعب آب به عنوان حق آبه دریاچه ارومیه تامین شود.اما به دلیل این كه این حق آبه سالانه تامین نشده ، آب دریاچه با تراكم بالا و به میزان زیادی كاهش یافته است و در حال حاضر به حدود 24 میلیارد متر مكعب آب نیاز دارد.

معاون تنوع زیستی سازمان محیط زیست افزود: در وزارت جهاد كشاورزی هم اقداماتی برای بهبود روش های كشاورزی و افزایش راندمان آبی اراضی زیر كشت صورت گرفته است ولی همچنان این اقدامات احتیاج به پیگیری و جدیت بیشتری دارد .

فاضل گفت: بر این اساس مقرر شده است تا پایان ماه رمضان نشست مشتركی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه استان آذربایجان غربی ، شرقی ، كردستان و نمایندگانی از وزارت نیرو ، جهاد كشاورزی و سازمان محیط زیست برگزار شود تا اقدامات و چالش های موجود درمورد دریاچه ارومیه به بحث و بررسی گذاشته شود و همفكری لازم برای نجات دریاچه انجام شود. 

هيات منصفه مطبوعات «90» را مجرم اعلام کرد

Posted: 22 Jul 2012 07:51 AM PDT

جرس: در مورد اتهامات مديرمسئول نشريه ورزشي 90 مبني بر نشر مطالب خلاف واقع، توهين و نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي، هيات منصفه مطبوعات استان تهران با اكثريت آرا متهم مذكور را مجرم دانست و او را مستحق تخفيف نيز نشناخت.

 

به گزارش ايسنا، در خصوص اتهام منتسب به مدير مسئول نشريه سياست روز مبني بر نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي نيز هيات منصفه مطبوعات استان تهران با اكثريت آرا متهم را مجرم ندانست اما به اتفاق آرا به متهم نسبت به كسب خبر دقيق و شفاف و رعايت رسالت مطبوعاتي و تقوا تذكر داد. 

اخراج یکی دیگر از اساتید دانشگاه علامه

Posted: 22 Jul 2012 07:35 AM PDT

دانشگاه علامه، پیشتاز در سرکوب دانشجویان و اساتید

جرس: پرویز پیران از اساتید برجسته جامعه شناسی، دیگر در دانشگاه علامه طباطبایی تدریس نخواهد کرد.

 

به گزارش دانشجونیوز، در ادامه روند اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید در دانشگاه های کشور، پرویز پیران از اساتید شناخته شده جامعه شناسی کشور و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار روزنامه شرق گفته است که مسئولان این دانشگاه عذرش را خواسته اند.

 

پرویز پیران تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی پیش از انقلاب ۵٧ آغاز کرد. وی سپس برای ادامه تحصیل به ایالات متحده مهاجرت کرد و سرانجام در مقطع دکتری از دانشگاه کانزاس فارغ التحصیل شد.

 

وی پس از چهار سال تدریس در آمریکا با پیروزی انقلاب به کشور بازگشت و به تدریس در دانشگاه های مختلفی مانند علامه طباطبایی و تهران پرداخت. در سابقه پرویز پیران همچنین مشاور ارشد سازمان ملل از سال ١٩٩٩ میلادی و عضو هیأت علمى آکادمى سوئیس براى توسعه از سال ٢٠٠٣ نیز به چشم می خورد. وی در سال ١٣٨۴ نیز به همراه سعید مدنی به دلیل ارائه یک تحلیل اجتماعى در رادیو فرانسه به دادسرای ناحیه ٢١ احضار و با قرار کفالت آزاد شده بود.

 

دانشگاه علامه، پیشتاز در سرکوب دانشجویان و اساتید

دانشگاه علامه طباطبایی به ریاست صدرالدین شریعتی از مهرماه سال ١٣٨۴ یکی از مراکز اصلی سرکوب دانشجویان و اساتید در جامعه دانشگاهی کشور بوده است.

 

صدرالدین شریعتی فروردین ماه امسال در حالی از سوی وزارت علوم به دلیل کسب مقام نخست اسلامی کردن دانشگاه های کشور مورد تقدیر قرار گرفت که عملکرد وی در مواقعی حتی انتقاد نمایندگان مجلس را در پی داشته است.

