جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سه هفته بی خبری از یک روزنامه نگار

Posted: 07 Oct 2011 10:40 AM PDT

از دلیل بازداشت علامه زاده خبری نیست

جرس: با وجود گذشتن سه هفته از بازداشت امیرعلی علامه زاده روزنامه نگار هیچ خبری از وی نیست.

 

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، تاکنون هیچ دستگاه امنیتی مسئولیت بازداشت امیرعلی علامه زاده، دبیر سابق سرویس بین الملل ایلنا  را که از ۲۰ روز پیش بازداشت شده به عهده نکرفته است.

  علامه زاده روز یکشنبه۲۷ شهریور توسط سه مامور لباس شخصی در منزل پدری اش در تهران بازداشت شده است. تاکنون مقامات قضایی محل نگهداری این روزنامه نگار را اعلام نکرده اند ، اما گفته می شود که وی در بازداشتگاه دو الف زندان اوین، متعلق به سپاه پاسداران نگهداری می شود.

 

 

ماموران لباس شخصی هنگام بازداشت بسیاری از وسایل وی و اعضای خانواده علامه زاده از قبیل همه سیستم های کامپیوتر ، موبایلها و دستنوشته های شخصی او را نیز توقیف کرده اند. در حکمی که ماموران ارائه کرده اند دستور بازداشت  علامه زاده توسط بازپرسی شعبه ۱۴ ناحیه ۲۸ دادسرای کارکنان دولت و رسانه ها صادر شده است. دادسرای کارکنان دولت و اصحاب رسانه مسئول رسیدگی به جرایم رسانه ای است. ‏

در سه هفته ی اخیر این روزنامه نگار تنها یک بار و به مدت کمتر از دو دقیقه توانسته با خانواده اش به صورت تلفنی صحبت کند.

دبیر سابق سرویس بین الملل خبرگزاری ایلنا، مبتلا به بیماری دیسک کمر است و هم اکنون با بی خبری از وضع وی نگرانی در رابطه با سلامت وی تشدید شده است.

با وجود مراجعات مکرر خانواده به زندان اوین، این خبرنگار بازداشت شده از حق ملاقات با خانواده محروم مانده است. ماموران امنیتی-قضایی نیز از بیان اتهام و علت بازداشت علامه زاده خودداری کرده اند.  با توجه به تشکیل پرونده در دادسرای کارکنان دولت و رسانه ها ، به نظر می رسد فعالیت های خبرنگاری علت بازداشت وی بوده است.
 

جمهوری اسلامی تا 2013 نمی تواند سلاح اتمی تولید کند

Posted: 07 Oct 2011 10:02 AM PDT

رئیس پیشین بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اعلام کرد

جرس: رئیس پیشین بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد ضمن رد ادعاهای اخیر مربوط به احتمال تولید جنگ‌افزار هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی طی دوره‌ای چند ماهه، گفت: ایران تا سال ۲۰۱۳ قادر به تولید این تسلیحات نخواهد بود.

 

 

خبرگزاری رویترز از قول «اولی هاینونن» خبر داد که براساس اطلاعاتی که تا این مرحله از فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران در دست است آن کشور حداقل برای رسیدن به مرحله مقدماتی ساخت کلاهک‌های هسته‌ای به دو تا سه سال دیگر نیاز دارد.

به گزارش رادیو فردا، «اولی هاینونن» تصریح کرده  پس از آن زمان تازه دوران تولید این سلاح‌ها آغاز خواهد شد و خود آن مدتی طول خواهد کشید. اما شکی نیست که جمهوری اسلامی عوامل لازم را در اختیار دارد و توانایی‌های خود را در این راستا افزایش داده‌است.

 

«اولی هاینونن» که تا سال گذشته ریاست بازرسان تسلیحاتی و هسته‌ای سازمان ملل متحد را برعهده داشت اکنون در مرکز روابط و علوم بین‌المللی دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند. به گفته وی، تهران در «مسیر نادرست» توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود گام برمی‌دارد ولی به نظر می‌رسد که هنوز تصمیم سیاسی در سطوح ارشد حکومت برای تولید بمب هسته‌ای اتخاذ نشده‌است.

خبرگزاری رویترز تاکید می‌کند که حکومت ایران مدعی است هدف برنامه‌های هسته‌ای آن کشور صلح‌آمیزند. اما جامعه بین‌المللی و به خصوص کشورهای غربی به این امر سوءظن داشته و می‌گویند ایران ممکن است در لوای برنامه‌های صلح‌آمیز خود مشغول تدارک برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای باشد.

