جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب: بیشتر احزاب اصول‌گرا مجمع برگزار می کنند

Posted: 09 Oct 2011 10:41 AM PDT

جرس: دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب تاکید کرد که احزابی که پروانه‌شان توقیف شده و در دادگاه صالحه حکم قطعی برای منحل شدنشان صادر شده هویت قانونی ندارند و هرگونه فعالیت با هویت جعلی و غیرقانونی خلاف قانون است.


محمود عباس‌زاده مشکینی، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در گفت‌وگو با فارس، گفت: طبیعی است دشمنان پس از شکست در فتنه 88 از شکست خود به عنوان تجربه استفاده کرده و قابل پیش‌بینی است که در انتخابات مجلس سعی می‌کنند از انتخابات ما که تجلی مردم‌سالاری است بر ضد خود مردم‌سالاری استفاده کنند و درواقع از انتخابات که به عنوان مؤلفه تولیدکننده امنیت است علیه خود امنیت استفاده کنند.

 

وی افزود: یکی از مؤلفه‌هایی که در جنگ نرم فتنه 88 در مدیریت فتنه و به شکست کشاندن مهمترین و پیچیده‌ترین توطئه نظام سلطه پس از انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده داشت سپاه و بسیج بود.

 

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب اضافه کرد: تعداد احزابی که در کشور مجمع برگزار می‌کنند انگشت‌شمار است و این خوب نیست؛ طبق قانون احزاب نمی‌توان احزابی که مجمع برگزار نمی‌کنند را منحل کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که احزابی که مجمع برگزار کردند از چه طیفی بودند، اضافه کرد:‌ بیشتر احزابی که مجمع برگزار کردند اصولگرا بودند.



عباس‌زاده مشکینی "لطف الهی و درایت مقام معظم رهبری، بصیرت مردم، سپاه و بسیج" را مهمترین عواملی دانست که مهمترین نقش را در به شکست کشاندن توطئه دشمنان برعهده داشتند.


وی در خصوص فعالیت مجدد احزابی که پروانه آنها توقیف شده همچون حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان  مجاهدین انقلاب اسلامی نیز گفت که احزابی که پروانه‌شان توقیف شده و در دادگاه صالحه حکم قطعی برای منحل شدنشان صادر شده هویت قانونی ندارند و هرگونه فعالیت با هویت جعلی و غیرقانونی خلاف قانون است.

عباس‌زاده مشکینی اظهار داشت: ایجاد تهمت، افترا، کمک گرفتن از بیگانگان و ایجاد اختلاف در صفوف ملت خلاف قانون است و دستگاه‌های انتظامی و قضایی با هرگونه عمل خلاف قانون و عوامل آن طبق قانون عمل می‌کنند.

دبیر کمیسیون 10 احزاب با بیان اینکه نحوه برخورد در قانون فعلی احزاب به صورت شفاف نیامده است، تصریح کرد: دستگاه قضایی باید در برخورد با این قانون‌شکنی از سایر ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی در عین حال یکی از رموز نشاط انتخاباتی و نشاط سیاسی در جمهوری اسلامی ایران را اعتماد مردم به سیستم انتخابات دانست و یادآور شد: مردم به سیستم انتخابات اعتقاد دارند؛ خدشه در انتخابات یکی از اهداف دشمن است تا با شایعه‌پراکنی آن را سست کند؛ کمیته صیانت از آرا در سال 87 بر همین مبنا شکل گرفت.



وی همچنین اضافه کرد:اگر اشخاص و هر جریان یا گروهی بخواهد عمدا یا سهوا از این مسیر یعنی از مسیر ولایت فقیه، اصول و ارزش‌های انقلاب و از مسیر منافع ملت و مطالبات مردم زاویه بگیرد دیر یا زود به سرنوشت ناجوری که برخلاف خواست ملت ایران است گرفتار می‌شود و در واقع به سرنوشت کسانی گرفتار می‌شود که فتنه سال 88 را ایجاد کردند.

 

سخنی با عیسای در اعتصاب

Posted: 09 Oct 2011 10:05 AM PDT

مریم شربتدار قدس
تو که نامت یادآور مسیح است و پایداری ات ستودنی، با تو چه کردند در آن خوفکدۀ رجائی شهر

کبوتران حرم امام رضا (ع) در سالروز میلاد مبارکش در حالی آزادانه بر گنبد طلای ایشان می چرخند که پرندگانی بال و پر بسته در قفس هایی از جنس ستم، به پرواز و رهایی می اندیشند.
امروز آن آهوی رمیده از صید که با ضمانتی از چنگال صیاد رست، در حالی شاد است که آهوانی خسته از ستم در دام هایی آهنین گرفتارند.
اینک غربت "غریب الغرباء" را قلب هایی زخم خورده از کین و غضب ، به خوبی می فهمند و حس می کنند که خود، غریبانه و مظلومانه در بند شدند و محکوم احکامی ناعادلانه.
و امروز باز هم اعتصاب غذای اسیرانی در بند و گرفتار، شادی را بر ما حرام کرد.


