جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: علت افزایش قیمت ها “عدم مدیریت مدبرانه” دولت است نه تحریم

Posted: 16 Jul 2012 03:27 AM PDT

جـــرس: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است تحریم‌ها علیه ایران در تورم و نابسامانی اقتصادی کشور تاحدودی موثر بوده‌اند، اما عدم مدیریت مدبرانه دولت در جلوگیری از گرانی و فقر بیش از تحریم به اقتصاد مملکت ضرر زده است.


روح‌الله بیگی، در گفتگو با سایت «فردا» با بیان این مطلب گفت: "تحریم متعلق به امروز و دیروز نیست و از اول انقلاب و حتی می‌توانم بگویم از زمان صدر اسلام تاکنون علیه مسلمانان و کشورهای اسلامی تحریم وجود داشته است. بخشی از نابسمانی‌های اقتصادی و تورم ناشی از تحریم است اما تمام آن در اثر تحریم نیست."


او در زمینه سیاست‌های اقتصادی دولت برای مهار تورم گفت: "عدم مدیریت مدبرانه، عدم همراهی مسئولین امر و عدم برنامه‌ریزی جامع و کامل در ایجاد تورم نقش داشته است. توصیه می‌کنیم مسئولین اگر خود را خادم مردم می‌دانند از سر دلسوزی به مردم کنار هم بنشینند و برنامه کار‌شناسانه برای اقتصاد کشور بچینند تا بیش از این مردم زیر چکمه‌های تورم له نشوند."


او همچنین افزود: "بعضی از خانواده‌ها واقعا دچار فقر هستند. در حوزه انتخابیه خود ،دیروز شاهد بودم که جوانی به‌خاطر ۵۰۰ هزار تومان به زندان افتاد. یا دختر خانمی به‌خاطر نداشتن پول چشمش را نتوانسته عمل کند و از دردچشم رنج می‌برد. یا دانشجویی برای تامین هزینه تحصیلش کلیه‌اش را فروخته است. یا خانمی ۲۰۰۰ تومان نداشته است پول آمپولش را بدهد. خانواده‌هایی هستند که نان شبشان معطل است و این درشان خانواده‌های با عزت و عظمت ما نیست که از فشار اقتصادی رنج ببرند."


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: «مشکل ما همیشه این بوده است که یا مدیریت قوی نداشته‌ایم یا نظارت قوی. دولت باید با مدیریت قوی دست دلالان اقتصادی را کوتاه کند و با نظارت کامل بر بازار قیمت‌ها را در دست بگیرد.»

حجت‌الاسلام بیگی همچنین در زمینه نقش مجلس در زمینه مهار تورم گفت: "وظیفه مجلس، وظیفه نظارت بر سیاست‌ها است. مجلس نباید به‌صورت مقطعی و نمایشی بلکه به‌صورت مستمر این وظیفه خود را انجام دهد."


او افزود: "اگر همه قوا و همه مسئولین دست در دست هم و حول محور ولایت با هم همراهی و همکاری کنند نابسامانی‌های اقتصادی حل خواهد شد."


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: "قبل از ایام تعطیلی مجلس جلساتی را با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی داشتیم که در آن‌ها گلایه‌ها و اعتراض‌هایمان را بیان کردیم. قرار شد اعضای کمیسیون اقتصادی یک پکیج اقتصادی برای بهبود وضعیت اقتصادی موجود تهیه کنند که ان‌شاءالله بعد از بازگشایی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و ارائه می‌شود."
 

بیانیه وزارت خارجه درباره تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس

Posted: 16 Jul 2012 03:00 AM PDT

جـــرس: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درخصوص تعیین کشور پادشاهی عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس بیانیه ای صادر کرد.


به گزارش مهر، بدنبال مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک با دولت انگلیس و واکنش لندن که منجر به تعطیلی سفارت خانه های دو کشور شد ، دولت جمهوری اسلامی پس از رایزنی های فشرده، دولت پادشاهی عمان را به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس تعیین نمود که مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفت.


همچنین دولت انگلیس کشور سوئد را بعنوان حافظ منافع خود معرفی کرد که مورد پذیرش تهران قرار گرفت.


