جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فرمانده کل سپاه: امروز شعارهای انقلاب اسلامی در اروپا و آمریکا به صحنه آمده است

Posted: 13 Oct 2011 04:08 AM PDT

جــرس: فرمانده کل سپاه پاسداران، با بیان اینکه "در حوادث بعد از انتخابات، عده‌ای می‌خواستند شعارهای انقلاب را متوقف کنند"، مدعی شد: "آنها غافل از این بودند که توقف شعار انقلاب اسلامی، توقف نور خدا در روی زمین است."

 

به گزارش فارس، پاسدار محمدعلی جعفری، روز پنچ شنبه در مراسم یکمین سالگرد 18شهید لرستانی در پادگان امام حسین خرم‌آباد، با اطلاق مجدد اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به "فتنه"، ادعا کرد: "بزرگترین آزمایش ملت ایران فتنه بزرگ سال 88 بود، فتنه‌ای که می‌خواست طومار انقلاب را به هم بپیچد اما ملت بزرگ ایران از آن سربلند بیرون آمدند. در فتنه 88 عده‌ای می‌خواستند شعار انقلاب اسلامی را متوقف کنند غافل از اینکه توقف شعار انقلاب اسلامی، توقف نور خدا در روی زمین است."

 

سردار جعفری در ادامه اظهار عقیده کرد: "رشادت‌ها، فداکاری‌ها و از جان‌گذشتگی ملت ایران سبب شده امروز جهان اسلام، ایران اسلامی را الگوی خود قرار دهد و خداوند نصرت‌های خود را نصیب انقلاب ما کرده و این انقلاب‌ها و وقایع اخیر یکی از ثمرات آن است."

 

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: "ما تا آخرین قطره خون از ارزش‌های انقلاب، ولایت و رهبری دفاع می‌کنیم" و افزود: ‌"امروز بحمدالله انوار انقلاب اسلامی جهان را فرا گرفته و نور انقلاب در همه جا جلوه‌گر شده است."

 

سردار جعفری با تاکید بر صدور انقلاب اسلامی گفت: "اسلام قرار نیست در یک منطقه خاص باقی بماند و اراده الهی این است که نور خود را کامل کند، هر چند که کافران نپسندند... ما امروز بایستی دست به دامن شهیدانمان باشیم تا بتوانیم این راه بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز را برای کامل شدن دین خدا ادامه دهیم... همه دنیا امروز حقانیت انقلاب اسلامی را فهمیده‌اند و در دنیایی که مادیات زر و زور و قدرت همه جا را فرا گرفته کسی باور نمی‌کرد که حقانیت اسلامی به جهان صادر شود و امروز شاهد شعارهای انقلاب اسلامی در جای جای جهان باشیم."

 

سردار جعفری مدعی شد: "امروز شعارهای انقلاب اسلامی ایران نه تنها در جوامع اسلامی بلکه در جوامع غیراسلامی و در محل اروپا و آمریکا به صحنه عمل گذاشته شده و انقلاب اسلامی بدون خون شهدا امکان ندارد که راهی را ادامه بدهد."

ادعای دخالت ایران در توطئه ترور سفیر عربستان بعید و مشکوک است

Posted: 13 Oct 2011 03:33 AM PDT

مشاور امنيت ملی سه رييس جمهور آمريکا
جرس: در ادامۀ موج اتهامات وارده به نیروی قدس سپاه پاسداران در رابطه با "طراحی عملیات تروریستی علیه اسرائیل و عربستان در خاک آمریکا" و همزمان با گفتگوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان سعودی جهت هماهنگی برای مقابله با آنچه "توطئه ترویستی سپاه" خوانده شده، گروهی تحلیلگران آمریکایی این موضوع را "غیر قابل باور" و "مشکوک" ذکر کرده و در عین حال تاکید کرده اند که "بهتر است کنگره و افکار عمومی قبل از هرگونه تصمیم‌گیری و اقدام غیرقابل بازگشت، به دنبال مدارک جزئی‌تر و شواهد مفصل‌تری برای اثبات آن باشند."


در پی اعلام بازداشت یک ایرانی- آمریکایی مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران به اتهام طراحی و مشارکت در ترور سفیر عربستان در آمریکا و انفجارهایی در سفارت اسرائیل و عربستان در واشنگتن، الجزیزه از گفتگوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان سعودی خبر داده و مدعی شد که باراک اوباما با عبدالله بن عبدالعزیز تلفنی گفتگو کرد و طرفین نیز در این تماس تلفنی اتهامات اخیر خود علیه ایران را مورد بررسی قرار دادند و توافق کردند برای محاکمه بین المللی ایران تلاش کنند.

این درحالیست که برخی تحلیلگران و مقامات دیپلماتیک و امنیتی سابق آمریکا از جمله گری سیک- دخالت ایران در این ماجرا را بسیار بعید دانسته و مشکوک و با انگیزه ای خاص اعلام کرده اند.


به گزارش ندای سبسایت رسمی «گری سیک»، مشاور امنيت ملی سه رييس جمهور آمريکا و از تحلیلگران سیاست خارجی، با انتشار یادداشت و تحلیلی پیرامون وقایع اخیر، با انعکاس ابراز تردید جدی وی نسبت به نقش‌داشتن ایران در طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا آورده است:
"... همان طور که در خبرها آمده، ایران به برنامه‌ریزی برای انجام اقدام تروریستی علیه سفیر عربستان صعودی در خاک ایالات متحده آمریکا متهم شده است. اما تمام این ماجرا برای من باورنکردنی است. در واقع این داستان، اگر واقعی باشد، تمام سیاست های گذشته ایران و شیوه های شناخته شده‌اش را زیر سوال می برد. ایران بدون شک برای خشمگین بودن از هر دو کشور ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی دلایل زیادی دارد؛ ایران در موج اخیر ترور دانشمندان و دانشجویان فیزیک ، آمریکا و اسرائیل را متهم می‌داند و حتی انتشار ویروس استاکسنت را هم به این دو کشور نسبت می‌دهد. در مورد عربستان هم، ایران با اطمینان اعتقاد دارد پادشاه این کشور خواستار حمله نظامی آمریکا به خاک ایران است و این درخواست را به آمریکا ارائه داده است.
ردپای ایران در آخرین اقدامات تروریستی اروپا، بمب‌گذاری در آرژانتین و یا موارد دیگری از این دست دیده شده است اما در تمام این موارد و بسیاری دیگر مثل ترورهای انجام شده در دهه 1980 علیه افرادی که ضدانقلاب خوانده می شدند یا دست داشتن در بمبگذاری ها، ایران تحت لوای گروه‌های مختلف که البته مهمترینشان شاخه ای از "حزب‌الله" هستند، ایفای نقش کرده بود. نام ایران همیشه زیر لایه‌های مختلف پنهان نگه داشته شده؛ لایه‌هایی که مثل یک لباس مبدل نقش حقیقی این کشور را در اقدامات تروریستی از انظار پنهان کرده است. ایران هرگز -و یا حداقل ظاهرا– تلاشی برای انجام اقدامات تروریستی در خاک ایالات متحده آمریکا انجام نداده و قبول این مسئله که آنها برای انجام حساسترین ماموریت تروریستی ممکن، به یک گروه غیرمسلمان تکیه کرده باشند، واقعا مشکل است. در ماجرایی که رخ داده، گفته می شود آنها برای رسیدن به هدف خود، از یک فرد آماتور و یک باند مواد مخدر مکزیکی استفاده کرده‌اند؛ باندی که گفته می شود، اعضای آن را علاوه بر مکزیکی‌ها، برخی اعضای نفوذی سرویس های اطلاعاتی آمریکا تشکیل می‌دهند.
با تمام اشتباهاتی که ایران در سال‌های گذشته مرتکب شده، با این حال این کشور به عنوان نقض کننده فعالیت‌های محرمانه سیاسی شناخته نمی‌شود. این مسئله هم واقعا شاید همانی باشد که در ظاهر به نظر می‌رسد اما به هر حال بهتر است کنگره و افکار عمومی قبل از هرگونه تصمیم‌گیری و اقدام غیرقابل بازگشت، به دنبال مدارک جزئی‌تر و شواهد مفصل‌تری برای اثبات آن باشند. اگر ایران واقعا در این حد غیرحرفه‌ای و غیرمعقول باشد که در این مورد نشان داده است، پس شاید آنها بزرگترین دشمن خود باشند؛ دقیقا چیزی بر خلاف آنچه قصد دارند از خود به نمایش بگذارند: باهوش و مصمم! "

