جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خبر بسیار بسیار بد

Posted: 23 Oct 2011 10:22 AM PDT

رسولیان

 

اشاره: آنچه در زیر می خوانید، یکی از ایمیل‌های همدلانه ‌ی خوانندگان جرس، درپی اعلام توقف احتمالی این سایت -به دلیل مشکلات مالی- است. جرس ضمن تشکر از همراهان صمیمی خود، و ازجمله نویسنده ی این میل، برای اطلاع دیگر خوانندگان از برخی بازتاب های بیانیه اخیر شورای سیاست گزاری جرس، برخی موارد را در روزهای آتی منتشر خواهد کرد.
 
 
سلام ، خسته نباشین
امروز صبح وقتی مطلبتون در مورد نیاز مالی جرس و احتمال تعطیلی اون رو خوندم ، خیلی ناراحت شدم و تا الآن که 4:40 عصره ، فکرم مشغوله . راستش تو این شرایط و احوال تنها خوشی ای که من داشتم همین سرزدن به سایتتون بود؛ و خوندن مطالب و مقالات زیباتون تا بلکه با خوندن اونها اندک امیدی به آینده و بهبود شرایط در درونم بمونه و از غم و غصه و سیل خبرهای بد و دروغ و اتهامها خفه نشم . من در داخل ایران زندگی میکنم ، با اینکه از نظر مالی و اقتصادی وضع خیلی خوبی ندارم و خودم تازه ازدواج کردم و چند ماهه که دنبال خونه می گردم اما بخاطر بالا بودن اجاره ، نتونستم جایی پیدا کنم ، اما اگه از داخل ایران راهی برای کمک مالی به سایتتون وجود داشته باشه ، در حد بضاعت کم خودم سعی می کنم اقدام کنم.

نکته دیگه اینکه می خواستم پیشنهاد بدم که اگه شرایط مالیتون خیلی خرابه ، بجای تعطیل کردن کل سایت ، از این به بعد اخبار روزانه تون رو به روز نکنین ، اما قسمت های مقالات و برگ سبز و قسمت های دیگه رو نگه دارین - چون به نظرم میاد قسمت اخبار خیلی وقت گیر و پر دردسره و از اون طرف راههای دیگه ای هم برای دسترسی به اخبار هست و خیلی از سایتهای سبز اخبار رو پوشش میدن ، اما مقالات و نوشته های خوبی که در سایت شما هست و به راحتی نمیشه در سایت های دیگه پیدا کرد و اگر هم بشه ، مستلزم صرف وقت زیادیه .

اگه خدای نکرده وضع از این هم خرابتره و در این حد هم نمی تونین ادامه بدین ، می خواستم خواهش کنم اقلا مطالبی که تا حالا روی سایت بوده ، یعنی آرشیوتون روی سایت بمونه و قابل دسترسی باشه ، چون ماشاءالله سایت خوبتون انقدر پرباره و مطالب خوب و قابل استفاده داره که خود من خیلیاشو نرسیدم بخونم و گذاشتم برای روز مبادا و اوقات فراغت.
باز هم اگه خدای نکرده این امکان هم براتون نیست ، لطفا زودتر اعلام کنین تا بتونیم مطالبی رو که نرسیدیم بخونیم و دوست داریم رو دانلود کنیم.

خیلی شرمنده ام که امکان مالی درست و حسابی نداشتم و ندارم تا بتونم اقلا کمی به ادامه کارتون کمک کرده باشم و کمک بکنم ؛ امیدوارم مشکلتون رفع شه که واقعا توی این شرایط خاموشی جرس خبر بسیار بسیار بدی برای من و امثال منه.
 
*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

حاکمیت خطاهای خود و دیکتاتورهای منطقه را باز نیازماید

Posted: 23 Oct 2011 09:59 AM PDT

هشدار کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز، شاخه کردستان

جرس: کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز- شاخه کردستان با انتشار بیانیه ای در مورد پایان دیکتاتوری در لیبی، اعلام کرد: «چه زبون و پست هستند دیکتاتورهای خودکامه ای که زمانی کسی را یارای انتقاد از آن ها نبود و اکنون، چه بی رحمانه زیر بازوان پرقدرت آزادی درهم شکسته و به تاریکی ابدی خود می پیوندند.»

 

در بیانیه این جمعیت -که نسخه ای از آن برای جرس ارسال شده- همچنین آمده است: «رهبر جمهوری اسلامی، با اعمال قدرت و زورگویی، در پناه حمایت سازمان فاسد نظامی- تجاری سپاه پاسداران، تمام قد در برابر خواست یک ملت ایستاده است و برای به کرسی نشاندن حرف خود و نشان دادن اینکه فرد اول و آخر در نظام سیاسی جمهوری اسلامی است منافع مردم و کشور را به نابودی کشانده است.»

 

بیانیه مزبور با تاکید بر این نکته که «پافشاری بر اصلاح ساختار بیمار کنونی، با تأکید بر استفاده از ظرفیت های مغفول مانده قانون اساسی، راه نجات کشور است» افزوده است: «ما نیز با ماندن بر مواضع موسوی و کروبی، انتخابات را بزرگترین چالش نظام های مستبد می دانیم و با هدف بازگرداندن حاکمیت قانون، رفع فضای امنیتی بی سابقه، واگذاری مدیریت کشور به دلسوزان، وادار نمودن نظام به پاسخگو بودن در برابر رفتارهای خود و سرانجام، برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی تحت نظارت بین المللی، که بایستی آرمان مشترک تمامی جناح های اپوزیسیون داخل و خارج باشد، از ملت صبور و آگاه ایران می خواهیم انسجام و حضور خود را در پای صندوق های رأی در انتخابات آتی مجلس حفظ نمایند.»

 

کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز – شاخه کردستان حمایت خود را از بیانیه های شورای هماهنگی راه سبز امید و شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد اعلام کرده و از مسئولان نظام خواسته است «خطاهای قبلی خود و دیکتاتورهای منطقه را دوباره در بوته آزمایش نگذارند و با ایجاد فضایی رقابتی و آزاد در انتخابات پیش رو، فرصتی برای بازگشت و تفاهم ایجاد کنند و از رویارویی بیشتر با مردم بپرهیزند.»

 

متن کامل بیانیه ی این جمعیت به شرح زیر است:

 برآمدن طلیعه آزادی در لیبی، بر مردم آن کشور، مردم عزیز ایران و تمامی آزادی خواهان در جهان فرخنده باد. این فصل از دیکتاتوری قذافی و خودکامگی، به پایان خود رسید. این همان لحظه تاریخی است که بشارت آن داده شده بود. شادی این پیروزی را با مردم لیبی سهیم هستیم و ما نیز در روزی نه چندان دور، آزادی را در آغوش خواهیم کشید. چه زبون و پست هستند دیکتاتورهای خودکامه ای که زمانی کسی را یارای انتقاد از آن ها نبود و اکنون، چه بی رحمانه زیر بازوان پرقدرت آزادی درهم شکسته و به تاریکی ابدی خود می پیوندند. دیدن این صحنه ها چه تکان دهنده است برای قدرت طلبان و حامیانشان که تماماً کور و کر نشده اند و فرصتی برای بازگشت و امیدی به بخشش مردم دارند پیش از آنکه جان و مال خود و خانواده هایشان را قربانی چند صباحی بیشتر بر مسند قدرت بودن بکنند. آری، سرنوشت شاهان و زورگویان در تاریخ، اینگونه بوده و خواهد بود و جز نامی ننگ آلوده، چیزی از آن ها برجای نخواهد ماند.