در حال حاضر، جمهوری اسلامی بدنبال اتخاذ تمهیدات و اقدامات لازم برای تعیین ساز و کار مناسب با دولت های عمان و سوئـد بـرای تنظیم امور بخصوص ارائـه خدمات کنسولی بـه هموطنان مقیم انـگلیس است.


از سوی دیگر وزارت امور خارجه ایران اظهارات مقامات وزارت امور خارجه انگلیس مبنی بر دخالت نهادهای حکومتی در وقایع رخ داده مرتبط با سفارت انگلیس در تهران را، "موهن، غیر واقع بینانه و مردود" شمرده و آن را متناقض با موضع رسمی وزارت امور خارجه و قوانین کشور دانست و تأکید کرد: بدیهی است تغییر رفتار و ادبیات سیاسی دولتمردان انگلیس در قبال جمهوری اسلامی اصلی ترین ملاحظه مسئولین ذیربط در بررسی بازنگری در روابط دو کشور در زمان مقتضی خواهد بود.


ادعای وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حالیست که نیروهای لباس شخصی و بسیجیان مورد حمایت حکومت، با تجمعات و حملات همزمان، درحالیکه نیروهای پلیس تنها نظاره گر بودند، به مجموعه سفارتخانه های بریتانیا حمله کرده، و ضمن ایجاد حریق و تخریب، به سرقت و هتاکی دست زدند.


این نیروها طی سالهای اخیر بدون مزاحمت پلیس و نیروهای امنیتی، به تجمعات، سینماها، مراکز فرهنگی، مراسم سیاسی و حتی سوگواری و تشییع جنازه منتقدین و خانواده های آنان پرداخته، اما همچنان "خودسر" نامیده می شوند.
 

محمدرضا رحیمی : مدعی مبارزه با فساد، ۲۱ آپارتمان دارد

Posted: 16 Jul 2012 02:45 AM PDT

جـــرس: معاون اول احمدی نژاد از مالکیت یک مقام ارشد حکومت بر تعداد زیادی واحد مسکونی پرده برداشت.


به گزارش سحام، رحیمی در سخنان روز یکشنبه خود اظهار داشت : “فردی که ادعای دفاع از مظلومان را دارد و پرچم مبارزه با فساد را در دست گرفته، ۲۱ واحد آپارتمان دارد. ”


وی که دیروز در مراسم افتتاح طرح ملی پزشک خانواده سخن می‌گفت، در بخشی از سخنانش گفته است: “فردی که ادعای دفاع از مظلومان را دارد و پرچم مبارزه با فساد را در دست گرفته، ۲۱ واحد آپارتمان دارد. با این شرایط معلوم است که دروغ می‌گوید و وقتی برخورد می‌کنیم، سروصدا به پا می‌کند. ”

 

 

شرط گذاری باهنر برای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات: اعلام موضع رسمی در برابر رهبران جنبش سبز

Posted: 16 Jul 2012 02:45 AM PDT

جـــرس: محمدرضا باهنر با اطلاق مجدد لفظ "فتنه" برای خیزش سال ۸۸، مدعی شد: "اصلاح طلبان در صورتی که مواضع خود را نسبت به فتنه ۸۸ اعلام کنند، می‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند."


به گزارش خبرآنلاین، نایب رئیس مجلس درباره حضور آنچه او ” حامیان فتنه” خواند در انتخابات سال آینده اظهار نظر کرد: کسانی که در فتنه ۸۸ حضور داشتند هزینه زیادی را برای نظام به بار آوردند. لذا حضور حامیان این جریان برای انتخابات آینده هیچ معنایی ندارد.


این فعال اصولگرا مدعی شد: جریان اصلاح طلبی که با سران فتنه همسویی ندارد و در قالب قانون اساسی و انقلاب حرکت می‌کنند می‌توانند در انتخابات با اعلام موضع رسمی خود نسبت به سران فتنه در انتخابات شرکت کنند.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه واژه اصلاح طلبی در فتنه ۸۸ مخدوش شده است گفت: به طور حتم این واژه در حال حاضر طرفداری ندارد اما تفکر اصلاح طلبی می‌تواند با سر و سامان دادن به وضعیت خود و اعلام موضع رسمی در قبال فتنه ۸۸ به طور رسمی وارد عرصه انتخابات شود.