 

اشتباهی محض است
در همین رابطه، یکی از کار‌شناسان سابق امور امنیتی آمریکا به دولت باراک اوباما هشدار داده است که از متهم کردن ایران به دست داشتن در توطئه مربوط به ترور سفیر عربستان صرف نظر کند، چون این گونه موضع‌گیری‌ها ممکن است به آتش جنگی مهارنشدنی دامن بزند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی در مقدمه گزارش خود یادآوری می‌کند که دادستان کل آمریکا مدعی شده است دولت ایران حامی طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن بوده و طبق ارزیابی دستگاه‌های امنیتی و قضایی آمریکا این حمله قرار بوده اولین مرحله از عملیاتی در آینده باشد.

حکومت ایران در واکنش سریع خود به این ادعا‌ها، ضمن تکذیب هرگونه دخالتی در این طرح اعلام کرد که ایراد این اتهامات بخشی از تبلیغات تهاجمی دولت آمریکا علیه ایران است.

رابرت بر، کار‌شناس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، که حدود ۲۰ سال در بخش خاورمیانه این نهاد فعالیت داشته می‌گوید دولت آمریکا ممکن است در این ماجرا مرتکب اشتباهی بسیار خطرناک شده باشد.

به اعتقاد وی، بعید به نظر می‌رسد که این توطئه توسط حکومت ایران طراحی و هدایت شده باشد و در شرایط کنونی دولت آمریکا با گشودن یک مجرای تماس مستقیم با دولت ایران باید سعی کند از تشدید تنش بکاهد.

شبکه خبری ای‌بی‌سی یادآوری می‌کند که دادستان کل آمریکا حکومت ایران را مسئول این توطئه اعلام کرده و وزیر خارجه این کشور نیز گفته است که اقدامات شدیدی برای منزوی‌تر کردن حکومت ایران به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، رابرت بر، کار‌شناس سابق سازمان سیا، می‌گوید: "جزئیات این طرح تروریستی با اقدامات و روش‌های ایران هیچ شباهتی ندارد و هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند حکومت ایران در این اقدام مشارکت داشته است. شاید اقدام افراد خودسر باشد."

رابرت بر می‌افزاید که اگر حکومت ایران می‌خواست چنین کاری بکند به سراغ باندهای قاچاق مواد مخدر مکزیکی نمی‌رفت یا پول را مستقیما به حساب بانک‌های آمریکایی واریز نمی‌کرد.

این کار‌شناس امنیتی می‌افزاید: "من رفتار امنیتی حکومت ایران را طی سی سال گذشته زیر نظر داشته‌ام؛ آن‌ها همیشه خیلی محتاط‌تر از این عمل می‌کنند. آن‌ها همیشه برای اجرای عملیات خود از یک گروه وابسته و واسطه استفاده می‌کنند."

اما رابرت بر، کار‌شناس باسابقه امور امنیتی، می‌گوید: «اگر دولت آمریکا واقعا مطمئن است که چنین طرح‌هایی توسط رهبری حکومت ایران هدایت شده باید اقدامات قاطعی انجام دهد. در آن حالت مسلما ایران و واحدهای عملیاتی آن در خارج مثل سپاه قدس، تلافی خواهند کرد که در ‌‌نهایت ممکن است به یک بحران و درگیری تمام‌عیار بدل شود.»

این کار‌شناس معتقد است که بعید نیست دولت آمریکا این اتهامات خود را پس بگیرد، چون در غیر این صورت ممکن است شرایطی پدید آید که هیچ کس نتواند از گسترش درگیری در منطقه و نقاط دیگر جهان جلوگیری کند.

به گفته وی، تمام منطقه خاورمیانه اکنون حالت آتش‌فشانی دارد و آمریکا به هیچ وجه نباید به یک جنگ یا تنش گسترده دیگر در منطقه دامن بزند. به همین منظور دولت آمریکا باید در شرایط بحرانی نظیر این مستقیما با حکومت ایران وارد گفت‌وگو شده و سعی کند که از دامنه تنش بکاهد.

رابرت بر در پایان گفت‌وگوی خود با شبکه خبری ای‌بی‌سی می‌افزاید: "اگر این حمله یا بمب‌گذاری در شهر واشینگتن روی می‌داد و واقعا ایران پشت آن بود معنایی نداشت جز اعلام جنگ ایران به آمریکا. ولی آیا واقعا ایران چنین سیاستی دارد و به دنبال جنگ با آمریکاست؟ آیا ما واقعا تا این حد به جنگ با ایران نزدیک شده‌ایم؟ من نمی‌دانم."

 

داستانی تخیلی- جاسوسی است
همزمان، وب‌سایت ماهنامه معتبر «آتلانتیک» در آغاز تحلیل خود از اتهام دادستان کل آمریکا که روز سه‌شنبه، یازدهم اکتبر، اعلام کرد طرح عوامل حکومت ایران برای به قتل رساندن سفیر عربستان از طریق بمب‌گذاری خنثی شده است، می‌نویسد این ماجرا بیشتر به داستان تخیلی جاسوسی شباهت دارد.

به گزارش رادیو فردا، تحلیل‌گر مجله «آتلانتیک» می‌افزاید اگر سفیر عربستان در واشینگتن واقعا به قتل می‌رسید چه پیامد و نتایجی برای ایران می‌داشت؟ مناسبات عربستان و آمریکا که از مدت‌ها پیش بد بوده از زمان آغاز بهار عربی بد‌تر شده و خاندان حاکم بر عربستان در واکنش به این تحولات درست در مخالفت با نیروهایی ایستاده است که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کند.

یک عضو ارشد خاندان آل سعود حتی تهدید کرده است که اگر باراک اوباما با اقدام فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل مخالفت کند مناسبات نزدیک با آمریکا را قطع خواهد کرد. اگر آمریکا و عربستان مناسبات نزدیک ۷۰ ساله و آغشته به نفت خود را قطع کنند مسلما برای ایران خبر خوبی خواهد بود. عربستان سعودی به اسلحه و تجهیزات نظامی آمریکا متکی است، و در مقابل در زمینه اطلاعات امنیتی و اوضاع منطقه آمریکا به عربستان کمک کرده و از رفتار حکومت عربستان در داخل آن کشور و کشورهای همسایه، از جمله بحرین، چشم می‌پوشد.