خدایا، به کجا رسیده ایم و به سوی کدام ناکجاآباد روانیم که در نظامی با نام مقدس جمهوری اسلامی، افرادی بی پناه، چارۀ درد و تنها راه را در درد عظیم ترِ امتناع از خوردن می بینند؟
حال در این روز عزیز، از تو می پرسم برادرم، تو که نامت یادآور مسیح است و ایمان و پایداری ات ستودنی، با تو چه کردند در آن خوفکدۀ رجائی شهر که هر بار پیامت با اعتصاب ارسال می گردد و تاریخ را شرمندۀ ماندگاریت می سازد؟
روزه ات را افطار کن برادر، که وجودت برکت این سرزمین است و حضورت نیاز آدمیت. اعتصابت را بشکن تا آنان که دنیا را نه گذرگاه، که قرارگاه پنداشته اند بشکنند و آنها که هنوز کورسوئی از چراغ ایمان در دلهاشان مانده، به انسانیت و عقلانیت بازگردند.


برادر غریبم، تو را به غربت امام رضا(ع) سوگند می دهم دست از اعتصاب غذا بردار که حتی ظالمین نیز می دانند که دربند کردن بی گناهانی چون تو نه تنها بر قدرت آنها نمی فزاید که عذابشان را ابدی می سازد.
روزه ات را همین حالا افطار کن که بانگ اذان را نیازی به روشنائی روز نبوده و روزه را با اذان شبانگاهی افطار می کنند.


برادرم، به سلامت خود بیندیش و یقین بدار روزگاری نه چندان دور، آن زندان لعنتی که ای کاش نام پاک رجائی را با خود نداشت، میزبان کسانی خواهد بود که امروز مفسدان و اختلاس گران را رها کرده و اندیشمندان را ناجوانمردانه به محاکمه کشیده و دلسوزان را در سرای جنایتکاران و قاتلین، سکنی می دهند که این همان وعدۀ الهی است :
" وَ سَیَعلَمُوا الَّذینَ ظَلَمُوا أیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ"

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور: شیب انتخابات باید شیبی مناسب باشد

Posted: 09 Oct 2011 10:05 AM PDT

جرس: مدیر کل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه "شیب انتخاباتی باید شیب مناسبی باشد" گفت: طبیعا وزارت کشور با کسانی که خارج از زمان مشخص شده بخواهند فضا را ملتهب کنند و هیجان کاذبی در جامعه بوجود بیاورند برخورد قاطعی خواهند کرد.


به گزارش مهر، محمدعلی پورموسوی، مدیر کل سیاسی وزارت کشور عصر یکشنبه ابرازامیدواری کرد: برگزاری انتخاباتی آزاد، بانشاط، حداکثری و با رویکرد صیانت از حقوق شهروندی و آرا مردم را شاهد باشیم.

 

مدیر کل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه تقریبا در تمام استانهای کشور 10 درصد از کل شعب انتخاباتی، انتخابات را به صورت رایانه ای برگزار خواهند کرد، گفت: البته رایانه ای برگزار شدن انتخابات به صورت پایلوت و آزمایشی در 10 درصد از کل شعب سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی همچنین در ادامه در خصوص آموزش فرمانداران و بخشداران سراسر کشور برای برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس گفت: فرمانداران و بخشداران ما نیروهایی هستند که به نسبت به موضوع انتخابات آشنایی کاملی دارند و کسانی هستند که بارها انتخابات مختلفی را در سراسر کشور به نحو احسن برگزار کردند.

پورموسوی تصریح کرد: البته باید از نظر اجرایی یک بار هماهنگی و دقت نظر در انتخابات بوجود بیاید .

 

مدیر کل سیاسی وزارت کشور در ادامه در خصوص برخورد وزارت کشور با تخلفات انتخاباتی نیز گفت: در مورد تخلفات انتخاباتی هشدارهایی داده شده است ضمن اینکه ما وضعیت تبلیغات کاندیداها را در کشور رصد می کنیم تا انشاءالله فضای انتخابات فضای سالمی باشد.

وی با بیان اینکه شیب انتخاباتی باید شیب مناسبی باشد به طوری که اوج شور و نشاط انتخاباتی مردم باید در همان زمان برگزاری انتخابات باشد گفت: طبیعا وزارت کشور با کسانی که خارج از زمان مشخص شده بخواهند فضا را ملتهب کنند و یک هیجان کاذبی در جامعه بوجود بیاورند برخورد قاطعی خواهند کرد.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور در پایان تصریح کرد البته در حال حاضر نیز فضای انتخاباتی وجود دارد و وزارت کشور برنامه های مربوطه را مدیریت می کند.