 

 

در ایران اما، شرایط اقتصادی و اجتماعی، بحرانی تر از آن است که حتی بتوان به خلاصه ای از کاستی ها و تهدیدهای موجود اشاره کرد. هر روز بر تورم و گرانی، نرخ بیکاری و مشکلات عدیده اقتصادی و معضلات اجتماعی و فرهنگی افزوده می شود، اما، فسادهای اداری و اخلاقی، وعده های دروغین و نیرنگ، فرافکنی نارسایی ها و استکبار ستیزی مسئولان نظام تمامی ندارد. رهبر جمهوری اسلامی، با اعمال قدرت و زورگویی، در پناه حمایت سازمان فاسد نظامی- تجاری سپاه پاسداران، تمام قد در برابر خواست یک ملت ایستاده است و برای به کرسی نشاندن حرف خود و نشان دادن اینکه فرد اول و آخر در نظام سیاسی جمهوری اسلامی است منافع مردم و کشور را به نابودی کشانده است. برآمدن دولت تقلب، در پی حمایت های وی و نادیده گرفتن پند دلسوزان و خیرخواهان، کار را به جایی رسانده است که وضعیتی نابسامان تر از وضع موجود برای کشور متصور نیست. رهبر ایران، در دور تسلسل خودخواهی و اقتدارگرایی خود، با همراهی مجلس نمایشی و شورای نگهبان مطیع ولی فقیه، پرده از نقشه شیطانی خود برای قبضه هر چه بیشتر قدرت برداشت و خواستار حذف انتخابات ریاست جمهوری و احیای نخست وزیری شد. وی مشکل نظام تمامیت خواه ولایت مطلقه فقیه را درست تشخیص داده است و قصد دارد اندک راه های موجود تنفس جامعه را مسدود و خفقان کامل را بر کشور حاکم کند. گویی کشور، آزمایشگاه اختصاصی فردی کوته بین شده است که بایستی هزینه کم دانشی و ناآگاهی وی را مردم محروم بپردازند و هر از چند گاهی با طرح تئوری های علیل و مهندسی های عجیب و غریب و فراقانونی، به جای پاسخگویی، مانعی دیگر در برابر انبوه مطالبات انباشته شده مردم ایجاد نماید.

 

آری، در سال آگاهی تا رهایی و با گذشت زمان، بیشتر و بیشتر حقانیت رهبران دربند جنبش سبز و سخنان ایشان بر ما روشن می شود. پافشاری بر اصلاح ساختار بیمار کنونی، با تأکید بر استفاده از ظرفیت های مغفول مانده قانون اساسی، راه نجات کشور است. مشارکت در انتخابات، ناگزیر حاکمیت را وادار به تمکین در برابر ملت خواهد نمود. اگر امروز نمایندگان واقعی مردم در مجلس نیستند و دولتی کودتایی، هستی کشور را به باد داده و افشای فسادهای مالی و اخلاقی، این دولت و حامیان آن را رکورددار تاریخی خیانت به مردم نموده است، راه برون رفت از این وضعیت، پشت کردن به صندوق های رأی و ایجاد فضای مناسب برای اعمال سلیقه شخصی دیکتاتور در اداره کشور نیست. این روش و مقصد رهبران جنبش نبوده و نیست و ما نیز با ماندن بر مواضع موسوی و کروبی، انتخابات را بزرگترین چالش نظام های مستبد می دانیم و با هدف بازگرداندن حاکمیت قانون، رفع فضای امنیتی بی سابقه، واگذاری مدیریت کشور به دلسوزان، وادار نمودن نظام به پاسخگو بودن در برابر رفتارهای خود و سرانجام، برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی تحت نظارت بین المللی، که بایستی آرمان مشترک تمامی جناح های اپوزیسیون داخل و خارج باشد، از ملت صبور و آگاه ایران می خواهیم انسجام و حضور خود را در پای صندوق های رأی در انتخابات آتی مجلس حفظ نمایند.

 

لذا، کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز – شاخه کردستان حمایت خود را از بیانیه های شورای هماهنگی راه سبز امید و شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد اعلام می دارد و از مسئولان نظام می خواهد خطاهای قبلی خود و دیکتاتورهای منطقه را دوباره در بوته آزمایش نگذارند و با ایجاد فضایی رقابتی و آزاد در انتخابات پیش رو، فرصتی برای بازگشت و تفاهم ایجاد کنند و از رویارویی بیشتر با مردم بپرهیزند.

کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز – شاخه کردستان
اول آبان ۹۰

 

احسان مهرابی آزاد شد

Posted: 23 Oct 2011 09:43 AM PDT

در پی خاتمه یافتن حکم یک سال زندان

 جرس: احسان مهرابی، روزنامه نگار اصلاح طلب با اتمام دوران حبس و محکومیت یک ساله اش، امروز یک شنبه آزاد شد.

 

به گزارش جرس، احسان مهرابی که توسط شعبه 28 دادگاه انقلاب به یک سال حبس محکوم شده بود، امروز بدون این که در ماه های گذشته از مرخصی استفاده کند، با اتمام دوران حبس آزاد شد.

 

احسان مهرابی اولین بار در 18 بهمن ماه 88 در ادامه‌ی بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان حوزه‌ای رسانه‌ای بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی در هفت اسفند ماه 88 برای اولین بار بعد از دستگیری با خانواده‌ی خود ملاقات کرد و یک روز پس از آن در تماسی با خانواده از تعیین وثیقه 30 میلیونی برای خود خبر داد. با وجود تودیع وثیقه از سوی خانواده مهرابی از زندان آزاد نشد و عید نوروز را در زندان سپری کرد. سرانجام در 12 اردیبهشت ماه 89 از زندان آزاد و در دوم بهمن 89 جهت گذراندن یک سال محکومیت خود بار دیگر بازداشت و به بند 350 زندان اوین منتقل شد.

 

مهرابی پس از آزادی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق گفت و گو با بی بی سی فارسی در دادگاه انقلاب به ریاست مقیسه محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. در فرآیندی کم نظیر، ابتدا دادگاه تجدید نظر حکم او را به فوریت تایید کرد و تنها چند هفته پس از تایید حکم، شعبه اجرای احکام اوین، مستقر در دادسرای این زندان، احسان مهرابی را برای اجرای حکم فرا خوانده شد.

احسان مهرابی سال‌ها با نشریات اصلاح طلب از جمله روزنامه اعتماد همکاری داشت و در زمان بازداشت خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان بود. بازداشت وی که از خبرنگاران پارلمانی مجلس بود.

 

 

خانم باقری، مادر این روزنامه نگار چندی پیش در گفتگو با جرس، تاکید کرد: "متاسفانه بعد از گذشت یکسال و نیم که لپ تاپ، تلفن همراه، مدارک شناسایی و دیگر وسایل شخصی احسان مهرابی به همراه برخی از مدارک شناسایی و موبایل و پاسپورت برادر وی، در جریان بازداشت احسان توقیف شده می گذرد اما هنوز به ما بازگردانده نشده است. هر چه که پیگیری می کنیم تا وسایل را برگردانند، می گویند بازجو ممانعت می کند. خود احسان هم در این خصوص نامه نوشته، ما هم به دادستانی مراجعه کردیم و حتی نامه دادستان را داشتیم و بردیم اوین تا وسایلش را بگیریم که تا این لحظه خبری از بازگرداندن این وسایل نشده است."

 


 

 

 

 

انتقاد و اعتراض به والی حق مردم است

Posted: 23 Oct 2011 07:16 AM PDT

خاتمی با تاکید بر گوناگونی اقوام و مذاهب در ایران گفت
جرس: سیدمحمد خاتمی با تاکید بر این‌که « مردم باید اعتراض کنند و حق مردم انتقاد است، حق والی بر مردم انتقاد مردم از والی است» اظهار داشت: «نمی توانیم بگوییم جمهوری اسلامی داریم ولی رأی مردم در آن اثری ندارد و تزئینی است.»

