جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


واکنش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به راه اندازی سفارتخانه مجازی آمریکا

Posted: 28 Oct 2011 05:57 AM PDT

جـــرس: در ادامۀ واکنش های مقامات جمهوری اسلامی به اظهارات وزیر خارجۀ ایالات متحده در خصوص راه اندازی سفارتخانه مجازی آمریکا برای ایرانیان، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این اظهارات را "نشانه سردرگمی عمیق آمریکا" دانست.


وزیر امور خارجه آمریکا طی روزهای اخیر گفته بود واشنگتن درصدد است تا سفارتخانه‌ای مجازی در اینترنت باز کند تا از این طریق شهروندان ایرانی بتواند در خواست‌های خود برای روادید را مطرح کنند و این وب‌سایت تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.


به گزارش مهر، رامین مهمان‌پرست روز جمعه ششم آبان ماه، پیرامون این اظهارات واکنش نشان داده و گفت: "به نظر می‌رسد دولت آمریکا دچار یک سردرگمی عمیق در روابط بین‌المللی به‌خصوص با کشور قدرتمند و مستقلی همچون جمهوری اسلامی شده‌است."


سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود، در واکنش به بخش دیگری از اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص نقش نیروی قدس سپاه در "طرح توطئه ترور سفیر عربستان" و اینکه "جمهوری اسلامی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌است و باید با سازمان ملل در مورد حادثه تروریستی اخیر همکاری کند"، گفت : "این اظهارات بی‌اعتبار و ناشی از بی‌اطلاعی و ناآگاهی وی نسبت به ایران است و بی‌اطلاعی کلینتون نسبت به مسائل ایران مسبوق به سابقه بوده، لذا به ایشان و سایر مقامات دولت آمریکا توصیه می‌شود به جای اتهام‌زنی به دیگران، از روش‌های سرکوب‌گرانه و اعمال دیکتاتوری در داخل آمریکا دست برداشته و از ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه و اشغال‌گرانه در سایر کشورها پرهیز نمایند."


مهمان‌پرست مدعی شد: "جمهوری اسلامی به اجرای کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی احترام می‌گذارد و به آنها تعهد دارد ، اما دولت آمریکا با توسل به روش‌های مبتنی بر ارعاب و شانتاژ و فشار سیاسی به برخی کشورها از انجام تعهدات بین‌المللی خود اجتناب کرده‌است."


طی روزهای اخیر، در پی اظهارات وزیر خارجه ایالات متحده پیرامون راه اندازی سفارت خانه مجازی برای اعضای ویزا به ایرانیان، رئیس مجلس در واکنش به این مسئله، آنرا "نشانه ضیق سیاسی مقامات آمریکا" دانسته و گفته بود که "حرف های او (هیلاری کلینتون) را نباید جدی گرفت و اینگونه حرف ها موجب وحدت ملی بیشتر ایرانیان می شود، آمریکائیان نیز باید رفتارشان را عوض کنند و دچار کژاندیشی نشوند."
 

یک روزنامه نگار ایرانی، برنده جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری شد

Posted: 28 Oct 2011 05:38 AM PDT

جـــرس: پریسا حافظی، روزنامه‌نگار ایرانی که در جریان رخدادهای اعتراضی پس از انتخابات ۸۸ به دلیل فعالیت خبرنگاری، مورد آزار قرار گرفته بود، به همراه دو روزنامه‌نگار دیگر از کشورهای مکزیک و تایلند، جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» را از آن خود کردند.


به گزارش رادیو فردا به نقل از آسوشیتدپرس، پریسا حافظی، رئیس دفتر خبرگزاری رویترز در ایران، آدِلا ناوارو بِلو، مدیرکل مجله خبری «زِتا» در مکزیک و چیرانوچ پرِمچایپورن تایلندی، مدیر روزنامه‌ آنلاین «پراچاتای» که پیشتر از سوی بنیاد رسانه‌های بین‌المللی زنان به عنوان برندگان جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» سال ۲۰۱۱ معرفی شده بودند، جوایز خود را دریافت کردند.

این افراد روز دوشنبه، ۲ آبان‌ماه در لوس آنجلس و روز پنجشنبه نیز در نیویورک ضمن دریافت جوایز، مورد تقدیر قرار گرفتند.


در جریان این مراسم، کِیت اِیدی، روزنامه‌نگار و گزارشگر بی‌بی‌سی نیز جایزه «یک عمر دستاورد» را از آن خود کرد.


پریسا حافظی ۴۱ ساله، در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، مسئولیت پوشش خبری این رخداد را برای خبرگزاری رویترز بر عهده داشت.

او در آن زمان حین تهیه گزارش، از سوی پلیس ضد شورش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از آن نیز سپاه پاسداران بارها وی را تهدید به بازداشت کرد.

گذشته از این تهدیدها و فشارها، در آن مدت افراد لباس شخصی نیز با حمله به دفتر رویترز در تهران و همچنین منزل خانم حافظی، او را مورد بازجویی و ضرب و شتم قرار دادند.


مدتی پس از حمله به دفتر رویترز نیز پریسا حافظی پس از ترک محل کار خود، توسط سه فرد لباس شخصی دستگیر، به ساختمانی نامعلوم منتقل شد و ساعت‌ها مورد بازجویی و ضرب و شتم قرار گرفت.


خانم حافظی پس از دریافت این جایزه در گفت‌و‌گو با روزنامه لوس‌آنجلس تایمز گفت: «بسیاری از همکاران و دوستانم پس از انتخابات بحث برانگیز کشور را ترک کردند... من باید می‌ماندم. باید خبرها را پوشش می‌دادم. باید کارم را انجام می‌دادم و به جهان می‌گفتم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.»

پریسا حافظی همچنین هنگام دریافت این جایزه اظهار کرد: «بسیاری از من می‌پرسند چگونه می‌توانم این شغل را بر عهده بگیرم. این شغل من نیست، زندگی من است.»


آدِلا ناوارو بِلو که پوشش خبری مربوط به کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک از جمله فعالیت‌های اوست نیز روز پنجشنبه در نیویورک گفت: «در کشور من، می‌توانی یک گزارشگر را از پای در بیاوری، بدون این‌که اتفاقی برایت رخ دهد.»


چیرانوچ پرمچایپورن، دیگر برنده این جایزه سال ۲۰۰۹ پس از انتقاد از سلطنت تایلند به دادگاه فراخوانده شد. بر اساس قانون تایلند، انتقاد از سلطنت این کشور، جرم شناخته می‌شود و می‌تواند حکم ۲۰ سال حبس را به همراه داشته باشد.


خانم پرمچایپورن هفته گذشته در حالی برای دریافت جایزه خود به آمریکا سفر کرد که تا زمان محاکمه‌اش در فوریه ۲۰۱۲، به قید وثیقه آزاد است.


جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» هر سال فرد یا افرادی را به عنوان برنده می‌شناسد.

سال ۲۰۰۹، ژیلا بنی‌یعقوب، این جایزه را از آن خود کرد و سال ۲۰۰۵ نیز این جایزه به شهلا شرکت، تعلق گرفت.


«بنیاد بین المللی رسانه های زنان» در سال ۱۹۹۰ میلادی در واشینگتن، پایتخت آمریکا، توسط گروهی از زنان خبرنگار، بنیادگذاری شد و هدف اصلی آن نهاد تقویت حضور زنان خبرنگار در رسانه های خبری جهان است.
 