ارزیابی دقیق از مدت زمان لازم برای رسیدن به مرحله تولید سلاح هسته‌ای در ایران از این نظر مهم است که نشان می‌دهد غرب برای اعمال فشار و پیشبرد روش‌های دیپلماتیک چقدر فرصت خواهد داشت.

 

«گرگ جونز» کارشناس آمریکایی امور دفاعی ماه گذشته، ارزیابی بسیار هشدارآمیز از این روند ارائه داد و گفت: اگر ایران تصمیم به تولید جنگ‌افزار هسته‌ای بگیرد ظرف دو ماه قادر است اورانیوم مورد نیاز را تولید کند. وی در تحلیلی که مجله «نیوریپابلیک» آن را منتشر کرد گفت: «به دلیل نزدیکی ایران به مرحله تولید سلاح هسته‌ای عملا باید آن کشور را یک قدرت هسته‌ای بالقوه محسوب کرد.»

سایر تحلیل‌گران و کارشناسان با اشاره به مشکلات و کمبودهای فنی ایران می‌گویند، چنین ارزیابی ای نادرست است.

 

«اولی هاینونن» در بخش دیگری از مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری رویترز گفته ایت: «شاید در پایان سال آینده میلادی ایران مواد غنی شده لازم برای تولید سلاح هسته‌ای را داشته باشد ولی افزایش غلظت این اورانیوم‌ها به میزان مورد استفاده در تسلیحات حداقل شش ماه دیگر طول خواهد کشید.»

 رویترز یادآوری می‌کند که عدم موافقت ایران با توقف روند غنی‌سازی اورانیوم باعث شده که از سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه آن کشور به تصویب برسد.

حتی زمانی که ایران اورانیوم با غلظت لازم برای مصارف تسلیحاتی تولید کند لازم است که این مواد را از شکل گاز به جامد تغییر دهد، سپس با فشرده کردن این مواد آنها را در دماغه کلاهک‌های هسته‌ای تزریق کرده و بالاخره برای این کلاهک و مواد منفجره آن باید یک وسیله پیچیده که بتواند وظیفه چاشنی یا ماشه را انجام دهد طراحی کرده و بسازد.

 

«اولی هاینونن» می‌افزاید: «ایران در هر سه عرصه یعنی غنی‌سازی اورانیوم، طراحی کلاهک هسته‌ای و یک سامانه موشکی برای شلیک و پرتاب این بمب کار خود را ادامه می‌دهد. شاید پیشرفت ایران در این زمینه‌ها بسیار کند باشد ولی برای برخوردای از یک سلاح هسته‌ای به تمامی این موارد نیاز هست.»

به گفته رئیس پیشین بازرسان تسلیحاتی–هسته‌ای سازمان ملل متحد ایران اکنون روی مهم‌ترین بخش از این مجموعه یعنی تولید سوخت هسته‌ای مورد نیاز تمرکز کرده‌اند تا در صورت لزوم و هر زمانی که بخواهند این سوخت را در اختیار داشته باشند.

 

به گفته برخی از کارشناسان گسترش بدافزار کامپیوتری «استاکس‌نت» در برخی از مراکز هسته‌ای ایران، تشدید تحریم‌های بین‌المللی و ترور کارشناسان هسته‌ای شاید از سرعت پیشرفت ایران کاسته باشد؛ اما اندوخته اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی با سرعتی پیوسته در حال افزایش است و برخی یادآوری می‌کنند که حجم فعلی اورانیوم با غلظت پایین ایران برای تولید دو بمب هسته‌ای کفایت می‌کند.

«مارک فیتزپاتریک» مدیر مرکز پژوهشی و بین‌المللی مطالعات راهبردی چند روز پیش گفت: «واقعا برای ایران ارزش ندارد که خطر حمله نظامی را قبول کند مگر آنکه در نتیجه فعالیت‌های هسته‌ای خود بتواند چندین و چند سلاح هسته‌ای تولید کند.»

«اولی هاینونن» ضمن موافقت با این ارزیابی می‌گوید: «تنها یک دیوانه می‌تواند تمام این معضلات و خطرها را برای تولید فقط یک سلاح هسته‌ای تقبل کند.»

تحقق کامل اصلاحات یا کناره گیری از حکومت

Posted: 07 Oct 2011 10:02 AM PDT

رییس جمهور روسیه به بشار اسد توصیه کرد
جرس: دیمتری مدودف از بشار اسد خواست یا به اصلاحاتی که وعده داده عمل کند یا از قدرت کناره گیری کند. این در حالی است که چند روز پیش، روسیه در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای که خشونت ها را در سوریه محکوم می کرد وتو نمود.