 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی: از روسیه به دادگاه بین المللی شکایت می کنیم

Posted: 09 Oct 2011 08:45 AM PDT


جرس: علی اکبر صالحی امروز در مجلس گفت: من به عنوان وزير خارجه نمي توانم مطالبي را در صحن علني بيان کنم.


به گزارش خبرآنلاين، بررسی رابطه ایران و روسیه و سرنوشت قرارداد خرید موشک​های اس 300 از این کشور، سئوالاتی بود که علی​اکبر صالحی را به مجلس کشاند.

 
اين دو سئوال از سوي مصطفي کواکبيان از وزير امورخارجه پرسيده شده بود. کاظم جلالي سخنگوي کميسيون امنيت ملي در تشريح سئوال مذکور گفت: وزيرامورخارجه در کميسيون پاسخ دادند که رابطه ايران با روس​ها يک رابطه سياسي است و موضوع قرارداد موشک​هاي اس 300 هم يک معاهده نظامي است که مسئول آن وزير دفاع است.
 
صالحي هم با بيان اينکه وزارت خارجه دو اقدام سياسي و موضوعي را به طور موازي براي دريافت موشک​هاي اس 300 را براي پيگيري اين مساله در دستور کار خود قرار داده، اظهار داشت: مهرماه سال 89 نخست وزير روسيه اعلام کرد که در راستاي تحريم​هاي امنيتي ايران نمي​تواند اين موشک را به ايران تحويل دهد. اما ما در جلساتي با سفير آنها و همتايان روسي اعتراض کرديم. وزير دفاع نيز از اين تصميم دولت روسيه انتقاد کرد و خواستار متعهد بودن به قرار داد دوکشور و پرداخت خسارت در صورت لغو آن شد.
 
وزیر خارجه احمدی نژاد از ديدارهايش با ايوانف، لاورف، پاترشف و ديدارهاي جليلي با همتاي روسي​اش و ديميتريف طي دو سال گذشته خبر داد و افزود: در دادگاهي بين المللي در 18 مهرماه در پاريس نيز اين موضوع را پيگيري مي​کنيم. البته طرف روسي ايده​هايي براي منصرف کردن ما و حل و فصل موضوع را پيشنهاد کرده که در دستگاه​هاي حقوقي ما در دست بررسي است.
وی گفت نه تنها در خصوص موشک​هاي اس 300 که در زمينه تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر نيز پيگير حقوق ايران خواهيم بود.
 
مصطفي کواکبيان که مي​گفت از 800 ميليون دلار در قرارداد دريافت موشک اس 300 با روسيه، 166 ميليون دلار به عنوان پيش پرداخت، مبادله شده، افزود: اينکه بگوييم به دنبال فشارهاي غرب، روسيه حاضر به ارائه اين موشک​ها به ايران نشده است، جواب قانع کننده​اي براي مردم نيست. موضع گيري کلامي وزارت خارجه که حاصلي نداشته و هنوز نه موشکي دريافت شده نه غرامتي پرداخته شده است.
 
به گفته وي، قطعنامه 1939 دو سال بعد از قرارداد ايران و روسيه در مورد موشک​هاي اس 300 صادر شده، پس چطور قرارداد پيشين را شامل مي​شود؟ ديپلماسي فعال ما چطور نتوانسته اين موضوع را به طرف روسي تفهيم کند؟ چطور روسيه 15 واحد موشکي را چند ماهه به چين تحويل داد اما ما در چهار سال گذشته نتوانسته​ايم پنج موشکمان را از اين کشور بگيريم؟
این نماینده مجلس با اشاره به اظهاراتي درباره پيشرفت​هاي فني و نظامي ايران در زمينه تسهيلاتي، ادامه داد: کسي منکر اين پيشرفت​ها نيست ولي اگر ما به اين موشک​ها احتياجي نداشتيم که قرارداد نمي​بستيم! چرا نبايد از حقوقمان به درستي حمايت کنيم؟
کواکبيان ادامه داد: ما ادعاي اخذ غرامت از جنگ جهاني دوم را داريم اما نمي​توانيم بعد از چهار سال حقمان را از روسيه​اي بگيريم که با کارت ما در جامعه بين الملل بازي مي​کند و از غرب امتياز مي گيرد.
 
