جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سانسور آمارهای منفی تولید و تناقض های فاحش در گزارش وزارت صنعت

Posted: 10 Jul 2012 03:38 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع اقتصادی، آمار اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تولید خودرو طی سه ماهه اول امسال و خرداد ماه با تناقضات قابل توجهی همراه است.


به گزارش فارس، بر اساس این آمار، میزان تولید پژو ۲۰۶ ایران خودرو در بهار امسال ۱۵ هزار و ۷۰۱ دستگاه ذکر شده که با مقایسه تولید این خودرو با بهار سال گذشته متوجه کاهش ۶۳,۲ درصدی می‌شویم. از سویی میزان تولید این خودرو در بهار ۹۰ معادل ۴۲ هزار و ۷۶۱ دستگاه و در بهار ۸۹ معادل ۳۴ هزار و ۳۳۷ دستگاه بوده که مقایسه این دو عدد، رشد ۲۴,.۵ درصدی را نشان می‌دهد.


با توجه به این دو عدد، مشاهده می شود که در آمار وزارت صنعت رشد تولید ۲۰۶ در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۲۴,۵ درصد اعلام شده است.


بر اساس این گزارش، جمع تولید پژو ۴۰۵ تولید شده در ایران خودرو (مرکزی تهران) در بهار ۹۱ معادل ۲۲ هزار و ۱۶۲ دستگاه و در بهار ۹۰ معادل ۲۲ هزار و ۸۴۶ دستگاه عنوان شده که مقایسه این دو عدد نشان‌دهنده کاهش ۳ درصدی تولید است. در حالی که در جدول وزارت صنعت رشد ۲۳ درصدی برای تولید این خوردو ذکر شده است.


اشتباه آماری در مورد تولید پژو پارس ایران خودروی مرکزی تهران نیز دیده می‌شود به طوری که تولید این محصول در بهار سال گذشته هزار و ۳۲۲ دستگاه و در بهار امسال تولید آن متوقف بوده است اما در جدول به رشد منفی ۸۷,۴ درصدی اشاره شده که در واقع مقایسه آمار تولید بهار ۹۰ نسبت به ۸۹ است. نمونه این مسئله در مورد تولید پژو روآ نیز مشاهده می‌شود.


همچنین تندر ۹۰ ایران خودرو در بهار امسال ۸ هزار و ۲۰۸ دستگاه و در بهار سال گذشته ۵ هزار و ۱۹۰ دستگاه ذکر شده است که مقایسه این دو عدد نشان‌دهنده افزایش ۵۸ درصدی تولید است در حالی که در جدول، رشد ۶۷,۹ درصدی برای تولید این خودرو اعلام شده است.


علاوه بر این، در جدول وزارت صنعت درصد تغییر تولید سمند در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۲۱,۸ درصد اعلام شده در حالی که مقایسه اعداد مربوط به تولید این محصول نشان‌دهنده کاهش ۱۵,۳ درصدی است.


این اشتباهات آماری در مورد تولیدات شرکت پارس خودرو نیز دیده می‌شود به طوری که در جدول وزارت صنعت تولید تندر ۹۰ در بهار امسال ۱۱ هزار و ۸۶۹ دستگاه و در بهار سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۹۰ دستگاه اعلام شده که مقایسه این دو عدد نشان‌دهنده کاهش ۰,۱۷ درصدی است در حالی که در آمار وزارت صنعت، رشد ۹۴,۴ درصدی اعلام شده است.


در مورد تولید تیانا در بهار ۹۱ نیز آمار ۳۵۴ دستگاهی در جدول وزارت صنعت و این رقم برای بهار سال گذشته ۲۱۳ دستگاه اعلام شده است. نکته جالب این است که میزان رشد تولید این خودرو ۲۱ هزار و ۲۰۰ درصد اعلام شده است.


در جداول مقایسه آماری روال این است که میزان رشد منفی یا مثبت آمار آخرین ماه یا سال نسبت به ماه یا سال قبل از آن اعلام می شود. این در حالی است که در جدول آمار وزارت صنعت تنها کلمه "رشد" ذکر شده که این موضوع دست آمارگیران را برای ارائه هر مقایسه‌ای باز می‌گذارد و به این ترتیب هم می‌توان رشد سال ۹۱ به ۹۰ را ذکر کرد، هم رشد ۹۰ به ۸۹ و یا رشد سالهای قبل از آن را در جدول ذکر کرد.


بررسی جدول آمار تولید خودرو که توسط وزارت صنعت تهیه شده است، نشان می‌دهد که در برخی موارد به جای اعلام میزان تغییرات تولید خودرو در بهار ۹۱ نسبت به ۹۰ ، آمار رشد تولید ۹۰ به ۸۹ ذکر شده است.

 

پلمپ۵۳ کافی‌شاپ در تهران به علت “عدم رعایت شئون اسلامی”

Posted: 10 Jul 2012 03:23 AM PDT

تداوم اعمال محدودیت های اجتماعی

جـــرس: در ادامه فشارها و اعمال محدودیت ها در کشور، یک مقام ارشد انتظامی از بازدید و سرکشی ماموران در واحدهای صنفی کافی‌شاپ‌های سطح شهر تهران خبر داد و اعلام کرد دویست واحد صنفی کافی‌شاپ مورد بازدید قرار گرفت که منجر به پلمب 53 کافی شاپ به دلیل آنچه "عدم رعیت شئون اسلامی" خواند شد.