 

دستور محمود احمدی نژاد برای برگرداندن مهدی طیب از اساتید گروه معارف که در مرداد ماه سال ١٣٨٧ از دانشگاه اخراج شده بود، نیز با بی توجهی صدرالدین شریعتی روبه رو شد.

 

نامه انتقاد آمیز ٧۵ تن از نمایندگان مجلس در بهمن ٨٨ خطاب به صدرالدین شریعتی، در اعتراض به اخراج و بازنشسته کردن اجباری اساتید در این دانشگاه نیز تغییری در سیاست های رییس دانشگاه علامه ایجاد نکرد.

 

در بخشی از نامه نمایندگان مجلس آمده بود: “متاسفانه بعضا مشاهده می شود تحت این شعار درست، اساتیدی که به گواهی ارزیابی های خود دانشگاه علامه طباطبایی، برجسته‌ترین عملکرد آموزشی و پژوهشی را داشته و در پویایی علمی، گوی سبقت را از همکاران دانشگاهی هم‌گروه خود ربوده‌اند، صرفا به جرم انتقاد نسبت به عملکردهای رییس دانشگاه، محکوم به حذف از دانشگاه شده و در صورت لزوم برای توجیه حذف آنان علیه ایشان پرونده‌سازی هم شده است”.

 

اخراج و صدور احکام محرومیت از تحصیل برای ده ها تن از دانشجویان دانشگاه علامه، تفکیک جنسیتی دانشجویان، اخراج اساتیدی مانند مرتضی مردیها، محمد شریف و دکتر مشیری، برکناری ١٢ تن از اساتید دانشکده اقتصاد به دلیل آنچه اخلال در برگزاری امتحانات دانشگاه عنوان شده بود و انحلال گروه توسعه از جمله خیانت های صدرالدین شریعتی به جامعه دانشگاهی کشور می باشد. 

فشار پلیس برای مردانه و زنانه کردن سینماها در اردبیل

Posted: 22 Jul 2012 07:13 AM PDT

 

جرس: به دنبال فشارهای اخیر از سوی اماکن نیروی انتظامی برای جداسازی دختران و پسران در سینماهای اردبیل، دو سینمای فعال این شهر در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.

 

به گزارش فارس، معاون امور سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با تایید این خبر اظهار داشت: در روزهای گذشته شاهد برخی ابلاغ‌ها و صدور بخشنامه‌هایی از سوی نیروی انتظامی برای سینماداران بودیم و آنها در یک کار غیر‌واقعی اقدام به تفکیک دختران و پسران ورودی به سینماها کنند که به نظر می‌رسد چنین چیزی امکان‌پذیر نباشد.

 

حمد‌الله اسکندری خاطرنشان کرد: ‌این فشارها و تهدید‌ها در روزهای گذشته برای دو سینمای فعال شهر اردبیل سنگین و گران بوده است که سینماداران اعلام کرده‌اند در صورت ادامه این روند سینماها را تعطیل کرده و از اکران فیلم خودداری می‌کنند.

 

وی با اعلام اینکه در این اوضاع و شرایط نامناسب در‌آمدی برای سینماها، ایجاد چنین محدودیت‌هایی آن هم به شکل غیر‌عملی می‌تواند ضربه‌ای مهلک بر صنعت سینمای استان اردبیل وارد کند، یادآور شد: سینماداران با چه مدرکی می‌توانند در ورودی‌های خود بازرسی قرار دهند تا از دختران و پسران شناسنامه خواسته و یا کارت هویت طلب کنند در حالی که نیروی انتظامی از انجام چنین کاری در دیگر اماکن عمومی عاجز است.

 

اسکندری با اعلام اینکه ایجاد چنین محدودیت‌های نامناسب می‌تواند تبعات مختلف اجتماعی نیز به دنبال داشته باشد، گفت:‌ در این زمینه به جای بگیر و ببند‌های پلیسی باید فرهنگ‌سازی از خانواده‌ها آغاز شود تا با تربیت صحیح و شایسته فرزندان خود اجازه بروز و ظهور آسیب‌های احتمالی را ندهند.