باهنر با اشاره به اینکه اگر اصلاح طلبان در چارچوب نظام هم فعالیت کنند هیچ سنخیتی با جامعه اسلامی مهندسین ندارند، مدعی شد: جامعه اسلامی مهندسین یک تشکل اصولگرا محسوب می‌شود از این رو از نظر ساختار و ماهیت هیچ گونه شباهتی با اصلاح طلبان ندارد. لذا حضور این جریان در بدنه جامعه اسلامی مهندسین به هیچ وجه امکان پذیر نیست و ما تنها به عنوان یک جریان رقیب به این مجموعه نگاه می‌کنیم.

 

 

قیمت گوشت ۳۰ درصد افزایش یافت

Posted: 16 Jul 2012 02:25 AM PDT

جـــرس: مدیرعامل فروشگاه‌های شهروند گفت: به دستور مراجع ذیصلاح قیمت گوشت قرمز 30 درصد افزایش یافته است.


به گزارش ایسنا، قدرت‌الله گودرزی در جمع خبرنگاران با اشاره به فروش ویژه ماه مبارک رمضان در فروشگاه‌های شهروند گفت: امسال با سال گذشته تفاوت‌های قابل توجهی در قیمت‌ها با توجه به شرایط اقتصادی صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه قیمت کالاها در بازار بالاست گفت: با تأمین کنندگان جلسه گذاشته تا از آنها تخفیفاتی در این زمینه بگیریم.


مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند با اشاره به اینکه بیش از 100 قلم کالا که حدود 2 هزار بارکد است و مورد نیاز شهروندان است در ماه رمضان توزیع می‌شود گفت: این اقلام پروتئینی، لبنی، خوارو بار و غیره است و حدود 5 تا 25 درصد تخفیف دارد.


وی به فروش ویژه ماه رمضان در سال‌های قبل اشاره کرد و گفت: از چند سال گذشته کالاها با کیفیت و قیمت مناسب در این زمان عرضه شده است.


به گفته مدیرعامل فروشگاه‌های شهروند فروش ویژه از ابتدای ماه رمضان آغاز و تا آخر ماه رمضان ادامه دارد.


وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارائه مرغ و گوشت در فروشگاه‌های شهروند گفت: در بازار قیمت مرغ دیروز تا حدود 8 هزار تومان بود اما در فروشگاه‌های شهروند زیر 6 هزار تومان عرضه می‌کردیم.


این مقام صنفی در خصوص افزایش قیمت گوشت گوساله گفت: به صورت رسمی از سوی سازمان‌های ذیربط اعلام شده که قیمت گوشت گوساله 30 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: مدتی میزان گوشت گوساله و چرخ کرده کمتر بود اما در حال حاضر مشکل کمتر شده است.


مدیرعامل فروشگاه‌های شهروند با تاکید بر اینکه شهروند توزیع کننده است گفت: ما تأمین کننده نیستیم و طبق دستور شهردار تهران حاشیه خود را کاهش داده‌ایم.
 

پیام تسلیت خانواده زندانی سیاسی احمدرضا احمدپور به مهدی کروبی

Posted: 16 Jul 2012 02:24 AM PDT

جـــرس: در ادامه پیامهای تسلیت به مناسبت درگذشت خواهر مهدی کروبی، خانواده احمدرضا احمدپور، زندانی سیاسی در تبعید، طی پیامی، این ضایعه را تسلیت گفتند.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، در پیام خانواده این عضو زندانی جبهه مشارکت به مهدی کروبی آمده است: "از خداوند منان می خواهیم تا سبب آزادی شما و مهندس موسوی و همسر گرامی شان که بدون هیچ گونه محاکمه قضایی عادلانه در حصر خانگی بسر می برید و آزادی همه زندانیان سیاسی را فراهم سازد و همگی آزادانه به آغوش خانواده های خود بازگردند."


