جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


معمر قذافی کشته شد  +16 (خشن)

Posted: 20 Oct 2011 07:51 AM PDT

+16 به علت خشونت

 

 

 

سی ان ان

قذافی دیکتاتور لیبی کشته شد

Posted: 20 Oct 2011 07:38 AM PDT

جرس: برمبنای خبر و تصاویری که رسانه های بین المللی و شبکه های تلويزيونی جهانی  منتشر کرده اند، معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی در شهر سرت کشته شده است.این تصاویر، قذافی را در حالی نشان می دهد که صورت او خونین است و جای گلوله در سر وی دیده می شود.

 

تلویزیون الجزیره که این تصاویر را به صورت اختصاصی پخش می کند، برای نخستین بار جسد نیمه برهنه معمر قذافی را به نمایش گذاشته است که سر او به روی زمین افتاده و صورت اش قرمز است.

به گزارش رادیو فردا، شورای انتقالی لیبی اعلام کرد که رهبر پیشین این کشور در جریان درگیری با مخالفان مسلح اش در شهر سرت کشته شده و جسدش به مصراته منتقل شده است.

 

به گزارش بی بی سی، در خیابان های شهرهای سرت و طرابلس، پایتخت لیبی، مردم به جشن و پایکوبی مشغولند.


 

اخبار اولیه حاکی از جراحت شدید وی و بازداشت او از سوی نیروهای وابسته به شورای انتقالی لیبی بود.

رادیو فردا به نقل از عبدالمجید، عضو شورای ملی انتقالی لیبی آورده است: «معمر قذافی دستگیر شده است. او از ناحیه دو پا زخمی است... او را با آمبولانس به بیمارستان برده‌اند.»

عبدالمجید گفته  که در جریان این حمله ابوبکر یونس جبر، فرمانده نیروهای مسلح معمر قذافی نیز کشته شده است.


در همین حال عبدالحکیم الجلیل، از فرماندهان شورای ملی انتقالی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز از دستگیری موسی ابراهیم، سخنگوی معمر قذافی خبر داده است.

 شبکه تلویزیونی «لیبی آزاد» نیز از مرگ معمر قذافی خبر داده و افزوده است که معتصم، پنجمین پسر معمر قذافی و عبدالله السنوسی، رییس پیشین سازمان اطلاعاتی ليبی نیز در سرت دستگیر شده و به مصراته منتقل شده‌اند.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک فرمانده نظامی شورای ملی انتقالی لیبی گزارش داده است که معمر قذافی پس از دستگیری بر اثر جراحات وارده کشته شده است.

عبدالکریم بلحاج تاکید کرده است: «معمر قذافی از ناحیه سر نیز زخمی شده بود... تیراندازی شدیدی علیه گروه او (قذافی) در جریان بود و معمر قذافی کشته شد.»

 

با وجود نشان دادن تصاویر جسدی که گفته می شود متعلق به معمر قذافی است، منابع مستقل هنوز این خبر را تایید نکرده اند.

یکی از فرماندهان شورای ملی انتقالی در سرت به شبکه خبری الجزیره گفته است: «بله، معمر قذافی دستگیر شده است، اما ما هنوز مطمئن نیستیم که او زنده است یا نه.»

 

در عین حال به گزارش آسوشیتد پرس، سخنگوی ارشد و سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی تأکید کرده اند که گزارش‌ها پیرامون دستگیری معمر قذافی تایید نشده هستند.

همچنین وبسایت شبکه تلویزیونی «اللیبیه»، که توسط حامیان معمر قذافی اداره می‌شود، گفته است که خبر «دستگیری یا مرگ» معمر قذافی «بی‌اساس» است و معمر قذافی از سلامت جسمانی برخوردار است

ایالات متحده نیز گفته است که نمی‌تواند خبر دستگیری معمر قذافی را تأیید کند.

بت گاسلین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما گزارش‌های رسانه‌ها را دیده‌ایم اما نمی‌توانیم آن‌ها را تأیید کنیم.»

 

در همین حال، شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از منابع خبری خود از کشته شدن معمر قذافی در یک درگیری خبر داده است.

 

در این میان دمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه گفته است که مردم لیبی باید در مورد سرنوشت معمر قذافی تصمیم بگیرند.

به گزارش یک خبرگزاری ایتالیایی، سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که جنگ در لیبی به پایان رسیده است.

 

در عین حال سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی می‌گوید که شهر سرت، «تقریبا» به طور کامل به دست مخالفان معمر قذافی افتاده است و این در حالی است که نیروهای شورای ملی انتقالی در شهر سرت، آخرین پایگاه عمده معمر قذافی گفته اند که کنترل کامل شهر را در دست گرفته‌اند.

عبدالرحمن بوسین، سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی، روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه با اظهار اینکه «شهر (سرت)‌تقریبا آزاد شده است» تاکید کرد که از شدت درگیری‌ها کاسته شده و نیروهای شورای انتقالی در حال پاکسازی آخرین منطقه این شهر از نیروهای حامی معمر قذافی هستند.

این در حالی است که سرهنگ یونس الابدالی، فرمانده عملیات در بخش شرقی سرت به خبرگزاری رویترز گفته است: «سرت آزاد شده است. هیچ یک از نیروهای قذافی اینجا حضور ندارند.»

در عین حال یک فرمانده دیگر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز تأکید کرده است که شهر سرت به طور کامل به دست مخالفان معمر قذافی افتاده است.

یکی دیگر از اعضای شورای ملی انتقالی نیز به آسوشیتدپرس گفته است: «نیروهای ما کنترل آخرین منطقه سرت را نیز در دست گرفته‌اند... شهر آزاد شده است.».

محسنی اژه ای، یکی از معاونان خود را مامور شکایت و تعقیب مقامات آمریکایی کرد

Posted: 20 Oct 2011 04:47 AM PDT

جـــرس: در ادامۀ واکنش ها به اتهامات وارده به مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر "دخالت در طراحی عملیات تروریستی در خاک آمریکا"، دادستان کل کشور جمهوری اسلامی، یکی از معاونان خود را مامور پیگیری و تنظیم ادعانامه علیه مقامات آمریکایی کرده است.


به گزارش واحد مرکزی خبر، روز گذشته، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران دستور داد جرایم مسئولان و مقامات دولت آمریکا در حمایت و پشتیبانی از آنچه "اقدامات و جنایات گروهک های تروریستی در داخل کشور" ذکر شده، پیگیری و ادعانامه ای علیه این مقامات در جهت طرح در مراجع صالح قضایی داخل و خارج تهیه شود.


این دستور پس از آن صادر می شود که مقامات آمریکایی برخی نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی را به دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم کرده و شورای امنیت سازمان ملل را از این اتهام مطلع ساخته اند و این احتمال مطرح شده که ممکن است در نظر داشته باشند ایران را در مجامع بین المللی به اقدام خصمانه متهم سازند.