 

مدیر سینما انقلاب اردبیل هم با انتقاد از رویه غلط نیروی انتظامی در برخورد با برخی از آسیب‌ها و نارسایی‌های اجتماعی تصریح کرد:‌ ما سینماداران آنقدر توان و اختیار نداریم که بتوانیم در ورودی سینماهای خود کنترل‌چی قرار دهیم.

 

بهنام شهبازی تصریح کرد:‌ ما هم اکنون با مشکلات و تنگناهای عدیده‌ای در سینماها مواجه هستیم که ایجاد محدودیت از سوی اماکن نیروی انتظامی نیز می‌تواند مشکلات ما را مضاعف کند که در این زمینه از متولیان این بخش انتظار داریم با همراهی و همکاری بیشتر اجازه دهند سینماهای اردبیل روی پای خود بایستند و هر روز با چالش‌های جدید مواجه نشوند.

واعظی آشتیانی: مدیران ارشد دستگاه ورزش کشور به اشتباهات خود اعتراف کنند

Posted: 22 Jul 2012 06:55 AM PDT

جرس: قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی و تاکید کرد که مدیران ارشد دستگاه ورزش کشور به اشتباهات خود اعتراف کنند.

به گزارش ایلنا، امیر رضا واعظی آشتیانی با اشاره به مشکلات این روزهای ورزش کشور و احتمال تعلیق فعالیت‌های برخی از فدراسیون‌های ورزشی، اظهار کرد: متاسفانه اتفاقات اخیر نشان از آن دارد که در دستگاه ورزش ما تدبیر وجود نداشته و در بسیاری از موارد از کار‌شناسان استفاده نشده است.

وی افزود: وقتی مدیرانی راس دستگاه ورزش کشور را به دست می‌گیرند که آن را نمی‌شناسند، عاقبت همین می‌شود. در زمان سعیدلو هم که من قائم مقام سازمان تربیت بدنی سابق بودم بار‌ها به رئیس وقت دستگاه ورزش تاکید کردم تغییر در راس فدراسیون‌ها قبل از گوانگجو به صلاح نیست و بهتر است این کار به بعد از بازی‌های آسیایی موکول شود اما سعیدلو به تغییرات اصرار داشت و همه دیدیم که اکثر فدراسیون‌هایی که تغییر در مدیریت آنها به وجود آمد عملکرد مناسبی نداشتند.

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی با تاکید براینکه وزیر ورزش هم در مسیر سعیدلو قرار گرفت، خاطرنشان کرد:‌ ای کاش محمد عباسی تا بعد از المپیک صبر می‌کرد و پس از این مسابقات و با توجه به نتایج ملی‌پوشان هر رشته در خصوص رئیس آن فدراسیون تصمیم‌گیری می‌کرد. بی‌شک اگر عباسی تغییرات را به بعد از المپیک موکول و روسای فدراسیون‌های با عملکرد ضعیف را برکنار می‌کرد هم بدنه ورزش کشور و هم رسانه‌ها به شدت از او حمایت می‌کردند.

وی با اشاره به شرایط خاص کشور در بحث سیاست خارجی، گفت: این قبیل تصمیمات وزارت ورزش زمینه دخالت نهادهای بین‌المللی را در تشکیلات داخلی کشور ما فراهم آورد. مطمئنا در بحث تغییرات روسای فدارسیون‌ها ابزار قدرت در دست فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین المللی المپیک است. وزیر ورزش باید پیش از تغییر روسای فدراسیون‌ها می‌دانست که چه مشکلات و مصائبی در انتظار ورزش کشور است.

