جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هاشمی رفسنجانی: مردم می‌خواهند در سرنوشت و آینده خود تأثیرگذار باشند

Posted: 17 Oct 2011 08:49 AM PDT

جرس: هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه "مردم چیزی جز این نمی‌خواهند که در سرنوشت و آینده خود تأثیرگذار باشند"، تاکید کرد: "مردم می‌خواهند رأی‌شان تأثیرگذار باشد و تزئینی نباشد و می‌توان با فراهم آوردن زمینه یک انتخابات شفاف و سالم، با حضور ناظران و مجریان صالح، اراده مردم را از طریق انتخاب نمایندگان مستقل و قوی توسط خودشان تحقق بخشید."

 

به گزارش تارنمای مجمع تشخیص مصلحت، رئیس این نهاد در دیدار اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی و شهرستانی حزب مردم‌سالاری، با اشاره به انقلاب‌های اخیر در کشورهای منطقه، کار بزرگ و سخت آینده این کشورها را ساختار‌سازی صحیح و مناسب توصیف و تصریح کرد: "در انقلاب اسلامی ایران، همه مشقات مبارزه، تأسیس و تثبیت نظام جمهوری اسلامی، اداره جنگ و سازندگی با حضور پرشور و معتمدانه مردم به صورت معجزه‌آسایی برطرف شد، به‌گونه‌ای که ظرف دو سال ابتدای انقلاب، نظام جمهوری اسلامی تأسیس و انتخابات و رفراندم انجام و شرّ دشمنان نیز به خودشان باز گردانده شد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات مهم و زیربنایی انجام شده پس از جنگ و در دوران سازندگی گفت: "همان حضور و اعتماد مردم در طول انقلاب و پس از آن، به کمک سازندگی کشور هم آمد و دیدیم که با وجود منابع محدود ارزی و ریالی، چگونه با کمک نخبگان و مدیران و مردم پایه‌ها و زیربناهای کشور به سرعت ساخته و آماده شد و نیز ارتباطات بین‌المللی‌مان هم ترمیم شد."

 

هاشمی، "الگوسازی" را یکی دیگر از اهداف رهبر فقید جمهوری اسلامی و انقلاب خواند و با بیان اینکه توسعه‌طلبی در طول سالیان پس از انقلاب هیچ‌گاه مدنظر حضرت امام و مسئولان نبوده است، تأکید کرد: "آنچه باعث گسترش ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی در جهان می‌شود، این است که براساس امکانات فراوان داخلی، مکتب اهل بیت و سرمایه انسانی مستعدی که داریم بتوانیم آن‌گونه کشور را بسازیم که سایر ملت‌ها خود به دنبال ما و راهکارهای ما باشند."

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتماد مردم را سرمایه همیشگی انقلاب و نظام اسلامی خواند و با تاکید بر اینکه مردم چیزی جز این نمی‌خواهند که در سرنوشت و آینده خود تأثیرگذار باشند، تصریح کرد: "مردم می‌خواهند رأی‌شان تأثیرگذار باشد و تزئینی نباشد و می‌توان با فراهم آوردن زمینه یک انتخابات شفاف و سالم، با حضور ناظران و مجریان صالح، اراده مردم را از طریق انتخاب نمایندگان مستقل و قوی توسط خودشان تحقق بخشید."

 

هاشمی‌رفسنجانی قانون اساسی موجود را دارای ظرفیت‌های خوبی برای احقاق حقوق مردم و نظام خواند و با اشاره به لزوم فعالیت آزاد و مستقل احزاب و رسانه‌ها گفت: "در صورت برگزاری انتخابات با شرایط فوق، همه مردم و گروه‌ها نتیجه را پذیرفته و زمینه آرامش و توسعه کشور به سرعت فراهم خواهد شد."

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس آزاد و مردمی و نیز مجریان قانونمند را راهگشا و حلال مشکلات داخلی و بین‌المللی کشور در شرایط حساس کنونی خواند و تصریح کرد: "برای مردم در حال حاضر بسیار مهم است که فکر کنند با انجام انتخابات شرایط و امکانات کشور به نمایندگان واقعی‌شان واگذار و مسائل به تدریج حل خواهد شد."

 

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اتهامات تروریستی وارده بر جمهوری اسلامی توسط آمریکا، خواستار "هوشیاری مردم و مسئولان نسبت به برنامه‌های خطرناک استکبار جهانی در پس این جنگ روانی" شد و تأکید کرد: "اقدام عجولانه و دشمنانه سردمداران آمریکا و متحدان آنان، همراه با ارائه زودهنگام گزارش توسط دبیرکل آژانس انرژی اتمی و نیز نماینده حقوق بشر در امور ایران حاکی از ورود دشمنان به مرحله خطرناکی است که باید با تدبیر و هوشیاری و ایجاد وحدت ملی، شرایط پیش رو را مدیریت کنیم."

 

وی گسترش دامنه جغرافیایی اعتراضات جنبش وال استریت به بیش از 80 کشور جهان را در مقطع کنونی جهان بسیار مهم و قابل تأمل دانست و افزود: "استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا در کنترل و تحلیل این موج عظیم اعتراضی عاجز مانده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که دامنه این اعتراضات در آینده وسیع‌تر و ابعاد آن پیچیده‌تر و غیرقابل کنترل‌تر شود."

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایط تاریخی کشور را حساس و مهم خواند و گفت: "در این شرایط مهمترین ابزار و وسیله حفاظت مادر برابر توطئه‌های دشمنان وحدت ملی است و حضور پرشور مردم به مانند ابتدای انقلاب می‌تواند حلال مشکلات مقطع کنونی باشد."

 هاشمی رفسنجانی مهمترین وظیفه نظام اسلامی در شرایط کنونی را حفظ اتحاد مردم خواند و تصریح کرد: "راه درست این است که به صورت شفاف مردم را در جریان امور قرار دهیم و با بیان نقاط مثبت و منفی و آگاهی‌بخشی به مردم آنان را در انتخاب راه و مسیر درست کمک کنیم."

 

وی رسیدن به وحدت ملی را کاری سخت ندانست و تأکید کرد: "جناح‌ها و گروه‌ها باید از انحصارطلبی دست بردارند و اجازه بدهند که مسئولان و نمایندگان مدنظر مردم از هر طیفی در انتخابات شرکت داشته باشند."

 هاشمی‌ با تأکید به اینکه "امید به اصلاح و بهبود امور را در هیچ شرایطی نباید از دست داد"، گفت: "امروز با آگاهی فزاینده ملت‌ها و گسترش وسایل ارتباطی و آگاهی بخشی می‌توان امیدوار بود که شرایط موردنظر مردم با تدبیر دلسوزان به تدریج تحقق یابد."