تحلیل‌گر وب‌سایت «آتلانتیک» می‌افزاید که در صورت شکسته شدن اتحاد قدیمی آمریکا و عربستان مسلما ایران برای گسترش نفوذ خود و به خصوص در کشورهای دارای جمعیت شیعه مثل عراق و بحرین یا لبنان دست بازتری خواهد داشت. حتی ایران ممکن است برخی از کشورهای عربی را که حول محور اتحاد ریاض و واشنگتن حلقه زده‌اند به سوی خود جلب کند.

بهترین قسمت در یک چنین سناریویی این است که ایران حتی لازم نیست برای وقوع این حالت کاری بکند. اگر قرار باشد مناسبات استراتژیک عربستان و آمریکا به هم بخورد ایران نیازی ندارد که حتی یک گام کوچک در این مسیر بردارد.

بنابراین ابلهانه‌ترین کاری که ایران می‌تواند بکند این است که مانع شکسته شدن این اتحاد شده و عربستان و آمریکا را یک بار دیگر به یکدیگر نزدیک کند. برای مثال، با اقدام به ترور سفیر عربستان در خاک ایالات متحده آمریکا.

رهبران ایران با تمام سابقه طولانی در نقض حقوق بشر و پیشبرد سیاست‌های ضد مردمی خود افراد ابلهی نیستند. هر چند آن‌ها از تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی بهره می‌جویند، آن چه پشت آن نهفته سیاستی حساب‌شده و عمل‌گرایانه برای پیشبرد منافع منطقه‌ای آن کشور است. بنابراین متحد کردن واشینگتن و ریاض با یک عملیات تروریستی آن‌ هم در شرایطی که روابط آن‌ها به شدت تیره شده است باعث افزایش حمایت افکار عمومی و سیاستمداران آمریکا از عربستان خواهد شد.

یک چنین اقدامی هیچ نفعی برای ایران نخواهد داشت و بنابراین اقدامی ابلهانه خواهد بود، هر چند حکومت ایران در گذشته مرتکب اشتباهات سیاسی و ایدئولوژیک فراوانی شده، کما این که تمام حکومت‌ها چنین خطاهایی دارند، ولی طراحی یک چنین توطئه‌ای آن قدر دور از ذهن است که به جای طرح اتهام علیه ایران سوالات فراوانی را به میان می‌آورد.

تحلیل‌گر مجله آمریکایی «آتلانتیک» سپس به این سوالات پرداخته و از جمله می‌پرسد که اگر ایران تا این حد به خود دردسر بدهد که یک بمب‌گذاری را برای اجرا در خاک آمریکا طراحی کند چرا یک مقام نه چندان مهم را هدف قرار دهد؟

اگر ایران قرار است در خاک آمریکا حمله‌ای را سازمان‌دهی کند، چرا این کار را در سال‌های پس از حملات یازده سپتامبر و به عنوان مثال در اوج جنگ عراق انجام نداد؟ چرا یک چنین حمله‌ای را درست چندی پس از آزادی دو کوهنورد آمریکایی انجام دهد که در نوع خود نوعی مصالحه‌طلبی در برخورد با آمریکا بود.

در انتهای این تحلیل آمده است: "چرا آن طور که دادستان کل آمریکا ادعا می‌کند ایران برای انجام این طرح لازم است با باندهای قاچاق مواد مخدر مکزیک همکاری کند؟ یا آن طور که برخی یادآوری کرده‌اند آیا ارسال پول به آمریکا یا صحبت در مورد این توطئه در مکالمات تلفنی واقعا می‌تواند روش مرسوم دستگاه اطلاعاتی کشوری مثل ایران باشد؟"


ترور نماینده آیت الله سیستانی در شهر کربلا با سلاح های بی صدا

Posted: 13 Oct 2011 02:16 AM PDT

جرس: بنا به گزارش منابع خبری، یکی از نمایندگان آیت‌الله سیستانی، شب گذشته در شهر کربلا ترور شد و جان باخت.


به گزارش فارس، شیخ مهند المعمار از نمایندگان آیت الله سیستانی در شهر کربلا، شامگاه چهارشنبه از سوی افراد مسلح ترور شد و در دم جان سپرد.


بر اساس این گزارش، وی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد منطقه سیف سعد کربلا و در هنگام بازگشت به منزل بوسیله افراد با سلاح مجهز به صداخفه کن مورد اصابت قرار گرفت .


شاهدان عینی تاکید کردند که تعدادی از افراد مجهول الهویه که سوار خودرویی شده بودند، پس از خروج شیخ مهند المعمار به سوی وی و یکی از همراهانش تیراندازی کردند که هر دو در این حادثه جان خود را از دست دادند.


تروریست ها در حالی موفق به ترور نماینده آیت الله سیستانی و فرار از آن منطقه شدند که ازدحام فراوانی در آن ساعت از شب در منطقه سیف سعد دیده می‌شد.


به گزارش ایسنا، نیروهای امنیتی شهر کربلا بلافاصله منطقه را محاصره کرده و به تحقیقات خود درباره این جنایت پرداخته اند و هنوز به نتایجی نرسیده اند.


گفتنی است خطبای جمعه شهرهای نجف و کربلا بارها در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به گسترش استفاده از سلاح‌های مجهز به صداخفه کن از سوی گروه‌های تروریستی هشدار داده بودند.

 طی روزهای اخیر، موج جدید انفجارها و عملیات تروریستی در شهرهای مختلف عراق، سبب کشته و مجروح شدن گروه زیادی از شهروندان و زائران شد.

هفت پرده: از مناظره در “هفت” تا حضور درموزه متروپولیتن!

Posted: 13 Oct 2011 02:56 AM PDT

سعید زندگانی
جرس: دراولین پرده این "هفت پرده" به برنامه "هفت" تلویزیون سر می زنیم که حرفهای معاون سینمائی وزیر ارشاد درآن موجب شد سینماگران معتبر کشورمان او را به مناظره ای رودررو دعوت کنند؛ در پرده دوم به شیراز می رویم تا حرفهای احمدی نژاد را این بار در نقش یک "حافظ شناس" بشنویم؛ در پرده سوم فیلمبرداری را به خانه ابدی مشایعت می کنیم که به گفته رئیس هیئت مدیره خانه سینما از خستگی ناگهان مرد؛ در پرده چهارم از زبان فریدون جنیدی می شنویم که خواندن شاهنامه دوای دردهای ایرانیان است؛ پرده پنجم به حرفهای داستان نویسی می پردازکه با "خشاب خالی" نتوانست به جنگ سانسورچی های اداره کتاب برود؛ در پرنده ششم بازگشت استادعلی نصیریان را به صحنه تئاتر خوش آمد می گوئیم و در پرده آخر به موزه متروپولیتن نیویورک می رویم که آثار محمد احصائی و پرویز تناولی زینت بخش گالری هنرهای اسلامی آن در مراسم افتتاح خواهد بود!