واعظی آشتیانی با تاکید بر اینکه محمد عباسی زمان خوبی را برای تغییرات انتخاب نکرد، گفت: این قبیل تغییرات زمینه فرار مدیران را نیز از زیر بار مسئولیت خود فراهم آورد. مطمئنا رئیسی که در فاصله یک یا دو ماه به المپیک در راس یک فدراسیون قرار می‌گیرد نتایج ضعیف فدراسیون متبوعش را برعهده نخواهد گرفت و رئیس پیشین هم مدعی خواهد بود که تغییرات بی‌موقع زمینه این ناکامی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه تفکر و تعقل در بحث تغییر روسای فدراسیون‌ها نبوده، در رابطه با خطر تعلیق فعالیت برخی از فدراسیون‌ها اظهار کرد: من نمی‌دانم چه فضایی بر ورزش کشور حاکم است. آقایان مدعی‌اند که خبری از تعلیق نیست و همه چیز روال عادی خود را طی می‌کند اما واقعا اگر مشکلی نیست پس این همه جنجال و سر و صدای رسانه‌ها برای چیست؟ اگر مشکلی هم هست بهتر است دوستان خیلی راحت به اشتباهات خود اعتراف کنند.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال افزود: من اگر وزیر ورزش بودم مطمئن باشید هیچ‌گاه این چنین بهانه‌ای را نه به دست روسای فدراسیون‌های جهانی می‌دادم و نه به روسای جدید و قدیم فدراسیون داخلی آن رشته.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سایه تعلیق و مشکلات اخیر تاثیر منفی بر عملکرد کاروان ورزش کشور در المپیک، خواهد داشت، گفت: بدون شک وقتی حرف از تعلیق به میان می‌آید، معلوم است که ورزشکاران بخشی از انگیزه خود را از دست می‌دهند. به نظر من وزیر ورزش با برخی اقدامات خود انگیزه‌کشی کرد و این موضوع تاثیر روحی و روانی بسیار نامطلوبی بر ورزشکاران در المپیک خواهد گذاشت.

آشتیانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه اندازه مشاوره‌های اشتباه، وزیر ورزش را در مسیر پرداختن به این اشتباهات قرار داده، تصریح کرد: متاسفانه بخش زیادی از این تصمیمات اشتباه نشات گرفته از مشاوره‌های غیر کار‌شناسی به وزیر ورزش است. آنها اگر فضای بین المللی ورزش را می‌شناختند کمی با حوصله‌تر عمل کرده و حتی در صورت اصرار به تغییر می‌توانستند یک مجمع نمایشی برگزار کنند و فرد مورد نظر خود را جایگزین روسای قبلی فدراسیون‌ها می‌کردند.

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی در ادامه به هزینه‌های میلیاردی فوتبال اشاره کرد و گفت: فوتبال در تمام دنیا یک تافته جدا بافته بوده و ارقامی که در آنجا جا‌به‌جا می‌شود بسیار نجومی است. البته فوتبال دنیا کاملا متمایز از فوتبال ماست، همانطور که ورزش دنیا هم کاملا متمایز از ورزش در ایران است.

وی افزود: من اعتقاد دارم فوتبال ایران به یک بن بست هویتی رسیده و هزینه‌های میلیاردی آن نه برای اهالی ورزش و نه برای سایر افراد جامعه قابل هضم نبوده و نگران کننده است. ما امروز مشکلات اقتصادی بسیاری در داخل کشور داریم و جابه‌جایی این همه پول نگران کننده است.

واعظی آشتیانی تصریح کرد: من مطمئن هستم این فضایی که ایجاد شده سایر ورزشکاران رشته‌های دیگر را با بی‌انگیزگی و نگرانی مواجه خواهد کرد و مسیر خوبی را پیش پای آنها قرار نخواهد داد. البته این را هم بگویم که به شخصه عامل اصلی این موضوع را برخی مدیران عامل باشگاه‌ها و سرمربیان تیم‌ها می‌دانم.

وی با اشاره به اینکه وزیر ورزش می‌توانست در یک کار مثبت جلوی بخشی از ناپاکی‌های فوتبال را بگیرد، گفت: اگر محمد عباسی فوتبال را از وجود برخی مدیران عامل باشگاه‌ها که آدم‌های فسیل شده‌ای بوده و در فوتبال ما تبدیل به داروغه‌هایی شده‌اند که یادآور آدم‌های چاقو به دست‌ها، قیصرها و... هستند، پاک و یک نوسازی در این مسیر انجام می‌داد اکنون شرایط فوتبال ما به این روز نمی‌افتاد.