 

 


ادامه اعتراض ها و سرکوب خونین مخالفان در یمن

Posted: 17 Oct 2011 08:48 AM PDT

علی عبدالله صالح: این کودتاست

جرس: اعتراض مخالفان دولت اقتدارگرای علی عبدالله صالح با وجود سرکوب خشن و خونین حکومت، ادامه دارد.

 

به گزارش رادیو فردا، یمن برای دو روز پیاپی شاهد تظاهرات مخالفان علی عبدالله صالح رئیس جمهور این کشور بود. تظاهراتی که در دومین روز نیز هدف آتش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

 

یک شنبه دست کم ۶ نفر از مخالفان صالح در تظاهرات به دست نیروهای امنیتی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این در حالی است که شنبه ۲۹ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

 

حدود هفت ماه از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در یمن با خواست سرنگونی نظام علی عبد الله صالح می‌گذرد. از ۳۲ سال پیش صالح ریاست جمهوری یمن را در دست دارد.

خبرگزاری رویترز یکشنبه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد هنگامی که تظاهر کنندگان قصد داشتند وارد خیابان الزبیری در صنعا شوند، در معرض حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند. خیایان الزبیری حد فاصل مناطق تحت کنترل دولت و مناطق تحت کنترل مخالفان است.

راه‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری یمن توسط تانگ‌ها بسته شد. تمام مدارس هم درهای خود را بسته‌اند.

در شهر تعز در حنوب یمن نیز یک زن تظاهرکننده به ضرب گلوله تک تیراندازهای هوادار صالح کشته شد.

 

سرکوب خونین معترضان در صنعا در حالی صورت می‌گیرد که یمنی‌ها در انتظار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره کشورشان هستند. در این قطعنامه قرار است از صالح خواسته شود برپایه طرح پیشنهادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از قدرت کناره گیری کند.

برپایه طرح شورای همکاری خلیج فارس، از صالح خواسته شده اختیارات ریاست جمهوری را به معاون خود واگذار کند. معاون صالح نیز با حضور معترضان دولت وحدت ملی تشکیل دهد و این دولت قانون اساسی را اصلاح کرده و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار کند.

 

صالح: یمن شاهد کودتای نظامی است

از سویی علی عبد الله صالح در نشست فرماندهان بلند پایه امنیتی هوادار خود، حوادث یمن را «کودتای نظامی» توصیف کرد که با اخوان المسلمین در همکاری با سازمان القاعده در حال اجرای آن است.

به گزارش خبرگزاری دولتی یمن، صالح در سخنان خود این سئوال را مطرح کرد که چگونه می‌گویند تظاهرات مسالمت آمیز در حال برگزاری است هنگامی که نیروهای نظامی جدا شده از آن حمایت می‌کنند و این نظامیان بخشی جدایی ناپذیر از تحصن معترضان هستند.

با آغاز اعتراض‌های یمن، شمار زیادی از نظامیان جدا شدن خود را از دولت این کشور و پیوستن به مخالفان را اعلام کردند.

رئیس جمهور یمن مخالفان خود را به تلاش برای رسیدن به قدرت متهم کرد؛ «حتی اگر هزینه رسیدن به قدرت راه افتادن رودی از خون باشد.»

او همچنین اپوزیسیون را متهم کرد که می‌خواهد از طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس سوء استفاده کند و با واگذار کردن اختیارات رئیس جمهور به معاون خود بحرانی درست کند و شورایی نظامی برای حکومت یمن تاسیس کند.

 

پیوستن ۷ هزار نیروی نظامی جدید به مخالفان

از سویی، سرلشکر علی محسن الاحمر فرمانده تیپ یکم زرهی یمن که به مخالفان پیوسته است، از جدا شدن هفت هزار نیروی گارد ریاست جمهوری و سازمان امنیت مرکزی از دولت و پیوستن آن‌ها به مخالفان خبر داد.

سایت مستقل یمن نیوز نوشت که الاحمر این خبر را در دیدار با سران قبلیه آنس پس از مشارکتشان در تظاهرات شنبه صنعا اعلام کرد.

افراد جدا شده از ارتش یمن، پویستن خود را به انقلاب اعلام کرده و متعهد شدند که از تظاهر کنندگان در مقابل حملات نیروهای دولتی حمایت کنند.

الاحمر همچنین خواستار خروج تمام نظامیان و افراد مسلح از صنعا شد و از جامعه بین المللی خواست برای توقف خونریزی‌های یمن، مداخله کند.

 

 

انتقاد شدید پورمحمدی از مجمع تشخیص مصلحت نظام

Posted: 17 Oct 2011 08:41 AM PDT

پس از حمله به قوه مجریه و نقد مجلس صورت گرفت

 

جرس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: "دلیل همه این کشمکش‌ها این است آن عزیزی که در مجمع تشخیص مصلحت نشسته است هنوز تربیت قانون‌مداری پیدا نکرده است."

به گزارش خبرآنلاین، مصطفی پورمحمدی که امروز در نشستی با نام "مبارزه با مفاسد اقتصادی از شعار تا عمل" در دانشگاه علم و صنعت،سخن می گفت، درباره سرنوشت بی سرانجام لایحه ارتقای سلامت اداری توضیح داد: " 10 سال از فرمان 8 ماده ای مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد اقتصادی می‌گذرد اما ما هنوز قانونی برای اجرای این فرمان تدوین و تصویب نکرده‌ایم. لایحه سلامت اداری نیز چندین سال است که میان مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بود و اخیراً هم چند سالی است که به مجمع تشخیص مصلحت رفته."

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه انتقادش از مجمع تشخیص مصلحت به دلیل معطل نگه داشتن این لایحه افزود: "مجمع هنوز هم به نتیجه نرسیده و هر بار هم که ما پیگیر آن می‌شویم به ما می‌گویند اینقدر عجله نکنید، با این قانون خیلی مشکلات در فرآیندهای اقتصادی شهروندان ایجاد می‌شود. ما چندین جلسه است که داریم تلاش می‌کنیم تا به اعضای مجمع این موضوع را بقبولانیم که این لایحه و این قانون به نفع کشور است."

پورمحمدی، هفته گذشته نیز با اشاره به عملکرد بانکها در فساد مالی اخیر در کشور، از "مدعیان" خواسته بود: "ساکت سرجایشان بنشینند و سخن نگویند."