چندی پیش فرمانده انتظامی اعلام کرد که در روزهای آتی طرح نظارت و کنترل کافی‌شاپ‌ها از سوی پلیس اماکن اجرایی و به تخلفات آنان رسیدگی خواهد شد.


به گزارش ایسنا، سرهنگ علیرضا محرابی رئیس پلیس امنیت عمومی تهران اعلام کرد که 53 کافی‌شاپ دارای تخلف صنفی به علت عدم رعایت شئون اسلامی پلمپ شدند.


وی ادعا کرد: با تدابیر رئیس پلیس تهران بزرگ و بنابر درخواست شهروندان تهرانی مبنی بر اجرای طرح امنیت محله محور، ‌ماموران این یگان اقدام به بازدید و سرکشی از واحدهای صنفی کافی‌شاپ‌های سطح شهر تهران کردند که طی آن 200 واحد صنفی کافی‌شاپ مورد بازدید قرار گرفت.


این مقام ارشد انتظامی افزود: ‌در این راستا 53 کافی‌شاپ به علت تخلفات مالکان آن از جمله عدم رعایت شئون اسلامی و نداشتن پروانه فعالیت پلمپ شده و مالکان آن طی صورتجلسه‌ای به اماکن پلیس تهران بزرگ معرفی شدند تا در صدد رفع مشکلات واحد صنفی خود برآیند.


رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ در پایان به اجرای طرح امنیت محله محور در روزهای آتی اشاره کرد و گفت: شهروندان تهرانی در صورت بروز تخلفات و مشاهده رفتارهای مجرمانه می‌توانند مراتب را از طریق تلفن 110 به پلیس تهران بزرگ اطلاع دهند تا به آن رسیدگی شود.
 

ایران ۶۰ تن طلا از ترکیه وارد کرد

Posted: 10 Jul 2012 03:23 AM PDT

جـــرس: روزنامه وطن ترکیه به نقل از یک مقام رسمی این کشور اعلام کرد ایران در ۵ ماه نخست ۲۰۱۲ به عنوان پول نفت و گاز خود حدود ۶۰ تن طلا از ترکیه وارد کرده است.


به گزارش آفتاب، این منبع ترک نوشت، آنکارا از ماه مارس سال جاری، پرداخت پول نفت و گاز خریداری شده از ایران به طلا را آغاز کرده است.


به نوشته این روزنامه، به همین علت است که صادرات طلا از ترکیه به ایران از ماه مارس 2012 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و صادرات طلا از ترکیه به ایران در فاصله ماه های مارس تا می 2012 به حدود 60 تن رسیده است.


بر اساس این گزارش، پس از قطع ارتباط ایران با شبکه سوئیفت به دلیل فشارهای آمریکا، ترکیه و ایران این روش را برای پرداخت پول نفت و گاز ایران انتخاب کرده اند. گزارش های رسمی حاکی است، ترکیه هر سال 8 میلیون تن نفت و 8 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می کند.


بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، واردات طلای ایران از ترکیه در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال 2011، چهار برابر شده است. در آوریل سال 2012، ترکیه 21تن طلا به ارزش 1.2 میلیارد دلار به ایران صادر کرد. ایران در ماه می نیز 1.4 میلیارد دلار طلا از ترکیه وارد کرده است.
 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: چرا دولت گندم را ارزان می‌خرد و نان را گران می‌فروشد؟

Posted: 10 Jul 2012 03:23 AM PDT

جـــرس: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت برای فرار از مسئولیت‌هایش، کوتاهی‌های خویش را بر گردن تحریم‌ها می‌اندازد، گفت: مرغداری و گوشت مرغ که دیگر به تحریم ارتباطی ندارد. بهای نان و گندم که ربطی به تحریم و پارامترهای خارجی ندارد؛ چرا دولت از یک طرف گندم را از کشاورز ارزان می‌خرد و نان را به مردم گرانتر می‌فروشد؟


این نماینده مجلس پیرامون وظیفه مجلس در کنترل افزایش قیمت‌ها و مهار تورم گفت: دست و زبان مجلس بسته است و نمی‌تواند در این باره کاری کند.


به گزارش تابناک، سیل اخیر در شهرستا‌ن‌های شمالی استان آذربایجان غربی، خسارت‌های هنگفتی به دامداران و روستاییان وارد کرده است؛ اما در برابر آنچه ندانم‌کاری دولت با مردم کرده، قیاس کردنی نیست.


نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه با بیان اینکه افزایش سرسام‌آور بهای کالاهای مصرفی، مردم را به ستوه آورده است، گفت: آقایان به جای اینکه مشکلاتی را که خود درست کرده‌اند، حل کنند، استاندارانی که مورد تأیید هستند، همانند استاندار قم را عوض می‌کنند. باید به اولویت‌ها رسیدگی کرد تا مشکلات حل شود.