برخوردهای خشونت بار در تونس

Posted: 28 Oct 2011 05:29 AM PDT

در پی لغو اعتبار پیروزی تعدادی از نمایندگان صورت گرفت

جـــرس: در پی اعلام پیروزی کامل اسلامگرایان میانه روی حزب «نهضه» در اولین انتخابات آزاد تونس و انتشار خبر آغاز گفتگوی این حزب با رقبای سکولار برای تشکیل یک دولت ائتلافی،

همزمان رئیس کمسیون برگزاری انتخابات تونس از لغو اعتبار پیروزی ۶ تن از کاندیداهای حزب دادخواست خلق برای آزادی، عدالت و توسعه (عریضةالشعبیه) در برخی حوزه‌های انتخابیه از جمله حوزه شهر «سیدی بوزید» خبر داد، که منجر به درگیری های خشونت بار با پلیس شده است.


به گزارش رادیو فردا، حزب «النهضه» تونس که از آن به عنوان حزب اسلامی میانه‌رو یاد می‌شود در نخستین انتخابات آزاد این کشور پس از سرنگونی دیکتاتور پیشین، با به دست آوردن ۹۰ کرسی از ۲۱۷ کرسی مجلس مؤسسان به پیروزی دست یافت.

کمال الجندوبی، رئیس کمسیون برگزاری انتخابات تونس، شب جمعه اعلام کرد که حزب «النهضه» اکنون به تنهایی ۴۰ درصد از کرسی‌ها را در مجلس موَسسان در اختیار دارد.


۹ ماه پس از سقوط حکومت زین‌العابدین بن علی در نتیجه اعتراض‌های مردمی در تونس، نخستین انتخابات آزاد تاریخ این کشور، بامداد روز یک‌شنبه آغاز شد و شهروندان تونس برای تعیین نمایندگان مجلس مؤسسان پای صندوق‌های رأی رفتند.


نمایندگان مجلس مؤسسان ضمن تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید، وظیفه تعیین دولت موقت و برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس جمهور و پارلمان جدید را نیز بر عهده خواهند داشت.


در میان احزاب دیگر تونس، حزب «کنگره برای جمهوری» (CPR) با تمایلات چپ ناسیونالیست با کسب ۱۳٫۸۲ درصد آراء، و حزب چپ‌گرای «التکتُل» (FDTL) با ۹٫۶۸ درصد آرا به ترتیب صاحب ۳۰ و ۲۱ کرسی خواهند شد.


اعضای ارشد حزب «النهضه» پیش از این اعلام کرده‌اند در صورتی که دو حزب سکولار «کنگره برای جمهوری» و التکتل (انجمن دمکراتیک برای کار و‌ آزادی) به آرا کافی در این انتخابات دست پیدا کنند، «النهضه» حاضر است در مجلس با آنها تشکیل یک ائتلاف بدهد.


لغو پیروزی برخی نامزدها و خشونت
رئیس کمسیون برگزاری انتخابات تونس همچنین روز پنج‌شنبه از لغو اعتبار پیروزی ۶ تن از کاندیداهای حزب دادخواست خلق برای آزادی، عدالت و توسعه (عریضةالشعبیه) در برخی حوزه‌های انتخابیه از جمله حوزه شهر «سیدی بوزید» خبر داد.

وی دلیل لغو پیروزی نامزدهای این حزب را «بی‌نظمی در رعایت قوانین انتخاباتی و همچنین تخلفات مالی برای انجام تبلیغات انتخاباتی» اعلام کرد.


گزارش‌ها حاکی است در پی آغاز اعلام نتایج اولیه انتخابات و همچنین اعلام لغو پیروزی کاندیداهای حزب «عریضةالشعبیه» حدود ۲۰۰۰ جوان در مرکز شهر سیدی بوزید، با پلیس درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تظاهرکنندگان خشمگین با ایجاد راه‌بندان به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند، و خسارت‌هایی به ساختمان مرکزی حزب النهضه و ساختمان شهرداری وارد آوردند.


حزب «عریضةالشعبیه» که رهبری آن را محمد هاشمی حامدی، ثروتمند تونسی مقیم انگلیس به عهده دارد، روز پنج‌شنبه در واکنش به خبر لغو پیروزی نامزدهای حزبش اعلام کرد کاندیداهای خود را از مجلس بیرون می‌کشد. گفته می‌شود که گروه مذکور نزدیک به «بن علی»، رهبر پیشین تونس، است.


محمد هاشمی حامدی که تبلیغات انتخاباتی حزبش را از طریق شبکه تلویزیون خصوصی‌اش با نام «المستقله» از لندن پیش می‌برد روز پنج‌شنبه هم‌چنین افزود که طرفداران این حزب ممکن است به خاطر اینکه حزب «النهضه» اعلام کرده نمایندگان «عریضةالشعبیه» را در تشکیل دولت ائتلاف شرکت نخواهد داد، دست به خشونت بزنند.


۹ ماه پس از سقوط حکومت زین‌العابدین بن علی در نتیجه اعتراض‌های مردمی در تونس، نخستین انتخابات آزاد تاریخ این کشور، بامداد روز یک‌شنبه هفته اخیر آغاز شد و شهروندان تونس برای تعیین نمایندگان مجلس مؤسسان پای صندوق‌های رأی رفتند، که نتایج شمارش آراء نشان داد که حزب اسلامگرای میانه روی «نهضت»، موفق به کسب ۹۰ کرسی از ۲۱۷ کرسی مجلس مؤسسان شده‌است.

مقام های ارشد حزب نهضه می گویند که در پی سیاست های افراطی نیستند، به اصول دموکراتیک احترام می گذارند و احزاب دیگر را در قدرت سهیم خواهند کرد.


ناظران بین المللی از چگونگی برگزاری انتخابات تونس تمجید کرده اند.
 

حمایت سخنگوی شورای نگهبان از حذف پست ریاست جمهوری: نظام پارلمانی خللی در جمهوریت وارد نمی‌‌کند

Posted: 28 Oct 2011 05:16 AM PDT

جـــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به زمزمۀ تغییر ساختار نظام جمهوری اسلامی از ریاستی به پارلمانی و حذف دخالت مستقیم آراء شهروندان در اداره کشور، سخنگوی شورای نگهبان با استقبال از این امر، بدون اشاره به اینکه نهادهای فراقانونی مانع راهیابی منتخبین مردم به پارلمان گفت: "تغییر نظام ریاستی به پارلمانی هیچ‌گونه خللی به جمهوریت نظام وارد نمی‌کند."


به گزارش واحد مرکزی خبر، عباسعلی کدخدایی در بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با اشاره به سخنان اخیر رهبری در خصوص تغییر ساختار نظام به پارلمانی افزود: "رهبری درباره این موضوع سخنان بسیار دقیق و روشنی داشت و از این پس این موضوع می‌تواند به صورت کارشناسی مطرح شود."


وی با اشاره به اینکه اجرای چنین تصمیمی نیازمند اصلاح قانون اساسی است، بدون اشاره به حذف رای مستقیم مردم در روند اداره کشور گفت: "فعلاً زمانی مشخص نشده است و هر زمان که مصلحت بود این اقدام صورت می‌گیرد‌. "


کدخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا در زمان اختلاف میان مجلس، دولت و شورای نگهبان به تجدیدنظر در قانون اساسی رسیدید یا نه، گفت: "در کار گروه رفع اختلاف میان دولت، مجلس و شورای نگهبان احساس کردیم که باید تجدیدنظری در قانون اساسی صورت گیرد. "


گفتنی است، بعد از سخنرانی اخیر رهبر جمهوری در کرمانشاه و بحث های صورت گرفته در خصوص حذف پست ریاست جمهوری و انتخاب رئیس کابینه (نخست وزیر) توسط راهیافتگان به مجلس، گروهی از مقامات کشور نیز، این تغییر ساختار را در راستای "تضعیف بُعدِ جمهوریت" دانسته اند؛ و از جمله رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درخصوص پارلمانی شدن ساختار سیاسی كشور، با اشاره به اینكه طبق قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت دو ركن غیرقابل تغییر نظام جمهوری اسلامی هستند، گفته است: "تحقق محتمل این كار مستلزم تغییر در قانون اساسی آن هم با سازوكار خود و تغییر در جمهوریت نظام است، در غیر این صورت تضعیف بخش جمهوریت نظام خلاف قانون اساسی است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور می‌گردد."
 