پورمحمدی، که انتقاداتش نسبت به مقامات دولتی، این روزها از دولت نیز عبور کرده، پس از انتقاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس را نیز به انتقاد گرفت. رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: " یکی از کارها و وظایف مجلس این است که هر کجا دولت می‌خواست منحرف شود جلوی انحراف دولت از برخی برنامه‌ها را بگیرد، ولی متأسفانه ما شاهد آن هستیم که در برخی موارد خود مجلس عامل انحراف است."
این مقام ارشد قضایی، درباره عملکرد تعدادی از نمایندگان مجلس، گفت: "بارها دیده شده نماینده مجلس برای آنکه برخی حقوق را برای منطقه‌ای که از آن نماینده شده استیفا کند برخی از برنامه‌ها را منحرف کرده است و زمانی که با او در این باره صحبت می‌کنیم می‌گوید چرا باید نقطه‌ای از کشور از یک حق برخوردار باشد اما من و منطقه‌ام این حق را نداشته باشیم."


.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بارها دیده شده قدرت از ثروت استفاده می‌کند تا خود را بزرگ‌تر و سلطه‌اش را بیشتر کند و از آن سو دیده می‌شود عوامل ثروت نیز از قدرت استفاده کرده‌اند تا ثروت‌شان را افزایش دهند.
این مقام ارشد امنیتی سابق جمهوری اسلامی، تصریح کرد: "متأسفانه بارها در کنار این موارد شاهد بوده‌ایم که برای آن که این دو عامل به هم بپیوندند از تابلوهای بزرگ ریا و تزویر استفاده شده به گونه‌ای که برخی از صاحبان اندیشه مدعی هستند زر، زور و تزویر به یکدیگر کمک می‌کند."
 

پورمحمدی با اشاره به رویدادهای امروز جامعه، اضافه کرد: "امروز بسیاری از افراد از تبلیغات استفاده می‌کنند و در افکار عمومی مانور می‌دهند تا بتوانند بستر توسعه قدرت و ثروت را برای خود فراهم کنند."
پورمحمدی‌‌ به موضوع غرب و تعیین مرزهای غربی‌ها برای کنترل مرزهای میان این دو موضوع اشاره کرد و گفت:‌ "آنها آمدند و مدعی شدند با یک اقتدار سیاسی می‌توانند بر موضوعات مربوط به ثروت نظارت داشته باشند در حالی که امروز شاهد آن هستیم که آن نظاماتی که ایجاد کرده بودند پاسخگوی خواسته‌هایشان نشده و امروز شاهد گرفتاری شده‌اند."
معاون اسبق وزارت اطلاعات گفت: " اگر امروز از من بپرسید مشکل اساسی ما چیست می‌گویم ما باید نظامات را به گونه‌ای طراحی کنیم که بستر تولید فساد به حداقل برسد که متأسفانه در این بخش ضعیف عمل کرده‌ایم."
 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه بستر تولید فساد چیست، گفت: " آنچه بستر تولید فساد را مهیا می‌کند نداشتن برنامه‌ریزی دقیق است. ‌اساس فساد در هرج و مرج شکل می‌گیرد و اصل بی‌حسابی است که باعث می‌شود عده‌ای بتوانند از روزنه‌های موجود سوء استفاده کنند.پیش از داشتن یک برنامه خوب شما باید فرهنگ برنامه‌پذیری هم ایجاد کنید. همه شهروندان باید یاد بگیرند به برنامه عمل کنند تا جامعه به این شکل نظم‌پذیر شود."

وزیر کشور احمدی نژاد در دولت نخست وی، با انتقاد از برخی بی‌نظمی‌ها گفت: "‌اگر امروز پرونده‌ای مانند فساد 3 هزار میلیارد تومانی در کشور مطرح شود همه علل آن را جویا می‌شوند و بررسی آن برایشان اهمیت پیدا می‌کنند در حالی که هیچ‌کس نمی‌پرسد هزینه بی‌نظمی در جامعه چقدر است. آیا حاضر هستید برای بررسی بی‌نظمی در جامعه هم چنین جلسه‌ای را تشکیل دهید؟"

دبیرکل سازمان ملل خبر داد: ارسال نامه های آمریکا، عربستان و ایران به شورای امنیت

Posted: 17 Oct 2011 08:17 AM PDT

جرس: دبيركل سازمان ملل متحد اعلام كرد، نامه‌هاي مرتبط با اتهامات آمريكا درباره دخالت ايران در توطئه عليه سفير عربستان در واشنگتن را به شوراي امنيت فرستاده است.

 

 خبرگزاري رويترز گزارش داد: بان كي مون امروز دوشنبه تصریح كرد:نامه‌هاي آمريكا، ايران و نيز دولت عربستان را دريافت كرده ام.

 

به گزارش ایسنا، بان کی مون از اظهار نظر درباره اين كه آيا احتمالا ايران با تحريم‌هاي بيش‌تر روبه‌رو مي‌شود يا خير خودداري كرد.

 

روزنامه الشرق الاوسط عربستان سعودی، چاپ لندن به نقل از برخی منابع دیپلمات اعلام کرد که در خصوص طرح ادعایی ترور عادل الجبیر سفیر سعودی در واشنگتن به دست دو ایرانی، شورای امنیت در جریان این امر قرار گرفته است.

به گزارش فارس، این روزنامه به هویت این دیپلمات‌ها اشاره نکرد ولی به نقل از آنان در خصوص واکنش شورای امنیت نوشت: هر اقدامی که شورای امنیت بکند همان موقع اعلام خواهد شد.


وزير خارجه جمهوری اسلامی نیز دوشنبه  در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا در مورد اقدامات حقوقي ايران براي مقابله با وقایع اخیر غرب گفت: "مقامات عربستان سعودي بايد جانب احتياط را رعايت كنند، يقينا مسوولان عربستاني مي‌دانند كه اين سناريوي اخير در جهت ايجاد شكاف و اختلاف بين كشورهاي منطقه است و من اميدوارم مسوولان عربستان نسبت به اين مساله توجه بيش‌تري داشته باشند و با احتياط بيش‌تري برخورد كنند."

علی اکبر صالحی تاكيد كرد: اين سناريو با شيوه‌اي كه ارائه شد و با شتاب و عجله‌اي كه در آن به كار رفت بسيار مشكوك است. وقتي مي‌خواستند اين سناريو را مطرح كنند من شاهد بودم كه وزير دادگستري و مقامات قضايي و امنيتي آمريكا چنان شتاب‌زده و بدون داشتن استحكام و استواري در استدلال، مسائلي را مطرح مي‌كردند آن‌ها صرفا مي‌خواستند مساله‌اي را به خورد افكار عمومي بدهند و جوسازي و موج و هياهوي رسانه‌يي ايجاد كرده بودند و مي‌خواستند از آن استفاده كنند و به اعتبار پيشينه كارهاي تبليغاتي گام بردارند. پيشينه تبليغاتي كه پيش از اين هيتلر از آن استفاده كرده بود و به مشاور خود مي‌گفت اگر مي‌خواهي دروغي را بگويي آن را هم محكم بگو، بلند بگو و هم تكرار كن و مردم را بسيج كن به گونه‌اي كه خود نيز آن دروغ را باور كني. امروز آمريكا نيز از اين شيوه استفاده مي‌كند؛ اما از آن‌جا كه اين موضوع از اساس دروغ است و پايه‌اي ندارد يقينا آثار مخرب آن دامن خودشان را خواهد گرفت.