وی با انتقاد از بی‌مبالاتی دستگاه‌های دولتی در برخورد با اخلالگران بازار، اظهار داشت: آقایان بروند ببینند که واردات کنجاله سویا در دست کیست؟ چرا نمی‌گذارند شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی وارد کنند، ولی آقایی که ممنوع‌المعامله است، بیرون از نوبت واردات می‌کند؟! سلطان گوشت مملکت کیست؟ چرا برخورد نمی‌کنند؟ چرا کنجاله ششصد تومانی را باید به بهای ۱۷۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران تحویل دهند؟


این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه دولت برای فرار از مسئولیت‌هایش، کوتاهی‌های خویش را بر گردن تحریم‌ها می‌اندازد، گفت: مرغداری و گوشت مرغ که دیگر به تحریم ارتباطی ندارد. بهای نان و گندم که ربطی به تحریم و پارامترهای خارجی ندارد؛ چرا دولت از یک طرف گندم را از کشاورز ارزان می‌خرد و نان را به مردم گرانتر می‌فروشد؟


این نماینده اصولگرای مجلس نهم، با اشاره به اینکه با تشدید تحریم‌ها، دولت افزایش قیمت‌ها را به گردن تحریم‌ها می‌اندازد، گفت: دشمن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی، یک آن هم غفلت نمی‌کند. ما باید آماده و هشیار بوده و اتحاد داشته باشیم تا کارهای دشمنان را خنثی کنیم. دشمن از یک سو کشور ما را تحریم می‌کند و از سوی دیگر، بخشنامه‌هایی که وزارت دارایی در امر گمرکات صادر می‌کند، موجب فشار بر فعالان اقتصادی می‌شود! بانک مرکزی نیز محدودیت‌های بسیاری برای تسهیلات دادن اعمال می‌کند و بانک‌ها آزاد هستند، هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند؛ این کارها از تحریم‌های خارجی به مراتب ویرانگرتر است.


وی همچنین درباره نقش مدیریت داخلی در تحریم‌ها گفت: اگر دولت قیمتی را که برای واردات گندم پرداخت می‌کند، به کشاورزان داخلی بدهد و گندم آنان را بخرد، یک کیلو گندم هم نیاز به وارد کردن نخواهد بود. بهای گندم وارداتی نزدیک ششصد تومان تمام می‌شود و گندم را با نرخ ۴۳۰ تومان از کشاورز می‌خرند! با این تورم و این وضعیت اقتصادی، کشاورزان تمایلی به کاشت گندم نخواهند داشت و به دنبال کشت‌های زودبازده خواهند رفت.


قاضی‌پور در ادامه افزود: چرا کارخانه قند ارومیه در سال گذشته، بیشترین خرید چهل سال گذشته را داشته است؟ چون در زمان مناسب، خرید کرد و قیمت تعیین شده را بموقع پرداخت و این به سود کشاورزان بود.


نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در توضیح این که به دلیل ناتوانی دولت در تنظیم بازار، از یک سو بهای مرغ تا هفت هزار تومان بالا می‌رود و از سوی دیگر، دولت شادمانی می‌کند که مرغ پنج هزار تومانی به دست مردم می‌دهد، گفت: دولت می‌تواند بهای مرغ را تا سه هزار تومان پایین بیاورد. باید دست دلالان را ببندد و اجازه بدهد، واردات نهاده‌های اولیه تولید مرغ به درون کشور انجام شود. قرار نیست، دولت از یک کشور معین و به هر قیمت که بخواهد، کنجاله و... وارد کند و در اختیار هر که خواست، بگذارد.


قاضی‌پور در پاسخ به این پرسش که وظیفه مجلس در کنترل افزایش قیمت‌ها و مهار تورم چیست، گفت: دست و زبان مجلس بسته است و نمی‌تواند در این باره کاری کند.
 

“خواهیم ایستاد، در برابر بی قانونی و قانون گریزی مدعیان قانون”

Posted: 10 Jul 2012 03:23 AM PDT

نامه سیامک قادری به خانواده:
جـــرس: روزنامه نگار زندانی، سیامک قادری، در نامه ای به خانواده خود به دلایل عدم ملاقاتش با خانواده پرداخته و با تاکید بر مقاومت و ایستادگی می نویسد: من، تو و ما خواهیم ایستاد، در برابر بی قانونی و قانون گریزی مدعیان قانون، عادل نمایان ظالم، بره نمایان گرگ صفت، کسانی که صورتکی از انسان دارند و از انسانیت قهرند، کسانی که در جان خود را حق می پندارند و معیار آنان یاوه هایی است که دستگاه دروغ و ریا به باورشان خورانده است.


به گزارش کلمه، در بخشی از این نامه آمده است: ما می ایستیم تا زنانشان آنها را مورد سوال قرار دهند، فرزندانشان با نگاه شماتت به صورتک های مسخ بشده شان خبره شوند، اطرافیانشان در عدالتشان شک و تردید روا دارند و و جوانانشان اگر چیزی از آن باقی مانده باشد به محاکمه بکشاند.


سیامک قادری روزنامه نگار زندانی که بیش از یک سال از ملاقات حضوری با خانواده خود محروم بود هفته گذشته از ملاقات حضوری با خانواده امتناع کرد. مسئولان زندان به جای سالن ملاقات، از خانواده وی خواسته بودند که این ملاقات حضوری در دفتر دادیار انجام گیرد.


این روزنامه نگار مرداد ماه سال ۸۹ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.


یکی از اتهامات اصلی این روزنامه نگار اداره کردن وبلاگ” ایرنای ما “بوده است. وبلاگی که او در آن به برخی عملکردها و اقدامات مسوولان خبرگزاری دولتی ایرنا انتقاد کرده و همچنین درباره جنبش سبز و رهبرانش مطالبی را در این وبلاگ نوشته بود.