معاون اول قوه قضائیه: در مواجهه با پرونده فساد اخیر، برخوردی عبرت‌آموز خواهیم داشت

Posted: 28 Oct 2011 04:47 AM PDT

جـــرس: درحالی که برخی مقامات قضایی و سیاسی، از فشارهای وارده بر روند رسیدگی به پروندۀ اختلاس بزرگ خبر داده و بررسی گزارش این اختلاس بزرگ در مجلس نیز، کماکان بدون نتیجه ناتمام می ماند، معاون اول قوه قضاییه با ادعای اینکه "اراده‌ای جدی در برخورد با مفسدان از سوی قوه قضاییه وجود دارد"، گفت: "در مواجهه با پرونده فساد اخیر، برخوردی عبرت‌آموز خواهیم داشت."


به گزارش فارس، ابراهیم رییس طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه ششم آبان تهران، گفت: "از امام جواد با وجود خفقان موجود در زمان ایشان 250 روایت و حدیث باقی مانده، که ایشان در یکی از این روایات به شیعیان توصیه می‌کند که با کسانی که ولایت را قبول ندارند بحث و گفتگو کنید."


معاون اول قوه قضاییه با اشاره به موضوع «واقفیه» در صدر اسلام گفت: "واقفیه کسانی بودند که می‌گفتند امامت در حضرت موسی بن جعفر متوقف شده است و باید در مورد آن‌ها به این نکته اشاره کرد که موسسان این تفکر کسانی جزو رابطان امام موسی بن جعفربودند و پس از آن‌که آن حضرت به زندان افتادند و اموال بسیاری در نزد این رابطان از سوی شیعیان جمع‌آوری شد، آن ها پس از آنکه آن امام به شهادت رسیدند به دلیل وجود اموال بسیار در نزدشان وسوسه شدند و مبالغی که باید به امام بعدی یعنی امام رضا می‌پرداختند را در نزد خود نگه داشتند و امام بعدی را به رسمیت نشناختند و حاضر نشدند که آن مبالغ را به امام رضا بدهند."


این مقام ارشد قضایی با ارتباط قضیۀ فوق با اختلاس بزرگ اخیر و فسادهای رخ داده در کشور افزود: "همانطور که در جریان واقفیه می‌بینیم این موضوع براساس یک فساد بزرگ اقتصادی شکل گرفت و یک فساد سیاسی بزرگ در تاریخ اسلام همان‌طور که مشاهده می‌کنید ریشه در یک فساد اقتصادی بزرگ دارد...امروز هم در جامعه ما متاسفانه مفسدان با سوءاستفاده از منافذی که در نظام پولی جامعه ما وجود دارد، به دنبال فسادهایی هستند."

رئیسی ادامه داد: "بر این اساس به نظر ما باید با توجه به تمام سازوکارهای قانونی و اصلاح روش‌ها آن منافذ بسته شود تا زمینه فساد از بین برود. اما اگر به هر دلیلی فسادی صورت گرفت برخورد ما با آن‌ها، برخوردی عبرت‌آموز خواهد بود."


وی بدون رویکرد به بی نتیجه ماندن جلسات مکرر گزارش اختلاس اخیر در کمیسیون اصل نود و عدم حضور رئیس دولت و مقامات ارشد دولتی در این کمیسیون، فشارهای وارده از سوی دانه درشت ها در جریان این پرونده، عدم شفاف سازی از سوی نهادهای رسیدگی کننده، و همچنین عدم عذرخواهی مقامات و مدیران از مردم به جهت وقوع بزرگترین فساد مالی تاریخ کشور، با ادعای اینکه "اراده‌ای جدی در برخورد با مفسدان از سوی ما وجود دارد"، گفت: "در مواجهه با پرونده فساد اخیر و دیگر مفاسد نیز ما برخوردی عبرت‌آموز خواهیم داشت."


معاون اول قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با بیان این‌که بنی‌عباس و بنی‌امیه در رویارویی با ائمه ما سه هدف را دنبال می‌کردند، گفت: "آن‌ها می‌خواستند تا امامان ما را از جایگاه خود کنار بزنند، به دنبال ترور شخصیت آن‌ها بودند و در نهایت به دلیل آن‌که در دو هدف پیشین خود نمی‌توانستند به طور کامل نظر خود را به جامعه القا کنند و به موفقیت دست پیدا کنند شخص آن‌ها را ترور می‌کردند و امروز در جامعه ما وجود مقام ولایت دشمنان را عصبانی می‌کند و همان‌طور که مشاهده می‌کنید در حال حاضر آمریکا دارای شرایط عجیبی است که تاکنون این شرایط را نداشته است؛ زیرا به طور مثال از عراق باید پس از ده سال با خفت خارج شود."


این مقام ارشد قضایی جهوری اسلامی اظهار کرد: "در حال حاضر کانون همه بیداری‌ها در منطقه، ایران اسلامی است که سی سال است آمریکا هر کاری که از دستش بر می‌آمده علیه آن کرده است. "


 

جنتی: خیلی ها دارند در جریان پرونده فساد بانکی فشار می‌آورند

Posted: 28 Oct 2011 04:04 AM PDT

جـــرس: دبیر شورای نگهبان با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس، با اشاره به تحرکات برخی دولتی ها گفت: "برخی از مدت‌ها قبل، پول‌هایی از مناطق آزاد می‌گیرند که حساب و کتاب ندارد و هر طوری می‌خواهند کم و زیاد می‌کنند."


به گزارش فارس، احمد جنتی با بیان اینکه "رهبری نیز در جریان سفر به کرمانشاه،به مسئله انتخابات اشاره کرده"، گفت: "انتخابات حضور مجدد مردم در صحنه و نشان زنده بودن نظام است. انتخابات باید پرشور و همراه با حضور مردم باشد. "


دبیر شورای نگهبان بدون روکرد و اشاره به شرایط انتخابات آزاد و منصفانه، با بیان اینکه ان‌شاءالله این انتخابات هم پرشور خواهد بود، مدعی شد: "رهبری توجه داد که همه باید به قانون پایبند باشند. در فتنه ۸۸ برخی به قانون پایبند نبودند و فتنه‌ای را برپا کردند و امیدواریم خداوند سران فتنه و کسانی را که از این فتنه‌گریشان توبه نکردند دچار عذاب آخرت ‌کند."


وی ادامه داد: "رهبری همچنین درباره انتخابات قبلاً نیز گفت که مردم نباید به کسانی که وابسته به مراکز قدرت و ثروت هستند رای بدهند. برخی از مدت‌ها قبل پول‌های بی‌حساب را خرج می‌کنند. از مناطق آزاد می‌گیرند و معلوم نیست از کجا می‌گیرند که حساب و کتاب ندارد و هر طوری می‌خواهند کم و زیاد می‌کنند. البته این مسائل در قبل هم بوده و بیشتر هم خواهد شد."