صالحي بار ديگر در پاسخ به اظهارات وي پشت تريبون مجلس قرار گرفت و با بيان اينکه اصل اين ايراد وارد است، پاسخ داد: اما کاش روابط در عرصه بين الملل به همين سادگي بود. من به عنوان وزير خارجه نمي​توانم مطالبي را در صحن علني بيان کنم.
 وي با اشاره به اينکه وزارت دفاع مشغول بررسي پيشنهادات روسيه در زمينه عدم پرداخت موشک​هاي اس 300 است، اظهار داشت: اما هنوز آنها به نتيجه​اي نرسيده​اند که بنده به اطلاع شما برسانم. وزارت خارجه در اين ميان هر آنچه که در توان داشته است را به خرج داده تا اين مساله را به سرانجام برساند.
 
کواکبيان که مي​گفت سخنان وزير خارجه فقط حول اين محور است که آمريکا و اسرائيل مانع از اجراي تعهد روسيه درقبال ايران شده​اند، پرسيد: سئوال من اين است که شما در دستگاه ديپلماسي چه کرده​ايد؟ يک حالت زيگزاگي را در پيش گرفته​ايد که به نتيجه​اي هم نرسيده است.
این نماینده مجلس با بيان اينکه 20 سال است که قرار است نيروگاه بوشهر را روس​ها به ايران تحويل بدهند، يادآور شد: اما در امارات 5 ساله نيروگاه اتمي 20 هزار مگاواتي زده​اند! اين يعني ضعف دستگاه ديپلماسي ما!
به گفته وي، نمايندگان مجلس براي اينکه به روس​ها ثابت کنند که خيلي بي​جا کرده​اند که قرار داد ما را اجرا نکرده​اند، قطعا به قانع کننده بودن پاسخ​هاي وزير خارجه راي منفي خواهند داد. وي افزود: اما انصاف من اجازه نمي​دهد شما را که تازه يک سال است وزير شده ايد در معرض راي مجلس بگذارم. از اين رو اگرچه قانع نشده​ام اما نمي​خواهم براي اين سئوال راي گيري شود.
/

یک سال زندان و 90 ضربه شلاق برای مرضیه وفامهر

Posted: 09 Oct 2011 08:21 AM PDT

همسر ناصر تقوایی هم محکوم شد
جرس: مرضیه وفامهر، بازیگر سینما به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شد.

 

 به گزارش کلمه، این حکم که روز گذشته از سوی دادگاه صادر شده به درخواست وکیل وی برای تجدید نظر ارسال شده است.

مرضیه وفامهر، همسر ناصر تقوایی و بازیگر فیلم “تهران من حراج” اوایل تیرماه سال جاری بازداشت شد. ناصر تقوایی، فیلمساز معروف ایرانی همان زمان اعلام کرده بود که همه عوامل بازداشت شده فیلم «تهران من، حراج»، با قرار وثیقه آزاد شده اند اما همسرش، مرضیه وفامهر، در زندان قرچک ورامین نگهداری می شود.

بر اساس گزارش ها علت بازداشت این هنرمند بازی در فیلم «تهران من، حراج» اعلام شده است و این در حالیست که تقوایی معتقد است مجوز ساخت از سوی وزارت ارشاد داشته و برخلاف شایعات مطرح شده، زیر زمینی نبوده است.

 

فیلم «تهران من، حراج» ساخته گراناز موسوی، فیلمساز ایرانی مقیم استرالیا است و تقوایی می گوید او این فیلم را به عنوان پایان نامه خود ساخته است. این فیلم دختر هنرمندی را به تصویر می کشد که در یک جشن با یک پسر جوان ایرانی که ساکن استرالیا است آشنا می شود و در تلاش است به اتفاق او از ایران برود.

شهریورماه ، ناصر تقوایی با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با هنرمندان و حبس غیرقانونی همسرش  به "جرس" گفت: "واقعا نمی دانم چرا اینگونه اقدامات را انجام می دهند زیرا اثرات منفی زیادی دارد، همین عدم اعتمادی که در جامعه تولید می کند و نگرانی که در گروه های فیلم سازی بوجود آورده ناشی از همین برخوردها ست. تا به امروز من به یاد نمی آورم با جامعه سینمایی چنین برخوردهایی صورت گرفته باشد."



ناصر تقوایی گفته بود: "همسرم در زندان قرچک ورامین که شرایط یک زندان را هم ندارد و قبلا مرغدانی بوده، نگهداری می شود و هفته ای یکبار با ایشان ملاقات دارم."


گراناز موسوی، کارگردان فیلم "تهران من، حراج" با انتقاد از بازداشت خانم وفامهر گفته بود: "فیلم با مجوز ساخته شده، فیلمی که نمای خیابانی دارد نمی تواند بدون مجوز باشد. در همان ابتدا که متوجه شدم او را خواسته اند به او گفتم تمام اطلاعاتم را در اختیار آنها قرار دهد تا با من تماس بگیرند، اما برای من جای سئوال دارد که چرا از من به عنوان کارگردان توضیح نمی خواهند تا سو تفاهم ها برطرف شود."