متن کامل این نامه به شرح زیر است:
این روزها بسیاری از همراهان و هم بندان عزیز که گهگاه نامه ای به مراجع قانونی و فرا قانونی می نگارند و ظلم ها و بی عدالتی ها را بر سر آنان فریاد می زنند اما من صالح ترین وعادل ترین و در عین حال مظلوم ترین مراجع عالم را جز شما عزیزترین ها نمی دانم و از همین رو خطابم به شماست.


باز هم چشمان منتظر و مضطربتان را آرامشی نبودم و به خاطر آن و هزاران مثل آن از شما پوزش می طلبم.
حدود ۱۲ ماه انتظار برای در آغوش گرفتنشان ثانیه شماری می کردم و میدانم که شما هم در همین لحظات بیم و امید، بی تاب چنین لحظه ای بودید اما گویی تقدیر ماست انتظار و . . . تا لحظه آزادی واقعی.


علی عزیزم، می دانم که به خواست تو بود که تلاش های جانفرسا برای گرفتن ساعتی ملاقات حضوری آغاز شد و دیدن لحظه ای شادمانی در چشمانت بود که به مادر انرژی می داد تا این روند نفس گیر و موهن را تا به انتها پیگیری کند.


فرزانه عزیزم، می دانم که چه نگرانی ها، چه بیم ها و چه امیدها را با این تصمیم سخت بر باد دادم و تمام تلاشهایت را در دو راهی تمکین به بی قانونی و بی عدالتی و انتخاب آگاهانه راه آزادی و آزادگی بر باد دادم.


اما ای کاش کسانیکه گویی از درک مفهوم خانواده و فهم دلتنگی همسر و فرزند عاجزند می توانستند بفهمند ۱۲ ماه انتظار برای در اغوش گرفتن گم کردگان را نباید ضایع کرد آن هم در مقابل چشم نامحرمان چشم دوخته بر هر حرف و حرکت ما.


نازنینم تو را می ستایم که در مقابل این پیشنهاد دردناک که از ملاقات در مقابل مامور و نماینده قانون گریز امتناع کنیم و به بهانه های مشروع از این انتخاب دردناک نگریختی، دردناک بود و آن را در چشمان مضطربت می دیدم که استوار مانده بودی و لحظه ای تردید نکردی و بازهم همراه شدی تا ثابت کنی از زندانیان جنبش سبز، سرافرازتر خانواده آنهایند که چون کوه پشت اسرایشان ایستاده اند.


پسرم علی جان، خدا را شاکرم که در نوجوانی به تصمیم اکثریت و جمعی خانواده گردن نهادی و چه زیبا خواست خود را با این تصمیم اعلام کردی و من فهمیدم اشتیاقت را برای صحبت رو در رو و امتناع مردانه ات را و له کردن این نیاز کودکانه را.


شاید اکنون افسوس این تصمیم ۳ نفره گریبان شما را هم گرفته باشد، من هم متاسفم و گویی خنجری در قلبم فرو کرده اند، دلهره انتخاب تا به آخر با ما خواهد ماند و در این شرایط سخت همواره ما بر سر دو راهی های انتخاب قرار داریم و هرگز قرار نخواهیم گرفت.


من، تو و ما خواهیم ایستاد، در برابر بی قانونی و قانون گریزی مدعیان قانون، عادل نمایان ظالم، بره نمایان گرگ صفت، کسانی که صورتکی از انسان دارند و از انسانیت قهرند، کسانی که در جان خود را حق می پندارند و معیار آنان یاوه هایی است که دستگاه دروغ و ریا به باورشان خورانده است.


ما می ایستیم تا زنانشان آنها را مورد سوال قرار دهند، فرزندانشان با نگاه شماتت به صورتک های مسخ شده شان خبره شوند، اطرافیانشان در عدالتشان شک و تردید روا دارند و و جوانانشان اگر چیزی از آن باقی مانده باشد به محاکمه بکشاند. ما با ایستادگی در حق مان و اصرار بر اجرای قانون ناعادلانه آنان اثبات می کنیم که “ان الباطل کان ذهوقا”

 

درخواست محمد ملکی از آرش هنرور، زندانی سیاسی، برای پایان اعتصاب غذای اعتراضی

Posted: 10 Jul 2012 03:07 AM PDT

جـــرس: محمد ملکی از فعالان سرشناس ملی و اولین رییس دانشگاه تهران بعد از انقلاب طی نامه ای به محمدصادق(آرش) هنرور شجاعی از وی خواسته است که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.


به گزارش کلمه، محمد ملکی با بیان اینکه شما را امید آینده ایران می دانم تاکید کرده است که می بایست از گزندهایی چنین دور بمانید تا در ایران فردا جای عالمان را دگربار جاهلان نگیرند.


محمدصادق هنرور شجاعی، روحانی منتقد زندانی در زندان اوین که از آبان ماه سال ۸۹ در بازداشت به سر می برد و در حال حاضر نیز در حال تحمل محکومیت ۴ سال زندان در بند ویژه روحانیت زندان اوین از ۱۱ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است.


مادر این وبلاگ نویس منتقد هفته ی گذشته در گفتگو با کلمه گفته بود: داروها ناقص به دستش رسیده و حالش خیلی بد است. چون این داروها تخصصی و برای بیماری صرع است و حتی اگر یک وعده هم تاخیر داشته باشد، حال پسرم بد می شود و تشنج می کند. الان آرش اصلا وضع جسمی خوبی ندارد و ما واقعاً نگرانش هستیم و نمی دانیم چه کار باید بکنیم.