  

آمادگی سینماگران برای مناظره با معاونت سینمائی در "هفت"
شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران از پیشنهاد معاونت سینمایی وزارت ارشاد در برنامه تلویزیونی "هفت" برای گفت وگوی زنده تلویزیونی با سینماگران استقبال کرد. این تصمیم در آخرین نشست این شورا که با حضــور نمایندگان انجمن تهیه ‌کنندگان مستقل، مجمع فیلمسازان و کانون تهیه‌کنندگان تشکیل شده بود، گرفته شد؛ در حالیکه معاون وزیر ارشاد حضورش را دراین نشست رودررو با عبارت "اگر به نفع سینمای ایران باشد" زیر سوال برده است. جواد شمقدري درباره حضور دوباره‌اش در برنامه «هفت» و مناظره با سينماگران به خبرگزاری "ایسنا"گفته است: "اگر اين موضوع به نفع سينماي ايران باشد، مشكلي با آن ندارم و حضور دوباره ام در این برنامه به تصمیم دست اندرکاران آن بر می گردد!

در آخرین برنامه تلویزیونی "هفت" که به بررسی مسائل سینمای ایران می پردازد، معاون سینمائی وزیر ارشاد بیش از دوساعت در مورد تشکیل "سازمان سینمائی" که جای این معاونت را خواهد گرفت صحبت کرد و گفت که "رهبر معظم انقلاب چیستی و چرائی وجود این سازمان را در بیانات خود روشن کرده اند که باید در برابر جبهه دشمن، آرایشی مستحکم داشته باشیم"! وی گفت که برای انجام چگونگی رسیدن به این هدف، سازمان سینمائی با سه معاونت و پانزده مدیر کل تشکیل خواهد شد تا همه امور سینما را تحت پوشش داشته باشد و به "وحدت اجرائی" برسد.

در همین برنامه کلیپ هائی پخش شد که برخی از سینماگران عملکرد معاونت سینمائی را زیر سوال بردند. از جمله فرشته طائب پور تهیه کننده که ضمن اعلام این مطلب که معاونت سینمائی گوشی برای شنیدن نقطه نظرات اهالی سینما ندارد، گفت که خوب بود بجای آنکه شمقدری در برنامه بنشیند و متکلم وحده باشد، این برنامه با حضور تعدادی از اهالی سینما برگزار می شد. همایون اسعدیان کارگردان وتهیه کننده سینما نیز اعلام کرد که معاونت سینمائی به یک "جنگ فرسایشی" علیه سینماگران و نهادهای صنفی آنان برخاسته است که نتیجه آن بحرانی جدی برای سینمای ایران است.


شمقدری در پاسخ ضمن رد وجود بحران در سینمای ایران، با خشمی آشکارسینماگران معترض را به رانت خواری در دولت اصلاحات و عضویت آنان در یک "قبیله" سینمائی متهم کرد و گفت که اگر این نشست به سود سینمای ایران باشد، حاضر به حضور در برنامه ای زنده و رودررو با سینماگران است. در پایان این برنامه، شورای عالی تهیه کنندگان از طریق تماس تلفنی از وی خواست که موارد روشن رانت خواری مورد ادعای خود را بیان کند که او ازاین کار سرباز زد. به این ترتیب بعید به نظر می رسد که معاون سینمائی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد که نامزد اصلی ریاست بر "سازمان سینمائی" نیز هست، تن به یک منظره تلویزیونی زنده با سینماگران بدهد.

احمدی نژاد هم شاعر و حافظ شناس شد!

احمدی نژاد هم به جرگه شاعران و حافظ شناسان پیوست و در یک سخنرانی در شیراز ضمن خواندن یک دوبیتی از خود، مدعی شد که حافظ معتقد بوده طی کردن راه هدایت بدون وجود امام و راهنما (پیرمغان) ممکن نیست و راه بجائی نمی برد. رئیس جمهوری اسلامی همچنین خبرداد که حافظ با امام زمان ارتباط داشته است و در این مورد گفت: "حافظ دلداده انسان کامل است و همه داروندار خودش را از انسان کامل می داند و در عشق او یعنی امام عصر بی تابی می کند و می سوزد"!

محمود احمدی‌نژاد شامگاه سه‌شنبه 19 مهرماه در دومین همایش شاعران جهان و درمراسم روز حافظ که بر سر آرامگاه این شاعر بزرگ در حافظیه شیراز برگزار شده بود، در سخنانی ضمن تشریح دیدگاهها و ویژگیهای شعر حافظ، گفت: "دو ریسمانی که حافظ به آنها چنگ زده دو جلوه از یک حقیقت‌اند؛ حافظ به اعماق فهم آگاه بود و همچنین متصل به قرآن بود و علاوه بر آن به انسان کامل متصل بود که جام جهان‌نما و بلکه بالاتر از آن، جام تجلی اسماء حق تعالی است. حاظ به حقیقت انسانی خود دست پیدا کرد. عموم غزلیات او توصیف ایثار و تجلی است. همه اسماء حق تعالی به جز انسان کامل در چه کسی تجلی می‌کند؟ حافظ به روشنی اعلام کند که از جام تجلی صفات، آب حیات نوشیده است. او دلداده انسان کامل است و همه دار و ندار خودش را از انسان کامل می‌داند و در عشق او یعنی امام عصر بی‌تابی می‌کند و می‌سوزد."

احمدی نژاد افزود: "از نظر حافظ دلی که احساس فقر نکند، مرده است و در مقابل دل فقیر، ظرف بزرگی است که خدا آن را پر می‌کند. از نگاه حافظ طی کردن راه هدایت نیازمند امام و راهنما است و بدون او کسی راه به جایی نخواهد برد. او راهی برای کمال جز پیروی از پیر مغان نمی‌شناسد و معتقد است بدون صبر انسان به مراتب بالا نخواهد رسید. چشم دل حافظ به روی حقایق عالم باز شده است؛ چراکه او بالاترین حقایق انسانی را در کوتاه ترین و دلنشین‌ترین بیان ایراد کرده است." احمدی نژاد سخنانش را با این دو بیتی از خود که آن را به «انسان کامل» تقدیم کرد، خاتمه داد

پیچ و تاب عالم از گیسوی توست/ وز کمال دلکش ابروی توست

جلوه یزدان نشد از ماه و مهر / بلکه از خال رخ نیکوی توست

هیچ کس خسته تر از هنرمند نیست!

"انگار مرگ ناگهانی دست از سر هنرمندان برنمی دارد. هیچ کس خسته تر از هنرمند نیست که آنقدر شکیبائی به خرج می دهد تا جان خود را تسلیم می کند؛ نجف زاده هم به مرگ ناگهانی رفت. او درخستگی رخ دوست را دیده و درجا جان خودش را تسلیم کرده است"! اینها را فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینمای ایران در مراسم خاکسپاری فواد نجف زاده فیلمبردار و عکاس باسابقه سینما گفت که پیکر او 18 مهرماه از خانه سینما تا قطعه هنرمندان در بهشت زهرا تشییع شد. توحيدي افزود:‌ "فواد ازمردان بزرگي بود كه در سن پختگي رفت و تازه تاليفاتش دست به دست مي‌گشت؛ اما آن جور كه شايسته بود قدر نديد. او آنقدر از سينما بد ديد كه از آن رفت، اما رفتن فواد به معناي فراموش كردنش نيست چرا كه با ما است و آثار و كارهايش با ما خواهد بود و يادش فراموش نمي‌شود."