واعظی آشتیانی در پایان گفت: عملکرد مدیران ارشد ورزش کشور در بحث فوتبال نشان می‌دهد که آنها میلی به تغییر ساختار این فوتبال ندارند.  

پیام تسلیت جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی به مهدی کروبی

Posted: 22 Jul 2012 06:55 AM PDT

خدمات شما هرگز از خاطره جمعی ایرانیان محو نخواهد شد

جرس: جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی درگذشت خواهر مهدی کروبی را به وی تسلیت گفتند . در بخشی از این پیام خطاب به آقای کروبی آمده است: خدمات شما در راستای عدالت و حقیقت، هرگز از خاطره جمعی ایرانیان محو نخواهد شد.

 

متن کامل این پیام که نسخه ای از آن در اختیار سایت ملی – مذهبی قرار گرفته ، در زیر آمده است:

جناب حجة الاسلام و المسلمین مهدی کروبی

درگذشت همشیره محترمه حضرتعالی را به شما و خاندان گرامی تسلیت گفته و برای آن مرحومه که فرزندشان نیز در راه استقلال این میهن شهید شده اند، رضوان و رحمت الهی را تمنا داریم.

حمایت های شجاعانه شما از حقوق و خواسته های اساسی مردم، اعتراض شما به رفتارهای غیر اخلاقی و غیر شرعی حکومت با منتقدان و مخالفان، و همراهی شما با آسیب دیدگان آخرین انتخابات ریاست جمهوری، هر چند منجر به حبس و حصر غیر قانونی شما شد و در نهایت، از آخرین وداع با همشیره خویش محروم گشتید، ولی خدمات شما در راستای عدالت و حقیقت، هرگز از خاطره جمعی ایرانیان محو نخواهد شد.

ضمن عرض تسلیت به جنابعالی و خاندان محترم، در آغازماه مبارک رمضان، رحمت و غفران برای آن مرحومه، صبر برای بازماندگان، و آزادی سریع و بدون قید و شرط را برای جنابعالی آرزومندیم.

عبدالعلی بازرگان – محمد برقعی – رضا حاجی – تقی رحمانی – علی سرداری – احمد صدری – محمود صدری – رضا علیجانی – حسن فرشتیان – مرتضی کاظمیان – محسن کدیور – علی مزروعی – فهیمه ملتی – مهدی ممکن – مهدی نوربخش – صدیقه وسمقی – حسن یوسفی اشکوری. 

چهار شهر کردنشین سوریه آزاد شد

Posted: 22 Jul 2012 06:55 AM PDT

آخرین گزارش‌ها از نبرد دمشق
جرس: درگیری میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان برای در دست گرفتن کنترل مناطق مختلف کشور، همچنان ادامه دارد. به دنبال ادامه درگیری‌ها در دمشق و حلب، بزرگ‌ترین شهرهای سوریه، هزاران نفر خانه‌هایشان را در این دو شهر ترک کرده‌اند.  

همزمان گزارش ها حاکی از ادامه درگیری در مناطق دیگری از سوریه است. گفته شده که ارتش اسد برای مقابله با حمله سربازان ارتش آزاد، از هلی کوپترهای توپ دار و سلاح سنگین استفاده کرده است.

به گزارش بی بی سی، نیروهای ارتش رژیم، برای بازپس گیری منطقه برزه در حومه دمشق، به این منطقه یورش برده‌اند.

مخالفان دولت و ساکنان این منطقه گفته‌اند که هلی‌کوپترها اهدافی را در سطح زمین هدف قرار داده‌اند و تانک‌ها و نیروهای زرهی وارد خیابان‌های منطقه شده‌اند.

همچنین گروه "ناظران حقوق بشر سوریه"، اعلام کرده است که نیروهای ارتش به منطقه مزه، در دمشق اعزام شده‌اند.

درگیری‌هایی نیز در شهرهای حماه و دیرالزور رخ داده و درگیری نیروهای ارتش آزاد سوریه و نیروهای امنیتی در حلب، دومین شهر سوریه، همچنان ادامه دارد.

به گزارش العربیه، ارتش آزاد شب گذشته عملیات آزادسازی حلب دومین شهر بزرگ سوریه را اعلام کرد.