این زندانی سیاسی دو روز پیش در نامه ای به رییس قوه ی قضاییه نوشته بود: چنانکه اعلام داشته ام اعتصاب غذای بنده در اعتراض به ۴ مورد اعلام شده است و تا زمان تحقق تمامی آنها به اعتصاب خود ادامه خواهم داد. بدیهی است که شما و تنها شما به عنوان رییس قوه قضائیه نهایتا مسئول عملکرد نیروها و نهادهای تحت امرتان نزد خداوند منان بوده ، مسئولیت هر گونه رخداد احتمالی درباره بنده بر عهده شما می باشد.


متن کامل نامه دکتر ملکی به شرح زیر است:


بنام خداوند آگاهی و آزادی
برادر عزیزم جناب هنرور شجاعی امروز یازده روز از اعتصاب غذای شما در زندان میگذرد و خدا میداند که از روزیکه خبر اعتصاب تان را از دوست مشترکمان شنیده ام چقدر نگرانتان بوده و هستم.


نمیدانم که آیا این مکتوب پشت دیوارهای بلند زندان اوین به دست یا لااقل به گوش شما خواهد رسید یا نه؛ ولی وظیفه خود میدانم که این سطور را بنگارم.


جناب هنرور شجاعی گرامی از همان روز که در کوه شما را به همراه دوست مشترکمان دیدم، مراتب علم و فضیلت شما برای بنده مسلم گردید و اشراف حضرتعالی بر تاریخ معاصری که نسل من در آن زندگی کرده ولی شما تنها آن را پژوهش نموده اید، شگفت زده ام ساخت.


لذا شما را امید آینده ایران میدانم که میبایست از گزندهایی چنین دور بمانید تا در ایران فردا جای عالمان را دگربار جاهلان نگیرند.


فرزندم حاکمیت نشان داده است که پروژه اعدام خاموش زندانیان سیاسی را دنبال میکند و این دقیقا همان چیزی است که در مورد شهید عزیزمان هدی رضازاده صابر صورتش دادند تا بعد از یکسال نیز اعلام کنند که هیچکس مقصر نبود و اساسا شهادت صابر مقصری نداشت.


بنابر این از شما میخواهم که دل نگرانی این پدر پیرتان را مورد توجه قرار دهید و به اعتصاب غذایتان پایان.


محمد ملکی/ بیست تیرماه ۱۳۹۱

 

افزایش مجدد قیمت سكه و دلار در بازار

Posted: 10 Jul 2012 03:07 AM PDT

جـــرس: رییس اتحادیه كشوری طلا و جواهر از افزایش مجدد قیمت سكه و دلار در بازار امروز سه شنبه در مقایسه با روز گذشته خبر داد.


به گزارش ایسنا، محمد كشتی‌آرای اظهار كرد:‌ قیمت سكه تمام طرح قدیم در بازار امروز 730 هزار تومان و طرح جدید 722 هزار تومان است.


وی افزود: قیمت نیم سكه 364 هزار تومان، ربع سكه 185 هزار تومان و یك گرم طلا ی18 عیار نیز 74 هزار تومان است.


كشتی‌آرای با بیان این‌كه سكه‌های یك گرمی در بازار امروز 112 هزار تومان است و هر اونس 1585 دلار است، درباره دلایل افزایش قیمت سكه و دلار گفت: این افزایش قیمت مقطعی است و به دلیل افزایش تقاضا در بازارقیمت‌ سكه و دلارامروز افزایش یافت.


وی افزود: قیمت دلار نیز 1950 تومان است كه روز گذشته 1895 تومان بود.


روز گذشته قیمت سكه تمام طرح قدیم 708 و قیمت سكه تمام طرح جدید 705هزار تومان بود و نیم سكه 355 هزار تومان و ربع سكه 185 هزار تومان به فروش رسید.


همچنین قیمت سكه یك گرمی 110 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 71 هزارو 500 تومان و انس نیز 1583 دلار بود.
 

احمدی نژاد: مردم آمریکا هرگز رئیس جمهور خود را انتخاب نکرده‌اند

Posted: 10 Jul 2012 03:07 AM PDT

جـــرس: محمود احمدی نژاد با بیان اینکه "مردم آمریکا آزادی ندارند و زشت‌ترین نوع خفقان و دیکتاتوری در آمریکاست"، اظهار عقیده کرد: "آنها هرگز نتوانستند رئیس جمهورشان را خودشان انتخاب کنند و رئیس جمهور آنان توسط یک گروه فاسد سرمایه‌دار صهیونیست در پشت صحنه انتخاب می‌شود. "


به گزارش مهر، محمود احمدی ‌نژاد در اولین اجلاس بین‌المللی موسوم به «زنان بیداری اسلامی» که امروز سه شنبه در برج میلاد تهران برگزار شد ، این اجلاس را عظیم و تاثیرگذار در آینده بشریت دانست و با تشکر از سخنرانی انقلابی نمایندگان زنان کشورهای لبنان، تونس، مصر گفت: این اجلاس به نام بیداری، تحول‌خواهی و به نام اسلام و به نام زنان است. لذا می‌خواهم در باب اینکه چرا ما نیاز به بیداری و تحول داریم نکاتی را مطرح کنم.


وی با بیان اینکه با نگاهی به تاریخ انسان و وضعیت امروز جهان متوجه می شویم که هیچ نشانه‌ای از عزت و کمال خداوند برای انسان وجود ندارد گفت: در کجای این عالم انسان‌ها عزیزند و طعم حقیقت انسانیت را چشیده‌اند، مظلوم ترین مظلومان انسان و حقیقت انسان است و امروز شاهدید که بیش از سه میلیارد انسان در فقر به سر می‌برد.