 

به گزارش بی بی سی، مدودف در عین حال گفته است که اصلاحات باید توسط مردم سوریه و رهبران آن کشور گرفته شود نه ناتو و یا "کشورهای خاص اروپایی".

 

سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات در سوریه دست کم ۲۹۰۰ نفر کشته شدند.

مدودوف همچنین گفته است اگر رهبران سوریه قادر به انجام اصلاحات نیست، باید دست از قدرت بردارند.

 

روز سه شنبه  ۱۲ مهرماه، روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت، به پیش نویس قطعنامه ای که خشونت ها در سوریه را محکوم می کرد و حکومت بشار اسد را مورد تحریم قرار می داد، رای مخالف دادند و از تصویب آن جلوگیری کردند.

دو رای مخالف روسیه و چین، مانع از تصویب این قطعنامه شد. چهار عضو غیردائم شورا از جمله آفریقای جنوبی، نیز به این پیش نویس رای ممتنع دادند.

پیش نویس مذکور برای "تحریم هدفمند" حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، که به سرکوب و کشتار معترضان متهم بوده، ارائه شد.

 

گنادی گاتیولوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مخالفت با پیش نویس قطعنامه مورد حمایت آمریکا گفت که در آن به مداخلات نظامی خارجی در سوریه اشاره ای نشده و همچنین گفته نشده که باید به حاکمیت ملی سوریه احترام گذاشته شود.

در همین حال دولت های غربی اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامه مطرح شده در شورای امنیت در محکومیت سرکوب خشونت آمیز مخالفان حکومت سوریه را به شدت تقبیح کرده اند.

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، گفت وتوی این قطعنامه نشانه "روزی تاسف آور برای سوریه و شورای امنیت" است و افزود که سازمان ملل موظف است علیه دیکتاتوری که به کشتار شهروندان کشورش دست می زند اعتراض کند.

دولت بریتانیا هم گفته بود وتوی قطعنامه شورای امنیت پوششی را برای "یک رژیم سفاک" فراهم کرده است.
 

فرمانده کل سپاه: با فداکاری بسیجیان بابصیرت فتنه 88 برای براندازی مخملی به نتیجه نرسید

Posted: 07 Oct 2011 08:54 AM PDT

جرس: فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: با فداکاری بسیجیان با بصیرت در فتنه 88  که آزمایشی سخت بود انقلاب مخملی به نتیجه نرسید.


به گزارش فارس، محمد‌علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران صبح امروز در اجتماع گردان‌های امام علی، سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ گفت: بسیجیان در مقاطع مختلف مانند حوادثی که در دوران تلخ اصلاحات به منظور خاموش کردن نور خدا اتفاق افتاد، با از جان گذشتگی توانستند این انقلاب و جمهوری اسلامی را حفظ کنند.


وی تاکید کرد: دشمن حتی یک لحظه هم برای نابودی انقلاب و تاثیرات آن کوتاه نخواهد آمد. آنها پس از احیای ارزش‌ها و ایستادگی مردم و رهبر انقلاب تمام توان خود را به کار گرفتند تا به قول خودشان با انقلاب نرم یا مخملی بتوانند جلوی پیشرفت انقلاب اسلامی را بگیرند.اما با فداکاری و اقدامات موثری که همه مردم به ویژه بسیجیان در تهران انجام دادند، همگان دیدند ‌در فتنه 88 که آزمایشی بسیار سخت بود، مردم بصیر ما به خصوص در تهران در صحنه‌های مختلف حاضر شدند و این امر نصرت الهی را به دنبال داشت.

وی با تاکید بر این نکته که «تحولات اخیر در جوامع اسلامی دقیقا مرتبط با انقلاب اسلامی است» افزود: فهمیدن ارتباط این حوادث و انقلاب اسلامی ایران چشم بصیرت می‌خواهد. خوش به حال کسانی که با ایمان راسخ به انقلاب معتقدند و می‌دانند که پایان این راه وعده الهی مبنی بر ظهور منجی و ولی عصر است.


فرمانده کل سپاه اظهار داشت که گردان‌های امام علی با توجه به حساسیت‌های که در ماموریت‌های خود در عرصه‌های اجتماعی دارند، عملکرد‌شان تاثیر زیادی بر وضعیت انقلاب در داخل خواهد داشت.

وی افزود: هدف اصلی یک گردان مردمی و بسیجی علاوه بر دفاع از امنیت توسعه انقلاب، عمق بخشی به آن و جذب حداکثری مردم است که این امر باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.