 

 
 
به گزارش پایگاه اینترنتی سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور اصلاحات در دیدار با جمعی از مردم سیستان بلوچستان، با تاکید بر مفهوم «ملت» و اینکه «ملت ایران رنگین کمان زیبایی از قوم ها، مذهب ها و گرایش ها و فرهنگ هاست» اظهار داشت: «وقتی ما ملت را پذیرفتیم نباید نظر اکثریت نافی آن اصل و معیار باشد. اگر ما ملت ایرانیم ملت ما جمهوری اسلامی را خواسته است ولی جمهوری به معنی آن نیست که هر کس غیر مسلمان است یا قومیتی متفاوت با اکثریت دارد به عنوان شهروند درجه دو به حساب بیاید این دموکراسی نیست چیزی نیست که انقلاب ما می خواست! جمهوریت یعنی دیکتاتوری در آن نباشد چه دیکتاتوری فرد و چه دیکتاتوری گروه خاص.»
 
 خاتمی تصریح کرد که «ملت ایران دایره وسیعی است که می تواند در برگیرنده همه هویت ها باشد.» وی افزود: «وقتی می گوییم ملت یعنی اینکه اولا در ملت حق حاکمیت بر سرنوشت برای تک تک افراد پذیرفته شده است ملت اساس نظم اجتماعی است گرچه نظرات اکثریت در آنجا هست ولی نباید حذف کننده نظر اقلیت باشد یعنی هر فرد یک رأی.»
 
خاتمی ادامه داد: «تجّلی ملت ایران در مردم سالاری است یعنی حاکمیت مردم بر سرنوشت.این حاکمیت اختصاص به گروه و دسته خاص ندارد یعنی هر کس باید حاکم بر سرنوشت خود باشد.»
به عقیده ی رییس جمهور اصلاحات: «وقتی ملت و جمهوریت پذیرفته شد یعنی قدرت سیاسی و مدیریتی مبتنی بر اراده و رای مردم باشد یعنی همه در ایجاد قدرت نقش دارند.»
 
او همچنین افزود: «قدرت در مقابل ملت مسؤول است و باید جوابگو باشد در مقابل اختیاراتی که ملت به ارکان حکومت می دهد باید مسئولیت هم در مقابل آنها باشد و لازمه این کار هم وجود آزادی اندیشه، آزادی بیان، و بحث و گفتگو است.»
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «یکی از مشکلاتی که مناطق مانند سیستان و بلوچستان دارند علاوه بر اینکه تنوع قومی مذهبی در آنجا بیشتر است تا جاهای دیگر؛ دچار محرومیت مزمن و طولانی است.» خاتمی در همین راستا تاکید کرد که «باید مدیریت ها توزیع شود از جمله خانم ها و نیز نمایندگان اقوام و مذاهب بیشتر در عرصه بیایند.»
 
 
در ادامه، متن کامل سخنان خاتمی در دیدار با جمعی از هموطنان ساکن سیستان و بلوچستان را می‌خوانید.
 