تقوایی با بیان اینکه این فیلم یک پایان نامه دانشجویی است، ادامه می دهد: "این فیلم چهار سال پیش دوره ای که آقای صفار هرندی وزیر ارشاد بود، تولید شده است. خانم گراناز موسوی دوست همسر من که شاعر خیلی خوبی است این فیلم را ساخته است. سالها پیش خانم موسوی با خانواده اش به استرالیا مهاجرت کرده و در آنجا درس سینما خواند و چون پایان نامه تحصیلی خوبی نوشته بود دانشگاه یک بودجه خوبی را بعنوان جایزه در اختیارش گذاشت تا بتواند یک فیلم تولید کند. فیلم هم مربوط به جوان ها معاصر ایران و بااستعدادی است که زندگی شان هرز می رود که یا مجبور به ترک وطن می شوند یا به انحراف کشیده می شوند و اینکه علت این بی بند و باری چیست؟ ظاهرا هم یک چنین موضوعی آن زمان مطلوب سیاستگزاران وزارت ارشاد بوده است. خلاصه برای اجرای اینکار آن دانشگاه برای این فیلم یک تهیه کننده انتخاب می کند که با یک تهیه کننده در ایران که دفتر رسمی دارد (دفتر رسمی یعنی شعبه وزارت ارشاد است) یک قرارداد می بندد و کار بطور کاملا رسمی شروع می شود و حتی یک گروه استرالیایی برای فیلم برداری فیلم به ایران می آیند که حتما مجوز کار در ایران داشته اند. برای من که در ایران زندگی می کنم واقعا نمی دانم این واژه های زیرزمینی که اینها بکار می برند یعنی چه؟ همه فیلم در خیابانها تهران اتفاق می افتد این گروه فیلم برداری با تجهیزات خود در خیابانها تهران مشغول بکار بودند و هربار که پلیس هم اینها می گرفته و مدیر تولید فیلم که نماینده تهیه کننده است ورقه ای را به آنها نشان می داده و آزاد می شدند و دوباره شروع بکار می کردند. نزدیک به ده و پانزده روز در خیابانهای تهران کار کردند.

وی در ادامه به "جرس" می گوید: بعد شایعه شد که این فیلم مجوز ساخت ندارد پس اگر مجوز ندارد چطور بطور رسمی در خیابانهای تهران کار کردند؟ حالا سوال من این است این فیلم مجوز دارد یا ندارد، به بازیگر فیلم چه ارتباطی دارد؟ مثل اینکه من بروم بقالی برای خریدن شیر به صاحب مغازه بگویم جواز مغازه ات را به من نشان بده!


در حالیکه این فیلم با انتقادات شدید محافظه کاران مواجه شده است اما کارگردان این فیلم می گوید: " فیلم تهران من، حراج یک تعهد اجتماعی دارد و از دردهایی می گوید که هر کس در تهران زندگی کند، آن را می بیند. این فیلم به بهترین شکل حتی خیلی بهتر از سریال های تلویزیونی زنگ خطر را در ذهن بچه ها به صدا در می آرود چرا باید جلوی چنین فیلمی گرفته شود؟ مگر هدف حل مشکل نیست؟ مگر طرح مسئله برای پیدا کردن راه حل نیست؟ چرا از این زاویه به این اثر نگاه نمی شود؟ آیا اگر سر این فیلم را زیر آب کنیم و عوامل آن را اذیت کنیم اصل مشکلات تهران حل می شود؟"


ناصر تقوایی، همسر این بازیگر دربند می گوید: " در هر صورت این یک فیلم هفتاد دقیقه ای دانشجویی است که به چند فستیوال فرستاده شد و در سال 2009 هم برنده جایزه بهترین فیلم مستقل در استرالیا شد. حالا نمی دانم سی دی این فیلم چطور به ایران آمده و به طور غیر رسمی تکثیر شده و بازار ایران هم گرفته است. قبل از این ماجراها این فیلم سرچهارراه ها 1200تومان فروش می رفته اما حالا رسیده به 7000 هزار تومان! این هم شده دکان تبلیغاتی برای کسانیکه این کار خلاف را انجام دادند و سی دی ها را تکثیر می کنند و پول به جیب می زنند. همین هفته گذشته در روزنامه وزارت ارشاد یک گزارشی منتشر شده که یک موسسه ای که کارش تکثیر فیلم است و مجوز وزارت ارشاد را هم دارد 35000 فیلم قاچاقی وارد بازار ایران کرده است یعنی یک اکران قاچاقی در سرچهارراه در سطح شهر درست شده که فروشش از مجموع سینماها در روز بیشتر است و پول زیادی به جیب خلافکارها رفته است."