جعفری تاکید کرد: ما با بهره‌گیری از حوادث گذشته و تجربیات خوبی که برای آینده کسب کرده‌ایم، متوجه شده‌ایم که حوادث آینده هر چند که نظر کلان ممکن است با گذشته مشترکاتی داشته باشد اما مثل هم نیستند و کیفیت هر حادثه در عرصه‌های امنیتی دفاعی، سیاسی و اجتماعی با یکدیگر متفاوت است.
او افزود: ماهیت تهدیدات در حال تغییر است و این هنر سپاه و بسیج است که خود را با این تغییر هماهنگ کرده و به شناخت تهدیداتی بپردازند که در آینده انقلاب را مورد تهدید خود قرار می دهد.

 

گفتنی است ۳۱ هزار عضو گردان‌های امنیتی «امام علی» در «دهکده مقاومت» تجمع کرده و محمدعلی جعفری فرمانده سپاه برای آن‌ها سخنرانی کرده است. گردان‌های امنیتی «امام علی» فروردین ماه امسال پس از وقایع انتخابات سال ۱۳۸۸ از سوی فرماندهان سپاه پاسداران تشکیل شده است.
 

حذف بخش فارسی از سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا

Posted: 07 Oct 2011 08:44 AM PDT


جرس: سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی عجیب بخش فارسی خود را حذف کرده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این بخش فارسی سایت اخبار مربوط به آسیا را به خوبی پوشش می داد و کار را برای کاربران ایرانی راحت کرده بود.
بخش فارسی سایت ای اف سی در ابتدا برای چند روز تعطیل بود اما از امروز رسما از نوار بالای این سایت حذف شد.
هنوز دلیل اصلی این اتفاق مشخص نشده است.

 

 

احمدی نژاد: قلب احمدی نژاد فرودگاه مردم ملایر است

Posted: 07 Oct 2011 08:19 AM PDT

جرس: محمود احمدی نژاد در ملایر گفت: قلب احمدی ‌نژاد فرودگاه همه ملایری‌ های عزیز است.


به گزارش مهر، دور چهارم سفرهای استانی هیئت دولت به استان همدان، احمدی نژاد در پاسخ به درخواست مردم ملایر که خواهان ایجاد فرودگاه در این شهرستان بودند گفت: قلب احمدی ‌نژاد فرودگاه همه ملایری‌ های عزیز است.

 

 احمدی نژاد در یکی از دیدارهای خود گفت: من از علما عذر می خواهم چون من اعتقاد ندارم که در آندلس تمدن اسلامی برپا شده است، زیرا اگر تمدن اسلامی برپا شده بود دیگر این تمدن از بین نمی رفت. مگر می شود کسی طعم واقعی تمدن اسلامی را با روح خود بچشد سپس سراغ چیزهای دیگر برود.

 زمانی که احمدی نژاد در این جلسه درخصوص بسترسازی برای جذب گردشگر از کشورهای دیگر سخن می گفت، یکی از حضار از جای خود برخواست و با صدای بلند خطاب به وی گفت: این کار عیبی دارد و عیبش این است که هر خارجی که می آید بی حجاب است. سپس احمدی نژاد به وی گفت: هنر شما این است که آنها را محجبه کنید. بی حجاب می‌آیند، باید با حجاب برگردند.



احمدی نژاد همچنین در این جلسه به یکی از دیدارهای خود در سفر به نیویورک اشاره کرد و گفت: در نیویورک ما جلسه ای با بیست و چهار پنج نفر از سرمایه داران و اقصاددانان آمریکایی داشیم که هر کدام در حدود 100 میلیون دلار سرمایه داشتند و مجموعه های جهانی را در اختیار داشتند. در این دیدار ما یک ساعت و نیم با آنها صحبت کردیم و من با همه وجود حس می کردم که اینها دنبال من و یا مکتبی هستند که به آن تکیه کنند. آنها حس می کردند روی آب هستند و هیچ نقطه اطمینانی برایشان نیست. در حقیقت کسانی که روزی با حرارت از نظام سرمایه داری دفاع می کردند امروز به دنبال این هستند که نقطه اتکایی داشته باشند تا به آن بچسبند.


 احمدی نژاد در جمع مردم کبودرآهنگ به ظرفیت جذب گردشگری غار علی صدر اشاره کرد و گفت: با اقدامات ابتکاری می توان بستری ایجاد کرد که سالی 7 میلیون گردشگر به نقاط زیبای طبیعت که در استان همدان واقع شده است بیایند و اقتصاد این استان را متحول کنند.

وی در جمع مردم نهاوند در پاسخ به این شعار مردم که می گفتند صلی علی محمد بوی رجایی آمد گفت: رجایی تو رفتی، در راه عزت این ملت جانت سوخت و زغال شد اما بدان اندیشه تو، اراده تو، امروز در جهان جاریست و در نهاوند صدها و هزارها رجایی وجود دارد که راه تو را ادامه خواهند داد.