در مقابل، برخی از مقامات جمهوری اسلامی بر آنچه که جنایات دولت آمریکا خوانده اند تاکید نهاده اند و احتمالا در نظر دارند در مقام پاسخگویی و رد اتهام ایالات متحده در مورد توطئه ترور یک دیپلمات خارجی در خاک آن کشور، مقامات آمریکایی را به ارتکاب جرایم دیگری متهم کنند.


آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضاییه در جلسه روز چهارشنبۀ مسئولان عالی قضایی، دادستان کل کشور و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه را مامور کرد پرونده ویژه‌ای را در قبال جنایت های آمریکا علیه ایران و کشورهای اسلامی گشوده و آن را پیگیری کنند.
 

آزادی فواد شمس فعال دانشجویی و روزنامه نگار طیف چپ

Posted: 20 Oct 2011 04:14 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، فواد شمس، فعال دانشجویی طیف چپ دانشگاه تهران و از روزنامه نگاران معترض، روز چهارشنبه ۲۷ مهر ماه بعد از تحمل نزدیک به سه ماه حبس، از بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شد.


گزارش های رسیده به جرس حاکی از آن است که این روزنامه نگار و فعال دانشجویی چپ گرا که روز دهم امرداد ماه برای تحمل باقی مانده محکومیت شش ماه خود به زندان اوین منتقل شده بود، شامگاه چهارشنبه به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی به خود و خانواده اش از زندان اوین آزاد شد.

بنا به این گزارش، حکم آزادی شمس، به صورت رسمی باید در روز جمعه ۲۹ مهر ماه به پایان می رسید و تاریخ آزادی وی در صورت وضعیتش جمعه ذکر شده بود.


این دانشجوی دانشکدهٔ جغرافیای دانشگاه تهران، چند روز قبل از مراسم ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸ توسط ماموران امنیتی دستگیر و از سوی قاضی پیر عباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود.
 

محسن رضایی: سوریه، حزب‌الله و حماس، خط قرمز جمهوری اسلامی هستند

Posted: 20 Oct 2011 03:57 AM PDT

جـــرس: در ادامۀ حمایت های جدیِ مقامات جمهوری اسلامی از اقدامات و مواضع حکومت انتصابی سوریه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سوریه، و همچنین گروههای حزب‌الله و حماس را خط قرمز جمهوری اسلامی ذکر کرد و گفت: "اجازه نخواهیم داد برای آنها مشكلی ایجاد شود زیرا آنها خط مقدم جهان اسلام در مقابل اسرائیل هستند. "


به گزارش فارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوی زنده با شبكه المنار در پاسخ به سوالی درباره اتهام اخیر آمریكا علیه سپاه پاسداران گفت: "مهم‌‌ترین عامل اتهام اخیر آمریكا به جمهوری اسلامی، فرار از مشكلات بوجود آمده برای اسرائیل و دولت آمریكاست. "


رضایی از بن‌بست موجود برای آمریكا و اسرائیل خبر داد و افزود: "از بیداری اسلامی در كشورهای منطقه گرفته تا جنبش انسانی وال استریت و احتضار رژیم صهیونیستی، بن‌بستی را برای آنان بوجود آورده كه می‌خواهند هرطور شده بن‌بست‌شكنی كنند و آنها برای خروج از این بن‌بست، توطئه جدیدی را علیه ایران طراحی كرده‌اند تا خودشان را نجات دهند اما امروز دولت و ملت‌های منطقه از اهداف این سناریو بخوبی آگاهند. "


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه آمریكایی‌ها با محوریت اسرائیل سناریوی جدیدی نوشتند، اظهار عقیده کرد: "قصد آنها چالش بین ایران و عربستان است لذا تله‌ای طراحی شده كه می‌خواهند دولت عربستان را در ماجرایی وارد كنند كه به نفع آنها نخواهد بود. "


رضایی با طرح این سوال كه ما چه دشمنی با دولت عربستان داریم اظهار داشت: "ما با عربستان دشمنی نداریم البته از رفتار دولت عربستان در بحرین، یمن و سوریه انتقاد داریم. توصیه ما به دولت عربستان این است كه خودشان را برای اسرائیل و آمریكا هزینه نكنند و وارد ماجرایی كه چارچوب آن روشن نیست نشوند. "


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد كرد: بهترین راه این است كه عربستان و ایران و تركیه دست در دست هم داده تا مسائلی را كه برای جهان اسلام بوجود می‌آوردند چاره اندیشی كنند.


رضایی در پاسخ به سوالی درباره تحرک نظامی آمریكا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی گفت: "با هر نوع حركت علیه منافع ملی كشورمان از سوی دشمنان ملت ایران با عكس العمل شدید و بزرگ مواجه خواهند شد."


وی با بیان اینكه "سال‌هاست می‌گویند همه سناریوها روی میز ماست"، اظهار داشت: "روی میزتان باشد چكار می‌توانید بكنید؟ از زمان بوش تاكنون همین حرف‌ها را می‌زدید. "


فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ هشت ساله، همچنین ادامه داد: "عكس‌العمل ما برای آمریكایی‌ها و اسرائیلی‌ها جدی است و آنها خوب می‌دانند با آنها چكار خواهیم كرد. البته ما پیش‌دستی نخواهیم كرد و متناسب با هر اقدامی خود را آماده كرده‌ایم. "


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: "آمریكایی‌ها نمی‌خواهند بگذارند كه مصر، عربستان، تركیه و ایران در كنار هم باشند و یک منطقه واحد اسلامی را شكل دهند. زیرا اتحاد این كشورها با منافع آمریكا سازگار نیست. لذا كشورهای منطقه باید كاملاً هوشیار باشند. نظر ما این است كه یک اتحادیه منطقه‌ای بوجود آوریم ولی امریكا و اسرائیل مخالف این اتحادیه منطقه‌ای هستند. "


وی در مورد حوادث منطقه اظهار عقیده کرد: "حركات جدید منطقه نشان می‌دهد كه آمریكایی‌ها قصد دارند ایران را منفعل كنند تا بتوانند به سوریه حمله كنند اما بدانند ملت‌های منطقه ساكت نمی‌نشینند و به صحنه می‌آیند. "


رضایی تاكید كرد: سوریه، حزب‌الله و حماس خط قرمز ماست و اجازه نخواهیم داد برای آنها مشكلی ایجاد شود زیرا آنها خط مقدم جهان اسلام در مقابل اسرائیل هستند و به امریكایی‌ها توصیه می‌كنیم مسیری كه انتخاب كرده‌اند را رها كنند."


وی با حمله به مواضع دولت تركیه در قبال تحولات منطقه گفت: "دولت تركیه با تناقض آشكاری مواجه است كه از سویی می‌خواهد به آمریكا نزدیک و از طرف دیگر خواسته‌های مردم خود را پیگیری كند. متاسفانه آمریكایی‌ها راهی را به دولتمردان تركیه نشان داده اند كه به نفع ملت و دولت تركیه نیست و این مسیری كه پیش‌روی دولت تركیه قرار داده‌‌اند تناقض منافع مردم تركیه با آمریكا را حل نمی‌كند. دولت تركیه اگر بخواهد خواسته‌های مردمش را دنبال كند باید راه دیگری را پیش بگیرد اگر بخواهد با امریكایی‌ها همكاری كند و خواسته مردم را عملی نكند با ناراحتی مردمش روبرو خواهد شد."
 