صالحي گفت: ما با صبر و حوصله نسبت به اين اقدام آمريكا عمل خواهيم كرد. ايران آمادگي دارد هر مساله‌اي را حتي اگر تصنعي هم ايجاد شده اما افكار عمومي را مشوش كرده است، بررسي كند.

وي گفت: ما از آمريكا خواسته‌ايم اطلاعات مربوط به اين افراد دستگير شده را به ما بدهند تا ما پيشينه اين افراد را بررسي كنيم.

صالحي تاكيد كرد: ايران كشوري مسوول نسبت به تعهدات بين‌المللي خود است و البته از حقوق خود در چارچوب مقررات بين‌المللي و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي دفاع خواهد كرد. ما در موضوع هسته‌يي نشان داديم همانگونه كه نسبت به حقوق‌مان پيگير هستيم، نسبت به تعهدات‌مان نيز عمل كرده‌ايم و در ساير زمينه‌ها نيز به همين‌گونه است.

وزير خارجه افزود: ما در موضوع تروريسم و مبارزه با آن يكي از پيش‌تازترين كشورها هستيم.

او گفت: ما اميدواريم ساير مسوولان كشورها به‌خصوص عربستان نسبت به اين مساله توجه ويژه داشته باشند، مبادا مقامات عربستان در دامي بيفتند كه بعدا خارج شدن از اين دام برايشان مشكل باشد.
 

یک نخبه دیگر در زندان جمهوری اسلامی شلاق خورد

Posted: 17 Oct 2011 06:44 AM PDT

مجازات دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران با شلاق در اوین
جرس: یک دانشجوی ممتاز، و زندانی سیاسی دیگر در جمهوری اسلامی، امروز با «شلاق» مجازات شد. امین نیایی فر، دانشجوی ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران، صبح امروز به اتهام توهین به احمدی نژاد در زندان اوین، سی ضربه شلاق خورد.

 

 

 به گزارش کلمه، نیایی فر که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است، پس از اجرای حکم به بند بازگردانده شده است. او در حالی که بر اثر ضربه های محکم شلاق از درد به خود می پیچیده، بدون دریافت هیچ گونه کمک پزشکی و دارویی به بند بازگردانده شده است.

 

نیایی فر که قرار است هفته بعد با پایان دوران محکومیتش از زندان آزاد شود، صبح امروز، همزمان با وقت ملاقات خانواده ها با زندانیان، برای اجرای حکم شلاقش به دادسرای اوین فراخوانده شده بود.

امین نیایی فر، دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه تهران از جمله زندانیان حامی جنبش سبز است که در بند ۳۵۰ اوین در حال گذراندن دوران محکومیت خود است. وی که در تظاهرات روز عاشورای تهران بازداشت شده بود، از سوی قاضی پیرعباسی، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به شش ماه حبس تعزیری، یک و نیم سال حبس تعلیقی و تحمل سی ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم شلاقش امروز در محل دادسرای اوین اجرا شد.

نیایی فر، از جمله افراد حائز رتبه برتر در کنکور سراسری و از دانشجویان ممتاز دانشکده فنی دانشگاه تهران است، به گونه ای که معدل وی در سال گذشته ۱۹٫۲۰ بوده است.

او پس از حوادث عاشورا بازداشت شد، مدتی را در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ گذراند و سپس با قید وثیقه آزاد شد.

نیایی فر تابستان امسال و به دنبال تایید حکمش در دادگاه تجدیدنظر، به زندان اوین بازگردانده شد. بدین ترتیب او در سال تحصیلی جدید، از ادامه تحصیل در دانشگاه نیز باز مانده است.

 

امین نیایی فر، پس از سمیه توحیدلو و پیمان عارف، سومین دانشجوی ممتاز و نخبه ای است که به دلایل سیاسی، و به جرم داشتن عقایدی مخالف حاکمیت جمهوری اسلامی، در ایران با شلاق مجازات می شود. هفته ی پیش، پیمان عارف، دانشجوی اخراجی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و زندانی سیاسی، در آخرین روز زندان، به اتهام توهین به احمدی نژاد، با 74 ضربه شلاق، مجازات شد. پیش از او، سمیه توحیدلو، دانشجوی دکترای جامعه شناسی نیز با شلاق نواخته شده توسط یک مرد، در دادگاه انقلاب، مجازات شده بود.

 

*توضیح:طرح از مانا نیستانی/ زمانه
 

جلسات  بی نتیجه کمیسیون اصل نود مجلس در مورد اختلاس

Posted: 17 Oct 2011 04:22 AM PDT

جرس: یک روز پس از آنکه عضو کمسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اعلام کرد "در بررسی پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی هرچه به جلو می‌رویم به مسائل جدیدی برمی‌خوریم و تاکنون نتوانستیم جمع‌بندی جدید را انجام دهیم"، یک عضو دیگر این کمیسیون با تشریح جزئیات جلسه سه ساعته امروز ، که برای جمع‌بندی گزارش اختلاس بزرگ تشکیل شده بود، مجددا به "نهایی نشدن این گزارش" اشاره کرد و گفت: "در این گزارش به چگونگی ورود گروه امیر منصور آریا در بانک‌ها، تخلفات و قصور و تقصیر سیستم بانکی پرداخته شده است."

 

به گزارش فارس، محمد موحد درباره جلسه ویژه روز دوشنبه 25 مهر ماه کمیسیون اصل 90، اظهار داشت: "این جلسه امروز از ساعت 6 صبح آغاز و بعد از سه ساعت، بدون جمع‌بندی نهایی به اتمام رسید."

 وی با بیان اینکه در این جلسه گزارش 40 صفحه‌ای اختلاس بزرگ خوانده شد، افزود: "از آنجایی که این گزارش یک گزارش ملی است و با ابعاد مختلف جامعه ارتباط دارد زمان جمع‌بندی آن نیز طول خواهد کشید."

 

این عضو کمیسیون اصل 90 ضمن اشاره به ارائه نظرات مخالف و موافق در زمان قرائت گزارش اختلاس بزرگ، تصریح کرد: "کارشناسان و نمایندگان باید دیدگاه‌های مختلف خود را بیان کنند و براساس جمع‌بندی کاملاً‌ قابل قبولی این گزارش منتشر شود."