امام جمعه موقت تهران ادامه داد: "برخی افراد و نامزدهای انتخابات چون خود پولی ندارند به پیمانکاران وعده می‌دهند که هزینه‌های انتخابات را پرداخت کنند تا وقتی به مجلس رفتند جبران کنند. لذا کسانی که اینطور می‌کنند قطعا با شورای نگهبان به مشکل خواهند خورد. ما گفته‌ایم همه کشور را رصد کنند که چه کسانی این کارها را می‌کنند تا به موقع برخورد صورت گیرد."


جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع ۱۳ آبان و تصرف سفارت آمریکا گفت: امروز وضعیت آمریکا بحرانی شده و به کشورهای دیگر هم سرایت پیدا کرده است در این روز باید قدرت ملی خود را به نمایش بگذاریم مردم کشور ما تا هستند ضد آمریکایی هستند و با آمریکا هیچ سر سازشی ندارند.


وی خطاب به آمریکائی‌ها گفت: "چرا از تاریخ عبرت نمی‌گیرید، چرا شعور و عقل ندارید، شما با دروغ‌گویی به عراق وارد شدید و وضع بدی را در این کشور ایجاد کردید. این باید برای شما درس عبرتی باشد. لذا با این حالت نمی‌توانید بمانید و بالاخره بیرونتان می‌کنند. امروز کشورهای منطقه بیدار شده‌اند. شما نمی‌توانید امروز ۹۹ درصد کشورتان را سرکوب کنید تا یک درصد سرمایه دار را نجات دهید. مردم کشورها امروز فهمیده‌اند که با مقاومت در مقابل شما پیروز می‌شوند."


خطیب نمازجمعه تهران، در واکنش به اتهامات تروریستی وارده به سپاه پاسداران در خصوص عملیات ترور در خاک آمریکا، آنرا "هذیان‌گویی آمریکایی‌ها» توصیف کرد و افزود: "شما خود عامل ترور هستید و ترور آشکار صهیونیست‌ها را تایید می‌کنید."


جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به اختلاس بزرگ نیز اشاره کرد و گفت: خیلی‌ها در این شرایط فشار می‌آورند. ممکن است افرادی از مجلس و دولت فشار بیاورند. مسئولان دستگاه قضایی باید بدانند که در حال امتحان بزرگی هستند. حال هر کس می‌خواهد خوشحال و یا ناراحت شود فرق نمی‌کند. این فرصتی است که باید حداکثر استفاده را کرد. امروز کسی جرأت ندارد حرفی بزند. مردم درباره این فساد از مسئولان طلبکار هستند. باید ریشه این پول‌های باد آورده مشخص شود. باید دید در مناطق آزاد و بانک‌ها چه خبر است.


 

هفت روز با زنان؛ اتاق مد دانشجو و بسته تشویقی مطلقه ها

Posted: 28 Oct 2011 04:44 AM PDT

آیدا قجر
جرس: جوامع آسیب دیده به طور معمول روزهایش حامی اخباری جدید، مواضع و آسیب های تازه است، جامعه ایران نیز به عنوان یکی از همین جوامع ستون خبرهایش هر دقیقه به روز می شود و در این میان بسیاری از اخبار و حوادث رخ داده از دید مخاطبان پنهان می ماند، «هفت روز با زنان» این هفته سعی دارد در موج خبرهای ایران و جهان، آنچه در دنیای زنان رخ داده و کمتر دیده شده است را پررنگ تر کرده، محیط های چالش برانگیز را بر تیترهای روز نمایش دهد و برداشت را بر عهده مخاطب بگذارد.

  

رسیدگی به دانشجویان از سالن مد تا چاقوکشی

 
به گزارش ایسنا، فاطمه بلغانی، مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده وزارت علوم از ایجاد «مکان هایی» برای «ارائه بهترین مدهای ایرانی اسلامی» در دانشگاه خبر داد.

 

وی ضمن یادآوری رویکردهای مختلف برای اجرای طرح عفاف و حجاب در دانشگاه ها توسط کمیته های انضباطی مدعی شد دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه ریزی اجتماعی «در جهت تحقق اهداف قانون ساماندهی مد و لباس مجلس و در راستای همسان سازی پوشش دانشجویی با در نظر گرفتن سلیقه قشر جوان و رعایت الگوی اسلامی ایرانی رویکرد خود را در این زمینه فرهنگی، ایجابی و ترویج مدهای ملی و بومی قرار داده است».

 

طرح های ارسالی به مجلس، به تصویب رسیدن آنها و در نهایت اجرای طرح ها در دانشگاه ها نشان از سیطره بر این محیط دارد، در روزهای گذشته بسیاری از مسئولان وزارت علوم و موظفان در دانشگاه ها ادعا کرده اند که دانشجویان بایستی از خطی که برایشان طرح ریزی شده است پیروی کرده و «آنها را چه به نشستهای حافظ»، در واقع دخالت مسئولان از تفکیک جنسیتی، پوشش، انتخاب رشته ها تا نشست های فرهنگی و ادبی نیز پیش روی کرده است.

 

توجه و حمیت مسئولان برای یکسان سازی دانشگاه ها چه از نظر تفکیک جنسیتی، پوشش و حجاب از سویی و بی توجهی آنان نسبت به دانشجویان از سوی دیگر نشانگر اولویت های نظری و عملی آنان دارد؛ هفته های گذشته خبری در رسانه ها مبنی بر مرگ آمنه، دانشجویی که برای استحمام در خوابگاه بدون اطلاع از اسیدپاشی در فاضلاب ها از حمام استفاده کرده بود و جان خود را در اثر خفگی ناشی از استشمام بوی اسید از دست داد، نقش بست و در این هفته اتفاق دیگری در میان ازدیاد اخبار گم شد.

 

به گزارش روزنامه اعتماد، همسر یکی از دانشجویان دختر با حضور در کلاس درس او در دانشگاه، جلوی چشمان استاد و دانشجویان، ضربات متعددی را با چافو به کمر و پشت وی وارد کرد که باعث قطع شدن نخاع وی، فلج شدن پاهای او و به کما رفتنش در روزهای بعدی در بیمارستان شد.

 

یکی از پرستاران بخش آی سی یو بیمارستان درباره آخرین وضعیت وی گفت: «پاهای او از کار افتاده، هوشیاری اش درجه سه است که به آن مرگ مغزی می گوییم، هیچ واکنش کلامی و چشمی از خود نشان نمی دهد و تنها بعضی وقت ها کمی حرکت در دستش دیده می شود اما به طور کلی در وضع بسیار بدی به سر می برد».

 

زندان؛ دانشگاهی برای زندانیان

 

مرضیه وفامهر، بازیگر فیلم «تهران من حراج» که از تیرماه در بازداشت و به یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده بود، سه شنبه از زندان آزاد شد و در گفتگو با روزآنلاین اعلام کرد «این اتفاق باعث شد عمیق تر و ریشه ای تر به مفهوم آزادی فکر کنم».

 

وی با اشاره به این که «خیلی آدم ها تاوان های سخت تر از این داده اند من هم یکی از آنها هستم»، گفت «به خاطر حکم شلاق احساس تحقیر نکردم، حس می کردم رفتارهایی که می شود برای این است که احساس حقارت کنم اما من تحقیر نشدم احساس غرور هم نکردم، واقعیت این است که این مدت گویی در یک خلا بودم بیشتر سعی می کردم آدم های دیگری را که آن جا بودند بفهمم و شرایط این آدم ها را که زندانی بودند درک کنم؛ من کمتر به خودم فکر می کردم».

به گزارش رهانا در هفته گذشته، حکم سه سال زندان برای مریم قربانی فر، فعال حقوق زنان که در دادگاه بدوی صادر شد توسط وکیلش به وی ابلاغ گردید.