رئیس دولت تاکید کرد: کسی که توانایی تامین نیازهای اولیه خود را ندارد چگونه می‌تواند عظمت انسان بودن را درک کند. عظمت انسان در عدالتخواهی و آزادگی اوست. در کجای دنیا انسان می تواند این گونه زندگی کند.


وی با اشاره به اینکه هدف اول مستکبران له کردن حقیقت انسان و کرامت انسان است، تصریح کرد: تا کرامت انسان ها پایمال نشود امکان تسلط بر انسان وجود نخواهد داشت. نظام استکبار اولین کاری که انجام می‌دهد تحقیر انسان‌ها است. عظمت آنان را له می‌ کنند چرا که انسان تحقیر شده به هر تحمیلی تن می‌دهد.


احمدی نژاد با بیان اینکه زشت‌ترین جلوه حاکمیت، حاکمیت دیکتاتوری است، گفت: نقطه مقابل انسان‌ها دولت است. انسان آفریده شده برای زندگی متعالی اما این هدف هنوز تامین نشده است.


وی با تاکید بر آنکه ظلمی که امروز بر حقیقت انسان‌ها تحمیل می‌شود در تاریخ بی‌سابقه است، گفت: طاغوت‌ها، نمرودها، فرعون‌ها دایره نفوذشان محدود بود اما امروز مستکبران همه ملت‌ها را تحت سلطه خودشان قرار دادند و در تمام خانه‌ها نفوذ کردند. هیچکس نیست یک تلاشی کند و یک مالی را به دست بیاورد که مستکبران نیایند و دستاورد او را چپاول نکنند.


احمدی‌نژاد با مقایسه استعمار در دوران برده داری با استعمار امروزی گفت: استعمار در زمان برده داری خیلی آشکار بود اما امروز مستکبران با شعار حقوق بشر، دفاع از ملت‌ها و با وعده یک زندگی برتر و پیشرفت سلطه خود را تحمیل می‌کنند.


وی با بیان اینکه زشت‌ترین وجوه خفقان و دیکتاتوری در آمریکا حاکم است،‌ گفت: همه خیال می‌کنند مردم اروپا و آمریکا آزادند. در حالی که زشت‌ترین نوع خفقان و دیکتاتوری در آمریکاست چرا که یک گروه فاسد سرمایه‌دار صهیونیست در پشت صحنه بر سیصد میلیون مردم آمریکا و سایر دولت‌های جهان حکمرانی می‌کند.


رئیس دولت تاکید کرد:‌ کجا مردم آمریکا آزادی دارند؟ آنها هرگز نتوانستند رئیس جمهورشان را خودشان انتخاب کنند و رئیس جمهور آنان توسط همین گروه فاسد انتخاب می‌شود.


وی افزود: زمانی که می خواهند خاورمیانه را اشغال کنند و سیاست نفت را در اختیار خودشان بگیرند یک چهره وحشی و خشن مانند رئیس جمهور قبلی (بوش) را رئیس جمهور می‌کنند که بیاید به افغانستان وعراق حمله کند و یک میلیون انسان بی‌گناه را بکشد اما زمانی که با مقاومت ملت ها مواجه می‌شود و چهره آمریکا مخدوش می‌شود و راه برای سلطه سرمایه مسدود می‌شود تصمیم می‌گیرند برای تعویض چهره خود شخص دیگری را روی کار بیاورند اما سیاست‌ها همان است. بنابراین بر اساس نوع معادلات جهانی رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند.


احمدی نژاد با بیان اینکه مردم اروپا نیز آزاد نیستند و خواهان تغییر و تحول در کشورهایشان هستند، گفت:‌ مردم اروپا دیگر برای آنکه بگویند وضع موجود را قبول نداریم دیگر باید چه کاری انجام بدهند؟ تظاهرات می‌کنند، زخمی می‌شوند، فریاد می‌زنند. در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نیز همین طور است.


وی با اشاره به وضعیت مردم آمریکای لاتین گفت: در آمریکای لاتین مردم سال‌ها تلاش کردند و با استعمار جنگیدند و یک انسان آزاده و انقلابی را در راس حکومت آوردند اما آمریکا آنقدر مشکل درست می کند یا ترور می کند، یا مریضش می کند آنقدر توطئه می کند تا ‌آن حکومت ساقط شود و دوباره عناصر آمریکایی سر کار بیایند.


رئیس دولت بدون اشاره به ایران و سوریه افزود:‌ در کشورهای مسلمان نیز که اوضاع بر همگان آشکار است و هر جا که حاکمیت دیکتاتوری با حمایت نظام سلطه و استکبار مردم را تحت سیطره خود در آوردند.


وی با بیان اینکه دیکتاتورهای دیروز و امروز جهان تحت حمایت کسانی است که شعارهای حقوق بشر و آزادی سر می‌دهند، تاکید کرد: این وضع باید عوض شود و ما نیازمند تحول هستیم و باید تغییرات اساسی در جهان اتفاق بیافتد.
 

نظرسنجی درباره عمل‌کرد جرس در سومین سالگرد تأسیس این رسانه

Posted: 10 Jul 2012 02:51 AM PDT

خواننده‌ی گرامی! لطفاً به مناسبت سومین سال‌گرد تأسیس جرس، در این نظرسنجی شرکت فرمایید و ما را در ارزیابی عمل‌کرد این رسانه‌ی سبز یاری رسانید.      