ناصر تقوایی در پایان با انتقاد از چنین برخوردهایی با جامعه هنری ایران تصریح می کند: "شرکت در یک فیلم به گفته آنها مبتذل اتهامی است که به همسرم زده اند. من نمی دانم فیلم مبتذل است یا نیست به بازیگرش چه ارتباطی دارد؟ فیلم کارگردان و تهیه کننده دارد، بازیگر وظیفه اش این است آنچه به او می گویند انجام دهد بازیگر که نمی تواند بگوید اینکار را می کنم، اینکار را نمی کنم. امیدوارم توجه به مسئله حقوق بشر در ایران فقط مربوط به مسائل سیاسی نباشد بلکه به مسائل فرهنگی و مشکلات هنرمندان هم رسیدگی شود. چون طی ماه های اخیر تنها همسر من بازداشت نشد بلکه چند نفر از هنرمندان حوزه های بازیگری و خبری هم دستگیر شدند. بالاخره یک تعریفی از فرهنگ در این جامعه باید صورت بگیرد.


طی ماه های اخیر فشارها بر هنرمندان روز به روز افزایش یافته و تعدادی از مستندسازان و بازیگران بازداشت و ممنوع الخروج شده و یا تحت فشارهای حقوقی و قضایی وادار به سکوت و انفعال شده اند

گفت و گوی جرس با پیمان عارف پس از اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق: وحشیانه  بود

Posted: 09 Oct 2011 05:46 AM PDT

مسیح علی نژاد
جرس: پیمان عارف، فعال دانشجویی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، پس از اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق، به خبرنگار جرس می گوید: من اینجا در ایرانی که احمدی نژاد می گوید آزادترین کشور جهان است، به جرم توهین به احمدی نژاد شلاق خورده ام به گونه ای که جای زخم هایش هنورز روی تن ام مانده است و قلبم درد می کند.

  

وی معتقد است هم صدور حکم شلاق غیرقانونی بوده است و هم اجرای آن به صورت غیر قانونی صورت گرفته است.


پیمان عارف  صبح امروز به اجرای احکام زندان اوین منتقل شد که با پایان دوران محکومیتش آزاد شود اما به گفته خود او لحظاتی پیش از آزادی به اتهام توهین به ریاست جمهوری
۷۴ ضربه حکم شلاق او  به اجرا در آمده است. 


اگرچه پیمان عارف پس از اجرای این حکم از شرایط جسمی خوبی برخوردار نبود اما به پرسش های خبرنگار جرس در این زمینه پاسخ داده است.  

 

گفتگوی جرس با این فعال سابق دانشجویی و عضو سازمان دانش آموختگان را بخوانید:

 

آقای عارف این حکم شلاق را آنگونه که این روزها می گویند نمادین هم اجرا نکردند درست است؟ 

این حکم را نه تنها  نمادین اجرا نکردند، ای کاش حداقل همان رای صادره خودشان را اجرا می کردند، یعنی ۷۴ ضربه شلاق تعزیری طبق ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی را اجرا می کردند یعنی شلاق را به صورت تعزیری می زدند.  مشهور فقهای امامیه تاکید دارند میان تفاوت تازیانه شلاق تعزیری و تازیانه حدی. یعنی در تازیانه حدی نباید دست شلاق زننده بالا رود و یک کتاب باید زیر بغل شلاق زننده باشد برای اینکه کتاب قران نیفتد ولی آقایان به وحشیانه ترین و سبوعانه ترین شکل ممکن تازیانه زدند. یعنی به همان شکل که در شریعت برای شرب خمر و لواط پیش بینی شده است شلاق زدند. 


دقیقا به چه جرمی این حکم شلاق در مورد شما اجرا شده است؟        

به جرم توهین به احمدی نژاد. ماده ی ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی. قاضی پیرعباس قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در پرونده مربوط به اتهامات انتخابات در صدور رای ۷۴ ضربه تازیانه تعزیری صادر کردند. 


این حکم کجا و چگونه اجرا شد؟ 

ولی این آقایان در دادسرای اوین در حضور آقای نمکی رییس دفتر  معاون شخص جعفری دولت آبادی به وحشیانه ترین شکل ممکن حکم تغزیری را به شکل تازیانه حدی اجرا کردند. من خواهان دستور قضایی شدم و در همان شرایط  که حمله قلبی به من دست داد، شکایت کردم به آقای دولت آبادی و از همین جا از دولت آبادی می خواهم که دستور قضایی صادر کند اگر دادستان هستند که از نظر من نیستند.        

 

آیا همسر شما هم به هنگام اجرای حکم حضور داشتند؟

امروز محکومیت من تمام شده بود و مرا به خاطر اینکه باید آزاد می شدم آوردند دادسرای اوین در شعبه اجرای احکام. دادیار اجرای احکام فردی است به نام خدابخش که ایشان حضور نداشت. همسرم را هم اجازه دادند بیاید بنشیند. فردی آمد که ماسک به صورت خودش زد. آنکسی که مرا شلاق زاد ماسک به صورت داشت. مرا بردند ته دادسرای اوین در یک اتاقی در حضور نمکی رییس دفتر معاون دادستان مرا شلاق زدند.  آن فرد شروع کرد با تمام شدت دستش را بالا برد  و با تمام شدت تازیانه را به پشت من کوبید و مرا شلاق زدند.