در اين مراسم جمع زيادي از اساتيد و دانشجويان عكاسي و فيلم سازي دانشكده علمي كاربردی حضور داشتند که نجف زاده در آنجا تدریس می کرد. فواد نجف زاده متولد 1331 تهران بود، وي فوق ديپلم فيلمبرداري را از مدرسه عالي تلويزيون و سينما داشت و فارغ التحصيل رشته فيلمبرداري از دانشگاه هنر بود. وی از سال 55 به عنوان فيلمبردار و عكاس تلويزيون كار خود را آغاز كرد. او مدرس عكاسي و فيلمبرداري بود و از جمله فعاليت‌هاي او در زمينه ترجمه كتاب مي‌توان به كار فيلمبردار سينما، تكنيك نورپردازي در تلويزيون (همراه با حميد احمدي لاري) و راهنماي نظريه و نقادي فيلم براي تماشاگران اشاره كرد.


اين هنرمند فعاليتش را در سينما با عكاسي فيلم «بازي تمام شد» به كارگرداني مهدي صباغ‌زاده در سال 68 آغاز كرد و در طول سالهاي زندگي خود در ساخت فيلم‌هايي مانند "رنو-تهران 29"، "چون ابر در بهاران"، "علی و غول جنگل"، "مجنون"، "جیب برها به بهشت نمی روند"، "راه و بیراه"، جنگ نفتکش ها"، "تحفه هند"، "سالهای بی قراری"، "کیمیا"، "مردآفتابی"، "تعطیلات تابستانی"، و "سرزمین خورشید" همكاري داشت.

در این خاکسپاری نجف زاده، هنرمندانی همچون کمال تبریزی، مینو ابریشمچی، عزیز ساعتی، فرهاد ورهرام، آناهید آباد، شهاب‌الدین عادل، حمید دهقان پور، علی لقمانی، شهرام جعفری‌نژاد، امیر نیک‌رفتار، غلامرضا رمضانی، هاشم عطار و جمعی دیگر از سینماگران کشور و نیز اعضای انجمن فیلمبرداران ، عکاسان و سایر صنوف سینمایی حضور داشتند.


جنیدی: شاهنامه دوای درد ایرانیان است!

فريدون جنيدي ايران‌شناس و شاهنامه‌پژوه و نویسنده "داستانهای رستم پهلوان" معتقد است بعداز گذشت قرن‌ها از خلق شاهنامه توسط فردوسي، اين كتاب همچنان براي مشكلات ايرانيان حكم دوا را دارد و با رجوع به اين گنجينه مي‌توانند بر مشكلاتشان فايق آيند. وي كه نگارش «داستان‌هاي رستم پهلوان» را به اتمام رسانده، در گفتگو با خبرنگار ايلنا گفت: "سال‌ها براين باور بودم كه راه چاره‌ي تمام ايراني‌ها در تمام دوران، پناه بردن به شاهنامه است. خصوصا معتقدم اين گنجينه‌ي گران‌سنگ مي‌تواند براي جوانان و نوجوانان نقش تربيتي بسيار ارزشمندي داشته باشد اما چطور مي‌شود از يك نوجوان 15-16 ساله انتظار داشت كه شاهنامه بخواند و با آن زبان رابطه برقرار كند؟"

جنيدي افزود: "از اين‌رو تصميم گرفتم كه داستان‌هاي شاهنامه را در قالبي پياده‌سازي كنم تا تمام اقشار جامعه بتوانند با آن رابطه برقرار كنند و مفاهيم آن‌را دريابند. اما مي‌دانستم كه پرداختن به كليت شاهنامه كار بسيار بزرگي‌ست؛ بنابراين تصميم گرفتم كه تنها داستان‌هاي رستم را در قالب يك مجموعه پياده‌سازي كنم كه البته داستان‌هاي رستم، خود نيمي از شاهنامه است. اين مجموعه، يازده جلد دارد كه هركدام داستاني از داستان‌های رستم را دربرمي‌گيرد. در نگارش اين مجموعه نيز، از نثر ويژه‌اي استفاده شده است كه سرتاپا فارسي‌ست و بدون اينكه به واژه‌سازي پرداخته باشم؛ تمام كلمات و واژه‌ها برگرفته از زبان فارسي است."

جنیدی که بنيانگذار بنياد نيشابورنیز هست، همچنين از به اتمام رسيدن تلاش سی ساله‌ي خود براي نگارش «داستان ايران» خبر داد و اشاره كرد: "داستان ايران، اولين بار در سال 1358 منتشر شد و شش بار هم تجديد چاپ شد اما در طول اين‌سال‌ها پژوهش و نگارش آن را كامل‌تر كرده و سعي كرده‌ام با نگاهي همه‌جانبه به زندگي، افكار و خرد ايرانيان باستان بپردازم. اين مجموعه‌ شامل دو دفتر و ازآغاز تاريخ ايران شروع مي‌شود و در دفتر اول به زمانه‌ي منوچهر خاتمه می یابد. دفتر دوم داستان‌هاي ايران را از زمان منوچهر تا دوران هخامنشيان بازگو می کند و از آن پس نيز از آنجهت كار را ادامه نداده‌ام كه بسياري از پژوهشگران و مورخين، از زمان هخامنشاين به بعد را نگاشته‌اند."

"خشاب خالی" بیروتی در برابر سانسورچی ها

منیرالدین بيروتي همچنان درانتظار صدورمجوز براي مجموعه داستان «خشاب خالي» خود است كه از سال گذشته در اداره‌ي كتاب وزارت ارشاد دردست ممیزان مانده است. او به خبرگزاری "ایلنا" گفته است: "دراین مدت هيچ توضيحي دال بر انتشار ياعدم انتشارآن به ما نداده‌اند. اخيرا، چند باري وضعيت "خشاب خالي" را از ناشرم پرس وجو كردم كه گفتند همچنان اداره‌ي كتاب جواب روشني به آن‌ها نداده ‌است. گويا جامعه ديگر به ادبيات و نويسنده نيازي ندارد که ارشاد هيچ مسووليتي در قبال وضعيت نويسندگان احساس نمی کند و انگار مي‌خواهد برخي از نويسندگان چون من را ازادامه‌ي فعاليت دل‌سرد كند و احتمالا مارا مجاب كند كه به شغل‌هاي ديگري مثل دلالي وسيگار فروشي روي بياوريم. بعيد هم نيست كه با پيگيري واستمرار اين وضعيت، عطاي نويسندگي را به لقايش ببخشيم. البته اين رويكرد ارشاد تنها درقبال بخش خاصي از نويسندگان مصداق پيدا مي‌كند. آثارمن وامثال من درشرايطي روي ميز اداره‌ي كتاب خاك مي‌خورد كه آثار بسياري از نويسندگان، به راحتي و در اسرع وقت مجوز گرفته وازسوي ناشرانشان منتشر و به بازار مي‌آيند"!