شورای نظامی ارتش آزاد در بیانیه ای تاکید کرد همه مناطق حومه حلب آزاد شده اند و نیروهای مخالفان برای آزاد سازی شهر به حرکت درآمده اند.

شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که بیشتر کشته شدگان از دمشق و حومه آن و ادلب هستند. همچنین گلوله‌باران توپخانه‌ای برخی از مناطق دمشق توسط نیروهای دولتی از جمله منطقه کفر سوسه از سر گرفته شد. این وضعیت در حمص و الرستن هم تکرار شد. از سویی درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان در شهر حلب در جریان است.

به گزارش رادیوفردا، فعالان سوری تصاویری بر روی شبکه اینترنت منتشر کردند که حمله نیروهای ارتش آزاد سوریه –مخالفان مسلح بشار اسد- به فرماندهی پلیس منطقه الیرموک در دمشق را نشان می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهد که ساختمان این مرکز، به شدت آسیب دیده است. فعالان می‌گویند که نیروهای ارتش آزاد بامداد شنبه به این مرکز حمله کردند و پس از چند ساعت کنترل آن، عقب نشینی کردند.

ارتش آزاد سوریه همچنین اعلام کرده که موفق شده پاسگاه «صاعقه» که محل استقرار نیروهای امنیتی در منطقه المزه دمشق است را به کنترل خود در آورد. این در حالی است که مخالفان پس از عقب رانده شدن از منطقه المیدان در جنوب دمشق توسط نیروهای دولتی تاکنون نتوانستند به آن باز گردند.

در حومه دمشق نیز درگیری‌ها در مناطق داریا و زنیبه ادامه داشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای دولتی صبح شنبه مناطق داریا، زینبیه، قدسیه، شبعا، الملیحه، دیر العصافیر و حران را هدف حملات خود قرار دادند.

در حلب نیز شبکه خبری الجزیره گزارش داد که نیروهای ارتش آزاد موفق به کنترل مناطق الصاحور، صلاح الدین و هنانو شدند. با این وجود درگیری‌های شدید میان مخالفان و نیروهای دولتی همچنان ادامه دارد.

حلب دومین شهر بزرگ سوریه به شمار می‌رود و در طول ۱۶ ماه گذشته که اعتراضات ضددولتی در مناطق مختلف این کشور ادامه داشته است، در شرایط آرامی به سر می‌برد، اما بر اساس گزارش‌ها، در روزهای اخیر شاهد درگیری بوده است.

این گزارش می‌افزاید که نیروهای دولتی در تلاش است تا با استفاده از تانک و سلاح سنگین، وارد محله‌های تحت کنترل مخالفان شوند.

این در حالی است که پس از درگیری‌های شدید شبانه میان نیروهای ارتش آزاد سوریه و نیروهای دولتی، مخالفان موفق به در دست گرفتن کنترل بخش‌هایی از حومه شمالی ادلب شدند. شهر اعزاز یکی از این مناطق است که تیم‌های خبری الجزیره و شماری دیگر از شبکه‌های خبری، موفق به ورود به آن پس از در اختیار گرفتن کنترل آن به دست مخالفان شدند.

بی بی سی گزارش داده است که هنوز نیروهای تحت امر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، کنترل کامل تمام پایتخت را در دست نگرفته‌اند. همچنین مخالفان دولت گفته‌اند که ارتش به ساکنان برخی مناطق هشدار داده است که قبل از آغاز بمباران قریب‌الوقوع در این مناطق، خانه‌هایشان را ترک کنند.

آزادسازی چهار شهر کردنشین در سوریه

همزمان، العربیه گزارش داده است که کردهای سوریه توانستند کنترل چهار شهر کردنشین را به دست آوردند و نیروهای دولتی را از شهر خارج کنند.

شهر " دیریک " در استان حسکه چهارمین شهری است که طی ۲۴ ساعت گذشته به دست کردهای سوریه افتاد.