مهر گزارش داده که در تویسرکان مردم به جای توجه به صحبت های احمدی نژاد به دور بالگردها حلقه می زدند و با آن عکس یادگاری می گرفتند.

احمدی نژاد همچنین به روستای "باشقوتاران" از توابع شهرستان کبودرآهنگ رفته است. این روستا دارای 400 نفر جمعیت در قالب 55 خانوار است. مردم این روستا فاقد همه امکانات ابتدایی از جمله آب هستند. اما مردم این روستا معتقدند دو روستای دیگر به نام روستای "سنگ سفید" و "سرخ آب" محرومیت بیشتری نسبت به این روستا دارند.

مردم این روستا به احمدی نژاد گفتند که ما مدرسه می خواهیم، ولی وی پاسخ داد: شما جمعیت خود را به حد نصاب برسانید تا برایتان مدرسه و راه و ... بسازیم.
 



 

نسرین ستوده سومین شهروند نمونۀ «شهروندیار» معرفی شد

Posted: 07 Oct 2011 06:30 AM PDT

جـــرس: کنشگران مدنیِ موسسۀ «شهروندیار»، برای شهریور ماه امسال، نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشری زندانی را بعنوان "شهروند نمونه" انتخاب کرده است.


موسسۀ «شهروندیار»، هر ماه یک نفر را به عنوان "شهروند نمونه" انتخاب و با شرحی از تلاش ها و اقداماتش مورد قدردانی و معرفی قرار می دهد، که در این راستا برای سومین ماه، نسرین ستوده به عنوان شهروند نمونه معرفی شده است.


پیش از این و در ماه های گذشته، مهندس حشمت الله طبرزدی، روزنامه نگار و زندانی سیاسی محبوس در زندان گوهردشت بعنوان "شهروند نمونه" در اَمرداد ماه و دکتر محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب و زندانی سیاسی سابق بعنوان "شهروند نمونه" در تیر ماه، به پاسداشت سالها تلاش و مقاومت انتخاب و معرفی شده بودند.


به گزارش تارنمای «شهروندیار»، در شرح پیشینه و فعالیت های نسرین ستوده آمده است: "این وکیل و حقوقدان ۴۸ ساله و فعال مدنی – مطبوعاتی، که نزدیک به هشت سال اخذ پروانه وکالتش به طول انجامید، همزمان عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و همچنین انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته است. او هنگام همکاری با انجمن حمایت از کودکان دو سال عضو هیئت مدیر‌ه‌ این انجمن بود و اکنون یکی از حقوقدانان کمپین یک میلیون امضاء به شمار می آید."


همچنین با یادآوری تلاش های ستوده در دفاع از فعالان و دانشجویان و روزنامه نگاران بازداشتی، یادآوری شده است که "نسرین ستوده طی سالهای اخیر، دفاع از فعالان حقوق بشری همچون شیرین عبادی، پریسا کاکایی، فعالان کرد مانند محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگارانی از جمله عیسی سحرخیز، امید معماریان، کیوان صمیمی، فعالان سیاسی مانند پرستو فروهر، حشمت الله طبرزدی، امیرخسرو دلیرثانی؛ فعالان جنبش زنان ایران چون فرناز سیفی، منصوره شجاعی، طلعت تقی‌نیا، پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، خدیجه مقدم، علی اکبر خسروشاهی، مریم حسین خواه، کاوه مظفری، ناهید کشاورز، راحله عسگری زاده، نسیم خسروی، محبوبه حسین زاده، امیر یعقوبعلی، دلارام علی، مارل فرخی، ناهید جعفری و سمیه فرید را نیز بر عهده گرفت."


در بخش دیگری از معرفیِ نسرین ستوده، به تلاش های این وکیل و فعال زندانی در «جلوگیری از اعدام کودکان زیر ۱۸ سال و دفاع از برخی متهمان زیر سن قانونی»، «دفاع از فعالان حقوق زنان در کنار ترویج برابری خواهی» و همچنین «دفاع از روزنامه نگاران، فعالان سیاسی و بازداشت شدگان پس از انتخابات» نیز اشاره شده و دستگیری و ماهها بازداشت و نهایتا محکومیت وی به شش سال حبس و ده سال محرومیت از حرفه‌ وکالت، بعنوان واکنش های حکومت به تلاش های مدنی و مسالمت آمیز و انسانیِ وی، یادآوری گردیده است.