 

علاوه بر شرکت در نظرسنجی، شما از دو راه دیگر نیز می‌توانید دیدگاه‌های خود را درباره‌ی جرس با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید: یکی با ارسال پرسش‌های خود درباره‌ی جرس که از سوی شورای سیاست‌گذاری جرس پاسخ داده خواهد شد، و دیگری از راه نوشتن مقاله و یادداشت. فراخوان‌های پرسش‌وپاسخ و مقاله‌نویسی را در ستون «ویژه‌نامه» بخوانید.

 

آیا دفاع قانونی از حقوق کارگران، جرم است؟

Posted: 10 Jul 2012 02:47 AM PDT

نامه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به رئیس قوه قضاییه:
جـــرس: اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه، ضمن اعتراض به بازداشت همراه با ضرب و شتم اعضای این کمیته، با استناد به اصول قانون اساسی و قانون کار و مقاوله نامه های بین المللی کار از حق تشکل های کارگری دفاع کردند و خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای این کمیته شدند.


به گزارش کلمه، در این نامه با اشاره به شلیک تیر هوایی در زمان بازداشت این فعالان کارگری، به سابقه تاسیس این کمیته در هفت سال پیش اشاره و خاطرنشان شده است: "طی این چند سال اعضای کمیته بارها و بارها از جانب نیروهای امنیتی مورد هجوم، تعقیب، دستگیری، جریمه، شلاق، زندان، ضرب و شتم و بی‌حرمتی قرار گرفته‌اند؛ رفتارهایی که به‌ شکلی غیرقانونی و غیررسمی براعضای کمیته وارد می‌شود و هدف از آن‌ها چیزی نیست جز منصرف کردن اعضای کمیته از تلاش در جهت دفاع از حقوق و مطالبات کارگران. هدف از این سرکوب‌ها و تلاش برای از بین بردن تشکل‌هائی مانند کمیته‌ی هماهنگی این است که بتوانند در نبود این تشکل‌ها بیش از پیش و بدون هیچ‌گونه صدای معترض به اخراج‌ها، بیکارسازی‌ها، تعویق دستمزد‌ و دیگر بی‌حقوقی‌ها برکارگران دامن بزنند و از طرف دیگر کارگران توانایی اعتراض در برابر این همه بی‌حقوقی و بی‌عدالتی را نداشته باشند."


گفتنی است، حدود یک ماه قبل، در روز جمعه ۲۶ خرداد، ۵۷ فعال کارگری در یک منزل مسکونی کرج بازداشت شدند. اغلب این افراد اعضای «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری» بودند که به علت آنکه امکان برگزاری مجمع سالیانه تشکل خود را در سالن‌های عمومی نداشتند، در منزلی در کرج درحال برگزاری این مجمع بودند. اکثر این فعالان کارگری بازداشت شده در هفته های گذشته آزاد شدند ولی هنوز دوتن از آنها، جلیل محمدی و علیرضا عسگری، در زندان به سر می برند.


اعضای این کمیته اکنون در نامه ای به رئیس قوه قضاییه که در تارنمای این تشکل نیز درج شده، ضمن یادآوری اصل ۲۶ قانون اساسی که آزادی احزاب‌، جمعیتها، انجمنهای سیاسی و صنفی را تضمین می کند، تصریح کرده اند: برخورد نیروهای امنیتی با کارگرانی که تنها برای برگزاری مجمع عمومی سالیانه‌ی خود جمع شده بودند در دنیا ‌کم‌سابقه است. حال سؤال ما کارگران و اعضای کمیته‌ی هماهنگی از مسئولان دولتی ایران این است که اگر دفاع از حقوق و مطالبات کارگران اخراجی و بیکار، حقوق‌های معوقه و سفره‌ی خالی کارگران جرم است، پس لابد از نظر شما همگی ما مجرم هستیم؟ اگر از نظر قانون فعالیت کارگری و دفاع از کرامت و حرمت انسانی کارگران جرم دارد چرا مراجع قضایی به صراحت و شفافیت آن‌ را اعلام نمی‌کنند؟


متن کامل این نامه به شرح ذیل است:


ریاست قوه‌ی قضائیه‌
در نبود و یا کمبود تشکل‌های مستقل و خود‌ساخته‌ی کارگری، «کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» در حدود هفت سال پیش با فراخوان هیئت‌‌مؤسس و امضای بیش از چهار هزار کارگر تشکیل شد. این کمیته در سال ۱۳۸۸ بعد از مجمع عمومی سالیانه‌ی خود و تصویب اساس‌نامه و انتخاب هیئت‌اجرایی و بازرسان، برابر تبصره‌ی ۲ ماده‌ی ۱۳۱ قانون کار، نتیجه‌ی انتخابات و اساس‌نامه‌ی خود را همراه با نامه‌ای برای ثبت به سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت ثبت ارسال کرد.


ما اعضای کمیته‌ی هماهنگی برابر مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار و تبصره‌ی ۲ ماده‌ی ۱۳۱ قانون کار و اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی و از آن‌جا که از محل حقوق‌های زیر‌خط ‌فقر‌مان مالیات می‌پردازیم حق خود می‌دانیم که آزادانه انواع کمیته، انجمن و تشکل‌های مستقل را تشکیل و در آن‌ها فعالیت کنیم. برابر اساسنامه‌‌ی مصوب مجمع عمومی، کار کمیته‌ی هماهنگی و اعضای‌اش تلاش برای کمک به ایجاد تشکل کارگری از کانال بسترسازی و هماهنگی میان کارگران است.