متن این پیام به شرح زیر است:


حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب شیخ مهدی کروبی
سلام علیکم
درگذشت مادر شهید و خواهر گرامی و با وفایتان موجب تاسف و تالم خاطر گردید. ضمن درخواست بخشش و علو درجات برای آن مرحومه و صبر وشکیبایی برای شما یار دیرین امام و انقلاب و همه بازماندگان،از خداوند منان می خواهیم تا سبب آزادی شما و مهندس موسوی و همسر گرامی شان که بدون هیچ گونه محاکمه قضایی عادلانه در حصر خانگی بسر می برید و آزادی همه زندانیان سیاسی را فراهم سازد و همگی آزادانه به آغوش خانواده های خود بازگردند.


خداوند یار و یاور شما باد.
خانواده زندانی سیاسی و مظلوم احمدرضا احمدپور
 

حکم‌ نهایی ‌پرونده ‌فساد مالی ‌بزودی ‌صادر می‌شود

Posted: 16 Jul 2012 02:08 AM PDT

جـــرس: قاضی پرونده فساد بزرگ بانکی اعلام کرد: حکم نهایی متهمان پرونده فساد بزودی صادر می شود.


به گزارش مهر، ناصر سراج در جلسه فساد بزرگ بانکی گفت: اینکه گفته شده است شرکتهای بزرگ شرکتهای زیر مجموعه آریا اشتغالزایی داشته اند در حالی که پس از بررسی مشخص شد دو هزار و 143 کارگر در این چند ساله اخراج شدند در حالی که قبل از خصوصی سازی بیش از 4 هزار کارگر بوده اند.


وی همچنین در پایان پانزدهمین جلسه دادگاه با تشکر از نیروی انتظامی و عوامل دادگاه انقلاب، اعلام کرد: بزودی حکم متهمان صادر می شود.


برگزاری آخرین جلسه دادگاه
در جریان برگزاری پانزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی، سه نفر از مدیران گروه ملی، یکی از شرکت‌های وابسته به گروه سرمایه‌گذاری آریا، به اتهام مشارکت در اخلال در نظام بانکی و معاونت در اخلال در نظام اقتصادی، محاکمه شدند.


نماینده دادستان پس از قرائت کیفرخواست از قاضی درخواست مجازات متناسب را برای متهمان درخواست کرد و قاضی متهمان را به جایگاه فراخواند و گفت: با توجه به اتهامات داخل کیفرخواست از خود دفاع کنید.


اولین متهم که ع.ب نام دارد در جایگاه گفت: من این اتهامات را قبول ندارم. بنده مدیر گروه ملی نبودم. مدیران حقوقشان 5 برابر من بود ولی الان من را دارید به عنوان مدیر محاکمه می کنید. از شروع خصوصی سازی تمام مدیریت گروه ملی به هولدینگ تهران منتقل شد و ما باید دستورات هولدینگ تهران را اجرا می کردیم. من مسئول خرید مواد اولیه کارخانه بودم و وظیفه من بعد از ورود مواد اولیه به کارخانجات آغاز می شد. از زمان خصوصی سازی چون خرید مواد اولیه از طریق اعتبارات اسنادی انجام می شد من برای اولین بار چون تجربه نداشتم نقش نامه رسان را ایفا می کردم. مدیر گروه ملی به من گفت پیش فاکتور را ببر بانک تا کارگران بیکار نشده و کارخانه بسته نشود من هم پیش فاکتور را بانک بردم و به رئیس بانک گفتم این را مدیرعامل داده اند. رئیس بانک گفت: ما نه کامپیوتر داریم و نه تایپیست خودتان بروید کارها را انجام دهید و من تنها نامه رسان بودم. پیش فاکتورها توسط مدیرعامل گروه ملی و هماهنگی با آقای خسروی نهایی می شد. اگر خط تولید می خوابید تمام کارگران بیکار می شدند برای همین تلاش می کردیم تا پیش فاکتورها سریعتر به بانک برسد در حالی که نمی دانستم صوری است.