بعد از شلاق شما چه حالی داشتید؟

کمرم راست نمی شود از درد شلاق. وضعیت قلبی ام هم خوب نیست. به توصیه ی یکی از پزشکان دوش گرفتم، اما خون مردگی باعث شده که سوزش این زخم ها بیشتر باشد.


اگر سخنی با مسئولان یا احمدی نژاد که به جرم توهین به ایشان هم شلاق خورده اید، دارید بفرمایید ؟

احمدی نژاد که هر بار به نیویورک می رود و می گوید ما آزادترین کشور دنیا را داریم اما مرا اینجا در کشور خودم ، به وحشیانه ترین شکل ممکن به جرم توهین به احمدی نژاد شلاق زده اند. من یک نامه سرگشاده به احمدی نژاد نوشتم و تنها یاد آوری کردم که چه بلایی سر دانشگاهها آمده است.  نامه من موجود است که هیچ توهینی به احمدی نژاد نکرده ام تنها گفته ام که به ایشان هرگز سلام نخواهم کرد. همه تاکید من این است که هم صدور حکم من غیر قانونی بود و هم این حکم شلاق به صورت غیر قانونی و وحشیانه اجرا شد. 

اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق برای پیمان عارف

Posted: 09 Oct 2011 04:40 AM PDT

جرس: پیمان عارفی دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بعد از اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق امروز آزاد شد.



سمیرا جمشیدی گفت که همسرش امروز با پایان دوره‌ محکومیت از زندان آزاد شده است و قبل از آزادی حکم ۷۴ ضربه شلاق وی اجرا شده است.

جمشیدی در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با «خانه حقوق بشر ایران»  وضعیت روحی پیمان عارف را خوب توصیف کرد.


عارف به خاطر شلاق خوردن که بیش‌تر از ناحیه کمر بوده است، احساس درد شدید می‌کند.

این فعال دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بیست و یکم بهمن ماه سال گذشته، با ورود ماموران امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و بعد از گذراندن چند روز انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

شایان ذکر است که در حکم نهایی این فعال دانشجویی وی به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت مادام‌العمر از حرفه روزنامه‌نگاری و عضویت و فعالیت در احزاب سیاسی محکوم شده بود.

 

اخراج گازپروم روسيه از ميدان نفتی آذربعلت تاخیر در اجرای تعهدات

Posted: 09 Oct 2011 03:36 AM PDT

 جرس: در حالی گازپروم روسیه مدعی مهلت گرفتن در توسعه میدان نفتی آذر شده بود که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از خروج کامل گازپروم روسیه از میدان نفتی آذر خبر داد و گفت: یک کنسرسیوم متشکل از پیمانکاران داخلی کار توسعه این میدان را برعهده می‌گیرند. 


احمد قلعه بانی درخصوص آخرین وضعیت توسعه میدان آذر که یک میدان مشترک با کشور عراق است گفت: متاسفانه شرکت گازپروم روسیه درخصوص تعهدات خود به ایران تعلل کرد و شرکت ملی نفت نیز بارها به این شرکت اخطار داد اما هیچ توجهی به این اخطار‌ها نمی‌شد. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: بعد از جمع‌بندی صورت گرفته قرار شد ما همکاری خود را با این شرکت در میدان نفتی آذر قطع کنیم و کار را به پیمانکاران داخلی واگذار کنیم. 

وی در گفت‌و‌گو با فارس ادامه داد: پیمانکاران داخلی نیز در قالب یک کنسرسیوم در این میدان وارد می‌شوند که به زودی این پیمانکاران معرفی خواهند شد. 

میدان نفتی آذر به مساحت 482 کیلومتر در جنوب شرقی شهرستان مهران قرار گرفته و با کشور عراق مشترک است. 

این میدان دان دارای 7 حلقه چاه توسعه ای است که با توسعه کامل روزانه حدود 65 هزار بشکه نفت می‌توان از این میدان برداشت کرد. 

پیش از این شرکت نفتی گازپروم روسیه با طرح این ادعا که نامه‌های اخطاری شرکت ملی نفت را دریافت نکرده است، از دریافت مهلت مجدد برای توسعه میدان نفتی آذر خبر داده بود.

احمدی مقدم: روابط مردم به پلیس ارتباطی ندارد

Posted: 09 Oct 2011 03:20 AM PDT

جرس: فرمانده نیروی انتظامی امار بالای علاقه جوانان به رابطه با جنس مخالف و مصرف مشروبات الکلی در دانشجویان را تکذیب کرد.