بيروتي درپاسخ به اين سوال كه آيا از عدم وجود مطالبات مردمي نسبت به چاپ كتاب‌هاي با كيفيت گله داريد يا خير، گفت: "به طور كلي احساس مي‌كنم ديگر جامعه‌ي ما و مردم به ادبيات نيازي ندارند. آن‌ها بي‌خيال ادبیات و مطالعه شده اند؛ آنچنانكه در گرايش‌هاي ديگر علوم انساني نيز اين بي‌تفاوتي‌ها به وضوح ديده ‌ می شود. گويا مردم آنقدر كار‌ها و دغدغه‌هاي مهمتر دارند كه فكر كردن به ادبيات برايشان بي‌معنا شده است. هيچ رشدي در جامعه‌ي كتاب‌خوان مملكت ايجاد نشده است. سي‌سال است كه تيراژ كتاب در ايران، از رقم دوهزار نسخه تجاوز نمي‌كند. اين نشان مي‌دهد هيچ دغدغه و ضرورتي نسبت به مطالعه در طول اين سال‌ها بوجود نيامده. تنها آب باريكه‌اي باقي‌ست كه هميشه بوده كه قطع يقين نمي‌توان از آن انتظار داشت كه نمود و انعكاس چشمگيري بر جامعه داشته باشد و مردم را به سوي ادبيات ترغيب كند."

وي درباره شرايط متفاوتي كه در برخي از كشور‌هاي ديگر برای نویسندگان حرفه ای وجود دارد، گفت: "بحران حرفه‌اي شدن، يك بحران جهاني نيست و نويسندگاني كه در ديگر نقاط جهان به صورت حرفه‌اي كار مي‌كنند، دچار مخاطب‌زدگي و ضعف كيفي نمي‌شوند. من راجع به جامعه‌ي خودمان صحبت مي‌كنم كه در آن هيچ چيز سر جاي خودش نیست وبه درستي رشد نكرده است و نويسندگي مدرن هم مانند مقوله‌هاي ديگر، با وارد شدن به ايران به يك غده تبديل شده و اين غده رشدي ناهمگون و غيرطبيعي داشته است."

نصیریان به صحنه تئاتر برگشت

علی نصیریان بازیگر کهنه کارتئاتر، سینما و تلویزیون ایران، با اجرای دو نمایشنامه از نوشته های خودش با عنوانهای «آدم خوابش می گیره» و «بازیگر و زنش» پس از سالها دوری ازتئاتر، از این هفته در تالار فرهنگسرای نیاوران در تهران روی صحنه رفت. نصیریان که نمایشنامه های مشهوری مانند مانند «بلبل سرگشته» و «هالو» را در سالهای پیش از انقلاب نوشته و روی صحنه برده است، دردهه هفتاد نیزنمایشنامه های دیگری نوشته است که دو نمایشنامه ای که اینک اجرا می شوند، از زمره آنهاست و کارگردان آنها محسن معینی است که به تازگی بعد از تحصیل تئاتر درآلمان به کشور بازگشته و چندی پیش نمایش «عقل دهم» را در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برد.

در هر دو نمایش «آدم خوابش می گیره» و «بازیگر و زنش» محبوبه بیات در کنار نصیریان ایفای نقش می کند و علی قمصری موسیقی دان و آهنگساز جوانی که در سالهای اخیر شهرت زیادی کسب کرده، با شیوۀ منحصر به فرد خود یعنی کار با سازهای ایرانی و ملودی های متغیر، موسیقی این نمایشها را ساخته است. در این اجراها، از آثار نقاشی آیدین آغداشلو نقاش برجسته ایرانی نیز استفاده شده است. سایر عوامل این دو نمایش عبارتند از: طراح لباس: مه شب میرحسنی، مدیر مالی: احمد حسن زاده، مشاور آرایش صحنه : داریوش پیرو، دستیار کارگردان : ژوبین غازیانی، مشاور رسانه ای : امیر پوریا، مدیر صحنه : نیوشا بوذری، منشی صحنه : سهیلا شفیعی، طراح پوستر و بروشور :مهیار گودرزی، هماهنگی و تبلیغات : مهدی واحد و تهیه کننده : نگین میرحسنی.

احصائی و تناولی در موزه متروپولیتن

محمد احصائی و پرویز تناولی به نیویورک می روند تا 25 اکتبر/ اول آبانماه در مراسم گشایش بخش اسلامی موزه متروپولیتن در این شهر، که آثار آنها نیز بخشی از داشته های این موزه سرشناس محسوب می شود، در کنار دیگر شخصیت های فرهنگی و هنری از کشورهای اسلامی حضور داشته باشند. تناولی سال گذشته یکی از تندیسهای مجموعه "شاعر عاشق" خود را به این موزه اهدا کرد. دکتر سیدحسین نصر فیلسوف مشهور ایرانی نیز یکی دیگر از میهمانان مراسم گشایش بخش اسلامی موزه متروپولیتن خواهد بود.


احصایی خوشنویس نامدار ایرانی که رکورددار فروش آثار خوشنویسی در حراجهای معتبر جهان است، قیل  از سفر و در در گفت وگوئی که در روزنامه "شرق" چاپ شد، درباره حضور خود در این مراسم گفت: "من برای اتمام کتابت قرآن به کانادا سفر کرده ام و در روز افتتاح به دعوت مسئولان موزه متروپولیتن به شهر نیویورک می‌روم تا در این رویداد مهم حضور یابم. افتتاح بخش اسلامی این موزه آرزوی دیرینه تمامی دوستداران هنر اسلامی بود و خیلی خوشحالم که این موزه معتبر نیز گنجینه‌ای از آثار اسلامی را به کلکسیون غنی خود اضافه کرد. در صد سال اخیر کارهای مهمی درباره هنراسلامی در موزه‌های معتبر دنیا مانند لوور و سن پترزبورگ شده است. فکر می‌کنم جای بخش اسلامی در موزه معتبری چون متروپولیتن خالی بود. این موزه که هر سال بازدیدکنندگان زیادی دارد، با افتتاح بخش اسلامی و نمایش آثار هنر اسلامی؛ اعتبار خود را افزایش می دهد."

موزه متروپولیتن نیویورک از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است که در سال ۱۸۷۲ میلادی افتتاح شده و دارای مجموعهٔ بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است. این موزه سالی چهارمیلیون بازدیدکننده و مجموعه ای شامل دومیلیون اثر تاریخی و موزه ای دارد. قدیمی‌ترین دارایی این موزه سنگ آتشزنه‌ای‌است که در مصر یافت شه و قدمت آنرا تا 700 هزار سال تخمین می زنند. بخش اسلامی موزه متروپولیتن شامل آثاری از کشورهای عربی، ایران، ترکیه و دیگر کشورهای خاورمیانه و آثار اسلامی از کشورهای کشورهای آسیایی است.

مجموعه هنر اسلامی موزه از قرن هفتم تا قرن نوزدهم میلادی و نزدیک به دوازده هزار اثر هنری را دربر می گیرد و آثاری از غرب کشورهای اسلامی یعنی اسپانیا و مراکش تا شرق آسیای مرکزی از جمله هند را نیز شامل می شود. این مجموعه نشان دهنده تاثیر شیوه‌های هنری مانند خطاطی و طراحی نقوش مانند طرحهای اسلیمی و هندسی دردو قلمرو شرق و غرب کشورهای اسلامی بر یکدیگراست. آثار هنری در مجموعه‌های موزه متروپولیتن در بیش از چهارصد گالری به نمایش درمی‌آید که موزه اسلامی در گالری پانزدهم این موزه جای داده شده است.