مسئول خرید مواد اولیه شرکت فولاد ایران در ادامه دفاع از اتهاماتش گفت: شعبه صادرات گروه ملی در دل گروه ملی بود و همه تجهیزات آن از طریق گروه ملی تامین می شد حتی کاغذ و رایانه و خط تلفن و... را گروه ملی برای بانک تامین می کرد. انگار شعبه بانک صادرات یکی از واحدهای خود است. زمانی که اعتبارات تنزیل می شد هیچ کالایی وارد گروه ملی نمی شد و من خبر نداشتم. نیامدن کالا به گروه ملی دلیل بر صوری بودن فاکتورها نبود چون هولدینگ خیلی اعتبارات ارزی داشت.


متهم ادامه داد: البته شنیده بودم گروه آریا در بنادر خرید و فروش شمش فولادی داشتند و منم فکر می کردم این اعتبارات در این مسیر انجام می شود. وقتی هم سوال می کردم می گفتند ما می گوئیم شما چه اطلاعاتی داشته یا نداشته باشید. بنده که هیچ حد و اندازه ای برای امضاها و تنزیلها و حضور در جلسات نداشته ام چطور می توانید بگویید من از صوری بودن فاکتورها خبر داشتم. من کارگر نمونه در اردیبهشت 88 شدم و در این سالها دلسوزانه و با صداقت و پاکدامنی خدمت کردم. تمام دارایی و زندگی من بعد از 30 سال کار کردن در گروه ملی تنها 130 میلیون تومان است و من برای خدا کار می کردم. آقای قاضی من بیگناه هستم.


متهم گریست و گفت: 120 روز است که فرزندانم را ندیدم و حقوقم قطع شده و خانواده ام با مشکل روبرو هستند.


قاضی گفت: مظلوم نمایی کردن به نفع خودتان نیست. شما روزهای آخر با علم به صوری بودن فاکتورها بازهم امضا کردید.


قاضی از "ر" مدیر شرکت فولاد خواست تا در مورد فرمها توضیح دهد.


متهم گفت: در فرمها شماره مصوبه بانک و نوع کالا، سررسید، فروشنده و... ثبت می شده است و کسی که فرمها را پر می کرد باید می دانست چه می نویسد ولی آقای "س" پر نمی کرد.


فراهانی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: همه می گویند ما اطلاع نداشتیم و همه چی دست خسروی بود. ولی خسروی می گوید نه اینها می دانستند. فراهانی خطاب به "ر" مدیر شرکت فولاد گفت: شما که مدعی هستید ماشین امضا بودید چرا به عنوان مدیر مجموعه سکوت کردید و کار را ادامه دادید؟ متهم گفت: بروید فرمها را پیدا کنید. رمز فساد بانکی توی همین فرمها است باید بروید فرمها را پیدا کنید ببینید چه کسی امضا کرده است. آقای نماینده دادستان آقای "ک" مدیر بانک صادرات اهواز شما را گمراه کرده است.


فراهانی دوباره سئوال کرد: شما گفته اید از همان ابتدا شایع بود ال سی های تهران صوری است ولی از نیمه 89 همه می دانستند ال سی ها صوری است توضیح دهید؟ آقای "ر" گفت: برداشت من از صحبتها اینطوری بود ولی نمی دانم کسی شنیده یا نه و این تنها فکر و نظر من بود.


پس از نشستن آقای "ر" بر روی صندلی آقای "س" در ادامه دفاعیات خود گفت: گروه ملی در تنزیلها اصلا دخیل نبوده است. من مظلوم نمایی نکرده و کار صوری نکردم.


در ادامه روند رسیدگی به دادگاه وکیل آقای "س" در جایگاه قرار گرفت و با تشکر از تمامی مسئولان قوه قضائیه، رئیس جمهور، قضات کشور، محسنی اژه ای، دادستانها، بازجوها و قاضی سراج گفت: موکل من 18 سال کارمند دولت و 2 سال در بخش خصوصی فعالیت داشته است. بعد گفته های موکلش را تائید کرده و از قاضی خواست تا موکلش تبرئه شود.