به گزارش خبرآنلاین سردار اسماعیل احمدی مقدم، امروز در حاشیه دیدار مردمی در مرکز نظارت همگانی ناجا در پاسخ به سوالی درباره امار بالای علاقه جوانان به رابطه با جنس مخالف گفت: "این امارها صحت ندارد. به عنوان مثال در جایی گفته بودند 80 درصد دانشجویان اقدام به صرف مشروب می کنند که چنین چیزی اصلا صحت ندارد و مخالف امنیت روانی جامعه است. یک محقق تحقیقی می کند و بدون آنکه این تحقیق تایید شود، آن را منتتشر می کند و باعث نگرانی خانواده می شود. حتی نسبت معتادان تحصیل کرده ما نسبت به دیپلمه ها بسیار پایین است. در این رابطه ما حتی حاضریم میزگردی برگزار کنیم. اگر در نتیجه این میزگرد، امارهای اعلام شده از سوی منابع غیر رسمی تایید شد، من از فرماندهی ناجا استعفا می دهم."


گفتنی است چند روز پیش نتیجه یک تحقیق در رابطه با مصرف مشروبات الکلی در میان دانشجویان منتشر شد که بر اساس آن  رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران، روی یك هزار و ۵۰۰ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله انجام داد، ۲۵ درصد دانشجویان، مصرف الكل را بدون اشكال می‌دانند. از این تعداد، ۲۰ درصد در نظرسنجی اظهار كردند الكل مصرف می‌كنند و ۵ درصد بقیه هم گفته‌اند كه وسوسه شده‌اند این كار را انجام دهند.



او همچنین درباره ایست و بازرسی ها برای تحقیق درباره روابط افراد ادعا کرد: "چنین چیزی صحت ندارد. چون سرک کشیدن به روابط مردم به پلیس ارتباطی ندارد. اما پلیس با افرادی که با فریب، اقدام به اغفال دختران می کنند، پلیس حتما به طور قاطعانه برخورد می کند."

به گفته او طی نظارت یکساله ای انجام شده، پلیس نمره 16 را از 20 می گیرد: "البته هر سال همین نمره را می گیریم، هرچند که ما امتحان را سخت تر می کنیم. البته این نمره با مطلوب ما 25 درصد فاصله دارد."
فرمانده پلیس ایران همچنین از کاهش نزاع و جرم در ایران خبر داد و بدون اشاره به عملکرد ضعیف نیروی انتظامی درکنترل جرایم اجتماعی مدعی شد: "فتنه باعث شد مجرمان سواستفاده کنند، تا نیمه دوم سال گذشته روند افزایشی جرایم را داشتیم. اما از اسفند سال گذشته این روند متوقف و رو به کاهش رفت. البته این کاهش با آمارهای دو سال گذشته کمی متفاوت است."

سردار احمدی مقدم در رابطه با پیگیری قضایی از طریق اینترپل برای متهمان ار فساد مالی احیر؛ ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: "ممکن است مقامات قضایی چنین دستوری داده باشند."

کوچک زاده قبل از شورای نگهبان رد صلاحیت می کند

Posted: 09 Oct 2011 03:07 AM PDT

 جرس: عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با رد صلاحیت برخی از نامزدهای احتمالی مجلس گفت رای دهندگان به میرحسین موسوی از بین خود نامزد انتخاب کنند.


مهدی كوچك زاده ، عضو فراكسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اعتدال، ادعا کرد: درباره اصلاح طلبان باید تفكیكی صورت گیرد؛ این مجموعه به سه بخش قابل تقسیم است؛ یك بخش كسانی كه هدایت رفتارهای حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده داشتند و هدایت گران اصلی این قضایا بودند.

عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی بدون اشاره به رویدادهای پس از انتخابات افزود: یك مجموعه هم در كف خیابان ها اعمال خلاف قانون انجام دادند و به اموال عمومی جامعه و جان و مال مردم صدمه زدند.

كوچك زاده  بدون پرداختن به جلوگیری از فعالیت احزاب و گروههای سیاسی ادامه داد: گروه دیگر 13 میلیون رای دهنده به آقای میر حسین موسوی هستند كه اینها تمام حقوق مردم عادی را دارند و می توانند از بین خود نامزد انتخاب كنند و یا نامزد انتخاباتی شوند در انتخابات شركت كنند یا نكنند و می توانند با اصولگرایان رقابت كنند .

عضو فراكسیون اصولگرایان که از مخالفان جدی اصلاح طلبان است، ادعا کرد: دو دسته اول نه صلاحیتی دارند ، نه صلاحیت آنها تایید خواهد شد و مردم تكلیفشان را مشخص كرده اند .