اما طی این چند سال اعضای کمیته بارها و بارها از جانب نیروهای امنیتی مورد هجوم، تعقیب، دستگیری، جریمه، شلاق، زندان، ضرب و شتم و بی‌حرمتی قرار گرفته‌اند؛ رفتارهایی که به‌ شکلی غیرقانونی و غیررسمی براعضای کمیته وارد می‌شود و هدف از آن‌ها چیزی نیست جز منصرف کردن اعضای کمیته از تلاش در جهت دفاع از حقوق و مطالبات کارگران. هدف از این سرکوب‌ها و تلاش برای از بین بردن تشکل‌هائی مانند کمیته‌ی هماهنگی این است که بتوانند در نبود این تشکل‌ها بیش از پیش و بدون هیچ‌گونه صدای معترض به اخراج‌ها، بیکارسازی‌ها، تعویق دستمزد‌ و دیگر بی‌حقوقی‌ها برکارگران دامن بزنند و از طرف دیگر کارگران توانایی اعتراض در برابر این همه بی‌حقوقی و بی‌عدالتی را نداشته باشند.


اسفند‌ماه ۱۳۹۰ ما طی یک نامه از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کردیم که برابر قانون یک مکان مناسب در اختیار کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری قرار دهد تا مجمع عمومی سالیانه‌ی خود را در آن برگزار کنیم. اما وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی از دادن هر گونه جواب به این کمیته خود داری نمود و سرانجام هیئت اجرایی کمیته‌ی هماهنگی به اعضا فراخوان داد تا ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۶/۳/۹۱ در یک منزل شخصی واقع در بلوار ارم شهرستان کرج که مربوط به بستگان یکی از اعضای کمیته بود جهت مجمع عمومی سالیانه حضور به هم رسانند.


اما با کمال ناباوری این مجمع از طرف نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفت و ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان مورد ضرب و شتم و بی‌حرمتی‌های فراوان قرار گرفتند و نزدیک به ۵۷ نفر از اعضای این کمیته را بازداشت و به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال دادند. حمله‌ی نیروهای امنیتی که همراه با تیراندازی هوائی بود، به اندازه‌ای غیر‌انسانی بود که تعداد زیادی از کارگران زخمی و بعد از این ‌که از زندان آزاد شدند جهت مداوا به بیمارستان منتقل شدند.


این برخورد نیروهای امنیتی با کارگرانی که تنها برای برگزاری مجمع عمومی سالیانه‌ی خود جمع شده بودند در دنیا ‌کم‌سابقه است. حال سؤال ما کارگران و اعضای کمیته‌ی هماهنگی از مسئولان دولتی ایران این است که اگر دفاع از حقوق و مطالبات کارگران اخراجی و بیکار، حقوق‌های معوقه و سفره‌ی خالی کارگران جرم است، پس لابد از نظر شما همگی ما مجرم هستیم؟ اگر از نظر قانون فعالیت کارگری و دفاع از کرامت و حرمت انسانی کارگران جرم دارد چرا مراجع قضایی به صراحت و شفافیت آن‌ را اعلام نمی‌کنند؟ همچنین اگر فعالیت کمیته‌ی هماهنگی جرم محسوب می‌شود، چرا مقامات قضائی برابر اصل ۳۶ قانون اساسی آن را به شکل رسمی اعلام نمی‌کنند؟ و اگر این چنین نیست پس این همه اذیت و آزار و احضار، تهدید، دستگیری، جریمه، شلاق و زندانی کردن برای چیست؟ چرا نیروهای امنیتی به صورت شفاهی و موردی با اعضای کمیته برخورد می‌کنند‌؟ آنان به اعضای کمیته می‌گویند که یا باید از کمیته‌ی هماهنگی استعفا دهید و یا در زندان بمانید. در این مورد باز هم سئوال پیش می‌آید و توجه مسئولان محترم دولتی را به اصل ۲۶ قانون اساسی جلب می‌کنیم، زیرا شاید تا این تاریخ قانون اساسی را که خودشان تصویب کرده‌اند مطالعه نکرده باشند!


اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۵۸: "احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده آزادند، مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقص نکنند. هیچ کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آن‌ها مجبور ساخت."


ما اعضای این کمیته هیچ جرمی مرتکب نشده‌ایم و فعالیت‌های‌مان جز در راستای دفاع از حقوق و مطالبات خود و دیگر کارگران نبوده و بازداشت و زندانی کردن دوستان‌مان در مجمع عمومی کرج را اقدامی در راستای دفاع از منافع سرمایه‌داران می‌دانیم و اعلام می‌کنیم که اگر قرار بر مجرمیت اعضای بازداشت‌شده است، پس همگی ما مجرم هستیم و باید دستگیر، محاکمه و روانه‌ی زندان شویم. به همین دلیل ما اعضای کمیته‌ی هماهنگی خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط ۲ تن از یاران هنوز دربند‌مان یعنی «علیرضا عسگری» و «جلیل محمدی» هستیم و در غیر این صورت با ادامه‌ی اعتراض و تجمع خود مقابل قوه‌ی قضائیه، دادگاه و زندان خواستار آزادی‌شان خواهیم شد.


اعضای «کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری»
۱۹ تیرماه ۱۳۹۱