مصباح یزدی: لیدر جبهه پایداری نیستم، حمایت می کنم و مشورت هم می دهم

Posted: 20 Oct 2011 03:31 AM PDT

جـــرس: مصباح یزدی در دیدار با برخی نمایندگان گفته است "بنا به ضرورتی که احساس می کردم از جبهه پایداری حمایت کردم چون اعضای این جبهه افراد خوبی هستند و می خواهند که کارها درست شود ولی این به آن معنا نیست که بنده لیدر و رهبر این جبهه هستم و لزوما اینطور نیست که هر حرفی که بنده بزنم اعضای این جبهه قبول کنند، اما از این جبهه حمایت می کنم و به آنها مشورت می دهم."


به گزارش «مشرق»، علیرضا زاکانی و حسین فدائی، دو عضو جبهه متحد اصولگرایان، روز گذشته با محمدتقی مصباح یزدی دیدار کرده و گزارشی را از روند کاری کمیته 8+7 (کمیته اصولگرایان) برای وی بیان کردند.


بر اساس این گزارش، در این دیدار دو عضو کمیته 8 +7 از مصباح خواستند اعضای جبهه پایداری را توصیه به وحدت و پیوستن به کمیته 8+7 نمایند، که مصباح در پاسخ به این درخواست اعلام کرد: "بنا به ضرورتی که احساس می کردم از جبهه پایداری حمایت کردم چون اعضای این جبهه افراد خوبی هستند و می خواهند که کارها درست شود ولی این به آن معنا نیست که بنده لیدر و رهبر این جبهه هستم و لزوما اینطور نیست که هر حرفی که بنده بزنم اعضای این جبهه قبول کنند، اما از این جبهه حمایت می کنم و به آنها مشورت می دهم."


مصباح همچنین گفته است: "من حمایت خود را از این جبهه کرده ام، ولی شما با همدیگر رفیق بوده و در مجلس باهم بوده اید، پس بروید این مساله را حل و فصل کنید."


بر اساس اخبار رسیده،اعضای کمیته 7 نفره داوری اصولگرایان نیز از مصباح درخواست ملاقات داشته اند، که این مسئله محقق نشده است.


امیدی نیست
در همین زمینه، یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم پیش‌بینی کرد جبهه پایداری به‌صورت مستقل وارد عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی شود.


حسن غفوری‌فرد نماینده مردم تهران و حزب عضو موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درخصوص اینکه پیش‌بینی‌اش از نحوه حضور جبهه پایداری در انتخابات جاری چیست، گفت: البته ما هنوز امیدواریم که این دوستان به کمیته متحد اصولگرایان بپیوندند ولی خودشان می‌گویند امیدی به این مسئله نداشته باشید.


روح‌الله حسینیان از اعضای مؤثر جبهه پایداری اخیراً در نشستی در قم به انتقاد شدید از کمیته وحدت اصولگرایان پرداخت.


غفوری‌فرد با اشاره به اظهارات گذشته اعضای اصلی جبهه پایداری، اظهار داشت: آنها در ابتدا عنوان کردند که قصد حضور در کمیته وحدت اصولگرایان را دارند، ولی وقتی شروطشان پذیرفته نشد اعلام کردند که ما به‌دنبال ارائه لیست انتخاباتی نیستیم و اهداف و آرمان‌های انقلاب را پیگیری می‌کنیم و اکنون هم احتمال دارد به صورت مستقل وارد انتخابات شوند.

 

وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید لیست مستقل جبهه پایداری تفاوت‌های زیادی با اصولگرایان خواهد داشت یا خیر، خاطرنشان کرد: قاعدتاً بیش از نیمی از لیست موردنظر مشترک است، ولی این احتمال هم هست که گروه‌های دیگری لیست‌هایی ارایه کنند.


انتقاد صفار هرندی از جبهه پایداری
همچنین محمدحسین صفارهرندی، مشاور فرمانده کل سپاه و وزیر ارشاد دولت نهم، طی سخنانی در قم، با ادعای اینکه "جبهه پایداری یکی از سالم‌ترین و قوی‌ترین گفتمان‌ها را دست گرفته"، گفت: "ولی این ایراد را به این جبهه وارد می‌کنم که به اسم سلامت گفتمانی، سازوکارهایی که مربوط به تاکتیک است را نباید اصل دانست. که در این صورت جمع شکسته می‌شود و ما ضرر می‌کنیم."


این عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان، همچنین گفت: "دوستان جبهه پایداری که تعدادی از آنها از دوستان همکار بنده بودند اشتباه می‌کنند؛ کسانی که می‌گویند سالم بودن نفرات را تضمین کنیم ممکن است سالم بودن انتخابات تضمین نشود؛ ما تجزیه می‌شویم و از آن تجزیه نفعی نخواهیم برد.


وی افزود: "گفتمان جبهه پایداری حق است ولی دچار اشتباه هستند؛ در گروه‌های دیگر امثالی همچون حسینی بوشهری، دکتر ولایتی، دکتر حداد عادل و... هستند که می‌گویند سلامت وجودی و استواری در رای است و اعتماد کنید تا با همدیگر کاری انجام دهیم که نتیجه خراب نشود و امیدوارم کسانی که خودخواهی‌های شخصی راهبرشان شده و حرفهایی می‌زنند که امیدها را ناامید می‌کنند، سر عقل بیایند و از تحلیل‌های غلط و گفتارهای به هم‌زننده اجتماع ملت دست بردارند."

 

آغاز اعتصاب غذای حسام منبری، زندانی کرد محبوس در زندان سنندج

Posted: 20 Oct 2011 01:56 AM PDT

جـــرس: با گذشت چند روز از پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کرد در زندان رجایی شهر کرج، منابع حقوق بشری از آغاز اعتصاب غذای یکی از زندانیان کرد محبوس در زندان سنندج خبر دادند.


به گزارش آژانس خبری موکریان، یک زندانی عادی محبوس در زندان مرکزی سنندج به نام حسام منبری دست به اعتصاب زد.


یکی از اعضای خانواده این زندانی در گفتگو با سرویس حقوق بشر آژانس خبری موکریان، ضمن تأیید این خبر اظهار داشت :"حسام منبری که حدود چهار ماه است در زندان به سر می برد ، از روز 26 مهرماه در اعتراض به پرونده های تشکیل شده برای خود اعتصاب نموده است."


وی در ادامه افزود: حسام به هشت سال زندان محکوم شده و از بیماری آسم در زندان رنج می برد.


گفته می شود این شهروند که اهل سنندج می باشد پس از اعتصاب به انفرادی زندان مرکزی این شهرمنتقل شده است.