وی گفت: موکل من حتی خانواده اش هزینه آمدن به ملاقات را ندارند. آدم ضعیفی است و چندین ماه در زندان است. آیا این کارگر ساده با مه آفرید هر دو اخلال در نظام اقتصادی کرده اند؟ اصلا علم و آگاهی دارد؟ قبول داریم مقدمات کار خلافی را انجام داده و فرمهایی را پر کرده است. ولی باید مقتضیات زمانی و مکانی را هم در نظر بگیریم. من وکیل یک برادر شهید و یک بسیجی و یک کارگر هستم و این برای من افتخار است. تمامی زیر میزی ها و ال سی ها در تهران انجام شده است. این بنده خدا کارگری ساده است.
 

با افتتاح خط لوله «حبشان – فجیره»، امارات رسماً تنگه هرمز را دور زد

Posted: 16 Jul 2012 02:08 AM PDT

تاکید راهیافته مجلس ایران بر بسته ماندن تنگه هرمز تا لغو تمام تحریم‌ها

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، دولت امارات روز گذشته نخستین محموله نفتی خود را از خط لوله " حبشان – فجیره " انتقال داد. همزمان یک راهیافته مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که طرح انسداد تنگه هرمز تاکنون به امضای 150 نفر از راهیافتگان رسیده و قرار است که این طرح پس از امضای 250 نفر از راهیافتگان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شود.


به گزارش عصرایران، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از افتتاح کم سروصدای این خط لوله با حضور مقامات نفتی اماراتی و چند مقام از شرکت های نفتی بزرگ آمریکایی و اروپایی خبر داد.قرار است امارات 75 درصد از نفت صادراتی خود را از طریق این خط لوله 360 کیلومتری صادر کند و با این کار وابستگی این کشور به عبور محموله های نفتی اش از تنگه هرمز به یک چهارم کاهش یابد.


در مراسم افتتاح این خط لوله مقامات شرکت نفتی اکسون موبایل و نیز شرکت های نفتی شل و توتال حضور داشتند . اجرای این پروژه از سال 2008 از سوی دولت امارات به یک پیمانکار چینی واگذار شد و روز گذشته با گذشت چهار سال نخستین محموله نفتی امارات به ظرفیت چند صد هزار بشکه از این خط لوله به ساحل فجیره در دریای عمان منتقل شد.


ظرفیت انتقال این خط لوله روزانه 1 و نیم میلیون بشکه در روز است و وزیر نفت امارات روز گذشته در مراسم افتتاح آن اعلام کرد که این خط لوله برای کشورش اهمیتی بسیاراستراتژیک دارد .وی در تشریح این اهمیت گفت : این خط لوله نفتی به مشتریان ما این امکان را می دهد که محموله های بزرگ تری از نفت ما را حمل کنند و برای ما هم این مزیت را دارد که میان دو راه تنگه هرمز و خط لوله قدرت انتخاب داشته باشیم.


کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال های گذشته و همزمان با مطرح شدن احتمال انسداد تنگه هرمز تلاش کرده اند تا با ایجاد خطوط لوله از وابستگی خود به عبور نفتکش هایشان از این تنگه بکاهند.


اخیرا دولت عربستان نیز با راه اندازی یک خط لوله نفتی قدیمی خود به دریای سرخ امکان صادرات روزانه یک میلیون و ششصد هزار بشکه نفت خود را از طریق این خط لوله احیا کرد.


ایران در ماه های گذشته بارها تهدید کرده است که در صورت به خطر افتادن منافع حیاتی اش ، آبراه تنگه هرمز را خواهد بست.


همچنین روز دوشنبه یکی از راهیافتگان مجلس شورای اسلامی گفت: طرح انسداد تنگه هرمز تاکنون به امضای 150 نفر از راهیافتگان رسیده و قرار است که این طرح پس از امضای 250 نفر از راهیافتگان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شود.


به گزارش فارس، جواد کریمی قدوسی گفت: بر اساس طرح انسداد تنگه هرمز این تنگه تا زمان لغو تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بسته خواهد ماند و پس از آن تنگه با رعایت 14 شرط باز خواهد شد.


وی با اشاره به روند جمع آوری امضاء در این باره گفت: اکثریت امضاء‌کنندگان این طرح به هنگام امضا عنوان می‌کردند که آمادگی دارند تا همانند یک سرباز در زمان اجرای طرح به وظیفه خود عمل کنند.