 

محورهای گزارش اختلاس بزرگ
موحد در ادامه با تأکید براینکه تمام بندهای این گزارش از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: "به دلیل اینکه هنوز این گزارش نهایی نشده و احتمال حذف برخی بندها و افزودن بندهای دیگر در این گزارش وجود دارد نمی‌توان به بیان محورهای این مسأله پرداخت."

به گفته وی، اعضاء کمیسیون اصل 90 در این گزارش ویژه به بررسی چگونگی ورود گروه امیر منصور آریا در بانک‌ها، تخلفاتی که در این مسیر شکل گرفته، قصور و تقصیرها در سیستم بانکی و موارد دیگری پرداخته‌اند.

 

جلسه فردا هم نتیجه‌ای نخواهد داشت
این عضو کمیسیون اصل 90 در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به بررسی ادامه گزارش اختلاس بزرگ در جلسه فردای این کمیسیون بیان کرد: "فردا هم از ساعت 6 صبح این جلسه به صورت ویژه تشکیل خواهد شد اما بعید می‌دانم در این جلسه هم به نتیجه برسیم."



وی همچنین درباره بررسی پشت‌پرده‌ فرار مدیر عامل سابق بانک ملی به کانادا در این گزارش، گفت: "این مورد یکی از بندهایی است که هنوز در گزارش اختلاس بزرگ قرائت نشده است."

موحد تأکید کرد: "قرار نیست قبل از انتشار گزارش جزئیات آن رسانه‌ای شود؛ اما این گزارش هم مخالفان و موافقانی در داخل کمیسیون دارد که برخی از آنها معتقدند باید به ابهامات موجود در جامعه برای هریک از متهمان این پرونده شفاف شود تا جامعه براساس واقعیت‌ها اغناء شود."

  

جلسه ویژه کمیسیون اصل 90 برای نهایی کردن گزارش فساد بانکی
طبق اعلام قبلی اعضاء کمیسیون اصل 90 امروز جلسه ویژه این کمیسیون در بهارستان تشکیل شد.

اعضاء کمیسیون اصل 90 در این جلسه بار دیگر به بررسی گزارش اختلاس بزرگ پرداختند که در صورت نتیجه‌گیری و جمع‌بندی رأی‌گیری می‌کردند.

در صورتی که گزارش اختلاس بزرگ در جلسات کمیسیون اصل 90 رأی‌گیری شود نتیجه به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد و بر همین اساس زمان ارائه این گزارش در صحن علنی مجلس تعیین می‌شود.
همچنین با استناد به اظهارات روز گذشته محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس طرح استیضاح سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز منوط به ارائه گزارش کمیسیون اصل 90 شده است.

 

باهنر در جلسه دیروز مجلس در توضیح به تذکر یکی از طراحان استیضاح گفت که بنده از شما خواهش کردم منتظر گزارش کمیسیون اصل 90 که مامور به بررسی مشکلات اخیر و اختلاس شده باشید و بعد از گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس تصمیم هماهنگی می‌گیرد.
باهنر با بیان اینکه گزارش کمیسیون اصل 90 درباره اختلاف اخیر امروز یا فردا جمع‌بندی و سپس به مجلس گزارش خواهد شد، خاطرنشان کرد: بعد از گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس و دیگر دستگاه‌های دیگر از جمله قوه مجریه نیز باید اقدامات لازم را انجام دهند اما بنده از نمایندگانی که طرح استیضاح را امضاء کردند، خواهش کردم تا منتظر گزارش کمیسیون اصل 90 باشند.

  

براساس این گزارش، مجلس به دنبال ابعاد گسترده پرونده اختلاس بزرگ کمیسیون اصل 90 را مأمور رسیدگی به این پرونده کرد؛ از همین رو اصل نودی‌ها با تشکیل جلساتی که اوج آنها در هفته گذشته بود به بررسی این پرونده پرداختند که ماحصل این رسیدگی تدوین گزارش کاملی از اختلاس اخیر بود و هم‌اکنون نیز جلسات ویژه این کمیسیون به منظور جمع‌بندی گزارش اختلاس بزرگ تشکیل می‌شود.

 

روز گذشته، سید‌فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه عصر یکشنبه اعضای این کمیسیون گفته بود:‌ "جلسه امروز کمیسیون، باز هم به موضوع جریان اختلاس اخیر اختصاص داشت و بررسی‌های اعضای کمیته در مورد اختلاس اخیر همچنان ادامه دارد و در جلسه امروز نیز جمع‌بندی انجام نشد."

گفتنی است، کمیته ویژه مجلس  در پی وقوع اختلاس کلان در بانک‌های کشور، در مجلس تشکیل شد و پس از برگزاری جلسات متعدد با مسئولان بانکی و اقتصادی، گزارشی را تهیه کرد، که قرار بود در صورت تصویب و جمع‌بندی نهایی آن، کمیسیون اصل نود نیز آن را در دستور کار جلسه خود قرار دهد تا گزارش مذکور یک قدم دیگر به قرائت در صحن علنی مجلس نزدیک‌تر شود. اما هنوز این مهم تحقق نیافته است.

به نام شريعت، خر مراد مى ‏رانند

Posted: 17 Oct 2011 02:59 AM PDT

آیت الله دستغیب
جرس: آیت الله علی محمد دستغیب با بیان اینکه "بعضى مردم نداى فطرت خود را مى‏ شنوند و به سویى که درونشان مى‏ خواندشان توجه مى‏ کنند" تصریح کرد: "اینها کسانى هستند که فریب دنیا را نمى‏ خورند و بازیها و لغویات آن، آنها را مشغول نمى‏ کند و اگر به منصب و حکومتى رسیدند به عدالت رفتار مى‏ کنند و احکام اسلام را جارى مى‏ سازند و از مظلومان دادخواهى مى ‏نمایند، بى آنکه ترس افتادن از تخت آنها را از این کار باز دارد."

 

به گزارش تارنمای «حیث سرو»، این مرجع  در در جلسه تفسیر قرآن هفته اخیر خود در شیراز اظهار داشت: "بعضى مردم در ظاهر مؤمنند و گمان مى ‏کنند صاحب مدارج بالاى ایمان هستند اما کوهها تاریکى در قلبشان است و ارزنى نور ایمان در دلشان رسوخ نکرده است."