با سلام به مردم خوب سیستان و بلوچستان، به همه شما که از این راه دور تشریف آوردید خیر مقدم عرض می کنم.
ای کاش زمینه ای فراهم شود که ارتباطات و دیدارهای رودر رو بیشتر صورت بگیرد در فضای امن و آزاد بشود با یکدیگر گفت و گو کرد و مطمئنم اگر چنین فضایی ایجاد شود هم به نفع کشور است و هم بهتر می توان نیازهای منطقه را بررسی کرد و راههای رفع آنها را جست.
شما همه اهل فکر و فضل هستید در زمان خودتان زندگی می کنید نسبت به سرنوشت ایران و انسان تفکر می کنید طبیعی است وقتی مسائل منطقه ای خودتان که از قبیل مسائل قومی مذهبی و محرومیت مزمن در منطقه را می بینید با دیدگاه روشن و به دور از حساسیت های سیاسی می کوشید که راه حل اساسی برای آنها پیدا کنید.
معتقدم باید به این اندیشید که ملت و کشور ایران در این موقعیت تاریخی در چه وضعیتی قرار دارد و چه راه هایی پیش روی اوست و چه موانعی دارد و چگونه می توان به آن اهدافی که دارد و جایگاهی که ایران با همه قومیت های آن به آن برسد. باید با دیدی عالمانه و خیرخواهانه مسائل را دید و برای حل آنها کوشید.
وقتی به ایران نگاه می کنیم ایران را یک کشور کثیرالاقوام می بینم قوم های مختلف مذاهب مختلف حتی دین های مختلف در آن هستند مجموعه ملت ایران مجموعه یکدستی نیست که فقط یک قوم یا یک مذهب یا یک دین در آن حضور داشته باشد.
این مسأله در همه جای دنیا هست و هیچ کشور یا ملتی که یک دست باشد را نمی توان پیدا کرد.
در ایران هم اقوام و فرهنگ ها و آداب و رسوم و مذاهب گوناگون وجود دارد که در طول تاریخ شکل گرفته است یعنی ریشه های تاریخی دارد و یک دست کردن آن نه ممکن است و نه مفید.
اقوام و مذاهب هستند چون با فرمان و دستور کسی به وجود نیامده اند که با فرمان و دستور آن از بین بروند و مهم این است که به این امر طبیعی که مقتضای خلقت است توجه شود.
این اختلاف امری طبیعی است، منتهی باید دید که چگونه می توانیم با وجود آن به وحدت و همسوئی وهمگرایی برسیم. آیا این اختلافات می تواند سبب واگرایی شود و در واقع به جای التیام و تفاهم اجتماعی یک نوع تخاصم ایجاد بشود؟ البته این تنوع و تکثر اگر ما درست ببینیم و در یک دایره بزرگ تری در کنار هم قرار بدهیم می تواند رقابت های آنها مثبت باشد و سبب پویایی کل جامعه بشود نه تخاصم و ستیز آنها.
مسأله این است که ما چه کار کنیم که این تفاوت ها به تقابل ها نینجامد و یک جریان و گروه نخواهد همه چیز در اختیار او باشد جریان دیگری از آنها محروم باشد وسعی کند دیگران را محروم کند و طبعا جریاناتی هم که در مقابل قرار گرفته اند به فکر مقابله بیافتند، یعنی نیروها صرف مقابله با یکدیگر شوند.
این گوناگونی نشان دهنده هویت انسانها است انسان بی هویت در تاریخ وجود ندارد.
اما چه کار کنیم که این هویت های مختلف در دایره ای وسیع تر همسو باشند، نه دفع کننده هم؟ هویت ها اگر در درون خودشان محدود بشوند و وجود خود را در نفی دیگری تعریف کنند آنچه ایجاد می شود تخاصم وبرخورد است اما ایا می توان کاری کرد که هویت ها در کنار هم قرار بگیرند؟بله می شود.
امام علی (ع) در خطابی به مالک اشتر مطلبی را می فرماید که بسیار مهم است و جالب اینکه در مقام حاکم جهان اسلام آن را می فرماید، یعنی دیدگاه ایشان دیدگاه حکومتی است که حکومت چگونه باید رفتار کند اولا می گوید قلبت را سرشار از رافت و رحمت نسبت به مردم و محبت و مهربانی به آنها قرار بده اولین اصل حکومت مهربانی و رافت نسبت به کسانی است که در تحت حکومت تو هستند.
و نسبت به آنها درنده ای نباش که غنیمت و محترم می شمارد خوردن افراد زیردستش را، بلکه با محبت و مهربانی با آنها رفتار کن.
کسانیکه تحت حکومت هستند دو دسته اند، یکی براردران و خواهران دینی حاکم اند و دیگری اقوام و صاحبان گرایش هایی متفاوت با حکومت ولی. در اینجا دایره کوچک هویتی است محدود این را بگذاریم در دایره بزرگ تر اینکه همه ما انسانیم یعنی نگاه انسانی کردن. اینجا ما در امر مشترک بزرگی در کنار هم قرار می گیریم.
حتی شما در جامعه جهانی با همه تنوع هایش احساس یک نوع وحدت و همدلی و همکاری با آنها در آن هدف انسانی پیدا می کنی.
ما اگر بتوانیم این هویت ها و حلقه هایی که هستند اینها را متداخل بکنیم و حلقه های بزرگ تری دور آن بکشیم نه تنها بسیاری از مسائل حل می شود بلکه همین اختلافات سبب پویایی و امنیت و پیشرفت برای همه می شود در عین حفظ هویت.
صحبت سر منحل و هضم کردن این هویت ها برای دستیابی به هویت بزرگ تر نیست خیر بلکه باید در کنار هم قرار بگیرند با تعریف هدف های بزرگ تری که همه ما داریم.
این دایره ای که امروز هست و در انقلاب اسلامی هم به رسمیت شناخته شده و در قانون اساسی هم به به آن اهتمام شده و می تواند همه اقوام را در بر بگیرد چیست؟ملت ایران.
ملت ایران هست و در طول تاریخ بوده گرچه مفهوم و پدیده ملت متعلق به دنیای جدید است و براساس آن “دولت – ملت” معنی پیدا می کند.
وقتی ما ملت را پذیرفتیم نباید نظر اکثریت نافی آن اصل و معیار باشد. اگر ما ملت ایرانیم ملت ما جمهوری اسلامی را خواسته است ولی جمهوری به معنی آن نیست که هر کس غیر مسلمان است یا قومیتی متفاوت با اکثریت دارد به عنوان شهروند درجه دو به حساب بیاید این دموکراسی نیست چیزی نیست که انقلاب ما می خواست! جمهوریت یعنی دیکتاتوری در آن نباشد چه دیکتاتوری فرد و چه دیکتاتوری گروه خاص.
ملت ایران دایره وسیعی است که می تواند در برگیرنده همه هویت ها باشد آن وقت ما ملت ایران را یک رنگین کمان زیبایی از قوم ها، مذهب ها و گرایش ها و فرهنگ ها در کنار هم می بینیم و برای سربلندی و پیشرفت و اعتلاء ایران و پیدا کردن جایگاه خود و تبدیل جمهوری اسلامی به یک الگو برای هم دنیای اسلام و هم جهان تلاش می کنیم.
وقتی می گوییم ملت یعنی اینکه اولا در ملت حق حاکمیت بر سرنوشت برای تک تک افراد پذیرفته شده است ملت اساس نظم اجتماعی است گرچه نظرات اکثریت در آنجا هست ولی نباید حذف کننده نظر اقلیت باشد یعنی هر فرد یک رأی.
و تجّلی ملت ایران در مردم سالاری است یعنی حاکمیت مردم بر سرنوشت.این حاکمیت اختصاص به گروه و دسته خاص ندارد یعنی هر کس باید حاکم بر سرنوشت خود باشد.
دیگر آنکه وقتی ملت و جمهوریت پذیرفته شد یعنی قدرت سیاسی و مدیریتی مبتنی بر اراده و رای مردم باشد یعنی همه در ایجاد قدرت نقش دارند.
دیگر آنکه قدرت در مقابل ملت مسؤول است و باید جوابگو باشد در مقابل اختیاراتی که ملت به ارکان حکومت می دهد باید مسئولیت هم در مقابل آنها باشد و لازمه این کار هم وجود آزادی اندیشه ؛آزادی بیان ؛بحث و گفتگو است.
مردم باید اعتراض کنند و حق مردم انتقاد است، حق والی بر مردم انتقاد مردم از والی است. در دنیای امروزمی گویند مردم حق دارند انتقاد کنند. امام علی (ع) می گوید حق والی بر مردم این است که او را نصیحت کند یعنی وظیفه شماست نقد کنید البته با خیرخواهی.
مردم ما انقلاب کردند و این انقلاب هم ریشه در یکصد و پنجاه سال حرکت همه مردم ایران برای آزادی و استقلال و پیشرفت دارد و همه هم در آن نقش داشته اند.
ما یکصد و پنجاه سال است که از دیکتاتوری ؛از استبداد؛دخالت بیگانه بر ما،سلطه اجانب و نیز عقب افتادگی بدمان می آید و برای استقلال و آزادی و پیشرفت مبارزه کرده ایم.
این خواست مردم ما بوده در انقلاب اسلامی هم تجلی پیدا کرد نتیجه کار هم جمهوری اسلامی بود. وقتی می گوییم جمهوری اسلامی یعنی ملت صاحب حق است منشا قدرت همه اقوام و همه افراد هستند و همگی صاحب رأی اند و باید رأیشان باشد، موثر باشد البته که اکثریت مسلمانند و ارزش های اسلامی باید در آن رعایت شود.ارزش های اسلامی که عمدتا عدالت و اخلاق است باید بر روابط حاکم و مردم ؛حکومت و مردم و افراد جامعه جاری باشد و قطعا نباید این اسلامی که مطرح می شود مغایر با آن خواست های تاریخی و بند اول نظام که جمهوری است باشد.
نمی توانیم بگوییم جمهوری اسلامی داریم ولی رأی مردم در آن اثری ندارد و تزئینی است نخیر این اسلامی که در انقلاب بود و مردم به آن رأی دادند جمهوری اسلامی بود که برای رای و حقوق مردم احترام قائل است.
همه مردم صاحب این کشورند و امکانات باید در اختیارشان قرار بگیرد و برخوردار از حقوق شهروندی باشند.
قانون اساسی که مردم به آن رأی داده اند و هم مبنای کار ماست و تا حدود زیادی همه جنبه ها را دیده است. اگرهمین قانون اساسی و اصول آن درست اجراء شود از جمله اصولی که ناظر به حقوق و جایگاه قومیت ها و اقلیت ها است، بسیاری از نارضایتی ها در این کشور از بین می رود و واگرایی ها به هم گرایی ها تبدیل می شود.
فرمودید در دوره اصلاحات حضور مردم در انتخابات بیشتر بود چرا؟ چون مردم در آن زمان احساس کردند کسی آمده که دارد به مردم احترام می گذارد دارد با زبانی صحبت می کند که همه افراد در آن احساس حرمت و رضایت می کنند. به نظرم همین به جامعه امنیت می داد.
همگرایی سبب ایجاد امنیت می شود و واگرایی سبب به کار افتادن توطئه ها در مملکت می شود.
امروز هم توطئه های بزرگی علیه ایران وجود دارد مطالبی که امروز گفته می شود ساختگی است ادعا می کنند تروری می خواسته انجام بگیرد اینها نشان دهنده این است که برنامه ها و توطئه ها علیه ایران وجود دارد و اتفاقا الان وقت آن است که ما بیش از همیشه به همگرایی بیندیشیم تا توطئه های دشمن موثر نیفتد.دلبستگی ها را زیادتر کنیم و در این زمینه وظیفه حکومت سنگین تر است.
مدیریت کشور متعلق به خود مردم است. اصل شوراها که هیجده سال معطل مانده بود در دولت ما عملی شد گرچه معتقدم باید بیش از اینها به شوراها پرداخت ضوابط و قوانین را طوری کنیم که قدرت مردم بیشتر شود ولی اینکه حکومت مرکزی بیاید دویست هزار نفر را در کار خود شریک کند و سعی بشود که انتخابات آزادی باشد این گامی است که به امنیت می انجامد و دلگرمی می دهد.
باید مدیریت ها توزیع شود از جمله خانم ها و نیز نمایندگان اقوام و مذاهب بیشتر در عرصه بیایند.
همین که جامعه احساس کند علاقه به سیر در این مسیر است به آن طرف رو می آورد. اگر شرکت در انتخابات را بالا بردیم آن وقت ما امنیت خواهیم داشت و اگر از آن کم شد باید نگران باشیم. یا واقعاً برنامه ها بد بوده که مردم زده شده اند یا برنامه درست بوده ولی ذهن جامعه طور دیگری تصور می کند باید آنها را توجیه کرد و امور تبیین شود.
یکی از مشکلاتی که مناطق مانند سیستان و بلوچستان دارند علاوه بر اینکه تنوع قومی مذهبی در آنجا بیشتر است تا جاهای دیگر؛ دچار محرومیت مزمن و طولانی است. یک راه تأمین امنیت این است که به مردم توجه کنیم. در دوره اصلاحات نمی خواهم بگویم آن طور که شایسته مردم منطقه بود کار شد، اما جهت گیری های بزرگی صورت گرفت. بخصوص برای رفع تبعیض های قومی و مذهبی و اقتصادی کارهای بزرگی صورت گرفت. شما بنگرید که مردم سیستان و بلوچستان که اغلب با درصد پایینی در انتخابات شرکت داشتند در انتخابات دوره هفتم ریاست جمهوری ۷۰ درصد و در دوره هشتم ۷۵ درصد شرکت کردند. اعتماد از سوی حاکمیت و امید از سوی مردم مهم ترین عامل استقرار و بسط امنیت بخصوص در منطقه است.
اولا توسعه منطقه ای در کنار توسعه همه جانبه و پایدار بخصوص در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار گرفت که معتقدم اگر آن برنامه پیاده می شد امروز خیلی وضع ما متفاوت بود با وضعی که امروز داریم بالاخص با توجه به درآمدهای افسانه ای که در این چند سال نصیب ایران شد.
محور توسعه استان محور ترانزیتی بود که در برنامه ما بود. طرح راه آهن زاهدان به کرمان، جاده جنوب – شمال استان که منطقه آزاد چابهار را به شمال و و از آنجا به آسیای میانه متصل می کند که بخشی از نیت ما عملیاتی شد و بقیه هم مورد تصویب قرار گرفت و … از جمله اموری بود که می توانست و می تواند تحولی در منطقه ایجاد کند. به علاوه آماده سازی زمینهای زیر سد پیشین که از جمله شش هزار هکتار اراضی دشت باهو کلات آماده شد.
ما برای هشت استان محروم کشور بودجه خاص قرار دادیم چون معتقد بودیم محرومیت خاص دارند و نیازمند توجه خاص هستند. سعی کردیم بدبینی های قومی و مذهبی کمتر و حضور عزیزانمان در مدیریت بیشتر شود. انصافاً برادران و خواهران سنی و بلوچ و اقوام دیگر همواره به عنوان بخشی از ملت ایران با همه محرومیت ها استوار در صحنه بوده اند فداکاری کرده اند، شهید داده اند و حتی رویاروی توطئه های مختلف ایستاده اند باید قدر آنان را بدانیم.
 