وی با بیان اینکه جهان غرب سرنوشت آینده خود را وابسته به صدور نفت از تنگه هرمز می‌داند افزود: طبق گفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یکی از طرح‌های روی میز کار این ستاد طرح بستن تنگه هرمز است، نیروهای مسلح ما اعم از ارتش و سپاه رزمایش‌های موفقی را در حوزه دریایی در تنگه هرمز داشته‌اند.


این راهیافته اصولگرا اظهار داشت: انسداد تنگه هرمز تا زمان لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران ادامه داشته و پس از لغو تمامی تحریم‌ها دولت می‌تواند با رعایت 14 شرط تنگه را برای عبور و مرور کشتی‌ها باز کند که اخذ 3 درصد از بهای نفت صادر شده از تنگه هرمز از کشورهای واردکننده نفت منطقه خلیج فارس (کشورهای اروپایی و آمریکا) و واریز آن به حساب خزانه‌داری بانک مرکزی از جمله این شرایط است.
 

سازمان صلیب سرخ: بحران سوریه یک جنگ داخلی است

Posted: 16 Jul 2012 01:09 AM PDT

جـــرس: سازمان صلیب سرخ جهانی، وضعیت سوریه را "جنگ داخلی" اعلام کرد و از طرف‌های درگیر خواست قوانین بین‌المللی در این مورد را به اجرا درآورند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، هشام حسن از مسئولان صلیب سرخ جهانی گفت که این سازمان تنش در سوریه را جنگ داخلی به شمار می‌آورد که به معنی ضرورت اجرای تمام قوانین حقوق بشری و بین المللی جنگ در این کشور است.


صلیب سرخ جهانی حافظ اجرای مفاد کنوانسیون ژنو است که قواعد جنگ را تعیین می‌کند. بدین ترتیب این کمیسیون مرجعی است که مشخص می‌کند اعمال خشونت آمیز چه زمانی به جنگ مسلحانه تبدیل می‌شود. این اعلام به آن دلیل صورت می‌گیرد تا طرف‌های درگیر به قوانین جنگ پایبند باشند.


صلیب سرخ پیشتر درگیری‌ها در سه منطقه حمص، حماه و ادلب را، به جنگ داخلی تشبیه کرده بود اما از اعلام وضعیت جنگ داخلی در سوریه پرهیز می‌کرد.
هشام حسن سخنگوی آژانس بین المللی صلیب سرخ در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است: "در سوریه شاهد جنگ مسلحانه غیر بین‌المللی هستیم. جنگ به همه مناطق این کشور هنوز نرسیده اما اکنون تنش‌ها به سه منطقه‌ای که پیشتر ذکر شده، محصور نیست."


او در این باره افزود: "این به معنی آن نیست که دیگر مناطق سوریه از عملیات جنگی آسیب نمی‌بینند."


اعلام این وضع به معنی آن است که افرادی را که دستور حمله به غیر نظامیان را دادند یا در چنین حملاتی شرکت کردند و اقدام به قتل، شکنجه یا تجاوز کردند، می‌توان به "جنایت علیه بشریت" متهم کرد.


صلیب سرخ تنها سازمانی است که نیروهای امداد به سوریه فرستاده و کمک‌های انسانی از جمله غذا و مواد پزشکی به برخی از نیازمندان این کشور رسانده است.


برپایه اعلام این آژانس، تمام افرادی که در جنگ داخلی شرکت دارند، باید به قوانین بین المللی حقوق بشر، پایبند باشند.
حسن در این باره افزود: "اکنون مهم آن است که قانون بین‌المللی حقوق بشر بر جنگ میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان اجرا شود، جنگی که اکنون در جای‌جای این کشور در حال رخ دادن است."


پیشتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفته بود که کشورش در جنگ به سر می‌برد.


مخالفان مسلح بشار اسد را جدا شدگان از ارتش دولتی این کشور و شماری از داوطلبان تشکیل می‌دهند. آنها گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تاسیس کرده‌اند.