شادمانی مردم لیبی بعد از دستگیری معتصم قذافی

Posted: 13 Oct 2011 01:33 AM PDT

جـــرس: به دنبال انتشار خبر دستگیری معتصم قذافی، فرزند رهبر مخلوع و فراری لیبی، مردم در شهرهای طرابلس و بنغازی به خیابان‌ها کشانده شده و به پایکوبی پرداختند.


به گزارش یورونیوز، یک مشاور نظامی دولت موقت لیبی گفته است که معتصم قذافی هنگامی که قصد داشته شهر سرت را ترک کند توسط نیروهای نظامی تحت فرماندهی این شورا دستگیر شده است.

 

مقامات نظامی دولت موقت لیبی می گویند وی را پس از دستگیری به شهر بن غازی منتقل کرده اند.

 
یکی از ساکنان شهر طرابلس با ابراز شادی از این خبر می گوید:“ما یکی از کوچک‌تر ها را دستگیر کردیم و به دنبال نفر بزرگ‌تر هستیم.”

 

به گفتۀ مشاور نظامی دولت موقت لیبی، دستگیری وی چند روز پیش صورت گرفته اما برای اجتناب از هرگونه تلاش برای آزادکردن وی تاکنون این خبر منتشر نشده است. با وجود انتشار این اخبار، سخنگوی شورای مقاومت لیبی از تایید این خبر خودداری کرده است. این شورا چندی پیش خبر دستگیری سیف الاسلام قذافی را نیز به هنگام تصرف شهر طرابلس منتشر کرده بود اما پس از چند روز سیف الاسلام با حضور در هتل محل اقامت خبرنگاران خارجی در این شهر این خبر را تکذیب کرد.

 

معتصم قذافی از سال 2007 توسط رهبر سابق لیبی به سمت رییس شورای امنیت لیبی منصوب شده بود. وی گردان‌های نظامی وفادار به معمر قذافی را در شهر سرت رهبری می کرد.

 

شهر سرت که آخرین پایگاه هواداران معمر قذافی است به تصرف مبارزان درآمده اما وفاداران به رهبر سابق لیبی هنوز در بخش‌هایی از این شهر مقاومت می کنند. شهر سرت زادگاه معمر قذافی است. گفته می شود معمر قذافی از این شهر خارج شده و احتمالا از طریق کشور نیجر به بورکینافاسو رفته است.

انتشار اسامی ۲۹ مقام تحت تحریم جمهوری اسلامی توسط اتحادیه اروپا

Posted: 13 Oct 2011 01:23 AM PDT

جـــرس: با گذشت یک هفته از تصمیم اتحادیه اروپا پیرامون قرار دادن نام ۲۹ مقام دیگر جمهوری اسلامی در لیست تحریم های این اتحادیه، اسامی این افراد منتشر شد .


به گزارش رایو فردا، اتحاديه اروپا اعلام کرده است که این مقامات و افراد مرتکب "نقض‌ حقوق بشر مانند شکنجه و اجرای حکم اعدام به واسطه‌ اتهاماتی مبهم و به دور از دادگاهی عادلانه" شده‌اند و از مسوولان مورد تحريم خواسته است تا رويه خود را تغيير دهند و همچنين ديگران به اين اقدامات توجه کنند و در نقض حقوق بشر دخالت نداشته باشند.

 

بر اساس این گزارش، اتحاديه اروپا اين ۲۹ مقام ايرانی را به اروپا "ممنوع‌الورود" کرده است. کشورهای اروپايی همچنين دارايی‌های اين افراد را در اروپا مسدود می‌کنند.


گفتنی است اتحاديه اروپا در آوريل ۲۰۱۱ نيز ۳۲ مقام ايرانی را به دليل "نقض حقوق بشر" تحريم کرده بود.

 

ليست تازه تحريم ۲۹ مقام قضایی، امتیتی، سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی به شرح زیر است::
۱- محمود عباس‌زاده مشکينی، مديرکل دفتر سياسی‌ و انتخابات وزارت کشور
۲- عليرضا اکبرشاهی، فرمانده انتظامی استان تهران
۳- سيد عليرضا آوايی، رئيس کل دادگستری استان تهران
۴- جابر بانشی، دادستان شيراز
۵- سيد حسن فيروزآبادی، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران
۶- مصطفی برزگر گنجی، دادستان قم
۷- محمدرضا حبيبی، دادستان اصفهان
۸- محمد حجازی، فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۹- نبی‌الله حيدری، رئيس پليس فرودگاه‌های کشور
۱۰- يدالله جوانی، رئيس اداره سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۱۱- مسعود جزايری، معاون فرهنگی ستاد کل نيروهای مسلح
۱۲- محمدصالح جوکار، رئيس سازمان بسيج دانش‌آموزی و فرهنگيان
۱۳- بهروز کماليان، مدير گروه امنيت سايبری آشيانه، مرتبط با سپاه پاسداران
۱۴- موسی خليل‌اللهی، دادستان تبريز
۱۵- صادق محصولی، وزيرپيشين کشور تا ماه اوت سال ۲۰۰۹
۱۶- مجتبی ملکلی، دادستان کرمانشاه
۱۷- مهرداد اميدی، مدير کل جرايم خاص و رايانه‌ای معاونت آگاهی نيروی انتظامی
۱۸- محمود سالارکيا، معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها
۱۹- حسين طلا، فرماندار تهران تا سپتامبر ۲۰۱۰
۲۰- مرتضی تمدن، استاندار تهران و از اعضای سپاه پاسداران
۲۱- حسين ذبحی، معاون قضايی دادستان کل کشور
۲۲- محمدکاظم بهرامی، رئيس سازمان قضايی نيروهای مسلح
۲۳- سيد مرتضی بختياری، وزير دادگستری؛ فرماندار پيشين اصفهان؛ مدير سازمان زندان‌ها تا ژوئن ۲۰۰۴
۲۴- سيد محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی از سپتامبر ۲۰۰۹؛ از اعضای سابق سپاه پاسداران
۲۵- حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران
۲۶- حجت‌الله سوری، مدير بازداشتگاه اوين
۲۷- عزيز حاج محمدی، قاضی پيشين شعبه يک دادگاه اوين و قاضی فعلی شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران
۲۸- محمدباقر باقری، معاون دادگستری استان خراسان جنوبی
۲۹- حسن آخريان، رئيس بند يک زندان رجايی‌شهر

 

جمهوری اسلامی، از سوی سازمان‌های بین‌المللی به "نقض حقوق بشر" متهم می‌شود اما مقامات این کشور با رد این اتهام، نوع مجازات‌‌های قضایی علیه مجرمان و برخوردهای امنیتی با مخالفان را مسأله داخلی خود می‌دانند.

 

دولت ایالات متحده آمریکا نیز، در چند نوبت برخی مقامات قضایی، امنیتی و نظامی ایران را مشمول تحریم های جدی قرار داده بود.

حکم شلاق همسرم واکنش خوبی نخواهد داشت

Posted: 13 Oct 2011 01:05 AM PDT

ناصر تقوایی
جرس: به دنبال بازتاب رسانه ای گسترده ی محکومیت مرضیه وفا مهر بازیگر فیلمِ “تهران من حراج” به یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق، ناصر تقوایی کارگردان ایرانی و همسر این بازیگر به جرس می گوید: ما منتظر دادگاه تجدید نظر هستیم، اگر حکم شلاق همسرم اجرا شود عکس العمل خوبی در جامعه نخواهد داشت.