 

این حکم از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شد و وی به اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی»، «اجتماع و تبانی علیه نظام» این حکم را دریافت کرد. مریم قربانی که در اسفندماه سال گذشته بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود پس ماه ها بازجویی و سلول انفرادی با تودیغ وثیقه از زندان آزاد شده بود.

 

به گزارش وبسایت تغییر برای برابری، با گذشت بیش از چهل روز از بازداشت فرشته شیرازی، وبلاگ نویس و فعال حقوق زنان در کمپین یک میلیون امضا، ۳۵۰ نفر از فعالان حقوق زنان و حامیان آنها نسبت به حکم وی اعتراض کردند.

 

این اعتراض نامه که به امضا رسیده است ضمن یادآوری فعالیت های شیرازی به عنوان رفتاری مسالمت آمیز، روند بازداشت، دادگاه و حکم وی را غیرقانونی خوانده و خواستار آزادی وی شدند.

 

فرشته شیرازی در دادگاهی که بدون وکیل برگزار شد به سه سال زندان محکوم شده است.

 

بر اساس خبرها در رسانه های مختلف ایرانی و بین المللی، جایزه سال ۲۰۱۱ دولت و بنیاد تاریخ زنده سوئد به نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران اعطا شد.

 

اسکیل فرانک، سخنگوی هیات داوران در بیانیه ای تاکید کرده است که نرگس محمدی، به عنوان یکی از فعالان حقوق بشر در جهان، شایسته قدردانی است و «برای آزادی بیان و حقوق بشر در ایران هزینه داده، بارها دستگیر شده و از سوی بازداشت کنندگان مورد بی احترامی قرار گرفته است و حال در بازداشت خانگی به سر می برد».

 

اختلاط جنسیتی ممنوع

 

وبسایت آفتاب گزارش داده است که وزیر بهداشت و درمان، تمامی استان ها را موظف به تاسیس یک یا دو بیمارستان تک جنسیتی کرد و مدعی شد این کار برای «راحتی بیماران زن» است.

 

مرضیه وحید دستجردی که از ارائه دهندگان طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان ها بود، در این گفتگو اعلام کرده است «بسیاری از استان ها و دانشگاه های کشور بیمارستان های جامع زنان را راه اندازی کردند و استان هایی هم که در این زمینه اقدامی انجام ندادند موظفند تاسیس یک یا دو بیمارستان تک جنسیتی را در دستور کار خود قرار دهند».

 

به گزارش شهرزاد نیوز، جمشید وزیری، رئیس فدراسیون اسکیت ضمن اعلام «اسکیت سواری زنان با پوشش غیر مناسب، مورد قبول نیست» از ممنوعیت اختلاط جنسیتی در پیست های اسکیت خبر داد و مدعی شد «پیست های احداثی کشور تفکیک جنسیتی می شوند».

 

 

دلنوشته ای از این سوی میله ها

 

حضور زنان به عنوان همراه زندانیان سیاسی، با قوت گرفتن رسانه ها بیش از گذشته خودنمایی می کند؛ سعیده اسلامی، همسر سعید نعیمی، فعال دانشجویی و عضو سازمان ادوار تحکیم به مناسبت اولین سالگرد ازدواجش، دلنوشته ای برای وی نوشته است: « به حرمت الف ازادی انسانیت، ب برابری، د دموکراسی که کبوتر رهایی را همیشه بال پروازید، باران سبز آزادی بر شوره زار جامعه ی ما خواهد بارید، سعید جان اولین سالگرد ازدواجمان، تو آن سوی میله ها آزاد، من این سو، محبوس در اندرونی خویش».

 

 

 زیر پوست شهر

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی جیرفت در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد «از این پس زنان مطلقه به عنوان مددجو زیر پوشش کمیته امداد قرار نمی گیرند».

 

مسعود عادلی ضمن اعلام این خبر افزود «با توجه به مقدس بودن ازدواج و تاکید بر آن در دین مبین اسلام، کمیته امداد، این زنان را به انجام ازدواج مناسب تشویق می کند و با ازدواج مناسب از بسته تشویقی که در اختیار آنان قرار می گیرد استفاده خواهند کرد و با اعطای وام های کارگشایی مشکلات خود را برطرف خواهند کرد».

 

وی در ادامه «بسته تشویقی» را شامل کمک هزینه ازدواج، حمایت از فرزندان زنان مطلقه پس از ازدواج و اعطاع وام خود اشتغالی دانست و گفت «تبعات منفی طلاق فقط خانواده را درگیر نمی کند بلکه در جامعه نیز تاثیرگذار است».

 

از سوی دیگر معاون سازمان رفاه از ساخت نخستین گرمخانه ویژه زنان بی خانمان و کارتن خواب تهران خبر داد.

 

رضا جاگیری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که تعداد بی خانمان ها در تهران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است گفت «با وجود بازدید مسئولان استانداری تهران و وزارت کشور و تاکید آن ها برای همکاری سازمان های مرتبط با امور بی خانمان ها و متکدیان هنوز هیچ نهادی برای بررسی وضعیت بی خانمان ها و متکدیان تهرانی اعلام آمادگی نکرده و شهرداری تنها وظیفه نگهداری موقت آنها را بر عهده دارد».

 

 

آن سوی مرزها

 

به گزارش وبسایت تغییر برای برابری، توکل کرمان یکی از سه برنده ی جایزه ی صلح نوبل سال جاری مدعی شده است که «ما مبارزاتمان را تشدید خواهیم کرد، یمنی ها احساس می کنند جایزه به همه آنها داده شده است، آن ها احساس می کنند این جایزه مبارزات مسالمت آمیز انان را به رسمیت شناخته است. ما اکنون در مبارزه مان مصمم تر می شویم».

 

دویچه وله ضمن گزارشی خبر داده است که کریستینا فرناندز کیرشنر، نخستین رئیس جمهور زن آمریکای لاتین برای دوبار پایپی موفق به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری شد. وی که یک چپ گراست با کسب حدود ۵۴ درصد آرای رای دهندگان آرژانتینی یکی از بالاترین نتایج انتخابات در تاریخ این کشور را از آن خود ساخت.

 

 

به گزارش رادیو زمانه، مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی در گفتگوی رسانه ای اعلام کرد «شریعت اسلامی، بنیان و اساس قانون اساسی در لیبی جدید خواهد بود و ممنوعیت چند عمسری در این کشور لغو خواهد شد».

 

در گزارش شهرزاد نیوز آمده است که حزب اسلامی النهضه تونس، که در انتخابات مجلس موسسات بیشترین آرا را به دست آورده است اعلام کرد که «حقوق زنان و اقلیت ها را رعایت خواهیم کرد». نورالدین البحرینی، دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت «ما به حقوق زنان و به برابری همه تونسی ها، صرف نظر از مذهب، جنسیت یا پایگاه اجتماعی آنان، احترام می گذاریم».

 

 

دو آتش سوزی در یک میدان نفتی و یک پالایشگاه کشور

Posted: 28 Oct 2011 03:28 AM PDT

جـــرس: در جریان دو آتش سوزی بزرگ جداگانه در پالایشگاه نفت امام خمینی شازند و میدان نفت و گاز بی بی حکمیه، دست کم چهار نفر کشته و زخمی گزارش شده است.


به گزارش مهر، بامداد جمعه ششم آبان ماه انفجار و آتش‌سوزی در دکل 43 فتح شرکت ملی حفاری ایران منجر به کشته شدن یک نفر از کارکنان صنعت نفت کشور شد.