 
گفتنی است، در آغار این دیدار حاضران نظرات خود را در مورد مسائل جاری کشور و بخصوص مشکلاتمنطقه ابراز داشتند و گفتند:
ما از موضع اخیر شما راجع به انتخابات حمایت میکنیم و امیدواریم همه اصلاح طلبان نیز هماهنگ عمل کنند.
مردم سیستان و بلوچستانهمواره از اصلاحات و اصلاح طلبی جانبداری کرده اند و حتی به این جهت با مشکلاتی نیزمواجه بوده اند ولی از تشخیص و انتخاب خود دست برنداشته اند. نمونه آن مشارکت وسیعآنها در انتخاب هفتم و هشتم ریاست جمهوری است. متأسفانه اهل سنت و رهبران آنهاکانال مستقیم با حکومت ندارند. تنها از طریق رسانه ها است که در آنجا هم محدودیتوجود دارد و یا از طریق نمایندگانشان بنابراین برای حفظ این ارتباط با حاکمیتبرایشان انتخابات و انتخاب نماینده شان اهمیت دارد.
حاضران گلایه هایی نیز از حذف هاو سخت گیریها در گزینش ها و عدم اعتماد به مدیران محلی در سطح بالا داشتند.
 
 

وزیر علوم: بورسیه دانشجویان مرتبط با فتنه ۸۸ سریعاً لغو می‌شود

Posted: 23 Oct 2011 07:14 AM PDT

جـــرس: وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد، با ادعای اینکه "شرایط دانشگاه‌ها را طوری فراهم می‌کنیم که هر کسی با هر تفکری که دارد بتواند در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل بدهد"، اعلام کرد: "بورسیه دانشجویان خارج از کشور مرتبط با جریان فتنه سریعاً قطع می‌شود."


به گزارش فارس، کامران دانشجو، درباره تمهیدات وزارت علوم در قبال دانشجویان بورسیه‌ای که به زعم وی "با استفاده از پول بیت‌المال بر ضد نظام فعالیت می‌کنند"، گفت: "بعد از ۹ دی و نماز جمعه خرداد ۸۸ که حضرت آقا با ملت اتمام حجت کرد، از این تاریخ به بعد دیگر بحث، بحث رأی نبوده و کسانی که از عوامل فتنه سبز باشند را معاند نظام می‌شناسیم."


وزیر علوم همچنین هشدار داد: "نه تکلیف دانشگاه‌ها، بلکه تکلیف نظام با معاندین نظام کاملا مشخص است؛ نه ما می‌توانیم و نه ملت به ما اجازه می‌دهند که از بیت‌المال به معاندین نظام اختصاص دهیم."


وی گفت: "هرکجا مصداقی وجود داشته باشد و مراجع ذی‌صلاح و نه سلیقه به ما معرفی کنند که جزء فتنه و از عوامل فتنه است و ما اطلاع پیدا کنیم حتما اگر بورسی داده شده باشد، بلافاصله قطع می‌کنیم."

 

ایرادات هفت گانۀ شورای نگهبان به مصوبه طرح نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس

Posted: 23 Oct 2011 06:45 AM PDT

جـــرس: در پی ارسال مصوبه اخیر مجلس شورای  در خصوص "طرح نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس"، شورای نگهبان آنرا با "هفت ایراد شرعی و قانونی و برخی ابهامات" کرده و به مجلس باز پس فرستاده است.


به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در تشریح جزییات ایرادهای این مصوبه گفته است که احضار نماینده متخلف توسط مقامات قضایی از طریق هیات، از آنجا که باعث الزام قاضی به تبعیت از نظریه هیات نظارت می‌شود، مغایر اصول قانون اساسی است.


وی همچنین تاکید کرد :"ایراد دیگری که شورای نگهبان به مفاد این طرح وارد کرده این است که موظف بودن مراجع انتظامی، قضایی و امنیتی به ارسال گزارش‌ها در مورد فعالیت‌های خارج از شئون شغل نمایندگی به هیات نظارت چون شامل گزارش‌هایی می‌شود که از جهت امنیتی یا قضایی موجب اخلال در امر رسیدگی می‌شود، خلاف موازین شرع شناخته شد."


کدخدایی ایرادات ذکر شده توسط سخنگوی شورای نگهبان به برخی مغایرت‌های مفاد این طرح برخی اصول قانون اساسی را چنین اعلام کرد:


۱- نظر به اینکه اطلاق مفاد مصوبه موهم این است که امور مربوط به غیر از دوره نمایندگی را نیز شامل می‌شود، باید روشن شود تا اظهارنظر ممکن گردد.


۲- نظر به اینکه تشکیل هیئت به نحو مذکور در ماده (۱) دارای ماهیت آئین‌نامه‌ای است و نیاز به تصویب دو سوم حاضران دارد، مغایر قسمت اخیر اصل ۶۵ قانون اساسی شناخته شد.


۳- اطلاق ارسال گزارشات مذکور در تبصره (۲) ماده (۲) چون شامل گزارشاتی می‌شود که از جهت امنیتی یا قضایی موجب اخلال در امر رسیدگی می‌شود، خلاف موازین شرع شناخته شد.


۴- نظر به اینکه واژه «ضوابط» مذکور در تبصره ماده (۲) از امور تقنینی بوده و قابل واگذاری به غیر نیست، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.


۵- علاوه بر اینکه ماده (۶)، همان ایراد مذکور در بند (۲) را دارد. بندهای (چ)، (ح)، (ذ) و (ر) آن نیز چون مقایر احکام و تکایف مقرر در قانون اساسی برای مجلس و نمایندگان می‌باشد، خلاف اصول متعدد قانون اساسی است. همچنین تبصره (۲) این ماده نیز، مبنیاً بر ایراد بند (ر) واجد ایراد می‌باشد.