روز گذشته نیز سوران علی پور، شهروند اهل سردشت از توابع استان آذربایجان غربی توسط دادگاه انقلاب اسلامی تهران به شش زندان محکوم شد.


هفته گذشته نیز، زندانیان سیاسی و عقیدتی کرد محبوس در زندان رجایی شهر که دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده بودند، این اعتصاب را شکستند.


بر اساس گزارش ها، به دنبال مذاکره مسوولان زندان رجایی شهر با زندانیان اعتصاب کننده که نسبت به نوع برخورد با خود در زندان و عدم انتقال به زندان محل زندگی خود که عمدتا در آذربایجان غربی است، اعتراض داشتند، اعتصاب غذای آنها شکسته شد.

 

ورود ارتش ترکیه به خاک عراق و تعقیب چریکهای پ ک ک

Posted: 20 Oct 2011 12:56 AM PDT

جـــرس: در پی حملات غافلگیر کنندۀ چریک های کرد «پ. ک.ک»، به مقر نظامیان و پلیس ترکیه در جنوب شرقی آن کشور، و کشتن دست کم بیست و پنج سرباز و پلیس، ارتش ترکیه در تعقیب آنها وارد خاک عراق شد.


همزمان گزارش رسیده است که نخست‌وزیر این کشور سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ی خود به قزاقستان را لغو کرد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، «یک گردان» از کماندوهای ترکیه از مرز ترکیه – عراق گذشته و وارد شمال آن کشور شده‌اند.


چند ساعت پیش از این اقدام اعضای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به یک مرکز نظامی ترکیه در جنوب شرقی این کشور در نواحی مرزی عراق حمله کرده و به گزارش منابع امنیتی ترکیه دست‌کم ۲۴ پلیس و سرباز این کشور را کشته بودند. در این نبرد حدوداً نیم ساعته ۱۸ سرباز نیز زخمی شده‌اند.


کارشناسان، این تعداد کشته و زخمی را سنگین‌ترین تلفات ارتش ترکیه از سال ۱۹۸۴ بدین سو می‌دانند. در این سال حزب کارگران کردستان علیه دولت ترکیه وارد مبارزه‌ی مسلحانه شد.


سه‌شنبه (۱۸ اکتبر/ ۲۵ مهر) هم انفجار یک بمب، جنوب شرقی ترکیه را لرزاند و جان ۵ پلیس و ۳ غیرنظامی، از جمله یک دختر ۴ ساله و یک پسر ۱۳ ساله را گرفت. هدف این حمله ظاهرا یک خودروی پلیس بوده است.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در پی این حمله سفر برنامه‌ریزی‌شده‌ی خود به جمهوری قزاقستان را لغو کرد.


سه سال از آخرین ورود به خاک عراق می‌گذرد

حزب کارگران کردستان از سوی ترکیه، اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا به‌عنوان گروهی تروریستی قلمداد می‌شود. این حزب از سال‌های نخستین دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی برای استقلال یا به‌دست آوردن خودمختاری در ترکیه دست به مبارزه مسلحانه زده است.


سازمان‌های کرد، دولت ترکیه را به سرکوب سازماندهی‌شده‌ی کردها متهم می‌کنند. در درگیری‌های تاکنونی اعضای پ.ک.ک و ارتش ترکیه ۴۵ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند.


ارتش ترکیه در هفته‌های اخیر بارها تهدید کرده بود که برای حمله به مواضع شورشیان کرد وارد خاک عراق خواهد شد. ارتش ترکیه آخرین بار در فوریه ۲۰۰۸ با هزاران سرباز وارد مناطق شمالی عراق شد، که با واکنش شدید دولت عراق و اقلیم کردستان روبرو شد.
 

احمد شهید خواستار سفر به ایران شد

Posted: 20 Oct 2011 12:44 AM PDT

با ابراز نگرانی از نقض دائمی حقوق بشر
جـــرس: در پی ارائه اولین گزارش احمد شهید در خصوص موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران به مجمع عمومی سازمان ملل، وی با هشدار به نقض مداوم حقوق اقشار مختلف خواستار سفر به ایران برای بررسی و تحقیق شد.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، احمد شهید در سخنان خود، در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت موارد مختلف نقض حقوق بشردرایران مانند اعدام در ملأ عام، فشار بر اقلیت‌های قومی و مذهبی و زیرپا گذاشتن حقوق مدنی وسیاسی آنها درحال افزایش است.


احمد شهید افزود، از مقامات جمهوری اسلامی می خواهد به او اجازه دهند ماه آینده برای بررسی و تحقیق به ایران برود.


وی در ادامه سخنان خود به مورد زندانیان سیاسی اشاره کرد و با ذکر نام از افرادی مانند مهدی کروبی، میرحسین موسوی، کاظمینی بروجردی، نسرین ستوده، بهاره هدایت، عبدالله مومنی و کشیش یوسف ندرخانی از مقامات تهران خواست هرچه زودتر آن ها را آزاد کنند.


گزارشگر سازمان ملل درادامه موارد دیگری از نقض حقوق بشر درایران مانند جلوگیری از انتخابات آزاد و سالم، عدم آزادی بیان و حق تجمع، محرومیت از حق تحصیل، آزار واذیت اقلیت‌های قومی، مذهبی و مدافعان حقوق بشر و اعمال محدودیت برفعالان جامعه مدنی ایران را برشمرد.


احمد شهید با انتقاد از عملکرد تشکیلات قضایی، موقعیت زنان در ایران و شکنجه زندانیان گفت افزایش اعدام ها در ایران بیش از همه این موارد ایجاد نگرانی می کند.


اضافه بر اعدام‌ها، احمد شهید در گزارش خود به موارد به زندان افکندن نیروهای سیاسی مخالف، روزنامه نگاران، دانشجویان، وکلای مدافع و هواداران محیط زیست در یران اشاره کرد.

 
گفتنی است، صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه ايران، روز چهارشنبه  از گزارش احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ايران، درباره نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و اين گزارش را "سخيف، ناصحيح و غير مستند" خوانده بود.

هفت پرده: از درد مشترک شجریان تا فال حافظ برای رهبر!

Posted: 19 Oct 2011 09:26 PM PDT

سعید زندگانی
جرس: دراولین پرده این "هفت پرده" سری به استاد شجریان در کنسرتهای اروپائی او می زنیم که خبرگزاری فارس حالا او را "آواز خوان فتنه"می خواند؛ در پرده دوم از معاونت سینمائی وزیر ارشاد سراغ می گیریم که فیلمسازان منتقد و غیر دولتی را به هدایت از آن سوی آبها متهم کرده است؛ پاسخهای سینماگران به تلخ زبانیهای فیلمساز مقرب درگاه فرج اله سلحشور، موضوع پرده سوم است؛ دعوای خانوادگی بر سر انتشار آثار احمد شاملو را در پرده چهارم پی می گیریم؛ پرده پنجم به ابداع نوعی جدید از سانسور در سینمای ایران و برای فیلم "خیابانهای آرام" کمال تبریزی می پردازد؛ انتشار یک مجموعه شعر از سیدعلی صالحی پس از پنج سال خاک خوردن در اداره کتاب ارشاد، موضع پرده ششم است و در پرده آخر فال حافظ برای رهبر جمهوری اسلامی در سفر به کرمانشاه را در خبری از خبرگزاری "فارس" می خوانیم!