در این حادثه حمید ‌نژادجان، با از خودگذشتگی و بستن برخی از شیرهای سرچاهی مانع توسعه حادثه و فوران گاز در سطح منطقه حفاری (میدان نفتی بی بی حکیمیه) شده است.


پیگیری‌ها حاکی از آن است که کارکنان دکل 43 فتح شرکت ملی حفاری صبح امروز در حال حفاری انحرافی در میدان نفتی بی بی حکیمه بودند که بطور غیرمترقبه با حجم عظیمی از گاز محبوس شده ناشناخته در لایه‌های مخزن مواجه شدند.


پس از مشاهده این وضعیت چاه و آتش‌سوزی در محل فوران چاه، کارکنان شاغل بر روی دکل حفاری ضمن بستن رمزهای چاه از وقوع یک فاجعه عظیم جلوگیری کردند.


علاوه بر کشته‌شدن یک نفر متاسفانه در این حادثه سه نفر از کارکنان شاغل بر روی دستگاه 43 فتح شرکت ملی حفاری مصدوم شده‌اند.


بر اساس گزارش همین منبع، صنعت نفت در دومین حادثه نفتی امروز جمعه با آتش‌سوزی دکل فعال در میدان بی بی حکمیه مواجه شد که در این حادثه 4 نفر کشته و زخمی شدند.


میدان نفتی بی‌بی حکیمه در 210 کیلومتری جنوب شرقی اهواز و در جنوب میدان نفتی گچساران واقع شده است. این میدان در سال 1341 کشف و در همان سال به تولید رسید ضمن آنکه ظرفیت تولید این میدان روزانه حدود 120 هزاربشکه است.


دلایل این حادثه هنوز به طور رسمی اعلام شنده است ضمن آنکه هنوز هیچ‌گونه آمار رسمی در خصوص تلفات احتمالی جانی و مالی این جادثه منتشر نشده است.


بهمن ماه سال گذشته با حضور وزیر وقت نفت بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند با سرمایه‌گذاری سه میلیارد و 300 میلیون دلاری به طور رسمی آغاز شد.


هدف از طرح توسعه این پالایشگاه نفت افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه، افزایش 2 میلیون لیتری روزانه در تولید بنزین و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه به استاندارد سال 2005 میلادی اتحادیه اروپا اعلام شده بود.

امسال در حوادثی دیگر، پالایشگاه نفت تهران و آبادان نیز، بارها دچار آتش سوزی و زخمی شدن گروهی از پرسنل و مهندسین شده بود.


همچنین طی ماههای اخیر،سه رشته خط لوله انتقال گاز طبیعی ایران در استان قم به دلایل نامشخصی منفجر شده بود.

 

علی مطهری: هنوز هم می گویم مجلس شعبه از دفتر رهبری شده است

Posted: 28 Oct 2011 03:11 AM PDT

جـــرس: علی مطهری، نماینده منتقد دولت و مستعفی از مجلس شورای اسلامی اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه "مجلس شعبه ای از دفتر رهبری شده است" را مورد تایید قرار داد و گفت "امروز بسیاری از طرحها با یك جمله باد هوا می‌شود، و این یك آفت برای مجلس است. مجلس و نماینده باید نظر خودش را بدهد و كاری نداشته باشد كه با نظر رهبری مطابقت دارد یا نه. اگر ایراد شرعی داشته باشد شورای نگهبان اعلام می‌كند و اگر خود رهبری مخالف باشد در رسانه‌ها اعلام می‌كند."


به گزارش سایت خبری تحلیلی «الف»، مطهری در پاسخ به سوالات تعدادی از کاربران این سایت پیرامون شرایط سیاسی کشور و جایگاه نهادها، در خصوص رابطۀ سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی با طرح سوال از رئیس دولت که با برخی دخالت ها و اعمال نفوذ ها به مُحاق رفته، گفت: "رهبری این وضع را نمی‌پسندد. دلیل آن هم، سخنان چند روز پیش وی در جمع دانشگاهیان استان كرمانشاه است كه صریحا گفت «نمایندگان مجلس باید به وظایف خودشان عمل كنند، رهبری نه دخالت می‌كند و نه حق دخالت دارد، امكان ندارد.» به نظر من این سخنان از جمله نظر به سؤال از احمدی نژاد ربط داشت و وی عدم دخالت خود را اعلام كرد و به شایعات پایان داد."


کارت زرد کارایی سوال را ندارد
علی مطهری در پاسخ به اینکه "بهتر نیست بجای سوال و استیضاح، به احمدی نژاد كارت زرد بدهید؟"، تاکید کرد: "ماده ۲۳۳ اثر سؤال را ندارد. در ماده ۲۳۳ گزارش تخلف در صحن مجلس قرائت می‌شود و نمایندگان بدون دفاع دولت رأی به وارد بودن یا نبودن آن می‌دهند و در صورتی كه سه بار رأی منفی داده شود زمینه استیضاح فراهم می‌شود، یعنی تازه باید حداقل یك سوم نمایندگان استیضاح را امضا كنند. در حالی كه سؤال از رئیس جمهور به تعداد یك‌چهارم نمایندگان امضا می‌خواهد و به علاوه خود رئیس جمهور هم در نهایت باید حضور پیدا كند. نفس حضور و احضار رئیس دولت به مجلس و این كه باید در مقابل مجلس پاسخ بگوید نشانه اقتدار مجلس است و باعث می‌شود كه رئیس جمهور بار دیگر مثلا به راحتی نگوید فلان قانون را اجرا نمی‌كنم یا مجلس در راس امور نیست، چون می‌داند كه به زودی باید در مجلس پاسخ بگوید. در واقع این كار باعث می‌شود كه رئیس جمهور از برج عاج پایین بیاید و واقعی‌تر فكر كند و نظر بدهد."


استعفای من هم در اعتراض به رفتار هیئت رئیسه بوده است
وی در شرح دلیل پس گرفتن امضای برخی نمایندگان در جریان طرح سوال از رئیس دولت نیز افزود: "یك روز بعد از تحویل نامه سؤال، در جلسه هیئت رئیسه تصویب شد كه طرح سؤال را منهدم كنند. لذا یكی از اعضا مأمور پس گرفتن امضاها شد و یكی دیگر مأمور به مصاحبه با رسانه‌ها شد تا اعلام كند هیئت رئیسه مخالف سؤال از رئیس جمهور است. طبیعی است وقتی كه نماینده با درخواست هیئت رئیسه برای پس گرفتن امضای خود مواجه می‌شود، فكر می‌كند كه لابد از دفتر رهبری ندایی آمده است كه سؤال مطرح نشود، در نتیجه ممكن است امضای خود را پس بگیرد. اگر نماینده را به حال خود بگذارند معمولا امضای خود را پس نمی‌گیرد. استعفای من هم در اعتراض به رفتار هیئت رئیسه بوده است كه استقلال و اقتدار مجلس را مخدوش كرده است."


استعفا؟ کاندیداتوری مجدد؟
مطهری در خصوص اینکه "اگر استعفایتان قطعی شد، باز هم برای مجلس كاندیدا می شوید؟" تاکید کرد: "در صورتی كه سؤال از رئیس جمهور به جریان افتد استعفایم را پس می‌گیرم. موافقت یا عدم موافقت مجلس با استعفای من ربطی به كاندیدا شدن یا نشدن من برای مجلس بعدی ندارد."