این شهر که دارای موقعیت استراتژیک است در مثلث مرزی بین سوریه ، عراق و ترکیه واقع شده و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نیروهای کرد در سه سازمان عمده؛ حزب اتحاد دموکراتیک ، شورای ملی کرد و شورای هماهنگی جوانان سازماندهی شده اند و طی دو روز گذشته توانستند کنترل شهر کردنشین " کوبانی" در استان حلب را نیز به دست آورند.

همچنین پس از فرار مسئولان محلی و تهدید آنها توسط گروه های مسلح کرد کنترل شهر " عفرین " در حلب نیز به دست کردها افتاد.

آنها همچنین بخش های بزرگی از شهر " عامودا " در استان حسکه را از کنترل رژیم خارج کردند.

به گزارش العربیه، صدها تن از سربازان کرد که از رژیم جدا شده اند در کنار دیگر گروه های کرد علیه نظام مبارزه می کنند و تعداد دیگری از آنها پس از آموزش نظامی در اقلیم کردستان عراق وارد سوریه شدند.

ابراز نگرانی آمریکا از سرنوشت سلاح‌های شیمیایی

کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که انبار سلاح‌های شیمیایی سوریه را تحت نظر دارد و در این باره با همسایگان این کشور در تماس دائم است.

در همین حال خبرهایی از کشته شدن یکی از مسئولان برنامه موشکی سوریه به همراه خانواده‌اش در دمشق پایتخت این کشور منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تامی ویتور سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «معتقدیم مخازن تسلیحات شیمیایی سوریه همچنان در کنترل نیروهای دولتی این کشور قرار دارد. در سایه خشونت‌های روز افزون در سوریه و حملات نظام این کشور بر مردمش، ما به شدت از سرنوشت این تسلیحات نگرانیم.»

ویتور ادامه داد: «به علاوه زیر نظر گرفتن انبار سلاح‌های شیمیایی سوریه، ما به طور گسترده با همسایگان این کشور و دوستانمان در جامعه جهانی مشورت می‌کنیم تا نگرانی خود را در خصوص امنیت این سلاح‌ها و ضرورت پایبندی دولت سوریه به حفاظت از آنها، ابراز کنیم.»

به گزارش رادیوفردا، این سخنان سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سئوالی درباره ادعای یکی از جداشدگان از ارتش سوریه در خصوص انتقال سلاح‌های شیمیایی این کشور به مناطق مختلف مطرح شده است.

سرلشکر مصطفی الشیخ یکی از افسران جدا شده از ارتش دولتی سوریه به خبرگزاری رویترز گفته بود که دولت بشار اسد، سلاح‌های شیمیایی خود را به منظور استفاده علیه معترضان در پاسخ به کشته شدن چهارتن از مسئولان بلندپایه امنیتی و نظامی خود، به مناطق مختلف سوریه فرستاده است.

الشیخ گفته است که این اطلاعات را مخالفان در روزهای اندک گذشته به دست آورده‌اند. او در این باره افزود: «آنها می‌خواهند کشور را تبدیل به خاکستر کنند. نظام بدون ریختن دریایی از خون نمی‌خواهد سرنگون شود.»

هنوز صحت ادعاهای الشیخ تایید نشده است. پیشتر جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه اطلاعاتی در این باره را رد کرده بود.

اسرائیل شنبه هشدار داده بود در صورت احتمال دستیابی حزب الله لبنان به سلاح‌های شیمایی سوریه، علیه این کشور اقدام نظامی خواهد کرد.

کشته شدن مسوول برنامه موشکی سوریه

از سوی دیگر، منابع خبری نزدیک به دولت سوریه از جمله سایت المجهر و روزنامه لبنانی الدیار، از کشته شدن نبیل زغیب از مسئولان برنامه موشکی سوریه به همراه خانواده‌اش در منطقه مسیحی نشین باب توما در دمشق خبر داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ رادیوفردا، زغیب به همراه همسر و پسر بزرگش در این سوءقصد کشته شدند و پسر کوچکش به شدن زخمی و به بیمارستان انتقال داده شد.

منابع مخالفان سوریه در این خصوص خبری منتشر نکرده و درباره این خبر موضعی نگرفته‌اند.