۶- ماده (۸) مبنیاً بر ایرادات معموله در ماده (۶)، مغایر قسمت اخیر اصل ۶۵ قانون اساسی است همچنین تبصره این ماده نیز مغایر اصل ۱۵۹ قانون اساسی شناخته شد.


۷- اطلاق قابل تعقیب و توقیف نبودن نمایندگان در ماده (۹)، مغایر اصل ۸۶ قانون اساسی و نظریه تفسیری این شورا در خصوص اصل مرقوم می‌باشد. مضافاً بر این، احضار نماینده توسط مقامات قضایی «از طریق هیئت» و همچنین «تائید مراتب توسط هیئت چنانچه رسیدگی قضایی مستلزم بازداشت نماینده باشد» در این ماده و نیز اطلاق تبصره (۱) آن چون شامل امور مطروحه در دستگاه‌های قضایی و الزام قاضی به تبعیت از نظریه هیئت نیز می‌شود، مغایر اصل اصول ۵۷، ۱۵۶ و ۱۵۹ قانون اساسی شناخته شد. علاوه بر آن تبصره (۲) این ماده نیز مبنیاً بر ایرادات وارده بر ماده و تبصره (۱) آن اشکال دارد.


کدخدایی در پایان گفت که یک مورد هم اشکال عبارتی در این طرح وجود داشت که لازم است در ماده 6 عبارت "‌سلب رای اعتماد" به "رای عدم اعتماد" اصلاح شود.


بر پایه آیین‌نامه‌ مجلس شورای، پس از رسیدگی و تغییر احتمالی در مفاد این طرح، هیات رییسه مجلس باید بار دیگر آن را برای تأیید به شورای نگهبان ارسال کند. در صورت اصرار مجلس بر حفظ شکل کنونی این مصوبه، طرح برای اعلام نظر به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده خواهد شد.

گفتنی است، مجلس، روز پنجم مهرماه امسال، با تصویب ماده چهارم طرح «نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان»، "اعمال خلاف امنیت ملی کشور" را از جمله تخلفات نمایندگان اعلام و برای این تخلفات مجازاتی از تذکر شفاهی تا اخراج از مجلس شورای اسلامی را تعیین کرد.


طرح موسوم به "نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس"، از خردادماه سال گذشته به درخواست رهبر جمهوری اسلامی، در مجلس مطرح گردید، و پیش از این نیز، در اردیبهشت ماه امسال با ۱۵۴ رای موافق تصویب شده‌ بود.


سال گذشته، پس از اظهارات رهبری در خصوص لزوم تصویب این موضوع، مهدی کروبی، از رهبران جنبش – که اکنون هشت ماه است در حصر به سر می برد - در خصوص تبعات تصویب این طرح هشدار داده‌ و با بیان اینکه "این طرح نمایندگان مجلس را به نوکران قدرت تبدیل خواهد کرد"، گفته بود: "این اقدام باعث تحقیر نمایندگان، تهدید آنها در لوای نظارت و اخلال در وظیفه نمایندگی خواهد شد و تمامی سوابق مشروطه در یک صد سال اخیر را بی‌اثر می کند."
 

کیوان صمیمی؛ ریاست شورای نمایندگان زندانیان سیاسی رجایی شهر

Posted: 23 Oct 2011 04:24 AM PDT

 

جرس: زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر مستقر در سالن 12 بند 4 مستقر، برای دومین بار "شورای نمایندگان زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر" را انتخاب کردند.


به گزارش رسیده به جرس، طول دوره این شورا سه ماهه و اعضای آن 5 نفر می باشند که در هر 2 دوره آن تا کنون، مهندس کیوان صمیمی روزنامه نگار و فعال ملی-مذهبی به عنوان ریاست این شورا برگزیده شده است.


نهاد سازی مدنی و تقویت حوزه عمومی همواره مورد تاکید فعالین جنبش سبز و زندانیان آن بوده است.

 مهندس صمیمی نیز از قدیمی ترین و فعالترین تلاشگران جامعه مدنی است که همواره بر تقویت حوزه عمومی، مطبوعات و جنبش های مطالبه محور تاکید داشته و در این راه هزینه های زیادی داده است. کانون زندانیان سیاسی قبل انقلاب، کمیته دفاع از حق تحصیل، کمیته دفاع از حقوق شهروندی، ماهنامه "نامه"، سایت مسدود شده "خرابات" و ... تعدادی از نهادهایی است که اوی به راه اندازی  آنها مبادرت ورزیده است، ضمن اینکه در سایر نهادهای مدنی نیز مانند شورای فعالان ملی-مذهبی، شورای صلح، کانون دفاع از آزادی مطبوعات، کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه و... عضو و فعال بوده است.

 
صمیمی 62 ساله اکنون و بعداز چند بار اعتصاب غذا، مدتی است که علاوه بر آرتروز کمر، پا و گردن، کیست هایی نیز در کبدش مشاهده شده که بنا به تجویز پزشکان رجایی شهر باید فورا بیرون از زندان به آزمایش و درمان اقدام کند. اما دادستان تهران با وجود اینکه مدتهاست که از این مطلب اطلاع دارد از دادن مرخصی استعلاجی به وی خودداری می کند.

بازگشت به عقلانیت جمعی، تنها راه نجات کشور از بحران است

Posted: 23 Oct 2011 03:43 AM PDT

شورای هماهنگی راه سبز امید
جرس: شورای هماهنگی راه سبز امید با اشاره به تحولات جاری بین المللی و منطقه خطاب به دولتمردان جمهوری اسلامی آورده است: از آنچه این روزها بر سر خودکامگان منطقه می آید درس بگیرید و بدانید که بازگشت به عقلانیت جمعی، تنها راه نجات کشور از وضعیت بحرانی کنونی و رهایی از بن بست هایی است که کام آحاد ملت ایران را تلخ تر و تلخ تر می کند.

 

در این بیانیه تصریح شده است: حفظ امنیت و استقلال کشور بدون تضمین حقوق بنیادین و امنیت شهروندان و التزام عملی به روشهای دموکراتیک امکان پذیر نیست. این شیوه‌ی حکومتداری شماست که بهترین شرایط را برای پذیرش اتهام های مطرح شده در افکار عمومی جهان فراهم می کند. مطمئن باشید زمانی که به اراده‌ی ملت تن دهید و مردم پشت سر شما قرار بگیرند، هیچ قدرتی نمی تواند به بهانه‌ی حفظ منافع خویش، حتی اندیشه‌ی تعرض به این سرزمین را در سر بپروراند.


این شورا افزوده است: 
اتخاذ سیاست های غلط در عرصه‌ی سیاست خارجی، در مقایسه با عرصه‌ی سیاست داخلی، پیامدهای ماندگارتری دارد و تصحیح آن، نیازمند زمان بیشتر بوده و هزینه های زیادی بر کشور تحمیل می کند. از همین روست که استفاده از دیدگاه های صاحبنظران و کارشناسان و تصمیم گیری های متکی به عقلانیت جمعی در این عرصه بسیار ضروری است. توسل به ماجراجویی، جزئی نگری و تأمین منافع کوتاه مدت، زمینه را برای آسیب پذیری جایگاه کشور در عرصه‌ی جهانی مهیا می سازد. این همان چیزی است که این روزها شاهد وقوع آن هستیم.