تفاوت های احمدی نژاد در چند سال اخیر
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در خصوص آنچه تفاوت های احمدی نژاد سال ۹۰ با احمدی نژاد سال۸۴ گفت: "در سال ۸۴ رگه‌های لیبرالیسم فرهنگی در ایشان وجود داشت، مثل آنچه كه در تبلیغ انتخاباتی خود گفتند كه ما كاری به ظاهر جوانان نداریم، یا ‌ كلهر را به عنوان نماینده فرهنگی خود برای مناظره معرفی كردند، ولی همه فكر می‌كردند این مقدار برای جذب قشر متجدد اشكال چندانی ندارد؛ در حالی كه تساهل و تسامح فرهنگی وی بیش از اینها بود. به نظر من وی در سال ۸۴ با قشر متدین و حزب‌اللهی صادقانه برخورد نكرد و چهره فرهنگی خود را به طور كامل آشكار نكرد، در صورتی كه خودش می‌دانست كه تصور مردم از ایشان یك فرد حزب‌اللهی مانند شهید رجایی است. لذا بعد از چند ماه ایشان دستور ورود خانمها به ورزشگاه‌های آقایان را صادر كرد كه با مقاومت مراجع مواجه شد. به هر حال احمدی‌نژاد سال ۹۰ با احمدی‌نژاد سال ۸۴ از نظر معیارهای فرهنگی تفاوتی نكرده است، فقط چهره واقعی فرهنگی او آشكارتر شده به طوری كه امروز می‌گوید اساسا قائل به تهاجم فرهنگی نیستم و جنگ فرهنگ با فرهنگ معنی ندارد.. البته اینها همه از مرشد اعظم مشائی سرچشمه می‌گیرد."


طرح نظارت ضرورتی نداشت
مطهری در مخالفت با طرح نظارت بر رفتار نمایندگان نیز گفت: "من اساسا ضرورتی برای این طرح نمی‌دیدم و معتقد بودم كه اگر كمیسیون اصل نودم مجلس و قوه قضائیه به وظایف خود در مورد تخلفات نمایندگان به درستی عمل كنند نیازی به این طرح نیست. البته وقتی دیدم رهبری بر این طرح تأكید دارد سعی كردم نقایص آن را با پیشنهاداتی برطرف كنم كه هیچ‌كدام از آنها رأی نیاورد."


مجلس بیمار نیست، بیمارش کرده اند
این نماینده منتقد دولت، پیرامون دو اظهار نظر از علی توکلی مبنی بر اینکه «مجلس بیمار است» و علی لاریجانی که اندكی بعد پاسخ داد «مجلس بیمار نیست» اظهار عقیده کرد: "تعبیر درست‌تر این است كه مجلس بیمار نیست بلكه آن را بیمار كرده‌اند، یعنی عملكرد هیئت رئیسه كه گاهی از دفتر رهبری مایه می‌گذارد یا ترس نماینده از رد صلاحیت برای دوره بعدی، استقلال و حریت نماینده را تا حد زیادی مخدوش كرده است. اگر نماینده‌ را به حال خود بگذارند، مجلس بیمار نیست."


وی در ادامه پرسش و پاسخ، در زمینه نمره دهی به مجلسین هفتم و هشتم گفت: "به مجلس هفتم نمره ۱۲ و به مجلس هشتم نمره ۱۵ می‌دهم. این دو مجلس پدیده‌ای به نام احمدی‌نژاد را آفریدند."


دعوت برای حضور در لیست اصلاح طلبان؟
وی در خصوص اینکه "اگر اصلاح طلبان از شما برای حضور در لیست مجلس نهم دعوت كنند آیا قبول می كنید؟"، گفت: "من در انتخابات قبلی هم گفتم كه من به صورت مستقل شركت می‌كنم، هر گروهی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب جز حزب مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب نام من را در لیست خود قرار دهد مانعی ندارد. امروز هم - اگر شركت كنم - همین را می‌گویم."


موسوی و احمدی نژاد
علی مطهری پیرامون اظهارات دو سال اخیر خود مبنی بر اینکه "در حوادث سال۸۸ احمدی نژاد و میر حسین موسوی هر دو مقصر هستند"، اظهار عقیده کرد: "تعبیر من این بود كه احمدی‌نژاد با كارهایی مانند مناظره، هیزم فتنه را فراهم كرد و موسوی با عدم تمكین به قانون و دعوت مردم به حضور در خیابانها آتش فتنه را شعله‌ور كرد. طبعا اتهام موسوی سنگین‌تر است چون نتیجه قهری حضور مردم در خیابانها هرج و مرج و احیانا خونریزی است و قابل كنترل نیست، گرچه خود موسوی می‌گوید من مردم را به تظاهرات و اعتراض آرام دعوت كردم و طرف مقابل عمدا آن را به خشونت كشید تا بهره‌برداری كند. اینها باید در دادگاه مشخص شود."


مصداق ساكتین دوران فتنه نیستم

وی در خصوص اینکه "شما را از ساکتین دوران فتنه می دانند و آیا شما آن سال هیچ اعتراضی به موسوی و كروبی كردید؟" پاسخ داد: "مصداق ساكتین دوره فتنه نیستم، ولی چون به رفتار طرف خودی هم انتقادهای زیادی كردم، تندروها كه به نظر من در تشدید فتنه نقش داشتند و آسیب‌جدی به كشور و جایگاه ولایت فقیه زدند، بنده را جزو خواص بی‌بصیرت برشمرده‌اند كه این عنوان زیبنده خودشان است چون این بصیرت را نداشتند كه باید با انصاف و عدالت درباره دو طرف ماجرا قضاوت كرد و تعصب موجب كوردلی آنها شده بود.
اما این كه آیا اعتراضی به كارهای موسوی و كروبی كردم یا نه، من سه روز بعد از انتخابات، زمانی كه بسیاری از خودیها هم در تردید بودند كه آیا تقلبی شده یا نه، در برنامه زنده تلویزیونی به صراحت اعلام كردم كه هیچ تقلبی از نظر شمارش آراء صورت نگرفته، گرچه ممكن است به مبادی آراء احمدی‌نژاد ایرادهایی وارد باشد و گفتم موسوی اشتباه می‌كند كه تهران را ملاك كل كشور قرار داده است، روشن است كه رأی احمدی‌نژاد در شهرهای كوچك و روستاها بیشتر بوده است."


وی ادامه داد :"این روش موسوی را كه شورای نگهبان را به عنوان مرجع قانونی داوری نمی‌پذیرفت محكوم كردم و حتی آن را یك خطای استراتژیك سیاسی معرفی كردم و گفتم ایشان حداكثر باید می‌گفت من قانع نشدم كه تقلب نشده است اما حكم داور را می‌پذیرم، و بعد اگر ایرادی به تركیب شورای نگهبان داشت، با مراجعه به رهبری و مجلس درصدد اصلاح آن برمی‌آمد."