در بخشی دیگر از گزارش، جوایز جهانی اختصاص یافته به این فعال حقوق بشری، از جمله جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل»، جایزۀ کمیته بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا، جایزه‌ آزادی بیان (باربارا گلداسمیت) از طرف انجمن قلم، جایزه زنبق طلایی توسط شورای صلح شهر فلورانس ایتالیا و... مورد بازشماری قرار گرفته است.


این موسسه در گزارش تفصیلی خود تاکید کرده است: "مجموع فعالیتها و هزینه های وارده بر این وکیل دادگستری، شهروندیار را بر آن داشت تا خانم نسرین ستوده را به عنوان سومین شهروند نمونه و به عنوان فردی که در دفاع از حقوق شهروندی تلاشهای بسیاری را انجام داده انتخاب نماییم."

 

صالحی: در مورد رابطه با آمریکا مسئولان عالی نظام تصمیم می گیرند

Posted: 07 Oct 2011 05:20 AM PDT

جـــرس: در پی انتقادات برخی مقامات کشور از دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی با وزیر خارجه بحرین در مقر سازمان ملل در نیویورک، علی‌اكبر صالحی، وزیر خارجه، طی واکنشی اعلام کرد: "طرف مقابل درخواست ملاقات كرده بود و اكنون سفارت‌های دو كشور دایر هستند."


هفته گذشته منابع بین المللی افشا کردند که علی اکبر صالحی با خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین دیدار کرده و این دیدار نیز، نخستین ملاقات در این سطح، از زمان بروز اعتراض های مردمی در بحرین و تنش ها میان تهران و منامه بود، که بحرین اعتراض های جمهوری اسلامی به سرکوب اعتراضات داخلی آن کشور را دخالت در امور داخلی خود خوانده و سفیر ایران را از منامه اخراج کرد.


به گزارش ایسنا، صالحی شامگاه پنجشنبه طی نشستی در استان همدان، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون دیدار وزرای خارجه ایران و بحرین و اینکه آیا قرار است كه دیدارهای بعدی نیز صورت گیرد؟ گفت: "ماموریت وزارت امور خارجه این است كه در عرصه بین‌المللی به گونه‌ای عمل كند كه بتواند مصلحت ملی و مصالح امت اسلامی را به خوبی تامین كند. اگر ما اقدامی انجام می‌دهیم در چارچوبی خاص است و اینگونه نیست كه وزارت خارجه سرخود بخواهد كاری را انجام دهد، ولی چون قرار نیست جزئیات مسائل بیان شود، این موضوع را به برداشت خود مردم می‌گذاریم، ضمن اینكه طرف مقابل درخواست ملاقات كرد و ملاقات بسیار خوبی بود و اكنون سفارت‌های دو كشور دایر هستند. "


وی در خصوص سفر محمود احمدی نژاد به پاكستان و اینكه مذاكرات حول چه محورهایی خواهد بود؟ اظهار كرد: فعلا در حال رایزنی هستیم و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است. نشست سه‌جانبه‌ای پیش از این در ایران و افغانستان برگزار شده بود و قرار است نشست بعدی در پاكستان باشد.


صالحی در پاسخ به سئوال
 خبرنگاری كه در مورد برخی حضور فرزند احمدی نژاد  در سفر به نیویورك از او پرسید؛ گفت: مرسوم است كه خانواده رییس‌جمهور وی را همراهی كنند. بسیاری از رییس‌جمهورهایی كه به ایران می‌آیند، همراه با خانواده‌هایشان هستند.

از وزیر خارجه جمهوری اسلامی مجددا سئوال شد كه آیا این امر شامل فرزند نیز می‌شود كه وی پاسخ داد: از خانواده رئیس‌جمهور همسرشان حضور داشتند و البته حرف‌هایی مبنی بر حضور نوه نیز زده شد، اما چرا نگفتند كه ما اشتباه گفتیم، چرا چنین حرف‌های ناصوابی را می‌زنند و افكار عمومی را مشوش می‌كنند. به طور منطقی روسای كشورها وقتی به جایی می‌روند در خیلی از موارد بنا به درخواست خود همراه با خانواده هستند.


خبرنگاری از وزیر امور خارجه دولت دهم درخواست كرد كه در خصوص تلفن قرمز(خط مستقیم ایران و آمریكا) بیشتر توضیح دهد كه وی گفت: این موضوع پیشنهادی بود و بستگی به نظر مسئولان عالی نظام دارد. اگر قرار باشد تصمیمی در خصوص این موضوع گرفته شود، باید توسط شورای عالی امنیت ملی انجام شود.