 

این عضو منتقد حکومت در مجلس خبرگان، در ادامۀ دروس تفسیری خود تاکید کرد: "کار خوبى که انسان را تعالى و رشد مى ‏دهد موجب شکستن او در مقابل پروردگار و هیچ دیدن خود مى‏ شود...شيطان گروهى از مردم را از راه دين و ايمان فريب مى‏ دهد. فقه و اصول به تنهايى انسان را اصلاح نمى‏ كند و ايمان او را كامل نمى‏ سازد. دليل آن هم اين است كه در روايات متعدد، فقها به دو دسته عادل و فاسق تقسيم شده ‏اند. بنابراين ممكن است كسى فقه و اصول بخواند و فقيه شود اما فاسق باشد."

 

آیت الله دستغیب با انتقاد از برخی افراد که "دين را وسيله رسيدن به دنيا مى‏ سازند و به نام شريعت، خر مراد را مى ‏رانند"، آنان را همچون خلفاى بنى‏ اميه و بنى ‏عباس دانست كه خود را جانشين پيغمبر مى‏ ناميدند و ديگران را به اطاعت خود در مى‏ آوردند و مخالفين خود را از دم تيغ مى‏ گذراندند؛ غصب خلافت مى‏كردند و ظلم و ستم را از حد مى‏ گذراندند و با اين حال براى خويش ولايتى در حدّپيامبر قائل مى‏ شدند."

  

این مرجع تقلید مردمی همچنین تصریح کرد: "طلبه و عالمى که از ابتداى طلبگى و تحصیل هدفش مرجع ‏شدن و به ریاست رسید نبوده چگونه مى ‏تواند مردم را به خدا نزدیک کند؟ چنین کسى هنرى جز سرگرم کردن دیگران ندارد و پندها و مواعظش هرگز در دلها اثر نمى‏ کند چرا که فقط خود را مى‏ بیند. اگر القاب و احترامش کم و زیاد شد مردم را به باد انتقاد و ناسزا مى‏ گیرد و آنها را ملعون و مرتد مى‏ خواند."

واکنش بنی صدر به اتهامات اخیر امریکا: سرنوشت ایران را درخطر می بینم

Posted: 17 Oct 2011 02:35 AM PDT

جرس: در ادامۀ ابراز تردید صاحب نظران و کارشناسان پیرامون اتهامات تروریستی وارده به جمهوری اسلامی توسط مقامات آمریکایی، اولین رئیس جمهور ایران معتقد است "اگر کمی در مسائل تامل کنیم، متوجه خواهیم شد که این خبر و این ادعا پایه و اساسی ندارد و معنایش این است که تروری در کار نبوده، بلکه به دنبال مدرک سازی هستند."

 

به گزارش رادیو عصر جدید، ابوالحسن بنی صدر، در واکنش به طرح اتهامات تروریستی اخیر و اعلام بازداشت و تعقیب دو ایرانی متهم به ارتباط با نیروی قدس سپاه و در پاسخ به اینکه "تهدیدهای مختلفی از جمله تهدید نظامی از سوی دولت آمریکا خطاب به جمهوری اسلامی ایراد شده است که متاسفانه باعث خوشحالی برخی از افراد و گروه ها در اپوزسیون شده"، گفت: "اول به مسئله ترور می پردازم، در امریکا حکومت اوباما ادعا کرده است، یک آمریکایی ایرانی تبار به یک کارتل مواد مخدر مراجعه کرده تا آنها ترور سفیر عربستان در امریکا را تصدی کنند و این شخص در دادگاه اعتراف کرده است. اول کاخ سفید و مقامات وزارت دادگستری گفتند که صحت این خبر غیر محتمل است، اما به فاصله دو روز، آقای اوباما آمد و گفت که اگر دلیل قطعی در اختیار نداشتیم، چنین ادعائی نمی کردیم و واشنگتن پست امروز گزارشی انتشار داد که بعد از آنکه کاخ سفید و مقامات وزارت دادگستری گفتند، صحت این خبر این محتمل به نظر نمی رسد، سیا دست بکار شد و مدعی شد که مدرک در اختیار دارد که سپاه قدس رژیم اقدام به این کاری کرده است. واشنگتن پست می گوید که این مدرک عبارت است از گفتگوی تلفنی ضبط شده این شخص با شخص دیگری در ایران در باب ترور سفیر عربستان در امریکا، در حالی که خود مدرک هم ارائه نشده است. چند امر واقع به ما می گوید، تامل کنیم، آیا اصلا این خبر و این ادعا پایه و اساسی دارد یا خیر؟ نفس اینکه می گوید در تلفن گفته شده، معنایش این است که بنابر ترور نبوده است، بنا بر این بوده که مدرک سازی بشود. به یاد شنوندگان بیاورم که در ماجرای کودتای نوژه، بین دو طرف با تلفن از پاریس با تهران گفتگو می شده است، معنایش این است که بنا بر این نبوده که واقعا کودتایی بشود، چون اصلا امکانش وجود نداشته است، بلکه بنا بر این بوده که بهانه و دست آویزی برای متلاشی کردن ارتش و زمینه سازی برای تجاوز عراق به ایران ساخته شود. درمورد ترور سفیر عربستان، هم معنایش اینست که کسانی که این امر را تصدی کردند، بنایشان بر این بوده که برای آمریکا و عربستان برای یک رشته اقدامات برضد ایران، مدرک درست کنند، وگرنه همه می‌دانیم که دستگاه ترور رژیم بسیار مجهز است و با این همه تجربه در ترور و با علم به وجود شنودهای امریکایی کسی از آمریکا به ایران از طریق تلفن نمی‌گوید شما برو اسباب ترور سفیرعربستان در امریکا را فراهم کن!"

 