 

درد مشترک شجریان و مردم

کنسرتهای اروپائی استاد محمدرضا شجریان و گروه "شهناز" که 16 سپتامبر از استانبول ترکیه شروع شده بود، دارد به روزهای پایانی خود نزدیک می شود. او در این مدت هرجا که رفت با استقبال کم نظیری روبرو شد. بلیتها در همه کنسرتها پیش فروش می شدند و چه بسیار علاقمندانش که دیر جنبیدند ونتوانستند آوازخوان را روی صحنه ببینند. به اینها باید اضافه کرد میلیونها مشتاق در داخل کشور را که سالهاست مرد اول موسیقی سرزمین خود را روی صحنه ندیده اند و چنین می نماید که حکومت به این زودیها هم مجوز کنسرت برای شجریان صادر نخواهد کرد تا رودررو با هواخواهانش در شهرهای ایران قرار بگیرد.

شجریان با آگاهی از این موضوع دست به کاری تازه زده و برای اولین باراجازه داده است که برنامه کنسرتش در لندن که سه شنبه 18 اکتبر در "رویال فستیوال هال" لندن برگزار شد، جمعه 21 اکتبر بطور کامل از کانال فارسی "بی.بی.سی." پخش شود تا هم مشتاقان دور از وطن آنرا ببینند و هم علاقمندان داخل کشور از طریق ماهواره بتوانند به تماشای آن بنشینند؛ شاید از این طریق بتواند اندکی بار سانسور رسانه ای در ایران را بکاهد. البته اگر در آن ساعت سربازان گمنام امام زمان ماهواره را از کار نیاندازند!


آواز خوان می خواهد رابطه خود را با مردم حفظ کند؛ از این رو دراین سفر ودر گفت وگوهائی که با "یورونیوز" "صدای آمریکا" و "بی.بی.سی." فارسی انجام داد، بیشتر در مورد کنسرتها و سازهای ابداعی خود صحبت کرد تا مسائل سیاسی و اجتماعی. اما همین قدر که گفت: "اینها دوست ندارند مردم به دیدن برنامه های من بیایند، در نتیجه مجوز کنسرتهایم را صادر نمی کنند"، کافی بود تا خشم رسانه های حکومتی را بر انگیزد. "کیهان" شریعتمداری که قبلا او را "وطن فروش" خوانده بود، حالا با عنوان "برانداز" از او نام می برد و خبرگزاری "فارس" او را به عنوان "آوازخوان فتنه" مفتخر می کند، چرا که با روزنامه نگاران شاغل در "بی. بی.سی." عکس یادگاری گرفته است؛ اما این مردمند که همه جا با او دم می گیرند: ...این درد مشترک، هرگز جداجدا درمان نمی شود!


شمقدری: اپوزیسیون سینما از آن طرف آبها هدایت می شود!

همانگونه که انتظار می رفت، جواد شمقدری معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزیر ارشاد پس از آنکه در برنامه تلویزیونی "هفت" به فیلمسازان برجسته کشورتهمت "رانت خواری" در دوره اصلاحات زد و گفت که حاضر به مناظره رودررو و مستقیم با آنان در تلویزیون است، از حضور در برنامه بعدی و گفت و گو با فیلمسازان سرباز زد و در یک سخنرانی ادعا کرد که جریان مخالف در سینمای ایران از آن طرف آبها هدایت می شود!

او در دیدار با مدیران دفاتر انجمن سینمای جوان، بحران موجود در سینمای ایران را ناشی از برنامه ریزیهای غلط در دوره اصلاحات خواند و با استناد به سخنان رهبر در دیدار با کارگردانان سینما در سال ۱۳۸۵ گفت: "کسانی که امروز دم از بحران در سینما می‌زنند خبر ندارند این بحران قبل از سال ۸۵ شروع شده بود و دیدار سینماگران با رهبرمعظم انقلاب و نفس ملکوتی ایشان نگذاشت چراغ این سینما خاموش شود و پس از آن تلاش شد فرآیند‌های سینما رشد مثبت داشته باشد که دراین دوره شتاب بیشتری به خود گرفته است. متأسفانه کسانی که این روز‌ها دم از بحران در سینمای ایران می‌زنند نقش دایه مهربان‌تر از مادر را ایفا می‌کنند"!

شمقدری که در آستانه تشکیل "سازمان سینمائی" و ریاست برآن، برای جنگ با سینمای مستقل و منتقد شمشیر را از رو بسته است، افزود: "در خصوص سینما باید اذعان داشت که فرمایش حضرت امام (ره) در روز ۱۲ بهمن در خصوص سینمای ایران و اینکه ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم، خط و مشی سینمای ایران را تبیین کرد و ازبسته شدن سینما جلوگیری بعمل آورد و توجه رهبری نیز چه در زمان ریاست جمهوری ایشان و چه در دوره رهبریشان متوجه مسائل فرهنگی و هنری بوده است و این موضوع مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. در شرایطی که ما با هجمه‌های چند سویه روبرو هستیم باید توجهات بیشتری داشته باشیم چون عده‌ای می‌خواهند این سینما اپوزیسیون نظام باشد که من معتقدم این جریان از آن طرف آب‌ها هدایت می‌شود"!

از تلخ زبانیهای سلحشور، تا شیرینی یک حبه قند

داستان را همه می دانید! فرج اله سلحشور پس از توهین به زنان بازیگر سینمای ایران و "فاحشه" خواندن آنان، چنان با موجی از اعتراض در داخل و خارج کشور مواجه گشت که مجبور شد بگوید اشتباه کرده و عذرخواهی کند. حتی دخترش نیز در نامه ای اعلام کرد که پدرش اشتباه کرده است و بسیاری از یاران این فیلمساز "مقرب درگاه" نیز به نکوهش او برخاستند؛ از جمله معاون سینمائی ارشاد که در یادداشتی نوشت: "سینمای ایران همواره از دو سو مورد هجوم و فتنه‌انگيزي بوده است؛ كساني كه هنوز نگاه شكاكانه به سينما دارند و واژه سينما را همچنان مترادف فساد و فحشا تلقي مي‌كنند...و گروه ديگري كه درون خانواده بزرگ سينما جا خوش كرده‌اند و تصور می کنند نظام آن قدر به سينما و سينماگران وابسته شده كه حاشيه امن پيدا مي‌كنند و مي‌توانند در حريم امن سينما به خواسته‌هاي نامشروع و بعضاً فتنه‌انگيز و گاه مفسدجويانه خويش دست يابند"!