جایزه صلح نوبل برای سه زن لیبریایی و یمنی

Posted: 07 Oct 2011 06:06 AM PDT

جرس: کمیته تعیین برندگان جایزه صلح نوبل در نروژ روز جمعه، ۱۵ مهرماه، معتبرترین جایزه صلح دنیا برای سال ۲۰۱۱ را به طور مشترک به سه زن از آفریقا و آسیا اعطا کرد: الن جانسون سرلیف و لیما گبووی از کشور آفریقایی لیبریا و توکل عبدالسلام کرمان از کشور یمن.



کمیته جایزه صلح آلفرد نوبل، دانشمند فقید سوئدی، در بیانیه‌ای که روز جمعه در شهر اسلو، پایتخت نروژ، منتشر کرد اعلام کرد که به دلیل «تلاش مسالمت‌آمیز این زنان در راه امنیت زنان دنیا و حق زنان برای مشارکت کامل در ایجاد صلح» تصمیم به اعطای این جایزه به آنها گرفته است. 

به گزارش رادیو فردا، بنا بر اعلام این کمیته، جایزه نقدی صلح نوبل به طور مساوی به این سه زن از کشورهای لیبریا و یمن تعلق خواهد گرفت. 

در بیانیه کمیته صلح نوبل همچنین آمده است: «بدون دستیابی زنان به همان فرصت‌هایی که برای اثرگذاری در تمام سطوح جامعه در اختیار مردان است، به دموکراسی و صلح پایدار در جهان نخواهیم رسید.»

این کمیته الن جانسون سرلیف را «نخستین رئیس جمهور زن آفریقا که به شکل دموکراتیک انتخاب شده» معرفی و اشاره کرده است که خانم سرلیف از سال ۲۰۰۶ که به این مقام رسیده به ایجاد صلح در لیبریا و افزایش توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک کرده است.

خانم سرلیف در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان این جایزه را متعلق به مردم کشورش دانست و گفت که صلحی که به ۱۴ سال جنگ داخلی در کشور لیبریا پایان داد دستاورد زنان این کشور است.  

در همین حال خانم توکل کرمان، برنده یمنی جایزه صلح نوبل و اولین زن عرب برنده این جایزه، نیز پس از دریافت خبر این جایزه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه اعلام کرد که آن را به «جوانان انقلابی یمن و مردم یمن» تقدیم می‌کند.

توکل کرمان که مدیر یک گروه مدافع آزادی مطبوعات در یمن است با عنوان «روزنامه نگاران زن رها از زنجیر» تاکنون چندین بار به دلیل فعالیت‌هایش در راه آزادی بیان و مطبوعات و همین طور مخالفتش با علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، زندانی شده است.

احمد خاتمی: می خواهند در تنور اختلاس نان انتخاباتی بپزند

Posted: 07 Oct 2011 04:28 AM PDT

جـــرس: عضو مجلس خبرگان و خطیب نماز جمعه تهران، با اشاره مجدد به اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی گفت: "برخی در تنور این فساد می خواهند نان انتخاباتی بپزند."


به گزارش فارس، احمد خاتمی در خطبه‌های دوم نماز جمعه تهران تاکید کرد: "جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند از مسائل بین‌المللی جهان اسلام غافل شود؛ زیرا اصل 154 قانون اساسی کاملا به این موضوع تصریح کرد، بنابراین ایران از مبارزه حق طلبان علیه مستکبران در هر نقطه جهان حمایت می‌کند و این اصل قانونی تکلیف نظام را مشخص کرده است که نظام موظف به حمایت از آنهاست."


وی افزود: "نگرانم برخی از مسائل داخلی ما را مشغول کند تا از مسائل جهانی و منطقه‌ای غافل شویم. "


خطیب نمازجمعه تهران، سخنان رهبر جمهوری اسلامی در اجلاس موسوم به «بیداری اسلامی» را "میثاق بیداری اسلامی" ذکر کرد و گفت: "در مجموع این کنفرانس‌ها نشان داد ایران اسلامی از مسائل جهان اسلام غافل نیست؛ این خروش‌های منطقه‌ای قطره‌ای از دریای انقلاب اسلامی بود که از ایران آغاز شد. ایران اسلامی باید الهام بخشی خود را حفظ کند و سخنان رهبری نیز در همین راستا بود."