اولین رئیس جمهور ایران در ادامۀ تحلیل خود پیرامون دلایل طرح اتهامات تروریستی اخیر، ابراز عقیده کرد: "امر واقع دیگر این است که همزمان با این ماجرا، امروز در روزنامه فرانسوی فیگارو گزارشی را خواندم که می گوید از آژانس بین المللی انرژی اتمی بدست آورده است، گزارش می گوید که این بار آژانس، گزارشی روشن، متکی به مدارک وصریح در باب اینکه برنامه اتمی ایران بعد نظامی دارد، تهیه کرده است، برای اینکه در اجتماع حکام آژانس که در ماه نوامبر تشکیل می شود، ارائه شود. سابقا هم می گفتند که مدارک در اختیار اژانس گذاشته شده است، اما تا امروز کسی ندیده که آن مدارک چه بود. حالا این بار می گوید مستند به مدارک است، باید صبر کنیم و ببینیم که واقعا مدارکی ضمیمه این گزارش می کنند و آن مدارک این گویائی را دارند یا خیر؟ ولی خود این امر مانند ماده مشتعل کننده ای که روی آتش بریزند، عمل می کند، شعله را سوزانتر می کند. همزمان یک هئیت پارلمانی فرانسه که می گوید، ده ماه است که روی گزارش خود کار کرده است، می گوید که رژیم ایران همه عوامل بقا را از دست داده است و سقوط کردنی است ولی با وجود اینکه عوامل سقوطش فراهم است، می تواند برای مدتی برجا بماند و در این گزارش می گوید، تردیدی نیست که ایران در کار ساختن بمب اتمی است، نه به این معنی که می خواهد بمب اتم بسازد، بلکه می خواهد توانائی ساختنش را بدست بیارود، برای اینکه فکر می کند، این توانایی وسیله بقایش است. قبل از این رویدادها، در 6 اکتبر یک مقام سابق سیا که سی سال در وزارت دفاع و سیا بوده و حالا بیرون از سیا هست و با این سیاستهای امریکا هم موافق نیست، مقاله مفصلی انتشار داده که آقای نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می بیند که اسرائیل منزوی است، سال 2011 بدترین سال اسرائیل بوده است و فکر می کند، آقای اوباما در این فاصله که تا انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری مانده(تا نوامبر سال اینده)، اگر اسرائیل به ایران حمله بکند اوباما در موقعیتی نخواهد بود که مخالفت بکند، ناچار می شود، خود را با این عمل نظامی بر ضد ایران درگیر کند. می بینید که یک مسئله تنها نیست، چندین مسئله باهم برای داغ کردن بحرانی که قبلا مسکوت شده بود و حرفش را نمی زدند، مشاهده می شود، بنابرین سرنوشت ایران می تواند، درخطر باشد."

 

دکتر بنی صدر در ادامه خطاب به ایرانیان خاطرنشان کرد "به هموطنان خود عزیز عرض می کنم که اگر قرار بود ما ایرانیان از تاریخ درس بگیریم، وضعیتی که حالا داریم نداشتیم... من گفتم راه حل جنبش همگانی مردم ایران است که دنیا بداند این ملت صاحب سرنوشت خودش است. سئوال کننده می گوید که لیبی جنبش همگانی شد. خب نشد! شما در ابتدا چیزی را تصدیق می کنید که دروغ است، بعد بر مبنای آن تصدیق نادرست، حکم می کنید! در بنغازی جنبش همگانی شد، در شهرهای دیگر هم داشت می شد، اما در جا، غرب لازم دید که مداخله نظامی بکند و عنصر مسلح را وارد عمل کرد، از آن به بعد دیگر جنبش همگانی بی معنی شد. به محض اینکه بشود عامل مسلح را وارد عمل کرد، مردم صحنه را ترک می کنند، همانطور که در لیبی شاهد هستید. در مصر جنبش همگانی شد، مداخله خارجی هم نشد، در تونس جنبش همگانی شد، مداخله خارجی هم رخ نداد، فرانسوی ها می خواستند به کمک رژیم بن علی بروند ولی جنبش چنین امکانی را به آنها نداد، ناچار شدند که پوزش هم بخواهند، آن وزیر خارجه شان هم که گفته بود، آماده است تا افراد پلیس به تونس بفرستد هم بر کنار شد. الان در سوریه جنبش هست، البته نمی شود گفت همگانی است. اکنون خانواده هفت برادران سعودی خیلی تلاش می کنند، عنصر مسلح را مثل لیبی در سوریه وارد کنند، اگر موفق شوند، احتمال دارد که سوریه هم به سرنوشت لیبی دچار شود. اما عواملی وجود دارد که می گوید که احتمال آن خیلی ضغیف است، به لحاظ اینکه خود غرب نمی خواهد که سوریه یک لیبی دیگر بشود. در یمن هم وضعیت، بصورتی است که می بیند، در بحرین قوای نظامی عربستان برای سرکوب جنبش مردم وارد شد، تا امروز در هیچ جایی قدرت خارجی به سود جنبش همگانی وارد عمل نشده است."


وی تاکید کرد: "در ایران ما جنبش همگانی را تجربه کردیم و انقلاب ایران زمینه ساز همین گونه جنبشها در اروپای شرقی، آمریکای لاتین و حالا در دنیای عرب شده است، جنبش ما اجازه دخالت به هیچ قدرت خارجی را نداد با اینکه هم امریکایی ها از رژیم شاه حمایت می کردند، هم روسها حمایت می کردند، هم رئیس جمهور چین در آن روزهای جنبش مردم لازم دید که دعوت شاه را بپذیرد و به ایران برود، با اینحال مردم ایران جنبش همگانی را به پیروزی رساندند. جنبش همگانی هنرش این است که اولا محل و بهانه ای برای خشونت ایجاد نمی کند، دوما همه گونه دلایلی ایجاد می کند برای اینکه قدرت خارجی نتواند دخالت بکند، افکار عمومی جهان را به حمایت خود برمی انگیزد و هیچ گونه بهانه ای برای دخالت بدست قدرت خارجی نمی دهد و وقتی ملتی این کار را نکرد و یک رژیمی داشت که هر روز بهانه می تراشید، یا بطور رسمی، مثل بحران سازی ها که میشناسید، مهمترینش همین بحران اتمی است که هنوز هم ادامه دارد حالا با این خبر فیگارو تشدید هم شده است و یا غیر رسمی مثل انواع ترورها. یک ملتی نباید از خودش بپرسد تا کی باید اجازه بدهد سرنوشتش در دست این رژیم بماند؟ حالا آقای اوباما گفته است که گزینه نظامی روی میز است، شما مردم ایران واقعا از خود نمی پرسید، وقتی ما همه گونه امکانی داریم، یک فرصت بی نظیر گیرمان آمده است، برای اینکه ما بین دو سنگ آسیابی که بودیم، حالا نیستیم، این فرصتها را سی سال است، داریم می سوزانیم و همچنان اصرار داریم که قدرت خارجی در زندگی داخلی ما همه کاره باشد. غرور ملی ما کجا رفت؟ چه شد استقلال طلبی ما؟ اسم این را بگذاریم بی تفاوتی؟ نه بنظر می رسد که بیشتر از اینست، کمی به سرنوشت خود بیاندیشید. قطعا یک قسمت از این گزارش مجلس فرانسه صحیح است و آن این است که مخالفت شما مردم این رژیم را به حالت انجماد در آورده است، این مخالفت را یک مقدار دقت بیشتر بکنید، بگذار یک تحول اساسی در زندگی ات رخ بدهد و از این وضعیت بیرون بیایید. تا دنیا، دنیا است که نمی شود، این ملت از سرنوشت خود و کشور خود بی اطلاع باشد و بی تفاوت باشد و خود را غیر مسئول بداند و یا فقط دل خودش را خوش کند که در صف نانوایی، تاکسی و اتوبوس به سران این رژیم ناسزا بگوید، این کار چه دردی را دوا می کند. امیدوارم این گفتگو به کار نسل امروز بیاید، در اینکه به مسولیتی که دارد، بیندیشد و برای از عهده مسئولیت برآمدن برخیزد."