هدف اولیه آنان احمدی نژاد بود ، اما وی رهبری را سپر کرد
مطهری در پاسخ به یکی از ادعاها مبنی بر اینکه "چرا دو سال پیش که کیان نظام در خطر بود و فتنه گران هدفشان رئیس جمهور نبود بلکه ولالیت فقیه را نشانه گرفته بودند شما از اصلی فرعی کردن مسائل عاجز بودید؟"، گفت: "هدف آنها رئیس جمهور بود نه رهبری، منتها وقتی مدیران بحران نتوانستند آن بحران را خوب مدیریت كنند و از رهبری درخواست ورود كردند، خود به خود شعارها متوجه رهبری شد. به عبارت دیگر احمدی‌نژاد زیركانه خودش را كنار كشید و نظاره‌گر بود و به جای آنكه خودش را سپر رهبری كند، رهبری را سپر خودش كرد. اصلی فرعی كردن مسائل به این معنی نیست كه به یك مسئله بپردازیم و مسئله دیگر را رها كنیم، بلكه به معنی اولویت‌بندی است، یعنی در درجه اول به مسئله مهمتر بپردازیم و بعد به مسئله كم‌اهمیت‌تر. لذا باید در درجه اول به نقش آقای موسوی در آن بحران توجه می‌كردیم و در درجه بعد به نقش احمدی‌نژاد، و من هم همین كار را كردم. امثال شما می‌گویید اصلا نباید به نقش احمدی‌نژاد اشاره می‌كردم و این درست نیست. "


ممكن است عضو شورای نگهبان طرفدار یك طرف باشد
مطهری در خصوص این ادعا که "ماجرای بعد از انتخابات فتنه بود؟ یا نه" نیز گفت: "تعریف فتنه بر آن ماجرا صدق می‌كرد. فتنه در اجتماع، وضعیتی است كه در آن حق و باطل مخلوط می‌شوند و تشخیص حق از باطل مشكل می‌شود. اما این را كه این فتنه از قبل طراحی شده بود قبول ندارم، بلكه عوامل مختلف و از همه مؤثرتر عدم تمكین موسوی به قانون، آن را به وجود آورد. ایشان معتقد بود كه شورای نگهبان داور عادلی نیست چون بسیاری از اعضای آن از قبل جانبداری خود از احمدی‌نژاد را اعلام كرده‌اند. البته این یك اشتباه برخی اعضای شورای نگهبان بود و ممكن است عضو شورای نگهبان طرفدار یك طرف باشد اما به خاطر تقوای خود عدالت و انصاف را رعایت كند."


علی مطهری در پاسخ به اینکه "چرا افرادی نظیر سروش و مهاجرانی بجای حمایت از خاتمی از كروبی حمایت كردند؟"، اظهار عقیده کرد: "شاید آنها فكر می‌كردند كه كروبی چون روحانی است بهتر می‌تواند با رهبری تعامل داشته باشد و یا گاهی در مقابل رهبری بایستد."


خودتان را جای آنها بگذارید بعد قضاوت كنید
علی مطهری در پاسخ به انتقاد یکی از کاربران حامی دولت که مدعی شد "چرا بعضی از مواضع شما به شدت موجب خوشحالی ضد انقلاب به اصطلاح سبز و لندن نشین ها می شود؟ آیا انحراف احمدی نژاد از انحراف پسر و دختر هاشمی بیشتر است که علنی در تجمعات روز عاشورا و ۲۵ بهمن ماه شرکت داشت؟ و چرا در این مورد واکنشی نشان ندادید"، تاکید کرد: "به طور كلی هركس از دولت و بخش‌های مختلف نظام انتقاد كند موجب خوشحالی آنها می‌شود. ولی چون این انتقادها موجب اصلاح امور می‌شود، آن خوشحالی مسئله مهمی نیست. اگر با خانواده شما هم همان برخوردی می‌شد كه با خانواده هاشمی شد، یعنی رئیس جمهور كشور در مقابل پنجاه میلیون نفر بیننده تلویزیون می‌پرسید اینها اموال خود را از كجا آورده‌اند، و وقتی درخواست وقت از تلویزیون می‌كردید كه از خود دفاع كنید به شما وقت نمی‌دادند، شما هم همین كارها را می‌كردید، اگرچه آنها گاهی زیاده‌روی كردند و می‌توانستند از راههای دیگر بروند. خودتان را جای آنها بگذارید بعد قضاوت كنید. "


وی در خصوص شرکت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نیز، بدون اشاره به عدم تحقق شرایط برگزاری انتخابات منصفانه و آزاد و عادلانه، اظهار عقیده کرد: "عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بیشتر به ضرر خودشان است. اگر انتقادی دارند، با حضور در مجلس بهتر می‌توانند به اهدافشان برسند. نگویید پس چرا خودتان استعفا داده‌اید. استعفا ابزاری است كه یك نماینده می‌تواند در شرایط مناسب از آن برای استیفای حقوق موكلین خود استفاده كند و به معنی قهر نیست. هر مقدار هم كه به نظام انتقاد داشته باشیم نباید قهر كنیم و باید نظام را فرزند خود بدانیم. به نظر من خوب است سید حسن خمینی آنها را تشویق به حضور در انتخابات كند و اصلاح‌طلبان حل مسائلشان را بگذارند برای بعد از انتخابات. شركت آنها در انتخابات، نظام را منعطف می‌كند."


قطعنامه های تحریم اثرگذار است
مطهری در نقد سخنان رئیس دولت و برخی مقامات ارشد که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را «كاغذپاره‌» اعلام کرده بودند، گفت: "... قطعا این قطعنامه‌ها آثار عملی دارند و ما تا آنجا كه امكان دارد باید از صدور آنها جلوگیری كنیم و بهانه به دست آنها ندهیم. تحریمها اگر اجتناب‌ناپذیر باشد، به دلیل ایمان مردم ما به اهداف انقلاب موجبات رشد و شكوفایی اقتصادی و عمرانی كشور را فراهم می‌كند، اما اگر ناشی از عملكرد ضعیف مسئولان باشد این خاصیت آن كمتر می‌شود."

 

رئیس ستاد انتخابات کشور: عده ای به دنبال کاهش مشارکت مردم و ایجاد چالش هستند

Posted: 28 Oct 2011 01:57 AM PDT

جـــرس: رئیس ستاد انتخابات كشور مدعی شد: "عده ای بدنبال كاهش مشاركت مردم و ایجاد چالش در روند اجرای انتخابات مجلس هستند."


به گزارش ایرنا، صولت مرتضوی، در همایش آموزشی توجیهی مجریان و دست اندركاران برگزاری نهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی غرب كشور در همدان افزود: باید قانون تبدیل به گفتمان عمومی شده و همه مطیع آن باشند.


وی با بیان اینكه توجه به قوانین موجب كاهش مشكلات و فرسایش ها می شود تصریح كرد: عوامل اجرایی انتخابات بدون توجه به داوطلبان حضور در انتخابات با افراد خاطی برخورد كنند .


رییس ستاد انتخابات كشور، بدون اشاره به عدم برقراری شرایط انتخابات منصفانه و آزاد در کشور مدعی شد: "معاندان دنبال تضعیف كردن نقطه قوت نظام یا همان انتخابات هستند تا كام ملت ایران را با دسیسه های شوم خود تلخ كنند."


وی با تاكید بر اینكه نتیجه انتخابات هرچه شود خیر و بركت برای مردم به همراه دارد بیان كرد: هیچ كدام از اعضای ستاد انتخاباتی كشور حق طرفداری از حزب و گروهی خاصی را ندارند.


مرتضوی تصریح كرد: براساس این طرح فرماندارانی كه از اجرای دقیق این ماده واحده استنكاف كنند، مجرم شناخته شده و متخلفان علاوه بر عزل از سمت خویش به حبس از یك تا شش ماه محكوم می شوند.


وی با انتقاد از برخی افراد و احزاب که به زعم وی "ظاهرا طرفدار نظام كه در سایت های خود اقدام به انتشار اخبار كذب می كنند"، هستند، گفت: "احمدی نژاد تاكنون نشستی با وزارت كشور و با عوامل انتخابات برگزار نكرده است... با توجه به اینكه از وی برای سخنرانی در ارتباط با انتخابات در نشستی دعوت بعمل آمد ولی رییس قوه مجریه در این نشست كلمه ای از انتخابات صحبت نكرد."


وی اضافه كرد: وقتی علت صحبت نكردن در خصوص انتخابات را از احمدی نژاد پرسیدیم او اظهار داشت: "زمان زیادی تا انتخابات باقی است و بهتر است شما كار خود را با قوت تمام انجام دهید."