رادیوفردا با اشاره به اینکه نبیل زغیب مسیحی است، می گوید کشته شدن او به دست مخالفان می‌تواند به دور‌تر شدن طایفه مسیحی سوریه از معترضان سوریه کمک کند.

جدا شدن‌ها از نیروهای دولتی

از سوی دیگر یکی از مسئولان ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت که دو افسر بلند پایه سوری به خاک این کشور گریختند.

این گزارش می‌افزاید که این افسران به همراه مجموعه‌ای از آوارگان که شمار آنها به ده هزار نفر می‌رسند، شبانه به سوریه رسیدند.

بدین ترتیب شمار افسران بلند پایه سروی که به ترکیه گریخته‌اند، به « ۲۴ نفر» می‌رسد.

در همین حال اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها از جدا شدن بخشی از نیروهای لشگر ۱۸ ارتش سوریه و درگیر شدن آن با نیروهای دولتی در شهرک قطنا در حومه دمشق خبر داد.

اظهارات بان کی مون

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که معاون خود در عملیات پاسداری از صلح را به منظور ارزیابی اوضاع سوریه به این کشور خواهد فرستاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ بان کی مون پس از دیدار با مسئولان بلندپایه کرواسی در استراحتگاه تابستانی دوبرونیک واقع در دریای آدریاتیک به خبرنگاران گفت: «معاون خود در عملیات حفاظت از صلح را به سوریه خواهم فرستاد تا اوضاع آنجا را ارزیابی کند. همچنین مشاور ارشد نظامی سازمان ملل متحد برای رهبری ناظران سازمان در این مرحله حساس به سوریه خواهد رفت.»

دبیرکل سازمان ملل گفت: «دولت سوریه به شکل آشکاری در حمایت از غیر نظامیان شکست خورد. از این رو جامعه بین‌الملل در برابر منشور سازمان ملل متحد و عمل برپایه ارزش‌هایی که بر روی آن وضع شده، مسئول است.»

او افزود: «از افزایش شمار کشته‌شدگان در سوریه و افزایش کسانی که مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود می‌شوند، متاسفم. دولت سوریه باید به استفاده از سلاح سنگین علیه ساکنان پایان دهند و عملیات گروه‌های مسلح هم باید متوقف شود.»

بان کی مون تاکید کرد: «راه به سمت صلح روشن است. باید این کشتار و نقض حقوق بشر پایان یابد. باید با رهبری خود سوری‌ها هرچه سریع‌تر به سمت گفت‌و‌گو و انتقال سیاسی و مسالمت آمیز قدرت پیش رفت.»
 

دبير جامعه اصناف بازار: دولت به آنچه وعده می‌دهد عمل نمی‌کند

Posted: 22 Jul 2012 06:33 AM PDT

جرس: دبير جامعه اصناف بازار اعلام كرد: دولت پيش از انجام هرگونه اقدام و برنامه‌اي، در خصوص تصميم خود، مطالعات لازم و كار كارشناسي انجام دهد.

 

به گزارش ایلنا، احمد كريمي اصفهاني به تصميم اخير دولت در اولويت‌بندي تخصيص ارز براي كالاهاي وارداتي اشاره كرد و گفت: در صورتي كه دولت پيش از اجراي تصميمات خود، كار كارشناسي انجام داده و نسبت به رويكرد خود برنامه‌ريزي داشته باشد، شايد بتواند به هدف مورد نظرش دست يابد. در خصوص تصميم اخير دولت نيز اگر كار كارشناسي صورت نگرفته باشد، مي‌توان انتظار داشت كه اولويت‌بندي تخصيص ارز منجر به تشديد گراني‌ها در بازار شود.

 

وي تصريح كرد: عمدتا دولت تصميمات و برنامه‌هاي خود را به صورت شتابزده انجام داده و به آنچه كه وعده مي‌دهد، عمل نمي‌كند. اصولا دولت در اين حوزه امتحان خود را خوب پس نداده است.

 

كريمي اصفهاني در اين خصوص خاطرنشان كرد: بايد كميته‌اي متشكل از سه قوه و اتاق بازرگاني تشكيل شده و بر تخصيص ارز به گروه‌هاي مشمول نظارت كند.