آغاز به کار سایت شهید دکتر بهشتی با موضوعات و طراحی جدید

Posted: 17 Oct 2011 03:02 AM PDT

جرس: سایت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید دکتر بهشتی با مطالب و طراحی جدید آغاز به کار کرد.


به گزارش کلمه، سایت شهید بهشتی که در شهریور سال ۱۳۸۹ با طراحی نوینی نسبت به ساختار پیشین راه اندازی شده بود، از بهمن ماه سال گذشته و در پی دستگیری میثم محمدی مدیر سایت به حالت تعطیل درآمد و فعالیت آن متوقف شد.

این سایت با آزادی وی در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را از نو آغاز کرد و با طراحی جدید و تقسیم بندی موضوعی آثار و مطالب شهید دکتر بهشتی، گام در راه نشر اندیشه های سیدالشهدای انقلاب گذاشت. از آن جمله، سایت اقدام به انتشار سخنرانی ها و دست نوشته های منتشر نشده شهید دکتر بهشتی، بازنشر سخنرانی ها و مصاحبه ها ایشان کرد.


از دیگر فعالیت های سایت می توان به انتشار خاطرات شخصیت هایی چون حضرات آیات مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، خامنه ای، هاشمی، مصباح یزدی و آقایان مرحوم مهندس بازرگان، مهندس میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی، صادق طباطبایی، عبدالمجید معادیخواه، حبیب الله عسگراولادی و دیگران از شهید دکتر بهشتی؛ تعریف و تهیه پروژه های تحقیقی درباره موضوعات سرنوشت سازی همچون فعالیت های شهید بهشتی پیش از انقلاب، شکل گیری و کارکرد شورای انقلاب، انتخابات خبرگان قانون اساسی و شکل گیری قانون اساسی ۱۳۵۸، آغاز جنگ، غائله کردستان، اشغال سفارت آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس اول؛ معرفی آثار و قرار دادن فایل پی دی اف کتاب های شهید بهشتی برای استفاده محققین، و همچنین بخشی با عنوان بهشتی از نگاه دیگران که آثار منتقدان علمی و سیاسی ایشان را در اختیار مخاطب قرار می دهد، اشاره کرد.


همچنین بانک اطلاعاتی دیجیتال در مراحل پایانی تولید است که سهولت و سرعت دسترسی دقیق به کلیه آثار و محتویات سایت را بالا برده و محققین و مخاطبین را در جهت استفاده و اطلاع از کلیه آثار شهید دکتر بهشتی یاری خواهد رساند.

تفسیر قرآن شهید دکتر بهشتی از جمله آثار دیگری است که مراحل پایانی تحقیق را پشت سر گذاشته و به محض انتشار، گزارشی از مجلدات آن بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

تلاش چند نماینده مجلس برای اخراج علی مطهری

Posted: 17 Oct 2011 01:56 AM PDT

جرس: با گذشت حدود یک هفته از انتشار خبر استعفای علی مطهری از نمایندگی مجلس، که در اعتراض به "عدم اعلام وصول سئوال از رئیس‌دولت توسط هیئت رئیسه مجلس" صئرت گرفت، تعدادی از نمایندگان در تلاش هستند  استعفای علی مطهری در دستور کار مجلس قرار گیرد و با رای مجلس این نماینده اخراج شود.

 

به گزارش تارنمای «جهان نیوز»، وابسته به علی زاکانی، نماینده اصولگرا و عضو محالف امنیتی،برخی از نمایندگان مخالف مطهری در تلاش هستند تا این استعفاء هر چه سریع‌تر در دستور کار مجلس قرار گیرد و نمایندگان به آن رای مثبت دهند.


بر اساس گزارشها، علی مطهری نماینده تهران چهارشنبه ۲۰ مهر در اعتراض به عدم اعلام وصول سئوال از رئیس‌ دولت، توسط هیئت رئیسه مجلس از سمت نمایندگی استعفا داد و متن استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مطهری از طراحان اصلی سئوال از رئیس‌جمهور است.

وی تاکید دارد که وقتی امکان "استیفای حقوق موکلان" خود را نداشته باشد، چاره ای جز استعفا ندارد.

 

طرح سئوال از رئیس‌جمهور که مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس نیاز به ۷۳ امضا دارد، در پنجم تیرماه با ۱۰۰ امضاء توسط این نماینده تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد.

 

اگر چه ۱۴ نماینده امضای خود را پس گرفتند، اما ۸۶ نماینده بر طرح سوال از رئیس‌جمهور تاکید دارند.

 

طبق ماده ۹۳ آئین‌نامه داخلی مجلس نماینده باید تقاضای استعفای مدلل خود را تقدیم رئیس مجلس کند تا رئیس مجلس آن‌را در اولین جلسه مطرح کند.

 

بر اساس این گزارش ، مطهری متن استعفای خود را تقدیم محمد دهقان، دبیر هیئت‌رئیسه مجلس کرده ابود، که برخلاف آئین‌نامه داخلی مجلس است و همین استعفا بهانه ای شده تا برخی از منتقدین مطهری برنامه‌‌ریزی‌هایی برای اخراج وی از مجلس صورت دهند و این نمایندگان مصمم هستند تا اولا با فشار به هیئت‌رئیسه مجلس در اعلام وصول استعفای مطهری تسریع شود و ثانیا هنگام طرح این استعفا در صحن مجلس، ضمن رایزنی با دیگر نمایندگان، در اقدامی هماهنگ به استعفاء رای مثبت دهند تا مطهری از مجلس اخراج شود.

 

در همین راستا بهروز جعفری نماینده اصولگرای استان فارس، روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس طی تذکری خواستار اعلام وصول این استعفاء و مطرح شدن آن در صحن مجلس شد.

 

گفتنی است، طرح سوال از رئیس‌ دولت، از روز سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ در مجلس کلید خورد، که دارای چندین محور از جمله اظهارات احمدی نژاد درخصوص جایگاه مجلس و اینکه مجلس در راس امور نیست، عدم توجه به مسایل فرهنگی جامعه و مساله عفاف و حجاب، اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌ دولت در خصوص مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، عزل حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و حکم حکومتی رهبری برای انتصاب مجدد وی و عدم اجرای قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار به مترو بود.

 

علی مطهری در استعفانامه خود تاکید کرده بود که " آیا ما حق یک سئوال از احمدی‌نژاد نداریم؟!"