متن کامل این بیانیه در پی می آید:




بسم الله الرحمن الرحیم

ملت آگاه و میهن دوست ایران

ماجرای اتهام دست داشتن برخی مسئولین یا نهادهای جمهوری اسلامی در طرحی که ظاهرا هدف آن ترور سفیر کشور عربستان در آمریکا بوده، می رود تا بار دیگر حلقه‌ی فشارهای خارجی بر کشور ما را تنگ تر سازد. هنوز نسبت به درستی یا نادرستی این اتهام و اعتبار اسناد آن تردیدهای زیادی وجود دارد و سابقه‌ی اتکای دولت آمریکا بر شواهد و مدارک به دور از واقعیت در مورد عراق، شبهه ناک بودن آن را در اذهان عمومی دنیا افزایش داده است. در کنار واقعیت مواجهه‌ی خصم آمیز آمریکا با ایران اما، یک واقعیت تلخ دیگر نیز وجود دارد و آن این که آنچه این روزها بر مردم ما می رود، نتیجه‌ی طبیعی عدم پای بندی حاکمان و دولتمردان کشور ما به حکمرانی دموکراتیک و عقلانیت جمعی است: اقتصاد نامولد، ورشکسته و سخت وابسته به فروش منابع طبیعی؛ نظامی سازی ساحت های مختلف حیات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور که نه تنها دستاوردهای مثبتی در بر نداشته بلکه پیامدهای منفی آن در هر عرصه آشکارتر از همیشه است که یک نمونه‌ی آن فساد و اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی اخیر است؛ و اینک در سایه‌ی مجموعه عملکرد حکومت در شش سال اخیر در عرصه‌ی داخلی و خارجی، حلقه های محاصره و انزوا در عرصه‌ی سیاست خارجی که با شتابی بیش از پیش، امنیت و منافع ملی ایران زمین را به مخاطره انداخته است.
 

اتخاذ سیاست های غلط در عرصه‌ی سیاست خارجی، در مقایسه با عرصه‌ی سیاست داخلی، پیامدهای ماندگارتری دارد و تصحیح آن، نیازمند زمان بیشتر بوده و هزینه های زیادی بر کشور تحمیل می کند. از همین روست که استفاده از دیدگاه های صاحبنظران و کارشناسان و تصمیم گیری های متکی به عقلانیت جمعی در این عرصه بسیار ضروری است. توسل به ماجراجویی، جزئی نگری و تأمین منافع کوتاه مدت، زمینه را برای آسیب پذیری جایگاه کشور در عرصه‌ی جهانی مهیا می سازد. این همان چیزی است که این روزها شاهد وقوع آن هستیم.
 

اکنون و پس از بی توجهی به هشدارهای مستمر کارشناسان و دلسوزان کشور، می بینیم که منافع ملی ما چگونه به خطر افتاده: در عرصه‌ی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، آنهایی که اتخاذ سیاست های خردمندانه و واقع بینانه دولت های قبلی را مورد انتقاد قرار دادند، وضعیت را به بحرانی ترین شکل ممکن رسانده اند و با سیاست های نامنسجم و خیالپردازانه‌ی خود، آن را از یک فرصت به یک تهدید تبدیل کرده اند. در عرصه‌ی حقوق بشر، با نادیده گرفتن حقوق حقه‌ی مردم در تعیین سرنوشت خویش، اعمال شکنجه، بازداشت های غیرقانونی، کشتار، سرکوب تجمعات مسالمت آمیز، زیر پا گذاشتن حق آزادی بیان، تعطیلی و اعمال سانسور شدید مطبوعات، تعطیلی احزاب و سازمان های منتقد، تنگ کردن عرصه بر هنرمندان و دانشگاهیان و فرهیختگان و علما و مراجع تقلید، و اقشار دیگر، آنچنان کارنامه‌ی سیاهی در زمینه‌ی حقوق بشر و حتی تعهد به اصول قانون اساسی کشور از خود برجای گذاشته اند که کشور را از این حیث نیز در بالاترین حد آسیب پذیری در عمر سی ساله‌ی نظام قرار داده است. در عرصه‌ی سیاست بین الملل، دولتمردان کنونی به جای درک واقعیت های حاکم بر جهان و اتخاذ خط مشی عاقلانه ای که منافع بلندمدت کشور را تأمین کند، به یارگیری های ناپایدار و اتحاد با دولت هایی روی آوردند که بسیاری از آنها حتی در نظر مردم خود نیز دارای مشروعیت و محبوبیت نیستند و نشان داده اند که در بزنگاه های حساس، به راحتی از همراهی با منافع کشور ما کناره می گیرند. دولتمردان کنونی حتی در مورد خاص و مهمی مانند مسئله‌ی فلسطین هم نابخردی و ناکامی های خود را به نمایش گذاشتند و با توسل به جنجال آفرینی ها و ماجراجویی ها، تحقق خواست اکثریت مردم فلسطین برای آینده ای صلح آمیز را دچار مخاطره کرده اند. به راستی دستگیری ناشیانه‌ی اتباع کشورهای دیگر به جرم جاسوسی و آزادسازی آنها پس از ماه ها اسارت، به جز فراهم ساختن زمینه‌ی لازم در ارائه‌ی چهره ای خشن و نامعقول از ایران چه دستاوردی در پی داشته است؟ رجزخوانی های مسئولین نظامی و امنیتی به جز این که نظام را بیش از پیش در معرض اتهام تروریسم قرار می دهد، چه نتیجه ای در بر خواهد داشت؟


سکانداران کنونی نظام به جای درک این واقعیت مسلم که اقتدار واقعی و پایدار نظام به میزان اعتماد مردم به آن بستگی دارد، سعی می کنند با بحران سازی یا استفاده از بحران ها، دست به ایجاد وحدت تصنعی میان ملت و دولت بزنند، در حالی که وحدت واقعی زمانی به دست می آید که خاضعانه به خواست اکثریت مردم خویش گردن نهند و به جای لجاجت در ادامه‌ی راه غلطی که به ویژه پس از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ در پیش گرفته اند، به مردم بازگردند. در مواجهه با این بحران، مدیریت و تدبیر عقلانی و روی آوردن به مردمسالاری و آشتی ملی، یعنی همان چیزی که رهبران جنبش سبز همواره برآن تأکید کرده اند، به انسجام و همبستگی ملی می انجامد و تنها راه نجات کشور است. در مقابل، ناشیانه ترین روش برخورد با این بحران، سوء استفاده از آن برای حل بحران مشروعیت در انتخابات پیش روست. صد البته هر ایرانی، دارای هر عقیده و مرامی که باشد، بر دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی کشورش ایستاده، اما دفاع از ایران را نباید با دفاع از دولتمردانی که سهمی عمده در ایجاد این بحران دارند اشتباه کرد.


سخن همراهان جنبش فراگیر سبز مردم ایران به حاکمان این است که عزت و سربلندی حقیقی را در صداقت عملی نسبت به پایبندی به تحقق خواسته ها و حقوق آحاد ملت باید جست، نه در سرگرم شدن به کارزارهای تبلیغاتی زورگذر. از آنچه این روزها بر سر خودکامگان منطقه می آید درس بگیرید و بدانید که بازگشت به عقلانیت جمعی، تنها راه نجات کشور از وضعیت بحرانی کنونی و رهایی از بن بست هایی است که کام آحاد ملت ایران را تلخ تر و تلخ تر می کند. حفظ امنیت و استقلال کشور بدون تضمین حقوق بنیادین و امنیت شهروندان و التزام عملی به روشهای دموکراتیک امکان پذیر نیست. این شیوه‌ی حکومتداری شماست که بهترین شرایط را برای پذیرش اتهام های مطرح شده در افکار عمومی جهان فراهم می کند. مطمئن باشید زمانی که به اراده‌ی ملت تن دهید و مردم پشت سر شما قرار بگیرند، هیچ قدرتی نمی تواند به بهانه‌ی حفظ منافع خویش، حتی اندیشه‌ی تعرض به این سرزمین را در سر بپروراند.


شورای هماهنگی راه سبز امید

صفارهرندی: افراد باید بتواند بدون هو شدن حرفشان را بزنند

Posted: 23 Oct 2011 03:24 AM PDT

جرس: صفار هرندی مدعی است: باید در جامعه‌ زمینه‌ای فراهم شود تا فرد بتواند بدون هو شدن و بدون تکفیر شدن بیاید و حرفش را بزند و البته پاسخ بشنود و بقیه هم در آرامش خاطر در حالی که بحث به صورت اصولی دارد پیش می‌رود دریافت خودشان را داشته باشند.


وی در حالی این ادعا را دارد که طی سالهای وزارت محدودیتهای زیادی برای هنرمندان و صاحبان قلم ایجاد کرده بود. 