 

پس از اجرای حکم شلاق سمیه توحیدلو و پیمان عارف به اتهام اهانت به احمدی نژاد، محکومیت یک زندانی غیر سیاسی به نود ضربه شلاق به اتهام بازیگری در فیلمی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته شده بود در رسانه های جهان  انعکاس زیادی یافت. این در حالی است که هنوز از سوی جامعه هنری کشور واکنشی به این حکم نشده است. 

 
ناصر تقوایی می گوید: حکم نود ضربه شلاق، نتیجه حکم دادگاه اول بوده و ما امروز تقاضای تجدید نظر دادیم و امیدواریم در دادگاه تجدید نظر یک فکر اساسی در این مورد بشود.

 

وی می گوید: این حکم بعد از سه ماه صادر شده است و وکیل ما درخواست تجدید نظر را رسما ارايه داده است و تانظر قطعی دادگاه تجدید نظر اعلام نشود نمی شود چیزی گفت اما امیدوارم چنین حکمی در مورد همسرم هیچ وفت اجرا نشود.

 

 فیلم «تهران من حراج» ساخته گراناز موسوی، فیلمساز ایرانی مقیم استرالیا ، داستان دختر هنرمندی است که در جریان برگزاری جشنی با یک پسر ایرانی ساکن استرالیا آشنا می شود و در تلاش است تا همراه او ایران را ترک کند. مرضیه وفامهر پس از بازی در این فیلم  در اوایل تیرماه به همراه عوامل دیگر فیلم بازداشت شده بود که البته سایر بازداشت شدگان آزاد و خانم وفامهر در حال حاضر در زندان قرچک ورامین در بازداشت به سر می برد.


ناصر تقوایی که خود کارگردان فیلم هایی چون دایی جان ناپلئون، ناخدا شیرخورشید، بوده است می گوید: هفته ای یک روز با همسرم ملاقات می کنیم و تماس تلفنی هم با او داریم که ایشان هم در جریان حکم شلاق قرار گرفته است اما امیدواریم این حکم اجرا نشود.

 
وی می گوید: این مسایل نیاز به کارشناسی و تخصصی دارد. دادگستری  کارشناسان هنری دارد که آنها باید در این زمینه وارد شوند اما متاسفانه در مورد این پرونده آنها وارد نشده اند هنوز.

 

ناصر تقوایی بار دیگر تاکید می کند که ما منتظر رای دادگاه تجدید نظر می مانیم و فکر می کنم اجرای حکم شلاق در مورد یک هنرمند عکس العمل خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

 

خانواده خانم وفامهر در روزهای نخست  بازداشت او  سکوت اختیار کرده بودند تا مبادا نهادهای امنیتی به دلیل سر و صدای رسانه ای این پرونده را دچار مشکل کنند  اما پس از آنکه پاسخی در مواجهه با سکوت خود نیافتند، بعد از گذشتِ دو هفته اخبار مربوط به بازداشت او در رسانه ها منعکس شد.

 

ناصر تقوایی پیشتر گفته بود: " قاضی پرونده به وکیل مرضیه وفامهر گفته که آزاد نشدن مرضیه به علت مصاحبه های من با رادیو و تلویزیون های خارجی بوده است.

 

خانم موسوی پیشتر در گفت و گو با بی بی سی فارسی با تاکید بر این مسئله که این فیلم یک پروژه دانشجویی بوده و فیلمنامه ای ۴۰ صفحه ای داشته است، گفته بود: "فیلم با مجوز ساخته شده، فیلمی که نمای خیابانی دارد نمی تواند بدون مجوز باشد. ضمن آنکه عوامل فیلم بدون مجوز قرارداد نمی بندند و اینکه عنوان شده فیلم بدون مجوز است، از پایه بی اساس است."

 

 

پایان اعتصاب غذای زندانیان کرد در رجایی شهر

Posted: 13 Oct 2011 12:19 AM PDT

 

جرس: زندانیان سیاسی و عقیدتی کرد در زندان رجایی شهر اعتصاب غذای خود را شکستند.


به گزارش خبرنگار کلمه، از دو روز گذشته و به دنبال مذاکره مسوولان زندان رجایی شهر با زندانیان اعتصاب کننده که نسبت به نوع برخورد با خود در زندان و عدم انتقال به زتدان محل زندگی خود که عمدتا در آذربایجان غربی است، اعتراض داشتند، اعتصاب غذای آنها شکسته شد.

در حال حاضر این زندانیان با قول مساعد مسوولان زندان رجایی شهر مبنی بر برخورد و انتقال توهین کنندگان به زندانیان کرد به بندهای دیگر رجایی شهر و نیز اعلام موافقت با انتقال آنها به زندان های محل زندگی خانواده هایشان در آذربایجان غربی و کردستان به اعتصاب خود که از ۵ شنبه گذشته آغاز شده بود خاتمه داده و منتظر اقدام عملی در راستای قول های داده شده در این مذاکرات هستند.

انتقال علی اکبر محمدزاده از بیمارستان به زندان اوین

Posted: 12 Oct 2011 11:23 PM PDT

جرس: علی اکبر محمدزاده، دانشجوی نخبه دانشگاه شریف که چند روز پیش به دلیل وخامت وضعیت جسمی اش از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود از بیمارستان مرخص و دوباره به زندان اوین منتقل شد.

 
به گزارش کلمه، این در حالی است که خانواده این دانشجوی زندانی بارها به دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی، نامه نوشته و به دلیل بیماری او، آزادی اش با وثیقه را درخواست کرده اند. آنها معتقدند انتقال وی در این وضعیت از بیمارستان به زندان، تنها وضعیت جسمانی او را بدتر می کند.

محمدزاده هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین است و از سوی قاضی صلواتی به شش سال حبس محکوم شده است. بیماری او به دلیل بی توجهی در ارائه خدمات پزشکی در زندان، حاد شده و خانواده وی همچنان نگران وضعیت او هستند که دوران نقاهت بیماری اش را می گذراند.

محمد زاده که دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف است، ۲۶ بهمن ماه سال گذشته به هنگام خروج از دانشگاه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد.

حمیدرضا خادم به زندان اوین برای چهار سال حبس به اوین رفت

Posted: 12 Oct 2011 09:54 PM PDT

جـــرس: حمیدرضا خادم، از فعالان سیاسی و بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، جهت گذارندن دوران حبس، خود را به زندان اوین معرفی کرد.


بنا به گزارش رسیده به جرس، حمیدرضا خادم فعال سیاسی و کنشگر حقوق بشر و از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات 1388که در شانزدهم آذر 1389 از سوی شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود، با تایید شعبه 54 دادگاه تجدید نظر به چهار سال حبس تعزیری محکوم گردید .


بر اساس این گزارش، موارد اتهامی وی اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام در قالب نگارش مقاله و مصاحبه با رسانه ها اعلام شده است.


حمید رضا خادم امروز پنج شنبه 21 مهر خود را به زندان اوین برای سپری کردن دوران محکومیتش معرفی کرد و عازم حبس شد.