وی در بخش بعدی سخنان خود، با حمله به تشکیلات خودگردان فلسطینی در ارجاع پروندۀ استقلال کشور فلسطین به سازمان ملل گفت: "توطئه‌ای به نام تشکیل دولت مستقل فلسطین در سرزمین‌های اشغالی در جریان است. دشمن سعی دارد با این ترفند به رژیم غاصب صهیونیست مشروعیت دهد. این یک خیانت بزرگ است ولی ما باید بگوییم که فلسطین همانطور که رهبری گفتند از نهر تا بحر برای فلسطینیان است. "


امام جمعه موقت تهران افزود: "اینک بهار بیداری اسلامی است نه بهار عربی، این عنوان بهار عربی تحریف کننده خیزش‌های‌های اسلامی منطقه است، مقصود دشمن از تکرار عنوان بهار عربی همان انقلاب‌های مخملی است، لذا نباید اجازه داد که صهیونیست‌ها در این وضعیت از مسلمانان امتیاز بگیرند، تصمیم درباره سرنوشت فلسطین فقط در اختیار ملت فلسطین است و لاغیر. "


احمد خاتمی افزود: "نمی‌توانیم از ظلمی که در حق ملت مسلمان منطقه از طرف حکام مستبد با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود بگذریم... کشورهای آنها دچار خفقان شده است، لذا انسانیت و دین ما به ما می‌گوید که در این باره موضع و جانب حق را بگیریم. ملت این کشورها حق رای دارند و آنها خواسته‌ای به جز حقوق خود ندارند."


وی بدون اشاره به سرکوب معترضان و آزادیخواهان در ایران و سوریه، ادعا کرد: "به صراحت به این ملت‌ها می‌گویم طبق قوانین بین المللی نمی‌توانیم در آنجا حضور پیدا کنیم ولی تمام حمایت معنوی خود را نصیب شما می‌کنیم و آرزوی پیروزی شما را داریم."


این عضو مجلس خبرگان، با ابراز شادمانی از تحولات و اعتراضات در انگلیس و آمریکا گفت: "این وقایع باردیگر حقایق سیمای لیبرال دموکراسی غرب را به دنیا نشان داد، اینها که نان دفاع از حقوق بشر را می‌خورند این صحنه‌ها را ببینند. اعتراض این مردم بابت هزینه‌های حملات نظامی دولت آمریکا است که موجب فشار به مردم فقیر آمریکا شده است. که با گاز اشک آور و اسب و موتور سوار و زور جواب آنها را می‌دهند. همه مردم دنیا دیدند که اینها با مردم خودشان اینطور وحشیانه برخورد می‌کند می‌خواهند ناظر حقوق بشر در جهان باشند؟ این خنده دار است، آنها اطفال صغاری هستند که باید قوه عاقله‌ای آنها را کنترل کنند. "


وی در ادامه سخنان خود در خصوص مسائل داخلی و فساد بانکی اخیر گفت: در این پرونده دستگاه قضایی بنا بر تکلیف ذاتی وارد میدان شده است و قصد دارد تمام ابعاد را روشن و متخلفان را مجازات کنند، اینها مایه آرامش و اطمینان مردم به مسئولان قضایی است، لذا مردم منتظر اقدامات عملی دستگاه قضایی هستند و رئیس قوه قضائیه هم تاکید کردند که هیچ خط قرمزی برای برخورد با مفاسد نمی‌شناسند و این بسیار خوب است.


خطیب موقت نمازجمعه تهران ادامه داد: کسانی از این حادثه می‌خواهند با عنوان ادعانامه علیه نظام اسلامی استفاده کنند و چهره نظام اسلامی و ولایی را مشوه جلوه دهند که این یک جفای بزرگ است به خصوص از ناحیه کسانی که در پرونده سیاهشان خیانت فرهنگی و فساد سیاسی و فساد اقتصادی است. اینها می‌خواهند از این فضای به اصطلاح آشفته و تنور داغ این چنینی نان انتخاباتی شان را بپزند.

امام جمعه موقت تهران گفت: "ما چند درخواست داریم اول اینکه از مسئولان نظام می‌خواهیم که صبوری پیشه کنند تا دستگاه قضایی رای خود را اعلام کند و قبل از آن فرا فکنی نکنند. اینکه یک مسئول گناه را به گردن مسئول دیگر بیندازد و آن مسئول تقصیر را گردن دیگری باعث می‌شود که سوژه‌ای به دست بدخواهان داده شود. کسانی که می‌خواهند کل نظام و ارکان آن را بد نام کنند به دنبال این هستند. بنابراین نباید اجماع مرکب علیه نظام اسلامی درست کنیم."

احمد خاتمی در خاتمه همگام با دستور رهبر جمهوری اسلامی جهت سکوت رسانه ها و مسئولین افزود: "درخواست می‌کنیم که رسانه‌ها از التهابات کاذب بکاهند و بستر را برای بررسی دقیق و عادلانه فراهم کنند."