هرندی که با خبرگزاری فارس گفت و گو می کرد در خصوص تغییر نظام ریاستی به پارلمانی گفت: البته همین جا باید یک پرانتز باز کرد. هر وقت ما اسم حکومت اسلامی را بیان می‌کنیم عده‌ای پیدا می‌شوند و می‌گویند شما می‌خواهید جمهوریت نظام را ساقط کنید یا اینکه مردم را نادیده بگیرید.

صفار هرندی ادامه داد: این یعنی اینکه اصل و اساس حکومت همین است. منتها هنگامی که می‌خواهد تحقق پیدا کند مردم باید حضور داشته باشند و این می‌شود جمهوریت.

 
سردبیر سابق روزنامه کیهان گفت: ممکن است که در هر دوره‌ای سازوکارهای عدالت متفاوت باشد. مثلاً در زمان امیرالمومنین به دلیل فقر موجود، عدالت اقتضا می‌کرد که حاکم جامعه خود را با اضعف مردم تطبیق دهد اما در دوران امامان بعدی اینچنین نبود و وضع بهتر شده بود. در حقیقت محتوای اصلی آن است که امام جامعه خود را با ضعیف‌ترین مردم تطبیق بدهد.


وی با انتقاد با مروجان مهدویت در جامعه مدعی شد اگر آن مهدویتی که آنها می‌گویند را بخواهیم پیش روی مردم بگذاریم انحراف قطعی می‌شود. وی افزود: اگر خدای نکرده انقلاب‌ ما دست انسان‌های اینگونه می‌افتاد ما تا الان سرنگون شده بودیم ولی ما با بندگان شایسته خدا مثل امام(ره) و حضرت آقا که در جلوداری این حرکت بودند و عنصر اصلی قوام بخش شخصیت‌شان نیز بندگی است نه خود محوری، همراه بودیم.
این شخصیت‌ها دعوت به خود نداشتند.


وی در ادامه با اشاره به مساله کرسی‌ها آزاد اندیشی گفت: عده‌ای می‌گویند چرا کم‌طاقت هستیم...؟! بگذاریم کسانی ‌که مخالف هستند مثل آنچه که در غرب می‌گذرد، بیایند در خیابان‌ها و فریادشان را بزنند!

در پاسخ به این عده باید گفت که اولا در حوادث اخیر خلاف ادعاهایشان در مورد غرب و تحمل مخالفت اثبات شد زیرا همه می‌دانند پذیرفتن قوانین جزئی از آزاد اندیش عملی است. همچنین در کشورهایی که میتینگ‌های سیاسی و برخی روش‌هایی که بعضا در غرب برای اعتراض یا انتقاد وجود دارد جا نیفتاده؛ برخی در خیابان جمع می‌شوند و تا می‌بینند که تعدادشان زیاد شده آرمان‌هایشان را فراموش می‌کنند و می‌گویند برویم حکومت را بگیریم.
این عیب را در جلساتی که بعضا با عنوان کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شده‌اند هم می‌شود، دید. مثلاً شخص ناگهان شروع می‌کند به زدن ریشه‌ها و مثلا می‌گوید اصلا ما برخی مشکلات را داریم چون مسلمانیم!


 وی با اشاره به مشکلات دولت و مجلس بدون پرداختن به عدم مشروعیت رییس دولت مدعی شد: مشخص است که این سازوکار مشکل دارد و این یک آسیب است که شما می‌آیید یک دولت و یک مجلس جداگانه تعیین می‌کنید.

عضو کابینه دولت نهم تأکید کرد: شاید درست این باشد که ما یک شاکله‌ یک پارچه‌ای از دولت و مجلس را با رأی مردم تعیین کنیم. که البته نمونه‌های آن هم در جهان زیاد است به این صورت که روسای دولت هم توسط مجلس انتخاب می‌شوند. مقوله‌ای که به آن می‌گوییم یک "نظام پارلمانی".


وی افزود: این یک تجدید نظر در روش است. اما همین بحث را وقتی در جامعه مطرح می‌کنیم که البته زمزمه‌های آن هم آغاز شده؛ بعضی شایعه می‌کنند که می‌خواهند پشتوانه دموکراتیک حکومت را از آن بگیرند یا جمهوریت را از بین ببرند. در پاسخ به این عده باید گفت که مثلاً کشورهایی که به همین صورت رئیس جمهورشان را انتخاب می‌کنند و زیاد هم هستند، دموکراتیک نیستند...؟!

صفار هرندی گفت: بعضی‌ از سازوکارها و تغییرات ملموس است و ما تعصب به خرج نمی‌دهیم اما وقتی نوبت می‌رسد مثلا به بحث ایجاد نخست وزیری یا جمع کردن آن یک عده می‌گویند حتما توطئه‌ای در کار است!

 

برگزاری اولین انتخابات آزاد در تونس بعد از پیروزی انقلاب

Posted: 23 Oct 2011 02:11 AM PDT

جـــرس: با گذشت نه ماه از آغاز جنبش آزادیخواهانه مردم تونس – که با گسترش به دیگر کشورها، بهار عربی نام گرفت- مردم کشور تونس امروز یکشنبه (۲۳ اکتبر / اول آبان) برای شرکت در نخستین انتخابات آزاد این کشور پس از سقوط زین العابدین بن علی به پای صندوق‌های رأی می‌روند.


به گزارش خبرگزاری آلمان،در این انتخابات که نه ماه پس از سرنگونی دولت پیشین تونس برگزار می‌شود،‌ نزدیک به ۷ میلیون تونسی برای انتخاب اعضای شورای تنظیم قانون اساسی رأی خود را به صندوق می‌ریزند.


در انتخابات امروز تونس که ساعت ۷ بامداد آغاز شده و تا ساعت ۷ بعد‌از ظهر نیز ادامه خواهد داشت، شهروندان از میان بیش از ۱۱ هزار نامزد انتخابات که نیمی از آن‌ها زن هستند، ۲۱۷ عضو مجلس مؤسسان را انتخاب می‌کنند.


این شورای ۲۱۷ نفره در یک سال آینده وظیفه دارد قانون اساسی جدید تونس را تنظیم کند و مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در این کشور را فراهم آورد.


رادیو آزادی (فردا) در این زمینه گزارش داده است که در میان بیش از ۸۰ حزب سیاسی و هزاران نامزد مستقل که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، به نظر می‌رسد حزب اسلامی «النهضه»، حزبی که در زمان حکومت بن‌علی غیرقانونی اعلام شده بود، از بخت بیشتری برای جذب اکثریت کرسی‌های این مجلس برخوردار است.

با این‌حال احتمال می‌رود که تعداد اعضای این حزب در مجلس موسسان به حد نصاب کامل نرسیده و این مجلس، تشکلی ائتلافی باشد.

همزمان با این گمانه‌زنی‌ها برخی از نخبگان جامعه تونس ابراز نگرانی کرده‌اند که قدرت گرفتن «النهضه» می‌تواند ارزش‌های سکولار در جامعه تونس را در معرض خطر قرار دهد.

در همین زمینه، حزب «النهضه» بارها متعهد شده است که آزادی زنان را خدشه‌دار نخواهد کرد و این‌بار نیز برخی از اعضای زن این حزب، از جمله یک فرد بی‌حجاب را نامزد انتخابات مجلس موسسان کرده است.

پیشتر حزب «النهضه» در خصوص امکان تقلب در انتخابات هشدار داده و اعلام کرده بود که در صورت وقوع چنین اتفاقی، قیام خواهد کرد.

با این‌حال راشد‌الغنوشی، رهبر این حزب روز جمعه اعلام کرد که «النهضه»، فارغ از تعداد آرای به دست آورده، نتایج این رأی‌گیری را به رسمیت خواهد شناخت.


تونس نخستین کشور در منطقه بود که در ماه ژانویه سال جاری اعتراضات مردمی در آن منجر به سقوط دولت خودکامه این کشور شد و موج تازه‌‌ی دمکراسی‌خواهی در کشورهای عربی را به راه انداخت.