ماجرا از خبر بازی "آنجلیناجولی" در یک فیلم ایرانی شروع شد، علی سرتیپی تهیه‌کننده سینما از مذاکره با این بازیگر سرشناس هالیوود برای ایفای نقش در فیلمی ایرانی خبر داده و گفته بود که وی تمایل دارد به ایران بیاید و در فیلمی ایرانی ایفای نقش کند؛ منتها باید اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد. مراحل کار تا آن جا پیش رفته بود که فیلمنامه این کار ترجمه شده و قرار بود برای این بازیگر فرستاده شود تا در مرحله بعد درباره دستمزد او صحبت شود. هر چند قرار بود که نام فیلم و کارگردان تا قطعی نشدن حضور این بازیگر در ایران اعلام نشود، اما چند روزبعد اعلام شد که این بازیگر آمریکایی در فیلم «لطفا بدون گناه» علیرضا رئیسیان حضور خواهد داشت و کارگردان هم گفت که داستان این فیلم و نقش آنجلینا جولی در آن محرمانه است
.

به دنبال انتشار این خبر فرج‌الله سلحشور کارگردان "یوسف پیامبر" با انتقاد شدید از حضور بازیگران خارجی در ایران و در یک گفت و گو اعلام کرد: "متاسفانه خودباختگی یکی از ویژگی های سینمای ما است و سینمای ما در برابر سینمای خارجی حتی یک زن بدنام احساس کوچکی و حقارت می کند؛ در حالیکه هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند و سینمای ایران باید هم برای ادامه فعالیت خود فاحشه بین‌المللی بیاورد. سینمای ایران فاحشه‌خانه است، مگر صبح تا شب عکس های هنرمندان چاپ نمی‌شود؟ وقتی زن‌های ما افتخارشان این است که عکس‌های خود را به صورت نیمه‌عریان در اینترنت بگذارند، یعنی خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند"!

حرف‌های سلحشور واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت، داوود رشیدی رییس انجمن بازیگران خانه سینما اعلام کرد که این انجمن در این مورد اقدام قانونی خواهد کرد و پنج زن بازیگر و سرشناس سینمای ایران در یادداشتی به اظهارات وی پاسخ دادند. دراین متن که به امضای بازیگران جوان ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، نگار جواهریان، هانیه توسلی و باران کوثری رسیده، آمده است: "جناب آقای سلحشور، از این‌که می‌بینیم آن همه پرداختن به زوایای نورانی زندگی پیامبران و سرمشق قرار دادن منش ایشان تاثیری در کلامتان نداشته، و در نهایت شهرتتان را از نفرت‌پراکنی و بی‌ادبی در برابر هم‌نوعانتان به دست آورده‌اید، بسیار متاسفیم... ای کاش لطف کنید سینمایی را که خجالت می‌کشیم بگوییم شما را یاد کجا می‌اندازد به حال خود رها کنید، شاید که رستگار شوید و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگرانتان بازگردد."

پس از انتشار این بیانیه سلحشور مجبور شد عذر خواهی کند و بگوید که ما برای همه بازیگران در ایران احترام قائلیم اما بازیگران ناباب نیزدر سینمای ایران وجود دارند! در همین گیرودار، ابراهیم حاتمی کیا از فرصت استفاده کرد و یادداشتی کوتاه در مورد فیلم "یک حبه قند" ساخته زیبا و ستودنی رضا میرکریمی نوشت که این روزها روی پرده است؛ یادداشتی که بی نام بردن از کسی، پاسخی است برای قیل و قالهائی که فرج اله سلحشور راه انداخته است؛ می خوانیم:

یا لطیف! خير ببيني آقا سيدرضاي ميرکريمی. کام‌ات شيرين. اگر اين حَبّه قندت نبود، يادمان مي‌رفت کجايي هستيم و با کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرس‌نشان ايستاده بوديم تا از سرزمين هميشه آفتاب‌مان به جبرِ همكار تلخ‌مزاج، همه مهر دروغ بر پيشاني، متقاضي پناه به سرزمين هميشه ابري بگيريم.

خير ببيني برادر. تو با حَبّه قندي کام دودگرفته‌مان را شُستي و به يادمان آوردي که ايراني هستيم. نامي داريم و نشاني. ادبي داريم و آدابي، که به وقت شادماني بدانيم چه بايد کنيم و به وقت عزا چه بايد باشيم. سيّد عزيز، متوقع نباش که با اين حَبّه قندت قادر به شيرين کردن کامِ جفامسلکان باشي. اين تلخي به بلنداي نسلِ اين نهضت همچنان ادامه‌دار است؛ ولي بدان، اين بارانِ سياهِ جفايِ غريبه‌هايِ دوست‌نما، پاياني دارد. تو حوصله کن و مباد که شکايت به غريبه بري. تو شاگردِ مکتبِ فردوسي و حافظي که نه کوچيدند و نه شوقِ ترکِ سرزمين به فرزندانشان دادند. اين عصر وارونگي پاياني دارد برادر! برادرت ابراهيم حاتمي‌کيا.

دعوا بر سر کتاب شاملو: خانه من در انتهای جهان است!

بیش از یازده سال ازمرگ شاعر و ادیب بزرگ معاصر "احمد شاملو" می گذرد ولی هنوز دعواهای خانوادگی برسر انتشار آثار او ادامه دارد، دعوائی که در یک سوی آن آیدا سرکیسیان همسر شاملو قرار دارد و در سوی دیگر فرزندان شاملو از همسر اولش. آخرین دعوا هم بر سر کتابی بنام "خانه من در انتهای جهان است" در گرفته که به کوشش سیاوش پسر شاملو منتشر شده اما مورد تائید موسسه فرهنگی "ا.بامداد" نیست که آیدا آنرا با کمک ع. پاشائی (عین اله عسگری پاشائی) نویسنده و شاعر، دوست و همکار دیرین شاملو اداره می کند. این دو در یادداشتی که در اختیار رسانه ها قرار گرفته، در مورد این کتاب نوشته اند:

کتاب «خانه‌ي من در انتهاي جهان است» ناشر: نشر مينا، به کوشش سياوش شاملو، گردآوري تصحيح و ويرايش: بهروز صاحب‌اختياري، چاپ اول تابستان 1390 با چنين چينش و گزينش بي‌مسما و فاقد انسجام و ساختار هيچ ارتباطي به ميراث گران‌قدر احمد شاملو ندارد و به دلايل زير مورد تأييد مؤسسه‌ي الف. بامداد نيست و نمي‌تواند در شمار آثار ارزشمند «ا. بامداد» قرار گيرد:

یک: عنوان «منتشرنشده‌هايي از احمد شاملو» در خصوص اين کتاب صحت ندارد و چنان‌که از نشاني منابع و تاريخ نوشته‌ها در پانويس‌ها برمي‌آيد، اين آثار سال‌ها پيش در هفته‌نامه‌ي بامشاد، اطلاعات هفتگي و ... چاپ و منتشر شده است. دو: از آن‌جا که محتويات کتاب خارج از ضوابط نظارتي سرپرستي آثار و مؤسسه تنظيم و گردآوري شده است، صحت و اصالت مطالب مورد تأييد نيست. سه: حق انتشار اکثر مطالب چاپ‌شده در کتاب در اختيار انتشارات نگاه است؛ به طور مثال، ترانه‌ي تيتراژ فيلم‌نامه‌ي «ميراث» و ديگر مطالب کتاب که سابق در مطبوعات به چاپ رسيده است و نشر مينا بدون اخذ مجوز و بدون اطلاع انتشارات محترم نگاه، اقدام به چاپ اين مطالب کرده است. چهار: عکس‌هاي کتاب که فاقد کيفيت شايسته‌ي مخاطبين فهيم و گران‌قدر شاملوست، بدون ذکر نام عکاس و نيز بدون کسب اجازه از ايشان به چاپ رسيده است. پنج: شعري با عنوان «مردن قبل از مرگ» منسوب به شاملو! مگر هنوز چند قرن از غياب شاعر گذشته است؟ شش: روا نمي‌داريم که ميراث فرهنگي‌مان دستخوش اين هرج و مرج ناپسند شود که هر کس به خود اجازه دهد، سره و ناسره، پاره‌هايي از نوشته‌هاي دور و نزديک شاعر و نويسنده‌اي را به سليقه‌ي خود در مجموعه‌اي گرد آورد، ويرايش کند، مقدمه بنويسد و با رسم‌الخط مورد علاقه‌ي خود به چاپ برساند. هفت: کتاب حاضر ظاهراً «با اشراف دفتر نظارت بر حفظ و نشر آثار احمد شاملو» روانه‌ي بازار آشفته‌ي کتاب شده است. اين دفتر اساساً در همان زمان تأسيسش نيز با هدف کتاب‌سازي ايجاد شده بود؛ نه با هدف جامه‌ي عمل پوشاندن به خواست‌ها و وصاياي شاعر و نه با هدف خدمت به خوانندگان او؛ به همين سبب برخلاف وصايا و سفارش‌هاي مؤکد شاعرمان، به چاپ آثاري از او اقدام کرد که وي آن‌ها را «غيرقابل تجديد چاپ» خوانده بود.

مؤسسه‌ي "الف. بامداد" که توسط آيدا شاملو (ريتا آتانث سرکيسيان) و علی پاشايي تاسیس شده،  از سال 1368 رسماً از سوي احمد شاملو به عنوان سرپرستان مادام‌العمر نظارت بر چاپ و نشر آثار او تعيين شده‌ است. این دو طی نامه ای از نشر مینا خواسته اند که برای تعیین تکلیف مجموعه "خانه من در انتهای جهان است" به این موسسه مراجعه کند؛ در غیر این صورت از طریق قانونی موضوع را پیگیری خواهند کرد.

سانسور جدید در سینما: نمایش بدون تبلیغات!

فیلمهای کمال تبریزی همیشه به سختی از بند سانسور رها شده اند، معروفتر از همه "لیلی با من است" و "مارمولک". اما حالا اداره نظارت در معاونت سینمائی، برای آخرین فیلم او "خیابانهای آرام" سانسوری بدیع و در نوع خود بی نظیر در نظر گرفته است. فیلم تبریزی پس از حک و اصلاح های لازم حدود یکماه پیش پروانه نمایش گرفت، اما پخش کننده و سینماهای نمایش دهنده اجازه ندارند برای آن از طریق آگهی های خیابانی و صدا و سیما تبلیغ بکنند و مردم را برای دیدن آن به سینماها فرابخوانند!

«خيابان‌هاي آرام» که فيلمنامه آنرا «كامبوزيا پرتوي» نوشته از همان آغاز با مشکل ساخت روبرو شد؛ چرا که داستان آن شبیه حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود. ازاینرو و براي اينكه هيچ‌گونه شبيه‌سازي اتفاق نيفتد، عوامل فیلم راهی ارمنستان شدند و با تغییر "لوکیشن" داستان هم تغییر محل داد و در آن کشور فيلمبرداري شد. این فیلم در جشنواره سینمائی فجر مانند "اسب حیوان نجیبی است" عبدالرضا کاهانی، "یخ حبه قند" رضا میرکریمی و "گزارش یک جشن" ابراهیم حاتمی کیا، نادیده گرفته شده و از دور رقابتها کنار گذاشته شد. پس از آنهم برای صدور مجوز نمایش، اصلاحیه های بسیاری برای آن در نظر گرفتند و بالاخره یکماه پیش پروانه نمایش آنرا صادر کردند به شرطی که تبلیغی برای آن صورت نگیرد.



كمال تبريزي درباره آخرين وضعيت اكران جديدترين ساخته سينمايي‌اش به خبرگزاری "ایسنا" گفته است: "با وجود پروانه نمايش ظاهرا قرار است اين فيلم هم مثل فيلم‌هاي ديگر به خاطر موضوعش مورد بي‌مهري رايج قرار بگيرد. براي مثال، زمان صدور پروانه نمايش را طوري عقب انداختند كه نوبت اكران، درست مصادف با ماه‌هاي محرم و صفر شود. به تهيه‌كننده و پخش‌كننده هم اعلام شده است كه حق هيچ‌گونه تبليغي، نه در سطح شهر و نه در تلويزيون نداريم. اين تصميم براي اولين بار در طول تاريخ سينماي ايران از طرف مسوولان براي شرايط نمايش يك فيلم سينمايي، گرفته مي‌شود. در واقع با زبان بي‌زباني يعني اينكه، دوست ندارند مردم اين فيلم را ببينند و تا جايي كه امكان دارد، فيلم خيابان‌هاي آرام بايد كمترين بيننده را داشته باشد."

كارگردان «ليلي با من است» با اشاره به شرايط اكران خيابان‌هاي آرام ابراز عقيده كرد: "اين روند از سياست‌ها و روش‌هاي نوين حمايت از سينماي ايران است! ما حق هيچ‌گونه تبليغي براي نمايش اين فيلم نداريم. مردم آهسته بيايند و فيلم را در كمترين تعداد ممكن ببينند و آهسته بروند. خدايا به داد مظلوميت سينماي ايران برس! از آقاي رضوي، تهيه‌كننده محترم نيز گله دارم. تقريبا هيچ عكس‌العمل مناسبي در برابر بلايايي كه بر سر فيلم نازل مي‌شود؛ ندارد. هيچ اعتراضي را در برابر اين موضوع منعكس نكرده است و حتي از من خواست كه اصلاحات بيشتري را نسبت به آنچه اعلام شده، انجام دهم تا خداي نكرده كس ديگري هم از ما رنجيده خاطر نشود! فعلا گويا در ساخت فيلم بايد مراقب رنجش خاطر همه بود و رنجش خاطر فيلمساز، اهميتي ندارد"!
عليرضا سجادپور مدیر کل اداره نظارت در پاسخ فیلمساز و به روزنامه شرق می گوید: "همه موارد مربوط به فيلم را با تهيه‌كننده در ميان مي‌گذارم و در زمينه نكات مطرح شده از سوي آقاي تبريزي اظهار نظر رسانه‌اي نمي‌كنم." وي در پاسخ به این سوال كه آيا چنين موردي پيش از اين پيش آمده بود باز هم تاكيد می کند: «اظهار نظر نمي‌كنم». به نوشته شرق، بعد از جشنواره، چند فيلمي كه با مشكل روبه‌رو بودند توانستند مجوز نمايش بگيرند؛ اما انگار بايد مسيري سخت را طي كنند تا با مخاطبان خود روبه‌رو شوند. بعد از اينكه فيلم «اسب حيوان نجيبي است» ساخته عبدالرضا كاهاني روانه جشنواره ابوظبي شد، بلافاصله با واكنش تند مسوولان روبه‌رو شد و به همين دليل از اين جشنواره كنار كشيد تا مجوز اكرانش صادر شد اما اينكه كي مي‌تواند روي پرده برود، پرسشي است كه هنوز بي‌پاسخ مانده است
.

ديگر فيلمي كه هنوز چندان تكليفش مشخص نيست همان فيلم معروف «گزارش يك جشن» ابراهيم حاتمي‌كياست كه خود علاقه‌اي ندارد زياد درباره آن سخن بگويد اما عليرضا سجادپور مدير كل نظارت و ارزشيابي ارشاد مي‌گويد: "همچنان مي‌گويم اگر اصلاحات اعمال‌شده روي فيلم «گزارش يك جشن» انجام شود، اين فيلم پروانه نمايش مي‌گيرد. هنوز خبر خاصي نيست اما به زودي اتفاقاتي مي‌افتد." در اين‌باره تهيه‌كننده آن منوچهر پيرهادي نيز به خبرگزاری "ايلنا" گفته است: "تمام تغييرات مورد نظر انجام شده است، اما انگار درباره اين فيلم مسوولان ديگري بايد تصميم بگيرند." آنکه باید تصمیم بگیرد نیروی انتظامی است که با فیلم حاتمی کیا مشکل دارد!

"رد پای برف" صالحی پس از پنج سال

«ردپاي برف تا بلوغ كامل گل سرخ» مجموعه شعر شاعر نامدار معاصر سید علی صالحی، سرانجام بعداز پنج سال متوقف ماندن در اداره‌ي كتاب وزارت ارشاد، مجوز انتشار گرفت و به زودي توسط نشر نگاه روانه‌ي بازار كتاب در ایران خواهد شد. صالحي در گفتگو با خبرگزاری "ايلنا"، ضمن اعلام اين خبر گفته است: "چندي پيش با خبر شدم كه بعداز سال‌ها چشم‌براهي، بالاخره مجموعه‌ي شعر «ردپاي برف تا بلوغ كامل گل سرخ» كه شامل 300 صفحه از شعرهاي من است، مجوز نشر گرفته است. اين خبر را عليرضا رييس دانايي، ‌مدير انتشارات نگاه، به من داد."

وي ضمن بيان اين مطلب كه انتشار اين كتاب، بعداز مجور گرفتن «زيارتنامه‌ي مرغ سحر» ازسوي نشر چشمه، برايش حكم دومين بهار را در فصل پاييز دارد، گفت: "البته همچنان جلد سوم از مجموعه آثارم در هزار و صد صفحه، در دايره‌ي كتاب وزارت ارشاد منتظر مجوز است. همچنين جلد دوم اين مجموعه به دليل ناياب شدن، توسط نگاه تجديد چاپ خواهد شد. چاپ اول «ما نبايد بميريم، روياها بي‌مادر مي‌شوند» هم كه هفت ماه پيش در سه هزار نسخه منتشر شده بود، تمام شده و تجديدچاپ آن به زودي ميسر خواهد شد."

صالحی توضیح می دهد: "سال پيش به مجموعه‌ي شعر «رد پاي برف...» مجوز مشروط دادند اما به سرعت آن را پس گرفتند. اميدوارم اين وهله؛ پشيمان نشوند. چيزي نمانده بود كه اين دفتر، سال پنجم انتظار مجوز خود را هم پُر كند. من متوجه نمي‌شوم چرا آثارم را تا اين اندازه نگه مي‌دارند؟ اين همه حساسيت برای چیست؟ كل شعرهاي تازه ام از سال 1388 تا امروز را نیز دردست پاكنويس دارم. البته اندكي از اشعار اين دوره با همين نام «زيارت نامه‌ي مرغ سحر» تا ده - دوازده روز ديگر منتشر مي‌شود، اما قريب به هزار صفحه‌ي ديگر را هنوز نزد خود دارم، تا تصميمات بعدی"!

خوش آمد حافظ شیراز به رهبر در کرمانشاه

وقتی آیت الله خامنه ای در سفر به کرمانشاه از امکان برقراری نظام پارلمانی بجای نظام ریاستی در آینده جمهوری اسلامی خبر داد و کارشناسان سیاسی گفتند که این یعنی خلاصی از دردسر انتخابات و مردمی که دنبال رای خود می گردند، یاد خبری افتادم که ساعاتی قبل از آن خبرگزاری فارس منتشر کرده بود دال بر اینکه حافظ شیرازی در تفالی که رهبر به دیوان او زده، با غزلی با قافیه ماه و شاه و مردراه و دادخواه و دین پناه، به استقبال او رفته است؛ گفتم شاید رهبر آن سخنان را با استناد به این فال برزبان رانده است!



خبرگزاری "فارس" گزارش داده است: "همزمان با سومین روز سفر هبری به کرمانشاه، وی به منزل تعدادی از شهدای این شهر رفتند و آنها را مورد تفقد قرار دادند. وقتی ایشان در منزل شهید «شهاب خالصی» حضور می‌یابند، بعد از دیدار و گفت‌وگو با خانواده شهید، درباره نحوه شهادت شهید خالصی فرزند خانواده خالصی و شهید «غلامرضا دستم‌بویه» داماد این خانواده سؤالاتی می‌پرسند. بعد از آن خانواده شهید خالصی از آقا می‌‌خواهند تفألی به حافظ بزنند که ایشان با محبت این خواسته را اجابت کرده و دیوان شیخ شیرین کلام را می‌گشایند که چنین غزلی‌سرایی کرده بود
:


بیا که رایت منصور پادشاه رسید
نوید فتح و بشارت به مهر و ماه رسید
جمال بخت زروی ظفر نقاب انداخت
کمال عدل به فریاد دادخواه رسید
سپهر دور خوش اکنون کند که ماه آمد
جهان به کام دل اکنون رسد که شاه رسید
ز قاطعان طریق این زمان شوند ایمن
قوافل دل ودانش که مرد راه رسید
عزیزمصر به رغم برادران غیور
ز قعر چاه بر آمد به اوج ماه رسید
کجاست صوفی دجال فعل ملحد شکل
بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید
صبا بگو که چه‌ها بر سرم درین غم عشق
ز آتش دل سوزان و دود آه رسید
ز شوق روی تو شاها، بدین اسیر فراق
همان رسید کز آتش به برگ کاه رسید
مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول
ز ورد نیمه شب و درس صبحگاه رسید